Sygn. akt: KIO 920/20
WYROK
z dnia 3 czerwca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 3 czerwca 2020
r. odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 kwietnia 2020r. przez wykonawcę M.J.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą AN-MAR M.J. z siedzibą w Gryfinie,
ul. Wodna 5a
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Publiczny
Wojewódzki Szpital Zespolony w Szczecinie, ul. Arkońska 4
orzeka :
Oddala odwołanie
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę M. J. prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą AN-MAR M.J. z siedzibą w Gryfinie, ul. Wodna 5a i:
zalicza na poczet post
ępowania odwoławczego kwotę 7 500zł. 00 gr. (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę M. J. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą AN-MAR M. J. z siedzibą w Gryfinie, ul.
Wodna 5a
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawcę M. J. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą AN-
MAR M. J.
z siedzibą w Gryfinie, ul. Wodna 5a na rzecz zamawiającego Samodzielny
Publiczny Wojewódzki Szpital Zespolony w Szczecinie, ul. Arkońska 4 kwotę 3 904zł.
gr (słownie: trzy tysiące dziewięćset cztery złote dwadzieścia pięć groszy) tytułem
zwr
otu kosztów zastępstwa prawnego i dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.1843) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Szczecinie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 920/20
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
świadczenie usług w zakresie transportu osób dializowanych w Stacji Dializ dla SPWSZ w
Szczecinie zostało wszczęte ogłoszeniem zamieszczonym w Biuletynie Zamówień
Publicznych z dnia 17 marca 2020r. za numerem 523438-N-2020.
W dniu 2
3 kwietnia 2020r. zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1
pkt 4 ustawy wskazując, że cena oferty niepodlegającej odrzuceniu tj. cena 1 030 480,01zł.
brutto
przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia tj. kwotę 696 360,08zł. brutto. Poinformował także o odrzuceniu oferty wykonawcy
M. J.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą AN-MAR M. J. z siedzibą w Gryfinie,
ul. Wodna 5a
– dalej odwołującego, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy. W uzasadnieniu
zamawiający wskazał, że zgodnie z postanowieniami rozdziału VI pkt 2 siwz każdy z
wykonawców był zobowiązany złożyć wraz z ofertą wypełnione załączniki nr 1A i 1B do siwz,
określające wymagane parametry graniczne pojazdów, którymi będą świadczone usługi
transportowe
– odpowiednio osób siedzących o niepełnosprawnych poruszających się na
wózku inwalidzkim. W pkt 4 tabeli nr 2 odpowiednio załącznika 1 a oraz załącznika 1B
zamawiający zastrzegł wymóg wyposażania pojazdu w „dodatkowy stopień umożliwiający
swobodne wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu przez osoby przewożone.” Składając wraz
z o
fertą wypełnione Załączniki nr 1A i 1B do SIWZ odwołujący złożył oświadczenie, iż pojazdy,
którymi będzie wykonywał usługi stanowiące przedmiot zamówienia są wyposażone w
dodatkowy stopień, umożliwiający swobodne wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu przez
osoby przewożone. Stosownie do postanowień Rozdziału VI pkt 5 SIWZ, w celu potwierdzenia,
że oferowane przez wykonawcę usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez
zamawiającego, wykonawca zobowiązany był złożyć na wezwanie zamawiającego dokumenty
pojazdów, którymi świadczone będą usługi przewozu, zawierające ich dane techniczne i ich
dodatkowego wyposażenia, pozwalające na potwierdzenie zgodności pojazdów z
wymaganymi parametrami granicznymi, określonymi przez zamawiającego w Załącznikach nr
IA i IB do SIWZ (w szczególności katalogi, zdjęcia, karty pojazdu, certyfikaty itd.). Pismem z
dnia 03.04.2020 r., znak: EP/220/15/202
0/4 (dalej „Wezwanie”) zamawiający wezwał
wykonawcę m.in. do złożenia dokumentów, o których mowa w Rozdziale VI pkt 5 SIWZ.
Złożone przez wykonawcę w odpowiedzi na wezwanie dokumenty nie zawierały jednakże
między innymi:
1) dokumentów potwierdzających oświadczenia, złożone na wzorze Załącznika nr 1A do
SIWZ, w zakresie posiadania przez wskazany przez
wykonawcę pojazd OPEL VIVARO, nr rej.
ZS 6
…S:
a) klimatyzacji w całym pojeździe — łącznie z przedziałem dla pasażerów - poz. 3 w tabela nr
b) dodatkowy stopień umożliwiający swobodne wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu przez
osoby przewożone - poz. 4 tabela nr 2,
dokumentów potwierdzających oświadczenia, złożone na wzorze Załącznika nr 1B do
SIWZ, w zakresie posiadania przez wskazany przez
wykonawcę pojazd OPEL VIVARO, nr rej.
ZGR 2
…:
a)
klimatyzacji w całym pojeździe — łącznie z przedziałem dla pasażerów - poz. 3 tabela nr 2,
b)
dodatkowy stopień umożliwiający swobodne wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu przez
osoby przewożone - poz. 4 tabela nr 2.
W takim stanie rzeczy z
amawiający, pismem z dnia 15.04.2020r., działając w oparciu o art. 26
ust. 3 ustawy
, wezwał wykonawcę do złożenia brakujących dokumentów w terminie do dnia
20.04.2020r. W wyznaczonym przez
zamawiającego terminie wykonawca złożył m.in.
fotografie obrazujące mały podeścik (stołeczek), stojący obok otwartych drzwi odpowiednio do
pojazdu, którym przewożone będą osoby dializowane siedzące oraz pojazdu, którym
przewożone będą osoby dializowane niepełnosprawne, poruszające się na wózkach
inwalidzkich.
Przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy nakazuje
zamawiającemu odrzucić ofertę, jeżeli jej treść nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Zgodnie ze stanowiskiem preze
ntowanym w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej (dalej
— „KIO") „Stosownie do treści art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia/ z zastrzeżeniem
art. 87 ust.
2 pkt 3. Zgodnie z utrwalonym już orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej,
interpretacja ww. przepisu nakazuje odniesienie normy tego przepisu do merytorycznego
aspektu zaofer
owanego przez wykonawców świadczenia, a także wymagań postawionych
przez zamawiaj
ącego w dokumentacji postępowania, w szczególności co do zakresu, ilości,
jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych d/a wykonania zamówienia. "(wyrok
KIO z dnia 24 października 2019r., sygn. akt: KIO 2034/19).
Tożsame stanowisko KIO zajęła w wyroku z dnia 9 grudnia 2019r., sygn. akt: KIO 2382/19, w
wyroku z dnia 22 listopada 2019r., sygn. akt: KIO 2253/19. W rozpatrywanej sytuacji
niezgodność oferty wykonawcy z treścią SIWZ przejawia się w niespełnieniu wymogu
wyposażenia pojazdów, którymi zaoferował wykonawca realizację usług przewozu osób
dializowanych, stanowiących przedmiot zamówienia, w dodatkowy stopień umożliwiający
swobodne wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu przez osoby przewożone. W ocenie
zamawiającego, zaoferowany przez wykonawcę podeścik (stołeczek) nie spełnia wymagania
określonego w pkt 4 tabeli nr 2 odpowiednio Załącznika nr 1A i 1B do SIWZ. Po pierwsze
bowiem podeścik ten nie umożliwia bezpiecznego wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu
przez osoby przewożone. Zważyć bowiem należy, iż osobami przewożonymi będą osoby
schorowane, często starsze, mające problemy z poruszaniem się. Zejście z pojazdu na wąski
podeścik może być dla nich problematyczne — istnieje bowiem duże ryzyko upadku wskutek
nastąpienia na podeścik tylko częścią stopy. Ryzyko to będzie wzrastać w przypadku
posadowienia podeściku na nierównym chodniku. O ile zamawiający dba o zachowanie we
właściwym stanie technicznym chodników i traktów pieszych znajdujących się w obrębie jego
nieruchomości, to nie ponosi odpowiedzialności za stan techniczny chodników pod adresami
zamieszkania osób dializowanych. Z tych zatem powodów zaproponowany przez wykonawcę
podeścik nie może zostać uznany za pozwalający na bezpieczne wchodzenie i wychodzenie
do/z pojazdu przez osoby przewożone.
Niezgodność przyjętego przez wykonawcę rozwiązania z treścią SIWZ przejawia się również
w tym, że podeścik stanowi odrębny od pojazdów element, nie jest z nimi połączony w sposób
trwały i nie stanowi elementu wyposażenia pojazdów. Nie można go zatem kwalifikować jako
części składowej bądź przynależności pojazdu. Zamawiający zwrócił uwagę, że wymóg
zapewnienia wyposażenia pojazdów w dodatkowy stopień umożliwiający swobodne
wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu przez osoby przewożone został określony w
Za
łącznikach nr 1A i 1B do SIWZ zatytułowanych odpowiednio „Wymagane parametry
graniczne pojazdu, którym świadczone będą usługi przewozu osób dializowanych siedzących”
oraz „Wymagane parametry graniczne pojazdu, którym świadczone będą usługi przewozu
osób dializowanych niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich”. Zawarta
w tych Załącznikach tabela nr 2 nazwana została: „Wymogi techniczne dla każdego pojazdu
wskazanego w tabeli nr 1”.
Całokształt treści Załączników nr 1A i 1B do SIWZ prowadzi zatem według zamawiającego do
wniosku, iż określają one wymagania dotyczące pojazdu i jego części składowych i
przynależności, połączonych z pojazdem w sposób trwały. W takim stanie rzeczy nie może
budzić wątpliwości, że zamawiający wymagał zaoferowania pojazdów posiadających
dodatkowy stopień umożliwiający swobodne wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu przez
osoby przewożone, to jest wyposażonych w taki stopień połączonych z pojazdem w sposób
trwały. Prawidłowość takiej właśnie interpretacji jednoznacznych postanowień Załącznika nr
1A i 1
B SIWZ potwierdził wykonawca w swoim oświadczeniu z dnia 21.04.2020r. (złożonym
po upływie terminu na uzupełnienie dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy), w którym
wskazał, że uwidoczniony na dokumentacji fotograficznej podeścik jest rozwiązaniem
tymczasowym, gdyż wykonawca zlecił wyposażenie obu pojazdów w dodatkowe stopnie.
Gdyby wykonawca
nie rozumiał wymagania zawartego w pkt 4 tabeli nr 2 Załączników 1A i 1B
do SIWZ w sposób tożsamy do przedstawionego przez zamawiającego, to, oceniając
rozsądnie, nie zdecydowałby się na poniesienie kosztów montażu dodatkowych stopni w
pojazdach. Zasadniczo zatem treść złożonego przez wykonawcę oświadczenia z dnia
21.04.2020r. potwierdza niezgodność oferty wykonawcy z treścią SIWZ, polegającą na braku
wyposażenia pojazdów, którymi realizowane będą usługi przewozu w dodatkowy stopień
umożliwiający swobodne wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu przez osoby przewożone.
Ów stan niezgodności występował w dniu składania ofert, i trwa nadal.
Niezgodność oferty wykonawcy z treścią SIWZ powoduje ziszczenie się określonej w art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy
przesłanki odrzucenia oferty i obliguje zamawiającego do odrzucenia oferty.
W związku z powyższym, zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty wykonawcy na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W dniu 28 kwietnia 2020r. odwołujący wniósł odwołanie. Odwołanie zostało wniesione przez
pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 28 kwietnia 2020r.
udzielonego przez właściciela firmy. Kopię odwołania odwołujący przekazał zamawiającemu
w dniu 28 kwietnia 2020r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
- art. 89 ust, 1 pkt 2 w zw. z art 7. ust. 1 w zw z. art. 26 ust. 1 ust, 1 i ust. 3 i ust. 4 w zw, z art.
36 ust. 1 pkt 5a) ustaw
y w związku z art. 51 § 1 i § 3 kodeksu cywilnego w zw. z art. 15zzr ust.
1 pkt 10) ustawy z dnia 2 marca 2020 r.
o szczególnych rozwiązaniach związanych z
zapobieganiem, p
rzeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz
wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374) zwaną dalej ZapCovidU w
zw. z § 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia
określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U.
z 2020
r. poz. 566) w zw. z § 1 rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 2020 r. rady ministrów w
sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem
stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 658) w zw. z
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19
kwietnia 2020 r.
w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w
związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U, z 2020 r. poz. 697) przez bezpodstawne
odrzucenie oferty
odwołującego jako niezgodnej z SIWZ, pomimo że oferta odpowiadała
SIWZ, żądanie do wykonawcy oświadczeń, dokumentów i zdjęć nie wskazanych w ogłoszeniu
i w SIWZ jako dokumenty wymagane celem wykazania spełnienia udziału w postępowaniu,
podjęcie czynności odrzucenia oferty wykonawcy i unieważnienia postępowania przed
u
pływem terminów do złożenia dokumentów, oświadczeń i wyjaśnień celem wykazania
warunków udziału w postępowaniu
- naruszenie art. 93 ust, 1 pkt 1 ustawy
przez unieważnienie postępowania podczas gdy w
postępowaniu została złożona oferta odwołującego, która nie powinna być odrzucona.
Wniósł o:
uwzględnienie odwołania
2) nakazanie
zamawiającemu unieważnienie czynności unieważnienia postępowania
3) nakazanie
zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego
4) nakazanie
zamawiającemu dokonania czynności badania i oceny ofert oraz wyboru
oferty najkorzystniejszej
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania.
Odwołujący podniósł, że jako jeden z 2 wykonawców złożył ofertę w przetargu ogłoszonym
przez zama
wiającego. Oferta drugiego wykonawcy przekraczała kwotę jaką zamawiający
chciał przeznaczyć na realizację zamówienia. Gdyby oferta wykonawcy nie została odrzucona
byłby on jedynym wykonawcą, którego oferta byłaby niższa niż kwota jaką zamawiający
zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia, a tym samym jego oferta musiałaby zostać
wybrana jako oferta najkorzystniejsza.
Jednocześnie w takiej sytuacji zamawiający nie miałby
podstaw do unieważnienia postępowania. Odwołujący uważa, że ma więc interes w uzyskaniu
zamówienia i może ponieść szkodę w postaci utraconego przychodu wobec niewybrania jego
oferty jako najkorzystniejszej i unieważnienia postępowania. Zamawiający wymagał m. in., aby
pojazdy były wyposażone w dodatkowy stopień umożliwiający swobodne wchodzenie i
wychodzen
ie do/z pojazdu przez osoby przewożone, a w zakresie pojazdu przeznaczonego
do przewozu osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich także w
krzesełko transportowe z udźwigiem do 120 kg i min. jedną parą kółek. W postępowaniu ofertę
poza
odwołującym złożył jeszcze jeden wykonawca GREGOR TRANS G. C., którego oferta
przekraczała kwotę jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia. Oferta
odwołującego została odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż według
zamawiającego treść oferty odwołującego nie odpowiadała treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Odwołujący na wykazanie wymogu spełnienia przez pojazdy
wymagania dodatkowego stopnia umożliwiającego swobodne wchodzenie i wchodzenie do/ z
pojazdu
przez osoby przewożone przedstawił zdjęcie przewożonego w samochodzie i
wyjmowanego stopnia, który umożliwiał wg wykonawcy swobodne wchodzenie i wychodzenia
do/z pojazdu przez osoby przewożone. Zamawiający uznał, że takie zdjęcie za niespełniające
wymagań SIWZ wskazując, że całokształt treści Załączników 1A i 1B do SIWZ prowadzi zatem
do wniosku, iż określają one wymagania dotyczące pojazdu i jego części składowych i
przynależności z pojazdem w sposób trwały, co miał w ocenie zamawiającego potwierdzić
także wykonawca wskazując w piśmie z dnia 12 kwietnia 2020 roku, że uwidoczniony na
dokumentacji fotograficznej stopień (podeścik) jest tylko rozwiązaniem tymczasowym, a
wykonawca
zlecił wyposażenie obu pojazdów w dodatkowe stopnie. Odwołujący wskazał, że
wbrew temu co wskazuje z
amawiający, określenie przez niego wymogów dotyczących
pojazdów nie mogło być rozumiane na podstawie całokształtu okoliczności jako dysponowanie
przez pojazdy stopniem trwale związanym z pojazdem. Wskazał, że zarówno w załączniku 1A
zama
wiający wymienił m. in. telefon komórkowy do łączności z zamawiającym i nie ulega
wątpliwości, że taki telefon nie jest i być nie może trwale złączony w pojazdem, Z kolei w
załączniku 1B zamawiający wskazał na wymóg systemu umożliwiającego wprowadzenie
wódka do pojazdu dopuszczając jednocześnie, by mogła być to zarówno rampa, jak i szyny, a
więc elementy, które nie musza być trwale związane z pojazdem. Zamawiający wymagał także
by pojazd do przewozu osób niepełnosprawnych był wyposażony w krzesełko transportowe.
Takie krzesełko nie jest elementem trwale związanym z pojazdem i może być do pojazdu
wkładane i z pojazdu wyjmowana w sposób swobodny. Wbrew więc twierdzeniom
zamawiającego brak było podstaw do tego, by zakładać, że wszystkie elementy wskazane w
załącznikach 1A i 1B do SIWZ musiałby być trwale związane z pojazdem, W uzasadnieniu
odrzucenia oferty z
amawiający zdaniem odwołującego sam popada w sprzeczność w zakresie
własnego stanowiska, gdyż wskazuje, że wystarczy by stopień był albo częścią składową
po
jazdu albo przynależnością pojazdu. Użyte przez zamawiającego sformułowania wprost
odwołują się do pojęć części składowej i przynależności zawartych odpowiednio w art. 47 KC
oraz art.
51 kc. Zgodnie zaś z art. 51 kc przynależnościami są rzeczy ruchome potrzebne do
korzystania z innej rzeczy (rzeczy głównej) zgodnie z jej przeznaczeniem, jeżeli pozostają z
nią w faktycznym związku odpowiadającym temu celowi. Nie budzi więc wątpliwości, że
przynależnościami samochodu jest trójkąt ostrzegawczy, gaśnica, ale także rzeczy ruchome,
które nie muszą występować w każdym pojeździe, a takim rzeczami jest wyjmowany stopień
w przypadku samochodu przeznaczonego do przewożenia osób niepełnosprawnych
Podkreślił, że zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 sierpnia 2018 r. w
sprawie KIO 1612/18 obecnie zamawiający wskazuje warunek udziału w postępowaniu, a nie
dokonuje opisu sposobu oceny spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Aby możliwe było
skuteczne zweryfikowanie wykonawców wymagania im stawiane muszą być
skonkretyzowane. Opis sposobu dokonania oceny spełnienia warunków musi być
jednoznaczny, a dokumenty, jakimi ma wykazać się wykonawca muszą być konkretnie
określone i wskazane. Wymagania, które określa zamawiający wynikają wprost z literalnego
brzmienia
ogłoszenia i SIWZ. Ocena spełnienia wymagań winna zostać dokonana w oparciu
o literalne brzmienie ukształtowanych przez zamawiającego wymagań co zapobiega
jakiejkolwiek uznaniowości na etapie oceny wykazania spełnienia warunków udziału w
postępowaniu. Nie jest więc dopuszczona rozszerzająca, niewyartykułowana interpretacja
opisu warunku udziału w postępowaniu oraz dokonana w oparciu o nią ocena spełnienia
warunku udziału w postępowaniu. Należy odrzucić interpretacje oparte na intencjach,
dorozumianym znacz
eniu w obliczu danej sprawy o udzielenie zamówienia publicznego. Tak
samo w wyroku KIO z dnia 30-09-2014 w sprawie KIO 1924/14, KIO 274/13 - wyrok KIO z dnia
20-02-2013, wyrok KIO z dnia 11-01-2016 KIO 2787/15.
Zamawiający nie wskazał w SIWZ,
że pojazd będzie spełniał warunek udziału w postępowaniu tylko wtedy, gdy będzie
dysponował stopniem trwale złączonym z pojazdem, a nie gdy będzie wyposażony w
wyjmowany stopień. Zamawiający nie określił także jakie dokumenty wykonawca będzie
musiał przedstawić celem wykazania, że pojazd jest wyposażony w dodatkowy stopień.
Zamawiający ograniczył się jedynie do żądania oświadczenia nie mogąc tym samym żądać
dodatkowych jeszcze zdjęć, wobec czego nie mógł żądać od wykonawcy przedstawienia zdjęć
celem wykazania, że wykonawca spełnia wymógł w zakresie dodatkowego stopnia do
pojazdów. Odwołujący wskazał także, że o spełnieniu lub niespełnieniu przez odwołującego
spornego udziału w postępowaniu nie może decydować treść jego pism, ale SIWZ. To, że
wykonawca
zamierza w przyszłości zmienić obecny sposób ułatwiania pacjentom wchodzenie
i wychodzenia z pojazdu na montaż stałych stopni zamiast stopni wyjmowanych z pojazdu nie
oznacza, że rozumiał on treść SIWZ w taki sposób jak teraz chciałby tego zamawiający, ale
tylko tyle, że odwołujący zamierza zmienić stosowane rozwiązanie na inne. Formułowanie
przez
zamawiającego nieprecyzyjnych warunku oraz niewskazywanie dokumentów mających
potwierdzać spełnienie warunku narusza zdaniem odwołującego art. 7 ustawy zgodnie z
którym zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w
sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz
zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. Sposób sformułowania SIWZ był co
najmniej na tyle nieprecyzyjny, że nie gwarantował, że każdy odbiorca SIWZ będzie rozumiał
wymóg w zakresie dodatkowego stopnia w taki sam sposób, co świadczy o nieprzejrzystości
prowadzonego postępowania, a sam odwołujący dowiedział się o tym jak zamawiający
rozumie sporny wymóg dopiero z uzasadnienia czynności odrzucenia jego oferty, mimo że w
poprzednich latach ułatwianie wchodzenia i wychodzenia z pojazdu pacjentom odbywało się
przy użyciu takich samych przenoszonych stopni i zamawiający nigdy tego nie kwestionował,
ani nie dochodziło do żadnych uszczerbku na zdrowiu pacjentów w związku ze stosowaniem
takich stopni.
Odwołujący wskazał, że możliwość odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust.
1 pkt 2 ustawy musiała być poprzedzona podjęciem przez zamawiającego czynności
wezwania wykonawcy do uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów zgodnie art. 26 ustawy.
Zamawiający takiej czynności przed odrzuceniem oferty wykonał wzywając wykonawcę w
trybie art. 26 ust. 1,2, 3 i ust. 4 ustawy pismami z dnia 3 kwietnia 2020 roku i 15 kwietnia 202o
roku, ale uszło uwadze zamawiającego, że przepis art. 26 ust. 2 ustawy wymaga, aby
oświadczenia lub dokumenty były aktualne na dzień składania oświadczeń lub dokumentów,
a nie składania ofert. Odwołujący podkreślił, że zgodnie z art, 15zzs ust. 1 pkt 10) ZapCovidU
w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID
bieg terminów procesowych i sądowych w (,..) innych postępowaniach prowadzonych na
podstawie ustaw nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres. W okresie
w jakim z
amawiający kierował pisma do wykonawcy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej
obowiązywał ciągle stan epidemii w konsekwencji czego wiążące odwołującego terminy do
uzupełnienia oferty Tym samym na moment odrzucenia oferty wykonawcy nie upłynął jeszcze
termin do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń przez odwołującego, W ocenie
odwołującego przepis art. 89 ust, 1 pkt 2 ustawy umożliwia zamawiającemu odrzucenie oferty
dopiero w przypadku bezskutecznego upływu terminów wynikających z art. 26 ustawy. W
konsekwencji nieuzasadnionego odrzucenia oferty
odwołującego zamawiający nie mógł
unieważnić postępowania, gdyż art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy umożliwia podjęcie takiej czynności
dopiero, jeżeli nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął żaden
wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego
wykluczeniu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, a taka sytuacja nie miała miejsca. Odwołujący wniósł
o przeprowadzenie dowodu ze z
djęcia krzesełka transportowego na okoliczność, że krzesełko
transportowe nie jest trwale związane z pojazdem.
W dniu 29 kwietnia 2020r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania.
Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.
Zama
wiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o:
oddalenie odwołania w całości, przeprowadzenie dowodów z dokumentów postępowania na
okoliczności wskazane w uzasadnieniu odpowiedzi na odwołanie, zasądzenie od
o
dwołującego na rzecz zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego zgodnie ze
spisem kosztów, który zostanie złożony na rozprawie.
Argumentując zasadność unieważnienia postępowania zamawiający podał, że bezpośrednio
przed otwarciem ofert
wskazał, iż zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę
696.360,08 zł. Tymczasem cena jedynej nieodrzuconej oferty - złożonej przez p. G. C.
przekracz
ała o blisko 300.000 zł budżet zamawiającego.
Zamawiający wyjaśnił, że decyzją Wojewody Zachodniopomorskiego Nr 2/BZK/2020 z dnia 28
lutego 2020r., mającej rygor natychmiastowej wykonalności, na zamawiającego został
nałożony obowiązek pozostawania w stanie podwyższonej gotowości w celu przyjęcia osób w
stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego w związku z pojawieniem się COVID-19. Następnie
zaś, na mocy polecenia Wojewody Zachodniopomorskiego, zamawiający został
przekształcony w jednoimienny szpital zakaźny. W konsekwencji ww. aktów prawnych na
z
amawiającego nałożone zostały nowe obowiązki, implikujące konieczność dokonania
wyda
tków dotychczas przez zamawiającego nie planowanych, związanych z zakupem leków
stosowanych w leczeniu pacjentów z COVID-19, respiratorów, środków ochrony osobistej dla
personelu i pacjentów. Konieczność sfinansowania tych dodatkowych działań spowodowała,
że zamawiający nie mógł zwiększyć kwoty na sfinansowanie zamówienia udzielanego w
ramach p
ostępowania do ceny jedynej nieodrzuconej oferty.
Odwołane w ocenie zamawiającego winno podlegać oddaleniu z uwagi brak prawidłowego
sformułowana zarzutów przez odwołującego. Gdyby jednak nawet, wbrew stanowisku
prezentowanemu w orzecznictwie Izby, podjąć próbę zdekodowania treści zarzutów
formułowanych w odwołaniu, to i tak należałoby uznać, że odwołanie jest oczywiście
bezzasadne i powinno podlegać oddaleniu.
Odwołujący argumentuje (nie można bowiem powiedzieć, że zarzuca z uwagi na de facto brak
skonstru
owania zarzutów odwołania), iż zamawiający wymagał złożenia przez odwołującego
w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu dokumentów i oświadczeń,
kt
órych obowiązek złożenia przez wykonawców nie został przewidziany w SIWZ i ogłoszeniu
o zamówieniu dla postępowania. Konstatacja powyższa wynika z niezrozumienia przez
o
dwołującego charakteru prawnego dokumentów opisujących pojazdy, którymi miały być
świadczone usługi stanowiące przedmiot zamówienia udzielanego w ramach postępowania.
Dokumenty te nie były bowiem składane w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w
Postępowaniu. Jak bowiem wynika z Rozdziału V SIWZ zamawiający nie sformułował
warunków udziału w postępowaniu odnoszących się do szczegółowych cech pojazdów,
którymi miałyby być świadczone usługi stanowiące przedmiot zamówienia.
Zamawiający niewątpliwie natomiast określił w załącznikach nr IA i IB do SIWZ, minimalne
wymagania odnoszące się do pojazdu. Na charakter tych wymagań wskazują w sposób
jednoznaczny już nazwy tych załączników:
załącznik nr IA do SIWZ - Wymagane parametry graniczne pojazdu, którymi świadczone
będą usługi przewozu osób dializowanych siedzących,
załącznik nr IB do SIWZ — Wymagane parametry graniczne pojazdu, którymi świadczone
będą usługi przewozu osób dializowanych niepełnosprawnych poruszających się na wózkach
inwalidzkich.
W celu potwierdzenia. że oferowane przez wykonawcę usługi odpowiadają określonym w
wyżej przywołanych załącznikach do SIWZ, zamawiający, zgodnie z Rozdziałem VI pkt 5
SIWZ miał wezwać wykonawcę, którego oferta została oceniona najwyżej, do złożenia w
wyznaczonym, nie krótszym niż 5 dni terminie, aktualnych na dzień złożenia dokumentów
pojazdów zawierających dane techniczne pojazdów, którymi świadczone będą usługi
stanowiące przedmiot zamówienia i ich dodatkowego wyposażenia, pozwalających na
potwierdzenie zgodności pojazdów z wymaganymi parametrami granicznymi, określonymi
przez z
amawiającego w załącznikach nr IA i IB do SIWZ (w szczególności katalogi, zdjęcia,
karty pojazdu, certyfikaty itd.).
Dokumenty te
nie były składane w celu wykazania spełniania warunków udziału w
postępowaniu, a miały charakter dokumentów przedmiotowych, o których mowa w art. 25 ust.
1 pkt 2 ustawy . Trudno przy tym w jakikolwiek sposób usprawiedliwić wadliwe kwalifikowanie
analizowanych dokumentów przez odwołującego. SIWZ nie daje bowiem najmniejszych
podstaw do wątpliwości co do ich charakteru prawnego.
W
świetle powyższego twierdzenia odwołującego, iż zamawiający zażądał złożenia
niewskazanych w SIWZ dokumentów i oświadczeń w celu wykazania spełniania warunku
udziału w postępowaniu nie polegają na prawdzie. Zamawiający zażądał bowiem jedynie
złożenia wyraźnie wyspecyfikowanych w treści SIWZ dokumentów przedmiotowych,
konkrety
zujących zobowiązanie ofertowe odwołującego. Odwołujący nie podjął przy tym
choćby próby zakwestionowania żądania przez zamawiającego złożenia dokumentów
przedmiotowych, o których mowa w Rozdziale VI pkt 5 SIWZ. Cala retoryka odwołującego
skupia się bowiem na żądaniu niewskazanych w SIWZ dokumentów w celu wykazania
spełniania warunku udziału w postępowaniu. Zamawiający w załączniku nr IA do SIWZ nie
sformułował wymogu wyposażenia pojazdu w telefon komórkowy do łączności z
z
amawiającym. Z kolei w przypadku systemu do wprowadzenia wózka inwalidzkiego do
poj
azdu, zarówno szyny jak i rampa stanowią elementy wyposażenia pojazdu, cechujące się
możliwością trwałego połączenia z pojazdem. Podeścik oferowany przez odwołującego w celu
wchodzenia do i z pojazdu charakteru takiego niewątpliwie nie ma.
Argumentacja o
dwołującego nie zmienia jednakże obiektywnej okoliczności, iż zaoferowany
podeścik nie może być uznany za spełniający wymóg umożliwienia swobodnego wchodzenia
i wychodzenia do/z pojazdu. Co w
ięcej, retoryka przyjęta przez odwołującego jawi się
zamawiającemu jako taktyka procesowa przyjęta na potrzeby postępowania odwoławczego.
Treść pisma odwołującego z dnia 21 kwietnia 2020r. wskazuje bowiem wyraźnie, że
o
dwołujący rozumiał wymóg zapewnienia dodatkowego stopnia umożliwiającego swobodne
wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu d
okładnie w taki sam sposób jak zamawiający - jako
wymóg zapewnienia stopnia trwale połączonego z pojazdem.
Odwołujący w treści odwołania kwestionuje również prawidłowość sformułowania przez
z
amawiającego warunków udziału w postępowaniu oraz określenia katalogu dokumentów
składanych w celu ich wykazania. Podnoszona przez odwołującego argumentacja (nie zarzut
zgodnie z rozum
ieniem tego pojęcia ukształtowanym w orzecznictwie KIO) jest jednakże
spóźniona i jako taka nie może zostać poddana merytorycznej ocenie. Zgodnie bowiem z
przepisem art. 182 ust. 2 pkt 2 ustawy
, odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz
wobec tre
ści specyfikacji istotnych warunków zamówienia wnosi się w terminie 5 dni od dnia
zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych lub specyfikacji istotnych
warunków zamówienia na stronie internetowej - jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy . Termin na
wniesienie odwołania wobec treści SIWZ w Postępowaniu upłynął zatem z dniem 23 marca
2020r.
Z
amawiający nie objął treścią warunków udziału w postępowaniu wymagań określonych w
załączniku nr IA do SIWZ i załączniku nr IB do SIWZ, zaś dokumenty i oświadczenia składane
w celu potwierdzenia spełniania wymogów określonych w tych dokumentach miały charakter
przedmiotowych. o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy . Argumentacja odwołującego
jest zatem nie tylko spóźniona, ale i nieadekwatna do rozpatrywanej sytuacji faktycznej.
Odwołujący podniósł również, że odrzucenie złożonej przez niego oferty na podstawie art 89
ust. 1 pkt 2 ustawy
było przedwczesne, gdyż wyznaczony przez zamawiającego termin na
uzupełnienie dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy jeszcze nie upłynął.
W ocenie o
dwołującego termin na uzupełnienie dokumentów uległ zawieszeniu na podstawie
przepisu art. 15 zzs
ust. 10 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach
związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób
zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej „Specustawa”).
Zgodnie z przywołanym przepisem, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu
epidemii ogłoszonego z powodu COVID, bieg terminów procesowych i sądowych w innych
postępowaniach prowadzonych na podstawie ustaw nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega
zawieszeniu na ten okres. Brzmieni
e przepisu nie pozwala na uznanie, by odnosił się on do
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
Tożsama konkluzja wynika z analizy uzasadnienia do projektu Specustawy, w którym
wskazano, że na podstawie analizowanego przepisu „(...) w czasie trwania stanu zagrożenia
epidemicznego lub epidemii wstrzymaniu i zawieszeniu ulegną terminy przewidziane
przepisami prawa cywilnego i administracyjnego, od których zależy udzielenie ochrony
prawnej przed sądem lub organem oraz terminy do dokonania przez stronę czynności
kszta
łtujących prawa i obowiązki lub drugiej strony, terminy do zasiedzenia, przedawnienia,
przemilczenia, terminy zawite, z niezachowaniem których ustawa wiąże ujemne skutki dla
strony, terminy do dokonania przez podmioty lub jednostki organizac
yjne podlegające wpisowi
do rejestru przedsiębiorców lub rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i
zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej
Krajowego Rejestru Sądowego albo innego rejestru prowadzonego przez organ administracji
publicznej czynności, które powodują obowiązek zgłoszenia do właściwego rejestru, a także
terminów na wykonanie przez te podmioty obowiązków wynikających z przepisów o ich ustroju.
Z powyższego wynika zatem, że zakres normowania art. 15zzs nie obejmuje terminów do
uzupełnienia dokumentów wyznaczanych przez zamawiających publicznych na podstawie, a
dokonana przez o
dwołującego wykładnia przepisu art. 15 zzs ust. 1 pkt 10 Specustawy jest
błędna.
Zamawiający zwrócił uwagę, że odwołujący uczynił zadość wezwaniu zamawiającego i w
odpowiedzi na wezwanie wystosowane w trybie art. 26 ust. 3 ustawy
złożył wymagany
dokument W takim stanie rzeczy, nawet gdyby uznać (co byłoby przejawem wykładni contra
legem), że termin na uzupełnienie dokumentu jeszcze odwołującemu nie upłynął, to
okoliczność ta nie miałaby jakiegokolwiek znaczenia prawnego z uwagi na złożenie
brakującego dokumentu przez odwołującego. zamawiający, mając na uwadze ukształtowaną
w orzecznictwie Izby zasadę jednokrotności wezwania nie mógłby bowiem umożliwić
o
dwołującemu ponownego złożenia brakującego dokumentu, gdyż w ten sposób naruszyłby
wywiedzioną z art. 7 ust. 1 ustawy zasadę jednokrotności wezwania.
Jakkolwiek żaden przepis ustawy wprost nie zakazuje wielokrotnego wzywania wykonawcy do
uzupełnienia brakujących lub wadliwych oświadczeń i dokumentów, w orzecznictwie KIO
jednolicie przyjmuje się, że wezwanie z art. 26 ust. 3 ustawy oraz uzupełnienie dokumentów
w tym trybie jest czynnością jednokrotną. Oznacza to, że zamawiający nie może ponownie
wezwać wykonawcę do złożenia oświadczenia lub dokumentu, do którego złożenia lub
poprawienia wykonawca był już wzywany, jak również nie może samodzielnie złożyć ponownie
dokumentu, który już uprzednio złożył, zgodnie z wezwaniem zamawiającego. Zasada
jednokrotności wezwania jest wywodzona z zasad równego traktowania wykonawców oraz
uczciwej konkurencji. KIO wielokrotnie podkreślała, m.in. w wyroku z dnia 11 stycznia 2018 r.,
sygn. akt: KIO 2706/18
Podsumowując, zamawiający nie mógłby po raz kolejny wezwać odwołującego do
uzupełnienia dokumentu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy czy też umożliwić odwołującemu
samodzielne jego uzupełnienie. Ewentualny brak upływu terminu dla uzupełnienia dokumentu
nie miałby zatem żadnego znaczenia prawnego.
Wbrew twierdzeniom o
dwołującego ziściły się przesłanki uzasadniające odrzucenie jego
oferty.
Zamawiający, co było już wskazywane sformułował jednoznaczny wymóg (warunek
graniczny) wyposażenia pojazdu w dodatkowy stopień umożliwiający swobodne wchodzenie i
wychodz
enie do/z pojazdu przez osoby przewożone.
Z przedłożonej przez odwołującego dokumentacji fotograficznej jednoznacznie wynika, że
wymóg ten nie został przez odwołującego spełniony.
Po pierwsze bowiem podeścik ten nie umożliwia bezpiecznego wchodzenie i wychodzenie
do/z pojazdu przez osoby przewożone, którymi będą osoby schorowane, często starsze,
mające problemy z poruszaniem się. Zejście z pojazdu na wąski podeścik może być dla nich
problematyczne
— istnieje bowiem duże ryzyko upadku wskutek nastąpienia na podeścik tylko
częścią stopy. Ryzyko to będzie wzrastać w przypadku posadowienia podeściku na nierównym
chodniku. O ile z
amawiający dba o zachowanie we właściwym stanie technicznym chodników
i traktów pieszych znajdujących się w obrębie jego nieruchomości, to nie ponosi
odpowiedzialności za stan techniczny chodników pod adresami zamieszkania osób
dializowanych. Z tych zat
em powodów zaproponowany przez odwołującego podeścik nie mógł
zostać uznany za pozwalający na bezpieczne wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu przez
osoby przewożone.
Po drugie -
podeścik stanowi odrębny od pojazdów element, nie jest z nimi połączony w
sposób trwały i nie stanowi element ich wyposażenia. Tymczasem wymóg zapewnienia
wyposażenia pojazdów w dodatkowy stopień umożliwiający swobodne wchodzenie i
wychodzenie do/z pojazdu przez osoby przewożone został określony w Załącznikach nr IA i
IB do SIWZ zatytułowanych odpowiednio „Wymagane parametry graniczne pojazdu, którym
świadczone będą usługi przewozu osób dializowanych siedzących” oraz „Wymagane
parametry graniczne pojazdu, którym świadczone będą usługi przewozu osób dializowanych
niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich". Zawarta w tych Załącznikach
tabela nr 2 nazwana została: „Wymogi techniczne dla każdego pojazdu wskazanego w tabeli
nr 1”. Całokształt treści Załączników nr IA i IB do SWZ prowadzi zatem do wniosku, iż określają
one wymagania dotyczące pojazdu i jego części składowych i przynależności, połączonych z
pojazdem w sposób trwały. W takim stanie rzeczy nie może budzić wątpliwości, że
z
amawiający wymagał zaoferowania pojazdów posiadających w dodatkowy stopień
umożliwiający swobodne wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu przez osoby przewożone,
to jest wyposażonych w taki stopień połączonych z pojazdem w sposób trwały.
Prawidłowość takiej właśnie interpretacji jednoznacznych postanowień Załącznika nr IA i IB
SIWZ potwierdził zresztą sam odwołujący w swoim oświadczeniu z dnia 21 kwietnia 2020r.
(złożonym po upływie terminu na uzupełnienie dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy ), w
którym wskazał, że uwidoczniony na dokumentacji fotograficznej podeścik jest rozwiązaniem
tymczasowym, gdyż zlecił wyposażenie obu pojazdów w dodatkowe stopnie. Gdyby zatem
o
dwołujący rozumiał sformułowany przez zamawiającego wymóg w sposób taki, jak
przedstawiony w treści odwołania (i zapewne wykreowany na potrzeby postępowania
odwoławczego), to, oceniając rozsądnie, nie zdecydowałby na poniesienie kosztów montażu
dodatkowych stopni w pojazdach.
Przepis art. 89 ust 1 pkt 2 ustawy nakazuje z
amawiającemu odrzucić ofertę, jeżeli jej treść nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj. siwz, wraz z załącznikami, oferty
odwołującego, kierowanych do niego wezwań do złożenia, uzupełnienia i wyjaśnienia
dokumentów oraz udzielonych odpowiedzi, informacji o wyniku postepowania, zdjęcia
krzesełka transportowego.
Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający w rozdziale III SIWZ zawarł następujący opis przedmiotu zamówienia:
1. Przedmiot zamówienia obejmuje świadczenie usług w zakresie transportu w pozycji
siedzącej osób dializowanych w Stacji Dializ dla SPWSZ w Szczecinie.
2. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowi załącznik nr 1 do SIWZ - Opis
Przedmiotu zamówienia oraz załącznik nr 1A - Wymagane parametry graniczne pojazdu,
którym świadczone będą usługi przewozu osób dializowanych siedzących i Załącznik nr 1B do
SIWZ - Wymagane parametry graniczne pojazd
u, którym świadczone będą usługi przewozu
osób dializowanych niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.
7. wykonawca
zobowiązany jest zrealizować zamówienie na zasadach i warunkach opisanych
w projekcie umowy stanowiącym załącznik nr 4 do SIWZ i opisie przedmiotu zamówienia,
stanowiącym załącznik nr 1 oraz 1A i 1B do SIWZ
W rozdziale VI zamawiający zawarł wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć
wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz braku
podstaw do wykluczenia:
1. Każdy wykonawca zobowiązany jest załączyć do oferty (sporządzonej według wzoru
stanowiącego załącznik nr 2, 2A do SIWZ):
1) oświadczenie, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do SIWZ, stanowiące
wstępne potwierdzenie, że wykonawca nie podlega wykluczeniu,
2) oświadczenie, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3A do SIWZ, stanowiące
wstępne potwierdzenie, że wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu,
3) odpowiednie pełnomocnictwa lub dokumenty (np. odpisy z rejestru) wykazujące
umocowanie osoby podpisującej ofertę do reprezentowania wykonawcy (jeżeli dotyczy),
4) Zobowiązania podmiotów trzecich – w przypadku powoływania się przez wykonawcę na
zasoby in
nych podmiotów w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu;
wzór zobowiązania podmiotu trzeciego stanowi załącznik nr 7 do SIWZ wraz z odpowiednimi
pełnomocnictwami/dokumentami (np. odpis z rejestru) potwierdzającymi umocowanie osoby
podpis
ującej zobowiązanie, do reprezentowania tego podmiotu trzeciego.
5) Wymagane parametry graniczne pojazdu, którym świadczone będą usługi przewozu osób
siedzących, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1A do SIWZ,
6) Wymagane parametry graniczne pojazdu, kt
órym świadczone będą usługi przewozu osób
siedzących poruszających się na wózkach inwalidzkich, według wzoru stanowiącego załącznik
nr 1B do SIWZ,
7) dokumenty potwierdzające datę produkcji pojazdów oraz typ siedzeń oferowanych w
pojazdach (strony katalogo
we lub foldery, ulotki informacyjne, zdjęcia itp.), którymi świadczone
będą usługi stanowiące przedmiot zamówienia, w j. polskim, pozwalające na potwierdzenie
zgodności oświadczeń wykonawcy co do spełnienia przez oferowane parametry (wiek
pojazdów oraz typ siedzeń) podlegające ocenie w zakresie kryteriów jakościowych zawartych
w załączniku nr 2 do SIWZ pkt 7 (typ siedzeń) oraz w Załączniku nr 1A i 1B do SIWZ (wiek
pojazdu
– tabela nr 1). wykonawca winien wskazać, którego pojazdu dotyczy dany dokument.
Zamaw
iający pouczył:
- Dokumenty o których mowa w pkt 1 ppkt 5), 6) składane wraz z ofertą, stanowią część oferty
i nie podlegają uzupełnieniu. Niezłożenie dokumentów, o których mowa w ppkt 5,6 powyżej
lub złożenie dokumentów niekompletnych skutkować będzie odrzuceniem oferty na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy.
- W przypadku niezłożenia lub złożenia niekompletnego dokumentu, o którym mowa w pkt 1
ppkt 7), wykonawcy nie zostaną przyznane punkty w kryterium oceny ofert (wiek pojazdu, typ
siedzeń), na potrzeby którego dokument jest składany.
5. W celu potwierdzenia, że oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez
zamawiającego, Zamawiający przed udzieleniem zamówienia, wezwie wykonawcę, którego
oferta została oceniona najwyżej, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 5 dni terminie,
aktualnych na dzień złożenia następujących oświadczeń lub dokumentów:
a) dokumentów pojazdów zawierających dane techniczne pojazdów, którymi świadczone będą
usługi stanowiące przedmiot zamówienia i ich dodatkowego wyposażenia, pozwalających na
potwierdzenie zgodności pojazdów z wymaganymi parametrami granicznymi, określonymi
przez
zamawiającego w załącznikach nr 1A i 1B do SIWZ (w szczególności katalogi, zdjęcia,
karty pojazdu, certyfikaty itd.). wykonawca winien wska
zać, którego pojazdu dotyczy dany
dokument.
14. Jeżeli wykonawca nie złoży oświadczenia, o którym mowa w rozdziale VI pkt 1 ppkt 1 i 2
SIWZ, oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w rozdziale VI pkt 3-5 lub innych
dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, oświadczenia lub dokumenty
są niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego wątpliwości,
zamawiający wezwie do ich złożenia, uzupełnienia, poprawienia lub do udzielenia wyjaśnień
w terminie przez siebie wskazanym, ch
yba, że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub
poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne
byłoby unieważnienie postępowania.
W rozdziale X
zamawiający opisał sposób przygotowywania ofert:
1. Oferta musi zawierać następujące oświadczenia i dokumenty:
1) wypełniony formularz oferty, sporządzony z wykorzystaniem wzoru stanowiącego załącznik
nr 2 do SIWZ i formularz asortymentowo-
cenowy, sporządzony z wykorzystaniem wzoru
stanowiącego załącznik nr 2A do SIWZ;
2) odpow
iednie pełnomocnictwa lub dokumenty (np. odpisy z rejestru) wykazujące
umocowanie osoby podpisującej ofertę do reprezentowania wykonawcy (jeżeli dotyczy);
3) oświadczenia, sporządzone z wykorzystaniem wzorów stanowiących załącznik nr 3 i 3A do
SIWZ;
4) zob
owiązania podmiotów trzecich, na zasobach których wykonawca polega (jeżeli dotyczy)
– sporządzone wg wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do SIWZ,,
5) Wymagane parametry graniczne pojazdu, którym świadczone będą usługi przewozu osób
siedzących, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1A do SIWZ;
6) Wymagane parametry graniczne pojazdu, którym świadczone będą usługi przewozu osób
siedzących poruszających się na wózkach inwalidzkich, według wzoru stanowiącego załącznik
nr 1B do SIWZ,
7) dokumenty potwierdzające datę produkcji pojazdów oraz typ siedzeń oferowanych w
pojazdach (strony katalogowe lub foldery, ulotki informacyjne, zdjęcia itp.), którymi świadczone
będą usługi stanowiące przedmiot zamówienia, w j. polskim, pozwalające na potwierdzenie
zgodności oświadczeń wykonawcy co do spełnienia przez oferowane parametry (wiek
pojazdów oraz typ siedzeń) podlegające ocenie w zakresie kryteriów jakościowych zawartych
w załączniku nr 2 do SIWZ pkt 7 (typ siedzeń) oraz w Załączniku nr 1A i 1B do SIWZ (wiek
pojazdu
– tabela nr 1). wykonawca winien wskazać, którego pojazdu dotyczy dany dokument.
Zamawiający ponownie pouczył:
Dokumenty o których mowa w pkt 1 ppkt 5), 6) składane wraz z ofertą, stanowią część oferty
i nie podlegają uzupełnieniu. Niezłożenie dokumentów, o których mowa w ppkt 5,6 powyżej
lub złożenie dokumentów niekompletnych skutkować będzie odrzuceniem oferty na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W przypadku niezłożenia lub złożenia niekompletnego dokumentu, o którym mowa w pkt 1
ppkt 7), wykonawcy ni
e zostaną przyznane punkty w kryterium oceny ofert (wiek pojazdu i typ
siedzeń), na potrzeby którego dokument jest składany.
Zamawiający ponadto zalecił aby wykonawca załączył do oferty dowód wniesienia do wadium.
Ofertę należy sporządzić zgodnie z treścią SIWZ oraz treścią zawartą w formularzach
stanowiących załączniki do SIWZ.
Z załącznika nr 1 do siwz wynika, że:
Pkt. 1.1. Przedmiot zamówienia obejmuje świadczenie usług w zakresie transportu osób
dializowanych: chodzących, poruszających się na wózkach lub/i wymagających
wniesienia/zniesienia na obszarze województwa zachodniopomorskiego z miejsca
zamieszkania/pobytu do Stacji Dializ w SPWSZ w Szczecinie, przy ul. Arkońskiej 4 oraz po
wykonanej dializie z powrotem do miejsca zamieszkania /pobytu.
2.1 wykona
wca zobowiązany jest do organizacji transportu wszystkich osób dializowanych
zgłoszonych na daną zmianę hemodializy, zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w pkt.
1.2. Organizacja transportu obejmuje:
Pkt. 2.1.1. Odbiór osoby dializowanej bezpośrednio z miejsca zamieszkania/pobytu (spod
drzwi mieszkania), pomoc przy dojściu do pojazdu, pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu z
pojazdu, jak również pomoc w dojściu do i z Sali dializ w budynku Stacji Dializ, a także
doprowadzenie osoby dializowanej do drzwi mieszka
nia, jeżeli istnieje taka potrzeba.
Z pkt. 1.8. wynika, że wykonawca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich
zapewnia asystenta wspomagającego kierowcę, który odbierze osobę dializowaną
poruszająca się na wózku spod drzwi mieszkania, pomoże przy zjeździe do pojazdu, w razie
konieczności zniesie osobę dializowaną z pomocą kierowcy, umieści wózek w pojeździe i do
zabezpieczy, pomoże przy wsiadania i wysiadaniu z pojazdu pomoże w dojściu/dojeździe do i
z Sali dializ, a w przypadku braku konieczności przewozu osoby niepełnosprawnej na wózku
inwalidzkim, zniesienie/wniesienie osoby na krzesełku transportowym stosownie do stopnia
niepełnosprawności.
W pkt. 4.2.1 zamawiający określił wymogi graniczne dla przewozu osób dializowanych
samodzielnych, w tym
w literze d) dodatkowy stopień lub drabinkę umożliwiającą wchodzenie
i wychodzenie pasażerów, analogiczne postanowienie znalazło się w literze d) pkt. 4.2.2.
dotyczącego pojazdów do przewozu osób dializowanych niepełnosprawnych poruszających
się na wózkach inwalidzkich.
Z załącznika nr 1A wynika, że zamawiający żądał następujących informacji:
Dane informacyjno
– identyfikacyjne pojazdu
Tabela nr 1
Marka pojazdu, Model pojazdu, Data produkcji pojazdu, Nr rejestracyjny pojazdu lub nr VIN,
Informacja o podstawie dysponowania pojazdem
Zamawiający wskazał, że maksymalny wiek pojazdu – 60 m-cy
Oferty oferujące wiek pojazdu powyżej 60 m-cy zostaną odrzucone.
Tabela nr 2
Zamawiający opisał następujące wymagania i oczekiwał potwierdzenia lub zaprzeczenia
parametru wraz z opisem oferowanego parametru w poz. 1
1. pojazd osobowy
–opis
2. p
ojazd nie starszy niż 5 lat od daty produkcji do dnia składania ofert (pojazd
wymieniony w tabeli nr 1)
Klimatyzacja w całym pojeździe – łącznie z przedziałem dla pasażerów
4. dodatkowy st
opień umożliwiający swobodne wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu
przez osoby przewożone
Zamawiający pouczył:
1) należy wskazać liczbę miejsc w pojeździe
Zamawiający wyjaśnił:
Zamawiający wymaga od wykonawcy wypełnienia powyższej tabeli, udzielając odpowiedzi
„TAK” (dla poz. 1 tabeli nr 2 należy uzupełnić udzielone odpowiedzi przez opis oferowanego
parametru) lub „NIE” – dla potwierdzenia spełnienia wymaganego parametru/warunku.
Wpisanie „NIE” lub brak wpisu spowoduje odrzucenie oferty.
Zamawiający sugeruje, aby celem ułatwienia potwierdzenia oferowanego parametru
wykonawca
w przesłanych na wezwanie zamawiającego dokumentach opisujących przedmiot
zamówienia (katalog lub folder, strony katalogowe, ulotki informacyjne, zdjęcia),
sporządzonych w języku polskim, wskazał w nich oferowany parametr techniczny.
W z
ałączniku nr 1B zamawiający wymagał podania następujących informacji:
Dane informacyjno
– identyfikacyjne pojazdu
Tabela nr 1
Marka pojazdu, Model pojazdu, Data produkcji pojazdu, Nr rejestracyjny pojazdu lub nr VIN,
Informacja o podstawie dysponowania pojazdem
Zamawiający wskazał na maksymalny wiek pojazdu – 60 m-cy
Oferty oferujące wiek pojazdu powyżej 60 m-cy zostaną odrzucone.
Wymogi techniczne dla k
ażdego pojazdu wskazanego w tabeli nr 1
Tabela nr 2
Zamawiający opisał następujące wymagania i oczekiwał potwierdzenia lub zaprzeczenia
parametru wraz z opisem oferowanego parametru w poz. 1, 6,7
1. pojazd osobowy 1
), przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych
poruszających się na wózkach inwalidzkich – opis
2. p
ojazd nie starszy niż 5 lat od daty produkcji do dnia składania ofert (pojazd
wymieniony w tabeli nr 1)
Klimatyzacja w całym pojeździe – łącznie z przedziałem dla pasażerów
dodatkowy stopień umożliwiający swobodne wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu przez
osoby przewożone
zabudowa do przewozu wózka inwalidzkiego
system umożliwiający wprowadzenie wózka do pojazdu2) - opis
7.- s
posób mocowania wózka inwalidzkiego w pojeździe 3) - opis
8. k
rzesełko transportowe z udźwigiem do 120 kg i min. jedną parą kółek
Zamawiający pouczył:
1) należy wskazać liczbę miejsc siedzących oraz liczbę miejsc dla wózków inwalidzkich
pojeździe
2) należy wskazać system umożliwiający wprowadzenie wózka do pojazdu: szyny/ rampa/
winda
3) należy wskazać sposób mocowania wózka inwalidzkiego w pojeździe, np. czy pojazd
wyposażony jest w zestaw szyn podłogowych do mocowania wózka inwalidzkiego , system
grzybkowy lub inny system mocowania;
Zamawiający wyjaśnił:
Zamawiający wymaga od wykonawcy wypełnienia powyższej tabeli, udzielając odpowiedzi
„TAK” (dla poz. 1, 6 i 7 w tabeli nr 2 uzupełnić opisem) lub „NIE” – dla potwierdzenia spełnienia
wymaganego parametru/warunku. Wpisanie „NIE” lub brak wpisu spowoduje odrzucenie
oferty.
Zamawiający sugeruje, aby celem ułatwienia potwierdzenia oferowanego parametru
wykonawca
w przesłanych na wezwanie zamawiającego dokumentach opisujących przedmiot
zamówienia (katalog lub folder, strony katalogowe, ulotki informacyjne, zdjęcia),
sporządzonych w języku polskim, wskazał w nich oferowany parametr techniczny.
W ofercie odwołującego na str. 7 i 18 znajdują się załączniki nr 1A i 1B, gdzie w obu
załącznikach w tabelach nr 2 pkt 4 przy parametrze dodatkowy stopień umożliwiający
swobodne wchodzenie i wychodzeni
e do/z pojazdu przez osoby przewożone – wykonawca
oświadczył TAK. Do oferty odwołujący załączył zdjęcia pojazdów, w tym szyn, dowody
rejestracyjne, deklaracje zgodności oraz fakturę zakupu.
Z wstępnej oceny ofert z dnia 1 kwietnia 2020r. wynika, że załączona do oferty odwołującego
dokumentacja potwierdza wymagania zamawiającego dotyczące daty produkcji oraz typu
oferowanych siedzeń (załączone fotografie, dowodów rejestracyjnych pojazdów i wnętrz
pojazdów).
W dniu 3 kwietnia 2020r. zamawiający wezwał na podstawie art. 26 ust. 2 odwołującego m. in.
w celu potwierdzenia, że oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez
zamawiającego o dokumenty pojazdów zawierające dane techniczne pojazdów, którymi
świadczone będą usługi stanowiące przedmiot zamówienia i ich dodatkowego wyposażenia,
pozwalające na potwierdzenie zgodności pojazdów z parametrami granicznymi, określonym i
przez zamawiającego w załącznikach nr 1A i 1Bdo siwz (w szczególności katalogi, zdjęcia,
karty pojazdu, certyfikaty itp.). Wykonawca
winien wskazać, którego pojazdu dotyczy dany
dokument.
W odpowiedzi na to wezwanie w dniu 6 kwietnia 2020r. w wyżej wskazanym zakresie
odwołujący złożył oświadczenie, że dokumenty załącznik 1A i załącznik 1B złożone do oferty
dotyczące pojazdów oraz wszelkie wymagane dokumenty odnośnie parametrów tych
pojazdów są w posiadaniu zamawiającego i są one nadal aktualne.
W dniu 15 kwietnia 2020r. zamawiający wezwał odwołującego w trybie art. 26 ust. 3 m. in. do
złożenia dokumentów potwierdzających posiadanie przez oferowane pojazdy klimatyzacji w
całym pojeździe łącznie z przedziałem pasażerów oraz dodatkowy stopień umożliwiający
swobodne wchodzenie i wychodzenie do/z pojazdu przez osoby przewożone. Dokumentami
tymi mogą być w szczególności katalogi, zdjęcia, certyfikaty.
W dniu 20 kwietnia 2020r. odwołujący przedstawił na wezwanie zdjęcia, które w jego ocenie
potwierdzają że pojazdy posiadają klimatyzację w całym pojeździe, łącznie z przedziałem
pasażerów, oraz posiadają dodatkowy stopień umożliwiający swobodne wchodzenie i
wychodzenie do/z pojazdu przez osoby przewożone. Na zdjęciach str. 243 i 245 dokumentacji
według numeracji widać ustawiony obok pojazdu składany stołek. Odwołujący w dniu 21
kwietnia 2020r. złożył także oświadczenie, ze zamówił dodatkowe stopnie do aut
przeznaczonych do wykonywania zadania w związku z postępowanie, jednak w związku z
pandemią Covid-19 wszystkie terminy są przesunięte, na dzień rozpoczęcia świadczenia
usługi takie stopnie będą wykonane. Stopnie widoczne na zdjęciach są stopniami zastępczymi,
jednakże świetnie spełniają swoją rolę i wzorując się na obecnym wykonawcy, który tylko i
wyłącznie takie stopnie stosuje do realizacji odwołujący je przedstawił.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania na
podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał istnienie przesłanki materialnoprawnej dopuszczalności
odwołania, o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego - art. 89 ust, 1 pkt 2 w zw. z art 7. ust. 1 w zw z. art.
26 ust. 1 ust, 1 i ust. 3 i ust. 4 w zw, z art. 36 ust. 1 pkt 5a)
ustawy w związku z art. 51 § 1 i §
3 kodeksu cywilnego w zw. z art. 15zzr ust. 1 pkt 10) ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o
szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem
Covid-
19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020
r. poz. 374) zwaną dalej ZapCovidU w zw. z § 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31
marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku
z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 566) w zw. z § 1 rozporządzenia z dnia
10 kwietnia 2020 r. Rady M
inistrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów
i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 658) w zw. z
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia
określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U,
z 2020 r. poz. 697) przez bezpodstawne odrzucenie oferty
odwołującego jako niezgodnej z
SIWZ, pomimo że oferta odpowiadała SIWZ, żądanie do wykonawcy oświadczeń,
dokumentów i zdjęć nie wskazanych w ogłoszeniu i w SIWZ jako dokumenty wymagane celem
wykazania spełnienia udziału w postępowaniu, podjęcie czynności odrzucenia oferty
wykonawcy i unieważnienia postępowania przed upływem terminów do złożenia dokumentów,
oświadczeń i wyjaśnień celem wykazania warunków udziału w postępowaniu
Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. Izba nie podziela stanowiska zamawiającego
wyrażonego w odpowiedzi na odwołanie, że odwołujący nie sformułował zarzutu. W ocenie
Izby zarzut został sformułowany, choć przyznać należy, że odwołujący niezbyt sprawnie
porusza się w siatce pojęciowej ustawy Prawo zamówień publicznych i myli instytucje
warunków udziału w postępowaniu i powiązanych z nimi dokumentów podmiotowych
składanych na potwierdzenie spełniania warunków udziału – art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy i treści
oferty i dokumentów przedmiotowych służących wykazaniu spełniania przez zaoferowany
przedmiot wymagań zamawiającego odnośnie przedmiotu zamówienia – art. 25 ust. 1 pkt 2
ustawy. Jednakże odwołujący wskazał, że jego zarzut dotyczy niezasadnego odrzucenia jego
oferty z powodu niezgodności treści tej oferty z treścią siwz, niezasadnego wezwania
odwołującego do złożenia dokumentów potwierdzających wymaganie zamawiającego
wyposażenia pojazdu w stopnień pozwalający na swobodne wsiadanie i wysiadanie z pojazdu
oraz nieprawidłowe w ocenie odwołującego unieważnienie postępowania w sytuacji, gdy
zdaniem odwołującego jego oferta nie podlegała odrzuceniu. Tak postawione zarzuty w ocenie
Izby wynikały wprost z treści odwołania i zakreślały zakres rozpoznania przez Izbę, a drobne
niedokładności w nazewnictwie instytucji nie mogą pozbawiać odwołującego prawa do
ochrony jego interesu w uzyskaniu zamówienia. Nie mniej jednak Izba podziela w niniejszej
sprawie stanowisko wyrażone przez zamawiającego, co do tego, że oferta odwołującego nie
odpowiada w swojej treści treści siwz. Przede wszystkim Izba zwraca uwagę na następujące
okoliczności : stopień zgodnie z definicją słownika języka polskiego to pojedynczy element
schodów; też: występ w jakimś podwyższeniu umożliwiający wchodzenie lub schodzenie,
natomiast zaprezentowany przez odwołującego na zdjęciach podest, to składany stołek, który
oczywiście może być wykorzystywany do wejścia na niego i zajścia, ale nie jest to
przeznaczenie tego produktu.
Z definicji zatem wynika, że stopień będzie częścią składową
pojazdu, do którego dokonywane będzie wejście i wyjście. Zaoferowany zaś stołek składany
to
mały mebel do siedzenia, składający się z prostokątnego siedziska i 4 nóg, pozbawiony
oparcia i poręczy. Tym samym jego przeznaczeniem nie jest wchodzenie/wychodzenie, ale
siedzenie.
Rację ma zamawiający, że sam odwołujący dostrzegał tę okoliczność wskazując w
piśmie z dnia 21 kwietnia 2020r., że prezentowane rozwiązanie jest rozwiązaniem
tymczasowym, a dodatkowe stopnie zostały przez odwołującego zamówione. Jednakże
postępowanie przedmiotowe jest postępowaniem prowadzony w procedurze zamówień
publicznych i podlega jego rygorom. Tym samym treść oferty ma być zgodna z treścią siwz w
dacie składania ofert, a nie jest możliwe doprowadzenie do zgodności zaoferowanego
przedmiotu na późniejszym etapie postępowania np. na etapie realizacji. Jest to tak zwana
triada zamówień publicznych treść siwz musi być zgodna z treścią oferty i obie zgodne z treścią
zawartej umowy. Tym samym nie można zaakceptować sytuacji, w której na datę składania
ofert wykonawca nie oferuje przedmio
tu zamówienia zgodnego z ofertą. Oczywiście jest
możliwe, że przedmiot zamówienia nie istnieje na datę składania ofert, ale zostanie
wytworzony w toku realizacji umowy np. dedykowane oprogramowanie komputerowe,
wybudowanie budynku, ale taka sytuacja nie miała miejsca w przedmiotowym postępowaniu.
Odwołujący na datę składania oferty miał dysponować pojazdami i ich wyposażeniem
zgodnym z wymaganiami zamawiającego, za pomocą których będzie realizował zamawianą
usługę. Wykazanie zatem na wezwanie zamawiającego zastępczego stołeczka mającego
przejściowo służyć jako stopień, nie może być uznane za wykazanie zamawiającemu, że
pojazdy wyposażone są zgodnie z wymaganiami zamawiającego. Odwołujący nawet nie
uprawdopodobnił, że zlecił wykonanie stopni, nie przedstawił dowodów, jak to ostateczne
rozwiązanie będzie umożliwiało swobodne wejście i wyjście z pojazdu i czy będzie dostępne
wykonawcy w dacie rozpoczęcia świadczenia usługi. Zaprezentowany składany stołek nie
tylko nie odpowiada wymaganem
u przez zamawiającego stopniowi, ale również w ocenie Izby
nie spełnia innego wymagania zamawiającego tj. „swobodnego wsiadania i wysiadania”.
Swobodny oznacza
niepodlegający przymusowi ani ograniczeniom, zachowujący się w
sposób naturalny, natomiast w ocenie Izby osoba korzystająca ze stołeczka będzie musiała
skorzystać przy wsiadaniu lub wysiadaniu, albo z oparcia – złapania się futryny drzwi pojazdu,
albo będzie musiała skorzystać z pomocy kierowcy lub asystenta w celu utrzymania
równowagi podczas wsiadania, aby nie ryzykować przechylenia się stołeczka, czy jego
odsunięcia, co może mieć miejsce zwłaszcza jak wskazuje zamawiający na nierównych
powierzchniach chodnika, czy drogi. Tym samym skorzystania z
a stołeczka przy wsiadaniu i
wysiadaniu nie można uznać za spełniający cechę „swobodnego”. Z tego również względu
Izba przyznała rację zamawiającemu, co do tego, że zdjęcie stołeczka – jako dokument
wymagany przez zamawiającego na potwierdzenie spełniania przed wyposażenie pojazdów
wskazanych przez zamawiającego wymagań nie potwierdza, że zaoferowane wyposażenie
jest stopniem i zapewnia swobodne wsiadania i wysiadanie z pojazdu. W konsekwencji zdjęcie
stanowiło dowód na treść oferty odwołującego i ta treść nie odpowiadała treści siwz, co wpisuje
się w normę art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy. Co do naruszenia przez zamawiającego art. 26 ust. 3
ustawy, to w ocenie Izby zamawiający nie dopuścił się jego naruszenia, choć także z innych
powodów, niż wskazane w odpowiedzi na odwołanie. Rzeczywiście odwołujący był wzywany
do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy i na to wezwanie odpowiedział
składając zdjęcie stołeczka składanego ustawionego pry wejściu do pojazdu. Zatem
prawidłowo zamawiający powołuje się na zasadę jednokrotności wezwania na podstawie art.
26 ust. 3 ustawy
– odwołujący już z szansy uzupełnienia dokumentów skorzystał. Dodatkowo
wskazać należy, że gdyby zamawiający wezwał ponownie do uzupełnienia stopnia
pozwalającego na swobodne wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, to musiało by dojść do zmiany
treści oferty czyli zastąpienia stołeczka stopniem, a więc byłaby to zmiana niezgodna z treścią
art. 87 ust. 1 ustawy. Z tego również powodu ponowne wezwanie nie byłoby możliwe. Rację
należy przyznać również zamawiającemu co do interpretacji art. 15 zzs ustawy z dnia 2 marca
2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i
zwalczaniem Covid-
19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
(Dz.U. z
2020 r. poz. 374). Przepis ten odnosi się do biegu terminów procesowych i sądowych,
natomiast terminy wynikające z Prawa zamówień publicznych z zakresie postępowania o
udzielenie zamówienia nie są terminami ani procesowymi, gdyż postępowanie o udzielenie
z
amówienia zgodnie z definicją z art. 2 pkt 7a ustawy jest to postępowanie wszczynane w
drodze publicznego ogłoszenia o zamówieniu lub przesłania zaproszenia do składania ofert
albo przesłania zaproszenia do negocjacji w celu dokonania wyboru oferty wykonawcy, z
którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego, lub - w przypadku trybu
zamówienia z wolnej ręki - wynegocjowania postanowień takiej umowy. Jest to zatem sposób
dochodzenia do umowy, a nie postępowanie przed organem sądowym czy administracyjnym.
Tym samym terminy określone w ustawie Prawo zamówień publicznych w części dotyczącej
postępowania o udzielenie zamówienia nie są objęte uregulowaniem z art. 15 zzs cyt. Ustawy.
Świadczy o tym także par. 13 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w
sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem
stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 566)
, który stanowi że w okresie epidemii wykonywanie
zadań przez urząd administracji publicznej lub jednostkę organizacyjną wykonującą zadania o
charakterze publicznym, może podlegać ograniczeniu polegającym na wykonywaniu:
wyłącznie zadań niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom;
określonych zadań przez ten urząd lub jednostkę w sposób wyłączający bezpośrednią
obsługę interesantów. Niewątpliwie prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia,
zwłaszcza jest realizacją zadań danej jednostki organizacyjnej i jest ono możliwe bez
konieczności bezpośredniego kontaktu z wykonawcami – czy to przez prowadzenie
postępowania w formule pisemnej czy elektronicznej, tym samym zawieszenie terminów
dotyczących realizacji zadań jednostek organizacyjnych nie zostało przez ustawodawcę
ograniczone
. Tym samym niezasadne jest stanowisko odwołującego w tym zakresie. Skoro
zam
awiający prawidłowo ustalił, że treść oferty nie odpowiada treści siwz, to zarzuty odwołania
nie potwierdziły się i należało je oddalić.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy przez unieważnienie
postępowania podczas gdy w postępowaniu została złożona oferta odwołującego, która nie
powinna być odrzucona.
Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. Przede wszystkim Izba zauważa, że zamawiający
unieważnił postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy, gdyż cena oferty
n
iepodlegającej odrzuceniu przekraczała możliwości finansowe zamawiającego i w ocenie
Izby zamawiający wykazał w odpowiedzi na odwołanie, że nie było możliwe zwiększenie kwoty
przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia do wartości tej oferty, z uwagi na dodatkowe
obowiązki nałożone na zamawiającego i związane z nimi potrzeby zakupowe. Nadto Izba
oceniła, że zamawiający zasadnie odrzucił ofertę odwołującego, zatem zamawiający nie miał
możliwości zakończenia postępowania wyborem oferty najkorzystniejszej. W konsekwencji
Izba nie dopatrzyła się naruszenia ustawy w unieważnieniu przedmiotowego postępowania.
Zarzut należało oddalić.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła o oddaleniu odwołania na podstawie art. 192 ust. 1
i 2 ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2972) zmienionego
rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 2017 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r., poz. 47),
obciążając odwołującego kosztami uiszczonego wpisu oraz zobowiązując do zwrotu
zamawiającemu kosztów zastępstwa prawnego w wysokości 3 600zł. oraz do zwrotu kosztów
dojazdu w kwocie 304,25zł., zgodnie ze złożonym zestawieniem kosztów.
Przewodniczący:……………………..