POSTANOWIENIE
z dnia 9
października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpozna
niu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego 9 października 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajow
ej Izby Odwoławczej 21 września 2020 r.
przez
wykonawcę: Luxury Medical Care sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Usługa Samochodowego
transportu sanitarnego (nr po
stępowania ZP 44/20)
prowadzonym
przez zamawiającego: Wojewódzki Specjalistyczny Szpital im. dr Wł.
Biegańskiego w Łodzi
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 15000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczonej tytułem wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.
U z a s a d n i e n i e
Wojewódzki Specjalistyczny Szpital im. dr Wł. Biegańskiego w Łodzi {dalej:
„Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”}
w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
na
usługi pn. Usługa Samochodowego transportu sanitarnego (nr postępowania ZP 44/20).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 14 września 2020 r. 2020/S zostało zamieszczone
w
Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 584964-N-2020. Wartość przedmiotowego
zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 ustawy pzp.
września 2020 r. Luxury Medical Care sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Warszawie
{dalej: „Odwołujący”} wniósł w formie pisemnej odwołanie od postanowień specyfikacji
istotny
ch warunków zamówienia (dalej: „SIWZ”), zarzucając Zamawiającemu następujące
naruszenia przepisów ustawy pzp {jeżeli poniżej nie wskazano innych aktów prawnych}:
1. Art. 353
Kodeksu cywilnego („kc") oraz art. 484 § 2, art. 5 kc w zw. z art. 7 ust. 1, art. 14
oraz art. 139 ustawy pzp
– przez wykorzystanie pozycji dominującej. polegające
na
nałożeniu w SIWZ rażąco wygórowanych i nieadekwatnych kar umownych na
wykonawcę.
2. Art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy pzp oraz art. 5 kc w zw. z art. 14 ustawy pzp
oraz art. 139 ustawy pzp
– przez opisanie kar umownych w sposób niejednoznaczny,
niedookreślony i nieograniczający ich wysokości do maksymalnego limitu.
3. Art. 7 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2a oraz ust 2 pkt 5 ustawy pzp w zw. z art. 36 ust. 1 pkt
13 ustawy pzp
– przez wprowadzenie kryteriów jakościowych oceny ofert
nieadekwatnych do przedmiotu zamówienia, a tym samym niezastosowanie kryteriów
odnoszących się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia, a co najmniej
przez wprowadzenie kryterium dot
yczącego ilości samochodów skierowanych
do
realizacji zamówienia.
Ponadto w uzasadni
eniu sprecyzowano powyższe zarzuty przez podanie okoliczności
faktycznych i prawnych, które według Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmian w dokumentacji postępowania, które spowodują usunięcie wszystkich
naruszeń wskazanych w treści odwołania, w tym zmiany treści SIWZ oraz ogłoszenia wraz
z
załącznikami, w szczególności modyfikacji kar umownych i wprowadzenia adekwatnych
wysokości za konkretne, opisane w umowie naruszenia zgodnie z uzasadnieniem odwołania
oraz zmiany
kryteriów oceny ofert w sposób wskazany w tym uzasadnieniu.
W odpowiedzi na odwołanie z 28 września 2020 r. Zamawiający oświadczył,
że w zakresie zarzutów dotyczących kar umownych:
uwzględnia odwołanie co do zarzutów dotyczących treści § 7 ust. 1 pkt 1) oraz § 7 ust. 1
pkt 8) załącznika nr 4 do SIWZ – wzór umowy, a tym samym uznaje żądanie ich zmiany
i
dokona niezwłocznie modyfikacji treści SIWZ w tym zakresie;
co do zasady podziela stanowisko Odwołującego co do niewłaściwego określenia
postanowień dotyczących pozostałych kwestionowanych kar umownych, jednakże nie
uznaje za słuszną ich zmianę w takim zakresie, jaki Odwołujący wskazuje w swym
żądaniu, zarówno co do ich wysokości, jak i okoliczności uzasadniających nałożenie
kary, stąd w zakresie uznanym za zasadny dokona niezwłocznie odpowiedniej
modyfikacji treści SIWZ.
Jednocześnie Zamawiający wniósł o odrzucenie odwołania w zakresie dotyczącym
kryteriów oceny ofert, gdyż ta czynność nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności
wymienionych w art. 180 ust. 2 ustawy pzp.
października 2020 r. wpłynęło do Izby pismo Odwołującego, w którym oświadczył,
że na podstawie art. 186 ust. 3a i art. 187 ust. 8 ustawy pzp, w związku z częściowym
uwzględnieniem przez Zamawiającego zarzutów, cofa odwołanie w pozostałym zakresie
oraz wnosi o umorzenie
postępowania odwoławczego i zwrot wpisu.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez strony postępowania odwoławczego z przysługujących
im tzw. czynności dyspozytywnych – czyli uwzględnienia w całości zarzutów odwołania przez
zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego, względnie uwzględnienia
części zarzutów odwołania przez zamawiającego i wycofania pozostałych zarzutów przez
odwołującego – powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego
rozpoznania zarzutów odwołania.
W szczególności zgodnie z art. 186 ust. 3a pzp w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych
zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili
do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym
po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca,
który przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
w
zakresie uwzględnionych zarzutów.
W rozpatrywanej sprawie
zaistniała sytuacja odpowiadająca hipotezie przywołanego
przepisu. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie częściowo uwzględnił odwołanie,
n
atomiast Odwołujący wycofał odwołanie w pozostałym zakresie.
Wobec
powyższego, Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 3a w zw. z art. 192
ust. 1 zd. 2 ustawy pzp
– umorzyła postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym
bez udziału Stron tego postępowania.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, że ponieważ
uwzględnienie w części zarzutów odwołania nastąpiło przed otwarciem posiedzenia, z mocy
art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując
dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust.
1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).