KIO 870/20 WYROK dnia 12 czerwca 2020 r.

Stan prawny na dzień: 20.08.2020

Sygn. akt: KIO 870/20 
 

WYROK 

z dnia 12 czerwca 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  12  czerwca  2020  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej 

Izby  Odwoławczej  w  dniu  23  kwietnia  2020  r.  przez 

Odwołującego  –  WB  Electronics  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Ożarowie  Mazowieckim 

przy ul. 

Poznańskiej 129/133 (05-850 Ożarów Mazowiecki)  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Komendę  Główną  Policji,  ul. 

Puławska 148/150 (02-624 Warszawa) 

przy udziale  

Wykonawcy 

–  UMO  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Zielonce 

przy  ul.  Sienkiewicza  61  (05-220  Zielonka

)  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego – WB Electronics S.A. z 

siedzibą  w  Ożarowie  Mazowieckim  i  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania 

odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr. (słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) 

uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


str. 2 

Sygn. akt: KIO 870/20 
 

U z a s a d n i e n i e 

W postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego –Komendę Główną Policji na zawarcie 

umowy  ramowej  na  dostawę  nabojów  pistoletowych  kaliber  9x19  mm  Parabellum  z 

pociskiem  typu  TFMJ  (nr 

postępowania:  18/Cut/20/TJ),  ogłoszonym  Dzienniku  Urzędowym 

Unii Europejskiej w dniu 4 marca 2020r.,2020/S 045-106129, wobec cz

ynności polegających 

na  nieprawidłowym  przygotowaniu  postępowania  powodującym  brak  możliwości  złożenia 

oferty  przez  elektroniczną  platformę  zakupową,  zaniechaniu  unieważnienia  postępowania, 

Wykonawca  WB  Electronics  S.A.  z/s  w 

Ożarowie  Mazowieckim  (dalej  jako  Odwołujący), 

wni

ósł  w  dniu  23  kwietnia  2020r.  odwołanie do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  (sygn. 

akt KIO 870/20).  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

1.  art.  10  b  ustawy  Pzp  poprzez  wadliwe  przygotowanie  i  przeprowadzenie 

postępowania  w  sposób  ograniczający  dostęp  do  zamówienia,  poprzez 

przygotowanie  i  udostępnienie  wadliwego  narzędzia  do  komunikacji  elektronicznej, 

uniemożliwiającego Odwołującemu złożenie oferty w dacie wyznaczonej na składanie 

ofert; 

2.  art.  93  ust.  1  pkt  17  w  zw.  z  art.  146  ust.  6  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

unieważnienia postępowania w sytuacji powzięcia informacji, iż Odwołujący nie miał 

możliwości  złożenia  oferty  wobec  problemów  technicznych  nie  leżących  po  jego 

stronie,  a  zaistniałych  po  stronie  Zamawiającego,  co  spowodowało  naruszenie 

zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  i  uniemożliwiło 

konkurowanie w ramach prowadzonego postępowania; 

3.  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp 

w  związku  z  rażącym  naruszeniem  zasady  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  poprzez  uniemożliwienie 

zainteresowanemu Wykonawcy złożenia oferty. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.   

Uzasadnienie faktyczne i prawne. 

Zgodnie  z  rozd

ziałem  XI  siwz  składanie  ofert  miało  nastąpić  pod  rygorem  nieważności  w 

postaci  elektronicznej  za  pośrednictwem  platformy  zakupowej  dostępnej  pod  adresem 

https://kgpolicja.ezamawiający.pl. Termin składania ofert ostatecznie został wskazany na 14 

kwietnia 2

020 r. na godzinę 10:00. W celu złożenia oferty wykonawca musiał zalogować się 

do systemu, co Zamawiający zalecał uczynić odpowiednio wcześniej, gdyż proces rejestracji 

może  potrwać  2  dni  robocze  (pkt.  13.5).  Zamawiający  wskazał,  iż  w  przypadku 


str. 3 

jakichkolwi

ek wątpliwości związanych z zasadami korzystania z Platformy Wykonawca 

winien  się  skontaktować  z  dostawcą  rozwiązania  teleinformatycznego  Platforma 

zakupowa kgpolicja 

podając zarówno telefon na infolinię jak i adres mailowy. 

Odwołujący  w  dniach  pomiędzy  6  i  8 kwietnia 2020r.  założył  konto dokonał  rejestracji  i  nie 

dostrzegł  żadnych  problemów  z  działaniem  platformy.  Wstępną  próbę  złożenia  oferty 

Odwołujący  podjął  na  dzień  przed  upływem  terminu,  tj.  13  kwietnia  2020r.  i  w  tym  dniu 

dokonał  też  zmiany  hasła  w  swoim  koncie  i  skutecznie  zalogował  się  na  Platformie. 

Procedura  odbyła  się  o  13:51.  Wykonawca  podpisał  pliki  stanowiące  załącznik  do  oferty 

podpisem  kwalifikowanym.  Następnie  w  godzinach  popołudniowych  Odwołujący  podjął 

działania  w  celu  zalogowania  się  do  Platformy  by  dokonać  złożenia  oferty  i  napotkał 

problemy z zalogowaniem się na Platformę. Ponieważ był to drugi dzień Świąt Wielkiej Nocy 

Odwołujący  poczekał  do  dnia  następnego  zakładając,  iż  problemy  mają  charakter 

przejściowy i mogą wynikać np. z prac serwisowych, jakie zazwyczaj prowadzi się w dniach 

wolnych  od  pracy.  Nie  mógł  w  tym  dniu  skontaktować  się  z  Zamawiającym  celem 

wyjaśnienia powodów „błędu wewnętrznego serwera zakupowego”. 

Następnego  dnia  każda  kolejna  próba  zalogowania  się  nie  powiodła  się,  co  Odwołujący 

udokumentował  zrzutami  z  ekranu  z  godziny  08:51  oraz  9:32.  Jednocześnie  Odwołujący 

próbował skontaktować się z Zamawiającym wg zasad określonych w rozdziale VIII siwz, tj. 

już na 1,5 godziny przed upływem terminu na złożenie ofert (telefon nie został odebrany). O 

godzinie  09:03  Odwołujący  wysłał  do  Zamawiającego  mail  informując  w  nim  o  braku 

możliwości  złożenia  oferty  oraz  zapytał  o  możliwość  przesunięcia  godziny  składania  ofert. 

Odwołujący nie otrzymał żadnej odpowiedzi.  

Odwołujący udało się skontaktować z osobą wskazaną przez Zamawiającego telefonicznie o 

godzinie  09:34  i  uzyskał  informację,  iż  nie  ma  możliwości  przesunięcia  terminu  składania 

ofert,  a  Zamawiający  nie  widzi  problemu  z  działaniem  Platformy  i  został  przekierowany  do 

pracownika 

portalu Marketplanet One Place. Odwołujący uzyskał wówczas potwierdzenie, iż 

faktycznie  wystąpił  problem  z  kontem  Odwołującego,  bez  wskazania  przyczyny  oraz 

zaproponowano  działania,  które  problem  ten  rozwiązały.  Uruchomienie  konta  nastąpiło 

dopiero o 09:52

, czyli na 8 minut przed upływem terminu na złożenie oferty. 

Odwołujący  podjął  czynności  zmierzające  do  złożenia  oferty  (uzupełnił  pola,  zaimportował 

podpisane  dokumenty)  i  przeszedł  do  podpisania  oferty,  co  wywołało  długotrwały  proces 

przetwarzania, który upłynął już po terminie na złożenie oferty. Kilkanaście minut po godzinie 

10:00  Odwołujący  „odświeżył”  dane  na  ekranie  i  wówczas  „zniknął”  proces  przetwarzania 

danych, zaś oferta nie została podpisana i złożona. 


str. 4 

W trakcie rozmowy telefonicznej pracownik p

ortalu stwierdził, iż problem, który uniemożliwił 

Odwołującemu  zalogowanie  się  do  Platformy  wynikał  z  braku  synchronizacji  pomiędzy 

platformą  MarketPlanet  One  Place,  a  platformą  Zamawiającego  i  był  on  całkowicie 

niezależny od Odwołującego. Tego samego dnia Odwołujący otrzymał mailem odpowiedź od 

administratora platformy MarketPlanet One Place, w której wskazano, iż Problem z wejściem 

na stronę kgpolicja.zamawiajacy.pl wynikała z braku synchronizacji Państwa konta na stronie 

one  place.marketplanet.pl  z  platf

ormą Komendy  Głównej  Policji.  Problem  został  usunięty w 

czasie  rozmowy  telefonicznej.  Użytkownik  nie  miał  wpływu  na  synchronizację  konta. 

Konieczny był kontakt z administratorem systemu. 

Odwołujący,  jako  podmiot  nie  posiadający  fachowej  wiedzy  informatycznej  (nie  jest 

zobowiązany do posiadania takowej) nie miał świadomości co jest przyczyną problemów ze 

złożeniem  oferty  poprzez  środki  porozumiewania  się  na  odległość.  Odwołujący  zastosował 

wszystkie przewidziane środki zaradcze wymienione enumeratywnie w siwz. Miał podstawy 

do  twierdzenia,  że problem  zaistniał  na  serwerach Zamawiającego i  dotyczy  on  wszystkich 

potencjalnych podmiotów  składających ofertę  i  tym  samym termin na  złożenie oferty  został 

przesunięty w czasie. 

To  Zamawiający  błędnymi  zapisami  zawartymi  w  treści  siwz  wprowadził  Odwołującego  w 

błąd, który w połączeniu z wadliwym narzędziem do komunikacji elektronicznej uniemożliwił 

Odwołującemu złożenie oferty w ustalonym terminie. 

Przedstawione  okoliczności  wskazują,  iż  przyczyna  braku  możliwości  złożenia  oferty  przez 

Odwołującego  leżała  po  stronie  Zamawiającego,  co  uwzględnia  żądanie  unieważnienia 

postępowania. Zamawiający ponosi odpowiedzialność za zapewnienie sprawnego narzędzia, 

za pomocą którego wykonawcy mogli składać ofertę, co realizuje zasady wskazane w art. 7 

ust. 1 ustawy Pzp. Również na gruncie art. 10b ustawy Pzp Zamawiający zobowiązany był 

zapewnić  narzędzia  i  urządzenia  wykorzystywane  do  komunikacji  z  wykonawcami  o 

charakterze  niedyskryminującym,  ogólnie  dostępne  oraz  nieograniczające  dostępu  do 

postępowania o udzielenie zamówienia.    

Zgodnie  z  opinią  UZP  na  Zamawiającym  spoczywał  obowiązek  wyjaśnienia  przyczyny 

problemów, z jakimi spotkał się Odwołujący i w oparciu o te ustalenia podjęcia odpowiednich 

czynności w postępowaniu, w tym rozważyć, czy nie zachodzą podstawy do unieważnienia 

postępowanie  z  uwagi  na  wadę  niemożliwą  do  usunięcia,  uniemożliwiającą  zawarcie 

niepodlegającej unieważnieniu umowy.  

Po  usunięciu  problemów  przez  pracownika  platformy  Odwołujący  zdążył  wypełnić  ofertę 

zgodni

e  z  instrukcją  zawartą  w  siwz  oraz  zdążył  wgrać  niezbędne  dokumenty.  Platforma 

zawiesiła się przy podpisie, co prawdopodobnie spowodowane było zbliżającym się upływem 


str. 5 

terminu  na  złożenie  oferty.  Można  z  dużą  dozą  prawdopodobieństwa  przyjąć,  iż  gdyby 

Odwołujący  miał  prawidłowo  działające  narzędzie  oraz  podaną  informację  jak  postąpić  w 

przypadku awarii platformy, zdążyłby rozwiązać problem i złożyć ofertę w terminie.  

W  dniu  27  kwietnia  2020r.  do  postępowania  odwoławczego  przystąpił  po  stronie 

Zamawiającego Wykonawca – UMO Sp. z o.o. z siedzibą w Zielonce. 

Stanowisko Izby 

Do  rozpoznania  odwołania  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  obowiązujące  w  dacie  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  (Dz. 

U.  z  2019  r.,  poz.  1843),  w  brzmieniu  po  nowelizacji 

dokonanej  ustawą  z  dnia  22  czerwca 

2016  r.  o  zmianie  ustawy 

–  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  niektórych  innych  ustaw 

(Dz.U.2016.1020), zwanej dalej „Ustawą”.  

Przystępując  do  rozpoznania  odwołania,  Izba  w  pierwszej  kolejności  zobowiązana  była  do 

weryfikacji  spełnienia  przesłanek  z  art.  179  ust.  1  Ustawy,  tj.  istnienia  po  stronie 

Odwołującego  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody  w 

wyniku  kwestionowanej  czynności  Zamawiającego,  jaką  było  nieprawidłowe  działanie 

platformy  zakupowej,  co  miało  uniemożliwić  Odwołującemu  złożenie  oferty.  Oceny  tej 

należało dokonać z uwzględnieniem sytuacji faktycznej, jaka istniała w momencie składania 

odwołania,  jaka  wynikała  z  braku  złożenia  oferty  w  postępowaniu.  Nie  przesądzając  o 

zasadności  zarzutów  Izba  zobowiązana  była  przyjąć  stan  hipotetyczny  wynikający  z 

wniosków  Odwołującego  -  o  udostępnieniu  przez  Zamawiającego  wadliwego  narzędzia  do 

złożenia  oferty  w  postępowaniu.  Uwzględniając  powyższe  Izba  uznała,  iż  czynność 

stanowiąca  przedmiot  zarzutu  prowadzić  może  do  naruszającego  przepisy  Ustawy 

ograniczenia  konkurencji.  Izba  uznała,  iż  odwołanie  służyć  ma  ochronie  interesów 

W

ykonawcy  w  postępowaniu,  przede  wszystkim  przez  usunięcie  niekorzystnych  czynności, 

których powtórzenie nie jest możliwe.  

Mając  powyższe  na  uwadze,  Izba  uznała,  iż  spełnione  zostały  przesłanki  z  art.  179  ust.  1 

Ustawy.  

W  świetle  przedstawionych  stanowisk  oraz  analizy  dokumentacji  postępowania  Izba 

uznała, iż odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.  

Rozpoznając  odwołanie  Izba  stanęła  przed  koniecznością  rozstrzygnięcia  o  zasadności 

zarzutu 

wskazującego na naruszenie art. 10b Ustawy, jako podstawy dalszych zarzutów, w 


str. 6 

tym  zarzutu  zaniechania unieważnienia postępowania na  podstawie art.  93  ust.  1  pkt  17  w 

zw. z art. 146 ust. 6 Ustawy oraz art. 7 ust. 1 Ustawy. Zasadniczym dla oceny zasadności 

wniesionego  środka  ochrony  prawnej  były  okoliczności  dotyczące  działania  Platformy 

Z

akupowej w dniu, w którym upływał termin na złożenie oferty.  

Ustalenia p

oczynione na podstawie złożonych dokumentów, w tym treści siwz oraz dowodów 

przedłożonych na rozprawie, stanowiły podstawę dla podjętego rozstrzygnięcia. 

W rozdziale VIII siwz określone zostały zasady komunikacji z Zamawiającym, która odbywać 

miała się za pośrednictwem Platformy, co w szczególności dotyczyło wszelkich oświadczeń, 

wniosków,  zawiadomień  oraz  informacji  przekazywanych  elektronicznie.  Zamawiający 

wskazał,  iż  W  sytuacjach  awaryjnych,  np.  w  przypadku  awarii  Platformy  E-Zamawiający 

https://kgpolicja.ezamawiajacy.pl

,  dopuszcza  się  komunikację  za  pomocą  poczty 

elektronicznej na adres [email protected]

z wyłączeniem składania ofert. 

Rozdzi

ał  XI  siwz  dotyczy  sposobu  przygotowania  i  złożenia  oferty,  w  tym  określa  zasady 

korzystania  z  Platformy.  Zamawiający  odesłał  do  informacji  technicznych  i  organizacyjnych 

zamieszczonych  na  stronie  (plik  Instrukcja  dla  Wykonawców).  Koniecznym  krokiem  była 

r

ejestracja  konta,  która  może  trwać  maksymalnie  do  2  dni  roboczych.  W  związku  z  tym 

Zamawiający  zalecił  uwzględnienie  czas  niezbędnego  na  rejestrację  w  procesie  złożenia 

oferty w postaci elektronicznej (pkt 13.5). W pkt 13.6 znajduje się opis zasad komunikacji: 

szczególności  zawiadomienia  oraz  informacje  przekazywane  są  w  formie  elektronicznej  za 

pośrednictwem  Platformy  w  zakładce  „Pytania  i  odpowiedzi”.  Za  datę  przekazania 

zawiadomień oraz informacji przyjmuje się datę wczytania ich do Systemu. Treść pytań (bez 

ujawniania źródła zapytania) wraz z wyjaśnieniami bądź informacje o dokonaniu modyfikacji 

SIWZ,  Zamawiający  przekaże  Wykonawcom  z  pośrednictwem  Platformy.  Zamawiający 

informuje,  iż  w  przypadku  jakichkolwiek  wątpliwości  związanych  z  zasadami 

korzystania z Platformy, Wykonawca winien skontaktować się z dostawcą rozwiązania 

teleinformatycznego  Platforma  zakupowa  kgpolicja,  tel.  +48  22 576-87-90,  e-

mail:[email protected]  (pkt  13.7).  W  pkt  13.9  siwz 

Zamawiający  określił 

niezbędne wymagania sprzętowo-aplikacyjne umożliwiające pracę na Platformie, w tym m.in. 

włączenia obsługi JavaScript. 

W dniu 14.04.2020r. na godzinę 10:00 wyznaczony został termin na składanie ofert.  Oferty 

złożyło trzech wykonawców. 

Odwołujący w dniu 14.04.2020 r. o godzinie 09:03 przesłał do Zamawiającego mail, w którym 

informował  o  zainteresowaniu  złożeniem  oferty  w  postępowaniu  oraz  próbach 

podejmowanych  od  13.04.2020  r.  złożenia  dokumentów  i  komunikacie,  jaki  pojawiał  się  na 

Platformie  przy  próbie  zalogowania  się:  „500-Internal  server  error.  There  is  a  problem  with 


str. 7 

the  resource  you  are  looking  for,  and  it  cannot  be  displayed”.  Wykonawca  jednocześnie 

zwrócił  się  z  pytaniem,  czy  termin  na  złożenie  ofert  zostanie  wydłużony,  z  uwagi  na  brak 

możliwości przystąpienia do postępowania. 

Wykonawca  ustalił  u  Operatora  Platformy,  iż  problem  z  wejściem  na  stronę 

kgpolicja.ezamawiajacy.pl  wynikał  z  braku  synchronizacji  konta  Wykonawcy  na  stronie 

oneplace.marketplanet.pl  z  platformą  Komendy  Głównej  Policji.  Problem  został  usunięty  w 

czasie  rozmowy  telefonicznej,  a  użytkownik  nie  miał  wpływu  na  synchronizację  konta  i 

konieczny był kontakt z administratorem systemu (mail z 14.04.2020, godzina 11:18). 

Na rozprawie Zamawiający przedłożył korespondencję – odpowiedź Operatora Platformy na 

pytanie 

dotyczące  zdarzeń,  jakie  miały  mieć  miejsce  przed  terminem  na  złożenie  ofert.  W 

piśmie  z  dnia  27.04.2020  r.  potwierdzono  indywidulany  problem,  jaki  miał  Odwołujący  z 

synchronizacją  platformy  Oneplace  z  platformą  kgpolicja.ezamawiajacy.pl,  który  został 

telefonicznie  rozwiązany  w  trakcie  10  minutowej  rozmowy,  tj.  około  09:49.  Po  rozmowie 

Wykonawca  podejmował  próby  zapisania  formularza  ofertowego,  tj.  o  godzinie  09:58:36; 

09:58:15  i  09:56:57.  Problem  z  podpisaniem  zapisanego  wcześniej  formularza  wynikał 

najprawdopodobniej  z  niezainstalowanego  odpowiedniego  oprogramowania  Java  na 

komputerze. Użytkownik w czasie testu podpisu z dnia 14.04.2020r. z godziny 9:44 otrzymał 

komunikat  o  braku  zainstalowanego  oprogramowania  Java  32  bit  o  treści”  „(ERROR) 

Oprogramowanie  JAVA  i  aplikacja  Szafir  Host  nie  wykryto  zainstalowanej  dedykowanej 

aplikacji  Szafir  Host.  Komunikat  ten  wyświetla  się  również  jeśli  na  komputerze  nie  ma 

zainstalowanego  oprogramowania  JAVA  w  wersji  32  bit.  Oprogramowanie  JAVA  można 

pobrać ze strony 

https://www.java.com/pl/download/manual.jsp

”. 

W mailu skierowanym do Przystępującego Operator Platformy potwierdził między innymi, iż 

zgłoszeń dotyczących  błędów/wad platformy można dokonywać 24/7 w kanałach email, chat 

oraz  przez  servicedesk 

–  wszystkie  te  zgłoszenia  z  w/w  kanałów  są  obsługiwane  przez 

dyżurujących  pracowników  technicznych.  Wszystkie  zgłoszenia,  które  są  zakwalifikowane 

jako błąd lub wadliwe działanie są podejmowane i rozwiązywane niezwłocznie. 

Odwołujący  załączył  dokument  wygenerowany  z  Platformy  w  dniu  14.04.2020,  godzina 

formularz  ofertowy  jaki  przygotował  do  złożenia  w  postępowaniu  zawierający 

załączniki  do  oferty,  na  którym  brak  jest  potwierdzenia  jego  złożenia  w  pozycji:  „Data 

złożenia oferty”, co wynikać miało z braku złożenia podpisu.  

Izba oddaliła odwołanie uznając, iż złożone w sprawie dowody wskazują, iż brak możliwości 

złożenia  oferty  obciążał  Wykonawcę,  który  nie  zabezpieczył  odpowiednich  narzędzi  do 


str. 8 

skutecznego  złożenia  oferty,  tj.  opatrzenia  jej  podpisem  elektronicznym  na  Platformie 

Zakupowej.  

W  odniesieniu  do  zarzutu  naruszenia  art.  10b  Ustawy  opartego  na  stwierdzeniu  wadliwego 

przygotowania  i  przeprowadzenia  postępowania  przez  przygotowanie  i  udostępnienie 

wadliwego  narzędzia  do  komunikacji  elektronicznej,  uniemożliwiającego  Odwołującemu 

złożenie oferty, Izba uznała, iż dowody zgromadzone w sprawie nie potwierdziły zasadności 

wniosków Odwołującego.  

Zasadniczo  jako  naruszenie  przez  Zamawiającego  przepisów  Ustawy  Odwołujący 

wskazywał nie tylko na samo wadliwe działanie Platformy  Zakupowej w dacie wyznaczonej 

na złożenie oferty, ale również spóźnioną reakcję Zamawiającego oraz Operatora Platformy 

na  zgłoszony  problem  techniczny.  Jak  ustalono  na  podstawie  złożonych  dowodów  oraz 

spójnych  oświadczeń  stron,  przed  terminem  wyznaczonym  na  złożenie  oferty  Odwołujący 

zgłosił  Zamawiającemu  telefonicznie  problem  i  został  odesłany  do  pracownika  Operatora 

Platformy,  który  niezwłocznie  usunął  przeszkodę  uniemożliwiającą  złożenie  oferty. 

Odwołujący postawił tezę, iż gdyby nie spóźniona reakcja tych podmiotów to miałby szansę 

złożyć ofertę.  

Odnosząc  się  do  tej  tezy  Izba  uznała,  iż  Wykonawca  w  sposób  niezgodny  z  zasadami 

komunikacji próbował zgłosić problem, a zwłoka, jeżeli o takiej w ogóle można mówić, była 

wynikiem  późnej  reakcji  Wykonawcy.  Przedstawione  wnioski,  co  do  zwłoki  w  reakcji,  tak 

O

peratora,  jak  i  Zamawiającego,  w  ocenie  Izby  nie  miały  podstaw.  Przede  wszystkim 

Wykonawca zobowiązany był do zachowania trybu zgłoszenia uwag przewidzianego w siwz 

w  rozdziale  XI  pkt  13.7,  który  wymagał  w  momencie,  gdy  wystąpią  problem  techniczne 

skontaktowania  się  z  dostawcą  rozwiązania  teleinformatycznego  Platforma  Zakupowa 

kgpolicja  pod  wskazanym  w  siwz  nr  telefonu,  ewentualnie  adresem mailowym. Wykonawca  

m

ógł  kontakt  nawiązać  już  w  dniu  poprzedzającym  termin  składania  ofert,  kiedy  stwierdził 

problemy  w  zalogowaniu  się  na  Platformę.  Tymczasem  Wykonawca  uznał  za  właściwe 

wykonanie 

w  następnym  dniu  telefonu  do  Zamawiającego,  a  po  bezskutecznych  próbach 

wysłał mail o godzinie 9:03, w którym informował o pojawiającym się komunikacie i pytał o 

możliwość wydłużenia terminu na złożenie ofert z uwagi na brak możliwości przystąpienia do 

postępowania.  Możliwość  pomocy  technicznej  była  niezależna  od  dnia  i  pory  dnia,  gdyż 

Operator zapewniał 24h obsługę zgłoszeń. 

Kwestia synchronizacji platformy OnePlace z P

latformą Zakupową Zamawiającego nie miała 

ostatecznie  znaczenia,  gdyż  Operator  Platformy  udzielił  skutecznie  pomocy  w  terminie 

pozwa

lającym  na  złożenie  oferty.  Gdyby  Odwołujący  próbował  od  razu  nawiązać  kontakt  z 

pracownikiem  Platformy,  kierując  się  informacjami  prezentowanymi  w  siwz,  gdzie 

Zamawiający  podał  nr  telefonu  oraz  adres  do  korespondencji  mailowej,  taką  pomoc  mógł 


str. 9 

otrzymać  dużo  wcześniej.  Izba  nie  przyjęła  wyjaśnień  Odwołującego,  jakoby  to  niespójne 

postanowienia  siwz  błędnie  kierowały  do  Zamawiającego  w  celu  uzyskania  pomocy  w 

działaniu  Platformy  Zakupowej.  Powoływane  zapisy  rozdziału  VIII  siwz,  dotyczyły 

komunikacji  z  Zamawi

ającym  w  toku  postępowania,  z  których  wyłączone  były  sytuacje 

związane  z  korzystaniem  z  Platformy  (złożeniem  oferty).  Zamawiający  poświęcił  oddzielny 

rozdział  na  opisanie  zasad  obowiązujących  przy  korzystaniu  z  Platformy  Zakupowej.  W 

Rozdziale  XI  pkt  13.7  siwz 

Zamawiający  wskazał  dane  do  kontaktu  z  osobą,  która  mogła 

udzielić  pomocy  technicznej.  Informacje  w  siwz  były  prawidłowe  i  ostatecznie  Wykonawca 

uzyskał pomoc z tego źródła (w trakcie rozmowy telefonicznej).  Co istotne Wykonawca nie 

informował  o  dalszych  przeszkodach  technicznych,  a  mail  wysłany  do  Zamawiającego  z 

godziny 9:03 dotyczył problemu, który udało się usunąć.  

Faktyczna  przeszkoda,  jaka  uniemożliwiła  złożenie  oferty  została  wykazana  przez 

Zamawiającego  i  wynikała  z  braku  właściwego  przygotowania  aplikacyjnego  po  stronie 

Wykonawcy, co uniemożliwiło złożenie podpisu pod ofertą. Wprawdzie Odwołujący podważał 

wyjaśnienia  Operatora  Platformy  wskazując,  iż  w  procesie  złożenia  oferty  nie  dotarł  do 

momentu, w którym należało złożyć podpis i nie jest mu wiadome co stało na przeszkodzie, 

co  Izba  oceniała  jako  niewiarygodne.  Wykonawca  nie  przedstawił  żadnego  dowodu 

podważającego wyjaśnienia Operatora, które były spójne z wyjaśnieniami Odwołującego co 

do  okoliczności  poprzedzających  moment,  w  którym  Wykonawca  miał  zakończyć  proces 

składania  oferty.  Przedłożony  wydruk  formularza  oferty  Odwołującego  potwierdza 

okoliczność  opisaną w  piśmie Operatora,  iż  14.04.2020 r.  o godzinie 09:58:36 Wykonawca 

podjął  ostatnią  próbę  zapisania  formularza  oferty.  Wykonawca  poza  wskazaniem  na  brak 

informacji  o  przyczynie,  dla  której  nie  mógł  zakończyć  procesu  złożenia  oferty,  nie 

przedstawił  żadnego  dowodu  pozwalającego  przyjąć,  iż  przyczyna  ta  leżała  po  stronie 

Zamawiającego lub Operatora Platformy. Z drugiej strony Zamawiający uzyskał wyjaśnienia 

od Operatora, w których ten zidentyfikował przyczynę kłopotów, jakie spotkały wykonawcę, a 

które  wynikały  z  braku  zainstalowania  dedykowanej  do  obsługi  zewnętrznego  podpisu 

aplikacji  Szafir  Host. 

Informacje przekazane Zamawiającemu potwierdziły przebieg zdarzeń 

opisany  w  części  w  odwołaniu,  do  momentu,  w  którym  usunięty  został  problem  z 

synchronizacją  Platformy.  Odwołujący  nie  przedstawił  żadnego  dowodu,  który  podważyłby 

oświadczenie  Operatora  Platformy,  co  do  późniejszych  komunikatów,  wskazujących  na 

przyczynę  braku  możliwości  złożenia  podpisu  pod  ofertą.  Z  drugiej  strony  wyjaśnienia 

Odwołującego prezentowane  w  odwołaniu,  a następnie na  rozprawie nie były  spójne, gdyż 

raz  twierdził,  jakoby  zdążył  wypełnić  ofertę  oraz  wgrać  niezbędne  dokumenty,  a  Platforma 

zawiesiła się przy podpisie, aby później zaprzeczać swoim słowom wskazując do protokołu, 


str. 10 

iż  z  uwagi  na  zbyt  krótki  czas  nie  pojawił  się  żaden  komunikat,  a  system  prawdopodobnie 

wgrywał dokumenty i nie dotarł do etapu złożenia podpisu.  

Dokonane  ustalenia  wskazywały  na  brak  odpowiedzialności  Zamawiającego  za  brak 

możliwości  złożenia  oferty  przez  Odwołującego.  To  Wykonawca  zwlekając  z  podjęciem 

właściwej reakcji na problemy techniczne doprowadził do sytuacji, w której nie udało mu się 

złożyć  oferty.  Zgodnie  z  siwz  po  stronie  Wykonawcy  spoczywał  obowiązek  właściwego 

przygotowania  sprzętowego  i  aplikacyjnego  do  złożenia  oferty,  w  tym  zapewnienia  obsługi 

JavaScript. 

Ponadto,  Wykonawca  podejmował  niepotrzebne  próby  nawiązania  kontaktu  z 

Zamawi

ającym, chociaż sam w odwołaniu wskazał, iż w przypadku jakichkolwiek wątpliwości 

związanych  z  zasadami  korzystania  z  Platformy  Wykonawca  winien  się  skontaktować  z 

dostawcą  rozwiązania  teleinformatycznego  Platforma  zakupowa  kgpolicja  (pod  wskazanym 

nr  tele

fon na infolinię jak i adresem mailowy). To ten błąd doprowadził do sytuacji, w której 

dopiero na ok 

15 minut przed upływem terminu na złożenie oferty Wykonawca zalogował się 

do  Platformy.  Dalsza  przeszkoda 

–  brak  możliwości  złożenia  podpisu,  również  obciąża 

Wykonawcę.  Wykazane  przeszkody  techniczne  w  działaniu  Platformy,  które  udało  się 

sprawnie  usunąć  przed  terminem  składania  ofert  (tj.  synchronizacji  platformy  Oneplace  z 

platformą  kgpolicja.ezamawiający.pl)  nie  stanowiły  bezpośredniej  przeszkody,  która 

u

niemożliwiała złożenie oferty

W tych okolicznościach nie było podstaw do uznania, iż dostarczone przez Zamawiającego 

narzędzie  nie  spełniało  cech  dostępności

interoperacyjności,  o  czym  nie  mógł  świadczyć 

sam  fakt  kłopotów  z  synchronizacją  platform.  Wprawdzie  było  to  zdarzenie  niezależne  od 

Wykonawcy,  to  fakt,  iż  udało  się  sprawnie  usunąć  usterkę  w  trakcie rozmowy  telefonicznej 

potwierdza  możliwość  skorzystania  z  narzędzie  do  złożenia  oferty.  Możliwość  wystąpienia 

zakłóceń  jest  nieodzownym  elementem  komunikacji  elektronicznej  i  dopiero  wykazanie,  iż 

Platforma  nie  zadziałała,  mogłoby  uzasadniać  wnioski  prezentowane  przez  Odwołującego. 

Fakt, iż Wykonawca otrzymał pomoc w trakcie kilkuminutowej rozmowy pozwala przyjąć, iż 

to zwłoka w podjęciu działań zgodnych z wytycznymi Zamawiającego doprowadziła do braku 

możliwości złożenia oferty.     

W  konsekwencji  powyższego  oddaleniu  podlegały  pozostałe  zarzuty,  tj.  naruszenia  art.  93 

ust.  1  pkt  17  w  zw.  z  art.  146  ust.  6  Ustawy  oraz  art.  7  ust.  1  Ustawy  poprzez  zaniechanie 

unieważnienia  postępowania  w  sytuacji  powzięcia  informacji,  iż  Odwołujący  nie  miał 

możliwości  złożenia  oferty  wobec  problemów  technicznych  nie  leżących  po  jego  stronie,  a 

zaistniałych  po  stronie  Zamawiającego,  co  spowodowało  naruszenie  zasady  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  i  uniemożliwiło  konkurowanie  w  ramach 

prowadzonego postępowania. 


str. 11 

kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz 

art.  192  ust.  10  Prawa  zamówień  publicznych    oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  i  §  5  ust.  4 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba zaliczyła do kosztów 

postępowania wpis wniesiony przez Odwołującego w kwocie 15.000,00 zł.  

Przewodniczący: ……………………….