Sygn. akt: KIO 1039/21
POSTANOWIENIE
z dnia 24 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu
z udziałem stron w dniu 24 maja 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 kwietnia 2021 r.
przez
odwołującego: Zakład Usługowy Konserwacja Terenów Zielonych J. W. z siedzibą
w Bytomiu (ul. W
ł. Łokietka 4 41-933 Bytom) w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Miasto Chorzów (ul. Rynek 1, 41-500 Chorzów),
przy udziale wykonawcy: BILPOL
– K. Sp. k. z siedzibą w Chorzowie (ul. Sokoła 1, 41-500
Chorzów) zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiaj
ącego,
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze;
2. N
akazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: Zakład Usługowy Konserwacja Terenów Zielonych J. W. z siedzibą w
Bytomiu (ul. W
ł. Łokietka 4 41-933 Bytom) kwoty 13. 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście
tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty uiszczonego przez
odwołującego wpisu od odwołania.
3. Z
asądza od odwołującego na rzecz zamawiającego: Miasto Chorzów (ul. Rynek 1, 41-
500 Chorzów) kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art.
580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 1039/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w piśmie z dnia 6 kwietnia 2021 r. w postępowaniu
prowadzonym przez Zamawiającego: Miasto Chorzów w trybie przetargu nieograniczonego
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z
2019r. poz. 1843 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP]
, którego przedmiotem są:
„Usługi utrzymania chorzowskich parków o łącznej powierzchni ok. 31,63 ha w terminie od
01.04.2021 r. do 31.03.2023 r." - Nr sprawy: RZP.271.599.2020.
Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Dz. Urz. UE w dniu 4 stycznia 2021 r. Nr S1 1242-2021-Pl.
Wnoszący odwołanie wykonawca (Odwołujący) - Zakład Usługowy Konserwacja Terenów
Zielonych J. W.
z siedzibą w Bytomiu wskazał:
(…)
III. Zgodnie z dyspozy
cją art. I przepisów wprowadzających ustawę - Prawo zamówień
publicznych z dnia 11 września 2019 r, (Dz.U. z 2019 r. poz. 2020) — dalej przepisy
wprowadzające — z dniem 1 stycznia 2021r. weszła w życie ustawa z dnia 11 września 2019
r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 20 1 9) - dalej „npzp”
Art. 90 ust. I przepisów wprowadzających ustawę: Do postępowań o udzielenie
zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych i
niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.” ,
czyli ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Jednocześnie art. 92 ust. 2 ww. przepisów wprowadzających stanowi, że: „Do
postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek wniesienia skargi do
sądu, o których mowa w ustawie uchylanej M' art. 89, wszczętych po dniu 31 grudnia
2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1
stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1.” - tj. „nowej” ustawy
z dnia 1 1 września 2019r.
3. Od
wołujący jako podstawę wniesienia odwołania wskazuje przepisy ustawy Prawo
zamówień publicznych z dnia I l września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm.)
w szczególności art. 505 w zw. z art. 513 pkt 1) i pkt 2) npzp. Jednak zarzuty in concreto
s
ą wywodzone z przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych co wynika z przepisów wprowadzających:
a.
Z przywołanego wyżej art. 90 ust. 1 przepisów wprowadzających wynika, że do
postępowań wszczętych przed 1 stycznia 2021ra i nie zakończonych stosuje się przepisy
dotychczasowe
— czyli pzp.
b.
Z art. 91 ust. I pkt 2 przepisów wprowadzających ustawę wynika, że do umów zawartych
po 1 stycznia 2021r. stosuje się przepisy dotychczasowe o ile postępowanie
poprzedzające zawarcie tej umowy było wszczęte przed 1 stycznia 2021 r.
c.
Podsumowując, skoro do Postępowania i do umowy (o ile zostanie zawarta) stosuje się
przepisy dotychczasowe to zarzuty muszą być formułowane na podstawie przepisów
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych,
IV. Zgodnie z art. 505 ust. I npzp przesłanką wniesienia odwołania jest to, by składający
odwołanie posiadał interes w uzyskaniu zamówienia oraz poniósł lub mógł ponieść
szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Analogiczna
regulacja jest zawarta w art. 179 pzp. Przesłanki te są spełnione w niniejszym stanie
faktycznym.
Odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia i może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów i tym samym posiada legitymację czynną
niezbędną do wniesienia odwołania.
Odwołujący jest wykonawcą biorącym udział w Postępowaniu, który ubiega się o
udzielenie zamówienia, złożył oferty na poszczególne części zamówienia a Zamawiający
uznał, iż jego oferty są najkorzystniejsze w części r, części V i
części VI informacja o wyborze ofert najkorzystniejszych została przekazana z datą 19
marca 2021r.
Zamawiający pismem datowanym na dzień 26 marca 2021 r. unieważnił Postępowanie na
podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 pzp.
5. W wyniku narus
zenia przez Zamawiającego przepisów pzp, interes Odwołującego w
uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku. Objęte odwołaniem czynności i zaniechania
Zamawiającego prowadzą do możliwości poniesienia przez Odwołującego szkody
polegającej m.in. na uniemożliwieniu Odwołującemu realizacji zamówienia.”
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 i 3 Pzp z uwagi na unieważnienie Postępowania bez podstawy prawnej co
stanowi naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz
naruszeniem zasady proporcjonalności i przejrzystości;
art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp z uwagi na unieważnienie Postępowania pomimo braku
przesłanek do unieważnienia;
3) art. 92 ust. 1 pkt 7) Pzp z uwagi na zaniechanie podania uzasadnienia faktycznego i
praw
nego adekwatnego do dokonanej czynności unieważnienia postępowania;
art. 90 i nast. przepisów wprowadzających poprzez zaniechanie ich stosowania względnie
wadliwe zastosowanie.
Odwołujący wniósł o: 1. unieważnienie czynności unieważnienia Postępowania
ewentualnie 2. unieważnienie czynności unieważnienia Postępowania, 3. unieważnienie
czynności badania i oceny ofert, 4. nakazanie Zamawiającemu wprowadzenie czynności
sanujących Postępowanie, 5. nakazanie Zamawiającemu dokonanie czynności oceny
ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 23 maja 2021r.) wniósł o
jego od
rzucenie względnie o oddalenie odwołania wskazując w szczególności na
następujące okoliczności:
(…)
7. W dniu 26 marca 2021 roku Zamawiaj
ący unieważnił postępowanie o udzielnie
zamówienia publicznego uznając, iż do wszczęcia postępowania nie doszło. Zamawiający
unieważnił postepowanie na podstawie przepisów ustawy Pzp z 2004 roku, którą stosował
prowadząc postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, wskazał ją również jako
prawo właściwe w SIWZ. Zamawiający nie odnalazł w Przepisach wprowadzających ustawę
Prawo zamówień publiczne PwNPzp normy prawnej, która wskazałaby właściwą podstawę
prawną łącznik do zastosowania przepisów nowej ustawy NPzp w zaistniałym stanie
faktycznym .
(…)
W kwestii
odrzucenia odwołania wskazał, że (…) powinno zostać odrzucone na podstawie
art. 528 pkt 1
) w związku z art. 513 pkt 1 i art. 7 pkt.18), art. 130 ust. 1 pkt 1) NPzp.
Odwołanie powinno zostać odrzucone bowiem nie wszczęto postepowania na podstawie
przepisów dotychczas obowiązującej ustawy PZP z 2004 roku, bowiem Zamawiający w
okresie obowiązywania ustawy tj. do dnia 31.12.2020 r. nie wszczął postępowania w myśl
art. 40 ustawy Pzp z 2004 r. Zamawiający nie wszczął również postępowania w zaistniałym
stanie faktycznym według przepisów nowej ustawy NPzp, Zamawiający nie przekazał
bowiem ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej w dacie
obowiązywania nowej ustawy, gdyż wysłał ogłoszenie do Dziennika Urzędowego Unii
Europejskiej w dniu 30.12.2020 roku, gdy nowa ustawa NPzp jeszcze nie obowiązywała. Nie
doszło zatem do wszczęcia zgodnie z definicjami ustawowymi zawartymi w ustawach Prawo
zamówień publicznych zarówno w myśl art. 40 ustawy Pzp z 2004 roku jak i nowej ustawy
130 ust. 1 pkt. 1 NPzp”. Podkreślił, że „Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn. „Usługi utrzymania chorzowskich parków o łącznej powierzchni ok. 3 1,63 ha w terminie
od 1.04.2021 r. dc 31.03.2023 roku” formalnie nie istnieje. Zgodnie bowiem z ustawową
definicją rozumienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zawartą w art. 7 pkt
18) NPzp postępowanie o udzielenie zamówienia wszczynane jest przez przekazanie
ogłoszenia albo zamieszczenie ogłoszenia (w związku z wartością zamówienia i art. 130 ust.
1 pkt I NPzp do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej; podstawą wszczęcia nie może być
zamieszczenie ogłoszenia publikacja na stronie internetowej gdyż dotyczy to zamówień
poniżej progów unijnych). Skoro przekazanie ogłoszenie miało miejsce w 2020 roku ,
Zamawiający nie miał podstaw aby stosować przepisy nowej ustawy NPzp, wskazał
natomiast w ogłoszeniu i SI WZ, iż stosuje przepisy ustawy Pzp z 2004 roku. Formalnie
zatem faktyczne wysłane przez Zamawiającego ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej nie zainicjowało wszczęcia postepowania zarówno w myśl ustawy z 2004 roku
jak i w myśl nowej NPzp. czyli postępowanie nie istnieje. Biorąc pod uwagę, iż odwołanie
zgodnie z art. 513 pkt. 1 NPzp przysługuje na niezgodną z przepisami ustawy czynność
zamawiającego, podjętą w postepowaniu o udzielenie zamówienia, to z powodu nie
wszczęcia postępowania , postepowanie nie istnieje. To z kolei powoduje, iż nie mogą mieć
do niej zastosowania przepisy ustawy Prawo z
amówień publicznych. Zatem na podstawie
art. 528 pkt 1) Pzp odwołanie winno być odrzucone”.
W kwestii
oddalenia odwołania wskazał w szczególności:
Zarzut naruszenia
(…) art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp jest chybiony. Nie została naruszona zasada
równego tratowania wykonawców wyrażona w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Zamawiający
prowadząc przedmiotowe postepowanie i oceniając oferty kierował się tymi samymi,
jednakowymi dla wszystkich zasadami równego traktowania i uczciwej konkurencji zgodnie z
kryteriami, warunkami u
działu w postępowaniu, wymaganiami co do przedmiotu zamówienia,
które zostały opisane w SIWZ. Chybiony jest również zarzut naruszenia art. 7 ust. 3 ustawy
Pzp. Przepis ten stanowi, że zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy zgodnie z
przepisami ustaw
y. Udzielenie zamówienia następuje w momencie popisania umowy w
sprawie zamówienia publicznego. Zamawiający do momentu wyrokowania w sprawie nie
zawarł umowy w sprawie zamówienia publicznego. W konsekwencji Zamawiający nie mógł
naruszyć przepisu art. 7 ust. 3 ustawy Pzp wskazanego przez Odwołującego”. Także (…) nie
zgadza się z argumentacją przedstawioną przez Odwołującego, iż Zamawiający naruszył
przepis art. 93 ust. 1
pkt. 7) Pzp bowiem w tym przepisie brak jest przesłanki do
unieważnienia postępowania, uprawniającej Zamawiającego do zastosowania ww. przepisu.
Zamawiający wskazuje, iż zgodnie z art.93 ust. 1 pkt 7) Pzp zamawiający jest zobowiązany
do unieważnienia postępowania, gdy w postepowaniu występuje wada uniemożliwiająca
zawarcie umowy niepodlegającej unieważnieniu. Wada prawna w zaistniałym postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego polega na tym, iż Zamawiający podał w ogłoszeniu o
udziele
nie zamówienia publicznego i SIWZ niewłaściwe przepisy ustawy, które będzie
stosował (wskazał bowiem ustawę z 29.01.2004 roku UZP w sytuacji gdy wysłał ogłoszenie
do Dziennika Unii Europejskiej w dniu 30.12.2020 roku, a publikacja ogłoszenia miała
miejsce w 04.012021 r. gdy ustawa Pzp z 2004 roku przestała obowiązywać, Zamawiający
nie przekazał ogłoszenia do publikatora Unii Europejskiej w 2021 roku, zatem nie wszczął
postępowania według nowego prawa. O wadzie prawnej- nie wszczęciu postępowania
według Pzp z 2004 roku jak i nie wszczęciu według NPzp dowiedział gdy był już po etapie
wyboru najkorzystniejszej of
erty a w przepisach przejściowych nie ma podstawy prawnej do
usankcjonowania postępowania, które było prowadzone według przepisów ustawy Pzp z
2004 roku podczas gdy postępowanie powinno być prowadzone według przepisów nowej
ustawy NPzp. Ustawodawca w przepisach prz
ejściowych Przepisach wprowadzających
ustawę Prawo zamówień publicznych nie zamieścił normy prawnej, która wskazywałaby jakie
przepisy Zamawiający ma obowiązek stosować gdy przekazał ogłoszenie do publikacji w
Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej przed końcem 2020 roku. (Na
marginesie Zamawiający wskazuje, iż ustawodawca nie zakazał wysyłania ogłoszeń przed
końcem roku do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej). W przedmiotowej sprawie
Zamawiający przekazał do publikacji ogłoszenie w dniu 30.12.2020 r., gdy obowiązywała
ustawa Pzp z 2004 roku, w której według art. 40 Pzp momentem wszczęcia postępowania o
udzielenie publicznego była publikacja ogłoszenia , która w przedmiotowej sprawie nastąpiła
po 31.12.2020 roku , gdy ustawa Pzp z 2
004 roku już nie obowiązywała. Od 1 stycznia 2021
r. wejścia w życie nowej ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych,
Zamawiający zobowiązany był udzielać zamówień w oparciu o przepisy nowej ustawy.
Według art. 130 ust. 1 pkt 1 NPzp co do zasady momentem wszczęcia jest moment
przekazania przez Zamawiającego ogłoszenia do publikacji, który w przedmiotowej sprawie
nastąpił, gdy nowa ustawa jeszcze nie obowiązywała, zatem według tej zasady Zamawiający
nie mógł wszcząć postępowania na podstawie przepisów nowej Pzp która jeszcze nie
obowiązywała. Zarzut nie wszczęcia postępowania o udzielnie zamówienia publicznego
wskazany przez uczestnika postępowania w ślad za opinią UZP spowodował niepewność co
do stosowania właściwego prawa. Skoro ustawodawca w przepisach przejściowych nie
przewidzi
ał powyższego stanu faktycznego, to zdaniem Zamawiającego mamy do czynienia
z rzeczywistą luką w prawie, brakiem odpowiedniego przepisu przejściowego, na który
Zamawiający mógłby się powołać aby wskazać podstawę stosowania właściwego prawa. W
myśl wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 marca 2003 r., sygn. akt I SA/Bd
164/03, POP 2003/5/141 „Do luk rzeczywistych zalicza się w szczególności luki techniczne
(konstrukcyjne). Luka techniczna 10 procedural
na niekompletność regulacji, która utrudnia
lub uniemożliwia podjęcie decyzji. Za stosowaniem nowego prawa przemawia ogólna zasada
prawa intertemporalnego, dająca w razie wątpliwości, czy należy stosować prawo
dotychczasowe czy nowe -
pierwszeństwo nowemu prawu. O zasadzie bezpośredniego
stosowania nowego prawa wypowiadał się Trybunał Konstytucyjny m.in. w postanowieniu z
dnia 13 czerwca 2011 r., sygn. akt SK 26/09, oraz w wyroku z 8 grudnia 2009 r., sygn. SK
Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 września 2019 r.
w sprawie o sygn.
akt II GSK 2229/17, (który analizował zagadnienia intertemporalne ustawy
deregulacyjnej
w zakresie innej ustawy ale ogólne wnioski mogą znaleźć zastosowanie w
niniejszej sprawie ) wobec braku przepis
ów przejściowych (międzyczasowych), należałoby
zastosować nowe regulacje. Sąd uzasadnił, iż „ Przyjmuje się przy tym, że z retroaktywnym
działaniem prawa mamy do czynienia wtedy, gdy nowe prawo stosuje się do zdarzeń
"zamkniętych w przeszłości”, tj. zakończonych przed wejściem w życie nowych przepisów.
Tak rozumianą retroaktywność odróżnia się od retrospektywności prawa, która ma miejsce,
gdy przepisy' nowego prawa regulują zdarzenia bądź stosunki prawne o charakterze
"otwartym' ”ciągłym takie, które nie znalazły jeszcze swego zakończenia ("stosunki w toku
które powstały pod rządami dawnego prawa i trwają dalej, po wejściu w życie nowej
regulac
ji”. Stwierdził, że w tej sprawie (…) mamy do czynienia ze „stosunkiem w toku”,
„otwartym”, pierwsza czynność w postępowaniu, wysłanie ogłoszenia do Dziennika
Urzędowego Unii Europejskiej miała miejsce pod rządami dawnego prawa i trwa dalej, po
wejściu w życie nowej regulacji. Zamawiający powinien zatem stosować nowe prawo dla
postępowania czyli ustawę Prawo zamówień publicznych z dnia 19 września 2019 roku.
Zamawiający uznał, iż wobec zaistniałej sytuacji zamieszczenie na stronie internetowej
informacji, że ogłoszenie o wskazanym numerze przesłane do Dziennika UUE nie
zaini
cjowało postepowania (według zaleceń zawartych w opinii UZI)) byłoby
niewystarczające i nie zakończyłoby postępowania według przyjętych zasad tożsamych w
Pzp z 2004 roku i nowej NPzp. Zamawiający musiał zakończyć postepowanie w sposób
przewidziany przepisami prawa właściwego dla wartości zamówienia publicznego (w
przedmiotowym postępowaniu wartość wyznaczała, iż stosujemy przepisy ustawy Prawa
zamówień publicznych, czyli powinien stosować instytucje przewidziane w jednej z ustaw lex
speci
alis). Zarówno w Pzp i NPzp istnieje instytucja „unieważnienia postepowania” gdy w
postępowaniu wystąpiła wada uniemożliwiająca zawarcie ważnej umowy. W związku z
okolicznością, iż w niniejszej sprawie Zamawiający uznał, iż nie doszło do wszczęcia
postępowania w rozumieniu ustawy Pzp z 2004 roku a Zamawiający prowadził je według
tych przepisów, do czego nie miał podstawy prawnej (postepowanie winno mieć oparcie w
przepisach nowej ustawy z dnia 11.09.2019 roku). Zamawiający nie miał innej możliwości jak
unieważnić postepowanie na podstawie ustawowej przesłanki art. 93 ust. I pkt 7) ustawy Pzp
z 2004 roku, którą Zamawiający wskazał w SIWZ, iż będzie stosował do prowadzenia
postepowania o udzielnie zamówienia publicznego zatem również do jego zakończenia.
Zamawiający nie miał podstawy prawnej w Przepisach wprowadzających do stosowania
nowego prawa bowiem w tych przepisach (art. 90 i 91) kluczową przesłanką do oceny
stosowania właściwego prawa (dotychczasowej lub nowej ustawy) jest kwestionowany
prawnie moment wszczęcia postępowania. Skoro w przeprowadzonym faktycznie
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego czynność inicjująca moment wszczęcia
postępowania według art. 40 Pzp z 2004 roku nastąpiła w momencie obowiązywania
nowego prawa, które Zamawiający powinien stosować a nie stosował w przeprowadzonym
faktycznie post
ępowaniu w którym dokonał już wyboru najkorzystniejszej oferty, to w
postępowaniu wystąpiła wada uniemożliwiająca zawarcie umowy niepodlegającej
unieważnieniu”. Zamawiający wskazał, że w postępowaniu wystąpiła koniunkcja trzech
okoliczności, które łącznie wystąpiły w przedmiotowej sprawie, uprawniająca Zamawiającego
do unieważnienia postępowania na podstawie art. 97 ust. 1 pkt. 7) Pzp: 1) Wystąpiło
naruszenie przepisów ustawy regulujących postepowanie (tj. ustawy Pzp z 2004 roku, którą
wskazał w SIWZ Zamawiający) a) art. 40 Pzp — Zamawiający nie uwzględnił wysławszy
ogłoszenie do publikacji do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, iż może zaistnieć
sytuacja ze ogłoszenie zostanie opublikowane w 2021 roku, gdy ustawa Pzp z 2004 roku nie
będzie obowiązywać, a według nowej NPzp , która jeszcze w momencie wysłania ogłoszenia
nie obowiązywała — momentem wszczęcia jest czynność wysłania ogłoszenia do Dziennika
Urzędowego Unii Europejskiej , a której Zamawiający od Ol .01.2021 roku nie wykonał nie
przekazał ogłoszenia do publikatora urzędowego UE w 2021 roku, b)art. 36 ust.2, 7, 14
poprzez powołanie się na nieprawidłową ustawę ( Pzp z 2004 roku ), której Zamawiający w
zaistniałym stanie faktycznym nie powinien stosować. 2) Wada skutkuje niemożliwością
zawarcia niep
odlegającej unieważnieniu umowy o udzielenie zamówienia publicznego. W
przedmiotowej sprawie prowadzenie postępowania z naruszeniem przepisów ustawy Prawo
zamówień publicznych, tj. stosowaniem nieprawidłowych przepisów mogło mieć wpływ na
wynik postepowani
a w konsekwencji ważność umowy. 3) Wada ta jest niemożliwa do
usuni
ęcia. Wada ma charakter trwały. Także zauważył, że wysłanie ogłoszenia do
publikatora urzędowego UE (miało miejsce w dacie 30.12.2020 roku, (dacie obowiązywania
ustawy Pzp z 2004 roku).
Była to pierwsza czynność, która według nowej ustawy NPzp,
która wówczas jeszcze nie obowiązywała była momentem wszczęcia postępowania.
Zamawiający dowiedział się o problemie prawnym dot. wątpliwości czy postępowanie w
związku z zaistniałym stanem faktycznym zostało wszczęte, gdy był już po etapie otwarcia
ofert, konkretnie po wyborze najkorzystniejszej oferty.
Zamawiający nie wysłał ogłoszenia do
publikatora UE po 1.01.2021 r. dacie w którym obowiązywała już nowa ustawa NPzp , aby
zainicjować postępowanie zgodnie z przepisami nowej ustawy NPzp zatem mamy do
czynienia z wadą trwałą, Zamawiający nie ma możliwości aby usunąć wadę z własnej
inicjatywy, bowiem nie mia
ła podstawy prawnej, którą mógłby w zaistniałej sytuacji
zastosować. Mając powyższe wywody na uwadze zgłoszony przez Odwołującego zarzut
naruszenia art. 93 pkt 7 Pzp jest bezzasadny. Co do zarzutu naruszenia art.92 ust. 1 pkt 7
stwierdził, że decyzja o unieważnieniu postepowania została przez Zamawiającego
uzasadniona zarówno pod względem faktycznym i prawnym, Zamawiający opisując ciąg
zdarzeń, czynności, które podjął od przesłania ogłoszenia, opublikowania ogłoszenia na
stronie Zamawiającego. zastrzeżenia zgłoszonego przez uczestnika Bil -Pol K. oraz opinię
UZP podał uzasadnienie faktyczne. Opinia UZP została wskazana w uzasadnieniu
faktycznym jako okoliczność, która spowodowała powzięcie przez Zamawiającego
wątpliwości prawnych co do oceny czy formalnie do wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego doszło i uznania, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 40 Pzp z
2004 roku do wszczęcia postępowania nie doszło. Opinia nie została wskazana jako
podstawa prawna czynności unieważnienia postepowania. Podstawę prawną czynności
unieważnienia postępowania był wskazany w zawiadomieniu przepis at. 97 ust. 1 pkt 7) Pzp.
Mając powyższe na uwadze zgłoszony przez Odwołującego zarzut naruszenia aft. 92 ust. 1
pkt 7 Pzp jest bezzasadny. W odniesieniu do zarzutu
naruszenia art.90 i nast. Przepisów
wprowadzających stwierdził, że (…) Nie da się postawić Zamawiającemu skutecznie zarzutu
zaniechania stosowania art. 90 i nast. PwNPzp bowiem Zamawiający wysyłając do
publikatora urzędowego Unii Europejskiej ogłoszenie właśnie tymi przepisami się kierował.
Przeprowadzając kolejne czynności aż do wyboru najkorzystniejszej oferty i podjęcia
czynności unieważnienia postępowania wykonał łe na podstawie przepisów
dotychczasowych Pzp z 2004 roku, czyli działał właśnie w oparciu o art. 90 PwNPzp. Aby
prawnie usankcjonować zakończenie postepowania prowadzonego na podstawie przepisów
PZP właśnie na podstawie przepisu tej dotychczasowej ustawy art. 93 ust. I pkt 7) l)zp
Zamawiający postepowanie unieważnił. Skoro Zamawiający unieważnił postępowanie, to nie
do doszło do zawarcia umowy, stąd bezprzedmiotowy jest zarzut naruszenia przez
Zamawiającego następnych po art. 90 PwNPzp czyli art. 91 ust. 1pkt 2) PwNPzp)”.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpienie zgłosił
wykonawca BILPOL K.
Sp. k. z siedzibą w Chorzowie wnosząc o oddalenie odwołania.
I
zba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020) [dalej: ustawa Pwu), do
postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r.
(dalej: ustawa Pzp), wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o
udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019)
(dalej: nPzp).
Odwołanie w niniejszej sprawie zostało wniesione w dniu 6 kwietnia 2021 r. Izba
zatem wydając postanowienie w niniejszej sprawie, stosowała w postępowaniu
odwoławczym przepisy nPzp z dnia 11 września 2019 r.
Odwołujący (działający w jego imieniu upoważniony pełnomocnik) na posiedzeniu w
dniu 24 maja 2021 r. oświadczył, że na podstawie art. 520 ust.1 nPzp cofa odwołanie
wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 kwietnia 2021 r.
Z
godnie z art. 520 ust. 1 nPzp: „Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy”. W myśl ust.2 tego przepisu: „Cofnięte odwołanie nie wywołuje
skutków prawnych, jakie ustawy wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby”.
Izba stwierdziła, że odwołanie zostało na wskazanej na podstawie art. 520 ust. 1
nPzp z dnia 11 września 2019 r. skutecznie wycofane na posiedzeniu przed otwarciem
rozprawy. Zgodnie zatem z art. 568 pkt 1 cytowanej ustawy, Izba postanowiła o umorzeniu
postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba miała na uwadze art. 557
nPzp z dnia 11 września 2019 r. oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
po
stępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437). Zgodnie z dyspozycją wskazanego art. 557 w
wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o
koszta
ch postępowania odwoławczego. Z kolei w myśl wskazanego § 9 ust. 1 pkt 3 lit. b)
rozporządzenia w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości
na skutek cofnięcia odwołania (…) w dniu, na który został wyznaczony termin rozprawy lub
po
siedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołujący
ponosi koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, oraz zwraca się mu 90% wpisu; w takim
przypadku Izba zasądza koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, od odwołującego na rzecz
zamawiającego lub uczestnika postępowania odwoławczego, który przystąpił po stronie
zamawiającego, wnoszącego sprzeciw wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości
albo w części zarzutów przedstawionych w odwołaniu, oraz orzeka o dokonaniu zwrotu
odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej
90% jego wartości”. Tym samym Izba, uwzględniając wskazane przepisy, nakazała zwrócić
na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu od odwołania uiszczonego w przedmiotowej
sprawie w wysokości 15.000 zł oraz zasądziła od Odwołującego na rzecz Zamawiającego
kwotę 3.600 zł tytułem wynagrodzenia pełnomocnika
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………………..