Sygn. akt: KIO 373/20
WYROK
z dnia 4 marca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza — w składzie
Przewodniczący:
Marzena Teresa Ordysińska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 marca 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 lutego 2020 r. przez wykonawcę NED-
PROJECT spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Gdańsku w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego - Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa (SAR)
w Gdyni
przy udziale wy
konawcy Remontowa Shipbuilding spółka akcyjna w Gdańsku,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu Morskiej Służbie Poszukiwania
i Ratownictwa (SAR) w Gdyni
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego — Morską Służbę Poszukiwania
i Ratownictwa (SAR) w Gdyni i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy), uiszczoną przez wykonawcę NED-
PROJECT spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Gdańsku tytułem wpisu od
odwołania,
zasądza od zamawiającego — Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR)
w Gdyni na rzecz wykonawcy NED-PROJECT
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w
Gdańsku kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od
odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.
Przewodniczący:
Sygn. akt KIO 373/20
U z a s a d n i e n i e
I.
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) w Gdyni (dalej: Zamawiający),
prowadzi
postępowanie
na
wykonanie
zamówienia
publicznego
pn. Dostawa
wielozadaniowego statku ratowniczego dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 3 stycznia 2020 r., poz. 2020/S 002-001255.
Postępowanie prowadzone
jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.; dalej: Prawo zamówień
publicznych).
W dniu 24 lutego 2020 r. wykonawca NED-
PROJECT spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Gdańsku (dalej: Odwołujący) wniósł odwołanie, w którym zarzucił
Zamawiającemu naruszenie art. 93 ust. 1 pkt 6 Prawa zamówień publicznych poprzez
unieważnienie postępowania w sytuacji, gdy nie było podstaw faktycznych i prawnych do
unieważnienia postępowania.
Odwołujący uzasadnił swoje zarzuty następująco:
Zamawiający powołuje się na art. 93 ust. 1 pkt 6 Prawa zamówień publicznych jako
podstawę do unieważnienia postępowania. W opinii Odwołującego jednak nie zaistniała
żadna przesłanka, której nie można było wcześniej przewidzieć, która mogłaby stanowić
podstawę faktyczną lub prawną do uznania, że wykonanie zamówienia nie leży w interesie
publicznym. Co więcej, w ocenie Odwołującego, można pokusić się o tezę, że zaniechanie
zamówienia może stanowić zaniechanie działań leżących w interesie publicznym, w
kompetencjach i
obowiązkach służby publicznej, w tym przypadku Morskiej Służby
Poszukiwania i Ratownictwa.
Odnosząc się do uzasadnienia faktycznego unieważnienia postępowania,
Odwołujący podnosił, że Zamawiający powołuje się na “informację” z dnia 12.02.2020 r., że
wobec zamierzonego przeniesienia zadań Służby SAR do Urzędów Morskich i zniesienia
tym s
amym Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, dalsze prowadzenie postępowania
i wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym.
Odwołujący zauważał, że informacja na temat takich planów wobec przyszłości SAR
nie została dotychczas poparta żadną administracyjną decyzją, zmianą ustawy lub nawet
publikacją projektu jakiekolwiek dokumentu. Ponadto informacja ta była powszechnie znana
wcześniej, w tym Zamawiającemu - Odwołujący przywoływał pytanie nr 15 do SIWZ oraz
odpowiedź udzieloną przez Zamawiającego w dniu 7 lutego 2020 r.
Uzasadnienie
unieważnienia postępowania nie uwzględnia także ewentualnych strat
polskiego interesu publicznego w przypadku niewykorzystania przyznanych na realizację
niniejszego projektu środków z Unii Europejskiej. Nie odnosi się w tym miejscu do żadnych
alternatywnych możliwości wykorzystania przyznanego 85% dofinansowania ze środków
Europejskiego Funduszu Spójności lub do konsekwencji utracenia takiego dofinansowania
w
wyniku nie uzyskania zgody na realizację innych projektów przy wykorzystaniu tych
samych środków. W związku z brakiem takich informacji, można domniemywać, że nie
została przeprowadzona żadna analiza konsekwencji niezrealizowania wskaźników i efektów
wdrożenia w Polsce Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020
(POIiŚ). Projekt znajduje się na liście projektów pozakonkursowych POIiŚ, co oznacza
przedsięwzięcie o strategicznym znaczeniu dla Kraju. Odwołujący zwracał również uwagę na
fakt, że wspomniane przez Zamawiającego w uzasadnieniu statki wielozadaniowe budowane
na zamówienie Urzędu Morskiego w Szczecinie są finansowane z tego samego Programu
unijnego (POIiŚ). Zasadność realizowania obu projektów musiała być zatem przedmiotem
wcześniejszej analizy instytucji zarządzającej Programem. Przyznanie dofinansowanie na
oba projekty
oznacza, że musiała zapaść decyzja o potrzebie realizowania obu inwestycji.
Odwołujący przywoływał postanowienia SIWZ, zgodnie z którymi w opisie ogólnym
zamówienia “2. Statek ma być zaprojektowany na potrzeby żeglugi nieograniczonej oraz
posiadać konstrukcję i wyposażenie umożliwiające pełnienie funkcji specjalnych w
odniesieniu do: 1)
poszukiw
ania i ratowania życia na morzu, 2) działań interwencyjnych
wykonywanych w
celu ratowania życia na morzu, ochrony ludności i środowiska naturalnego
oraz be
zpieczeństwa morskiego, 3) zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska
morskiego.”
Ponadto Odwołujący zauważał, że w przypadku tego typu projektów, mających na
celu zwiększenie bezpieczeństwa ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego, kluczową rolę
odgrywa także wpisanie w projekcie kwestii szkoleń:
„Przedmiotem zamówienia jest
również przeszkolenie personelu Zamawiającego w zakresie operowania statkiem i jego
wyposażeniem.”. Opis techniczny projektu pokazuje bardzo wyraźnie, że konstrukcja statku
ma być specjalistyczna, inna od standardowych jednostek. Ma być w pełni dostosowana do
licznych, dobrze dopasowanych sprzętów i urządzeń ratowniczych.
Podsumowując uzasadnienie odwołania, Odwołujący wskazywał na następujące
elementy:
Stroną umowy z Wykonawcą jest, Skarb Państwa reprezentowany przez SAR,
a
ewentualne przejęcie kompetencji SAR przez inny podmiot zmieni jedynie reprezentanta
Strony Zamawiającej (Skarb Państwa).
Zmiana formy prawnej SAR, jego ewentualna likwidacja lub wchłonięcie przez
struktury innych jednostek budżetowych to jedynie prognozowane, hipotetycznie warianty, nie
poparte żadnymi dokumentami prawnymi. Zamawiający powinien być pewny, że naruszony
może zostać interes publiczny.
Projekt jest kluczow
y do zrealizowania założeń POIiŚ czego dowodem jest wpisanie
go na listę projektów bezkonkursowych, z zapewnionym, wyliczonym dofinansowaniem
z
Funduszu Spójności UE.
Realizacja projektu wynika także z innych potrzeb potwierdzonych licznymi analizami,
międzynarodowymi projektami na rzecz poprawy bezpieczeństwa Morza Bałtyckiego, studium
wykonalności inwestycji itp.
Przypuszczalnie nie przeprowadzono żadnych analiz, że statki Urzędów Morskich
wystarczą do zapewnienia działań ratowniczych. Rezygnacja z realizacji Zamówienia może
rodzić obawy, że nie zostanie poprawione bezpieczeństwo Morza Bałtyckiego,
a w
konsekwencji działanie takie może okazać się szkodą dla interesu publicznego.
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności unieważnienia postępowania.
Zamawiający nie uwzględnił zarzutów podniesionych w odwołaniu. Zamawiający nie
złożył pisemnej odpowiedzi na odwołanie. Na rozprawie wnosił o oddalenie odwołania.
Podnosi
ł, iż do tej pory ustawa o bezpieczeństwie morskim przewidywała istnienie
wyspecjaliz
owanej, wyodrębnionej służby SAR. Przedmiotem zamówienia była budowa
jedne
j jednostki dla tej służby. SAR podlega Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi
Śródlądowej. Nie jest on zamawiającym, ale podlega mu zarówno SAR jak i Urzędy Morskie
jako terenowe organy administracyjne. Decydowanie
o podziale kompetencji pomiędzy te
służby i urzędy oraz w konsekwencji realizacja zamówień jest domeną władzy publicznej.
Złożył do akt pismo z 14.01.2020, które otrzymał w wersji elektronicznej, dlatego oświadczył,
że nie może go potwierdzić za zgodność z oryginałem (przekazano odpisy Odwołującemu i
Przystępującemu), zgodnie z którym trwają niepubliczne uzgodnienia międzyresortowe
ustawy likwidującej SAR i połączenie z Urzędami Morskimi. Ma to na celu racjonalizację i
op
tymalizację podejmowanych zadań. Dlatego realizacja dużej kosztownej jednostki jedynie
dla SAR jest niecelowa, a
realizacja koncepcji połączenia realizowanych zadań wyczerpuje
przesłankę z art. 93 ust. 1 pkt 6 Prawa zamówień publicznych.
Zdaniem
Zamawiającego, Odwołujący postawił błędną tezę, że zaniechanie realizacji
tego zamówienia jest równoznaczne z zaniechaniem działań polegających na ratowaniu
życia. Skumulowanie zadań powoduje, że cel ten będzie realizowany i zaspokojony w
lepszym stopniu. Wskaz
ywał, że w dniu 7 lutego 2020 r. udzielając odpowiedzi na pytanie
nie mógł powołać się na niepubliczną informację z 14 stycznia 2020 r. Po udzieleniu
wyjaśnień, w dniu 12 lutego 2020 r. nastąpiło spotkanie w Ministerstwie Gospodarki Morskiej
i Żeglugi Śródlądowej, w wyniku którego nie wydano żadnego dokumentu, ale omówiono
zamierzenia ministerialne (a więc rządowe). Zamawiający uzyskał informację, że likwidacja
SAR i
połączenie z Urzędami Morskimi jest pewne, a fakt ten należy uwzględnić w
prowadzonych projektach. Zwraca
ł uwagę na konkretne cechy jednostek wielozadaniowych
realizowanych obecnie przez Przystępującego (składa od akt opis techniczny statku
wielozadaniowego z
września 2017, odpisy przekazano Odwołującemu i Przystępującemu).
Powołuje się na to samo przeznaczenie – str. 8 część ogólna, a także wskazuje na rozdział
5.2.1 na str. 36 i 7.2 na str. 63.
Oświadczył, że Zamawiający również został zaskoczony decyzją o likwidacji SAR –
w
jego ocenie jest to fakt zaistniały, okoliczność trwała, pewna i zewnętrzna. Zgodnie
z projektem ust
awy zmiany maja wejść w życie 1 stycznia 2021 r.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca
Remontowa Shipbuilding spółka akcyjna w Gdańsku (dalej: Przystępujący).
Przystępujący poparł stanowisko Zamawiającego. Wskazywał, że projekt ustawy przewiduje,
że również jednostki Marynarki Wojennej będą realizowały te same zadania, co do tej pory
SAR. Oświadczył na rozprawie, że zrealizował już jeden holownik, a pięć kolejnych jest
w trak
cie realizacji (w tym roku wejdą do służby). Będą odgrywały one w połączonym planie
znaczącą rolę. Zauważał, że również jednostki Straży Granicznej będą realizowały
częściowo zadania SAR i aktualnie trwa przetarg, w którym Odwołujący jest jednym z
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
II. Nie stwierdzono zaistnienia przes
łanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 Prawa zamówień
publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie.
Odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1
Prawa zamówień publicznych, bowiem ma interes w uzyskaniu danego zamówienia i może
ponieść szkodę w wyniku ewentualnego naruszenia przez Zamawiającego Prawa zamówień
publicznych.
Po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania i stanowiskami Stron, Krajowa Izba
Odwoławcza zważyła, co następuje: odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający w dniu 3 stycznia 2020 r. ogłosił postępowanie na dostawę
wielozadaniowego statku ratowniczego dla Morski
ej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
W dniu 7 lutego 2020 r. Zamawiający udzielił następującej odpowiedzi na pytanie
zadane przez jednego z wykonawców (pismo “Odpowiedzi na pytania: cz. 3, zmiana treści
SIWZ“):
“Pytanie 15
W związku z informacjami o planach Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi
Śródlądowej na temat likwidacji SAR, a jej zadania mają przejąć różne instytucje, proszę
o
udzielenie odpowiedzi na temat ważności trwającego przetargu a w przypadku jego
podtrzymania udzielenie informacji jaki
podmiot, instytucja podpisze ewentualną umowę na
budowę zamawianej jednostki?
Odpowiedź Zamawiającego:
Nie uległy zmianie przepisy dot. funkcjonowania MSPiR, a postępowanie przetargowe
pozostaje w toku. Przedmiot zamówienia jest współfinansowany w 85% ze środków unijnych.
Zamawiający wskazuje, iż pojawiła się informacja medialna nt. przepisów, zgodnie z którymi
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa miałaby zostać przejęta przez administrację
morską, przez Urzędy Morskie wraz z zawartymi umowami i pracownikami. Ewentualne
wprowadzenia podnoszonych w mediach zmian, nie spowodowałoby zmiany strony umowy,
jaką jest Skarb Państwa. Zmiana dotyczyłaby jedynie reprezentacji statio fisci - z Dyrektora
Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa na Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.”
Następnie Zamawiający w dniu 17 lutego 2020 r. poinformował o unieważnieniu
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jako podstawę prawną podając art. 93
ust. 1 pkt 6 Prawa zamówień publicznych.
W uzasadnieniu unieważnienia, jako podstawę faktyczną Zamawiający wskazał, że
,,W
dniu 12 lutego 2020 roku Zamawiający otrzymał informację, że wobec zamierzonego
przeniesienia zadań Służby SAR do Urzędów Morskich i zniesienia tym samym Morskiej
Służby Poszukiwania i Ratownictwa, dalsze prowadzenie postępowania i wykonanie
zamówienia nie leży w interesie publicznym. Zamawiający nie mógł przewidzieć tej
okoliczności przed wszczęciem postępowania w sprawie.”
W tych okolicznościach Odwołujący złożył odwołanie, kwestionując prawidłowość
unieważnienia postępowania.
Zamawiający na rozprawie złożył do akt pismo z 14 stycznia 2020 r. (niepotwierdzone
za zgodność z oryginałem), zgodnie z którym trwają niepubliczne uzgodnienia
międzyresortowe ustawy likwidującej SAR i połączenie z Urzędami Morskimi. Ma to na celu
racjonalizację i optymalizację podejmowanych zadań. Dlatego zdaniem Zamawiającego,
budowa dużej kosztownej jednostki jedynie dla SAR jest niecelowa, a koncepcja połączenia
realizowanych zadań wyczerpuje przesłankę z art. 93 ust. 1 pkt 6 Prawa zamówień
publicznych.
Zamawiający wyjaśnił także, że w dniu 7 lutego 2020 r., udzielając odpowiedzi na
pytanie 15,
nie mógł powołać się na niepubliczną informację z 14 stycznia 2020 r. Po
udzieleniu wyjaśnień w dniu 12 lutego 2020 r. nastąpiło spotkanie w Ministerstwie
Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w wyniku którego nie wydano żadnego
dokumentu, ale omówiono zamierzenia ministerialne (a więc rządowe). Zamawiający uzyskał
informację, że likwidacja SAR i połączenie z Urzędami Morskimi jest pewna, a fakt ten należy
uwzględnić w prowadzonych projektach. Zgodnie z projektem ustawy zmiany maja wejść w
życie 1 stycznia 2021 r.
Ponadto Zamawiający zwracał uwagę na konkretne cechy jednostek
wielozadaniowych realizowanych obecnie przez Przystępującego (złożył do akt opis
techniczny statku wielozadaniowego z września 2017, odpisy przekazano Odwołującemu
i
Przystępującemu). Powołał się na to samo przeznaczenie – str. 8 część ogólna, a także
wskazuje na rozdział 5.2.1 na str. 36 i 7.2 na str. 63.
Oc
eniając tak ustalony stan faktyczny, Izba stwierdziła, że odwołanie zasługuje na
uwzględnienie.
Zgodnie z przepisem art. 93 ust. 1 pkt 6
Prawa zamówień publicznych, zamawiający
unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, jeżeli wystąpiła istotna
zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia
nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. Zatem, aby
ziściły się przesłanki unieważnienia postępowania na podstawie art. 1 ust. 6 Prawa
zamówień publicznych, musza łącznie zajść trzy przesłanki: 1) musi wystąpić istotna zmiana
okoliczności, 2) zmiana ta musi powodować, że prowadzenie postępowania lub wykonanie
zamówienia nie leży w interesie publicznym, 3) okoliczności tej nie można było wcześniej
przewidzieć. W ocenie składu orzekającego nie ziściła się żadna z tych przesłanek.
Po pierwsze,
okoliczności, że planowane są pewne zmiany organizacyjne, mogące
w
przyszłości mieć hipotetyczny wpływ na realizację zamówienia, są znane co najmniej od
początku lutego tego roku (co potwierdza pytanie, zadane Zamawiającemu, na które
Zamawiający udzielił odpowiedzi w dniu 7 lutego 2020 r.). Zamawiający, udzielając
odpowiedzi, co najmniej zbagatelizował obawy wykonawców co do dalszych losów
postępowania o udzielenie zamówienia, chociaż już wówczas dysponował, jak twierdził na
rozprawie, pismem z 14 stycznia 2020 r., ,,
zgodnie z którym trwają niepubliczne uzgodnienia
międzyresortowe ustawy likwidującej SAR i połączenie z Urzędami Morskimi.”. W ocenie
Zamawiającego nie mógł się na powołać udzielając odpowiedzi na pytanie nr 15, ponieważ
nie było ono upublicznione, równocześnie jednak na rozprawie nie wskazywał, w jaki sposób
było upublicznione później (skoro powoływał się na nie na rozprawie). Dlatego nie można
stwierdzić, że nastąpiła zmiana okoliczności, która miałyby prowadzić do unieważnienia
postępowania. Za zmianę okoliczności nie może być uznana ,,informacja z 14 lutego 2020
r.”, ponieważ nie zaistniała ona w obiegu prawnym (zgodnie z oświadczeniem
Zamawiającego na rozprawie, w tym dniu odbywały się uzgodnienia międzyresortowe,
jednak w ich wyniku nie powstał żadne dokument). W ocenie Izby przekaz ustny nie może
być podstawą podejmowania istotnych decyzji w praworządnym państwie prawa.
Po drugie,
zmiana okoliczności, będących podstawą do unieważnienia postępowania
musi być istotna – tzn. mieć charakter zasadniczy, definitywny, który jest możliwy do
udokumentowania. Tymczasem Zamawiający powołał się jedynie na nieformalne
uzgodnienia międzyresortowe, z których nie sporządzono żadnej notatki. Dlatego obecnie
nie można wykluczyć, że jakieś zmiany nastąpią w przyszłości, jednak nie udokumentowano,
jakie będą to zmiany, kiedy nastąpią, i jakie będą miały skutki dla prowadzonego
postępowania o udzielenie zamówienia
Po trzecie, unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 Prawa
zamówień publicznych jest możliwe, jeżeli prowadzenie postępowania lub wykonanie
zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.
Zamawiający na rozprawie wywodził, że w związku z połączeniem służb, nie będzie
potrzebny statek wyspecjalizowany, ale wykorzystywane będą statki wielozadaniowe,
realizowane obecnie przez
Przystępującego. Jednak Zamawiający nie poparł swoich
w
ywodów żadnym dokumentem, z którego wynikałoby, że podmioty, posiadające ku temu
odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia, dokonały szczegółowej analizy celowościowej,
ekonomicznej i gospodarczej
, mogącej być podstawą decyzji o zaniechaniu budowy statku
wysp
ecjalizowanego, będącego przedmiotem zamówienia. Wywód Zamawiającego wydaje
się logiczny, jednak nie jest poparty żadnymi dokumentami. Biorąc pod uwagę, że
niezależnie od zmian podmiotowych, zadania ratownicze będą musiały być nadal
realizowane
, można przyjąć alternatywne rozwiązanie, niż prezentowane przez
Zamawiającego – zadania Zamawiającego faktycznie przejmie inny podmiot, który jednak
będzie potrzebował wyspecjalizowanego statku, który, przykładowo, jest szybszy i mogący
realizować zadania ratownicze w bardziej efektywny sposób, niż jednostka wielozadaniowa.
Reasumując, Izba podzieliła stanowisko Odwołującego w całości. W ocenie składu
orzekającego, Zamawiający nie wykazał za pomocą jakichkolwiek dowodów, że ziściły się
przesłanki unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 Prawa zamówień
publicznych.
Wobec powyższych okoliczności Izba stwierdziła, że doszło do naruszenia art. 93 ust.
1 pkt 6
Prawa zamówień publicznych, dlatego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.972).
Przewodniczący:
………………………………