Sygn. akt: KIO 553/20
POSTANOWIENIE
z dnia 21 maja 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w Warszawie w dniu 21 maja
2020 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 marca
2020 r. przez
wykonawcę TPF Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego PKP Polskie Linie
Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie
przy udziale:
A.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia INKO Consulting
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pszczynie oraz Drogowa Trasa
Średnicowa Spółka Akcyjna z siedzibą w Katowicach zgłaszających przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie odwołującego;
B.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Multiconsult Polska
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, Ekoncetrum -
Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą we Wrocławiu oraz Koltech Infra Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Katowicach zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego;
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
TPF Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy)
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa – Praga w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 553/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie
Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na pełnienie nadzoru nad realizacją robót budowlanych oraz nad
wykonaniem projektu wykonawczego i realizacją robót budowlanych oraz nad wykonaniem
projektu wykonawczego i realizacją robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania
ruchem kolejowym oraz ur
ządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych na odcinku podg.
Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg w ramach projektu „Prace na podstawowych
ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin –
Katowice
– Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice, LOT C odcinek Most Wisła –
Czechowice-Dziedzice
– Zabrzeg”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 9 kwietnia 2019 r. pod numerem 2019/S 070-
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu niegraniczonego na podstawie
ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz.
1986 ze zm., dalej
„ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 16 marca 2020 r. wykonawca TPF Sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie (dalej
jako „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec
czynności wyboru oferty konsorcjum Multiconsult Polska Sp. z o.o., Ekocentrum –
Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych Sp. z o.o., Koltech Infra Sp. z o.o. (dalej jako
„Konsorcjum Multiconsult”) jako najkorzystniejszej, zaniechania wykluczenia ww. wykonawcy
z postępowania wobec niewykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz
prowadzenia postępowania w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia z
postępowania
Konsorcjum Multiconsult, pomimo iż wykonawca ten nie wykazał spełnienia warunków
udziału w postępowaniu;
2. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum Multiconsult do
uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w
postępowaniu (zarzut ewentualny w zakresie wykazu usług);
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający
zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (w związku
z
naruszeniem ww. przepisów ustawy Pzp).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, unieważnienia czynności oceny
ofert, ponowną ocenę ofert, wykluczenia Konsorcjum Multiconsult z postępowania,
odrz
ucenia oferty Konsorcjum Multiconsult z postępowania, wybór oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia zgłoszonego do postępowania
odwoławczego po stronie Odwołującego przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia INKO Consulting Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Pszczynie oraz Drogowa Trasa Średnicowa Spółka Akcyjna z siedzibą
w Katowicach i
dopuściła ww. wykonawców do udziału w postępowaniu odwoławczym
w charakterze uczestnika
postępowania.
Izba stwierdziła także skuteczność przystąpienia zgłoszonego do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia Multiconsult Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Warszawie, Ekoncetrum - Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu oraz Koltech Infra Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach i dopuściła ww. wykonawców do
udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze uczestnika postępowania.
W dniu 19 maja 2020 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Odwołującego, w którym oświadczył, iż cofa odwołanie oraz wnosi o umorzenie
postępowania i zwrot 90% kwoty uiszczonego wpisu. Oświadczenie o cofnięciu odwołania
zostało złożone przez osobę umocowaną do reprezentacji Odwołującego, zgodnie
z
dokumentacją złożoną do akt sprawy i opatrzone kwalifikowanym podpisem
elektronicznym.
Uwzględniając powyższe Izba uznała, że zasadne jest umorzenie postępowania
odwoławczego na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp, z uwagi na złożenie przez
Odwołującego oświadczenia o cofnięciu odwołania. Zgodnie z treścią tego przepisu
Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba
umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy,
odwołującemu zwraca się 90% wpisu. Wycofanie odwołania w całości powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania. Złożenie oświadczenia o cofnięciu odwołania stanowi uprawnienie Odwołującego,
które znosi wszelkie skutki prawne związane z wniesieniem odwołania. W tym stanie rzeczy
Izba na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając
w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 187 ust. 8
us
tawy Pzp zdanie drugie oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (t.j.
Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Mając na względzie fakt, iż cofnięcie odwołania
miało miejsce przed otwarciem rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego
zwrotu 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ……………………………….………