Sygn. akt: KIO 944/20
POSTANOWIENIE
z dnia 30 czerwca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 30 czerwca 2020
r. odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 maja 2020r. przez wykonawcę AGROBEX
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Kochanowskiego
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Poznańskie Towarzystwo
Budownictwa
Społecznego Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Konfederacka 4
przy udziale
wykonawcy Hochtief Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul.
Żwirki i Wigury 14 zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO 944/20 po
stronie zamawiającego
postanawia :
Umorzyć postępowanie
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 18 000zł. 00
gr. (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy)na rzecz wykonawcy AGROBEX
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Kochanowskiego 7
tytułem i wykonawcę Skanska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, al. Solidarności 173
zwrotu 90% wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 944/20
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
„Budowę zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażem podziemnym na polu
inwestycyjnym
MW
zlokalizowanym
w
Poznaniu
pomiędzy
ulicami
Literacka/Wiencka/Zawackiej wraz z uzyskaniem prawomocnej decyzji pozwolenie na
użytkowanie" zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 24 kwietnia 2020r. za numerem 2020/S 081-189921.
W dniu 4 maja 2020r. wykonawca AGROBEX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Poznaniu, ul. Kochanowskiego 7 – zwany dalej odwołującym wniósł odwołanie.
odwołanie zostało wniesione przez prezesa zarządu ujawnionego w KRS i upoważnionego do
samodzielnej reprezentacji. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 4
maja 2020r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu :
1) naruszenie art. 22 ust. 1a ustawy
przez określenie warunków udziału w postępowaniu w
sposób uniemożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia
w zakresie, w jakim z
amawiający wskazał w SIWZ, że zdolność techniczną do realizacji
prze
dmiotowego zamówienia posiadają ci wykonawcy, którzy wykażą, że zrealizowali zespół
garaży o łącznej powierzchni min. 1.501,00 m2, podczas, gdy przedmiot zamówienia obejmuje
wykonanie (znajdującego się pod zespołem budynków) jednego garażu podziemnego
wiel
ostanowiskowego o powierzchni 11.218,29 m2, co oznacza, że w takim garażu (którego
powierzchnia przekracza
1.500,00 m2) istnieje obowiązek zamontowania specjalistycznej i
skomplikowanej technologicznie instalacji wentylacji oddymiającej uruchamianej za pomocą
systemu wykrywania dymu (takiego obowiązku nie ma w zespole mniejszych garaży-tj. o
powierzchni każdego z nich mniejszej niż 1500 m2- niezależnie od ich łącznej powierzchni).
2) naruszenie art. 22 ust. 1a ustawy
przez określenie warunków udziału w postępowaniu w
sposób uniemożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia
w zakresie, w jakim z
amawiający wskazał w SIWZ, że spełnia warunki udziału w postępowaniu
(w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej) wykonawca, który wykaże, że jego łączny
obrót za ostatnie trzy lata obrachunkowe wynosi 60 milionów złotych, czyli 20 milionów złotych
rocznie, co stanowi zaledwie połowę rocznych obrotów wykonawcy, które ten będzie musiał
zrealizować w przypadku powierzenia mu wykonania zadania objętego przetargiem, którego
dotyczy niniejsze odwołanie.
3) naruszenie art. 22 ust. 1a ustawy
przez określenie warunków udziału w postępowaniu w
sposób uniemożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia
w zakresie, w jakim z
amawiający wskazał w SIWZ, że do wykazania posiadania zdolności
zawodowej wystarczające jest, że wykonawca wykaże, iż dysponuje osobą zdolną do
pełnienia funkcji kierownika budowy (postanowienie V ,,Warunki udziału w postępowaniu" pkt
1 ppkt 2) lit d)
SIWZ), mimo, że w treści § 9 wzoru umowy o roboty budowlane, stanowiącego
załącznik do SIWZ, zamawiający nałożył na wykonawcę ponadto obowiązek zapewnienia
wykonania robót przez : kierownika robót branży budowlanej, kierownika instalacji branży
sanitarnej,
kierownika instalacji branży elektrycznej, kierownika drogowego, kierownika robót
w specjalności telekomunikacyjnej w zakresie telekomunikacji przewodowej wraz z
infrastrukturą telekomunikacyjną.
4) naruszenie art. 353(1)
k.c. w związku z art. 14 ust. 1 ustawy i w związku z art. 139 ust. 1
ustawy oraz naruszenie art. 2 pkt 5) ustawy
przez ułożenie stosunku zobowiązaniowego
pomiędzy zamawiającym a wykonawcą w sposób sprzeczny z zasadami współżycia
społecznego na skutek sformułowania w postanowieniach SIWZ bezpodstawnego żądania,
aby cena oferty I etapu nie przekraczała 51% w stosunku do ceny oferty całego zamówienia,
mimo, że ustalenie wysokości oferowanej ceny należy do wyłącznej kompetencji wykonawcy,
a nadto o
dwołujący szacuje, że wartość robót objętych etapem I wynosi 58% wartości robót
całego zamówienia.
5) naruszenie art. 29 ust. 1 ustawy
przez opisanie przedmiotu zamówienia, w części dotyczącej
przebudowy zjazdów i chodników (postanowienie oznaczone jako III. „Opis przedmiotu
zamówienia" pkt 1 ppkt 1) lit. d) SIWZ) w sposób niejednoznaczny, uniemożliwiający
o
dwołującemu dokonanie oszacowania wartości robót objętych zamówieniem i w
ko
nsekwencji sporządzenie oferty.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu :
1) w postanowieniu
V zatytułowanym „ Warunki udziału w postępowaniu" w pkt 1 ppkt 2) lit. c)
SIWZ, obejmującym opis sposobu dokonania oceny spełniania warunku posiadania zdolności
technicznej - wy
kreślenia słów w brzmieniu : ,,lub wraz z zespołem garaży podziemnych
wielostanowiskowych o
łącznej powierzchni użytkowej min. 1.501,00 m2", w taki sposób, że
zdanie pierwsze wskazanego postanowienia otr
zyma następujące nowe brzmienie:
„Wykonawca zobowiązany jest wykazać, że posiada zdolność techniczną polegającą na
wykonaniu w okr
esie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, prawidłowo, terminowo i zgodnie z
zasadami wiedzy technicznej co najmniej jednej roboty budowlanej o wartości co najmniej 20
min zł {słownie : dwadzieścia milionów złotych} obejmującej wykonanie min. jednego budynku
mieszkalnego wielorodzinnego lub zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z
instalacjami i urządzeniami technicznymi (elektrycznymi, teletechnicznymi i sanitarnymi, z
kompleksową infrastrukturą zewnętrzną i urządzeniem terenu, o powierzchni użytkowej
budynku/ów min. 10.000,00 m2 (dziesięć tysięcy metrów kwadratowych) lub ze 100 lokalami
mieszkalnymi, wraz z garażem podziemnym wielostanowiskowym o powierzchni użytkowej
min. 1.501,00 m2 (tysiąc pięćset jeden metrów kwadratowych), które są zakończone,
odebrane i na które została wydana ostateczna decyzja o pozwoleniu na użytkowanie."
w postanowieniu V zatytułowanym „Warunki udziału w postępowaniu" w pkt 1 ppkt 2) lit b)
SIWZ obejmującym opis sposobu dokonania oceny spełniania warunku posiadania sytuacji
ekonomicznej lub finansowej -
dokonania zmiany postanowienia objętego dalszą literą b. w
dotychczasowym brzmieniu: „b. łączny obrót działalności firmy za ostatnie 3 lata
obrachunkowe (a jeżeli okres działalności jest krótszy - za ten okres) jest nie mniejszy niż 60
min zł (słownie : sześćdziesiąt milionów złotych)" w taki sposób, że przedmiotowe
postanowienie otrzyma następujące nowe brzmienie :
„b. łączny obrót działalności firmy za ostatnie 3 lata obrachunkowe (a jeżeli okres działalności
jest krótszy - za ten okres) jest nie mniejszy niż 120 mln zł (słownie; sto dwadzieścia milionów
złotych)"
w postanowieniu V zatytułowanym „Warunki udziału w postępowaniu" w 1 ppkt 2) lit. d)
SIWZ obejmującym opis sposobu dokonania oceny spełniania warunku posiadania zdolności
zawodowej -
uzupełnienia wskazanego postanowienia przez wskazanie, że wykonawca
zobowiązany jest wykazać, iż dysponuje osobami zdolnymi do pełnienia funkcji : kierownika
robót branży budowlanej, kierownika instalacji branży sanitarnej, kierownika instalacji branży
elektrycznej, kierownika drogowego, kierownika robót w specjalności telekomunikacyjnej w
zakresie telekomunikacji przewodowej wraz z infr
astrukturą telekomunikacyjną.
w postanowieniu XIII zatytułowanym „Opis sposobu obliczania ceny" SIWZ wykreślenie:
a)
punktu 11 w brzmieniu : „11. Cena oferty I etapu nie może przekroczyć 51% w stosunku do
ceny oferty całego zamówienia",
b) punktu 12 w b
rzmieniu : „12. Nie zachowanie prawidłowej struktury ceny ofertowej pomiędzy
ceną I etapu a ceną II etapu powodować będzie odrzucenie oferty!!!".
w postanowieniu III zatytułowanym „Opis przedmiotu zamówienia" w pkt 1 ppkt 1) lit d) SIWZ
obejmującym opis zakresu inwestycji w części dotyczącej przebudowy zjazdów i chodników
oraz budowy fragmentów chodnika - dokonania zmiany tego postanowienia w taki sposób, aby
wynikało z niego w sposób jednoznaczny to, czy przedmiotowe roboty wchodzą, czy też nie
wchodzą w zakres robót objętych zamówieniem.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, gdyż ma
zamiar złożyć ofertę w przedmiotowym przetargu. Obecny przetarg jest trzecim już
przetargiem, obejmującym dalszy etap tej samej inwestycji prowadzonej przez tego samego
z
amawiającego. Odwołujący wygrał poprzednie przetargi i zrealizował pierwszy etap oraz
realizuje
obecnie drugi etap inwestycji zamawiającego. Z tego względu odwołujący jest żywo
zainteresowany realizacją dalszych etapów inwestycji prowadzonej przez zamawiającego.
Odwołujący poniesie szkodę na skutek sformułowania przez zamawiającego postanowień
specyfikacji istotnych warunków zamówienia w sposób sprzeczny z wyżej wskazanymi
przepisami ustawy
i kodeksu cywilnego. W szczególności, na skutek sformułowania przez
z
amawiającego wymogu, aby oferowana cena za zamówienie podstawowe stanowiła jedynie
51% wynagrodzenia przewidzianego za cały przedmiot zamówienia (tj. łącznie z etapem
zamówienia objętym prawem opcji), mimo, że w ocenie odwołującego wartość I etapu
zamówienia stanowi aż 58% wartości całego zamówienia powoduje, że odwołujący zmuszony
będzie zrezygnować ze złożenia oferty w przedmiotowym przetargu, tracąc tym samym
spodziewane korzyści wynikające z uzyskania zamówienia i jego realizacji. Nawet, gdyby
o
dwołujący złożył ofertę, to także będzie mógł ponieść szkodę w przypadku, gdyby
z
amawiający nie udzielił zamówienia objętego prawem opcji (II etap). W takim bowiem
przypadku o
dwołujący wykonałby tylko etap I zamówienia, realizując 58% wartości całego
zamówienia, lecz otrzymując jedynie 51% wynagrodzenia przewidzianego za realizację całego
zamówienia. Odwołujący poniósłby wówczas stratę.
Odwołujący może ponieść szkodę także na skutek dokonania przez zamawiającego określenia
warunków udziału w postępowaniu w sposób uniemożliwiający ocenę zdolności wykonawcy
do należytego wykonania zamówienia (opisany w zarzutach). Zamawiający poszerzając krąg
podmiotów uprawnionych do wzięcia udziału w przetargu o takie, które nie posiadają
wystarczającej wiedzy i doświadczenia ani sytuacji ekonomicznej lub finansowej niezbędnych
do realizacji przedm
iotu zamówienia spowodował, że odwołujący zmuszony będzie
konkurować z podmiotami, które nie muszą utrzymywać licznej i wysoko wyspecjalizowanej
kadry inżynierskiej, co powoduje, że te podmioty ponoszą mniejsze koszty osobowe i mogą
dzięki temu zaproponować niższą cenę. Odwołujący będąc zmuszony do konkurowania z
takimi wykonawcami może utracić możliwość uzyskania zamówienia.
Ponadto o
dwołujący może ponieść szkodę na skutek niepewności co do tego, czy przebudowa
zjazdów i chodników wchodzi w zakres przedmiotu umowy. Jeśli odwołujący nie wliczy kosztu
tych robót do oferowanej ceny (bo nie wiadomo, czy będą one realizowane), a następnie
zamawi
ający zażąda ich wykonania, to odwołujący poniesie stratę. Natomiast wliczając koszt
wykonania
tych robót do oferowanej ceny, odwołujący może stracić szansę wygrania
przetargu, mimo, że później zamawiający zrezygnuje z wykonywania tych robót.
W dniu 5 maja 2020r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania.
W dniu 8 maja 2020r. do postepowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosił swój
udział wykonawca Hochtief Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Żwirki i Wigury
14 wnosząc o uwzględnienie odwołania. Zgłaszający wskazał, że zamierza złożyć ofertę w
postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest
„Budowa zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażem podziemnym na polu
inwestycyjnym
MW
zlokalizowanym
w
Poznaniu
pomiędzy
ulicami:
Literacka/Wiencka/Zawackiej wraz z uzyskaniem prawomocnej decyzji pozwolenia na
użytkowanie".
W interesie p
rzystępującego pozostaje, aby ww. postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego zostało przeprowadzone w sposób prawidłowy i zgodny z przepisami
powszechnie obowi
ązującego prawa. W tym miejscu przystępujący oświadczył, że w pełni
podziela zarzuty, wnioski oraz argumenty przedstawione w uzasadnieniu ww. odwołania z dnia
04 maja 2020 r. wniesionego przez
odwołującego i wskazał, aby traktować je jako tożsame ze
stanowiskiem p
rzystępującego w niniejszej sprawie. Przystępujący wskazał, że uzyskanie
roz
strzygnięcia sprawy na korzyść odwołującego, będzie tożsame z rozstrzygnięciem tej
sprawy zgodnie z interesem p
rzystępującego, a w szczególności pozwoli przystępującemu na:
− potwierdzenie przez przystępującego dokonania prawidłowej oceny posiadania zdolności do
należytego wykonania zamówienia,
− przygotowanie jego oferty w sposób prawidłowy, w oparciu o rzetelnie, należycie i
wyczerpująco opisany przedmiot zamówienia, co w konsekwencji pozwoli na dostosowanie
zaoferowanej przez p
rzystępującego ceny do – dających się w sposób racjonalny przewidzieć
i oszacować na etapie składania oferty – zakresu przedmiotu umowy oraz spodziewanych
ryzyk związanych z jego realizacją, tj. do wymagań zamawiającego,
− w przypadku wyboru oferty przystępującego, zawarcie umowy (w szerokim rozumieniu tego
pojęcia, tj. jako wszelkie dokumenty kształtujące treść stosunku prawnego, który powstanie
pomiędzy stronami) na realizację ww. zamówienia publicznego o treści urzeczywistniającej m.
in. zasady równości kontraktowej stron (w tym równomiernego rozłożenia ryzyk), uczciwego
kontraktowania i słuszności kontraktowej, proporcjonalności (racjonalności), przejrzystości, tj.
zawarcie umowy, której postanowienia, w sposób nieuzasadniony i sprzeczny z zasadami
współżycia społecznego, nie będą nadmiernie – w stosunku m. in. do celu, w jakim zamówienie
ma zos
tać zrealizowane – faworyzować zamawiającego i obciążać przystępującego.
Zgłoszenie zostało podpisane przez prokurenta samoistnego ujawnionego w KRS i
upoważnionego do reprezentacji. Kopia zgłoszenia została przekazana zamawiającemu i
odwołującemu w dniu 8 maja 2020r.
W dniu 30 czerwca 2020r. odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania.
Termin posie
dzenia z udziałem stron został wyznaczony na dzień 1 lipca 2020r.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne określone w art. 185 ust.
2 ustawy.
Izba ustaliła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których mowa w art. 189
ust. 2 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał, iż posiada interes w uzyskaniu zamówienia i może
ponieść szkodę w związku z potencjalnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów
ustawy, czym została wypełniona przesłanka materialnoprawna z art. 179 ust. 1 ustawy.
P
rzepis art. 187 ust. 8 ustawy stanowi, iż odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze, przy czym,
jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90 % wpisu.
Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 187 ust. 8
zdanie pierwsze ustawy, na posiedzeniu umorzyła postępowanie odwoławcze.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy, orzeczono o zwrocie o
dwołującemu 90% kwoty
uiszczonego wpisu.
Izba postanowiła nie zasądzić na rzecz zamawiającego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego z tego względu, że brak jest takiego wniosku zamawiającego, a nadto
wycofanie odwołania nastąpiło na więcej niż jeden dzień niż wyznaczony termin posiedzenia.
Przewodniczący: ………………………..