KIO 1011/21 POSTANOWIENIE dnia 8 czerwca 2021 roku

Stan prawny na dzień: 01.09.2021

Sygn. akt: KIO 1011/21 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 8 czerwca 2021 roku  

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Danuta Dziubińska 

Protokolant:            

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  w  dniu  8  czerwca  2021  r.  w  Warszawie  na  posiedzeniu  niejawnym  z 

udziałem  stron  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  31 

marca  2021  roku  przez  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Przedsiębiorstwo  Budowlane  BUDOPOL  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

s

iedzibą  w  Jaskrowie,  D.  Ś.  prowadzący  działalność  gospodarczą  po  firmą 

Przedsiębiorstwo Budowlane „CZĘSTOBUD” D. Ś. w Częstochowie z siedzibą lidera, ul. 

Starowiejska 5, 42-

244 Jaskrów  

w postępowaniu prowadzonym przez Miasto Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, 41-800 

Zabrze 

przy udziale wykonawcy A. W. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą  DOMTON 

A.  W.k,  ul.  Wrzosowa  3,  44-

144  Żernica  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego 

postanawia: 

1.  um

orzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Odwołującego  kwoty  9  000  zł  00  gr  (słownie:  dziewięć  tysięcy  złotych  zero  groszy) 

stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art. 

579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019) na niniejsze postanowienie  -  w terminie 

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:      ……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1011/21 

U z a s a d n i e n i e 

Miasto  Zabrze 

(dalej:  „Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie przetargu nieograniczonego 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie ustawy z 29 stycznia 2004 

r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) zwanej dalej: „ustawa 

Pzp” pn.: Termomodernizacja budynku Przedszkola nr 29 w Zabrzu przy ul. Paderewskiego 

53  oraz  prace  remontowo  -  adaptacyjne  w 

ramach  projektu  „Przedszkole  naszą  szansą", 

numer referencyjny: BZP.271.98.2020.MW. Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone 

w Biuletynie Zamówień Publicznych z 29 grudnia 2020 r. numer ogłoszenia: 765955-N-2020. 

Pismem  z  26  marca  2021  r.  Zamawiający  zawiadomił  wykonawców  o  wyborze 

najkorzystniejszej  oferty,  złożonej  przez  wykonawcę  A.  W.  prowadzącego  działalność 

gospodarcz

ą  pod  firmą  DOMTON  A.  W.  w  Żernicy.  Na  powyższą  czynność  wykonawcy 

wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowlane 

BUDOPOL  Spółka  z  o.o.,  D.  Ś.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

Przedsiębiorstwo  Budowlane  CZĘSTOBUD  D.  Ś.  wnieśli  odwołanie  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie: 

art  24  ust.  1  pkt  12  w  związku  z  art  22  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  jego 

niezastosowanie  i  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy  DOMTON  A.  W.

,  który  nie 

wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i 

zawodowej,  ze  względu  na  nie  wykazanie  się  przez  wykonawcę  wykonanymi  robotami 

budowlanymi spełniającymi wymogi postawione przez Zamawiającego w pkt 5.2.l.A siwz 

oraz  na  nie  wykazanie  przez  wykonawcę  faktu  dysponowania  osobą,  która  może  być 

sk

ierowana  do  pełnienia  podczas  realizacji  przedmiotowego  zamówienia,  funkcji 

kierownika  robót  budowlanych  i  posiada  kwalifikacje  zawodowe  wymagane  przez 

Zamawiającego, określone w pkt 5.2.1.B siwz, co w konsekwencji narusza art. 24 ust 4 

ustawy  Pzp  poprzez 

zaniechanie  uznania  oferty  tego  wykonawcy,  podlegającego 

wykluczeniu, za odrzuconą; 

art.  24  ust.  1  pkt  16  i  17  ustawy  Pzp  poprzez  jego  niewłaściwą  wykładnię,  a  w 

konsekwencji  niezastosowanie,  pomimo  iż  wykonawca  DOMTON  A.  W.  w  treści 

Formularza  C.  O

świadczenie  o  spełnianiu  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  pkt  1. 

Zdolność techniczna i zawodowa oraz w piśmie z 09.03.2021 r. stanowiącym odpowiedź 

wykonawcy  na  wezwanie  Zamawiającego  z  04.03.2021  r.  do  udzielenia  wyjaśnień, 

oświadczył  nieprawdę,  co  uczynił  w  sposób  zamierzony,  w  celu  wprowadzenia 

Zamawiającego  w  błąd  co  do  spełniania  przez  wykonawcę  warunków  udziału  w 


postępowaniu i uzyskał w ten sposób korzystne dla siebie rozstrzygnięcie postępowania 

przetargowego. 

Wskazuj

ąc  na  powyższe  zarzuty  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i 

nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawcy DOMTON A. W., 

2)  wykluczenie wykonawcy DOMTON A. W. oraz odrzucenie oferty tego wykonawcy, 

3)  dokonanie ponownego badania i oceny ofert. 

Izba  ustaliła,  że  z  zachowaniem  wymogów  ustawowych  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przystąpił  wykonawca  A.  W.  prowadzący 

działalność gospodarczą pod firmą DOMTON A. W. w Żernicy. 

8  czerwca  2021  r.,  przed  otwarciem  wyznac

zonego  na  ten  dzień  posiedzenia  i 

rozprawy  z  udziałem  stron,  Odwołujący,  reprezentowany  jak  przy  wnoszeniu  odwołania, 

przekazał do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej oświadczenie o cofnięciu odwołania.  

Postępowanie odwoławcze zostało wszczęte wniesieniem odwołania 31 marca 2021 

roku, zatem m

ają do niego zastosowanie przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm. – dalej „ustawa nPzp). Stosownie 

bowiem 

do  art.  92  ust.  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Przepisy  wprowadzające 

ustawę  –  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2020),  do  postępowań 

odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek wniesienia skargi do sądu, o których 

mowa  w  ustawie  uchylanej  w  art.  89,  wszczętych  po  dniu  31  grudnia  2020  r.,  dotyczących 

postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się 

przepisy ustawy, o której mowa w art. 1. 

Zgodnie  z  art.  520  ustawy  n

Pzp  odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy,  a  cofnięte  odwołanie  nie  wywołuje  skutków  prawnych,  jakie  ustawa 

wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby. Stosownie do art. 568 pkt 1 ustawy nPzp 

przypadku  cofnięcia  odwołania  Izba  umarza  postępowania  odwoławcze  w  formie 

postanowienia. 

Mając powyższe na uwadze Izba postanowiła jak w pkt 1 sentencji. 

Izba  nakazała  zwrot  Odwołującemu  kwoty  stanowiącej  90%  uiszczonego  wpisu  od 

odwołania,  stosownie  do  przepisu  §  9  ust.  1  pkt  3  lit.  b  rozporządzenia  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący:      ………………………………