Sygn. akt: KIO 2362/20
WYROK
z
7 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie
7 października 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 21 września 2020 r. przez wykonawcę Olympia
Med Professional Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym
przez Zamawiającego: Metro Warszawskie Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
orzeka:
1. U
względnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu w zakresie zadań nr XIX, XX i XXV
postępowania:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszych ofert,
odtajnienie dokumentów wykonawcy: R. B. prowadzącego działalność gospodarczą
pod
firmą
Quattro
R.
B.
z
siedzibą
w
Warszawie
złożonych
na okoliczność wyjaśnienia ceny oferty tego wykonawcy,
wykluczenie z postępowania wykonawcy: R. B. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Quattro R. B. z siedzibą w Warszawie,
1.4 przeprowadzenie
ponownej czynności oceny ofert.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego - Metro Warszawskie Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego -
Olympia Med Professional Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od Zamawiającego - Metra Warszawskiego Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie na rzecz Odwołującego - Olympia Med Professional Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset
złotych 00/100) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
Odwołującego z tytułu wpisu od odwołania oraz kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
…..............................………………………..……………
Sygn. akt KIO 2362/20
U z a s a d n i e n i e
Metro Warszawskie Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej Zamawiający) prowadzi
na podstawie prze
pisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pod nazwą: „Dostawa części
zamie
nnych do wagonów metra serii 81/części mechaniczne, pneumatyczne, elektryczne,
elektroniczne
”, numer: WP.25.00311.2019.S.P.BARZ, zwane dalej Postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
5 marca 2020 r. pod numerem 2020/S 046-109381
. Wartość zamówienia przekracza kwoty
określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
21 września 2020 r. wykonawca Olympia Med Professional Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie (Dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne
z przepisami cz
ynności i zaniechania Zamawiającego w zakresie części XIX, XX i XXV
postępowania, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów prawa:
1. art. 24 ust. 1 pkt 17 i pkt 12 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, przez zaniechanie wykluczenia
z postępowania wykonawcy: R. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Quattro R. B.
z siedzibą w Warszawie (dalej Quattro) wobec przedstawienia
informacji wprowadzających Zamawiającego w błąd, w wyniku co najmniej
lekkomyślności lub niedbalstwa, przez wskazanie nieprawdziwych informacji w
Wykazie wykonanych dostaw złożonym na wezwanie Zamawiającego, co miało
istotny wpływ na decyzję Zamawiającego o wyborze najkorzystniejszej oferty;
art. 96 ust. 3 w związku z art. 8 ust. 1 i 2 Pzp w związku z art. 11 ust. 4 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: Uznk)
prowadząc do naruszenia
art. 7 ust. 1 Pzp, przez
zaniechanie czynności udostępnienia uzasadnienia podstawy
zastrzeżenia przez Quattro jako tajemnicy przedsiębiorstwa wyjaśnień rażąco niskiej
ceny,
a także tych wyjaśnień, na skutek bezprawnego uznania ww. dokumentów
za skutecznie zastrze
żoną tajemnicę przedsiębiorstwa.
ewentualnie, w przypadk
u nieuwzględnienia zarzutu nr 1:
3. art. 26 ust. 3 i ust. 4 Pzp przez zaniechanie wezwania Quattro
do wyjaśnienia
i uzupełnienia Wykazu wykonanych dostaw oraz dokumentów potwierdzających
ich należyte wykonanie.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. p
owtórzenia czynności badania i oceny ofert,
2. wykluczenia wykonawcy Quattro
z postępowania,
3. p
owtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej spośród nie podlegających
odrzuceniu ofert złożonych przez wykonawców nie podlegających wykluczeniu
z postępowania,
albo, w przypadku nieuwzględnienia zarzutów przedstawienia przez Quattro informacji
wprowadzających w błąd:
4. p
owtórzenia czynności badania i oceny ofert,
5. wezwania wykonawcy Quattro
do wyjaśnienia i uzupełnienia dokumentów
potwierd
zających wiedzę i doświadczenie,
6. u
dostępnienia Odwołującemu zastrzeżonych przez wykonawcę Quattro informacji
zawartych w uzasadnieniu zastrzeżenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny jako tajemnicy
przedsiębiorstwa oraz wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny,
7. p
owtórzenia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.
W uzasadn
ieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Zarzut nr 1
Zgodnie z treścią punktu 9.1.3 SIWZ, o udzielenie zamówienia mógł ubiegać się wykonawca,
który udokumentował, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności był krótszy - w tym okresie, należycie
wykonał dostawy części zamiennych do zakładów produkujących, naprawiających
lub eksploatacyjnych pojazdy metra (…). Intencją Zamawiającego było więc dopuszczenie
do udziału w postępowaniu tylko takich podmiotów, które miały doświadczenie
w dostarczaniu części zamiennych do podmiotów nie będących firmami handlowymi, lecz
posiadającymi zakłady produkujące, remontujące albo eksploatujące pojazdy metra. Jednym
z takich zakładów dysponuje Zamawiający.
W celu wykazania spełniania powyższego warunku, wykonawca Quattro złożył Wykaz
dostaw. W części tytułowej, nad tabelą wskazano: „Składając ofertę w przetargu
nieograniczonym, którego przedmiotem jest „Dostawa części zamiennych do wagonów
metra serii 81/
części mechaniczne, pneumatyczne, elektryczne, elektroniczne/” poniżej
przedstawiamy wykaz zrealizowanych, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, dostaw
opisanych w pkt 9.1.3 SIWZ
”.
W pozycjach 1, 2 i 3
wykazu wymienione zostały dostawy świadczone na rzecz I. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą E.P.R.I. Anders I. B. z siedzibą
w Warszawie (dalej: Anders).
Dostawy te zostały uznane przez Zamawiającego, za potwierdzające spełnianie warunków.
Jak wynika
ło z odpisu z CEDiG dla wykonawcy Anders, podmiot ten posiadał stałe miejsce
wykonywania działalności gospodarczej pod adresem: woj. mazowieckie, pow. Warszawa,
gm. Mokotów, miejsc. Warszawa, ul. Bolesława Limanowskiego, nr B4, lok. 3,
02-943 Warszawa. Podmiot ten
nie zgłosił dodatkowych miejsc prowadzenia działalności
gospodarczej. We wskazanej lokalizacji
nie mieścił się jednak zakład produkujący
ani remontujący pojazdy metra. Jedynym w Polsce podmiotem eksploatującym pojazdy
metra
jest Zamawiający. Prowadzenie zakładu produkującego czy też remontującego
pojazdy metra wymaga posiadania odpowiedniej infrastruktury składającej się z bocznicy
kolejowej, torów odstawczych, hal produkcyjnych czy też naprawczych. Przy ulicy
Limanowskiego w Warszawie obiekty takie nie istni
ały. Jedyne istniejące obiekty tego typu
w Warszawie posiada
ł Zamawiający.
Gdyby podmiot Anders
posiadał jakikolwiek zakład, musiałby go wskazać w CEDiG. W całej
swojej historii
podmiot ten nie posiadał żadnego zakładu – wykonawca ten prowadził przede
wszystkim działalność doradczą oraz handlową.
Tym samym dostawy
wykazane przez wykonawcę Quattro na rzecz Anders nie spełniały
wym
ogów punktu 9.1.3 SIWZ.
O
świadczenia Quattro zawarte w treści „Wykazu dostaw” były w świetle przedstawionych
faktów oczywiście nieprawdziwe, wprowadzające w błąd Zamawiającego, co do informacji
mogących mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, w rozumieniu art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp. Wykonawcy Quattro można zatem
zarzucić co najmniej nieumyślne działanie lub zaniechanie, o którym mowa w art. 24 ust. 1
pkt 17 Pzp, jako że wykonawca ten nie dochował należytej staranności.
W przypadku
nieuwzględnienia powyższej argumentacji, jako skutkującej koniecznością
wykluczenia wykonawcy Quattro
z postępowania, Odwołujący wniósł o ewentualne
rozpatrzenie zarzutu nr 3, tj. zarzutu naruszenia art. 26 ust. 3 i ust. 4 Pzp, przez zaniechanie
wezwania Quattro
do wyjaśnienia i uzupełnienia wykazu wykonanych dostaw oraz
dokumentów potwierdzających należyte wykonanie dostaw.
Zarzut nr 2.
14 września 2020 roku, na wniosek Odwołującego, Zamawiający dokonał udostępnienia
protokołu postępowania wraz z załącznikami. W toku czynności Zamawiający odmówił
udostępnienia wyjaśnień ceny oferty złożonych przez wykonawcę Quattro w trybie art. 90
ust.
2 Pzp oraz uzasadnienia podstaw objęcia tych wyjaśnień, tajemnicą przedsiębiorstwa.
W ocenie Odwołującego, zastrzeżone informacje nie mogły być uznane za tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Tym samym
ich zastrzeżenie przez wykonawcę Quattro było bezpodstawne.
Definicja tajemnicy przedsiębiorstwa zawarta została w art. 11 ust. 2 Pzp z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1010, poz. 1649)
zgodnie z którym, przez tajemnicę przedsiębiorstw rozumie się informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
go
spodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów
nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie
są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji
lub
rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu
utrzymania ich w poufności.
Wykonawca Quattro objął tajemnicą m. in. wyjaśnienia dotyczące możliwości wystąpienia
rażąco niskiej ceny w jego ofercie. Ujawniona Odwołującemu treść tych wyjaśnień była
następująca:
„Szanowni Państwo,
W załącznikach przesyłam treść wyjaśnień
z poważaniem
R. B.
”.
W wyżej przytoczonej treści brak było oświadczenia o objęciu informacji Quattro tajemnicą
przedsiębiorstwa. Nazwy plików załączonych przez wykonawcę Quattro również nie
wynikało, by zawierały one jakąkolwiek tajemnicę.
Informacja o tym, że wykonawca Quattro objął tajemnicą przedsiębiorstwa ww. wyjaśnienia
wynika
ła z treści punktu 6 Protokołu nr 2 Komisji Przetargowej, sporządzonego 18 lipca 2020
roku:
„6. Wykonawca Quattro R. B.:
a)
Złożył wyjaśnienia w terminie wskazanym przez Zamawiającego;
b)
W przesłanych wyjaśnieniach wskazał, iż złożona oferta „zawiera duży dekort od cen
hurtow
ych na zakup części zamiennych”;
c)
W piśmie zawierającym wyjaśnienia poinformował, że „wszelkie informacje udzielone
w niniejszym wyjaśnieniu i załącznikach stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa”;
d)
Wykonawca nie dołączył uzasadnienia zastrzeżenia oraz nie wykazał okoliczności,
o których mowa w pkt 15.3.7 SIWZ, t.j. że
zastrzeżone informacje nie zostały ujawnione do dnia składania ofert
w postępowaniu,
zastrzeżone
informacje
mają
charakter
techniczny,
technologiczny
lub organizacyjny przedsiębiorstwa, lub posiadają wartość gospodarczą,
Wykonawca podjął niezbędne działania w celu zachowania poufności tych
informacji.
e)
W związku z powyższym zasadność zastrzeżenia jest w trakcie oceny przez Komisje
Przetargową i zostanie opisana w kolejnym Protokole”.
W treści Protokołu nr 3 z posiedzenia Komisji Przetargowej, które odbyło się 19 sierpnia
2020 roku, zawarto następujące oświadczenie:
„2. Zgodnie z pkt. 6 lit. c) Protokołu nr 2, Komisja zbadała informacje zastrzeżone przez
Quattro R. B.
jako tajemnica przedsiębiorstwa, obejmujące wyjaśnienia rażąco niskiej ceny w
zakresie zadań oferowanych w postępowaniu. Wykonawca w przesłanym wyjaśnieniu
wykazał i udowodnił (oświadczenie Wykonawcy), że informacje te stanowią tajemnicę w
rozumieniu
Pzp
o
zwalczaniu
nieuczciwej
konkurencji.
Komisja
wnioskuje
o uznanie z
astrzeżenia za skuteczne”.
Podsumowując:
Zamawiający zauważył, że wykonawca Quattro użył sformułowania „wszelkie
informacje udzielone w niniejszym wyjaśnieniu i załącznikach stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa”,
Sformułowanie to zawarto w treści pisma Quattro, zawierającego jednocześnie
wyjaśnienie elementów oferty mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny,
3. Quattro
nie złożył wraz z powyższym wyjaśnieniem, uzasadnienia objęcia informacji
tajemnicą przedsiębiorstwa,
Zamawiający postanowił badać zasadność zastrzeżenia informacji Quattro,
Zamawiający wezwał Quattro do złożenia wyjaśnień podstaw objęcia wyjaśnień rażąco
niskiej
ceny tajemnicą przedsiębiorstwa,
6. Quattro
złożył uzasadnienie zastrzeżenia w wyniku czego Zamawiający uznał jego
skuteczność.
Odmowa u
dostępnienia przez Zamawiającego odpowiednich dokumentów wykonawcy
Quattro
pozbawiła Odwołującego możliwości dokonania oceny złożonych informacji
pod kątem skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa a także, czy oferta tego
wykonawcy zawiera
ła rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Udostępniono dokumenty, na których widnieją odręczne wpisy pracownika Zamawiającego
„Tajemnica przedsiębiorstwa” oraz nieliczne informacje zawarte w treści pisma Quattro
z 8 lipca 2020 roku.
Zamawiający nie udostępnił Odwołującemu uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa, czyli
wyjaśnienia, dlaczego informacje i dokumenty są objęte zastrzeżeniem. Samo uzasadnienie
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa nie mogło stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa.
Zarzut nr 3
Z
godnie z treścią punktu 9.1.3 SIWZ, o udzielenie zamówienia mógł ubiegać się wykonawca,
który udokumentował, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie
wykonał dostawy części zamiennych do zakładów produkujących, naprawiających
lub eksploatacyjnych pojazdy metra (…).
Wskazanie w punktach 1, 2 i 3 Wykazu dostaw, świadczeń zrealizowanych na rzecz
podmiotu Anders, nie mo
gło zostać uznane za potwierdzające spełnianie warunku wiedzy
i doświadczenia. Anders nie jest bowiem zakładem produkującym, naprawiającym
lub eksploat
ującym pojazdy metra. Dlatego Zamawiający powinien był co najmniej wdrożyć
procedurę opisaną w art. 26 ust. 3 Pzp.
Zaniech
awszy wyjaśnienia przedmiotowych okoliczności oraz ewentualnie wezwania
do uzupełnienia dokumentów Zamawiający naruszył art. 26 ust 3 i ust. 4 Pzp.
6 października 2020 r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł
o oddalenie odwołania. Zamawiający wskazał m. in.:
Zarzut nr 1
Zgodnie z pkt. 11.2.2 SIWZ w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału
w postępowaniu opisanego w pkt. 9.1.3 SIWZ wykonawca zobowiązany był złożyć wykaz
dostaw (zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do SIWZ) wykonanych przez
w
ykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi, że wskazane dostawy zostały wykonane
należycie.
Wykonawca Quattro
wraz z ofertą złożył oświadczenie w formie Jednolitego Europejskiego
Dokumentu Zamówienia (dalej: JEDZ) zgodnie z którym oświadczył, że spełnia wszystkie
wymagane kryteria kwal
ifikacji (część IV sekcja JEDZ). W odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego dokonane w trybie pkt. 23.2 SIWZ w zw. z pkt. 23.2.4 SIWZ, wykonawca
Quattro
na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu, złożył wykaz dostaw
zgodny ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do SIWZ.
Wykonawca w przekazanym Zamawiającemu wykazie wskazał, iż w zakresie zadań XIX, XX,
XXV w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert należycie wykonał
dos
tawy części zamiennych na rzecz zakładu produkującego, naprawiającego pojazdy metra
tj. Anders
. Kwoty realizowanych dostaw przewyższały progi minimalne określone w SIWZ
w zakresie wartości dostaw. Zgodnie natomiast z pkt. 11.2.2 SIWZ wykonawca Quattro
prz
edstawił dowody potwierdzające, że wskazane dostawy zostały wykonane należycie.
Dowodami tymi były protokoły odbioru części zamiennych oraz referencje potwierdzające
że dostawy części zamiennych były wykonane przez wykonawcę prawidłowo.
Zgodnie z wykazem
dostaw, w zakresie zadań XIX, XX, XXV odbiorcą części zamiennych
była firma Anders. Wbrew twierdzeniom Odwołującego odbiorca części zamiennych
wskazany przez Ouatrro
był zakładem produkującym i naprawiającym pojazdy metra.
Zgodnie z odpisem z Centralnej Ew
idencji Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG) firmy
Anders, zakres wykonywanej dz
iałalności gospodarczej przez ten podmiot był określony
przez następujące kody PKD (wskazane w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 24 grudnia 2007 roku w sprawie Pol
skiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. z 2007
roku nr 251 poz. 1885)):
1. kod 30.20.Z - produkcja lokomotyw kolejowych oraz taboru szynowego. Podklasa
ta obejmuje:
produkcję elektrycznych, spalinowych, parowych i pozostałych lokomotyw
kolejo
wych, produkcję pojazdów kolejowych lub tramwajowych z własnym
napędem: wagonów pasażerskich, towarowych, platform, pojazdów naprawczych
lub serwisowych,
produkcję taboru kolejowego i tramwajowego bez własnego napędu, takiego jak:
wagony pasażerskie, towarowe, samowyładowcze, cysterny oraz wagony
warsztatowe, dźwigi kolejowe, tendry itp., produkcję wyspecjalizowanych części
do lokomotyw kolejowych lub tramwajowych lub do taboru kolejowego, takich jak:
wózki zwrotne, osie i koła, hamulce i części do nich; hałd i elementy sprzęgające,
zderzaki i ich części; amortyzatory; podwozia do lokomotyw i wagonów; szkielety
konstrukcyjne wagonów i lokomotyw; nadwozia; połączenia korytarzowe itp.,
produkcję kopalnianych lokomotyw dołowych i wagonów silnikowych, produkcję
mechanicznych
i
elektromechanicznych
urządzeń
sygnalizacyjnych,
bezpieczeństwa i sterowania ruchem na drogach szynowych, wodach
Śródlądowych, ulicach, drogach, miejscach parkingowych, lotniskach itp.,
produkcję siedzeń do wagonów taboru szynowego.
2. kod 33.17.Z -
naprawa i konserwacja pozostałego sprzętu transportowego Podklasa
ta obejmuje m.in:
naprawę i konserwację lokomotyw i wagonów (z wyłączeniem fabrycznych
remontów i przebudowy).
3. kod 28.11.Z -
produkcja silników i turbin z wyłączeniem silników lotniczych,
samochodowych i motocyklowych.
Podklasa ta obejmuje m.in. produkcję silników
kolejowych.
W
arunek udziału w postępowaniu został sformułowany alternatywnie — dla jego spełnienia
wystarczające było realizowanie dostaw na rzecz zakładu który produkuje, naprawia
lub eksploatuje pojazdy metra. Analiza wyżej wskazanego zakresu działalności firmy Anders,
potwierdziła, iż ten przedsiębiorca zajmuje się między innymi produkcją lokomotyw
kolejowych oraz taboru szyn
owego. Zajmuje również naprawą oraz konserwacją lokomotyw
i wagonów.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 24 ust. 1 pkt. 17 i pkt. 12 w zw. z art. 7
ust. 1 Pzp. Zastosowanie tych
przepisów może mieć miejsce tylko wtedy, gdy wykonawca
w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
z
amawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. W rozpatrywanej sprawie Zamawiający nie miał
podstaw do uznania, iż przedstawione przez wykonawcę Quattro informacje wprowadzają
go w błąd. Zamawiający w zakresie oceny spełnienia przez Quatrro warunku udziału
w postępowaniu opierał się zarówno na dokumencie urzędowym (odpis z CEIDG Anders),
co do którego nie było podstaw do uznania, iż zawierał nieprawdziwe informacje
oraz na referencjach i protokołach odbioru potwierdzających, iż dostawy zrealizowane przez
Quatrro były wykonane należycie. Dokumenty te nie mogły budzić wątpliwości
Zamawiającego, co do prawdziwości zawartych w nich informacji. Z tego względu
zarzuty stawiane przez Odwołującego w zakresie naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 i pkt 12
w zw. z art. 7 Pzp
były całkowicie bezpodstawne.
Nie zasługuje również na uwzględnienie zarzut ewentualny stawiany przez Odwołującego
co do naruszenia art. 26 ust. 3 i ust. 4 Pzp.
Zamawiający może wezwać do złożenia
wyjaśnień tylko w przypadku, gdy zrodzą się u niego jakiekolwiek wątpliwości odnośnie
złożonej oferty. Gdy zamawiający ma pewność odnośnie dołączonych do oferty oświadczeń
i dok
umentów nie można żądać od zamawiającego, aby ten wzywał wykonawcę do złożenia
wyjaśnień.
Zarzut nr 2
Zgodnie z definicją tajemnicy przedsiębiorstwa zawartą w art. 11 ust. 2 Uznk za tajemnicę
przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość
lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom
zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób
o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. W szczególności
odnosząc się do informacji posiadających wartość gospodarczą należy za takie uznać
informację (o co najmniej minimalnej lub potencjalnej wartości), których wykorzystanie przez
innego przedsiębiorcę zaoszczędzi mu wydatków lub zwiększy zyski (tak Naczelny Sąd
Administracyjny w wyroku z 26 kwietnia 2016 r., sygn. akt II GSK 2806/14).
Złożone przez wykonawcę Quattro wyjaśnienia wskazywały na konkretne dane cenotwórcze,
które miały wpływ na ukształtowanie cen podanych w złożonej przez wykonawcę ofercie
i bez wątpienia miały wartość gospodarczą w rozumieniu Uznk. W swoich wyjaśnieniach
wykonawca zwr
ócił uwagę na indywidulane uwarunkowania dostępne tylko dla niego, zatem
nie
były one powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji,
co wypełniło przesłankę tajemnicy przedsiębiorstwa określoną w art. 11 ust. 2 Uznk.
Okoliczność ta miała decydujące znaczenie - Odwołujący i wykonawca Quattro
są konkurentami działającymi na tym samym rynku i z tego względu ujawnienie okoliczności,
które wskazał wykonawca Quattro, mogłoby narazić go na straty i doprowadzić
do zachwiania konkurencyjności na rynku właściwym dla tych przedsiębiorców.
W zakresie
zarzutu braku oświadczenia wykonawcy Quattro o objęciu wyjaśnień
dotyczących rażąco niskiej ceny tajemnicą przedsiębiorstwa, Zamawiający wskazał,
iż w treści tych wyjaśnień Quattro zawarł oświadczenie, iż przekazane informacje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa. Zamawiający mając na względzie zarówno rodzaj zastrzeżonych
informacji oraz ich znaczenie dla przed
siębiorstwa, uznał zasadność zastrzeżenia.
Po an
alizie całej treści przesłanych przez wykonawcę Quattro wyjaśnień wraz
z załącznikami, Zamawiający stwierdził, iż zawierały one informację posiadające
m.in. wartość gospodarczą. Z uwagi zaś na wskazanie przez wykonawcę w wyjaśnieniach
na indywidualne do
stępne dla niego uwarunkowania, Zamawiający uznał, że zastrzeżone
informacje nie
były powszechnie dostępnie. Łączne spełnienie następujących przesłanek:
zastrzeżenie informacji o wartości gospodarczej, brak ich powszechnej znajomości przez
osoby, które zwykle zajmują się tym rodzajem Informacji oraz podjęcie niezbędnych działań
w celu zachowania ich poufności (oświadczenie wykonawcy) pozwoliło na stwierdzenie przez
Zamawiającego, iż informacje te stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
art. 11 ust. 2 Uznk. Wobec tego
Zamawiający nie dopuścił się naruszenia przepisów
wskazanych przez Odwołującego.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone podczas
rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
Zarzut nr 1
Zgodnie z punktem
9.1.3 SIWZ wykonawca ubiegający się o zamówienie publiczne winien
spełniać niżej wymienione warunki udziału w postępowaniu wynikające z art. 22 Pzp:
„dysponować zdolnością techniczną lub zawodową potwierdzającą zdolność Wykonawcy
do należytego wykonania zamówienia:
Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnia ww. warunek jeżeli udokumentuje, że w okresie
ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy w tym okresie, należycie wykonał dostawy części zamiennych
do zakładów produkujących, naprawiających lub eksploatacyjnych pojazdy metra, o wartości:
o)
w ramach zadania XIX dostawa części pneumatycznych lub mechanicznych
o wartości minimum 230.000,00 złotych netto;
p) w ramach zadania XX dostawa części pneumatycznych lub mechanicznych
o wartości minimum 245.000,00 złotych netto; (...)
u)
w ramach zadania XXV dostawa części pneumatycznych lub mechanicznych
o wartości minimum 128.000,00 złotych netto”.
Zgodnie z punktem 11.2.2 SIWZ w
celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału
w postępowaniu, o których mowa w pkt 9 SIWZ na wezwanie Zamawiającego wykonawca
zobowiązany był złożyć: „wykaz dostaw (zgodnie ze wzorem, stanowiącym załącznik nr 3
do SIWZ), wykonanych przez Wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi, że wskazane
dos
tawy zostały wykonane należycie. Uwaga: dowodami, o których mowa powyżej,
są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego dostawy
były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych - są wykonywane,
a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze Wykonawca nie jest w stanie
uzyskać tych dokumentów — oświadczenie Wykonawcy. W przypadku świadczeń
okresowych lub ciągłych nadal wykonywanych, referencje bądź inne dokumenty
potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące
przed upływem terminu składania ofert”.
Wykonawca Quattro
wraz z ofertą złożył wykaz dostaw, w którym wskazał,
że dokonał odpowiednich dostaw m. in. na rzecz wykonawcy Anders. Prawidłową realizację
tych dostaw potwierdzały referencje oraz protokoły odbioru. Te same dokumenty zostały
przez wykonawcę Quattro złożone ponownie, na wezwanie Zamawiającego na podstawie
art. 26 ust. 1 Pzp z 21 lipca 2020 r.
Zamawiający szczegółowo opisał czynności dokonywane w ramach prowadzonego
postępowania w protokołach Komisji Przetargowej.
Zgodnie z Protokołem nr 3 z 20 sierpnia 2020 r., punkt 16 ppkt 4 i 5 zawierają następujące
informacje:
„4) Wykaz dostaw wraz z dowodami mającymi na celu potwierdzać ich należyte
wykonanie. Wykaz dostaw
został
podpisany
kwalifikowanym
podpisem
elektronicznym przez Pana R. B.
, a referencje zostały podpisane przez podmiot, na
rzecz
którego
Wykonawca
zrealizował
dostawy
i
poświadczone
za zgodność z oryginałem kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Pana R.
B. .
5) przedstawiciele Służby „PT” potwierdzają, że treść złożonych dokumentów potwierdza,
że Wykonawca wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu, w zakresie
zadań nr XIX, XX, XV (e-mail z potwierdzeniem w załączeniu)”.
Ponadto Pro
tokół nr 4 z 7 września 2020 r. wskazywał, że:
„10. Wykonawcy, Quattro R. B. oraz (...) złożyli już w przedmiotowym postępowaniu
dokumenty,
potwierdzające
że
nie
podlegają
wykluczeniu
z
udziału
w postępowaniu”.
Poza przytoczonymi fragmentami protokołów Komisji Przetargowej brak jest w dokumentacji
postępowania dowodów wskazujących na dokonanie przez Zamawiającego szczegółowej
analizy wykazu dostaw wykonawcy Quattro.
Żaden z protokołów nie zawiera informacji
potwierdzających, że Zamawiający rzeczywiście dokonał analizy dokumentu CEiDG
wykonawcy Anders.
W toku rozprawy pełnomocnik Zamawiającego oświadczył, że nie miał
obowiązku weryfikacji tego podmiotu.
W ocenie Izby stanowisko powyższe nie jest prawidłowe.
Zamawiający w sposób jednoznaczny sformułował warunek udziału w postępowaniu
w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej ubiegających się o udzielenie zamówienia
wykonawców. Zamawiający wskazał, że wykonawcy mają wykazać, że zrealizowali
odpowiednie
dostawy
na
rzecz
„zakładów
produkujących,
naprawiających
lub eksploatacyjnych pojazdy metra
”. Z tego względu obowiązkiem Zamawiającego było
dokonanie szczegółowej analizy składanych przez wykonawców wykazów dostaw również
pod kątem sprawdzenia, czy adresaci deklarowanych przez wykonawców dostaw spełniają
pr
zytoczony wymóg. Zamawiający szczegółowo określił charakter podmiotów, na rzecz
których miały być zrealizowane przedmiotowe dostawy, był zatem obowiązany
do
egzekwowania reguł postępowania, które sam ustanowił w SIWZ.
A
rgumentacja Zamawiającego mająca dowodzić, że nie doszło do naruszenia art. 24 ust. 1
pkt 17 Pzp przez zaniechanie wykluczenia wykonawcy Quattro z postępowania oparta była
na twierdzeniu, że dokument CEiDG wykonawcy Anders dowodził, że prowadzi
on działalność polegającą m. in. na naprawie i produkcji odpowiedniego taboru. W ocenie
Izby stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Niewątpliwym jest, że przedmiotowy
dokument zawiera informację o co najmniej kilkudziesięciu kodach PKD przypisanych
przedsiębiorcy Anders. Istotne jest jednak, że jako kod przeważającej działalności
gospodarczej wskazany został kod 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia
działalności gospodarczej i zarządzania”. Ponadto wskazane w dokumencie adresy - stałego
miejsca wykonywania działalności gospodarczej oraz adres do doręczeń to adresy typowe
dla mieszkań w budownictwie wielorodzinnym. Skoro Zamawiający analizował ten dokument
to powinien dostrzec, że jest niezwykle mało prawdopodobne, by przedsiębiorca Anders
prowadził zakład produkujący lub naprawiający pojazdy metra we wskazanej w dokumencie
z CEiDG lokalizacji.
Powyższe prowadzi do wniosku, że Zamawiający nie zachował należytej staranności w toku
oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu przez wykonawcę Quattro, wskutek
czego został wprowadzony przez tego wykonawcę w błąd.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp z
postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza
się wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Wykonawca
Quattro zawarł w swoim wykazie dostaw nieprawdziwe informacje, tj. informacje mające
wywołać wrażenie, że wykonawca Anders to zakład produkujący lub naprawiający pojazdy
metra, co skutkować powinno wykluczeniem tego wykonawcy z postępowania. Zaniechanie
tej czynności przez Zamawiającego stanowiło naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp.
Zarzut nr 2
3 lipca 2020 r. Zamawiający na podstawie art. 90 ust. 1 Pzp w zw. z pkt 23.6 i 23.7 SIWZ
wezwał wykonawcę Quattro do złożenia wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających
wpływ na wysokość ceny w ofercie tego wykonawcy. W odpowiedzi, wykonawca ten 8 lipca
2020 r. złożył przedmiotowe wyjaśnienia wraz z załącznikami. W treści wyjaśnień
wykonawca wskazał: „Wszelkie informacje udzielone Państwu w niniejszym wyjaśnieniu,
wraz
z
załącznikami
stanowią
tajemnicę
Przedsiębiorstwa
Quattro
R.
B.
i są prawem chronione”.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 Pzp zd. pierwsze nie ujawni
a się informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli
wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał,
iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Z powyższego wynika,
że obowiązek wykazania zasadności zastrzeżenia tajemnicy spoczywa na wykonawcy.
Zamawiający nie jest uprawniony do jakichkolwiek działań na korzyść takiego wykonawcy -
Zamawiający ma ograniczyć się do oceny, czy wykonawca w prawidłowy i rzeczywisty
sposób wykazał, że spełnione zostały przesłanki pozwalające zastosować wyjątek od reguły
jawności postępowania i utrzymać zastrzeżenie tajemnicy w mocy.
W przedmiotowej sprawie nie budzi wątpliwości okoliczność, że wykonawca Quattro
nie podjął nawet próby wykazania, że zastrzeżone przez niego dokumenty zawierają
tajemnice przedsiębiorstwa. Wykonawca ograniczył się do jednego, pozbawionego
uza
sadnienia, zdania. W tej sytuacji obowiązkiem Zamawiającego było odtajnienie wyjaśnień
(wraz z załącznikami) wykonawcy Quattro dotyczących elementów oferty mających wpływ
na wysokość ceny w jego ofercie.
Zarzut nr 3
Zarzut ten został podniesiony przez Odwołującego jako ewentualny, na wypadek
nieuwzględnienia zarzutu nr 1 odwołania. Wobec faktu, że zarzut nr 1 potwierdził się, Izba
pozostawiła zarzut nr 3 bez rozpoznania.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
…..............................………………………..……………