Sygn. akt: KIO 22/20
WYROK
z dnia 27 stycznia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 stycznia 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Od
woławczej w dniu 3 stycznia 2020 r. przez
wykonawcę ADO-MED Sp. z o.o. z siedzibą w Świętochłowicach w postępowaniu
prowadzonym przez
Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu Sp. z o.o. z siedzibą w
Sosnowcu
przy udziale wykonawcy ProfiMedical B. W.
Sp. J. z siedzibą w Katowicach
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 22/20 
po stronie Zamawiającego 
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu Centrum Pediatrii im. Jana
Pawła II w Sosnowcu Sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu unieważnienie czynności odrzucenia
oferty wykonawcy ADO-
MED Sp. z o.o. z siedzibą w Świętochłowicach, nakazuje temu
Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawcy
ProfiMedical B. W.
Sp. J. z siedzibą w Katowicach oraz nakazuje Zamawiającemu dokonanie
ponownego badania i oceny ofert,
kosztami postępowania obciąża Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w
Sosnowcu Sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę ADO-MED Sp. 
z o.o. z siedzibą w Świętochłowicach tytułem wpisu od odwołania, 
zasądza od Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu Sp. z o.o. z
siedzibą w Sosnowcu na rzecz ADO-MED Sp. z o.o. z siedzibą w Świętochłowicach kwotę
zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy czterysta dwadzieścia sześć złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od
od
wołania, opłaty skarbowej, kosztu dojazdu na rozprawę i kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 
do Sądu Okręgowego w Katowicach. 
Przewodniczący:……………………
Sygn. akt: KIO 22/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu Sp. z o.o. z siedzibą w
Sosnowcu  wszczął  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 
nieograniczonego na zakup i dostawę aparatu USG wraz z jego uruchomieniem w miejscu 
wskazanym przez Zamawiającego na potrzeby Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii 
dla  Noworodków  i  Dzieci  w  ramach  projektu  pn.  „Modernizacja  Oddziału  Anestezjologii  i 
Intensywnej Terapii dla Noworodków i Dzieci wraz z wyposażeniem w Centrum Pediatrii im. 
Jana  Pawła  II  w  Sosnowcu”  dofinansowanego  przy  wsparciu  Unii  Europejskiej  ze  środków 
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu
Operacyjnego  Województwa  Śląskiego  na  lata  2014  -  2020,  dla  osi  priorytetowej  10. 
„Rewitalizacja  oraz  infrastruktura  społeczna  i  zdrowotna”  dla  działania:  10.1  „Infrastruktura 
ochrony zdrowia”, postępowanie nr: PZ/16/ 2019. 
W dniu 5 listopada 2019 r. zostało zamieszczone ogłoszenie o zamówieniu w
D
zienniku Urzędowym Unii Europejskiej S21305/11/2019522158-2019-PL.
W przedmiotowym postępowaniu złożono dwie oferty: ProfiMedical B. W. Sp. J. z
siedzibą  w  Katowicach  oraz  Odwołujący:  ADO-MED  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 
Świętochłowicach. 
W dniu 12 g
rudnia 2019 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do wyjaśnienia treści
dokumentów,  wzywając  go  do  jednoznacznego  wskazania  jaki  jest  zakres  częstotliwości 
oferowanej  głowicy  liniowej  wysokiej  częstotliwości  oraz  do  podania  modelu  i  parametrów 
technicznych głowicy liniowej. 
Pismem z dnia 13 grudnia 2019 r. Odwołujący udzielił Zamawiającemu odpowiedzi na
ww. wezwanie do złożenia wyjaśnień.
W dniu 27 grudnia 2019 r. Zamawiający przekazał informację o wyborze
najkorzystniejszej oferty w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego wykonawcy ProfiMedical B. W.
Sp. J. z siedzibą w Katowicach oraz o
odrzuceniu oferty złożonej przez Odwołującego.
Nie zgadzając się z powyższymi czynnościami Zamawiającego Odwołujący w dniu 3
stycznia 2020
r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając mu:
naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843), zwanej dalej ustawą PZP - poprzez
bezpodstawne odrzu
cenie oferty Odwołującego jako oferty nie odpowiadającej treści
specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  zwanej  dalej  SIWZ,  w  sytuacji  gdy  nie  ziściły 
się ku temu podstawy, bowiem Odwołujący złożył ofertę w sposób skuteczny, odpowiadający 
treści SIWZ i wymaganiom określonym przez Zamawiającego; ponadto Zamawiający błędnie 
stwierdził,  że  Odwołujący  nie  udzielił  pełnych  wyjaśnień  na  wezwanie  z  dnia  12.12.2019 
roku, a abstrahując od powyższego - z ostrożności wskazał, że ewentualny brak udzielenia 
wyjaśnień  nie  może  stanowić  podstawy  do  odrzucenia  oferty  (por.  wyrok  Krajowej  Izby 
Odwoławczej z dnia 06 czerwca 2018 r. sygn. akt: KIO 992/180); 
naruszenie art. 82 ust. 3 ustawy PZP w zw. z art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy PZP -
poprzez  nieprawidłowe  uznanie  przez  Zamawiającego,  iż  treść  oferty  złożonej  przez 
Odwołującego się nie odpowiada treści SIWZ, w konsekwencji czego Zamawiający odrzucił 
ofertę Odwołującego się, 
naruszenie art. 92 ust. 1 pkt. 3 ustawy PZP - poprzez poinformowanie
Odwołującego się o odrzuceniu  złożonej  przez  niego oferty  z  zaniechaniem  dostatecznego 
podania uzasadnienia faktycznego i prawnego, w szczególności Zamawiający nie wskazał w 
żaden sposób, któremu z warunków (lub punktów) SIWZ nie odpowiada treść oferty złożonej 
przez  Odwołującego,  co  w  konsekwencji  stanowić  miało  podstawę  do  odrzucenia  oferty 
Odwołującego, 
naruszenie art. 90 ust. 3 ustawy PZP - poprzez bezzasadne odrzucenie oferty
złożonej przez Odwołującego z powodu - jak wynika z pisma Zamawiającego z dnia
27.12.2019r. - nie udzielenia
pełnych wyjaśnień przez Odwołującego (czemu ten
bezwzględnie  zaprzecza),  z  pominięciem  przez  Zamawiającego  okoliczności,  iż  rygor 
odrzucenia  oferty  za  brak  wyjaśnień  dotyczyć  może  wyłącznie  konkretnego  obszaru  tj. 
rażąco niskiej ceny i kosztu w stosunku do przedmiotu zamówienia, a rygor ten nie może być 
interpretowany rozszerzająco za brak wyjaśnień udzielonych w związku z innymi obszarami, 
które co najważniejsze nie były przez Zamawiającego określone jako wymagania w SIWZ, a 
w  konsekwencji  nie  powinny  mieć  istotnego  znaczenia  dla  prawidłowości  złożenia  oferty  i 
oceny ofert,
naruszenie art. 29 ust. 1 ustawy PZP i art. 30 ust. 1 pkt. 1) ustawy PZP -
poprzez  zaniechanie sporządzenia opisu przedmiotu  zamówienia  w  sposób  jednoznaczny  i 
wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń, 
uwzględniających wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie 
ważnej  oferty,  spełniającej  w  całości  wymagania  Zamawiającego  oraz  umożliwiający 
dokonanie wyceny przedmiotu oferty; Zarzu
t ten Odwołujący podniósł z ostrożności, bowiem
jeśli w ocenie Zamawiającego model i parametry techniczne głowicy liniowej miały tak istotne 
znaczenie,  jak  może  wynikać  z  czynności  Zamawiającego  z  dnia  27.12.2019  roku,  to 
Zamawiający  powinien  okoliczności  te  uwzględnić  w  SIWZ  w  sposób  jednoznaczny  i 
wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając 
wszystkie wymagania i  okoliczności  mogące mieć wpływa na  sporządzenie  ważnej  oferty  - 
czego Zamawiający nie wykonał i pominął w SIWZ obowiązek wskazania w ofercie modelu 
głowicy i jej parametrów technicznych ponad dane obowiązkowe do wskazania w formularzu 
parametrów technicznych stanowiącym załącznik nr 3 do SIWZ, 
naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy PZP - poprzez przygotowanie i prowadzenie
Postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób niezapewniający zachowania 
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, 
naruszenie art. 7 ust. 3 ustawy PZP -
zgodnie z którym zamówienia udziela się
wyłącznie  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z  przepisami  ustawy,  natomiast  wobec 
bezpodstawnego  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Odwołującego  doszło  do  naruszenia 
przez  Zamawiającego  ww.  przepisu  poprzez  ocenę  i  wybór  najkorzystniejszej  oferty  z 
pominięciem oferty złożonej przez Odwołującego, gdyby bowiem postępowanie prowadzono 
zgodnie  z  przepisami  ustawy  PZP,  wówczas  nie  doszłoby  do  odrzucenia  oferty 
Odwołującego  i  w  konsekwencji  wybór  najkorzystniejszej  oferty  nastąpiłby  zgodnie  z 
przepisami ustawy PZP,
Naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy PZP -
poprzez dokonanie w sposób wadliwy
czynności  oceny  ofert  i  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  z  uwagi  na  bezpodstawne 
pominięcie oferty Odwołującego, która to oferta była najkorzystniejsza. 
W związku z powyższymi zarzutami wnosił o:
uwzględnienie niniejszego odwołania,
unieważnienie czynności Zamawiającego z dnia 27.12.2019 roku polegającej
na  odrzuceniu oferty  złożonej  przez  Odwołującego i  jednocześnie unieważnienie czynności 
Zamawiającego obejmującej wybór najkorzystniejszej oferty w przedmiotowym postępowaniu 
o udzielenie zamówienia publicznego, 
w przypadku, gdy doszło do zawarcia umowy z wybranym oferentem —
wnoszę o unieważnienie podpisanej umowy na wykonanie zamówienia,
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności związanych z badaniem i
ocen
ą ofert złożonych w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego z uwzględnieniem oferty złożonej przez ADO-MED Sp. z o.o. oraz ponowne
dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty,
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania, w tym zobowiązanie
Zamawiającego
do
zwrotu
Odwołującemu
kosztów
niniejszego
postępowania
odwoławczego.
Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający odrzucając ofertę złożoną przez niego
powołał się na art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy PZP twierdząc, że oferta ta nie odpowiada treści 
SIWZ,  a  w  uzasadnieniu  swojej  czynności  Zamawiający  wskazał  wyłącznie  lakonicznie,  iż 
„Zgodnie z otrzymanymi wyjaśnieniami Zamawiający stwierdził, że parametry głowicy liniowej 
nie  odpowiadają  wymaganiom  określonym  w  SIWZ  i  formularzu  parametrów  technicznych. 
Ponadto  Oferent,  poza  symbolem  głowicy,  nie  podał,  pomimo  wezwania  Zamawiającego, 
parametrów  technicznych  oraz  modelu  głowicy  co  uniemożliwia  zidentyfikowanie 
zaoferowanego przedmiotu zamówienia.”. 
W związku z tym Odwołujący zakwestionował prawidłowość czynności dokonanej
przez Zamawiającego obejmującej odrzucenie oferty złożonej przez Odwołującego i w
konsekwencji dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty.
W pierwszej kolejności wskazał, że Zamawiający dopuścił się naruszenia art. 92 ust. 1
pkt. 3 ustawy PZP,
albowiem nie podał Odwołującemu dostatecznego uzasadnienia
faktycznego i prawnego odrzucenia złożonej oferty - do czego Zamawiający był zobowiązany
zgodnie z ww. przepisem.
Zarzucił, że Zamawiający przedstawił w piśmie z dnia 27.12.2019 roku lakoniczne
uzasadnienie,  które  jest  sprzeczne  pomiędzy  podaną  przez  Zamawiającego  podstawą 
prawną  a  uzasadnieniem  faktycznym,  bowiem  podstawą  prawną  odrzucenia  oferty  jest  art. 
89  ust.  1  ust.  2  ustawy  PZP,  który  ma  zastosowanie  w  przypadku,  gdy  treść  oferty  nie 
odpowiada treści SIWZ.  
Zaznaczył przy tym, że Zamawiający nie wskazał w żaden sposób, któremu z
warunków  (lub  punktów)  SIWZ  nie  odpowiada  treść  oferty  złożonej  przez  Odwołującego. 
Natomiast  przy  uzasadnieniu  faktycznym,  Zamawiający  odwołał  się  do  wezwania 
Odwołującego do złożenia wyjaśnień, podając w sposób niezgodny  ze stanem faktycznym, 
jakoby Odwołujący poza symbolem głowicy, nie podał parametrów technicznych oraz modelu 
głowicy.  
Według Odwołującego - tak wskazane przez Zamawiającego uzasadnienie faktyczne
nie opowiada podstawie  prawnej  powołanej  przez  Zamawiającego poprzez  brak  wskazania 
przez  Zamawiającego  jakim  wymaganiom  określonym  w  SIWZ  i  formularzu  parametrów 
technicznych  nie  odpowiada  złożona  przez  niego  oferta  -  spółka  pozbawiona  została 
możliwości prawidłowego przygotowania odwołania i oceny poprawności odrzucenia oferty. 
Podkreślił przy tym, prawidłowe wykonanie przez Zamawiającego obowiązku
przewidzianego  w  art.  92  ust.  1  pkt.  3  ustawy  PZP  ma  doniosłe  znaczenie  dla  możliwości 
zakwestionowania  danej  czynności  oraz  dla  obrony  interesów  oferenta,  którego  oferta 
została odrzucona. 
W opinii Odwołującego - stanowisko Zamawiającego powinno być wyrażone w
sposób  czytelny,  nie  wprowadzający  w  błąd,  umożliwiający  wykonawcy  odniesienie  się  do 
konkretnych  przesłanek  odrzucenia  oferty  i  skorzystanie  z  prawa  do  wniesienia  odwołania. 
Zamawiający  jest  więc  zobowiązany  wskazać,  w  uzasadnieniu  faktycznym  swojej  decyzji, 
konkretne postanowienia lub wymagania zawarte w treści SIWZ, którym, jego  zdaniem, nie 
odpowiada treść oferty złożonej przez wykonawcę.  
Podniósł przy tym, że Zamawiający nie wskazał konkretnych postanowień lub
wymagań  zawartych  w  treści  SIWZ,  którym  w  jego  ocenie  nie  odpowiada  treść  oferty 
złożonej przez Odwołującego, a dodatkowo podał uzasadnienie faktyczne nie odpowiadające 
podanej podstawie prawnej; uzasadnienie faktyczne jest niezgodne ze stanem faktycznym, a
w  konsekwencji  stanowisko  Zamawiającego  jest  wyrażone  w  sposób  nieczytelny  i 
wprowadzający w błąd. 
Odnosząc się do podstawy faktycznej odrzucenia oferty wskazanej przez
Zamawiającego,  co  miało  wynikać  z  braku  podania  parametrów  technicznych  i  modelu 
głowicy  oraz  stwierdzenia,  że  parametry  głowicy  liniowej  nie  odpowiadają  wymaganiom 
określonym  w  SIWZ  i  formularzu  parametrów  technicznych,  to  zdaniem  Odwołującego 
doszło do naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy PZP oraz art. 82 ust. 
3 ustawy PZP, bowiem
nieprawidłowe było twierdzenie Zamawiającego, iż oferta złożona
przez Odwołującego nie odpowiada treści SIWZ, a w konsekwencji brak było podstaw dla
odrzucenia jego oferty.
W pierwszej kolejności podkreślił, że wymagane parametry techniczne określone
zostały  w  załączniku  nr  3  do  SIWZ,  który  wypełnił  w  sposób  prawidłowy  i  złożył  jako 
integralną część oferty.  
Zwrócił uwagę, że Zamawiający w SIWZ, ani w formularzu parametrów technicznych
nie  wymagał  od  oferentów  podania  modelu  czy  innych  niż  wskazane  parametrów 
technicznych, wobec czego brak usprawiedliwienia dla żądania od Odwołującego wskazania 
dodatkow
ych danych niż wymagane i jednocześnie odrzucenie oferty wobec rzekomego
braku podania tych dodatkowych danych
(w ocenie Odwołującego okoliczność ta stanowi
również jeden z elementów naruszenia zasady równego traktowania wykonawców).
Odwołujący zauważył, że Zamawiający w piśmie z dnia 27.12.2019 roku stwierdził, że
w pisemnych wyjaśnieniach nie podał (poza symbolem) modelu głowicy.
W związku z tym, powyższe twierdzenia uznał za nieprawdziwe, bowiem w piśmie z
dnia 13.12.2019 roku wskazano: głowica liniowa o symbolu L14-6WU.
Wyjaśnił, że typ głowicy to „liniowa”, natomiast symbol L14-6WU określa
jednoznacznie model głowicy jaki został zaoferowany do wyspecyfikowanego aparatu USG.
W jego przekonaniu -
model głowicy bowiem zawsze jest zdefiniowany typem oraz
symbolem głowice.
Podkreślił przy tym, że również w tym przypadku SIWZ nie przewidywał obowiązku
podania w ofercie modelu głowicy liniowej.
Zakwestionował jako nieprawidłowe podane w piśmie z dnia 27.12.2019 roku
informacje  Zamawiającego  dotyczące  wyjaśnień  Odwołującego  z  dnia  13.12.2019  roku,  że 
parametry  głowicy  liniowej  nie  odpowiadają  wymaganiom  określonym  w  SIWZ  i  formularza 
parametrów technicznych.  
Przypomniał, że w wezwaniu do wyjaśnienia treści dokumentów Zamawiający wezwał
Odwołującego  do  jednoznacznego  wskazania,  jaki  jest  zakres  częstotliwości  oferowanej 
głowicy liniowej wysokiej częstotliwości, wykonanej w technologii ukierunkowanej polaryzacji 
kryształów lub matrycowej szerokopasmowej oraz czy parametr ten mieści się w którymś z 
przedzia
łów wskazanych przez Zamawiającego tj. czy w „<= częstotliwości 4.0 - 18.0 MHZ”
czy w „>częstotliwości 4.0 - 18.0 MHz”.
W związku z tym wezwaniem wskazał, że w piśmie z dnia 13.12.2019 roku
Odwołujący jednoznacznie odpowiedział, że zakres częstotliwości głowicy wynosi 3,5 - 16,0 
MHz, a więc jest mniejszy niż zakres 4,0 - 18,0 MHz (w pkt. 3 ppkt. 8 formularza ofertowego 
wskazano: „mniejszy lub równy 4,0 - 18,0 MHz lub większy niż 4,0 - 18,0 MHz”).  
Zatem, złożone wyjaśnienia bezwzględnie potwierdziły – w ocenie Odwołującego, że
częstotliwość głowicy mieści się w zakresie wymagań przewidzianych SIWZ, lecz zgodnie z 
SIWZ oferentowi nie przysługują punkty w danym kryterium oceny parametrów technicznych 
(Zamawiający  ewidentnie  dopuścił  taka  możliwość  określając  wymogi  alternatywnie  jako 
„mniejsze lub równe 4,0 - 18,0 MHz = 0 pkt, lub większe niż 4,0 - 18,0 MHz = 5 pkt”). 
Wskazał, że oferując głowice której zakres częstotliwości jest mniejszy niż ww.
wskazany  oferent  naraża  się  wyłącznie  na  utratę  5  punktów  przy  ocenie  ofert,  natomiast 
Zamawiający  nie  zaznaczył  ww.  wymogu  jako  warunek  konieczny  skutkujący  odrzuceniem 
oferty.
Zarzucił, że Zamawiający nie uzasadnił swojego twierdzenia dlaczego w jego ocenie
parametry  głowicy  liniowej  nie  odpowiadają  wymaganiom  określonym  w  SIWZ  i  formularzu 
parametrów technicznych. 
Odnosząc się do trzeciego z twierdzeń Zamawiającego wskazanego w uzasadnieniu
odrzucenia oferty a dotyczącego braku podania parametrów technicznych głowicy, wyjaśnił, 
że  wszystkie wymagane SIWZ  parametry  techniczne  głowicy  opisane  zostały  w  formularzu 
parametrów  technicznych  stanowiącym  załącznik  nr  3  do  SIWZ,  który  to  formularz 
Odwołujący prawidłowo wypełnił i złożył jako integralna część oferty.  
Przykładowo, zwrócił uwagę, że w pozycji nr 68 ww. formularza wskazano wymagane
dane  jak:  liczba  kryształów  piezoelektrycznych  która  wynosi  256  elementów  oraz  długość 
głowicy  (FOV)  która  wynosi  50,9  mm,  co  oznacza,  że  dane  podane  przez  Odwołującego 
spełniały minimalne wymagania stawiane przez Zamawiającego a opisane w SIWZ. 
Podniósł przy tym, że Zamawiający w SIWZ nie wymagał podania od oferentów
innych dodatkowych parametrów technicznych głowicy, ponad dane wskazane w załączniku
nr 3 do SIWZ.
Wskazał również, że przepis 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy PZP skorelowany jest z art. 82
ust. 3 ustawy PZP, zgodnie z którym treść oferty musi odpowiadać treści SIWZ. W związku z
tym
niezgodność treści oferty z treścią SIWZ polega na materialnej niezgodności
zobowiązania  wykonawcy  wyrażonego  w  jego  ofercie  ze  świadczeniem,  zaoferowania 
którego oczekuje zamawiający i które opisał w SIWZ.  
Powyższe oznacza dla Odwołującego, że niezgodność treści oferty z treścią SIWZ
występować  będzie  wówczas,  kiedy  np.:  wykonawca  zaoferuje  inny  przedmiot  zamówienia 
nieodpowiadający  wymaganiom  określonym  w  SIWZ;  wykonawca  nie  zaoferował 
równoważnego przedmiotu  zamówienia lub  nie wykazał  równoważności;  zaproponowano  w 
ofercie  inny  niż  wymagany  w  SIWZ  sposób  lub  zakres  świadczenia;  nie  zaakceptowano 
istotnych warunków przyszłej umowy.  
Zaznaczył, że w przedmiotowej sprawie Odwołujący wskazał w sposób prawidłowy w
złożonej  przez  siebie  ofercie  wszystkie  niezbędne  wymagania  określone  przez 
Zamawiającego w SIWZ oraz w załącznikach do SIWZ.  
Zważył również, że w SIWZ nie określono obowiązku podania modelu głowicy
liniowej,  czego  wymagał  od  Odwołującego  Zamawiający  pismem  z  dnia  12.12.2019r.  — 
pomimo tego, Odwołujący się w piśmie z dnia 13.12.2019r. wskazał Zamawiającemu model 
głowicy.  
Zwrócił również uwagę, że podobna sytuacja dotyczy żądania od Odwołującego przez
Zamawiającego w piśmie z dnia 12.12.2019r. wskazania parametrów technicznych głowicy - 
pomimo,  iż  minimalne  wymagania  w  tym  zakresie  określono  w  formularzu  stanowiącym 
załącznik  nr  3  do  SIWZ  (które  Odwołujący  wskazał  w  ofercie),  SIWZ  nie  przewidywał 
obowiązku podania dalszych parametrów technicznych oraz pomimo tego, że Zamawiający 
nie  sprecyzował  w  wezwaniu  z  dnia  12.12.2019r.  jakiego  rodzaju  dodatkowe  parametry 
techniczne miałby wskazał Odwołujący. 
W świetle przytoczonych okoliczności uznać należało, że oferta złożona przez
Odwołującego odpowiadała wymogom merytorycznym określonym przez Zamawiającego w
SIWZ, a
podstawą do odrzucenia oferty jest tylko stwierdzenie oczywistej sprzeczności oferty
z treścią SIWZ, wówczas gdy odnosi się do merytorycznej sprzeczności pomiędzy obu
dokumentami.
Natomiast w okolicznościach niniejszej sprawy nie występuje merytoryczna
sprzeczność oferty złożonej przez Odwołującego się z treścią SIWZ.
Abstrahując od powyższego, z ostrożności dodał, że nawet ewentualny brak
udzielenia  wyjaśnień  na  pismo  z  dnia  12.12.2019r.  w  zakresie  na  jaki  powołuje  się 
Zamawiający tj. brak podania parametrów technicznych i modelu głowicy, nie może stanowić 
podstawy do odrzucenia oferty.
Fakt, że wykonawca nie udzielił wyjaśnień oznacza tyle tylko, że zamawiający ofertę
takiego  wykonawcy,  w  szczególności  pod  kątem  zgodności  treści  oferty  z  treścią  SIWZ, 
ocenia  wyłącznie  na  podstawie  treści  oferty.  Nie  udzielając  wyjaśnień,  wykonawca  naraża 
się  na  ryzyko,  że  zamawiający,  błędnie  rozumiejąc  treść  oferty  uzna  ją  za  niezgodną  z 
treścią SIWZ, co jednak wcale nie oznacza, że taka niezgodność rzeczywiście występuje. 
Okoliczności te Odwołujący wskazał jedynie z ostrożności, bowiem jak wyjaśniono
we wcześniejszej części niniejszego odwołania - udzielił już odpowiedzi na wezwanie do
złożenia wyjaśnień z dnia 12.12.2019r.
W świetle powyższego uznać należało, że doszło również do naruszenie art. 90 ust. 3
ustawy PZP
poprzez bezzasadne odrzucenie oferty złożonej przez Odwołującego z powodu
- j
ak wynika z uzasadnienia czynności odrzucenia oferty - nie udzielenia pełnych wyjaśnień
przez  Odwołującego  (czemu  Odwołujący  bezwzględnie  zaprzeczył),  z  pominięciem 
okoliczności,  iż  rygor  odrzucenia  oferty  za  brak  wyjaśnień  dotyczyć  może  wyłącznie 
konkretn
ego obszaru tj. rażąco niskiej ceny i kosztu w stosunku do przedmiotu zamówienia,
a  rygor  ten  nie  może  być  interpretowany  rozszerzająco  za  brak  wyjaśnień  udzielonych  w 
związku  z  innymi  obszarami,  które  co  najważniejsze  nie  były  przez  Zamawiającego 
określone jako wymagania w SIWZ, a w konsekwencji nie powinny mieć istotnego znaczenia 
dla prawidłowości złożenia oferty i oceny ofert.  
Zauważył przy tym, że zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy PZP „Zamawiający odrzuca
ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze 
złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku 
do przedmiotu zamówienia.”.  
Natomiast w niniejszej sprawie Zamawiający wezwał Odwołującego się do: -
jednoznacznego wskazan
ia zakresu częstotliwości głowicy liniowej wskazanego w ofercie
(na co Odwołujący udzielił jednoznacznej odpowiedzi),
wskazania modelu głowicy (co nie było wymagane w SIWZ - pomimo to
Odwołujący się wskazał model), oraz
wskazania parametrów technicznych głowicy (nie wiadomo w jakim zakresie,
bowiem  Zamawiający  zaniechał  ich  określenia,  a  w  pozostałym  zakresie  minimalne 
parametry techniczne wskazane zostały już przez Odwołującego w ofercie, a podanie innych 
parametrów technicznych SIWZ nie wymagał). 
Powyższe oznaczało dla Odwołującego, że nawet gdyby przyjąć hipotetycznie, iż nie
udzielił pełnych wyjaśnień w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12.12.2019 roku, to i tak brak 
było podstawy do uznania tego zaniechania za podstawę do odrzucenia jego oferty. 
Z ostrożności należy powołał się również na naruszenie art. 29 ust. 1 ustawy PZP i
art. 30 ust. 1 pkt. 1) ustawy PZP,
zgodnie z którymi to przepisami Zamawiający powinien w
SIWZ opisać przedmiot zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostateczni
e dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i
okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Podkreślił, że Zamawiający w SIWZ nie wymagał podania modelu głowicy liniowej, ani
podania parametrów technicznych tej głowicy ponad wymagania określone w załączniku nr 3 
do SIWZ (które Odwołujący się wskazał w ofercie). 
Wywodził, że jeżeli zatem w ocenie Zamawiającego podanie ww. danych było dla
Zamawiającego istotne i miało wpływać na sporządzenie oferty oraz jej ocenę, to
Z
amawiający powinien wymagania te określić w SIWZ - co nie nastąpiło.
Powyższe oznacza dla Odwołującego, że Zamawiający naruszył ww. przepisy
poprzez  zaniechanie sporządzenia opisu przedmiotu  zamówienia  w  sposób  jednoznaczny  i 
wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń, 
uwzględniających wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie 
ważnej  oferty,  spełniającej  w  całości  wymagania  Zamawiającego  oraz  umożliwiający 
dokonanie wyceny przedmiotu oferty.
Zarzuc
ił, że Zamawiający pominął w SIWZ obowiązek wskazania w ofercie modelu
głowicy i jej parametrów technicznych ponad dane obowiązkowe do wskazania w formularzu 
parametrów  technicznych  stanowiącym  załącznik  nr  3  do  SIWZ,  przy  czym  jednocześnie 
Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  podania  tych  danych  w  wezwaniu  z  dnia 
12.12.2019r. a w dalszym kroku odrzucił ofertę Odwołującego w powiązaniu z ww. danymi i 
wezwaniem.
Argumentował, że gdyby SIWZ przewidywał konieczność podania przedmiotowych
danych, co powinno wyn
ikać z SIWZ w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, to Odwołujący
podałby te dane już na etapie składania oferty.
Wymaganie przez Zamawiającego podania przez Odwołującego dodatkowych danych
technicznych  głowicy  liniowej  stanowiącej  element  całości  zamawianego  aparatu  USG, 
ponad  dane  wymagane  SIWZ,  stanowiło  -  w  ocenie  Odwołującego  -  naruszenie  zasady 
zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.  
Zważył również, iż wszyscy wykonawcy powinni mieć do spełnienia takie same
warunki i wymogi
stawiane SIWZ. Wobec tych okoliczności uzasadnione jest twierdzenie o
naruszeniu przez Zamawiającego art. 7 ust. 1 ustawy PZP.
Wskazał, że naruszono również ust. 3 wskazanego przepisu, bowiem zamówienia
udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy.
Natomiast wobec bezpodstawnego odrzucenia oferty złożonej przez Odwołującego
doszło  do  naruszenia  przez  Zamawiającego  ww.  przepisu  poprzez  ocenę  i  wybór 
najkorzystniejszej oferty z pominięciem oferty złożonej przez Odwołującego, gdyby bowiem 
po
stępowanie prowadzono zgodnie z przepisami ustawy PZP, wówczas nie doszłoby do
odrzucenia oferty Odwołującego i w konsekwencji wybór najkorzystniejszej oferty nastąpiłby
zgodnie z przepisami ustawy PZP.
W dniu 7 stycznia 2020 r. zgłosił swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po  stronie Zamawiającego wykonawca ProfiMedical  B. W.  Sp.  J.  z  siedzibą  w  Katowicach, 
zwany dalej Przystępującym. 
Pismem z dnia 17 stycznia 2020 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie
wnosząc o jego oddalenie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym treść SIWZ, oferty Odwołującego, odpowiedzi 
Zamawiającego z dnia 29 listopada 2019r. na pytanie nr 16, pisma Przystępującego z dnia 
11 grudnia 2019 r., wezwania Zamawiającego z dnia 12 grudnia 2019r. do wyjaśnienia treści 
dokumentów,  odpowiedzi  Odwołującego na  powyższe  wezwanie Zamawiającego  z  dnia 13 
grudnia 2019r., informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty i odrzuceniu oferty
Odwołującego z dnia 27 grudnia 2019 r., odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie z dnia 17
stycznia 2020
r., jak również na podstawie złożonych przez strony i uczestnika wyjaśnień
Izba postanowiła odwołanie uwzględnić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia przepisów art.7 ust.1, art. 82 ust.3, art.89 ust.1 pkt 2, art.91 ust.1
oraz art.92 ust.1 pkt 3 ustawy Pzp.
W pierwszej jednak kolejności, należy wskazać, że Odwołujący na rozprawie cofnął
zarzut naruszenia prz
episu art. 90 ust.3 ustawy Pzp, jako powołany omyłkowo.
Z powyższych względów Izba uznała go za bezprzedmiotowy i jako taki nie
podlegający rozpoznaniu.
W dalszej kolejności, Izba uznała za spóźniony zarzut wymierzony przeciwko SIWZ, a
dotyczący naruszenia przez Zamawiającego przepisu art.29 ust.1 ustawy Pzp i art.30 ust.1 
pkt 1 ustawy Pzp, jako, że odwołanie zostało wniesione w dniu 27 grudnia 2019 r., podczas 
gdy publikacja SIWZ na stronie Zamawiającego miała miejsce w dniu 5 listopada 2019 r. 
Stosowni
e do przepisu art.182 ust.2 pkt 1 ustawy Pzp odwołanie wobec treści
ogłoszenia  o  zamówieniu,  a  jeżeli  postępowanie  jest  prowadzone  w  trybie  przetargu 
nieograniczonego,  także  wobec  postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia, 
wnosi  się  w  terminie  10  dni  od  dnia  publikacji  ogłoszenia  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 
Europejskiej  lub  zamieszczenia  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  na  stronie 
internetowej -
jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
Przechodząc do rozpoznania meritum sprawy należy wskazać, że podstawowym,
istotnym  zagadnieniem wymagającym  rozstrzygnięcia była kwestia  oceny  czy  Zamawiający 
miał  dostateczne  podstawy  prawne  do  odrzucenia  oferty  Odwołującego  z  powodu 
sprzeczności jej treści z treścią SIWZ.  
W zakresie
niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy Izba ustaliła, że Zamawiający
w
prowadził do SIWZ załącznik nr 3 – Formularz Parametrów Technicznych – Apart USG,
gdzie  w  pkt  68  dokonał  następującego  opisu:  Głowica  liniowa  wysokiej  częstotliwości, 
wykonana  w  technologii  ukierunkowanej  polaryzacji  kryształów  lub  matrycowej 
szerokopasmowa o zakresie cz
ęstotliwości w przedziałach: mniejszym lub równym 4.0 –
18.0 MHz lub większym niż 4.0 – 18.0 MHz; liczba kryształów piezoelektrycznych min. 128; 
długość głowicy (FOV)  min. 50. 
Nadto,
Izba stwierdziła, że powyższy formularz, ale już załączony do oferty złożył
Odwołujący  deklarując  w  jego  rubryce  wartość  oferowaną:  TAK  3,5  -  16,0  MHz;  256 
elementów; FOV 50,9 mm. 
Ustalono również, że podobne zobowiązanie wynikało z treści samego pkt 3.8
formularza oferty, gdzie w rubryce wartości oferowanej Odwołujący podał: <= częstotliwości
– 18.0 MHz X, czym potwierdził ten parametr.
Stwierdzono
przy tym, że pismem z dnia 12 grudnia 2019 r., czyli dzień po
przekazaniu  przez  Przystępującego  informacji  Zamawiającemu  o  niespełnianiu  przez 
powyższy parametr wymogów SIWZ, Zamawiający w trybie przepisu art.87 ust.1 ustawy Pzp 
wezwał  Odwołującego  do  wyjaśnienia  powyższego  parametru  poprzez  jednoznaczne 
wskazanie  zakresu  częstotliwości  oferowanej  głowicy,  a  także  podanie  modelu  oraz 
parametrów głowicy liniowej.  
W następstwie tego wezwania Odwołujący wskazał symbol produktu: L14-6WU i
potwierdził zakres częstotliwości głowicy.
Natomiast w piśmie z dnia 27 grudnia 2019 r. Zamawiający poinformował
Odwołującego  o  odrzuceniu  jego  oferty  na  podstawie  artr.89  ust.1  pkt  2  ustawy  Pzp, 
powołując się na rozdział XIII – Opis kryteriów… 
Poza tym w swoim rozstr
zygnięciu Zamawiający wskazał, że w dniu 12.12.2019 r.
wezwał  oferenta  do  jednoznacznego  wskazania  jaki  jest  zakres  częstotliwości  oferowanej 
głowicy liniowej wysokiej częstotliwości oraz podania modelu oraz parametrów technicznych 
głowicy liniowej.  
Dalej,
Zamawiający uzasadniał, że zgodnie z otrzymanymi wyjaśnieniami
Zamawiający  stwierdził,  że  parametry  głowicy  liniowej  nie  odpowiadają  wymaganiom 
określonym w SIWZ i formularzu parametrów technicznych. Ponadto, Zamawiający zarzucił 
Odwołującemu,  że  ten  poza  symbolem  głowicy,  nie  podał,  pomimo  wezwania 
Zamawiającego,  parametrów  technicznych  oraz  modelu  głowicy  co  uniemożliwia 
zidentyfikowanie zaoferowanego przedmiotu zamówienia. 
P
o przeanalizowaniu powyższego materiału dokumentacyjnego, zdaniem Izby -
działania Zamawiającego w przedmiotowej sprawie należało uznać za naruszające powołane 
wyżej przepisy prawa, a argumentację Odwołującego za trafną.  
Według zapatrywania Izby – Odwołujący przy powyższym opisie przedmiotu
zamówienia mógł zaoferować aparat USG o zakresie częstotliwości w przedziale: mniejszym 
niż  4.0  –  18.0  MHz,  bowiem  taka  jest  wyraźna  treść  cyt.  wyżej  pkt  68  załącznika  nr  3  – 
Formularz  Parametrów  Technicznych  –  Apart  USG,  odnoszącego się  do  całego  przedziału 
wartościowego, a nie do jednej z jego granic – górnej czy dolnej. 
Jeżeli Zamawiający oczekiwał spełnienia innego parametru to powinien, to
jednoznacznie uwzględnić w swoim opisie przedmiotu zamówienia, czego nie uczynił.
W przekonaniu Izby
– Zamawiający zasugerował się w swojej ocenie stanowiskiem
Przystępującego  z  dnia  11  grudnia  2019r.,  poprzedzającym  przeprowadzone  przez  niego 
postępowanie wyjaśniające treść oferty w trybie przepisu art.87 ust.1 zd.1 ustawy Pzp, który 
stanowi,  że  w  toku  badania  i  oceny  ofert  zamawiający  może  żądać  od  wykonawców 
wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. 
W cyt. piśmie Przystępujący wyraźnie wskazał, że zaoferowana przez konkurenta
głowica nie spełnia  wymogu w  zakresie minimalnego zakresu górnej granicy  częstotliwości 
pracy głowicy, a także stwierdził on, że minimalne częstotliwości pracy głowicy liniowej, które 
powinny  wynosić  w  dolnym  zakresie  częstotliwości  pracy  4.0  Mhz  lub  niżej,  natomiast  w 
górnym  zakresie  częstotliwości  pracy  minimum  18.0  Mhz  lub  wyżej,  podczas  gdy 
Zamawiający takich odniesień w SIWZ nie uczynił.  
Zdaniem Izby
– taka interpretacja mogłaby znaleźć potwierdzenie, o ile Zamawiający
w  SIWZ  określiłby  jaki  parametr  stanowiłby  punkt  graniczny,  którego  przekroczenie 
skutkowałoby  odrzuceniem  oferty  wykonawcy.  Co zostało  wyżej  podniesione,  Zamawiający 
posłużył  się  jedynie  wskazaniem  przedziałów  częstotliwości,  a  nie  bezwzględnym 
zastrzeżeniem wartości, niepożądanej przez Zamawiającego. 
Powyższy brak konsekwencji Zamawiającego przy ocenie jego własnych wymogów
techniczno-funkcjonalnych, wynika
również z treści pytania nr 16 Odwołującego i odpowiedzi
na nie Zamawiającego z dnia 29 listopada 2019 r., gdzie na jasno zadane pytanie
wykonawcy o aparat USG z parametrem 3,5
– 16 MHz, Zamawiający wyjaśnił, że dopuszcza
rozwiązanie  równoważne,  przy  czym  nie  zaprzeczył  w  jakikolwiek  sposób,  że  powyższy, 
powołany przez wykonawcę parametr urządzenia nie spełnia wymagań SIWZ.  
W dalszej części, oceniając przedmiotową sprawę, Izba dostrzegła również, że
motywacja Zamawiającego do odrzucenia oferty Odwołującego zawarta w piśmie z dnia 27
grudni
a 2019r w ogóle nie zawiera jakiegokolwiek wskazania faktycznego potwierdzającego
istnienie  sprzeczności  treści  oświadczenia  woli  z  treścią  SIWZ.  Brak  jest  powołania  w 
uzasadnieniu konkretnych elementów oświadczenia woli wykonawcy pozostającego w kolizji 
z danymi postanowieniami SIWZ( nie przytoczono żadnego postanowienia SIWZ). 
W związku z tym, Izba stwierdziła naruszenie przez Zamawiającego przepisu art.92
ust.1  pkt  3  ustawy  Pzp,  który  stanowi,  że  Zamawiający  informuje  niezwłocznie  wszystkich 
wykonawców  o:  wykonawcach,  których  oferty  zostały  odrzucone,  powodach  odrzucenia 
oferty, a w przypadkach, o których mowa w art. 89 ust. 4 i 5, braku równoważności lub braku 
spełniania wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności. 
Jednocześnie, Izba stanęła na stanowisku, że wbrew twierdzeniu Zamawiającego
Odwołujący podał zaoferowany parametr zarówno w swojej ofercie, jak i w wyjaśnieniach z
dnia 13 grudnia 2019 r.
, który następnie potwierdził.
W opinii Izby -
sama okoliczność rzekomego braku podania modelu głowicy, lecz
jedynie jej symbolu w  warunkach, gdy w treści SIWZ Zamawiający nie przewidział badania 
przedmiotu zamówienia w oparciu o szczegółowe karty katalogowe zawierające informacje o 
modelu  głowicy,  nie  może  stanowić  bezpośredniej  przyczyny  do  odrzucenia  oferty 
wykonawcy.
Powyższe statuowanie i kreowanie przez Zamawiającego nowego warunku
dotyczącego  przedmiotu  zamówienia  stanowi  –  według  zapatrywania  Izby  -  naruszenie 
fundamentalnych zasad Prawa zamówień publicznych, o których mowa w art.7 ust.1 ustawy 
Pzp, to jest zasady równego traktowania wykonawców i zasady przejrzystości.  
Analizując dalej omawiany przypadek, w przekonaniu Izby - taki stan rzeczy powoduje
bezpośrednio,  że  podstawa  prawna  wskazana  przez  Zamawiającego  w  cyt.  wyżej  piśmie 
rozstrzygającym  przetarg  i  odrzucającym  jego  ofertę  jest  wadliwa,  a  zastosowany  przez 
niego przepis art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp nal
eżało uznać za powołany bezpodstawnie.
W związku z powyższym, działania Zamawiającego należało potraktować, jako
pozostające  poza  granicami  przepisu  art.89  ust.1  pkt  2  ustawy  Pzp,  co  oznacza,  że 
odrzucenie oferty Odwołującego było bezzasadne.  
Konsekwencją powyższych naruszeń prawa było uznanie, że Zamawiający naruszył
również przepisy art. 82 ust.3 oraz art.91 ust.1 ustawy Pzp
W tym stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i
mogły  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  Izba  na 
podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić. 
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192
ust.  9  i  10  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z 
uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 
w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). 
Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art.192 ust.2 ustawy Pzp, orzeczono jak w
sentencji.
Przewodniczący:……………………