Sygn. akt: KIO 1017/21
WYROK
z dnia 4 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Anna Kuszel-Kowalczyk
A
gata Mikołajczyk
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 kwietnia 2021 r. w
Warszawie odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 kwietnia 2021 r. przez odwołującego:
Budimex S.A.
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie S.A. z siedzibą w
Warszawie
przy udziale wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Inżynieria
Rzeszów S.A. z siedzibą w Rzeszowie oraz ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych
Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Zarzuty
odwołania dotyczące braku wykazania spełniania przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Inżynieria Rzeszów S.A. z siedzibą
w Rzeszowie oraz
ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia w
budowie
kolektora kanalizacyjnego przechodzącego pod torowiskiem tramwajowym lub
kolejowym lub tunelem (komunikacji szynowej lub drogowej) lub stacj
ą metra uznaje za
nieuzasadnione.
W zakresie pozostałych zarzutów postępowanie odwoławcze umarza.
Kosztami
postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie:
d
wadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu
od odwołania;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego d
oręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …..……………………………
……………………………….
…………………………………
Sygn. akt: KIO 1017/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie S.A.
z
siedzibą w Warszawie prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn.
„Zadanie IV.2 Budowa kolektora Lindego Bis (nr: 01650/WS/PW/JRP-DNP/B/2020).
Wartość ww. zamówienia przekracza kwotę, od której uzależniony jest obowiązek
przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp”. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w dniu 14 października 2020 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod nr 2020/S 200-
486268 . Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia,
zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Przepisy wprowadzające ustawę -
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020 ze zm.), jako wszczętego
i
niezakończonego przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy dotychczasowe, tj.
przepisy ustawy Pzp.
I. W dniu 1 kwietnia 2021 r. wykonawca Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie wniósł do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec:
czynności zamawiającego polegającej na wyborze oferty wykonawców Inżyniera
Rzeszów S.A. i ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. jako oferty
najkorzystniejszej w postępowaniu oraz zaniechania wykluczenia wykonawców
Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o.
z
udziału w postępowaniu w sytuacji, gdy wykonawcy ci wprowadzili zamawiającego
w
błąd w zakresie dotyczącym swojego doświadczenia; ewentualnie zaniechania
wykluczenia wykonawców Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP Przedsiębiorstwo
Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. z udziału w postępowaniu w sytuacji, gdy wykonawcy
ci nie spełniają stawianych przez zamawiającego warunków udziału w postępowaniu
w
zakresie dotyczącym swojego doświadczenia; ewentualnie zaniechania wezwania
ww. wykonawców w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do uzupełnienia dokumentów lub
do udzielenia wyjaśnień w zakresie spełniania warunku udziału w postępowaniu
w
odniesieniu do doświadczenia wykonawcy;
zaniechania zbadania, czy wykonawcy Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. z uwagi na zaangażowanie swoich
zasobów technicznych i zawodowych w inne przedsięwzięcia gospodarcze,
w
szczególności w zadania: Budowa kolektora Wiślanego - etap I, Budowa kolektora
Wiślanego - etap III, posiada realną zdolność do realizacji przedmiotowego
z
amówienia, w tym w szczególności zaniechanie wezwania ww. wykonawców do
udzielenia szczegółowych wyjaśnień, w celu wyjaśnienia, czy zaangażowanie tych
wykonawców w inne przedsięwzięcia gospodarcze (w tym te wskazane powyżej) nie
będzie miało negatywnego wpływu na realizację przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
naruszenie przepisów art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust 1 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wykluczenia
wykonawców Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. z postępowania w sytuacji, gdy
wykonawcy ci, w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa,
wprowadzili zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji w zakresie
dotyczącym doświadczenia wykonawcy;
względnie (na wypadek nieuznania przez Izbę wyżej postawionego zarzutu):
naruszenie przepisów art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawców Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. z postępowania w sytuacji, gdy ww.
wykonawcy,
co
najmniej
w
wyniku
niedbalstwa,
przedstawili
informacje
wprowadzające w błąd zamawiającego w zakresie dotyczącym doświadczenia,
mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w
postępowaniu;
względnie (na wypadek nieuznania przez Izbę wyżej postawionego zarzutu):
naruszenie przepisów art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 i ust.
1b pkt 3 z
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z §2 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra
Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
(Dz. U. z 2020 r., poz. 1282) poprzez zaniechanie wykluczenia wyko
nawców Inżyniera
Rzeszów S.A. i ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o.
z
postępowania w sytuacji, gdy ww. wykonawcy nie wykazali, że spełniają warunki
udziału w postępowaniu w zakresie dotyczącym zdolności technicznej lub zawodowej,
tj. w zakresie doświadczenia wykonawcy;
względnie (na wypadek nieuznania przez Izbę wyżej postawionego zarzutu):
naruszenie przepisów art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy
Pzp w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 i ust. 1b pkt 3 z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wezwania wykonawców Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. do udzielenia wyjaśnień w zakresie
spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia wykonawcy,
w
szczególności zaniechanie wyjaśnienia zakresu podziału prac pomiędzy
konsorcjantami w ramach zadania „Budowa Kolektora Burakowskiego BIS” i zakresu
prac faktycznie wykonanych przez ww. wykonawców, a także zaniechanie wyjaśnienia
wartości robót z zakresu gospodarki wodno-ściekowej wykonanych przez Inżynierię
Rzeszów S.A. w ramach zadania „Modernizacja Oczyszczalni ścieków Białawin
w
Chełmie” lub poprzez zaniechanie wezwania wykonawców do uzupełnienia
dokumentów;
5. naruszenie art. 26. ust. 4 ustawy Pzp w zw. z art. 22d ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art.
24 ust. 12 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
zbadania i oceny, czy wykonawcy Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. z uwagi na zaangażowanie swoich
zasobów technicznych i zawodowych w inne przedsięwzięcie gospodarcze, w zadania:
Budowa kolektora Wiślanego - etap I, Budowa kolektora Wiślanego — etap III,
posiadają realną zdolność do realizacji przedmiotowego zamówienia, w tym w
szczególności zaniechanie wezwania ww. wykonawców do udzielenia szczegółowych
wyjaśnień, w celu wyjaśnienia, czy zaangażowanie wykonawców w inne
przedsięwzięcia gospodarcze (w tym te wskazane powyżej) nie będzie miało
negatywnego wpływu na realizację przedmiotowego zamówienia.
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności badania i oceny ofert;
unieważnienia wyboru wykonawców Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. i nakazanie przeprowadzenia
ponownego badania i oceny ofert, a w ramach tej czynności wykluczenie wykonawców
Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o.
z
postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 lub pkt 17 lub 12 ustawy Pzp;
względnie (wyłącznie w przypadku uznania przez Izbę braku podstaw do wykluczenia
wykonawców Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót
Inżynieryjnych Sp. z o.o. z postępowania): nakazanie zamawiającemu
przeprowadzenia ponowneg
o badania i oceny ofert, a w ramach tej czynności
nakazanie zamawiającemu wezwanie wykonawców Inżyniera Rzeszów S.A.
i
ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. do wyjaśnień w zakresie
spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie dotyczącym zdolności
technicznej lub zawodowej, tj. w
zakresie doświadczenia wykonawcy.
Zarzuty podniesione w odwołaniu, za wyjątkiem zarzutów dotyczących braku wykazania przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Inżynieria Rzeszów S.A.
z
siedzibą w Rzeszowie oraz ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o.
z
siedzibą w Warszawie warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia
w
budowie kolektora kanalizacyjnego przechodzącego pod torowiskiem tramwajowym lub
kolejowym lub tunelem lub
stacją metra zostały przez odwołującego wycofane (oświadczenie
złożone przez odwołującego na posiedzeniu niejawnym oraz rozprawie w dniu 28 kwietnia
2021 r.).
W ramach zarzutów podtrzymanych w toku postępowania odwoławczego odwołujący zarzucił
zamawiającemu, że niezasadnie uznał, że przedstawione przez wykonawców Inżyniera
Rzeszów S.A. i ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. doświadczenie
w
realizacji zadania pn. „Budowa kolektora Burakowskiego BIS” potwierdza spełnianie
warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt 5.1.1.2 lit. b SIWZ. Odwołujący wskazał,
że ww. inwestycja była realizowana łącznie przez czterech wykonawców, tj. Inżynieria
Rzeszów S.A. - (lider), BESTA Przedsiębiorstwo Budowlane Sp. z o.o., Sack Invent Poland
Sp. z o.o. oraz ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. Jednakże roboty
budowlane w
zakresie budowy kolektora na odcinku przebiegającym pod torowiskiem były
wykonywane wyłącznie przez Sack Invent Poland Sp. z o.o., zgodnie z przyjętym przez
konsorcjum podziałem prac. W związku z tym wyłącznie Sack Invent Poland Sp. z o.o. może
legitymować się doświadczeniem, które swoim zakresem odpowiadałoby postawionemu przez
zamawiającego warunkowi, o którym mowa w pkt 5.1.1.2 lit. b SIWZ, a nie całe konsorcjum.
Mając na uwadze powyższe odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie przepisów art.
24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust 1 ustawy Pzp, względnie przepisów art. 24 ust.
1 pkt 17 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wykluczenia
wykonawców Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp.
z o.o. z
postępowania w sytuacji, gdy wykonawcy ci wprowadzili zamawiającego w błąd przy
przedstawianiu ww. informacji dotyczącej doświadczenia wykonawcy. Ponadto odwołujący
stwierdził, że w świetle ww. okoliczności nie budzi wątpliwości, że ww. wykonawcy nie
wykaz
ali, że spełniają warunek udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 5.1.1.2 b)
SIWZ.
Na wypadek nieuwzględnienia przez Izbę wcześniej postawionych zarzutów bądź
uznania ich za przedwczesne, odwołujący podniósł wobec zamawiającego zarzut zaniechania
zwrócenia się do wykonawców Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót
Inżynieryjnych Sp. z o.o. z żądaniem udzielenia szczegółowych wyjaśnień dotyczących
zakresu prac wykonywanych przez poszczególnych członków konsorcjum w ramach
inwestycji „Budowa Kolektora Burakowskiego BIS” lub wezwania tych wykonawców do
uzupełnienia dokumentów potwierdzających doświadczenie, w trybie art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp.
II. Zamawiający nie udzielił pisemnej odpowiedzi na odwołanie. Przedstawiając stanowisko
w sprawie
na rozprawie zamawiający wniósł o oddalenie zarzutów odwołania jako
niezasadnych. Zamawiający stwierdził w szczególności, że dokonując wykładni warunku
udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 5.1.1.2 b) SIWZ, należy przede wszystkim
mieć na uwadze to, że dotyczy on budowy kolektora kanalizacyjnego. Wskazał, że w ramach
zadania pn. „Budowa kolektora Burakowskiego BIS” roboty polegające na budowie kolektora
pod torami miały znacznie szerszy zakres od robót polegających na wykonaniu przecisku pod
torami.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosili
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Inżynieria Rzeszów S.A.
z
siedzibą w Rzeszowie oraz ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o.
z sie
dzibą w Warszawie (dalej także jako przystępujący). Stanowisko w sprawie przystępujący
przedstawił w piśmie z dnia 26 kwietnia 2021 r. Przystępujący wskazał, że w odniesieniu do
robót polegających na budowie metodą bezwykopową kolektora ściekowego krzyżującego się
w planie z torowiskiem tramwajowym, zarówno Inżynieria Rzeszów S.A. samodzielnie, jak
również ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. samodzielnie, mogą
legitymować się doświadczeniem wskazanym w wykazie robót. W treści ww. pisma
procesowego przystępujący przedstawił szczegółowe informacje odnośnie udziału
ww.
podmiotów w realizacji zadania pn. „Budowa kolektora Burakowskiego BIS”, w tym
w odniesieniu do
zasobów kadrowych biorących udział w realizacji ww. inwestycji z ramienia
tych
podmiotów.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Mając na uwadze, że odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 1 kwietnia
2021 r., do postępowania odwoławczego, zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy
dnia 11 wr
ześnia 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z
2019 poz. 2020 ze zm.), mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 11 września
2019 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.), dalej jako
„ustawa Pzp z 2019 r.”.
Zarzuty odwołania podtrzymane przez odwołującego w toku postępowania odwoławczego,
tj.
zarzuty dotyczące braku wykazania przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia: Inżynieria Rzeszów S.A. z siedzibą w Rzeszowie oraz ABIKORP
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie spełniania warunku
udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia w budowie kolektora kanalizacyjnego
przechodzącego pod torowiskiem tramwajowym lub kolejowym lub tunelem (komunikacji
szynowej lub drogowej) lub stacją metra Izba uznała za nieuzasadnione.
Zgodnie z ww. opisem warunku ud
ziału w postępowaniu zawartym w pkt 5.1.1.2 lit. b SIWZ
zamawiający wymagał od wykonawców posiadania doświadczenia w wykonaniu co najmniej
1 (jed
nej) roboty budowlanej (umowy) polegającej na budowie kolektora/kolektorów
kanalizacyjnego/nych w granicach administracyjnych miasta, realizowanego/realizowanych
w
technologii bezwykopowej o długości kolektora/kolektorów co najmniej 2000 m łącznie dla
wskazanej roboty (umowy), przy czym co najmniej jeden z
kolektorów wskazanych dla
spełnienia warunku musiał przechodzić (krzyżować się w planie) pod torowiskiem
tramwajowym lub kolejowym lub tunelem (komunikacji szynowej lub drogowej) lub stacją
metra. Z
treści postanowienia zawartego w pkt 5.1.1.2 lit. b SIWZ wynika zatem, że ustalony
przez zamawiającego warunek udziału w postępowaniu dotyczył zadania polegającego na
wybudowaniu określonego kolektora kanalizacyjnego lub kolektorów kanalizacyjnych.
Jednocześnie zamawiający dodał, że co najmniej jeden z kolektorów musiał przechodzić
(krzyżować się w planie) pod torowiskiem tramwajowym lub kolejowym lub tunelem
(komunikacji szynowej lub drogowej) lub stacją metra. Warunek udziału w postępowaniu
dotyczył całego zadania polegającego na budowie kolektora kanalizacyjnego - inwestycji
składającej się z szeregu różnych prac, stanowiących uporządkowaną całość. Treść warunku
udziału w postępowaniu nie dotyczyła konkretnych prac wykonywanych w zakresie budowy
kolektora pod
torowiskiem, lecz dotyczyła budowy kolektora jako całego zadania
inwestycyjnego
– w 5.1.1.2 lit. b SIWZ wskazano, że chodzi o wykonanie co najmniej 1
(jednej) roboty budowlanej - umowy
. Z treści opisu tego warunku nie wynika zatem, że
wykonawca wykazujący spełnianie warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt
5.1.1.2 lit. b SIWZ, obowiązany był wykonać konkretny rodzaj prac wskazany przez
zamawiającego. Przykładowo, wykonanie przewiertów pod torowiskiem stanowi tylko część
prac składających się na realizację ww. zadania – nie tylko w odniesieniu do całości zadania
inwestycyjnego, ale r
ównież części pod torowiskiem. Wykonanie ww. prac nie jest zatem
wystarczające do tego, aby został wybudowany kolektor. Jeżeli zamawiający uznałby, że
samodzielne wykonanie
lub nadzorowanie przez wykonawcę tych lub innych prac jest
niezbędne do uzyskania doświadczenia wskazanego w pkt 5.1.1.2 lit. b SIWZ, to informację w
tym zakresie zawarłby w opisie warunku udziału w postępowaniu. Należy przypomnieć, że
treść postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia zawierających opis warunków
udziału w postępowaniu podlega wykładni językowej. Konieczność stosowania tego rodzaju
wykładni wynika z naczelnych zasad prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego
, tj. zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców
(art. 7 ust
. 1 ustawy Pzp). Warunki udziału w postępowaniu powinny być jednoznaczne. Po
upływie terminu składania ofert nie jest dopuszczalne uszczegóławianie opisów warunków
udz
iału w postępowaniu, tj. uzupełnianie ich o treści które nie zostały w nich uprzednio
zawarte.
Zamawiający obowiązany jest przeprowadzić procedurę badania spełniania przez
wykonawców warunków udziału w postępowania w odniesieniu do treści tych warunków
ust
alonej przed upływem terminu składania ofert.
Zadanie pn. „Budowa kolektora Burakowskiego BIS” zostało przez przystępującego wskazane
w treści złożonego wykazu robót na potwierdzenie spełniania warunku udziału w
postępowaniu opisanego w pkt 5.1.1.2 lit. b SIWZ. W kolumnie „Nazwa wykonawcy” zostali
wskazani wszyscy czterej członkowie konsorcjum, tj. Inżynieria Rzeszów S.A. (lider
konsorcjum), BESTA Przedsiębiorstwo Budowlane Sp. z o.o. (partner konsorcjum), Sack
Invent Poland Sp. z o.o. (partner konsorcjum)
oraz ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót
Inżynieryjnych Sp. z o.o. (partner konsorcjum). Należyte wykonanie ww. zadania zostało
potwierdzone poświadczeniem z dnia 15 marca 2016 r. wystawionym przez zamawiającego
(Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie S.A. z siedzibą w
Warszawie). Z treści dowodów przedstawionych przez odwołującego wynika, że część prac w
zakresie budowy kolektora pod torowiski
em nie była wykonana przez żadnego z członków
konsorcjum biorących udział w obecnym postępowaniu - Inżynieria Rzeszów S.A. z siedzibą w
Rzeszowie oraz ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie. Bezsporne jest, że roboty przewiertowe pod torowiskiem zostały zrealizowane na
zlecenie członka konsorcjum Sack Invent Poland sp. z o.o. Okoliczność ta wynika z dowodów
złożonych przez odwołującego: protokołu końcowego odbioru robót z dnia 5 stycznia 2015 r.
oraz dwóch faktur VAT o numerach 28/14 oraz 01/15, jak i została przyznana przez
przystępującego na rozprawie. Z powyższym koresponduje treść pozostałych dowodów
złożonych w postępowaniu przez odwołującego (umowa konsorcjum z dnia 6 sierpnia 2013 r.,
porozumienie wykonawcze z dnia 30 stycznia 2014
r., wyciąg z SIWZ oraz rysunek ściany
szczelinowej stacji metra), z
których to dokumentów nie wynika jednak szczegółowy zakres
prac przydzielonych członkowi konsorcjum - Sack Invent Poland sp. z o.o. Mając jednak na
uwadze przedstawioną powyżej treść warunku udziału w postępowaniu opisanego w pkt
5.1.1.2 lit. b SIWZ wykaza
nie przez odwołującego ww. okoliczności (wykonanie robót
przewiertowych
na zlecenie członka konsorcjum Sack Invent Poland sp. z o.o.) nie jest
wystarczające do uznania zasadności postawionych w tym zakresie zarzutów odwołania.
Odwołujący wykazał brak wykonania przez przystępującego prac przewiertowych pod
torowiskiem, do których jednak zamawiający wprost nie odnosił się w opisie warunku udziału
w postępowaniu. Odwołujący nie wykazał natomiast braku czynnego udziału przystępującego
w
realizacji
zadania
poleg
ającego na wybudowaniu kolektora kanalizacyjnego
przechodzącego pod torowiskiem – rozumianego jako całościowe zadanie inwestycyjnego
zgodnie z treścią pkt 5.1.1.2 lit. b SIWZ. Mając na uwadze powyższe Izba nie podzieliła
stanowiska odwołującego odnośnie braku potwierdzenia przez przystępującego warunku
udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 5.1.1.2 lit. b SIWZ, w odniesieniu do zadania
pn. „Budowa kolektora Burakowskiego BIS”, jak i konieczności wystosowania do
przystępującego wezwania do udzielenia szczegółowych wyjaśnień dotyczących zakresu prac
wykonywanych przez poszczególnych członków konsorcjum w ramach inwestycji „Budowa
Kolektora Burakowskiego BIS” lub do uzupełnienia dokumentów potwierdzających wymagane
doświadczenie, w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. W konsekwencji powyższego nie
potwierdziły się również podniesione w tym zakresie zarzuty naruszenia przepisów art. 24 ust.
1 pkt 16 ustawy Pzp w
zw. z art. 7 ust 1 ustawy Pzp, względnie przepisów art. 24 ust. 1 pkt 17
ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wykluczenia wyko
nawców
Inżyniera Rzeszów S.A. i ABIKORP Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Sp. z o.o. z
postępowania w sytuacji, gdy wykonawcy ci wprowadzili zamawiającego w błąd przy
przedstawianiu ww. informacji d
otyczącej doświadczenia wykonawcy. Za informację
wprowadzającą w błąd zamawiającego nie można też uznać podania w treści wykazu robót
wszystkich czterech członków konsorcjum wykonujących umowę na budowę kolektora
Burakowskiego BIS
. Taki sposób określenia wykonawców tego zadania odpowiada treści ww.
warunku udziału w postępowaniu odnoszącego się do inwestycji budowlanej jako
całościowego zadania budowy kolektora kanalizacyjnego przechodzącego pod torowiskiem
tramwajowym lub kolejowym lub tunelem (komunikacji
szynowej lub drogowej) lub stacją
metra.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
ustawy Pzp z 2019 r.
W zakresie pozostałych zarzutów odwołania, które zostały przez odwołującego wycofane,
postępowanie odwoławcze podlegało umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 1 ustawy Pzp
z 2019 r.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp z 2019 r. oraz § 8 ust. 2 pkt 1) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodniczący: …..……………………………
……………………………….
…………………………………