Sygn. akt: KIO 836/20
POSTANOWIENIE
z dnia 1 czerwca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 1 czerwca
r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 kwietnia
2020r.
przez
wykonawc
ę Control Process Silesia Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach, al. Walentego Roździeńskiego 188/302 w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Międzyrzeckie Przedsiębiorstwo
Wodociągów i Kanalizacji spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Międzyrzeczu, ul. Św. Wojciecha 46
postanawia :
Umorzyć postępowanie odwoławcze
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 18 000zł. 00
gr. (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez wykonawcę
Control Process Silesia Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Katowicach, al. Walentego Roździeńskiego 188/302 tytułem zwrotu 90% wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 836/20
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie aglomeracji Międzyrzecz z
zapewnieniem wysokiej efektywności eksploatacyjnej systemu wodno-ściekowego oraz jego
adaptacyjności do zmian klimatu zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku
Urz
ędowym Unii Europejskiej z dnia 7 kwietnia 2020r. za numerem 2020/S 069-165258.
W dniu 17 kwietnia 2020r. odwołanie wniósł wykonawca Control Process Silesia Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach, al. Walentego Roździeńskiego
302, zwany dalej odwołującym. Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika
działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 17 kwietnia 2020r. udzielonego przez
prezesa zarządu ujawnionego w KRS i upoważnionego do samodzielnej reprezentacji. Kopia
odwołania została przekazana w dniu 17 kwietnia 2020r.
Odwołujący wniósł odwołanie od:
czynności zamawiającego, podjętej w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, polegającej na sporządzeniu: ogłoszenia o zamówieniu,
Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) wraz z załącznikami, w tym Opisem
Przedmiotu Zamówienia, wzorem umowy, w sposób niezgodny z przepisami ustawy.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy:
1. art. 22 ust. la ustawy w zw. z art. 7 ustawy przez
określenie warunków udziału w zakresie:
a) sytuacji ekonomicznej lub finansowej,
b)
zdolności technicznej lub zawodowej
w sposób nadmiernie wygórowany, nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, a co za
tym idzie naruszający zasady uczciwej konkurencji, jak również w sposób niejednoznaczny
uniemożliwiający równe traktowanie
wykonawców oraz zgodnie z
zasadami
proporcjonalności i przejrzystości.
2. art. 29 ust. 1, 3a ustawy w zw. z art. 140 ustawy, art. 139 ust. 1 ustawy w zw. z art. 3531
k.c. oraz art. 33 ustawy - Prawo budowlane przez
a)
zawarcie we wzorze umowy rażąco wysokiej kary umownej w pkt 5A.7
b)
określenie zbyt szerokiego i nieprecyzyjnego zakresu wymagania zatrudnienia na
podstawie umowy o pracę,
c)
nieprawidłowe określenie momentu płatności i przejścia praw do dokumentacji
projektowej, uniemożliwiające dokonanie prawidłowego złożenie wniosku o pozwolenie na
budowę,
3. art. 43 ust 1 ustawy - przez
wyznaczenie terminu składania ofert formalnie jako niewiele
dłuższego niż minimalny dopuszczalnego przez przepisy ustawy, zaś faktycznie z
naruszeniem przepisów ustawy bez uwzględnienia okoliczności, że:
ogłoszenie w TED zostało opublikowane w dniu 7.04., zatem faktyczny termin składania
ofert to 38 dni kalendarzowych, przy czym w
trakcie tego okresu przypadają święta
wielkanocne, jak również święta 1 i 3 maja - zatem faktyczna ilość dni roboczych jest
znacznie mniejsza,
w Polsce został wprowadzony stan epidemii - rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20
marca 2020 r. w sprawie o
głoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, a
w kolejnych dniach wprowadzane są dalsze zakazy, w tym zakaz przemieszczania się, co w
znacznym stopniu utrudnia i spowalnia prace nad ofertą,
zadanie jest złożone i wymaga dokonania wyceny wielu elementów z różnych branż i
dziedzin, co w aktualnej sytuacji jest znacznie utrudnione przez
ograniczoną działalność firm
w Polsce i za granicą.
Wniósł o uwzględnienie odwołania i:
• o nakazanie zamawiającemu modyfikację treści SIWZ przez:
Zmianę warunków udziału w postępowaniu
a) w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej na poniższe:
„Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca składający ofertę na część I
wykaże, iż:
a) osiągnął za ostatnie 3 lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy -
za ten okres, minimalny roczny obrót w każdym roku obrotowym równy co najmniej wartości
30 000 000,00 PLN brutto
b)
jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności
związanej z przedmiotem zamówienia, na kwotę nie mniejszą niż 5 000 000,00 PLN brutto
c)
posiada środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 5 000 000,00
PLN brutto
Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca składający ofertę na część II
wykaże, iż:
a)
osiągnął za ostatnie 3 lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy -
za ten okres, minimalny roczny obrót w każdym roku obrotowym równy co najmniej wartości
5 000 000,00 PLN brutto
b) jest ubezpieczony od odpowiedzial
ności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności
związanej z przedmiotem zamówienia, na kwotę nie mniejszą niż 1 000 000,00 PLN brutto
c)
posiada środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 1 000 000,00
PLN brutto
b) w zakresie zdolno
ści technicznej lub zawodowej:
dokona w zakresie pkt 4.2.3.1.1 doprecyzowania pojęcia „powinno być wykonane w
systemie zaprojektuj i wybuduj,” przez uzupełnienie - „przy czym za wykonanie w systemie
„zaprojektuj i wybuduj” uważa się wykonanie roboty budowlanej w ramach której Wykonawca
wykonał co najmniej część projektów wykonawczych”,
dokona w zakresie pkt 4.2.3.1.2 zmiany zapisu „...w tym okresie, co najmniej dwie
dokumentacje projektowe budowy, przebudowy lub modernizacji oczyszczalni ścieków
komunalnych ... " na „ ... w tym okresie, co najmniej jedną dokumentację projektową budowy,
przebudowy lub modernizacji oczyszczalni ścieków komunalnych ... ” oraz określi, że za taką
dokumentację uznaje się co najmniej dokumentację wymaganą do uzyskania pozwolenia na
budowę, lub kompletną dokumentację wykonawczą wykonaną na podstawie projektu
budowlanego.
Odwołujący nie wniósł o dokonanie zmian w zakresie dysponowania osobami.
Modyfikację zapisów wzoru umowy, przez:
a)
Zmianę w klauzuli 5A.7 Kary umowne w pkt 1. wartości 1% na 0,1%
b)
Zmianę w klauzuli 6.9 pkt 2 przez dodanie zapisu określającego, że wymaganie dotyczy
wyłącznie osób wykonujących pracę w rozumieniu art. 22 kodeksu pracy oraz nie dotyczy
osób pełniących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.
Zmianę terminu składania ofert w sposób uwzględniający czas niezbędny do
przygotowania i złożenia oferty - tj. nie krótszy niż 35 dni od daty wykonania orzeczenia w
sprawie.
Zamawiający w dniu 20 maja 2020r. poinformował o wniesieniu odwołania. Do postępowania
odwoławczego nikt nie przystąpił.
W dniu 29 maja 2020r. odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania.
Termin posiedzenia z udziałem stron był wyznaczony na dzień 3 czerwca 2020r.
Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których mowa w art.
189 ust. 2 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał, iż posiada interes w uzyskaniu zamówienia i może
ponieść szkodę w związku z potencjalnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów
ustawy, czym została wypełniona przesłanka materialnoprawna z art. 179 ust. 1 ustawy.
Przepis art. 187 ust. 8 ustawy stanowi, i
ż odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze, przy
czym, jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90 %
wpisu.
Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 187 ust. 8
zdanie pierwsze ustawy, na posiedzeniu umorzyła postępowanie odwoławcze.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy, orzeczono o zwrocie o
dwołującemu 90%
kwoty uiszczonego wpisu.
Izba postanowiła nie zasądzić na rzecz zamawiającego zwrot kosztów postępowania odwoławczego z
tego względu, że brak jest takiego wniosku zamawiającego, a nadto wycofanie odwołania nastąpiło na
więcej niż jeden dzień niż wyznaczony termin posiedzenia.
Przewodniczący: ………………………..