Sygn. akt: KIO 2581/19
WYROK
z dnia 14 stycznia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14
stycznia 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 19 grudnia 2019 r. przez
wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego: 
Stowarzyszenie  Opiekuńcze  Nadzieja  z  siedzibą  w  Lublinie  i  PRM  Partner  Sp.  z  o.o.  z 
siedzibą  w  Warszawie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Miejski  Ośrodek  Pomocy 
Społecznej w Gdyni  
przy udziale wykonawcy
Agencji Służby Społecznej K. Sp. j. z siedzibą w Warszawie
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO
/19 po stronie Zamawiającego
orzeka:
u
względnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty, nakazuje Zamawiającemu dokonanie ponownego badania i
oceny ofert,
kosztami postępowania obciąża Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdyni
i:
zalicza w p
oczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców  wspólnie 
ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego:  Stowarzyszenie  Opiekuńcze 
Nadzieja  z  siedzibą  w  Lublinie  i  PRM  Partner  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  tytułem 
wpisu od odwołania, 
zasądza od Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni na rzecz
wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego: 
Stowarzyszenie  Opiekuńcze  Nadzieja  z  siedzibą  w  Lublinie  i  PRM  Partner  Sp.  z  o.o.  z 
siedzibą w Warszawie kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych 
zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od 
odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.  
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 
do Sądu Okręgowego w Gdańsku. 
Przewodniczący:……………………
Sygn. akt: KIO 2581/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdyni wszczął postepowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest świadczenie specjalistycznych 
usług  opiekuńczych  dla  dorosłych  osób  z  zaburzeniami  psychicznymi  z  terenu  Gdyni 
(oznaczenie postępowania MOPS.DZP.322.3.25/2019). 
Przedmiotowe zamówienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 31 października 2019r. pod numerem 2019/S 211-518420.
W dniu 9 grudnia 2019 r. Zamawiający dokonał czynności wyboru oferty wykonawcy:
Agencji Służby Społecznej K. Sp. j. z siedzibą w Warszawie z ceną 4.369.800 zł.
Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący: wykonawcy
wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  Stowarzyszenie  Opiekuńcze 
Nadzieja z siedzibą w Lublinie i PRM Partner Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w dniu 19 
grudnia  2019  r.  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  od  czynności, 
polegających na:  
zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy: Agencji Służby Społecznej K. Sp.
j. pomimo f
aktu, że stawka za 1 godzinę świadczenia usług opiekuńczych w 2020 r. jest
niezgodna  z  wymaganiami Zamawiającego  zawartymi  w  zał.  9  do IWZ (Wzór  umowy)  oraz 
pomimo  faktu,  że  cena  oferty  nie  uwzględnia  wszystkich  kosztów  związanych  z  realizacją 
przedmiotowe
go zamówienia, a zatem zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu
zamówienia,
zaniechania wykluczenia Wykonawcy Agencja Służby Społecznej K. Sp. j. z
powodu nie spełnienia warunków udziału w postępowaniu, polegających na dysponowaniu
co najm
niej 53 osobami pełniącymi funkcję opiekunów, które spełniają wymogi określone w §
8 ust. 5 Standardu tj.:
— spełniają wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Polityki
Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. 
U. Nr 189, poz. 1598 ze zm.), co wynika z treści złożonego wykazu (załącznik nr 5), 
przyznania niewłaściwej punktacji ofercie złożonej przez Agencja Służby
Społecznej K. Sp. j. z powodu nie spełnienia przez dodatkowe osoby warunków udziału w
pos
tępowaniu, polegających na dysponowaniu co najmniej 53 osobami pełniącymi funkcję
opiekunów, które spełniają wymogi określone w § 8 ust. 5 Standardu tj:  - spełniają wymogi 
określone  w  Rozporządzeniu  Ministra  Polityki  Społecznej  z  dnia  22  września  2005  r.  w 
sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. Nr 189, poz. 1598 ze zm.), co wynika 
z treści złożonego wykazu (załącznik nr 6), 
zaniechaniu wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez
Odwołującego.
Wobec powyższego zarzucił Zamawiającemu:
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843), zwanej dalej ustawą Pzp poprzez zaniechanie 
odrzucenia oferty Wykonawcę Agencja Służby Społecznej K. Sp. j. pomimo faktu, że stawka 
za  1  godzinę  świadczenia  usług  opiekuńczych  w  2020  r.  jest  niezgodna  z  wymaganiami 
Zamawiającego zawartymi w zał. 9 do IWZ (Wzór umowy), 
art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Wykonawcę  Agencja  Służby  Społecznej  K.  Sp.  j.  pomimo  faktu,  że  cena  oferty  nie 
uwzględnia wszystkich kosztów związanych z realizacją przedmiotowego zamówienia zatem 
zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, 
art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 138k ustawy Pzp (naruszenie zasad
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców w przedmiotowym 
postępowaniu) poprzez dokonanie wyboru oferty złożonej przez Wykonawcę Agencja Służby 
Społecznej  K.  Sp.  j.  jako  najkorzystniejszej  do  realizacji  zamówienia,  która  podlega 
odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp
oraz  wykluczeniu,  jak  również  która  nie  jest  ofertą  najkorzystniejszą  (po  przeliczeniu 
prawidłowym przyznanej punktacji). 
Wskazując na powyższe zarzuty wnosił o:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej dokonanej w dniu
09 grudnia 2019 r.,
dokonanie ponownej oceny oferty Wykonawcy Agencja Służby Społecznej K.
Sp. j.,
wykluczenie Wykonawcy Agencja Służby Społecznej K. Sp. j. i odrzucenie
oferty Wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 i art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp,
dokonania wyboru oferty złożonej przez Konsorcjum.
Ponadto wnosił o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów
stanowiących załączniki do protokołu postępowania, a w szczególności z:
SIWZ,
ogłoszenia o zamówieniu,
ofert złożonych przez Wykonawców,
informacji z otwarcia ofert,
informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty (pierwsza i druga),
pisma wniesionego przez Odwołującego — informacji o czynności niezgodnej
w postępowaniu.
ZARZUT NR 1
— naruszenie przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcę Agencja Służby Społecznej K. 
Sp. j. pomimo faktu, że stawka za 1 godzinę świadczenia usług opiekuńczych w 2020 r. 
jest  niezgodna  z  wymaganiami  Zamawiającego  zawartymi  w  zał.  9  do  IWZ  (Wzór 
umowy)
Odwołujący zwrócił uwagę na fakt, że stawka zaproponowana przez Wykonawcę w
2020 r. jest niezgodna z wymaganiami Zamawiającego zawartymi w zał. 9 do IWZ (Wzór
umowy).
Na marginesie wskazał, że mając na uwadze przyjętą przez Zamawiającego zasadę
braku  waloryzacji  wynagrodzenia  Wykonawcy  w  całym  okresie  realizacji  przedmiotowego 
zamówienia, nie jest realne, aby minimalna stawka godzinowa w 2021 r. różniła się od tej z 
2020 r. jedynie o złotówkę — a tak założył Wykonawca Agencja Służby Społecznej K. Sp. j. 
Powołał się na okoliczność tegorocznych zapowiedzi Rady Ministrów z których
wynika,  że  stawka  minimalnego  wynagrodzenia  wzrośnie  do  kwoty  3000  zł  tj.  o  400  zł  w 
stosunku do stawki jaka będzie obowiązywać w 2020 r. tj. o 15,38%.  
Z tego wywodził, że minimalna stawka godzinowa jaka będzie obowiązywać w 2021 r.
ulegnie zmianie o przewidywany wzrost minimalnego wynagrodzenia na 2021 r. tj. 15,38% i
n
ależy założyć, że będzie wynosić: 19,61 zł (17,00 zł x 15,38%) tj. wzrośnie o 2,61 zł w
stosunku do stawki z 2020 r.
W ocenie Odwołującego - nie jest również realna stawka zaproponowana przez
Wykonawcę w 2021 r. — nie uwzględnia przewidywalnego wzrostu minimalnej stawki
godzinowej.
ZARZUT NR 2 - naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia  oferty  Wykonawcę  Agencja  Służby  Społecznej  K.  Sp.  j.  pomimo  faktu,  że 
cena  oferty  nie  uwzględnia  wszystkich  kosztów  związanych  z  realizacją 
przedmiotowego  zamówienia  zatem  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do 
przedmiotu zamówienia. 
Na wstępie podkreślił, że realizuje on tożsamą usługę będącą przedmiotem
zamówienia  dla  Zamawiającego  od  1  października  2019  roku  do  chwili  obecnej  i  koszty 
pracy opiekunów jedynie w odniesieniu do godzin świadczenia usług (bez wliczonego czasu 
pracy,  który  opiekunowie  poświęcają  na  dojazd  do  podopiecznych  czy  kosztów 
urlopów/chorobowego), po uwzględnieniu dodatkowych danych do wyliczeń stanowiących de 
fa
cto pełen koszt zatrudnienia opiekunów na potrzeby realizacji przedmiotowego
zamówienia, będą znacznie wyższe.
Zauważył, że Wykonawca może dowolnie rozłożyć liczbę godzin do realizacji przez
osoby  o  danych  kwalifikacjach,  jednakże  bezwzględnie  jest  zobowiązany  do  zatrudnienia 
minimalnej  liczby  osób  o  podwyższonych  kwalifikacji,  tj.  co  najmniej  53  osób  i  koszt  ich 
zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy zobowiązany jest do uwzględnienia w ofercie. 
Nawet w sytuacji nie zlecania tym osobom większej ilości godzin do realizacji, nadal
istnieje  konieczność  bezpośredniego  zatrudnienia  tych  osób  i  ponoszenia  kosztów 
wynagrodzeń w pełnym etacie w trakcie realizacji całego zadania w latach 2019, 2020 oraz 
2021 r.
W zakresie kosztów zatrudnienia koordynatorów zaznaczył, że kolejnym elementem
kalkulacji ceny jest koszt koordynacji.
Wyjaśnił, że oferta Wykonawcy Agencja Służby Społecznej K. Sp. j. zawiera
informację o podstawie dysponowania koordynatorami poprzez tzw. kontrakt menadżerski.
Przy czym w wyka
zie osób nie wskazano, czy osoby te prowadzą działalność gospodarczą
czy  też  jej  nie  prowadzą  i  zostaną  zatrudnione  na  podstawie  umowy  cywilno-prawnej  do 
realizacji tego typu usług. 
W ocenie Konsorcjum, przyjęcie, że koordynatorzy zostaną zatrudnieni na podstawie
takiego  kontraktu  jest  nieprawidłowe,  bowiem  realizacja  tego  typu  świadczenia  pozwala 
jednoznacznie  stwierdzić,  że  świadczenie  to  ma  cechy  stosunku  pracy  —  zatem 
koordynatorzy  winni  być  zatrudnieni  na  podstawie  umów  o  pracę,  zgodnie  z  przepisami 
Kodeksu pracy.
Argumentował przy tym, że skoro Zamawiający przyjął ofertę Wykonawcy Agencja
Służby Społecznej K. Sp. j. bez składania przy wykazie osób w stosunku do koordynatorów 
dodatkowych  wyjaśnień,  należało  przyjąć,  że  koordynatorzy  zatrudnieni  na  podstawie 
takiego  kontraktu,  to  osoby  prowadzące  działalność  gospodarczą  (tak  bowiem  jest  w 
większości  przypadków),  a  zatem  osoby  te  będą  występowały  w  charakterze 
podwykonawców Wykonawcy Agencja Służby Społecznej K. Sp. j. (niezgodne jest zatem z 
prawdą wskazanie w formularzu ofertowym w/w Wykonawcy, że przedmiotowe zamówienie 
zostanie zrealizowane bez udziału podwykonawców). 
Przy przyjętymi modelu zatrudnienia koordynatorów:
jako osób prowadzących działalność gospodarczą odpowiedzialność za
odprowadzanie składek ZUS/US oraz ich wysokość leżą po stronie koordynatora w ramach 
prowadzonej przez niego działalności gospodarczej,  
na podstawie umowy cywilno-
prawnej, odpowiedzialność za odprowadzanie
składek ZUS/US oraz ich wysokość leżą po stronie świadczeniodawcy.
Wskazał, że pomocniczo, dla obu modelów zatrudnienia koordynatorów na potrzeby
wyliczeń przyjęto minimalne wynagrodzenie za pracę. W tym zakresie załączył do odwołania 
tabelaryczne zestawienie miesięczne koszty zatrudnienia w 2019 r. i w 2020 r. 
Zaznaczy
ł, że Lider Konsorcjum od 1 maja 2018 r. do 31 października 2019 r.
realizował umowę na świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób dorosłych 
z  zaburzeniami  psychicznymi  w  Gdyni  oraz  od  1  października  2019  r.  realizuje  do  dziś 
umowę na świadczenie usług opiekuńczych dla podopiecznych MOPS w Gdyni, część 1 — 
DOPS 1.
Wobec powyższego, stwierdził, że z doświadczenia wynika (jak i wiedzy samego
Zamawiającego), że nierealne jest zatrudnienie koordynatora z doświadczeniem
wym
aganym przez Zamawiającego, a określonym w IWZ, jako: „posiadających minimum
roczne doświadczenie w organizacji pracy, w szczególności harmonogramów pracy / planów 
pracy  dla  minimum  10  pracowników  miesięcznie”  za  stawkę  stanowiącą  minimalne 
wynagrodzenie z
a pracę.
Z doświadczenia Lidera Konsorcjum wynika, że realny koszt zatrudnienia
odpowiednich  koordynatorów  w  realizowanej  w  latach  2018  —  2019  usłudze,  wynosił  (na 
osobę):  2500  zł  netto  plus  premie,  oraz  2700  zł  netto  plus  premie,  co  oznacza  koszt  dla 
pra
codawcy odpowiednio 4010,70 zł plus premie oraz 4331,56 zł plus premie.
Oświadczył, że w obecnie realizowanej przez Lidera Konsorcjum umowie na
świadczenie  usług  opiekuńczych  (DOPS  1),  wynagrodzenie  koordynatorów  wynosi  (na 
osobę): 2700 zł netto plus premie, co oznacza 4331,56 zł plus premie. 
W związku z planowaną podwyżką płacy minimalnej w roku 2020 do kwoty 2600 zł
brutto,  planowany  koszt  wynagrodzenia  koordynatorów  w  roku  2020  powinien  wynieść  – 
według Odwołującego - (na osobę): 2900 zł netto plus premie, czyli 4652,41 zł plus premie. 
W odniesieniu do kosztów administracyjnych w zakresie najmu biura celem obsługi
realizacji zamówienia zwrócił uwagę, że doświadczenia Lidera Konsorcjum wynika, że koszt
wynajmu biura na terenie Gdyni (co jest wymagane pr
zez Zamawiającego) to koszt od 1000
do 1700 zł (dane z realizowanej przez Lidera w Gdyni umowy na usługi specjalistyczne oraz 
obecnej na usługi opiekuńcze). 
Mając na uwadze powyżej wykazane koszty, z uwzględnieniem, że zamawiający
przewiduje 174.200 godzi
n usług średniomiesięcznie, wartość podstawowych kosztów
ponoszonych  na  rzecz  realizacji  zamówienia  winna  być  zupełnie  inna,  bowiem  nawet  przy 
zachowaniu  minimalnych  kosztów  realizacji  zamówienia  zaoferowanie  przez  Wykonawcę 
Agencja Służby Społecznej K. Sp. j. stawek w kolejnych latach realizacji zamówienia: 24 zł, 
25  zł  oraz  25,50  zł  za  jedną,  godzinę  realizacji  usług  opiekuńczych  daje  ujemny  bilans 
realizacji zadania.
Przy teoretycznym zastosowaniu wariantu „usunięcia” kosztów utrzymania części
ad
ministracyjnej (pozycja biuro, kadry, księgowość) bilans nadal nie pozwala na uzyskanie
pewności  realizacji  zadania  bez  ryzyka  ponoszenia  straty  (nie  mówiąc  już  o  jakimkolwiek 
zysku z tytułu realizacji przedmiotowego zamówienia).  
W ocenie Odwołującego - nie uwzględnienie w ofercie kosztów administracyjnych,
tłumacząc to np. finansowaniem ich z realizacji innej usługi jest niedopuszczalne.
Niedopuszczalnym jest powoływanie się na możliwość pokrywania niedoborów w
cenie  ryczałtowej  zamówienia  publicznego  jedną  usługę  nadwyżkami  w  obrębie  ceny,  a 
drugą usługę.  
Zastrzegł przy tym, że podane kalkulacje mają charakter przy założeniu najniższych
możliwych, prawnie dopuszczalnych stawek wynagrodzenia.
Przekonywał, że w praktyce nieosiągalnym jest zatrudnienie koordynatora usług za
kwotę wynagrodzenia minimalnego, czy zoptymalizowanie kosztów utrzymania biura, wraz z 
opłatami do kwoty 1000 zł/miesiąc, nie wspominając o kosztach wynagrodzenia działu kadr i 
księgowości.  
Stwierdził, że dane przedstawione w kalkulacji wynikają z doświadczenia Lidera
Konsorcjum w realizacji w latach 2018
— 2019 umowy na świadczenie specjalistycznych
usług opiekuńczych dla osób dorosłych z zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
W przekonaniu Odwołującego - również niemożliwe jest realizowanie usług
opiekuńczych  w  modelu  zatrudniania  opiekunek  na  umowy  o  pracę,  bez  wkalkulowania 
wydatków  na  zasiłki  chorobowe  (zwolnienia  lekarskie)  oraz  kosztów  urlopów  należnych 
pracownikom  etatowym  (czyli  kwestia  zastępowalności  personelu,  która  jest  również 
kosztochłonna).  
Powyższe również wynika z doświadczenia Lidera Konsorcjum realizującego w latach
— 2019 usługi opiekuńcze w Warszawie, Katowicach i teraz w Gdyni (DOPS 1).
Konieczność wliczenia tego typu kosztów jest niezbędnym elementem składowym
wyceny zamówienia, którego podstawą jest świadczenie usług na rzecz Zamawiającego.
W związku z powyższym – w ocenie Odwołującego - zastosowanie cen 24 zł. 25 zł
oraz 25.50 zł w ofercie przez Wykonawcę Agencja Służby Społecznej K. Sp. j. należy uznać 
za  stawki  rażąco  niskie,  oraz  można  je  uznać  za  ceny  dumpingowe,  co  jest  niezgodne  z 
przepisami prawa i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Nie ulega wątpliwości, że zastosowane przez Wykonawcę Agencja Służby
Społecznej  K.  Sp.  j.  stawki  jednostkowe  są  nierealistyczne,  niewiarygodne  i  Konsorcjum 
wykazało, że nie jest możliwe wykonanie zamówienia za oferowaną przez w/w Wykonawcę 
cenę,  bez  ryzyka  ponoszenia  strat  przez  w/w  Wykonawcę.  Ceny  oferowane  przez  w/w 
Wykonawcę wskazują na dążenie do wyeliminowania konkurencji z rynku, pokrywanie strat 
w  realizacji  zamówienia z  innych źródeł,  a wreszcie na  zastosowanie ceny  dumpingowej  w 
celu  znacznego  obniżenia  wartości  oferty  dążąc  do  całkowitego  zaburzenia  konkurencji  i 
błędnej oceny oferty w postępowaniu przez Zamawiającego.  
ZARZUT NR 3
— zaniechanie wykluczenia Wykonawcy oraz naruszenie art. 24
ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 138k PZP (naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji
oraz  równego  traktowania  wykonawców  w  przedmiotowym  postępowaniu)  poprzez 
dokonanie wyboru oferty złożonej przez Wykonawcę Agencja Służby Społecznej K. Sp. 
j.  jako  najkorzystniejszej  do  realizacji  zamówienia,  która  podlega  odrzuceniu  na 
podstawie art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp oraz art.89 ust.1 pkt 4 ustawy Pzp
Zda
niem Odwołującego - uwzględniając powyższe, z w.w przyczyny (rażąco niska
cena  w  ofercie  Wykonawcy  Agencja  Służby  Społecznej  K.  Sp.  j.)  oferta  w/w  Wykonawcy 
winna zostać odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. 
Wskazał przy tym, że Zamawiający w Rozdziale 4 ust. 1 pkt.2 lit c 1 postawił warunek
zdolności technicznej lub zawodowej o treści, że Zamawiający uzna ten warunek ZP
sp
ełniony, jeżyli Wykonawca wykaże, że dysponuje łub będzie dysponował osobami
skierowany
mi do realizacji zamówienia, co najmniej 53 osobami pełniącymi funkcji
opiekunów, które spełniają wymogi określone w § 8 ust. 5 Standardu tj: — spełniają wymogi 
określone  w  rozporządzeniu  Ministra  Polityki  Społecznej  zadnia  22  września  2005  r.  w 
sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 
dnia  22  września  2005  r.  w  sprawie  specjalistycznych  usług  opiekuńczych  (Dz.  U.  Nr  189, 
poz.  1598  ze  zm.)  w  §3,  ust.  1  stwierdza  możliwość  dopuszczenia  do  świadczenia 
specjalistycznych  usług  opiekuńczych  osoby  posiadające  kwalifikacje  do  wykonywania 
zawodu.
Z związku z tym, biorąc pod uwagę treść w/w warunku Odwołujący podniósł, że
Wykonawca Agencja Służby Społecznej K. Sp. j. powinien zostać wykluczony z powodu nie 
spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu,  polegających  na  dysponowaniu  co  najmniej 
53  osobami  pełniącymi  funkcję  opiekunów,  które  spełniają  wymogi  określone  w  §  8  ust.  5 
Standardu tj.:
— spełniają wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej
z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. Nr 189, 
poz. 1598 ze zm.), co wynika z treści złożonego wykazu (załącznik nr 5). 
Zwrócił uwagę, że Wykonawca w załączniku nr 5 do IWZ — wykaz osób na
potwierdzenie
warunków
udziału
w
postępowaniu
w
pozycjach
19,25,28,29,31,33,35,37,38,40,41,47,50,55  wykazał  osoby  nie  spełniające  warunku 
postawionego przez Zamawiającego. 
Zauważył, że zawód opiekuna medycznego powstał w 2007 roku, a w 2010 roku
został  objęty  klasyfikacją  zawodów  i  specjalności.  Zgodnie  z  Rozporządzeniem  Ministra 
Edukacji Narodowej z dnia 13 grudnia 2016 roku w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa 
zawodowego  kształcenie  w  zawodzie  opiekuna  medycznego  można  zdobyć  tylko  w 
dwusemestralnych  szkołach  policealnych.  Kierunek  ten  dostępny  jest  dla  osób,  które 
posiadają  wykształcenie  średnie.  Tego  typu  szkoły  mogą  również  prowadzić  kształcenie  w 
zakresie  wyodrębnionej  w  tym  zawodzie  klasyfikacji  (świadczenie  usług  opiekuńczych 
osobom  chorym  i  niesamodzielnym).  Tylko  ukończenie  takiej  szkoły  daje  możliwość 
przystąpienia  do  egzaminu,  który  powinien  być  przeprowadzony  przez  Okręgową  Komisję 
Egzaminacyjną. Zdanie egzaminu i otrzymanie świadectwa wystawionego przez
Ministerstwo Edukacji Narodowej jest potwierdzeniem uzyskania kwalifikacji w zawodzie
opiekuna medycznego.
Dalej wywodził, że analogicznie wygląda sytuacja zawodu asystenta osoby
niepełnosprawnej: jest objęty klasyfikacją zawodów i specjalności i zgodnie ze wspomnianym 
już  rozporządzeniem  Ministra  Edukacji  Narodowej  z  dnia  13  grudnia  2016  roku  w  sprawie 
klasyfikacji  zawodów  szkolnictwa  zawodowego  kierunek  jest  dostępny  dla  osób 
posiadających  wykształcenie  średnie.  Nauka  tego  zawodu  odbywa  się  w  szkołach 
policealnych i kończy się egzaminem potwierdzającym uzyskanie stosownych kwalifikacji w 
zawodzie asystenta osoby niepełnosprawnej. 
Wskazał przy tym, że Zamawiający powinien przyznać punktację ofercie złożonej
przez Agencja Służby Społecznej K. Sp. j. prawidłowo oceniając przedstawione kwalifikację i 
uznać,  iż  z  powodu  nie  spełnienia  przez  dodatkowe  osoby  warunków  udziału  w 
postępowaniu, polegających na dysponowaniu osobami pełniącymi funkcję opiekunów, które 
spełniają  wymogi  określone  w  §  8  ust.  5  Standardu  tj:  —  spełniają  wymogi  określone  w 
Rozporządzeniu  Ministra  Polityki  Społecznej  z  dnia  22  września  2005  r.  w  sprawie 
specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. Nr 189, poz. 1598 ze zm.), co wynika z treści 
złożonego wykazu (załącznik nr 6). 
Odwołujący wyjaśnił, iż Studium Umiejętności Społecznych, wskazane z treści w/w
wyk
azów, jest tylko wewnętrzną jednostką szkoleniową Agencji Służby Społecznej Sp. J. i
nie  ma  uprawnień  do  nadawania  kwalifikacji  wykonywania  zawodu  opiekuna  medycznego, 
czy  asystenta  osoby  niepełnosprawnej.  Zawód  opiekuna  medycznego  podlega  ścisłej 
regulacj
i na podstawie przepisów prawa polskiego oraz prawa unijnego. Szczegóły
dotyczące zawodów regulowanych można sprawdzić na stronie internetowej Komisji
Europejskiej.
Według Odwołującego - „Studium Umiejętności Społecznych” nie jest instytucją
posiadającą  uprawnienia  do  przeprowadzania  opisanego  wcześniej  nauczania  oraz 
wystawiania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji w w/w zawodach.  
Zaznaczył również, że wymienione w ofercie ASS K. „Studium Umiejętności
Społecznych” nie widnieje ani w Rejestrze Instytucji Szkoleniowych, ani w Rejestrze Szkół i 
Placówek Oświatowych prowadzonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.  
Odwołujący w odwołaniu wyraził wątpliwości na jakiej podstawie Zamawiający uznał,
że osoby przedstawione w wykazie osób jako posiadające „zaświadczenie” wystawione
przez „Studium Umiejętności Społecznych” rzeczywiście spełniają postawione w IWZ
wymagania?
W interesie Zamawiającego powinno leżeć wezwanie Wykonawcy do przedstawienia
właściwych  dokumentów  potwierdzających,  że  w/w  osoby  posiadają  wymagane  przepisami 
prawa  dyplomy  i  świadectwa,  z  których  wynika,  że  ukończyły  kształcenie  w  zawodzie 
opiekuna medycznego i asystenta osoby niepełnosprawnej. 
W związku z powyższym tak jak to było wskazane powyżej, osoby wymienione w
za
łączniku 5 do IWZ w pozycjach 19, 25, 28, 29, 31, 33, 35, 37, 38, 40, 41, 47, 50, 55 nie
mogą  –  w  ocenie  Odwołującego  -  zostać  uznane  przez  Zamawiającego  jako  spełniające 
wymóg  posiadania  uprawnień.  Tym  samym  Zamawiający  nie  może  uznać  spełniania 
wymogu zd
olności technicznej lub zawodowej.
Stwierdził, że ASS K. wykazał 41 osób spełniających warunek, a z treści warunku
wynikało, iż takich osób ma być 53.
Odwołujący argumentował, że tym przypadku kluczowe jest Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodo
wej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w
formach poza szkolnych. Zgodnie z art. 4 pkt 30 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo
oświatowe  (Dz.U.  z  2017  r.  poz.  59  ze  zm.)  kształcenie  ustawiczne  należy  rozumieć,  jako 
kształcenie  w  szkołach  dla  dorosłych,  a  także  uzyskiwanie  i  uzupełnianie  wiedzy, 
umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły 
obowiązek  szkolny.  „Zaświadczenie  o  ukończeniu  kursu”  to  dokument  wydawany  po 
ukończeniu  kształcenia.  Tylko  placówki  objęte  systemem  oświaty  mają  prawo  wdawania 
zaświadczeń  potwierdzających  uzyskanie  lub  uzupełnienie  przez  osoby  dorosłe  wiedzy, 
umiejętności  i  kwalifikacji  zawodowych  w  formach  pozaszkolnych,  uprawniając  do  pracy  w 
zakresie objętym kursem. 
Wskazał, że § 3 stanowi, że kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących
formach pozaszkolnych:
kwalifikacyjny kurs zawodowy;
kurs umiejętności zawodowych; 
kurs kompetencji ogólnych; 
turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników; 
k
urs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie
wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Wskazał, że działalność niepublicznego centrum kształcenia ustawicznego związane
jest z uzyskaniem wpisu do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez jednostkę 
samorządu  terytorialnego  właściwego  dla  miejsca  działalności  placówki  (art.  82  ustawy  o 
systemie oświaty - Dz. U. z 2004 r. Nr 256,poz.2572). 
Niez
ależnie od powyższego podkreślił, że chcąc świadczyć usługi szkoleniowe na
publicznym  rynku  (np.  kursy  zawodowe)  konieczna  może  być  akredytacja kuratora  oświaty 
właściwego dla jej lokalizacji. 
Zauważył, że akredytacje przyznaje się na podstawie wniosku zainteresowanego
podmiotu, jeżeli podmiot ten spełnia następujące warunki:
zapewnia bazę wyposażoną w środki dydaktyczne;
zatrudnia wykwalifikowaną kadrę;
opracowuje i udostępnia materiały metodyczno-dydaktyczne.
Według Odwołującego - Studium Umiejętności Społecznych stanowiące jednostkę
wew
nętrzną Fundacji Agencji Służby Społecznej K. nie spełnia stawianych Ustawą
wymagań, tj. nie posiada jakichkolwiek uprawnień do nadawania kwalifikacji zawodowych.
Wyżej wymienione braki i zastrzeżenia co do posiadania przez wyszczególnione
osoby wymaganych IWZ kwalifikacji powinny
– w przekonaniu Odwołującego - skłonić
Zamawiającego do wezwania Wykonawcy do złożenia wyjaśnień w tych kwestiach.
W
ocenie Odwołującego - przypadku braku rozwiania tychże wątpliwości można
stwierdzić,  że  załącznik  nr  5  do  IWZ  dołączony  do  oferty  złożonej  przez  ASS  K.,  który 
powinien potwierdzać spełnianie warunku udziału w postępowaniu, określone zgodnie z art. 
22 ust. 1b ustawy Pzp
, dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej, wskazuje na fakt, iż
wykonawca ASS K.
nie spełnia warunku udziału w postępowaniu.
Na
tej podstawie Odwołujący wskazał również, iż również osoby wymienione w
załączniku 6 (zastępowalność personelu) do IWZ w pozycjach 2,3,4,10, tj.:
A. D.
wykazana z kwalifikacjami zawodowymi asystent osoby niepełnosprawnej,
zaświadczenie 41/11,
E. K.
wykazana z kwalifikacjami zawodowymi opiekun medyczny, zaświadczenie
24/11 Latkowska Iwona wykazana z kwalifikacjami zawodowymi opiekun medyczny,
zaświadczenie 75/11,
M. W. wykazana z kwalifikacjami zawodowymi asystent os
oby niepełnosprawnej,
zaświadczenie 54/11, nie spełniają wymogu kwalifikacji do wykonywania zawodu stawianego
Rozporządzeniem,  gdyż  podmiot,  który  je  nadał  nie  posiada  uprawnień  do  powyższej 
czynności. 
W związku z powyższym, osoby wymienione w załączniku 6 do IWZ w pozycjach
2,3,4,10 nie mogą zostać uznane przez Zamawiającego, jako spełniające wymóg posiadania 
uprawnień.  
Tym samym Zamawiający nie może uznać maksymalnej punktacji w kryterium oceny
ofert opisanej w Rozdziale 12 IW
Z, ust. 5 jako Zamawiający przyzna dodatkowe punkty tym
ofertom,  w  których  Wykonawca  zapewni  do  realizacji  zamówienia  większą  niż  wymagana 
jako minimum liczbę osób spełniających wymogi określone w Rozdziale 4 ust. 1 pkt. 2 lit. d - 
wymienione w Wykazi
e osób — na potrzeby oceny w kryterium II „zastępowalność
personelu.
Wskazał również, że Zamawiający ustalił, iż maksymalna wartość punktowa przypada
za  wskazanie  7  i  więcej  dodatkowych  osób  pełniących  funkcje  opiekunów,  które  spełniają 
wymogi określone w § 8 ust. 5 Standardu (o których mowa w Rozdziale 4 ust. 1 pkt. 2 lit. c1 
IWZ),  bowiem  tylko  6  osób  ze  wskazanych  10,  spełnia  postawione  przez  Zamawiającego 
warunki.  Stąd  przyjąć  należy  iż  maksymalna  wartość  punktowa  we  wskazanym  kryterium 
jaka powinna być przyznana ofercie wynosi 20 punktów, a nie 30 pkt, jak błędnie uczynił to 
Zamawiający. 
Dodatkowo nadmienił, iż w notatce służbowej z dnia 2 grudnia 2019 r. jaką
Zamawiający sporządził i włączył do postępowania zajmując stanowisko wobec zgłoszonych 
powyżej  argumentów  (w/w  argumenty  zostały  podniesione  w  informacji  o  czynności 
niezgodnej  z  przepisami  jaka  została  złożona  do  Zamawiającego  i  którą  Zamawiający 
uwzględnił,  dokonując  ponownej  oceny  ofert),  Zamawiający  wywodził,  iż  Studium 
Umiejętności  Społecznych  posiada  upoważnienie  Dyrektora  Okręgowej  Komisji 
Egzaminacyjnej  w  Gdańsku  do  „przeprowadzania  egzaminów  w  zakresie  kwalifikacji  do 
określonych w ww. dokumentach zawodów i wydawania w tym zakresie zaświadczeń”. 
Przyznał, że przesłane przez ASS K. upoważnienie Dyrektora Okręgowej Komisji
Egzaminacyjnej dotyczy, lecz
tylko i wyłącznie uprawnień do: „przeprowadzenia części
praktycznej egzaminu zawodowego z zakresie kwalifikacji: Z.08. Udzielanie pomocy i
organizowanie  wsparcia  osobie  niepełnosprawnej”,  co  oznacza,  że  Studium  Umiejętności 
Społecznych: nie ma pełnych uprawnień do nadawania kwalifikacji zawodowych.  
Zwrócił uwagę, że cześć praktyczna egzaminu zawodowego nie zapewnia uzyskania
przez kandydata/
czy ucznia pełnych kwalifikacji zawodowych. Dla uzupełnienia części
praktycz
nej obowiązkowo powinna zostać przeprowadzona część teoretyczna i pisemna wg.
podstawy 7 programowej.
Dodatkowo:
kwalifikacją wymienioną na upoważnieniu jest:
Z.08. Udzielanie pomocy i organizowanie w
sparcia osobie niepełnosprawnej, co
oznacza tylko i wyłącznie możliwość ewentualnego prowadzenia kształcenia ustawicznego w 
powyższym obszarze i przygotowania kandydata do egzaminu zawodowego dla zawodu: 
Symbol cyfrowy zawodu: 341201 -
Asystent osoby niepełnosprawnej.
Zdaniem Odwołującego - upoważnienie przedstawione przez ASS K. w ramach
wyjaśnień,  nie  upoważnia  więc  Studium  Umiejętności  Społecznych  Fundacji  ASS  do 
prowadzenia kształcenia ustawicznego w ramach kwalifikacji: 
Z.4. Świadczenie usług opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej Symbol
cyfrowy zawodu: 532102 - Opiekun Medyczny.
Dodatkowo,
wywodził, że jeśli przyjąć tezę Zamawiającego za prawdziwą, że Studium
Umiejętności  Społecznych  Fundacji  ASS  prowadzi  kształcenie  ustawiczne  (prowadzi  tylko  i 
wyłącznie  szkolenia  -  jako  placówka  szkoleniowa  -  w  obszarach  wpisanych  do 
zaświadczenia  z  dnia  16.05.2012  roku),  to  w  obecnym  i  przeszłym  stanie  prawnym 
(obejmującym  okres  od  16.05.2012  roku  do  dziś)  nie  jest  jednostką  uprawnioną  do 
wydawania certyfikatów i świadectw zawodowych. 
Według Odwołującego - uprawnienia te mają tylko i wyłącznie Okręgowe Komisje
Egzaminacyjne.
Zaznaczył, że kształcenie ustawiczne przygotowujące do egzaminów zawodowych
mogą prowadzić - tak jak wywodzi Zamawiający w notatce służbowej z dnia 2 grudnia 2019
roku -
tylko szkoły publiczne i niepubliczne lub inne jednostki np. instytucje rynku pracy, o
których  mowa  w  artykule  6  stawy  z  dnia  20  kwietnia  2004  roku  o  promocji  zatrudnienia  i 
instytucjach rynku pracy , prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową. 
Jednak dla obu kwalifikacji zawodowych, czyli
Z.08. Udzielanie pomocy i organizowanie wsparcia osobie niepełnosprawnej - zawód
341201: Asystent osoby niepełnosprawnej
Z.04. Świadczenie usług opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej - zawód:
532102 - Opiekun Medyczny
koniec
zne jest wdrożenie podstawy programowej:
700 godzin -
dla szkoły średniej (szkoła dzienna dwuletnia) lub
350 godzin dla innej jednostki np. instytucji tynku pracy, o których mowa w artykule 6
stawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach tynku pracy
(kształcenie ustawiczne stacjonarne roczne, 2 semestry).
Wyjaśnił, że kursy oferowane przez Studium Umiejętności Społecznych Fundacji ASS
nie  obejmują  tak  dużej  ilości  godzin,  a  więc  nie  realizują  podstawy  programowej 
uprawniającej  do  przystąpienia  do  egzaminu  zawodowego  w  obu  wymienionych  wyżej 
zawodach.
Z
wrócił uwagę, że ustawy Prawo Oświatowe oraz z rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania wynika wprost, że zarówno szkoły
publiczne i niepubliczne, tak jak i inne jednostki min. instytucje rynku pracy (bo tutaj
Zamawiający  sytuuje  Studium  Umiejętności  Społecznych Fundacji  ASS) realizują podstawę 
programową opisaną powyżej (czyli 700 lub 350 godzin) i tylko przygotowują kandydatów do 
egzaminu zawodowego, a same nie nadają kwalifikacji zawodowych. Kwalifikacje te nadaje - 
odpowiednim  świadectwem  lub  certyfikatem  -  tylko  i  wyłącznie  Okręgowa  Komisja 
Egzaminacyjna po pomyślnym zaliczeniu egzaminu zawodowego. 
Odwołujący stanął na stanowisku, że zaświadczenia ujawnione w wykazach osób zał.
5  oraz  zał.  6  w  ofercie  ASS  K.  (zaświadczenia  wystawione  przez  Studium  Umiejętności 
Społecznych Fundacji Agencji Służby Społecznej dla zawodów opiekun medyczny i asystent 
osoby  niepełnosprawnej),  nie  są  zaświadczeniami  o  posiadaniu  kwalifikacji  zawodowych  w 
tych  zawodach,  a  są  jedynie  potwierdzeniem  ukończenia  szkolenia  w  tych  obszarach. 
Zwykle  są  to  szkolenia  o  wymiarze  do  100  godzin.  Przykład  takiego  zaświadczenia 
wystawionego przez
Studium Fundacji ASS składam jako dowód w załączeniu.
Reasumując powyższe, a w szczególności zarzucił, że:
brak upoważnienia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej dla Studium Umiejętności
Społecznych  Fundacji  ASS  do  przeprowadzenia  egzaminów  w  zakresie  kwalifikacji  -  Z.04. 
Świadczenie usług opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej - zawód: 532102 - Opiekun 
Medyczny,
brak wymaganej ustawą minimalnej podstawy programowej 350 godzin kształcenia
w zawodach:
(Symbol cyfrowy zawodu: 341201) Asystent Osoby N
iepełnosprawnej
(Symbol cyfrowy zawodu: 532102) - Opiekun Medyczny
brak odpowiednich dokumentów (czyli świadectw, czy certyfikatów Okręgowych
Komisji  Egzaminacyjnych)  potwierdzających  kwalifikacje  zawodowe  osób  wymienionych  w 
wykazach  zał.  5  oraz  zał.  6  -  dla  których  ASS  Kościelak  wymienia  zaświadczenia  wydane 
przez  Studium  Umiejętności  Społecznych,  jako  dokumenty  potwierdzające  te  kwalifikacje 
zawodowe przedstawione argumenty należy uznać za zasadne. 
Jako Kolejny elementem warty uwagi
wskazał, że jest informacja o podstawie
dysponowania  osobami,  które  będą  pełniły  funkcje  koordynatorów.  Oferta  ASS  K.  zawiera 
propozycję  zatrudnienia  koordynatorów  na  tzw.  kontrakt  managerski,  co  oznacza  omijanie 
zapisów Kodeksu Pracy i minimalizację kosztów Wykonawcy do tzw. samozatrudnienia.  
Samozatrudnienie
oznacza umowę między Wykonawcą (ASS K.), a jednoosobową
działalnością gospodarczą koordynatora, czyli de facto pod wykonawstwo realizacji zadania 
w części dotyczącej koordynacji usług.  
W związku z powyższym, przekonywał, że jeśli koordynatorzy mają pełnić rolę
podwykonawców,  powinni  przedstawić  do  oferty  dokumenty  rejestrowe  (CEiDG)  oraz  inne 
stosowne  zaświadczenia,  których  wymagał  dla  podwykonawców  Zamawiający 
(zaświadczenie  o  niezaleganiu  ZUS  dla  podwykonawcy,  zaświadczenie  o  niezaleganiu  w 
opłacie  podatków  z  Urzędu  Skarbowego  oraz  KRK).  W  ofercie  ASS  K.  nie  ma  tych 
dokumentów.  Ponadto  w  formularzu  ofertowym,  w  punkcie  5  oferent  oświadczył,  że 
zamówienie zrealizuje sam. 
Zaznaczył, że zamawiający udzielając zamówienia na usługi społeczne i inne
szczególne  usługi,  powinien  przestrzegać  zasad  przejrzystości,  obiektywizmu  i 
niedyskryminacji,  a  zatem  przy  konstruowaniu  opisu  przedmiotu  zamówienia,  kryteriów 
oceny ofert czy klauzul umownych powinien
respektować zasady ustawy Pzp.
Ponadto,
zdaniem Odwołującego - badanie ofert powinno być przeprowadzone w
sposób  rzetelny  i  dokładny,  tak  aby  możliwym  było  wyeliminowanie  wszelkiego  rodzaju 
błędów i niejasności pojawiające się w badanej ofercie. 
Odwołujący wskazał, iż w postępowaniu MOPS.DZP.322.3.25/2019 czynność
badania i oceny oferty złożonej przez ASS K. nie została przeprowadzona w sposób rzetelny 
i  dokładny.  Na  etapie  badania  oferty  Zamawiający  winien  rozpatrzyć,  czy  wykonawca, 
którego  oferta  jest  badana  nie  podlega  wykluczeniu  i  spełnia  warunki  udziału  w 
postępowaniu. 
Obowiązkiem Zamawiającego jest uwzględnienie w ramach przygotowanej przez
siebie procedury
minimalnych, obligatoryjnych wymogów wskazanych w przepisach Pzp.
Powyższe, zdaniem Odwołującego - potwierdza art. 138k ustawy Pzp, który stanowi,
że zamawiający określa sposób przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na 
usługi społeczne z uwzględnieniem obowiązkowych elementów postępowania określonych w 
niniejszym rozdziale
oraz zasad równego traktowania i konkurencji, przejrzystości,
proporcjonalności, a także przepisów art. 17 i art. 18 ustawy Pzp. Przepis art. 138k ustawy
Pzp
określa kompetencje Zamawiającego w zakresie dokonania opisu procedury, z
zastrzeżeniem jednak:
be
zpośredniego obowiązywania zasad równego traktowania i konkurencji,
przejrzystości oraz proporcjonalności,
obowiązkowych elementów postępowania określonych w Rozdziale 6 ustawy
Pzp (nakaz stosowa
nia niektórych przepisów ustawy Pzp wprost, a innych odpowiednio),
przepisów art. 17 — zapewniającego bezstronność i obiektywizm osób
wykonujących  czynności  w  postępowaniu  i  art.  18,  kreującego  zasadę  odpowiedzialności 
kierownika zamawiającego za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania. 
Odwołujący stwierdził, że zasady i przepisy Pzp stosowane wprost (np. zawarte w art.
138l ustawy Pzp
, tj. postępowanie o udzielenie zamówienia na usługi społeczne jest
prowadzone z zastosowaniem przepisów działu I rozdziału 2a, działu II rozdziału 5, działu V 
rozdziału 3 oraz działu VI ), obowiązują bezpośrednio i nie przestają wiązać Zamawiającego, 
nawet jeśli zaniechał ich uwzględnienia w dokumencie określającym procedurę. 
Biorąc pod uwagę powyższe - zdaniem Konsorcjum - uznanie oferty złożonej przez
Wykonawcy  Agencja  Służby  Społecznej  K.  Sp.  j.  w  niniejszym  postępowaniu  za  ważną  i 
podlegającą  ocenie  -  bezpośrednio  naruszyło  zasadę  równego  traktowania  i 
konkurencyjności,  a  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Wykonawcy  lub  wezwania  Wykonawcy 
do złożenia wyjaśnień przez Zamawiającego stanowi poważną wadę postępowania. 
Przekonywał, że obowiązkiem zamawiającego jest natomiast uwzględnienie w
ramach przygotowanej przez siebie procedury
— minimalnych, obligatoryjnych wymogów
wskazanych w przepisach ustawy Pzp, co potwierdza art. 138
k ustawy Pzp, który stanowi,
że zamawiający określa sposób przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na 
usługi społeczne z uwzględnieniem obowiązkowych elementów postępowania określonych w 
niniejszym  rozdziale  oraz  zasad  równego  traktowania  i  konkurencji,  przejrzystości, 
proporcjonalności, a także przepisów art. 17 i art. 18.  
Przepis ten określa kompetencje zamawiającego w zakresie dokonania opisu
procedur)
, z zastrzeżeniem jednak:
bezpośredniego obowiązywania zasad równego traktowania i konkurencji,
przejrzystości oraz proporcjonalności,
obowiązkowych elementów postępowania określonych w Rozdziale 6 ustawy
Pzp (nakaz stosowania niektórych przepisów ustaw)7 Pzp wprost, a innych odpowiednio),
przepisów art. 17 — zapewniającego bezstronność i obiektywizm osób
wykonujących  czynności  w  postępowaniu  i  art.  18,  kreującego  zasadę  odpowiedzialności 
kierownika zamawiającego za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania. 
Uwzględniając powyższe, Odwołujący zarzucił, że z w/w przyczyny Zamawiający
naruszy
ł art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz art. 138k Pzp
Ponadto wskazał, iż art. 138m ustawy Pzp stanowi, że do zamówień na usługi
społeczne stosuje się odpowiednio także przepisy art. 22-22d oraz art. 24. Ustawodawca nie 
zwolnił  zatem  zamawiającego  z  obowiązku  stosowania  przepisów  ustawy  Pzp  dotyczących 
kwalifikacji  podmiotowej  wykonawców.  Oferty  wykonawców  niedających  rękojmi  należytego 
wykonania  zamówienia  nie  będą  mogły  być  wybrane  jako  najkorzystniejsze.  Zgodnie  z 
treścią  art.  22  ust.  1  ustawy  Pzp,  o  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  wykonawcy, 
którzy  nie  podlegają  wykluczeniu  oraz  spełniają  warunki  udziału  w  postępowaniu,  o  ile 
[warunki]  zostały  określone  przez  zamawiającego  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  w 
zaproszeniu do potwierdzenia zainteresowania. Zamawia
jący w tym postępowaniu takie
warunki określił w Rozdziale 4 ust. 1 pkt.2 lit c 1 i postawił warunek zdolności technicznej lub 
zawodowej o treści Zamawiający uzna ten warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, 
że dysponuje lub będzie dysponował osobami skierowanymi do realizacji zamówienia: cl) co 
najmniej 53 osobami pełniącymi funkcję opiekunów, które spełniają wymogi określone w § 8 
ust. 5 Standardu tj.:
— spełniają wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Polityki
Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz.
U. n
r 189, poz. 1598 ze zm.), zaś Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 22
września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. Nr 189, poz. 1598 
ze  zm.)  w  §3,  ust.  1  stwierdza  możliwość  dopuszczenia  do  świadczenia  specjalistycznych 
usług opiekuńczych osoby posiadające kwalifikacje do wykonywania zawodu. 
W odniesieniu do niepodlegania wykluczeniu wykonawcy biorący udział w
postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  na  usługi  społeczne  podlegają  zasadniczo  takim 
samym regułom, jak w postępowaniach prowadzonych wg zasad ogólnych.  
Wobec wykonawcy nie mogą się ziścić obligatoryjne przesłanki wykluczenia z
postępowania, o jakich mowa w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp. Wypełnienie którejkolwiek z tych 
przesłanek powoduje wykluczenie wykonawcy, niezależnie od okoliczności, czy zamawiający 
wskazał  te  przesłanki  w  dokumencie  postępowania,  czy  też  nie.  Możliwość  weryfikowania 
wykonawcy pod kątem przesłanek fakultatywnych na gruncie art. 24 ust. 5 ustawy Pzp jest 
dopuszczalna,  jeżeli  zamawiający  przewidzi  w  dokumencie  określającym  sposób 
przeprowadzenia  postępowania  jedną,  kilka  lub  wszystkie  przesłanki  wyrażone  w  tym 
przepisie.
Dalej przekonywał, że aktualność zachowują także przepisy dotyczące warunków
udziału  w  postępowaniu,  tj.  art.  22-22d  ustawy  Pzp,  gdzie  podobnie jak  w  postępowaniach 
prowadzonych  wg  zasad  ogólnych,  zamawiający  nie  jest  zobowiązany  określać  warunków 
udziału  w  postępowaniu,  ale  jeśli  wyraża  taką  wolę  -  wymagane  jest  od  niego  precyzyjne 
określenie warunków w dokumencie postępowania.  
Podobnie jak w postępowaniach prowadzonych wg zasad ogólnych warunki mogą
dotyczyć kompetencji, sytuacji i zdolności opisanych w art. 22 ust. 1b ustawy, na zasadach 
określonych w art. 22b - 22d ustawy Pzp. 
Zwrócił uwagę, że przepisy rozdziału 6 ustawy Pzp nie odwołują się do art. 25 ustawy
Pzp,  a  zatem  na  gruncie  zamówień  na  usługi  społeczne  i  inne  szczególne  usługi  nie 
obowiązują wprost dokumenty z Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w 
sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w 
postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r., poz. 1126), dalej „rozporządzenie o 
dokumentach”.  
Zauważył, że konieczność opisania środków dowodowych na potwierdzenie
spełniania  warunków  i  braku postaw  do  wykluczenia spoczywa  zatem  na zamawiającym,  z 
uwzględnieniem  art.  22  ust.  1a  ustawy  Pzp,  który  nakazuje  stosowanie  zasady 
proporcjonalności  nie  tylko  do  określania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  ale  także 
wym
aganych od wykonawców środków dowodowych, w sposób proporcjonalny do
przedmiotu  zamówienia  oraz  umożliwiający  ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego 
wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. 
Ogólne odniesienie do środków dowodowych oznacza, że podmiotem je
określającym  jest  zamawiający.  Zamawiający  może  ocenić,  że  wystarczające  dla 
potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia 
będzie złożenie oświadczenia. Zamawiający może także skorzystać z katalogu dokumentów 
wskazanych  w  rozporządzeniu  do  opisania  środków  dowodowych.  Może  także 
zaproponować dokumenty inne, nieznane rozporządzeniu pod warunkiem jednak, że wymóg 
ich żądania nie będzie naruszał zasad udzielania zamówienia, co oznacza to, że dokumenty 
takie winny, po pierwsze, rzeczywiście potwierdzać, że wykonawca spełnia warunki udziału 
w  postępowaniu  (niepodleganie  wykluczeniu)  i,  po  drugie,  być  powszechnie  dostępne  dla 
wykonawcy.
W dniu 23 grudnia 2019 r. wykonawca Age
ncja Służby Społecznej K. Sp. j. z siedzibą
w  Warszawie,  zwany  dalej  Przystępującym,  zgłosił  swoje  przystąpienie  do  postępowania 
odwoławczego po stronie Zamawiającego. 
Pismem z dnia 24 grudnia 2019 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie
wn
osząc między innymi o oddalenie odwołania w całości.
Motywował swoje stanowisko o uznaniu spełniania przez Przystępującego warunku
podmiotowego w zakresie potencjału zawodowego tym, że ten jest podmiotem rynku pracy
wpisanym do Rejestru Instytucji Szkolen
iowych, który ma uprawnienia do wydawania
zaświadczeń  o  wpisie  do  ewidencji  niepublicznych  szkół  i  placówek  oświatowych  Gminy 
Płock oraz upoważnienie Dyrektora Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku. 
Natomiast w odniesieniu do badania rażąco niskiej ceny podniósł, że brak jest
przepisu zobowiązującego go do przeprowadzenia takiego postępowania wyjaśniającego.
Pismem procesowym z dnia 13 stycznia 2020 r. Przystępujący zaprezentował swoje
stanowisko w sprawie oświadczając, że odwołanie powinno podlegać oddaleniu.
Według Przystępującego – wydawane przez Studium Umiejętności Społecznych
podległą  mu  jednostkę  szkoleniową  zaświadczenie  spełniało  wymóg  IWZ  w  zakresie 
podmiotowego  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Nadto,  przekonywał  on  w  tym  piśmie,  że 
nie  zaoferował  on  świadczenia  za  rażąco  niską  cenę,  przy  rażąco  niskim  koszcie 
zaoferowanej stawki jednostkowej za 1 godzinę świadczenia.  
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu  o  treść  akt  sprawy  odwoławczej,  w  tym treść  SIWZ,  oferty  Przystępującego,  w  tym 
formularza  ofertowego  i  wykazu  osób  na  potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  w 
postępowaniu,  odpowiedzi  Zamawiającego  na  odwołanie  z  dnia  24  grudnia  2019  r.,  pisma 
procesowego  Odwołującego  –  uzupełnienie  odwołania  z  dnia  13  stycznia  2020r.,  pisma 
procesowego Pr
zystępującego z dnia 13 stycznia 2019r., jak również na podstawie
złożonych wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie uwzględnić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
P
o przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba doszukała się w działaniach
Zamawiającego  naruszenia  przepisów  24  ust.1  pkt  12  ustawy  Pzp,  w  pozostałym  zakresie 
dotyczącym  naruszenia przepisu  art.89  ust.1  pkt  2  i  pkt  4  ustawy  Pzp,  Izba  nie  stwierdziła 
naruszeń prawa spowodowanych działaniami czy zaniechaniem Zamawiającego.  
Przechodząc do rozpoznania meritum sprawy należy wskazać, że podstawowym,
istotnym zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia była kwestia oceny czy Przystępujący 
spełnił  warunki  udziału  w  przedmiotowym  przetargu,  a  także  czy  zaoferowana  cena  jest 
rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia.  
Izba ustaliła, że Zamawiający w pkt 1.2 lit.c rozdziału 4 Istotnych Warunków
Zamówienia,  zwanych  dalej  IWZ  (Warunki  udziału  w  postępowaniu  )  postanowił,  że 
udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  Wykonawcy,  którzy  spełniają  warunki  udziału  w 
postępowaniu,  określone  zgodnie  z  art.  22  ust.  1b  ustawy  Pzp,  dotyczące  zdolności 
technicznej lub zawodowej, Zamawiający uzna ten warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca 
wykaże,  że  dysponuje  lub  będzie  dysponował  osobami  skierowanymi  do  realizacji 
zamówienia:   
c1) co
najmniej 53 osobami pełniącymi funkcję opiekunów, które spełniają wymogi
określone w § 8 ust. 5 Standardu tj:
spełniają wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia
22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. Nr 189, poz.
1598 ze zm.) oraz
posiadają zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie udzielania pierwszej
pomocy  /  pomocy  przedmedycznej  oraz  posiadają  zaświadczenie  lekarskie  stwierdzające 
brak  przeciwwskazań  do  wykonywania  pracy  w  ramach  świadczonych  specjalistycznych 
usług opiekuńczych oraz biegłe posługują się językiem polskim, rozumiane jest jako sprawne 
i skuteczne komunikowanie się z osobami korzystającymi z usług opiekuńczych, z osobami z 
ich otoczenia, personelem medycznym i po
mocy społecznej; ponadto osoba świadcząca
usługi  opiekuńcze  powinna  posiadać  umiejętność  sprawnego  i  rzetelnego  prowadzenia  w 
języku polskim  dokumentacji wymaganej w Standardzie.  
Uwaga: Dysponowanie osobami pełniącymi funkcję opiekunów będzie podlegać
ocenie zgodnie z kryteriami oceny ofert opisanymi w Rozdziale 12.
c2) co najmniej dwoma osobami skierowanymi do realizacji zamówienia, których
zakres  odpowiedzialności  obejmuje  koordynację  wdrożenia  i  wykonania  zleconych  przez 
Zamawiającego  usług  opiekuńczych  u  wskazanych  osób  oraz  bieżący  kontakt  z 
Zamawiającym w sprawach związanych z przyznawaniem i świadczeniem zleconych usług, 
zwanych dalej koordynatorami, posiadających minimum roczne doświadczenie w organizacji 
pracy, w szczególności harmonogramów pracy / planów pracy dla minimum 10 pracowników 
średniomiesięcznie.  
Jednocześnie Izba stwierdziła, że Zamawiający w rozdziale 5 pkt 1.4. i pkt 1.5.IWZ
określił wykaz oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających spełnienie warunków udziału 
w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia, gdzie uregulował, że: 
Wykonawca zobowiązany jest złożyć wraz z ofertą, sporządzoną według
wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do IWZ, następujące dokumenty i oświadczenia aktualne 
na dzień składania oferty: 
4) Wykaz osób na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu,
skierowanych przez Wykonawcę do realizacji przedmiotowego zamówienia, w szczególności 
odpowiedzialnych za świadczenie Usług, obejmujący co najmniej osoby, o których mowa w 
Rozdziale 4 ust. 1 pkt. 2 lit. c1 oraz c2 wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji
zawodowych  i  wykształcenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia,  a  także  zakresu 
wykonywanych  przez  nie  czynności  oraz  informacją  o  podstawie  do  dysponowania  tymi 
osobami
– wykaz należy sporządzić według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do IWZ;
5) Wykaz osób na potrzeby oceny w kryterium II „zastępowalność personelu”,
skierowanych przez Wykonawcę do realizacji przedmiotowego zamówienia, w szczególności 
odpowiedzialnych za świadczenie Usług, obejmujący co najmniej osoby, o których mowa w 
Rozdziale 4 ust. 1 pkt. 2 lit. c1 (dotyczy tylko opiekunów) wraz z informacjami na temat ich 
kwalifikacji  zawodowych  i  wykształcenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia,  a  także 
zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania 
tymi osobami
– wykaz należy sporządzić według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do IWZ.
W wykonaniu tego wymagania IWZ
ustalono, że Przystępujący do oferty załączył
wykaz
osób na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu stanowiący
załącznik  nr  5  do  IWZ,  gdzie  zadeklarował  55  osób  personelu,  w  tym  dwie  na  stanowisko 
koordynatorów. W  14  przypadkach  były  to  osoby  ze  wskazanymi  kwalifikacjami  opiekunów 
medycznych  i  asystentów  osób  niepełnosprawnych  z  zaświadczeniami  wydanymi  przez 
Studium Umiejętności Społecznych będącą jednostką szkoleniową. 
W załączniku nr 6 do IWZ wykaz osób na potrzeby oceny w kryterium II
„zastępowalność personelu” Przystępujący zadeklarował 10 osób z tym, że 4 były to osoby z 
zaświadczeniami  wydanymi  przez  Studium  Umiejętności  Społecznych  będącą  jednostką 
szkoleniową,  chodzi  o  kwalifikacje  opiekunów  medycznych  i  asystentów  osób 
niepełnosprawnych. 
Odnosząc się do zarzutu odwołania naruszenia przez Zamawiającego przepisu art.24
ust.1  pkt  12  ustawy  Pzp,  który  stanowi,  że  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 
wyklucza  się  wykonawcę,  który  nie  wykazał  spełnienia  warunków  udziału  w  postepowania 
lub  nie  został  zaproszony  do  negocjacji  lub  złożenia  ofert  wstępnych  albo  ofert,  lub  nie 
wykazał braku podstaw wykluczenia, Izba uznała go za zasadny. 
Na wstępie należy zauważyć, że w myśl art. 138k zamawiający określa sposób
przeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  na  usługi  społeczne,  z 
uwzględnieniem  obowiązkowych  elementów  postępowania  określonych  w  niniejszym 
rozdziale oraz zasad równego traktowania i konkurencji, przejrzystości, proporcjonalności, a 
także przepisów art. 17 i art. 18. Przepis art. 93 stosuje się odpowiednio. 
Jednocześnie przepis art. 138l ustawy Pzp stanowi, że postępowanie o udzielenie
zamówienia  na  usługi  społeczne  jest  prowadzone  z  zastosowaniem  przepisów  działu  I 
rozdziału  2a,  działu  II  rozdziału  5,  działu  V  rozdziału  3  oraz  działu  VI,  zaś  stosownie  do 
przepisu art. 138m d
o zamówień na usługi społeczne przepisy art. 22-22d, art. 24, art. 29-
30b oraz art. 32-35
stosuje się odpowiednio.
Z powyższego wynika, że Zamawiający miał obowiązek stosowania powołanych
przepisów prawa.
W wykonaniu powyższych przepisów prawa Zamawiający sformułował IWZ, gdzie
wykonawcy, w tym
Przystępujący miał wykazać, że dysponuje lub będzie dysponował
osobami skierowanymi do realizacji zamówienia co najmniej 53 osobami pełniącymi funkcję 
opiekunów, które spełniają wymogi określone w § 8 ust. 5 Standardu tj.:  spełniają wymogi 
określone  w  rozporządzeniu  Ministra  Polityki  Społecznej  z  dnia  22  września  2005  r.  w 
sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych. 
Przechodząc na grunt cyt. wyżej rozporządzenia należy wskazać, że w myśl jego § 3
ust. 1
specjalistyczne usługi są świadczone przez osoby posiadające kwalifikacje do
wykonywania zawodu: pracownika socjalnego, psychologa, pedagoga, logopedy, terapeuty
zajęciowego, pielęgniarki, asystenta osoby niepełnosprawnej, opiekunki środowiskowej,
specjalisty w zakresie rehabilit
acji medycznej, fizjoterapeuty lub innego zawodu dającego
wiedzę i umiejętności pozwalające świadczyć określone specjalistyczne usługi.
Dokonując oceny merytorycznej zawartości tego przepisu, Izba przyjęła, że wymóg
Zamawiającego  dotyczył  zatem  posiadanych  już  przez  osoby  bezpośrednio  świadczące 
usługi  socjalne  kwalifikacji  zawodowych,  a  nie  zdobytej  przez  nich  wiedzy  na  etapie 
nabywania takich kwalifikacji potwierdzonej
zaświadczeniem o ukończonym kwalifikacyjnym
kursie zawodowym.
Nie ma przy tym znacze
nia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy okoliczność, że
podległa  Przystępującemu  jednostka  szkoleniowa  -  Studium  Umiejętności  Społecznych 
podlega 
rygorom
rozporządzenia
Ministra
Edukacji
Narodowej w sprawie
kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych z dnia 18 sierpnia
2017 r. (DZ.U. z 2017 r. poz. 1632) i wobec tego ma uprawnienia do wydawania
zaświadczeń   o  ukończeniu  kwalifikacyjnego  kursu  zawodowego,  skoro  samo  ukończenie 
kursu nie jest równoznaczne z uzyskaniem kwalifikacji zawodowych.  
Według zapatrywania Izby – dla potwierdzenia faktu prawnego posiadania takich
kwalifikacji zawodowych konieczne jest obok ukończenia kursu zawodowego, również zdanie
egzaminu
teoretycznego i praktycznego dotyczącego tych kwalifikacji, a następnie ich
osiągnięcie potwierdzone przez dyplom wydany przez okręgową komisję egzaminacyjną, a w 
przypadku kwalifikacji  cząstkowych  wyodrębnionych  w  zawodzie  ich  posiadanie  potwierdza 
świadectwo  wydawane  przez  okręgową  komisję  egzaminacyjną,  po  zdaniu  egzaminu 
potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie jednej klasyfikacji. 
Powyższe
wynika między
innymi
z
rozporządzenia
Ministra
Edukacji
Narodowej w sprawie klasyfikacji
zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 13 marca 2017
r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 622).
Jed
nocześnie wymaga wskazania, że art. 2 pkt 8 ustawy o zintegrowanym systemie
kwalifikacji z dnia 22 grudnia 2015 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 64 ze zmianami)
zawiera definicję
legalną  „kwalifikacji”  rozumianej  jako  zestaw  efektów  uczenia  się  w  zakresie  wiedzy, 
umiejętności  oraz  kompetencji  społecznych,  nabytych  w  edukacji  formalnej,  edukacji 
pozaformalnej  lub  poprzez  uczenie  się  nieformalne,  zgodnych  z  ustalonymi  dla  danej 
kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie 
potwierdzone przez u
prawniony podmiot certyfikujący.
W związku z powyższym przepisem Izba stanęła na stanowisku, że Przystępujący nie
udowodnił, że ma uprawnienia podmiotu certyfikującego – okręgowej komisji
egzaminacyjnej.
Komentarza wymaga również, że § 3 ust.3 rozporządzenia Ministra Polityki
Społecznej  z  dnia  22  września  2005  r.  w  sprawie  specjalistycznych  usług  opiekuńczych 
wprawdzie  przewiduje,  że  w  uzasadnionych  przypadkach  specjalistyczne  usługi  mogą  być 
świadczone przez osoby, które zdobywają lub podnoszą wymagane kwalifikacje zawodowe 
określone w ust. 1, posiadają co najmniej roczny staż pracy w jednostkach, o których mowa 
w ust. 2, i mają zapewnioną możliwość konsultacji z osobami świadczącymi specjalistyczne 
usługi,  posiadającymi  wymagane  kwalifikacje,  jednak  dopuszczenie  takich  osób  do 
wykonania zamówienia wymagało wyraźnego wskazania w IWZ. 
Należy wskazać, że kolumna 4 wykazów - załącznika nr 5 i 6 do IWZ określa
wyraźnie, że Zamawiający oczekiwał wykazania przez Przystępującego osób posiadających 
kwalifikacje  zawodowe,  a  nie  takich  które  są  w  trakcie  ich  zdobywania  czy  podnoszenia 
kwalifikacji.
Gdyby przedmiotowy wykaz dopuszczał również inne osoby, to powinno to mieć
odzwierciedlenie w omawianych załącznikach.
W takiej sytuacji Za
mawiający musiałby dodatkowo ocenić czy dopuszczenie osób
nie  posiadających  wymaganych  kwalifikacji  stanowi  uzasadniony  przypadek,  stosownie  do 
powołanego wyżej przepisu.  
Zamawiający byłby wtedy zobowiązany również do zbadania czy osoby te posiadają
co n
ajmniej roczny staż pracy w jednostkach, o których mowa w ust. 2, to jest w szpitalu
psychiatrycznym;
jednostce organizacyjnej pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami
psychicznymi;
placówce terapii lub placówce oświatowej, do której uczęszczają dzieci z
zaburzeniami rozwoju lub upośledzeniem umysłowym; ośrodku terapeutyczno-edukacyjno-
wychowawczym;
zakładzie rehabilitacji; innej jednostce niż wymienione w pkt 1-5,
świadczącej  specjalistyczne  usługi  opiekuńcze  dla  osób  z  zaburzeniami  psychicznymi,    a 
także  czy  osoby  te  mają  zapewnioną  możliwość  konsultacji  z  osobami  świadczącymi 
specjalistyczne usługi, posiadającymi wymagane kwalifikacje. 
Zamawiający takiej procedury nie przewidział, nie określił również możliwości
zadeklarowania takich osób w jednej z rubryk wykazu.
W związku z tym, w przekonaniu Izby - kreowanie w chwili obecnej warunku
podmiotowego,  który  został  jasno  sprecyzowany  pozostawałoby  w  ewidentnej  kolizji  z 
nadrzędnymi zasadami na gruncie ustawy Pzp, to jest z zasadą równości i transparentności.  
Z powyższych przyczyn Izba stanęła na stanowisku, że zaświadczenia wydawane
przez  Instytucję  szkoleniową  nie  potwierdzają  posiadanych  kwalifikacji,  lecz  jedynie 
ukończenie  kwalifikacyjnego  kursu  do  zawodu,  co  oznacza,  że  Przystępujący  nie  wykazał 
spełnienia powyższego warunku podmiotowego, a to wiąże się z obowiązkiem wykluczenia 
takiego wykonawcy z przetargu ze skutkiem odrzucenia jego oferty.
Powyższej oceny Izby – nie zmienia bezsporna okoliczność, że zaświadczenie
zostało  wydane  przez  instytucję  szkoleniową  Przystępującego  mającą  uprawnienia  do 
prowadzenia  cyt.  kursów,  a  także  upoważnienie  nr  0729/EK/2018  z  19  kwietnia  2018  r. 
Dyrektora  Okręgowej  Komisji  Egzaminacyjnej  w  Gdańsku  dla  Studium  Umiejętności 
Społecznych  do  przeprowadzenia  części  praktycznej  egzaminu  zawodowego  w  zakresie 
kwalifikacji.
Pozostałe zarzuty odwołania naruszenia przez Zamawiającego art.89 ust.1 pkt 2 i 4
ustawy Pzp
nie potwierdziły się z następujących przyczyn:
Po pierwsze, przepisy ustawy Pzp w odniesieniu do usług społecznych nie
przewidują zastosowania instytucji wyjaśnienia rażąco niskiej ceny,
Po drugie, nie zostały spełnione przesłanki z art. 90 ust.1 ustawy Pzp do
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny czy kosztu.
Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że wskazane relacje cenowe i
wartościowe  nie  potwierdzają,  że  cena  całkowita  oferty  jest  niższa  o  30%  w  stosunku  do 
wartości zamówienia i średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. 
Zgodnie z art.90 ust.1 ustawy Pzp jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne
części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzą 
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z 
wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów, 
zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 
wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie: 
1) oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych,
wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy, 
oryginalności  projektu  wykonawcy,  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 
godzinowej, ustalonych na podstawi
e przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177);
2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów; 
3) wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym, 
obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
4) wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska; 
5) powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy. 
Natomiast, art.90 ust.1a ustawy Pzp stanowi, że w przypadku gdy cena całkowita
oferty jest niższa o co najmniej 30% od:
1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania  zgodnie  z art. 35 ust.  1  i  2  lub  średniej 
arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert,  zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie 
wyjaśnień,  o  których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z  okoliczności 
oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia; 
2) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, 
w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie 
wyjaśnień, o których mowa w ust. 1. 
W rozpoznawanej sprawie, obok braku przewidzianych w tym przepisie granicznych
relacji wartościowych, nie zaistniała również – w przekonaniu Izby - przesłanka powstania po 
stronie  Zamawiającego  wątpliwości,  co  do  złożenia  przez  uczestnika  oferty  z  rażąco  niską 
ceną,  niegwarantującą  należytego  wykonania  umowy,  a  wobec  tego  brak  było  podstawy 
prawnej do uruchomienia tego przepisu.
Powyższego poglądu Izby nie zmieniają kalkulacje Odwołującego, które mogą co
najwyżej  ilustrować  koszty  jakie  ponosi  on  sam  w  związku  z  planowaną  realizacją 
przedmiotowego zamówienia. 
Z tego powodu Z
amawiający nie miał podstawy prawnej do zastosowania przepisu
art.89 ust.1 pkt 4 ustawy Pzp, który stanowi, że Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli  zawiera 
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 
Nie potwierdził się również zarzut naruszenia przepisu art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp
zgodnie  z  którym,  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  nie  odpowiada  treści 
specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z  zastrzeżeniem art.  87  ust.  2  pkt  3,  bowiem 
Odwołujący nie wskazał konkretnego postanowienia SIWZ i odpowiedniego oświadczenia z 
oferty pozostających ze sobą w kolizji. 
W tym stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i
mogły  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  Izba  na 
podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić. 
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192
ust. 9 i
10 ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z
uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 
w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). 
Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art.192 ust.2 ustawy Pzp, orzeczono jak w
sentencji.
Przewodni
czący:……………………..