Sygn. akt KIO 1052/21
WYROK
z dnia 4 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie 30 kwietnia 2021 r. w Warsz
awie odwołania wniesionego
6 kwietnia 2021 r. do Prezesa Krajowej Iz
by Odwoławczej
przez wykonawcę: Siemens Mobility sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu
pn.
Katowicki
Inteligentny
System
Zarządzania
Transportem
(nr
postępowania 37/XII/2020/WP)
prowadzonym przez zamawiającego: Miasto Katowice – Miejski Zarząd Ulic i Mostów
w Katowicach
przy udziale
wykonawców zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie:
A.
Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
B. Dynniq Poland sp.
z o.o. z siedzibą w Modlniczce
– po stronie Odwołującego
C.
SPRINT S.A. z siedzibą w Olsztynie
D.
WASKO S.A. z siedzibą w Gliwicach
– po stronie Zamawiającego
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i:
1) z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
Sygn. akt KIO 1052/21
2) z
asądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) – stanowiącą koszty postępowania
odw
oławczego poniesione z tytułu uzasadnionych kosztów strony w postaci
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) w zw. z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 w
rześnia
r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020
ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.
Sygn. akt KIO 1052/21
U z a s a d n i e n i e
Miasto Katowice
– Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach {dalej: „Zamawiający”}
prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp”, „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia na dostawy pn. Katowicki
Inteligentny
System Zarządzania Transportem (nr postępowania 37/XII/2020/WP).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 11 grudnia 2020 r. zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej nr 2020/S_242 pod poz. 596528.
Wartość tego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
Zaznaczyć należy, że z uwagi na datę wniesienia rozpoznawanego odwołania
do
postępowania odwoławczego w tej sprawie, zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy dnia 11
września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U.
poz. 2020 ze zm.), znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) {dalej: „nowa ustawa pzp”
lub
„npzp”}.
24 marca 2021
r. Zamawiający dokonał zmiany specyfikacji istotnych warunków
zamówienia {dalej: „SIWZ”} polegającej na wprowadzeniu nowej treści załącznika n 10
do
SIWZ pn. „Wymagania dotyczące prezentacji sterownika”.
6 kwietnia 2021 r. Siemens Mobility sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie {dalej również:
„Odwołujący” lub „Siemens”} wniosła w postaci elektronicznej do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie od powyższej czynności Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{lista zarzutów}:
1. Art. 192 ust. 3 pkt 1
– przez wykonanie czynności w postępowaniu niezgodnie
z wyrokiem Izby z 3 lutego 2021 r. sygn. akt KIO 3408/20 oraz jego uzasadnieniem,
tj.
zmianę treści załącznika nr 10 do SIWZ, zawierającego wymagania dotyczące
prezentacji sterownika, wbrew wyt
ycznym wynikającym z tego wyroku Izby.
2. Art. 29 ust. 2 i 3 w zw. z art. 7 ust. 1
– przez wprowadzenie w pkt 4.1.3.2., 4.2, 4.6.3.4.,
4.6.3.5, 4.6.4.2, 4.7.3.8. oraz 4.7.3.9
. załącznika nr 10 do SIWZ wymagań, które
utrudniają uczciwą konkurencję (i które są niezgodne z treścią powyższego wyroku
Sygn. akt KIO 1052/21
Izby).
3. Art
. 7 ust. 1 w zw. z § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca
2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający
od
wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz.U. z 2020 r. poz. 1282)
{dalej: „rozporządzenie”) – przez zobowiązanie wykonawców w ramach prezentacji nr 9
z z
ałącznika nr 10 do SIWZ (pkt 4.9. w całości, w tym pkt 4.9.1.-4.9.4.2., oraz tabela
oceny prezentacji) do demonstracji funkc
jonalności wykraczających poza zakres
standardowych funkcjonalności sterowników prezentowanych przed udzieleniem
zamówienia publicznego, co wykracza poza ocenę zgodności z wymaganiami
na
podstawie próbki i narusza zasadę prowadzenia postępowania z zachowaniem
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania
następujących zmian w załączniku nr 10 do SIWZ i dokonania dalszych
czynności:
Wykreślenia z pkt 4.1.3.2. dotyczącego prezentacji nr 1 słów „z poziomu pulpitu
operacyjnego”.
Usunięcia pkt 4.2. (wraz z podpunktami) dotyczącego prezentacji nr 2.
Usunięcia pkt 4.6.3.4. i 4.6.3.5. oraz 4.6.4.2. dotyczących prezentacji nr 6.
4. Usun
ięcia pkt 4.7.3.8. i 4.7.3.9. dotyczących prezentacji nr 7.
Usunięcia pkt 4.9. w całości (wraz z podpunktami) dotyczącego prezentacji nr 9.
Usunięcia z tabeli oceny prezentacji pkt odnoszących się do prezentacji nr 2 i 9.
7. P
rzedłużenia terminu składania ofert o czas niezbędny dla wprowadzenia zmian
w przygotowywanych ofertach.
8. P
ublikacji dokonanych zmian w SIWZ i ogłoszeniu.
Z odwołania wynikają następujące okoliczności faktyczne.
21 grudnia 2020 r.
Siemens wniósł odwołanie m.in. od zaniechania przez
Zamawiającego opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący
oraz dokonania tego opisu przedmiotu
w sposób utrudniający uczciwą konkurencję.
3 lutego 2021 r. Krajowa Izba Odwoławcza wydała w sprawie tego odwołania (sygn.
akt KIO 3408/20)
wyrok, w którym:
umorzyła postępowanie w części dotyczącej zarzutów podniesionych w pkt 2., 3., 4., 9.,
10.,11.,12. i 13.
petitum odwołania z powodu uwzględnienia odwołania w tej części przez
Zamawiającego;
Sygn. akt KIO 1052/21
uwzględniła odwołanie w części dotyczącej zarzutów podniesionych w pkt 6. i 7. petitum
odwołania i nakazała Zamawiającemu zmianę treści załącznika nr 10 do SIWZ,
określającego wymagania dotyczące prezentacji sterownika, przez ograniczenie ww.
dokumentu do dwóch pierwszych stron i usunięcie z jego treści pozostałych fragmentów,
tj. od strony trzeciej włącznie do końca;
w pozostałym zakresie oddaliła odwołanie (tj. odwołanie zostało oddalone w części
d
otyczącej zarzutów podniesionych w pkt 5. i 8.).
W ramach uzasadnienia Izba wskazała w szczególności, że sformułowany w wyroku
nakaz nie oznacza, że treść Załącznika nr 10 nie może zostać przez Zamawiającego
doprecyzowana lub rozwin
ięta (...), przy czym możliwość doprecyzowania lub rozwinięcia
Załącznika nr 10 przez Zamawiającego musi być zdeterminowana postanowieniami opisu
przedmiotu zamówienia (tzn. doprecyzowanie lub rozwinięcie treści ww. załącznika musi
mieć oparcie w opisie przedmiotu zamówienia i z niego wynikać) oraz przepisami pzp.
24 marca 2021 r
. Zamawiający opublikował nowy załącznik nr 10 do SIWZ, którego
poprzednia wersja była przedmiotem zarzutów nr 6 i 7 poprzedniego odwołania.
Załącznik ten opisuje przebieg prezentacji sterownika, która wykonywana jest w 9
ko
lejnych prezentacjach (etapach), przy czym dla każdej z nich Zamawiający określił:
wymaganie, które ma być osiągnięte przez sterownik, zapis PFU stanowiący podstawę
do
sformułowania wymagania, cel prezentacji, przebieg prezentacji oraz oceniane elementy.
Brzmienie zaskarżonych postanowień załącznika nr 10 do SIWZ:
(…)
4.1. Prezentacja 1
(…)
Wyłączyć wybrane przez Zamawiającego skrzyżowanie z poziomu pulpitu
operacyjnego
(…)
4.2. Prezentacja 2
4.2.1. Wymagania
Możliwość wykonania zmian parametrów pracy sygnalizacji świetlnej. Zapis PFU pkt 6.1.1.
posiada pulpit operacyjny umożliwiający wykonanie zmiany parametrów pracy sygnalizacji
świetlnej.
4.2.2. Cel prezentacji
Celem prezentacji jest sprawdzenie
możliwości zmiany parametrów pracy sygnalizacji przy
wykorzystaniu standardowego wyposażenia sterownika, bez konieczności wykorzystania
Sygn. akt KIO 1052/21
dodatkowych urządzeń takich jak np. komputer, tablet, palmtop, smartfon, karta pamięci,
pendrive itp.
W ramach testu Zamawiający wymaga zmiany podstawowego parametru pracy sygnalizacji
jakim jest długość sygnału zielonego w . wybranej grupie sygnałowej.
4.2.3. Przebieg prezentacji
Uruchomić Program testowy 1
Zasymulować obecność pojazdów na wszystkich detektorach
4.2.3.3. Udokumen
tować długość sygnału zielonego we wskazanej przez Komisję grupie
sygnalizacyjnej (za pomocą dedykowanego oprogramowania lub stoperem)
Za pomocą standardowego wyposażenia sterownika podwoić czas sygnału
zielonego we wskazanej grupie sygnalizacyjnej
Udokumentować długość sygnału zielonego we wskazanej grupie po zmianie
(za
pomocą dedykowanego oprogramowania lub stoperem)
4.2.4. Oceniane elementy
4.2.4.1. Możliwość zwiększenia czasu maksymalnego w grupie sygnałowej przy pomocy
standardowego
wyposażenia sterownika bez wykorzystania dodatkowych urządzeń takich
jak np.: komputer, tablet, palmtop, smartfon, karta pamięci, pendrive, itp.
(…)
4.6. Prezentacja 6
(…)
4.6.3.4. Przy pomocy standardowego wyposażenia sterownika (pulpitu operacyjnego, PFU
pkt 6.1.1) zmienić wartość wybranego przez Komisję parametru. Zmiana musi być wykonana
bez konieczności przełączania fizycznych przełączników oraz bez wykorzystania
jakiegokolwiek urządzenia zewnętrznego.
4.6.3.5. Zademonstrować w sterowniku nową wartość zmienionego parametru
(…)
4.6.4.2. Możliwość lokalnej zmiany parametru konfiguracyjnego pętli indukcyjnej przy
wykorzystaniu jedynie standardowego wyposażenia sterownika. (np. pulpitu operacyjnego,
PFU pkt 6.1.1)
(…)
4.7. Prezentacja 7
4.7.3.8. Przy po
mocy standardowego wyposażenia sterownika (pulpitu operacyjnego, PFU
pkt 6.1.1) zmniejs
zyć wartość czasu maksymalnego w innej wybranej przez Komisję grupie
sygnałowej
Pkt 4.7.3.9
Udokumentować pracę sterownika (stan grup sygnałowych i detektorów) – 1 cykl
(…)
Sygn. akt KIO 1052/21
4.9. Prezentacja 9
Pkt 4.9 w całości (4.9.1. - 4.9.4.2)
4.9.1. Wymaganie
Zapis PFU pkt 1.4.1.2.14.
Wykonawca w ramach prowadzonych działań powinien wykorzystać w jak największym
stopniu istniejącą infrastrukturę, dlatego dostarczony sterownik musi być kompatybilny z co
najmniej dwoma typami sterowników eksploatowanych w mieście Katowice – przez
kompatybilność sterowników rozumie się: możliwość wymiany danych 0 stanie grup
sygnalizacyjnych (fizycznych i logicznych), stanie detektorów, stanie wejść sprzętowych
i programowych, numerze realizowanego planu, numerze realizowanej
fazy, wartości licznika
cyklu i licznika
bazowego pomiędzy sterownikiem dostarczanym przez Wykonawcę
a sterownikami
eksploatowanym na terenie miasta Katowice bez dodatkowych urządzeń
p
ośredniczących
4.9.2.Cel prezentacji
Celem prezentacji jest sprawdzenie czy sterownik umożliwia wymianę danych z minimum
jednym typem sterownika spośród eksploatowanych w Katowicach wymienionych
w
Załączniku 1aa do PFU.
4.9.3. Przebieg prezentacji
Zamawiający udostępni jeden typ sterownika z Załącznika 1aa do PFU,
Oferent otrzyma czas na skonfigurowanie sterowników celem umożliwienia wymiany
danych ze Sterownikiem Testowym a w szczególności:
Stanu wskazanej przez Komisję grupy sygnałowej
4.9.3.2.1 Stanu wskazanego detektora indukcyjnego
Stanu wskazanego wejścia dwustanowego
4.9.3.2.1 Numeru realizowanego planu
4.9.3.2.1 Numeru aktualnie realizowanej fazy
Wartości licznika cyklu
1 Wartości licznika bazowego
9.3.3. Do sterowników należy wgrać program analogiczny do Programu Testowego 1
4.9.34. Wymiana danych między sterownikami musi odbywać się przy wykorzystaniu sieci
Ethernet.
Sterownikom należy nadać wskazane przez Komisję adresy IP
Prezentację wymiany danych należy przeprowadzić dla każdego (osobno)
z
udostępnionych przez Zamawiającego sterowników
4.9.3.7. Należy zaprezentować w Sterowniku Testowym (np. na pulpicie operacyjnym
Sterownika Testowego lub w inny wybrany przez Oferenta s
posób) odbiór w czasie
Sygn. akt KIO 1052/21
rzeczywistym wskazanych przez Zamawiającego danych.
4.9.4. Oceniane elementy
Możliwość wymiany danych pomiędzy Sterownikiem Testowym a sterownikiem
ud
ostępnionym przez Zamakającego – przy wykorzystaniu sieci Ethernet
Możliwość odebrania przez Sterownik Testowy wybranych przez Komisję danych,
nadchodzących ze sterownika udostępnionego przez Zamawiającego w czasie
rzeczywistym.
Zamawiający uprzednio 28 stycznia 2021 r. dokonał także zmiany innych
dokumentów zamówienia, w tym Załącznika nr 9 do SIWZ – Programu funkcjonalno-
użytkowego {dalej „PFU”}, zgodnie z żądaniem zgłoszonym w związku z uwzględnionym
zarzutem nr 2, w sz
czególności zmiany pkt 6.1.1. tiret 7. PFU (zarzut nr 2 odwołania z 21
grudnia 2020 r.):
Każdy nowy instalowany sterownik musi spełniać poniższe wymagania oraz
każda lokalizacja wskazana w Załączniku la musi być wyposażona w sterownik sygnalizacji
świetlnej, spełniający co najmniej poniższe wymagania: (...)
• posiada pulpit operacyjny umożliwiający wykonanie zmiany wszystkich parametrów pracy
sygnalizacji świetlnej {czyli wykreślono słowo „wszystkich”}.
Ponadto
Zamawiający doprecyzował, że z pulpitu sterującego należy zapewnić
możliwość wyboru, który(m) skrzyżowaniem steruje operator [trzecie zdanie na początku pkt
6.1.1. PFU.
Zgodnie z pkt 6.1.1. tiret 16. PFU sterownik powinien
umożliwiać zdalną kalibrację
i
zmianę ustawień parametrów detektorów.
Zgodnie z pkt 6.1.1. tiret 17. PFU instalowany sterownik powinien
umożliwiać zdalną
zmianę maksymalnej długości sygnału zezwalającego poszczególnych grup sygnałowych
bez potrzeby restartowania sterownika w każdym trybie pracy oraz lokalną i zdalną zmianę
parametrów programu.
W pkt 1.4. PFU wskaz
ano cechy, jakimi powinien się charakteryzować system
sterowania ruchem,
który zostanie zaprojektowany i zbudowany przez wykonawcę.
W ramach punktu 1.4.1 wskazano cechy podsystemu
sterowania i zarządzania ruchem
drogowym wraz ze stacjami pomiaru potok
ów ruchu (natężenie, struktura rodzajowa
i kierunkowa
– kamery ANPR).
Jedną z wymaganych funkcjonalności jest cecha określona w pkt 1.4.1.2.14,
szczegółowo opisana w pierwszej kolumnie po lewej stronie tej tabeli. W skrócie –
dostarczany sterow
nik musi być kompatybilny z co najmniej dwoma typami sterowników już
Sygn. akt KIO 1052/21
eksploatowanych w Katowicach. W dalszej
części tego punktu wyjaśniono, co należy
rozumieć pod pojęciem kompatybilności sterowników (możliwość wymiany danych o stanie
grup sygnalizacyjnych, stanie
detektorów itd.).
Wymaganie to znajduje się w 1. części PFU, gdzie opisane są założenia dotyczące
przyszłego systemu sterowania ruchem. Pozostałe wymagania dotyczące sterownika
znalazły się w pkt 6. PFU.
Zamawiający w odpowiedzi na pytanie nr 369 (wyjaśnienia z 24 marca 2021 r.),
prośbę o udostępnienie protokołów komunikacyjnych sterowników zainstalowanych na
terenie Katowic
w zakresie pozwalającym na zrealizowanie wymagania pkt 1.4.1.2.14. PFU
wskazał, że oczekuje od Wykonawcy jako doświadczonego podmiotu zaproponowania
najbardziej optymalnego systemu. Zamawiający nie posiada pełnej wiedzy w przedmiotowym
zakresie.
Odwołujący wyprowadził z zacytowanych lub opisanych powyżej postanowień SIWZ
oraz przywołanej treści sentencji wyroku i jego uzasadnienia następujące wnioski.
Z
przywołanego fragmentu uzasadnienia wyroku wynika, że doprecyzowanie
lub
rozwinięcie załącznika nr 10 do SIWZ musi być zdeterminowane postanowieniami
z
ałącznika nr 9 do SIWZ zawierającego opis przedmiotu zamówienia.
Przy czym treść pkt 6.1.1. PFU jest istotna z punktu widzenia oceny wykonania
wyroku Izby prze
z Zamawiającego w odniesieniu do nowych postanowień załącznika nr 10
do SIWZ.
Przede wszystkim po
usunięciu z tiret 7. słowa „wszystkie” wykonawca może
w
zasadzie swobodnie zdecydować, jakie parametry pracy sygnalizacji świetlnej mają być
zmieniane przez pulpit
operacyjny, gdyż przywołane wymagania opisu przedmiotu
zamówienia będą spełnione, jeśli pulpit operacyjny umożliwia wykonanie zmiany co najmniej
dwóch parametrów pracy sygnalizacji świetlnej, w tym umożliwia wybór, którym
skrzyżowaniem steruje operator.
Wymaganie z pkt 6.1.1. tiret 17 zawiera w sobie
dwa bardziej szczegółowe
wymagania: pierwsze
– zdalnej zmiany konkretnego parametru – długości sygnału, drugie –
l
okalnej i zdalnej zmiany parametrów – bez doprecyzowania, jakich parametrów to dotyczy.
Wymagan
ia z pkt 6. PFU dotyczą już obecnie skonkretyzowanych cech, jakimi musi
się charakteryzować sterownik, natomiast wymagania z pkt 1. PFU dotyczą cech całego
systemu, który dopiero ma być zaprojektowany i wybudowany.
Sygn. akt KIO 1052/21
W tak zaprezentowanych okoliczno
ściach faktycznych Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu, co następuje.
{ad pkt 1 listy zarzutów}
Po pierwsze, że zmienił treść załącznika nr 10 do SIWZ niezgodnie z treścią
powyższego wyroku Izby, gdyż jedynie pozornie usunął z pkt 6.1.1. tiret 7 PFU
sformu
łowanie „wszystkich”, a de facto je podtrzymał, wprowadzając do opisu prezentacji
nr 1, 2, 6, i 7 dodatkowe elementy sprawdzane w ramach prezentacji
, omijając w ten sposób
nakaz wynikający z wyroku.
{ad pkt 2. listy zarzutów}
Po drugie, w tabeli załączonej do odwołania sprecyzowane zostały następujące
szczegółowe zarzuty odnośnie zaskarżonych etapów prezentacji.
{
zarzuty szczegółowe nr 1 i 2 do prezentacji 1. i 2.}
Skoro w
edług PFU pulpit operacyjny ma zapewnić co najmniej możliwość wyboru
sterowanego s
krzyżowania, samo sterowanie jego parametrami pracy, w tym jego
wyłączenie i zmiana długości sygnału zielonego w wybranej grupie sygnałowej, może
odby
wać się w sposób wybrany przez wykonawcę, który może zdecydować się
na wykorzystanie w tym celu laptopa po
dłączanego do sterownika.
{
zarzuty szczegółowe nr 3 i 4 do prezentacji 6. i 7.}
Zamawiający w prezentacji 6. w sposób sprzeczny z pkt 6.1.1. tiret 16. PFU wymaga
lokalnej
(zamiast zdalnej) zmiany parametrów detektorów.
Wymagania z prezentacji 7. nie
można uzasadniać tym, że w pkt 6.1.1. tiret 17. PFU
jest
mowa o zarówno lokalnej, jak i zdalnej zmianie parametrów programu, gdyż z pkt 6.1.1.
tiret 7.
wynika, że zakres parametrów, które mają być zmieniane lokalnie przy pomocy pulpitu
oper
acyjnego, została pozostawiony decyzji wykonawcy.
{zar
zuty wspólne dla prezentacji 1., 2., 6. i 7.)
Zaskarżone wymagania nie są uzasadnione potrzebami Zamawiającego, a w efekcie
utrudniają uczciwą konkurencję.
Sygn. akt KIO 1052/21
{ad pkt 3. listy zarzutów}
Po trzecie
, że Zamawiający nie może w ramach prezentacji 9. sprawdzać, w jaki
sposób zostanie zapewniona kompatybilności oferowanego sterownika ze sterownikiem
już przez niego użytkowanym, gdyż według PFU ma to być dopiero cecha docelowego
systemu
, który zostanie zaprojektowany i wykonany w ramach realizacji tego zamówienia.
Ponadto skoro Zamawiający nie ma wiedzy na temat protokołów komunikacyjnych
sterowników zainstalowanych w Katowicach, a wymaga kompatybilności z nimi nowych
sterowników, nie jest to wymaganie, które może być spełnione na etapie składania oferty.
Odwołujący powołał się na wskazywanie w orzecznictwie Izby dotyczącym
możliwości przeprowadzenia demonstracji, że zamawiający może żądać jej przeprowadzenia
tylko w przypadku s
ystemów standardowych, gdyż demonstracja działania systemu
traktowana jest po
dobnie jak próbka w rozumieniu rozporządzenia w sprawie dokumentów,
a
próbki można żądać tylko w zakresie systemów istniejących na chwilę składania ofert,
a nie
systemów, które mają być dopiero opracowane w ramach zamówienia (tak m.in.
w wyrokach wydanych: 28 kwietnia 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 469/09, 7 listopada 2008 r.
sygn. akt: KIO/UZP 1173/08, KIO/UZP 70/08).
Według Odwołującego analogicznie w odniesieniu do sterowników, których
kompatybiln
ość w zakresie cech wskazanych w pkt 1.4.1.2.14 PFU, skupiających się
na wymianie danych, zostanie zapewniona dopiero w toku
realizacji zamówienia.
Zobowiązanie wykonawców do prezentacji kompatybilnego sterownika przed
udzieleniem
zamówienia jest w ocenie Odwołującego przedwczesne i ograniczające
konkurencję. Zamawiający doprowadził bowiem do sytuacji, w której kompatybilność może
być zapewniona wyłącznie na 2 sposoby – albo dzięki zaoferowaniu sterowników tego
samego rodzaju co sterowniki
aktualnie działające na terenie Katowic, co stanowi ewidentne
ograniczenie konkurencji
, albo dzięki zapewnieniu sterownika, który zostanie dopracowany
w toku
realizacji zamówienia, po uzyskaniu dostępu do protokołów komunikacyjnych
umożliwiających zapewnienie funkcjonalności.
Przystępujący Dynniq Poland sp. z o.o. z siedzibą w Modlniczce {dalej: „Dynniq”
lub
„Przystępujący”} w zgłoszeniu przystąpienia z 12 kwietnia 2021 r. w odniesieniu do oceny
skutków usunięcia z treści pkt 6.1.1. tiret 7 PFU wyrazu „wszystkich” zajął stanowisko
zbieżne z Odwołującym.
Według Przystępującego tym samym Zamawiający dopuścił urządzenia sterujące,
które umożliwiają zmiany wybranych parametrów sterownika z pulpitu. Innymi słowy po tej
zmianie o tym,
czy dany parametr może zostać zmieniony z pulpitu decyduje funkcjonalność
Sygn. akt KIO 1052/21
sprzętowa danego producenta, a nie Zamawiający.
Wobec tego Zamawiający nie może wymagać od wykonawcy, aby pulpit operacyjny
sterownika umożliwiał wykonanie zmiany wszystkich parametrów pracy sygnalizacji świetlnej
w tym m.in. w pkt
4.1.3.2. nowego załącznika nr 10 do SIWZ zdecydować, że to właśnie
możliwość wyłączenia wybranego skrzyżowania będzie tym parametrem, który można
zmienić z pulpitu sterownika.
Ponieważ poza tym Przystępujący podniósł w kontekście żądań przedłużenia terminu
składania ofert oraz publikacji dokonanych zmian w SIWZ i ogłoszeniu o zamówieniu
okoliczności pozostające bez związku z zarzutami zawartymi w odwołaniu, nie ma potrzeby
ich relacjonowania, gdyż te zarzuty nie mogą być przedmiotem rozpoznania w tej sprawie.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z 29 kwietnia 2021 r. wniósł {abstrahując
od
wniosku o odrzucenie odwołania} o jego oddalenie, w szczególności następująco
odnosząc się do poszczególnych zarzutów.
{ad pkt 1 listy zarzutów}
W przekonaniu Zamawiającego dokonał zmiany treści załącznika nr 10 do SIWZ
zgodnie z dyrektywami określonymi przez Izbę w wyroku z 3 lutego 2021 r. sygn. akt KIO
3408/20 tzn. w oparciu o opis
przedmiotu zamówienia.
{ad pkt 2. listy zarzutów}
Pods
tawą do zamieszczenia zakwestionowanych postanowień załącznika nr 10
do
SIWZ są następujące postanowienia zamieszczone w pkt 6.1.1. PFU: Każdy nowy
instalowany sterownik musi spełniać poniższe wymagania oraz każda lokalizacja wskazana
w Załączniku 1a musi być wyposażona w sterownik sygnalizacji świetlnej, spełniający
co na
jmniej poniższe wymagania: (...)
•Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych
warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa
ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach [tiret 1.]
• posiada pulpit operacyjny umożliwiający wykonanie zmiany parametrów pracy sygnalizacji
świetlnej [tiret 7.]
• umożliwia zdalną kalibrację i zmianę ustawień parametrów detektorów [tiret 16.]
• umożliwia zdalną zmianę maksymalnej długości sygnału zezwalającego poszczególnych
grup sygnałowych bez potrzeby restartowania sterownika w każdym trybie pracy oraz lokalną
Sygn. akt KIO 1052/21
i zdalną zmianę parametrów [tiret 17.]
• umożliwia zdalną kalibrację i zmianę ustawień parametrów detektorów [tiret 18.]
•umożliwia zdalną zmianę maksymalnej długości sygnału zezwalającego poszczególnych
grup sygnałowych bez potrzeby restartowania sterownika w każdym trybie pracy oraz lokalną
i zd
alną zmianę parametrów programu [tiret 19.]
• przechowuje dane archiwalne w przypadku utracenia łączności z System Sterowania
Ruchem
– dane gromadzone w pamięci lokalnej [tiret przedostatni]
W z
ałączniku nr 2 do ww. rozporządzenia pn. „Szczegółowe warunki techniczne dla
znaków drogowych poziomych i warunkach ich umieszczenia na drogach”, w pkt 3.3.1.,
opisującym wymagania funkcjonalne dla urządzeń sterujących, wskazane jest, że: Sterownik
powinien umożliwiać wprowadzanie zmian programowych w miejscu lokalizacji lub zdalnie,
przy zachowaniu pełnej kontroli dostępu do poszczególnych poziomów ingerencji.
Według Zamawiającego wszystkie wymagania określone w prezentacji mają swoja
podstawę w opisie przedmiotu zamówienia, a ponadto znajdują oparcie w powyżej
przywołanym rozporządzeniu.
Z ostrożności Zamawiający podniósł, że w myśl wyroku Izby o sygn. akt KIO 3408/20
wymagane jest, aby postanowienia prezentacji
miały swoje źródło w zapisach dokumentów
postępowania. Natomiast Izba nie narzuciła Zamawiającemu obowiązku sporządzenia opisu
prezentacji polegającego na dosłownym przeniesienie zapisów z PFU.
W
ieloletnie doświadczenie Zamawiającego w zarządzaniu sygnalizacjami
doprowadziło go do wniosku, że wprowadzanie zmian programowych w miejscu lokalizacji
za
pomocą pulpitu operacyjnego jest niezbędne, gdyż w awaryjnych sytuacjach podnosi
poziom bezpie
czeństwa i płynność ruchu oraz obniża koszty eksploatacji.
Zamawiający stwierdził, że w celu podniesienia konkurencyjności prowadzonego
postępowania przy poprzednim odwołaniu wycofał się z zapisu, że z poziomu pulpitu należy
zapewnić możliwość zmiany wszystkich parametrów, gdyż w praktyce nie jest to potrzebne.
Doprecyzowany z
ałącznik nr 10 wskazuje, jakie parametry należy zmienić, a załącznik nr 9
(PFU)
wskazuje, że taka funkcjonalność jest w sterowniku wymagana.
W odniesieniu do
zarzutów dotyczących pkt 4.2., 4.6.3.4., 4.6.3.5., 4.6.4.2 załącznika
nr 10 do SIWZ
Zamawiający dodał, że parametry tam określone należy traktować jako zbiór
funkcjonalności, jakie musi posiadać sterownik.
Zamawiający skonstatował, że wymaga przeprowadzenia prezentacji dla kilku
wy
branych funkcjonalności.
W prezentacji nr 2 pkt 4.2. odwołuje się do wymogu zmiany parametrów z poziomu
pulpitu operacyjnego sterownika, co nie stoi w sprzeczności funkcjonalnością wymieniona
również w pkt 6.1.1. tiret 19. PFU – chodzi o wykazanie możliwości zmiany tego parametru
Sygn. akt KIO 1052/21
sygnalizacji z poziomu pulpitu.
Zamawiający w pkt 6.1.1. tiret 19. wymaga również, aby zmiany parametrów można
było dokonać zdalnie, co zostało odzwierciedlone w prezentacji nr 6 (pkt 4.6.3.4., 4.6.3.5.,
4.6.4.2.). Obie opisane w
PFU funkcjonalności znajdują uzasadnienie w pracy systemu.
Możliwość wprowadzenia zmiany parametrów z poziomu pulpitu wiąże się z sytuacją,
w
której zostanie zerwana łączność z systemem i konieczne będzie sterowanie w trybie
lokalnym, a możliwość wprowadzenia zmiany parametrów zdalnie dotyczy pracy systemu
z
zastosowaniem łączności zdalnej.
Z kolei wskazane w pkt 4.7.3.9. wymaganie wynika wprost z 6.1.1 tiret przedostatni
PFU.
Ponieważ w trakcie testu sterownik nie ma łączności z systemem sterowania ruchem,
powinien r
ejestrować swoja pracę lokalnie. Stąd Zamawiający wymaga przedstawienia
takiego zapisu pracy sterownika. Zamawi
ający celowo nie wskazał, w jaki sposób ma to
zostać udokumentowane, aby uniknąć zarzutów związanych z ograniczaniem
konkurencyjności.
Niezależnie od powyższego Zamawiający zakłada, że współcześnie, w dobie
cyfrowej, wszystkie sterowniki sygnalizacji posiadają funkcjonalność polegającą
na
rejestrowaniu swojej pracy i możliwość jej udokumentowania.
Nie jest to wymaganie ponad nadmiarowe,
gdyż sterowniki firm Dynniq, AsterIT, MSR
posiadają taką funkcjonalność.
{ad pkt 3. listy zarzutów}
Zamawiający przywołał brzmienie pkt 1.4.1.2.14. PFU: Wykonawca w ramach
prowadzonych działań powinien wykorzystać w jak największym stopniu istniejącą
in
frastrukturę, dlatego dostarczony sterownik musi być kompatybilny z co najmniej dwoma
ty
pami sterowników eksploatowanych w mieście Katowice – przez kompatybilność
sterowników rozumie się: możliwość wymiany danych o stanie grup sygnalizacyjnych
(fizycznych
i logicznych), stanie detektorów, stanie wejść sprzętowych i programowych,
numerze realizowanego planu, numerze realizowanej fazy, wartości licznika cyklu i licznika
bazowego pomiędzy sterownikiem dostarczanym przez Wykonawcę a sterownikami
eksploatowanym
na terenie miasta Katowice bez dodatkowych urządzeń pośredniczących.
Zamawiający zwrócił uwagę, że w ramach prezentacji wymaga tylko wykazania
kompatybilności jedynie z jednym typem sterownika spośród eksploatowanych
w Katowicach, a nie dwoma jak w przytoczonym postanowieniu PFU.
{ad pkt 1.-
3.listy zarzutów}
Sygn. akt KIO 1052/21
Zamawiający podsumował, że na etapie prezentacji sprawdza tylko część kluczowych
funkcjonalności i to w oparciu o dane testowe, a nie rzeczywiste.
W szczególności nie są objęte prezentacją:
1) algorytmy sterowania ruchem
– wykonawca decyduje, jaki algorytm zastosuje, żeby
uzyskać poprawę warunków ruchu;
2) takie podstawowe parametry sterownika, jak
: kontrola prądowa i napięciowa, dwa
niezależne układy nadzoru;
3) interfejs aplikacji centralnej systemu;
4) zapewnienie
prawidłowej pracy w zakresie napięcia zasilającego 230V -20% do +15%;
zapewnienie
nadzoru grup sygnałowych z pomiarem prądu dla wszystkich sygnałów,
czasów międzyzielonych, minimalnych/maksymalnych długości sygnałów zielonych,
sekwencji sygnałów, podłączonej detekcji oraz wyjść i wejść sterownika, nadzorowanie
zegara sterownika oraz jego synchronizacja z systemem sterowania.
W
edług Zamawiającego możliwość zweryfikowania, czy oferowany sterownik będzie
kompatybilny z minimum jednym typem sterownika spośród eksploatowanych w Katowicach
oraz czy posiada wybrane kluczowe funkcjonalności stanowi jego uprawnienie.
W piśmie z 29 kwietnia 2021 r. Przystępujący SPRINT S.A. z siedzibą w Olsztynie
{dalej: „Sprint” lub „Przystępujący} w szczególności następująco odniósł się do zarzutów
odwołania.
Zdaniem Przystępującego usunięcie słowa „wszystkich” z treści postanowienia
zawartego w pkt 6.1.1. tiret 7. PFU
nie odebrało Zamawiającemu uprawnienia
do
sprecyzowania, jakie konkretnie zmiany parametrów pracy sygnalizacji świetlnej mają być
możliwe za pomocą pulpitu operacyjnego. Ponadto Przystępujący wyraził przekonanie,
że czyni to zadość zarówno żądaniom poprzedniego odwołania, jak i odpowiada treści
wyroku Izby.
Przystępujący podkreślił, że z treści uzasadnienia zarzutów poprzedniego odwołania
wynika, że Odwołujący nie miał wtedy wątpliwości, że wyszczególnione w treści załącznika
nr 10 do SIWZ funkcjonalności, które mają być przedmiotem prezentacji, stanowią
wymagania dla oferowanego sterownika i w praktyce składają się na opis przedmiotu
zamówienia. Istotą podniesionych wówczas zarzutów było zakwestionowanie zasadności tak
sprecyzowanych parametrów opisu przedmiotu zamówienia w odniesieniu do sterowników.
Sygn. akt KIO 1052/21
Z uwagi na powyższe w ocenie Przystępującego aktualnie prezentowane stanowisko,
jakoby funkcjonalności wskazane w nowej treści załącznika nr 10 do SIWZ nie były
elementem opisu przedmiotu zamówienia, nie zasługuje na wzięcie pod uwagę.
Z kolei twierdzenie, że wystarczające jest, aby pulpit operacyjny umożliwiał
wykon
anie zmiany co najmniej dwóch parametrów sygnalizacji świetlnej, nie znajduje oparcia
ani w pkt 6.1.1. tiret 7. załącznika nr 9 do SIWZ, ani w treści załącznika nr 10 do SIWZ,
gdyż wręcz przeciwnie, wynika z nich, jakie parametry sygnalizacji świetlnej podlegają
zmianie za
pomocą pulpitu operacyjnego sterownika.
W odniesieniu do zakwestionowanych postanowień załącznika nr 10 do SIWZ z opisu
prezentacji 1., 2. i 6. Przystępujący stwierdził, że znajdują one oparcie w pkt 6.1.1. tiret 7.
PFU, z którego wynika, że sterownik ma posiadać pulpit operacyjny umożlwiający wykonanie
zmiany parametr
ów pracy sygnalizacji świetlnej, co zostało wprost wskazane w ramach opisu
tych prezentacji.
Natomiast zakwestionowane postanowienia załącznika nr 10 do SIWZ z opisu
prezentacji nr 7.
jest odzwierciedleniem pkt 6.1.1. tiret 17. PFU, zgodnie z którym sterownik
ma umożliwić zdalną zmianę maksymalnej długości sygnału zezwalającego poszczególnych
grup sygnałowych bez potrzeby restartowania sterownika w każdym trybie pracy oraz lokalną
zmianę parametrów programu. Z tego postanowienia opisu przedmiotu zamówienia wynika
zdaniem Przystępującego m.in. właśnie wymaganie zapewnienia przez sterownik możliwości
lokalnej, czyli za pomocą pulpitu operacyjnego zmiany parametrów programu
zarządzającego pracą sterownika.
W odniesieniu do kwestionowanych postanowień z opisu prezentacji 9. Przystępujący
zauważył, że w poprzedniej sprawie zarzut dotyczący pkt 1.4.1.2.14. PFU został uznany za
niezasadny, a zatem prawomocnie zostało rozstrzygnięte, że wymaganie kompatybilności
oferowanych sterowników ze sterownikami już użytkowanymi przez Zamawiającego nie
stanowi naruszenia uczciwej konkurencji. W
konsekwencji za bezzasadne należy uznać
kwestionowanie obecnie przez Odwołującego uprawnienia Zamawiającego do sprawdzenia
tej funkcjonalności oferowanego sterownika w ramach prezentacji.
W piśmie z 29 kwietnia 2021 r. Przystępujący WASKO S.A. z siedzibą w Gliwicach
{dalej: „Wasko” lub „Przystępujący} w szczególności następująco odniósł się do zarzutów
o
dwołania dotyczących prezentacji oferowanego sterownika.
W odniesieniu do zakwestionowanego postanowienia z opisu prezentacji 1.
Sygn. akt KIO 1052/21
Przystępujący zauważył, że w ramach argumentacji dotyczącej tego zarzutu Odwołujący
wyrwał z kontekstu wymagania określonego w pkt 6.1.1. PFU jedynie zakończenie zdania
trzeciego, podczas gdy z pierwszej
części tego zdania wynika, że jedną z czynności
sterowania za pomocą pulpitu sterującego jest możliwość przejścia jednego skrzyżowania
w wyciemnienie
, czyli wyłączenie tego skrzyżowania.
Wobec tego Przystępujący stwierdził, że funkcjonalność badana w ramach
prezentacji nr 1 wprost znajduje oparcie w opisie przedmiotu zamówienia.
W przekonaniu Przystępującego wnioskowana przez Przystępującego zmiana
w
sposobie przeprowadzenia badania sterownika zmierza do pozbawienia Zamawiającego
uzasadnionej jego potrzebami
możliwości szybkiego (bez dodatkowych urządzeń)
wy
łączenia wybranego skrzyżowania, co często jest konieczne przy usuwaniu awarii
infrastruktury lub zdarzeń drogowych w celu zapewnianie bezpieczeństwa na skrzyżowaniu.
Również w odniesieniu do zakwestionowanego postanowienia z opisu prezentacji 6.
Przystępujący stwierdził, że znajduje ono oparcie w wymaganiach opisu przedmiotu
zamówienia a opisem przeprowadzenia badania sterownika. Zgodnie z pkt 4.6.3.2. opisu
prezentacji nr 6 zmianę wskazanych parametrów należy przeprowadzić przy pomocy
komputera i złącza Ethernet, co jest zgodne z wymaganiem, zgodnie z którym sterownik
sygnaliz
acji świetlnej umożliwia zdalną kalibrację i zmianę ustawień parametrów detektorów.
Przystępujący wskazał, że opisany w pkt 6.1.1. PFU (który został przytoczony w pkt
4.6.3.4 opisu badania sterownika). pulpit operacyjny
może być zainstalowany na komputerze
(co potwierdza pkt 4.6.3.2. tej prezentacji)
, natomiast zastrzeżenia z pkt 4.6.3.4., że zmiana
mus
i być wykonana bez konieczności przełączania fizycznych przełączników oraz bez
wykorzystania jakiegokolwi
ek urządzenia zewnętrznego, ma na celu zapewnienie,
że wprowadzenie tych zmian nastąpi za pomocą złącza Ethernet.
Niezależnie ód powyższego Przystępujący oświadczył, że znane mu są przynajmniej
dw
a sterowniki dostępne na rynku spełniające wymagania Zamawiającego i realizujące
funkcjonalności w sposób określony w prezentacji sterownika. Ponieważ sterowniki
te pro
dukowane są przez niepowiązane i niezależne od siebie podmioty gospodarcze tj.
Swarco
oraz Wasko, zapewniona jest konkurencyjność i otwartość tego przetargu.
W ocenie Przystępującego wymagania określone w stosunku do prezentacji
oferowanego sterownika nie wykr
aczają poza wymagania opisu przedmiotu zamówienia oraz
nie wymagają realizacji tego przedmiotu zamówienia przed podpisaniem umowy.
Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
Sygn. akt KIO 1052/21
uiszczony
– podlegało rozpoznaniu przez Izbę.
W toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła,
aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 528 npzp.
Izba oddaliła zgłoszony w odpowiedzi na odwołanie wniosek Zamawiającego
o
odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt 4 i 5 npzp, gdyż: po pierwsze –
w odniesieniu do
wymogu kompatybilności sterownika z istniejącą infrastrukturą Odwołujący
powołuje się wyłącznie na te same okoliczności, które były przedmiotem rozstrzygnięcia
przez Izbę w sprawie poprzedniego jego odwołania w tym postępowaniu o udzielenie
zamówienia, po drugie – w pozostałym zakresie odwołanie dotyczy zmiany załącznika nr 10
do SIWZ, czyli
czynności, którą Zamawiający wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby z 3
lutego 2021 r. sygn. akt KIO 3408/20 (d
odatkowo Zamawiający wskazał na art. 527 npzp,
z
którego wynika, że na czynność zamawiającego wykonaną zgodnie z treścią wyroku Izby
nie przysługuje odwołania, jako ustanawiającego zasadę powagi rzeczy osądzonej).
Izba ustaliła na podstawie treści powyżej wskazanego wyroku wraz z uzasadnieniem,
co następuje.
W poprzedniej sprawie Izba
{abstrahując od częściowego umorzenia postępowania
odwoławczego} uwzględniła odwołanie w zakresie zarzutów podniesionych w pkt 6. i 7.
petitum odwołania i nakazała Zamawiającemu zmianę treści załącznika nr 10 do SIWZ,
określającego wymagania dotyczące prezentacji sterownika, przez ograniczenie tego
dokumentu do dwóch pierwszych stron i usunięcie z jego treści pozostałych fragmentów tj.
od strony trzeciej do końca, a w pozostałym zakresie oddaliła tamto odwołanie [zob. pkt 2.
i 3. sentencji].
Uwzględnione przez Izbę zarzuty dotyczyły naruszenia art. 29 ust. 1, 2 i 3 (w zw.
z art. 7 ust. 1) pzp przez wprowadzenie w pkt 6.4. SIWZ i
w załączniku nr 10 do SIWZ
sposobu zaprezentowania funkcjonalności sterownika ograniczającego konkurencję
do
urządzeń producenta Swarco.
Ponadto Izba ustaliła, że Zamawiający w ramach wykonania przywołanego powyżej
pkt 2. sentencji wyroku usunął całą treść załącznika nr 10 do SIWZ z wyjątkiem str. 1. i 2.,
a
obecnie wniesione odwołanie nie dotyczy tej czynności, a zupełnie nowej treści
wprowadzonej do tego załącznika określającego sposób przeprowadzenia prezentacji
sterownika.
Izba stwierdziła, że wniosek o odrzucenie odwołania Siemensa w tej sprawie jest
bezzasadny, gdyż powyżej ustalone okoliczności nie stanowią wypełnienia ani hipotezy
normy z art. 528 pkt 4 n
pzp (wyłącznie te same okoliczności, które były już przedmiotem
rozpoznania), ani hipotezy normy z art. 528 pkt 5 n
pzp (czynność wykonana przez
Sygn. akt KIO 1052/21
zamawiającego zgodnie z treścią wyroku), które mają uniemożliwić wystąpienie w obrocie
sytuacji ponownego orzekania w tej samej instancji o tym samym
, stanowiąc
urzeczywistnienie w
postępowaniu odwoławczym wywodzącej się z procedury cywilnej
zasady powagi rzeczy osądzonej (res iudicata).
Wbrew temu, co sugerował Zamawiający, wyłączenie usunięcie przez niego
postan
owień załącznika nr 10 do SIWZ może być poczytywane za czynność wykonaną przez
niego
zgodnie z treścią przywołanego powyżej wyroku (czyli sentencji). Natomiast
sformułowanie następnie nowego brzmienia treści tego załącznika stanowi zupełnie nową
czynności Zamawiającego. Nie ma przy tym znaczenia, czy uwzględnił wskazówki
wynikające z uzasadnienia poprzedniego wyroku, gdyż wyrok należy odróżnić
od
uzasadnienia, czyli wyjaśnienia powodów, dla których zapadło rozstrzygnięcie wynikające
z sentencji.
Niezależenie od powyższego z oczywistych względów Izba w poprzednim wyroku nie
mogła antycypować, w jaki sposób Zamawiający doprecyzuje treść załącznika nr 10
do SIWZ, czyli czy i jakie postanowienia
w miejsce usuniętych zostaną przez niego
wprowadzone. Z
kolei nawet jeżeli w ramach kwestionowania tych zupełnie nowych
postanowień zgłoszona została również analogiczna argumentacja jak w poprzednim
odwołaniu, nie są to wyłącznie te same okoliczności, które były przedmiotem rozstrzygnięcia
przez
Izbę w poprzednim wyroku.
Reasumuj
ąc, wniosek o odrzucenie odwołania nie mógł zostać uwzględniony, gdyż
oznaczałoby to, że rezultat nowej czynności przeprowadzonej w postępowaniu przez
Zamawiającego jest niezaskarżalny, pomimo że Izba w poprzednim wyroku nie mogła
i nie
przesądziła w sposób wiążący, czy i jak Zamawiający ma poprawić treść załącznika
dotyczącego prezentacji sterowników.
Z uwagi na brak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego sprawa została skierowana do rozpoznania na rozprawie, podczas której
Odwołujący, Zamawiający i Przystępujący podtrzymali dotychczasowe stanowiska.
Po
przeprowadzeniu
rozp
rawy z udziałem Odwołującego, Zamawiającego
i
Przystępujących, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, jak również biorąc
pod
uwagę oświadczenia i stanowiska wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane
w
protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Z
art. 505 ust. 1 npzp wynika, że legitymacja do wniesienia odwołania przysługuje
wykonawcy, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia oraz poniósł lub może
Sygn. akt KIO 1052/21
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W ocenie Izby Odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, gdyż wskazał, że chce się ubiegać o jego udzielenie, a jednocześnie w związku
z
zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami, nie może tego uczynić skutecznie, a zatem
może ponieść szkodę.
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
{
ad pkt 1. i 2. listy zarzutów}
Ponieważ zarzuty zawarte w odwołaniu polegają na zakwestionowaniu nowych
postanowień załącznika nr 10 do SIWZ przez pryzmat wyroku Izby z 3 lutego 2021 r. sygn.
akt KIO 3408/20 oraz treści jego uzasadnienia, konieczne jest ustalenie, co, jak i dlaczego
Izba rozstrzygnęła w poprzedniej sprawie odwoławczej i jakie ma to znaczenie w kontekście
aktualnie rozpoznawanej sprawy.
Poprzednie odwołanie Siemensa zawierało zarzut naruszenia art. 29 ust. 1, 2 i 3
(w zw. z art. 7 ust. 1) pzp,
przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nieprecyzyjny,
niewyczerpujący i utrudniający uczciwą konkurencję, polegające na określeniu w załączniku
nr 9 do SIWZ
– Programie funkcjonalno-użytkowym {dalej: „PFU”}, w pkt 6.1.1. tiret 7.
wymogu w brzmieniu:
Każdy nowy instalowany sterownik musi spełniać poniższe wymagania
oraz każda lokalizacja wskazana w Załączniku 1a musi być wyposażona w sterownik
sygnalizacji świetlnej, spełniający co najmniej poniższe wymagania: (…) posiada pulpit
operacyjny umożliwiający wykonanie zmiany wszystkich parametrów pracy sygnalizacji
świetlnej, w sytuacji gdy określenie „wszystkich” jest zbyt ogólne i może być interpretowane
dowolnie oraz prowadzić do wykluczenia oferentów na podstawie arbitralnej decyzji
Z
amawiającego dotyczącej nieistotnych z punktu widzenia projektu parametrów, co oznacza
że powyższe wymaganie jest nadmierne oraz ma na celu ograniczenie konkurencji
do jednego pr
oducenta sterowników tj. Swarco, co uniemożliwia złożenie ważnej i skutecznej
oferty przez Odwołującego (pkt 2. petitum). W zakresie tego zarzutu Odwołujący wniósł
o
usunięcie z treści przywołanego wymagania słowa „wszystkich”.
Z uwagi na uwzględnienie przez Zamawiającego m.in. powyższego zarzutu, Izba
w orzeczeniu
kończącym w pierwszej kolejności umorzyła poprzednie postępowanie
odwoławcze m.in. w zakresie tego zarzutu [zob. pkt 1. sentencji wyroku].
Z kolei Zamawiający uczynił zadość zgłoszonemu w związku z tym zarzutem żądaniu
i nadał wymaganiu z tiret 7. pkt 6.1.1. załącznika nr 9 do SIWZ oczekiwaną przez
Sygn. akt KIO 1052/21
Odwołującego treść, zgodnie z którą sterownik sygnalizacji świetlnej ma co prawda posiadać
pulpit operacyjny umożliwiający wykonanie zmiany parametrów pracy sygnalizacji świetlnej,
ale już nie wszystkich.
Ponieważ ani z poprzedniego, ani z obecnego odwołania nie wynika, czy zbiór, który
można by określić nazwą „Wszystkie parametry sygnalizacji świetlnej”, ma charakter otwarty
czy
zamknięty i co dokładanie wchodzi w jego skład, a nie jest to okoliczność notoryjna,
po
dokonaniu powyższej zmiany nie sposób stwierdzić, jakich to parametrów miałoby nie
obejmować sterowanie z pulpitu sterownika, poza tym, że nie może obejmować wszystkich
parametrów. Taki stan rzeczy wynika z ogólnikowości podniesionych w poprzednim
odwołaniu okoliczności, a w konsekwencji braku skorelowania z zarzutem m.in. naruszenia
art. 29 ust. 1 pzp
żądania, które zmierzałoby do rzeczywistego doprecyzowania opisu
przedmiotu zamówienia. O ile zarzut wskazywał na nieprecyzyjność opisu polegającego
na
odwołaniu się do ogólnego określenia „wszystkie”, o tyle przedmiotem zgłoszonego
w
związku z tym żądania nie było nakazanie Zamawiającemu skonkretyzowania parametrów
sygnalizacji świetlnej, które mają być zmieniane bezpośrednio z pulpitu sterownika.
Poza wszelkim sporem jest, że w pkt 6.1.1. załącznika nr 9 do SIWZ – w związku
z dopuszczeniem,
aby maksimum 3 znajdujące się blisko siebie skrzyżowania były
obsługiwane przez jeden sterownik – zaznaczono, że w takim przypadku z pulpitu tego
sterownika operator musi mieć wyboru, którym z tych skrzyżowań steruje. Nie jest to zatem
postanowienie, które konkretyzuje parametr sygnalizacji świetlnej, a jedynie potwierdzenie
reguły, że niezależnie od tego, czy sterownik obsługuje jedno czy więcej skrzyżowań,
z
poziomu jego pulpitu musi być możliwość sterowania parametrami sygnalizacji świetlnej
na
każdym z tych skrzyżowań.
Reasumując ten wątek, PFU, zarówno pierwotnie, jaki i po zmianach wprowadzonych
przez Zamawiającego zgodnie z żądaniami poprzedniego odwołania (związanymi
z zarzutami z pkt 2., 3. i 4. petitum
, których zasadność Zamawiający uznał), nie określa, jakie
to konkretnie parame
try sygnalizacji świetlej mają podlegać sterowaniu z pulpitu, niezależnie
od tego, czy dany
sterownik będzie obsługiwał jedno, dwa czy trzy skrzyżowania, gdyż nie
było to przedmiotem zainteresowania Odwołującego w poprzedniej sprawie.
Z kolei w ramach uza
sadniania zarzutów z pkt 6. i 7. petitum poprzedniego odwołania
zostało podniesione, co następuje.
Po pierwsze, że opisana w załączniku nr 10 do SIWZ procedura spełniania wymogów
określonych w załączniku nr 9 do SIWZ jest niezwykle szczegółowa i prowadzi
do
faktycznego rozszerzenia opisu przedmiotu zamówienia o dodatkowe elementy.
Odwołujący zarzucał, że takie dookreślenie opisu przedmiotu zamówienia nie znajduje
Sygn. akt KIO 1052/21
uzasadnienia w technicznych czy funkcjonalnych potrzebach Zamawiającego {w domyśle
w odniesien
iu do systemu zarządzania transportem} [zob. pkt 2. uzasadnienia zarzutu 6.
na str. 12.]
Po drugie, że opisana w załączniku nr 10 do SIWZ procedura jest niespójna z opisem
przedmiotu zamówienia {tym razem nie wskazano, czy chodzi o załącznik nr 9 do SIWZ},
gdyż z jednej strony określa wymagania w odniesieniu do nieistotnych z punktu widzenia
celu postępowania (jakim jest m.in. uzyskanie poprawy warunków ruchu drogowego) funkcji,
takich jak interfejs użytkownika, zaś z drugiej nie dotyczy potwierdzenia spełniania przez
sterownik takich istotnych okoliczności, „jak weryfikacja przywołanych norm wydanych przez
niezależne instytucje badawcze…” [zob. pkt 3. i 4. uzasadnienia zarzutu na str. 12].
Po trzecie
, że treść załącznika nr 10 do SIWZ opisuje proces weryfikacji, czy wybrane
funkcjonalności realizowane są przez sterownik w ściśle określony sposób, który odpowiada
sposobowi działania sterowników producenta Swarco, które cechują się: (1) opcją
manualnego
wprowadzania
wszystkich
zmian
na
skrzyżowaniu
bezpośrednio
z
wbudowanych w nie pulpitów operatorskich oraz (2) zdolnością do bezpośredniej wymiany
pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami danych dotyczących wszystkich parametrów
pracy [zob. pkt 2. i 3. uzasadnienia zarzutu 7. na str. 12.-13.].
Po czwarte, że skoncentrowanie się Zamawiającego na etapie oceny ofert wyłącznie
na sterowniku,
i to w zakresie opisanym bardzo szczegółowo w załącznikach nr 9 i 10
do SIWZ, powoduje taka
zmianę charakteru przedmiotu zamówienia, jakby dotyczyło ono
dostawy sterowników konkretnego producenta (Swarco), a nie zaprojektowania i wykonania
systemu sterowania ruchem [zob. pkt 4. i 5. uzasadnienia zarzutu 7. na str.13.].
Natomiast z
uzasadnienia wyroku w poprzedniej sprawie wynika, że Izba
z
następujących powodów uznała za zasadne zarzuty z pkt 6. i 7. petitum poprzedniego
odwołania.
Po pierwsze, z uwagi na wykazanie przez Odwołującego, że Zamawiający w zbyt
szerokim zakresie, w sposób niepowiązany z przedmiotem zamówienia {Izba nie wskazała
jednak na załącznik nr 9 do SIWZ} przekopiował do załącznika nr 10 do SIWZ postanowienia
z analogicznego dokumentu opracowanego na potrzeby postępowania prowadzonego przez
innego zamawiającego, Gliwice [zob. przedostatni akapit na str. 20.].
Po drugie, Izba uznała za niewłaściwą konstrukcję załącznika nr 10 do SIWZ jako nie
w pełni zgodnego z treścią opisu przedmiotu zamówienia {Izba ponownie nie wskazała,
że chodzi tu o załącznik nr 9 do SIWZ}, a także narzucającego weryfikację realizacji przez
sterownik wybranych funkcjonalności w ściśle określony sposób [zob. ostatni akapit na str.
Co istotne,
z przywołanego już uprzednio pkt 2. sentencji wyroku wynika
Sygn. akt KIO 1052/21
jed
noznacznie, że Izba nie uczyniła zadość zgłoszonemu w odwołaniu żądaniu wykreślenia
w całości załącznika nr 10 do SIWZ, co oznacza, że nie w pełni uznała za zasadne zarzuty
z
pkt 6. i 7. petitum odwołania.
Znajduje to potwierdzenie w uzasadnieniu
, z którego wynika, że zarzuty te zostały
uznane
przez Izbę za zasadne jedynie w odniesieniu do naruszenia art. 29 ust. 2 pzp (w zw.
z art. 7 ust. 1
pzp), czyli w aspekcie naruszenia przez opis przedmiotu zamówienia zasady
ucz
ciwej konkurencji, a już nie w odniesieniu do zarzucanego również naruszenia art. 29 ust.
1 i 3 pzp [zob. podsumowanie uzasadnienia dla rozstrzygnięcia zarzutów nr 6 i 7 na str. 22.].
Izba uznała bowiem, że ponieważ Zamawiający ma prawo wymagać w ramach
badania i
oceny ofert prezentacji funkcjonalności oferowanych sterowników, może
wprowadzić do załącznika nr 10 do SIWZ nowe postanowienia, które w jego ocenie pozwolą
mu na skuteczn
ą i adekwatną do przyjętych założeń ocenę złożonych ofert w zakresie
zaoferowanych sterowników. Przy czym takie doprecyzowanie lub rozwinięcie treści tego
załącznika powinno mieć swoje oparcie w opisie przedmiotu zamówienia i z niego wynikać
{również w tym przypadku Izba konsekwentnie nie wskazała, że chodzi tu wyłącznie
o
załącznik nr 9 do SIWZ} [zob. akapit rozpoczynający się na str. 21 i kończący się na str.
Reasumując, taki jest właściwy kontekst podkreślanej w odwołaniu wypowiedzi Izby,
która przede wszystkim nie stanowi właściwego rozstrzygnięcia, a jedynie element
uzasadnienia, wskazujący ogólnie, w jaki sposób według Izby powinien postąpić
Zamawiający przy formułowaniu na nowo treści załącznika nr 10 do SIWZ.
Przede wszystkim kluczowe znaczenie dla obecnie rozpoznawanej sprawy ma brak
zawarcia w
odwołaniu, wniesionym przecież wobec tych nowych postanowień załącznika
nr 10
do
SIWZ,
jakichkolwiek
konkretnych
ok
oliczności wskazujących na to,
że zakwestionowane postanowienia dotyczące prezentacji oferowanego sterownika stanowią
przejaw dokonania opisu przedmiotu zamówienia, który może utrudniać uczciwą
konkurencję. W szczególności nie wiadomo, dlaczego sprecyzowanie przez Zamawiającego
niektórych wymagań opisu przedmiotu zamówienia w załączniku nr 10 do SIWZ, a nie
wyłącznie w PFU, miałoby o tym świadczyć. Obecne odwołanie, w przeciwieństwie
do
poprzedniego, w ogóle nie polega na podnoszeniu takich okoliczności, które mogłyby
świadczyć o tym, że zaskarżone postanowienia załącznika nr 10 do SIWZ zostały
sformułowane w sposób naruszający uczciwą konkurencję. Zamiast tego w odwołaniu
zostało przeprowadzone nielogiczne rozumowanie, jakoby miało to wynikać niejako samo
przez się z uzasadnienia wyroku w poprzedniej sprawie, która dotyczyła przecież
poprzedn
iej treści załącznika nr 10 do SIWZ.
Sygn. akt KIO 1052/21
Odwołujący powinien zdawać sobie z tego sprawę, skoro dla wykazania konieczności
merytorycznego rozpoznania sprawy w
kontekście braku zaistnienia podstaw do odrzucenia
odwołania z art. 528 pkt 4 i 5 npzp sam powołał się na orzeczenia Izby, z których wynika,
że w przypadku gdy dana czynność została dokonana niezgodnie z wyrokiem Izby
lub w
sposób niezgodny z żądaniami zawartymi w uwzględnionym odwołaniu, podlegają
ponownemu zaskarżeniu, a tym samym ocenie Izby względem ich zgodności
z materialnoprawnymi przepisami ustawy pzp.
Wreszcie Izba nie stwierdziła, aby brzmienie zaskarżonych postanowień załącznika
nr 10 do
SIWZ wskazywało na znaki towarowe, patenty, pochodzenie, źródło lub szczególny
proces, który charakteryzowałby produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego
wykonawcę.
{
ad pkt 3. listy zarzutów}
Co prawda w przypadku ostatniego z zarzutów odwołanie nie nawiązuje do wyroku
Izby z 3 lutego 2021 r. sygn. akt KIO 3408/20, jednak również w tym przypadku
ma on
znaczenie, gdyż poprzednie odwołanie zawierało zarzut dotyczący postanowienia
PFU ustanawiającego wymóg zapewnienia kompatybilności oferowanych sterowników
ze
sterownikami już użytkowanymi przez Zamawiającego, oparty m.in. na okolicznościach,
które ponownie zostały podniesione w tej sprawie. Już w poprzednim odwołaniu była mowa
o
tym, że Zamawiający nie opublikował żadnych informacji technicznych na temat
sterowników rozmieszczonych już w Katowicach w odniesieniu do możliwości wymiany
danych, jak np. stosowanych
protokołów transmisji czy opisu formatu danych [zob. pkt 4.
uzasadnienia zarzutu 1. na str. 8.].
Co istotne, zarzut ten
(z pkt 1. petitum odwołania), czyli naruszenia art. 29 ust. 1, 2 i 3
(w zw. z art. 7 ust.1) pzp przez wprowadzenie w pkt 1.4.1.2.
14. załącznika nr 9 do SIWZ
definicji kompatybilności stawiającej nadmierne wymagania, co ma na celu ograniczenie
konkurencji wyłącznie do sterowników producenta Swarco – był jednym z trzech zarzutów
uznanych przez Izbę za niezasadne, a tym samym Izba nie uwzględniła żądania nakazania
usunięcia tego postanowienia.
Izba nie podzieliła argumentacji Odwołującego, że przyjęta przez Zamawiającego
definicja kompatybilności sterowników wyklucza wszystkich wykonawców, którzy nie
posiadają w swej ofercie sterowników zainstalowanych już u Zamawiającego. W tym
kontekście skład orzekający zwrócił uwagę na dowód złożony przez Zamawiającego
w
postaci korespondencji prowadzonej pomiędzy Zamawiającym a Swarco, w której
Sygn. akt KIO 1052/21
producent ten potwierdził, że kontroler ITC-3 jest otwartą platformą stworzona na światowy
rynek, która łączy się bezpośrednio z głównymi systemami funkcjonującymi na rynku
światowym np. SCATS, SCOOT, Aenor, OCIT, RDMP i innymi. Dzięki temu Zamawiający
uprawdopodobnił, że funkcjonujące obecnie rozwiązanie dostarczone przez Swarco może
być kompatybilne z systemami funkcjonującymi na rynku światowym, wobec tego sterowniki,
które obsługują istniejące rozwiązanie, nie stanowią przeszkody dla większości firm z branży.
Izba nie znalazła także powodów do zakwestionowania twierdzenia Zamawiającego
o
nieadekwatności argumentacji, że powszechnie stosowane są rozwiązania techniczne
zapewniające pracę urządzeń różnych producentów na sąsiednich skrzyżowaniach bez
wymiany
pomiędzy nimi danych. Zamawiający wyjaśnił bowiem, że planuje skrzyżowania
wymienione w z
ałączniku nr 1a do SIWZ w wybranych sytuacjach koordynować
ze
skrzyżowaniami wymienionymi w załączniku nr 1aa do SIWZ (niewłączanymi
do
systemu). W związku z tym konieczne jest zapewnienie opisanej w PFU funkcjonalności
wymiany
danych między sterownikami. O ile jest możliwe zapewnienie koordynacji bez takiej
wymiany danych, o tyle
jest to wtedy koordynacja oparta o synchronizację czasu,
czyli
koordynacja stałoczasowa – zapewniająca gorsze warunki ruchu niż nie tylko wdrażane
koordynacje systemowe, ale również koordynacje już eksploatowane na terenie miasta.
Dla
zapewnienia płynnego ruchu pomiędzy skrzyżowaniami włączonymi do systemu
(zaawansowane sterowanie acykliczne i adaptacyjne)
a pozostałymi na terenie miasta
konieczna jest wymiana danych na zasadach opisanych w PFU.
Podobnie odnośnie wymogu braku dodatkowych urządzeń pośredniczących Izba
p
rzychyliła się do argumentacji Zamawiającego, który wskazał, że ich brak pozwala mu
na uruchomienie koordynacji z wykorzystaniem o
gólnodostępnych metod łączności
teleinformatycznej,
co również znacząco wpływa na koszty takich inwestycji (tani
ogólnodostępny
sprzęt
oraz
brak
konieczności
angażowania
specjalistycznie
wykw
alifikowanej grupy specjalistów), zatem postawienie tego wymogu było podyktowane
obiektywnymi przyczynami [zob. uzasadnienie na str. 17.-18].
Niezależnie od powyższego już w poprzedniej wersji załącznika nr 10 do SIWZ jeden
z etapów prezentacji de facto dotyczył zweryfikowania spełnienia wymagania wynikającego
z pkt 1.4.1.2.14
. PFU, gdyż celem ówczesnej prezentacji nr 6 było sprawdzenie
funkcjonalności umożliwiającej wymianę danych z aktualnie eksploatowanymi przez
Zamawiającego sterownikami.
Tymczasem
Odwołujący poprzednio nie zarzucał, że badanie spełniania wymagania
z pkt 1.4.1.2.14. PFU, jako postanowienia
wskazującego cechy systemu sterowania ruchem,
który zostanie dopiero zaprojektowany i wdrożony przez wykonawcę po zawarciu umowy
Sygn. akt KIO 1052/21
w
sprawie tego zamówienia, jest nieuzasadnione na etapie badania złożonych ofert. Wobec
tego podnoszenie tego typu zastrzeżeń dopiero po oddaleniu przez Izbę poprzedniego
odwołania w zakresie zarzutu i żądania zmierzających do usunięcia wymagania
kompatybilności jest nie tylko zarzutem spóźnionym, ale i niewiarygodnym.
Ponadto
Odwołujący, na którym spoczywał w tym zakresie ciężar, nie zgłosił żadnych
dowodów dla wykazania, że wykonawcy w ramach prezentacji nr 9 z załącznika nr 10
do SIWZ zostali
zobowiązani do demonstracji funkcjonalności wykraczających poza zakres
standardowych funkcjonal
ności sterowników prezentowanych przed udzieleniem zamówienia
publicznego.
Przy czym Odwołujący już poprzednio twierdził, że wymaganie wymiany danych
pomiędzy sterownikami bez dodatkowych urządzeń pośredniczących, nie pozwala
na
przyjęcie innych rozwiązań technicznych niż bezpośrednie połączenie sterowników w celu
wymiany danych przez protokół komunikacyjny. A tym samym kompatybilność musi wynikać
wprost z
właściwości danego sterownika, a taką cechę będą mieć tylko sterowniki tego
samego producenta, co ste
rowniki już zainstalowane w Katowicach [zob. pkt 5. uzasadnienia
zarzutu 1. na str. 8.].
Natomiast u
mknęło uwadze Odwołującego, że to pkt 1.2. PFU, jak sama jego nazwa
(„Założenia dla przyszłego systemu”) wskazuje, dotyczy założeń docelowego systemu
stero
wania ruchem, natomiast szczegółowe wymagania odnośnie kompatybilności
oferowanych sterowników zamieszczone zostały w pkt 1.4. PFU pn. „Elementy sterowania
ruchem”.
Przede wszystkim rozstrzygające znaczenie ma brzmienie pkt 1.4.1.2.14. PFU
[Wykonawca w ramach prowadzonych dz
iałań powinien wykorzystać w jak największym
stopniu istniejącą infrastrukturę dostarczony sterownik musi być kompatybilny co najmniej
dwoma typami sterown
ików eksploatowanych w mieście Katowice – przez kompatybilność
sterowników rozumie się: możliwość wymiany danych o stanie grup sygnalizacyjnych
(fizycznych i logicznych), stanie detektorów, stanie wejść sprzętowych i programowych,
numerze realizowanego planu, numerze realizowanej
fazy, wartości licznika cyklu i licznika
bazowego pomiędzy sterownikiem dostarczanym przez Wykonawcę a sterownikami
eksploatowanym na terenie miasta Katowice bez
dodatkowych urządzeń pośredniczących],
z
którego wprost wynika, że to sam sterownik ma cechować się kompatybilnością
w rozumieniu zdefiniowanym w tym wymaganiu.
Reasumując, uzasadnienie faktyczne zarzutu polega na wysnuciu z przywołanych
i
omówionych powyżej postanowień wniosków, które w rzeczywistości nie wynikają
z brzmienia
tych postanowień, względnie na powoływaniu się na te same okoliczności, które
Sygn. akt KIO 1052/21
zostały już poprzednio ocenione przez Izbę jako niewskazujące na naruszenie uczciwej
konkurencji.
W tak ustalonych okolicznościach Izba stwierdziła, że zarzuty odwołania są niezasadne.
{
ad pkt 1. i 2. listy zarzutów}
Pomimo że w ramach listy zarzutów odrębnie wymieniony został zarzut naruszenia
art. 192 ust. 3 pkt 1 pzp i zarzut naruszenia art. 29 ust. 2 i 3 (w zw. z art. 7 ust. 1) pzp
z
uzasadnienia odwołania wynika, że jest to w istocie jeden zarzut, gdyż wspólnym
mianownikiem wszystkich szczegółowych zarzutów odnośnie załącznika nr 10 do SIWZ jest
wywodzenie, że utrudniają one uczciwą konkurencję z rzekomej ich niezgodności
z
wyrokiem Izby w sprawie poprzedniego odwołania.
Jednocześnie uzasadnienie odwołania nie zawiera żadnego wywodu prawnego
odnośnie tego, na czym miałby polegać naruszeni przez Zamawiającego art. 192 ust. 3 pkt 1
pzp,
zgodnie z którym Izba uwzględniając odwołanie może – jeżeli umowa w sprawie
zamówienia publicznego nie została zawarta – nakazać wykonanie lub powtórzenie
czynności zamawiającego lub nakazać unieważnienie czynności zamawiającego. Przy czym
na
rozprawie Odwołujący sprostował, że chodziło mu o naruszenie art. 554 ust. 3 pkt 1 lit. a
oraz b npzp, co nie ma żadnego znaczenia, gdyż są to analogiczne przepisy. Natomiast ma
istotne
znaczenie, że adresatem normy prawnej wynikającej z tych przepisów jest Izba jako
organ orzekający, a nie zamawiający, gdyż są to przepisy proceduralne postępowania
odwoławczego, w przeciwieństwie do materialnoprawnych przepisów z art. 29 ust. 1 i 2 pzp.
Ustawiczne powoływanie się w ramach uzasadnienia odwołania na orzeczenie
zapadłe w poprzedniej sprawie odwoławczej zdaje się wskazywać, że w istocie Odwołujący
usiłował postawić Zamawiającemu zarzut naruszenia powagi rzeczy osądzonej wynikającej
z prawomocnego charakteru
tego rozstrzygnięcia. Oczywiście Odwołującemu nie udało się
wskazać żadnego konkretnego przepisu ustawy pzp, który w związku z opisanymi
w
odwołaniu okolicznościami faktycznymi miałby naruszyć Zamawiający, gdyż taki przepis
nie istnieje. Ustawa pzp (czy nowa ustawa pzp)
nie tworzy żadnych przeszkód prawnych,
aby przy powtarzaniu czynności w prowadzonym postępowaniu zamawiający nawet
diametralnie zmienił stanowisko w stosunku do tego, które prezentował w toku sprawy
zakończonej wyrokiem uchylającym jego czynność i nakazującym jej powtórzenie.
Naczelnym celem ustawy pzp jest, co wynika m.in. a contrario
z art. 7 ust. 3 pzp, aby wybór
najkorzystniejszej oferty został dokonany w zgodzie z jej przepisami.
Przede wszystkim w
opisanych zarówno w odwołaniu, jak i odpowiedzi na odwołanie
Sygn. akt KIO 1052/21
(oraz pismach Przystępujących) okolicznościach faktycznych nie ma żadnych podstaw
prawnych, aby przyjąć, że rezultat powtórzonego przez Zamawiającego ustalenia
postanowień treści SIWZ w jakikolwiek sposób był objęty prawomocnością wyroku wydanego
w
poprzedniej sprawie odwoławczej pomiędzy tymi samymi uczestnikami sporu. Jak to już
wskazano na potrzeby rozstrzygnięcia wniosku o odrzucenie odwołania, w takim przypadku,
jak w poprzedniej sprawie, kiedy Izba nakazuje
wyłącznie wykreślenie dotychczasowych
postanowień SIWZ, obiektywnie rzecz biorąc takie rozstrzygnięcie nie może dotyczyć
nowych postanowień, które zostaną wprowadzone w ich miejsce. Właśnie dlatego
Odwołującemu nie udało się przeprowadzić klarownego i spójnego logicznie wywodu
wykazującego trafność przyjętej przez niego koncepcji co do tego, co miałoby wynikać
z
wyroku Izby, w którym Izba jedynie częściowo uwzględniła zarzuty i żądania poprzedniego
odwołania.
W szczególności Odwołujący (podobnie jak Zamawiający na potrzeby uzasadnienia
wniosku o odrzucenie odwołania) oczywiście błędnie utożsamił z wyrokiem zarówno jego
sentencję, jak i uzasadnienie, podczas gdy wyłącznie sentencja stanowi rozstrzygnięcie,
k
tóre podlega wykonaniu i ewentualnej ocenie z punktu widzenia prawomocności czy powagi
rzeczy osądzonej. Natomiast uzasadnienie, jak już sama nazwa wskazuje, stanowi
wyjaśnienie, dlaczego zapadło takie, a nie inne rozstrzygnięcie zarzutów zawartych
w
odwołaniu oraz może jedynie służyć na potrzeby ustalenia, czego dotyczyło prawomocne
rozstrzygnięcie co do istoty sprawy.
Skoro,
jak to ustalono powyżej, odwołanie nie zawiera żadnych okoliczności
faktycznych
wskazujących na naruszenie przez Zamawiającego ani art. 29 ust. 2 pzp,
zgodnie z
którym przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby
utrudniać uczciwą konkurencję, ani art. 29 ust. 3 pzp, zgodnie z którym przedmiotu
zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub
pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi
dostarczan
e
przez
konkretnego
wykonawcę,
jeżeli
mogłoby
to
doprowadzić
do uprzywilejowania lub wyeliminowania
niektórych wykonawców lub produktów, chyba że
jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać
przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu
towarzyszą wyrazy „lub równoważny”, które to przepisy służą urzeczywistnieniu ustanowionej
w art. 7 ust. 1 pzp zasady, zgodnie z którą zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji
– tak sprecyzowane zarzuty są oczywiście bezzasadne.
Sygn. akt KIO 1052/21
{
ad pkt 3. listy zarzutów}
Na podstawie delegacji wynikającej z art. 25 ust. 2 pkt ustawy pzp zostało wydane
rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów,
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia
(Dz.U. z 2020 r. poz. 1282)
{dalej: „rozporządzenie”}, jako niezbędne uszczegółowienie
wskazujące katalog typów dokumentów mieszczących się w każdej z trzech generalnych
kategorii dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1-3 pzp.
Ustalone powyżej okoliczności nie wskazują na naruszenie § 13 ust. 1 pkt 1 gdyż
z p
rzepisu tego wynika jedynie, że w celu potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane,
dostawy lub usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego,
zamawiaj
ący może żądać w szczególności próbek, opisów, fotografii, planów, projektów,
rysunk
ów, modeli, wzorów, programów komputerowych oraz innych podobnych materiałów,
których autentyczność musi zostać poświadczona przez wykonawcę na żądanie
zamawiającego.
Natomiast
odwołanie nie zawiera zarzutu naruszenia zasady wynikającej z art. 25 ust.
1 zd. 1 pzp,
zgodnie z którą w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający może
żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych
do
przeprowadzenia postępowania.
Z kolei ustalone powyżej okoliczności nie wskazują również na naruszenie przez
Zamawiającego wynikającej z art. 7 ust. 1 pzp zasady nakazującej przygotowanie
i
przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji.
Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 553 zd. 1 nowego pzp
– orzekła, jak w pkt 1. sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono – w pkt 2. sentencji – stosownie
do jego wyniku, na podstawie art. 575 npzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. a-b w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437) – obciążając Odwołującego kosztami tego
postępowania, na które złożył się uiszczony przez niego wpis oraz uzasadnione koszty
Zamawiającego w postaci wynagrodzenia pełnomocnika, potwierdzonymi złożoną fakturą.