KIO 2161/20 WYROK dnia 16 października 2020 r.

Stan prawny na dzień: 25.11.2020

Sygn. akt KIO 2161/20 

WYROK 

      z dnia 16 

października 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Magdalena Grabarczyk 

Monika Kawa-

Ogorzałek 

Jolanta Markowska 

Protokolant:            

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  12 

października  2020  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  31  sierpnia  2020  r.  przez 

Asseco  Data  Systems  S.A.  w  Gdyni 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Państwową 

Wyższą Szkołę Zawodową im. prof. Edwarda F. Szczepanika w Suwałkach  

przy  udziale  wykonawcy  IGNIBIT  S.A.  w  Gdyni 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

            orzeka: 

1. oddala 

odwołanie; 

2. kosztami postępowania obciąża Asseco Data Systems S.A. w Gdyni i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Asseco Data Systems S.A. w Gdyni 

tytułem wpisu od odwołania; 

2.2. zasądza od Asseco Data Systems S.A. w Gdyni na rzecz IGNIBIT S.A. w Gdyni kwotę 

3.600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Suwałkach. 

Przewodniczący:      ……………………… 

………………………. 

………………………. 


Sygn. akt KIO 2161/20 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Państwowa  Wyższa  Szkoła  Zawodowa  im.  prof.  Edwarda  F. 

Szczepanika  w  Suwałkach  –  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  podstawie 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  roku  - 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U.  z 2019  r.  poz. 

1843 ze zm.), dalej jako: „ustawa” lub „Pzp” postępowanie o udzielenie zamówienia, którego 

przedmiotem  jest  „Zakup  aplikacji  wirtualnej  rzeczywistości  (VR)  wraz  ze  sprzętem 

niezbędnym  do  wdrożenia  aplikacji  na  potrzeby  modyfikacji  programów  nauczania  w 

Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. prof. Edwarda F. Szczepanika w Suwałkach na 

kierunkach  Ekonomia,  Finanse  i  Rachunkowość,  Ratownictwo  Medyczne  i  Pielęgniarstwo 

oraz Bezpieczeństwo Wewnętrzne" (część 1). Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało 

11  maja  2020  r.  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  pod  numerem    216486-2020. 

Wartość zamówienia jest większa niż kwota wskazana w przepisach wydanych na podstawie art. 

11 ust. 8 Pzp. 

Zamawiający  przesłał  informację  o  wyniku  postępowania,  w  związku  z  czym 

wykonawca  Asseco  Data  Systems  S.A.  w  Gdyni  wniósł  odwołanie  31  sierpnia  2020  r.  

Zachowany  został  termin  ustawowy  i  obowiązek  przekazania  zamawiającemu  kopii 

od

wołania.  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:  

1.  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp    przez  bezzasadne  zaniechanie 

odrzucenia oferty złożonej przez IGNIBIT S.A. w Gdyni z uwagi na to, że treść oferty 

IGNIBIT  S.A.  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

(dalej: „SIWZ"), z uwagi na zaniechanie odrzucenia oferty na podstawie ust. 7.3 pkt 

10  ppkt  b  lit.  d)  SIWZ  z  uwagi  na  to,  że  udostępniona  prezentacja  wykonawcy 

IGNIBIT  S.A.  nie  obejmowała  wszystkich  zadeklarowanych  wraz  z  ofertą  gotowych 

wymagań; 

2.   art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  przez  bezzasadne  zaniechanie 

odrzucenia oferty złożonej przez INGIBIT S.A. z uwagi na to, że treść oferty IGNIBIT 

S.A. nie odpowiada treści SIWZ, z uwagi na to, że oferowane rozwiązania nie spełnia 

wymagań określonych w Załączniku nr 8 do WZ; 

3.   art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  przez  zaniechanie  wykluczenia 

wykonawcy  IGNIBIT  S.A.  z  uwagi  na  to,  że  wykonawca  IGNIBIT  S.A.  nie  wykazał 

spełniania warunków udziału w postępowaniu określonych w ust. 6 pkt 2 lit. c. b) - c) 

SIWZ  z  uwagi  na  niewykazanie  spełnienia  warunków  dotyczących  doświadczenia 


osób  wskazanych  do  pełnienia  funkcji  „ekspert  merytoryczny  odpowiedzialny  za 

nadzór nad treściami aplikacji (VR)" oraz „ekspert technologiczny odpowiedzialny za 

dostosowanie 

oraz 

integrację 

systemu/środowiska 

uruchomieniowego 

poszczególnymi aplikacji (VR)"; 

art.  91  ust.  1 i  2  w  zw.  z  art.  2 pkt  5  Pzp przez błędne  i  niezgodne  z  treścią SIWZ 

dokonanie oceny ofert w zakr

esie naruszenia zasad oceny ofert określonych w SIWZ 

przez przyznanie zbyt dużej liczby punktów w kryterium nr 2 „Ocena funkcjonalności - 

poziom gotowości". 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  IGNIBIT  S.A, 

dokonania  ponownej  oceny  oferty  odwołującego  oraz  odrzucenia  oferty  IGNIBIT  S.A.  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp.  Alternatywnie,  w  przypadku  nieuznania  przez  Krajową 

Izbę Odwoławczą zarzutów nr 1 lub nr 2, odwołujący żądał nakazania wykluczenia IGNIBIT 

na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp lub nakazania ponownej oceny oferty IGNIBIT S.A. i 

uznania oferty odwołującego jako najkorzystniejszej.  

Wykonawca  IGNIBIT  S.A. 

przystąpił  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego,  zachowując  termin  ustawowy  oraz  obowiązek  przekazania  kopii 

przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania. 

Zamawiający  uwzględnił  11  września  2020  r.  zarzuty  odwołania  w  całości,  wobec 

czego IGNIBIT S.A. 14 września 2020 r. wniósł sprzeciw.

Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, podczas 

której strony i uczestnik podtrzymali dotychczasowe stanowiska. 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Odw

ołujący  jest  uprawniony  do  wniesienia odwołania zgodnie z  art.  179 ust.  1  Pzp. 

Jest  wykonawcą,  który  złożył  ofertę  i  ma  interes  w  uzyskaniu  danego  zamówienia. 

Zarzucane  zamawiającemu  naruszenia  przepisów  powodują,  że  odwołujący,  który  złożył 

ofertę  z  najniższą  ceną,  może  ponieść  szkodę  w  postaci  utraty  możliwości  uznania  jego 

oferty za najkorzystniejszą. 

Izba  dokonała  oceny  dowodów  powołanych  przez  odwołującego  i  przystępującego 

oraz rozważyła ich stanowiska wyrażone na rozprawie. Dowody, na których oparła się Izba, 

zostały powołane w treści uzasadnienia. 


Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Ad.  1. 

W  rozdziale  13  ust.  1  SIWZ  zamawiający  ustalił,  że  kryterium  oceny  ofert  o 

wadze 30, będzie ocena funkcjonalności  – poziom gotowości. Według zasad przyznawania 

punktów w tym kryterium zamawiający ocenia oferty (przyznaje punkty za poziom gotowości 

aplikacji przy założeniu, że łączna ilość funkcjonalności we wszystkich aplikacjach będących 

przedmiotem zamówienia wynosi 283 sztuki) wg następujących zasad: 

a)  30  pu

nktów  uzyska oferta wykonawcy,  który  zaproponuje  oprogramowanie VR  z 

gotowymi  funkcjonalnościami  na  dzień  składania  oferty  w  liczbie  równej  lub 

większej od 142 tj. ponad 50 % wszystkich wymaganych funkcjonalności; 

b) 

20  punktów  uzyska oferta wykonawcy,  który  zaproponuje  oprogramowanie VR  z 

gotowymi funkcjonalnościami na dzień składania oferty w liczbie zawierającej się 

w przedziale 

od 100 do 141 ponad 35 

wszystkich 

wymaganych 

funkcjonalności; 

c) 

10  punktów  uzyska oferta wykonawcy,  który  zaproponuje  oprogramowanie VR  z 

gotowymi funkcjonalnościami na dzień składania oferty w liczbie zawierającej się 

w przedziale od 71 do 99 ponad 25 % wszystkich wymaganych funkcjonalności; 

d) 

oferty, w których wykonawcy  zadeklarują ilość gotowych funkcjonalności w ilości 

mniejszej ni

ż 60, uzyskają 0 punktów. 

Zamawiający  ustalił,  że  wyliczy  punkty  procentowe  z  dokładnością  do  1  miejsca  po 

przecinku. Ocena dokonana będzie na podstawie dołączonej do oferty i wypełnionej tabeli z 

Załącznika nr 8 do SIWZ. W ramach  oceny oferty  w  tym  kryterium,  wykonawca  może 

otrzymać maksymalnie 30 pkt. 

9 czerwca 2020 r. zamawiający udzielił odpowiedzi na pytanie nr 11, które brzmiało: 

„W  SIWZ,  w  pkt.  13  lit.  b.  zamawiający  wskazał,  iż  dokona  oceny  ofert  pod  kątem 

gotowości  aplikacji  VR  na  dzień  składania  ofert.  W  tym  punkcie  Zamawiający  wskazał,  iż 

oferty  w  których Wykonawca  zadeklaruje  ilość  gotowych  funkcjonalności  w  ilości  mniejszej 

niż  60  uzyska  0  punktów.  Niemniej  jednak  pierwszy  punktowany  przedział  (10  punktów) 

rozpoczyna  się  od  71  spełnionych  wymagań,  co  stanowi  25%  wszystkich  wymaganych 

funkcjonalności. 

W  związku  z  powyższym  prosimy  o  informacje,  jak  należy  interpretować  te  zapisy. 

Czy  oferta  wykonawcy,  który  zaproponuje  oprogramowanie  VR  posiadające  mniej  niż  60 

gotowych funkcjonalności zostanie odrzucona, a taka która będzie obejmowała od 60 do 71 

gotowych funkcjonalności uzyska 0 punktów, czy też 0 punktów uzyskają wszystkie oferty, w 

których wykonawca zadeklaruje ilość gotowych funkcjonalności w ilości do 70 szt. włącznie”. 

Zamawiający  oświadczył  w  odpowiedzi,  że  dokonuje  zmiany  treści  SIWZ  w 

następujący sposób: 


„Oferty,  w  których  Wykonawcy  zadeklarują  ilość  gotowych  funkcjonalności  w  ilości 

mniejszej  niż  70  uzyskają  0  punktów.  Oferty,  w  których  Wykonawcy  wykażą  mniej  niż  70 

funkcjonalności nie będą odrzucone. Pozostałe zapisy nie ulegają zmianom.” 

Do  oceny  ofert  kryterium  poziom  gotowości  odnosi  się  pkt  7.3  10)  b  SIWZ. 

Zamawiający wskazał w nim, że w przypadku składania oferty na część 1 zamówienia będzie 

wymagał 

przeprowadzenia 

prezentacji 

działania 

funkcjonalności,  które 

zostały 

zadeklarowane w dołączonym do oferty Załączniku nr 8 jako gotowe oraz, że: 

a) 

zamawiający przewiduje weryfikację w oparciu o prezentację przeprowadzoną 

przez  wykonawcę  w  siedzibie  zamawiającego  na  sprzęcie  wykonawcy  lub 

zda

lnie  przy  użyciu  systemu  do  wideokonferencji  zapewnionego  przez 

wykonawcę; 

b) 

prezentacja  musi  zostać  przeprowadzona  z  użyciem  systemu  i  symulatorów 

VR  zapewnionych  przez  wykonawcę,  nie  dopuszcza  się  prezentacji 

poglądowych  z  użyciem  oprogramowania  prezentacyjnego  np.  Microsoft 

Power Point; 

c) 

w  przypadku  prezentacji  symulatora/symulatorów  VR  prowadzonej  zdalnie  w 

formie wideokonferencji jednocześnie muszą być widoczne: ekran komputera 

na  którym  uruchomiono  prezentację  symulatora  VR,  widok  z  okularów  VR 

oraz post

ać osoby użytkującej symulator VR podczas prezentacji; 

d) 

oferta  wykonawcy,  który  nie  udostępni  prezentacji  lub  udostępniona 

prezentacja nie będzie obejmowała wszystkich zadeklarowanych wraz z ofertą 

gotowych wymagań, będzie podlegała odrzuceniu. 

e)  wykonawca  dl

a  celów  dowodowych  przekaże  zamawiającemu  prezentacje  w 

postaci plików komputerowych na dowolnym nośniku danych zapewniających 

nienaruszalność treści prezentacji. 

f) 

Na  podst.  art.  10c  ust.  1  pkt.  4  Pzp  zamawiający  w  zakresie  prezentacji 

odstępuje od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej. 

Wskazane postanowienie SIWZ było przedmiotem pytania nr 15 w brzmieniu: 

„W  punkcie  7.3  10)  lit.  b.  d)  Zamawiający  wskazał,  iż  oferta  Wykonawcy,  który  nie 

udostępni  prezentacji  lub  udostępniona  prezentacja  nie  będzie  obejmowała  wszystkich 

zadeklarowanych  wraz  z  Ofertą  gotowych  wymagań,  będzie  podlegała  odrzuceniu." 

Wykonawca  domniema,  iż  przez  sformułowanie  "udostępni  prezentacji"  Zamawiający 

rozumie przeprowadzenie jej zdalnie w formie wideokonferencji. 

Prosimy  o  po

twierdzenie,  iż  zapis  ten  został  prawidłowo  zrozumiany  przez 

Wykonawcę  lub  też  o  wskazanie/doprecyzowanie  jego  innego  znaczenia.  Dodatkowo 

prosimy  o  potwierdzenie,  iż  odrzuceniu  będą  podlegały  oferty  Wykonawców,  którzy  nie 


przeprowadzili  prezentacji  w  jedn

ej  z  możliwych  form,  tj.  w  siedzibie  Zamawiającego  lub 

zdalnie.” 

Zamawiający udzielił następującej odpowiedzi: 

Zamawiający  potwierdza.  Zamawiający  uzna  za  spełnienie  warunku  udostępnienie 

prezentacji  w  formie  wideokonferencji  i  odrzuci  ofertę  wykonawcy,  który  nie  udostępnia 

prezentacji w żadnej z wymienionych w SIWZ form. 

IGNIBIT  S.A.  w  załączniku  nr  8  do  SIWZ,  który  został  przez  niego  wypełniony, 

podpisany  i  złożony  wraz  z  ofertą wskazał,  że oferowane przez  niego rozwiązanie posiada 

162 gotowe funkcjonalno

ści.  

27 lipca 2020 r. miała miejsce prezentacja IGNIBIT S.A.  

Na  pytanie  wykonawcy, 

czy  wszystkie  zadeklarowane  funkcjonalności  zostały 

pokazane, 

zamawiający  odpowiedział,  że  tak  (nagranie  z  prezentacji  załączonej  przez 

przystępującego, czas: 2:33:53). 

sierpnia  2020  r.  zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty  IGNIBIT  S.A.  W 

zawiadomieniu  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  wskazał,  że  wykonawca  podczas 

prezentacji  dotyczącej  oceny  działania funkcjonalności  zadeklarowanych  w  Załączniku  nr  8 

jako gotowe, 

potwierdził gotowość 154 z zadeklarowanych 162 funkcjonalności. Weryfikacja 

funkcjonalności  została  przeprowadzona  zdalnie  przy  użyciu  systemu  do  wideokonferencji 

zapewnionego przez wykonawcę. 

W tym stanie rzeczy odwołujący wniósł odwołanie. 

Art.  89  ust. 

1  pkt  2  Pzp,  którego  naruszenie  zarzuca  odwołujący  stanowi,  że 

zamawiający  odrzuca  ofertę,  której  treść  nie  odpowiada  treści  SIWZ.  Orzecznictwo 

zdefiniowało treść  SIWZ jako  opis  potrzeb  i  wymagań  zamawiającego dotyczących jakości, 

ilości,  terminu  lub  innych elementów  mających znaczenie dla wykonania umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego.  

W  badanym  postępowaniu  zamawiający  opisał  283  funkcjonalności,  które 

zaprezentowane  przez  wykonawcę  miały  posłużyć  ocenie  jego  oferty  w  kryterium  jakości. 

Jednocześnie  jednak  zamawiający  nie  przewidział  możliwości  odrzucenia  oferty  w  sytuacji 

braku  zadeklarowania  przez  wykonawcę  jakiejkolwiek  funkcjonalności.  SIWZ  stanowi 

bowiem,  że  w  razie  przedstawienia  przez  wykonawcę  od  0  do  71  funkcjonalności 

deklarowanych jako gotowe

, zamawiający nie odrzuci oferty, jednak wykonawca nie otrzyma 

punktów  w  kryterium  ocena  funkcjonalności  –  poziom  gotowości.  Zamawiający  nie  ustalił 

minimalnego  wymagania  dotyczącego  gotowości    funkcjonalności. Wydaje  się  zatem,  że  w 

tej  sytuacji  sankcją  za  brak  potwierdzenia  gotowości  deklarowanych  funkcjonalności  jest 

wyłącznie  być  zmniejszenie  liczby  punktów  w  kryterium  poziom  gotowości  lub  ewentualne 

wykluczenie  wykonawcy  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp  w  sytuacji  ziszczenia 


wszystkich przesłanek wskazanych w  tym przepisie. Brak postawienia przez zamawiającego 

jakichkolwiek  wymagań  co  do  jakości  –  minimalnej  liczby  oczekiwanych  gotowych 

funkcjonalności  uzasadnia  tezę,  że  kwestia  jakości  nie  stanowiła  tego  wymagania  SIWZ, 

które uzasadniałoby zastosowanie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. Potwierdza to również wskazanie 

przez  zamawiającego,  że  załącznik  Nr  8,  w  którym  wykonawcy  deklarowali  gotowość 

poszczególnych  funkcjonalności  ma  służyć  ocenie  ofert  –  przyznaniu  punktów,  w  kryterium 

pozacenowym.   

Odwołujący zarzut zaniechania odrzucenia oferty IGNIBIT S.A. na podstawie art. 89 

ust. 1 pkt 2 Pzp buduje na literalnym brzmieniu pkt 7.3 10) lit. b. d) SIWZ zgodnie z którym, 

oferta  wykonawcy,  jeśli  udostępniona  prezentacja  nie  będzie  obejmowała  wszystkich 

zadek

larowanych  wraz  z  ofertą  gotowych  wymagań,  będzie  podlegała  odrzuceniu. 

Postanowienie to jednak stoi w sprzeczności z powołanym stwierdzeniem, że załącznik nr 8 

ma  służyć  do  oceny  oferty,  nie  zaś  do  badania  jej  zgodności  z  SIWZ.  Ponadto,  w  ocenie 

składu  orzekającego  postanowienie  SIWZ,  będące  podstawą  zarzutu,  nie  może  być 

interpretowane  w  oderwaniu  od  kontekstu,  który  tworzą  pozostałe  postanowienia  SIWZ. 

SIWZ  będąca  bowiem  oświadczeniem  zamawiającego,  które  zawiera  w  sobie  elementy 

oświadczenia  woli  i  wiedzy,  ma  charakter  cywilnoprawny.  Podlega  zatem  wykładni  z 

zastosowaniem dyrektyw wynikających z art. 65 k.c. 

Izba  zważyła,  że oparcie  się wyłącznie na  postanowieniu pkt  7.3  10)  lit.  b.  d)  SIWZ 

prowadziłoby do sytuacji, w której oferta IGNIBIT S.A., która prezentowała (w razie przyjęcia 

stanowiska  zamawiającego)  154  zadeklarowanych  z  162  zadeklarowanych  funkcjonalności 

podlegałaby odrzuceniu, natomiast nie podlegałaby takiej sankcji oferta, w której wykonawca 

nie  zadeklarowałby  żadnej  gotowej  funkcjonalności  albo  liczba  tych  funkcjonalności  byłaby 

znacząco mniejsza. Przyjęcie za trafne rozumowania odwołującego prowadziłoby zatem do 

sytuacji,  w  której  zamawiający  odrzuca  ofertę,  która  zawiera  152  z  283  przewidzianych 

funkcjonalności  (ofertę,  która  powinna  otrzymać  30  -  maksymalną  liczbę  punktów),  a 

przyjmuje  ofertę  z  71  funkcjonalnościami  (otrzyma  ona  10  punktów)  albo  ofertę  nie 

deklarującą  żadnej  funkcjonalności  (otrzyma  ona  0  punktów).  Skutkiem  tego  zamawiający 

musiałby  odrzucić  ofertę, która w  istocie byłaby  oferta najkorzystniejszą zgodnie z  definicją 

zawartą w art. 2 pkt 5 lit. a) Pzp, czyli oferującą najlepszy bilans ceny i pozostałych kryteriów 

odnoszących  się  do  przedmiotu  zamówienia.  Taka  konstatacja  prowadziłaby  do  rezultatu 

absurdalnego  i  sprzecznego  ze  społeczno-gospodarczym  celem  przepisów  ustawy  Prawo 

zamówień publicznym. Dostrzec bowiem trzeba, że nawet ewentualne uznanie, że IGNIBIT 

S.A. w dacie prezentacji miał gotowe 154, a nie wszystkie deklarowane 162 funkcjonalności, 

nie  prowadziłoby  do  zmniejszenia  liczby  punktów  w  kryterium  oceny  gotowości,  gdyż 

maksymalna  liczba  punktów  30,  była przyznawana  w  sytuacji  potwierdzenia gotowości  142 


albo  większej  liczby  funkcjonalności.  Należy  również  uwzględnić,  że wobec przewidzianych 

przez  zamawiającego  283  ogólnej  liczby  funkcjonalności  i  deklarowanych    przez  IGNIBIT 

S.A. 162 funkcjonalności, ich ewentualne zmniejszenie do 154 nie miałoby istotnego, tak co 

do łącznej liczby funkcjonalności, jak i oceny w tym kryterium.    

W tej sytuacji, mając na uwadze zarówno niekonsekwencję postanowień SIWZ, jak i 

opisane  indywidualne  okoliczności  sporu,  literalna  wykładnia  pkt  7.3  10)  lit.  b.  d)  SIWZ  nie 

znajduje  dostatecznego  uzasadnienia.  Prowadzi  ona  bowiem  do  sprzeczności  z  innymi 

postanowieniami SIWZ oraz rażąco niesprawiedliwych konsekwencji absurdalnych z punktu 

widzenia ekonomicznego i  społecznego.  

Izba  zważyła  ponadto,  że  przyznanie  racji  odwołującemu  prowadziłoby  w 

okolicznościach  sprawy  do  rażącego  naruszenia  zasad  prowadzenia  postępowania  o 

udzielenie zamówienia wyrażonych w art. 7 ust. 1 Pzp – równego traktowania wykonawców, 

uczciwej konkurencji, a przede wszystkim zasad

y przejrzystości. 

Zamawiający  po  zakończeniu  prezentacji  doszedł  do  przekonania,  że  IGNIBIT  S.A. 

nie potwierdził gotowości wszystkich funkcjonalności przedstawionych w czasie prezentacji, 

jednak nie wskazał nigdzie, które funkcjonalności uznał za niegotowe. Nie uzewnętrznił swej 

oceny,  ani  w  oświadczeniu  skierowanym  do  odwołującego,  ani  w  informacji  o  wyniku 

postępowania.  Ocena  zamawiającego  została  wyrażona  wyłącznie  w  wewnętrznym 

dokumencie 

– protokole z posiedzenia komisji przetargowej. 

Takie  działanie  zamawiającego  należy  uznać  za  nieprawidłowe.  Zamawiający  jest 

wprawdzie uprawniony do tego, aby czynność badania i oceny ofert kontynuować również po 

prezentacji oferowanego rozwiązania, jednak wyniki tej oceny powinny zostać upublicznione, 

w  taki  sposób,  by  czynność  zamawiającego  była  możliwa  do  weryfikacji.  Tymczasem  w 

sprawie  doszło  do  sytuacji,  w  której  IGNIBIT  S.A.  nie  otrzymał  informacji,  które 

funkcjonalności  zamawiający  uznał  za  niegotowe,  a  po  przeprowadzonej  prezentacji  był 

uprawniony  do  mniemania, 

że  wszystkie  zaprezentowane  funkcjonalności  spełniały 

oczekiwania zamawiającego. 

Nieprzejrzyste  działanie  zamawiającego  mogłoby  zatem  doprowadzić  do  sytuacji,  w 

której oferta INGIBIT zostałaby odrzucona, choć wykonawca nie otrzymał od zamawiającego 

inform

acji o przyczynach takiej oceny. Nie mógł zatem odnieść się do tej oceny tak w toku 

postępowania. Również prawo do weryfikacji prawidłowości czynności zamawiającego przez 

wniesienie  środków  ochrony  prawnej  zostałoby  w  takim  przypadku  wyłączone  albo  co 

najm

niej  poważnie  utrudnione.  Takie  działanie  uniemożliwia  uczciwe  konkurowanie  o 

udzielenie zamówienia i nie zasługuje na ochronę. 

Wskazanie przez zamawiającego na rozprawie elementów prezentacji, obejmujących 

funkcjonalności, które uznał on za niegotowe, nie może być wzięte pod uwagę. Stosownie do 


art. 192 ust. 7 Pzp Izba nie może rozpoznawać zarzutów nie zawartych w odwołaniu. Brak 

uzewnętrznienia  przez  zamawiającego,  które  funkcjonalności  uznał  za  niegotowe  oraz 

przyczyn tej oceny, spowodował bowiem, że nie stało się to przedmiotem odwołania. 

Kierując się tymi racjami Izba uznała, że oferta IGNIBIT S.A. nie podlega odrzuceniu 

na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. 

Ad.  2. 

W  pkt  3.  3.  zamawiający  zawarł  opis  przedmiotu  zamówienia.  Wskazał,  że 

przedmiotem  zamówienia  jest  zakup  aplikacji  wirtualnej  rzeczywistości  (VR)  wraz  ze 

sprzętem niezbędnym do wdrożenia aplikacji na potrzeby modyfikacji programów nauczania 

w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. prof. Edwarda F. Szczepanika w Suwałkach 

na kierunkach Ekono

mia, Finanse i Rachunkowość, Ratownictwo Medyczne i Pielęgniarstwo 

oraz Bezpieczeństwo Wewnętrzne. Wskazał, że szczegółowe opisy przedmiotu zamówienia 

zawarte  są  w  Załącznikach  nr  8  i  9  do  SIWZ.  W  pkt  7.1.  ppkt  5)  ustalił,  że  w  przypadku 

składania  oferty  na  Część  1  zamówienia  wypełniony  i  podpisany  przy  pomocy 

kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego  załącznik  nr  8  „Szczegółowy  opis  przedmiotu 

zamówienia”  Załącznik  wymagany  jest  celem  przeprowadzenia  oceny  ofert  w  kryterium 

Poziom gotowości

Szczegółowe  zestawienie  podstaw  faktycznych  zarzutów  zostało  zawarte  w  formie 

tabeli w odwołaniu. 

Rozpoznanie tego zarzutu odwołania wymaga w pierwszej kolejności przypomnienia, 

że  prezentacja  miała  na  celu  ocenę  oferty  w  kryterium  pozacenowym,  nie  zaś  zbadanie 

zgodności tej oferty z SIWZ. W konsekwencji ewentualne potwierdzenie zarzutów odwołania 

nie  przyniosłoby  skutku  w  postaci  odrzucenia  oferty  IGNIBIT,  lecz  jedynie  ewentualne 

uznanie  części  funkcjonalności  za  niegotowe.  Jeśli  liczba  tych  funkcjonalności  byłaby 

znacząca biorąc pod uwagę przedziały przyznawania punktów w kryteriach pozacenowych, 

zamawiający mógłby ewentualnie jedynie obniżyć ocenę oferty IGNIBIT, natomiast nie byłby 

uprawniony  do  jej  odrzucenia.  Zarzut  dotyczący  obniżenia  liczby  punktów  przyznanych 

oferc

ie  IGNIBIT  w  kryterium  dotyczącym  gotowych  funkcjonalności  odwołujący  opisuje 

odrębnie.  

Ta konstatacja jest wystarczająca dla uznania zarzutu za niepotwierdzony. Stosownie 

bowiem do art. 192 ust. 7 Pzp Izba rozpoznaje wyłącznie zarzuty podniesione w odwołaniu, 

co  oznacza,  że  odwołanie  jest  badane  w  granicach  konkretnych  okoliczności  faktycznych  i 

prawnych.  Skoro  ewentualne  zaoferowanie  funkcjonalności  nie  spełniających  wymagań 

wynikających  z  opisu  nie  może  przynieść  skutku  w  postaci  odrzucenia  oferty,  lecz  jedynie 

zmniejszenia liczny punktów, zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp 

przez zaniechanie oferty INGIBIT nie może znaleźć potwierdzenia. 


Myli  się  też  odwołujący  twierdząc,  że  to  na  przystępującym  spoczywa  obowiązek 

wykazania za

mawiającemu zgodności swojej oferty z SIWZ. Obowiązek taki został wyrażony 

wprost  w  art.  30  ust.  5 Pzp  jedynie  w  odniesieniu  do  rozwiązań  równoważnych,  w  sytuacji 

gdy  wykonawca  powołuje  się  na  takie  rozwiązania.  Do  pozostałych  przypadków  złożenia 

oferty od

nosi się art. 82 ust. 3 Pzp, który wskazuje jedynie, że treść oferty musi odpowiadać 

treści SIWZ. Oznacza to, że w przypadku żądania odrzucenia oferty ciężar dowodu, co braku 

zgodności oferty z wymaganiami zamawiającego, spoczywa zgodnie z art. 190 ust. 1 Pzp na 

tym,  kto  podnosi  zarzut,  czyli  w  okolicznościach  sporu  na  odwołującym.  Na  rozprawie 

odwołujący wprawdzie w ogólny sposób podtrzymał wszystkie zarzuty i żądania odwołania, 

jednak zarzutów swych nie poparł dalszą argumentacją, ani dowodami.  

Izba  ocen

iła  treść  wymagań  zamawiającego,  których  niespełnienie  zarzuca 

odwołujący  i  skonstatowała,  że  zasadniczo  ich  źródłem  jest  odmienne  rozumienie 

postanowień  SIWZ  przez  odwołującego. W  szczególności  odwołujący  wyprowadza  z  treści 

SIWZ  wymagania,  które  wprost  nie  zostały  w  niej  zapisane.  W  postępowaniu,  w  którym 

wykonawcy  konkurują  ze  sobą  oferując  zamawiającemu  różne  rozwiązania,  ich  wzajemne 

kwestionowanie nie może być oparte wyłącznie na różnicach tych rozwiązań.  Izba zważyła, 

że  zamawiający  badał  ofertę IGNIBIT  S.A.  w  czasie  prezentacji  oraz  ponownie  weryfikując 

następnie tę czynność, czego następstwem było obniżenie liczby funkcjonalności uznanych 

przez  zamawiającego  za gotowe w  stosunku  do liczby  zadeklarowanej.  Zamawiający  uznał 

wprawdzie  zarzuty  odwołania,  jednak  nie  podał  żadnej  argumentacji  skłaniającej  do 

twierdzenia, że ocena dokonana przez niego pierwotnie była obarczona błędem, zwłaszcza o 

takim  rozmiarze,  jaki  wskazuje  odwołujący.  Również  zapoznanie  się  z  nagraniem  z 

prezentacji nie skłania do przyznania racji odwołującemu.  

Odwołujący  zarzucił  również,  że  IGNIBIT  złożył  ofertę  podlegającą  odrzuceniu  z 

uwagi  na  wskazanie  edytora  symulatorów  VR  Unreal  Editor.  Podniósł,  że  nie  posiada  on 

uprawnień do sublicencjonowania ww. narzędzia. 

Z  opisu  przedmiot

u  zamówienia  zawartego  w  pkt  3  SIWZ  wynika,  że  zamawiający 

chciałby uzyskać w części 1 aplikację wirtualnej rzeczywistości (VR) obejmującą: 

a. 

Zakup  bezterminowej  licencji  na  moduł  aplikacji  wirtualnej  rzeczywistości  (VR) 

„Wirtualna interaktywna scena zbrodni”. 

b. 

Zakup  bezterminowej  licencji  na  moduł  aplikacji  wirtualnej  rzeczywistości  (VR) 

„Wirtualny interaktywny Triaż” 

c. 

Zakup  bezterminowej  licencji  na  moduł  aplikacji  wirtualnej  rzeczywistości  (VR) 

„Interaktywne  ćwiczenie  modelu  dot.  przesyłania  informacji  w  sieciach 

komputerowych” 

d. 

Zakup  bezterminowej  licencji  na  moduł  aplikacji  wirtualnej  rzeczywistości  (VR) 


„Wirtualna interaktywna sala sądowa” 

e. 

Zakup  bezterminowej  licencji  na  moduł  aplikacji  wirtualnej  rzeczywistości  (VR) 

„Wirtualne skutki decyzji gospodarczych - symulator” 

f. 

Zakup  bezterminowej  licencji  na  moduł  aplikacji  wirtualnej  rzeczywistości  (VR) 

„Wirtualny symulator ewakuacji”   

Należy  przyznać  rację  odwołującemu,  że  zamawiający  w  żadnym  punkcie 

dokumentacji  przetargowej  nie  wskazuje  sublicencjonowania  jako  warunku  koniecznego  do 

spełnienia warunków udziału w postępowaniu.  

Odwołujący  nie  wskazał  również  żadnych  argumentów,  czy  dowodów  na  tezę 

przeciwną  do  poglądu  odwołującego,  że  edytor  jest  częścią  symulatora  VR  i  nie  jest 

integralną  częścią  modułu  aplikacji,  a  zamawiający  w  żadnym  punkcie  dokumentacji 

przetargowej  nie  wyklucza  możliwości  oferowania  narzędzi  komercyjnych  i  publicznie 

dostępnych.  Odwołujący  wyjaśnił  również,  że umowa licencyjna  edytora  Unreal  Engine jest 

bezterminowa,  a  warunki  licencji  w  ram

ach  wersji  ‘Custom  License’  przewidują  możliwość 

sublicencjonowania Niezaprzeczona pozostała również teza, że odwołujący powołuje się na 

niewłaściwą wersję licencji. 

O dopuszczeniu oferowania publicznie dostępnych narzędzi komercyjnych  świadczy 

odpowiedź  na  pytanie  nr  14  Uczestnika  2  udzielone  9  czerwca  2020  r.    Na  pytanie,  czy  w 

sytuacji,  w  której  wykonawca  zaoferuje  oprogramowanie  komercyjne  i  publicznie  dostępne 

spełniające  zamawiający  będzie  oczekiwał  gwarancji  udzielonej  przez  wykonawcę,  czy 

producent

a  oprogramowania,  zamawiający  wyjaśnił,  że  będzie  wymagał  gwarancji  od 

wykonawcy.  

Ad. 3. 

Zgodnie z pkt 6 ppkt 2) c. SIWZ wykonawca powinien dysponować: 

b.  jedną  osobą  wyznaczoną  do  pełnienia  funkcji  eksperta  merytorycznego 

odpowiedzialną  za  nadzór  nad  treściami  aplikacji  (VR)  a  w  szczególności  nad  treściami 

dydaktycznymi posiadającą: 

a) 

wykształcenie wyższe; 

b) 

doświadczenie obejmujące udział w roli eksperta merytorycznego w trakcie realizacji 

minimum  trzech  projektów  polegających  na  dostawie  aplikacji  wirtualnej 

rzeczywistości  (VR)  wspierającej  procesy  dydaktyczne, każdy  o wartości  nie niższej 

niż 150.000 zł brutto. 

c.  jedną  osobą  wyznaczoną  do  pełnienia  funkcji  eksperta  technologicznego 

odpowiedzialną  za  dostosowanie  oraz  integracją  systemu/środowiska  uruchomieniowego  z 

poszczególnymi aplikacjami (VR) oraz dostarczanym sprzętem posiadającą: 

a) 

wykształcenie wyższe. 

b) 

minimum  pięcioletnie  doświadczenie,  obejmujące  udział  jako  osoba  odpowiedzialna 


za dostosowanie, rozwój i adaptację oprogramowania w ramach systemu, w minimum 

trzech projektach każdy o wartości nie niższej niż 150 000 zł brutto. 

W celu wykazania spełniania tego warunku wykonawca powinien złożyć wykaz zgodnie z 

wzorem stanowiącym załącznik nr 5 do SIWZ. 

W odpowiedzi  na  wezwanie  w  trybie  art.  26  ust.  1  Pzp 

IGNIBIT złożył  wykaz, w którym 

wskazał: 

jako osobę powołaną do funkcji „ekspert merytoryczny odpowiedzialny za nadzór nad 

treściami  aplikacji  (VR)”  Pana  M.  K.  i  doświadczenie  uzyskane  przez  niego  w  związku  z  

trzema projektami, w których pełnił funkcję „Kierownik projektu"; 

jako  osobę  powołaną  do  funkcji  „ekspert  technologiczny  odpowiedzialny  za 

dostosowanie  oraz  integrację  systemu/środowiska  uruchomieniowego  z  poszczególnymi 

aplikacji  (VR)”  Pana  R.  K.  i  doświadczenie  uzyskane  przez  niego  w  związku  z    trzema 

projektami, w których pełnił funkcję „Kierownik projektu".  

Zdaniem  odwołującego  z  tak  opisanej  funkcji  nie  wynika  jednoznacznie,  że  w  zakresie 

obowiązków  powołanych  osób  było  pełnienie  funkcji  związanych  z  rolą  eksperta 

merytorycznego.  

Izba uznała, że odwołujący nie udowodnił tego zarzutu. W załączniku nr 5 zamawiający 

żądał podania funkcji pełnionych przez dane osoby. Tymczasem o posiadaniu wymaganego 

doświadczenia  nie  może  przesądzać  sama  nazwa  stanowiska,  na  jakim  dana  osoba  była 

zatrudniona. INGIBIT na podstawie poglądu wyrażonego w literaturze przedmiotu wywodził, 

że kierownik projektu posiada również władzę ekspercką. Z braku jakiejkolwiek argumentacji 

oraz  dowodów  na  twierdzenie  przeciwne  Izba  uznała,  że  IGNIBIT  dysponuje  osobami  o 

doświadczeniu  wymaganym  przez  zamawiającego.  Za  dowód  nie  mogą  zostać  uznane 

powołane  przez  odwołującego  wyjaśnienia  SIWZ  z  9  czerwca  2020  r.    udzielone 

uczestnikowi  2  na  pytanie  nr  7.  Zamawiający  stwierdził  w  nim,  że  ze  względu  na  znaczną 

wartość  zamówienia  i  wymaganą,  rozległą  wiedzę  merytoryczną  osób  mających 

uczestniczyć w kierowaniu i realizacji zamówienia nie dopuszcza powierzenia jednej osobie 

wszystkich  funkcji  kierowniczych.  Wymaga  się  aby  każdą  z  wymaganych  funkcji 

kierowniczyc

h  sprawowała  odrębna  osoba.  Wyjaśnienie  to  wskazuje  wyłącznie  na  zakaz 

łączenia  funkcji  w  czasie  wykonywania  danego  zamówienia.  Nie  odnosi  się  natomiast  w 

żaden  sposób  do  wykazywania  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w 

szczególności  do  kwestii  możliwości  nabycia  oczekiwanych  kompetencji  w  związku  z 

pełnioną funkcją. 

W tym stanie rzeczy Izba uznała, że IGNIBIT nie podlega wykluczeniu na podstawie art., 

24  ust.  1  pkt  12  Pzp.  W  świetle  sformułowania  wykazu  osób  oraz  argumentacji 

przystępującego brak jest podstaw do wzywania do uzupełnienia wykazu na podstawie art. 


26 ust. 3 Pzp. Przystępujący wykazał spełnianie warunków udziału w postępowaniu zgodnie 

z wymaganiami opisanymi w SIWZ. 

Ad. 4.  

W  pkt  13  SIWZ  zamawiający  wskazał,  że  dokona  oceny  oferty  pod  kątem 

gotowości  oferowanych  aplikacji,  uwzględniając  wyłącznie  funkcjonalności  we  wszystkich 

aplikacjach  będących  przedmiotem  zamówienia  w  liczbie  283  sztuk.    W  odpowiedzi  na 

pytanie  nr  13  zadane  przez  Uczestnika  II  zamawiający  wskazał,  że  część  funkcjonalności 

zadeklarowana  przez  oferentów  jako  gotowa  a  mająca  charakter  ogólny,  wspólny  dla 

wszystkich  aplikacji  będzie  punktowana  jednorazowo,  niezależnie  od  ilości  aplikacji 

przedstawionych do oceny. 

Odwołujący zarzucił, że zamawiający podczas oceny oferty IGNIBIT przyznał punkty 

niezgodnie  z  postanowieniami  SIWZ,  uwzględnił  bowiem  deklarację  oferenta  w  zakresie 

spełnienia  wymagań  odnoszących  się  do  opieki  serwisowej  oraz  funkcjonalności  ogólne, 

wspólne dla wszystkich aplikacji policzył kilkukrotnie.  

W świetle  stanowiska przystępującego zawartego w piśmie procesowym, zarzut ten 

jest  zasadniczo  niesporny.  Izba  przyznała  jednak  rację  IGNIBIT  również  co  do  tego,  że 

uwzględnienie tego zarzutu nie wpłynie na obniżenie liczby punktów przyznanej jego ofercie 

w  kryt

erium  ocena  funkcjonalności  -  poziom  gotowości.  Izba  zgodziła  się,  że  w  takim 

przypadku  powinna  ulec  obniżeniu  zarówno  maksymalna  możliwa  do  uzyskania  ilość 

punktów  oraz  proporcjonalnie  liczba  punktowanych  funkcjonalności.  Zatem  odwołujący 

otrzyma  taką  samą  liczbę  punktów,  a  relatywna  ocena  względem  oferty  odwołującego 

również nie ulegnie zmianie.  Wobec powyższego potwierdzenie zarzutu naruszenia art. 91 

ust. 1 i 2 w zw. z art. 2 pkt 5 nie miało wpływu na wynik postępowania.  

           W  tym  stanie  rzeczy 

Izba  na  podstawie  art.  192  ust.  1  i  2  Pzp  orzekła  jak  w  pkt  1 

sentencji, 

wydając orzeczenie łączne na podstawie art. 192 ust. 8 Pzp. O kosztach Izba orzekła 

stosownie  do  wyniku  postępowania  odwoławczego  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  Pzp, 

uwzględniając  koszty  wynagrodzenia  pełnomocnika  przystępującego  z  ograniczeniem  do 

kwoty 3.600 zł, zgodnie z § 5 ust. 3 pkt 2 oraz § 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący: 

……………………………… 

 
……………………………… 

 
………………………………