Sygn. akt: KIO 1006/21
WYROK
z dnia 24 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Izabela Niedziałek-Bujak
Andrzej Niwicki
Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 maja 2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 marca 2021 r. przez Odwołującego – Sanito Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 476, 02-884
Warszawa w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gminę Gaszowice, ul.
Rydułtowska 2, 44-293 Gaszowice
przy udziale
Wykonawcy
– PRO-EKO Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Al. Zwycięstwa
245/7, 81-525 Gdynia,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego
Wykonawcy -
FlexiPower Group Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa, Kudrowice 12, 95-200 Kudrowice
zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności z
26.03.2021 r. polegającej na wykluczeniu Odwołującego z postępowania i nakazuje
powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Zamawiającego i:
2.1 z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr.
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od odwołania oraz kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego;
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 13.600 zł 00 gr (słownie:
trzy
naście tysięcy sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów strony
poniesionych w zw
iązku z wpisem od odwołania i wynagrodzeniem pełnomocnika.
Stosownie do
580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych
(Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
………………………………
………………………………
Sygn. akt: KIO 1006/21
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu sektorowym prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez
Zamawiającego – Gminę Gaszowice dla zadania pn. odnawialne źródła energii na terenie
Gminy Gaszowice (nr ref.: GPIZP.271.5.2020),
ogłoszonym w Biuletynie Zamówień
Publicznych 12 marca 2020 r., poz. nr 523051-N-2020 wobec
czynności wykluczenia z
postępowania, wniesione zostało w dniu 31 marca 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie wykonawcy Sanito Sp. z o.o. (sygn. akt KIO 1006/21).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 24 ust. 5 pkt 4 w zw. z art. 24 ust. 8 i art. 24 ust. 9 oraz art. 7 ust. 1 Pzp przez
bezprawne wykluczenie Odwołującego z postępowania, a w konsekwencji uznanie jego
oferty za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 Pzp oraz uznanie, że Odwołujący nie
wykazał, że przedsięwzięte przez niego środki w celu samooczyszczenia są
wystarczające do wykazania jego rzetelności, pomimo przedłożenia przez Odwołującego
rozległych dowodów i wyjaśnień w tym zakresie, w tym przedstawienia wyników
wewnętrznego audytu oraz wykazania podjęcia konkretnych środków technicznych,
organizacyjnych i kadrowych odpowiednich dla zapobiegania nieprawidłowemu
postępowaniu w przyszłości;
2) art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 24 ust. 8 i 9 Pzp poprzez
prowadzenie postępowania z
naruszeniem zasad uczciw
ej konkurencji, równego traktowania wykonawców,
proporcjonalności oraz przejrzystości, w szczególności nie uwzględnienie zasady
proporcjonalności przy ocenie wyjaśnień i dowodów złożonych przez Odwołującego w
celu samooczyszczenia;
ewentualnie:
3) art. 26 ust
. 3 i 4 Pzp poprzez zaniechanie wezwania do wyjaśnień lub uzupełnień
wyjaśnień i dowodów złożonych przez Odwołującego celem wykazania, iż
przedsięwzięte przez niego środki w celu samooczyszczenia są wystarczające do
wykazania jego rzetelności.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania, powtórzenia czynności
badania i oceny ofert
z uwzględnieniem oferty Odwołującego, uznania wyjaśnień i dowodów
złożonych na podstawie art. 24 ust. 8 Pzp za wystarczające do wykazania
samooczyszczenia, ewentualnie nakazanie wezwania do ich uzupełnienia lub wyjaśnienia.
Uzasadnienie faktyczne i prawne.
Zamawiający przewidział w postępowaniu zastosowanie przesłanki do wykluczenia z
postępowania przewidzianej w przepisie art. 24 ust. 5 pkt 4 dawnego Pzp.
Sanito wraz z ofertą złożyła stosowne oświadczenie, w którym przyznała się do istnienia
podstawy wykluczenia, o której mowa w ww. przepisie, załączając przy tym informacje i
dowody
mające świadczyć o przeprowadzonej przez Odwołującego procedurze
samooczyszczenia. Wykonawca
przekazał informacje dotyczące umów, które nie zostały
wykonane,
ze wskazaniem okoliczności związanych z ich niewykonaniem (na rzecz Gminy
Orla i Gminy Narewka),
opis działań mających na celu wykazanie rzetelności Sanito i opis
podjętych środków technicznych, kadrowych i organizacyjnych.
Zamawiający wykluczył Wykonawcę na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 dawnego Pzp z czym
Odwołujący nie może się zgodzić.
Wbrew temu
co wskazał Zamawiający w uzasadnieniu na str. 4-11, stan faktyczny związany
z nieprawidłowościami dotyczącymi umów został opisany przez Wykonawcę wyczerpująco, a
podjęte działania są adekwatne i powiązane ze zidentyfikowanymi przyczynami
niepowodzeń.
Argum
entacja Zamawiającego jest bardzo pobieżna i nie odnosi się do wyjaśnień i
materiałów Odwołującego, co wskazuje na pobieżne zapoznanie się z wyjaśnieniami w
przedmiocie stanu faktycznego dotyczącego podstaw wykluczenia.
Szczegółowy opis przyczyn niepowodzeń został zaprezentowany w załączniku, który był już
składany w ramach postępowań, których dotyczyły sprawy KIO 1213/20 i KIO 1248/20, który
po uzupełnieniu jest obecnie składany przez Sanito w postępowaniach i został pozytywnie
oceniony przez K
rajową Izbę Odwoławczą w wyroku z 29.01.2021 r., sygn. akt KIO 3540/20.
Zamawiający prezentuje odmienną ocenę, od tej przedstawionej przez Izbę. Zamawiający
nie powinien tego wyroku pomijać, czy też lekceważyć tylko dlatego, że nie został mu
fizycznie przedłożony przez Odwołującego. Odwołujący dalszą argumentację opierał na
stanowisku Izby wyrażonym w ww. wyroku, który dotyczył identycznych dokumentów, jak
złożone w obecnym postępowaniu.
Zarówno w wyjaśnieniach, jak i załączniku nr 5 szczegółowo zostały opisane przyczyny
braku realizacji umów w terminie, a także sformułowano stosowne, adekwatne do tych
przyczyn rekomendacje. Dalsze części self-cleaningu w przeważającej mierze odnoszą się
do realizacji tych rekomendacji. Wykonawca wprost odnosił się do okoliczności związanych
ze stanem rynku materiałów, sposobem jego monitorowania i reagowania na problemy z
zamówieniami komponentów, informowania o przebiegu realizacji umów i przyczynach
opóźnień, zarządzania projektami, itp. oraz sposobami działania jego organizacji w tym
zakresie (zwłaszcza w zakresie monitoringu i nadzoru nad realizacją projektów), a następnie
wskazuje i opisuje jakie zmiany i środki zaradcze w swojej organizacji podjął, aby opisywane
negatywne zdarzenia się nie powtórzyły.
Gdyby
Zamawiający miał jakiekolwiek uzasadnione i konkretne wątpliwości lub dostrzegał
braki w informacjach, które uznawał za niezbędne do oceny wiarygodności self-cleaningu,
powinien zwrócić się do Sanito o ich uzupełnienie lub wyjaśnienie na podstawie art. 26 ust. 3
i 4 Pzp. Argument
ten podnoszony jest jedynie z ostrożności, gdyż Odwołujący uznaje, że
Zamawiający dysponował wystarczającym zestawem dokumentów i dowodów, a tym samym
wiedzą co do faktów związanych z realizacją przedmiotowych umów i ustalonymi
nieprawidłowościami, co pozwalało powiązać wprowadzone działania naprawcze z
nieprawidłowościami i ich przyczynami. Pozwalało to na pozytywną ocenę self-cleaningu
Sanito i dokonanie wyboru jego oferty.
Nie do pogodzenia z zasadą proporcjonalności jest stanowisko Zamawiającego, iż nie był on
zobligowany do wezwania Odwołującego o uzupełnienie dokumentów na podstawie art. 26
ust. 2-
4 Pzp, celem udowodnienia jakichkolwiek wątpliwych okoliczności. Czynności podjęte
przez Zamawiającego bez uprzedniego wyjaśnienia istotnych faktów i okoliczności
związanych z self-cleaningiem są nie do pogodzenia z zasadą proporcjonalności. Na zasadę
proporcjonalności wskazuje stricte – w odniesieniu do self-cleaningu – art. 24 ust. 9 Pzp
nakazujący Zamawiającemu dokonanie oceny działań wykonawcy przy uwzględnieniu, m.in.
wagi i szczególnych okoliczności czynu wykonawcy. Zamawiający takiej analizy nie
przeprowadził. Nie uwzględnił, m.in. transparentności działania Odwołującego, czy też
skutku wykluczenia na wiele lat Wykonawcy, jak i faktu, iż sytuacja związana z
niewykonaniem przedmiotowych umów była sytuacją wyjątkową, mającą miejsce w tym
samym krótkim okresie czasu. Niewykonanie instalacji na rzecz obu gmin stanowi ok. 0,5%
wartości innych projektów realizowanych należycie w latach 2017-2019.
W ustawie nie
ma przepisu wyłączającego stosowanie art. 26 ust. 3 i 4 Pzp do dokumentów
składanych w ramach self-cleaningu. Ponieważ są one załączane do JEDZ lub do
oświadczeń o spełnianiu warunków i braku podstaw wykluczenia, na tej samej zasadzie –
jako mieszczące się w kategorii dokumentów podmiotowych, powinny być wyjaśniane czy
też uzupełniane. Takiej procedury nie zastosowano wobec Wykonawcy. Odwołujący wskazał
na wyroki KIO potwierdzające konieczność umożliwienia wykonawcy skorzystania z
procedury samooczyszczeni
a, gdyby przesłanki wykluczenia zostały spełnione (poprawienia
JEDZ i przedstawienia dowodów). W świetle tego stanowiska, niezrozumiałe i wewnętrznie
sprzeczne jest przyjęcie, iż niemożliwe jest wezwanie do uzupełnienia, czy wyjaśnienia
pojedynczych dokume
ntów (zasada wykładni z większego na mniejsze).
Stanowisko Zamawiającego dotyczące wyjaśnienia i uzupełnienia dokumentów składanych
w ramach self-
cleaningu nie służy budowie „stosunku zaufania”, o którym mowa w wyroku
TSUE z 19 czerwca 2019 r., C 41/18 Mec
a Srl, któremu służyć ma ze strony wykonawcy
wdrożenie i przedstawienie procedury self-cleaningu, a ze strony zamawiającego jej
zrozumienie i ocena. Nie daje się również pogodzić z podkreślanymi w wyroku TSUE z 14
stycznia 2021 r, C-387/19 RTS Infra, zasad
ami ogólnymi prawa Unii – prawem do obrony i
prawem do bycia wysłuchanym.
Zamawiający w piśmie z 13 maja 2021 r. złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego
oddalenie w całości.
Zamawiający wskazał, iż w świetle art. 24 ust. 9 Pzp ocena skuteczności czynności
samooczyszczenia należy do niego, w konsekwencji czego należy uznać, że musi być
dokonana w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego, nie zaś w postępowaniu
odwoławczym. Ocena, czy podjęte przez wykonawcę działania można w konkretnych
okoli
cznościach, z uwzględnieniem zaistniałej przesłanki wykluczenia, uznać za
wystarczające do wykazania rzetelności danego wykonawcy należy do zamawiającego,
zgodnie z art. 24 ust. 9 Pzp.
Zamawiający ocenił przedłożone dowody, jako niewystarczające do uznania rzetelności
Odwołującego.
Ponieważ w procedurze samooczyszczenia to na wykonawcy spoczywa ciężar wykazania
skuteczności, toteż Zamawiający nie jest w żaden sposób zobligowany do wezwania
Wykonawcy celem udowodnienia wątpliwych okoliczności w niniejszym zakresie. W związku
z powyższym Zamawiający nie wezwał Wykonawcy do złożenia dodatkowych wyjaśnień, co
nie stanowi o naruszeniu art. 26 ust. 3 i 4 Pzp. Zamawiający uznał, iż Wykonawca nie
podołał obowiązkowi wykazania okoliczności w zakresie self-cleaningu.
Przedstawione w sposób ogólnikowy okoliczności stanu faktycznego czyniły niemożliwym
zweryfikowanie przez Zamawiającego, czy przedstawione przez Wykonawcę działania
zasługują na miano skutecznych. Opis środków podjętych przez Wykonawcę nie pozwala
uznać, że podjęte działania są wystarczające i stanowią gwarancję, że naruszenia tego typu
nie powstaną ponownie w przyszłości. Co istotne Odwołujący nie przedstawił dowodów,
które wskazywałyby na nieprawidłową organizację firmy pod względem technicznym,
organizac
yjnym, kadrowym, które to rzekomo legły u podstaw niewykonania umów z Gminą
Orla i Gmina Narewka
. Zamawiający podtrzymał, że Odwołujący nie wskazał konkretnych
więzi między środkami/działaniami podjętymi w celu zapobieżenia w przyszłości wystąpieniu
podobn
ych naruszeń, a przyczynami, które doprowadziły do ich powstania w przeszłości, w
szczególności przyczynami niewykonania poprzednich umów i/lub nie podjęcia wszelkich
kroków prowadzących do ich realizacji. Brak tych informacji nie pozwala na obiektywną
oce
nę, czy wdrożone rozwiązania mają jakikolwiek wpływ na realizację przyszłych umów
Wykonawcy. Odwołujący zatem nie wykazał, że przedsięwzięte środki są wystarczające do
potwierdzenia jego rzetelności oraz zapobieżenia nieprawidłowemu postępowaniu w
przyszłości. Nie wykazał także wystarczająco, a wręcz w ogóle w jaki sposób zmiana
opisanych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa zapewni prawidłowość przyszłego
postępowania.
Posiadanie certyfikatu nie jest w tej sytuacji wystarczające i istotne. Wykonawca nie wyjaśnił,
w jaki sposób i w jakim zakresie zwolnione osoby przyczyniły się do niezrealizowania dwóch
kontraktów. Nie podał precyzyjnie które czynności, bądź brak jakich czynności,
poszczególnych zwolnionych pracowników, w jakim następstwie chronologicznym i w jakich
relacjach zależności wzajemnych, wywołały niekorzystne dla stron konsekwencje skutkujące
niewykonaniem umów. Przedłożone na tą okoliczność dowody (nr 8 i 9) w żaden sposób -
tego stanowiska
nie potwierdzają, co utwierdza Zamawiającego w przekonaniu, że opis
podjętych działań ma wyłącznie na celu uzyskanie zamówienia, a nie zastosowanie środków
zaradczych, które miałyby zapobiec ewentualnym nieprawidłowością w przyszłości.
Wykonawca nie potwierdził dowodami okoliczności dotyczących zmian w strukturze
przedsiębiorstwa (utworzenia dodatkowych stanowisk i funkcji), co miało pozwolić
uporządkować procesy decyzyjne i dokładne przypisanie zadań i odpowiedzialności, na
lepszą kontrolę czynności podejmowanych na poszczególnych szczeblach w ramach nowej
struktury. Nie przedstawiono dowodu jak ta struktura wyglądała poprzednio co uniemożliwiło
ocenę podjętych działań. Przedłożone umowy o pracę zawarte na okres próbny i zawarte na
czas określony przestały już obowiązywać, a Wykonawca nie przedłożył żadnych dowodów
potwierdzających, że wskazane umowy są kontynuowane lub zastąpione innymi. Dowody
dotyczące zmian w zakresie zarządzania magazynem nie mają znaczenia w świetle
tłumaczeń Odwołującego, który nie wskazał tej okoliczności, jako powód niewykonania
prz
edmiotu umów z Gminą Orla i Gminą Narewka.
Dowody i wyjaśnienia nie wskazują, aby podstawą niewykonania umów były okoliczności
związane z nieprawidłowym obiegiem informacji i dokumentów, brakiem odpowiednich
procedur lub systemów informatycznych, czy też niewłaściwą strukturą organizacyjną.
Wykonawca posiadał wiedzę, że umowy nie są realizowane i pomimo tego nie podjął działań
mających na celu ich wykonanie. Nie można zatem przyjąć, że zmiany polegające na
wdrożeniu systemów informatycznych usprawniających obieg dokumentów, zmiany struktury
organizacyjnej
i procedur wewnętrznych oraz zwolnienie pracowników mogą zostać uznane
za argumenty pozwalające na stwierdzenie, że wskazane działania Wykonawcy będą miały
wpływ na realizację przyszłych umów wykonawcy. Wykonawca nie zdołał uczynić zadość
wymaganiu udowodnienia, że skutki działań naprawczych zostały utrzymane i pozwolą
uchronić Zamawiającego w niniejszej sprawie przed konsekwencjami niewykonania umowy z
przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.
Do postępowania odwoławczego przystąpili po stronie Zamawiającego dwaj wykonawcy:
Pro-Eko Sp. z o.o. oraz FlexiPower Group Sp. z o.o. sp. k.
Stanowisko Izby.
Do rozpoznania
zarzutów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo
zamówień publicznych obowiązującej w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia, (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986), tj. po zmianie dokonanej ustawą z dnia 22
czerwca 2016 r. o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U poz. 1020), zwanej
dalej „Ustawą”. W związku z wejściem w życie z dniem 1
stycznia 2021 r. przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
w części dotyczącej środków ochrony prawnej, do postępowania odwoławczego znajdowały
zastosowanie przepisy nowej Ustawy.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba w pierwszej kolejności zobowiązana była do
oceny wypełnienia przesłanek z art. 505 ust. 1 Ustawy, tj. istnienia po stronie Odwołującego
interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia przez Niego szkody w wyniku
kwestionowanych czynności Zamawiającego. Ponieważ przedmiotem zarzutów jest
czynność polegająca na wykluczeniu Odwołującego z postępowania, złożenie odwołania
może realnie zmienić sytuację prawną Wykonawcy i doprowadzić do przywrócenia jego
oferty do oceny. W konsekwencji powyższego, odwołanie ma na celu ochronę interesu
Odwołującego w uzyskaniu zamówienia, który miał doznać uszczerbku na skutek decyzji
objętej zarzutami, a w konsekwencji również uniknięcia szkody w postaci braku uzyskania
korzyści związanych z umową.
W świetle powyższego Izba uznała, że spełnione zostały przesłanki materialno-prawe do
merytorycznego rozpoznania odwołania.
W oparciu o przedłożoną dokumentację postępowania, w tym wyjaśnienia i dowody złożone
w ramach samooczyszczenia przez Wykonawc
ę Sanito, Izba ustaliła okoliczności faktyczne
istotne z punktu widzenia zarzutów.
Zamawiający przewidział w postępowaniu fakultatywną podstawę wykluczenia z
postępowania określoną w ar 24 ust. 5 pkt 1, 4 i 8 ustawy.
W o
fercie, w załączniku nr 1g do siwz Odwołujący oświadczył Zamawiającemu, iż zachodzi
wobec niego podstawa do wykluczenia z postępowania z art. 24 ust. 5 pkt 1 i 8 ustawy Pzp i
wskazał "Wyjaśnienia i dowody dotyczące czynności naprawczych podjętych przez Sanito
Sp. z o.o. w ramach procedury samooczyszczenia (tzw. self-cleaning) przewidzianej
przepisami prawa zamówień publicznych". Wykonawca wskazał na odstąpienie od zawartych
z nim
umów przez Gminę Orla i Gminę Narewka. W związku z tym Odwołujący skorzystał z
procedury samooczyszczenia i przedłożył komplet dokumentów zawierający wyjaśnienia z
23.02.2021 r. d
otyczące okoliczności, w jakich doszło do niewykonania umów wraz z
dokumentami wskazującymi na podjęte środki zaradcze. Łącznie dokumentacja ta liczyła
po
nad 350 stron (w części objęte tajemnicą przedsiębiorstwa).
Pismem z 26.03.2021 r.
Zamawiający poinformował o wykluczeniu Odwołującego z
post
ępowania na część 1 zamówienia na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 Ustawy wskazując na
przyczyny, które zdecydowały o uznaniu przedstawionych wyjaśnień i dowodów za
niewystarczające dla skutecznego skorzystania z procedury opisanej w art. 24 ust. 8 Ustawy
(self-cleaning).
Zamawiający powołując się na orzecznictwo wskazał, iż nie wzywał Wykonawcy do złożenia
dodatkowych
wyjaśnień i dowodów, do czego nie jest zobligowany, uwzględniając odrębność
procedury self-
cleaningu od zasadniczej procedury przedstawiania i uzupełniania
dokumentów podmiotowych (art. 26. Ust. 2-4 Ustawy).
Wykonawca Sanito złożył oświadczenie w ofercie, że zachodzą wobec niego podstawy do
wykluczenia z postępowania w oparciu o przepis art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Ustawy. Wykonawca
jednocześnie poinformował Zamawiającego o okolicznościach, które stanowią podstawę
wykluczenia Wykonawcy na mocy art. 24 ust. 5 p
kt 4 Pzp w piśmie z dn. 23 lutego 2021 r.,
które przedłożył wraz z ofertą. A następnie Wykonawca na poczet podjętej procedury
samooczyszczenia przedłożył również Zamawiającemu pismo pn. "Wyjaśnienia i dowody
dotyczące czynności naprawczych podjętych przez Sanito Sp. z o.o. w ramach procedury
samooczyszczenia (tzw. self-
cleaning) przewidzianej przepisami prawa zamówień
publicznych".
Z załączonych dokumentów wynika, iż był on stroną czterech umów o zamówienie publiczne
zawartych z Gminą Orla oraz z Gminą Narewka, tj. Umowa nr OG.271.2.2018 z dnia 10
września 2018 r. Umowa nr OG.271.2.2018/2 z dnia 10 września 2018 r, Umowa nr
ZP.271.2.2018 Zadanie 1 z dnia 25 września 2018 r., Umowa nr ZP.271.2.2018 Zadanie 2 z
dnia 25 września 2018 r. Wykonawca wyjaśnił przy tym, że wszystkie ww. umowy zostały
rozwiązane w każdym przypadku przez zamawiających na mocy oświadczeń o odstąpieniu
od każdej z umów, zaś jako przyczynę odstąpienia Zamawiający przywoływali
nierozpoczęcie przez Wykonawcę prac, mimo wezwań zamawiających. W związku z tymi
nieprawidłowościami doszło do sporu przed KIO, która w orzeczeniu z 27.11.2019 r. (sygn.
akt KIO 2025/19 i KIO 2029/19), utrzymanym wyrokiem Sądu Odwoławczego w Krakowie z
16.04.2020 r., sygn. akt II Ca 286/20, stwierdziła, iż Wykonawca w sposób zawiniony
poważnie naruszył obowiązki zawodowe przy realizacji umów i podlega wykluczeniu na
podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp. Jako przyczynę odstąpienia od umów przez
zamawiających wskazano bierność Sanito wynikającą z niepodjęcia działań zmierzających
do wykonania zobowiązań na rzecz Gmin.
Uwzględniając wytyczne dotyczące stosowania przepisów art. 24 ust 8 i ust. 9 ustawy Pzp
Zamawiający stwierdził, iż na podstawie wyjaśnień i dokumentów, pomimo ich obszerności,
nie mógł zweryfikować, czy przedsięwzięte działania Wykonawcy były skuteczne, gdyż
Wykonawca w bardzo ogólny sposób wskazał przyczyny powstałych nieprawidłowości.
Zamawiający zakwestionował ich wartość dowodową dla potwierdzenia rzetelności
Wykonawcy, jak również dla stwierdzenia, że w przyszłości Wykonawca nie dopuści się
podobnych naruszeń.
Tymczasem wykazanie niniejszego,
według Zamawiającego, jest elementem wprost
nierozłącznym w przyszłym stosunku zaufania stron. Powyższe podkreślono w orzeczeniu z
dnia 3 października 2019 r., że „fakultatywna podstawa wykluczenia wymieniona w art. 57
ust. 4 lit. g) dyrektywy 2014/24 w związku z jej motywem 101 opiera się na istotnym
elemencie stosunku między zwycięskim oferentem i instytucją zamawiającą, a mianowicie na
wiarygodności zwycięskiego oferenta, na której opiera się zaufanie, jakim obdarzyła go
instytucja zamawiająca”.
Zamawiający dalej opisując zasadność swojej oceny wskazał na niedostateczny opis stanu
faktycznego, w którym brak jest powiązań pomiędzy środkami/działaniami podjętymi na
przyszłość, a przyczynami nieprawidłowości, w szczególności niewykonania poprzednich
umów i/lub nie podjęcia wszelkich kroków prowadzących do ich realizacji.
Uzyskanie certyfikatu
zarządzania jakością ISO 9001:2015, przy braku związku pomiędzy
wprowadzonymi zmianami i wszelkimi innymi czynnościami w tym zakresie, a
wcześniejszymi naruszeniami, ocenione zostało jako niewystarczające do potwierdzenia
rzetelności Wykonawcy i nieistotne.
Wykonawca wskazał, że odpowiedzialność za niewykonanie umów zawartych z Gminą Orla i
Gminą Narewka ponoszą pracownicy, którzy zostali w związku z tym zwolnieni. Wykonawca
nie wyjaśnił jednak, w jaki dokładnie sposób i w jakim zakresie, zwolnione osoby przyczyniły
się do niezrealizowania tych konkretnych umów. Wykonawca nie podał precyzyjnie, które
czynności, bądź brak jakich czynności, poszczególnych zwolnionych pracowników, w jakim
następstwie chronologicznym i w jakich relacjach zależności wzajemnych, wywołały
niekorzystne dla stron konsekwencje skutkujące niewykonaniem umów.
Ponadto, Wykonawca wskazał, że w ramach nowej struktury jego przedsiębiorstwa
utworzono dodatkowe stanowiska i funkcje, co pozwoliło na uporządkowanie procesów
decyzyjnych oraz u
możliwiło dokładniejsze przypisanie zadań i odpowiedzialności, lepszą
kontrolę czynności podejmowanych na poszczególnych szczeblach w ramach nowej
struktury.
Z treści przedłożonych umów o pracę zawartych na okres próbny oraz umów
zawartych na czas określony wynika, że okres obowiązywania tychże umów już upłynął.
Wykonawca nie zaoferował natomiast żadnych dowodów potwierdzających, że wskazane
umowy są kontynuowane lub zostały zastąpione innymi.
Zdaniem Zamawiającego, wyjaśnienia wykonawcy i przedłożone przez niego dowody
nie wskazują, aby podstawą niewykonania umów z Gminą Orla i Gminą Narewka były
okoliczności związane z nieprawidłowym obiegiem informacji i dokumentów, brakiem
odpowiednich procedur lub systemów informatycznych, czy też niewłaściwą strukturą
organizacyjną. Z treści pism zawierających oświadczenia Gminy Orla i Gminy Narewka
o odstąpieniu od umów zawartych z Wykonawcą jednoznacznie wynika, że przyczyną
odstąpienia było nierozpoczęcie realizacji przedmiotowych umów przez Wykonawcę.
Ponadto,
z treści przedłożonych przez Wykonawcę wyjaśnień wynika, że posiadał
on wiedzę,
że umowy z Gminą Orla i Gminą Narewka nie są realizowane i pomimo
posiadania tych informacji nie podjął działań mających na celu wykonanie przedmiotowych
umów. Wobec
tego nie
można przyjąć, że zmiany polegające na wdrożeniu systemów
informatycznych usprawniających obieg dokumentów, zmiany struktury organizacyjnej
i procedur wewnętrznych oraz zwolnienie pracowników mogą zostać uznane za argumenty
pozwalające na stwierdzenie, że wskazane działania Wykonawcy będą miały wpływ
na realizację przyszłych umów wykonawcy. Przedłożone przez Wykonawcę odpisy
wybiórczo skompletowanych dokumentów dowodów tych nie zastąpią. Ich dobór wskazuje
wprawdzie na podjętą próbę wykazania zrealizowania procedury samooczyszczenia, lecz jej
spełnienia skutecznie nie dowodzi. Tym samym, Wykonawca nie zdołał uczynić zadość
wymaganiu udowodnienia, że skutki działań naprawczych zostały utrzymane i pozwolą
uchronić Zamawiającego w niniejszej sprawie przed konsekwencjami niewykonania umowy
z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.
Zamawiający po przeanalizowaniu przedłożonej dokumentacji oraz wyjaśnień Wykonawcy
powziął również wątpliwość, czy mając na uwadze całokształt sposobu przedstawienia
wyjaśnień
i
dowodów
w
procesie
samooczyszczenia
przez
Wykonawcę
nie stanowi tylko pozornego przyznania się do winy, jest to o tyle istotne, bowiem w wyroku
z dnia 27 marca 2018 r., sygn. akt: KIO 444/18 zostało wskazane że "Warunkiem
koniecznym do prawidłowego przeprowadzenia self-cleaningu jest przyznanie się do winy"
(wyrok z dn. 27 marca 2018 r. (KIO 444/18)).
Przedłożone przez Odwołującego wyjaśnienia oraz dokumenty składane były również w
innych postępowaniach, w tym postępowaniu prowadzonym przez Gminę Sośnicowice, która
również oceniła działania Wykonawcy za niedostateczne (w sprawie tego zamawiającego
wniesione zostało 19.05.2021 r. odwołanie zarejestrowane pod sygn. akt KIO 982/21). W
obu postępowaniach uzasadnienie decyzji o wykluczeniu Odwołującego z postępowania jest
identyczne, tak w zakresie uzasadnienia prawnego jak i faktycznego.
Zamawiający na
rozprawie wskazał, iż w ten sam sposób dokumenty oceniło co najmniej pięciu
zamawiających (w tym on sam).
Dokumenty, jakie Odwołujący złożył w obecnym postępowaniu Zamawiającemu zostały
również złożone w przetargu dla Gminy Szastarka i ten Zamawiający ocenił procedurę za
skuteczną. W sprawie tej wniesione zostało odwołanie, a Odwołujący uczestniczył, jako
Przystępujący po stronie Zamawiającego i wydany został wyrok KIO 3540/20 podtrzymujący
decyzję Zamawiającego.
W odpowiedzi na odwołanie, a następnie na rozprawie Zamawiający podkreślał odmienność
procedury self-cleaningu,
na co wpływ ma brak wytycznych ustawodawcy, które byłyby
wiążące dla zamawiających w zakresie oceny skuteczności zastosowania w postępowaniu
tej procedury. Powyższe prowadzić miało do wniosku, iż to od subiektywnej oceny
zamawiającego w konkretnym postępowaniu przetargowym zależeć będzie uznanie, czy
wykonawca w sposób dostateczny wykazał swoją rzetelność, pomimo wcześniejszych
niepowodzeń w realizacji umów w sprawie zamówienia publicznego, co jest niezbędne do
stworzenia warunków budowania zaufania pomiędzy stronami umowy. Kwestionował
również możliwość poddania weryfikacji jego decyzji przez KIO, która w takiej sytuacji
brałaby odpowiedzialność za udzielone wykonawcy zamówienie. Ponieważ Zamawiający
pomimo przedłożonych dowodów miał nadal wątpliwości, które zasadniczo wynikać miały z
braku
wyjaśnienia przyczyn, które doprowadziły do niewykonania umów, w jego przekonaniu
nie mógł uznać, iż Wykonawca skutecznie dokonał samooczyszczenia. Zamawiający nie
mógł bowiem ocenić, czy podjęte środki zaradcze będą miały wpływ na sposób realizacji
przyszłych umów, a tym samym nie nabył zaufania do tego Wykonawcy.
Na rozprawie Odwołujący przedłożył nowe dowody, w tym wyniki audytu zleconego w celu
oceny dokumentów, przygotowany na jego zlecenie przez KPMG (stanowi ona tajemnicę
przedsiębiorstwa i została przekazana na rozprawie Zamawiającemu w całości, a
uczestnikow
i w części). Wykonawca poddał się audytowi celem uzyskania certyfikatu ISO
9001:2015 i uzyskał ten certyfikat. Do akt sprawy Odwołujący złożył uzupełniające
stanowisko audytora z 18.05.2021r., który na etapie sporządzenia opinii, po zapoznaniu się z
komple
tem dokumentów pominął oceniając, jako nieistotną okoliczność dotyczącą
zwiększenia zasobów kadrowych, o której sporządzenie Wykonawca wystąpił (stanowiące
tajemnicę przedsiębiorstwa).
Wykonawca przygotował materiał roboczy - zestawienie zawierające odniesienie do
zarzutów, jakie sformułował Zamawiający w decyzji o wykluczeniu. Zawiera ono odniesienia
do konkretnych stron, wyjaśnień oraz dowodów, wskazujących na okoliczności przeciwne do
tych, jakie wskazał Zamawiający. Dla ustalenia, w jakim miejscu dokumentacji znajdują się
dowody, bądź wyjaśnienia istotne dla wskazanych okoliczności Wykonawca w ostatniej
kolumnie podał numerację naniesioną odręcznie w zbindowanym materiale (zawiera w
części tajemnicę przedsiębiorstwa).
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpili dwaj wykonawcy:
PRO-EKO Sp
. z o.o. z siedzibą w Gdyni, FlexiPower Group Sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w
Kudrowicach.
Na rozprawie Przyst
ępujący FlexiPower Group Sp. z o.o. sp. k. przedłożył nowe dowody
dotyczące umów realizowanych na rzecz Gminy Wiśniowa i Gminę Frysztak (noty księgowe
dot. naliczonych kar umownych wraz z korespondencją).
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, iż odwołanie było zasadne.
Rozpoznaniu podlegały zarzuty odwołania, które opisane zostały w odniesieniu do czynności
polegającej na ocenie skuteczności podjętej przez Wykonawcę procedury self-cleaningu,
jako naruszającej przepisy Ustawy, tj. art. 24 ust. 5 pkt 4 w zw. z art. 24 ust. 8 i 9 oraz art. 7
ust. 1. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu bezpodstawne wykluczenie go z postępowania
w oparciu o przesłankę fakultatywną z art. 24 ust. 5 pkt 4 Ustawy, której zastosowanie
zostało przewidziane w postępowaniu. Bezprawność czynności Zamawiającego wynikać ma
z przyjęcia, iż Odwołujący nie wykazał, że przedsięwzięte przez niego środki w celu
samooczyszczenia są wystarczające do wykazania jego rzetelności, jak również naruszenia
zasady proporcjonalności przy ocenie wyjaśnień i dowodów złożonych Zamawiającemu.
Zarzut ewentualny dotyczy zaniechania wezwania Odwołującego do dodatkowych wyjaśnień
lub uzupełnienia dowodów złożonych celem wykazania, iż przedsięwzięte przez niego środki
w celu samooczyszczenia są wystarczające do wykazania jego rzetelności.
W sprawie nie było spornym ustalenie, czy Wykonawca w oświadczeniu złożonym w ofercie
przyznał, iż zachodzą wobec niego przesłanki z art. 24 ust. 5 pkt 4 Ustawy, jak również, czy
wskazane okoliczności związane z odstąpieniem od umów przez Zamawiających obciążały
Wykonawcę. Nie było spornym zatem ustalenie, że przyczyny odstąpienia od umów leżały
po stronie Wykonawcy, co zostało już przesądzone wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z
dnia 27.11.2019 r., sygn. akt KIO 2025/19 i KIO 2029/19).
Zamawiający oceniał skuteczność
procedury samooczyszczenia, co było wynikiem analizy wyjaśnień i złożonych dowodów
związanych zarówno z podstawą odstąpienia od umów (pisma Gmin Orla i Narewka), jak i
środkami zaradczymi podejmowanymi w różnym czasie, począwszy od zwolnienia
pracowników, co miało miejsce bezpośrednio po odstąpieniu od umów, jak i po tym jak
sytuacja prawna Wykonawcy w procedurze przetargowej została przesądzona wyrokiem
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27.11.2019 r., sygn. akt KIO 2025/19 i KIO 2029/19, jako
wykonawcy wobec którego zachodzi podstawa do wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 4 Ustawy.
Na wstępie należy odnieść się do stwierdzenia Zamawiającego, iż o skuteczności procedury
samooczyszczenia decydować miałoby subiektywne odczucie Zamawiającego i jego
przekonanie co do możliwości zaufania Wykonawcy, który wcześniej nie podołał
obowiązkom umownym. Instytucja samooczyszczenia stanowi obecnie element procedury o
udzielenie zamówienia i podlega tym samym zasadom, co pozostałe instytucje służące do
weryfikacji podmiotowej wykonawców. Należy bowiem zauważyć, iż stanowi mechanizm
pozwalający uznać wykonawcę za wiarygodnego, chociaż podlegałby on wykluczeniu z
postępowania w sytuacji, gdy zamawiający zdecydował się na zastosowanie w postępowaniu
fakultatywnej przesłanki z art. 24 ust. 5 pkt 4 Ustawy. Ponieważ pozwala na udział w
postępowaniu wykonawcy, który podlegałby wykluczeniu, należy zapewnić przejrzystość
oceny
zamawiającego, tak wobec samego wykonawcy, jak i pozostałych uczestników
postępowania. Przyjęcie, iż od subiektywnej decyzji zamawiającego miałoby zależeć
uznanie, czy
wykonawca skutecznie dokonał samooczyszczenia nie jest możliwe do
pogodzenia z zasadą przejrzystości, uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców. Tym samym tylko obiektywne podstawy pozwalające uznać, niezależnie od
tego kto dokonywałby tej oceny, iż wykonawca podjął działania zmierzające do uzdrowienia
sytuacji, która doprowadziła do braku wykonania innych umów, powinny decydować o tym,
czy wykonawca może być uznany za wiarygodnego partnera kontraktowego. Przyjęcie
stanowiska Zamawiającego obrazuje niemożliwą do zaakceptowania sytuację, w której jeden
podmiot oceniając te same dokumenty uzna je za wystarczające, a inny odmówi
skuteczności podjętym działaniom. W sytuacji gdy nie zachodzi szczególna sytuacja, która
uzasadniałaby odmienną ocenę podjętych środków, sytuacja prawna wykonawcy powinna
być stabilna. Jej wyznacznikiem nie może być wyłącznie subiektywne przekonanie co do
braku możliwości zaufania wykonawcy, ale obiektywne podstawy odnoszące się do środków
zaradczych podjętych celem wykazania rzetelności.
W niniejszej sprawie argumenty Zamawiającego sprowadzały się do wytknięcia kolejnych
braków w zakresie informacji i dowodów, które wyjaśniałyby w stopniu odpowiadającym
oczekiwaniom Zama
wiającego jakie były przyczyny, które doprowadziły do niewykonania
umów, a tym samym pozwalały ocenić, czy podjęte środki naprawcze okażą się -
wystarczające dla uniknięcia wystąpienia tej sytuacji w przyszłości. Zamawiający oczekiwał
wręcz dowodu, który pozwalałby na taki wniosek. Zamawiający wskazywał w tym zakresie na
brak dowodów, iż zwiększony stan zatrudnienia jest utrzymywany (umowy były zawarte na
okres próbny lub oznaczony i nie było umów wydłużających okresy zatrudnienia
dodatkowych pracowników), brak wykazania, iż to udział zwolnionych pracowników w
kontraktach z Gminami Narewka i Orla był bezpośrednią przyczyną niewykonania umów,
brak dostatecznego opisania przyczyn odstąpienia od umów, co uniemożliwiało ocenę
skuteczność podjętych mechanizmów zaradczych i naprawczych.
W ocenie Izby stanowisko
to nie miało podstaw uwzględniając szczegółowość i realność
środków zaradczych, które mają na celu usprawnić organizację Wykonawcy tak aby uniknąć
w przyszłości sytuacji, które doprowadziły do braku wykonania umów. Jak wskazał
Zamawiający procedura samooczyszczenia ma umożliwić ubieganie się o zamówienie
wykonawcy, który dopuścił się poważnego naruszenia zawodowego, co wymaga wykazania
przez tego wykonawcę podjęcia środków zaradczych, pozwalających obiektywnie uznać, iż
pozwolą one przyjąć, że wykonawca wykona w sposób należyty zamówienie. Mechanizm
wdrożony w przepisach Ustawy nie jest również gwarancją uzyskania zamówienia, gdyż o
tym decydować może jedynie uznanie złożonej przez tego wykonawcę oferty za
najkorzystniejszą. Otwiera natomiast drogę do ubiegania się o zamówienie, co wymaga od
wykonawcy podjęcia dodatkowych kroków w celu wykazania swojej rzetelności. Należy
również odróżnić badanie skuteczności podjętych środków od oceny przygotowania
zawodowego wykonawcy do realizacji zamówienia.
Odwołujący od momentu stwierdzenia wyrokiem Izby z dnia 27.11.2019 r., sygn. akt KIO
2025/19 i KIO 2029/19
, iż sytuacja jaka miała miejsce w związku z realizacją umów na rzecz
Gmin Narewka i Orla wypełnia przesłanki poważnego naruszenia zawodowego, podejmował
działania mające na celu wdrożenie procedury samooczyszczenia. Na skutek ubiegania się o
kolejne zamówienia dokumentacja, jak i mechanizmy mające wykazać rzetelność, ulegały
rozbudowaniu osiągając aktualnie stan opisany na ponad 350 stronach dokumentacji
składanej
zamawiającemu
w
celu
skorzystania
z
dobrodziejstwa
instytucji
samooczyszczenia.
Pomimo zmian wdrożonych w samej organizacji pracy, kontroli i
zarządzania realizacją projektów, obiegiem dokumentów, komunikacji, jak również podjętych
decyzji personalnych
wobec winnych naruszenia obowiązków pracowniczych (ich zwolnienia
i zwiększenia zatrudnienia), Zamawiający uznał, iż nie mógł ocenić, czy te środki stanowią
właściwą reakcję na przyczyny, które doprowadzić miały do braku wykonania umów. Miało to
być spowodowane niedostatecznym opisem okoliczności w jakich doszło do odstąpienia od
umów i brakiem wykazania, iż to udział zwolnionych pracowników w kontraktach z Gminami
Narewka i Orla był bezpośrednią przyczyną niewykonania umów, co uniemożliwiało ocenę
skuteczn
ości podjętych mechanizmów zaradczych i naprawczych. Zamawiający wskazywał,
iż Wykonawca nie wyjaśnił, w jaki dokładnie sposób i w jakim zakresie, zwolnione osoby
przyczyniły się do niezrealizowania tych konkretnych umów. Wykonawca nie podał
precyzyjnie, k
tóre czynności, bądź brak jakich czynności, poszczególnych zwolnionych
pracowników, w jakim następstwie chronologicznym i w jakich relacjach zależności
wzajemnych, wywołały niekorzystne dla stron konsekwencje skutkujące niewykonaniem
umów.
W tym zakresie n
ależy zauważyć, iż opis okoliczności, w jakich doszło do wypowiedzenia
kontraktów został przedstawiony w sposób rzetelny, co zostało dodatkowo poddane ocenie
przez podmiot zewnętrzny – dowód złożony na rozprawie (opinia KPMG), jak również organy
orzekające (wyrok KIO z 29.01.2021 r., sygn. akt KIO 3540/20). Izba w całości podziela
stanowisko prezentowane w wyroku wskazanym
powyżej, oceniające pozytywnie działania
podjęte przez Wykonawcę w celu wdrożenia rekomendowanych rozwiązań, które to oceny
dotyczą tego samego materiału dowodowego, co przedłożony obecnie. Ponieważ obecnie
argumenty Zamawiającego zmierzają do przekonania, iż opis przyczyn nieprawidłowości był
niedostateczny, wnioski płynące z oceny dowodów nie wymagają szerokiego omówienia.
Niewątpliwie okoliczności opisane tymi dowodami nie mogły ulec zmianie i należy je ocenić,
jako niezmienne już na tym etapie. Ma to istotne znaczenie, gdyż przyjmując możliwość
modyfikowania tych podstaw przez dalsze omawianie przyczyn, mogłoby prowadzić do
sztucznego t
worzenia obrazu sytuacji, wobec tej jaka jest już stwierdzona w pismach, w tym
wypowiadających stosunek umowny. Obowiązkiem Zamawiającego była ocena stanu
faktycznego, który na tym etapie nie był sporny, gdyż Wykonawca przyznał jednoznacznie, iż
przyczyna
leżała po stronie jego i jego pracowników, co zostało omówione przez wskazanie
zidentyfikowanych przyczyn i błędów, które doprowadziły do tej sytuacji. Podjęte działania
naprawcze
dotyczyły obu sfer, tj. pracowniczej, jak i organizacyjno-zarządczej.
Opinia KPMG
złożona na rozprawie nie była elementem dokumentacji postępowania i
została przedstawiona celem wykazania adekwatności wdrożonych środków. Nie miała ona
wpływu na rodzaj i zakres informacji, jakie mógł ocenić Zamawiający w postępowaniu. Nie
miała zatem zasadniczego wpływu na rozstrzygnięcie, chociaż prezentuje opinię
niezależnego audytora, która pozwala obiektywnie spojrzeć na relacje pomiędzy
przyczynami nieprawidłowości i wdrożonymi rekomendacjami zespołu roboczego.
Co do samej oceny należy zauważyć, iż uzasadnienie decyzji Zamawiającego stanowi
wierną kopię uzasadnienia decyzji innego zamawiającego (Gmina Sośnicowice), a z
wypowiedzi Odwołującego wynika, iż również inni zamawiający korzystali z tego samego
szablonu uzasadnienia wykluczenia z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4
Ustawy.
Powyższe podważa twierdzenie Zamawiającego, iż oceniając podjęte środki
naprawcze kierował się subiektywnym przekonaniem o niedostatecznym zakresie wyjaśnień,
co miało czynić ocenę uprawnioną i uzasadnioną subiektywnym przekonaniem o braku
możliwości uznania Wykonawcy za rzetelnego.
M
ożna pokusić się o stwierdzenie, iż niezależnie od tego ilu jeszcze informacji można byłoby
oczekiwać, okoliczności faktyczne dotyczące niewykonanych umów są dostatecznie
omówione. Dalsze rozbudowywanie tej dokumentacji może prowadzić jedynie do
gromadzenia kolejnych dokumentów wywołanych wątpliwościami kolejnych zamawiających,
którzy nadal mogą owe wyjaśnienia podważać, wskazując na pozorność podejmowanych
działań. Proces ten może nigdy nie zakończyć się, gdyż kolejni zamawiający mogą doszukać
się innych powodów, które miałyby czynić wyjaśnienia niedostatecznymi. Taki stan nie
sprzyja stosowaniu przepisu, którego celem jest umożliwienie udzielenia zamówienia
wykonawcy, który podlegałby wykluczeniu. Ocena podmiotowa zarówno pozytywna, jak i
negatywna musi bronić się jako obiektywnie uzasadniona. Ustawodawca przewidział cezurę
czasową dla skutku w postaci wykluczenia wykonawcy wskazując w art. 24 ust. 7 pkt 3
Ustawy, iż w przypadku o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 4 Ustawy wykluczenie
wykonawcy może nastąpić jeżeli nie upłynęły 3 lata od dnia zaistnienia zdarzenia będącego
podstawą wykluczenia. Przez cały czas, od momentu przesądzenia wyrokiem KIO z
listopada 2019 r., iż zachowanie na kontraktach z Gminą Orla i Gminą Narewka wypełnia
znamiona poważnego naruszenia obowiązków zawodowych, prowadzącego do wykluczenia
z postępowania, Wykonawca podejmuje starania celem wykazania skuteczności
samooczyszczenia.
Przy takim podejściu, gdzie zamawiający mogliby bez żadnych
ograniczeń mnożyć wątpliwości bez obiektywnie uzasadnionych powodów, doszłoby do
naruszenia zasady proporcjonalności, rozumianej jako adekwatność decyzji do naruszeń
jakich miał dopuścić się wykonawca i starań stanowiących reakcję na uchybienia
obowiązkom zawodowym. Poszukiwanie dalszych wyjaśnień, które musiałyby odnosić się do
sfery empirycznej, trudnej lub niemożliwej do wykazania dowodami, w ocenie Izby nie było
już potrzebne dla oceny wiarygodności wykonawcy.
Nie może budzić wątpliwości, iż wykonawca podjął faktyczne działania, których celem było
poprawienie organizacji przedsiębiorstwa, w tym poddał się ocenie podmiotu akredytującego
i uzyskał certyfikat ISO, co nie jest obowiązkowe, ale jednocześnie wymaga nakładu
finan
sowego, jak i faktycznie wpływa na procesy przedsiębiorstwa. W ocenie Izby nie można
zaprzeczać działaniom wykonawcy wskazując wyłącznie na obawy, których podłoże tkwi w
samym stwierdzeniu możliwości powtórzenia w przyszłości sytuacji, która uniemożliwi
wy
konanie umowy. Przy takim podejściu w zasadzie nigdy nie uda się wykonawcy przekonać
zamawiającego o tym, iż jest podmiotem, któremu można zaufać.
Izba pominęła okoliczności dotyczące innych umów, które jak wskazywał sam Przystępujący
nie mogły stanowić podstawy do stwierdzenia, iż zachodziłaby przesłanka z art. 24 ust. 5 pkt
Ustawy, a tym samym nie mogły one rzutować na ocenę skuteczności samooczyszczenia i
stanowić dodatkowego argumentu przeciwko działaniom podejmowanym po tym jak doszło
do niewykonani
a umów z Gminą Orla i Gminą Narewka.
W świetle powyższego Izba doszła do przekonania, iż nie zachodzi wobec Wykonawcy
przesłanka z art. 24 ust. 5 pkt 4 Ustawy i uwzględniła odwołanie i nakazała unieważnienie
czynności wykluczenia z postępowania i powtórzenie czynności w postępowaniu z udziałem
Odwołującego.
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie przepisów § 8 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania
wpis wniesion
y przez Odwołującego w wysokości 10.000,00 zł. oraz koszty poniesione przez
Odwołującego w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika w wysokości 3.600,00 zł i
obciążyła nimi Zamawiającego.
Przewodniczący: ……………………….
Członkowie: ……………………….
……………………….