Sygn. akt: KIO 880/20
WYROK
z dnia 30 czerwca 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Katarzyna Poprawa
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 czerwca
2020 roku odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 kwietnia 2020 roku przez wykonawcę Ekoserwis Bp
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Al. Tysiąclecia 20/1 21-500 Biała Podlaska
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Powiat Sejneński, Starostwo
Powiatowe w Sejnach ul. 1 Maja 1 16-500 Sejny
przy udziale wykonawcy P. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Red Alert P. B.
ul.
Wyzwolenia
Lublin
z
głaszającego
przystąpienie
do postępowania odwoławczego o sygnaturze akt KIO 880/20 po stronie zamawiającego
orzeka
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża odwołującego
Ekoserwis Bp Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością Al. Tysiąclecia 20/1 21-500 Biała Podlaska i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00
gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od odwołującego Ekoserwis Bp Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Al. Tysiąclecia 20/1 21-500 Biała Podlaska na rzecz
zamawiającego Powiat Sejneński, Starostwo Powiatowe w Sejnach ul. 1
Maja 1 16-
500 Sejny kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.7
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 t.j.), na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia
– przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Suwałkach.
Przewodniczący: ……………………..………….
Sygn. akt KIO 880/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Powiat Sejneński prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w przedmiocie
„Dostawa i montaż instalacji fotowoltaicznych na terenie
Powiatu Sejneńskiego w ramach projektu Dostawa i montaż instalacji OZE dla obiektów
użyteczności publicznych na terenie Powiatu Sejneńskiego” zwane dalej
„Postępowaniem".
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
z dnia 26 marca 2020 r. pod numerem 527163-N-2020.
Postępowanie prowadzone
jest w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) zwanej dalej „ustawą” lub „Pzp”.
Wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 ww. ustawy.
W dniu 24 kwietnia
2020 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało wniesione
odwołanie przez wykonawcę Ekoserwis Bp Sp. z o.o. z siedzibą w Białej Podlaskiej (zwanego
dalej Odwołujący).
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
nieprawidłowe przyznanie punktacji w kryterium: Moduły o współczynniku temperatury
mocy Pmax (ozn
. w tabeli moduły 2);
brak unieważnienia postępowania, w sytuacji gdy postępowanie obarczone jest wadą
uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego
i w konsekwencji naruszenie przepisu art. 91 ust. 1 oraz ust. 2 pkt. 1 ustawy Pzp
oraz art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp.
Wskazując na powyższe zarzuty, odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazanie
zamawiającemu powtórzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
pn.:
„Dostawa i montaż instalacji fotowoltaicznych na terenie Powiatu Sejneńskiego w ramach
projektu „Dostawa i montaż instalacji OZE dla obiektów użyteczności publicznych na terenie
Powiatu Sejneńskiego” lub jego unieważnienie.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, że w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia dla przedmiotowego Postępowania, zamawiający określił kryterium ceny (rozdz.
XIII pkt. 4, str. 10-12) WT
— współczynnik temperaturowy mocy modułów [WT]10% (max. 10
pkt) i zapisał, że: WT - liczba punktów przyznanych ocenianej ofercie w kryterium
„współczynnik temperaturowy mocy Pmax” gdzie punkty wyliczane są wg następujących
zasad:
• współczynnik Pmax o wartości równej „- 0,36 %/
C
” lub większy - 0 pkt,
• współczynnik Pmax o wartości „- 0,35 0%/
C
” lub mniejszy - 10 pkt.
Na początek należy stwierdzić, że matematycznie ppkt a) i b) wzajemnie się wykluczają, bo:
liczba -
0,35 jest większa od liczby - 0,36, a tym samym liczba - 0,36 jest mniejsza od liczby
0,35. Tak więc według ppkt a) współczynnik o wartości - 0,35 %/
C powinie
n mieć przyznane
0 pkt bo - 0,35 > -
0,36, natomiast według ppkt b) powinien mieć przyznane 10 pkt .
Analogicznie, współczynnik o wartości - 0,36 %/
C
według ppkt a) powinien mieć przyznane
0 pkt, a
według ppkt b) powinien mieć przyznane 10 pkt, bo - 0,36 < -0,35. Tymczasem, przy
wyborze najkorzystniejszej oferty, Zamawiający nieprawidłowo przyznał za ww. kryterium
następującą punktację:
za współczynnik o wartości - 0,35%/
C
— 10 pkt (uzasadnienie wyżej)
za współczynnik o wartości - 0,29 %/
C
(Ciepły Dom sp. z o. o.) 10 pkt, kiedy - 0,29 > - 0,36,
więc powinno być 0 pkt
za współczynnik o wartości - 0,34 %/
C (4 Technology sp. z o. o.) - 10 pkt, kiedy
- 0,34 > -0,36,
więc powinno być 0 pkt.
Ponadto wyniki w podpunktach
a i b nakładają się na siebie, istnieje zbiór wspólny.
Reasumując należy stwierdzić, że:
1. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty, Zamawiający nieprawidłowo przyznał za kryterium:
Moduły o współczynniku temperatury mocy Pmax (ozn. w tabeli moduły 2) punktację:
za współczynnik o wartości - 0,29 %/
C (Oferta nr 3)
— 10 pkt, a wg zapisanego
kryterium powinno być 0 pkt,
za współczynnik o wartości - 0,34 %/
C (Oferta nr 11 - 4 )
— 10 pkt, a wg zapisanego
kryterium powinno być 0 pkt.
Zgodnie z przyjętym kryterium współczynnik Pmax o wartości równej - 0,35 mieści
się w dwóch kryteriach, zatem wszystkie oferty mogłyby dostać za to kryterium zarówno 0
pkt jak i 10 pkt. Jednocześnie zgodnie z przyjętym kryterium oferta nr 3 i oferta nr 11
powinna mieć 0 pkt.
Inaczej mówiąc występuje tu kryterium oceny pozwalające na zastosowanie niejednolitego
wzorca oceny liczenia punktów. Powyższe prowadzi do wniosku, że zachodzi co najmniej
jedna z przesłanek uzasadniających unieważnienie niniejszego postępowania np. określona
z art. 93 ust. 1 pkt. 7. Wielokrotnie art. 93 ust. 1 pkt.
7 był przedmiotem interpretacji zespołów
arbitrów Urzędu Zamówień Publicznych.
Szczególnie warto zwrócić uwagę na wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 6 lutego 2006 r.
(UZP/ZO/0-
286/06), którego teza brzmi następująco: „Jeżeli w wyniku spełnienia wymogów
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia można zaoferować towar niespełniający
wymagań Zamawiającego, a tym samym towar dla niego nieprzydatny (czego potwierdzeniem
jest przyznanie 10 -
pkt. ofertom nr 3 i nr 11), to podstawą prawną unieważnienia postępowania
jest przepis art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP, ponieważ postępowanie obarczone jest wadą
uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.”
W rozstrzyganej sprawie zamawiający na skutek niedokładnego określenia przedmiotu
zamówienia w SIWZ, byłby zobowiązany do zawarcia umowy na towar dla niego nieprzydatny.
Obowiązkiem zamawiającego jest w takiej sytuacji niedopuszczenie do zawarcia takiej umowy,
czyli unieważnienie przetargu w oparciu o art. 93 ust. 1 pkt. 7
Do postępowania odwoławczego 28 kwietnia 2020 zgłosił przystąpienie po stronie
zamawiającego wykonawca P. B. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Red Alert
P. B. w Lublinie
(dalej Przystępujący).
Dnia 5 maja 2020 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź
na odwołanie, w której zamawiający wniósł o oddalenie odwołania i obciążenie odwołującego
kosztami postępowania. Ponadto zamawiający przedstawił swoje stanowisko w zakresie
sposobu przyznawania punktacji kwestionowanej przez odwołującego. Zamawiający wyjaśnił,
iż w Rozdziale XIII pkt 2 ppkt 4 specyfikacji istotnych warunków zamówienia zawierającym
opis kryteriów, którymi Zamawiający będzie kierował się przy wyborze oferty wraz z podaniem
wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert wskazano:
„WT- współczynnik temperaturowy mocy modułów ( WT) 10% ( max. 10 pkt).
WT-
liczba punktów przyznanych ocenianej ofercie w kryterium „ współczynnik
temperaturowy mocy P max” gdzie punkty wyliczane są wg następujących zasad:
a)
współczynnik Pmax o wartości równej „ -0,36 %/
C
” lub większy -0 pkt,
b)
współczynnik Pmax o wartości „-0,35 %/
C” lub mniejszy-10 pkt.
Jeżeli współczynnik temperaturowy mocy Pmax będzie podany w wartości do 3 cyfr
po przecinku to do oceny Zamawiający zaokrągli wartość współczynnika do 2 cyfr
po przecinku.
Przyjęte kryterium, wbrew twierdzeniom odwołującego, opisane zostało w sposób
właściwy. Po zapoznaniu się ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia żaden
z wykonawców nie zwracał się w zakresie opisanego wyżej kryterium o udzielenie wyjaśnień,
nie zgłaszał również zapytań, czy też jakichkolwiek wątpliwości.
Zamawiający przywołał opinię autora projektu instalacji fotowoltaicznej, zgodnie z którą:
„Współczynnik temperaturowy mocy określa spadek mocy modułu w funkcji temperatury
i zgodnie z definicją, oznacza obniżenie mocy modułu w procentach na stopień Celsjusza
podwyższenia temperatury modułu. Im niższy temperaturowy współczynnik mocy wyrażony
w %/
C, tym wydaj
ność modułu fotowoltaicznego będzie większa.
Zważywszy na powyższą definicję współczynnika temperaturowego mocy, jasnym jest
dla profesjonalistów branży fotowoltaicznej, do których skierowane było postępowanie
przetargowe, że znak minus przy współczynniku oznacza tyle, że przy wzroście temperatury
następuje obniżenie/utrata mocy modułu. Tak więc nieuprawnione jest twierdzenie, że wartość
współczynnika mocy należy traktować jako liczbę w rozumieniu wartości matematycznej.
Wartość współczynnika jest wartością fizyczną mającą określoną jednostkę miary tj. %/
C .
Tak więc obniżenie mocy modułu dla współczynnika -0,36%/0C będzie większe niż obniżenie
mocy modułu dla współczynnika -0,35%/
C.
Bezsprzecznym jest, że współczynnik -0,36%/
C
oznacza obniżenie mocy modułu o 0,36 % na 1
o
C
podwyższenia jego temperatury
a współczynnik -0,35%/
C
oznacza obniżenie mocy modułu o 0,35% na 1
o
C
podwyższenia
jego temperatury. Znak minus we współczynniku oznacza jedynie to, że każda wartość
współczynnika określa utratę mocy, tym większą im większy jest procent zmiany w odniesieniu
na stopień Celsjusza. Analizując dalej, im mniejszy procent obniżenia mocy modułu w funkcji
temperatury, tym wydajność modułu jest większa, a co za tym idzie moduł jest
lepszy/
wydajniejszy, produkuje więcej energii. Z tego jasno wynika, że współczynnik -0,36
C
jest większy (określający większą utratę mocy modułu w funkcji temperatury)
niż współczynnik -0,35%/
C
(określający mniejszą utratę mocy modułu w funkcji temperatury).
Analogicznie należy traktować słowa „lub większy” w kryterium ocen oznaczający wprost
współczynnik -0,37 %/
C, - 0,38 %/
C
itd. i słowa „lub mniejszy” oznaczający wprost
współczynnik -0,34 %/0C, -0,33%/
C
itd. Stąd też bezsprzecznym jest, że kryterium zostało
określone prawidłowo i odzwierciedla wymagania Zamawiającego dotyczące jakości
proponowanych materiałów, w tym przypadku modułów fotowoltaicznych. "
Dokonując oceny ofert w zakresie współczynnika temperaturowego mocy Zamawiający
wszystkim ofertom wsk
azującym współczynnik (oferty nr 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13 lub
mniejszy -
oferta nr 3 ; oferta nr 11) prawidłowo zatem przyznał 10 pkt. Tym samym, zarzut
odwołującego w tym zakresie jest nieuzasadniony.
Postępowanie nie jest zatem obarczone wadą określoną w art. 93 ust. 1 pkt 7
nakładającą na Zamawiającego obowiązek unieważnienia postępowania.
Najkorzystniejsza oferta nr 7 (100 pkt) wykonawcy- Red Alert P. B.
z ceną brutto - 397
905 zł. ( najniższą) za którą przyznano 60 pkt, wskazywała współczynnik temperatury mocy
Pmax- 0,35%/
C
za który otrzymała 10 pkt, okres gwarancji udzielonej
na wykonany przedmiot zamówienia z wyłączeniem falowników (10 lat)- 10 pkt., okres
gwarancji na falowniki (12 lat) -
10 pkt oraz moduły o współczynniku wypełnienia (-70%) 10
pkt. ,wybrana
została zgodnie z art. 91 ust.1 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwo
ławczego, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego,
oraz oświadczeń i stanowisk Stron i Uczestnika postępowania odwoławczego
złożonych pisemnie oraz ustnie do protokołu, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
co następuje:
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła skuteczność zgłoszonego przystąpienia do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego wobec spełnienia wymogów określonych w art. 185 ust. 2 ustawy
Pzp i dopuściła ww. wykonawcę do udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze
Uczestnika
postępowania.
Izba uznała, że Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których
mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem środki ochrony prawnej
określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu
podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, w ocenie Izby
odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Na wstępie Izba wskazuje, że rozpoznając zarzuty podniesione w odwołaniu ocenia
czynności podjęte przez Zamawiającego, odpowiadając na pytanie czy Zamawiający poprzez
wykonanie konkretnych czynności w postępowaniu, lub poprzez zaniechanie czynności
do których wykonania był zobowiązany na podstawie ustawy, naruszył przepisy prawa
zamówień publicznych.
W analizowanym stanie faktycznym w ocenie Izby, Zamawiający nie naruszył przepisów
prawa zamówień publicznych w zakresie wskazanym w odwołaniu.
Odnosząc się do zarzutu nieprawidłowego przyznania punktacji w kryterium: Moduły
o współczynniku temperatury mocy Pmax i w konsekwencji naruszenia przepisu art. 91 ust. 1
oraz ust. 2 pkt. 1 ustawy Pzp
wskazać należy, że zgodnie z zapisami SIWZ Zamawiający
ustanowił następujący sposób przyznania punktacji w ramach tego kryterium:
WT
– współczynnik temperaturowy mocy modułów [WT] 10% (max. 10 pkt)
WT -
liczba punktów przyznanych ocenianej ofercie w kryterium „współczynnik
temperaturowy mocy Pmax” gdzie punkty wyliczane są wg następujących zasad:
a) współczynnik Pmax o wartości równej „- 0,36 %/°C” lub większy - 0 pkt,
b) współczynnik Pmax o wartości „- 0,35 %/°C” lub mniejszy - 10 pkt.
Jeżeli współczynnik temperaturowy mocy Pmax będzie podany w wartości do 3 cyfr
po przecinku to do o
ceny Zamawiający zaokrągli wartość współczynnika do 2 cyfr
po przecinku.
W postępowaniu złożono 13 ofert, w których zaoferowano moduły o współczynniku
temperaturowym
– 0,35%/
C, - 0,34%/0C, -0,29%/
C
za które Zamawiający przyznał po 10
pkt.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 Pzp
Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Zgodnie z art. 91 ust. 2 Pzp
Kryteriami oceny ofert są cena lub koszt albo cena lub koszt i inne
kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności:
1) jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne;
2) aspekty społeczne, w tym integracja zawodowa i społeczna osób, o których mowa
w art. 22 ust. 2, do
stępność dla osób niepełnosprawnych lub uwzględnianie potrzeb
użytkowników;
3) aspekty środowiskowe, w tym efektywność energetyczna przedmiotu zamówienia;
4) aspekty innowacyjne;
5) organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji
zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia;
6) serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie jak termin dostawy,
sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji.
Istotą sporu w niniejszym odwołaniu jest ustalenie, jaka wartość współczynnika
temperaturowego należy do katalogu większy od „- 0,36%/°C”, a jaka do katalogu mniejszy
od „-0,35 %/°C”, oraz czy zamawiający dokonał oceny ofert zgodnie z kryterium
temperaturowym określonym w SIWZ.
Po analizie materiału zgromadzonego w sprawie, przede wszystkim opinii autora
projektu instalacji fotowoltaicznej, w ocenie Izby
Odwołujący nieprawidłowo utożsamia
wskaźniki temperatury z liczbami matematycznymi, w oderwaniu od jednostki w jakiej
wskaźnik został wyrażony, twierdząc że liczba - 0,35 jest większa od liczby - 0,36, a tym
samym liczba - 0,36 jest mniejsza od liczby - 0,35.
Zdaniem Odwołującego za współczynnik
o wartości - 0,35 %/
C wykonawca powinien
otrzymać 0 pkt bo - 0,35 > - 0,36, natomiast
za
współczynnik o wartości - 0,36 %/
C powinien
otrzymać 10 pkt, bo - 0,36 < - 0,35.
Zdaniem Izby
powyższy zarzut należy uznać chybiony.
Przede wszystkim wskazać należy, że wskaźnika temperaturowego wyrażonego w - …%/
C
nie należy utożsamiać z liczbami matematycznymi. Wartości wyrażone wskaźnikiem
określonym przez Zamawiającego w SIWZ oznaczają obniżoną moc modułu,
co ma przełożenie na przyznawaną ilość punktów. Za wartość oznaczającą mniejszą
sprawność, wyrażoną wskaźnikiem: -0,36%/
C lub -0,37%/
C lub -0,38%/
C
itd. Zamawiający
przyzna 0 pkt, natomiast za wartość oznaczoną wskaźnikiem: -0,35%/
C lub -0,34%/
C lub -
C itd.
Zamawiający przyzna 10 pkt, ponieważ urządzenia o takich wskaźnikach
temperaturowych mają wyższą sprawność. Ma to jednocześnie bezpośrednie przełożenie
na cenę modułów, bowiem te, o wyższej sprawności są droższe od tych o niższej sprawności.
Zależność taką potwierdza dowód złożony przez Odwołującego, wskazujący, że system
fotowoltaiczny o mniej
szej sprawności jest tańszy od systemu o wyższej sprawności. Dowód
ten, w ocenie Izby stanowi
również potwierdzenie co do prawidłowości przyjętych przez
Zamawiającego zasad przyznawania punktów w kryterium Pmax.
W
skazać należy że zarzut, iż Zamawiający przyznał nieprawidłowo punkty w ramach
ww. kryterium jest nieuzasadniony.
Każdy z wykonawców zaoferował urządzenia o współczynniku Pmax należącym do przedziału
wartości równej -0,35/
C, lub mniejszy
, dlatego zgodnie z SIWZ każdy otrzymał w ramach tego
kryterium 10 pkt.
Reasumując, zarzut należy uznać za niezasadny.
Izba nie podzieliła również stanowiska Odwołującego w zakresie zarzutu braku
unieważnienia postępowania, w sytuacji gdy postępowanie obarczone jest wadą
uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego
czym Zamawiający naruszył art. 93 ust. 1 pkt. 7 Pzp.
Zgodnie z art.
93 ust. 1 pkt. 7 Pzp Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uni
emożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Zgodnie z art. 190 ust. 1 Pzp
Strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani
wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Dowody
na poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej strony i uczestnicy
postępowania odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy.
Odwołujący nie przedstawił żadnej argumentacji, żadnego dowodu wskazującego że wystąpiły
okoliczności skutkujące koniecznością unieważnienia postępowania, a dokumentacja
postępowania nie potwierdza wystąpienia żadnej z okoliczności, do której odnosi się art. 93
ust. 1 pkt 7.
Nie można zgodzić się z Odwołującym, że w przedmiotowym postępowaniu można
zaoferować towar niespełniający wymagań Zamawiającego, czyli nieprzydatny, któremu
przyznano 10 pkt w ramach kryterium Pmax (oferta 3 i 11), co stanowi podstawę unieważnienia
postępowania.
W ocenie Izby, powyższe oferty w ramach kryterium Pmax, zostały oceniane zgodnie
z wymaganiami Zamawiającego wskazanymi w SIWZ.
Podczas rozprawy Odw
ołujący podniósł dodatkowo, że Zamawiający nieprawidłowo
posłużył się określeniem mniejszy/większy w stosunku do współczynnika temperaturowego,
natomiast prawid
łowym określeniem winno być posłużenie się zwrotami niższy/wyższy
temperaturowy współczynnik mocy, ponieważ takie określenie ma również przełożenie
na wskazanie prawidłowego określenia utraty mocy modułu w funkcji temperatury, gdzie
wyższy współczynnik określa większą utratę mocy w funkcji temperatury i odwrotnie.
Izba wskazuje że zarzut ten nie został podniesiony w odwołaniu, zatem nie został
rozpoznany przez Izbę, ponieważ zgodnie z art. 192 ust. 7 Pzp Izba nie może orzekać co do
zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Ponadto dotyczy on postanowień SIWZ
i zgodnie z art. 182 ust. 2 pkt 2 Pzp
winien był wniesiony w terminie właściwym na składanie
odwołania wobec postanowień SIWZ.
Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz § 3 pkt 1) i pkt 2 w zw. z § 5 ust. 3 pkt 1)
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i spo
sobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………….………