KIO 946/20 WYROK dnia 30 lipca 2020 r.

Stan prawny na dzień: 24.08.2020

Sygn. akt: KIO 946/20 

WYROK 

  z dnia 30 lipca 2020 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Członkowie:   

Katarzyna Brzeska 

Przemysław Dzierzędzki 

 Protokolant:    

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  28  lipca  2020 

r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  4  maja  2020  r.  przez  wykonawcę  SOR 

Libchavy spol. S.r.o. z siedzibą w Libchavy

postępowaniu prowadzonym przez Gminę Polkowice

przy  udziale  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Busnex 

Poland  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Zhenghou  Yutong  Bus  Co.  z  siedzibą 

w Zhengzhou

,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego, 

orzeka:  

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  złożonych  przez 

Przystępującego  dokumentów  mających  potwierdzać  brak  podstaw  do  wykluczenia  na 

podstawie art. 24 ust. 1 pkt 14 i 21 ustawy Pzp oraz w zakresie zarzutów naruszenia art. 

8 ust. 1 i 3 ustawy Pzp i nakazuje Zam

awiającemu: 

wezwanie  Przystępującego  –  na  podstawie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  –  do 

złożenia  oświadczeń,  o  których  mowa  w  §  7  ust.  3  rozporządzenia  Ministra 

Rozwoju z  dnia 26  lipca  2016  r.  w  sprawie rodzajów  dokumentów,  jakich może 

żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia, 

zakresie braku podstaw do wykluczenia określonych w art. 24 ust. 1 pkt 14 i 21 

ustawy Pzp; 


ujawnienie  złożonych  przez  Przystępującego  dokumentów  w  postaci  opisu 

oferowanego pojazdu oraz rysunków technicznych; 

w pozostałym zakresie odwołanie oddala; 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  SOR  Libchavy  spol.  S.r.o.  w  części  1/3, 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Busnex  Poland  Sp. 

z o.o., Zhenghou Yutong Bus Co. w 

części 1/3 oraz Gminę Polkowice w części 1/3: 

zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  6 200  zł  00  gr 

(słownie: sześć tysięcy dwieście złotych zero groszy); 

zasądza  od  Przystępującego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  6 200  zł  00  gr 

(słownie: sześć tysięcy dwieście złotych zero groszy). 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  20

04  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  1843)  na  niniejszy  wyrok 

–  w terminie 7 dni  od  dnia 

jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Legnicy.  

Przewodniczący:      ………………… 

Członkowie:   

………………… 

………………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający 

  Gmina  Polkowice    prowadzi  w trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Zakup  autobusów  o  napędzie 

elektrycznym  dla  połączeń  miejskich  i  podmiejskich  w  gminie  Polkowice.  Wartość 

zamówienia jest  większa niż kwoty  określone w przepisach  wydanych na  podstawie art.  11 

ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym 

Unii Europejskiej 3 lutego 2020 r. pod numerem 2020/S 023-050579. 

W dniu 4 maja 2020 r. wykonawca SOR Libchavy spol. S.r.o. wniósł odwołanie wobec 

czynności wobec wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie ubiegających 

się  o  udzielenie  zamówienia:  Busnex  Poland  Sp.  z  o.o.,  Zhenghou  Yutong  Bus  Co.,  Ltd 

zaniechania  wykluczenia  tego  Konsorcjum  z  postępowania,  jak  również  zaniechania 

odtajnienia  dokumentów  złożonych  przez  tego  wykonawcę  w  postępowaniu.  Odwołujący 

zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:  

art.  7  ust.  1  i  3  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  12,  13,  14,  16  i  17  ustawy  Pzp  poprzez 

zaniechanie  wykluczenia  Busnex,  mimo  że  Busnex  nie  wykazał  braku  podstaw 

wykluczenia  z  postępowania  oraz  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  co  do 

prawidłowości  dokumentów,  które  miały  wykazywać  spełnienie  przesłanek  udziału 

 w 

postępowaniu wynikających z art. 24 ust. 1 pkt 12, 13 i 14 ustawy Pzp, 

art.  7  ust.  1  i  3  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  12,  21,  17  i  17  ustawy  Pzp,  poprzez 

zaniechanie  wykluczenia  Busnex,  mimo  że  Busnex  nie  wykazał  braku  podstaw 

wykluczenia  z 

postępowania  oraz  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  co  do 

prawidłowości  dokumentów,  które  miały  wykazywać  spełnienie  przesłanek  udziału 

postępowaniu wynikających z art. 24 ust. 1 pkt 12 i 21 ustawy Pzp, 

art. 24 ust. 1 pkt 13, 14, 21 u

stawy Pzp. oraz § 7 ust. 1 pkt. 1 i § 5 pkt. 1rozporządzenia 

w  sprawie  dokumentów,  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  Busnex,  mimo  że  Busnex 

nie  przedłożył  dokumentów  na  potwierdzenie  braku  podstaw  wykluczenia 

postępowania i w tym zakresie wprowadził Zamawiającego w błąd, 

art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12, art. 22 ust. 1 pkt 2 i art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 

oraz art. 25a ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia Busnex, mimo 

że wraz z ofertą Busnex złożył oświadczenie, że samodzielnie spełnia warunki udziału 

postępowaniu,  podczas  gdy  nie  posiada  on  własnej  Stacji  Serwisowej  i  w  tym 


zakresie będzie polegał na podwykonawcy lub udostępnieniu zasobów przez podmiot 

trzeci,  co  skutkowało  wprowadzeniem  Zamawiającego  w  błąd,  że  Busnex  spełnia 

warunki  udziału  w  postępowaniu,  jak  również  zatajeniem  przed  Zamawiającym,  że 

Busnex nie będzie samodzielnie wykonywał całego zakresu zamówienia. 

art.  7  ust.  1  i  3  w  zw.  art.  89  ust.  1  pkt  2  i  art.  22  ust.  1  pkt  2,  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia oferty Busnex z uwagi na brak wykazania posiadania Stacji Serwisowej; 

art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  przez  Zamawiającego  wezwania 

Busnex  do  wyjaśnień  w  zakresie  wydruków  przedstawionych  przez  Busnex  jako 

zaświadczenia  o  niekaralności  oraz  do  uzupełnienie  dokumentów  poprzez 

przedłożenie  zaświadczeń  o niekaralności  członków  organu  zarządzającego  oraz 

nadzorczego Yutong, jak również samej firmy Yutong; 

art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  przez  Zamawiającego  wezwania 

Busnex do wyjaśnień w zakresie spełnienia warunków udziału w postępowaniu z uwagi 

na  budzące  wątpliwości  potwierdzenie  samodzielnego  wykonywania  całości 

zamówienia, podczas gdy Busnex nie dysponuje własną Stacją Serwisową; 

art. 8 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie odtajnie

nia złożonych przez Busnex 

dokumentów:  opisu  oferowanego  pojazdu  z  określeniem:  marki,  typu  pojazdu,  roku 

produkcji  i  pozostałych  oczekiwań  Zamawiającego  wymienionych  w  szczegółowym 

opisie przedmiotu zamówienia (sporządzonym według Załącznika nr 1 do SIWZ) oraz 

rysunków technicznych oferowanego pojazdu z rozkładem siedzeń w pojeździe;  

art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp.  poprzez  udzielenie  zamówienia  wykonawcy  (tj.  Busnex) 

wybranemu przez Zamawiającego niezgodnie z przepisami ustawy Pzp. 

Zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12, 13, 14, 16, 17 i 21 ustawy Pzp 

Odwołujący  wskazał,  że  Busnex  składając  w  dniu  30  marca  2020  r.  dokumenty  na 

potwierdzenie  braku  podstaw  do  wykluczenia  Busnex,  złożył  oświadczenie,  że  „w  Chinach 

Informacje  o  sprawac

h  karnych  zamieszczone  są  rejestrze  dostępnym  na  stronie 

http://wenshu.court.gov.cn. 

Przedstawione  informacje  dotyczą  Zhengzhou  Yutong  Bus  Cov 

oraz T. Y. 

jedynego członka zarządu.”  

Zdaniem  Odwołującego  ww.  strona  internetowa  nie  przekazuje  informacji  z  rejestru 

karnego  w  rozumieniu  §  7  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  w  sprawie  dokumentów,  gdyż  nie 

stanowi  takiego  rejestru,  jak  również  nie  przekazuje  informacji  o  wszystkich  wyrokach 

skazujących, gdyż nie ujawnia danych wyroków karnych, w których oskarżonego skazano na 

karę  niższą  niż  3  lata  więzienia.  Powyższy  portal  nie  ujawnia  również  danych  o  skazaniu 


przypadku,  gdy  taką  decyzję  podejmie  sąd.  Na  dowód  powyższego  Odwołujący  załączył 

ustawę 2013 nr 26 z dnia 21.11.2013 r. z tłumaczeniem na język polski. 

Odwołujący  podniósł  również,  że   raport  ze strony  http://www.gsxt.gov.cn/index.html 

pokazuje,  że  pan  T.  Y.  nie  jest  jedynym  członkiem  zarządu,  a  organy  zarządzające  oraz 

nadzorcze Yutong są następujące: Prezes Zarządu (organ zarządzający) w liczbie 1, Rada 

Dyrektorów (organ zarządzający) w liczbie 8 oraz Rada Nadzoru (organ nadzorczy) w liczbie 

5.  Busnex  dopiero  w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego do  wyjaśnień  i uzupełnienia 

dokumentów  przedstawił  ww.  informacje  oraz  przedstawił  wydruki  z  ww.  strony  China 

Judgments  Online  w  języku  chińskim  poświadczone  przez  notariusza  za  zgodność 

oryginałem  w  języku  angielskim,  przy  czym  na  język  polski  przetłumaczono  jedynie 

poświadczenie  przez  notariusza  za  zgodność  z  oryginałem  wydruku  w  języku  chińskim. 

Zdaniem  Odwołującego  powyższe  wydruki  nie  stanowią  zaświadczenia  osób  wchodzących 

skład organu zarządzającego oraz organu nadzorczego w rozumieniu chińskiego prawa. 

Ponadto  Odwołujący  podniósł,  że  z  samej  treści  ww.  wydruków  wynika,  że  po 

wpisaniu imienia i nazwiska danej osoby wchodzącej w skład organu Yutong wraz z nazwą 

firmy  Yutong,  pojawiała  się  zaledwie  informacja  „Tymczasowo  Brak  Danych”,  co  jedynie 

potwierdz

a  niedostępność  systemu  China  Judgments  Online,  a  nie  stanowi  zaświadczenia 

niekaralności ww. osób. 

Zdaniem Odwołującego, wbrew oświadczeniu Busnex, zaświadczenia o niekaralności 

osób fizycznych są wydawane przez policję na wniosek danej osoby. Na dowód powyższego 

Odwołujący  załączył  przepisy  dotyczące  wydawania  zaświadczeń  o  niekaralności 

Prowincji Guangdong wraz z tłumaczeniem na j. polski. Odwołujący stwierdził, że przepisy 

te  jednoznacznie  potwierdzają,  że  w  Chinach  istnieje  oficjalny  rejestr  osób  skazanych, 

jednakże  zaświadczenia  są  wydawane  przez  uprawnione  organy  bezpieczeństwa 

publicznego, w tym policję. Nie sposób uznać, by Busnex nie wiedział, że wydruki ze strony 

internetowej  China  Judgments  Online  nie  stanowią  zaświadczeń  o  niekaralności.  Wręcz 

przeciwnie, Busnex Poland oraz Yutong jako podmioty profesjonalne w sposób zamierzony 

wprowadziły  Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  nie  podlegają 

wykluczeniu  i  pomimo  takiej  obiektywnej  możliwości  poprzez  zamierzone  działanie  nie 

p

rzedstawiły  wymaganych  dokumentów,  tj.  zgodnych  z  §  7  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia 

sprawie dokumentów. 

Odwołujący  podkreślił,  że  Busnex  na  wezwanie  do  uzupełnienia  dokumentów 

dotyczących Członków Rady Dyrektorów oraz Rady Nadzoru, przedstawił wydruki ze strony 

internetowej,  potwierdzające  jedynie  „tymczasowy  brak  danych"  przetłumaczone  na  język 

angielski  przez  chińskiego  notariusza.  Pomimo  powyższego  oraz  pomimo  że  Busnex 


kilkukrotnie wprowadził Zamawiającego w błąd co do wykazania braku podstaw wykluczenia, 

Zamawiający zaniechał wykluczenia Busnex. 

Zarzut naruszenia naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 13, 14, 21 ustawy Pzp w zw. z § 7 ust. 1 pkt 1 

rozporządzenia w z w. z art. § 5 pkt 1 rozporządzenia 

Odwołujący podniósł, że przedstawione przez Busnex wydruki nie spełniają, żadnych 

wymogów wynikających z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie dokumentów. Co więcej, 

wydruki  te  nie  stanowią  żadnego  oświadczenia  lub  poświadczenia  przez  notariusza,  że 

osoby wchodzące w skład organu zarządzającego oraz nadzoru Yutong nie były skazane za 

czyny  określone  w  art.  24  ust.  1  pkt  13  ustawy  Pzp.  W  tym  samym  zakresie  Busnex  nie 

wykazał spełnienia warunków wynikających z art. 24 ust. 1 pkt 12 i 21 ustawy Pzp. 

Zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz 

art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 oraz art. 25a ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp 

Odwołujący  podniósł,  że  Busnex  wraz  z  ofertą  Busnex  złożył  oświadczenie,  że 

samodzielnie  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  podczas  gdy  nie  posiada  on 

aut

oryzowanej  Stacji  Serwisowej  i  w  tym  zakresie  będzie  polegał  na  podwykonawcy  lub 

udostępnieniu  zasobów  przez  podmiot  trzeci,  co  skutkowało  wprowadzeniem 

Zamawiającego  w  błąd,  że  Busnex  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  jak  również 

zatajeniem  przed  Za

mawiającym,  że  Busnex  nie  będzie  samodzielnie  wykonywał  całego 

zakresu zamówienia.  

Odwołujący wskazał, że Busnex w JEDZ potwierdził w sposób wyraźny, że przedmiot 

zamówienia  zostanie  wykonany  w  całości  samodzielnie.  Na  wezwania  Zamawiającego, 

Busnex złożył „Wykaz sprzętu i narzędzi – Wykaz autoryzowanych stacji obsługi", w którym 

wskazał  jedną  pozycję,  tj.  „Stacja  Busnex  Poland  Sp.  z  o.o.,  ul.  Bruszewska  20,  03-046 

Warszawa".  Odwołujący  stwierdził,  że  pod  ww.  adresem  nie  znajduje  się  Stacja  Busnex 

Poland S

p. z o.o., a Centrum Sprzedaży Maszyn Budowlanych prowadzony przez firmę Full 

Maszyny Budowlane Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KRS: 0000060232). Na dowód tego 

Odwołujący  powołał  dokumentację  zdjęciową  oraz  zeznania  świadka  J.  W.  .  Odwołujący 

stwierdził, że Stacja Busnex Poland Sp. z o.o. nie istnieje.  

W ocenie Odwołującego, o powyższym fakcie przesądza również treść pisma Busnex 

z  dnia  30  marca  2020  roku,  w  załączeniu  do  którego  Busnex  przekazał,  „Zaświadczenie 

właściwej  terenowej  jednostki  organizacyjnej  Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych 

potwierdzające, że BUSNEX POLAND Sp. z o.o. nie figuruje w Rejestrze Płatników Składek” 

wraz z  wyjaśnieniem, że „treść powyższego dokumentu wskazuje na okoliczność, że  skoro 

BUSNEX  POIAND  Sp.  z  o.o.  nie  figuruj

e  (nie  zatrudnia  pracowników),  to  oznacza,  że 

podmiot  ten  nie  może  zalegać  z  opłacaniem  składek  na  ubezpieczenia  zdrowotne 


społeczne,  tym  samym,  że  podmiot  nie  mógł  uzyskać  przewidzianych  prawem  zwolnień, 

odroczeń  lub  rozłożenia  na  raty  zaległych  płatności  łub  wstrzymania  w  całości  wykonania 

decyzji właściwego organu – gdyż nie jest płatnikiem takich składek". Zaświadczenie z ZUS 

wraz  z 

oświadczeniem  Busnex  potwierdza,  że  Busnex  nie  zatrudnia  na  terytorium  Polski 

jakichkolwiek  pracowników,  a  tym  samym  obiektywnie  brak  jest  jakiejkolwiek  faktycznej 

możliwości,  by  zgodnie  Busnex  rzeczywiście  prowadził  Stację  Serwisową  przy  ul. 

Bruszewskiej 20 w Warszawie, skoro faktycznie w tym miejscu prowadzi działalność zupełnie 

inny  podmiot  niż  Busnex  Poland,  a  dodatkowo  Busnex  nie  jest  płatnikiem  składek  na 

ubezpieczenie  zdrowotne  i  społeczne,  tj.  nie  posiada  żadnych  pracowników  zatrudnionych 

oparciu o umowę o pracę albo umowę cywilnoprawną. Zdaniem Odwołującego oczywistym 

jest,  że  nie  jest  możliwe  prowadzenie  Stacji  Serwisowej  bez  pracowników.  Za  spełnienie 

warunku  udziału  w  postępowaniu  nie  można  również  uznać  samego  wskazania  przez 

Busnex  adresu  autoryzowanej  stacji  obsługi,  pod  którym  w  rzeczywistości  nie  jest 

prowadzona  żadna  działalność  Busnex  Poland.  Tym  samym,  Busnex  nie  tylko  nie  wykazał 

spełnienia warunków udziału w Przetargu, ale również wprowadził w błąd Zamawiającego co 

do spełnienia warunku wynikającego z pkt. III.l.B.B.b SIWZ. 

Zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy Pzp 

Odwołujący  podniósł,  że  biorąc  pod  uwagę,  fakt,  że  dokumenty  i  oświadczenia 

złożone  przez  Busnex  nasuwają  olbrzymie  wątpliwości  i  wręcz  prowadzą  do  wniosku,  że 

Busnex  nie  wykazał  braku  podstaw  do  wykluczenia  ani  nie  wykazał  spełnienia  warunków 

udziału  w postępowaniu,  całkowicie  niezrozumiałym  jest  zaniechanie  ze  strony 

Zamawiającego wezwania Busnex w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp co najmniej w zakresie: 

  wydruków  przedstawionych  jako  zaświadczenia  o  niekaralności  osób  wchodzących 

skład  organów  firmy  Yutong,  jak  również  samej  firmy  Yutong,  jako  podmiotu 

zbiorowego (art. 24 ust. 1 pkt 12, 13, 14 i 21 ustawy Pzp),  

  przedłożenia  zaświadczeń  o  niekaralności  członków  organu  zarządzającego  oraz 

nadzorczego Yutong lub innych dokumentów zgodnych z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia 

w celu wykazania br

aku podstaw do wykluczenia określonych w art. 24 ust. 1 pkt 12, 13, 

14 i 21 ustawy Pzp, 

  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  z  uwagi  na  budzące  wątpliwości 

potwierdzenie  samodzielnego  wykonywania  całości  zamówienia,  podczas  gdy  Busnex 

nie dysponuje w

łasną Stacją Serwisową ani nie zatrudnia jakichkolwiek pracowników. 

Zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 i art. 22 ust. 1b pkt 3 ustawy Pzp 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu zaniechanie odrzucenia oferty Busnex z uwagi 

na  brak  w

ykazania  posiadania  przez  Busnex  Stacji  Serwisowej.  Stwierdził,  że  pomimo 


złożenia  „Wykazu  sprzętu  i  narzędzi  –  Wykaz  autoryzowanych  stacji  obsługi",  w  którym 

Busnex wskazał jedną pozycję (Stacja Busnex Poland Sp. z o.o. w Warszawie), wykonawca 

ten nie pos

iada autoryzowanej stacji obsługi. Poza tym wbrew wykazowi, również na stronie 

Yutong brak jest informacji, by firma ta posiadała autoryzowany serwis na terenie Polski, na 

dowód  czego  Odwołujący  załączył  Wykaz  autoryzowanych  serwisów  obsługi  Yutong  na 

terytorium Europy. 

Zarzut naruszenia art. 8 ust. 1 i 3 ustawy Pzp 

Odwołujący zakwestionował zaniechanie odtajnienia dokumentów Busnex złożonych 

na podstawie pkt. IV.4.3.a SIWZ, tj. opisu oferowanego pojazdu z określeniem: marki, typu 

pojazdu,  roku  produkcji  i 

pozostałych  oczekiwań  Zamawiającego  wymienionych 

szczegółowym  opisie  przedmiotu  zamówienia  (sporządzonym  według  Załącznika  nr  1  do 

SIWZ) oraz rysunków technicznych oferowanego pojazdu z rozkładem siedzeń w pojeździe 

(dodatkowe miejsce na drugi wózek lub rower) zastrzeżonych przez Busnex jako tajemnica 

przedsiębiorstwa,  podczas  gdy  te  informacje  zawierające  opis  pojazdu  nie  stanowią 

tajemnicy  przedsiębiorstwa  skoro  dostęp  do  nich  posiadają  użytkownicy  pojazdu  (np. 

pasażerowie). 

Odwołujący  podniósł,  że  powyższe  dokumenty  nie  mają  charakteru  tajemnicy 

przedsiębiorstwa,  gdyż  obejmują  w  przeważającej  części  cechy  wizualne  oferowanego 

pojazdu, które Busnex już ujawnił składając ofertę.  

Odwołujący  wskazał,  że  uzasadniający  zasadność  zastrzeżenia  informacji  Busnex 

podał:  „Informacje  utajnione  przez  Wykonawcę  obejmują  wiadomości  przydatne  do 

konkurowania  na  rynku towarów  odpowiadających  przedmiotowi  zamówienia.  Szczegółowe 

wymiary  oraz  zastosowane  rozwiązania  techniczne  w  oferowanych  autobusach  takie  jak 

system ogr

zewania/ zastosowane zawieszenie, parametry systemu ładowania, czy też liczba 

miejsc  dostępnych  z  niskiej  podłogi,  są  to  informacje  handlowe,  nie  ujawnione  do 

wiadomości  publicznej  i  zaliczała  się  do  informacji  posiadających  wartość  gospodarczą. 

Dotyczą  one  bowiem  informacji  o  walorach  technicznych,  decydujących  o  przewadze 

konkurencyjnej oferowanych produktów bądź usług.” Busnex wskazał, że do ww. informacji 

podjął niezbędne działania w celu zachowania poufności, gdyż informacje te, nie były nigdzie 

przedstawiane, a d

ostęp do nich posiadają nieliczni pracownicy z kadry zarządzającej. 

Zdaniem  Odwołującego  powyższe  uzasadnienie  jest  nielogiczne  i  potwierdza 

pozorność  zastrzeżenia  dokonanego  przez  Busnex.  Odwołujący  podniósł,  że  już  na  etapie 

składania oferty Busnex ujawnił wyniki raportu technicznego drogowego zużycia paliwa (test 

SORT 2) dla oferowanego typu autobusu. Poza tym w ofercie wskazał, że 100% miejsc jest 

dostępnych z niskiej podłogi. Tym samym samodzielnie ujawnił informacje, które na kolejnym 


etap

ie  postępowania  zastrzegł  jako  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Poza  tym,  skoro  rysunki 

techniczne  Busnex  są  dostępne  jedynie  dla  pracowników  kadry  zarządzającej,  to 

obiektywnie niemożliwym jest by pracownicy Yutong byli w stanie wyprodukować oferowany 

przez  Bu

snex  pojazd,  skoro  rzekomo  nie  mają  do  niego  dostępu  do  tak  podstawowej 

dokumentacji. 

Zdaniem  Odwołującego  niezasadne  jest  zastrzeżenie  ww.  rysunków  również  z  tej 

przyczyny,  że  wygląd  autobusu  jest  powszechnie  znany,  a  każdy  jego  użytkownik  będzie 

miał możliwość zapoznania się z rozmieszczeniem miejsc i ich liczbą najpóźniej w momencie 

skorzystania  z  pojazdu,  skoro  informacja  o  liczbie  miejsc  siedzących  i  stojących  jest 

wskazana w informacji na każdym pojeździe, a rozmieszczenie miejsc siedzących widoczne. 

W ocenie Odwołującego zastrzeżenie ww. dokumentów miało na celu wyłącznie utrudnienie 

weryfikacji  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  przez  pozostałych  wykonawców 

miało charakter pozorny.  

Zarzut naruszenie art. 7 ust. 3 ustawy Pzp 

Odwołujący  podniósł,  że  zgodnie z  art.  7  ust.  3 ustawy  Pzp zamówienia  udziela się 

wyłącznie  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z  przepisami  ustawy.  Odwołujący  stwierdził,  że 

biorąc  pod  uwagę  niezgodne  z  prawem  czynności  i  zaniechania  zakwestionowane 

odwołaniu,  wybór  oferty  Busnex  jako  najkorzystniejszej  stanowił  naruszenie  art.  7  ust  1 

oraz art. 7 ust. 3 ustawy Pzp. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru 

oferty  Busnex  jako  najkorzystniejszej,  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert, 

wyk

luczenia  Busnex  z  postępowania  i  uznania  jego  oferty  za  odrzuconą  albo  odrzucenia 

oferty Busnex, dokonania wyboru jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego. 

Zamawiający  w  pisemnej  odpowiedzi  na  odwołanie  poinformował,  że  uwzględnia 

odwołanie  w  części  dotyczącej  niewykazania  przez  Przystępującego  braku  podstaw  do 

wykluczenia z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 13 i 14 oraz 21 ustawy Pzp, tj. 

zakresie  określonym  w  punkcie  I  podpunkty  od  1  do  5  wniesionego  odwołania.  Ponadto 

Zamawiający wniósł o przeprowadzenie dowodów:  z pisma Zamawiającego z 6 maja 2020 r. 

do Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w Warszawie oraz z informacji Ministerstwa Spraw 

Zagranicznych  RP  w  Warszawie  z  26  maja  2020  r., 

na  okoliczność  ustalenia  formy 

dokumentów o niekaralności oraz organu uprawnionego do jego wydania zgodnie z prawem 

obowiązującym  na  obszarze  Chińskiej  Republiki  Ludowej.  Zamawiający  wniósł  o  oddalenie 

odwołania w pozostałym zakresie. 

Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpiło Konsorcjum: 

Busnex Poland Sp. z o.o., Zhenghou Yutong Bus Co., Ltd., 

wnosząc o oddalenie odwołania. 


Na  podstawie  dokument

acji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod  uwagę 

stanowiska stron, Izba 

ustaliła i zważyła, co następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy 

Pzp  przesłanki  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu 

zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować 

poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Mimo  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  odwołania  w  zakresie  podstaw  do 

wykluczenia z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 13 i 14 oraz 21 ustawy Pzp, Izba 

rozpoznała odwołanie w całości w związku z wniesieniem przez Przystępującego sprzeciwu 

wobec tego uwzględnienia (art. 186 ust. 4 ustawy Pzp). 

Zarzuty dotyczące zaświadczeń o niekaralności 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W piśmie  z  30  marca  2020 r.,  w  odpowiedzi  na  wezwanie do  złożenia dokumentów 

potwierdzaj

ących  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  brak  podstaw  do 

wykluczenia,  w 

odniesieniu  do  przesłanek  niekaralności  Przystępujący  wskazał,  że  składa 

informacje z rejestru karnego dla Zhengzhou Yutong Bus Co., Ltd. oraz dla 

Prezesa Zarząd 

tej spółki, poświadczone za zgodność z oryginałem przez Notariusza C. H., Biuro w Prowincji 

Henan  wraz  z  tłumaczeniem  na  język  polski.  Wykonawca  podał,  że  w  Chinach  informacje 

sprawach  karnych  zamieszczone  są  rejestrze  dostępnym  jest  na  stronie 

http://wenshu.

court.gov.cn.  Przedstawione  informacje  dotyczące  Zhengzhou  Yutong  Bus 

Co., oraz T. Y. 

jedynego członka zarządu

Izba  ustaliła,  że  wykonawca  przedłożył  dokumenty  dotyczące  spółki  Zhengzhou 

Yutong  Bus  Co.,  Ltd.  oraz  Prezesa  Zarządu,  sporządzone  w  języku  chińskim  wraz  z  ich 

tłumaczeniem  na  język  angielski  oraz  ze  sporządzonym  w  języku  angielskim  notarialnym 

poświadczeniem za zgodność z oryginałem, które to poświadczenie zostało przetłumaczone 

na  język  polski.  W  poświadczeniu  notarialnym  stwierdza  się,  że  duplikat  załączony  do 

niniejszego  dokumentu  jest  zgodny  z 

oryginałem  i potwierdza,  że  „tymczasowo  brak  jest 

danych  o  sprawach  karnych  (…)  pobranych  z  Chińskiego  Rejestru  Karnego  Online”  (…). 

Angielskie  tłumaczenie  dołączone  do  niniejszego  dokumentu  jest  zgodne  z  chińskim 

o

ryginałem

Pismem z 15 kwietnia 2020 r. 

Zamawiający wezwał Przystępującego – na podstawie 

art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp 

–  do  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  udzielenia  wyjaśnień 

zakresie oświadczeń i dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3. Zamawiający 

wskazał,  że  wykonawca  przedłożył  informację  z  właściwego  rejestru  przedsiębiorców  dla 


Zhengzhou Yutong Bus Co., Ltd. oraz informacje z rejestru karnego dla Zhengzhou Yutong 

Bus  Co.,  Ltd.  oraz  T.  Y. 

–  Prezesa  Zarządu.  Jednocześnie  Wykonawca  w  piśmie 

przewodnim  wskazał,  że  Pan  Y.  T.  jest  uprawniony  do  jednoosobowej  reprezentacji 

Zhengzhou  Yutong  Bus  Co.,  Ltd.  Powyższe  wynika  z załączonego  Raportu  z  Krajowego 

Publicznego Systemu Informacji Kredytowej dla Przedsiębiorstw, gdzie ujawnione są zasady 

reprezentacji spółki. Zgodnie z Raportem jako jedyny reprezentant został wpisany Pan T. Y. . 

przedłożonych dokumentów nie wynika natomiast skład organu nadzorczego, wspólników 

spółki  w  spółce  jawnej  lub  partnerskiej,  komplementariuszy  w  spółce  komandytowej  lub 

komandytowo-

akcyjnej,  prokurentów.  Informacje  te  są  konieczne  w  celu  stwierdzenia 

zakresu  wymaganych  dokumentów  w  zakresie  informacji  z  Krajowego  Rejestru

Karnego  w 

zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 14 ustawy oraz w art. 24 ust. 5 pkt 6 ustawy.  

Zamawiający wskazał, że w przypadku gdy z udzielonych wyjaśnień wynikać będzie 

wskazanie składu organu nadzorczego, wspólników spółki w spółce jawnej lub partnerskiej, 

komplementariuszy  w  spółce  komandytowej  lub  komandytowo-akcyjnej,  prokurentów 

Zamawiający  wymaga  złożenia  aktualnych  na  dzień  złożenia  dokumentów  w postaci 

elektronicznej  opatrzonej  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  potwierdzających  brak 

podstaw  wykluczenia  w  okolicznościach,  o  których  mowa  w  art.  24  ust.  1  pkt.  12-22  oraz 

w art.  24  ust.  5  pkt.  1-8  ustawy 

Pzp.  Zamawiający  przepisy  określające  sposób  wykazania 

ww.  okoliczności  przez  wykonawcę  zagranicznego,  w  tym  dotyczące  sytuacji,  w  której 

kraju siedziby lub miejsca zamieszkania nie wydaje się stosownych dokumentów. 

Zamawiający  zaznaczył,  że  zgodnie  z  SIWZ  nie  wyraził  zgody  na  składanie  ofert, 

oświadczeń  i  dokumentów  w  języku  innym  niż  polski.  W  przypadku,  gdy  przedkładane 

dokumenty  lub  oświadczenia  sporządzone  są  w  innym  języku,  należy  przedłożyć  je  wraz 

ich  tłumaczeniem  na  język  polski.  Zamawiający  wymaga  od  Wykonawcy  przedstawienia 

tłumaczenia  na  język  polski  wskazanych  przez  Wykonawcę  i  pobranych  przez 

Zamawiającego oświadczeń lub dokumentów

W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie  Przystępujący  wyjaśnił:  Spółka  Zhengzhou 

Yutong  Bus  Co.,  Ltd  (dalej:  „Spółka”)  jest  spółką  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

utworzoną  i  funkcjonującą  zgodnie  z  wymaganiami  prawa  chińskiego.  Prezes  zarządu  jest 

osobą  reprezentującą  Spółkę.  Powyższe  zawarte  jest  w  Artykule  8  Umowy  Spółki  oraz 

ujawnione  w  Krajowym  Publicznym  Systemie  Informacji  Kredytowej  dla  Przedsiębiorstw. 

Struktura  organizacyjna  przedstawia  się  następującą:    1.  Prezes  Zarządu;  2.  Rada 

Dyrektorów; 3. Rada Nadzoru.  

W skład poszczególnych organów wchodzą następujące osoby:  

a) T. Y. 

– Prezes Zarządu;  


 b) C. J. 

– Członek Rady Dyrektorów; 

c) Y. L. 

– Członek Rady Dyrektorów; 

d) Y. B. 

– Członek Rady Dyrektorów;  

e) Z. B. 

– Członek Rady Dyrektorów;  

f) D. H. 

– Członek Rady Dyrektorów;  

g) L. K. 

– Członek Rady Dyrektorów;  

h) Z. F. 

– Członek Rady Dyrektorów;  

i) L.C. 

– Członek Rady Dyrektorów;  

 j) S. X. 

– Członek Rady Nadzoru;  

k) Z. Y. 

– Członek Rady Nadzoru;  

l) Z. Y. 

– Członek Rady Nadzoru;  

m) Z. T. 

– Członek Rady Nadzoru;  

n) W. X. 

– Członek Rady Nadzoru.  

Wykonawca  wskazał,  że  w  załączeniu  przekazuje  informacje  z  rejestru  karnego  dla 

Członków Rady Nadzoru, poświadczone za zgodność z oryginałem przez Notariusza C. H., 

Biuro w Prowin

cji Henan wraz z tłumaczeniem na język polski.  

Wykonawca  wskazał  również,  że  w  spółce  funkcjonuje  Rada  Dyrektorów  do 

kompetencji  której  należy    m.in.  podejmowanie  decyzji  w  sprawach  inwestycyjnych 

wolumenie  obrotów  określonym  w  Umowie  Spółki,  podejmowanie  decyzji  w  sprawach 

obciążenia  rzeczowego  nieruchomości  o  skumulowanej  kwocie  transakcji  określonej 

Umowie  Spółki,  podejmowanie  decyzji  o  nabywaniu  i  sprzedaży  aktywów  innych  niż  te, 

które  mają  być  zatwierdzone  przez  Walne  Zgromadzenie,  podejmowanie  decyzji 

powierzonych  transakcjach  zarządzania  finansami  w  wysokości  określonej  w  Umowie 

Spółki,  podejmowanie  decyzji  o  transakcjach  powiązanych  na  kwotę  określoną  w  Umowie 

Spółki,  podejmowanie  decyzji  o  utworzeniu  oddziału  lub  filii,    inne  obowiązki  i  uprawnienia 

autoryzowane  przez  Walne  Zgromadzenie  (art.  111  Umowy  Spółki).  Ponieważ  w  polskim 

systemie prawnym nie funkcjonuje organ w postaci Rady Dyrektorów, z ostrożności mając na 

uwadze  ww. 

kompetencje  Wykonawca  przedkłada  informację  z  rejestru  karnego  dla 

Członków  Rady  Dyrektorów,  poświadczone  za  zgodność  z oryginałem  przez  Notariusza  C. 

H.

, Biuro w Prowincji Henan wraz z tłumaczeniem na język polski

Izba  ustaliła,  że  wykonawca  przedłożył  dokumenty  dotyczące  członków  Rady 

Nadzoru    oraz  Rady  Dyrekto

rów,  sporządzone w  języku  chińskim  wraz  z  ich tłumaczeniem 


na język angielski oraz ze sporządzonym w języku angielskim notarialnym poświadczeniem 

za zgodność z oryginałem, które to poświadczenie zostało przetłumaczone na język polski. 

W  poświadczeniu  notarialnym  stwierdza  się,  że  duplikat  załączony  do  niniejszego 

dokumentu  jest  zgodny  z 

oryginałem  i potwierdza,  że  „tymczasowo  brak  jest  danych 

sprawach karnych (…) pobranych z Chińskiego Rejestru Karnego Online” (…). Angielskie 

tłumaczenie  dołączone  do  niniejszego  dokumentu  jest  zgodne  z  chińskim  oryginałem

Wykonawca  przedstawił  również  tłumaczenia  na  język  polski  wydruków  z  „Chińskiego 

rejestru  sądowego  online”  dla  wszystkich  członków  organów  spółki  (Prezes  Zarządu, 

członkowie  Rady  Nadzoru  oraz  członkowie  Rady  Dyrektorów).  Wynika  z nich,  że

wybranych kryteriach wyszukiwania wskazano „sprawy karne”, w kryteriach wyszukiwania 

–  imię  i  nazwisko  oraz  nazwę  spółki.  Wydruki  opatrzone  są  adnotacją  „tymczasowo  brak 

danych”. 

Zgodnie z art. 24 ust. 1 z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się: 

pkt 12: wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu lub nie 

został  zaproszony  do  negocjacji  lub  złożenia  ofert  wstępnych  albo  ofert,  lub  nie  wykazał 

braku podstaw wykluczenia;  

Pkt  13:  wyko

nawcę  będącego  osobą  fizyczną,  którego  prawomocnie  skazano  za 

przestępstwo:  

a) o którym mowa w art. 165a, art. 181–188, art. 189a, art. 218–221, art. 228–230a, art. 

250a, art. 258 lub art. 270

–309 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. 

poz

.  553,  z  późn.  zm.5)  )  lub  art.  46  lub  art.  48  ustawy  z  dnia  25  czerwca  2010  r. 

o sporcie (Dz. U. z 2016 r. poz. 176),  

b)  o  charakterze  terrorystycznym,  o  którym  mowa  w  art.  115  §  20  ustawy  z  dnia  6 

czerwca 1997 r. 

– Kodeks karny,  

c) skarbowe,  

d)  o  którym  mowa  w  art.  9  lub  art.  10  ustawy  z  dnia  15  czerwca  2012  r.  o  skutkach 

powierzania  wykonywania  pracy  cudzoziemcom  przebywającym  wbrew  przepisom  na 

terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 769); 

pkt  14:  wykonawcę,  jeżeli  urzędującego  członka  jego  organu  zarządzającego  lub 

nadzorczego,  wspólnika  spółki  w  spółce  jawnej  lub  partnerskiej  albo  komplementariusza 

spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta prawomocnie skazano za 

przestępstwo, o którym mowa w pkt 13;  

pkt  16:  wykonawcę,  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  nie  podlega 


wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  obiektywne  i  niedyskryminacyjne 

kryteria, zwane dalej „kryteriami selekcji”, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie 

przedstawić wymaganych dokumentów;  

pkt  17:  wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia;  

pkt  21:  wykonawcę  będącego  podmiotem  zbiorowym,  wobec  którego  sąd  orzekł  zakaz 

ubiegania się o zamówienia publiczne na podstawie ustawy  z dnia 28 października 2002 r. 

o o

dpowiedzialności  podmiotów  zbiorowych  za  czyny  zabronione  pod  groźbą  kary  (Dz.  U. 

z 2015 r. poz. 1212, 1844 i 1855 oraz z 2016 r. poz. 437 i 544); 

Stosownie  do  §  5  pkt  1  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  r. 

sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy 

postępowaniu o udzielenie zamówienia, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia 

wykonawcy  z  udziału  w  postępowaniu  zamawiający  może  żądać  następujących  informacji 

z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie ok

reślonym w art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 ustawy 

oraz,  odnośnie  skazania  za  wykroczenie  na  karę  aresztu,  w  zakresie  określonym  przez 

zamawiającego na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 5 i 6 ustawy, wystawionej nie wcześniej niż 

miesięcy przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału 

w postępowaniu. 

Ww. rozporządzenie w § 7 ust. 1 pkt 1 stanowi, że jeżeli wykonawca ma siedzibę lub 

miejsce  zamieszkania  poza  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  zamiast  dokumentów, 

których mowa w § 5 pkt 1 – składa informację z odpowiedniego rejestru albo, w przypadku 

braku  takiego  rejestru,  inny  równoważny  dokument  wydany  przez  właściwy  organ  sądowy 

lub  administracyjny  kraju,  w  którym  wykonawca  ma  siedzibę  lub  miejsce  zamieszkania  lub 

miejsce  zami

eszkania  ma  osoba,  której  dotyczy  informacja  albo  dokument,  w  zakresie 

określonym w art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 oraz ust. 5 pkt 5 i 6 ustawy. 

Zgodnie z 

§ 7 ust. 3 rozporządzenia, jeżeli w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę 

lub miejsce zamieszkania lu

b miejsce zamieszkania ma osoba, której dokument dotyczy, nie 

wydaje  się  dokumentów,  o  których  mowa  w  ust.  1,  zastępuje  się  je  dokumentem 

zawierającym  odpowiednio  oświadczenie  wykonawcy,  ze  wskazaniem  osoby  albo  osób 

uprawnionych do jego reprezentacji, lub 

oświadczenie osoby, której dokument miał dotyczyć, 

złożone  przed  notariuszem  lub  przed  organem  sądowym,  administracyjnym  albo  organem 

samorządu zawodowego lub gospodarczego właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce 

zamieszkania wykonawcy lub miejsce zamieszkania tej osoby. 


Zgodnie  natomiast  z  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp, 

Jeżeli  wykonawca  nie  złożył 

oświadczenia,  o  którym  mowa  w  art.  25a  ust.  1,  oświadczeń  lub  dokumentów 

potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1,  lub  innych  dokumentów 

niezbędnych  do  przeprowadzenia  postępowania,  oświadczenia  lub  dokumenty  są 

niekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą  wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości, 

zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  do  udzielania 

wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub 

poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne 

byłoby unieważnienie postępowania. 

Izba  stwierdziła,  że  złożone  przez  Przystępującego  wydruki  z  Chińskiego  Rejestru 

Sądowego  online  nie  mogą  być  uznane  za  wykazujące  brak  podstaw  do  wykluczenia, 

których  mowa  w  art.  24  ust.  1  pkt  14  i  21  ustawy  Pzp  (wskazany  przez  Odwołującego 

przepis  art.  24  ust.  1  pkt  13  ustawy  nie  znajduje  do  Przystępującego  zastosowania,  jako 

dotyczący wykonawców będących osobami fizycznymi).  

W ocenie Izby ww. wydruki nie mogą być uznane za dokumenty, o których mowa w § 

7  ust.  1  pkt 

1  rozporządzenia  w  sprawie  dokumentów.  Materiał  dowodowy  zgromadzony 

w sprawie nie pozwala stwie

rdzić, że pobrane przez wykonawcę wydruki z rejestru stanowią 

urzędowy dokument potwierdzający niekaralność.  

Na powyższe wskazuje uzyskana przez Zamawiającego informacja z Ambasady RP 

w  Pekinie,  w  której  jednoznacznie  stwierdzono,  że  informacja  z  Chińskiego  Rejestru 

Sądowego  online  nie  stanowi  źródła  pozyskania  certyfikatu  o  niekaralności  dla  osób 

fizycznych  oraz  dla  podmiotów  zbiorowych.  Strona  internetowa  http://wenshu.court.aov.cn 

funkcjonuje  w  Chińskiej  Republice  Ludowej  jako  powszechnie  dostępna,  aktualizowana  na 

bieżąco  baza  danych  przeprowadzonych  procesów  sądowych  i  wydanych  wyroków,  także 

będących  efektem  postępowań  w  sprawach  karnych  oraz  skarbowych  wobec  osób 

fizycznych  i  firm.  W  obrocie  wewnętrznym  od  2018  r.  służy  jako  narzędzie  do  weryfikacji 

informacji  sądowych  o  spółkach.  Jej  istotną  wadą  jest  jednak  fakt,  że  jest  dopiero 

uzupełniana  o  orzeczenia  sądowe  z  poprzednich  lat.  W  efekcie  najstarsze  informacje 

sądowe  o  spółce  Zhengzhou  Yutong  Bus  Co.  Ltd.  datowane  są  na  2011  r.  Ponadto 

ewentualne  wy

druki  z  bazy  nie  są  generowane  systemowo  lub  przez  jakikolwiek  urząd, 

wyłącznie  przez  użytkownika  bazy.  Tym  samym  dysponuje  on  szerokimi  możliwościami 

zakresie dostosowywania parametrów wyszukiwania, w tym możliwość wyboru charakteru 

spraw (karna, cywi

lna, na podstawie prawa pracy, administracyjna), miejsca lokalizacji sądu, 

stów  kluczowych.  Pozwala  to  na  skuteczne  manipulowanie  wynikami  wyszukiwania,  w  taki 

sposób, by baza danych nie pokazała żadnego rekordu


Co więcej,  tezę o braku  waloru  urzędowego potwierdzenia niekaralności  potwierdza 

przedstawiona  przez  samego  Przystępującego  korespondencja  z  Ministerstwem  Spraw 

Zagranicznych,  które  przekazało  następujące  stanowisko  Ambasady  RP  w  Pekinie: 

jakiekolwiek  wydruki  ze  strony  http://wenshu.court.gov.cn/  n

ie  stanowią  w  żaden  sposób 

potwierdzenia  o  niekaralności  bowiem  baza  danych  wyroków  sądowych  jest  bazą  otwartą 

jej wynikami można dowolnie manipulować poprzez odpowiednie filtrowanie wyszukiwania 

(wybór dat, sądów, rodzajów spraw)

Przeciwnego  wniosku  ni

e  sposób  wyprowadzić  z  innych  przedłożonych  przez 

Przystępującego dowodów.  

Po pierwsze, ze złożonego na rozprawie zaświadczenia Sądu Ludowego wynika, że 

zgodnie 

z  przepisami  Najwyższego  Sądu  Ludowego  dotyczącymi  publikacji  dokumentów 

wyroków  w  Internecie  przez  Sąd  Ludowy,  China  Judgment  Online  jest  ujednoliconą 

platformą do publikacji dokumentów sądowych przez sądy w całym kraju, a wyniki zapytania 

są  prawnie  wiążące.  Odnosząc  się  do  tego  zaświadczenia  stwierdzić  należy,  że 

funkcjonowanie  platformy  do  publ

ikacji  dokumentów  sądowych  nie  może  być  utożsamiane 

urzędowym  rejestrem  służącym  potwierdzaniu  niekaralności.  Z  kolei  kwestia  prawnie 

wiążącego  charakteru  zapytania  nie  została  w  tym  zaświadczeniu  doprecyzowana, 

szczególności  nie  wskazano  przepisu  prawa,  który  nadawałby  wydrukowi  z  tej  platformy 

charakter  dokumentu  urzędowego.  Dodatkowo  zaświadczenie  to  w  żadnej  mierze  nie 

eliminuje wątpliwości co do sposobu generowania wydruków, zauważyć  bowiem należy, że 

są one pobierane przez samego zainteresowanego i na skutek wybranych przez niego opcji 

filtrowania wyników.  

Podobnie  należy  ocenić  złożoną  przez  Przystępującego  opinię  sporządzoną  przez 

chińską  kancelarię  prawną,  w  której  stwierdza  się,  że  jako  taki,  portal  stanowi  wiarygodne 

oficjalne  źródło  informacji  o  historii  sądowniczej  osób  fizycznych  i  przedsiębiorstw.  Nie 

oznacza  to  bowiem,  że  wygenerowana  z  niego  informacja  ma  walor  urzędowego 

zaświadczenia o niekaralności. W opinii  nie  przedstawiono przepisów  prawa,  z  których  taki 

walor by wynikał. 

W  ocenie  Izby,  aby  pobrany  samodzielnie 

wydruk  z  rejestru  sądowego  mógł  być 

uznany  w  postępowaniu  przetargowym  za  potwierdzający  niekaralność  osoby  fizycznej  czy 

podmiotu  zbiorowego,  przepisy  prawa  powinny  wprost  przypisywać  status  dokumentu 

urzędowego  (analogicznie  jak  to  ma  np.  miejsce  w  przypadku  wydruków  pobieranych 

polskiego  Krajowego  Rejestru  Sądowego  –  art.  4  ust.  4aa  ustawy  o  Krajowym  Rejestrze 

Sądowym).  Okoliczność  taka  nie  została  wykazana  ani  przedłożonymi  na  rozprawie 

chińskimi  aktami  prawnymi,  ani  pozostałymi  dowodami.  Ze  złożonych  aktów  prawnych 


wynika, że sądy chińskie mają obowiązek publikować wyroki w rejestrze sądowym, z punktu 

widzenia  przedmiotowej  sprawy  istotna  jest  jednak  nie  tylko  zawartość  bazy,  ale  i  to,  czy 

rezultat  wyszukiwania  w  niej 

stanowi  zobiektywizowany  wynik,  w  dodatku  mający  status 

zrównany z urzędowym zaświadczeniem.  

O  tym,  że  wydruki  z  Chińskiego  Rejestru  Sądowego  nie  mogą  być  uznane  za 

potwierdzające  niekaralność,  świadczy  szereg  dowodów,  w  tym  złożonych  przez  samego 

Przyst

ępującego,  z  których  wynika,  że  w  Chińskiej  Republice  Ludowej  nie  istnieje 

zunifikowany  system  wydawania  zaświadczeń  o  niekaralności.  W  pozyskanej  przez 

Przystępującego  informacji  z  Ambasady  RP  w  Pekinie  stwierdza  się,  że  w  ChRL  nie  ma 

jednej  ustawy  defini

ującej  mechanizmy  wydawania  certyfikatów  o  niekaralności.  Każda 

prowincja  reguluje  tę  kwestię  we  własnym  zakresie  na  podstawie  krajowych,  odrębnych 

przepisów. Taka sama teza wynika z opinii prawnej sporządzonej przez chińską kancelarię 

prawną, która jednoznacznie poinformowała: Nie istnieje żaden scentralizowany ani jednolity 

system  certyfikacji  karnej  zarówno  dla  osób  fizycznych,  jak  i  przedsiębiorstw  na  obszarze 

ChRL. Zazwyczaj zaświadczenia z rejestrów niekaralności dla osób fizycznych są wydawane 

przez 

lokalne  służby  bezpieczeństwa  (lokalna  policja).  (…)  W  praktyce  różne  prowincje 

wdrażają  je  w  różny  sposób,  tzn.  ogłaszają  różne  wzory  zaświadczeń  i  zakres  ich 

wydawania,  a  czasami  nie  wydają  takich  zaświadczeń.  Przepisy  te,  są  jednakże  jedynie 

opiniami  dl

a  władz  poszczególnych  prowincji  w  sprawie  wydawania  zaświadczeń 

niekaralności  osobom  fizycznym  przez  lokalne  służby  bezpieczeństwa  (lokalna  policja). 

Skoro 

– jak wynika z powyższych dowodów – w Chińskiej Republice Ludowej nie funkcjonuje 

jednolity  syste

m  certyfikacji  karnej,  to  systemem  takim  nie  jest  również  Chiński  Rejestr 

Sądowy  online.  Okoliczność,  że  ww.  rejestr  jest  przewidziany  przepisami  prawa 

funkcjonuje,  nie  oznacza,  że  jego  celem  jest  urzędowa  certyfikacja  w  zakresie 

niekaralności. 

Zauważyć należy, że wbrew twierdzeniom Przystępującego, wskazane wyżej dowody 

potwierdzają,  że  w  Chinach  nie  istnieje  żaden  zunifikowany  system  potwierdzania 

niekaralności, a nie tylko że system taki nie funkcjonuje w formie wydawania zaświadczeń, 

działa w formie informacji pobieranych online przez zainteresowane osoby. 

Odnosząc  się  do  kwestii  potwierdzenia  niekaralności  podmiotu  zbiorowego,  Izba 

stwierdziła,  że  nie  wykazano,  aby  niekaralność  tę  potwierdzał  przedstawiony  przez 

Przystępującego  wydruk  z  Krajowego  Publicznego  Systemu  Informacji  Kredytowej  dla 

Przedsiębiorstw. O ile  w rubryce Nałożone kary administracyjne znajduje się informacja nie 

figuruje

, to nie zostało wykazane, że przesłanki wykluczenia, o których mowa w art. 24 ust. 1 

pkt  21  ustawy  Pzp 

w  chińskim  systemie  prawnym  mieszczą  się  pojęciu  kar 

administracyjnych. 


Podsumowując, Izba stwierdziła, że złożone przez Przystępującego wydruki z rejestru 

sądowego nie potwierdzają braku podstaw do wykluczenia, o których mowa w art. 24 ust. 1 

pkt 14 i 21 ustawy Pzp. 

Jednocześnie wykluczenie Przystępującego z postępowania z tego 

powodu byłoby  obecnie przedwczesne,  musi  być  bowiem  poprzedzone procedurą  z  art.  26 

ust. 3 ustawy Pzp.  

Izba nie podzieliła stanowiska Zamawiającego, że zastosowanie tej procedury byłoby 

naruszeniem 

zasady  jej  jednokrotności,  zauważenia  wymaga  bowiem,  że  Zamawiający  nie 

wzywał  Przystępującego  do  uzupełnienia  dokumentów  z  uwagi  na  to,  że  przedstawione 

wydruki  były  nieprawidłowe.  Powodem  wezwania  z  15  kwietnia  2020  r.  było 

nieprzedstawienie  do

kumentów potwierdzających niekaralność  w odniesieniu do wszystkich 

członków organów spółki, Zamawiający nie kwestionował przy tym samej formy dokumentów 

złożonych uprzednio dla Prezesa Zarządu oraz dla samej spółki. Wielokrotnie potwierdzana 

w orzecznictwi

e Izby zasada jednokrotności wezwania z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp oznacza, 

że nie można kilka razy wzywać wykonawcy do usunięcia tego samego braku w złożonych 

dokumentach oraz że o ile pierwsze z wezwań precyzyjnie wskazywało wadliwości czy braki 

dokumentów,  to  ponowne  wezwanie  w  tym  samym  zakresie  jest  niedopuszczalne. 

rozpoznawanej sprawie sytuacja taka nie wystąpiła. 

Wobec  powyższego  należało  rozstrzygnąć,  czy  Zamawiający  powinien  wezwać 

Przystępującego  do  złożenia  dokumentu  w  postaci  informacji  z  odpowiedniego  rejestru  lub 

innego  równoważnego  dokumentu,  czy  też  –  w  związku  z  niewydawaniem  takich 

dokumentów – do przedstawienia oświadczenia złożonego w sposób określony w § 7 ust. 3 

rozporządzenia w sprawie dokumentów.  

Izba uznała za wykazane, że prowincji Henan, w której znajduje się siedziba członka 

Konsorcjum, nie funkcjonuje rejestr lub inny system wydawania zaświadczeń o niekaralności. 

Załączone  do  odwołania  przepisy  dotyczące  zaświadczeń  w  tym  zakresie  dotyczą  innej 

prowincji, nie mogą więc być uznane za dowód, że Przystępujący może takie zaświadczenie 

uzyskać.  Z  kolei  przedłożona  przez  Przystępującego  informacja  opublikowana  przez 

Departament  Bezpieczeństwa  Publicznego  prowincji  Henan  potwierdza,  że  zgodnie 

obowiązującymi w tej prowincji przepisami organy bezpieczeństwa publicznego nie wydają 

zaświadczeń o niekaralności. 

Wobec powyższego Izba nakazała Zamawiającemu wezwanie Przystępującego – na 

podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp 

– do złożenia oświadczeń, o których mowa w § 7 ust. 3 

rozporządzenia  w  sprawie  dokumentów,  w zakresie  braku  podstaw  do  wykluczenia 

określonych w art. 24 ust. 1 pkt 14 i 21 ustawy Pzp. 


Izba  nie  dopatrzyła  się  natomiast  podstaw  do  wykluczenia  Przystępującego 

postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  16  lub  17  ustawy  Pzp.  W  ocenie  Izby 

Odwołujący  nie  wykazał  zaistnienia  przesłanek,  o  których  mowa  w  tych  przepisach, 

dotyczących  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  albo  co  najmniej 

lekkomyślności lub niedbalstwa.  

Zauważenia  wymaga,  że  kwestia  certyfikacji  niekaralności  w świetle  prawa 

chińskiego nie jest oczywista i wymaga interpretacji przepisów prawa obcego w porównaniu 

z  regulacjami  polskimi,  a  także  analizy  ich  praktycznego  funkcjonowania.  Ewentualne 

rozbieżności  w  takiej  interpretacji  trudno  uznać  za  w  jakikolwiek  sposób  zawinione  przez 

wykonawcę,  który  prezentuje  w  postępowaniu  określone  stanowisko  w  tym  zakresie 

przedstawia  Zamawiającemu  informacje  odpowiadające  temu  stanowisku.  Nawet  jeśli 

ostatecznie okaże się ono błędne, nie uprawnia to do stwierdzenia, że zostało przyjęte w złej 

wierze lub co najmniej spowodowane lekkomyślnością lub niedbalstwem.  

W  ocenie  Izby  złożone  przez  Odwołującego  dowody  w  postaci  zaświadczeń 

niekaralności  przedstawionych  przez  członka  Konsorcjum  Przystępującego  w  innym 

post

ępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  nie  dowodzą,  że  działał  on  ze 

świadomością,  że  wydruki  złożone  w  niniejszym  postępowaniu  są  nieprawidłowe. 

Okoliczność,  że  wykonawca  w  wyniku  podjętych  przez  siebie  nadzwyczajnych  starań 

pozyskał zaświadczenia, które nie funkcjonują standardowo w danym systemie prawnym, nie 

dowodzi,  że  zaniechanie  złożenia  takich  zaświadczeń  w  kolejnym  postępowaniu  wypełnia 

przesłanki określone w art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp.  

Zarzuty dotyczące dysponowania autoryzowaną stacją obsługi 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W  ramach  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej  Zamawiający  wymagał  m.in.  dysponowania  co  najmniej  jedną,  autoryzowaną 

przez  Wykonawcę,  stacją  serwisową,  znajdującą  się  w  odległości  do  500  km  od  siedziby 

Zamawiającego, zapewniającą obsługę całego oferowanego pojazdu (pkt III.1.B.C SIWZ). 

Przystępujący  wraz  z  ofertą  złożył  dokumenty  JEDZ,  w  których  oświadczył,  że  nie 

zamierza  zlecić  osobom  trzecim  podwykonawstwa  jakiejkolwiek  części  zamówienia.  Na 

wezwanie  Zamawiającego  Przystępujący  przedstawił  Wykaz  sprzętu  i  narzędzi  –  Wykaz 

autoryzowanych  stacji  obsługi,  w  którym  wpisał:  Stacja  Busnex  Poland  sp.  z  o.o.,  ul. 

Bruszewska 20, 03-

046 Warszawa, odległość od siedziby Zamawiającego 420 km. 


Jednocześnie  na  potwierdzenie  braku  podstaw  do  wykluczenia  Przystępujący 

przedstawił  przy  piśmie  z  30  marca  2020  r.  zaświadczenie  z  Zakładu  Ubezpieczeń 

Społecznych, w którym stwierdza się, że na 24 lutego 2020 r. Busnex Poland Sp. z o.o. nie 

figuruje w Rejestrze Płatników Składek KSI ZUS. 

W ocenie Izby zarzut jest niezasadny. 

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, 

z postępowania o udzielenie zamówienia 

wyklucza  się  wykonawcę,  który  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu 

lub  nie  został  zaproszony  do  negocjacji  lub  złożenia  ofert  wstępnych  albo  ofert,  lub  nie 

wykazał braku podstaw wykluczenia.  

Stosownie  do  art.  25  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp,  o

świadczenia  lub  dokumenty 

potwierdzające  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji, 

zamawiający  wskazuje  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert. 

W  rozpoznawanej  sprawie 

Przystępujący  złożył  wymagany  przez  Zamawiającego 

dokument  potwierdzający  spełnianie  spornego  warunku  udziału  w  postępowaniu,  tj.  wykaz 

autoryzowanych  stacji  obsługi,  w  którym  zawarł  oświadczenie  o  dysponowaniu  stacją 

zlokalizowaną w Warszawie przy Bruszewskiej 20. 

pierwszej  kolejności  należy  wskazać,  że  Izba  nie  podziela  stanowiska 

Zamawiającego,  jakoby  z  treści  warunku  udziału  w  postępowaniu  nie  wynikało  wymaganie 

dysponowania 

stacją  serwisową  już  w  terminie  składania  ofert.  W  ocenie  Izby  brzmienie 

warunku jest  jasne  i  nie  pozostawia  wątpliwości,  że  wykonawca  musiał  na  dzień  składania 

ofert wykazać, że taką stacją dysponuje. Świadczy o tym sformułowanie:  Wykonawca spełni 

warunek  jeżeli  wykaże  (…)  dysponowanie  co  najmniej  jedną,  autoryzowaną  przez 

Wykonawcę,  stacją  serwisową  (…).  Gdyby  intencją  Zamawiającego  było  wymaganie 

wy

kazanie jedynie tego, że wykonawca będzie dysponował taką stacją w dacie przystąpienia 

do realizacji zamówienia, brzmienie postanowień SIWZ w tym zakresie byłoby inne. 

Niezależnie jednak od powyższego Izba stwierdziła, że Odwołujący nie wykazał, aby 

Przyst

ępujący  nie  dysponował  wymaganą  stacją  serwisową.  Dokumentacja  zdjęciowa 

załączona  do  odwołania  świadczy  jedynie  o  tym,  że  pod  wskazanym  adresem  działa  inna 

spółka,  nie  dowodzi  jednak  braku  po  stronie  Przystępującego  tytułu  prawnego  do 

nieruchomości i urządzeń składających się na stację serwisową. Przystępujący zresztą taki 

tytuł  prawny  potwierdził,  przedstawiając  umowę  dzierżawy  z  9  marca  2020  r.  Z  uwagi  na 

objęcie  tej  umowy  tajemnicą  przedsiębiorstwa  Izba  odstępuje  od  przedstawiania  jej 

szczegółów,  stwierdza  jednak,  że  stanowi  ona  dowód  tego,  że  Przystępujący  na  dzień 

składania ofert dysponował wymaganą stacją serwisową. 


O  zasadności  zarzutu  nie  może  świadczyć  podniesiona  przez  Odwołującego 

argumentacja  o  niewykazaniu  dysponowania  pracownikami  stacji  serwi

sowej.  Zauważenia 

wymaga,  że  Odwołujący  wykazał  spełnianie  warunku  w  zakresie  i  w  sposób  określony 

SIWZ,  a  Zamawiający  nie  ustanowił  żadnych  wymagań  dotyczących  dysponowania 

osobami  zdolnymi  do  realizacji  zamówienia,  w  tym  pracownikami  stacji.  Kwestia 

dy

sponowania takimi pracownikami pozostaje więc – na etapie oceny ofert – poza zakresem 

badania.   

Zarzut dotyczący zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa: 

Izba  ustaliła,  że  Przystępujący  zastrzegł  jako  tajemnicę  przedsiębiorstwa  m.in.  Opis 

oferowanego pojazdu 

– Załącznik 1 do SIWZ, Rysunki techniczne 1-4.  

Przystępujący  złożył  oświadczenie,  że  ww.  dokumenty  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  art.  11  ust.  4  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r. 

o zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (Dz.  U

.  z  2018  r.,  poz.  419  ze  zm.).  Stanowią  one 

informacje  techniczne,  technologiczne  posiadające  wartość  gospodarczą.  Informacje 

utajnione  przez  Wykonawcę    obejmują  wiadomości  przydatne  do  konkurowania  na  rynku 

towarów  odpowiadających  przedmiotowi  zamówienia.  Szczegółowe  wymiary  oraz 

zastosowane  rozwiązania  techniczne  w  oferowanych  autobusach  takie  jak  system 

ogrzewania, zastosowane zawieszenie, parametry systemu ładowania, czy też liczba miejsc 

dostępnych  z  niskiej  podłogi,  są  to  informacje  handlowe,  nie  ujawnione  do  wiadomości 

publicznej  i  zaliczają  się  do  informacji  posiadających  wartość  gospodarczą.  Dotyczą  one

bowiem  informacji  o  walorach  technicznych,  decydujących  o  przewadze  konkurencyjnej 

oferowanych  produktów  bądź  usług.  Wykonawca  oświadczył,  że  informacje  te,  nie  były 

nigdzie  przedstawiane  a  dostęp  do  nich  posiadają  nieliczni  pracownicy  z  kadry 

zarządzającej.  Osoby  te  są    zobowiązane  do  zachowania  poufności  na  mocy  zawartych 

umów  pomiędzy  nimi  a  Wykonawcą. Wykonawca  ma  prawo  kontrolować  liczbę  i  charakter 

osób mających dostęp do tego typu informacji, a informacje te nie tracą charakteru tajemnicy 

przedsiębiorstwa,  mimo,  że  wie  o  nich  pewne  ograniczone  grono  osób,  zobowiązanych  do 

zachowania poufności. Powyższe informacje nie są powszechnie dostępne, gdyż nie mogą 

być  uzyskane  przez  zainteresowanych,  w  szczególności  konkurentów,  w  zwykłej 

i dozwolonej drodze. 

W ocenie Izby zarzut dotyczący nieujawnienia ww. dokumentów okazał się zasadny. 

Mimo że Izba  nie kwestionuje,  że opis  pojazdu oraz  rysunki technicznie  mogą potencjalnie 

stanowić  informacje  podlegającego  ochronie,  to  warunkiem  takiej  ochrony  w  postępowaniu 


udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  wykazanie  przez  wykonawcę,  we  właściwym 

terminie, istnienia przesłanek zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa.  

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp, postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. 

myśl  zaś  art.  8  ust.  3  ustawy,  nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  jeżeli 

wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków, zastrzegł, że nie mogą 

być  one  udostępniane  oraz  wykazał,  że  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa. 

Wyraźnego podkreślenia wymaga, że jedną z podstawowych zasad obowiązujących 

systemie  zamówień  publicznych  jest  zasada  jawności  postępowania,  a  ograniczenie 

dostępu  do  informacji  związanych  z  postępowaniem  o  udzielenie  zamówienia  może 

zachodzić  wyłącznie  w  przypadkach  określonych  ustawą,  co  wynika  z  art.  8  ust.  2  ustawy 

Pzp.  Wyjątkiem  od  tej  zasady  jest  wyłączenie  udostępniania  informacji  stanowiących 

tajemnicę  przedsiębiorstwa,  na  podstawie  art.  8  ust.  3  ustawy  Pzp.  W  świetle  art.  8  ust.  3 

ustawy  Pzp,  nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa  pod 

warunkiem wykazania przez wykonawcę zasadności ich zastrzeżenia. Zauważyć należy, że 

poprzednim  stanie  prawnym  ustawodawca  nie  wskazywał  wyraźnie  na  obowiązek 

wykazania, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. W uzasadnieniu 

do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy 

– Prawo zamówień publicznych (Sejm RP 

VII  kadencji,  Nr  druku:  1653)  wskazano,  m.in.: 

Wprowadzenie  obowiązku  ujawniania 

informacji  stanowiących  podstawę  oceny  wykonawców  (zmiana  art.  8  ust.  3).  Przepisy 

zamówieniach  publicznych  zawierają  ochronę  tajemnic  przedsiębiorstwa  wykonawcy 

ubiegającego się o udzielenie zamówienia. Mimo zasady jawności postępowania, informacje 

dotyczące przedsiębiorstwa nie są podawane do publicznej wiadomości. Jednakże, słuszny 

w  swym  z

ałożeniu  przepis  jest  w  praktyce  patologicznie  nadużywany  przez  wykonawców, 

którzy  zastrzegając  informacje  będące  podstawą  do  ich  ocen,  czynią  to  ze  skutkiem 

naruszającym  zasady uczciwej  konkurencji, tj.  wyłącznie w celu uniemożliwienia weryfikacji 

przez  k

onkurentów  wypełniania  przez  nich  wymagań  zamawiającego.  Realizacja  zadań 

publicznych  wymaga  faktycznej  jawności  wyboru  wykonawcy.  Stąd  te  dane,  które  są 

podstawą  do  dopuszczenia  wykonawcy  do  udziału  w postępowaniu  powinny  być  w  pełni 

jawne.  Praktyka  taka 

miała  miejsce  do  roku  2005  i  bez  negatywnego  skutku  dla 

przedsiębiorców  dane  te  były  ujawniane.  Poddanie  ich  regułom  ochrony  właściwym  dla 

tajemnicy  przedsiębiorstwa  jest  sprzeczne  z  jej  istotą,  a  przede  wszystkim  sprzeczne 

zasadą jawności realizacji zadań publicznych

Jak wynika z przywołanego przepisu, na wykonawcę nałożono obowiązek wykazania 

zamawiającemu  przesłanek  zastrzeżenia  informacji  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa. 


konsekwencji rolą zamawiającego w toku badania złożonych dokumentów jest ustalenie,

czy  wykonawca  temu  obowiązkowi  sprostał  udowadniając,  że  zastrzeżone  informacje 

stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Zdaniem  Izby  sformułowanie  użyte  przez 

ustawodawcę,  w którym  akcentuje  się  konieczność  „wykazania”  oznacza  obowiązek  dużo 

dalej  idący,  niż  tylko  złożenie  oświadczenie  co  do  przyczyn  objęcia  informacji  tajemnicą 

przedsiębiorstwa,  a  już  z pewnością  za  wykazanie  nie  może  być  uznane  ogólne 

uzasadnienie,  sprowadzające  się  de  facto  do  przytoczenia  jedynie  elementów  definicji 

legalnej  tajemnic

y  przedsiębiorstwa,  wynikającej  z  przepisu  art.  11  ust.  2  ustawy 

o zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  i 

deklaracji,  że  przedstawione  informacje  spełniają 

określone  w  tym  przepisie  przesłanki,  czy  też  przedstawienia  ogólnikowych  twierdzeń 

mających uzasadnić zastrzeżenie.

przywołanego przepisu wynika także termin, w  jakim  powinno nastąpić  wykazanie 

skuteczności zastrzeżenia. W odniesieniu do informacji znajdujących się w ofercie termin ten 

został wprost wskazany co oznacza, że wykonawca zobowiązany jest nie tylko wyjaśnić, ale 

wykazać skuteczność zastrzeżenia zamawiającemu i to w określonym czasie, a mianowicie 

do  upływu  terminu  składania  ofert. W  przypadku  dokumentów  składanych  po  tym  terminie, 

należy przyjąć, że wykazanie to musi nastąpić równocześnie z ich złożeniem. 

Aby zatem wykazać skuteczność zastrzeżenia informacji, Przystępujący zobowiązany 

był 

 równocześnie ze złożeniem zastrzeżonych dokumentów  wykazać łączne wystąpienie 

następujących  przesłanek  definicji  legalnej  tajemnicy  przedsiębiorstwa,   o których  mowa 

w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji: 

informacje  mają  charakter  techniczny,  technologiczny,  organizacyjny  przedsiębiorstwa 

lub inny posiadający wartość gospodarczą, 

informacje  jako  całość  lub  w  szczególnym  zestawieniu  i  zbiorze  ich  elementów  nie  są 

powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są 

łatwo dostępne dla takich osób, 

uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu 

należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. 

Po  pierwsze  Izba  doszła  do  przekonania,  że  Przystępujący  nie  sprostał  ciężarowi 

wykazania  wartości gospodarczej  zastrzeganych informacji.  Lektura  przedstawionych przez 

niego  uzasadnień  zastrzeżenia  prowadzi  do  wniosku,  że  obejmowały  one  ogólnikowe, 

gołosłowne i pozbawione szerszego wywodu merytorycznego deklaracje.  

Zauważyć należy, że ustawodawca w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej 

konkurencji  przesądził,  że  zastrzegana  informacja  ma  mieć  charakter  techniczny, 


technologiczny,  organizacyjny  przedsiębiorstwa  lub  inny  posiadający  wartość  gospodarczą. 

Podkreślenia

wymaga, że przesłanka „posiadający wartość gospodarczą” odnosi się nie tylko 

do  informacji  „innej”,  ale  także  informacji  technicznej,  technologicznej  i  organizacyjnej.  Nie 

wystarcza  więc  stwierdzenie,  że  dana  informacja  ma  charakter  techniczny,  technologiczny 

czy  organizacyjny,  ale  musi  także  ona  przedstawiać  pewną  wartość  gospodarczą  dla 

wykonawcy  właśnie  z  tego  powodu,  że  pozostanie  poufna.  Taka  informacja  może  być  dla 

wykonawcy  źródłem  jakichś  zysków  lub  pozwalać  mu  na  zaoszczędzenie  określonych 

kosztów.  

Przedstawione przez Przystępującego uzasadnienie zastrzeżenia opisu oferowanego 

pojazdu  oraz  rysunków  technicznych  zawiera  jedynie  oświadczenie,  że  obejmują  one 

wiadomości  przydatne  do  konkurowania  na  rynku.  Wskazana  przez  Przystępującego 

okoliczność,  że  zastrzeżone  dokumenty  obejmują  informacje  o  szczegółowych  wymiarach 

zastosowanych rozwiązaniach technicznych oraz parametrach, jest jedynie potwierdzeniem 

technicznego  charakteru  tych  informacji,  Przystępujący  nie  wykazał  jednak,  w  czym  należy 

upatrywać ich wartości gospodarczej, nie przedstawił w tym zakresie żadnego wywodu, który 

by to uzasadniał, ograniczając się do ogólnikowych deklaracji. 

Dalej  zauważenia  wymaga,  że  na  podobnym  poziomie  ogólności  zostały 

przedstawione  podjęte  przez  wykonawcę  działania  mające  na  celu  zachowanie  poufności 

informacji.  Przystępujący  gołosłownie  oświadczył,  że  informacje  te  nie  były  upubliczniane, 

dostęp do nich mają nieliczni pracownicy zobowiązani do zachowania poufności. Nie tylko 

nie przedstawiono dowodów  w postaci chociażby przepisów wewnętrznych obowiązujących 

w  przedsiębiorstwie  wykonawcy,  umów  o  pracę,  itp.,  ale  nawet  nie  opisano  procedur 

mechanizmów mających zabezpieczać informacje przed ujawnieniem. 

Szczególnego  podkreślenia  wymaga,  że  warunkiem  uznania  tej  tajemnicy  za 

skutecznie  zastrzeżoną  jest  wykazanie  Zamawiającemu,  że  zostały  spełnione  wszystkie 

przesłanki określone przepisami prawa. Nie jest natomiast rolą ani Zamawiającego, ani Izby, 

dociekanie  we  własnym  zakresie,  jaki  jest  faktyczny  charakter  i  wartość  gospodarcza 

przedstawionych informacji. Skoro Przystępujący – jak wskazano powyżej – nie wywiązał się 

z obowiązku takiego wykazania, przedstawione informacje nie mogły zostać objęte ochroną. 

W  związku  z  powyższym  należy  stwierdzić,  że  Przystępujący  nie  wykazał 

Zamawiającemu istnienia ustawowych przesłanek  zastrzeżenia opisu oferowanego pojazdu 

oraz rysunków technicznych, a Zamawiający bezpodstawnie zaniechał ujawnienia treści tych 

dokumentów.  

W odniesieniu do kosztów postępowania wskazać należy, że zgodnie z art. 192 ust. 9 

ustawy  Pzp,  w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym  postępowanie  odwoławcze  Izba 


rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei w świetle art. 192 ust. 10 ustawy 

Pzp,  strony  ponoszą  koszty  postępowania  odwoławczego  stosownie  do  jego  wyniku, 

zastrzeżeniem art. 186 ust. 6.  

Jak wynika z postanowienia Sądu Okręgowego w Gliwicach z 20 lipca 2016 r. sygn. 

akt X Ga 280/16 

– w przypadku rozstrzygnięcia, w którym część odwołania wniesionego do 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostaje  oddalona,  zaś  część  uwzględniona  zasada 

odpowiedzialności za wynik postępowania odwoławczego oznacza obowiązek stosunkowego 

rozdzielen

ia  kosztów  postępowania  odwoławczego  w  takiej  części,  w  jakiej  odwołanie 

odniosło  skutek.  Identyczny  pogląd  wyrażono  w  wyroku  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie 

22  stycznia  2016  r.  sygn.  akt  XXIII  Ga  1992/15,  w  postanowieniu  Sądu  Okręgowego  we 

Wrocławiu z dnia 3 października 2013 r. sygn. akt X Ga 286/13, wyroku Sądu Okręgowego 

Warszawie  z  dnia  29  listopada  2016  r.  sygn.  akt  XXIII  Ga  880/16,  wyroku  Sądu 

Okręgowego  we  Wrocławiu  z  17  listopada  2016  r.  sygn.  akt  X  Ga  653/16,  postanowieniu 

Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  z  dnia  12  grudnia  2017  r.  sygn.  akt  XXIII  Ga  1886/17, 

postanowieniu Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 18 grudnia 2018 r. sygn. akt XXIII Ga 

830/18  i  postanowieniu  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  z  dnia  12  października  2018  r. 

sygn.  akt  XXIII  Ga  1123/18.  W 

tym  ostatnim  postanowieniu  Sąd  Okręgowy  wskazał,  co 

następuje: Nie budziło zatem wątpliwości, że odwołanie zostało uwzględnione jak i oddalone 

w  równych  (co  do  ilości  zarzutów)  częściach,  w  tym  uwzględnione  co  do  obu  zarzutów 

uwzględnionych przez Zamawiającego, co do której to czynności został wniesiony sprzeciw. 

Odwołujący  (…)  i  wnoszący  sprzeciw  przystępujący  Wykonawca  TPF  Sp.  z  o.  o.  wygrali 

zatem i jednocześnie przegrali w połowie. Sąd Okręgowy przychylił się do zarzutu skargi na 

wyrok KIO i głównej tezy jej uzasadnienia, zgodnie z którą wynik sprawy winien być badany 

w  odniesieniu  do  ilości  uwzględnionych  i  oddalonych  zarzutów.  Na  przyjęcie  takiego 

stanowiska, w ocenie Sądu Okręgowego, pozwala przepis 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania, 

zgodnie z brzmieniem którego w przypadkach nieuregulowanych w 5 ust. 1-3 Izba powinna 

orzec  o  koszta

ch  postępowania  uwzględniając,  że  strony  ponoszą  koszty  postępowania 

odwoławczego  stosownie  do  jego  wyniku.  Jednocześnie  zauważyć  należało,  że  żaden 

przepis  nie  reguluje  wprost  sytuacji,  w  której  odwołanie  odwołującego  lub  wnoszącego 

sprzeciw  zostało  uwzględnione  dokładnie  w  połowie.  Przepisy  Ś5  ust.  2  jak  i  ust.  3 

rozporządzenia dotyczą bowiem uwzględnienia lub oddalenia odwołania w całości, a zatem 

nie mogły stanowić oparcia dla rozstrzygnięcia o kosztach niniejszego postępowania. W tym 

stanie  rzeczy  kosz

ty  postępowania  należało  rozliczyć  proporcjonalnie  do  wyniku 

postępowania  wywołanego  odwołaniem  wniesionym  przez  Odwołującego  (…).  Takie 


rozwiązanie jest zgodne z art. 192 ust. 10 pzp ustanawiającym zasadę orzekania stosownie 

do wyniku postępowania odwoławczego. 

W  niniejszej  sprawie  Izba 

–  co  wynika  z  sentencji  orzeczenia  –  częściowo 

uwzględniła  i  częściowo  oddaliła  odwołanie.  W  ocenie  Izby  dwie  z  trzech  grup  zarzutów 

okazały się zasadne, przy czym za wynik co do jednej z tych grup (dotyczącej oświadczeń 

niekaralności)  odpowiada  Przystępujący,  który  wniósł  sprzeciw  wobec  uwzględnienia 

zarzutów  przez  Zamawiającego,  a  co  do  drugiej  (dotyczącej  tajemnicy  przedsiębiorstwa)  – 

Zamawiający.  Odwołujący  natomiast  odpowiada  za  oddalone  zarzuty  dotyczące  warunku 

dysp

onowania  stacją  serwisową.  Kosztami  postępowania  obciążono  zatem  w  1/3  każdego 

uczestników  postępowania.  Na  koszty  postępowania  odwoławczego  składał  się  wpis 

uiszczony  przez  Odwołującego  w  wysokości  15.000  zł  oraz  koszty  poniesione  przez 

Odwołującego z tytułu zastępstwa przed Izbą w kwocie 3.600 zł. 

Odwołujący  poniósł  dotychczas  koszty  postępowania  odwoławczego  w  wysokości 

18.600,00 zł tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia, tymczasem odpowiadał za nie 

jedynie do  wysokości  6.200,00   zł  (18.600  zł  x  1/3). Wobec  powyższego Izba  zasądziła od 

Zamawiającego  oraz  od  Przystępującego  na  rzecz  Odwołującego  po  6.200  zł,  co 

odpowiada kwocie,  do  jakiej 

każdy  z  nich ponosi  odpowiedzialność  za wynik  postępowania 

odwoławczego. 

Przewodniczący:      ………………… 

Członkowie:   

………………… 

…………………