Sygn. akt: KIO 878/20
POSTANOWIENIE
z dnia 13 maja 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 13 maja 2020 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24
kwietnia 2020 r. przez wykonawcę Celmar Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Bytomiu w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Dąbrowa Górnicza
postanawia:
odrzuca odwołanie;
kosztami postępowania obciąża odwołującego Celmar Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Bytomiu i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od
dnia jeg
o doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 878/20
U z a s a d n i e n i e
Gmina
Dąbrowa Górnicza prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
, którego przedmiotem jest: Zadanie A „Budowa strefy aktywności przy ul.
Rudnej i Rodzinnej” Zadanie B: „Remont, modernizacja i doposażenie placu zabaw przy ul.
Sportowej 16” Zadanie C: „Remont, modernizacja i doposażenie placu zabaw przy ul.
Hetmańskiej” Zadanie D: „Budowa placu zabaw przy ul. Ordona.” Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 17 kwietnia 2020 r. pod
numerem
531871-N-2020.
Postępowanie
prowadzone
jest
w trybie
przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843, dal
ej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa
zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 Ustawy Pzp.
W dniu 24 kwietnia 2020 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione przez wykonawcę Celmar Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Bytomiu (dalej jako
„Odwołujący”) wobec dokonania przez Zamawiającego opisu
przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję i nierówne traktowanie
wykonawców. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 29 ust. 2 i ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję i wskazujący na rozwiązania
konkretnych producentów;
art. 30 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia
w zakresie nawierzchni bezpiecznej
za pomocą parametru grubości, który nie odnosi się
do wydajności, funkcjonalności i nie ma o nim mowy w Polskiej Normie.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, dokonanie wykreślenia z opisu
przedmiotu zamówienia zapisu o grubości maty przerostowej i uzależnienie dopuszczalności
produktów od parametru „wysokości upadku” oferowanych nawierzchni, ewentualnie
z
ostrożności procesowej o dokonanie zmiany opisu przedmiotu zamówienia i dopuszczenie
mat przerostowych o grubości 20mm.
W treści uzasadnienia odwołania wskazano na wymagania dotyczące wykonania
nawierzchni bezpiecznej placu zabaw opisane w dokumentacji projektowej dla Zadania A
oraz dla pozostałych zadań (B, C i D). Odwołujący wyjaśnił, że do określenia
bezpieczeństwa nawierzchni służy parametr „wysokości upadku”, który informuje, z jak dużej
wysokości dana nawierzchnia zapewnia bezpieczny upadek dziecka. Im wyższa wysokość
upadku, tym bezpieczniejsza jest nawierzchnia. W zależności od użytej technologii produkcji
oraz jakości użytych materiałów, różni producenci mogą osiągać taką samą wysokość
upadku przy zastosowaniu różnych grubości nawierzchni. Na rynku są dostępne maty
przerostowej w
grubościach od 20mm do 23 mm gwarantujących wysokość upadku od 3m
do 3,4m.
Zdaniem Odwołującego opis przedmiotu zamówienia był wewnętrznie sprzeczny,
ponieważ Zamawiający zaznaczył, że „Grubość nawierzchni bezpiecznej uzależniona jest od
wysokości swobodnego upadku - wynosi ona 2,3 cm dla wysokości swobodnego upadku do
3,4 m."
Odwołujący powołał się na treść odpowiedzi opublikowanej przez Zamawiającego w
dniu 23 kwietnia 2020r.
na pytanie zadane mu przez Odwołującego w dniu 22 kwietnia 2020
r., w której Zamawiający nie dopuścił możliwości zmiany parametrów technicznych
nawierzchni. Zdaniem Odwołującego Zamawiający oczekuje maty grubości min. 23mm (co w
praktyce oznacza, że maty przerostowe muszą posiadać dokładnie 23mm, ponieważ na
rynku nie ma dostępnych tego typu nawierzchni o grubości ponad 23mm), tym samym
wykluczając producentów posiadających maty o grubości 20mm-22mm, a którzy posiadają
maty o lepszym parametrze bezpieczeństwa (wysokość upadku 3,4m) niż wymóg dla
Zadania A i takim samym parametrze bezpieczeństwa jak wymóg zamawiającego dla
zadania B, C i D.
Odwołujący wskazał, że wydajność i funkcjonalność należy oceniać na
podstawie parametrów bezpieczeństwa, ponieważ funkcją nawierzchni bezpiecznej jest
zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, grubość nawierzchni nie ma nic wspólnego z
wydajnością i funkcjonalnością. Wskazał także na możliwość kierowania się przez
Zamawiającego normą PN-EN 1177, która do oceny nawierzchni bezpiecznych stosuje
współczynnik HIC, tj. współczynnik wysokości upadku. Zdaniem Odwołującego Zamawiający
powinien uzależnić dopuszczalność stosowania mat od parametru wysokości upadku, a nie
grubości nawierzchni. Grubość nawierzchni może być różna w zależności od technologii
danego producenta.
Odwołujący podkreślił także, że maty przerostowe nawierzchni o
mniejszej grubości są produktem lepszym, ponieważ są łatwiejsze w eksploatacji i
utrzymaniu, m
niejsza grubość maty ułatwia oczyszczanie oczek mat z liści i odpadów.
Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
Zamawiający opublikował ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień
Publicznych z dnia 17 kwietnia 2020 r. (531871-N-
2020), w tym samym dniu opublikował
także na swojej stronie internetowej specyfikację istotnych warunków zamówienia (SIWZ).
W projekcie budowlanym dla Zadania A
, stanowiącym załącznik do SIWZ, w pkt 3.9
odnoszącym się do nawierzchni bezpiecznej z mat przerostowych, wskazano: „Projektuje się
nawierzchnię bezpieczną amortyzującą upadki w postaci pól z maty przerostowej
wypełnionej mieszanką trawiastą, zabezpieczającą przez swobodnym upadkiem z wysokości
HIC=3m, zgodnie z wymaganiami norm z grupy PN-
EN 1176:2009 „Wyposażenie placu
zabaw i
nawierzchnie”. Nawierzchnia musi posiadać certyfikat zgodności z normą PN-EN
1177 wydany przez jednostkę certyfikacyjną posiadającą akredytację wydaną przez Polskie
Centrum Akredytacji oraz atest higieniczny wydany przez PZH. Maty powinny posiadać
wytłoczoną nazwę w celu identyfikacji produktu. Nawierzchnia wykonana z mat
przerostowych grubości min. 23 mm koloru czarnego.”
Z kolei w projektach budowlanych dl
a Zadań B, C i D w pkt 7 Charakterystyka
nawierzchni utwardzonej w odniesieniu do nawierzchni bezpiecznej z mat gumowych
wskazano: „Nawierzchnia pod urządzeniami zabawowymi, zostanie wykonana z materiałów
syntetycznych, przepuszczalnych, układanych z mat gumowych 100 cm x 150 cm grubości
odpowiedniej do współczynnika HIC danego urządzenia – zgodnie z wymogami normy PN-
EN 1177:2009, na której zostaną zamontowane elementy urządzeń zabawowych Grubość
nawierzchni bezpiecznej uzależniona jest od wysokości zamontowanego urządzenia oraz
związanej z tym wysokości swobodnego upadku – wynosi ona 2,3 cm dla wysokości
swobodnego upadku do 3,4 m. Kolor nawierzchni
– czarny.”
Odwołujący w dniu 22 kwietnia 2020 r. (pismo datowane na 21 kwietnia 2020 r.)
skierował do Zamawiającego pytanie o treści: „Zgodnie z treścią dokumentacji projektowej,
Zamawiający dokonał opisu przedmiotu zamówienia w zakresie mat przerostowych na
podstawie produktu firmy PPE Poland i wymaga mat przerostowych o grubości 23 mm oraz
HIC 3,4. Prosimy o
wyjaśnienie czy Zamawiający dopuści maty przerostowe o takich samych
parametrach bezpieczeństwa (HIC-3,4 m) i grubości 20 mm?" W odpowiedzi na to pytanie,
pismem datowanym na
22 kwietnia 2020 r., Zamawiający wyjaśnił, iż „nie dopuszcza
możliwości zmiany parametrów technicznych nawierzchni bezpiecznych z mat
przerostowych określonych w dokumentacji technicznej.”
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24
kwietnia 2020 r., zaś jego kopia została opublikowana przez Zamawiającego wraz z
wezwaniem do zgłoszenia przystąpienia w dniu 27 kwietnia 2020 r. Izba ustaliła, iż w
terminie wynikającym z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp do postępowania odwoławczego nie
zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
Izba zważyła, co następuje:
Izba
na
posi
edzeniu niejawnym bez udziału stron dokonała czynności
formalnoprawnych i sprawdzających, w wyniku których stwierdziła, że w tak ustalonym stanie
faktycznym przedmiotowe odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem
Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie
zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, iż odwołanie zostało wniesione wobec opisu
przedmiotu zamówienia, a zatem czynność ta mieści się w zamkniętym katalogu przypadków
określonych w art. 180 ust. 2 ustawy Pzp, w którym dopuszczono możliwość wniesienia
odwołania w postępowaniach o udzielenie zamówienia, których wartość zamówienia jest
mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy
Pzp.
Zgodnie z art. 182 ust. 2 pkt 2
ustawy Pzp, który to przepis ma zastosowanie
w rozpoznawanej
sprawie, odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu, a jeżeli
postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, także wobec
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wnosi się w terminie 5 dni od
dnia zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych lub specyfikacji istotnych
warunków zamówienia na stronie internetowej - jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
Mając na względzie, iż specyfikacja istotnych warunków zamówienia (w tym
kwestionowany
przez Odwołującego opis przedmiotu zamówienia) została opublikowana
przez Zamawiającego na stronie internetowej w dniu 17 kwietnia 2020 r., pięciodniowy
termin na wniesienie odwołania wobec opisu przedmiotu zamówienia upływał w dniu 22
kwietnia 2020 r. Przedmiotowe odwołanie, wniesione w dniu 24 kwietnia 2020 r., uchybia
zatem ww. terminowi.
W rozpoznawanej sprawie z
a niezasadne uznać należy liczenie terminu na wniesienie
odwołania od daty opublikowania przez Zamawiającego odpowiedzi na pytanie
Odwołującego, przedstawionej w piśmie datowanym na 22 kwietnia 2020 r. Udzielona przez
Zamawiającego odpowiedź w żaden sposób nie wpływa na treść ukształtowanych pierwotnie
wymagań określonych w opisie przedmiotu zamówienia, zakomunikowanych wykonawcom w
dniu 17 kwietnia 2020 r. poprzez opublikowanie SIWZ na stronie internetowej.
Zamawiający
jedynie potwierdził, iż nie dopuszcza możliwości zmiany parametrów technicznych
nawierzchni bezpiecznych z mat przerostowych określonych w dokumentacji technicznej,
wskazując tym samym, że nie aprobuje rozwiązania proponowanego przez Odwołującego w
treści pytania i nie dokonuje jakichkolwiek modyfikacji treści SIWZ w omawianym zakresie.
Data opublikowania wyjaśnień treści SIWZ przez Zamawiającego może stanowić początek
biegu terminu do wnie
sienia odwołania jedynie w sytuacji, gdy na skutek tych wyjaśnień
doszło do zmiany treści SIWZ lub ogłoszenia o zamówieniu, przy czym termin na wniesienie
odwołania otwiera się wyłącznie w zakresie objętym dokonaną zmianą. W stosunku do
niezmienionej treści SIWZ czy ogłoszenia o zamówieniu ustawowy termin biegnie od dnia
wskazanego w art. 182 ust. 2 pkt 1 lub 2 ustawy Pzp
. Przyjęcie stanowiska przeciwnego
oznaczałoby niedopuszczalne na gruncie ustawy Pzp przywrócenie terminu na wniesienie
odwołania, pozostające w sprzeczności z ww. przepisem.
Podkreślić należy, że samo zwrócenie się przez wykonawcę do Zamawiającego
o
wyjaśnienie treści SIWZ nie wpływa na bieg terminu do wniesienia odwołania wobec treści
ogłoszenia o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w szczególności nie
powoduje jego zawieszenia czy przerwania.
Wykonawca, który nie decyduje się na
wniesienie środków ochrony prawnej w terminie ustawowym, oczekując na opublikowanie
przez Zamawiającego odpowiedzi na zadane pytania i licząc, że dojdzie do modyfikacji
postanowień SIWZ, czyni to na własne ryzyko. W ocenie Izby Odwołujący, kwestionując
zgodność z ustawą Pzp opisu przedmiotu zamówienia, nie dochował należytej staranności,
której miernik w tym przypadku jest podwyższony w odniesieniu do ogólnego miernika
staranności, jako że określa się go z uwzględnieniem zawodowego charakteru prowadzonej
działalności (art. 355 § 2 k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy Pzp). Treść zadanego przez
Odwołującego pytania jednoznacznie wskazywała, iż był on w pełni świadomy, że opis
przedmiotu zamówienia opublikowany 17 kwietnia 2020 r. może naruszać przepisy ustawy
Pzp. Okoliczność nieuwzględnienia przez Zamawiającego propozycji zmiany SIWZ
przedstawionej przez Odwołującego w treści pytania nie stanowi nowej okoliczności, która
uzasadniałaby liczenie terminu do wniesienia odwołania wobec opisu przedmiotu
zamówienia dopiero od dnia uzyskania odpowiedzi na to pytanie (podobnie wskazała Izba
m.in. w wyroku z dnia 18 kwietnia 2019 r., sygn. akt KIO 607/19). Fakt dokonania opisu
przedmiotu zamówienia w sposób, który może utrudniać uczciwą konkurencję będący
przedmiotem odwołania, był znany Odwołującemu już od dnia 17 kwietnia 2020 r. i to w tym
właśnie dniu rozpoczął się bieg terminu na wniesienie odwołania.
Za niezasadne
Izba uznała także twierdzenia Odwołującego, iż przyczyną zadania
pytania miały być rzekome sprzeczności w dokumentacji przetargowej. Po pierwsze
przywołane przez Odwołującego postanowienia opisu przedmiotu zamówienia odnoszą się
do różnych zadań, a zatem już z tego względu ciężko tu mówić o istnieniu sprzeczności. Po
drugie
z treści zadanego pytania jednoznacznie wynika, iż jego celem było zwrócenie uwagi
na fakt, że opis przedmiotu zamówienia w zakresie mat przerostowych został oparty na
produkcie jednej firmy oraz doprow
adzenie do zmiany postanowień SIWZ w zakresie
grubości mat przerostowych, w pytaniu tym nie zwrócono uwagi na jakąkolwiek sprzeczność
w opisie przedmiotu zamówienia. Odwołanie zostało oparte na okolicznościach faktycznych,
które zasygnalizowano wprost w treści pytania, co tylko potwierdza, że już w dacie
zadawania pytania Odwołujący posiadał wiedzę o tym, że opis przedmiotu zamówienia może
naruszać przepisy ustawy Pzp. Udzielona odpowiedź na pytanie jedynie potwierdziła stan
istniejący na podstawie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia opublikowanej
17 kwietnia 2020 r.
W tym stanie rzeczy Izba stwierdziła, iż odwołanie wniesione zostało z uchybieniem
ustawowemu terminowi określonemu w art. 182 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp. W ocenie Izby
dopuszczenie
możliwości wniesienia odwołania w terminie liczonym od daty opublikowania
przez Zamawiającego odpowiedzi na pytanie Odwołującego w sytuacji, gdy udzielona
odpowied
ź w żaden sposób nie wpływa na treść dotychczas obowiązujących postanowień
SIWZ, prowadziłoby do obejścia art. 182 ust. 2 ustawy Pzp i nieuprawnionego na gruncie
ustawy Pzp przywrócenia terminu do wniesienia odwołania. Wykonawca jest związany
ustawowym terminem wniesienia odwołania, który ma charakter zawity i nie podlega
przywróceniu. Upływ tego terminu powoduje utratę możliwości skorzystania z ww. środka
ochrony prawnej.
Mając na uwadze powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji.
Zgodnie z art. 189 ust. 3 zdanie pierwsze
ustawy Pzp, Izba może odrzucić odwołanie
na posiedzeniu niejawnym. W związku z powyższym Izba odrzuciła odwołanie na podstawie
art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp,
orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1
zdanie drugie ustawy Pzp.
O koszta
ch postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 i
10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………….………