KIO 2549/20 WYROK dnia 27 października 2020 r.

Stan prawny na dzień: 31.12.2020

Sygn. akt: KIO 2549/20 
 

WYROK 

z dnia 27 

października 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak  

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  27 

października  2020  r.  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  5  października  2020  r.  przez  Odwołującego  – 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  AMISTAD  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością,  ul.  Plac  na  Groblach  8,  lok.  2,  31-101  Kraków,  Gorzowska 

Inżynierska  Firma  Konsultingowa  „INTERPROJEKT”  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością, ul. Podmiejska 21A, 66-400 Gorzów Wielkopolski 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Województwo  Lubuskie,  Urząd 

Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona 

Góra 

przy udziale 

Wykonawcy 

–  MOBILEMS  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  ul.  Chochoła  23, 

230  Łódź  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego 

orzeka: 

1  Odda

la odwołanie. 

Kosztami postępowania odwoławczego obciąża  Odwołującego – wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  zamówienie:  AMISTAD  Sp.  z  o.o.,  Gorzowska  Inżynierska  Firma 

Konsultingowa  „INTERPROJEKT”  Sp.  z  o.o.  i  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania 

odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr.  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy) 

uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania; 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Zielonej Górze. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt:  

KIO 2549/20 
 

U z a s a d n i e n i e 

W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego – 

Województwo  Lubuskie,  Urząd  Marszałkowski  Województwa  Lubuskiego  w  Zielonej  Górze 

na 

opracowanie  i  wdrożenie  koncepcji  przebiegu  szlaków  rowerowych  w  województwie 

lubuskim  w  ramach  projektu  ODRA  VELO 

–  ODER  VELO  Budowa  systemu  informacji 

turystycznej  dla  rozwoju  infrastruktury  rowerowej  na  pograniczu  polsko-niemieckim 

prowadzonego  przez  Województwo  Lubuskie  Urząd  Marszałkowski  Województwa 

Lubuskiego  w  Zielonej  Górze  (nr  postępowania  DA.III.2721.1.6.2020),  ogłoszonym  w 

Dzienniku  Urzędowym  Wspólnot  Europejskich  w  dniu  25.05.2020r.,  2020/S  100-241196, 

wobec 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o 

zamówienie:  AMISTAD  Sp.  z  o.o.  oraz  Gorzowska  Inżynierska  Firma  Konsultingowa 

„INTERPROJEKT”  Sp.  z  o.o.  wnieśli  w  dniu  5  października  2020  r.  odwołanie  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej (sygn. akt KIO 2549/20). 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

art.  91  ust.  1  Pzp  poprzez  wybranie  jako  najkorzystniejszej  oferty  MobileMS  Sp.  z 

o.o., mimo że podlega odrzuceniu; 

art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp poprzez  zaniechanie  odrzucenie  oferty  MobileMS  Sp.  z  o.o. 

pomimo, że treść oferty nie odpowiada treści siwz;   

art.  89  ust.  1  pkt  2  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  16  i  17  Pzp  poprzez  zaniechanie 

wykluczenia MobileMS Sp. z o.o. z postępowania i odrzucenia oferty złożonej przez 
tego wykonawcę.  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia 

czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności oceny ofert, wykluczenie 

MobileMS  Sp.  z  o.o.  z  postępowania,  odrzucenie  oferty  MobileMS  Sp.  z  o.o.  i  dokonanie 

wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Zamawiający  zawiadomił  wykonawców  o  wynikach  ponownej  oceny  ofert  oraz  wyborze 

oferty najkorzystniejszej w dniu 25.09.2020r. 

Uzasadnienie zarzutów. 

Zarzuty podniesione w odwołaniu wynikają z oceny spełnienia przez wykonawcę MobileMS 

Sp. z o.o. warunku udziału w postępowaniu dotyczącego wykonania usług wymaganych na 

potwierdzenie  posiadania  wiedzy  i  doświadczenia.  Wykonawca  składał  wyjaśnienia 

dotyczące poz. 1, 3 i 6 wykazu usług: 


„Wykonanie  wirtualne  mapy  szlaków  turystycznych  Powiatu  Wołomińskiego  wraz  z 

przeprowadzeniem  audytu 

szlaków”,  obejmujące  także  wykonanie  inwentaryzacji 

infrastruktury drogowo-

rowerowej na terenie gmin Powiatu Wołomińskiego (poz. 1); 

„Opracowanie koncepcji szlaków rowerowych na terenie Zespołu Parków Krajobrazowych 

Chełmińskiego i Nadwiślańskiego” – obejmowało planowanie, projektowanie, koncepcję tras 

dróg,  szlaków,  ścieżek  rowerowych/turystycznych  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą  oraz 

opracowanie  wektorowej  bazy  danych  na  terenie  gmin:  Dąbrowa  Chełmińska,  Dobrcz, 

Dragacz, Jeżewo, Nowe, Osielsko, Pruszcz, Świecie, Warlubie (poz. 3); 

„Budowa,  wdrożenie  i  świadczenie  usługi  utrzymania  i  rozwoju  dwóch  Portali,  tj.  Portalu 

WTP  wraz  z  systemem  CMS  oraz  Portalu  ZTM  wraz  z  systemem  CMS  dla  Zarządu 

Transportu Miejskiego” – obejmowało wykonanie komponentu mapowego (poz. nr 6). 

Zamawiający  uznawał  warunek  opisany  w  pkt  XII.1.3  siwz  za  spełniony,  jeżeli  wykonawca 

wykazał,  że  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  (…): 

przeprowadził 2 inwentaryzacje infrastruktury drogowo-rowerowej na obszarze min. powiatu 

(grodzki,  ziemski)  i  min.  2  koncepcje/projekt  obejmujący  planowanie,  projektowanie, 

koncepcje  tras,  dróg,  szlaków,  ścieżek  rowerowych/turystycznych,  wraz  z  infrastrukturą 

towarzyszącą obejmujących obszar min. powiatu (grodzki, ziemski); przygotował i wdrożył 2 

platformy  (strony  www)  oparte  na  systemie  zarządzania  treścią  (CMS),  składające  się  z 

Komponentu  Mapowego  o  wartości  każdej  min.  100 000  zł  brutto;  przygotował  i  wdrożył  2 

Aplikacje Mobilne, w formie aplikacji dedykowanej dla Google Paly i/lub iStore lub w formie 

aplikacji  progresywnej,  posiadające  funkcjonalności  związane  z  obsługą  komponentu 

mapowego  oraz  usługi  o  charakterze  nawigacji,  o  wartości  każdej  min.  100 000  zł  brutto. 

Zamawiający  doprecyzował  warunek  określając  obszar  min.  powiatu  (grodzki,  ziemski) 

wskazując na wykonanie prac na terenie przynajmniej dwóch gmin znajdujących się w 

danym powiecie

Poz.  1  wykazu  usług  jest  kwestionowana  przez  Odwołującego,  gdyż  przedłożone 

oświadczenie złożone w imieniu Powiatu Wołomińskiego potwierdza wykonanie usługi, która 

nie  była  przedmiotem  opisanego  zamówienia.  Powiat  zawarł  umowę  z  MobilMS  w  dniu 

20.11.2017  r.,  której  przedmiot  został  ograniczony  do  wykonania  audytu    szlaków 

rowerowych, nie zawiera zatem wykonania inwentaryzacji infrastruktury drogowo-rowerowej. 

Użyte przez Powiat Wołomiński w zapytaniu i umowie pojęcie „audyt przejezdności” należy 

rozumieć  jako  sprawdzenie  czy  parametry  szlaków  lub  bardziej  ich  konstrukcja  (okres 

jesienny)  zapewnią  postawiony  warunek,  tj.  przejezdności.  Nawet  gdyby  hipotetycznie 

przyjąć,  że zebranie danych o obiektach turystycznych na  szlakach rowerowych na  terenie 

Powiatu  Wołomińskiego  posiada  cechy  inwentaryzacji,  to  jest  to  jednak  wyłącznie 


inwentaryzacja  obiektów  turystycznych,  a  nie  wymagana  przez  Zamawiającego 

inwentaryzacja  infrastruktury  drogowo-

rowerowej.  Wątpliwości  Odwołującego  budziło 

również umocowanie osoby, która złożyła oświadczenie potwierdzające wykonanie usługi. 

Poz.  2  kwestionowana  jest  przez  Odwołującego  z  uwagi  na  treść  referencji,  które  nie  dają 

podstawy do przyjęcia, iż inwentaryzacja infrastruktury drogowo-rowerowej była prowadzona 

obszarze min. dwóch gmin danego powiatu. W referencjach nie zostały literalnie wymienione 

gminy,  dla  których  obszaru  miała  zostać  sporządzona  inwentaryzacja.  Nie  wynika  z  niej 

jednoznacznie, czy zakres usługi obejmował po jednej gminie w powiecie, czy też wszystkie 

gminy danego powiatu. 

Analogiczna podstawa zarzutu dotyczy poz. 3 i 4 

– dotyczące wykonania koncepcji szlaków 

rowerowych obejmującej obszar min. dwóch gmin danego powiatu. 

Poz.  6 wykazu usług  budziła zastrzeżenia,  co do zakresu  rzeczowego prac, które zdaniem 

Odwołującego nie obejmowały wykonania komponentu mapowego. Przedłożone dokumenty 

nie zawierają wzmianki o wykonaniu tego komponentu. Wyciąg z OPz potwierdza natomiast, 

że  zamówienie  obejmowało  usługę  polegającą  na  umożliwieniu  prezentowania  niektórych 

treści na mapie, przy czym nie precyzują, czy obejmuje to modernizację istniejącej już mapy, 

czy też stworzenia od podstaw nowego komponentu mapowego. Wyciąg z OPZ nie zawiera 

jakichkolwiek referencji, zapisów świadczących o należytym wykonaniu przez MobileMS tego 

zamówienia w zakresie komponentu mapowego.  

Podniesione powyżej zarzutu wskazywać mają, że oferta MobileMS Sp. z o.o. nie odpowiada 

treści siwz, a ponadto że w wykazie usług zamieszczono nieprawdziwe informacje dotyczące 

zakresu  wykonanych  zamówień  (poz.  1  i  6).  Wykonawca  nie  dostarczył  dokumentów 

potwierdzających  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu  określonych  w  pkt  XII.1.3 

si

wz.  Zamiast  tego  podał  informacje  nieprawdziwe,  wprowadzające  Zamawiającego  w  błąd 

co  do  spełnienia  warunków  udziału,  mające  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

Zamawiającego.  Spełnia  to  przesłanki  z  art.  24  ust.  1  pkt  16  i  17  Pzp  do  wykluczenia  z 

p

ostępowania.  

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, wnosząc o jego oddalenie. 

Zamawiający  wskazał  na  dokumenty  złożone  przez  Wykonawcę  MobileMS  Sp.  z  o.o.  oraz 

wyjaśnienia,  które  potwierdzają  spełnienie  wymagań  w  zakresie  zdolności  technicznych  w 

kwe

stionowanym w odwołaniu zakresie.  

W  odniesieniu  do  poz.  1  Zamawiający  oparł  swoją  ocenę  na  dokumencie  z  11.09.2020r. 

Potwierdzenie zrealizowanych usług  wydanym przez Starostwo Powiatowe w Wołominie, w 


którym  wskazano,  iż  firma  GISgraph  E.  S.  zrealizowała  „inwentaryzację  infrastruktury 

drogowo-

rowerowej  na  obszarze  z  powiatu  wołomińskiego  (tj.  gmin  Jadów,  Strachówka, 

Tłuszcz i okolice, Dąbrówka, Poświętne i okolice)”. Zamawiający ustalił, że gminy te leżą w 

granicach  terytorialnych  powiatu  wołomińskiego,  co  spełnia  warunek  udziału  w 

postępowaniu.  Zamawiający  uwzględnił  również  postanowienia  umowy  zawartej 

20.11.2017r.  nr  032.475.2017,  określające  zakres  prac,  który  obejmował:  sprawdzenie 

poprawności  szlaków  w  okresie  jesiennym  (tereny  podmokłe),  sprawdzenie  poprawności 

wyrysowania  szlaków  w  terenie  zgodnie  z  otrzymanymi  plikami  gpx.,  które  zostaną 

przekazane  Wykonawcy  w  dniu  podpisania  umowy,  zebranie  bazy  obiektów  do 

wprowadzenia  na  mapie  wirtualnej  (…)  Wskazane  powyżej  prace  będą  odzwierciedlone  w 

postaci  r

aportu  w  formie  bazy  danych  access  z  określeniem  lokalizacji  przedstawionych 

punktów  lub  w  formie  warstwy  mapy  w  plikach  shape  lub  innych  do  wgrania  w  GIS  – 

geographic  information  system  powiatu  wołomińskiego  (e-mapa  Geosystem  (…)  pliki 

powinny być przekazane Zamawiającemu na płycie CD, pamięci flash lub udostępnione do 

pobrania ze zewnętrznym serwerze. 

Przedstawione  dla  poz.  2 

potwierdzenie  należytego  wykonania  zamówienia  określa  gminy 

powiatu  pabianickiego,  zgierskiego,  brzezińskiego,  łódzkiego  wschodniego  w  skład  których 

wchodziło 19 gmin na obszarze całych powiatów. 

Przedstawione dla poz. 3 oświadczenie Zespołu Parków Krajobrazowych „Nad Dolną Wisłą” 

potwierdza wykonanie usługi na obszarze min. dwóch gmin danego powiatu (7 gmin powiatu 

świeckiego oraz 2 gminy powiatu bydgoskiego). 

Złożone  do  poz.  4  oświadczenie  Zespołu  Parków  Krajobrazowych  „Nad  Dolną  Wisłą” 

potwierdza  wykonanie  usługi  na  obszarze  min.  dwóch  gmin  danego  powiatu  –  wykonano 

usługę na obszarze 6 gmin powiatu nowodworskiego. 

Usługa  z  poz.  6  wykazu  dotyczy  wdrożenia  platformy  posiadającej  komponent  mapowy. 

Zamawiający  w siwz  wskazał definicję Komponentu Mapowego, stanowiącego  elementarny 

składnik  Platformy,  udostepniający  zebrane  w  toku  Inwentaryzacji  materiały,  oraz 

prezentujący  je  na  podstawie  przygotowanych  podkładów  mapowych,  umożliwiający 

nawigację  między  punktami  oraz  wyszukiwanie  tras  według  zadanych  przez  Użytkownika 

Końcowego  kryteriów.  Zamawiający  zapoznał  się  z  zasobem  modułem  mapowym 

dostępnym na stroni

www.wtp.waw.pl/mapy-schematy/

i uznał warunek za spełniony. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przystąpił  w  terminie 

Wykonawca MobileMS Sp. z o.o. 


Stanowisko Izby. 

Do  rozpoznania  odwołania  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  obowiązujące  w  dacie  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  (Dz. 

U.  z  2019  r.,  poz.  1843)

,  tj.  po  zmianie  dokonanej  ustawą  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  o 

zmianie  ustawy 

–  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  niektórych  innych  ustaw  (Dz.  U  poz. 

, zwanej dalej „Ustawą”.    

Izba uznała, iż Odwołujący jako wykonawca, który złożył ofertę w postępowaniu i ubiega się 

o  zamówienie  ma  interes  w  złożeniu  odwołania  na  czynność  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej. 

Sytuacja  Odwołującego  wymaga  podjęci  kroków  prawnych  w  celu 

uchylenia  skutków  niekorzystnych  dla  tego  wykonawcy  decyzji  o  wyborze  oferty 

konkurencyjnej.  Tym  samym  spełnione  zostały  przesłanki  z  art.  179  ust.  1  Ustawy  do 

merytorycznego rozpoznania zarzutów. 

W  oparciu  o  przedłożoną  dokumentację  postępowania,  w  zakresie  związanym  z  podstawą 

faktyczną  zarzutów,  tj.  oceną  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  Izba  ustaliła 

stan faktyczny sprawy w zakresie objętym zarzutami. 

Zamawiający  w  siwz  w  pkt  XII  pkt  3  określił  warunek  dotyczący  zdolności  technicznej 

wymaganej od wykonawców, tj.  

Wykonawca  spełni  warunek,  jeżeli  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem 

terminu  składania ofert, a jeśli  okres  prowadzenia działalności  jest  krótszy  –  w tym  okresie 

wykonał: 

1.  przeprowadził  2  inwentaryzacje  infrastruktury  drogowo-rowerowej  na  obszarze  min. 

powiatu (grodzki, ziemski) i min. 2 koncepcję/projekt obejmujący planowanie, projektowanie, 

koncepcje  tras,  dróg,  szlaków,  ścieżek  rowerowych/turystycznych,  wraz  z  infrastrukturą 

towarzyszącą obejmujących obszar min. powiatu (grodzki, ziemski),  

2. przygotował i wdrożył 2 platformy (strony WWW), oparte na systemie zarządzania treścią 

(CMS), składające się z Komponentu Mapowego, o wartości każdej min. 100 000 zł brutto.  

3. przygotował i wdrożył 2 Aplikacje Mobilne, w formie aplikacji dedykowanej dla Google Play 

i/lub  iStore,  lub  w  formie  aplikacji  progresywnej,  podsiadające  funkcjonalności  związane  z 

obsługą komponentu mapowego oraz usługi o charakterze nawigacji, o wartości każdej min. 

100 000 zł brutto.  

Zamawiający  dokona  oceny  spełniania  tego  warunku  na  podstawie  treści  złożonego 

oświadczenia  JEDZ  i  oświadczenia  „Wykaz  usług”  według  formuły  „spełnia/nie  spełnia”.  Z 


treści  załączonych  oświadczeń  musi  wynikać  jednoznacznie,  iż  ww.  warunek  Wykonawca 

spełni  

Zgodnie  z  OPZ 

–  załącznik  do  swiz  –  „Inwentaryzacja  -  polega  na  ustaleniu  za  pomocą 

spisu,  faktycznego  stanu  rzeczywistego  wraz  z  dokonaniem  analizy  istniejących  i  ujęcie 

planowanych  dróg,  szlaków  i  ścieżek  rowerowych/ciągów  pieszo-rowerowych,  atrakcji 

turystycznych na terenie województwa lubuskiego” (pkt 1.36). 

Zamawiający  zastosował  procedurę  odwróconą,  tj.  wezwał  Wykonawcę,  którego  ofertę 

najwyżej ocenił do złożenia dokumentów wskazanych w pkt XIII. 6 siwz, w tym wykazu usług

sporządzonego według załącznika nr 6 do siwz wraz z dowodami potwierdzającymi należyte 

wykonanie usług. 

Wykonawca  MobileMS  Sp.  z  o.o.  przedstawił  wykaz  usług  zawierający  8  pozycji,  których 

część  Odwołujący  zakwestionował.  Pozycja  nr  1  dotyczy  jednej  z  dwóch  wskazanych  w 

wykazie usług potwierdzających warunek związany z inwentaryzacją infrastruktury drogowo-

rowerowej,  tj. 

Wykonanie  wirtualnej  mapy  szlaków  turystycznych  Powiatu  Wołomińskiego 

wraz z przeprowadzeniem audytu szlaków”. Projekt obejmował inwentaryzację infrastruktury 

drogowo-

rowerowej  na  obszarze  powiatu  wołomińskiego.  Wraz  z  wykazem  Wykonawca 

przedłożył  „Protokół  odbioru”  z  21.12.2017  r.  potwierdzający  zgodność  przedmiotu  umowy 

realizowanej przez podmiot udostępniający swój zasób, tj. Gisgraph E. S. 

Poz. nr 2 obejmuje drugą wymaganą usługę związaną z inwentaryzacją drogowo-rowerową, 

tj. 

Inwentaryzacja infrastruktury drogowej z uwzględnieniem przebiegu znakowanych szlaków 

turystycznych  pieszych  i  rowerowych  na  terenie  aglomeracji 

Łódzkiej  (powiaty:  pabianicki, 

zgierski,  brzeziński,  łódzki  wschodni)  Projekt  obejmował  inwentaryzację  infrastruktury 

drogowo-

rowerowej  na  obszarze  powiatu  pabianickiego,  zgierskiego,  brzezińskiego, 

łódzkiego wschodniego. Do wykazu załączona została referencja „Potwierdzenie należytego 

wykonania  zamówienia  z  dnia  07.10.2015r.,  w  której  treści  wskazano  na  zakres  prac 

obejmujący  pomiar  terenowy  śladu  GPS,  cyfrową  obróbkę  danych  oraz  opracowanie 

wyników  inwentaryzacji  w  postaci  cyfrowej  bazy  danych  sieci  dróg  i  szlaków  turystycznych 

dla powiatów: pabianickiego, zgierskiego, brzezińskiego, łódzkiego wschodniego. 

Poz  3  i  4  wykazu  dotyczą  opracowania  koncepcji  szlaków  rowerowych  na  terenie  Zespołu 

Parków  Krajobrazowych  Chełmińskiego  i  Nadwiślańskiego  (poz.  3)  oraz  na  terenie powiatu 

nowodworskiego  na  potrzeby  produktów  nawigacyjnych  Navigo  (poz.  4).  Do  wykazu 

załączone  zostały  odpowiednio:  referencja  z  29.12.2015  r.  wydana  przez  Zespół  Parków 

Krajobrazowych  Chełmińskiego  i  Nadwiślańskiego,  w  której  wskazano  na  zakres  prac 

polegających  na  wykonaniu  pomiarów  terenowych,  stworzenia  cyfrowej  mapy  oraz  bazy 

danych  GIS,  opracowaniu  koncepcji;  oraz  protokół  odbioru  z  30.12.2015r.  potwierdzający 


odbiór  koncepcji  szlaków  rowerowych  oraz  cyfrowej  bazy  danych  z  infrastrukturą 

towarzyszącą.  W  protokole  wskazane  zostały  trzy  transze  w  jakich  dokonano  przekazania 

danych  z  podziałem  na  gminy:  I  transza  –  gminy  miejskie  i  miejsko-wiejskie:  Nowy  Dwór 

Mazowiecki,  Nasielsk,  Zakroczym,  II  transza 

–  gminy  wiejskie:  Czosnów,  Leoncin, 

Pomi

echówek, III transza – miasta: Nowy Dwór Mazowiecki, Nasielsk, Zakroczym. 

Poz.  6  wykazu  jest  jedną  z  dwóch  wskazanych  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku 

dotyczącego  wykonania  platformy  (strony  www)  i  dotyczy  projektu  „Budowa,  wdrożenie  i 

świadczenie  usługi  utrzymania  i  rozwoju  dwóch  Portal,  tj.  Portalu  WTP  wraz  z  systemem 

CMS  oraz  Portalu  ZTM  wraz  z  systemem  CMS  dla  Zarządu  Transportu  Miejskiego”.  Do 

wykazu  załączony  został  Protokół  odbioru  wykonanych  prac  potwierdzające  terminowe 

wykonanie etapu III. 

Wyko

nawca  składał  wyjaśnienia  –  pismem  z  dnia  17.09.2020r.  w  zakresie  dotyczącym 

wykazu usług wskazując: 

w  odniesieniu  do  poz.  1,  że  inwentaryzacja  obejmowała  ponad  dwie  gminy  danego 

powiatu, co potwierdził dokumentem wystawionym przez instytucję zamawiającą – Starostwo 

Powiatowe  w  Wołominie,  w  którym  potwierdzono  zrealizowanie  projektu,  który  obejmował 

inwentaryzację  infrastruktury  drogowo-rowerowej  na  obszarze  powiatu  wołomińskiego  (tj. 

gmin: Jadów, Strachówka, Tłuszcz i okolice, Dąbrówka, Poświętne i okolice)

-  w  odniesieniu  do  poz.  nr  3 

–  potwierdził,  że  opracowanie  koncepcji  szlaków  rowerowych 

obejmowało ponad 2 gminy danego powiatu. Załączył potwierdzenie zrealizowanych usług z 

11.09.2020r., podpisane przez Dyrektora Zespołu Parków Krajobrazowych nad Dolną Wisła, 

w  którym  wskazano,  iż  projekt  obejmował  planowanie,  projektowanie,  koncepcję  tras  dróg, 

szlaków,  ścieżek  rowerowych  i  turystycznych,  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą  oraz 

opracowanie  wektorowej  bazy  danych  na  terenie  gmin:  Dąbrowa  Chełmińska,  Dobrcz, 

Dragacz, Jeżewo, Nowe, Osielsko, Pruszcz, Świecie, Warlubie

-  w  odniesieniu  do  poz.  nr  6 

–  wskazał  na  zakres  wymaganych funkcjonalności  systemu  w 

zakresie komponentu mapowego, pkt 51.-5.4 z OPZ. 

Mając na uwadze powyższe ustalenia Izba oddaliła odwołanie w całości

W niniejszej sprawie zasadniczymi dla oceny czynności podjętych przez Zamawiającego są 

dokumenty  złożone  na  wezwanie  Zamawiającego,  tj.  wykaz  usług  wraz  informacjami  od 

zamawiających poświadczającymi wykonania usług wskazanych w wykazie na potwierdzenie 

spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Odwołujący  w  podstawie  prawnej  zarzutów 

powołał  się  na  przesłanki  do  odrzucenia  oferty  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  Ustawy,  chociaż 


okoliczności  faktyczne  dotyczyły  oceny  podmiotowej  i  ustalenia,  czy  wykonawca  posiada 

wymaganą  zdolność  techniczną.  Izba  oddalając  zarzuty  związana  była  okolicznościami 

faktycznymi  wynikającymi  z  treści  referencji/protokołów  i  wyjaśnień  Wykonawcy  MobileMS 

Sp. z o.o. 

Izba uznała, iż dokumenty przedstawione Zamawiającemu potwierdzały należyte wykonanie 

usług,  a  Odwołujący  na  którym  spoczywał  ciężar  wykazania  okoliczności  przeciwnych  nie 

przedstawił  żadnych  dowodów,  które  prowadziłyby  do  zmiany  oceny  tych  dokumentów. 

Zamawiający  był  zobowiązany  ocenić  dokumenty  przedstawione  w  toku  badania  oferty,  a 

jego  wnioski  zasługiwały  na  akceptację.  Odmienna  ocena  Odwołującego  zasadniczo  była 

wynikiem  daleko  idącej  wykładni  zarówno  treści  siwz,  jak  i  oświadczeń  instytucji 

zamawiających. 

W  pierwszej  kolejności  należało  odnieść  się  do  kwestii  formalnej  związanej  z  treścią 

referencji  lub  innych  dokumentów,  którymi  wykonawca  może  okazać  się  w  celu  wykazania 

należytego  wykonania  umowy.  Odwołujący  przyjmował  tezę,  iż  z  treści  załączonych 

oświadczeń  musiało  wynikać  jednoznacznie,  iż  wykonawca  spełnił  warunek,  co  odnosił 

wprost  do  dokumentów  pochodzących  od  podmiotów  zamawiających.  Orzecznictwo  w 

sposób  jednolity  traktuje  dokumenty  potwierdzające  należyte  wykonanie  umowy,  jako 

dokumenty pochodzące od podmiotów trzecich, które zasadniczo nie są przygotowywane na 

potrzeby  konkretnego  postępowania,  ale  są  dokumentami  jakimi  dany  wykonawca  może 

posługiwać  się  niezależnie  od  szczegółowych  wymagań  ustalanych  na  potrzeby  weryfikacji 

zdolności technicznych czy też zawodowych. Powyższe prowadzi wprost do wniosku, iż nie 

jest  racjonalnym  oczekiwanie,  aby  w  treści  referencji  znalazły  się  wprost  wszystkie 

informacje  niezbędne  dla  oceny  zakresu  rzeczowego  umowy.  Decydującym  z  punktu 

widzenia weryfikacji  zdolności  wykonawcy  są zarówno  informacje  prezentowane w  wykazie 

usług  jak  i  korespondujących  z  nimi  dokumentach,  których  celem  jest  potwierdzenie 

należytego  wykonania  umowy.  W  niniejszej  sprawie  Zamawiający  dysponował  kompletem 

dokumentów  wraz  z  wyjaśnieniami  Wykonawcy,  które  nie  pozostawiają  wątpliwości  co  do 

zgod

ności z warunkami udziału w postępowaniu. 

Odwołujący  wbrew  treści  potwierdzenia  wystawionego  przez  Starostwo  Powiatowe  w 

Wołominie kwestionował zakres rzeczowy poz. 1 wykazu wskazując, iż nie obejmowała ona 

inwentaryzacji infrastruktury drogowo-rowerowej. 

Tymczasem wprost w piśmie z 11.09.2020 

r. zamawiający potwierdził realizację projektu, który obejmował inwentaryzację infrastruktury 

drogowo-

rowerowej  na  obszarze  powiatu  wołomińskiego  (tj.  gmin:  Jadów,  Strachówka, 

Tłuszcz  i  okolice,  Dąbrówka,  Poświętne  i  okolice).  Dodatkowo  należy  zauważyć,  iż  w  siwz 

Zamawiający  nie  sprecyzował  elementów  infrastruktury  drogowo-rowerowej,  jakie  musiały 

być  ujęte  zakresem  inwentaryzacji,  a  tym  samym  nie  było  podstaw  do  kwestionowania 


rzeczowego  udziału  poszczególnych  elementów  w  pracach  kwalifikowanych  jako 

inwentaryzacja infrastruktury drogowo-rowerowej.  

Podobnie w sposób dowolny Odwołujący formułował wnioski na temat zakresu terytorialnego 

usług  objętych  poz.  nr  2,  3  i  4  kwestionując  niedostateczną  treść  referencji,  które  nie 

opisywały powiatów oraz gmin, których koncepcje, czy też inwentaryzacje obejmowały. 

Jako  nieudowodniony  Izba  oceniała  zarzut  dotyczący  poz.  6  wykazu,  którego  podstawa 

sprowadzała  się  do  wykazania,  iż  prace  wykonywane  w  związku  z  budową,  wdrożeniem  i 

świadczeniem  usług  utrzymania  dwóch  portali  nie  obejmowały  wykonania  komponentu 

mapowego.  Przedstawiony  przez  Odwołującego  wyciąg  z  OPZ  przedmiotowej  usługi  nie 

prowadził do wniosków jakie forsował Odwołujący.  Zapisy siwz  wprost odnosiły się do tego 

elementu

, który stanowił przedmiot umowy, który został odebrany w ramach etapu III prac. 

Przedłożone na rozprawie dowody od Przystępującego rozwiewały ewentualne wątpliwości. 

Dodatkowy list referencyjny, pozyskany na cele postępowania odwoławczego opisuje zakres 

w

spółpracy objęty trzema wykonanymi już etapami prac, których efektem będzie produkcyjne 

uruchomienie dwóch  portali.  Przystępujący  na  rozprawie szczegółowo  wyjaśnił  w  oparciu  o 

opracowaną  już  wirtualną  mapę  zasady  działania  portalu,  co  jedynie  potwierdziło 

poprawność oceny dokonanej przez Zamawiającego.  

W świetle powyższego Izba oddaliła w całości odwołanie. 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz 

art.  192  ust.  10 

Prawa zamówień  publicznych oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  i  §  5  ust.  4  w 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu ich rozliczania (Dz.  U. Nr  41,  poz.  238.  ze zm.). Izba  zaliczyła do 

kosztów postępowania wpis wniesiony przez Odwołującego w wysokości 15.000,00 zł. 

Przewodniczący: ……………………….