sygn. akt: KIO 2188/20
WYROK
z dnia
2 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
1 października 2020 r., w Warszawie, odwołania
wniesioneg
o do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 września 2020 r. przez
wykonawcę Grifols Polska Sp. z o.o., ul. Grzybowska 87; 00-844 Warszawa,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Wojewódzki Specjalistyczny Szpital
Dziecięcy im. prof. dr Stanisława Popowskiego w Olsztynie, ul. Żołnierska 18a; 10-561
Olsztyn,
przy udziale wykonawcy DiaHem AG Diagnostic Products, ul. Schlosserstrasse 4,
CH-
8180 Bülach, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego - po stronie
zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę Grifols Polska Sp. z o.o., ul. Grzybowska
87; 00-844 Warszawa i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Grifols Polska Sp. z o.o., ul. Grzybowska 87; 00-844 Warszawa,
tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od wykonawcy Grifols Polska Sp. z o.o., ul. Grzybowska 87; 00-844
Warszawa
na
rzecz
wykonawcy
DiaHem
AG
Diagnostic
Products,
ul. Schlosserstrasse 4, CH-
8180 Bülach kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych, zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Olsztynie.
Przewod
niczący:
…………………………
sygn. akt: KIO 2188/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy im. prof. dr Stanisława
Popowskiego w Olsztynie,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego,
w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jest dostawa pn. „Różne
odczynniki ogólnodiagnostyczne i mikrobiologiczne wraz z dzierżawą analizatorów”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 15 kwietnia 2020 r., pod nr 2020/S 074-175948.
Dnia 24 sierpnia 2020
roku, zamawiający poinformował wykonawców o wyniku
prowadzonego postępowania.
Dnia
3 września 2020 roku wykonawca Grifols Polska sp. z o.o. (dalej „Odwołujący”)
wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od niezgodnych z przepisami
ustawy czynności i zaniechań zamawiającego w postępowaniu, w zakresie zadania nr 3,
polegających na:
zaniechaniu odrzucenia oferty DiaHem AG Diagnostic Products (dalej jako „DiaHem"),
pomimo oczywistej niezgodności tej oferty z wymaganiami określonymi w s.i.w.z.,
dokonaniu wyboru oferty DiaHem, jako oferty najkorzystniejszej, choć powinna ona
zostać odrzucona,
3) zaniechania wyboru oferty o
dwołującego, jako oferty najkorzystniejszej pomimo,
że w ramach zadania nr 3, jest to jedyna oferta niepodlegająca odrzuceniu,
zaniechania
udostępnienia
o
dwołującemu
protokołu
postępowania
wraz
z załącznikami, pomimo złożenia przez odwołującego jednoznacznego wniosku w tym
zakresie w dniu 31 sierpnia 2020 r.,
zaniechanie unieważnienia postępowania ze względu na wystąpienie niemożliwej do
usunięcia wady postępowania uniemożliwiającej zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, poprzez określenie
postanowień s.i.w.z. w sposób niejednoznaczny i nieprecyzyjny prowadzący do
sytuacji, w której oferty wykonawców są nieporównywalne. Przyjmując natomiast
hipotetyczne założenie jakoby oferta DiaHem spełniała wymagania określone w
s.i.w.z.
, wówczas wystąpiłaby sytuacja, w której przedmiot zamówienia byłby
realizowany w sposób jaskrawo naruszający obowiązujące wymagania Ministra
Zdrowia dotyczące zasad przechowywania i wydawania krwi i jej składników dla
banków krwi oraz badań z zakresu immunologii transfuzjologicznej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez jego niezastosowanie nieodrzucenie oferty
DiaHem pomimo jej oczywistej sprzeczności z s.i.w.z.,
2. art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp, poprzez bezpodstawne
dokonanie wybranie oferty DiaHem, jako oferty najkorzystniejszej, a w konsekwencji
poprzez podjęcie decyzji o udzieleniu zamówienia wykonawcy, który został nie
wybrany zgodnie z przepisami ustawy,
3. art. 96 ust. 3 ustawy Pzp oraz
§4 ust. 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie
protokołu postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego (dalej jako „Rozporządzenie”) w zw. z art. 7 ust. 1 oraz 8 ust. 1 ustawy
Pzp
, a także art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez nieudostępnienie odwołującemu
(w odpowiedzi na jednoznaczny wniosek) prot
okołu postępowania wraz częścią
załączników dotyczących oferty DiaHem, a przez to jaskrawe złamanie zasady
równego traktowania wykonawców i jawności postępowania, a także ograniczenie
prawa o
dwołującego do korzystania ze środków ochrony prawnej,
4. art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 29 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez
ukształtowanie s.i.w.z. (w tym opisu przedmiotu zamówienia) w sposób
niejednoznaczny i nieprecyzyjny prowadzący do sytuacji, w której oferty wykonawców
są nieporównywalne, a zamawiający wybrał ofertę, która opiera się na założeniach
sprzecznych z obowiązującymi wymaganiami dotyczącymi zasad przechowywania
wydawania krw
i i jej składników dla banków krwi oraz badań z zakresu immunologii
transfuzjologicznej.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości
i nakazanie zama
wiającemu w trybie art. 192 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
3) odrzucenie oferty DiaHem,
4) dokonania wyboru oferty o
dwołującego, jako najkorzystniejszej oferty złożonej
w p
ostępowaniu i niepodlegającej odrzuceniu,
ewentualnie o:
nakazanie unieważnienia postępowania.
Ponadto
odwołujący wniósł o:
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm
przewidzianych przepisami prawa i zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie.
Odwołujący wskazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia w rozumieniu art. 179
ust. 1 ustawy Pzp ora
z może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego
wskazanych powyżej przepisów ustawy Pzp, bowiem wskutek dokonania przez
z
amawiającego wyżej opisanych czynności niezgodnie z ustawą może utracić szansę na
uzyskanie zamówienia publicznego. W wyniku czynności podjętych przez zamawiającego
z naruszeniem ww. przepisów ustawy Pzp, oferta odwołującego została sklasyfikowana na
drugim miejscu w rankingu ofert. Za najkorzystniejszą została natomiast uznana oferta
DiaHem, jednak jest to wynikiem zaniech
ania jej odrzucenia, co zostało szczegółowo
uargumentowane w ramach odwołania. Jeśli zarzuty odwołującego zostaną uwzględnione
z
amawiający zostanie zobowiązany do ponownego zbadania i oceny ofert, a w konsekwencji
do uznania, że oferta odwołującego jest jedyną ofertą w postępowaniu, która spełnia
wymagania określone w s.i.w.z., a przez to jest ofertą najkorzystniejszą. Tym samym
z
amawiający będzie zobowiązany do udzielenia zamówienia odwołującemu.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia
zarzuty odwołania w całości.
Do postępowania odwoławczego – po stronie zamawiającego, skuteczne przystąpienie
zgłosił wykonawca DiaHem AG Diagnostic Products (dalej „przystępujący”).
W wyniku wezwania przez Izbę, przystępujący wniósł sprzeciw, wobec uwzględnienia
przez zamawiającego zarzutów odwołania w całości.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy -
Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wyda
nych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy -
Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak też podczas rozprawy oraz złożone w sprawie dowody, Izba
stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne.
Izba podziela stanowisko prezentowane przez przystępującego wykonawcę,
zgłaszającego sprzeciw wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania
w całości stwierdzając, co następuje.
Zarzut dotyczący naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez jego
niezastosowanie
i nieodrzucenie oferty przystępującego, pomimo jej sprzeczności z s.i.w.z.,
Izba uznała za bezzasadny.
Odwołujący podnosił, iż w przedmiotowym postępowaniu zamawiający ustanowił dwa
istot
ne wymagania, których przystępujący nie spełnił składając ofertę. Zamawiający wymagał
mianowicie, aby:
a)
analizator wraz z płynami systemowymi pochodziły od tego samego producenta,
b)
zaoferowano taką liczbę poszczególnych elementów przedmiotu zamówienia
(w szczególności kart i krwinek), która pozwoli na dokonywanie kontroli jakości zgodnie
z obowiązującymi przepisami i wymaganiami organów kontroli i nadzoru.
Zdaniem odwołującego przystępujący zaoferował płyny systemowe od różnych
producentów, a także zadeklarował zbyt niską liczbę kart do wykonania wyspecyfikowanych
w s.i.w.z.
ilości badań, która w rezultacie nie pozwala na dokonanie kontroli zgodnie
z wiążącymi zamawiającego wymaganiami.
Odwołujący wskazywał, iż kluczowe znaczenie ma w tym kontekście wyjaśnienie,
że płynem systemowym jest roztwór/płyn znajdujący się w analizatorze, który jest niezbędny
dla zapewnienia jego prawidłowej pracy i uzyskiwania prawidłowych rezultatów czynności
podejmowanych z wykorzystaniem analizatora. Innymi słowy można stwierdzić, że płynem
systemowym jest taki płyn, który jest immanentnie związany z funkcjonowaniem systemu
analizatora, a wręcz stanowi jego część. Właśnie w taki sposób należy kwalifikować roztwór
NaOH i jego funkcję przy użytkowaniu analizatora oferowanego przez przystępującego. O ile
można by mieć wątpliwości czy wszystkie płyny są stale (nieprzerwanie) niezbędne do pracy
analizatora (przykładowo płyn konserwacyjny stosuje się podczas czynności
konserwacyjnych,
co jakiś czas), o tyle płyn systemowy NaOH służy do odkażania aparatury
analizatora
i jest niezbędnym zasobem systemu, który wykorzystywany jest nieprzerwanie
w toku pracy analizatora i warunkuje prawidłowość jej wyników.
Na rozprawie odwołujący, w celu potwierdzenia powyższych okoliczności powołał dowód
(nr 1), który stanowił opracowanie własne odwołującego, z którego miało wynikać,
że w innych postępowaniach, prowadzonych przez innych zamawiających, przystępujący
w różny sposób opisywał roztwór NaOH, który w ocenie odwołującego jest płynem
system
owym, przypisując mu różne nazwy. Izba oddaliła powyższy dowód stwierdzając,
że nie potwierdza on okoliczności, na jaką został złożony, a mianowicie nie potwierdza,
że roztwór NaOH jest płynem systemowym. Jednocześnie odwołujący złożył dowód nr 2
wyciąg z instrukcji analizatora oferowanego przez przystępującego), w którym producent
podał, że płyn NaOH warunkuje działanie analizatora i jest niezbędnym zasobem do
wykonania badania, a ponadto w tabeli definiującej system producent podał, że pod
pojęciem „system” rozumie w pełni zintegrowany, kompletny system sprzętowy
z oprogramowaniem, materiały eksploatacyjne i procedury operacyjne. W ocenie
odwołującego w ramach tej definicji płyn NaOH stanowi materiał eksploatacyjny będący
płynem systemowym. Izba przyjęła powyższy dowód, jednakże stwierdziła, że nie wynikają
z jego treści okoliczności powoływane przez odwołującego.
W opozycji do argumentacji i dowodów złożonych przez odwołującego przystępujący
przedstawił dowody (nr 1 - pakiet) - wyciąg z instrukcji serwisowej analizatora
przystępującego, który w części prezentującej schemat analizatora został zastrzeżony
tajemnicą przedsiębiorstwa. Z dowodów (nr 1 – pakiet), które Izba dopuściła do oceny,
w sposób niebudzący wątpliwości wynika, że roztwór NaOH posiada odrębny obwód
zasilający, który nie ma połączenia z obwodami dla płynów systemowych, a ponadto obwód
ten nie
ma styczności z materiałem biologicznym. W poczet materiału dowodowego
przystępujący załączył dowód (nr 2) stanowiący oświadczenie producenta analizatora,
w którym producent oświadczył, iż płyn NaOH nie bierze bezpośredniego udziału w badaniu,
nie jest płynem eksploatacyjnym, a zatem nie wypełnia definicji płynu systemowego.
W ocenie Kr
ajowej Izby Odwoławczej, dowody złożone przez przystępującego, w sposób
bezpośredni i jednoznaczny wykazały, iż płyn (roztwór) NaOH, nie jest płynem systemowym,
albowiem nie uczestniczy w pracy analizatora w ten sposób, iż jego brak nie uniemożliwia
jego p
racy, a tylko takie uwarunkowanie determinuje możliwość uznania płynu za
systemowy.
Odnośnie zarzutu dotyczącego niewystarczającej (w ofercie przystępującego) ilość kart
i krwinek do codziennej kontroli jakości, odwołujący podniósł, iż niezgodność oferty
przystępującego z wymaganiami zamawiającego dotyczy obowiązku zaoferowania
wykonania przedmiotu zamówienia w taki sposób, który umożliwi zamawiającemu
korzystanie z analizatora i prowadzenie codziennych kontroli jakości zgodnie
z obowiązującymi go przepisami. Wymaganie to zostało przez zamawiającego
doprecyzowane w odpowiedziach na pytania. W
odpowiedzi na prośbę „o potwierdzenie,
że w zadaniu nr 3 w formularzu cenowym należy wymienić i wycenić wszystkie odczynniki,
krwinki wzorcowe, materiały zużywalne i odczynniki dodatkowe oraz kontrole niezbędne do
wykonania w
yspecyfikowanej ilości badań”, zamawiający stwierdził, że „wymaga, aby
w formularzu asortymentowo-
cenowym umieścić ceny i ilości kart, krwinek wzorcowych,
materiałów zużywalnych, płynów systemowych oraz zestawów do codziennej kontroli jakości
wraz z odpowiednimi ilościami kart i krwinek przeznaczonych do jej wykonania, zgodnie
z wymogami IHiT, przy czym ilość kontroli codziennej noworodka równać się ilości podanych
badań”.
Ponadto odwołujący doprecyzował, że zarówno zamawiający, jak i IHiT muszą
przestrzegać obowiązujących przepisów oraz wytycznych organów specjalizowanych
w kontroli i nadzorze nad funkcjonowaniem systemu ochrony zdrowia w Polsce. Szczególne
znaczenie ma w tym kontekście fakt, że w obecnie obowiązującym stanie prawnym treść
obowiązków istotnych dla prawidłowego korzystania z analizatorów będących przedmiotem
zamówienia wyznaczają w szczególności wytyczne zawarte w obwieszczeniu Ministra
Zdrowia z dnia 18 marca 2020 r. w sprawie wy
magań dobrej praktyki przechowywania
i wydawania krwi i jej składników dla banków krwi oraz badań z zakresu immunologii
transfuzjologicznej wykonywanych w zakładach leczniczych podmiotów leczniczych innych
niż regionalne centra, Wojskowe Centrum lub Centrum MSWiA (dalej jako „Obwieszczenie”).
Zgodnie z pkt 2.
7.3. Obwieszczenia „kontrolę czułości i swoistości testów przy użyciu
zestawu krwinek wzorcowych należy wykonywać co najmniej raz na 12 godzin". Tym samym
odwołujący przyjął, że zamawiający będzie zobowiązany przeprowadzać kontrole minimum
co 12 godzin, a podczas każdej kontroli będzie zobowiązany użyć pełnego zestawu krwinek
wzorcowych. Zatem w świetle postanowień s.i.w.z. obowiązkiem przystępującego było
zagwarantowanie w ofercie możliwości wykonania:
19 000 screeningów przeciwciał w PTA (przy oznaczeniu grupy krwi dorosłego),
2 000 screeningów przeciwciał w PTA (przy oznaczaniu grupy krwi biorców),
000 właściwych prób zgodności,
codziennej kontroli jakości, która zgodnie z Obwieszczeniem powinna być realizowana
w oparciu o następujące założenia:
a)
2 materiały kontrolne x 2 razy dziennie x 365 dni w roku x 3 lata,
b)
co w rezultacie daje 4 380 badań w trakcie obowiązywania umowy.
Prowadzi to do wniosku, że oferta przetargowa powinna uwzględniać 10 600 kart na
screening przeciwciał, 834 kart na właściwą próbę krzyżową oraz 2 190 kart na wykonanie
codziennej kontroli jakości, co ostatecznie daje 13 524 karty. Tymczasem przystępujący
w swoj
ej ofercie zadeklarował dostarczenie jedynie 12 432 karty, a więc aż 0 1092 karty za
mało. Co istotne, wartość brakujących kart (przyjmując, że koszt pojedynczej karty wynosi
1,88 zł) wynosi 12 972,96 zł - kwota ta jest wyższa niż różnica w cenie pomiędzy ofertą
przystępującego a ofertą odwołującego (różnica wynosi nieco ponad 4 000 zł brutto). Tym
samym zaniżając liczbę oferowanych kart wbrew obowiązkowi wynikającemu
z obowiązujących wytycznych, które wiążą także IHiT (do którego wymagań odesłał z kolei
z
amawiający), przystępujący nie tylko złożył ofertę niezgodną z s.i.w.z., ale także istotnie
wpłynął na wynik postępowania.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzut odwołującego jest bezzasadny. Zdaniem
Izby, odwołujący nadinterpretuje postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia
uzupełnione wyjaśnieniami zamawiającego oraz nadinterpretuje treść rzeczonego
Obwieszczenia. Wskazać bowiem należy, iż w Obwieszczeniu nie zostało stwierdzone, iż do
badania konieczne są 2 materiały kontrolne. Obwieszczenie stanowi, iż „Kontrolę czułości
i swoistości testów przy użyciu zestawu krwinek wzorcowych należy wykonywać co najmniej
raz na 12 godzin i dokumentować zgodnie z załącznikiem nr 3” (pkt 2.7.3.). Tym samym
wymogiem zamawiającego, będącym odzwierciedleniem wytycznych IHiT oraz
Obwieszczenia był obowiązek zaoferowania przez wykonawców odpowiedniej liczby kart
i krwinek, które umożliwią kontrolę czułości i swoistości testów przez okres obowiązywania
umowy, raz na 12 godzin. W żadnym zakresie treść s.i.w.z., wytycznych IHiT oraz
Obwieszczenia nie nakłada obowiązku oferowania 2 materiałów kontrolnych (1 materiał co
12 godzin, tj. 2 materiały na dobę). Okoliczność, iż odwołujący zaoferował 2 materiały
kontrolne, nie oznacza jednocześnie, że jest to obligatoryjne. Złożone na te okoliczność
dowody przez odwołującego (dowód nr 3), oświadczenia jednostek przeprowadzających
takie badania, gdzie zostało stwierdzone, że badanie w zakresie PTA wymaga dwóch
materiałów kontrolnych i kontroli dwa razy dziennie co 12 godzin przez 365 dni w roku
i stanowi potwierdzenie prak
tyki, jaka w tym zakresie się ukształtowała, nie potwierdza
zasadności stawianego zarzut, potwierdza jedynie, że we wskazanych jednostkach
ukształtowała się określona praktyka, która być może zdeterminowana jest faktem,
że w ośrodkach tych funkcjonują analizatory odwołującego.
Izba przyjęła w poczet materiału dowodowego i uznała za wiarygodny dowód zgłoszony
przez przystępującego – pismo dyrektora IHiT, w którym również nie znajduje się
interpretacja kreowana przez odwołującego dotycząca obowiązku zaoferowania 2 materiałów
kontrolnych. W przedmiotowym dowodzie potwierdzono informację o obowiązku
przeprowadzenia kontroli czułości i swoistości raz na 12 godzin, co oznacza, że sposób
przeprowadzania takiej kontroli każdy producent analizatora może ustalić dowolnie
z zastrzeżeniem obowiązku zachowania odstępu max 12 godzin. Skoro zatem technologia
przeprowadzania kontroli w analizatorze przystępującego pozwala na wykorzystanie jednego
materiału kontrolnego, na którym będą dokonywane 2 kontrole co 12 godzin, to oferta
przystępującego zgodna jest z s.i.w.z. i nie podlega odrzuceniu na podstawie przepisu art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Izba nie stwierdziła, iż przedmiotowe postępowanie podlega unieważnieniu na podstawie
art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 29 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. W ocenie Izby,
dokumentacja opracowana przez zamawiającego nie budzi wątpliwości interpretacyjnych,
jest jednoznaczna i pozwalała wszystkim wykonawcom w sposób konkurencyjny na
oszacowanie i sporządzenie oferty. Okoliczność, iż odwołujący posiadając inne niż
u przystępującego rozwiązanie techniczne analizatora nie oznacza jeszcze, że zamawiający
niedostatecznie opisał przedmiot zamówienia, czy też opis ten faworyzuje któregoś
z wykonawców.
Odnosząc się do zarzutu odwołującego dotyczącego zaniechanie udostępnienia protokołu
wraz z załącznikami i naruszenie prawa do skorzystania ze środków ochrony prawnej, Izba
stwierdziła, co następuje.
Odwołujący wskazał, iż wnioskiem z dnia 31 sierpnia 2020 r. zwrócił się do
z
amawiającego o udostępnienie protokołu postępowania wraz z częścią załączników
dotyczących oferty przystępującego. Zamawiający, do dnia wniesienia odwołania tego nie
uczynił, czym rażąco naruszył zasady równego traktowania wykonawców i jawności
postępowania, a także ograniczył prawo odwołującego do korzystania ze środków ochrony
prawnej. Zgodnie z
§4 ust. 1 rozporządzenia zamawiający udostępnia protokół lub załączniki
do protokołu na wniosek. Jednocześnie, zgodnie z §4 ust. 5 rozporządzenia w sprawie
protokołu, zamawiający udostępnia wnioskodawcy protokół lub załączniki niezwłocznie.
Ignorowanie wniosku
odwołującego o udostępnienie protokołu znacząco ogranicza prawo
o
dwołującego do ochrony swojego interesu w uzyskaniu zamówienia poprzez skorzystanie
ze środków ochrony prawnej. Należy zauważyć, że odwołanie zostało złożone w ostatnim
dniu terminu na wniesienie odwołania. Odwołujący do ostatniej chwili powstrzymywał się
z wniesieniem odwołania mając nadzieję, że zamawiający wywiąże się z ciążącego na nim
obowiązku niezwłocznego udostępnienia dokumentacji, o którą wnosił odwołujący.
Zamawiający nie udostępniając protokołu naruszył również zasadę jawności postępowania.
Zgodnie bowiem z art. 96 ust. 3 ustawy Pzp
, protokół postępowania wraz z załącznikami jest
jawny, a oferty zamawi
ający udostępnia od chwili ich otwarcia.
Izba stwierdziła, że co do zasady, co wynika z obowiązujących przepisów, zamawiający
zobligowany jest do niezwłocznego przekazania protokołu wraz z załącznikami, jednakże
uchybienie zamawiającego w przedmiotowej sprawie nie pozbawiło odwołującego do
skorzystania ze środków ochrony prawnej. Podnieść bowiem należy, iż odwołujący
w zakresie treści złożonej przez przystępującego oferty, miał możliwość postawienia
zarzutów zamawiającemu, co zresztą odwołujący uczynił przedmiotowym odwołaniem. Jeżeli
zaś chodzi o elementy, o których pisze odwołujący w odwołaniu, tj. w zakresie wyjaśnień na
podstawie art. 87 ust. 1 lub art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, poprawiania
omyłek na podstawie art.
87 ust. 2 ustawy Pzp,
wyjaśniania lub ewentualnie uzupełniania treści ew. dokumentów
podmiotowych na podstawie art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp, to zgodnie z przepisem art. 182
ust. 3 ustawy Pzp, odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania w terminie
10 dni od dnia przesłania informacji o czynności zamawiającego. Nie bez znaczenia, w tym
kontekście, pozostaje również możliwość wniesienia odwołania przez odwołującego
w związku z art. 182 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, który umożliwia wniesienie odwołania
w przypadku, w którym odwołujący powziął lub przy zachowaniu należytej staranności mógł
powziąć wiadomości o okolicznościach stanowiących podstawę do wniesienia odwołania.
Skoro zatem, jak to wskazał na rozprawie odwołujący, w drugiej połowie września otrzymał
od zamawiającego protokół z załącznikami, to od dnia ich otrzymania należy liczyć
10 dniowy termin na wniesienie odwołania, co do czynności zamawiającego ujawnionych
dokumentacją postępowania przekazaną odwołującemu w określonym dniu. Co prawda,
przyjmując taki schemat, ale będący tylko i wyłącznie skutkiem zaniechania zamawiającego,
zostaje wydłużona cała procedura udzielenia zamówienia publicznego, jednakże takie
działanie nie wywołuje negatywnych konsekwencji w odniesieniu do odwołującego,
w szczególności nie narusza zasad określonych przepisem art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, gdyż
odwołujący nadal ma prawo do kwestionowania czynności zamawiającego, co prawda
w późniejszym czasie, ale nadal zgodnie z terminami wynikającymi z ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust.
1 pkt 2, §3 oraz §5 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. 2018, poz. 972), uwzględniając koszty
poniesione przez
przystępującego – wnoszącego sprzeciw, związane z wynagrodzeniem
pełnomocnika.
Przewodniczący:
…………………………