Sygn. akt: KIO 2208/20, KIO 2209/20, KIO 2218/20
POSTANOWIENIE
z dnia
12 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Luiza Łamejko
po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu
12 października 2020 r. w Warszawie odwołań
wniesionych
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej:
A. w dniu
7 września 2020 r. przez wykonawcę COMP S.A., ul. Jutrzenki 116, 02-230
Warszawa (sygn. akt KIO 2208/20),
B. w dniu
7 września 2020 r. przez wykonawcę ASSECO POLAND S.A., ul. Olchowa
322 Rzeszów (sygn. akt KIO 2209/20),
C. w dniu
7 września 2020 r. przez wykonawcę COMARCH POLSKA S.A., Al. Jana
Pawła II 39A, 31-864 Kraków (sygn. akt KIO 2218/20)
w postępowaniu prowadzonym przez Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12,
00-916 Warszawa
przy udziale:
A. wykonawcy
Sygnity Business Solutions S.A., ul. Dąbrowskiego 12, 65-021
Zielona Góra zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn.
akt KIO 2208/20, KIO 2209/20, KIO 2218/20
po stronie odwołującego,
B. wykonawcy ASSECO POLAND S.A., ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt
KIO 2208/20, KIO 2218/20
po stronie odwołującego,
C. wykonawcy
COMARCH POLSKA S.A., Al. Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt
KIO 2208/20, KIO 2209/20
po stronie odwołującego
D. wykonawcy COMP S.A., ul. Jutrzenki 116, 02-230 Warszawa
zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2209/20, KIO 2218/20
po stronie odwołującego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy COMP S.A., ul. Jutrzenki 116, 02-230 Warszawa, wykonawcy ASSECO
POLAND S.A., ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów i wykonawcy COMARCH
POLSKA S.A.
, Al. Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków kwoty 45 000 zł 00 gr
(słownie: czterdzieści pięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis od
odwołań, w tym:
kwoty 15
000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz
wykonawcy COMP S.A., ul. Jutrzenki 116, 02-230 Warszawa,
kwoty 15
000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz
wykonawcy ASSECO POLAND S.A., ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów,
kwoty 15
000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz
wykonawcy
COMARCH POLSKA S.A., Al. Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 2208/20, KIO 2209/20, KIO 2218/20
U z a s a d n i e n i e
Ministerstwo Finansów (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na zakup usług
specjalistycznych związanych z oprogramowaniem Oracle. Postępowanie to prowadzone
jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 poz. 1843
), zwanej dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 8 lipca 2020 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod pozycją
202/S 130-319275.
W dniu
7 września 2020 r. wykonawca COMP S.A. wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 29 ust. 2 ustawy Pzp w związku z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję, tj. w związku
z dokonaniem modyfikacji treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej „SIWZ”)
w sposób, który powoduje, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie
wykonawcy wskazani przez producenta oprogramowania i na warunkach przez niego
narzuconych,
art. 96 ust. 1 pkt 11 w związku z art. 36aa oraz w związku z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp,
poprzez z dokonanie modyfikacji treści SIWZ w sposób, który powoduje, iż nawet w
przypadku podzielenia zamówienia na części, o udzielenie zamówienia będą mogli ubiegać
się wyłącznie wykonawcy wskazani przez producenta oprogramowania i na warunkach przez
niego narzuconych.
Odwołujący COMP S.A. wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
1. dokonania modyfikacji SIWZ (w brzmieniu z dnia 26 sierpnia 2020
r.) poprzez usunięcie
pojęć: „Producenckie Konsultacje Eksperckie” oraz „Producencki Rozwój Aplikacji”
rozumianych jako konieczność zapewnienia usług Oracle i dopuszczenie do świadczenia
usług w tym zakresie przez wykonawcę samodzielnie lub przy udziale podwykonawcy (bez
obowiązku udziału w realizacji zamówienia Oracle);
dokonania podziału zamówienia na części zgodnie z wyrokiem KIO z dnia 31 sierpnia
2020r. sygn. akt 1680/20.
W dniu
7 września 2020 r. wykonawca ASSECO POLAND S.A. wniósł do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od niezgodnej z przepisami ustawy Pzp czynności
Zamawiającego polegającej na zmianie z naruszeniem przepisów prawa postanowień SIWZ
dokonanych w dniu 26 sierpnia 2020 r. w zakresie:
a.
Zmian SIWZ w zakresie przedmiotu zamówienia w Rozdziale I SIWZ oraz § 1 ust. 1
Umowy poprzez wprowadzenie pojęć „Producenckie Konsultacje Eksperckie” i „Producencki
Rozwój Aplikacji” oraz wynikających z nich zmian w Umowie;
b. Zmian SIWZ w zakresie posta
nowień § 12 „Warunki gwarancji”.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że poprzez dokonanie ww. czynności naruszył
następujące przepisy:
a. art. 29 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia, w tym obowiązków
wykonawcy, w sposób niejednoznaczny, niewystarczający, niepełny, niejasny, który
uniemożliwia przygotowanie oferty;
b. art. 29 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie podania w SIWZ wszystkich okoliczności
i wymagań mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty;
c.
art. 29 ust. 2 ustawy Pzp w związku z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję;
d. naruszenie art. 7 ust. 1
ustawy Pzp w związku z ww. przepisami poprzez prowadzenie
postępowania z naruszeniem zasad Prawa zamówień publicznych, tj. z naruszeniem zasady
zachowania uczciwej konkurencji, zasady równego traktowania wykonawców, zasady
proporcjonalności oraz zasady przejrzystości.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania modyfikacji SIWZ w zakresie wskazanym w o
dwołaniu poprzez zmianę
zaskarżonych napisów w sposób określony w odwołaniu.
W dniu 7 września 2020 r. wykonawca
COMARCH POLSKA S.A.
wniósł odwołanie
od czynności modyfikacji SIWZ w zakresie wzoru umowy dokonanej dnia 26 sierpnia 2020 r.
- poprzez:
wprowadzenie do wzoru umowy zapisów czyniących wykonawcą świadczącym usługi
konsultacji oraz rozwoju Aplikacji Ministerstwa Finansów, do których Zamawiający posiada
majątkowe prawa autorskie (usługi określone w § 1 ust. 1 pkt 1.2 - 1.4.) jedynie jedną,
konkretną firmę, tj. Oracle - jako „Producenta oprogramowania Oracle”, co eliminuje
możliwość świadczenia tych usług przez innych wykonawców, a co za tym idzie poprzez
zawężenie kręgu potencjalnych wykonawców mogących świadczyć te usługi do jednego
podmiotu funkcjonującego na rynku, w sytuacji, gdy usługi te mogłyby być świadczone przez
nieograniczony krąg wykonawców, co stanowi jednocześnie naruszenie istoty trybu
przetargu nieograniczonego, jako takiego,
w którym udział może wziąć nieograniczony krąg
wykonawców - czym naruszono art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp i art. 39
ustawy Pzp. w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp;
wprowadzenie zapisów sprowadzających rolę wykonawcy w realizacji usług konsultacji
oraz rozwoju Aplikacji Ministerstwa Finansów, do których Zamawiający posiada autorskie
prawa majątkowe (usługi określone w § 1 ust. 1 pkt 1.2 - 1.4.), a także usług gwarancyjnych -
do roli pośrednika, polegającej na „zapewnieniu” świadczenia tych usług wyłącznie
(bezzasadnie) przez Oracle, co czyni zamówienie w tym zakresie umową o świadczenia
przez osobą trzecią, uregulowaną w art. 391 kc. i sprowadza się do zobowiązania
wykonawców do zachowań niepolegających na ich świadczeniu, z jednoczesnym:
a.
pozostawieniem zobowiązań wykonawcy do realizowania określonych czynności
w ramach tych usług,
b.
pozostawieniem zapisów o odpowiedzialności kontraktowej (w tym kar umownych) na
wykonawcy, pomimo że świadczenie usług przypisane jest wyłącznie Oracle i obarczeniem
wykonawców całkowitą odpowiedzialnością za działania i zaniechania Oracle jako
„Producenta oprogramowania Oracle” zdefiniowanego w umowie w zakresie czynności
i aktów, na których podjęcie przez Oracle wykonawca nie ma żadnego wpływu, takich jak
przeniesienie majątkowych praw autorskich do Zmian Aplikacji wykonanych przez Oracle
jako ich twórcy
- co z jednej strony czyni SIWZ niejasnym i niejednoznacznym, z drugiej strony stanowi
o uprzywilejowaniu przez Ministerstwo Finan
sów określonego producenta (firmę Oracle)
poprzez zapewnienie mu monopolu na świadczenie tych usług i jednocześnie przerzucenie
odpowiedzialności za ich nienależyte wykonywanie na wykonawców, co jednocześnie godzi
w istotę kar umownych i zasad odpowiedzialności kontraktowej, wiążących sankcje za
nienależyty wykonywanie usług z podmiotem który je świadczy i wreszcie - z uwagi na
wprowadzoną w zakresie tychże usług konstrukcję świadczenia przez osobę trzecią (art. 391
kc.) - co stanowi klauzule niedopuszczaln
e nawet w ramach swobody umów, jako że w tych
konkretnych warunkach należy uznać je za sprzeczne z naturą stosunku, ustawą (tu: Pzp.)
oraz zasadami współżycia społecznego - czym naruszono art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1, 2 i 3
ustawy Pzp oraz art. 353 [1] kc., 391 kc., 471 kc. i 483 kc. w zw. z art. 14 i 139 ust. 1 ustawy
Pzp,
zarzucając naruszenie wskazanych powyżej oraz ewentualnie wymienionych w uzasadnieniu
przepisów ustawy Pzp. i innych ustaw.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania modyfikacji SIWZ
w sposób wskazany w odwołaniu.
W dniu
9 października 2020 r. Zamawiający złożył Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej oświadczenie, że uwzględnia odwołania w całości i dokona modyfikacji SIWZ
we wskazanym w odwołaniach zakresie.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp
w zw. z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść art. 186 ust. 6
pkt 1 ustawy Pzp oraz
§ 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący : ………………………………