Sygn. akt: KIO 917/20
POSTANOWIENIE
z dnia 20 maja 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Patyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 20 maja 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 kwietnia 2020 r. przez wykonawcę D. L.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą PPHU InterCom_plus D. L. w
postępowaniu prowadzonym przez Pocztę Polską S.A. z siedzibą w Warszawie,
postanawia:
Odrzuca odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża Odwołującego - wykonawcę D. L. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą PPHU InterCom_plus D. L. i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego -
wykonawcę D. L. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą PPHU
InterCom_plus D. L.
tytułem wpisu od odwołania;
2.2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego - wykonawcy D. L. prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą PPHU InterCom_plus D. L. kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy
pięćset złotych zero groszy), stanowiącej nadpłatę ponad należny wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 917/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Poczta Polska S.A. z siedzibą w Warszawie [dalej „Zamawiający”]
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu odrębnego
nieograniczonego na
dostawę materiałów eksploatacyjnych do drukarek komputerowych,
faksów,
urządzeń
wielofunkcyjnych
i
kserokopiarek
(znak
postępowania:
BZA.DTZ.2600.5.2020).
W dniu 28 kwietnia 2020 r. wykonawca D. L.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
PPHU InterCom_plus D. L.
[dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu
naruszenie:
1. art. 24 ust. 5 pkt 4 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp, w związku z niezasadnym wykluczeniem
Odwołującego w części zamówienia 1-10 (tj. w całości) oraz uznaniem jego oferty za odrzuconą,
podczas gdy nie doszło do sytuacji, w której Odwołujący z przyczyn leżących po jego stronie nie
wykonał albo nienależycie wykonał w istotnym stopniu wcześniejszą umowę zawartą z
Zamawiającym, co skutkowałoby zasądzeniem na rzecz Zamawiającego odszkodowania;
2. art. 24 ust. 8 i 9 us
tawy Pzp w związku z jego niezastosowaniem i w konsekwencji
uniemożliwieniem Odwołującemu skorzystania z procedury tzw. samooczyszczenia;
3. art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w związku z zaniechaniem wskazania okoliczności świadczących o
wyrządzeniu Zamawiającemu szkody przez Odwołującego;
4. art. 91b ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w związku z ich bezpodstawnym
zastosowaniem i w konsekwencji zaniechaniem zaproszenia Odwołującego do udziału
w aukcji elektronicznej, podczas gdy oferta Odwołującego nie podlegała odrzuceniu, gdyż Odwołujący
nie podlegał wykluczeniu;
5. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z ich niezastosowaniem, polegające na przeprowadzeniu
przez Zamawiającego postępowania w sposób niezapewniający zachowania zasady uczciwej
kon
kurencji
i
równego
traktowania
wykonawców
oraz
zgodnie
z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
Wobec ww. zarzutów Odwołujący wniósł o:
1. uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
a) unieważnienia czynności wykluczenia z postępowania w części 1-10 Odwołującego na podstawie
art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy Pzp i w konsekwencji -
uznania jego oferty za odrzuconą;
b) powtórzenia czynności badania i oceny ofert;
c) unieważnienia aukcji elektronicznej i przeprowadzenia jej ponownie poprzedzonego ponownym
zaproszeniem wykonawców do wzięcia udziału w aukcji;
2. jeżeli umowa w sprawie zamówienia publicznego została zawarta - uwzględnienie
odwołania i unieważnienie umowy;
3. obciążenie kosztami postępowania Zamawiającego, w ramach którego to żądania wnoszę
o zaliczenie w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwoty uiszczonej przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego zwrotu kosztu uiszczonego wpisu od odwołania oraz zwrotu kosztów
poniesionych
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika i z tytułu dojazdu na rozprawę zgodnie
ze spisem kosztów, który zostanie przedstawiony na rozprawie.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
W dniu 4 maja 2020 r. Zamawiający złożył do Izby pismo zawierające wniosek
o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp. Zamawiający uzasadniał, iż
przedmiotowe postępowanie prowadzone jest na podstawie wewnętrznych przepisów Zamawiającego.
Wskazał, iż zamówienie zgodnie z treścią art. 132 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp udzielane jest w celu
wykonywania usług przyjmowania, sortowania, przemieszczenia lub doręczania przesyłek
pocztowych. Przedmiotem zamówienia są dostawy materiałów eksploatacyjnych do drukarek
komputerowych, faksów, urządzeń wielofunkcyjnych i kserokopiarek, które będą stosowane do
świadczenia ww. usług.
Ponadto jak wskazał Zamawiający, wartość szacunkowa zamówienia sektorowego
jest mniejsza od kwot określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Wartość zbilansowana w skali Poczty Polskiej wynosi:
670,89 zł (408 655,02 euro), natomiast wartość szacunkowa przedmiotowego
zamówienia stanowi: 1 714 370,89 zł (401 557,84 euro).
Z uwa
gi na powyższe do niniejszego postępowania nie mają zastosowania przepisy
ustawy Pzp.
Do ww. pisma Zamawiający załączył warunki udziału w ww. postępowaniu.
Jednocześnie w piśmie z dnia 5 maja 2020 r. Zamawiający wyjaśnił, że kopia
odwołania nie została przekazana pozostałym uczestnikom postępowania, gdyż w sprawie
nie mają zastosowania przepisy ustawy Pzp.
Na podstawie przekazanej przez Zamawiającego dokumentacji oraz ww. pism Izba
ustaliła, że przedmiotem niniejszego zamówienia są dostawy, których wartość oszacowano
poniżej tzw. „progów unijnych”. Ponadto Izba ustaliła, iż Zamawiający jest zamawiającym
sektorowym,
do którego stosuje się przepisy rozdziału 5 Działu III ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powyżej poczynione ustalenia Izba wskazuje, iż stosownie do treści art. 133
ust. 1 ustawy Pzp, do udzielania zamówień sektorowych ustawę stosuje się, jeżeli wartość
zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8.
Tym samym, jeżeli wartość szacunkowa zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
, to do zamówień sektorowych przepisy Prawa
zamówień publicznych, w tym dotyczące środków ochrony prawnej, nie mają zastosowania. Dlatego
też Odwołujący w przedmiotowym postępowaniu o wartości poniżej tzw. „progów unijnych” nie mógł
skorzystać ze środka ochrony prawnej, jakim jest odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Z kolei zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że
w
sprawie
nie
mają
zastosowania
przepisy
ustawy.
Przepis art.
ustawy Pzp obliguje Izbę do odrzucenia odwołania, w przypadku stwierdzenia, że zachodzi
którakolwiek
z
okoliczności
tam
wskazanych,
co
podlega
weryfikacji
przez
Izbę
z urzędu.
Konkludując powyższe, brak stosowania przepisów ustawy Pzp, w przypadku gdy wartość
zamówienia sektorowego jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art.
11 ust. 8,
skutkuje brakiem możliwości skorzystania przez wykonawców ze środków ochrony prawnej
przewidzianych w ustawie Pzp
i koniecznością odrzucenia odwołania zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 1 w
zw. z art. 133 ust. 1 ustawy Pzp.
Z
godnie z art. 189 ust. 3 zd. 1 ustawy Pzp, Izba może odrzucić odwołanie na posiedzeniu
niejawnym.
W
związku
z
powyższym
Izba
odrzuciła
odwołanie
na
podstawie
art. 189 ust. 2 pkt 1
ustawy Pzp, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie
drugie ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 i
10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972). W
myśl
powołanych
przepisów,
a
także
zgodnie
z poglądem jednolicie prezentowanym w orzecznictwie, tak Izby, jak i Sądów Okręgowych,
w przypadku odrzucenia odwołania odwołującego obciąża się całością wniesionego wpisu, zgodnie z
zasadą odpowiedzialności za wynik postępowania wynikającą z art. 192 ust. 10 ustawy Pzp.
Izba zaliczyła do kosztów postępowania odwoławczego kwotę wpisu wniesioną przez
Odwołującego w wysokości 7 500 zł. Jednocześnie Izba nakazała zwrócić Odwołującemu
kwotę 7 500 zł nadpłaconą ponad należny wpis w postępowaniu o wartości
nieprzekraczającej kwoty, od której uzależniony jest obowiązek publikacji ogłoszenia
o zamówieniu w publikatorze unijnym.
Przewodniczący: ……………………………..