Sygn. akt: KIO 1005/21
WYROK
z dnia 27 maja 2021 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Aneta Mlącka
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 maja 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 marca 2021 r. przez Wykonawcę Polskie
Linie Lotnicze LOT S.A. (
ul. Komitetu Obrony Robotników 43, 02-146 Warszawa) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego 2 Regionalna Baza Logistyczna (ul.
Marsa 110, 04-470 Warszawa)
przy udziale:
A. Wykonawcy DSV Air & Sea Sp. z o.o. (
ul. Ożarowska 40/42, 05-850 Duchnice)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego
B. Wykon
awców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum:
Polfrost Internationale Spedition Sp. z o.o.; Enter Air Sp. z o.o. (ul. Tyniecka
Warszawa)
zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
o
ddala odwołanie
kosztami po
stępowania obciąża Odwołującego Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. (ul.
Komitetu Obrony Robotników 43, 02-146 Warszawa) i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
Polskie Linie Lotnicze
LOT S.A. (ul. Komitetu Obrony Robotników 43, 02-146
Warszawa)
tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez Wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Polfrost Internationale Spedition Sp. z
o.o.; Enter Air Sp. z o.o. (ul. Tyniecka 27/2, 02-615 Warszawa)
tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika
zasądza od Odwołującego Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. (ul. Komitetu Obrony
Robotników 43, 02-146 Warszawa) na rzecz Wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Polfrost Internationale Spedition Sp. z
o.o.; Enter Air Sp. z o.o. (ul. Tyniecka 27/2, 02-615 Warszawa)
kwotę 3600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów
postępowania z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ust
awy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
4 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 1005/21
UZASADNIENIE
Zamawiający 2 Regionalna Baza Logistyczna prowadzi postępowanie w trybie przetargu
ograniczonego w celu zawarcia umowy ramowej na usługę przewozu osób transportem
lotniczym w ruchu międzynarodowym na potrzeby Sił Zbrojnych.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 30 listopada 2020 roku w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2020/S 233-576453.
Odwołujący Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. wniósł odwołanie, w którym zarzucił
Zamawiającemu naruszenie: art. 226 ust 1 pkt 5 ustawy Pzp (art. 89 ust 1 pkt 2 poprzedniej
ustawy Pzp) poprzez odrzucenie oferty Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. w zakresie
Zadania nr 2, mimo
iż oferta ta odpowiada warunkom zamówienia tj. treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia (SIWZ) w zakresie Zdania nr 2.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, unieważnienie decyzji Zamawiającego o
odrzuceniu oferty Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. w zakresie Zadania nr 2, powtórzenie
czynności badania i oceny oferty Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. w zakresie Zadania nr 2
pod względem spełnienia warunków zamówienia tj. kryteriów zawartych w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia (SIWZ) w zakresie Zdania nr 2 i dokonania wyboru oferty
Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. w zakresie Zadania nr 2, przyznanie na rzecz
Odwołującego kosztów postępowania.
Prze
dmiotem zamówienia jest postępowanie prowadzone w celu zawarcia umowy ramowej
na usługę przewozu osób transportem lotniczym w ruchu międzynarodowym na potrzeby Sił
Zbrojnych z podziałem na dwa zadania tj. Zadanie nr 1, które polega na wykonywaniu usług
prz
ewozu samolotem pasażerskim do 200 osób z bagażem oraz dodatkowym ładunkiem o
masie do 1 tony na odległość do 6 000 km i Zadanie nr 2, które polega na wykonywaniu
usług przewozu samolotem pasażerskim do 300 osób z bagażem oraz dodatkowym
ładunkiem o masie do 1 tony na odległość do 15 000 km.
W zawiadomieniu o wynikach postępowania z 23 marca 2021 r. Zamawiający poinformował,
że zawrze umowę ramową z Odwołującym wyłącznie w zakresie Zadania nr 1, natomiast w
zakresie Zadania nr 2 odrzucił ofertę Odwołującego. W zakresie Zadania nr 2 oferta nie
spełniała warunków zamówienia tj. warunków SIWZ w zakresie zapewnienia przewozu
lotniczego do 300 osób, ponieważ w ofercie dotyczącej Zadania nr 2 Odwołujący wskazał, iż
usługa będzie wykonywana samolotem z 294 fotelami.
W ocenie Odwołującego jego oferta spełnia warunki zamówienia w zakresie Zadania nr 2, tj.
wymagania SIWZ w zakresie pojemności samolotu. Zgodnie z brzmieniem SIWZ usługa
przewozu lotniczego w zakresie Zadania nr 2 powinna być wykonana „samolotem
pasażerskim do 300 osób z bagażem oraz dodatkowym ładunkiem o masie do 1 tony na
odległość do 15 000 km". Użyte przez Zamawiającego sformułowanie „samolotem
pasażerskim do 300 osób” oznacza, że przewóz może być wykonany zarówno samolotem z
300 fotelami jak i samol
otem mniejszym tj. także zaoferowanym przez Odwołującego
samolotem z 294 fotelami. Z językowej wykładni sformułowania „do 300 osób” wynika
bowiem, że usługa może być wykonana samolotami należącymi do określonej kategorii tj.
samolotami o pojemności do 300 osób a nie wyłącznie samolotem o konkretnej pojemności
300 foteli. Gdyby intencją Zamawiającego było zagwarantowanie wykonania przewozu
samolotem o konkretnej pojemności tj. 300 osób, powinien użyć jednoznacznego
sformułowania tj. iż powinien być to samolot z 300 fotelami.
Odwołujący wskazał, że w branży lotniczej stosuje się zasadę oznaczania pojemności
samolotu poprzez wskazanie konkretnej liczby foteli. Przewoźnicy lotniczy podają informację
o pojemności samolotu poprzez wskazanie konkretnej liczby foteli.
Odwołujący wskazał także, że z treści ofert złożonych przez pozostałych wykonawców
biorących udział w przedmiotowym postępowaniu tj. wykonawcy DSV Air&Sea A/S i
konsorcjum Enter Air-
Polfrost wynika, że użyte przez Zamawiającego w opisie warunków
wykonan
ia przewozu lotniczego w ramach Zadania nr 2 sformułowanie „samolotem
pasażerskim do 300 osób” zostało przez nich zrozumiane w taki sam sposób jak przedstawił
to powyżej Odwołujący tj. iż usługa przewozu lotniczego w ramach Zdania nr 2 może być
wykonana sa
molotami należącymi do określonej kategorii czyli również samolotami o liczbie
foteli mniejszej niż 300.
Odwołujący zwrócił uwagę, że z oferty wykonawcy DSV Air&Sea A/S wynika również, że
przewóz lotniczy w ramach Zadania nr 2 będzie wykonywany oprócz wykonawcy jeszcze
przez trzech podwykonawców tj. SmartLynx Airlines SIA, TUI Airlines Belgium S.A./N.V. i
Smartwings A.S., spośród których tylko TUI Airlines Belgium S.A./N.V. dysponuje samolotem
o pojemności dokładnie 300 foteli i jest to Boeing 787-8. Pozostali przewoźnicy dysponują
samolotami o liczbie foteli poniżej 300. Przewoźnik SmartLynx Airlines SIA dysponuje
samolotami Airbus A321 z 220 fotelami i Airbus A320 z 180 fotelami, przewoźnik Smartwings
A.S. dysponuje samolotami Boeing 737-900ER z 212 fotelami, Boeing 737-Max - 8 ze 189
fotelami, Boeing 737-700 ze 148 fotelami i Boeing 737-800 ze 189 fotelami. Z oferty
konsorcjum Enter Air-
Polfrost wynika zaś, że przewóz lotniczy z zakresu Zdania nr 2 będzie
wykonywany przez samoloty należące do floty przewoźnika Enter Air, który dysponuje
samolotami Boeing 737-800 i Boeing 737-
8, z których każdy ma po 189 foteli.
Dalej Odwołujący wskazał, że gdyby zamierzeniem Zamawiającego było zapewnienie
przewozu lotniczego do 300 pasażerów tylko jednym samolotem o pojemności do 300 foteli,
to w ocenie Odwołującego oferty pozostałych wykonawców, w szczególności oferta złożona
przez Konsorcjum Enter Air -
Polfrost również powinny zostać odrzucone jako nie
spełniające warunków zamówienia. Zamawiający zastosował odmienną interpretację
warunków zamówienia w zakresie Zadania nr 2 wobec Odwołującego i wobec pozostałych
wykonawców.
Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający przez cały okres postępowania miał
świadomość, iż Odwołujący zamierza w przedmiotowym postępowaniu zaoferować samolot
o pojemności 294 foteli, ponieważ taką informację PLL LOT S.A. podał w ofercie handlowej
przedstawionej Zamawiającemu jeszcze w listopadzie 2020 r. w odpowiedzi na zapytanie
Za
mawiającego związane z badaniem rynku. Okoliczność, iż następnie Zamawiający
wystos
ował do Odwołującego zaproszenie do złożenia oferty w ogłoszonym postępowaniu
oraz nie skorzystał z prawa do dodatkowych wyjaśnień co do treści złożonej oferty w
zakresie Zadania nr 2, o którym mowa w art. 87 poprzedniej ustawy Pzp prowadzi w opinii
Odwołującego do wniosku, że przyjęta przez Odwołującego interpretacja zapisu SIWZ co do
wymaganej pojemności samolotu w zakresie Zdania nr 2 była zgodna z intencją
Zamawiającego i co za tym idzie złożona oferta w zakresie Zdania nr 2 odpowiada
warunkom SIWZ.
Odwołujący wskazał także, że Zamawiający w zakresie Zadania nr 2 uznał oferty
pozostałych Wykonawców za zgodne z warunkami zamówienia tj. treści SIWZ w zakresie
Zadania nr 2, mimo iż wykonawcy zaoferowali do realizacji Zadania nr 2 samoloty o
pojemności poniżej 300 foteli.
Odwołujący zwrócił również uwagę że Zamawiający jako autor zapisów SIWZ ponosi
odpowiedzialność za skutki niedochowania należytej staranności przy formułowaniu
warunków realizacji zamówienia w postaci niejednoznacznych sformułowań SIWZ. W
związku z tym Zamawiający nie może konsekwencjami swoich zaniedbań w postaci
niejasnych sformułowań w SIWZ obciążać wykonawców, w szczególności nie może odrzucić
oferty, która w wyniku błędnej w ocenie Zamawiającego interpretacji zapisu SIWZ przez
wykonawcę jest sprzeczna z zapisami SIWZ, które Zamawiający interpretuje odmiennie.
Zamawiający uwzględnił odwołanie.
W
ykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Konsorcjum Polfrost
Internationale Spedition sp. z o.o., Enter Air sp. z o.o. wnieśli sprzeciw wobec uwzględnienia
odwołania przez Zamawiającego.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Przedmiotem zamówienia jest postępowanie prowadzone w celu zawarcia umowy ramowej
na usługę przewozu osób transportem lotniczym w ruchu międzynarodowym na potrzeby Sił
Zbrojnych z podziałem na dwa zadania, tj. Zadania nr 1, które polega na wykonywaniu usług
przewozu samolotem pasażerskim do 200 osób z bagażem oraz dodatkowym ładunkiem o
masie do 1 tony na odległość do 6 000 km i Zadania nr 2, które polega na wykonywaniu
usług przewozu samolotem pasażerskim do 300 osób z bagażem oraz dodatkowym
ładunkiem o masie do 1 tony na odległość do 15 000 km.
Odwołujący złożył ofertę, w której wskazał w zakresie zadania nr 2, że przewóz będzie
realizowany samolotem pasażerskim z fotelami dla 294 osób. Oznacza to niezgodność z
wymaganiami SIWZ. W trakcie rozprawy Odwołujący wprost przyznał, na pytanie Izby, że w
sytuacji gdy Zamawiający zgłosi zamiar przewiezienia np. 296 pasażerów, Odwołujący nie
będzie miał możliwości zrealizowania zamówienia. Zatem oferta Odwołującego nie
odpowiada warunkom Zamawiającego określonym w SWZ, zgodnie z którymi wykonawcy
mieli obowiązek zapewnić przewóz samolotem pasażerskim pasażerów w ilości do 300
osób. Powyższe wypełnia przesłankę do odrzucenia oferty w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Wbrew twierdzeniu Odwołującego, wymaganie Zamawiającego było jednoznaczne. Z
postawionego wymagania wynikało, że w ramach zadania nr 2 wykonawcy mają zapewnić
Zamawiającemu możliwość przewozu każdorazowo każdej ilości pasażerów mieszczącej się
w przedziale od 1-
300 osób. Skoro Odwołujący nie zapewnił takiej możliwości (bowiem
samolot nie będzie mógł przewieźć 295, 296, 297, 298, 299, 300 osób), jego oferta nie
odpowiada warunkom zamówienia określonym przez Zamawiającego.
Trafnie zwrócił uwagę Przystępujący również na wykładnię funkcjonalną wymagania
Za
mawiającego. Skoro Zamawiający podzielił zamówienie na części i w ramach
poszczególnych zadań zamierza realizować przewóz odpowiednio w ilości 200 oraz 300
osób, to oznacza, że w ramach zadania nr 2 musi być zapewniona możliwość przewiezienia
ilości pasażerów w liczbie od 200 do 300, a zatem także np. 298 pasażerów, co w przypadku
oferty Odwołującego nie będzie możliwe do zrealizowania. Na takie rozumienie wymagania
wskaz
ywała także czynność Zamawiającego, który pierwotnie odrzucił ofertę Odwołującego,
jako
niezgodną z wymaganiami SIWZ. Zamawiający wprawdzie uwzględnił odwołanie,
jednak nie stawił się na rozprawie i nie wniósł odpowiedzi na odwołanie, która zawierałaby
uzasadnienie dla przyjęcia zmienionego stanowiska.
Bez znaczenia pozostaje argument podni
esiony przez Odwołującego, że na etapie
wcześniejszym, poprzedzającym składanie ofert, Zamawiającemu znane były możliwości
Odwołującego, w tym fakt, że Odwołujący dysponuje samolotem, który posiada 294 fotele.
Ocenie Zamawiającego podlega oferta złożona w postępowaniu, a treść oferty wskazuje, że
Odwołujący nie zaoferował realizacji przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
Zamawiającego.
Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy pozostają także złożone przez
Odwołującego dowody w postaci wydruków ze stron internetowych zawierających informacje
o ilości miejsc siedzących w samolotach poszczególnych linii lotniczych. Nawet pomijając
kwestię, że przedstawione dowody zostały złożone bez tłumaczenia na język polski, należy
wskazać, że przedmiotem rozpoznania jest oferta Odwołującego. Oznacza to, że badaniu
podlega okoliczność, czy Odwołujący wypełnił wymagania określone przez Zamawiającego.
Ponadto Odwołujący sam przyznał już w treści odwołania, że inne linie lotnicze posiadają
samoloty, które spełniają wymagania Zamawiającego. Odwołujący przyznał, że jeden z
Przystępujących (Wykonawca który złożył ofertę w postępowaniu) będzie realizował
zamówienie przy udziale podwykonawców, z których jeden dysponuje samolotem o
pojemności 300 foteli. Wbrew zatem twierdzeniu Odwołującego, nie jest tak, że inni
wykonawcy w postępowaniu zrozumieli wymaganie Zamawiającego tak, jak obecnie
przedstawia to Odwołujący.
Nie jest wiarygodne stanowisko Odwołującego wyrażone w trakcie rozprawy z udziałem
stron, zgodnie z k
tórym podanie przez Odwołującego w ofercie typu samolotu miało
charakter wyłącznie przykładowy. Treść oferty jest jednoznaczna, Odwołujący wprost określił
samolot, przy użyciu którego zamierza realizować zamówienie. Ponadto od początku, już w
treści odwołania, a później także w trakcie rozprawy z udziałem stron, Odwołujący składał
oświadczenie, że Zamawiający od początku miał świadomość, jakim samolotem dysponuje
Odwołujący. Zatem sam Odwołujący wskazywał, że to właśnie przy użyciu samolotu
wskazanego w tre
ści oferty, tj. posiadającego 294 foteli, będzie realizował zamówienie. A jak
wskazano powyżej, nie jest to zgodne z wymaganiami SIWZ.
Tym samym zarzut podnoszony przez Odwołującego dotyczący naruszenia przez
Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 (w nowej ustawie: art. 226 ust 1 pkt 5) ustawy Prawo
zamówień publicznych, poprzez odrzucenie oferty Odwołującego w zakresie Zadania nr 2
jest bezzasadny.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art.
557 oraz art. 574 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1a) i 2b) oraz § 8 ust. 1 i 2 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
P
rzewodniczący: ………………………..