KIO 2098/20 WYROK dnia 30 września 2020 r.

Stan prawny na dzień: 23.11.2020

Sygn. akt: KIO 2098/20 

WYROK 

z dnia 30 

września 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:        Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:                 Klaudia Ceyrowska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  29 

września  2020  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  27  sierpnia  2020  r.  przez 

wykonawc

ów  Konsorcjum  Firm:  1)  GMT  Sp.  z  o.o.  (Lider  Konsorcjum),  2)  Gunnebo                   

Sp. z o.o. (Partner Konsorcjum), ul. Fryderyka Chopina 20-22, 62-800 Kalisz; z adresem 

dla  lidera  konsorcjum:  ul.  Mikołowska  40,  41-400  Mysłowice  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Województwo  Dolnośląskie,  Dolnośląski  Urząd  Wojewódzki  we 

Wrocławiu, Pl. Powstańców Warszawy 1 50-153 Wrocław 

przy  udziale  wykonawcy  Enigma  Systemy  Ochrony  Informacji  Sp.  z  o.o.,  ul.  Jutrzenki 

116, 02-230 Warszawa 

zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego 

po stronie zamawiającego   

orzeka: 

1.  oddala od

wołanie 

2.  k

osztami  postępowania  obciąża  Konsorcjum  Firm:  1)  GMT  Sp.  z  o.o.  (Lider 

Konsorcjum), 2) Gunnebo Sp. z o.o. (Partner Konsorcjum), ul. Fryderyka Chopina 

800 Kalisz; z adresem dla lidera konsorcjum: ul. Mikołowska 40, 41-400 

Mysłowice i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców 

Konsorcjum Firm: 1) GMT Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum), 2) Gunnebo Sp. z o.o. 

(Partner  Konsorcjum), ul.  Fryderyka  Chopina 20-22,  62-800  Kalisz;  z  adresem 

dla  l

idera  konsorcjum:  ul.  Mikołowska  40,  41-400  Mysłowice  tytułem  wpisu  od 

o

dwołania,   


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  16  października  2018  r.  poz.  1986  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.   

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2098/20 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn: 

„Zakup  8  automatycznych  bramek  kontroli  granicznej  „ABC"                           

z  przeznaczeniem  dla  Placówki  Straży  Granicznej  we  Wrocławiu-  Strachowicach”;  zostało 

wszczęte  ogłoszeniem  w  ogłoszeniem  opublikowanym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  w  dniu  08.07.2020  r.  pod  nr  2020/S  130-318598  przez: 

Województwo 

Dolnośląskie,  Dolnośląski  Urząd  Wojewódzki  we  Wrocławiu,  Pl.  Powstańców  Warszawy  1 

153 Wrocław zwaną dalej: „Zamawiającym”.  

W dniu 17.08.2020 r. (elektronicznie: EZD) 

Zamawiający poinformował o odrzuceniu - 

na  podstawie  art.  89  ust.  1    pkt  1  i  2  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  27  września  2019  r.  poz.  1843)  zwanej  dalej:  „Pzp”  oferty  -  

Konsorcjum  Firm:  1)  GMT  Sp.  z  o.o.  (Lider  Konsorcjum),  2)  Gunnebo  Sp.  z  o.o.  (Partner 

Konsorcjum), ul. Fryderyka Chopina 20-22, 62-800 Kalisz;  z adresem dla lidera konsorcjum: 

ul. Mikołowska 40, 41-400 Mysłowice zwane dalej: „Konsorcjum GMT” albo „Odwołującym”.  

Stwierdził:  „(…)  (zwaną  dalej  „SIWZ”)  w  związku  z  naruszeniem  przez  Wykonawcę 

zakazu zapoznania się z zawartością ofert przed terminem ich otwarcia. 

W niniejszym postępowaniu, w treści Rozdziału IX ust. 9 SIWZ, Zamawiający jednoznacznie 

wskazał, że: Na potrzeby oceny ofert, oferta musi zawierać: 

  Formularz ofertowy, sporządzony i wypełniony według wzoru stanowiącego załącznik nr 1  

do SIWZ, 

  wypełniony  Jednolity  Europejski  Dokument  Zamówienia,  według  wzoru  stanowiącego 

załącznik  nr 2 do SIWZ, 

  pełnomocnictwo  do  reprezentowania  Wykonawcy  (Wykonawców  występujących 

wspólnie),  o ile ofertę składa pełnomocnik. (…). 

Jednocześnie, w Rozdziale X ust. 2-4 SIWZ, Zamawiający poinformował, że: 

Wykonawca  może  złożyć  w  niniejszym  postępowaniu  jedną  ofertę.  Wykonawca  składa 

ofertę   za pośrednictwem Formularza do  złożenia,  zmiany, wycofania oferty lub wniosku 

dostępnego  na  ePUAP  i  udostępnionego  również  na  miniPortalu.  Klucz  publiczny 

niezbędny do zaszyfrowania oferty przez Wykonawcę jest dostępny dla wykonawców na 

miniPortalu.  W  formularzu  oferty  Wykonawca  zobowiązany  jest  podać  adres  skrzynki 

ePUAP, na którym prowadzona będzie korespondencja związana z postępowaniem. 


Oferta powinna być sporządzona w języku polskim, z zachowaniem postaci elektronicznej  

w  formacie  danych  o  którym  mowa  w  Rozdziale  VI  ust  11  i  podpisana  kwalifikowanym 

podpisem  elektronicznym.  Sposób  złożenia  oferty,  w  tym  zaszyfrowania  oferty  opisany 

został  w  Regulaminie korzystania  z  miniPortal.  Ofertę należy  złożyć  w  oryginale. Ofertę, 

stanowiącą  oświadczenie  woli  wykonawcy,  należy  uznać  za  dokument  elektroniczny 

(ofertę złożoną w postaci elektronicznej) niezależnie od tego, czy jej postać elektroniczna 

powstała  wyłącznie  przy  użyciu  programu  komputerowego,  czy  też  na  skutek 

przekształcenia  postaci  papierowej  do  postaci  elektronicznej,  jeżeli  tylko  dokument 

elektroniczny zostanie opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 

Do  oferty  należy  dołączyć  Jednolity  Europejski  Dokument  Zamówienia  w  postaci 

el

ektronicznej  opatrzonej  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  a  następnie  wraz                  

z plikami stanowiącymi ofertę skompresować do jednego pliku archiwum (ZIP).  

Wykonawca 

–  Konsorcjum:  GMT  Sp.  z  o.o.  (Lider  Konsorcjum)  ul.  Mikołowska  40,  

400 Mysłowice; Gunnebo Sp. z o.o. (Partner Konsorcjum), ul. Fryderyka Chopina 20-22,  

800 Kalisz, w dniu 10 sierpnia 2020 r. złożył w niniejszym postępowaniu ofertę, na którą 

składają się: 

Załącznik  nr  1  do  SIWZ  –  Formularz  oferty,  wypełniony  i  zaszyfrowany  zgodnie  ze 

wskazanymi powyżej wymogami SIWZ. 

Załącznik nr 2 do SIWZ – Oświadczenie Wykonawcy w formie Jednolitego Europejskiego 

Dokumentu  Zamówienia,  złożone  przez  osobę  reprezentującą  Lidera  Konsorcjum,                           

w  formie  dokumentu  w  formacie  pdf.,  opatrzonego  podpisem  elektronicznym,  ale 

niezaszyfrowanego 

w sposób, określony w przywołanych powyżej postanowieniach 

SIWZ. 

Załącznik nr 2 do SIWZ – Oświadczenie Wykonawcy w formie Jednolitego Europejskiego 

Dokumentu  Zamówienia,  złożone  przez  osobę  reprezentującą  Partnera  Konsorcjum,                       

w  formie  dokumentu  w  formacie  pdf.,  opatrzonego  podpisem  elektronicznym,  ale 

niezaszyfrowanego 

w sposób, określony w przywołanych powyżej postanowieniach 

SIWZ. 

Załącznik nr 2 do SIWZ – Oświadczenie Wykonawcy w formie Jednolitego Europejskiego 

Dokumentu  Zamówienia,  złożone  przez  osobę  reprezentującą  Podwykonawcę,  któremu 

Wykonawca  zamierza  powierzyć  realizację  części  zamówienia,  w  formie  dokumentu                     

w  formacie  pdf.,  opatrzonego  podpisem  elektronicznym,  ale  niezaszyfrowanego                        

w sposób, określony w przywołanych powyżej postanowieniach SIWZ. 

Pełnomocnictwo  do  wszelkich  czynności,  związanych  z  reprezentowaniem  Konsorcjum, 

udzielone jego Liderowi przez Partnera Konsorcjum. w formie dokumentu w formacie pdf., 


opatrzonego  podpisem  elektronicznym, 

ale  niezaszyfrowanego  w  sposób,  określony  

w przywołanych powyżej postanowieniach SIWZ. 

Załącznik  nr  7  do  SIWZ  –  Oświadczenie  dotyczące  udostępnienia  zasobów,  złożone 

przez  osobę  reprezentującą  Podwykonawcę,  któremu  Wykonawca  zamierza  powierzyć 

realizację  części  zamówienia,  w  formie  dokumentu  w  formacie  pdf.,  opatrzonego 

podpisem 

elektronicznym, 

ale 

niezaszyfrowanego 

sposób, 

określony                                  

w przywołanych powyżej postanowieniach SIWZ. 

7.  Polecenie  przelewu  kwoty  wadium,  w  formie  dokumentu  w  formacie  pdf.,  opatrzonego 

podpisem 

elektronicznym, 

ale 

niezaszyfrowanego 

sposób, 

określony                                  

w przywołanych powyżej postanowieniach SIWZ. 

Tymczasem,  zgodnie z  art. 86 ust. 1 ustawy Pzp: Z  zawartością wniosków o dopuszczenia 

do  udziału  w  postępowaniu  lub  ofert  nie  można  się  zapoznać  przed  upływem  terminu, 

odpowiednio, do ich złożenia lub otwarcia.  

Jednocześnie –  zgodnie  ze stanowiskiem Sądu Najwyższego, wyrażonym w wyroku  z dnia  

21  października  2005  r.,  sygn.  akt:  III  CZP  74/05  –  ofertę  stanowi  nie  tylko  sam  formularz 

oferty, lecz także dokumenty wymagane przez Zamawiającego w SIWZ – składające się na 

część  oferty  sensu  largo.  W  konsekwencji,  dokumenty,  wymienione  w  pkt  2-7  powyżej, 

powinny zostać złożone w formie zaszyfrowanej, uniemożliwiającej zapoznanie się z ich 

treścią zarówno Zamawiającemu jak i innym osobom czy podmiotom przed upływem terminu 

składania  ofert.  Należy  podkreślić,  że  Jednolity  Europejski  Dokument  Zamówienia,  zwany 

dalej  „JEDZ”,  jako  oświadczenie  woli  Wykonawcy,  zawiera  informacje  umożliwiające 

identyfikację  samego  Wykonawcy  jak  i  jego  zasobów.  Ujawnienie  takich  informacji  przed 

upływem  terminu  składania  ofert,  do  którego  doszło  poprzez  przekazanie  w  postaci 

niezaszyfrowanej  wszystkich 

–  poza  formularzem  ofertowym  –  dokumentów,  składających 

się  na  ofertę  Wykonawcy,  rodzi  ryzyko  ich  nieuprawnionego  wykorzystania  przez  innych 

Wykonawców,  co  w  konsekwencji  przekładać  się  może  na  naruszenie  zasady  równego 

traktowania  Wykonawców.  Zarazem,  w  przypadku  niniejszego  postępowania,  brak 

zaszyfrowania  przez  Wykonawcę  załączników  do  oferty,  stanowi  naruszenie  art.  86  ust.  1 

ustawy Pzp, który – jak wskazano powyżej – obejmuje swoim zakresem zarówno formularz 

ofertowy jak również pozostałe dokumenty, jakie Wykonawca jest zobowiązany dołączyć do 

oferty w celu jej skutecznego  złożenia w postępowaniu przetargowym.  Wskazane powyżej 

naruszenie  art.  86  ust.  1  ustawy  Pzp  skutkuje  n

iezgodnością  oferty  Wykonawcy  

z przepisami ustawy Pzp oraz SIWZ i stanowi przesłankę do odrzucenia oferty Wykonawcy  

na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp. (…)”. 


W  dniu  20.08.2020  r. 

(elektronicznie:  EZD)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze 

jako najkorzystniejszej oferty  - Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o., ul. Jutrzenki 

116, 02-230 Warszawa zwanych dalej: 

„Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o.” albo 

„Przystępującym”.  

W  dniu  27.08.2020  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  

Konsorcjum GMT wniosło odwołanie na czynność z 17 oraz 20.08.2020 r. Kopie odwołania 

Zamawiający otrzymał w tym samym dniu (za pomocą ePUaP). Zarzucił: 

1. art. 

86 ust. 1 Pzp poprzez przyjęcie, że w postępowaniu mogło dojść do nieuprawnionego 

wykorzystania przez innych wykonawców danych z oferty, a w konsekwencji przekładać się 

na naruszenie zasady równego traktowania Wykonawców; 

2. art. 89 ust. 1 pkt. 1 i 2 Pzp p

oprzez przyjęcie, że oferta złożona przez Odwołującego była 

niezgodna z Pzp oraz jej treść nie odpowiadała treści SIWZ; 

3.  art.  92  ust.  1  Pzp  poprzez  wadliwe  przyjęcie,  że  oferta  złożona  przez  Wykonawcę  - 

Enigma  Systemy  Ochrony  Informacji  Sp.  z  o.o.  z  sied

zibą  w  Warszawie  jest  ofertą 

najkorzystniejszą,  podczas  gdy  prawidłowe  przeprowadzenie  czynności  oceny  ofert  winno 

skutkować  wyborem  oferty  Odwołującego  jako  najkorzystniejszej  i  spełniającej  wszystkie 

wymagania Zamawiającego i Pzp. W związku z powyżej wskazanymi zarzutami wnosił o: 

1.  merytoryczne  rozpatrzenie  przez  KIO  niniejszego  odwołania  i  jego  uwzględnienie                         

w  całości; 

2.  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentacji  Postępowania,  a  także 

dowodów  opisanych  szczegółowo  w  treści  niniejszego  odwołania  oraz  dowodów,  które 

zostaną powołane i przedłożone na rozprawie; 

3. nakazanie Zamawiającemu: 

a.  unieważnienia  czynności  polegającej  na  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  -  Konsorcjum 

firm  w  składzie  GMT  Sp.  z  o.o.  (Lider  Konsorcjum)  oraz  Gunnebo  Sp.  z  o.o.  (Partner 

Konsorcjum), 

b.  unieważnienia  czynności  polegającej  na  wyborze  oferty  Wykonawcy  -  Enigma  Systemy 

Ochrony Informacji Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 

c. przeprowadzenia ponownej czynności oceny ofert; 

4.  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego. 

Zgodnie z treścią pkt X SIWZ - Miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert pkt. 2 - 

4,  Zamawiający  określił  następujące  warunki:  „2.  Wykonawca  może  złożyć  w  niniejszym 

postępowaniu  jedną  ofertę.  Wykonawca  składa  ofertę  za  pośrednictwem  Formularza  do 


złożenia,  zmiany,  wycofania  oferty  lub  wniosku  dostępnego  na  ePUAP  i  udostępnionego 

również  na  miniPortalu.  Klucz  publiczny  niezbędny  do  zaszyfrowania  oferty  przez 

Wykonawcę jest dostępny dla wykonawców na miniPortalu. W formularzu oferty Wykonawca 

zobowiązany  jest  podać  adres  skrzynki  ePUAP,  na  którym  prowadzona  będzie 

korespondencja związana z postępowaniem. 

3. Oferta powinna być sporządzona w języku polskim, z zachowaniem postaci elektronicznej 

w  formacie  danych  o  którym  mowa  w  Rozdziale  VI  ust  11  i  podpisana  kwalifikowanym 

podpisem e

lektronicznym. Sposób złożenia oferty, w tym zaszyfrowania oferty opisany został 

w  Regulaminie  korzystania  z  miniPortal.  Ofertę  należy  złożyć  w  oryginale.  Ofertę, 

stanowiącą- oświadczenie woli wykonawcy, należy uznać za dokument elektroniczny (ofertę 

złożoną w postaci elektronicznej) niezależnie od tego, czy jej postać elektroniczna powstała 

wyłącznie przy użyciu programu komputerowego, czy też na skutek przekształcenia postaci 

papierowej do postaci elektronicznej, jeżeli tylko dokument elektroniczny zostanie opatrzony 

kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 

4.  Do  oferty  należy  dołączyć  Jednolity  Europejski  Dokument  Zamówienia  w  postaci 

elektronicznej  opatrzonej 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  a  następnie  wraz                      

z plikami stanowiącymi ofertę skompresować do jednego pliku archiwum (ZIP)." 

Ponadto  zgodnie  z  pkt X.9  SIWZ: 

„Otwarcie ofert następuje poprzez użycie aplikacji 

do  szyfrowania  of

ert  dostępnej  na  miniPortalu  i  dokonywane  jest  poprzez  odszyfrowanie                      

i otwarcie ofert za pomocą klucza prywatnego." 

Analogiczne zapisy zostały zawarte w pkt IV.2.7) Ogłoszenia - warunki otwarcie ofert, 

gdzie  wskazano: 

„Informacje  o  osobach  upoważnionych  i  procedurze  otwarcia:  Jak                        

w rozdziale X SIWZ. Otwarcie ofert dokonane zostanie przez komisję przetargową, powołaną 

przez  Zamawiającego.  Otwarcie  ofert  następuje  poprzez  użycie  aplikacji  do  szyfrowania 

ofert, dostępnej na miniPortalu i dokonywane jest poprzez odszyfrowanie i otwarcie ofert za 

pomocą  klucza  prywatnego.  Otwarcie  ofert  jest  jawne,  Wykonawcy  mogą  uczestniczyć                     

w sesji otwarcia ofert." 

Przed  upływem  terminu  składania  ofert  w  postępowaniu  zostały  złożone  dwie  ofert, 

oferta  Odwołującego  oraz  drugiego  Enigma  Systemy  Ochrony  Informacji  Sp.  z  o.o.                           

z  siedzibą  w  Warszawie.  W  dniu  17.08.2020  r.  Zamawiający  przekazał  informację                           

o odrzuceniu ofe

rty Odwołującego wskazując w szczególności naruszenie art. 86 ust. 1 Pzp 

poprzez  przyjęcie,  że  ze  względu  na  nieprawidłowe  zaszyfrowanie  oferty  przez 

Odwołującego w postępowaniu mogło dojść do nieuprawnionego wykorzystania przez innych 

wykonawców  danych  z  oferty,  a  w  konsekwencji  przekładać  się  na  naruszenie  zasady 

równego  traktowania  Wykonawców.  Przyjęcie,  że  doszło  do  naruszenia  art.  86  ust.  1  Pzp 


skutkowało w konsekwencji uznaniem złożonej oferty za niezgodną z Pzp oraz treścią SIWZ, 

co  stanowiło  podstawę  do  jej  odrzucenia  zgodnie  z  art.  art.  89  ust.  1  i  2  Pzp.  W  dniu 

20.08.2020  r.  Zamawiający  przekazał  informację  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej 

Wykonawcy  - 

Enigma  Systemy  Ochrony  Informacji  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie.                      

W  uza

sadnieniu  Zamawiający  wskazał,  że  Wykonawca  nie  podlegał  wykluczeniu,  złożył 

ofertę  niepodlegającą  odrzuceniu,  a  ponadto  wybrana  oferta  była  ofertą  najkorzystniejszą                 

w ramach zastosowanych kryteriów oceny ofert oraz uzyskała łącznie 80 pkt. Jednocześnie 

Zamawiający wskazał, że oferta złożona przez Odwołującego podlegała odrzuceniu jako nie 

spełniająca wymagań ustawy p.z.p. i wymagań SIWZ. 

Jako podstawę do odrzucenia oferty Odwołującego Zamawiający wskazał art. 89 ust. 

1  i  2  Pzp  w  związku  z  naruszeniem  art.  86  ust.  1  Pzp.  Zgodnie  z  art.  86  ust.  1  Pzp:                       

„Z  zawartością  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  lub  ofert  nie  można 

zapoznać  się  przed  upływem  terminu,  odpowiednio  do  ich  złożenia  lub  otwarcia".                            

W  pierwszej  kolejności  wskazał,  że  na  gruncie  prowadzonego  Postępowania  Zamawiający   

w  sposób  mylący  posługiwał  się  w  SIWZ  określeniem  „Oferta",  „Formularz  oferty"  oraz 

załączników do Oferty. Istotnie w punkcie IX.9 SIWZ wskazano, że na potrzeby oceny ofert, 

oferta  musi  zawierać  Formularz  oferty,  Wypełniony  JEDZ  i  pełnomocnictwo.  Z  kolei                              

w  pkt  X.4  SIWZ  wskazuje,  że  do  „oferty"  należy  dołączyć  JEDZ.  Takie  skonstruowanie 

zapisów  SIWZ  mogło  w  Odwołującym  wywołać  mylne  przekonanie,  że  ofertą  podlegającą 

obowiązkowi  szyfrowaniu  jest  wyłącznie  Formularz  ofertowy,  natomiast  JEDZ  i  ewentualne 

pozostałe  załączniki  nie  są  objęte  już  tym  obowiązkiem  i  winny  podlegać  przekazaniu 

Zamawiającemu  w  sposób  określony  w  pkt  X.4 SIWZ.  Zgodnie  natomiast  z  ugruntowanym 

stanowiskiem  judykatury,  niezgodności  postanowień  SIWZ  należy  rozpatrywać  na  korzyść 

wykonawców. Takie stanowisko zostało zaprezentowane m. in. w wyroku Sądu Okręgowego 

w  Nowym  Sączu  z  dnia  18.03.2015  r.,  sygn.  akt  tli  Ca  70/15,  gdzie  wskazano,  że:  „Zapisy               

w SIWZ (...) muszą mieć charakter precyzyjny i jednoznaczny, a wątpliwości powstałe na tym 

tle  muszą  być  rozstrzygane  na  korzyść  wykonawcy”.  Wskazane  stanowisko  zostało 

zaaprobowane  również  przez  KIO,  m.in.  w  wyroku  z  dnia  22.10.2018  r.,  KIO  1991/18. 

Odwołujący  istotnie  składając  dokumenty  dokonał  wymaganego  szyfrowania  wyłącznie                   

w odniesieniu do Formularza ofertowego. To działanie wykluczyło możliwość zapoznania się 

z treścią oferty przez podmioty postronne, w tym przez innych potencjalnych wykonawców.                 

W  tym  miejscu  podkreślenia  wymaga,  że  wyłącznie  w  Formularzu  oferty  zostały  zawarte 

dane  podlegające  ocenie  przez  Zamawiającego,  tj.  dwa  wskazane  kryteria  -  cena  oferty 

brutto  - 

waga  60%  oraz  okres  gwarancji  i  rękojmi  -  waga  40%.  Żadne  inne  dokumenty  nie 

zawierały  danych,  które  mogły  by  mieś  wpływ  na  wynik  postępowania,  w  tym  zachwianie 


zasady  konkurencyjności.  Na  gruncie  postępowania  kluczowa  jest  również  okoliczność,  że   

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  komunikacja  pomiędzy  Zamawiającym                           

a Wykonawcami, w szczególności składanie oświadczeń, zawiadomień oraz przekazywanie 

informacji,  odbywa  się  elektronicznie  za  pośrednictwem  dedykowanego  formularza 

dostępnego na  ePUAP oraz  udostępnionego  przez  mini  Portal  (Formularz  do  komunikacji). 

We  wszelkiej  korespondencji  związanej  z  niniejszym  postępowaniem  Zamawiający                           

i  Wykonawcy  posługują  się  numerem  ogłoszenia  (BZP,  TED  lub  numerem  postępowania  - 

AL-ZP.272-18/20/ZP/PN)  (pkt  VI.2  SIWZ).  Taka  konstrukcja  wyklucza  co  do  zasady 

możliwość dostępu do skrzynki Zamawiającego podmiotom nie uprawnionym - w tym przede 

wszystkim  wykonawcom  zainteresowanym  uzyskaniem  przedmiotowego  zamówienia.  Już 

samo  wykorzystanie  mini  Portalu  poprzez  użycie  dedykowanego  formularza  dostępu  na 

ePUAP wyklucza możliwość dostępu do dokumentów składanych w postępowaniu. 

Biorąc  pod  uwagę  wyżej  wskazane  okoliczności  brak  jest  podstaw  do  przyjęcia,  że 

wobec  braku 

zaszyfrowania  części  dokumentów  przez  Odwołującego  mogło  dojść  do 

naruszenia  art.  86  ust.  1  Pzp.  Wobec  oczywistego  braku  naruszenia  art.  86  ust.  1  Pzp,                    

w  ocenie  Odwołującego  brak  było  podstaw  do  odrzucenia  oferty  wyłącznie  ze  względu  na 

wystąpienie  nieprawidłowości  o  charakterze  formalnym.  Jak  już  zostało  wskazane  powyżej 

na gruncie prowadzonego Postępowania brak  było jakichkolwiek możliwości  technicznych  - 

ze  względu  na  zaszyfrowanie  Formularza  ofertowego  oraz  złożenie  dokumentów  za 

pośrednictwem  Mini  Portalu  przy  wykorzystaniu  dostępu  przez  ePUAP,  do  dostępu  przez 

podmioty  nieuprawnione.  Ugruntowane  jest  stanowisko  judykatury  zgodnie  z  którym  oferta 

nie  powinna  podlegać  odrzuceniu  wyłącznie  ze  względu  na  wystąpienie  błędów                         

o  charakterze  formalnym,  jeżeli  te  nie  mają  wpływu  na  treść  złożonej  oferty.  Ugruntowane 

jest  stanowisko,  że  niezgodności  treści  oferty  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  ma  miejsce  w  sytuacji,  gdy  zaoferowany  przedmiot  umowy  nie  odpowiada 

opisanemu  SIWZ  przedmiotowi  zamówienia,  a  sprzeczność  oferty  z  SIWZ  musi  mieć 

charakter  materialny,  a  nie  formalny.  Takie  stanowisko  zostało  zaprezentowane  m.  in.                      

w wyroku KIO z dnia 23.06.2008 r. sygn. akt KIO/UZP 565/08 g

dzie wskazano, że „Artykuł 89 

ust.  1  pkt  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  stwarza  możliwość  odrzucenia  oferty 

Wykonawcy,  gdy  jej  treść  nie  odpowiada  treści  s.i.w.z.  Tak  więc  odrzucenie  oferty  na 

podstawie  tego  przepisu  nastąpić  może  tylko  w  przypadku  gdy  jej  treść  merytoryczna  nie 

odpowiada  treści  (wymogom)  postawionym  w  s.i.w.z.".  Wobec  przytoczonej  powyżej 

argumentacji  w  ocenie  Odwołującego  nie  tylko  brak  jest  podstaw  do  odrzucenia  oferty  na 

podstawie  art,  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  tj.  wobec  rzekomej  niezgo

dności  z  SIWZ,  lecz  również 

zupełnie nie są spełnione przesłanki do odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 


Pzp,  tj.  niezgodności  z  ustawą. W  tym  zakresie  należy  wskazać,  że  Zamawiający  zarówno               

w  piśmie  z  17.08.2020  r.  informującym  o  odrzuceniu  oferty,  jak  i  piśmie  z  20.08.2020  r. 

informującym  o  dokonaniu  wyboru,  nie  zawarł  uzasadnienia  jaka  rzekomo  niezgodność 

oferty  z  ustawą  miała  miejsce.  Stąd  Odwołujący  nie  jest  w  stanie  odnieść  się  w  sposób 

bardziej szczegółowy do tego zarzutu. Konsekwencją wadliwych działań odnośnie przyjęcia 

przez  Zamawiającego występowania naruszenia art.  86  ust.  1 Pzp i odrzuceniem  oferty  na 

podstawie art.  89  ust.  1 pkt.  1  i  2  Pzp było dokonanie wyboru oferty Wykonawcy  -  Enigma 

Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o. 

Zamawiający  w  dniu  31.08.2020  r.  (elektronicznie:  EZD)  wezwał  wraz  kopią 

odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, uczestników postępowania przetargowego do wzięcia 

udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W dniu 02.09.2020 r. 

(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Enigma Systemy Ochrony 

Informacji  Sp.  z  o.o. 

zgłosiła  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  wnosząc  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. W konsekwencji Izba uznała skuteczność 

przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego: Enigma Systemy 

Ochrony Informacji Sp. z o.o.  

W  dniu  07.09.2020  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Zamawiający  wobec 

wniesienia  odwołanie  do  Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  186  ust.  1  Pzp, 

odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  oddala  w  całości  odwołanie.  Kopia  została  przekazana 

Odwołującemu (na posiedzeniu) oraz Przystępującym.  

W  pierwszej  kolejności,  w  kontekście  zarzutu  o  rzekomym  posługiwaniu  się  przez 

Zamawiającego  w  mylący  sposób  określeniami:  „oferta”,  „formularz  oferty”  oraz  „załączniki 

do oferty” (pkt 2.2 odwołania), należy wskazać, że wysnuta na tej podstawie teza o mylnym 

wrażeniu Odwołującego,  że ofertą podlegającą  obowiązkowemu  szyfrowaniu jest  wyłącznie 

Formularz  oferty,  a  JEDZ  i  pozostałe  załączniki  są  zwolnione  z  tego  wymogu  nie  znajduje 

potwierdzenia w stanie faktycznym. Po pierwsze, przywołując postanowienia Rozdz. IX ust. 9 

SIWZ,  sam  Odwołujący  wyraźnie  przyznał,  że  ich  treść,  tj.:  „(...)  Na  potrzeby  oceny  ofert, 

oferta musi zawierać: 

Formularz ofertowy, sporządzony i wypełniony według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 

do SIWZ, 

wypełniony  Jednolity  Europejski  Dokument  Zamówienia,  według  wzoru  stanowiącego 

załącznik nr 2 do SIWZ, 


pełnomocnictwo do reprezentowania Wykonawcy (Wykonawców występujących wspólnie), 

o ile ofertę składa pełnomocnik. (...)”, precyzyjnie i jednoznacznie wskazuje dokumenty, jakie 

powinny złożyć się na ofertę, składaną w niniejszym postępowaniu. 

Po  drugie,  wbrew  t

ezie  sformułowanej  przez  Odwołującego,  z  powyższymi 

postanowieniami SIWZ bynajmniej nie kolidują regulacje, zawarte w Rozdz. X ust. 4 SIWZ,               

a dotyczące wszystkich dokumentów składających się na ofertę, tj.: 

„4.  Do  oferty  należy  dołączyć  Jednolity  Europejski  Dokument  Zamówienia  w  postaci 

elektronicznej  opatrzonej  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  a  następnie  wraz                   

z plikami stanowiącymi ofertę skompresować do jednego pliku archiwum (ZIP).” 

które należy odczytywać łącznie z postanowieniami Rozdz. X ust. 2-3 SIWZ, tj.: 

„2.  Wykonawca  może  złożyć  w  niniejszym  postępowaniu  jedną  ofertę.  Wykonawca  składa 

ofertę  za  pośrednictwem  Formularza  do  złożenia,  zmiany,  wycofania  oferty  lub  wniosku 

dostępnego na ePUAP i udostępnionego równiej na miniPortalu. Klucz publiczny niezbędny 

do  zaszyfrowania  oferty  przez  Wykonawcę  jest  dostępny  dla  wykonawców  na  miniPortalu.  

W formularzu oferty Wykonawca zobowiązany jest podać adres skrzynki ePUAP, na którym 

prowadzona będzie korespondencja związana z postępowaniem. 

3. Oferta powinna być sporządzona w języku polskim, z zachowaniem postaci elektronicznej 

w  formacie  danych  o  którym  mowa  w  Rozdziale  VI  ust  11  podpisana  kwalifikowanym 

podpisem elektronicznym. Sposób złożenia oferty, w tym zaszyfrowania oferty opisany został 

w Regulaminie korzystania z miniPortal. Ofertę należy złożyć w oryginale. Ofertę, stanowiącą 

oświadczenie  woli  wykonawcy,  należy  uznać  za  dokument  elektroniczny  (ofertę  złożoną                   

w  postaci  elektronicznej)  niezależnie  od  tego,  czy  jej  postać  elektroniczna  powstała 

wyłącznie przy użyciu programu komputerowego, czy też na skutek przekształcenia postaci 

papierowej do postaci elektronicznej, jeżeli tylko dokument elektroniczny zostanie opatrzony 

kwalifikowanym podpisem elek

tronicznym.”. 

Wyróżnienie wskazanych powyżej postanowień SIWZ jest o tyle istotne, że Instrukcja 

użytkownika systemu mini Portal na str. 25 jednoznacznie wskazuje, że:  „(...) W przypadku 

konieczności  złożenia  w  ofercie  kilku  dokumentów,  np.  Oferta,  pełnomocnictwo  i  tajemnica 

przedsiębiorstwa użytkownik powinien te dokumenty zapisać tako .zip i dopiero zaszyfrować 

Aplikacja do szyfrowania także jako.zip (...).”.  

Tym  samym,  w  ocenie  Zamawiającego,  podważane  -  jako  rzekomo  wprowadzające                      

błąd 

postanowienia  SIWZ  w  rzeczywistości  nie  tylko  jednoznacznie  ale  i  zgodnie  z  zasadami 

składania  ofert  za  pośrednictwem  miniPortalu  określały  zawartość  oraz  sposób 

przygotowania oferty w postępowaniu. W konsekwencji, złożone w postaci niezaszyfrowanej 

załączniki: 


1) Załącznik nr 2 do SIWZ - Oświadczenie Wykonawcy w formie Jednolitego Europejskiego 

Dokumentu Zamówienia, złożone przez osobę reprezentującą Lidera Konsorcjum, 

2) Załącznik nr 2 do SIWZ - Oświadczenie Wykonawcy w formie Jednolitego Europejskiego 

Dokumentu Zamówienia, złożone przez osobę reprezentującą Partnera Konsorcjum, 

3) Załącznik nr 2 do SIWZ - Oświadczenie Wykonawcy w formie Jednolitego Europejskiego 

Dokumentu  Zamówienia,  złożone  przez  osobę  reprezentującą  Podwykonawcę,  któremu 

Wykonaw

ca zamierza powierzyć realizację części zamówienia, 

4)  Pełnomocnictwo  do  wszelkich  czynności,  związanych  z  reprezentowaniem  Konsorcjum, 

udzielone jego Liderowi przez Partnera Konsorcjum, 

5) Załącznik nr 7 do SIWZ - Oświadczenie dotyczące udostępnienia zasobów, złożone przez 

osobę  reprezentującą  Podwykonawcę,  któremu  Wykonawca  zamierza  powierzyć  realizację 

części zamówienia, 

6) Polecenie przelewu kwoty wadium, 

powinny  były  zostać  zapisane  i  zaszyfrowane  przez  Odwołującego  we  wskazany 

powyżej sposób. Jednocześnie, w kontekście przywołania w odwołaniu (pkt 2.4) stanowiska 

zajętego  przez  SO  w  Nowym  Sączu  w  wyroku  z  18.03.2015  r.,  sygn.  akt:  III  Ca  70/15, 

Zamawiający  zwraca  uwagę,  że  zacytowany  przez  Odwołującego  fragment  orzeczenia,  tj.,: 

„(...)  zapisy  w  SIWZ  (...)  muszą  mieć  charakter  precyzyjny  i  jednoznaczny;  a  wątpliwości 

powstałe  na  tym  tle  muszą  być  rozstrzygane  na  korzyść  wykonawcy  (...)”,  odnosi  się  do 

odmiennego stanu faktycznego niż zaistniały w toku postępowania AL-ZP.272- 18/20/ZP/PN. 

Przedmiot  oceny 

Sądu  Okręgowego  w  Nowym  Sączu  stanowiła  bowiem  ewidentna 

rozbieżność  w  treści  SIWZ,  dotycząca  opisu  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu                   

w zakresie posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności, która  - w ocenie 

Sądu - powinna była zostać tłumaczona zgodnie z literalnym brzmieniem SIWZ. 

Tymczasem,  w  przypadku  niniejszego  postępowania  -  z  racji  jednoznacznych, 

przywołanych  powyżej  postanowień  SIWZ  w  zakresie  sposobu  przygotowania  oferty, 

odwołujących  się  także  do  Regulaminu  korzystania  z  miniPortalu  -  brak  jest  podstaw  do 

stwierdzenia jakichkolwiek dwuznaczności w tym względzie. 

Co  istotne,  przyjęte  przez  Zamawiającego  rozumienie  zakresu  pojęcia  oferty  ściśle 

odpowiada  interpretacji,  przyjętej  przez  KIO  w  orzeczeniu  z  05.11.2019  r.,  jakie  zapadło                    

w  sprawie  KIO  2130/19,  a  w  którym  skład  orzekający  jednoznacznie  stwierdził,  że:  „(...)                    

w ocenie Izby JEDZ wykonawcy stanowił część oferty sensu largo. Dokument ten powinien 

być  zatem  złożony  przez  Odwołującego  w  formie  zaszyfrowanej',  uniemożliwiając  tym 

samym  zapoznanie  się  z  jego  treścią  zarówno  Zamawiającemu  jak.  i  innym  wykonawcom 

przed  upływem  terminu  składania  ofert.  Podzielić  w  tym  zakresie  należy  stanowisko  Sądu 

Najwyższego wyrażone w wyroku  z  dnia 21  października 2005 r.,  sygn. akt: III  CZP  74/05,              


w którym Sąd uznał, iż ofertę stanowi nie tylko sam formularz oferty, lecz także dokumenty 

wymagane  przez  zamawiającego  w  SIWZ,  tzw.  oferta  sensu  largo.  (...)  W  ocenie  Izby, 

zasad

ne jest przyjęcie, iż zakresem regulacji art. 86 ust. 1 ustawy Pzp należy objąć nie tylko 

ofertę  sensu  stricto  tj.  formularz  oferty\  ale  również  dokumenty,  które  wykonawca  był 

zobowiązany  złożyć  wraz  z  ofertę w  celu  spełnienia  wymagań  wskazanych w  SIWZ.  JEDZ 

.wykonawcy uznać należy, w świetle art. 86 ust. I ustawy Pzp za część oferty sensu largo. 

Dokument  ten  stanowi  oświadczenie  woli  wykonawcy,  zawiera  informacje  umożliwiające 

identyfikację  samego  wykonawcy  jak  i  jego  zasobów.  Ujawnienie  takich  informacji  przed 

upływem  terminu  składania  ofert  rodzi  ryzyko  ich  nieuprawnionego  wykorzystania  przez 

innych  wykonawców,  co  w  konsekwencji  przekładać  się  może  na  naruszenie  zasady 

równego traktowania wykonawców (...).”

Z  tej  perspektywy,  argument  Odwołującego,  zawarty  w  pkt  2.5  odwołania  nie 

zasługuje  -  w  ocenie  Zamawiającego  -  na  uwzględnienie,  tym  bardziej,  że  -  zgodnie  ze 

wskazanym  powyżej  orzeczeniem:  „(...)  celem  ustawodawcy  wyrażonym  w  art.  86  ust.  1 

ustawy  Pzp  było  uniemożliwienie  zapoznania  się  z  dokumentami  składanymi  przez 

wykonawcę  w  ujęciu  szerokim  tj.  obejmującym,  zarówno  formularz  oferty  jak  i  pozostałe 

dokumenty wymagane w celu skutecznego złożenia oferty. Przyjęcie odmiennej interpretacji 

prowadziłoby  do  nieuprawnionego  selektywnego  doboru  dokumentów  możliwych  do 

udostępnienia przez wykonawców przed upływem terminu składania ofert. Nie ma  żadnych 

argumentów celowościowych do ograniczenia zakazu zawartego w art. 86 ust. 1 ustawy Pzp 

wyłącznie  do  formularza  oferty  sensu  stricto,  a  wyłączenia  z  jego  zakresu  pozostałych 

dokumentów  koniecznych  do  skutecznego  złożenia  oferty  przez  wykonawcę. 

Niejednoznaczny  charakteru  niektórych  dokumentów  czy  odmienność  interpretacji  ich 

znaczenia nie może decydować  o ich ujawieniu czy nie przed terminem składania ofert. Tym 

samym,  w  ocenie  Izby,  za  zasadne  i  odzwierciedlające  cel  ustawodawcy  jest  przyjęcie 

twierdzenia,  iż  zakresem  regulacji  art.  86  ust.  1 ustawy  Pzp objęte  jest oferta sensu stricte 

jak  również  pozostałe  dokumenty  jakie  wykonawca  jest  zobowiązany  dołączyć  do  oferty               

w celu jej skutecznego złożenia w postępowaniu przetargowym. 

W  ocenie  Izby  brak  zaszyfrowania  przez  Odwołującego  załączników  do  oferty 

stanowił  naruszenie  art.  86  ust.  1  Pzp,  to  zaś  skutkuje  niezgodnością  oferty  z  przepisami 

ustawy Pzp i stanowi przesłankę do odrzucenia oferty wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt  1  ustawy  Pzp.  Gdyby  dopuścić  możliwość  składania  dokumentów  wymaganych  przez 

zamawiającego  wraz  z  ofertą  w  sposób  niezaszyfrowany,  to  czyniłoby  to  zbędną  regulację 

przewidzianą w art. 86 ust. 2 Pzp dotyczącą procesu otwarcia ofert. Ustawodawca czynności 

otwarcia ofert nadaje szczególne znaczenie. W jej wyniku poznajemy bowiem najważniejsze 

informacje  o  wykonawcach  i  zawartości  ich  ofert  Dopuszczenie  możliwości  wybiórczego 


decydowania przez wykonawcę które dokumenty wymagane przez zamawiającego powinny 

być  zaszyfrowane,  a  które  nie  zaprzecza  naczelnej  zasadzie  postępowania  przetargowego 

określonej w art 86. ust. 1 i 2 ustawy Pzp (...).”

Mając na uwadze powyższe stanowisko, nie sposób zgodzić się z tezą, zawartą w pkt 

2.7 Odwołania, zgodnie z którą jakoby (...) brak jest podstaw do przyjęcia, że wobec braku 

zaszyfrowania  części  dokumentów  przez  Odwołującego  mogło  dojść  do  naruszenia  art.  86 

ust. 1 p.z.p. We w

spomnianym powyżej orzeczeniu w sprawie KIO 2130/19 Izba - odnosząc 

się  do  zakresu  wspomnianej  regulacji  ustawowej  -  podkreśliła,  że:  „(...)  ustawodawca 

wprowadził zakaz zapoznania się z zawartością ofert przed terminem ich otwarcia (...) a w jej 

ocenie  (.

..)  obowiązek  Zamawiającego  zapewnienia  tajności  złożonych  ofert  koreluje                        

z  obowiązkiem  wykonawców  złożenia  swoich  ofert  w  taki  sposób,  aby  wykluczona  była 

możliwość  zapoznania  się  z  ich  treścią  przed  upływem  terminu  na  składania  ofert.  Gdyby 

przyjąć odmienną interpretację i ograniczyć krąg adresatów normy prawnej wyrażonej w art, 

86  ust.  1  ustawy  Pzp  wyłącznie  do  zamawiającego,  to  realizacja  obowiązku  wynikającego                

z  przywołanego  przepisu  przez  zamawiającego  byłaby  niemożliwa.  Wykonawca  bowiem 

mógłby  zawsze  twierdzić,  że  nie  musi  szyfrować  składnych  dokumentów,  co  czyniłoby 

niemożliwym nieujawnianie treści ofert przed upływem terminu na ich złożenie. Tym samym 

ceł  ustawodawcy  nie  zostałby w  żaden  sposób  osiągnięty.  (...)  Tym  samym  w  ocenie Izby, 

zasadne jest przyjęcie, że w świetle art. 86 ust. 1 ustawy Pzp wykonawca składający ofertę w 

postępowaniu  przetargowym  ma  obowiązek  złożenia  jej  w  taki  sposób,  aby  inni  uczestnicy 

postępowanie  nie  mogli  zapoznać  się  z  jej  treścią  przed  upływem  terminu  na  składanie 

ofert.”.  

Natomiast,  w  kontekście  podważenia  przez  Odwołującego  (w  pkt  2.8  odwołania) 

zasadności odrzucenia jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 Pzp z racji rzekomego 

wystąpienia  nieprawidłowości  o  charakterze  wyłącznie  formalnym,  Zamawiający  pragnie 

zwrócić  uwagę,  że  w  przywołanym  już  powyżej  orzeczeniu  w  sprawie  KIO  2130/19  Izba 

jednoznacznie  wykluczyła  możliwość  przyjęcia  takiej  interpretacji  w  stosunku  do  przypadku 

niezaszyfrowania  załączników  do  oferty,  stwierdzając:  „(...)  W  ocenie  Izby  potwierdził  się 

również  zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp.  Przepis  ten  zobowiązuje 

zamawiającego  do  odrzucenia  oferty  wykonawcy  niezgodnej  z  postanowieniami  zawartymi  

w SIWZ. Zgodzić się należy z Odwołującym, że co do zasady odrzucenie oferty wykonawcy 

na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  nie  może  nastąpić  z  powodu  uchybień 

formalnych.  W  oparciu  o  dorobek  orzecznictwa  i  doktryny  za  uchybienia  formalne  a  nie 

merytoryczne  należy  uznać  np.:  brak  numeracji  stron  oferty,  brak  pieczęci  pod 

oświadczeniem  woli,  brak  podpisu  na  każdej  stronie  oferty,  brak  załączenia  spisu  treści 

oferty.  Podkreślić  jednakże  należy,  że  na  gruncie  ustawy  Pzp  ustawodawca  wprowadza 


wymogi  formalne  co  do  sposobu  złożenia  oświadczenia  woli.  Ustawodawca  wskazał  m.in. 

wymaganą  formę  dla  złożenia  oferty  w  postaci  elektronicznie  oraz  zastrzegł,  iż                                

w postępowaniu oferta nie może być ujawniona do czasu upływu terminu na składanie ofert. 

Nieprawione  jest  stwie

rdzenie,  iż  niezastosowanie  się  do  wymagań  SIWZ  w  zakresie 

obowiązku  zaszyfrowania-  stanowi  tylko  uchybienie  formalne  i  nie  może  skutkować 

odrzuceniem oferty wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. W ocenie Izby 

powyższa uchybienie Odwołującego rodzi nie tylko skutek w postaci uchybienia formalnego 

co do sposobu przekazania części dokumentacji ofertowej przez Odwołującego, ale skutkuje 

naruszeniem  ustawy  Pzp.  W  konsekwencji  nie  sposób  zakwalifikować  go  wyłącznie  jako 

uchybienia  formalnego,  n

ie  mające  znaczenia  dla  przebiegu  postępowania  przetargowego 

(...).”  Na  koniec  wskazał,  że  -  wbrew  stanowisku,  wyrażonemu  w  pkt  2.12  odwołania  - 

Zamawiający,  zarówno  w  zawiadomieniu  o  odrzuceniu  oferty  jak  i  w  zawiadomieniu                         

o wyborz

e oferty najkorzystniejszej, podał zarówno uzasadnienie prawne (art. 89 ust. 1 pkt 1 

i  2  w  zw.  z  art.  86  ust.  1  Pzp)  jak  i  faktyczne  (niezgodność  z  Pzp  oraz  SIWZ  w  zw.                            

z naruszeniem przez Wykonawcę zakazu zapoznania się z zawartością ofert przed terminem 

ich  otwarcia  poprzez  niezaszyfrowanie  wybranych  części  jego  oferty  -  wraz                                       

z uszczegółowieniem, na czym polegała powyższa nieprawidłowość) podjętych przez siebie 

czynności, kwestionowanych obecnie przez Odwołującego. 

W  dniu  28.09.2020  r.  (e-mailem)  Enigma  Systemy  Ochrony  Informacji  Sp.  z  o.o. 

wniosła  pismo  uczestnika  postępowania  wnosząc  o  oddalanie  odwołania  w  całości.  Kopia 

została  przekazana  Zamawiającemu  oraz  Odwołującemu.  W  przedmiotowej  sprawie  nie 

powinno  budzić  wątpliwości,  iż  zakres  dokumentów  objętych  pojęciem  „oferty”  jest  szerszy 

niż  tylko Formularz  ofertowy  czy  poszczególne  informacje  w  nim  zawarte, takie jak kryteria 

oceny  ofert. Wynika  to  zarówno  z  brzmienia Rozdziału X  SIWZ, jak  i  z  przyjętego  sposobu 

określania oferty w kontekście obowiązków związanych z jej formą i tworzeniem. Rozumienie 

oferty sensu larga jako kompletu dokumentów składanych w postępowaniu, a więc nie tylko 

jako  Formularz  oferty,  zostało  trafnie  przytoczone  w  cytowanym  przez  Zamawiającego 

orzeczeniu  o  sygn.  akt  KIO  2130/19,  ale jest  również  potwierdzone  w  praktyce stosowania 

przepisów  ustawy  Pzp,  np.  na  tle  dostępu  do  ofert  na  podstawie  art.  96  ust.  3  Pzp,  który                   

w  sposób  niebudzący  wątpliwości  uczestników  rynku  zamówień  publicznych  odnosi  się  do 

szerszego  zakresu  dokumentów  niż  tylko  sensu  stricte  treść  oferty  zawarta  w  Formularzu 

ofertowym. 

W  kontekście  wymagań  SIWZ  dotyczących  sposobu  składania  ofert  oraz 

przepisu art. 86 ust. 1 Pzp, zakres pojęcia oferty występuje niewątpliwie w ujęciu szerokim                

i  wynika  z  faktu,  że  informacją  niepodlegającą  ujawnieniu  do  chwili  otwarcia  ofert  jest  nie 

tylko  cena  i  kryteria  oceny  ofert,  ale  chociażby  już  sam  fakt  złożenia  oferty  przez  dany 


podmiot 

czy  konfigurację  podmiotów  -  już  same  te  informacje  są  zawarte  nie  tylko                            

w  formularzu  oferty,  ale  również  w  dokumentach  towarzyszących.  Ponadto  JEDZ  zawiera 

także  Informacje  o  sposobie  realizacji  zamówienia,  a  tym  samym  nie  powinno  budzić 

wątpliwości,  że  jest  częścią  oferty  i  wymagania  w  stosunku  do  niego  powinny  być  takie 

same. 

Rozważania  doktryny  i  orzecznictwa,  prowadzone  w  tym  zakresie  w  kontekście, 

historycznej  zmiany  przepisów,  zobowiązującej  do  przesyłania  dokumentu  JEDZ  w  formie 

elektronicznej  i  w  postaci  zaszyfrowanej,  wystarczająco  wyjaśniły  tę  kwestię  i  ugruntowały 

rozumienie  zakresu  oferty  w  przedmiotowym  kontekście  dla  wszystkich  profesjonalnych 

uczestników  rynku  zamówień  publicznych.  Argumentacja  Odwołującego  wskazuje,  że 

podnoszone  w  odwołaniu  wątpliwości  w  tym  zakresie,  podyktowane  są  wyłącznie  sytuacją                   

w  jakiej  znalazł  się  Odwołujący  i  formułowane  wyłącznie  na  potrzeby  postępowania 

odwoławczego,  jednakże  nie  znajdują  pokrycia  w  rzeczywistych  wątpliwościach 

interpretacyjnych,  które  Odwołujący  powziął  składając  ofertę  w  tym  postępowaniu.  Należy 

zauważyć, że sposób sformułowania SIWZ w przedmiotowym postępowaniu nie odbiega od 

standardowych  postanowień  zawieranych  w  licznych  Specyfikacjach  przygotowywanych 

przez innych zamawiających. W szczególności, postanowienia zawarte w pkt X SIWZ, m.in. 

przytaczane  w  treści  odwołania  postanowienia  pkt  X.2-4  i  X.9  SIWZ  są  zgodne                              

z  rekomendowanymi  przykładowymi  postanowieniami  SIWZ  dotyczącymi  wykorzystania  do 

komunikacji z wykonawcami mi ni Portalu, opracowanymi przez Prezesa UZP i dostępnymi 

na  stronie  internetowej  urzędu  (plik  o  nazwie  „Zapisy  do  SIWZ  mini  Portal”,  dostępny                         

w zakładce „Baza wiedzy” - „Wzorcowe dokumenty”). Twierdzenia o niezrozumieniu zakresu 

dokumentów,  do  jakich  zaszyfrowania  zobowiązywały  wymagania  SIWZ,  nie  są  zatem 

wiarygodne  i  wskazują  na  brak  zachowania  przez  Odwołującego  wymaganej  w  tym 

przypadku  należytej  staranności  w  ramach  tego  postępowania,  a  nie  na  efekt  ścisłego                         

i  rzetelnego  stosowania  się  przez  Wykonawcę  do  wadliwie  opracowanej  treści  SIWZ. 

Naruszenia  art.  86  ust.  1  Pzp  nie  można  przyrównywać  do  uchybienia  czysto  formalnego, 

nieistotnego  z  punktu  widzenia  pro

wadzonego  postępowania,  jakim  mogą  być  niezgodne                   

z SIWZ ponumerowanie stron, zatytułowanie dokumentów czy naruszenie innych wskazówek 

o  bardziej  porządkowym  charakterze.  W  przypadku  wymogów  SIWZ  dotyczących 

zaszyfrowania oferty, których Odwołujący nie dopełnił, mamy do czynienia z instrukcjami, do 

których przestrzegania Zamawiający zobowiązał Wykonawców w celu realizacji określonego 

ustawowo obowiązku uniemożliwienia zapoznania się z zawartością złożonych ofert do chwili 

ich otwarcia. Ten 

obowiązek określony w art. 86 ust. 1 Pzp zobowiązuje Zamawiającego do 

dopełnienia  szeregu  obowiązków  związanych  z  organizacją  postępowania,  zapewnieniem 

właściwych środków  technicznych,  a także  -  zawarcia  w  SIWZ  odpowiednich wymagań,  do 

których  Wykonawców  mają  obowiązek  się  stosować,  aby  umożliwić  skuteczne  działanie 


przewidzianych  przez  Zamawiającego  mechanizmów  zmierzających  do  zgodności 

prowadzonego postępowania z  przepisami ustawy.  Odwołujący  nie kwestionował  na  etapie 

do upływu terminu składania ofert, prawidłowości narzędzi dobranych przez Zamawiającego 

do  przeprowadzenia  postępowania  ani  nadmiarowości  wprowadzonych  wymagań.  Brak 

zastosowania  się  Wykonawcy  do  wymogu  szyfrowania  zawartości  oferty  w  przewidziany 

sposób  Lub  innych  wymagań  wynikających  z  obowiązków  i  zasad  określonych  w  ustawie, 

prowadzi  zatem  nie  tylko  do  naruszenia  wymagań  SIWZ,  ale także  wymagań  ustawowych. 

Stąd  prawidłowo  wskazana przez  Zamawiającego i  uzasadniona w  Informacji  o odrzuceniu 

podstawa prawna to zarówno art. 89 ust. 1 pkt 2, jak i art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp. Systemowa                   

i celowościowa interpretacja przepisu art. 86 ust. 1 Pzp wskazuje na jego istotne znaczenie 

dla prowadzonego postępowania, podobnie jak istotne znaczenie ma czynność otwarcia ofert 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Należy  zauważyć,  że  przepis  ten  konstytuuje 

bezwarunkowy obowiązek uczestników postępowania, tj. nie uzależnia jego obowiązywania 

ani od woli wykonawcy (nie jest to uprawnienie, z którego wykonawca mógłby zrezygnować) 

ani od rzec

zywistych skutków jego naruszenia, np. wpływu na wynik postępowania. 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp, zaś Odwołujący ma 

interes w uzyskaniu zamówieniu.  

Skład  orzekający  Izby  dopuścił  w  niniejszej  sprawie  dowody  z:  dokumentacji 

postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez  Zamawiającego  w  formie 

elektronicznej

, w tym w szczególności postanowienia SIWZ.  

Dowodami w sprawie są również złożone przez Odwołującego na rozprawie: 

1) wydruki w 

zakresie zgłoszenia sprawy do Wykonawcy do Zamawiającego oraz zgłoszenie 

oferty  z  mini  portalu 

w postępowaniu  Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie 

wraz 

wydrukiem  z  tego  postępowania  zestawienia  zbiorczego  ofert  otwartych,  informacji                   

o wyborze oferty najkorzystniejszej, jak również streszczenie oceny i porównania złożonych 

ofert,  

2) wydruki testów portalu ePuaP w j. angielskim wraz z tłumaczeniem na język polski, 


wydruk w zakresie zgłoszenia sprawy do wykonawcy oraz zgłoszenie oferty z mini portalu 

w postępowaniu będącym przedmiotem sporu. 

Dowodami w sprawie są również złożone przez Zamawiającego na rozprawie: 

  wydruki  elektronicznego  obiegu  dokumentów  u  Zamawiającego  –  jedne  z  plikami 

for

mularza ofertowego zaszyfrowanego oraz drugi z pozostałymi dokumentami, które nie były 

zaszyfrowane. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także  odpowiedź  na  odwołanie,  pismo  uczestnika  postepowania,  czyli  Przystępującego, 

stanowiska 

i oświadczenia stron oraz Przystępującego złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  generalnie  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów,  stwierdzić 

należy, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu następujące zarzuty naruszenia:  

1. art. 86 ust. 1 Pzp poprzez przyjęcie, że w postępowaniu mogło dojść do nieuprawnionego 

wykorzystania przez innych wykonawców danych z oferty, a w konsekwencji przekładać się 

na naruszenie zasady równego traktowania Wykonawców; 

2. art. 89 ust. 1 pkt 

1 i 2 Pzp poprzez przyjęcie, że oferta złożona przez Odwołującego była 

niezgodna z Pzp oraz jej treść nie odpowiadała treści SIWZ; 

3.  art.  92  ust.  1  Pzp  poprzez  wadliwe  przyjęcie,  że  oferta  złożona  przez  Wykonawcę  - 

Enigma  Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o. z 

jest ofertą najkorzystniejszą, podczas gdy 

prawidłowe  przeprowadzenie  czynności  oceny  ofert  winno  skutkować  wyborem  oferty 

Odwołującego  jako  najkorzystniejszej  i  spełniającej  wszystkie  wymagania  Zamawiającego                

i Pzp.  

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania: 

W pierwszej kolejności Izba przywołuje stan faktyczny wynikający z treści odwołania, 

odpowiedzi  na  odwołanie  oraz  pisma  uczestnika  postępowania,  tj.  Przystępującego.  Skład 

orzekający  Izby  stwierdził,  że  nie było sporu co  do  zaistniałego  stanu faktycznego,  ale 

dopuszczalności określonych działań ze strony Zamawiającego. W pozostałym zakresie Izba 

odniesie się przy rozpoznawaniu poszczególnych zarzutów.   

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   


Względem zarzutu pierwszego oraz drugiego.  

Odnośnie do wskazanej przez Zamawiającego, podstawy prawnej odrzucenia oferty, 

tj.  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp, 

w  ocenie  Izby  została  ona  zasadnie  wskazana,  a  zarzut 

naruszenia tego przepisu podlega oddaleniu.  

Postanowienia  SIWZ  w  tym  postępowaniu  nie  rodzą  żadnych  wątpliwości, 

niejednoznaczności,  co więcej  stanowisko Odwołującego  nie  może  abstrahować  od  punktu 

odniesienia oraz od tego, że Odwołujący jest profesjonalnym podmiotem, który nie pierwszy 

raz składa ofertę w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego. Kwestia rozumienia 

oferty w sensie szeroki (sensu largo), czy węższym (sensu stricte) jest mu znana i wynika nie 

tylko  z  faktu,  że  złożył  co  do  zasady  ofertę  z  oczekiwanymi  przez  Zamawiającego 

dokumentami,  ale  z  tego,  że  jest  to  informacja  powszechnie  znana  każdemu  uczestnikowi 

rynku zamówień publicznych, chociażby z uwagi na powszechny charakter w zamówieniach 

publicznych takiego rozmienia znany od czasów wydania wyroku SN z 21.10.2005 r., sygn. 

akt:  III  CZP  74/05: 

„Jak  wskazał  Sąd  Najwyższy  (…)  brak  jest  podstaw  do  wyłączenia                       

z  zakresu  objętego  treścią  oferty  tych  informacji,  potwierdzających  spełnienie  wymagań 

wynikających  z  SIWZ,  które  w  wyniku  badania  przeprowadzonego  przez  zamawiającego 

zostały uznane  za objęte bezskutecznym  zastrzeżeniem  zakazu ich udostępniania. Zważyć 

bowiem należy, że z mocy art. 82 ust. 3 PZP treść oferty musi odpowiadać treści SIWZ. Jeśli 

więc  przejawem  spełnienia  wymagań  wynikających  z  SIWZ  było  udostępnienie  przez 

oferenta  informacji  lub  dokumentów,  których  może  żądać  zamawiający  stosownie  do 

regulacji  zawartej  m.in.  w  §  1  ust.  2  pkt  5  (wykazu  wykonanych  w  ostatnich  trzech  latach 

usług) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie rodzaju 

dokumentów  potwierdzających  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. Nr 71, poz. 

645), to oznacza to, że informacje te są elementem oferty w związku z treścią art. 82 ust. 3 P 

ZP,  i  to  bez  względu  na  to  czy,  zostały  one  objęte  skutecznym  zastrzeżeniem  zakazu  ich 

udostępniania.”

Nie można raz twierdzić, że ofertą jest tylko sam formularz ofertowy, a raz uznawać 

jako  ofertę  także  oświadczenia  i  dokumenty  do  niej  dołączone  (chociażby  poprzez  ich 

złożenie).  Na  szeroki  charakter  bezsprzecznie  wskazuje  Rozdz.  IX  ust.  9  SIWZ:  „(...)  Na 

potrzeby oce

ny ofert, oferta musi zawierać: 

Formularz ofertowy, sporządzony i wypełniony według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 

do SIWZ, 

wypełniony  Jednolity  Europejski  Dokument  Zamówienia,  według  wzoru  stanowiącego 

załącznik nr 2 do SIWZ, 


pełnomocnictwo do reprezentowania Wykonawcy (Wykonawców występujących wspólnie), 

o ile ofertę składa pełnomocnik. (...)”. Nadto, Rozdz. X ust. 4 SIWZ, gdzie stwierdza się: „do 

oferty należy dołączyć JEDZ (..), a następnie wraz z plikami stanowiącymi ofertę (…)”, czyli 

jednozn

acznie stwierdza się, że chodzi o pliki, a nie plik, czyli liczba mnoga. Potwierdza to 

również  Rozdz.  V  ust.  12  tabela:  „Wraz  z  formularzem  oferty  (załącznika  nr  1  do  SIWZ) 

Wykonawca  składa:”.  Jednocześnie,  niniejsze  postanowienia  nie  można  odczytywać                      

w  oderwaniu  od  Rozdz.  X  ust.  2 

–  3  SIWZ.    W  ich  ramach  wskazywano  sposób  złożenia 

oferty,  w  tym  zaszyfrowania  oferty  podkreślając,  że  opisany  został  w  Regulaminie 

korzystania z miniPortalu (Rozdz. X ust. 3 zdanie drugie SIWZ), zaś Wykonawca składając 

ofertę  czyni  to  za  pośrednictwem  formularza  do  złożenia,  zmiany,  wycofania  oferty  lub 

wniosku  dostępnego  na  ePUAP  i  udostępnionego  również  na  miniPortalu  (Rozdz.  X  ust.  2 

zdanie  drugie  SIWZ)

.  Nadto,  w  Rozdz.  X  ust.  5  SIWZ  stwierdza  się,  że  sposób  zmiany                           

i  wycofania  of

erty  został  opisany  w  Instrukcji  użytkownika  dostępnej  na  miniPortalu.  Skoro 

wi

ęc wycofanie i zmiana to także analogicznie złożenie oferty. 

Podobnie  w  Rozdz.  VI  ust.  6  SIWZ: 

„Wymagania  techniczne  i  organizacyjne 

wysyłania  i  odbierania  dokumentów  elektronicznych,  elektronicznych  kopii  dokumentów                     

i oświadczeń oraz informacji przekazywanych przy ich użyciu opisane zostały w Regulaminie 

korzystania  z  miniPortalu  oraz  Regulaminie  ePUAP

.  Treść  odwołania  wskazuje,  że 

Odwołujący  był  tego  świadom  (pkt  2.6  odwołania;  „(…)  odbywa  się  elektronicznie  za 

pośrednictwem  dedykowanego  formularza  dostępnego  na  ePUAP  oraz  udostępnionego 

przez  mini  Portal  (Formularz  do  komunikacji)  (…)”),  co  czyni  całą  argumentację 

Odwołującego,  co  do  braku  odesłania  do  Regulaminu  korzystania  z  miniPortalu  i  Instrukcji 

użytkownika dostępnej na miniPortalu niewiarygodną. Izba nie zgadza się także generalnie, 

że informacja o Instrukcja użytkownika dostępnej na miniPortalu nie znajdowała się w SIWZ, 

gdyż  miało  to  miejsce  przez  Regulamin  korzystania,  który  odsyła  w  swej  treści  do  tej 

Instrukcji

,  gdzie  na  str.  25  stwierdza  się,  że:  „(...)  W  przypadku  konieczności  złożenia               

w  ofercie  kilku  dokumentów,  np.  Oferta,  pełnomocnictwo  i  tajemnica  przedsiębiorstwa 

użytkownik  powinien  te  dokumenty  zapisać  tako  .zip  i  dopiero  zaszyfrować  Aplikacja  do 

szyfrowania także jako.zip (...).”., jak i w ust. 5 Rozdz. X SIWZ. Nadto, zgodnie z Rozdz. I pkt 

1  SIWZ: 

„W  niniejszym  postępowaniu  oferta  wraz  z  dokumentami  przekazywana  będzie                 

w formie elektronicznej przez miniportal https://miniportal.uzp.gov.pl,(..)”.   

Odpowiadając na pytanie Odwołującego z rozprawy („(…), jednakże rodzi się pytanie, 

jak  daleko  należałoby,  w  przypadku  przyjęcia  argumentacji  Zamawiającego,  takie 

szyfrowanie  przeprowadzać,  gdzie  kończyłaby  się  lista  dokumentów,  które  wymagałyby 

takiego  zaszyfrowania.(..)”),  Izba  stwierdza,  że tą  granicą jest każdorazowo to wszystko co 


należy  złożyć  wraz  z  ofertą  sensu  largo  i  zgodnie  z  oczekiwaniami  Zamawiającego. 

Ni

ewątpliwie w tym postępowaniu był to JEDZ, stosowne pełnomocnictwa, wadium (Rozdz. 

VII  ust.  5  SIWZ),  ale  także  każdy  inny  dokument  lub  oświadczenie  składane  wraz  z  ofertą 

(sensu largo) przez Odwołującego. 

Je

dnocześnie,  Izba  zwraca  uwagę,  że  argumentacja  z  odpowiedzi  jest  odpowiedzią 

na  odwołanie,  z  tej  przyczyny  zawiera  pogłębienie  informacji  zawartej  w  odrzuceniu  oferty, 

chociażby  na  stanowisko  z  pkt  2.6  („2.6.Na  gruncie  Postępowania  kluczowa  jest  również 

ok

oliczność,  że  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  komunikacja  pomiędzy 

Zamawiającym a Wykonawcami, w szczególności składanie oświadczeń, zawiadomień oraz 

przekazywanie  informacji,  odbywa  się  elektronicznie  za  pośrednictwem  dedykowanego 

formularza  dostępnego  na  ePUAP  oraz  udostępnionego  przez  mini  Portal  (Formularz  do 

komunikacji).  We  wszelkiej  korespondencji  związanej  z  niniejszym  postępowaniem 

Zamawiający  i  Wykonawcy  posługują  się  numerem  ogłoszenia  (BZP,  TED  lub  numerem 

postępowania  -  AL-ZP.272-18/20/ZP/PN)  (punkt  VI.2  SIWZ).  (...)”).  Dodatkowo,  Izba  nie 

zgadza  się  ze  stanowiskiem,  że  tylko  formularz  ofertowy  zawiera  dane  podlegające  ocenie 

przez  Zamawiającego.  Niewątpliwie  JEDZ  zawiera  takie  informacje,  jak  i  informacje 

stanowiące oświadczenie woli, na które wskazywał Przystępujący na rozprawie:  „w JEDZ-u 

znajduje się oświadczenie woli, np. co do tego, jak zostanie  zrealizowane zamówienie, czy 

będzie to miało miejsce z wykorzystaniem podwykonawców.”

Nadto, 

Izba  przychyla  się  do  stanowiska  wynikającego  z  wyroku  KIO  05.11.2019  r., 

sygn. akt: KIO 2130/19 zgodnie z którym niezaszyfrowanie załączników do oferty nie stanowi 

nieprawidłowości o charakterze formalnym: „W oparciu o dorobek orzecznictwa i doktryny za 

uchybienia formalne a nie merytoryczne należy uznać np.: brak numeracji stron oferty, brak 

pieczęci  pod  oświadczeniem  woli,  brak  podpisu  na  każdej  stronie  oferty,  brak  załączenia 

spisu  treści  oferty.  Podkreślić  jednakże  należy,  że  na  gruncie  ustawy  Pzp  ustawodawca 

wprowadza  wymogi  formalne  co  do  sposob

u  złożenia  oświadczenia  woli.  Ustawodawca 

wskazał m.in. wymaganą formę dla złożenia oferty w postaci elektronicznie oraz zastrzegł, iż 

w postępowaniu oferta nie może być ujawniona do czasu upływu terminu na składanie ofert. 

Nieprawione  jest  stwierdzenie,  i

ż  niezastosowanie  się  do  wymagań  SIWZ  w  zakresie 

obowiązku  zaszyfrowania  stanowi  tylko  uchybienie  formalne  i  nie  może  skutkować 

odrzuceniem oferty wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. W ocenie Izby 

powyższa uchybienie Odwołującego rodzi nie tylko skutek w postaci uchybienia formalnego 

co do sposobu przekazania części dokumentacji ofertowej przez Odwołującego, ale skutkuje 

naruszeniem  ustawy  Pzp.  W  konsekwencji  nie  sposób  zakwalifikować  go  wyłącznie  jako 

uchybienia formalnego, nie mające znaczenia dla przebiegu postępowania przetargowego.” 


Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

W  zakresie 

drugiej  podstawy  odrzucenia  art.  89  ust.1  pkt  1  Pzp  w  związku  art.  86 

ust.1 Pzp

, Izba w całości podzieliła stawisko wynikające z wyroku KIO z 05.11.2019 r., sygn. 

akt:  KIO  2130/19,  w  konsekwencji 

oddalając  zarzut  w  tym  zakresie.  Zgodnie                          

z przywołanym wyrokiem: „Izba stoi na stanowisku, że celem ustawodawcy wyrażonym w art. 

86 ust. 1 ustawy Pzp było uniemożliwienie zapoznania się z dokumentami składanymi przez 

wykonawcę  w  ujęciu  szerokim  tj.  obejmującym  zarówno  formularz  oferty  jak  i  pozostałe 

dokumenty wymagane w celu skutecznego złożenia oferty. Przyjęcie odmiennej interpretacji 

prowadziłoby  do  nieuprawnionego  selektywnego  doboru  dokumentów  możliwych  do 

udostępnienia przez wykonawców przed upływem terminu składania ofert. Nie ma  żadnych 

argumentów celowościowych do ograniczenia zakazu zawartego w art. 86 ust. 1 ustawy Pzp 

wyłącznie  do  formularza  oferty  sensu  stricto,  a  wyłączenia  z  jego  zakresu  pozostałych 

dokumentów  koniecznych  do  skutecznego  złożenia  oferty  przez  wykonawcę. 

Niejednoznaczny  charakteru  niektórych  dokumentów  czy  odmienność  interpretacji  ich 

znacznia nie może decydować o ich ujawieniu czy nie przed terminem składania ofert. Tym 

samym,  w  ocenie  Izby,  za  zasadne  i  odzwierciedlające  cel  ustawodawcy  jest  przyjęcie 

twierdzenia, iż zakresem regulacji art. 86 ust.1 ustawy Pzp objęte jest oferta sensu stricte jak 

również pozostałe dokumenty jakie wykonawca jest  zobowiązany dołączyć do oferty w celu 

jej skutecznego złożenia w postępowaniu przetargowym.”  Poza tym, nie można zgodzić się 

z  Odwołującym,  że  adresatem  powyższego  przepisu,  tj.  art.  86  ust.  1  Pzp  jest  wyłącznie 

Zamawiający,  jest  on  bowiem  skierowany  do  wszystkich  uczestników  postępowania,  tak 

Zamawiającego, jak i Wykonawców. Nadto, w ocenie Izby istota art. 86 ust.1 Pzp sprowadza 

się  do  tego,  aby  inni  uczestnicy  postępowanie  nie  mogli  zapoznać  się  z  jej  treścią  przed 

upływem terminu na składanie ofert. Podobnie w wyroku KIO z 05.11.2019 r., sygn. akt: KIO 

Odnośnie  wydruków  złożonych  przez  Odwołującego  dotyczących  postepowania 

prowadzonego  przez  Mazowiecki  Urząd Wojewódzki  w Warszawie,  izba  nie może  brać  ich 

pod  uwagę,  gdyż  dotyczy  innego  postępowania,  nie  są  znane  Izbie  postanowienia  SIWZ 

obowiązujące  w  tamtym  postepowaniu.  Nadto,  prawidłowość  prowadzenia  postępowania 

przez  niniejszy  Urząd  nie  jest  przedmiotem  rozpatrywanego  postepowania  odwoławczego. 

Brak jest podstaw do stosowania analogii, byłoby to wręcz niedopuszczalne.  

Nadto,  z  wydruków  złożonych  przez  Zamawiającego  wynika,  że  na  skutek  braku 

zaszyfrowania  oferta  sensu  largo 

–  pliki  niezaszyfrowane  -  zostały  otwarte,  celem 

przekierowania  do  właściwej  jednostki  u  Zamawiającego.  Dowody  przedstawione  przez 

Odwołującego  na  koniec  rozprawy  (wydruk  w  zakresie  zgłoszenia  sprawy  do  wykonawcy 


oraz  zgłoszenie  oferty  z  mini  portalu  w  postępowaniu  będącym  przedmiotem  sporu) 

potwierdzają  i  korelują  /nazwy  plików/  z  wydrukami  (dowodami)  złożonymi  przez 

Zam

awiającego  z  jego  programu  do  obiegu  dokumentów.  Nadto,  zasadnie  wskazywał 

Przystępujący, 

że 

zaszyfrowana 

oferta 

został 

zakwalifikowana 

jako 

ZłożenieZmianaWycofanie,  a  pozostałe  dokumenty  jako  Wykonawca  Zamawiający,  czyli 

korespondencja  między  Zamawiającym  a  Wykonawca.  Inaczej  mówiąc  odpowiadają 

stosownie zgłoszeniu oferty oraz zgłoszeniu sprawy od Wykonawcy do Zamawiającego. 

Jednocześnie należy podkreślić, że wydruki szyfrowania portali ePuaP złożone przez 

Odwołującego,  nie  wnoszą  nic  do  przedmiotu  sporu,  gdyż  szyfrowanie  oferty  wymagane 

przez  Zamawiającego  postanowieniami  SIWZ,  na  zasadach  określonych  dla  miniPortalu,                

w  R

egulaminie  odsyłającym  do  Instrukcji  mają  na  celu  zabezpieczenie  przed  niezasadnym 

otwarciem  oferty  przed  terminem  otwarci

a  m.in.  takimi,  jaki  zaistniał  u  Zamawiającego. 

Należy  przy  tym  zauważyć,  że  stanowisko  Zamawiającego  w  tym  zakresie  zostało 

przedstawione  niejako  w  odpowiedzi  na  stanowisko  z  odwołania  z  pkt  2.6  („(…)  Taka 

konstrukcja  wyklucza  co  do  zasady  możliwość  dostępu  do  skrzynki  Zamawiającego 

podmiotom  nie  uprawnionym  -  w  tym  przede  wszystkim  wykonawcom  zainteresowanym 

uzyskaniem  przedmiotowego  zamówienia.  Już  samo  wykorzystanie  mini  Portalu  poprzez 

użycie  dedykowanego  formularza  dostępu  na  ePUAP  wyklucza  możliwość  dostępu  do 

dokumentów  składanych  w  postępowaniu.”)  2.8  i  2.9  („2.8.Wobec  oczywistego  braku 

naruszenia art. 86 ust. 1 p.z.p.,   w ocenie Odwołującego brak było podstaw do odrzucenia 

oferty wyłącznie ze względu na wystąpienie nieprawidłowości o charakterze formalnym. 2.9. 

Jak  już  zostało  wskazane  powyżej  na  gruncie  prowadzonego  Postępowania  brak  było 

jakichkolwiek  możliwości  technicznych  -  ze  względu  na  zaszyfrowanie  Formularza 

ofertowego  oraz  złożenie  dokumentów  za  pośrednictwem  Mini  Portalu  przy  wykorzystaniu 

dostępu przez ePUAP, do dostępu przez podmioty nieuprawnione.”), że nie było naruszenia 

art. 86 ust.1 Pzp, gdyż brak jest było jakichkolwiek możliwości technicznych – ze względu na 

szyfrowanie przez ePuaP.           

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Odnośnie  do  zarzutu  trzeciego,  czyli  braku  uzasadnienia  prawnego  i  faktycznego                

w  informacji  o  odrzuceniu, 

w  ocenie  Izby  było  ono  wystarczające  w  tej  informacji,  o  czym 

świadczy  samo  odwołanie.  Przywołano  tam  także  postanowienia  SIWZ,  jak  i  odesłania  do 

Regulaminu korzystania z miniPortalu i szyfrowania oferty.     

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 


W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp or

az orzekła jak w sentencji.   

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu art. 192 ust. 9 i 10 Pzp w zw. z 

§ 3 pkt 1 lit. a oraz § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Jednocześnie, Izba 

informacyjnie  wskazuje,  że  do  uznania  wniosku  Zamawiającego  o  zasądzenie  kosztów 

wynagrodzenia pełnomocnika, według norm przepisanych konieczne jest przedłożenie do akt 

sprawy  rachunku  będącego  podstawą  zaliczenia  m.in.  wynagrodzenia  pełnomocnika  do 

kosztów postępowania (§ 3 pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia). 

Przewodniczący: 

………………………………