Sygn. akt: KIO 2210/20
WYROK
z dnia 5
października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Luiza Łamejko
Protokolant: Piotr Kur
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
1 października 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesione
go do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 września
2020 r. przez
wykonawcę IMPEL Catering Sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław
w postępowaniu prowadzonym przez SP ZOZ Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 4
w Bytomiu, al. Legionów 10, 41-902 Bytom
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje SP ZOZ Wojewódzkiemu Szpitalowi
Specjalistycznemu nr 4 w Bytomiu
unieważnienie czynności badania i oceny ofert
oraz wyboru oferty Meridian`s Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej i nakazuje
ponowne dokonanie badania i oceny ofert, w tym odrzucenie oferty wykonawcy
Meridian`s Sp. z o.o. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,
2. K
osztami postępowania obciąża SP ZOZ Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 4
w Bytomiu, al. Legionów 10, 41-902 Bytom i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez IMPEL
Catering Sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław tytułem wpisu od
odwołania,
zasądza od SP ZOZ Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 4
w Bytomiu, al. Legionów 10, 41-902 Bytom na rzecz IMPEL Catering
Sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław kwotę 19 383 zł 36 gr (słownie:
dziewiętnaście tysięcy trzysta osiemdziesiąt trzy złote trzydzieści sześć groszy)
poniesion
ą tytułem wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika, oraz
dojazdu na posiedzenie Izby.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 2210/20
U z a s a d n i e n i e
SP ZOZ Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 4 w Bytomiu (dalej: „Zamawiający”)
prowadzi w trybie przetargu nie
ograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
pod nazwą „Usługa przygotowania i dystrybucji posiłków dla pacjentów
Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 4 w Bytomiu”. Postępowanie to prowadzone
jest na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843)
, zwanej dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 25 czerwca 2020 r. pod
pozycją 2020/S 121-295945.
W dniu
7 września 2020 r. wykonawca IMPEL Catering Sp. z o.o. z siedzibą we
Wrocławiu (dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców przy ocenie oferty wybranego
wykonawcy Meridian'
s Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu,
art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp poprzez z
aniechanie przez Zamawiającego
wykluczenia wykonawcy Meridian's S
p. z o.o., gdyż nie wykazał spełniania warunków udziału
w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia,
art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie przez Zamawiającego
wykluczenia wykonawcy Meridian's Sp. z o.o.
w związku z wprowadzeniem w błąd
Zamawiającego przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu oraz w związku
z wprowadzeniem w błąd Zamawiającego co do spełniania warunku zawartego
w postanowieniu III.B pkt. 9.2 SIWZ,
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie przez Zamawiającego
odrzucenia oferty
jako niezgodnej z treścią SIWZ,
art. 89 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie przez Zamawiającego
odrzucenia oferty, podczas gdy jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, poprzez
nieuwzględnienie wszystkich kosztów niezbędnych do wykonania zamówienia, czym
naruszyła zasady uczciwej konkurencji.
Odwołujący wniósł o:
nakazanie Zamawiającemu uchylenia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy Meridian's Sp. z o.o.,
nakazanie Zamawiającemu dokonania wykluczenia wykonawcy Meridian's Sp. z o.o.
na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 i 16 ustawy Pzp,
nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty wybranego wykonawcy na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2-4 ustawy Pzp,
nakazanie
Zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert i wybór
najkorzystniejszej oferty spośród ofert ważnych.
Odwołujący stwierdził, że wykonawca Meridian's Sp. z o.o. powinien zostać
wykluczony z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp. Odwołujący
przywołał postanowienia rozdziału III.B. pkt 9.2 Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia (dalej: „SIWZ”). Odwołujący podał, że Meridian's Sp. z o.o. w formularzu
ofertowym w pkt. 6 jako lokalizację kuchni wpisała miasto Bytom. Następnie, na wezwanie
Zamawiającego wykonawca Meridian's Sp. z o.o. oświadczył, że będzie przygotowywał
posiłki w kuchni w Poznaniu przy ul. Naramowickiei 92. Jednocześnie, jak zauważył
Odwołując, wykonawca ten nie wskazał podwykonawcy ani nie wskazał podmiotu,
z potencjału którego chciałby skorzystać, co oznacza, iż zamierza w pełni samodzielnie
wykonać przedmiotowe zamówienie publiczne, w oparciu o własne zasoby.
W ocenie Odwołującego, takie działania Meridian's Sp. z o.o. dowodzą tego, że już
momencie składania oferty wykonawca ten nie posiadał prawa do dysponowania jakąkolwiek
kuchnią na terenie miasta Bytom. Odwołujący stwierdził, że wykonawca Meridian's Sp. z o.o.
z
łożył świadomie niezgodne z rzeczywistością oświadczenie o rzekomym dysponowaniu
w Bytomiu kuchnią spełniającą wymogi określone w SIWZ. Odwołujący wskazał, że
w momencie, gdy wykonawca
musiał przedstawić dokumenty potwierdzające, że
enigmatycznie określona kuchnia z Bytomia spełnia wymogi przewidziane prawem, okazało
się, iż takowych nie posiada. W to miejsce wykonawca przedstawił dokumenty dla kuchni
zlokalizowanej w Poznaniu przy ul. Naramowickiej 92.
Odwołujący podniósł, że poza sporem jest okoliczność, iż odległość od tej kuchni do
siedziby Zamawiającego (al. Legionów) wynosi w zależności od wyboru trasy, tj. DK 11 - 346
km (czas przejazdu 4 godz. 38 min.), przez S5 i A4 - 386 km (czas przejazdu 3 godz. 53 min)
- dane z google maps.
Podane czasy przejazdów nie uwzględniają przy tym potencjalnych
zdarzeń (wypadków, remontów, złej pogody, dużego natężenia ruchu i innych utrudnień
wpływających na czas przejazdu). Odwołujący zauważył, że wykonawca Meridian's Sp. z
o.o.
nie zadeklarował transportu lotniczego.
Opisane powyżej działania wykonawcy Meridian's Sp. z o.o. wskazują, zdaniem
Odwołującego, na następujące okoliczności:
doszło do złożenia oferty zawierającej niezgodne z rzeczywistością oświadczenie co do
spełniania warunku w zakresie potwierdzenia, że oferowana usługa odpowiada wymaganiom
określonym przez Zamawiającego,
2) wybrany wykonawca traktuje instrumentalnie postawiony w SIWZ warunek
uznając, że
przedstawienie wymaganych dokumentów dla dowolnej lokalizacji w Polsce, nieważne jak
bardzo oddalonej
od miejsca wydania posiłków, jest dozwolone i powoduje, iż oferta jest
ważna,
wybrany wykonawca nie skalkulował w momencie składania oferty kosztów
codziennego transportu posiłków z Poznania do Bytomia. W ocenie Odwołującego,
o
czywistym i nie wymagającym dodatkowego dowodzenia jest fakt, iż inna musi być cena
posiłku przygotowanego i transportowanego do Zamawiającego z kuchni oddalonej o co
najwyżej kilkanaście kilometrów, gdyby posiłki były przygotowywane w Bytomiu, a inna dla
posiłków transportowanych z miejsca oddalonego o kilkaset kilometrów. Odwołujący
z
auważył, że już sam koszt paliwa niezbędnego do dostarczenia posiłków przy obecnych
cenach paliw musiałby skutkować tym, że cena jednostkowa posiłku musiałaby być wyższa
o co najmniej kilkadziesiąt procent.
Odwołujący stwierdził, że wybrany wykonawca zdaje się z ogromną dezynwolturą
traktować zarówno prawa ekonomii, jak i zdrowy rozsądek oraz doświadczenie życiowe
zarówno Zamawiającego, jak i konkurentów. Jak podał Odwołujący, wybrany wykonawca,
pragnąc za wszelką cenę wykazać formalno-prawne spełnienie warunku postawionego
w SIWZ co do kuchni,
w której posiłki są przygotowywane, dokonał zmiany swoich
oświadczeń w zakresie lokalizacji tejże kuchni. Odwołujący podniósł, że działania wybranego
wykonawcy cechuje brak przewidzenia konsekwencji
, jaką wywołać powinna, w mniemaniu
Meridian's Sp. z o.o.,
prosta zmiana adresów kuchni, chociażby w kalkulacji cenowej.
Odwołujący stwierdził, że zmieniając fałszywe oświadczenie o posiadaniu kuchni w Bytomiu
na kolejne fałszywe oświadczenie o przygotowywaniu posiłków w lokalizacji Poznań,
wykonawca Meridian's Sp. z o.o.
nieświadomie pokazał swój prawdziwy sposób
przygotowania oferty na potrzeby przedmiotowego przetargu.
Odwołujący zwrócił uwagę, że w przypadku Meridian's Sp. z o.o. składanie
oświadczeń wprowadzających zamawiającego w błąd i posługiwanie się w sposób
nieprawidłowy dokumentami mającymi potwierdzać spełnienie warunków udziału
w postępowaniu nie ma miejsca po raz pierwszy. Jak podał Odwołujący, wykonawca
Meridian's Sp. z o.o.
zataił przed Zamawiającym okoliczności związane z postępowaniem
prowadzonym przez innego zamawiającego, tj. Zakład Opiekuńczo-Leczniczy w Gnieźnie
SPZOZ z siedzibą w Gnieźnie ul. Orzeszkowej 27, z którego wykonawca ten został
wykluczony na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 i 16 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, że
z uzasadnienia wykluczenia
wynika niezbicie, że wykonawca w celu spełnienia warunku
udziału w postępowaniu oświadczył, że dysponuje kuchnią przy ul. Konarskiego 11/13
w Poznaniu. W toku czynności podjętych przez ZOL w Gnieźnie okazało się, że właściciel tej
kuchni,
tj. Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Poznaniu przy ul. Konarskiego 11/13 nie
udostępnił i nie zamierzał udostępniać w żaden sposób firmie Meridian’s jakichkolwiek
pomieszczeń kuchennych w celu realizacji usług dla podmiotów trzecich. W efekcie Zakład
Opiekuńczo-Leczniczy w Gnieźnie podjął w postępowaniu decyzję o wykluczeniu na
podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp z uwagi na to,
że wykonawca nie spełnia warunku
udziału w postępowaniu. Dodatkowo ten Zamawiający wykluczył również firmę Meridian’s na
podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp z uwagi
na fakt, że wykonawca wprowadził
Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu i spełnia
warunki udziału w postępowaniu.
Mając na uwadze powyższe Odwołujący stwierdził, że wybrany wykonawca
w złożonym JEDZ wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie
podlega wykluczeniu.
Odwołujący stwierdził, że wykonawca Meridian’s powinien zostać
wykluczony w trybie art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp
, gdyż udzielił negatywnej odpowiedzi
w
złożonym JEDZ na następujące pytanie:
„Czy wykonawca znalazł się w jednej z poniższych sytuacji:
a)
był winny poważnego wprowadzenia w błąd przy dostarczaniu informacji
wymaganych do weryfikacji braku podstaw wykluczenia lub do wery
fikacji spełnienia
kryteriów kwalifikacji;
b)
zataił te informacje;
c)
nie był w stanie niezwłocznie przedstawić dokumentów potwierdzających
wymaganych przez instytucję zamawiającą lub podmiot zamawiający; oraz
d)
prze
dsięwziął kroki, aby w bezprawny sposób wpłynąć na proces podejmowania
decyzji przez instytucję zamawiającą lub podmiot zamawiający, pozyskać informacje poufne,
które mogą dać mu nienależną przewagę w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub
wskutek zanie
dbania przedstawić wprowadzające w błąd informacje, które mogą mieć istotny
wpływ na decyzje w sprawie wykluczenia, kwalifikacji lub udzielenia zamówienia?”.
Odwołujący uznał, że wykonawca Meridian’s Sp. z o.o. świadomie zataił przed
Zamawi
ającym wszelkie okoliczności związane z jego wykluczeniem w 2018 r.
w postępowaniu prowadzonym przez ZOL w Gnieźnie.
Jak zauważył Odwołujący, z oświadczeń wykonawcy Meridian’s Sp. z o.o. wynika, że
wykonawca ten nie dysponuje
kuchnią spełniającą wymogi określone w SIWZ na terenie
miasta Bytomia, ani nawet na terenie W
ojewództwa Śląskiego. Zamawiający nie może
wykonawcy
kuchni udostępnić, bo takiej nie posiada. W przekonaniu Odwołującego,
zasadne jest
uznanie, że wykonawca Meridian’s Sp. z o.o. nie udowodnił, że spełnia
w
arunek udziału dotyczący dysponowania właściwą kuchnią, o którym mowa w III.B pkt. 9.2
SIWZ. Z powodów ekonomicznych i logistycznych nie sposób uznać, zdaniem
Odwołującego, że kuchnia, z której trzeba dostarczać posiłki dla Zamawiającego z drugiego
końca Polski, potwierdza spełnienie wymogu Zamawiającego.
Odwołujący podniósł, że wykazanie przez wykonawcę Meridian’s Sp. z o.o. kuchni
w Poznaniu czyni zadość tylko formalnemu wykazaniu, iż wybrany wykonawca spełnia
wymogi określone w SIWZ. Tymczasem celem weryfikacji wykonawcy ubiegającego się
o udzielenie zamówienia publicznego nie jest uzyskanie przez zamawiającego jedynie
formalnego potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, ale uzyskanie
wiedzy o realnej kondycji wykonawcy, jego wiarygodności jako strony umowy o udzielenie
zamówienia publicznego i zdolności do realizacji umowy. W ocenie Odwołującego,
Zamawiający powinien powziąć wątpliwości odnośnie wykonawcy, który już po złożeniu
oferty cenowej deklaruje,
że przenosi proces przygotowania posiłków do miejsca oddalonego
o kilkaset kilometrów od siedziby Zamawiającego, jednocześnie twierdząc, że nie rzutuje to
ani na cenę usługi, ani na jej jakość, ani nawet na realną możliwość wykonania samego
zamówienia.
O
dwołujący wskazał, że oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1
pkt 2 ustawy Pzp
należy rozpatrywać jako kwalifikowaną formę potwierdzenia zgodności
ofe
rowanego świadczenia z wymaganiami postawionymi przez zamawiającego. Oznacza to,
jak zauważył Odwołujący, że zadeklarowana przez wykonawcę treść oferty musi znaleźć
potwierdzenie w dokumentach składanych przez wykonawcę w celu potwierdzenia
spełniania przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych
przez zamawiającego. W konsekwencji, zdaniem Odwołującego, brak takiego potwierdzenia
jest podstawą do odrzucenia oferty jako niezgodnej z treścią Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia. Odwołujący podał, że kryterium rozróżniającym i decydującym o
odmiennej kwalifikacji oświadczeń i dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp
jest cel ich składania oraz zakres informacji wynikający z ich treści. W praktyce
mogą jednak wystąpić trudności przy kwalifikacji niektórych dokumentów przedmiotowych
jako dokumentów odnoszących się bezpośrednio do treści oferty w rozumieniu art. 87 ust. 1
oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, że biorąc pod uwagę dosłowną
treść art. 87 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp można by uznać, że każdy dokument
dookreślający treść oświadczenia woli wykonawcy (treść oferty) jest jednocześnie
dokumentem, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, ponieważ potwierdza, że
oferowana dostawa, usługa lub robota budowlana spełnia wymagania określone przez
zamawiającego. Odwołujący stwierdził, że takie rozumowanie jest niezgodne z art. 87 ust. 1
ustawy
Pzp, który zakazuje jakichkolwiek zmian w treści oferty, z wyjątkiem okoliczności
wskazanych w dalszych jednostkach redakcyjnych tego artykułu. Jak zaznaczył Odwołujący,
przyjąć należy, że art. 25 ust. 1 pkt 2 oraz art. 87 ust. 1 i art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
dotyczą zagadnień różnych. Jeżeli oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust.
1 pkt 2 ustawy Pzp
są składane w celu potwierdzenia, że oferowane przez wykonawcę
dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez zamawiającego,
wyjaśnianie treści tych oświadczeń i dokumentów następuje na podstawie art. 26 ust. 4
ustawy
Pzp. Jeżeli natomiast oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt
2 ustawy Pzp
są składane w celu dokonania oceny ofert, stanowią treść oferty, a ich
wyjaśnianie następuje na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący stwierdził, że bezsporne jest, że Zamawiający wymaga realizacji usługi
według systemu HACCP, który drobiazgowo określa warunki przygotowywania posiłków.
Z kolei postanowienie § 2 ust. 1 projektu umowy stanowi, iż wykonawca zobowiązuje się do
przygotowania posiłków zgodnie z normami Instytutu Żywności i Żywienia. Zgodnie
z zaleceniami zawartym w załączniku do odwołania dokumencie PIS - Zasady Systemu
HACCP oraz GHP/GMP w zakładach produkcji i obrotu żywnością oraz żywienia zbiorowego
ustalone są zasady, zgodnie z którymi potrawy serwowane na gorąco winny utrzymywać
temperaturę 60°C i czas ich przewozu nie może przekraczać 2 godzin – str. 21.
Zdaniem Odwołującego, przy założeniu, że posiłki są przygotowywane w Poznaniu,
niemożliwe jest spełnienie tego warunku.
Zgodnie z zaleceniami zawartym w tym samym dokumencie - Zasady Systemu
HACCP oraz GHP/GMP w zakładach produkcji i obrotu żywnością oraz żywienia zbiorowego
(por. str. 21) potrawy po uprzedniej obróbce termicznej schładza się przy zastosowaniu
najlepszych technologii. Należy obniżyć ich temperaturę z 60°C do 10°C w czasie nie
dłuższym niż 2 godziny. Potrawy przechowuje się w warunkach chłodniczych w temperaturze
do +4°C. W ocenie Odwołującego, w związku z faktem, że czas transportu drogowego
posiłków wynosi znacząco powyżej 2 godziny, oznacza to, iż wybrany wykonawca narusza
powyższą zasadę. Tym samym, jak stwierdził Odwołujący, wymogi ustalone przez
Zamawiającego w zakresie dotyczącym realizacji usługi zgodnie z HACCP i Instytutu
Żywności i Żywienia, nie zostały spełnione przez wybranego wykonawcę. W przekonaniu
Odwołującego, świadczenie przedmiotu zamówienia przy użyciu kuchni zlokalizowanej aż w
Poznaniu przy ul. Naramowickiej 92
oznacza także, że treść oferty wybranego wykonawcy
jest niezgodna z treścią SIWZ w zakresie dotyczącym sposobu przygotowywania posiłków.
W konsekwencji,
jak stwierdził Odwołujący, Zamawiający ma obowiązek odrzucić taką ofertę
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający wymaga, aby posiłki były dostarczone
najpóźniej 15 minut przed ustaloną w postanowieniu - § 4 ust. 2 umowy. Jak zauważył
Odwołujący, w przypadku śniadania będzie to najpóźniej godzina 7.45 - okoliczność
bezsporna.
Aby wymóg ten był dotrzymany, transport posiłków musi wyruszyć z Poznania
nie później niż o godz. 3.45, codziennie, 365 dni w roku, siedem dni w tygodniu. Pracownicy
wybranego wykonawcy musieliby
przyrządzać posiłki m.in. w porze nocnej, co Odwołujący
uznał za możliwe, ale skutkujące wyższymi kosztami pracy ze względu na konieczność
wypłacania pracownikom dodatku za pracę w godzinach nocnych. Odwołujący zauważył, że
jest to kol
ejny czynnik cenotwórczy, którego wykonawca Meridian’s Sp. z o.o. nie ujął
w swoim kosztorysie.
Odwołujący wyraził przekonanie, że czynnik ten nie został ujęty
w kosztorysie, bowiem wykonawca ten
nie zamierza świadczyć usługi w Poznaniu
w godzinach nocnych - wykonawca
Meridian’s Sp. z o.o. zamierza przygotowywać posiłki
w pomieszczaniach do tego nie przystosowanych w Bytomiu, bez ponoszenia kosztów
transportu i d
odatków nocnych dla pracowników.
Odwołujący stwierdził, że wykonawca Meridian’s Sp. z o.o. świadomie podjął
działania wprowadzające Zamawiającego w błąd co do tego, jak będzie wyglądało
świadczenie usługi i jednocześnie wykazał się rażącym niedbalstwem przy przygotowywaniu
oferty.
Odwołujący przywołał wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 1 lutego 2019 roku,
sygn. akt KIO 45/19.
Odwołujący podkreślił, że na podstawie opisu przedmiotu zamówienia wykonawca nie
ma możliwości gotowania posiłków w obiektach Zamawiającego, jak de facto zamierza to
czynić wykonawca Meridian’s Sp. z o.o. Odwołujący wskazał, że Zamawiający w opisie
przedmiotu zamówienia postanowił, że posiłki maja być dowożone do Zamawiającego (czyli
przygotowywane poza obiektem Za
mawiającego) i rozdzielane w obiekcie Zamawiającego.
W ramach dzierżawy Zamawiający udostępnił wyłącznie pomieszczenia, określone jako
centralna zmywalnia. Ponadto,
Zamawiający w załączonej do odpowiedzi na pytania nr 35
do treści SIWZ decyzji Sanepidu wskazuje iż Kuchnia/pomieszczenia wydzierżawione od
Zamawiającego nie spełniają roli kuchni produkcyjnej. Odwołujący zwrócił uwagę także na
postanowienie
§ 13 ust. 2.2 projektu umowy oraz § 5 ust. 1 umowy dzierżawy (załącznik nr
Powyższe postanowienia wprost oznaczają, zdaniem Odwołującego, że na dzień
rozpoczęcia usługi udostępnione przez Zamawiającego pomieszczenia nie mogą być
przeznaczone do przygotowywania posiłków. Wykonawca nie może bez zgody
Zamawiającego zmienić przeznaczenia tego lokalu, który jest wyłącznie zmywalnią.
Wykonawca winien otrzymać od Zamawiający formalną zgodę na przekształcenie zmywalni
w kuchnię produkcyjną. Odwołujący zaznaczył, że w ofercie wykonawcy Meridian’s Sp. z o.o.
nie zostały ujęte koszty związane z dostosowaniem zmywalni do funkcji kuchni produkcyjnej.
Odwołujący podniósł, że okoliczność, iż wykonawca Meridian’s Sp. z o.o. podjął
działania, zgodnie z którymi nie zamierza przygotowywać posiłków w Poznaniu, i nielegalnie
chce przygotowywać posiłki w pomieszczeniach niedopuszczonych przez Sanepid do
produkcji posiłków, ale zlokalizowanych w Bytomiu, świadczy o tym, że nie konkuruje
uczciwe z innymi wykonawcami. Analiza jego oferty w sposób niezbity dowodzi, iż nie
zamierza wykonać usługi w sposób zadeklarowany. Oferta zawiera zatem oświadczenia
i dokumenty,
które co prawda w sposób li tylko formalny zdają się czynić zadość wymogom
SIWZ, ale
faktycznie wskazują na świadomie przyjętą przez wybranego wykonawcę strategię
świadczenia usługi w sposób sprzeczny z postawionymi wymogami.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o jego oddalenie
w całości.
Krajowa Izb
a Odwoławcza, rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy wymieniony w treści uzasadnienia, jak
również stanowiska stron postępowania zaprezentowane na piśmie i ustnie do protokołu
posiedzenia i rozprawy, ustal
iła i zważyła co następuje.
Izba stwierdziła, że Odwołujący legitymuje się interesem we wniesieniu środka
ochrony prawnej, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zakres zarzutów, w sytuacji
ich potwierdzenia się, wskazuje na pozbawienie Odwołującego możliwości uzyskania
zamówienia i jego realizacji, narażając go tym samym na poniesienie w tym zakresie
wymiernej szkody.
Rozpoznając odwołanie w granicach podniesionych zarzutów Izba uznała, że
zaistniały podstawy do jego uwzględnienia.
W pierwszej ko
lejności, Izba ustaliła, że Zamawiający określił przedmiot zamówienia
jako usługę przygotowania i dystrybucji posiłków dla pacjentów Szpitala (pkt I.1. OPZ).
Zgodnie z pkt 2 Załącznika nr 1B do SIWZ zakres świadczenia usługi obejmuje:
a. przygotowanie, gotowa
nie posiłków wg norm i zasad żywienia przypisanym
placówkom służby zdrowia z uwzględnieniem diet, ściśle według potrzeb
Zamawiającego, według systemu HACCP.
b. d
ostarczanie gotowych posiłków do siedziby Zamawiającego.
c. p
odawanie posiłków do łóżka pacjenta.
An
alogicznego podziału Zamawiający dokonał w § 1 ust. 2 Projektu umowy (Załącznik nr 6
do SIWZ).
W kolejnych postanowieniach Załącznika nr 1B do SIWZ i Załącznika nr 6 do
SIWZ
Zamawiający opisał szczegółowo wymagania dotyczące każdej z ww. czynności
składających się na przedmiot zamówienia. Zamawiający w treści dokumentacji rozbił zatem
przedmiot zamówienia na trzy elementy: przygotowywanie posiłków, ich dostarczanie oraz
podawanie do łóżek pacjentów.
W świetle ww. postanowień, nie budzi wątpliwości okoliczność, że oświadczenie,
jakie wykonawcy zobowiązani byli złożyć w formularzu ofertowym (Załącznik nr 1 do SIWZ)
w pkt 6 miało dotyczyć lokalizacji, w jakiej będzie realizowana usługa przygotowania
posiłków, tj. kuchni. Postanowienie to brzmi: „6. Usługa przygotowania posiłków będzie
realizowana w lokalizacji: ……………..”. Przedstawiona przez Zamawiającego na rozprawie
interpretacja tego postanowienia w ten sposób, że Zamawiający oczekiwał podania w tym
miejscu lokalizacji, w jakiej gotowe posiłki byłyby przygotowywane do dalszej dystrybucji, jest
sprzeczna z literalnym brzmieniem Specyfikacji.
Miejsce przygotowywania posiłków miało dla Zamawiającego znaczenie –
Zamawiający wymagał, aby lokalizacja miejsca przygotowywania posiłków posiadała decyzję
Inspektora San
itarnego potwierdzającego, że kuchnia, w której przygotowywane będą posiłki
spełnia wszystkie wymagania higieniczno-sanitarne w zakresie produkcji posiłków dla
potrzeb lecznictwa zamkniętego (pkt IIIB ppkt 9 SIWZ). Złożenia takiego dokumentu
wymagał Zamawiający od wykonawcy w celu potwierdzenia, że oferowana usługa
odpowiada wymaganiom określonym przez Zamawiającego.
O tym, że lokalizacja, w której będą przygotowywane posiłki jest dla Zamawiającego
istotna świadczy także okoliczność, że zmianę tę Zamawiający uznał za istotną i wpisał ją do
§13 pkt 2.2. lit. d Projektu Umowy warunkując możliwość jej wprowadzenia przedłożeniem
przez wykonawcę Decyzji Inspektora Sanitarnego, która będzie potwierdzała, że kuchnia,
w której przygotowywane będą posiłki spełnia wszystkie wymagania higieniczno-sanitarne
w zakresie produkcji posiłków dla potrzeb lecznictwa zamkniętego.
W świetle powyższego Izba stwierdziła, że złożenie przez wykonawcę Meridian`s
Sp. z o.o. w Formularzu ofertowym
oświadczenia, że usługa przygotowywania posiłków
będzie realizowana w lokalizacji Bytom, a następnie przekazanie na wezwanie
Zamawiającego Decyzji nr HŻ-465/3/1-286/20 Państwowego Powiatowego Inspektora
Sanitarnego w Poznaniu z dnia 7 lipca 2020 r. dla lokalizacji przy ul. Naramowickiej 92
w Poznaniu, stanowi niedozwoloną w art. 87 ust. 1 ustawy Pzp zmianę oferty. Zmiana
oświadczenia o lokalizacji kuchni, w jakiej będą przygotowywane posiłki, stanowi zmianę
oferty w zakresie sposobu realizacji przedmiotu zamówienia. Oferta zmodyfikowana w taki
sposób jest niezgodna z ustawą Pzp, tj. z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp i jako taka podlega
odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.
Odwołujący nie wskazał na
naruszenie ww. podstawy prawnej, jednak
treść postawionych przez Odwołującego
z
arzutów, oraz okoliczności faktyczne opisane przez Odwołującego wskazują na naruszenie
tej normy prawnej.
Izba nie stwierdziła naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy
Pzp. Izba zważyła, że złożone przez Meridian`s Sp. z o.o. oświadczenie o lokalizacji kuchni
stanowiło treść oferty, nie zostało złożone na potwierdzenie spełniania warunku udziału
w postępowaniu.
Podstawą wykluczenia Meridian`s Sp. z o.o. z postępowania nie może stać się także
okoliczność, że wykonawca ten w złożonym JEDZ nie przedstawił informacji o wykluczeniu
go z postępowania przez Zakład Opiekuńczo-Leczniczy w Gnieźnie. Po powzięciu informacji
o zaistnieniu takich okoliczności Zamawiający powinien wezwać Meridian`s Sp. z o.o. do
uzupełnienia JEDZ w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, co wobec zaistnienia przesłanki do
odrzucenia oferty Meridian`s Sp. z o.o.
stało się bezprzedmiotowe (art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp).
Izba nie stwierdziła podstaw do uznania, że oferta Meridian`s Sp. z o.o. jest
niezgodna z treścią SIWZ z uwagi na zmianę oświadczenia złożonego w ofercie
dotyczącego lokalizacji miejsca, w którym będą przygotowywane posiłki. Jak wskazano
powyżej, zmiana oferty stanowi podstawę do jej odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1
ustawy Pzp. Jeśli zaś chodzi o możliwość spełnienia przez wykonawcę poszczególnych
wymogów Zamawiającego dotyczących przygotowywania posiłków, ich dostarczania,
temperatury itp.
– możliwość ich spełnienia przy dostarczaniu posiłków z kuchni
zlokalizowanej w Poznaniu podlegałaby wyjaśnieniu, gdyby nie zachodziły podstawy do
odrzucenia oferty Meridian`s Sp. z o.o.
Podobnie rzecz się ma w zakresie realności zaoferowanej przez Meridian`s Sp. z o.o.
ceny. Odwołujący podniósł wątpliwości co do skalkulowania przez Meridian`s Sp. z o.o.
wszystkich k
osztów składających się na przedmiot zamówienia realizowany z kuchni
w Poznaniu. Wątpliwości te nie mogą jednak stać się podstawą do odrzucenia oferty
Meridian`s Sp. z o.o. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Przed dokonaniem takiej
czynności Zamawiający zobowiązany byłby do wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień
w przedmiocie elementów oferty mających wpływ na cenę, co w przedmiotowym
postępowaniu jest bezcelowe z uwagi na zaistnienie podstaw do odrzucenia oferty
Meridian`s Sp. z o.o.
Izba
uznała ponadto, że przesłanki odrzucenia oferty Meridian`s Sp. z o.o. na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy P
zp nie zostały przez Odwołującego wykazane.
W przedmiotowej sprawie z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że wykonawca
Meridian`s Sp. z o.o.
nie zmierza realizować przedmiotu zamówienia z kuchni położonej
w Poznaniu, dla której złożył wymagane przez Zamawiającego dokumenty. O powyższym
świadczy chociażby pozyskana przez Meridian`s Sp. z o.o. Decyzja Państwowego
Powiatowego Inspektora Sa
nitarnego w Bytomiu z 14 września 2020 r. o zatwierdzeniu bloku
żywienia na terenie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego Nr 4 w Bytomiu przy al.
Legionów 10 pod względem przestrzegania wymagań higienicznych w zakresie produkcji
dań od surowca do gotowego wyrobu podawanych w naczyniach wielokrotnego użytku.
Stwierdzenie tego faktu wymagałoby jednak przeprowadzenia przez Zamawiającego
postępowania wyjaśniającego, które jest bezprzedmiotowe wobec zaistnienia podstaw do
odrzucenia oferty Meridian`s Sp. z o.o.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, orzeczono
jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
oraz § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący : ………………………………