Sygn. akt: KIO 2478/20
POSTANOWIENIE
z dnia 2
1 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu
21 października 2020 r., przed otwarciem
rozprawy,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29
września 2020 r. przez wykonawcę: AARSLEFF Sp. z o.o., Aleja Wyścigowa 6, 02-681
Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Miejska Giżycko,
al. 1 Maja 14, 11-
500 Giżycko,
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy:
AARSLEFF Sp. z
o.o., Aleja Wyścigowa 6, 02-681 Warszawa uiszczonej tytułem
wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Olsztynie.
Przewodniczący ………………………………
Sygn. akt: KIO 2478/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający, Gmina Miejska Giżycko, prowadzi postępowanie o udzielenie
z
amówienia publicznego pn.; „Przebudowa nabrzeża jeziora Niegocin od Kanału Giżyckiego
do molo poprzez „Przebudowę nabrzeża Międzyszkolnej Bazy Sportów Wodnych (MBSW)
przy ul. Nadbrzeżnej w Giżycku” w ramach projektu „Budowa i przebudowa infrastruktury
związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior
Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II i remontem śluzy „Guzianka I” / Etap IIA -
udrożnienie szlaku wodnego na Kanale Giżyckim, przebudowa nabrzeży jezior:
Mikołajskiego, Niegocin, Nidzkiego oraz brzegów rzeki Pisy", PRZEBUDOWA PIRSU NR 1”.
Zamawiający opublikował ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych w
dniu 21.09.2020r. pod nr 587647-N-
2020. Postępowanie zostało opublikowane na stronie
internetowej Zamawiającego dnia 21.09.2020 r.
Wykonawca
Aarsleff Spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie wniósł odwołanie wobec
czynności Zamawiającego w zakresie opisu przedmiotu zamówienia.
Odwołujący zarzucił naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.), zwanej dalej „Pzp”:
art. 29 ust. 1 i 2 Pzp
Odwołujący podniósł, że Zamawiający w sposób niepełny i nieprecyzyjny opisał
przedmiot zamówienia, nie uwzględniając wszystkich okoliczności i wymagań mogących
mieć wpływ na sporządzenie oferty, naruszając przy tym art. 29 ust. 1 Pzp, a zarazem
naruszając zasadę uczciwej konkurencji, o której mowa w art. 29 ust. 2 Pzp. Zgodnie z art.
29 ust. 1 Pzp przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za
pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Zamawiający podjął
jedynie próbę opisu przedmiotu zamówienia, jednak nie udostępnił dokumentacji projektowej
dla części robót objętych zamówieniem, a także pominął całkowicie okoliczności i
wymagania mające istotne znaczenie dla sporządzenia oferty, a w szczególności stan
faktyczny,
w jakim obecnie znajduje się cześć inwestycji objęta niniejszym postępowaniem,
w szczególności pomijając fakt i zakres dotychczas wykonanych już robót na Pirsie nr 1 w
związku z realizacją inwestycji pod nazwą „Przebudowa nabrzeża jeziora Niegocin od
Kanału Giżyckiego do molo poprzez „Przebudowę nabrzeża Międzyszkolnej Bazy Sportów
Wodnych (MBSW) przy ul. Nadbrzeżnej w Giżycku" w ramach projektu „Budowa i
przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach
wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II i remontem śluzy
„Guzianka I" /Etap IIA-udrożnienie szlaku wodnego na Kanale Giżyckim, przebudowa
nabrzeży jezior: Mikołajskiego, Niegocin, Nidzkiego oraz brzegów rzeki Pisy" - na podstawie
Umowy nr WPI.35.2019 z dnia 10.07.2019 r. zawartej w trybie przetargu nieograniczonego
(Ogłoszenie nr 537390-N-2019 z dnia 2019-04-15 r.). Inwestycja ta ostatecznie nie została
zrealizowana, z uwagi na odstąpienie wykonawcy od ww. Umowy zawartej z Zamawiającym,
po zrealizowaniu w części możliwych do wykonania robót na Pirsie nr 1 (rozbiórkowych,
zabezpieczających).
art. 31 Pzp oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września
2004r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji
technicznych wykonania i odbior
u robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-
użytkowego w szczególności Rozdziału 2 dotyczącego zakresu i formy dokumentacji
projektowej.
Odwołujący wskazał, że rolą Zamawiającego jest takie przygotowanie postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, aby było możliwe złożenie przez wykonawców
porównywalnych ofert. W tym zakresie istotne znaczenie ma opis przedmiotu zamówienia. W
przypadku zamówienia na roboty budowlane w formule „buduj" szczególne znaczenie ma w
tym zakresie dokumentacja projektowa pr
zekazywana przez zamawiającego wykonawcom.
Zgodnie bowiem z art. 31 ust. 1 Pzp,
zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty
budowlane za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i
odbioru robót budowlanych. Skoro to Zmawiający jest autorem tej dokumentacji, to na nim
spoczywa obowiązek sprawdzenia dokumentacji w celu wykrycia wszelkich błędów, jak
również zbadania terenu budowy, w sposób zapewniający oferentom/wykonawcom robót
zapoznanie się z zakresem robót do wykonania i ich wycenę, zapewniając przy tym złożenie
przez wykonawców porównywalnych ofert obejmujących tożsamy zakres. Zamawiający
pominął w przedłożonej dokumentacji nie tylko zaktualizowanie dokumentacji w związku z
dotychczas prowadzonymi na Pirsie nr 1 robot
ami, lecz również nie przedłożył wymaganych
ww. r
ozporządzeniem właściwych dokumentów projektowych odpowiadających przepisom
Prawa budowlanego (art. 34 i nast. ustawy P
rawo budowlane), a także umożliwiających
jednoznaczne określenie rodzaju i zakresu robót budowlanych podstawowych oraz
uwarunkowań i dokładnej lokalizacji ich wykonywania.
Zamawiający nie udostępnił dokumentacji projektowej (projektu budowlanego w
zakresie uwzględniającym specyfikę robót budowlanych oraz projektu wykonawczego i/Iub
planów, rysunków lub innych dokumentów umożliwiających jednoznaczne określenie rodzaju
i zakresu robót budowlanych podstawowych oraz uwarunkowań i dokładnej lokalizacji ich
wykonywania) dla części robót stanowiących przedmiot zamówienia, przez co uniemożliwił
jednoz
naczne określenie zakresu robót objętych zamówieniem.
art. 7 Pzp poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób naruszający
zasadę równego traktowania wykonawców oraz zachowania uczciwej konkurencji.
Zamawiający nie dokonał właściwego opisu przedmiotu zamówienia, pomijając m.in.
okoliczności mające istotne znaczenie dla sporządzenia ofert, tym samym wprowadzając
wykonawców w błąd co do faktycznego zakresu robót niezbędnych do uwzględnienia w
treści oferty i dalej wykonania. Niejednoznaczne i niewyczerpujące opisanie przedmiotu
zamówienia z uwagi na nieuwzględnienie wszystkich wymagań i okoliczności mogących
mieć wpływ na sporządzenie oferty, a tym samym poprzez opisanie przedmiotu zamówienia
za pomocą niekompletnej dokumentacji projektowej, czyli w sposób wadliwy, narusza w
konsekwencji zasadę zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
gdyż niejednoznaczność i brak wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia de facto
uniemożliwia złożenie przez wykonawców porównywalnych ofert oraz stwarza uzasadnione
ryzyko, iż zakres wynikającego z umowy w sprawie zamówienia publicznego świadczenia
wykonawcy, którego oferta zostałaby wybrana jako najkorzystniejsza, nie będzie tożsamy z
jego zobowiązaniem zawartym w ofercie.
Ponadto, Z
amawiający wskazał w SIWZ termin realizacji robót budowlanych, który,
zdaniem Odwołującego, jest nierealny.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1) dokonania zmiany treści SIWZ poprzez dokonanie właściwego opisu przedmiotu
zamówienia a także zakresie zmiany/uzupełnienia dokumentacji projektowej, poprzez:
a)
wskazanie
na
rysunkach
Projektu
Budowlanego,
Projektu
Wykonawczego, Przedmiarze robót zakresów prac już wykonanych, w tym
prac rozbiórkowych oraz prac narzutowych;
b)
wskazanie na Projekcie zagospodarowania terenu zakresu prac
objętych zamówieniem;
c)
dostarczenie aktualnej inwentaryzacji w zakresie przebiegu istniejącej
ścianki szczelnej, ze wskazaniem odchyłek w planie i pochyleniu oraz
nieszczelności;
d)
dost
arczenie dokumentacji projektowej w zakresie usunięcia
nieszczelności w istniejącej ściance szczelnej;
e)
dostarczenie aktualnych atestów czystości dna;
f)
dostarczenie aktualnych pomiarów batymetrycznych basenu MBSW,
skarpy od strony Jeziora Niegocin i od stron
y Kanału Giżyckiego;
g)
dostarczenie współrzędnych geodezyjnych do wytyczenia obiektu, w
tym współrzędnych projektowanego żelbetowego oczepu;
h)
dokonania
kwalifikacji
przez
projektanta
istotności
zmian
wprowadzonych na rysunkach zamieszczonych w pliku: „UWAGA.
Rozwiązania techniczne do projektu - uzgodnione z PGW Wody Polskie/';
i)
dostarczenie opisów technicznych oraz specyfikacji technicznych dla
dodatkowych konstrukcji kotwiących: pali skrzynkowe, ściągów stalowych,
kleszczy zamieszczonych w pliku: „UWAGA. Rozwiązania techniczne do
projektu - uzgodnione z PGW Wody Polskie/';
j)
wskazanie czego dotyczą rysunki pt.: „79", „1111", „2222", „3333",
„5555", w jakim zakresie uzupełniają Projekt Budowlany i jaki zakres prac
opisują;
k)
doprowadzenie rysunków pt.: „79", „1111", „2222", „3333", „5555" do
zgodności
z
wymogami
dotyczącymi
projektu
budowlanego
–
rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z
dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu
budowlanego (Dz. U. z 2012
r.) Rozdział 2. Załączona dokumentacja nie
posiada żadnych znamion Projektu budowlanego, o ile rysunki te opisują
przedmiot zamówienia;
l)
dostarczenie dokumentacji projektowej: Projektu Budowlanego,
Projektu Wykonawczego, Specyfikacji technicznych, Opisów Technicznych,
Przedmiarów Robót w zakresie rozbiórki narzutu kamiennego na skarpie na
materacu faszynowym, odtworzenia materaca faszynowego i wykonania
narzutu na materacu faszynowym;
m)
dostarczenie Decyzji pozwolenie na budowę lub Zgłoszenia dla
zakresu jw. Pkt. I);
n)
dostarczenie dokumentacji projektowej: Projektu Budowlanego,
Projektu Wykonawczego, Specyfikacji technicznych, Opisów Technicznych,
Przedmiarów Robót w zakresie wymiana ścianki żelbetowej na stalową;
o)
dostarczenie Decyzji pozwolenie na budowę lub Zgłoszenia dla
zakresu jw. Pkt. m);
p)
dostarczenie dokumentacji projektowej: Projektu Budowlanego,
Projektu Wykonawczego, Specyfikacji technicznych, Opisów Technicznych,
Przedmiarów Robót w zakresie remontu przepustu;
q)
dostarczenie dokumentacji projektowej: Projektu Budowlanego,
Projektu Wykonawczego, Specyfikacji technicznych, Opisów Technicznych,
Przedmiarów Robót w zakresie usunięcia kolizji z istniejącą zabudową
pomostów w Basenie MBSW;
r)
dostarczenie Decyzji pozwolenie na budowę lub Zgłoszenia dla
zakresu jw. pkt. p);
s)
dostarczenie dokumentacji projektowej: Projektu Budowlanego,
Projektu Wykonawczego, Specyfikacji technicznych, Opisów Technicznych,
Przedmiarów Robót w zakresie budowy schodów terenowych;
t)
wskazanie w przedmiarach robót odniesienia do specyfikacji
technicznych;
u)
dostosowania przedmiaru robót do faktycznego zakresu prac do
wykonania wynikającego z OPZ i stanu istniejącego pirsu poprzez zmianę /
usunięcie / dopisanie pozycji przedmiarowych i korektę wyliczenia ilości, w
tym m.in:
usunięcia pozycji remont schodów i wprowadzenie pozycji wykonanie
schodów;
dodanie szczegółowego zakresu prac i wyliczenia ilości asortymentu
dla remontu przepustu;
usunięcie jednej z dwóch identycznych pozycji (6 lub 7) Betonowanie
konstrukcji nadwodnych;
usuniecie pozycji Monolityczne umocnienie skarp - brak zakresu w
OPZ;
usunięcie poz. Wykonanie trawników dywanowych - brak zakresu w
OPZ;
usunięcie działu Mała architektura - brak zakresu w OPZ;
2) dokonania zmiany treści SIWZ, poprzez zmianę terminu wykonania prac budowlanych na
dzień 30.06.2021 r., a także dokonanie zmiany treści SIWZ, poprzez zmianę terminu na
uzyskanie pozwolenia na użytkowanie na dzień 31.08.2021 r.
Zgodnie z art. 185 ust. 1 Pzp, Zamawiający zamieścił kopię odwołania na stronie
internetowej w dniu 30 w
rześnia 2020 r., wzywając wykonawców do przystąpienia do
postępowania odwoławczego.
Z upływem terminu, o którym mowa w art. 185 ust. 2 Pzp, żaden wykonawca nie
zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Pismem z dnia 14
października 2020 r., które wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w tym samym dniu, Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie.
Zamawiający uwzględnił w części zarzuty przedstawione w odwołaniu i wniósł o umorzenie
postępowania odwoławczego. Zamawiający wyjaśnił, że uznaje wniesione odwołanie za
częściowo zasadne – tj. w zakresie opisu przedmiotu zamówienia oraz terminu wykonania
robót. Dokonanie częściowych zmian opisu przedmiotu zamówienia wiąże się z
koniecznością opracowania dodatkowej dokumentacji projektowej. W związku z tym, że
finansowanie przedmiotowego zadania jest zaplanowane do końca 2020 r. nie ma
możliwości zakończenia postępowania i wykonania robót w terminie do 31 grudnia 2020
r.Tym samym Zamawiający w dniu 14 października 2020 r. unieważnił przedmiotowe
postępowanie. Zamawiający załączył do swojego pisma m.in. kopię zawiadomienia o
unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z dnia 14 października
2020 r. skierowane do Odwołującego.
W dniu
20 października 2020 r., tj. przed otwarciem posiedzenia i rozprawy, odwołujący
się wykonawca: AARSLEFF Sp. z o.o. złożył do Prezesa KIO pismo z dnia 20 października
2020 r.
zawierające oświadczenie, że wobec uwzględnienia przez Zamawiającego w części
zarzutów przedstawionych w odwołaniu – Odwołujący cofa pozostałe zarzuty zawarte w
odwołaniu, tj. zarzuty, które nie zostały uwzględnione przez Zamawiającego w piśmie z dnia 14
października 2020 r.
Biorąc pod uwagę powyższe, działając na podstawie art. 186 ust. 3a oraz art. 192 ust.
1 zd. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. Prawo Zamówień Publicznych, Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie.
Izba orzekła o kosztach postępowania odwoławczego na podstawie art. 192 ust. 9
i 10 z zastrzeżeniem art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz § 5 ust.
1 pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. nr 41, poz. 238 ze zm.). Izba orzekła
o dokonaniu zwrotu na rzecz O
dwołującego z rachunku bankowego Urzędu Zamówień
Publicznych k
woty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. Zgodnie z art. 186 ust. 6 pkt 1
ustawy Pzp, w okolicznościach, o których mowa w ust. 3a tego artykułu - koszty
postępowania odwoławczego znosi się wzajemnie.
Przewodniczący: ……………………………