sygn. akt: KIO 2086/20
WYROK
z dnia
15 września 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Protokolant:
Piotr Kur
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
14 września 2020 r., w Warszawie, odwołania
wniesionego do Prezes
a Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 sierpnia 2020 r. przez
wykonawcę G. K. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą P.R.B. REMBUD G.
K., ul. Gabriela Narutowicza 7; 05-120 Legionowo
w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Skarb Państwa - Jednostka Wojskowa nr 6021, ul. Żwirki i Wigury 9/13;
00-909 Warszawa,
przy udziale wykonawcy A. S.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą P.P.H.U.
ADBUD A. S., Niziny 62; 28-
142 Tuczępy, zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego - po stronie zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę G. K. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą P.R.B. REMBUD G. K., ul. Gabriela Narutowicza 7; 05-120
Legionowo i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę G. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą P.R.B. REMBUD G. K., ul.
Gabriela Narutowicza 7; 05-120 Legionowo,
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawcy G. K. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
P.R.B. REMBUD G. K., ul. Gabriela Narutowicza 7; 05-120 Legionowo na rzecz
zamawiającego Skarb Państwa - Jednostka Wojskowa nr 6021, ul. Żwirki i
Wigury 9/13; 00-909 Warszawa
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych, zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z
tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
sygn. akt: KIO 2086/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Skarb Państwa - Jednostka Wojskowa nr 6021, prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego, którego
przedmiotem
są „Roboty budowlane konserwacyjne i naprawcze w budynku nr 4 (II piętro)
w kompleksie wojskowym K-
0009, ul. Dymińska 13 w Warszawie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w BZP z dnia 26 czerwca 2020 r., pod nr
554663-N-2020.
Dnia 20 sierpnia 2020
roku, zamawiający poinformował wykonawców o wyniku
prowadzonego postępowania.
Dnia 25 sierpnia 2020 roku wykonawca G. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą P.R.B. REMBUD G. K. (dalej „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej od niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego w
postępowaniu, polegającej na wyborze oferty Przedsiębiorstwa Produkcyjno Handlowo
U
sługowego „ADBUD" A. S. (dalej jako P.P.H.U. ADBUD A. S. lub ADBUD), jako
najkorzystniejszej przy zaniechaniu uprzedniego odrzucenia tej oferty.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp,
tj. naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wyk
onawców, zgodnie z zasadą proporcjonalności i przejrzystości,
art. 91 ust. 1 w związku z art. 89 ust. 1 pkt 1, 3, 6 ustawy Pzp, w związku z art. 3 ust 1
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez
dokonanie wyboru oferty
złożonej przez P.P.H.U. ADBUD A. S., jako
najkorzystniejszej podczas, gdy oferta ta winna podlegać odrzuceniu, gdyż jest ofertą
niezgodną z ustawą, zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu, a ponadto jej
złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, poprzez zaoferowanie stawki roboczogodziny kosztorysowej
netto na poziomie niższym od minimalnie wymaganego,
oraz innych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych i innych przepisów
powszechn
ie obowiązujących ewentualnie wskazanych w treści uzasadnienia
odwołania.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości,
2) nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności polegającej na wyborze oferty
P.P.H.U. ADBUD A. S.,
jako najkorzystniejszej, albowiem jest obarczona wadą
mającą wpływ na wynik postępowania,
3) nakazanie z
amawiającemu odrzucenia oferty wykonawcy P.P.H.U. ADBUD
z p
ostępowania,
4) rozpoznanie sprawy na rozprawie,
5) nakazanie
z
amawiającemu
ustalenia
kręgu
oferentów
biorących
udział
w p
ostępowaniu a następnie powtórzenia czynności oceny ofert w postępowaniu,
co spowoduje wybór oferty odwołującego, jako najkorzystniejszej,
dopuszczenie dowodów z dokumentów dołączonych do niniejszego odwołania oraz
przedstawionych
n
a
rozprawie,
na
okoliczności
szczegółowo
wskazane
w uzasadnieniu,
7) przyznanie o
dwołującemu, na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp w zw. z §3 pkt 2) lit.
b) r
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. Nr 41, poz. 238)
kosztów poniesionych w związku z prowadzonym postępowaniem odwoławczym,
w tym kosztów wynagrodzenia pełnomocnika, w kwocie 3.600,00 zł oraz kosztów
dojazdu na rozprawę, które zostaną potwierdzone poprzez przedłożenie na rozprawie
stosownych rachunków.
Odwołujący wskazał, że interes odwołującego się we wniesieniu odwołania polega na
tym, iż w przypadku uwzględnienia odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą, dojdzie do
powtórnego badania ofert oraz wyboru oferty odwołującego, jako najkorzystniejszej w świetle
kryteriów oceny ofert przyjętych w niniejszym postępowaniu. Interes prawny odwołującego
wyraża się zatem tym, że wskutek uwzględnienia odwołania oferta odwołującego może
zostać uznana za najkorzystniejszą.
Odwołujący podniósł, w zakresie dotyczącym stawki roboczogodziny pracy, iż zgodnie z
s.i.w.z. z
amawiający wymagał, aby: „Zamawiający wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę
lub Podwykonaw
cę na podstawie umowy o pracę osoby wykonujące wskazane przez
Zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia: kierownik budowy (1 osoba)
odpowiedzialny za kierowanie robotami budowlanymi, monter instalacji elektrycznych i
teletechnicznych (2 os.), monter instalacji sanitarnych (2 os.), murarzo-tynkarze (3 os.),
posadzkarz (1 os.), glazurnik (2 os.), malarze (3 os.), robotnicy budowlani (2 os.), jeżeli
wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks prac
y (Dz. U. z 2019 r. poz. 108).”. Powyższe
oznacza faktycznie, odnosząc wymagania do zakresu rzeczowego zamówienia, że całkowity
zakres rzeczowy zamówienia ma być realizowany przez personel zatrudniony na podstawie
umów o pracę. Stawka roboczogodziny personelu wykonawcy ma bardzo istotne znaczenie
dla kalkulacji cenowej i będzie podstawą do rozliczenia robót przez wykonawcę w trakcie
wykonywania zamówienia. Zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r.
o mi
nimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564)
Rada Ministrów ustala wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości
minimalnej. Zgodnie z r
ozporządzeniem z dnia 10 września 2019 r. (Dz.U 2019 poz. 1778)
w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej
stawki godzinowej w 2020 r.: §1 od dnia 1 stycznia 2020 r. ustala się minimalne
wynagrodzenie za pracę w wysokości 2 600 zł. §2. Od 1 stycznia 2020 r. ustala się
minimalną stawkę godzinową w wysokości 17 zł. Jako wartość wyjściową do wyliczenia
minimalnej kalkulacyjnej stawki w budownictwie dla robót budowlano-montażowych przyjąć
należy: - obowiązujące minimalne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej
w 2020 r. tj. 2 6
00 zł. brutto, - średni miesięczny czas pracy dla 2020 roku wynoszący 169
godzin.
Po podzieleniu w/w kwoty przez średni miesięczny czas pracy, wyjściowa stawka za
roboczo-
godzinę winna wynosić 15,3846 zł. Powyższą stawkę uzupełnia się o narzuty
podstawowe
tj. składki na ubezpieczenie społeczne (łączna wartość: 3,8677 zł.) oraz narzuty
uzupełniające do jednej roboczogodziny przy miesięcznym czasie pracy wynoszącym 169
godzin (2,3964 zł.), co daje łączną minimalną kalkulacyjną stawkę godzinową dla robót
budowlano-
montażowych w 2020 r. w wysokości; 21,6487= 15,3846 zł +3,8677 zł + 2,3964
zł, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku wartość ta wynosi 21,65 zł. W świetle
powyższego nie ulega wątpliwości, że stawki roboczogodziny pracy personelu na poziomie
jak
wynikający z kwestionowanej odwołaniem oferty PPHU ADBUD na poziomie 19 zł, jest
niezgodna z obowiązującymi przepisami, zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu oraz
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący wskazał, że stawka przedstawiona przez wykonawcę P.P.H.U. ADBUD
wynosi 19 zł za 1 roboczogodzinę. W postępowaniu ADBUD dokonał kalkulacji oferty na
podstawie stawki wprost niezgodnej z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu. Stawka
roboczogodziny kosztorysowej netto, w rozumieniu s.i.w.z. jest sta
wką w której winny
zawierać się pozapłacowe koszty pracy, które oferent - działający w roli pracodawcy -
odprowadza od wynagrodzenia brutto pracownika zatrudnionego na podstawie umowy
o pracę i ponosi w związku z tym stosunkiem prawnym. Nawet jeśli hipotetycznie wykonawca
próbowałby argumentować, że dokonał obliczeń polegających na dodaniu do stawki
roboczogodziny 19,00 zł „kosztów pośrednich”, to koszty pośrednie, zgodnie z dyspozycją
art. 90 ust. 1 ustawy Pzp oraz s.i.w.z.
, powinny być już w wysokości tej stawki uwzględnione.
Jak wskazano powyżej, podana w ofercie stawka roboczogodziny - 19,00 zł - była stawką
netto, bowiem odjęto od niej stawkę VAT 23%, a nie pozapłacowe koszty pracy.
Uzupełniająco powołać należy także rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 18 maja 2004 r.
w sprawie określania metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania
planowych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych
określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz.U. Nr 130, poz. 2389), zgodnie
z którym w stawce robocizny powinny zostać uwzględnione wszystkie obligatoryjne
obciążenia płac, w tym m. in. składki na ubezpieczenie, Fundusz Pracy, urlopy, koszty
absencji chorobowej etc., natomiast w swoich stawkach ADBUD nie uwzględnił powyższych.
Kosztem mogącym być kwalifikowanym jako pośredni są wyłącznie koszty ogólne budowy
oraz zarządu, które to nie są objęte kosztami bezpośrednimi w jakiejkolwiek pozycji
kosztorysowej. Koszty pracy nie stanowią kosztów pośrednich w rozumieniu powyższego
r
ozporządzenia. Są to koszty bezpośrednie, które - zgodnie z §6 rozporządzenia - należy
wziąć pod uwagę przy ustaleniu stawki roboczogodziny. Definicja kosztów pośrednich
zawarta w §1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia określa koszty pośrednie jako składniki
kalkulacyjne wartości kosztorysowej, uwzględniające nieujęte w kosztach bezpośrednich
koszty zaliczane zgodnie z odrębnymi przepisami do kosztów uzyskania przychodów,
w szczególności koszty ogólne budowy oraz koszty zarządu. Przykładem kosztów
pośrednich mogą być m.in. koszty kredytu, najmu biura, usług telekomunikacyjnych - poczta,
telefon,
natomiast koszty pracy nie należą do kosztów pośrednich i powinny zostać
uwzględnione jako koszty bezpośrednie w określonej przez wykonawcę w ofercie stawce
roboczogodziny,
co wynika wprost z przepisów rozporządzenia. Dodatkowo niezależnie od
przywołanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa, zgodnie z podstawowymi
zasadami kosztorysowania, koszty bezpośrednie i pośrednie stanowią dwie odrębnie grupy
kosztów, jak również niedopuszczalne jest zwiększanie kosztów bezpośrednich poprzez
koszty pośrednie. Odwołujący wskazał, że przerzucanie części kosztów pracy do kosztów
pośrednich generuje koszty niekontrolowane w ten sposób wykonawca, tworzy sobie
kompletnie niek
ontrolowany budżet, który może próbować przeznaczyć na cele niezwiązane
z pokryciem kosztów pracy w wysokości w wynikającej z przepisów o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę i minimalnej stawce godzinowej. Należy wskazać, że po to są
koszty bezpośrednie, żeby koszty pracy były określone w sposób wymierny. Godzinowe
stawki robocizny kosztorysowej ustalone na podstawie analizy własnej powinny obejmować
wszystkie składniki zaliczane do wynagrodzenia oraz koszty pochodne naliczane od
wynagrodzeń, które są z nimi bezpośrednio związane a w szczególności płace zasadnicze
premii regulaminowe, płace dodatkowe (dodatki stażowe, inne dodatki regulaminowe), płace
uzupełniające (wynagrodzenia za urlopy i inne płatne nieobecności, zasiłki chorobowe,
odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe), obligatoryjne obciążenia płac, odpisy na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Składnikami, które powinny być wliczone
w godzinową stawkę robocizny kosztorysowej: 1) płace zasadnicze, 2) premie
regulaminowe, 3)
płace dodatkowe (dodatki funkcyjne, dodatki stażowe, inne dodatki
regulaminowe), 4) płace uzupełniające (wynagrodzenia za urlopy i inne płatne nieobecności,
zasiłki chorobowe nierefundowane przez ZUS, odprawy emerytalne i z innych tytułów,
nagrody jubileuszowe itp.), 5) obligatoryjne obciążenia płac, 6) odpisy na zakładowy fundusz
świadczeń socjalnych. Odwołujący podkreśla w ślad za wyrokiem KIO 596/16 z dnia 29
kwietnia 2016 r.,
koszty pracy to ogół wydatków jakie ponosi przedsiębiorca w związku
z pozyskaniem, utrzymaniem,
przekwalifikowaniem i doskonaleniem pracowników. Wchodzą
w to również koszty z tytułu obligatoryjnych składek na ubezpieczenie społeczne. Przyjmuje
się, że koszty pracy składają się z dwóch części: a. koszty pozapłacowe, do których
zaliczamy wszystkie składki oraz koszty pracy, jakie ponosi przedsiębiorca poza
wynagrodzeniem bezpośrednim, b. koszty płacowe w których skład wchodzą wynagrodzenia
osobowe, dodatki oraz nagrody i premi
e. Powyższe znajduje potwierdzenie w powołanym
powyżej rozporządzeniu. Stawka robocizny zaoferowana przez ADBUD nie uwzględnia
wszystkich kosztów ponoszonych przez tego oferenta jako pracodawcę.
Wycena
przez
w
ykonawcę w ofercie kosztów pracy poniżej wynikających
z obowiązujących przepisów narusza interesy innych wykonawców, którzy dokonując
wyceny z ich uwzględnieniem, ponoszą wyższe i realne tj. zgodne z obowiązującymi
przepisami koszty działalności, co z kolei w sposób bezpośredni wpływa na konkurencyjność
firm na rynku. Art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, stanowi
, że zamawiający odrzuca ofertę, gdy
jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (DZ. U. z 2003 r., nr 153. poz 1503 ze zm.) czynem nieuczciwej konkurencji jest
działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes
innego przedsiębiorcy lub klienta. Sąd Najwyższy w wyroku z 30 maja 2006 r. sygn. akt I
C
SK 85/06 podkreślił że termin „czyn nieuczciwej konkurencji” jest pewnym skrótem
myślowym, pod którym - jak wskazuje się w doktrynie - kryje się wiele, często znacznie
różniących się od siebie, zachowań przedsiębiorców. Treść klauzuli wskazuje na te cechy,
które pozwalają na wyodrębnienie zachowań interesujących z punktu widzenia celu ustawy,
wyłożonego w jej art. 1. Zdaniem odwołującego, wybór oferty, który nie uwzględnia
obowiązujących przepisów prawa przy kalkulacji ceny ofertowej, to także sankcjonowanie
przez z
amawiającego działań wprost niezgodnych z obowiązującymi przepisami i w dodatku
przy pełnej tego faktu świadomości.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie
odwołania.
Do postępowania odwoławczego – po stronie zamawiającego, skuteczne przystąpienie
zgłosił wykonawca A. S. .
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy -
Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmio
towego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy -
Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, wnioski dowodowe zgłoszone na rozprawie, jak również
biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron, oraz uczestnika postępowania
odwoławczego, złożone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy Izba
stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne.
Krajowa Izba Odwoławcza w pełni podziela argumentację prezentowaną przez
zamawiającego oraz przystępującego, a ponadto wskazuje, co następuje.
Izba nie stwierdziła naruszenia wskazywanych przez odwołującego przepisów art. 89 ust.
1 pkt 1 i 6 ustawy Pzp. W ocenie Izby oferta przystępującego jest zgodna z obowiązującymi
przepisami (ustawą) oraz nie zawiera błędu w obliczeniu ceny.
Wskazać bowiem należy, iż zamawiający pismem z dnia 4 sierpnia 2020 roku, zwrócił się
do przystępującego o złożenie wyjaśnień dotyczących, cyt. „Zamawiający zobowiązuje
Wykonawcę do wykazania w jaki sposób skalkulował proponowaną przez siebie stawkę
roboczogodziny kosztorysowej tj. 19,00 zł. (netto). Kieruje się do Wykonawcy pytanie: Czy
wykonanie danej roboty budowlanej w ramach zaoferowanej stawki roboczogodziny jest
możliwe? Czy zamówienie zostanie wykonane zgodnie z przedmiotem zamówienia
wskazanym w SIWZ
z uwzględnieniem kosztów wynagrodzeń pracowniczych zgodnie
z wymaganiami Zamawiającego w zakresie zatrudnienia pracowników oraz obowiązującymi
przepisami min. w oparciu o
§6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja
2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego,
obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót
budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym godzinowe stawki robocizny
kosztorysowej ustalone na podstawie analizy własnej, które powinny obejmować wszystkie
składniki zaliczane do wynagrodzenia oraz koszty pochodne naliczane od wynagrodzeń
(obligatoryjne obciążenia płac)?”.
Przystępujący pismem z dnia 7 sierpnia 2020 roku, złożył zamawiającemu stosowne
wyjaśnienia wraz z kalkulacją, która, co do zasady zbieżna jest z kalkulacją powołaną przez
odwołującego, jako dowód nr 4, tj. kalkulacją sporządzoną przez ZZ „Budowlani”. Kalkulacja
przystępującego zawiera bowiem wyliczenie wszystkich pozycji, jak w ww. dowodzie, różnica
polega jedynie na wysokości stawek za poszczególne pozycje, gdyż w dowodzie powołano
się minimalne wynagrodzenie (2 600 zł), natomiast przystępujący odwołał się w swojej
kalkulacji do wysokości wynagrodzenia, jakie obowiązuje u niego w przedsiębiorstwie (3 173
zł). Tym samym, spełniony został warunek sposobu zatrudnienia określony w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia oraz wysokości wynagrodzenia ustalony w rozporządzeniu
Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2020 r.
Podkreślić należy, iż zamawiający w formularzu cenowym, stanowiącym załącznik nr 2.1.
do s.i.w.z., opisując użytą nomenklaturę podał, w zakresie oznaczenia „R” – stawka
roboczogodziny kosztorysowej netto, że przez to oznaczenia należy rozumieć „„R” w oparciu
o art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, zgodnie z którym wartość kosztów pracy przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę w danym roku.”.
Powyższa treść s.i.w.z. w sposób precyzyjny zdefiniowała zatem oczekiwania
zamawiającego w zakresie obowiązku przedstawienia stawki roboczogodziny netto, czyli bez
uzupełnienia stawek o narzuty podstawowe i uzupełniające. Tak więc stawka netto,
określona przez przystępującego wynosząca 19,00 zł za 1 r-g, jest prawidłowo
skalkulowana. N
atomiast po dodaniu kosztów wynosi ona 26,45 zł za 1 r-g brutto.
Dokonując przeliczenia wynagrodzenia obowiązującego u przystępującego (3 173 zł)
przez liczbę godzin w miesiącu (169) otrzymujemy, po zaokrągleniu 18,78 zł za 1 r-g, czyli
cena spe
łnia wymagania minimalnego wynagrodzenia za pracę (17 zł za 1 r-g),
przewyższając ją o około 2 zł.
Izba oddaliła wniosek dowodowy nr 1 powołany przez odwołującego, tj. wydruk ze strony
internetowej Polskiej Izby Ochrony,
prezentujący wysokości stawek za 1 roboczogodzinę dla
pracowników ochrony, który w ocenie odwołującego jest zbieżny ze sposobem wyliczania
stawek roboczogodziny dla pracowników robót budowlanych, albowiem nie dotyczy on stricte
stawek dla pracowników budowlanych, nie dotyczy przedmiotu sporu.
Izba oddaliła wniosek dowodowy nr 2 powołany przez odwołującego, tj. wyciąg
z przepisów dotyczących zasad kosztorysowania oraz wyciąg z publikacji stowarzyszenia
kosztorysantów budowlanych w 2017 r., na okoliczność jakie elementy składają się na
godzin
ową stawkę robocizny kosztorysowej, albowiem stanowi on jedynie przytoczenie
powszechnie obowiązujących przepisów w związku z czym nie może być dopuszczonym
środkiem dowodowym.
Izba oddaliła wniosek dowodowy nr 3 powołany przez odwołującego, tj. wydruk ze strony
Sekocenbudu wraz z wydrukiem z elektronicznej wersji katalogu dotyczącego stawek
minimalnych ankietowych obowiązujących w drugim kwartale 2020 r., aktualny na dzień
składania ofert dla woj. mazowieckiego z rozbiciem na stolicę i pozostałe miejscowości,
albowiem nie dotyczy on przedmiotu zamówienia, prezentowane stawki dotyczą robocizny –
robót inżynieryjnych a nie robót wykończeniowych o wysokim standardzie.
Izba przyjęła w poczet materiału dowodowego, kalkulację sporządzoną przez
zamawiającego, albowiem prezentuje ona, zdaniem Izby, właściwy sposób wyliczenia stawki
za 1 roboczogodzinę, opartą o obowiązujące przepisy oraz postanowienia specyfikacji
istotnych warunków zamówienia opracowanej przez zamawiającego.
Izba nie stwierdziła również, aby złożenie oferty przez przystępującego stanowiło czyn
nieuczciwej konkurencji (art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp) w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie
z powołanym przepisem (art. 3 ust. 1) czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie
sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego
przedsiębiorcy lub klienta. Odwołujący nie wykazał, iż złożenie oferty przez przystępującego
z ceną 19 zł netto za 1 r-g, było działaniem sprzecznym z prawem lub dobrymi obyczajami,
tym bardziej, że zaoferowana przez przystępującego stawka wpisuje się w wysokość stawek
określonych w cenniku Sekocenbud dla II kwartału 2020 roku – zeszyt nr 23/2020 (dowód
zgłoszony przez przystępującego), dla województwa mazowieckiego.
Odwołujący nie wykazał również, że stawka przystępującego, zagraża lub narusza interes
odwołującego (przedsiębiorcy), które to zagrożenie uniemożliwiłoby odwołującemu
konkurowanie, na rynkowych prawach, w pozyska
niu przedmiotowego zamówienia
publicznego.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust.
1 pkt 2, § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. 2018, poz. 972)
, uwzględniając koszty poniesione przez
zamawiającego, związane z wynagrodzeniem pełnomocnika.
Przewodniczący:
…………………………