Sygn. akt KIO 2216/20
POSTANOWIENIE
z dnia 1
9 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 1
9 października 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 września 2020 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia MOPLI Sp. z o.o. w Krakowie, TIMSI Sp. z o.o.
w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Narodowy Fundusz Zdrowia w
Warszawie
przy udziale wykonawcy S&T Services Polska Sp. z o.o. w Warszawie
zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. u
marza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje
Urzędowi Zamówień Publicznych dokonanie zwrotu na rzecz wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia MOPLI Sp. z o.o. w Krakowie, TIMSI Sp. z o.o. w
Warszawie kwoty 15.000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) poniesionej z
tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:…………………………
Sygn. akt KIO 2216/20
Uzasadnienie
Zamawiający - Narodowy Fundusz Zdrowia w Warszawie - prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) dalej jako
„ustawa” lub „Pzp”, postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest wykonanie Modułu Obsługi Procesu
Sprawozdawczości i Kontroli – MOPSiK. 11 ust. 8 Pzp.
września 2020 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia MOPLI
Sp. z o.o. w Krakowie, TIMSI Sp. z o.o. w Warszawie wni
eśli odwołanie. Zachowany został termin
ustawowy i
obowiązek przekazania zamawiającemu kopii odwołania wskazany w art. 180 ust. 5
Pzp. O
dwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenia art. 24 ust. 4 w związku z art. 24 ust. 1 pkt.
12, 13 i 14 Pzp
przez ich niewłaściwe zastosowanie, skutkujące wykluczeniem odwołującego oraz
odrzuceniem jego oferty ze
względu na złożenie dokumentu KRK bez kwalifikowanego podpisu
elektronicznego,
w sytuacji gdy przesłany przez odwołującego dokument KRK został prawidłowo
podpisany ważnym podpisem elektronicznym dostarczonym przez firmę Asseco Data Systems SA
(Oprogramowanie Certum by Asseco) przez przedstawiciela wy
konawcy. Przyczyną braku
możliwości poprawnego odczytu podpisu elektronicznego po ściągnięciu pliku z portalu przez
zamawiającego, była kwestia technologiczna, niezależna od wykonawcy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
1. u
nieważnienia czynności wykluczenia go z postępowania oraz odrzucenia złożonej
przez niego oferty;
2. u
nieważnienia czynności wyboru oferty S&T Services Polska Sp. z o.o.;
3. p
owtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego;
4. w
ybór oferty odwołującego.
W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w
odwołaniu (art. 186 ust. 2 ustawy) odwołujący żądał dokonania czynności zgodnie ze wskazanym
żądaniem odwołania.
Wykonawca S&T Services Polska Sp. z o.o.
przystąpił do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego, zachowując termin ustawowy oraz obowiązek
przekazania kopii przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu. Przystępujący wniósł o
oddalenie
odwołania.
Zamawiający przed otwarciem posiedzenia Izby pismem z 22 września 2020 r. złożył
odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił w całości zarzuty odwołania.
Prezes Krajowej Izby Odwoławczej pismem z 24 września 2020 r. wezwał przystępującego
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu w terminie 3 dni od dnia
doręczenia wezwania pod rygorem umorzenia postępowania.
S&T Services Polska Sp. z o.o. p
ismem z 28 września 2020 r. zgłosił sprzeciw wobec
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, jednak
pismem z 16 października 2020 r. cofnął sprzeciw i wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego.
Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 186 ust. 3 Pzp
jeżeli uczestnik postępowania, który przystąpił do
postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesienie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Cofnięcie sprzeciwu przez przystępującego tworzy bowiem sytuacje procesową braku
sprzeciwu co do
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w
odwołaniu. Oznacza to, że w sprawie zaistniały wszystkie przesłanki wskazane w powołanym
przepisie, zatem Izba na podstawie art. 186 ust. 3 Pzp
umorzyła postępowanie odwoławcze,
orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp.
Pomimo tego, że zarówno przepisy ustawy, jak i rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z
2020 r. poz. 1296),
nie normują instytucji cofnięcia sprzeciwu, złożenie takiego oświadczenia jest
dopuszczalne i wywiera skutki prawne. W kontradyktoryjnym postępowaniu odwoławczym strony i
uczestnicy samodzielnie kształtują swoją sytuację procesową, a skład orzekający bada odwołanie
wyłącznie w zakresie zarzutów spornych.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp
oraz § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:
…………………………….