Sygn. akt: KIO 551/20
POSTANOWIENIE
z dnia 10 kwietnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
po rozpoznaniu na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron w dniu 10 kwietnia 2020 r.,
w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
16 marca 2020
r. przez wykonawcę
Larkbud
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi
w postępowaniu prowadzonym przez
Miasto Łódź – Zarząd Inwestycji Miejskich z siedzibą w Łodzi
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz Larkbud
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością kwoty
000,00 złotych (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
uiszczony wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019, poz. 1843
z późn. zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.
Przewodniczący: ……………….………
Sygn. akt: KIO 551/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Miasto Łódź – Zarząd Inwestycji Miejskich prowadzi postępowanie
o udz
ielenie zamówienia publicznego na „przebudowę dróg na terenie Polesia – II części” na
podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019,
poz. 1843
z późn. zm.). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 6 marca 2020 r.
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2020/S 047-109917. Wartość
zamówienia jest większa niż kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
O
dwołujący – Larkbud Sp. z o.o. wniósł odwołanie wobec czynności podjętych przez
Zamawiającego w postępowaniu, polegających na niejasnym, niejednoznacznym
i nienadającym się do wycenienia opisie przedmiotu zamówienia oraz ustaleniu niezgodnych
z prawem lub nadmiernie faworyzujących stronę zamawiającą postanowień wzoru umowy
w
sprawie zamówienia publicznego, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 29 ust. 1 i 2 w związku z art. 31 ust. 1 i 2 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych oraz art. 353
Kodeksu cywilnego, art. 471 Kodeksu cywilnego
w związku z art. 14 i art. 139 §1 ustawy Prawo zamówień publicznych przez nieprawidłowe
(tj. niejednoznaczne i niewyczerpujące) określenie treści przedmiotu zamówienia w sekcji II
ogłoszenia o zamówieniu, punktu 3. specyfikacji istotnych warunków zamówienia w związku
z § 1 ust. 3 punkt r), § 15 ust. 2 i § 8 ust. 17 wzoru umowy w ten sposób, że zobowiązuje on
oferentów do uwzględnienia w ich ofertach niemożliwych do wyceny na etapie postępowania
i nieprzewidywalnych również na etapie realizacji inwestycji kosztów związanych
z ewentualną koniecznością (na skutek polecenia Zamawiającego wydanego na podstawie
§ 15 ust. 2 umowy) wykonania w nieznanym zakresie i rozmiarze projektów rozwiązań
zamiennych w stosunku do STWIORB i dokumentacji projektowej,
2. art. 7 ust. 1 i 3
ustawy Prawo zamówień publicznych przez naruszenie zasad zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, a to przez zaniechanie
przygotowania i prowadzenia postępowania z należytą starannością, w sposób
umożliwiający zachowanie uczciwej konkurencji i wypełnienie obowiązków inwestora
związanych z przygotowaniem robót, w szczególności wobec zaniechania jednoznacznego
i wyczerpującego opisania przedmiotu zamówienia,
3. art. 7 ust. 1
w związku z art. 36 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo zamówień publicznych i art.
Kodeksu cywilnego
w związku z art. 14 i art. 139 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych
poprzez błędne przyjęcie, że Zamawiający nie jest zobowiązany do zawarcia we
wzorze umowy wszystkich jej istotnych postanowień, których dodatkowo treść lub cel nie
współżycia społecznego, a co za tym idzie jest uprawniony do sformułowania wzoru umowy
z wadą polegającą na braku informacji, jaka dokumentacja zostanie przekazana wykonawcy
przez Zamawiającego i kiedy, a także braku informacji, jaka jest hierarchia ważności
dokumentów składających się na dokumentację projektową, w przypadku wystąpienia
wewnętrznych sprzeczności w tej dokumentacji,
4. art. 353
Kodeksu cywilnego
w związku z art. 484 § 1 Kodeksu cywilnego, art. 5 Kodeksu
cywilnego
w związku z art. 7 ust. 1, art. 14 oraz art. 139 ustawy Prawo zamówień
publicznych
poprzez wykorzystanie pozycji dominującej Zamawiającego i uprzywilejowanie
pozycji Zamawiającego wobec wykonawcy polegające na przyznaniu tylko Zamawiającemu
prawa do dochodzenia odszkodowania uzupełniającego przewyższającego wysokość
zastrzeżonych kar umownych na zasadach ogólnych kodeksu cywilnego (§ 11 ust. 4 wzoru
umowy),
5. art. 353
Kodeksu cywilnego, art. 5 Kodeksu cywilnego
w związku z art. 7 ust. 1, art. 14
oraz art. 139
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez wykorzystanie pozycji
dominującej Zamawiającego i uprzywilejowanie pozycji Zamawiającego wobec wykonawcy
polegające na przyjęciu, że za przedłużenie terminu realizacji zamówienia wykonawcy nie
przysługuje dodatkowe wynagrodzenie (§15 ust. 5 wzoru umowy) i dotyczy to wszystkich
przypadków, także i tych, w których to zamawiający ponosi odpowiedzialność za
przedłużenie terminu realizacji zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i:
modyfikację treści ogłoszenia i specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz
z załącznikami w tym modyfikację wzoru umowy poprzez:
a)
wykreślenie ze wzoru umowy postanowienia § 15 ust. 2,
b)
usunięcie z § 8 ust. 17 wzoru umowy zapisu dotyczącego projektów, to jest słów
„projektów oraz”, względnie doprecyzowanie, że chodzi o „projekty tymczasowej organizacji
ruchu”,
c)
doprecyzowanie postanowienia § 5 ust. 1 wzoru umowy poprzez wskazanie, kiedy
zamawiający przekaże wykonawcy dokumentację projektową, a to przez uzupełnienie
pierwszego zdania ww. zapisu o n
astępującą treść wpisaną kursywą: „Zamawiający
przekaże Wykonawcy protokolarnie teren budowy wraz z kompletem całej dokumentacji
projektowej i posiadanymi decyzjami administracyjnymi lub ich równoważnikami
warunkującymi możliwość wykonania przedmiotu umowy, w terminie 10 dni od dnia zawarcia
umowy.”,
d)
uzupełnienie postanowień § 4 ust. 2 wzoru umowy poprzez określenie hierarchii ważności
dokumentów składających się na dokumentację projektową, w przypadku wystąpienia
wewnętrznych sprzeczności w tej dokumentacji,
e)
„każda ze stron jest uprawniona do dochodzenia odszkodowania uzupełniającego
przewyższającego wysokość zastrzeżonych kar umownych na zasadach ogólnych kodeksu
cywilnego”,
f)
zmianę postanowienia § 15 ust. 5 wzoru umowy poprzez nadanie mu następującej treści:
„za przedłużenie terminu realizacji zamówienia Wykonawcy nie przysługuje dodatkowe
wynagrodzenie, chyba, że do przedłużenia doszło z przyczyn, za które odpowiedzialność
ponosi Zamawiający”,
2. z
asądzenie kosztów postępowania odwoławczego od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego.
Zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego kopię odwołania zamieścił on na stronie
internetowej 17 marca 2020 r.
Do dnia wydania pos
tanowienia nie zgłoszono przystąpień do postępowania odwoławczego.
7 kwietnia 2020 r. Z
amawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że
uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.
Jednocześnie Zamawiający poinformował, że 1 kwietnia 2020 r. zamieścił na swojej stronie
internetowej zmiany specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu przed
otwarciem posiedzenia, a
jako że nie zgłoszono przystąpień po stronie Zamawiającego,
stwierdziła, iż zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego
i, zgodnie z przepisem art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekła jak
w sentencji.
Jednocześnie Izba stwierdziła, że dokonana przez Zamawiającego 1 kwietnia
2020 r. zmiana specyf
ikacji istotnych warunków zamówienia, o której poinformował on
w piśmie z 7 kwietnia 2020 r., jest odrębną czynnością Zamawiającego w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 186 ust. 6 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U.
z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący: ……………….………