KIO 2510/20 WYROK dnia 23 października 2020 r.

Stan prawny na dzień: 11.01.2021

WYROK 

z dnia 23 

października 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

  Protokolant: Piotr Kur 

po rozpoznaniu na rozprawie 23 

października 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

października 2020 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej  

przez 

wykonawcę: EKO-SOLAR sp. z o.o. z siedzibą w Wszeradowie 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Dostawa  i  montaż  wraz 

z zaprojektowaniem  i  uruchomieniem  266  instalacji  wytwarzania  energii  z  odnawialnych 

źródeł energii oraz 12 instalacji wytwarzania energii cieplnej  z odnawialnych  źródeł energii” 

(nr postępowania 2/2020) 

p

rowadzonym  przez  zamawiającego:  Miasteckie  Towarzystwo  Gospodarcze  z  siedzibą 

w Miastku 

przy udziale wykonawcy: FlexiPower Group sp. z 

o.o. sp. k. z siedzibą w Kudrowicach – 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego  

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie w ten  sposób, że nakazuje Zamawiającemu  unieważnienie 

wyboru  oferty  FlexiPower  Group  sp.  z  o.o.  sp.  k.  z 

siedzibą  w  Kudrowicach, 

a w 

ramach  powtórzonych  czynności  w  prowadzonym  postępowaniu  –  wezwanie 

tego  wykonawcy 

do  uzupełnienia  dokumentów  złożonych  w  celu  wykazania 

spełniania przez oferowane dostawy wymagań określonych przez Zamawiającego 

w  zakresie  karty 

katalogowej  oferowanego  modułu  fotowoltaicznego,  przy  czym 

Zamawiający 

może 

wziąć 

pod 

uwagę 

dokumenty, 

które 

otrzymał 

od 

Przystępującego na rozprawie. 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania obciąża Odwołującego w 4/5 a Przystępującego w 1/5 i: 

1)  zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20000  zł  00  gr 


(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Przystępującego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  4000  zł  00  gr 

(słownie:  cztery  tysiące  złotych  zero  groszy)  odpowiadającą  1/5  uiszczonego  wpisu 

od odwołania, 

zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Przystępującego  kwotę  2880  zł  00  gr 

(słownie: dwa tysiące osiemset osiemdziesiąt złotych zero groszy) odpowiadającą 4/5 

uz

asadnionych kosztów poniesionych przez Przystępującego z tytułu wynagrodzenia 

pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1843  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok 

–  w  terminie  7  dni 

od 

dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Słupsku


U z a s a d n i e n i e 

Miasteckie  Towar

zystwo  Gospodarcze  z  siedzibą  w  Miastku  {dalej:  „Zamawiający”} 

prowadzi  na  podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień  publicznych 

(t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) {dalej 

również: „ustawa pzp”, „pzp”} w trybie przetargu 

nieograniczonego 

postępowanie o udzielenie zamówienia na roboty budowlane pn. Dostawa 

i  montaż  wraz  z  zaprojektowaniem  i  uruchomieniem  266  instalacji  wytwarzania  energii 

odnawialnych źródeł energii oraz 12 instalacji wytwarzania energii cieplnej z odnawialnych 

źródeł energii” (nr postępowania 2/2020) 

Ogłoszenie o tym zamówieniu 29 czerwca 2020 r. zostało opublikowane w Dzienniku 

Urz

ędowym Unii Europejskiej nr 2020/S_123 pod poz. 301091. 

Wartość  tego  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych 

na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 

września  2020  r.  Zamawiający  przesłał  drogą  elektroniczną  zawiadomienie 

rozstrzygnięciu  postępowania  –  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  wspólnie 

przez 

FlexiPower  Group  sp.  z  o.o.  sp.  k.  z  siedzibą  w  Kudrowicach  {dalej  również: 

„FlexiPower” lub „Przystępujący”}. 

października  2020  r.  EKO-SOLAR  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Wszeradowie  {dalej 

również: „Eko-Solar” lub „Odwołujący”} wniósł w stosownej formie elektronicznej do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  od  zaniechania  przez  Zamawiającego  wykluczenia 

FlexiPower z 

postępowania i odrzucenia jego oferty. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  następujące naruszenia przepisów  ustawy  pzp 

{lista zarzutów}:  

1.  Art.  24  ust.  1  pkt  16 

–  przez  zaniechanie  wykluczenia  FlexiPower  z  postępowania, 

pomimo  że  wprowadziło  (w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa) 

Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu oraz 

spełnia warunki udziału w postępowaniu. 

2.  Art. 24 ust. 1 pkt 17 

– przez zaniechanie wykluczenia FlexiPower, pomimo że w wyniku 

lek

komyślności  lub  niedbalstwa  przedstawiło  informacje  wprowadzające  w  błąd 

Zamawiającego co do parametrów i właściwości urządzeń, które mają być zastosowane 

w toku realizacji zamówienia. 

3.  Art.  26  ust.  3  i  4 

–  przez  niewezwanie  FlexiPower  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących 

parametrów  i  właściwości  zaoferowanych  urządzeń,  pomimo  że:  po  pierwsze  – 

występują  rozbieżności  pomiędzy  kartami  przedstawionymi  przez  nie  a  tymi 


udostępnianymi przez producenta tych konkretnych urządzeń, a po drugie – nawet przy 

uwzględnieniu  informacji  zamieszczonych  w  przedłożonych  katalogach  widoczne  jest, 

że   urządzenia  nie  spełniają  wymogów  przewidzianych  w  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia (dalej: „SIWZ”). 

4.  Art.  89  ust.  1  pkt  2 

–  przez  błędne  przyjęcie,  że  oferta  FlexiPower  odpowiada 

wymaganiom  przewidzianym  w  SIWZ,  a  w  konsekwencji  nieodrzucenie  tej  oferty, 

podczas gdy proponowane przez FlexiPower moduły nie spełniają licznych parametrów 

istotnych  z  punktu  widzenia  SIWZ  oraz  kluczowych  dla  pr

awidłowego  zrealizowania 

zamówienia. 

5.  Art.  89  ust.  1  pkt  4 

–  przez  błędne  przyjęcie,  że  oferta  FlexiPower  nie  zawiera  rażąco 

niskiej  ceny,  a  w  konsekwencji  nieodrzucenie  tej  oferty,  podczas  gdy  FlexiPower 

wyjaśnieniach  nie  tylko  nie  wykazało  możliwości  zrealizowania  zamówienia  przy 

uwzględnieniu  cen  i  wynagrodzeń  przyjętych  jego  ofercie,  ale  przede  wszystkim  oferta 

została  przygotowana  w  oparciu  o  elementy  tańsze,  które  nie  są  zgodne  z  SIWZ 

i w 

konsekwencji w sposób niezgodny z prawem zaniżają cenę tej oferty. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

Unieważnienia wyboru oferty FlexiPower jako najkorzystniejszej. 

2.  Ponownego 

badania i oceny ofert połączonego z odrzuceniem oferty FlexiPower. 

Odwołujący  sprecyzował  powyższe  zarzuty  przez  podanie  zbiorczo  następujących 

okoliczności faktycznych i prawnych dla uzasadnienia wniesienia odwołania. 

Odwołujący  stwierdził  na  podstawie  udostępnionych  mu  dotychczas  dokumentów, 

że nie  tylko  moduły  zaoferowane  przez  FlexiPower  nie  spełniają  wymagań  przewidzianych 

w SIWZ,  dodatkow

o  Zamawiający  został  wprowadzony  w  błąd,  gdyż  przedłożono  mu  karty 

katalog

owe  niepochodzące  od  producenta  SinoSola  (tzn.  inne  niż  udostępniane  na  stronie 

internetowej  www.sinosola.com.pl),  co  wzbudza  uzasadnione  w

ątpliwości  co  do  rzetelności 

działania FlexiPower. 

Odwołujący  podkreślił,  że  wartości  wskazane  w  obydwu  wersjach  karty  katalogowej 

potwierdzają, że moduł fotowoltaiczny zaoferowany przez FlexiPower nie spełnia wszystkich 

wymagań  przewidzianych  w  SIWZ  tj.  co  najmniej  4  istotne  parametry  nie  są  spełnione,  a 

ponadto  brak  informacji  potwierdzających  wykonanie  ogniw  w  technologii  PERC  oraz 

wzmocnienie  narożników  modułu  {poniżej  zamieszczono  wyciąg  z  tabeli  zamieszczonej  w 

odwołaniu w zakresie parametrów niespełnianych lub parametrów odmiennie wykazanych w 

dwóch wersjach karty katalogowej}. 


Parametr 

Wartość 

Dopuszczalne 

odchylenie 

Parametry  wg  karty 

katalogowej FlexiPower 

Parametry  wg  karty 

katalogowej 
producenta 

Technologia 

wykonania 

PERC, 60 celi 

niedopuszczalne 

brak informacji o 

technologii PERC 

brak informacji o 

technologii PERC 

Utrata wydajności 
w ciągu 12 lat 

maksymalnie 10%^ 

niedopuszczalne 

3% po 1 roku + 0,7% x 
11 lat = 10,7% – nie 

spełnia 

nie mniejsza niż 90% 

Utrata wydajności 
w ciągu 25 lat 

maksymalnie 20% 

niedopuszczalne 

3% po 1 roku + 0,7% x 
24 lata = 19,8%  

nie mniejsza niż 80% 

Parametry elektryczne NOCT (800 W/m

AM 1,5) 

Moc znamionowa 
(szczytowa P

max

245 Wp 

+% brak 
ograniczeń, - 0% 

234 – nie spełnia 

234 – nie spełnia 

Natężenie przy 

mocy 
znamionowej (I

mp

8,1 A 

max 9 A min 6 A 

9,38 A – nie spełnia 

9,38 A – nie spełnia 

Charakterystyka mechaniczna 

Wymiary modułu 

1710 x 1000 x 35 

mm 

+ 50 mm 

- 50 mm 

1640 x 992 z 35 mm* 

1640 x 992 x 35 mm* 

Przewody 
doprowadzające 

prąd 

min. 2 x 4 mm

biegun dodatni oraz 

ujemny, długość 
min. 1000 mm 

+% brak 
ograniczeń, 

sprzeczność – w opisie 
1000 mm, na rysunku 

900 mm 

w opisie i na rysunku 
900 mm – nie spełnia 

Rama 

aluminium 

anodowane, 100% 
wykonana z 

aluminium, 
wzmacniane 
narożniki, rama 

wyposażona w 
otwory 
odprowadzające 
wodę i nieczystości 
z powierzchni 

modułów 

niedopuszczalne  

brak informacji 

brak informacji 

Max napięcie DC 

1000 V 

niedopuszczalne 

1000 V 

1500 V 

Max obciążenie 

prądem 

15 A 

niedopuszczalne 

15 A 

20 A 

Gwarancja na 
produkt 

15 lat 

15 lat 

12 lat – nie spełnia 

Inne dokumenty 
wymagane dla 
każdego modułu 

flash test, test EL 

brak informacji o flash 
test 

brak informacji o flash 
test 

w odwołaniu adnotacja: „w odp. Zamawiający uznał parametr nieistotny” 

Według  Odwołującego  wątpliwości  budzą  także  informacje  dotyczące  posiadania 

przed FlexiPower odpowiedniej kadry pracowniczej spełniającej wymagania Zamawiającego, 

zwłaszcza że w tym samym czasie FlexiPower realizuje – jak samo wskazuje – wiele innych 

równoległych inwestycji na terenie całego kraju. Na moment składania odwołania brak było 

dokumentów,  które  w  sposób  niebudzący  wątpliwości  wykazałyby,  że  do  realizacji  tego 

zamówienia zostaną skierowane osoby posiadające kwalifikacje i doświadczenie, jak było to 


wymag

ane  w  pkt  5.1.2.  pkt  3)  lit.  b  SIWZ,  jak  również  dysponowanie  faktycznie  sprzętem 

narzędziami  umożliwiającymi  wykonanie  tego  zamówienia,  zwłaszcza  że  FlexiPower 

wyjaśnieniach wskazuje, że w żadnym zakresie nie będzie korzystać z podwykonawców. 

Odwołujący wywiódł, że:  

- przepisy art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 pzp 

stanowią sankcję dla nieuczciwych bądź niedbałych 

wykonawców.  Celem  tej  regulacji  jest  zmuszanie  wykonawców  do  zachowywania  należytej 

staranności  i  uczciwego  postępowania  wobec  zamawiającego  pod  rygorem  wykluczenia 

postępowania (tak np. wyrok Izby z 2.02.2018 r. sygn. akt KIO 113/18); 

- wykluczenie na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 pzp 

może nastąpić tylko w sytuacji, gdy 

wykonawca  przedstawia  informacje  prezentujące  fałszywy  obraz  okoliczności  istotnych 

punktu  widzenia  przebiegu  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  i  robi  to  w  wyniku 

zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa (art. 24 ust. 1 pkt 16 pzp) albo w wyniku 

lekkomyślności lub niedbalstwa (art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp); 

- informacja niezgodn

a z rzeczywistością, nieprawdziwa (wprowadzająca w błąd) to złożone 

przez  wykonawcę oświadczenie wiedzy  (lub  przedstawienie oświadczenia wiedzy  podmiotu 

trzeciego), którego treść pozostaje w sprzeczności z rzeczywistym stanem rzeczy (tak m.in. 

wyrok Izby z 18.04.2017 r. sygn. akt KIO 576/17); 

-  jak  wynika  z  regulacji  art.  24  ust.  1  pkt  17  pzp

,  chodzi  o  kategorię  informacji,  które 

hipotetycznie  mogą  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  zamawiającego,  gdyż  celem 

wprowadzenia  tej  regulacji  jest  także  zapobieganie  nieuczciwym  bądź  nierzetelnym 

działaniom  wykonawców,  a  nie  tylko  eliminacja  z  postępowania  wykonawcy,  który  dopuścił 

się  czynu  określonego  w  tym  przepisie  (tak  np.  wyrok  Izby  z  31.07.2018  r.  sygn.  akt  KIO 

- dla podstaw wykluczenia zawartych w art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 pzp 

nie ma przesądzającego 

znaczenia, czy zamawiający w konsekwencji przedstawienia danych informacji rzeczywiście 

dał się wprowadzić w błąd, przez co doprowadzony został do podjęcia określonych decyzji, 

gdyż z logicznego punktu widzenia przepisy te znajdują zastosowanie wtedy, kiedy zostanie 

ujawnione,  że  dane  informacje  są  nieprawdziwe  (wprowadzające  w  błąd),  co  może  mieć 

miejsce  zarówno  po  podjęciu  przez  zamawiającego  danej  decyzji,  jak  i  przed  (tak  Izba 

w wyroku z 20.12.2018 r. sygn. akt KIO 2547/18). 

Odwołujący  podkreślił,  że  FlexiPower  świadomie  i  kilkukrotnie  oświadczało, 

że oferowane  przez  nie  urządzenia  spełniają  wymagania  SIWZ,  choć  w  rzeczywistości  tak 

nie  było,  co  na  gruncie  regulacji  z  obszaru  prawa  zamówień  publicznych  jawi  się  jako 

zachowanie 

niedopuszczalne  oraz  dające  podstawy  do  wykluczenia  z  przetargu  podmiotu 

nielojalnego wobec Zamawiającego i innych uczestników procedury przetargowej. 


W

edług Odwołującego:  

mało  prawdopodobne  jest,  aby  FlexiPower  nie  było  świadome,  że  przedkłada 

Zamawiającemu karty katalogowe, które nie odpowiadają tym udostępnianymi przez samego 

producenta modułów; 

-  o  wprowadzeni

u  w  błąd  może  świadczyć  również  okoliczność,  że  pomimo  oczywistej 

ni

ezgodności  parametrów  FlexiPower  nie  starało  się  tej  rozbieżności  wyjaśniać  ani  nie 

twierdziło, że parametry w oferowanym urządzeniu są co najmniej równoważne wymaganym; 

FlexiPower  przekazywało  dokumenty  Zamawiającemu,  które  nie  potwierdzały  zapewnień 

składanych w ofercie FlexiPower, a takie zachowanie na gruncie regulacji z obszaru prawa 

zamówień publicznych jawi się jako niedopuszczalne oraz dające podstawy do wykluczenia z 

przetargu jako podmiotu nielojalnego wobec Zamawiającego i innych uczestników procedury 

przetargowej. 

Zdaniem  Odwołującego  FlexiPower  nie  wykazała,  że  przy  zachowaniu  należytej 

staranności w odniesieniu do zastrzeżonych jako poufne informacji podjęło działania mające 

na  celu  utrzym

anie  ich  w  poufności,  w  szczególności  w  zakresie  dokumentów  związanych 

wyjaśnianiem  kwestii  rażąco  niskiej  ceny.  W  dokumentacji  przetargowej  nie  ma  bowiem 

jakiegokolwiek potwierdzenia, że informacje przekazywane przez FlexiPower w jakimkolwiek 

zakresie  są  chronione  dzięki  procedurom  organizacyjnym,  technicznym  i  prawnym 

obowiązującym  w  ramach  jego  przedsiębiorstwa,  co  jest  warunkiem  koniecznym  uznania, 

że dana  informacja  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  FlexiPower.  W  konsekwencji 

ocenie  Odwołującego  FlexiPower  stara  się  w  sposób  nieuzasadniony  ograniczyć 

możliwość weryfikacji jego oferty przez pozostałych oferentów. 

Niezależnie  od  powyższego  Odwołujący  zauważył,  że  w  uproszczonym  kosztorysie, 

którym mowa w załączniku do pisma FlexiPower z 11.08.2020 r., nie mogą być widoczne 

wszystkie  składniki  cenotwórcze.  Innymi  słowy  za  pomocą  jedynie  uproszczonego 

kosztorysu FlexiPower nie jest w stanie udowodnić, że posiada odpowiedni sprzęt, narzędzia 

i personel 

potrzebne do realizacji tego zamówienia. Co więcej z powyższego pisma wynika, 

że FlexiPower wskazuje na ceny tylko niektórych materiałów, a nie na wszystkie ceny, choć 

przy  takiej  różnicy  względem  założeń  kwotowych  Zamawiającego  konieczne  było  pełne 

i rzete

lne  uargumentowanie  tego,  że  nie  wystąpiła  rażąco  niska  cena.  Zdaniem 

Odwołującego  rzetelność  wymagała  odniesienia  się  do  wszelkich  zapisów  oferty 

zawierających  cenę  i  uzasadnienia  każdej  pozycji  kosztorysowej  z  osobna  za  pomocą 

wyliczeń matematyczno-ekonomicznych oraz dowodów z dokumentów, co w realiach sprawy 

nie  miało  miejsca.  Natomiast  Zamawiający  dał  wiarę  wyjaśnieniom  FlexiPower  jedynie 

na pod

stawie  jego  twierdzeń  oraz  załączonych  4  ogólnych  dokumentów,  co  nie  powinno 

mieć miejsca. 


Według  Odwołującego  pomimo  że  zgodnie  z  art.  90  ust.  3  pzp  zamawiający 

dysponuje uprawnieniem do swobodnej oceny wyjaśnień wzywanego wykonawcy i brak jest 

konkretneg

o katalogu dowodów, które oferent powinien przedstawić w celu wykazania braku 

r

ażąco  niskiej  ceny,  ocena  ta  nie  może  być  jednak  dokonana  w  sposób  dowolny, 

a w 

szczególności  musi  uwzględniać  treść  art.  90  ust.  2  pzp,  który  stanowi,  że  obowiązek 

wykazania,  i

ż  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny,  spoczywa  na  wykonawcy.  Pojęcie 

„wykazania” jest tożsame z pojęciem „udowodnienia”, a nie „uprawdopodobnienia”. Oznacza 

to, 

iż 

wyjaśniający 

musi 

przedstawić 

wszelkie 

dowody, 

które 

potwierdzą 

prawdopodobieństwem  graniczącym  z  pewnością,  że  możliwe  będzie  wykonanie 

przedmiotu zamówienia za cenę podana w ofercie 

Jedynie  z  ostrożności  Odwołujący  podniósł,  że  z  uwagi  na  istotne  rozbieżności 

pomiędzy  kartą  katalogowa  przedłożoną  przez  FlexiPower  a  kartą  udostępnianą  przez 

producenta modułów  oraz  niepotwierdzanie  wymaganych parametrów  nawet  przez  złożoną 

kartę  katalogową,  Zamawiający  powinien  był  rozważyć  wezwanie  FlexiPower  do  złożenia 

stosownych wyjaśnień, co z przyczyn nieznanych Odwołującemu nie zostało uczynione. 

6  p

aździernika  2020  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  w  formie 

elektronicznej 

zgłoszenie przez FlexiPower Group sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Kudrowicach 

przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. 

Wobec  dokonania  powy

ższego  zgłoszenia  w  odpowiedniej  formie,  z  zachowaniem 

dniowego  terminu  oraz  wymogu  przekazania  kopii  zgłoszenia  Stronom  postępowania 

(zgodnie  z  art.  185  ust.  2  pzp) 

–  Izba  nie  miała  podstaw  do  stwierdzenia  nieskuteczności 

przystąpienia, co do którego nie zgłoszono również opozycji.  

Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  19  października  2020  r.  oświadczył, 

że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.  

Przystępujący  FlexiPower  zgłosił  do  protokołu  sprzeciw  co  do  tej  czynności 

Zamawiającego. 

Z  uwagi  na  brak  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  lub  umorzenia  postępowania 

odwoławczego,  biorąc  pod  uwagę,  że  Przystępujący  zgłosił  sprzeciw,  sprawa  została 

skierowana  do  r

ozpoznania  na  rozprawie,  na  którą  w  imieniu  Odwołującego  nikt  się  nie 

stawił, pomimo prawidłowego zawiadomienia o terminie posiedzenia. 

Przystępujący zajął na rozprawie następujące stanowisko. 


Podkreślił,  że  na  etapie  składania  ofert  wymagane  było  jedynie  złożenie  formularza 

oferty i oświadczeń o spełnianie warunku udziału w postępowaniu, przy czym w formularzu 

wystarczyło  wskazać  cenę  za  realizacje  przedmiotu  zamówienia,  bez  precyzowania 

przedmiotu  oferty,  a  zakwestionowane  karty  katalogowe  zostały  złożone  dopiero 

na wezwanie 

Zamawiającego,  gdy  okazało  się,  że  przy  odrzuceniu  drugiej  oferty  oferta 

Przystępującego  jest  najwyżej  oceniona  (poza  tym  została  jeszcze  tylko  oferta 

Odwołującego). 

Zauważył,  że  Zamawiający  uznał  zasadność  odwołania,  choć  nie  wzywał 

Przystępującego do usunięcia podnoszonych w odwołaniu nieścisłości w trybie art. 26 ust 3 

pzp,  do 

czego  zobowiązuje  go  ustawa  pzp,  gdyż  Przystępujący  nie  był  w  tym  zakresie 

wzywany do uzupełnienia dokumentów.  

Biorąc pod uwagę, że Izba wydając wyrok bierze stan rzeczy ustalony w toku sprawy, 

złożył  dokumenty,  które  –  jak  zadeklarował  –  zostałyby  złożone  Zamawiającemu,  gdyby 

wezwał Przystępującego w trybie art. 26 ust. 3 pzp do uzupełnienia braków, które podniósł 

Odwołujący w odwołaniu: 

kartę katalogową w języku angielskim oraz w języku polskim, 

oświadczenie producenta w języku angielskim wraz z tłumaczeniem 

– potwierdzające parametry dla oferowanego modułu SA320-60M; 

dokument  rejestrowy  dla producenta  w  języku angielskim  wraz  z  tłumaczeniem  na język 

polski; 

oświadczenie  dystrybutora  tego  producenta  na  terenie  Polski,  że  moduły  Sinosola 

SA320-

60M  spełniają  parametry  wymagane  przez  Zamawiającego,  a  wszelkie  nieścisłości 

związane z różnicami w kartach katalogowych są jedynie wynikaniem błędów w tłumaczeniu 

z  języka  angielskiego,  a  ponadto  karty  na  stronie  internetowej  mogą  różnić  się  od  kart 

przedkładanych  wykonawcy,  gdyż  poszczególne  modele  modułów  wykonywane  są 

różnych wersjach.  

Wyjaśnił,  że  z  uwagi  na  postęp  technologiczny,  jak  i  długotrwałą  współpracę 

producentem  za  pośrednictwem  jego  dystrybutora  zwraca  się  do  producenta  o  produkt, 

który  będzie  spełniał  parametry  wymagane  w  danym  postępowaniu,  a  producent  jest 

stanie zmodyfikować seryjnie produkowane moduły na potrzeby Przystępującego. 

Wskazał,  że karty  katalogowe,  które  Odwołujący  uznaje  za  właściwe  nie  są  kartami 

katalogowymi  producenta,  a  tłumaczeniami  kart  katalogowymi  dokonanymi  przez  jego 

dystrybutora, stąd mogły się pojawić rozbieżności. 

Zauważył,  że  charakter  karty  katalogowej  rożni  się  od  np.  certyfikatu 

potwierdzającego  ściśle  parametry  na  podstawie  przeprowadzonych  badań  empirycznych 

przez  stosowne  laboratorium,  gdyż  w  tym  przypadku  jest  to  oświadczenie  producenta, 


informacja  o  parametrach  produkowanych  urządzeń,  co  nie  oznacza,  że  parametry  te  nie 

mogą ulec modyfikacji.  

Ponadto  wskazał,  choć  nie  miało  to  jego  zdaniem  znaczenia  rozstrzygającego 

dla 

sprawy,  że  niektóre  z  informacji  w  tabeli  odwołania  nie  odzwierciedlają  parametrów 

wymaganych  w  tym  postępowaniu  (temperaturowy  współczynnik  –  powinno  być  0,04%/C 

tzn.  wart

ość  dodatnia)  lub  źle  zostały  przepisane  z  karty  katalogowej  (parametr  natężenie 

przy mocy znamionowej 

– powinno być 7,68 A). 

Przystępujący  ocenił  również  jako niezasadny  zarzut  dotyczący  rażąco  niskiej  ceny. 

W pierwszej kolejności zauważył, że dwie odrzucone oferty przez Zamawiającego zawierały 

cenę  niższą  niż  cena  oferty  Przystępującego,  z  kolei  oferta  Odwołującego  ma  cenę 

przekraczającą kwotę, którą Zamawiający przeznaczył na realizacje tego zamówienia. Jego 

zdaniem  r

ównież  wyjaśnienia  zostały  złożone  prawidłowo,  gdyż  w  szczególności  zawierają 

kalkulację  realizacji  zamówienia  popartą  oświadczeniami  producentów  lub  dystrybutorów 

potwierdzających  współprace  z  Przystępującym,  co  wskazuje  na  możliwość  zaoferowania 

konkurencyjnych  cen. 

Podkreślił,  że  Zamawiający  pierwotnie  uznał  te  wyjaśnienia 

za 

wystraczające. 

Po  przeprowadzeniu  rozp

rawy  z  udziałem  Zamawiającego  i  Przystępującego, 

uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy,  jak  również  biorąc  pod  uwagę 

oświadczenia i  stanowiska  wyrażone  ustnie na  rozprawie i  odnotowane w  protokole, 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Z art. 179 ust. 1 pzp wynika, że odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia 

odwołania,  gdy  ma  (lub  miał)  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę 

w wyniku naruszenia przez 

zamawiającego przepisów ustawy. 

W  ocenie  Izby  Odwołujący  wykazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego 

za

mówienia,  skoro  jest  wykonawcą,  który  złożył  w  nim  ofertę.  Odwołujący  może  również 

ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami przepisów ustawy 

pzp 

dotyczącymi  zaniechania  odrzucenia  oferty  Przystępującego,  gdyż  uniemożliwia  mu  to 

uzyskanie przedmioto

wego zamówienia, na co mógłby w przeciwnym razie liczyć. 

{rozstrzygnięcie zarzutów z pkt 1. i 2. listy zarzutów} 

Izba ustali

ła następujące okoliczności jako istotne: 

W  odwołaniu  nie  sprecyzowano,  na  czym  konkretnie miałoby  polegać  niewykazanie 


przez FlexiPower spełniania warunku udziału w  postępowaniu określonego w pkt 5.1.2. pkt 

3)  lit.  b  s.i.w.z.,  gdyż  nawet  nie  podano  –  poza  ogólnikowym  wskazaniem,  że  dotyczy  on 

dysponowania  osobami  posiadającymi  określone  kwalifikacje  i  doświadczenie  –  treści  tego 

warunku.  Tym  bardziej  nie  wiadomo,  na  czym  miałoby  polegać  wprowadzenie  w  błąd 

Zamawiającego  przez  FlexiPower  przy  potwierdzaniu  spełnienia  takiego  warunku.  Ponadto 

Odwołujący  sam  wskazał  odwołaniu,  że  ma  wątpliwości  co  do  informacji  podanych  przez 

FlexPower, a zatem sam nie jest pewien, a tym bardziej nie przedstawił żadnych dowodów, 

do czego był zobligowany z mocy art. 190 ust. 1 pzp. 

Karta 

katalogowa 

jęz. 

polskim 

(pobrana 

ze 

strony 

internetowej 

www.sinosola.com.pl)

, którą  Odwołujący  uważa  za oryginalną  kartę katalogową  producenta 

Sinosola), 

dotyczy  sześciu  modeli  monokrystalicznych  modułów  fotowoltaicznych 

60-ogniwowych  o  oznaczeniach:  SA300-60M,  SA305-60M,  SA310-60M,  SA315-60M, 

SA320-60M i SA325-60M. 

Karta  katalogowa  w  jęz.  polskim,  którą  FlexiPower  złożyło  Zamawiającemu 

w odpowiedzi  na  pkt  4.  skierowanego  przez  niego  w  trybie  art.  26  ust.  1  pzp  wezwania 

do 

złożenia dokumentów, dotyczyła wyłącznie modelu o oznaczeniu SA320-60M. 

Ponieważ  producentem  tych  monokrystalicznych  modułów  fotowoltaicznych  jest 

Yuhuan  Sinosola  Science  &  Technology  Co.  L

td.  z  siedzibą  w  Yuhuan  w  Chinach  {dalej 

skrócie:  „Sinsola”},  oryginalne  karty  katalogowe  są  w  języku  chińskim  lub  angielskim, 

wersja  polska  jest  wynikiem  ich  tłumaczenia,  przy  czym  nie  można  wykluczyć, 

że w procesie tłumaczenia pojawią się błędy. 

Przede wszystkim nie zostało podważone twierdzenie Przystępującego, które poparł 

złożonymi  na  rozprawie  pisemnymi  oświadczeniami,  zarówno  powyżej  wskazanego 

producenta, jak i jego polskiego dystrybutora, Afore Polska sp. z o.o. z siedzibą w Gorlicach 

{dalej:  „Afore”},  że  poszczególne  modele  modułów  mogą  zostać  wykonane  w  różnych 

wersjach, które  mogą różnić  się szczegółowymi  parametrami,  dostosowanymi  do  wymagań 

danego  klienta  końcowego.  Natomiast  Odwołujący  nie  przedstawił  w  tym  zakresie 

do 

zamknięcia rozprawy dowodów przeciwnych, do czego był zobowiązany na mocy art. 190 

ust. 1 pzp. 

W  zakresie  dysponowania  przez  FlexiPower  potencjałem  osobowym  i  technicznym 

(sprzętem i narzędziami) wymaganym na potrzeby tego zamówienia Odwołujący ograniczył 

się  do  wyrażenia  tym  zakresie  wątpliwości,  nie  precyzując  przy  tym,  co  dokładnie  było 

wymagane w ramach warunków udziału w postępowaniu dotyczących zdolności technicznej i 

zawodowej  i  na  czym  konkretnie  miałoby  polegać  niespełnienie  tych  warunków  przez 

FlexiPower. 


Izb

a stwierdziła, że zarzuty związane z wykluczeniem FlexiPower są niezasadne. 

W  aktualnie  obowiązującym  art.  24  ust.  1  pkt  16  i  17  pzp  określono, 

że z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który w wyniku: 

– zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy 

przedstawieniu  informacji,  że  nie  podlega  wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału 

postępowaniu  lub  obiektywne  i  niedyskryminacyjne  kryteria,  zwane  dalej  „kryteriami 

selekcji”,  lub  który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych 

dokumentów {pkt 16}; 

–  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd 

zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia {pkt 17}. 

Powyższe  przepisy  stanowią  implementację  do  krajowego  porządku  prawnego 

określonych w art. 57 ust. 4 lit. h oraz i (in fine) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 

2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 

2004/18/WE (Dz. U. UE L 94, 28.3.2014, p. 65

–242) podstaw wykluczenia w następujących 

sytuacjach: 

– jeżeli wykonawca był winny poważnego wprowadzenia w błąd przy dostarczaniu informacji, 

które wymagane były do weryfikacji braku podstaw wykluczenia lub do weryfikacji spełnienia 

kryteriów  kwalifikacji,  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  dokumentów 

potwierdzających wymaganych na mocy art. 59 {lit. i}; 

–  jeżeli  wykonawca  podjął  kroki,  aby  wskutek  zaniedbania  przedstawić  wprowadzające 

błąd  informacje,  które  mogą  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  w  sprawie  wykluczenia, 

kwalifikacji lub udzielenia zamówienia {lit. h in fine} 

Należy przyjąć, że obecnie obowiązujące przepisy, tak jak poprzednio obowiązujący 

art.  24  ust.  2  pkt  3  pzp,  nie  ustalają  jakiegoś  szczególnego  rozumienia  „prawdy” 

lub 

„nieprawdy”  w  odniesieniu  do  informacji  składanych  przez  wykonawców  w  toku 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Wobec  tego  adekwatny  pozostaje 

{na 

co  Krajowa  Izba  Odwoławcza  wskazała  uprzednio  w  uzasadnieniu  wyroku  z  6  kwietnia 

2010  r.  sygn.  akt  KIO/UZP  372/10}  pogląd  Sądu  Najwyższego  wyrażony  w  uzasadnieniu 

wyroku  z  5  kwietnia  2002  r.  sygn.  akt  II  CKN  1095/99  (opubl.  Orzecznictwo  Sądu 

Najw

yższego Izba Cywilna rok 2003, Nr 3, poz. 42): Pojęcia „prawda”, „prawdziwy”, bądź ich 

zaprzeczenia występują w Prawie prasowym w art. 6 ust. 1, art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 31 pkt 1 

i  

art.  41,  a  także  wielokrotnie  w  innych  aktach  normatywnych,  a  wśród  nich  w  kodeksie 

cywilnym (np. art. 780 § 1, art. 834, 815 § 3), w kodeksie postępowania cywilnego (np. art. 3, 

103 § 2, art. 252, 253. 254 § 1 i 2, art. 268, 304, 333 § 2, art. 339 § 2, art. 485 § 2, art. 913 § 


2,  art.  1045),  w  kodeksie  karnym  (np.  art.  132,  213  §  1,  2  i  3,  art.  303  §  1,  art.  312)  oraz 

kodeksie postępowania karnego (np. art. 2 § 2, art. 188 § 1 i art. 190 § 1). We wszystkich 

tych przypadkach pojęcie „prawda” rozumiane jest tak, jak w języku potocznym, a więc jako 

zgodność  (adekwatność)  myśli  (wypowiedzi  –  w  znaczeniu  logicznym)  z  rzeczywistością 

(z 

„faktami” i „danymi”). Odpowiada to – na gruncie filozoficznym – tzw. klasycznej koncepcji 

prawdy. W tym sensie wypowiedź o rzeczywistości jest prawdziwa tylko wtedy, gdy głosi tak, 

jak jest w rzeczywistości. 

Skoro Odwołujący nie był w stanie nawet sprecyzować, na czym konkretnie miałoby 

polegać  wprowadzenie  przez  FlexiPower  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego 

niedbalstwa  Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu  oraz  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  –  zarzut  naruszenia  przez 

Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 16 pzp należało uznać za oczywiście bezzasadny. 

Z kolei  ponieważ  nie  zostało  wykazane  przez  Odwołującego,  że  zaoferowany  przez 

FlexiPower  moduł  fotowoltaiczny  obiektywnie  nie  może  spełniać  wszystkich  parametrów 

opisu  pr

zedmiotu  zamówienia  lub  że  FlexiPower  wprowadziło  w  błąd  Zamawiającego 

przedstawiając  kartę  katalogową  nieodpowiadającą  oryginalnej  karcie  katalogowej 

producenta, za niezasadny również należało uznać zarzut naruszenia przez Zamawiającego 

art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp. 

{rozstrzygnięcie zarzutów z pkt 3. i 4. listy zarzutów} 

Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne : 

W  pkt  6.4.  ppkt  3  s.i.w.z.  Zamawiający  określił,  że  przed  udzieleniem  zamówienia 

wezwie wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w celu wykazania 

spełnienia  przez  oferowane  dostawy  wymagań  przez  niego  określonych  następujących 

dokumentów: 

a) karty katalogowej oferowanego systemu montażowego zawierającej parametry techniczne 

w języku polskim, 

b) kart katalogowych 

oferowanych systemów PV, 

c)  aktualne  certyfikaty  CE  dopuszczające  produkt  lub  urządzenie  do  obrotu  na  obszarze 

Europy. 

Niesporne  było,  że  karta  katalogowa  złożona  przez  FlexiPower  na  wezwanie 

Zamawiającego  w  trybie  art.  26  ust.  1  pzp  nie  potwierdziła  spełniania  przez  oferowany 

moduły  fotowoltaiczne  wymagań  Zamawiającego,  czyli  parametrów  opisu  przedmiotu 

zamówienia w zakresie wskazanych w odwołaniu parametrów, tj.: 


wykonania modułów w technologii PERC, 

utraty wydajności w ciągu 12 lat nie większej niż 10%, 

3)  mocy znamionowej (szczytowej P

max

) wg NOCT 

nie mniejszej niż 245 Wp, 

długości przewodów doprowadzających prąd nie mniejszej niż 1000 mm, 

wzmocnienia  narożników  aluminiowej  ramy  wyposażonej  w  otwory  odprowadzające 

wodę i nieczystości z powierzchni modułów. 

Niesporne  było  również,  że  w  powyższym  zakresie  Zamawiający  nie  wzywał 

FlexiPower do 

uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 pzp. 

Natomiast  w 

odniesieniu  do  parametru  elektrycznego  natężenia  przy  mocy 

znamionowej  (I

mp

)  wg  NOCT,  który  miał  mieścić  się  przedziale  6-9  A,  zarówno  z  karty 

katalogowej złożonej Zamawiającemu przez FlexiPower, jak i z karty katalogowej uzyskanej 

przez Odwołującego wynika, że dla modelu o oznaczeniu SA320-60M parametr ten wynosi 

7,68 A, a nie jak wpisano w odwołaniu 9,38 A. 

Wobec braku wyjaśnienia w treści odwołania, jakie konkretnie 4 parametry {nie licząc 

cech z pkt 1) i 5) powyżej}, miałyby zostać niepotwierdzone, Izba na podstawie analizy tabeli 

zamieszczonej  w  odwołaniu  przyjęła,  że  chodzi  o  parametry  z  pkt  2)-4)  powyżej 

{z 

uwzględnieniem  powyżej  wskazanego  błędu  w  ustaleniach  poczynionych  w  odwołaniu}. 

szczególności Izba nie uznała za objęty tak sprecyzowanymi zarzutami: wymiarów modułu 

(zwłaszcza  wobec  treści  adnotacji  zamieszczonej  przez  Odwołującego)  i  poz.  „Inne 

d

okumenty  wymagane  dla  każdego  modułu”  –  „Flash  test,  test  EL”,  gdyż  zamieszczona 

tabeli odwołania adnotacja „brak informacji o flash test” jest enigmatyczna i nie jest jasne, 

jak się ma do opisu wymagania sformułowanego przez Zamawiającego.  

Jednocześnie,  wobec  braku  twierdzeń  i  dowodów  przeciwnych  ze  strony 

Odwołującego,  należało  przyjąć,  że  złożona  przez  FlexiPower  karta  katalogowa,  z  której 

wynikało  niespełnianie  powyższych  {dotyczy  pkt  2)-5)}  parametrów  opisu  przedmiotu 

zamówienia, nie odpowiada (na skutek błędów w tłumaczeniu) oryginalnej karcie katalogowej 

w języku angielskim, względnie nie odzwierciedla parametrów modułu o oznaczeniu modelu 

SA320-

60M w wersji zmodyfikowanej przez jego producenta adekwatnie do wymagań opisu 

przedmiotu zamówienia w tym postępowaniu. 

Jednakże Izba nie mogła wziąć pod uwagę w ramach stanu rzeczy ustalonego w toku 

postępowania,  o  którym  mowa  w  art.  191  ust.  2  pzp,  złożonych  na  rozprawie  przez 

Przystępującego  karty  katalogowej  i  oświadczenia  producenta  SinoSola,  które  miałyby 

zostać złożone Zamawiającemu, gdyby wystosował do FlexiPower wezwanie w trybie art. 26 

ust. 3 pzp, gdyż Zamawiający zaniechał takiej czynności, co stało się przedmiotem jednego 

z  

zarzutów odwołania, a w konsekwencji wadliwie dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty, 

którego  do  zamknięcia  rozprawy  nie  unieważnił.  W  konsekwencji  nie  sposób  również 


antycypować, jak te dokumenty zostałyby ocenione przez Zamawiającego, który do tego celu 

powołał  komisję  przetargową.  Przede  wszystkim  posiedzenie  i  rozprawa  przed  Izbą 

ramach postępowania odwoławczego prowadzonego przed Izbą nie są fazą postępowania 

o udzielenie zamówienia prowadzonego przez Zamawiającego.  

Izb

a stwierdziła, że alternatywny zarzut dotyczący oferty FlexiPower jest zasadny. 

Izba  rozważyła,  z  uwzględnieniem  okoliczności  dotyczących  tej  sprawy,  zakres 

zastosowania art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp, który stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej 

treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 

87 ust. 2 pkt 3 pzp.  

Skład  orzekający  Izby  podziela  utrwalony  w  doktrynie  i  orzecznictwie  pogląd 

{wyrażony  również  w  orzeczeniach  przywołanych  w  odwołaniu},  że  zarówno  treść  s.i.w.z., 

jak i 

treść  oferty  stanowią  merytoryczne  postanowienia  oświadczeń  woli  odpowiednio: 

zamawiającego, który w szczególności przez opis przedmiotu zamówienia precyzuje, jakiego 

świadczenia  oczekuje  po  zawarciu  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  oraz 

wykonawcy, który zobowiązuje się do wykonania tego świadczenia w razie wyboru złożonej 

przez  niego  oferty  jako  najkorzystniejszej.  Wobec  tego 

–  co  do  zasady  –  porównanie 

zaoferowanego przez wykonawcę świadczenia z opisem przedmiotu zamówienia, sposobem 

i  terminem  jego  realizacji  wymaganymi  przez  zamawiającego,  przesądza  o  tym,  czy  treść 

z

łożonej oferty odpowiada treści s.i.w.z. – jest z nią zgodna.  

Aby  zapewnić  możliwość  sprawdzenia  zgodności  treści  oferty  z  treścią  s.i.w.z., 

ustawa  pzp  z  jednej  strony  obliguje  zamawiającego,  aby  prowadził  całe  postępowanie 

udzielenie zamówienia w formie pisemnej (art. 9 ust. 1 pzp), w tym przekazał i udostępnił 

specyfikację  istotnych  warunków  zamówienia  (art.  37  ust.  2  pzp),  która  ma  zawierać 

szczególności  opis  przedmiotu  zamówienia,  określenie  terminu  wykonania  zamówienia, 

istotne warunki umowy w sp

rawie zamówienia publicznego oraz opis sposobu przygotowania 

ofert (art. 36 ust. 1 pkt 3, 4, 10 i 16 pzp). Z drugiej strony przepisy zastrzegają pod rygorem 

nieważności dla oferty składanej przez wykonawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia 

publicznego 

formę  elektroniczną  opatrzoną  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym 

(art. 

10a  ust.  5  pzp)  {w  poprzednim  stanie  prawnym  była  to  forma  pisemna  pod  rygorem 

nieważności}, a treść takiej oferty musi odpowiadać treści specyfikacji (art. 82 ust. 3 pzp). 

W  dokt

rynie  i  orzecznictwie  przyjmuje  się  również,  że  rozumienie  terminu  oferta 

należy  opierać  na  art.  66  §  1  Kodeksu  cywilnego,  zgodnie  z  którym  jest  nią  oświadczenie 

drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Z uwagi 

na 

odpłatny charakter zamówień publicznych, nieodzownym elementem treści oferty będzie 


zawsze  określenie  ceny  za  jaką  wykonawca  zobowiązuje  się  wykonać  zamawiane 

świadczenie.  W  pozostałym  zakresie  to  zamawiający  określa  w  s.i.w.z.  wymagany 

od wykonawcy  zakr

es  i  sposób  konkretyzacji  oświadczenia  woli,  który  będzie  podstawą 

dla 

oceny zgodności treści złożonej oferty z merytorycznymi wymaganiami opisu przedmiotu 

zamówienia.  W  szczególności  zamawiający  może  wymagać  skonkretyzowania  producenta 

i oznaczenia indywi

dualizującego przedmiot oferty. 

W  konsekwencji  nie  tylko  treść  wynikająca  explicite  ze  złożonej  oferty,  ale  również 

nieskonkretyzowanie jej treści przez wykonawcę w sposób lub w zakresie wymaganym przez 

zamawiającego,  może  być  podstawą  do  stwierdzenia  niezgodności  oferty  z  treścią  s.i.w.z.. 

gdyż  –  co  do  zasady  –  niedopuszczalne  jest  precyzowanie  i  poprawianie  treści  złożonej 

oferty,  w  szczególności  z  uwagi  za  naczelne  zasady  równego  traktowania  wykonawców 

i zachowania uczciwej konkurencji.  

W  zakresie  zas

tosowania  przesłanki  odrzucenia  oferty  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  pzp 

mieści się bowiem również sporządzenie oferty w inny sposób, niż żądał tego zamawiający, 

ile niezgodność taka dotyczy elementów treści oferty w aspekcie formalnym i materialnym, 

choć nie może tu chodzić wyłącznie o niezgodność sposobu spełnienia tych aspektów {por. 

J.  Pieróg  w:  Prawo  zamówień  Publicznych.  Komentarz,  wyd.  C.H.  Beck,  Warszawa  2009}. 

Innymi  słowy  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  s.i.w.z.  może  polegać  na  sporządzeniu 

i przed

stawieniu  oferty  w  sposób  niezgodny  z  wymaganiami  specyfikacji,  z  zaznaczeniem, 

że chodzi  tu  o  wymagania  s.i.w.z.  dotyczące  sposobu  wyrażenia,  opisania  i  potwierdzenia 

zobowiązania  (świadczenia)  ofertowego,  a  więc  wymagania,  co  do  treści  oferty,  a  nie 

wyma

gania co do jej formy, które również zamieszczane są w s.i.w.z. {por. np. uzasadnienie 

wyroku Izby z 13 listopada 2013 r. sygn. akt KIO 2478/13}. 

W  ramach  wymaganego  od  wykonawcy  sposobu  potwierdzenia  treści  oferty  mieści 

się  również  oparte  na  art.  25  ust.  1  pkt  2  pzp  żądanie  przez  zamawiającego  oświadczeń 

lub 

dokumentów  potwierdzających  spełnianie  jego  wymagań  (określonych  w  s.i.w.z.)  przez 

oferowane  dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane.  Niezamknięty  katalog  tych  dokumentów 

został  określony  w  § 6  rozporządzenia  Ministra Rozwoju z  dnia 26  lipca  2016  r.  w  sprawie 

rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu 

udzielenie  zamówienia  (Dz.U.  poz.  126)  {dalej:  „rozporządzenie”}.  Dokumenty  te  co  do 

zasady należy rozpatrywać jako kwalifikowaną formę potwierdzenia zgodności oferowanego 

świadczenia  z  wymaganym  przez  zamawiającego.  Zadeklarowana  przez  wykonawcę  treść 

oferty  musi  w  takim  przypadku  dodatkowo  znaleźć  potwierdzenie  w  dokumentach 

pochodzących  co  do  zasady  od  niezależnego  od  wykonawcy  podmiotu  zewnętrznego 

(co 

wprost wskazano przy określeniu rodzaju dokumentów wyliczonych w § 13 ust. 1 pkt 2-5 

rozporządzenia),  względnie  w  próbkach,  opisach,  fotografiach,  planach,  projektach, 


rysunkach,  modelach,  wzorach,  programach  komputerowych  oraz  innych  podobnych 

materiałach, których autentyczność musi zostać poświadczona przez wykonawcę na żądanie 

zamawiającego  (rodzaje  środków  dowodowych  wymienione  w  §  13  ust.  1  pkt  1 

rozporządzenia). 

W  konsekwencji  brak  takiego  kwalifikowanego  potwierdze

nia  również  jest  podstawą 

do  odrzucenia  oferty  jako  niezgodnej  z  treścią  s.i.w.z.,  co  przejawiać  się  może  zarówno 

w aspekcie  formalnym 

–  niezgodności  z  postanowieniem  formułującym  żądanie  złożenia 

takich  dokumentów,  jak  i  przede  wszystkim  materialnym  –  niewykazaniu  zgodności 

oferowanych produktów z wymaganiami zamawiającego w zakresie parametrów, które miały 

znaleźć  potwierdzenie  w  tych  dokumentach.  Innymi  słowy  niezłożenie  dokumentu,  który 

będzie potwierdzał treść oferty skutkuje odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 

ustawy  pzp  jako  nieodpowiadającej  treści  specyfikacji,  co  jednak  musi  być  poprzedzone 

umożliwieniem uzupełnienia dokumentu dotkniętego brakiem w trybie art. 26 ust. 3 pzp. 

Z  art.  26  ust.  3  pzp  wynika  bowiem,  że  jeżeli  wykonawca  nie  złożył  dokumentów 

potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1  pzp  (czyli  również 

dokumentów, o których mowa pkt 2, o które chodzi w tej sprawie) lub są one niekompletne, 

zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa 

do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez 

siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia 

wyjaśnień  oferta  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  albo  konieczne  byłoby  unieważnienie 

postępowania. 

O  ile  zatem  w  ustalonych  powyżej  okolicznościach  odrzucenie  oferty  FlexiPower 

na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp należy uznać za przedwczesne, o tyle Zamawiający nie 

miał  podstaw  faktycznych,  aby  dokonać  wyboru  tej  oferty,  gdyż  złożona  na  jego  wezwanie 

trybie  art.  26  ust.  1  pzp  karta  katalogowa  nie  potwierdzała  spełniania  wszystkich 

parametrów  opisu  przedmiotu  zamówienia.  Ponieważ  Zamawiający  nie  wzywał  w  tym 

zakresie  do  uzupełnienia  dokumentów,  potwierdził  się  alternatywny  zarzut  odwołania 

dotyczący naruszenia art. 26 ust. 3 pzp.  

Biorąc  pod  uwagę  oświadczenie  Przystępującego,  że  na  wezwanie  w  trybie  art.  26 

ust.  3  pzp  złożyłby  dokumenty,  które  przekazał  Zamawiającemu  jako  odpisy  dokumentów 

złożonych  przed  Izbą  na  rozprawie,  Zamawiający  może  po  unieważnieniu  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  i  wystosowaniu  takiego  wezwania,  wziąć  je  pod  uwagę,  np. 

zakreślając  FlexiPower  termin  do  uzupełnienia  dokumentów  z  zastrzeżeniem,  że  w  razie 

niezłożenia innych dokumentów weźmie pod uwagę dokumenty już otrzymane na rozprawie. 

Wskazać  również  należy,  że  termin  „karta  katalogowa”  nie  ma  prawnie 

zdefiniowanego  znaczenia,  natomiast  zwykle  rozumie  się  przez  to  zbiór  informacji 


pochodzących  od  producenta  lub  innego  podmiotu  wprowadzającego  do  obrotu  na  temat 

parametrów  technicznych  lub  innych  właściwości  produktu.  Stąd  w  zakresie,  w  jakim  karta 

nie  obejmuje  informacji  dotyczących  parametrów  lub  cech  wymaganych  w  tym 

postępowaniu,  za  dopuszczalne  należy  uznać  oświadczenie  uzupełniające  złożone  przez 

któryś  z  tych  podmiotów,  zwłaszcza  w  sytuacji,  gdy  przedmiot  oferty  obejmuje  produkt 

specjalnie zmodyfikowany na potrzeby tego zamówienia. 

{rozstrzygnięcie zarzutu z pkt 5. listy zarzutów} 

Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne : 

W  postępowaniu  złożono  oferty  z  następującymi  cenami  (uszeregowanymi 

od 

najwyższej  do  najniższej):  1)  8.992.466,90  zł  (Eko-Solar),  2)  6.569.063,51  zł 

(FlexiPower),  3)  5.603.891,32  zł,  4)  5.279.316,40  zł,  co  oznacza,  że  średnia  arytmetyczna 

cena 

wszystkich  złożonych  ofert  wyniosła  6.611.184,53  zł,  przy  czym  Zamawiający  podał 

bezpośrednio  przed  otwarciem  ofert,  że  na  sfinansowanie  tego  zamówienia  zamierza 

przeznaczyć 8.656.906,37 zł. 

Pismem  z  5  sierpnia  2020  r.  Zamawiający  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  pzp 

wystosował  do  FlexiPower  wezwanie,  wskazując,  że  ponieważ  powziął  wątpliwość  co  do 

możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi 

s.i.w.z.  za  zaproponowaną  cenę,  prosi  o  wyjaśnienie  i  przedstawienie  ewentualnych 

dowodów potwierdzających możliwość wykonania zamówienia za cenę wskazaną w ofercie. 

Pismem z 11 sierpnia 2020 r. FlexiPower udzieliło wyjaśnień, w których powołało się 

na  takie  czynniki  umożliwiające  obniżenie  kosztów  realizacji  zamówienia,  jak  optymalizacja 

zatrudnienia,  optymalizacja  cen  zakupu  materiałów  i  posiadanie  zaplecza  serwisowego 

na 

terenie  woj.  pomorskiego,  a  także  przedstawiło  uproszczoną  kalkulację  kosztów 

wykonania  zamówienia  odrębnie  dla  każdej  z  instalacji  z  rozbiciem  na  koszty  zakupu 

posz

czególnych  elementów  składowych  oraz  kosztów  montażu  i  uruchomienia,  popartą 

oświadczeniami  trzech  dostawców  kluczowych  elementów  potwierdzającymi  współpracę 

na 

potrzeby realizacji tego zamówienia. 

Reasumując,  wezwanie  Zamawiającego  nie  precyzowało  żadnych  konkretnych 

wątpliwości,  a  wręcz  zostało  oparte  na  innej  niż  art.  90  ust.  1  i  1a  ustawy  pzp  podstawie 

prawnej,  z  drugiej  strony  w  ramach  wyjaśnień  przedstawiona  została  kalkulacja  realizacji 

zamówienia,  jak  należało  wywnioskować,  oparta  na  cenach  dostawców  kluczowych 

elementów  instalacji,  którzy  potwierdzili  swoją  współpracę  na  potrzeby  wykonania  tego 

zamówienia. 


Odwołanie  nie  zawiera  żadnego  alternatywnego  i  popartego  dowodami  wyliczenia 

kosztów  realizacji  tego  zamówienia,  a  jedynie  ogólnikowe  zakwestionowanie  złożonych 

wyjaśnień,  przy  czym  Odwołujący  nie  znał  treści  kalkulacji  objętych  przez  FlexiPower 

tajemnicą  przedsiębiorstwa  i  bez  wnoszenia  o  ich  odtajnienie  zdecydował  się  na  stawianie 

zarzutów w ciemno.  

Izb

a stwierdziła, że zarzut związany z ceną oferty FlexiPower jest niezasadny. 

Odwołujący bezzasadnie domaga się odrzucenia wybranej oferty na podstawie art. 89 

ust.  1  pkt  4  w  zw.  z  art.  90  ust.  3  pzp

, gdyż  w  udzielonych  Zamawiającemu wyjaśnieniach 

Przystępujący  adekwatnie  do  wezwania  wykazał,  że  jego  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej 

ceny  w  stosunku  do  przed

miotu  zamówienia,  zgodnie  ze  spoczywającym  na  nim  w  tym 

zakresie ciężarem dowodu. 

Zgodnie z Art. 90 ust. 1 pzp j

eżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części 

składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzą 

wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie 

wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, 

zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia c

eny lub kosztu, w szczególności w zakresie: 1) oszczędności metody wykonania 

zamówienia,  wybranych  rozwiązań  technicznych,  wyjątkowo  sprzyjających  warunków 

wykonywania 

zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy,  oryginalności  projektu  wykonawcy, 

kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa 

od minimalnego  wynagrodzenia 

za  pracę  albo  minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych 

na po

dstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu 

za  pracę  (Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  2177);  2)  pomocy  publicznej  udzielonej  na  podstawie 

odrębnych  przepisów;  3)  wynikającym  z  przepisów  prawa  pracy  i  przepisów 

o zabezpieczeniu 

społecznym,  obowiązujących  w  miejscu,  w  którym  realizowane  jest 

zamówienie;  4)  wynikającym  z  przepisów  prawa  ochrony  środowiska;  5)  powierzenia 

wykonania części zamówienia podwykonawcy. 

Art. 90 ust. 1a pzp stanowi, że w przypadku gdy cena całkowita oferty jest niższa o co 

najmniej  30%  od:  1)  wart

ości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów 

usług,  ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania  zgodnie  z  art.  35  ust.  1  i  2  lub  średniej 

arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert,  zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie 

wyjaśnień,  o  których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z  okoliczności 

oczywistych, 

które  nie  wymagają  wyjaśnienia;  2)  wartości  zamówienia  powiększonej 

o nale

żny podatek od towarów i usług, zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które 


nastąpiły  po  wszczęciu  postępowania,  w  szczególności  istotnej  zmiany  cen  rynkowych, 

zamawiający może zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1. 

Według  normy  zawartej  w  art.  90  ust.  2  pzp  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie 

zawiera 

rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. 

Art. 90 ust. 3 pzp stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył 

wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, 

że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Z kolei 

zgodnie z  art.  89  ust.  1 pkt  4  pzp zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  zawiera  rażąco  niską 

cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Ponadto  na  mocy  art.  190  ust.  1a  pkt  1  pzp  ciężar  dowodu,  że  oferta  nie  zawiera 

rażąco  niskiej  ceny,  spoczywa  na  wykonawcy,  który  ją  złożył,  jeżeli  jest  stroną  albo 

uczestni

kiem postępowania odwoławczego. 

W pierwszej kolejności należy rozważyć co oznacza „rażąco niska cena”. Jak trafnie 

wskazano w  wyroku Sądu Okręgowego  w  Katowicach  z  28 kwietnia 2008  r.  (sygn.  akt XIX 

Ga 128/08) przepisy ustawy pzp nie określają definicji pojęcia rażąco niskiej ceny. Punktem 

odniesienia  do  jej  określenia  jest  przedmiot  zamówienia  i  przyjąć  można,  że cena  rażąco 

niska  to  taka,  która  jest  nierealistyczna,  niewiarygodna  w  porównaniu  do  cen  rynkowych 

podobnych zamówień i ewentualnie innych ofert złożonych w toku postępowania o udzielenie 

zamówienia publicznego. 

Przy  braku  takiej  legalnej  definicji  „rażąco  niskiej  ceny”  orzecznictwo  sądów 

okręgowych  oraz  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  a  wcześniej  orzecznictwo  arbitrażowe, 

wypracowało  pewne  cząstkowe  lub  opisowe  rozumienie  tego  pojęcia.  I  tak  w  wyroku  Izby 

28  marca  2013  r.  (sygn.  akt  KIO  592/13)  zauważono,  że  o  cenie  rażąco  niskiej  można 

mówić wówczas, gdy oczywiste jest, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy 

przez  wykonawcę  byłoby  dla  niego  nieopłacalne.  Ponadto  w  wyroku  z  4  sierpnia  2011  r. 

(sygn.  akt  KIO  1562/11)  wskazano,  że  cena  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  będzie  ceną  odbiegającą  od  jego  wartości,  a  rzeczona  różnica  nie  będzie 

uzasadniona  obiektywnymi  względami  pozwalającymi  danemu  wykonawcy,  bez  strat 

finansowania  wykonania  zamówienia  z  innych  źródeł  niż  wynagrodzenie  umowne, 

zamówienie  to  wykonać.  W  podsumowaniu  stwierdzono,  że  cena  rażąco  niska  jest  ceną 

nierealistyczną, nieadekwatną do zakresu i kosztów prac składających się na dany przedmiot 

zamówienia,  zakładającą  wykonanie  zamówienia  poniżej  jego  rzeczywistych  kosztów 

i w 

takim sensie nie jest ceną rynkową, tzn. generalnie niewystępującą na rynku, na którym 

ceny  wyznaczane są m.in.  poprzez  ogólną  sytuację gospodarczą panującą w  danej  branży 

jej  otoczeniu  biznesowym,  postęp  technologiczno-organizacyjny  oraz  obecność 

funkcjonowanie uczciwej konkurencji podmiotów racjonalnie na nim działających. Podobnie 


według  powszechnie  przywoływanej  w  doktrynie  i  orzecznictwie  definicji  zawartej 

uzasadnieniu wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z 30 stycznia 2007 r. (sygn. akt XIX 

Ga  3/07)  o  cenie  rażąco  niskiej  można  mówić  wówczas,  gdy  oczywiste  jest,  że  przy 

zachowaniu  reguł  rynkowych  wykonanie  umowy  przez  wykonawcę  byłoby  dla  niego 

nieopłacalne.  Rażąco  niska  cena  jest  to  cena  niewiarygodna,  oderwana  całkowicie 

od 

realiów  rynkowych.  Przykładem  może  być  oferowanie  towarów  poniżej  kosztów  zakupu 

lub  wytworzenia  albo  oferowanie  usług  za  symboliczną  kwotę.  Natomiast  Sąd  Okręgowy 

Krakowie w uzasadnieniu wyroku z 23 kwietnia 2009 r. (sygn. akt XII Ga 88/09) wskazał 

następujące kryteria określające cenę rażąco niską: odbieganie całkowitej ceny oferty od cen 

obowiązujących na danym rynku w taki sposób, że nie ma możliwości realizacji zamówienia 

przy  założeniu  osiągnięcia  zysku;  zaoferowanie  ceny,  której  realizacja  nie  pozwala 

na 

utrzymanie  rentowności  wykonawcy  na  tym  zadaniu;  niewiarygodność  ceny  z  powodu 

oderwania jej od realiów rynkowych. 

Ponadto  w  opinii  prawnej  Urzędu  Zamówień  Publicznych  dotyczącej  ceny  rażąco 

niskiej  (opublikowanej  w  serwisie  internetowym  UZP)  zbieżnie  z  powyższym  wskazano, 

m.in.,  że  ustawa  pzp  wprowadzając  możliwość  odrzucenia  oferty  przez  zamawiającego 

powodu  rażąco  niskiej  ceny,  nie  precyzuje  jednak  tego  pojęcia.  Nie  definiują  go  również 

przepisy  dyrektyw  Unii  Europejskiej  będące  u  podstaw  przedmiotowej  regulacji.  Znaczenia 

tego wyrażenia nie wyjaśnia również orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. 

Mając na względzie cel przedmiotowej regulacji wydaje się, iż za ofertę z rażąco niską ceną 

można uznać ofertę z ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu do cen rynkowych 

podobnych  zamówień.  Oznacza  to  cenę  znacząco  odbiegającą  od  cen  przyjętych, 

wskazującą  na  fakt  realizacji  zamówienia  poniżej  kosztów  wytworzenia  usługi,  dostawy, 

roboty budowlanej. 

Pomimo  generalnej  adekwatności  powyższych  definicji,  występowanie  w  nich, 

po pierwsze 

–  nieostrych  terminów  definiujących  (takich  jak  „nierealistyczność”, 

„niewiarygodność”,  „nieadekwatność”,  „znaczne  odbieganie”  etc.),  po  drugie  –  terminów 

niewyraźnych  (takich  jak  „nieopłacalność”,  „koszt  wytworzenia”,  „rentowność  na  zadaniu”), 

powoduje,  że  mają  one  ograniczoną  przydatność  przy  rozstrzyganiu  konkretnych 

przypadków  wystąpienia  rażąco  niskiej  ceny.  W  szczególności  powyższe  definicje  nie 

wyjaśniają,  jakiego  rodzaju  koszty  przedsiębiorstwa  ma  pokrywać  cena  ofertowa  ani  nie 

wskazują  do  jakich  wskaźników  lub  progów  rentowności  postulat  opłacalności  ceny  się 

odnosi  (np.  w  jakim  stopniu  zaoferowana  cena  ma  wpływać  na  wynik  finansowy  całej 

jednostki  lub  jej  inne  wskaźniki  ekonomiczne,  chociażby  wskaźniki  płynności  finansowej). 

Wydaje  się,  że  co  do  zasady  rażąco  niską  będzie  cena  niepokrywająca  średniego 

jednostkowego  kosztu  zmiennego  wykonania,  czyli  pogarszająca  wynik  finansowy 


przedsiębiorstwa.  Zawsze  jednak  konieczne  jest,  aby  cena  oferty  była  rażąco  niska 

stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  a  dokładniej  –  jak  wynika  z  przywołanych  powyżej 

wypowiedzi  orzecznictwa  i  opinii  UZP 

–  jego  wartości  rynkowej.  W  konsekwencji  wartość 

rynkowa  przedmiotu  zamówienia,  obejmująca  jego  pełny  zakres  i  wszystkie  konieczne 

do 

jego  wykonania  nakłady  kosztowe,  ustalana  przez  porównanie  cen  występujących 

danej  branży  dla  określonego  asortymentu,  stanowić  będzie  punkt  odniesienia  dla  ceny 

rażąco niskiej.  

W  tej  spra

wie  zarówno  cena  oferty  Przystępującego  odbiegała  jedynie  o  25% 

od 

oszacowania  Zamawiającego,  a  jednocześnie  niemal  odpowiada  średniej  arytmetycznej 

cen wszystkich złożonych ofert, stąd skierowanie do FlexiPower wezwania, zresztą w trybie 

innego  przepisu  niż  art.  90  ust.  1  pzp,  należy  rozpatrywać  jako  przejaw  nadmiernej 

ostrożności Zamawiającego, gdyż wyłącznie w sytuacji nieudzielenia jakichkolwiek wyjaśnień 

miałby on podstawę prawną do odrzucenia oferty.  

W drugiej kolejności Izba uznała za celowe rozważenie ciężaru dowodu w przypadku 

zarzutu  dotyczącego  rażąco  niskiej  ceny  w  kontekście  granic  kognicji  Izby,  a  więc  relacji 

przepisów art. 190 ust. 1 i 1a oraz art. 192 ust. 7 pzp. 

Według  art.  190  ust.  1  pzp  strony  i  uczestnicy  postępowania  odwoławczego  są 

obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne, 

przy  czym  dowody  na  poparcie  swo

ich  twierdzeń  lub  odparcie  twierdzeń  strony  przeciwnej 

można przedstawiać do zamknięcia rozprawy. Jednakże zgodnie z art. 190 ust. 1a pzp ciężar 

dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy, który ją złożył, 

jeżeli jest stroną albo uczestnikiem postępowania odwoławczego (pkt 1), a jeżeli nie jest – na 

zamawiającym  (pkt  2).  Zdaniem  składu  orzekającego  Izby  powyższa  regulacja 

wprowadzająca  szczególny  rozkładu  ciężaru  dowodu  w  toku  postępowania  odwoławczego 

odniesieniu  do  rażąco  niskiej  ceny  oferty,  musi  być  odczytywana  w  powiązaniu 

poprzedzającym art. 190 ust. 1 pzp, a także z uwzględnieniem normy art. 192 ust. 7 pzp. 

Zgodnie z tym ostatnim przepisem Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie 

były zawarte w odwołaniu. Oznacza to, że niezależnie od  wskazania w odwołaniu przepisu, 

którego  naruszenie  jest  zarzucane  zamawiającemu,  Izba  jest  uprawniona  do  oceny 

prawidłowości zachowania zamawiającego (podjętych czynności lub zaniechania czynności), 

jedynie  przez  pryzmat  sprecyzo

wanych  w  odwołaniu  okoliczności  faktycznych  i  prawnych 

uzasadniających  jego  wniesienie.  Mają  one  decydujące  znaczenie  dla  ustalenia  granic 

kognicji  Izby  przy  rozpoznaniu  sprawy,  gdyż  konstytuują  zarzut  podlegający  rozpoznaniu. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  wielokrotnie  wypowiadała  się  w  tym  przedmiocie. 

szczególności w wyroku z 1 grudnia 2009 r. (sygn. akt KIO/UZP 1633/09) Izba wskazała, 

że zarzut odwołania stanowi wskazanie czynności lub zaniechanej czynności zamawiającego 


(arg.  z  art.  180  ust.  1  pzp)  oraz  oko

liczności  faktycznych i  prawnych uzasadniających jego 

wniesienie.  Trafność  takiego  stanowiska  została  potwierdzona  w  orzecznictwie  sądów 

okręgowych,  w  szczególności  w  wyroku  z  25  maja  2012  r.  (sygn.  akt  XII  Ga  92/12)  Sąd 

Okręgowy  w  Gdańsku  wywiódł,  że  Izba  nie  może  orzekać  co  do  zarzutów,  które  nie  były 

zawarte  w  odwołaniu,  przy  czym  stawianego  przez  wykonawcę  zarzutu  nie  należy 

rozpoznawać wyłącznie pod kątem wskazanego przepisu prawa, ale również jako wskazane 

okoliczności  faktyczne,  które  podważają  prawidłowość  czynności  zamawiającego  i  mają 

wpływ na sytuację wykonawcy. 

W  konsekwencji  o 

ile  dowody  na  mocy  art.  190  ust.  1  pzp  odwołujący  może 

przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy, o tyle okoliczności, z których chce wywodzić skutki 

prawne musi uprzednio z

awrzeć w odwołaniu, pod rygorem ich nieuwzględnienia przez Izbę 

z  uwagi  na  art.  192  ust.  7  pzp. 

Należy  bowiem  rozgraniczyć  okoliczności  faktyczne 

konstytuujące zarzut, czyli określone twierdzenia o faktach, z których wywodzone są skutki 

prawne,  od  dowodów  na  ich  poparcie.  Wprowadzony  w  art.  190  ust.  1a  pzp  szczególny 

rozkład  ciężaru  dowodu,  nie  zmienia  tego,  że  wpierw  muszą  zaistnieć  w  postępowaniu 

odwoławczym  fakty,  z  których  wywodzone  są  skutki  prawne.  Stąd  odwołanie,  które  inicjuje 

postępowanie  odwoławcze,  zawsze  musi  zawierać  okoliczności  uzasadniające  zarzucenie 

zamawiającemu naruszenia przepisów ustawy pzp, również gdy chodzi o art. 89 ust. 1 pkt 4 

lub art. 90 ust. 3 ustawy pzp. Przy czym nie może się to sprowadzać do samego twierdzenia, 

że cena oferty jest rażąco niska, czy też twierdzenia, że ocena wyjaśnień powinna prowadzić 

do takiej oceny, gdyż należy skonkretyzować okoliczności faktyczne, które w danej sprawie 

pozwalają na wyprowadzenie takiego wniosku.  

W  tej  sprawie  w  odwołaniu,  jak  to  powyżej  zrelacjonowano,  w  uzasadnieniu 

odwołania  tak,  a  nie  inaczej  opisano  okoliczności  faktyczne,  które  zdaniem  Odwołującego 

świadczą o tym, że Zamawiający nie miał podstaw, aby pozytywnie ocenić złożone na jego 

żądanie  przez  FlexiPower  wyjaśnienia.  W  szczególności  z  odwołania  nie  wynika,  aby  za 

cenę  oferty  określoną  przez  FlexiPower  obiektywnie  nie  dało  się  zrealizować  tego 

zamówienia.  

Wobec  tego  rozpozn

ając  sprawę  w  granicach  zarzutu  zawartego  w  odwołaniu,  Izba 

stwierdziła, że nie doszło do naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 pzp przez 

Zamawiającego, podzielając w pełni powyżej zrelacjonowane stanowisko Przystępującego. 

Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1, 2 i 3 pkt 1 

ustawy pzp 

– orzekła, jak w pkt 1. i 2. sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono – w pkt 3. sentencji – stosownie 

do jego wyniku, na 

podstawie art. 192 ust. 9 i 10 pzp, z uwzględnieniem art. 186 ust. 6 pkt 3 


lit. a i b pzp. w 

zw. z § 3 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 

r.  poz.  972) 

–  obciążając  kosztami  tego  postępowania,  na  które  złożył  się  wpis  uiszczony 

przez  Odwołującego  oraz  uzasadnione  koszty  Przystępującego  w  postaci  wynagrodzenia 

pełnomocnika  (na  podstawie  rachunku  przedłożonego  do  zamknięcia  rozprawy, 

ograniczeniem  jego  wysokości  do  kwoty  maksymalnej  wynikającej  z  §  3  pkt  2  lit.  b 

rozporządzenia),  Odwołującego  w  4/5  i  Przystępującego  w  1/5,  skoro  spośród  pięciu 

zasadniczych zarzutów odwołania potwierdził się tylko jeden.