Sygn. akt: KIO 933/20
WYROK
z dnia 8 lipca 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Katarzyna Poprawa
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 lipca
2020 roku odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 30 kwietnia 2020 roku przez wykonawcę Tormel Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Komornikach w postępowaniu prowadzonym
przez z
amawiającego Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
przy udziale wykonawcy
KBU Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie
z
głaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygnaturze akt KIO 933/20
po stronie Zamawiającego
orzeka
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża odwołującego
wykonawcę Tormel Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Komornikach
i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2019 r. poz. 1843 t.j.), na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje
skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: ……………………..………….
Sygn. akt KIO 933/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, przedmiotem którego jest
dostawa, montaż i uruchomienie automatów parkingowych oraz wprowadzenie stałej organizacji ruchu na
obszarze dzielnicy Wilda i osiedla
Św. Łazarz w Poznaniu (znak sprawy: DZ.PP.341.03.2020
(zwane dalej
„Postępowaniem").
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 14 stycznia 2020 r., pod numerem 2020/S 009-016877.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) zwanej dalej
„ustawą” lub „Pzp”. Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ww. ustawy.
W dniu 30 kwietnia 2020 roku
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało wniesione
odwołanie przez wykonawcę Tormel Sp. z o.o. z siedzibą w Komornikach wobec czynności
zamawiającego polegającej na wyborze oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, naruszenie następujących przepisów:
1) art. 24 ust. 1 pkt 16)-17) Ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 Ustawy poprzez jego niezastosowanie i brak
wykluczenia z udziału w postępowaniu Wykonawcy, który poświadczył nieprawdę
i wprowadził Zamawiającego w błąd, co do spełnienia warunków udziału w postępowaniu
i zakresu posiadanego przez Wykonawcę doświadczenia (zarzut nr 1),
z ostrożności procesowej Odwołujący stawia także zarzut art. 24 ust. 1 pkt 12 Ustawy
w związku z art. 7 ust.1 Ustawy poprzez jego niezastosowanie polegające na zaniechaniu
wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy KBU
Sp. z o.o. w sytuacji, gdy wykonawca ten nie potwierdził spełnienia warunków udziału
w postępowaniu i nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, bowiem nie ma prawa
legitymować się doświadczeniem Konsorcjum, gdyż nie wykonywał wszystkich prac
w ramach Konsorcjum samodzielnie, a niektórych jak serwisowanie nie wykonywał wcale, (zarzut
nr 2),
art. 24 ust. 1 pkt 12 Ustawy oraz art. 22 ust. 1 pkt. 2 Ustawy w związku z art. 7 ust.1 Ustawy
w związku z postanowieniami pkt . IX. 1. 1).- 2).a).a1) SIWZ, (gdyby Izba nie uznała zarzutu art.
24 ust. 1 pkt 16) - 17) Usta
wy) przez jego niezastosowanie polegające na zaniechaniu
wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy KBU
Sp. z o.o. w sytuacji, gdy wykonawca ten nie potwierdził spełnienia warunków udziału
w postępowaniu i nie spełnia warunków udziału w postępowaniu w zakresie wykonania
w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, należycie usługi polegającej
na dostawie, montażu i serwisowaniu systemu składającego się z minimum 200 automatów
parkingowych
współpracujących
z
centrum
(systemem)
kontroli/
nadzoru
i monitoringu w czasie rzeczywistym (online), obsługujących monety lub elektroniczne
instrumenty płatnicze (zarzut nr 3)
art. 91 ust.1 Ustawy w związku z art. 7 ust.1 Ustawy poprzez wybór jako oferty najkorzystniejszej
oferty Wykonawcy KBU Sp z o.o., mimo, że Wykonawca ten nie spełnia warunków udziału
w postępowaniu i złożył nieprawdziwe informacje oraz zaniechanie wyboru oferty Odwołującego,
która to oferta jest ofertą najkorzystniejszą w postępowaniu
Wobec
powyższego Odwołujący wniósł o:
i.
uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności
badania i oceny ofert oraz wyboru oferty wykonawcy KBU Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej,
ii. wykluczenie Wykonawcy KBU Sp.
z o.o. z uwagi na złożenie nieprawdziwych informacji,
iii.
z ostrożności procesowej ewentualnie wykluczenie Wykonawcy z uwagi na niespełnienie
warunków udziału w postępowaniu,
iv.
nakazanie Zamawiającemu powtórzenie czynności badania i oceny oraz wybór oferty
Odwo
łującego jako oferty najkorzystniejszej,
v.
zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania odwoławczego w tym również
zasądzenie kosztów reprezentacji na rozprawie wg norm przepisanych.
Odwołujący
wskazał,
że
posiada
interes
w
uzyskaniu
za
mówienia,
p
onieważ może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego powyżej wskazanych
przepisów Ustawy. Odwołujący złożył ważną ofertę w ww. postępowaniu. Naruszenie przez
Zamawiającego wskazanych przepisów Ustawy może uniemożliwić wybór oferty Odwołującego i tym
samym Odwołujący może ponieść szkodę, polegającą na pozbawieniu go realnych korzyści
finansowych wynikających z możliwości uzyskania przez niego przedmiotowego zamówienia,
przeprowadzonego w sposób należyty.
Powyższe stanowi zatem wystarczającą przesłankę, uprawniającą Odwołującego
do skorzystania ze środków ochrony prawnej, jak o tym mowa w art. 179 ust. 1 Ustawy.
W uzasadnieniu, Odwołujący przedstawił następujący stan faktyczny sprawy.
W
dniu
roku
Odwołujący został poinformowany przez Zamawiającego,
iż w przedmiotowym postępowaniu Zamawiający dokonał wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty
złożonej przez wykonawcę KBU Sp. z o.o.
Z powyższym rozstrzygnięciem Zamawiającego nie sposób się zgodzić, gdyż KBU po pierwsze
i najważniejsze przedstawił nieprawdziwe informacje, co do wykazywania się doświadczeniem
wymaganym w niniejszym postępowaniu. Po drugie zaś nie spełnia warunków udziału
w postępowaniu z uwagi na to, że zadanie którym legitymuję się KBU wykonane na rzecz GKM —
ZIKIT zostało wykonane w ramach Konsorcjum, nie zaś samodzielnie przez KBU.
Wobec powyższego Odwołujący wskazuje swoje uzasadnienie co do postawionych powyżej
zarzutów:
Zarzut nr 1
W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż Wykonawca KBU w oświadczeniu w imieniu
Konsorcjum z dnia 1 kwietnia 2020 roku wskazał, iż wykonał w ramach podziału zadań
w konsorcjum następujące czynności:
1. p
obieranie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania
za pomocą 281 szt. udostępnionych parkomatów,
2. u
dostępnienie wszystkich ww. parkomatów polegające na dostawie i montażu parkomatów
oraz dostaw
ie i instalacji systemu do zarządzania parkomatami,
3. k
ontrola wnoszenia oraz poboru opłat za parkowanie we wszystkich ww. parkomatach,
4. t
ransport gotówki gromadzonej przez wszystkie ww. parkomaty,
dostawa sprzętu.
Ponadto KBU oświadczyło, iż cyt:
W ramach obsługi strefy parkowania KBU wykonywała również naprawy gwarancyjne,
usuwanie usterek, obsługę reklamacji i wymiany sprzętu u producenta we wszystkich
ww. parkomatach.
Serwis sprzętu świadczony był przez zespół serwisantów, w którego skład
wchodzili pracownicy firmy KBU sp. z o.o. i firmy Dropel sp. z o.o. Wyłącznym udziałem Licuas S.A.
było wniesienie wkładu finansowego w realizację zamówienia.
W o
dpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 1 kwietnia 2020 roku, datowanej
na 10 kwietnia 2020 roku, KBU
oświadczyło, iż w ramach Konsorcjum nastąpił podział zadań,
a zadania, które zostały przydzielone KBU pozwalają mu na legitymowanie się doświadczeniem
wymaganym w przedmiotowym postępowaniu. KBU oświadczyło, iż cyt:
KBU Sp. z o.o. wykonywało samodzielnie (lub poprzez własnych podwykonawców) wszystkie
obowiązki wynikające z kontraktu, z wyłączeniem prac serwisowych przy parkomatach, tj.: KBU
samodzielnie wykonało:
dostawę i montaż parkomatów na obszarze SPP - w ilości 281 sztuk,
dostawę i instalację systemu do zarządzania zainstalowanymi parkomatami
kontrolę wnoszenia oraz poboru opłat za parkowanie we wszystkich ww. parkomatach,
transporcie gotówki gromadzonej przez wszystkie ww. parkomaty,
dostawie sprzętu.
2) W ramach obsługi strefy parkowania KBU Sp. z o.o., wspólnie z DROPEL Sp. z o.o., wykonywało
również
naprawy
gwarancyjne,
usuwanie
usterek,
obsługę
reklamacji
i wymiany
sprzętu u producenta we wszystkich ww. parkomatach. Prace serwisowe przy
parkomatach, wykonywane były przez zatrudnianych przez KBU Sp. z o.o. i Dropel
Sp. z o.o. serwisantów, przy czym koordynacja prac serwisowych oraz zapewnienie części
do parkomatów leżała po stronie KBU Sp. z o.o.
Bezsprzecznie zatem należy wskazać, iż KBU oświadczył, iż w ramach dostawy wykazanej
na rzecz GMK-
ZIKIT w zasadzie większość prac zrealizował samodzielnie, natomiast tylko prace
serwisowe wykonywał razem z Dropel Sp. z o.o.
W tym miejscu Odwołujący wskazuje, iż powyższe absolutnie nie jest prawdą
i przeciwstawia temu twierdzenie firmy Dropel
, która, co jest bezsprzeczne (gdyż tak samo wskazuje
KBU) była konsorcjantem i realizowała dostawę na rzecz GMK- ZIKIT.
W
oświadczeniu z dnia 29.04.2020 roku firma Dropel Sp. z o.o. wskazuje, iż cyt:
Działając w imieniu Dropel Sp. z o.o. (KRS 0000292156), w odpowiedzi na Państwa pytanie związane
z zamówieniem publicznym nr DZ.PP.341.03.2020, informuję, że umowa konsorcjum
wr
az z aneksami zawarta między firmami KBU Sp. z o.o., LICUAS S.A. oraz DROPEL Sp. z o.o.
a dotycząca zamówienia publicznego na dostawę i serwis 281 parkomatów do Krakowa przewidywała
współudział wszystkich członków konsorcjum w zarządzaniu całością realizacji zamówienia
(współzarządzanie realizacją zamówienia odbywało się m.in. podczas cotygodniowych spotkań
podsumowujących i comiesięcznych spotkań zarządczych, a na początkowym etapie realizacji
zamówienia były to również wspólne ustalenia co do wyboru producenta parkometrów, przygotowanie
dokumentów niezbędnych dla uzyskania i zawarcia umowy leasingu umożliwiającego nabycie
parkomatów, negocjacje i ustalenia z firmami, które świadczyły na rzecz konsorcjum usługi niezbędne
dla realizacji zamówienia).
Z powyższego zatem wynika, iż umowa przewidywała współudział i współzarządzanie
wszystkich członków Konsorcjum. Żaden z członków Konsorcjum nie nadzorował tych prac
i nie zarządzał innymi podmiotami, ale zamówienie było realizowane wspólnie. Z powyższego zatem
w
ynika, iż żaden z członków Konsorcjum nie może wykazać się całościowym doświadczeniem
w realizacji tego zamówienia, gdyż żaden z nich tego całościowego doświadczenia nie posiada.
Jak wskazuje Dropel Sp. z o. o. w swoim oświadczeniu nie było zarządzania realizacją
zamówienia, ale było współzarządzanie, a zatem doświadczenie w realizacji inwestycji, ciężar
jej prowadzenia i odpowiedzialność za tą inwestycję było wspólne. Słuszny jest zatem wniosek,
iż żaden z konsorcjantów nie może legitymować się doświadczeniem w realizacji tej inwestycji, a tylko
i wyłącznie kolokwialnie rzecz ujmując 1/3 takiego doświadczenia.
W swoim oświadczeniu Dropel Sp z o.o. wskazał także, iż
Do głównych obowiązków DROPEL Sp. z o.o. wynikających bezpośrednio z umowy konsorcjum
w wersji zmienionej Aneksem nr 1 należały m.in.: koordynacja i nadzór nad realizacją kontraktu
w zakresie dotyczącym serwisu i napraw, instalacja parkometrów i dostosowanie do użytkowania
na potrzeby uruchomienia SPP jak i aplikacji webowej dostarczonej przez dostawcę parkomatów,
zapewnienie fundamentów dla parkomatów oraz utrzymywanie serwisowe parkomatów na podstawie
odrębnej umowy podwykonawczej.
Oświadczenie Dropel Sp. z o.o. wskazujące, iż do jej głównych obowiązków wynikających
bezpośrednio z umowy Konsorcjum w wersji zmienionej Aneksem nr 1 należały:
>
koordynacja i nadzór nad realizacją kontraktu w zakresie dotyczącym serwisu i napraw,
>
instalacja parkometrów i dostosowanie do użytkowania na potrzeby uruchomienia SPP
jak i aplikacji webowej,
>
zapewnienie fundamentów dla parkomatów
prowadzi do jednoznacznego wniosku, iż KBU złożył nieprawdziwe informacje, co do zakresu
świadczonego samodzielnie. Jak wynika także z oświadczenia Dropel aplikacja webowa została
dostarczona przez zewnętrznego dostawcę, a nie przez KBU.
Ponadto Dropel świadczył utrzymanie serwisowe parkomatów na podstawie odrębnej umowy
podwykonawczej.
KBU oświadczył, iż wykonywał samodzielnie wszystkie obowiązki wynikające z kontraktu.
Powyższe nie jest prawdą, gdyż jak wskazuje Dropel Sp z o.o., to Dropel wykonywał sporą część
obowiązków wynikających z kontraktu.
Już zatem w tym twierdzeniu KBU mija się z prawdą i oświadcza nieprawdziwe informacje, gdyż
nigdy nie
realizowało samodzielnie zakresu, co do którego oświadczyło.
Zderzając zatem oświadczenie KBU z oświadczeniem Dropel należy wskazać na następujące
Lp
Oświadczenie KBU
Oświadczenie Dropel
Uwagi
Dostawa i montaż
parkomatów
Produkcja i Instalacja
fundamentów pod
parkomaty
zakres Dropel jest
ewidentnie częścią
dostawy
Dostawa i montaż
parkomatów
Montaż na fundamencie
(instalacje) wszystkich
parkomatów
Zakres Dropel jest
ewidentnie częścią
montażu
Dostawa i instalacja
systemu do zarządzania
zainstalowanymi
parkomatami
Dostosowanie do
użytkowania na potrzeby
uruchomienia SPP jak i
aplikacji webowej,
dostarczonej przez
zewnętrznego dostawcę
Zakres Dropel jest częścią
instalacji systemu do
zarządzania, Dostarczenie
aplikacji przez
zewnętrznego dostawcę
wchodzi w zakres
współzarządzania
Dostawa sprzętu
Współzarządzanie
Dostawa sprzętu wchodzi •
w zakres współzarządzania
Serwis i naprawy wspólnie
z Dropel
Koordynacja i nadzór w
zakresie dotyczącym
serwisu i napraw
Serwis i nadzór sprawował
sam Dropel
Serwis i naprawy wspólnie
z Dropel
Samodzielne serwisowanie
w ramach dodatkowej
umowy podwykonawczej
Serwis sprawował tylko i
wyłącznie sam Dropel w
ramach umowy
podwykonawczej, ponadto
samodzielnie sprawował
nadzór i koordynację
Dostawa i
montaż
parkomatów
Produkcyjne
uruchomienie do poboru
opłat
Zakres Dropel wchodzi w
zakres dostawy i montażu
Z tej prostej tabeli wynika jednoznaczny wniosek o przedstawieniu nieprawdziwych informacji.
Nie da się w sposób bardziej wyraźny pokazać jak bardzo KBU mija się z prawdą oraz jak bardzo
ma do czynienia z niezgodnością oświadczenia KBU a stanem rzeczywistym.
Podsumowując należy zacytować powyższe i wskazać dalszą część oświadczenia Dropel, który
wręcz protestuje w swoim oświadczeniu („niezrozumiałe jest”), że KBU w żaden sposób
nie zrealizowała samodzielnie zakresu będącego przedmiotem umowy na rzecz GMK-ZIKIT.
Wobec faktu, że to DROPEL Sp. z o.o. (zgodnie z ustaleniami poczynionymi miedzy członkami
konsorcjum) wykonywał produkcję i instalację fundamentów pod parkomaty, przygotowanie
parkomatów do pracy w SPP w magazynie Dropel Sp. z o.o., konfigurację urządzeń i przystosowanie
do pracy w sieci, a także montaż na fundamencie (instalację) wszystkich parkomatów
i ich produkcyjne uruchomienie do poboru opłat na ulicach miasta Krakowa wg parametrów będących
przedmiotem umowy z GMK-
ZIKIT, niezrozumiałe jest dlaczego firma KBU Sp z o.o. twierdzi,
że samodzielnie wykonywała te prace (tj. w treści przesłanego oświadczenia KBU Sp. z o.o. znajduje
się zapis, iż: „1) KBU Sp. z o.o. wykonywało samodzielnie (lub poprzez własnych podwykonawców)
wszystkie obowiązki wynikające z kontraktu, z wyłączeniem prac serwisowych przy parkomatach,
tj.: KBU samodzielnie wykonało: dostawę i montaż parkomatów na obszarze SPP - w ilości 281
sztuk,(...)".
Jeszcze raz zatem wyraźnymi słowy należy podkreślić, iż KBU poświadczyła nieprawdę. Mało
tego, w opinii Odwołującego jest to tzw. kwalifikowane poświadczenie nieprawdy, poświadczenie
zawinione, złożone z pełną premedytacją poświadczenia nieprawdy i spełniające dyspozycję przepisu
art. 24 ust.1 pkt 16) ustawy Pzp. W myśl tego przepisu z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego wyklucza się wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega
wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria,
zwane dalej "kryteriami selekcji", lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić
wymaganych dokume
ntów. Mając zatem na uwadze powyższy przepis należy wskazać, iż KBU
przedstawiło nieprawdziwe informacje, iż spełnia warunki udziału w postępowaniu. Przedstawienie
tych informacji nastąpiło w wyniku zamierzonego działania, co potwierdza wspomniane wyżej
oświadczenie KBU, które zostało złożone w imieniu Konsorcjum przez Panią E. T.
Po pierwsze, co podkreśla Dropel w swoim oświadczeniu Pani T. nie miała prawa złożyć takiego
oświadczenia w imieniu Konsorcjum, po drugie złożyła je w imieniu Konsorcjum, żeby niejako
podkreślić wagę tego oświadczenia, a mianowicie tego, że nie zostało złożone tylko w imieniu KBU,
a w imieniu całego Konsorcjum. Nie tylko przekroczyła zakres swoich uprawnień, ale niejako
wykorzystała swoje „stare” pełnomocnictwo, aby wygrać przedmiotowe postępowanie.
W konsekwencji art. 104 kc takie oświadczenie jest nieważne.
Umowa zawarta w postępowaniu nr 45/IX/2013 została wykonana w dniu 31.01.2019
i świadczenia z niej wynikające wygasły najpóźniej w tym dniu. Złożenie oświadczenia
jak w piśmie z dnia 1 kwietnia 2020 nie mogło mieć i nie miało na celu wykonania Umowy zawartej
w postępowaniu 45/IX/2013. Dlatego, Pani E. T. nie była upoważniona do składania oświadczeń w
imieniu Konsorcjum na mocy powołanego pełnomocnictwa.
Miała świadomość, iż żaden z Konsorcjantów nie poświadczy jej stanu niezgodnego
z rzeczywistością, zatem postanowiła wykorzystać pełnomocnictwo z czasów Konsorcjum i nadać
mocy temu oświadczeniu poprzez insynuację, że składa je w imieniu Konsorcjum. Tym samym
działania te ewidentnie wskazują na pewien zamiar KBU od samego początku, a zatem na zamiar
wprowadzenia Zamawiającego w błąd, iż KBU spełnia warunki udziału w postępowaniu. Podkreślić
należy, iż Pani E. T. jest Członkiem Zarządu KBU Sp. z o.o.
Takie działanie KBU nie zasługuje w żaden sposób na ochronę, jest to ewidentne działanie
w celu wymuszenia na Zamawiającym wyboru KBU jako wykonawcy wygrywającego przedmiotowe
postępowanie.
W opinii Odwołującego oświadczenie złożone w imieniu Konsorcjum bezsprzecznie wskazuje
na w
ypełnienie znamion z przepisu art. 24 ust.1 pkt 16) ustawy Pzp, ale Odwołujący jedynie
z ostrożności procesowej wskazuje także na zarzut art. 24 ust.1 pkt 17) ustawy Pzp. Niezależnie
jednak od tego, pod który przepis należy zakwalifikować działanie KBU i na podstawie którego
przepisu dokonać jego wykluczenia - należy jeszcze raz wskazać, że KBU oświadczyło nieprawdę.
W tym miejscu wskazuję na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 5 lipca 2019 roku, sygn.
akt: KIO 1160/19, w którym Izba wskazała cyt: „Podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust. 1 pkt
16 p.z.p. może być zastosowana wtedy, gdy wykonawca zamierza wprowadzić zamawiającego
w błąd, a więc jego działanie cechuje wina umyślna, zarówno w zamiarze bezpośrednim,
jak i ewentualnym. Zamiar bezpośredni występuje wtedy, gdy wykonawca chce wprowadzić
zamawiającego w błąd, natomiast zamiar ewentualny wtedy, gdy nie chce, ale przewidując możliwość
wprowadzenia w błąd, godzi się na to. Poza tym ta podstawa wykluczenia może być zastosowana
także wtedy, gdy działanie wykonawcy charakteryzuje rażące niedbalstwo. Nie jest to już wina
umyślna, lecz kwalifikowana postać winy nieumyślnej zakładająca, że osoba podejmująca określone
działania powinna przewidzieć ich skutki. Od zwykłej winy nieumyślnej różni się tym, że przewidzenie
było tak oczywiste, iż graniczy z celowym działaniem.”
Przenosząc powyższy wyrok na stan faktyczny dotyczący przedmiotowego postępowania
należy wskazać, iż KBU działało w zamiarze bezpośrednim - ewidentnie chciało wprowadzić
Zamawiającego w błąd.
W tym miejscu Odwołujący wskazuje na jeszcze jeden wyrok Krajowej izby Odwoławczej,
a mianowicie wyrok z dnia 27 czerwca 2019 roku, sygn. akt: KIO 1067/19, w którym Izba wskazała
cyt: „Mając na względzie, iż art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 p.z.p. to przepisy o charakterze sankcyjnym,
których konsekwencją jest wykluczenie wykonawcy z postępowania, nie jest dopuszczalna
ich
wykładnia
rozszerzająca,
a
ich
stosowanie
winno
mieć
miejsce
wyłącznie
w sytuacjach, w których okoliczności stanu faktycznego wskazują w sposób bezsporny na istniejące
po stronie wykonawcy zamierzone działanie lub rażące niedbalstwo (pkt 16) albo na lekkomyślność
lub niedbalstwo (pkt 17), którego skutkiem było wprowadzenie zamawiającego w błąd.”
I znów odnosząc ten wyrok Izby do stanu faktycznego w przedmiotowym postępowaniu
Odwołujący wskazuje, iż okoliczności niniejszego stanu faktycznego wskazują w sposób bezsporny
na istniejące po stronie wykonawcy zamierzone działanie, którego skutkiem jest wprowadzenie w błąd
Zamawiającego co do spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Biorąc zatem pod uwagę powyższe Wykonawca powinien zostać wykluczony z postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie normy wskazanej w przepisie art. 24 ust.1 pkt 16)
ustawy Pzp. Ewentualnie na podstawie normy wskazanej w przepisie art. 24 ust.1 pkt 17) ustawy Pzp,
przy czym normę tą Odwołujący wskazuje jedynie z ostrożności, gdyż jego zdaniem KBU podlega
wykluczeniu na podstawie art. 24 ust.1 pkt 16) ustawy Pzp. W tym miejscu Odwołujący wskazuje,
iż w przypadku zaistnienia nieprawdziwych informacji, złożenia nieprawdziwego oświadczenia przez
Wykonawcę ustawa Pzp nie przewiduje żadnych możliwości „naprawy” takiego stanu faktycznego,
Wykonawca winien być bezsprzecznie wykluczony z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego. Tak chociażby wskazuje wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 października 2019
roku, sygn. akt: KIO 1938/19, w którym Izba wskazała cyt: „W przypadku zaistnienia przesłanek
z art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 p.z.p. przepis art. 26 ust. 3 p.z.p. nie ma zastosowania
.”
Zatem, Zamawiający nie może teraz wzywać Wykonawcy do uzupełnienia dokumentów,
ale musi wykluczyć KBU z postępowania. Intencją bowiem Ustawodawcy była eliminacja
nieuczciwych Wykonawców, stąd wobec takiego zachowania ustawa Pzp nie przewiduje działań
naprawczych (vide: KIO 1773/19).
Zarzut nr 2
Odwołujący wskazuje jeszcze, ale z bardzo posuniętej ostrożności procesowej, że nawet gdyby Izba
uznała, że KBU nie przedstawił nieprawdziwych informacji to Odwołujący wskazuje, że KBU
nie spełnia warunków udziału w postępowaniu. Stan faktyczny w przedmiotowym postępowaniu
wyraźnie wskazuje, co poświadcza oświadczenie Dropel, iż KBU nie wykonywało samodzielnie
przedmiotowego postępowania, stąd nie może legitymować się całością doświadczenia, a tym samym
n
ie spełnia warunków udziału w postępowaniu. Nawet jeśli przyjąć, iż zarządzanie było podzielone
na 2 lub 3 podmioty to żaden z tych podmiotów nie zarządzał całością, żaden z tych podmiotów
nie nabył doświadczenia w zarządzaniu całością. Każdy z nich zdobył tylko częściowe zarządzanie,
co powoduje, że może legitymować się doświadczeniem tylko w części. Nie ma zatem pewności,
czy poradziłby sobie z zarządzaniem całością takiego przedsięwzięcia, gdyż de facto
nie ma doświadczenia w całości z uwagi na to, że był wspierany przez innych konsorcjantów. Wobec
tego nie może legitymować się doświadczeniem w całości danego przedsięwzięcia, skoro realizował
(współzarządzał) tylko częścią.
Natomiast wracając i podkreślając jeszcze raz do kwestii oświadczenia Dropel należy wskazać,
iż KBU nie może się legitymować całością doświadczenia w tym postępowaniu, bowiem część
zakresu realizował samodzielnie Dropel, co do dostawy i montażu, natomiast samodzielnie Dropel
realizował i nadzorował serwis. Nie dość, że jak oświadczył usługi serwisowania realizował
samodzielnie, to jeszcze sam je nadzorował i koordynował. Wobec takiego oświadczenia Dropel
z powołaniem się przecież na konkretne podstawy (Aneks nr 1) nie sposób nie zauważyć, że KBU
po prostu nie posiada całego doświadczenia w zakresie tego wykazywanego przedsięwzięcia, zatem
nie może legitymować się doświadczeniem co do całości oraz tym samym nie spełnia warunków
udziału w postępowaniu. Nie nabyło bowiem samodzielnie doświadczenia co do realizacji tak dużego
przedsięwzięcia, nie ma doświadczenia w jego samodzielnym zarządzaniu, nie ma w ogóle
doświadczenia w serwisowaniu i wreszcie nie ma samodzielnego doświadczenia co do realizacji
niektórych zakresów, które wykonywał Dropel. W tym miejscu podkreślić należy, że Zamawiający
musi wybra
ć wykonawcę, który daje rękojmię należytego i prawidłowego wykonywania zamówienia,
a zatem który zapewni Zamawiającemu, że poradzi sobie z realizacją zamówienia,
bo ma doświadczenie, bo wykonywał już podobne realizację itd. KBU nie zapewnia rękojmi należytego
wykonania zamówienia, bo KBU nie ma samodzielnego doświadczenia w realizowaniu tak dużej
inwestycji, jakiego to doświadczenia oczekuje Zamawiający. Ma 1/3 udziału w zarządzaniu,
ma samodzielne realizowanie ale tylko i wyłącznie pewnych zakresów oraz nie ma w ogóle
doświadczenia w serwisowaniu, koordynacji i nadzorze tego serwisowania. Jednoznaczny zatem jest
wniosek, że nie spełnia warunków udziału w niniejszym postępowaniu - warunków postawionych
przez Zamawiającego.
Podkreślić należy, iż orzecznictwo i doktryna wypracowały stanowisko, zgodnie z którym
przyjmuje się, że wykonawca nie nabywa doświadczenia „merytorycznego” przez sam fakt bycia
członkiem grupy wykonawców. Realne doświadczenie nabywa wyłącznie poprzez bezpośredni udział
w realizacji choc
iażby jednej z części zamówienia, do którego całościowego wykonania zobowiązana
była grupa wykonawców. Gdy wykonawca polega na doświadczeniu grupy wykonawców, której
był członkiem, doświadczenie to należy oceniać w zależności od konkretnego zakresu udziału tego
wykonawcy, a więc jego faktycznego wkładu w prowadzenie działań, które były wymagane
od tej grupy w ramach danego zamówienia publicznego. Takie stanowisko jest pokłosiem opinii
wyrażonej w wyroku TSUE z 4 maja 2017 w sprawie C-387/14 Esaprojekt:
2) [...], gdy wykonawca polega na doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem,
doświadczenie to należy oceniać w zależności od konkretnego zakresu udziału tego wykonawcy,
a więc jego faktycznego wkładu w prowadzenie działań, które były wymagane od tej grupy w ramach
danego zamówienia publicznego.
63) [...], wykonawca nabywa realne doświadczenie nie przez sam fakt bycia członkiem grupy
wykonawców i bez względu na to, jaki miał w tę grupę wkład, lecz wyłącznie poprzez bezpośredni
udział w realizacji przynajmniej jednej z części zamówienia, do którego całościowego wykonania
zobowiązana jest ta grupa wykonawców.
64) Wynika z tego, że wykonawca nie może polegać, do celów wymaganego przez instytucję
zamawiającą doświadczenia, na realizacji świadczeń przez innych członków grupy wykonawców,
w których realizacji faktycznie i konkretnie nie brał udziału.
65) W świetle powyższego odpowiedź na piąte pytanie powinna brzmieć tak, iż art. 44 dyrektywy
2004/18 w związku z art. 48 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy oraz zasadą równego traktowania wykonawców,
zapisaną w art. 2 tej dyrektywy, należy interpretować w ten sposób, że nie dopuszcza on, aby
wykonawca biorący indywidualnie udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
polegał na doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu
publicznym, jeżeli faktycznie i konkretnie nie uczestniczył w jego realizacji."
Mając na względzie orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej należy wskazać, że dominuje pogląd
wedle którego „doświadczenie nabyte w ramach konsorcjum wymaga indywidualnej analizy
konkretnego stanu faktycznego i badania realnego udziału w realizacji danego zadania każdego
z członków konsorcjum. Wskazuje się także, że wykonawca nabywa doświadczenie nie przez sam
f
akt bycia członkiem konsorcjum, lecz przez bezpośredni udział w realizacji części zamówienia,
do którego wykonania zobowiązana jest cała grupa wykonawców. W sytuacji, gdy wykonawca polega
na doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem, to doświadczenie tego wykonawcy należy
ocenić w zależności od konkretnego zakresu udziału tego wykonawcy, czyli jego faktycznego wkładu
w prowadzenie działań, które były wymagane od tej grupy w ramach danego zamówienia publicznego"
(vide: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 grudnia 2018, KIO 2534/18, podobnie wyrok Krajowej
Izby Odwoławczej z 27 sierpnia 2018, KIO 1607/18).
W kolejnym wyroku Krajowa Izba Odwoławcza zauważa, iż „niewystarczające jest w ocenie Izby
powoływanie się na potencjał całego konsorcjum - bez wyraźnego wskazania jaką część - i o jakiej
wartości - realizował Odwołujący (występujący poprzednio w konsorcjum) (vide: wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z 4 października 2017, KIO 1987/17).
Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyroku z 1 lutego 2018, sygn. akt II GSK
4133/17 stwierdził, że „w ramach zespołu podmiotów tworzących konsorcjum każdy z nich ma inny
zasób doświadczenia i wiedzy gdyż realizuje swoje zadania na różnych odcinkach
i z różnym zaangażowaniem. Wykonanie zadania przez konsorcjum nie jest faktycznym wykonaniem
zadania przez danego wykonawcę. Nie można wykluczyć, że w określnym stanie faktycznym
konsorcjant wykonujący określoną część zamówienia nabędzie istotnie doświadczenie takie jak przy
realizacji całości zamówienia. Wykonanie zadania przez konsorcjum nie jest faktycznym wykonaniem
zadania przez każdego z jego uczestników. Każdy z wykonawców w ramach konsorcjum realizuje
przypisane mu zadania, nabywając doświadczenie w tym zakresie, a nie w zakresie zadań
realizowanych p
rzez innych wykonawców."
W świetle powyższych wyroków należy jednoznacznie wskazać, iż Wykonawca KBU nabył
doświadczenie poprzez realizację przypisanego mu zadania, nie nabył zatem zadania realizowanego
przez innych Wykonawców, w tym przez Dropel. Tym samym nie nabył doświadczenia, co do realizacji
całości zadania realizowanego na rzecz GMK- ZIKIT, ale jedynie jego część.
Zarzut nr 3
Wykonawca nie posiada wymaganego przez Zamawiającego doświadczenia zawodowego. Wynika
to z zupełnie odmiennego przedmiotu zamówienia w niniejszym postępowaniu od tego które zostało
zrealizowane na podstawie Umowy nr 28/ZIKiT/2014.
Przedmiot zmówienia wykonany na podstawie
Umowy nr 28/ZIKiT/2014 nie pozwala na wykazanie się dostatecznym doświadczeniem w niniejszym
postępowaniu.
W niniejszym postępowaniu Zamawiający wymagał posiadania doświadczenia w postaci wykonania
należycie w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, dostawy, montażu
i serwisowaniu systemu
składającego się z minimum 200 automatów parkingowych współpracujących
z centrum (systemem) kontroli/ nadzoru
i monitoringu w czasie rzeczywistym (online), obsługujących
monety lub elektroniczne instrumenty płatnicze (pkt. IX. 1.1).- 2).a).a1) SIWZ).
Syste
m to nie tylko urządzenia do poboru opłaty ale przede wszystkim system informatyczny, który
pozwala na zarządzanie parkomatami online. Zamawiający wyraźnie wskazał na wymóg sprawowania
przez system nie tylko monitoringu i kontroli nad parkomatami ale także nadzoru. Natomiast w definicji
„nadzoru” mieści się ‘kontrola’ + ‘ingerencja’ czyli wydawanie wiążących poleceń, tj. zdalne sterowanie
i zarządzanie systemem.
Zamawiający wymaga wykazania się doświadczeniem w zakresie dostawy i serwisowania
systemu gdyż istotną częścią niniejszego zamówienia jest dostawa całego oprogramowania
wraz z
integracją, serwisowanie oprogramowania do zarządzania systemem i szkolenie
z obsługi tego oprogramowania (w tym usuwaniem wad oprogramowania), udzielenie
Zamawiającemu 12 letniej licencji na System/oprogramowanie m.in. w celu obsługi, zarządzania
parkomatami
uwzględniającej
rozbudowę/zmianę
System/oprogramowanie
jako
całości
oraz oprogramowania w
poszczególnych parkomatach wraz z przekazaniem Zamawiającemu
odpowiednich kodów, aplikacji, danych, oprogramowania, itd. (patrz pkt. III. 2.5.31, 2.13-2.17, pkt. VII.
2. SIWZ). Wykonawca jest zobowiązany dokonać integracji i zmiany dostarczonego oprogramowania
celem połączenia z innymi systemami Zamawiającego, m.in. z serwerami bazodanymi, systemem
obsługi biura strefy parkowania, systemem windykacyjnym, systemem kontroli i urządzeń mobilnych
oraz systemami bankowymi.
Zamawiający zapewnia sobie sprawowanie kontroli technicznej nad centrum danych systemu
nadzorującego pracę automatów parkingowych, realizację audytu bezpieczeństwa systemu a także
możliwość dalszej samodzielnej zmiany/rozbudowy oprogramowania, wprowadzanie i testowanie
nowych funkcjonalności.
Czynności ww. nie wchodziły natomiast w zakres zamówienia wykonanego na mocy Umowy
nr 28/ZIKiT/2014. Wykonawca KBU Sp. z o.o. nie tylko nie zrealizował serwisowania
systemu/oprogramowania
ale
nawet
nie
miała
miejsca
żadna
dostawa
systemu/oprogramowania. Należy podkreślić, iż w ogóle przedmiotem zamówienia
wykonanego na mocy Umowy nr 28
/ZIKiT/2014 nie była dostawa ale wyłącznie usługa
w rozumieniu art. 2 pkt 10 Ustawy.
Przedmiotem niniejszego zamówienia jest ‘dostawa’ parkomatów i systemu a nie ‘usługa’
dotycząca parkomatów i systemu. (Jedyną zamawianą usługą w niniejszym postępowaniu
jest usługa serwisowania urządzeń oraz systemu.) W ramach realizacji niniejszego zamówienia
ma nastąpić bowiem wydanie Zamawiającemu rzeczy, środków, dokumentów, praw, zapewniających
Zamawiającemu przeniesienie posiadania na Zamawiającego, w tym faktyczne władztwo
nad parkomatami oraz systemem / oprogramowaniem (możliwość rozporządzania). Zamawiający
w ramach niniejszego zamówienia nabywa własność parkomatów wraz z rękojmią na urządzenia.
Zamawiający nabywa licencję do oprogramowania pozwalającą na wprowadzanie zmian
do oprogramowania. Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, Zamawiający ma możliwość
aktywnej ingerencji, zdalnego wprowadzenie zmian w parkomatach i ich oprogramowaniu a nie tylko
biernego monitoringu funkcjonowania parkomatów. Dlatego tak ważna jest odpowiednia wiedza
i doświadczenie wykonawcy.
W konsekwencji opisu przedmiotu zamówienia „na dostawę”, Zamawiający adekwatnie,
w zakresie warunków udziału w postępowaniu, wymaga od Wykonawcy doświadczenia
w realizacji „dostawy” parkomatów i systemu - pkt. IX. 1. 1).- 2).a).a1) SIWZ a nie „usługi”
dotyczącej parkomatów i systemu (jedyną wymaganą usługą w niniejszym postępowaniu
jest usługa serwisowania urządzeń oraz systemu). Natomiast elementem odróżniającym
„dostawę” od „usługi” jest przeniesienia posiadania i władztwa faktycznego.
Zamówienie, które ma być zrealizowane w wyniku postępowania nr DZ.PP.341.03.2020 to dostawa
urządzeń do poboru opłat (wraz z dostawą systemu/ oprogramowania do zarządzania
oraz jego serwisowaniem).
Natomiast zamówienie zrealizowane na podstawie umowy nr 28/ZIKiT/2014 z dnia 21 stycznia 2014
roku to wyłącznie świadczenie usługi polegającej na poborze opłat od dnia 1.02.2014 do dnia
31.01.2019 (usługi w rozumieniu art. 2 pkt 10 Ustawy) z wyłączeniem serwisowania
sys
temu/oprogramowania. Wnika to m.in. z faktu, iż:
Podstawowym obowiązkiem wykonawcy zgodnie z § 5 pkt. 1 Umowy nr 28/ZIKiT/2014 z dnia 21
stycznia 2014 była usługa polegająca na kontroli wnoszenia opłat i poborze opłat
za pośrednictwem parkomatów. Potwierdzeniem jest wynagrodzenie w zryczałtowanej wysokości
58,95% wpływów z opłat za parkowanie. Ponadto ZIKiT wymagał zapewnienia 12 zespołów,
których zadaniem było wyłącznie ciągłe kontrolowanie pobór opłat (ustalanie pojazdów bez opłaty
za parkowanie). ZIKiT
nie wymagał zapewnienia zespołów serwisowych (patrz pkt. 3 OPZ
postępowania nr 45/IX/2013).
Zamawiający nie posiadał w trakcie umowy władztwa faktycznego nad parkomatami
ani nad ich oprogramowaniem, nie miało miejsca przeniesienie posiadania (w zakresie
parkomatów, systemu/oprogramowania) na Zamawiającego. Zamawiający nie miał możliwości
zarządzania, rozporządzania parkomatami ani nie dysponował nimi. Zamawiający nie nabył
w trakcie umowy prawa własności do parkomatów ani nie przysługiwała mu rękojmia ani gwarancja
jakości.
Zamawiającemu nie dostarczono oprogramowania (ani wersji instalacyjnych, ani kodów
źródłowych, ani instrukcji instalacji, nie przeszkolono w zakresie serwisowania i administrowania
systemem lokalnym/zdalnym zarządzania urządzeniami) ani kodów dostępu pozwalających
na ingerencję w parkomaty.
Zamawiającemu nie udzielono ani nie przeniesiono na niego jakichkolwiek praw autorskich
do oprogramowania/systemu
do zarządzania parkomatami (np. licencji do oprogramowania)
ani w trakcie trwania umowy ani po jej zakończeniu (patrz umowa nr 28/ZIKiT/2014 z dnia 21
stycznia 2014 wraz z opisem przedmiotu zamówienia). Zamawiający w ramach zamówienia
nie nabył w szczególności:
a.
licencji na oprogramowanie Parkfolio (oprogramowanie własności Flowbird SAS 100 Aavenue
de Suffren, 75-
015 Francja) umożliwiającej zarządzanie parkomatami,
b.
licencji pozwalającej na ingerencję w oprogramowanie parkomatów Parkeon modeli Strada
PAL i Strada Evolution 2,
c.
Certyfikacji PCI-
DSS (od PCI Security Standards Council) dotyczącej usługi realizacji
transakcji płatniczych bezgotówkowych łub równoważnych.
System „do zarządzania” parkomatami pozwalał Zamawiającemu wyłącznie na bierny zdalny
podgląd niektórych aspektów funkcjonowania urządzenia (i tylko do dnia 31.01.2019) jednak
bez możliwości wprowadzania zmian do oprogramowania oraz do urządzenia. Podgląd
ten zapewniany był jako SaaS (‘Software as a Service’ czyli usługa bez konieczności jakichkolwiek
czynności serwisowych). System „do zarządzania” parkomatami zrealizowany był przez firmę
FLOWBIRD, która zapewnia podgląd w formie usługi bez wykonania dostawy oprogramowania.
W takim stanie faktycznym nie może mieć miejsca serwis systemu.
Przedmiotem zamówienia nie było oprogramowanie, ani jego dostawa, ani korzystanie z niego
(jak
również
w
ramach
realizacji
zamówienia
nie
miała
miejsca
dostawa
systemu/op
rogramowania). Bowiem przedmiotem zrealizowanego zamówienia była wyłącznie
usługa podglądu niektórych aspektów funkcjonowania parkomatów, usługa przetwarzania
lub przechowania danych przez usługodawcę z wyłączeniem elementu korzystania
z oprogramowania p
rzez Zamawiającego. W konsekwencji niemożliwe było serwisowanie
oprogramowania ani nabycie doświadczenia przez KBU sp. z o. w zakresie serwisowania
oprogramowania/systemu.
Wykonawca KBU sp. z o.o. (ani żaden z konsorcjantów) nie mógł zatem nabyć doświadczenia
w zakresie dostawy, montażu i serwisowania systemu a w szczególności w zakresie serwisowania
systemu/oprogramowania do zarządzania parkomatami. Wykonawca nie spełnia zatem warunku
udziału w postępowaniu (art. 22 ust. 1 Ustawy).
Wykonawca nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu gdyż nie przedstawił
dowodów na okoliczność, iż posiada doświadczenie w zakresie należytego wykonania „dostawy,
montażu i serwisowaniu systemu” (pkt. IX. 1. 1).- 2).a).a1) SIWZ), w szczególności
systemu/oprogramowania do
zarządzania parkomatami oraz doświadczenia w zakresie serwisowania
systemu/oprogramowania do zarządzania parkomatami (art. 24 ust. 1 pkt. 12 Ustawy).
Takiego dowodu nie może stanowić:
i.
oświadczenie Zarządu Dróg Miejskich w Krakowie znak NO.055.88.2019/2 ponieważ:
W oświadczeniu tym wskazuje się na wykonanie dostawy i instalacji systemu. Oświadczenie
to powinno być jednak interpretowane w powiązaniu z treścią Umowy nr 28/ZIKiT/2014 z dnia
21 stycznia 2014 i OPZ. Jak zostało wyżej wykazane, przedmiotem tej Umowy było wyłącznie
świadczenie „usług” w rozumieniu art. 2 pkt. 10 Ustawy a nie wykonywanie „dostaw”
w rozumieniu art. 2 pkt. 2 Ustawy i w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dlatego
też, oświadczenie to nie potwierdza posiadania doświadczenia w zakresie realizacji ‘dostawy’.
Oświadczenie to nie pozwala na potwierdzenie posiadania doświadczenia w zakresie
„serwisowania” systemu/oprogramowania do zarządzania parkomatami ponieważ odnosi
się wyłącznie do „dostawy i instalacji systemu” z pominięciem „serwisowania”
systemu/oprogramowania.
Oświadczenie odnosi się do doświadczenia całego konsorcjum łącznie bez wskazania,
iż doświadczenie nabył wykonawca KBU Sp. z o.o.
ii.
oświadczenie z dnia 1 kwietnia 2020 ponieważ:
w
oświadczeniu tym poświadczono nieprawdę. W oświadczeniu wskazuje się, iż były
wykonywane
„naprawy gwarancyjne”, co nie jest możliwe, gdyż nie obowiązywała
gwarancja jakości (nie została udzielona i nie przywidywała jej umowa). Gwarancja jakości jest
zwycz
ajowo udzielana przy sprzedaży a umowa nr 28/ZI KiT/2014 wyraźnie wykluczała
sprzedaż/przeniesienie własności w trakcie realizacji Umowy.
Umowa nie przewidywała także obowiązku obsługi reklamacji. Nie miała miejsca obsługa
reklamacji. W oświadczeniu poświadczono nieprawdę.
Oświadczenie potwierdza tylko, iż miała miejsce realizacja usługi „pobierania opłat” i „kontroli
wnoszenia oraz poboru opłat”.
Oświadczenie to nie pozwala na potwierdzenie posiadania doświadczenia w zakresie
„serwisowania” systemu/oprogramowania do zarządzania parkomatami ponieważ odnosi
się wyłącznie do „dostawy i instalacji systemu” z pominięciem doświadczenia w „serwisowaniu”
systemu/oprogramowania.
KBU sp. z o.o. posługuje się sformułowaniem „udostępnienie” parkomatów zamiast „dostawa”.
Oznacza to, iż KBU sp. z o.o. nie potwierdza wykonania „dostawy” a potwierdza
brak przekazania władztwa faktycznego nad parkomatami z KBU sp. z o.o. na Zamawiającego.
Oświadczenie nie potwierdza także wykonania ‘dostawy’ i montażu parkomatów ani dostawy
i instalacji systemu do zarządzania parkomatami zważywszy na treść Umowy nr 28/ZI
KiT/2014 i definicję ‘dostaw’ i ‘usług’.
W oświadczeniu tym poświadczono nieprawdę, gdyż serwis sprzętu świadczony był przez
zespół serwisantów, w którego skład nie wchodzili pracownicy firmy KBU sp. z o.o.
ani zleceniodawcy KBU sp. z o.o. ale tylko i wyłącznie pracownicy firmy Dropel sp. z o.o.
Serwis wykonała tylko i wyłącznie firma Dropel sp. z o.o. (Dropel sp. z o.o. wykonał
(bez udziału KBU sp. z o.o.) w celu realizacji zamówienia, którego dotyczyła Umowa
nr 28/ZIKiT/2014, m.in.:
1. p
rowadził podręczny magazyn części zamiennych do realizacji usuwania awarii,
2. u
suwał awarię oraz uszkodzenia parkomatów w czasie zadeklarowanym,
3. p
rowadził czynności związane z czyszczeniem i usuwaniem etykiet, reklam z parkomatów,
4. r
ealizował naprawy w oparciu o powiadamianie z systemu nadrzędnego zarządzającego
parkomatami zainstalowanego na serwerach firmy Parkeon we Francji (producent
parkomatów), Dropel samodzielnie ustalał zakres i kolejność wykonywanych czynności
w ramach serwisowania.
5. z
atrudniał do realizacji zadania 3 osoby, które miały za zadanie usunięcie usterek i naprawę
parkomatów,
6. w
ymieniał papier termiczny w parkomatach,
7. p
osiadał flotę pojazdów do realizacji napraw w ilości 3 aut,
8. n
ie naprawiał uszkodzonych części, części uszkodzone były przekazywane do firmy KBU.
Dropel sp. z o.o. wskazywał KBU jakie i ile części KBU zobowiązana jest dostarczyć firmie
Dropel w celu uzupełnienia magazynu podręcznego i w jakim czasie. Dropel sp. z o.o.
posiadał wiedzę w tym zakresie i magazyn podręczny części zamiennych sprawnych
by
ł uzupełniany na bieżąco przez Dropel. Dropel koordynował serwisowanie i zarządzał
nim.
Usługa serwisowania parkomatów jest autonomiczna i nie wymaga żadnych innych
czynności faktycznych, czynności zarządzania i koordynowania niż te, które wykonał
Samodzielnie Dropel. Wydzielenie serwisowania do samodzielnego wykonania przez
jednego z konsorcjantów (tutaj Dropel) jest konieczne z uwagi na ponoszenie
odpowiedzialności za gotówkę zgromadzoną w parkomatach. Z tego względu
nie dopuszcza się wspólnej odpowiedzialności i wspólnego dostępu.
Dropel sp. z o.o. nie przekazał KBU Sp. z o.o. wiedzy i doświadczenia dotyczącego
serwisowania
parkomatów).
iii.
oświadczanie z dnia 10 kwietnia 2020 ponieważ:
- O
świadczenie to nie pozwala na potwierdzenie posiadania doświadczenia w zakresie
„serwisowania” systemu/oprogramowania do zarządzania parkomatami ponieważ odnosi
się wyłącznie do „dostawy i instalacji systemu” z pominięciem „serwisowania”
systemu/oprogramowania.
KBU sp. z o.o. wyraźnie wskazuje, iż KBU Sp. z o.o. wykonywało samodzielnie (lub poprzez
własnych podwykonawców) wszystkie obowiązki wynikające z kontraktu, z wyłączeniem
prac serwisowych przy parkomatach.
W oświadczeniu tym poświadczono nieprawdę, gdyż KBU sp. z o.o. nie prowadziła
koordynacji prac
serwisowych ani parkomatów ani systemu/oprogramowania. KBU sp. z o.o.
nie zarządzała serwisowaniem parkomatów ani serwisowaniem systemu/oprogramowania ani
realizacją dostaw.
Zastosowanie znajdują także te same zastrzeżenia i okoliczności jakie Odwołujący wniósł
odnośnie oświadczenie z dnia 1 kwietnia 2020.
Wykonawca KBU Sp. z o.o. nie posiada doświadczenia w realizacji dostawy ani w zakresie
serwisowania systemu/oprogramowania bowiem w ramach Umowy nr 28/ZIKiT/2014 z dnia 21
stycznia 2014 zawartej pomiędzy konsorcjum firm KBU Sp. z o.o., Licuas S.A., Dropel Sp. z o.o.
a Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie (ZIKiT) KBU Sp. z o.o. wykonał tylko
usługę ale już nie dostawę oraz nie wykonał serwisowania systemu/oprogramowania.
Wykonawca KBU Sp. z o.o. nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu (pkt IX. 1.2 b2)
tiret trzecie SIWZ) gdyż nie przedstawił dowodów na okoliczność, iż dysponuje osobą posiadającą
doświadczenie w zakresie zrealizowania usługi polegającej na serwisowaniu urządzeń połączonych
we wspólny system zarządzający (minimum 250 szt. urządzeń dla jednej wspólnej instalacji) ponieważ
w ramach Umowy nr 28/ZI
KiT/2014 nie został zapewniony system zarządzający (system
ten nie zarządzał systemem ale zapewniał wyłącznie podgląd systemu).
Wykonawca KBU Sp. z o.o. wprowadził Zamawiającego w błąd wskazując, iż posiada
doświadczenie wymagane w pkt. IX. 1. 1).- 2).a).a1) SIWZ i w pkt. IX. 1.2 b2) tiret trzecie SIWZ
oraz poświadczył nieprawdę w oświadczeniach z dnia 1 kwietnia 2020 i z 10 kwietnia 2020
oraz w oświadczeniu zawierającym wykazu osób pn. „Załącznik nr 12 do SIWZ
nr ref. DZ.PP.341.03.2020”.
Konkludując, Wykonawca KBU winien być wykluczony z przedmiotowego postępowania
z uwagi na przedstawienie nieprawdziwych i
nformacji, jeśli jednak Izba nie potwierdzi tego zarzutu
Wykonawca KBU winien być wykluczony z udziału w postępowaniu z uwagi na niespełnienie warunku
udziału w postępowaniu.
Mając na uwadze powyższe, odwołanie niniejsze jest zasadne i konieczne, a Odwołujący
wnosi o jego uwzględnienie.
Do postępowania odwoławczego, dnia 5 maja 2020 zgłosił przystąpienie po stronie
Zamawiającego wykonawca KBU Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (dalej Przystępujący) wnosząc
o oddalenia odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Odwołującego i Przystępującego, na podstawie
zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, oraz pisemnej odpowiedzi
Zamawiającego na odwołanie, pisma procesowego Przystępującego, oświadczeń
i stanowisk złożonych ustnie do protokołu, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
co następuje:
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła skuteczność zgłoszonego przystąpienia do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego wobec spełnienia wymogów określonych w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp
i dopuściła ww. wykonawcę do udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze Uczestnika
postępowania.
Izba uznała, że Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których
mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem środki ochrony prawnej określone
w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi,
jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz
orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, w ocenie Izby odwołanie
nie zasługuje na uwzględnienie.
Na wstępie Izba wskazuje, że rozpoznając zarzuty podniesione w odwołaniu ocenia
czynności podjęte przez Zamawiającego, odpowiadając na pytanie czy Zamawiający poprzez
wykonanie konkretnych czynności w postępowaniu, lub poprzez zaniechanie czynności
do których wykonania był zobowiązany na podstawie ustawy, naruszył przepisy prawa zamówień
publicznych.
W analizowanym stanie faktycznym w ocenie
Izby, Zamawiający nie naruszył przepisów
prawa zamówień publicznych w zakresie wskazanym w odwołaniu.
Izba, w pierwszej kolejności odniosła się do zarzutu wskazanego w odwołaniu jako zarzut
drugi, tj. naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 Ustawy
w związku z art. 7 ust.1 Ustawy poprzez jego
niezastosowanie polegające na zaniechaniu wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego wykonawcy KBU
Sp. z o.o. w sytuacji, gdy wykonawca ten nie potwierdził spełnienia
warunków udziału w postępowaniu i nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, bowiem
nie ma prawa legitymować się doświadczeniem Konsorcjum, gdyż nie wykonywał wszystkich prac
w ramach Konsorcjum samodzielnie, a niektórych jak serwisowanie nie wykonywał wcale, uznając
iż jego rozpoznanie jest kluczowe dla oceny pozostałych zarzutów.
Zgodnie z warunkiem udziału w postępowaniu ustanowionym w treści SIWZ pkt IX.1.1) 2) a)
a1)
o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału
w postępowaniu dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej. Wykonawca spełni warunek jeśli
wykaże że posiada odpowiednie doświadczenie zawodowe tj. wykonał w okresie ostatnich 5 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy
– w tym okresie, należycie, co najmniej jedną usługę polegającą na dostawie, montażu
i serwisowaniu systemu składającego się z minimum 200 automatów parkingowych
współpracujących z centrum (systemem) kontroli / nadzoru i monitoringu w czasie rzeczywistym
(onl
ine), obsługujących monety lub elektroniczne instrumenty płatnicze.
Na potwierdzenie spełnienia ww. warunku, wykonawca winien złożyć wykaz usług wykonanych
w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich przedmiotu, dat i podmiotów,
na rzecz których usługi zostały wykonane oraz załączeniem dowodów określających czy usługi
zostały wykonane należycie (zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 10 do SIWZ).
Przystępujący, na potwierdzenie spełnienia ww. warunku udziału w postępowaniu, wskazał
usługę polegającą na dostawie, montażu i serwisie systemu składającego się z 281 automatów
parkingowych współpracujących z systemem kontroli / nadzoru i monitoringu w czasie
rzeczywistym obsługujących monety, elektroniczne instrumenty płatnicze, realizowaną w okresie
31.01.2019 dla Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, którego
zadania następnie realizował Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Na potwierdzenie należytego
wykonania usługi, Przystępujący złożył referencję wystawioną przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa
dla realizacji umowy nr 28/ZIKiT/2014 (dotyczącej powyższej usługi).
Z treści referencji wynika, iż przedmiotowe zadanie zostało zrealizowania przez Konsorcjum firm:
KBU Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, Licuas S.A. z siedzibą w Madrycie oraz Dropel Sp. z o.o.
z siedzibą w Bolechowicach.
Pismem z dnia 1 kwietnia 2020 r.
Zamawiający wystąpił do Przystępującego zgodnie
z art. 26 ust. 4 Pzp do złożenia wyjaśnień dotyczących złożonego wykazu usług w zakresie
określenia jaki był rzeczywisty (faktyczny) zakres czynności wykonywanych przez Przystępującego
w ramach realizacji pr
zywołanej usługi na potwierdzenie spełnienia warunku udziału
w postępowaniu, a w szczególności czy zakres ten obejmował wszystkie, czy też wyłącznie
niektóre czynności wykonywane w ramach zamówienia.
W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, Przystępujący pismem z dnia 10 kwietnia 2020
roku
wyjaśnił, że:
Ww. zamówienie realizowane było w formie konsorcjum, jednakże podział obowiązków pomiędzy
konsorcjantami doprowadził do uzyskania przez KBU Sp. z o.o. doświadczenia w zakresie
wskazanym w Wykazie usług, tj. w dostawie, montażu oraz serwisie systemu składającego
się z 281 automatów parkingowych współpracujących z systemem kontroli/nadzoru i monitoringu
w czasie rz
eczywistym obsługujących monety elektroniczne instrumenty płatnicze. Podział prac
pomiędzy konsorcjantami realizującymi to zamówienie został bowiem ukształtowany w taki sposób,
że:
1) KBU Sp. z o.o. wykonywało samodzielnie (lub poprzez własnych podwykonawców) wszystkie
obowiązki wynikające z kontraktu, z wyłączeniem prac serwisowych przy parkomatach,
tj.: KBU samodzielnie wykonało:
dostawę i montaż parkomatów na obszarze SPP – w ilości 281 sztuk,
dostawę i instalację systemu do zarządzania zainstalowanymi parkomatami
kontrolę wnoszenia oraz poboru opłat za parkowanie we wszystkich ww.
parkomatach,
transporcie gotówki gromadzonej przez wszystkie ww. parkomaty,
dostawie sprzętu.
2) W ramach obsługi strefy parkowania KBU Sp. z o.o., wspólnie z DROPEL Sp. z o.o., wykonywało
również naprawy gwarancyjne, usuwanie usterek, obsługę reklamacji i wymiany sprzętu
u producenta we wszystkich ww. parkomatach. Prace serwisowe przy parkomatach, wykonywane
były przez zatrudnianych przez KBU Sp. z o.o. i Dropel Sp. z o.o. serwisantów, przy czym
koordynacja prac serw
isowych oraz zapewnienie części do parkomatów leżała po stronie
KBU Sp. z o.o.
3) Wyłącznym udziałem LICUAS S.A. było wniesienie wkładu finansowego w realizację
zamówienia. Spółka ta nie brała udziału w wykonywaniu jakichkolwiek prac związanych z realizacją
ww. zamówienia.
(…)
Z uwagi na wskazany
powyżej zakres obowiązków KBU Sp. z o.o. oraz status Lidera Konsorcjum
należy przyjąć, iż KBU Sp. z o.o. faktycznie wykonało całość zakresu wskazanego powyżej
zamówienia, a w konsekwencji nabyło doświadczenie w zakresie wskazanym w Wykazie usług
i potwie
rdzającym spełnianie warunku, o którym mowa w punkcie IX.1.2 lit. a1 SIWZ.
Zamawiający w dniu 20 kwietnia 2020 roku dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej, za którą
została uznana oferta złożona przez Przystępującego.
Odnosząc się do powyższego zarzutu, w ocenie Izby zarzut należy uznać za niezasadny.
Izba wskazuje, że do oceny doświadczenia zdobytego w ramach konsorcjum należy
każdorazowo podchodzić indywidualnie biorąc pod uwagę przede wszystkim treść warunku udziału
w postępowaniu, konkretne działania wykonawców podejmowane podczas realizacji referencyjnej
umowy wskazanej
na potwierdzenie spełnienia warunku oraz faktyczną możliwość wyodrębnienia
i
podziału zadań pomiędzy poszczególnych członków konsorcjum.
Analiza przedmiotowego stanu faktycznego, nie pozwala
zgodzić się z twierdzeniem
Odwołującego, iż Przystępujący nie potwierdził spełnienia warunku udziału w postępowaniu,
bowiem nie ma prawa legitymować się doświadczeniem Konsorcjum, gdyż nie wykonał wszystkich
prac
w ramach Konsorcjum samodzielnie, a niektórych jak serwisowanie nie wykonał wcale.
Nie jest również uzasadnione twierdzenie, że żaden z konsorcjantów nie zarządzał całością, żaden
z nich nie nabył doświadczenia w zarządzaniu całością, oraz że każdy z nich zdobył tylko
częściowe zarządzanie, co powoduje że może legitymować się doświadczeniem tylko w części.
Dowód złożony przez Odwołującego na potwierdzenie powyższego zarzutu – oświadczenie
konsorcjanta Dropel Sp. z o.o. z 29 kwietnia 2020 roku, w ocenie Izby nie pozwala
na wyprowadzenie wniosków, uzasadniających postawiony zarzut.
Z oświadczenia wyraźnie wynika współudział wszystkich członków konsorcjum
w zarządzaniu całością realizacji zamówienia (współzarządzanie realizacją zamówienia odbywało
się m.in. podczas cotygodniowych spotkań podsumowujących i comiesięcznych spotkań
zarządczych, a na początkowym etapie realizacji zamówienia były to również wspólne ustalenia
co do wyboru producenta parkometrów, przygotowanie dokumentów niezbędnych dla uzyskania
i
zawarcia umowy leasingu umożliwiającego nabycie parkomatów, negocjacje i ustalenia z firmami,
które świadczyły na rzecz konsorcjum usługi niezbędne dla realizacji zamówienia).
Dropel Sp. z o.o. wskazał, iż umowy ze wszystkimi zewnętrznymi dostawcami zgodnie z treścią
umowy konsorcjum w wersji ustalonej Aneksem nr 1 z dnia 28.01.2014 r. Lider (KBU S. z o.o.)
zawierać miał w imieniu i na rzecz całego konsorcjum, a koszty tych umów finansowane
były z przychodów całego konsorcjum, które trafiały od Zamawiającego na konto Lidera
konsorcjum (i to niezależnie od tego czy w efekcie uzgodnień z podmiotem zewnętrznym
taka Umowa została faktycznie zawarta przez Lidera w imieniu całego konsorcjum,
czy też formalnie tylko przez Lidera). W związku z tym nie można mówić o tym by któryś z członków
konsorcjum samodzielnie dostarczył wszystkie parkomaty, gdyż dostawę tę zrealizowało całe
konsorcjum, podobnie jak i inne świadczenia wynikające z umowy z Gminą Miejską Kraków -
Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.
Ponadto, Dropel Sp. z o.o. wskazał jako niezrozumiałe dla niego (przy określeniu zakresu
prac jakie
wykonał przy instalacji i serwisie parkomatów), że Przystępujący w oświadczeniu z dnia
29 kwietnia 2020 r. wskazał, iż wykonał samodzielnie (lub przez własnych podwykonawców)
wszystkie obowiązki wynikające z kontraktu, z wyłączeniem prac serwisowych przy parkomatach,
tj.
KBU samodzielnie wykonało dostawę i montaż parkomatów na obszarze SPP – w ilości 281
sztuk.
W ocenie Izby, powyższe oświadczenie w żaden sposób nie potwierdza twierdzenia
Odwołującego, iż Przystępujący nie uczestniczył w realizacji całego zakresu objętego umową.
Wręcz przeciwnie, z treści oświadczenia wyraźnie wybrzmiewa informacja o współdziałaniu
wszystkich konsorcjantów w zarządzaniu kontraktem w całościowym zakresie.
Współdziałanie wszystkich członków konsorcjum w zarządzaniu całością realizacji zamówienia
zostało potwierdzone również w kolejnym oświadczeniu złożonym przez Dropel Sp. z o.o.
z dnia 1 lipca 2020 roku (załączonym przez Przystępującego do pisma procesowego). Ponadto,
w oświadczeniu tym Dropel Sp. z o.o. wskazał, iż poprzednio złożone oświadczenie do Tormel Sp.
z o.o.
było odpowiedzią na treść oświadczenia KBU sp. z o.o. o samodzielnym wykonaniu dostawy
i montażu parkomatów na obszarze SPP – w ilości 281 sztuk, i miało na celu przedstawienie
stanowiska Dropel S
p. z o.o., tak by nie funkcjonowało przekonanie, że Dropel Sp. z o.o.
nie uzyskał wiedzy i doświadczenia w zakresie o którym była mowa w oświadczeniu KBU
Sp. z o.o., a to w sytuacji, gdy Dropel Sp. z o.o. takie doświadczenie i wiedzę posiada.
W dalszej części oświadczenia Dropel Sp. z o.o. wskazał:
Informuję, że powyższe oświadczenie kierowane jest zarówno do TORMEL Sp. z o.o., jak i do KBU
Sp. z o.o., gdyż od początku od kiedy Dropel Sp. z o.o. uzyskał wiedzę o treści oświadczenie
złożonego przez KBU Sp. z o.o. w postępowaniu nr DZ.PP.341.03.2020 celem działania spółki
było jedynie wyjaśnienie jaka była rola Dropel Sp. z o.o. w realizacji zamówienia nr 45/IX/2013
dotyczącego dostawy parkomatów do Krakowa, a nie wskazywanie czy KBU Sp. z o.o. posiada
czy nie posiada wystarczającej wiedzy i doświadczenia, aby brać udział w postępowaniu
dotyczącym zamówienia publicznego nr DZ.PP.341.03.2020.
Jeśli poprzednie oświadczenie Dropel Sp. z o.o. było przedkładanie do Krajowej Izby Odwoławczej
to w ocenie Dropel Sp. z o.o. również niniejsze oświadczenie powinno zostać przedłożone tak,
aby przedstawione zostało najpełniejsze stanowisko spółki Dropel Sp. z o.o.
Zdaniem Izby, wobec powyższego nie można wyciągnąć wniosku, że jeśli każdy
z konsorcjantów współuczestniczył w zarządzaniu umową referencyjną, to żaden nie nabył
doświadczenia w zarządzaniu całością. W ocenie Izby należy wyciągnąć odwrotny wniosek,
mianowicie
jeśli każdy z konsorcjantów ponosił ciężar współodpowiedzialności za zarządzanie
umową, to każdy na równi nabył doświadczenie — jeśli odpowiedzialność za poszczególne zakresy
prac nie była podzielona, to każdy nabył doświadczenie co do całości objętego zakresem
z
arządzania. Zgodzić się należy z Przystępującym, iż doświadczenie nabyte w taki sposób
jest
niepodzielne (podobnie jak np. współwłasność łączna).
Izba włączyła w poczet materiału dowodowego Umowę konsorcjum z dnia 18 listopada 2013
roku oraz Aneks nr 1 do umowy z dnia
28 stycznia 2014 roku stanowiącą załącznik do odpowiedzi
na odwołanie.
Zgodnie z treścią Aneksu nr 1 (§ 4 ust. 7. 1) Przystępujący m.in. pełni funkcję Lidera
Konsorcjum, koordynuje i sprawuje nadzór nad realizacją kontraktów składających
się na zamówienie przez okres ich obowiązywania, nadzoruje Project Managera (PM) oraz
Administrative Office Managera (AOM),
sprawuje nadzór nad podwykonawcą w zakresie
świadczenia obsługi serwisowej nad programem SYSTEMmEGA Mobile, nad podwykonawcą
(w tym przypadku firmą Dropel Sp. z o.o.) w zakresie świadczenia obsługi, serwisu i naprawy
i utrzymania w czyst
ości parkomatów oraz zapewnia wymagane przetargiem usługi związanych
bezpośrednio z parkomatami.
Ponadto, z umowy konsorcjum w brzmieniu ustalonym Aneksem nr 1 wynika (
§ 5 ust. 2),
że wszyscy członkowie Konsorcjum będą informowani na bieżąco o realizacji Kontraktów
oraz o stosunkach z Zamawi
ającym, jednak wszystkie decyzje związane z realizacją kontraktu,
w tym działania bieżące, które wymagają decyzji niecierpiącej zwłoki, będą podejmowane
przez Lidera, tj. KBU Sp. z o.o.
Z kolei, w
§ 5 ust. 3 ppkt 1 i ust. 4 Aneksu nr 1 wskazano, iż Project Manager (PM) zostanie
wybrany i zatrudniony przez Lidera Konsorcjum i będzie zobowiązany do przygotowywania
Liderowi szczegółowych raportów z wykonywanych zadań, będzie odpowiedzialny za realizację
kontraktów, za zarządzanie (nadzorowanie, kontrolowanie i koordynowanie) zespołem
pracowników i podwykonawców, a ponadto w zakresie kontaktów z Zamawiającym PM będzie
realizował wszelkie obowiązki związane z realizacją kontraktów, z tym zastrzeżeniem, że Lider
nadzoruje jego działania, a pozostali członkowie Konsorcjum będą na bieżąco informowani.
Z kolei
5 § ust. 7 Aneksu nr 1 stanowi, iż uczestnicy Konsorcjum będą uczestniczyli w zyskach
i stratach projektu w następujących udziałach procentowych: Dropel Sp. z o.o. 15%, Licuas S.A.
20%, KBU sp. z o.o. 65%.
Izba podziela argumentację Zamawiającego, przywołaną w odpowiedzi na odwołanie,
zgodnie z którą: Na podstawie analizy zapisów ww. umowy konsorcjum wraz z aneksem nr 1
Zamawiający stwierdził, iż nie ulega wątpliwości, iż firma KBU Sp. z o.o., działając jako Lider
Konsorcjum, miała czynny udział w zarządzaniu sprawami konsorcjum przy realizacji umowy
nr 28/ZlKiT/2014 z dnia 21.01.2014r., polegający w szczególności na samodzielnym podejmowaniu
istotnych decyzji i na nadzorowaniu wszystkich prac
wchodzących w zakres. zamówienia —
samodzielnie lub poprzez powołanego Project Managera.
Izba oceniając materiał zgromadzony w sprawie uznała, iż Przystępujący ma prawo
posługiwać się doświadczeniem zdobytym podczas realizacji usługi wskazanej w wykazie usług,
realizowanej dla Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.
Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w wyroku KIO 2534/18 z dnia 21 grudnia 2018
roku, z treścią którego Izba się zgadza Izba w pełni aprobuje tezy orzeczenia Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 4 maja 2017 Sygn. akt C-387/14 ws. Esaprojekt, w którym
Trybunał wskazał m.in, że „Zasada równego traktowania wykonawców nie dopuszcza,
by wykonawca biorący indywidualnie udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
polegał na doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu
publicznym, jeżeli faktycznie i konkretnie nie uczestniczył w jego realizacji”. W innym orzeczeniu
Trybunał Sprawiedliwości UE podkreślał także, iż „warunkiem uznania możliwości powołania
się na doświadczenie całego konsorcjum przez pojedynczego wykonawcę jest jego czynny udział
np. w zarządzaniu sprawami konsorcjum” (wyrok z dnia 18 lipca 2007 r. w sprawie Komisja
Wspólnot Europejskich przeciwko Grecji sygn. C-399/05),
W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, wydawanym już po ogłoszeniu wyroku
ws. Esaprojekt, przyjmuje się, że doświadczenie nabyte w ramach konsorcjum wymaga
indywidualnej analizy konkretnego
stanu faktycznego i badania realnego udziału w realizacji
danego zadania każdego z członków konsorcjum. Wskazuje się także, że wykonawca nabywa
doświadczenie nie przez sam fakt bycia członkiem konsorcjum, lecz przez bezpośredni udział
w realizacji części zamówienia, do którego wykonania zobowiązana jest cała grupa wykonawców.
W sytuacji, gdy wykonawca polega na doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem,
to doświadczenie tego wykonawcy należy ocenić w zależności od konkretnego zakresu udziału
t
ego wykonawcy, czyli jego faktycznego wkładu w prowadzenie działań, które były wymagane
od tej grupy w ramach danego zamówienia publicznego.
Z dokumentacji sprawy wynika, że Przystępujący jako lider konsorcjum brał czynny udział
w z
arządzaniu sprawami konsorcjum przy realizacji całości zamówienia a udział ten był realny
i faktyczny.
Izba za wiarygodne
uznała wyjaśnienia Przystępującego w zakresie zakupu i dostawy przez
niego parkomatów (poparte dowodem w postaci umowy sprzedaży), w zakresie realizacji usług
serwisowych poprzez bezpośredni udział realizowany poprzez 2 własnych pracowników
oraz wspólnie z konsorcjantem Dropel, a także poprzez nadzór w tym zakresie nad podwykonawcą
(poparty wydrukiem korespondencji mailowej)
, a w zakresie montażu poprzez nadzór nad
podwykonawcami oraz współuczestnictwo w wykonywaniu czynności niezbędnych do dokonania
montażu i posadowienia parkomatów.
W ocenie Izby, jeżeli Przystępujący współuczestniczył w zarządzaniu całością realizacji
zamówienia łącznie z innymi konsorcjantami, to uczestniczył w całości realizacji zamówienia
referencyjnego. A to z kolei, uprawnia go do legitymowania się doświadczeniem nabytym
przy realizacji całego zamówienia, bowiem jego udział w tym zakresie był aktywny i realny.
Nie jest uprawnione
wyprowadzenie wnioski przeciwnego, że skoro Przystępujący
współuczestniczył w zarządzaniu umową to nie nabył doświadczenia w realizacji całości
zamówienia.
Powyższe nie pozostaje w sprzeczności z tezami zawartymi w wyroku KIO 126/20 z 6 lutego
2020 roku,
który przywołał Odwołujący na rozprawie, m.in. każdy wykonawca, uczestniczący
w realizac
ji zamówienia będzie uprawiony do wykazania się doświadczeniem w realizacji części
umowy, jednakże tylko w takim zakresie, w jakim faktycznie brał udział, bowiem w analizowanym
stanie faktycznym Przystępujący brał realny udział w zarzadzaniu i realizacją umowy w pełnym
jej zakresie, a zatem był uprawniony do legitymizowania się doświadczeniem nabytym w całości
realizacji umowy.
W ocenie Izby, Odwołujący nie udowodnił, że Przystępujący nie spełnia warunku udziału
w postępowaniu, tj. nie brał czynnego i realnego udziału w realizacji zamówienia wskazanego
na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie objętym warunkiem.
Wobec powyższego, zarzut należy uznać za nieudowodniony.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16) i 17) Ustawy w zw. z art. 7 ust. 1
Ustawy poprzez jego niezastosowanie i brak wykluczenia z udziału w postępowaniu Wykonawcy,
który poświadczył nieprawdę i wprowadził Zamawiającego w błąd, co do spełnienia warunków
udziału w postępowaniu i zakresu posiadanego przez Wykonawcę doświadczenia, zarzut należy
uznać za chybiony.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp:
Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się:
16) wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki
udziału w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej "kryteriami
selekcji", lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych dokumentów;
17) wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Zgodnie z powyższym, w oparciu o przepis art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp w przedmiotowym stanie
faktycznym,
Zamawiający mógłby wykluczyć Przystępującego jedynie w sytuacji, w której
w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wykonawca wprowadziłby
Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu.
Z kolei, na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp, Zamawiający mógłby wykluczyć Przystępującego
z postępowania gdyby ten, wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez Z
amawiającego w postępowaniu.
Wobec powyższego niezbędne jest tu ustalenie, czy Przystępujący wprowadził Zamawiającego
w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, oraz czy zarzucane
wprowadzenie w błąd mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego
w postępowaniu.
Odwołując się do wyżej rozpoznawanego zarzutu, w którym Izba za niezasadne uznała
twierdzenie Odwołującego, zgodnie z którym Przystępujący nie wykazał spełnienia warunku
udziału w postępowaniu, wskazać należy, że nie można Przystępującemu zarzucić poświadczenia
nieprawdy w zakresie wprowadzenia w błąd Zamawiającego, co do spełnienia warunku udziału
w postępowaniu. Skoro Przystępujący oświadczył, że spełnia warunek udziału w postępowaniu,
co zostało wykazane powyżej, to w tym zakresie nie mógł Zamawiającego wprowadzić w błąd.
Nie znajduje zatem potwierdzenia zarzut, iż wprowadzenie w błąd mogło mieć istotny wpływ
na decyzje podejmowane przez Zamawiającego. Przystępujący wykazując, że realnie uczestniczył
w całości referencyjnego zamówienia udowodnił, że nabył doświadczenie niezbędne do wykazania
spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Nie ma zatem podstawy do wykluczenia
Przystępującego z art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17, bowiem nie nastąpiło wprowadzenie w błąd
co do spełnienia warunku udziału w postępowaniu. W oświadczeniu z dnia 10 kwietnia 2020 roku
Przystępujący wskazał, że wykonał samodzielnie (lub przez własnych podwykonawców) wszystkie
obowiązki wynikające z kontraktu, z wyłączeniem prac serwisowych przy parkomatach,
tj.
samodzielnie wykonał:
dostawę i montaż parkomatów na obszarze SPP – w ilości 281 sztuk,
dostawę i instalację systemu do zarządzania zainstalowanymi parkomatami
kontrolę wnoszenia oraz poboru opłat za parkowanie we wszystkich ww.
parkomatach,
transporcie gotówki gromadzonej przez wszystkie ww. parkomaty,
dostawie sprzętu.
Nawet gdyby uznać, że w oświadczeniu tym zakres wskazany przez Przystępującego
jako wykonany samodzielnie,
został wykonany łącznie z konsorcjantem Dropel Sp. z o.o.,
to pozostaje to bez
wpływu na uznanie, że Przystępujący realizował dany zakres zamówienia,
a zatem nabył doświadczenie niezbędne do potwierdzenia spełnienia warunku udziału
w postępowaniu. A co za tym idzie, w zakresie spełnienia warunku udziału w postępowaniu
nie nastąpiło wprowadzenie Zamawiającego w błąd, a tylko takie wprowadzenie w błąd mogłoby
być podstawą wykluczenia Przystępującego z przedmiotowego postępowania na podstawie art. 24
ust. 1 pkt 16 lub 17 Pzp.
Zarzut należy zatem uznać za niezasadny.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 Ustawy oraz art. 22 ust. 1 pkt. 2
Ustawy w związku z art. 7 ust.1 Ustawy w związku z postanowieniami pkt . IX. 1. 1).- 2).a).a1)
SIWZ,
przez jego niezastosowanie polegające na zaniechaniu wykluczenia z postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy KBU Sp. z o.o. w sytuacji, gdy wykonawca
ten nie potwierdz
ił spełnienia warunków udziału w postępowaniu i nie spełnia warunków udziału
w pos
tępowaniu w zakresie wykonania w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania
ofert, należycie usługi polegającej na dostawie, montażu i serwisowaniu systemu składającego
się z minimum 200 automatów parkingowych współpracujących z centrum (systemem) kontroli/
nadzoru
i monitoringu w czasie rzeczywistym (online), obsługujących monety lub elektroniczne
instrumenty płatnicze, Izba uznała zarzut za niezasadny.
Co do
powyższego zarzutu, Izba przyznała rację Przystępującemu, iż powyższego warunku
udziału w postępowaniu nie można odczytywać w ten sposób, ze należało się wykazać
doświadczeniem w dostawie oraz serwisowaniu systemu / oprogramowania.
Izba za zasadne uznała stanowisko Zamawiającego wyrażone w odpowiedzi na odwołanie,
zgodnie z którym: „Stosownie do art. 22 ust. 1a ustawy Pzp, Zamawiający określa warunki udziału
w postępowaniu oraz wymagane od wykonawców środki dowodowe w sposób proporcjonalny
do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego
wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Oznacza
to m.in., że sposób sformułowania warunków udziału w postępowaniu należy oceniać przez
pryzmat przedmiotu zamówienia, z uwzględnieniem zasady proporcjonalności. (…) Nie ulega
przy tym wątpliwości, że w odniesieniu do warunku doświadczenia, zasady proporcjonalnego
formułowania warunków udziału w postępowaniu nie można rozumieć jako obowiązku wykazania
się doświadczeniem tożsamym z przedmiotem zamówienia.
Czym innym jest natomiast ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu, która następuje
poprzez porównanie treści warunków z treścią oświadczeń i dokumentów złożonych przez
Wykonawcę w celu wykazania ich spełniania. Ocena ta opiera się na literalnej treści warunków,
tak jak zostały one zapisane w SIWZ. Na tym etapie nie jest dopuszczalna jakakolwiek
rozszerzająca lub zawężająca interpretacja treści warunków udziału w postępowaniu,
w szczególności poprzez próby nadawania treści danego warunku nowego znaczenia poprzez
wywodzenie zakresu tej treści z opisu przedmiotu zamówienia.
W punkcie IX. 1.2 lit. a1
) SIWZ Zamawiający wymagał, by wykonawca ubiegający
się o udzielenie zamówienia wykazał, że posiada odpowiednie doświadczenie zawodowe,
tj. wykonał w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie, należycie, co najmniej jedną usługę
polegającą na dostawie, montażu i serwisowaniu systemu składającego się z minimum 200
automatów parkingowych współpracujących z centrum (systemem) kontroli/ nadzoru i monitoringu
w czasie rzeczywistym (online), obsługujących monety lub elektroniczne instrumenty płatnicze. (…)
Z brzmienia ww. warunku wynika jednoznacznie,
że:
Pod pojęciem „systemu” należy rozumieć minimum 200 automatów parkingowych
współpracujących z centrum (systemem) kontroli/ nadzoru i monitoringu w czasie
rzeczywistym (online), obsługujących monety lub elektroniczne instrumenty płatnicze;
Zamawiający wymagał wykazania się usługą obejmującą dostawę, montaż i serwisowanie
ww. systemu.
Zamawiający nie określił natomiast żadnych wymogów dotyczących przeniesienia posiadania
i władztwa faktycznego nad tak rozumianym systemem, w szczególności zaś sposobu i zakresu
dostępu zamawiającego do oprogramowania/systemu.
Odnosząc powyższe do uzasadnienia zarzutu nr 3 przedstawionego w odwołaniu Wykonawcy
TORMEL Sp. z o.o., należy stwierdzić, iż Odwołujący dokonuje nieuprawnionej interpretacji treści
ww. warunku. Uzasadnienie zarzutu nr 3 Odwołujący opiera bowiem na własnej definicji pojęcia
„system", wskazując, że (cyt.): „system to nie tylko urządzenia do poboru opłaty ale przede
wszystkim system informatyczny, który pozwala na zarządzanie parkomatami online”. Następnie
Odwołujący, wychodząc od tak sformułowanej definicji systemu, przedstawia szczegółowe
rozważania dotyczące charakteru przedmiotu zamówienia w niniejszym postępowaniu
i zamówienia zrealizowanego w ramach umowy nr 28/ZIKiT/2014, co prowadzi go do wniosku,
iż zamówienia te dotyczyły zupełnie innych czynności. Tymczasem zarówno z treści umowy
nr 28/ZlKiT/2014 (załącznik nr 3 do odwołania), treści referencji wystawionych przez Zarząd Dróg
Miasta Krakowa z dnia 14.01.2020r. sygn. NO.055.88.2019/2, oświadczenia ZDMK z dnia 6
kwietnia 2020r., jak i oświadczeń firm KBU Sp. z o.o. i Dropel Sp. z o.o. wynika, że przedmiotem
zamówienia zrealizowanego na podstawie umowy nr 28/ZlKiT/2014 była dostawa i montaż
urządzeń do poboru opłat, wraz z dostawą i instalacją systemu do zarządzania tymi urządzeniami,
kontrola
wnoszenia
opłat
oraz
utrzymywanie
urządzeń
w
ciągłej
sprawności.
W ocenie Zamawiającego nie ulega wątpliwości, że wykonawca tak ujętego zakresu zamówienia
musiał zrealizować (i tym samym nabyć doświadczenie) dostawę, montaż i serwisowanie
automatów parkingowych pracujących w systemie umożliwiającym zarządzanie nimi — niezależnie
od tego, w jakim zakresie wymagane było przekazanie Zamawiającemu dostępu
do oprogramowania.
T
ym samym, po ustaleniu zakresu faktycznego udziału Wykonawcy KBU Sp. z o.o. w realizacji
umowy nr 28/Z
lKiT/2014, Zamawiający miał pełne prawo stwierdzić, że Wykonawca ten spełnia
warunek udziału w postępowaniu dotyczący doświadczenia zawodowego, w brzmieniu
przywołanym powyżej.
Zamawiający w SIWZ nie zdefiniował również szczegółowego zakresu serwisu, który miał
być świadczony w ramach zadania stanowiącego podstawę zdobycia doświadczenia przez
Wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia. Stąd niezrozumiałe są twierdzenia
Odwołującego wskazujące, że zadanie realizowane przez Wykonawcę KBU Sp. z o.o.
nie dotyczyło świadczenia usług serwisowych, jeżeli na wykonywanie tego typu usług wskazuje
zarówno Wykonawca KBU Sp. z o.o., jak i drugi konsorcjant- Dropel Sp. z o.o. Ponadto sam
Odwołujący informuje, iż w ramach realizacji spornego zadania usuwano awarie oraz uszkodzenia
parkomatów, realizowano naprawy, wymieniano papier termiczny itp. (źródło informacji - str. 12
odwołania). Wskazane fakty potwierdza również Zarząd Dróg Miasta Krakowa, oświadczając
w piśmie z dnia 06.04.2020r. cyt. „umowa 28/ZlKiT/2014 z dnia 21.01.2014r. w zakresie
sprawowania stałego nadzoru technicznego urządzeń oraz utrzymania ich w ciągłej sprawności
była świadczona terminowo oraz zgodnie z zakresem rzeczowym kontraktu.”
Ponadto analiza przedłożonego przez Odwołującego opisu przedmiotu zamówienia stanowiącego
załącznik do umowy zawartej 21.01.2014r. przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu
w Krakowie je
dnoznacznie wskazuje, iż cyt. „Wykonawca przez cały czas trwania umowy
zobowiązany jest dostarczać i wymieniać, bez dodatkowych opłat, wszystkie części zamienne
urządzenia, które uległy uszkodzeniu, są wadliwe lub niesprawne. (...) Wykonawca przez cały czas
trwania umowy zobowiązany jest do stałego nadzoru technicznego urządzeń, utrzymując
je w ciągłej sprawności tak, aby przerwa w działaniu urządzenia w przypadku awarii lub zniszczenia
nie była dłuższa niż 5 h.” (źródło - strona nr 2 Opisu przedmiotu zamówienia). Powyższe wskazuje
jednoznacznie, iż zadanie realizowane na rzecz Zarządu Dróg Miasta Krakowa obejmowało swoim
zakresem serwis systemu składającego się z minimum 200 automatów parkingowych
współpracujących z centrum (systemem) kontroli/ nadzoru i monitoringu w czasie rzeczywistym
(online), obsługujących monety lub elektroniczne instrumenty płatnicze.
N
ależy wspomnieć również, iż twierdzenia Odwołującego wskazujące, iż przedmiot zamówienia
stanowiący podstawę wykazywania spełnienia warunku udziału w postępowaniu nie dotyczył
dostawy wobec nieprzeniesienia na
Zamawiającego posiadania i władztwa faktycznego, nie mają
żadnego znaczenia w sprawie. Nadmienić należy bowiem, iż sama definicja dostawy z art. 2 pkt 2
ustawy Pzp wskazuje, iż należy przez to rozumieć nabywanie rzeczy i innych dóbr w szczególności
na pod
stawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu z opcją i bez opcji
zakupu, które może obejmować dodatkowo rozmieszczenie lub instalację. Przywołana definicja
dostawy czyni próbę wykazania przez Odwołującego, iż zakres zadania realizowanego na rzecz
Zarządu Dróg Miasta Krakowa nie był tożsamy z zakresem przedmiotowym warunku stawianego
przez Zamawiającego, bezprzedmiotową”.
Wobec powyższego Izba uznała zarzut za chybiony a całą argumentację Odwołującego,
łącznie z dowodami potwierdzającymi stawiane tezy, Izba uznał za niezasadną.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 91 ust.1 Ustawy w związku z art. 7 ust.1 Ustawy
poprzez wybór jako oferty najkorzystniejszej oferty Wykonawcy KBU Sp z o.o., mimo,
że Wykonawca ten nie spełnia warunków udziału w postępowaniu i złożył nieprawdziwe informacje
oraz zaniechania
wyboru oferty Odwołującego, która to oferta jest ofertą najkorzystniejszą
w postępowaniu, Izba nie stwierdziła powyższych naruszeń.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 Pzp
Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 1 Pzp
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe
traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
Izba nie stwierdziła aby wybór wykonawcy nastąpił w oparciu o inne kryteria oceny ofert,
niż te wskazane w ofercie, a także aby rozpoznawane postępowanie prowadzone
było z naruszeniem zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców
oraz z naruszeniem zasad
proporcjonalności i przejrzystości.
Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz
art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 ust. 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………