KIO 2076/20 WYROK dnia 17 września 2020 r.

Stan prawny na dzień: 16.11.2020

Sygn. akt: KIO 2076/20 

WYROK 

 z dnia 17 

września 2020 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:    

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  16 

września  2020  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  24  sierpnia  2020  r.  przez 

wykonawc

ę  Przedsiębiorstwo  Budowy  Dróg  „DROGOPOL-ZW”  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w  Katowicach  przy  ul.  Siemianowickiej  52d  (40-301  Katowice) 

w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

zamawiającego  Wojewódzki  Park  Kultury  i  Wypoczynku  im.  Gen. 

Jerzego Ziętka S.A. z siedzibą w Chorzowie przy Alei Różanej 2 (41-501 Chorzów) 

orzeka: 

Oddala odwołanie; 

.  Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Budowy  Dróg 

„DROGOPOL-ZW” Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach i: 

zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie: 

dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez ww. wykonawcę tytułem wpisu od 

odwołania; 

zasądza  od  wykonawcy  Przedsiębiorstwa  Budowy  Dróg  „DROGOPOL-ZW”  Sp.  z 

o.o. 

z  siedzibą  w  Katowicach  na  rzecz  zamawiającego  Wojewódzkiego  Parku  Kultury  i 

Wypoczynku im. Gen. Jerzego Ziętka S.A.  z siedzibą w Chorzowie kwotę w wysokości 3 

zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  siedemnaście  złotych  zero  groszy)  stanowiącą 

koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika  i  opłaty  skarbowej  od 

pełnomocnictwa. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019 r.,  poz.  1843)  na niniejszy  wyrok 

– w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Katowicach.  

Przewodniczący:      ……………………………. 


Sygn. akt: KIO 2027/20 

U z a s a d n i e n i e 

Wojewódzki  Park  Kultury  i  Wypoczynku  im.  Gen.  Jerzego  Ziętka  S.A.  z  siedzibą  w 

Chorzowie  zwana 

dalej:  „zamawiającym”,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego, 

na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  -  Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  1843) 

zwanej  dalej:  „Pzp”  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego,  pn.:

Otoczenie  hali  wystaw  „Kapelusz”.  Etap  I.  Obszar  pomiędzy 

pawilonem  „Bratek”,  a  halą  wystaw  „Kapelusz”  (numer  postępowania:  14/B/TI/20),  zwane 

dalej „postępowaniem”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 9 czerwca 2020 r., pod numerem 2020/S 110-265966.  

Szacunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  roboty  budowlane,  jest 

wy

ższa  od  kwot  wskazanych  w  przepisach  wykonawczych  wydanych  na  podstawie  art.  11 

ust. 8 Pzp.  

W dniu 24 sierpnia 2020 r. wykonawca 

Przedsiębiorstwo Budowy Dróg „DROGOPOL-

ZW”  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą w  Katowicach  (zwany  dalej: „odwołującym”)  wniósł  odwołanie,  w 

którym zaskarżył w całości niezgodne z przepisami Pzp czynności zamawiającego podjęte w 

postępowaniu, a polegające na: 

-  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  pana  M.  G. 

prowadzącego  jednoosobową 

działalność gospodarczą pod nazwą M. G. Architektura Krajobrazu; 

odrzuceniu oferty odwołującego; 

zaniechaniu odrzucenia ofert pozostałych wykonawców, tj. Krisbud Sp. z o.o. z siedzibą w 

Trzebini,  AGC  Bytom  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Bytomiu,  HGL  System  SP.  z  o.o.  Sp.k.  z 

siedzibą w Żorach, M. G. Architektura Krajobrazu. 

Zaskarżonym czynnościom odwołujący zarzucił naruszenie: 

-  art.  89  ust.  1  pkt  6  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp  przez  jego  niezastosowanie  i  dokonanie 

wyboru  oferty  wykonawcy 

–  M.  G.  Architektura  Krajobrazu  jako  najkorzystniejszej,  z 

jednoczesnym zaniechaniem wykluczenia 

tego wykonawcy z postępowania pomimo, iż jego 

oferta  zawiera  błąd  w  obliczeniu  ceny  polegający  na  zastosowaniu  nieprawidłowej  stawki 

podatku VAT; 


-  art.  89  ust.  1  pkt  6  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp  przez  jego  zastosowanie  i  wykluczenie 

odwołującego  z  postępowania  pomimo  tego,  że jego  oferta  nie  zawiera  błędu  w  obliczeniu 

ceny polegającego na przyjęciu błędnej stawki podatku VAT; 

-  art.  89  ust.  1  pkt  6  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp  przez  jego  niezastosowanie  i  zaniechanie 

wykluczenia  pozostałych  wykonawców,  tj.  Krisbud  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Trzebini,  AGC 

Bytom Sp. z o.o. z siedzibą w Bytomiu, HGL System SP. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Żorach z 

postępowania  pomimo,  iż  oferty  tych  wykonawców  zawierają  błąd  w  obliczeniu  ceny 

polegający na zastosowaniu nieprawidłowej stawki podatku VAT. 

W oparciu o przedstawione wyżej zarzuty odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty,  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem 

zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu  i  wykluczenia  z  postępowania  następujących 

wykonawców: M. G. Architektura Krajobrazu, Krisbud Sp. z p.o. z siedzibą w Trzebini, AGC 

Bytom Sp. z o.o. z siedzibą w Bytomiu, HGL System SP. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Żorach; 

przyznanie od zamawiającego na jego rzecz zwrotu kosztów postępowania odwoławczego. 

Odwołujący  wskazał,  że  ma  interes  prawny  we  wniesieniu  odwołania,  ponieważ  w 

przypadku  uwzględnienia  podniesionych  zarzutów  jego  oferta  zostanie  uznana  za 

najkorzystniejszą  w  postępowaniu  i  będzie  mógł  zrealizować  zadanie  inwestycyjne  objęte 

przetargiem. 

W  uzasadnieniu  odwołujący  wskazał,  że  przedmiotem  zamówienia  jest 

zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  wraz  z  dostawą  materiału  roślinnego  i 

wykonaniem  nasadzeń  roślinnych  na  terenie Wojewódzkiego  Parku  Kultury  i  Wypoczynku. 

Zamawiający  przewidział  ryczałtowy  sposób  rozliczenia  z  przyszłym  wykonawcą.  Płatność 

wynagrodzenia  ma  nastąpić  w  dwóch  etapach  –  pierwsza  płatność  po  przygotowaniu 

dokumentacji projektowej, druga natomiast po wykonaniu robót budowlanych i nasadzeń. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  wypełnił  formularz  ofertowy  według  wzoru  zamawiającego  –  podał 

cenę  całkowitą  oferty,  a  także  ceny  za  każdy  z  dwóch  etapów  przyjętych  do  rozliczenia. 

Nadto  w  ramach  etapu  II  podał  odrębną  cenę  za  wykonanie  robót  budowlanych  oraz  za 

dostawę materiału roślinnego i wykonanie nasadzeń. Odwołujący dla całego zadania przyjął 

23%  stawkę  podatku  VAT  uznając,  że  przedmiotowe  zamówienie  ma  charakter 

kompleksowy 

– w którym zarówno budowa nowych alejek wraz z infrastrukturą towarzyszącą 

ma  dla  zamawiającego  równorzędne  znaczenie  jak  zachowanie  zieleni  istniejącej  oraz 

dokonanie nowych nasadzeń. 


W  ocenie  odwołującego,  z  punktu  widzenia  funkcjonalności  i  użyteczności,  inwestycji  nie 

należy  dzielić.  Zadanie  ma  być  realizowane  na  terenie  parku,  a  więc  w  miejscu,  w  którym 

każda inwestycja już w założeniu ma doprowadzić do estetycznych i przyjaznych środowisku 

efektów.  Rewitalizacja  objęta  postępowaniem  ma  polegać  na  wymianie  nawierzchni  alejek 

parkowych, wykonaniu instalacji elektrycznej, wodnej i kanalizacji deszczowej. Na te roboty, 

typowo  budowlane,  nakłada  się  obowiązkowa  ochrona  zastanej  zieleni,  usunięcie  zieleni 

porastającej obszar inwestycji, a także nasadzenie roślin bylinowych i traw ozdobnych. Brak 

wykonania  chociażby  jednego  z  elementów  składających  się  na  inwestycję,  czyni  ją 

niekompletną, skoro przez jej brak wykonawca nie osiągnie wymaganego standardu usługi. 

Tym samym należy uznać, że składające się na przedmiot zamówienia czynności wykazują 

–  mimo  różnorodności  –  ścisłe  powiązanie  ze  sobą  w  sensie  gospodarczym.  W  rezultacie 

tworzą  jedną  całość,  której  rozdzielenie  miałoby  sztuczny  charakter.  Założeniem 

gospodarczym  całej  inwestycji  jest  jej  kompleksowe,  a  nie  częściowe,  wykonanie, 

pozwalające  na  oddanie  danego  obszaru  parku  do  użytku.  Oznacza  to,  że  wprawdzie 

poszczególne  czynności  wykonywane  w  jej  ramach  mogą  mieć  charakter  samoistny,  lecz 

same  w  sobie,  bez  wykonania w  całości  pozostałych elementów  tej  usługi,  nie zaspokajają 

celu ekonomicznego zamawiającego. 

ocenie  odwołującego  w  przypadku  tego  typu  robót  należy  więc  przyjąć  jednolitą  stawkę 

podatku  VAT 

—  w  wysokości  odpowiedniej  dla  wiodącej  części  zamówienia.  Jako  że 

wiodącą w tym przypadku jest część budowlana (ze względu na zakres robót i ich wartość), 

odwołujący przyjął 23% stawkę podatku VAT. 

Na  potwierdzenie  swojej  argumentacji  odwołujący  przytoczył  orzeczenia  Trybunału 

Sprawiedliwości  Unii  Europejskiej  z  27  października  2005  r.  sygn.  akt  C-41/04  oraz  z  25 

lutego 1999 r. sygn. akt C-349/96. 

Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

wykonawca  M.  G. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  M.  G.  Architektura 

Krajobrazu 

siedzibą w Brzeziach. 

Odwołujący  w  dniu  15  września  2020  r.  złożył  kolejne  pismo  procesowe,  w  którym 

wskazał,  że  jak  wynika  ze  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (zwanej  dalej: 

„SIWZ”)  głównym  przedmiotem  zamówienia  jest:  zaprojektowanie  i  wykonanie  robót 

budowlanych.  Zgodnie  ze  szczegółowym  opisem  zamówienia  zadanie  obejmuje  wykonanie 

dokumentacji projektowej, wykonanie robót budowlanych oraz dostawę materiału roślinnego 

wraz 

z  nasadzeniami.  Już  powyższy  opis  wskazuje  jasno,  że  nasadzenia  mają  jedynie 

charakter 

wspomagający i nie mogą one zostać wykonane niezależnie od usługi budowlanej. 


Analiza 

szczegółowego  zakresu  prac  utwierdza  jeszcze  w  tym  przekonaniu.  Spośród 

trzynastu  punktów  opisujących  zakres  prac,  jedynie  dwa  mają  związek  z  roślinnością,  przy 

czym  jeden  z  nich  stanowi 

ochronę  istniejącej  zieleni  na  terenie  objętym  remontem. 

Zasadnym wydaje się więc, iż roboty związane z nasadzeniem roślinności, stanowią jedynie 

czynności  uzupełniające  w  stosunku  do  robót  budowlanych  obejmujących  całościowe 

zagospodarowanie  terenu  w  tym:  wyznaczenie  dróg  transportu,  remont  alejek  pieszych, 

remont  placu  z  nawierzchni  betonowych  i  klinkierowych,  wykonanie  murków,  oświetlenia, 

odwodnienia  i  podobnych.  Należy  też  zauważyć,  że  zakres  czynności  stanowiących 

związanych  z  roślinnością  może  być  dowolnie  modyfikowany  (brak  szczegółowych 

wytycznych  co  do  ilości  i  rodzaju  roślin  poza  wskazaniem,  iż  mają  to  być  byliny  i  trawy), 

może  też  mieć  różną  wartość,  ale  zawsze  będzie  stanowił  jedynie  dopełnienie  robót 

budowlanych, 

nie jest zaś celem samym w sobie. 

Odwołujący  podkreślił,  iż  zadanie  jest  przeznaczone  do  realizacji  w  formule  zaprojektuj  - 

wybuduj,  co  oznacza,  że  wykonawca  jest  zobowiązany  do  sporządzenia  w  pierwszej 

kolejności  projektu  budowlanego,  w  tym  także  do  zaprojektowania  przyszłego  nasadzenia 

roślin, a następnie do wykonania usługi. Na obecnym etapie, a więc przed przygotowaniem 

wspomnianego projektu, nie jest możliwym wyodrębnienie w przetargu samego nasadzenia 

roślin,  ponieważ  ich umiejscowienie oraz  rozmieszczenie nie jest  w  tym momencie jeszcze 

określone.  Ponadto  będzie  ono  pochodną  całego  projektu  budowlanego,  który  siłą  rzeczy 

zostanie sporządzony dopiero po podpisaniu umowy. Należy zatem podkreślić, iż wykonanie 

nasadzenia  jest  ściśle  uzależnione  od  całego  projektu  budowlanego  oraz  od  wykonania 

głównego  przedmiotu,  jakimi  są  „45233161-5  Roboty  budowlane  w  zakresie  ścieżek 

pieszych”  (zgodnie  z  Programem  Funkcjonalno-Użytkowym  dostarczonym  przez 

zamawiającego).Wykonanie  nasadzenia  odbędzie  się  dopiero  po  wykonaniu  robót 

budowlanych,  nie  jest  więc  możliwym  wykonanie  nasadzenia  bez  wykonaniu  głównego 

przedmiotu  przetargu.  W  konsekwencji  nasadzenie  roślin  będzie  stanowić  usługę 

pomocniczą  jako  nierozerwalny  element  całej  usługi.  Powyższe  opinii  odwołującego 

prze

sądziło  o  kompleksowym  charakterze  usługi,  a  w  konsekwencji  zastosowanie  jednej 

stawki VAT dla 

całości wykonanych robót, stawki właściwej dla usług dominujących, a więc 

podstawowej 23%. 

Odwołujący  wyjaśnił  przy  tym,  że  warto  również  pochylić  się  nad  stanowiskiem  organów 

podatkowych  w  kwestii  stawek  VAT  dla 

usług  składających  się  jednocześnie  z  usług 

budowanych  i  tych  związanych  z  szeroko  pojętą  roślinnością.  Nie  można  bowiem  w 

niniejszej sprawie brać pod uwagę jedynie punktu widzenia zamawiającego, który siłą rzeczy 

może  prezentować  pogląd  sprzyjający  rozdzieleniu  usługi.  Takie  rozwiązanie  jest 


niewątpliwie dla strony korzystne, gdyż wpływa na obniżenie ceny całości robót, z uwagi na 

częściowe zastosowanie niższej stawki VAT. Nie można jednak zapominać, że całe ryzyko 

określenia właściwej stawki bierze na siebie wykonawca. To jego obciąża ewentualny spór, 

w wyniku którego organ podatkowy zakwestionuje rozdzielenie usługi uznając je za sztuczne 

i wyda 

decyzję obligującą wykonawcę do zastosowania jednolitej stawki VAT, a tym samym 

dopłaty  znacznych  kwot  podatku.  Nie  jest  to  spojrzenie  wyłącznie  teoretyczne.  Należy 

zauważyć, że w obszarze utrzymania i budowy dróg wraz nasadzeniem zieleni, będącym co 

do  zasady  zbliżoną  usługa  do  tej  będącej  przedmiotem  odwołania  (usługa  budowlana  plus 

nasadzenia roślin z nią związane), mamy do czynienia z podobnymi rozbieżnościami. Przez 

długi  okres  czasu  oferenci  rozdzielali  wykonane  usług  na  budowlane  oraz  te  związane  z 

roślinnością stosując dwie różne stawki VAT. Taka praktyka byłą akceptowana przez organy 

podatkowe,  a  często  poparta  przez  indywidulane  interpretacje  w  zakresie  prawa 

podatkowego. Wykonawcy stosowali więc różne stawki podatku, mimo że już w lutym 2014 r. 

minister  finansów  uznał  za  nieprawidłową  interpretację  dyrektora  Izby  Skarbowej  w 

Warszawie,  potwierdzającą  słuszność  takiego  zróżnicowania  stawek  VAT.  Minister  wydał 

wtedy  interpretację  zmieniającą  (nr  PT8/033/1/20/PSG/14/RD19443),  w  której  stwierdził,  że 

mamy do czynienia z usługą kompleksową, a więc wszystkie składające się na to czynności 

powinny być objęte jedną stawką –  

23%.  Następnie  Minister  Finansów  zmienił  kolejne  interpretacje  aprobujące  stosowanie 

dwóch odrębnych stawek VAT. Ostatecznie rację przyznał mu Naczelny Sąd Administracyjny 

w  wyroku  z  28  października  2016  r.  (sygn.  akt  I  FSK  344/15).  Sąd  kasacyjny  nie  miał 

wątpliwości, że w sprawie mamy do czynienia z jednym dominującym celem usługi i to temu 

służą  wszystkie  dodatkowe  czynności,  stąd  nieuzasadnionym  jest  zastosowanie  dwóch 

odmiennych  stawek  opodatkowania.  Najnowsze  interpretacje  indywidualne  i  orzecznictwo 

sądów podzielają ww. stanowisko. Jak wskazał NSA zauważyć też należy, że dla oceny, czy 

mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym nie ma przykładowo znaczenia, to, że Urząd 

Statystyczny  dokonał  odrębnej  klasyfikacji  poszczególnych  czynności  składających  się  na 

zamówienie.  Istotne  jest  bowiem  to,  czy  w  odniesieniu  przedmiotowych  świadczeń  można 

mówić o świadczeniu złożonym (kompleksowym) w rozumieniu wskazanym przez TSUE. Co 

istotne sam fakt, że co do zasady niektóre świadczenia objęte zadaniem mogłaby wykonać 

osoba  trzecia  dla  oceny  kompleksowości  świadczeń  nie  ma  w  tym  przypadku  większego 

znaczenia.  Jak  to  bowiem  podkreślił  TSUE  w  wyroku  z  27  września  2012  r.  w  sprawie  C-

392/11  Field  Fisher  WaterHouse  LLP  p-

ko  Commissioners  for  Her  Majesty’s  Revenue  and 

Customs,  wskazując  na  wcześniejsze  swoje  orzecznictwo,  z  jednym  świadczeniem  mamy 

przede wszystkim do czynienia, jeżeli co najmniej dwa elementy lub czynności podatnika są 


tak  ściśle  związane,  że  tworzą  obiektywnie  tylko  jedno  nierozerwalne  świadczenie 

gospodarcze,  którego  rozdzielenie  miałoby  charakter  sztuczny.  Zdaniem  TSUE  ze 

świadczeniem  kompleksowym  mamy  do  czynienia  również  wtedy,  gdy  jedno  lub  kilka 

świadczeń należy uznać za świadczenie główne, natomiast pozostałe za dodatkowe. TSUE 

jako  jeden  z  przykładów  tej  ostatniej  sytuacji  podał,  że  świadczenie  należy  uznać  za 

dodatkowe  w  stosunku  do  świadczenia  głównego,  jeżeli  nie  stanowi  ono  dla  klienta  celu 

samego w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego. 

Mając  na  uwadze  powyższe  kryteria  odwołujący  podkreślił,  że  w  przedmiotowej  sprawie 

mamy  do  czynienia  z 

jednym  świadczeniem  złożonym.  Do  pełnego  zrealizowania  zadania 

potrzebne  są  praktycznie  wszystkie  działania,  jakie  podejmowane  być  mają  przez 

wykonawcę w ramach realizacji umowy. Przy czym usługi o charakterze budowlanym mają 

charakter  dominujący,  określający  główny  sens  usługi.  Natomiast  dostawa  i  nasadzenie 

roślin jest świadczeniem pomocniczym i nie stanowi ono dla zamawiającego celu samego w 

sobie. Gdyby tak było najprawdopodobniej zlecenie zostało by rozdzielone na dwa odrębne: 

w  pierwszej  kolejności  projektowanie  i  wykonanie  części  budowlanej,  a  dopiero  po  jego 

zakończeniu,  czyli  wybudowaniu  i/lub  wyremontowaniu istniejących placów,  murków,  alejek 

itp.  nastąpiłoby  ogłoszenie  kolejnego  przetargu  i  wybór  wykonawcy  zadania  związanego 

wyłącznie z zielenią. 

Zamawiający w dniu 16 września 2020 r. złożył oryginał odpowiedzi na odwołanie, w 

której  wniósł  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Do  odpowiedzi  na  odwołanie  zostały 

załączone dowody na potwierdzenie przedstawionej przez zamawiającego argumentacji. 

Na podstawie dokument

acji przedmiotowego postępowania, złożonych dowodów oraz 

biorąc pod uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Na  wstępie  Izba  uznała,  że  odwołujący  spełnił  określone  w  art.  179  ust.  1  Pzp 

przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, 

a  naruszenie  przez  z

amawiającego  przepisów  Pzp  może  spowodować  poniesienie  przez 

niego 

szkody  polegającej  na  utracie  możliwości  uzyskania  zamówienia.  Nie  została 

wypełniona  także  żadna  z  przesłanek  ustawowych  wynikających  z  art.  189  ust.  2  Pzp, 

skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Izba  nie  dopuściła  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  jako  uczestnika  – 

wykonawcy  M.  G. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  M.  G.  Architektura 


Krajobrazu 

z  siedzibą  w  Brzeziach,  który  zgłosił  przystąpienie  do  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym po stronie zamawiającego. 

Przesłanki  przystąpienia  uregulowane  zostały  w  art.  185  ust.  2  Pzp,  który  stanowi,  że 

w

ykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od 

dnia  otrzymania  kopii  odwołania,  wskazując  stronę,  do  której  przystępuje  i  interes  w 

uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia 

doręcza  się  Prezesowi  Izby  w  postaci  papierowej  albo  elektronicznej  opatrzone 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  a  jego  kopię  przesyła  się  zamawiającemu  oraz 

wykonawcy wnoszącemu odwołanie. 

Jak  ustaliła  Izba  zamawiający  przekazał  wykonawcom  biorącym  udział  w  postępowaniu 

zawiadomienie  o  wniesieniu  odwołania  wraz  z  wezwaniem  do  przystąpienia  do 

postępowania odwoławczego oraz kopią odwołania za pośrednictwem użytkowanej platformy 

zakupowej w dniu 26 sierpnia 2020 r. 

W związku z powyższym mając na uwadze treść art. 

185  ust.  2  Pzp  w  zw.  z  art.  14  ust.  2  Pzp  termin  na 

doręczenie  zgłoszenia  przystąpienia 

Prezesowi Izby minął w dniu 31 sierpnia 2020 r. W dniu 31 sierpnia 2020 r. do Prezesa Izby 

wpłynęło  zgłoszenie  przystąpienia  wykonawcy,  które  zostało  przesłane  faxem,  natomiast 

zgłoszenie  przystąpienia  w  postaci  papierowej  podpisanej  przez  właściciela  zgłaszającego 

przystąpienie  tj.  oryginał  zgłoszonego  przystąpienia,  wpłynęło  do  Prezesa  Izby  w  dniu  1 

września 2020 r., czyli po upływie terminu wynikającego z ustawy.  

Jak  wynika  z  cytowanego  powyżej  art.  185  ust.  2  Pzp  zgłoszenie  przystąpienia  powinno 

nastąpić  w  ciągu  3  dni  od  daty  otrzymania  kopii  odwołania.  Termin  na  zgłoszenie 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego,  analogicznie  jak  terminy  na  wniesienie 

odwołania,  ma charakter  zawity.  Jednocześnie,  jak w  przypadku odwołań, jest  to  termin,  w 

którym  oryginał  przystąpienia musi fizycznie  trafić  od  Izby.  Uzupełnieniem  powyższego jest 

stanowisko  wynikające  z  orzecznictwa  Izby,  zgodnie  z  którym  nieuzasadnione  –  w 

kontekście  dotrzymania  terminu  na  zgłoszenie  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego  –  jest  uwzględnianie  daty  nadania  zgłoszenia  przystąpienia  w  urzędzie 

pocztowym,  o  ile  przystąpienie  na  piśmie  nie  zostanie  w  ustawowym  terminie  fizycznie 

doręczone  Prezesowi  Izby.  Wniesienie  przez  wykonawcę  przystąpienia  z  uchybieniem 

terminowi oznacza, że nie staje się on uczestnikiem postępowania odwoławczego. 

W  związku  z  powyższym  skład  orzekający  uznał,  że  zgłaszający  przystąpienie  wykonawca 

nie  wypełnił  jednego  z  wymogów  formalnych  związanych  ze  skutecznym  zgłoszeniem 

przystąpienia,  a  wynikającym  z  art.  185  ust.  2  Pzp,  zatem  stwierdził,  iż  zgłoszenie 

przystąpienia nastąpiło nieskutecznie. 


Izba dopuściła w przedmiotowej sprawie dowody z: 

1)  dokumentacji przekazanej w postaci 

elektronicznej zapisanej na płycie CD, przesłanej do 

akt  sprawy 

przez  zamawiającego  w  dniu  7  września  2020  r.,  w  tym  w  szczególności  z 

treści: 

SIWZ wraz z załącznikami; 

- oferty 

odwołującego wraz z załącznikami;  

- zawiadomienia 

o wyborze oferty w postępowaniu z dnia 13 sierpnia 2020 r., które zawierało 

także  informację  o  odrzuceniu  oferty  odwołującego  wraz  z  podaniem  uzasadnienia 

faktycznego i prawnego; 

załączonych do odpowiedzi na odwołanie: 

opisu  przedmiotu  zamówienia  –  SIWZ  dla  zamówienia  pn.  Kompleksowa  modernizacja 

ciągów  komunikacyjnych  w  Parku  Śląskim  dot.  zadania  nr  1  realizowanego  w  ramach 

Umowy  o  dofinansowanie  Projektu  Miejskiego  pn. 

Modernizacja  Parku  Śląskiego 

realizowanego  w  ramach  drugiego  obrotu  środkami  wracającymi  z  Inicjatywy  JESSICA 

Regionalnego  Programu  Województwa  Śląskiego  na  lata  2007-2013,  znak  sprawy 

13/B/TI/20; 

opisu  przedmiotu  zamówienia  SIWZ  dla  zamówienia  pn.  Kompleksowa  modernizacja 

ciągów komunikacyjnych wraz z remontem istniejącej kanalizacji w Parku Śląskim – remont 

alei  Harcerskiej  wraz  z  kanalizacją  na  odcinku  od  ronda  przy  Stadionie  Śląskim  do  alei 

Klonowej  realizowanego  w  ramach  Umowy  o  dofinansowanie  Projektu  Miejskiego  pn. 

Modernizacja  Parku  Śląskiego  realizowanego  w  ramach  drugiego  obrotu  środkami 

wracającymi z Inicjatywy JESSICA Regionalnego Programu Województwa Śląskiego na lata 

2007-2013, znak sprawy 32/B/DAT/19; 

- opisu przedmiot

u zamówienia, SIWZ dla zamówienia pn. Wykonanie rewitalizacji zieleni na 

Al. Wiązowej w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku im. Gen. Jerzego Ziętka S.A. w 

Chorzowie

,  realizowanego  w  ramach  drugiego  obrotu  środkami  wracającymi  z  Inicjatywy 

JESSICA Region

alnego Programu Województwa Śląskiego na lata 2007-2013, znak sprawy 

08/D/ZL/20; 

ogłoszenia na Dostawę roślin do obsady kwietników na terenie WPKiW im. Gen. Jerzego 

Ziętka S.A. w Chorzowie w 2020 r., znak: Z22/2225;  

ogłoszenia na Dostawę roślin na kwietniki wraz z ich posadzeniem i pielęgnacją na terenie 

Wojewódzkiego  Parku  Kultury  i  Wypoczynku  im.  gen.  Jerzego  Ziętka  S.A.  w  Chorzowie  w 

sezonie 2020, znak: Z28/2225; 

interpretacji  indywidualnej  z  dnia  23  września  2019  r.  Dyrektora  Krajowej  Informacji 

Skarbowej mak: 0115-KDIT1-1.4012.463.2019.2.KM. 


I

zba ustaliła co następuje 

Zgodnie z 

rozdziałem III pkt 1 SIWZ: 

Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania 

pn. „Otoczenie hali wystaw „Kapelusz”. Etap l. Obszar pomiędzy pawilonem „Bratek”, a halą 

wystaw „Kapelusz”” na terenie Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie. 

Zadanie realizowane będzie w formule zaprojektuj i wybuduj. 

Zadanie obejmuje: 

wykonanie dokumentacji projektowej (Etap I), 

wykonanie  robót  budowlanych  oraz  dostawę  materiału  roślinnego  i  wykonanie 

nasadzeń roślinnych (Etap II).  

Realizacja zadania obejmuje poniższy zakres prac: 

1.1)  wyznaczenie  dróg  transportu,  przygotowanie  zaplecza  budowy,  miejsca  składowania 

materiałów, stacjonowania sprzętu; 

1.2) ochrona zieleni zastanej na obszarze inwestycji; 

1.3) remont istniejących alejek pieszych w nawierzchni bitumicznej; 

1.4) remont istniejącego placu w nawierzchni z płyt betonowych i bruku klinkierowego; 

1.5) rozbiórka zarośniętych alejek pieszych z płyt betonowych i nawierzchni bitumicznej; 

1.6) wykonanie nowych alejek pieszych w nawierzchni mineralnej; 

1.7) remont istniejących ścian betonowych; 

1.8) wykonanie betonowych murków na placach; 

1.9) wykonanie instalacji oświetlenia parkowego (bez dostawy i montażu opraw); 

1.10) wykonanie instalacji iluminacji; 

1.11) wykonanie instalacji wodnej; 

1.12) wykonanie instalacji kanalizacji deszczowej; 

1.13) wykonanie nasadzeń roślin bylinowych i traw ozdobnych

Ponadto w pkt 5 rozdziału I SIWZ zamawiający wskazał:  

5. W

spólny Słownik Zamówień (CPV): 

5.1) główny przedmiot: 

5 Roboty budowlane w zakresie ścieżek pieszych; 

5.2) dodatkowy przedmiot: 

6 Żywe rośliny, bulwy, korzenie, sadzonki i rozsady 

1 Roboty rozbiórkowe 

45233220-7 Roboty w 

zakresie nawierzchni dróg 

1 Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania 

45233251-3 Wymiana nawierzchni 


8 Usługi architektoniczne, budowlane, inżynieryjne i kontrolne  

3 Usługi ogrodnicze 

6 Usługi sadzenia roślin oraz utrzymania terenów zielonych.  

We  wzorze  formularza  ofertowego  stanowiącego  załącznik  nr  1  do  SIWZ  poszczególne 

pozycje  składające  się  na  cenę  zostały  opisane  i  przedstawione  do  wypełnienia  w 

następujący sposób: 

1.  Oferuję/emy  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w 

SIWZ oraz wzorze umowy (Załącznik nr 12 do SIWZ) za całkowitą: 

– cenę netto: ………………………… PLN, 

– podatek VAT: ………………………… PLN, 

– cenę brutto: ………………………… PLN (słownie: ………........…………..……….…..…….), 

w tym: 

1.1. Etap I - wykonanie dokumentacji projektowej za: 

– cenę netto: ………………………… PLN, 

– podatek VAT – …..…%: ……………………………… PLN, 

– cenę brutto: ……………… PLN (słownie……….........…………...……….………..…….). 

1.2. Etap II za:  

– cenę netto: ………………………… PLN, 

– podatek VAT: ………………………… PLN, 

– cenę brutto: ………………………… PLN (słownie: ……….………..……….…..…….),w tym: 

a) w

ykonanie robót budowlanych za: 

– cenę netto: ………………………… PLN, 

– podatek VAT – …..…%: ……………………………… PLN, 

– cenę brutto: ………………………… PLN (słownie: ……….........…………….………..…….), 

b) dos

tawa materiału roślinnego i wykonanie nasadzeń roślinnych za: 

– cenę netto: ………………………… PLN, 

– podatek VAT – …..…%: ……………………………… PLN, 

– cenę brutto: ………………………… PLN (słownie: ……….........………………………..…….), 

c) wykonanie i umieszczenie tablicy informacyjnej (1 szt.) za:  

– cenę netto: ………………………… PLN, 

– podatek VAT – …..…%: ……………………………… PLN, 

– cenę brutto: ………………………… PLN (słownie: …....……….……….………..…….)

Termin  składania  ofert  w  postępowaniu  upłynął  w  dniu  14  lipca  2020  r.  W  postępowaniu 

wpłynęło pięć ofert. Odwołujący w wypełnionym i złożonym formularzu ofertowym w pkt 1.2. 

lit.  b)  dotyczącym  dostawy  materiału  roślinnego  i  wykonanie  nasadzeń  roślinnych  podał 


stawkę  podatku  VAT  w  wysokości  23%  i  przy  zastosowaniu  tej  stawki  podał  wartość  ceny 

oferty. Pozost

ali wykonawcy, którzy złożyli oferty w postępowaniu w ww. pozycji formularza 

ofertowego wskazali stawkę podatku VAT w wysokości 8%.   

Zamawiający  w  dniu  13  sierpnia  2020  r.  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w 

postępowaniu. Ponadto w piśmie stanowiącym zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej 

oferty została podana informacja o odrzuceniu oferty odwołującego na podstawie art. 89 ust. 

1 pkt 6 Pzp. W uzasadnieniu faktycznym tej czynności zamawiający wskazał, że: 

Wykonawca  w  pkt.  1  ppkt  1.2  lit.  b)  formu

larza  ofertowego  (Załącznik  nr  1  do  SIWZ)  dot. 

ceny za wykonanie Etapu II: dostawa materiału roślinnego i wykonanie nasadzeń roślinnych, 

zastosował  do  obliczenia  ceny  brutto  niewłaściwą  stawkę  podatku  VAT  w  wysokości  23% 

zamiast 8%. 

Powyższe stanowi błąd w obliczeniu ceny, który nie podlega poprawieniu na podstawie art. 

87 ust. 2 pkt 3 uPzp.  

Treść przepisów dotyczących zarzutów:  

-  art.  89  ust.  1  pkt  6  Pzp 

–  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  zawiera  błędy  w  obliczeniu 

ceny lub kosztu

-  art.  7  ust.  1  Pzp 

–  Zamawiający  przygotowuje i  przeprowadza postępowanie o  udzielenie 

zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie 

wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości

-  art.  7  ust.  3  Pzp 

–  Zamówienia  udziela  się  wyłącznie  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z 

przepisami ustawy

Izba zważyła co następuje. 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. 

Przedmiotem  post

ępowania  było  wykonanie  zadania  dotyczącego  otoczenia  hali 

wystaw  „Kapelusz”,  obszaru  pomiędzy  pawilonem  „Bratek”,  a  halą  wystaw  „Kapelusz”  na 

terenie Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie  – etap 1. Po pierwsze w 

wyniku  analizy  postanowień  składających  się  na  opis  przedmiotu  zamówienia  skład 

orzekający doszedł do wniosku, że zakres działań obejmujących postępowanie nie stanowił 

typowego  zamówienia  dotyczącego  robót  budowlanych  polegających  na  budowie, 

przebudowie  czy  też  modernizacji  drogi.  Istota  zamówienia  sprowadzała  się  do  wykonania 

wskazanego zakresu prac na terenie parku, którym zarządza zamawiający. Po drugie warto 

wskazać,  że formularz  ofertowy,  którego wzór  został  określony  w  załączniku nr  1 do  SIWZ 


był  tak  skonstruowany,  iż  drugi  etap  zamówienia  dotyczący  części  realizacji  prac  został 

rozbity  na  trzy  elementy:  wykonanie  robót  budowlanych,  dostawę  materiału  roślinnego  i 

wykonanie nasadzeń roślinnych oraz wykonanie i umieszczenie tablicy informacyjnej (1 szt.). 

Ponadto  przy  każdej  z  powyższych  pozycji  formularza  ofertowego  wykonawca  miał  podać 

poza wartością netto i brutto poszczególnego zakresu prac także stawkę podatku VAT oraz 

wynikającą  z  niej  kwotę  tego  podatku.  Taka  konstrukcja  formularza  znalazła  swoje 

odzwierciedlenie  także  w  §3  ust.  1  pkt  2)  wzoru  umowy  stanowiącego  załącznik  nr  12  do 

SIWZ. 

Dodatkowo w treści dokumentacji przetargowej zamawiający określił II etap prac jako 

wykonanie  robót  budowlanych  oraz  dostawę  materiału  roślinnego  i  wykonanie  nasadzeń 

roślinnych. Z powyższego wynikało, że zamawiający już w treści dokumentacji przetargowej 

rozróżnił  poszczególne  zakresy  składające  się  na  etap  II  inwestycji,  przez  co  można  było 

przyjąć,  że  usługa  wykonania  nasadzeń  roślinnych  pomimo  znacznie  mniejszej  części  w 

stosunku do robót budowlanych składających się na przedmiot zamówienia, stanowiła jedno 

z odrębnych świadczeń głównych w postępowaniu.  

Skład orzekający stwierdził przy tym, że należy rozróżnić: 

usługi mieszczące się w przedmiocie realizacji zamówień, które są ze sobą bezpośrednio 

powiązane.  Mianowicie,  o  powiązaniu  należy  mówić,  gdy  zachodzi  konieczność  wykonania 

danej usługi, bez której druga w istocie jest niemożliwa do wykonania, a także gdy zbiorcze 

wykonanie usług wypełnia stricte określony cel gospodarczy danej usługi. Powstaje wręcz w 

tej  sytuacji  przymiot  zależności  usługi  jednej  od  drugiej.  W  takiej  sytuacji  można  mówić  o 

wystąpieniu usług pomocniczych; 

usługi  mieszczące  się  w  przedmiocie  realizacji  zamówienia,  które  nie  są  ze  sobą 

bezpośrednio  powiązane.  Mianowicie,  o  braku  takiego  powiązania  można  mówić,  gdy 

zachodzi  możliwość  wykonania  danej  usługi  bez  konieczności  wykonania  innej  usługi,  a 

każda z nich w znaczeniu gospodarczym stanowi odrębny cel. 

Izba uznała, że zamawiający słusznie stwierdził, iż adekwatne było orzecznictwo przywołane 

przez  o

dwołującego,  w  którym  wskazano,  że  W  celu  ustalenia,  dla  celów  podatku  od 

wartości  dodanej,  czy  świadczenie  usług,  na  które  składa  się  kilka  elementów,  należy 

traktować  jako  świadczenie,  czy  też  jako  dwa  lub więcej  świadczeń  wycenianych odrębnie, 

należy  przede  wszystkim  wziąć  pod  uwagę,  po  pierwsze,  że  z  treści  przepisu  art.  2  pkt  1 

szóstej  dyrektywy  77/388  wynika,  że  każde  świadczenie  usług  powinno  być  normalnie 

traktowane  jako  odrębne  i  niezależne,  oraz  po  drugie,  że  świadczenie  obejmujące  z 

ekonomicznego  punktu  widzenia  pojedynczą  usługę,  nie  powinno  być  sztucznie  dzielone, 

aby  nie  zakłócić  funkcjonowania  systemu  podatku  od  wartości  dodanej.  Z  pojedynczym 

świadczeniem mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub więcej elementów uznaje 


się  za  usługę  zasadniczą,  podczas  gdy  inny  lub  inne  elementy  traktuje  się  jako  usługi 

pomocnicze,  do  których  stosuje  się  te  same  zasady  opodatkowania  jak  do  usługi 

zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, 

jeśli  nie  stanowi  ona  dla  klienta  celu  samego  w  sobie,  lecz  jest  środkiem  do  lepszego 

wykorzystania usługi zasadniczej. W takiej sytuacji fakt, iż stosowana jest jedna cena nie ma 

decydującego  znaczenia  (wyrok  Trybunału  Sprawiedliwości  Unii  Europejskiej  z  25  lutego 

1999 r. w sprawie o sygn. akt: C-349/96). 

Z powyższego, należy wywieść następujące wnioski: 

zasadą jest, że każde świadczenie usług powinno być normalnie traktowane jako odrębne i 

niezależne; 

wyjątkiem  od  powyższej  zasady  są  usługi,  które  mają  za  zadanie  lepsze  wykorzystanie 

usługi zasadniczej. 

Izba  przyznała  rację  zamawiającemu,  który  wskazał,  że  w  kontekście  przedmiotowego 

z

amówienia,  o  zamówieniu  pomocniczym  bez  wątpienia  można  mówić  w  przypadku 

wykonania alejki, instalacji 

kanalizacji deszczowej oraz instalacji oświetlenia parkowego. Bez 

wątpienia usługi te na zasadzie synergii wpływają na użyteczność jednego celu przez który 

należy  rozumieć  wykonanie  alejki  parkowej  i  możliwości  jej  wykorzystania  –  podczas 

deszczu  czy  w  porze  nocnej. 

Nie  można  było  natomiast  zgodzić  się  z  odwołującym,  który 

twierdził,  że  usługa  nasadzenia  roślinności  ma  bezpośredni  związek  (na  zasadzie  usługi 

pomocniczej)  z  pracami  budowlanymi  objętymi  zamówieniem,  wobec  czego  należy 

zastosować  jednolitą  stawkę  VAT  w  wysokości  23%.  Roboty  budowlane  składające  się  na 

przedmiot  zamówienia  należy  uznać  za  czynności  niezależne  i  samodzielne,  bez  których 

czynności sadzenia drzew i roślin, czy pielęgnacja roślin, są możliwe do zrealizowania, bez 

jakiegokolwiek  usz

czerbku  na  jakości  i  pełnowartościowości  tych  usług.  Natomiast  takie 

czynności  jak  rozbiórka  nawierzchni,  remont  alejek,  montaż  małej  architektury  itp.  nie 

składają  się  na  te  czynności,  dla  których  główną  usługą  jest  zagospodarowanie  terenów 

zieleni.  Stano

wią  odrębne  świadczenie  i  powinny  zostać  opodatkowane  według  zasad 

właściwych dla tych czynności. 

Przypomnieć  także  należy,  że  spośród  wszystkich  wykonawców  biorących  udział  w 

postępowaniu,  odwołujący  był  jedynym  podmiotem,  który  w  tym  przypadku  w  inny  sposób 

dokonał  kwalifikacji  obu  usług  w  kontekście  opodatkowania  podatkiem  od towaru  i  usług  w 

wysokości  23%,  podczas  gdy  pozostali  wykonawcy  zastosowali  różne  stawki  podatku  VAT 

dla robót budowlanych (23%) oraz dla nasadzeń roślinnych (8%).  

Izba  nie  doszuka

ła  się  także  powodów,  aby  zakwestionować  ustalenia  i  wnioski  podane  w 

cytowanej  szeroko  w  odpowiedzi  na  odwołanie  oraz  załączonej  do  niej  interpretacji 


indywidualnej  z  dnia  23  września  2019  r.  Dyrektora  Krajowej  Informacji  Skarbowej  mak: 

0115-KDIT1-1.4012.463.2019.2.KM.  W  ww.  dokumencie  wskazano  m.  in., 

że  obniżona  do 

8%  stawka  podatku  ma  zastosowanie  wyłącznie  do  czynności  związanych  z  realizacją 

zadania dotyczącego  zagospodarowania terenów  zielonych,  natomiast pozostałe czynności 

związane  np.  z  robotami  budowlanymi,  zakupem  i  montażem  małej  architektury  wyłączone 

są z możliwości stosowania stawki obniżonej. Obniżoną do 8% stawkę podatku VAT można 

zastosować  także  do  tych  czynności,  które  stanowią  drobne  prace  związane  z 

zagospodarowaniem terenów zieleni, a które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0. 

Natomiast  roboty  budowlane,  roboty  drogowe,  zakup  i  montaż  tzw.  małej  architektury 

powinny być wyłączone z kompleksowej usługi i opodatkowane stawką podstawową

W związku z powyższym Izba uznała, że przyjęcie przez zamawiającego stawki VAT 8% dla 

usługi wykonania nasadzeń roślinnych było czynnością prawidłową. Tym samym odrzucenie 

oferty odwołującego również było czynnością prawidłową zamawiającego, przy czym należy 

wskazać, że zamawiający nie był uprawniony do poprawienia nieprawidłowej stawki VAT w 

ofercie  odwołującego.  Ponadto  jak  stwierdził  Sąd  Najwyższy  w  uchwale  z  20  października 

2011  r.  sygn.  akt  III  CZP  53/11 

–  Dla  oceny,  że  doszło  do  wystąpienia  błędu  w  obliczeniu 

ceny  w  rozumieniu  art.  89  ust.  1  pk

t  6  pzp nie ma znaczenia,  czy  przyjęcie nieprawidłowej 

stawki  podatku  VAT,  było  zachowaniem  zamierzonym  przez  wykonawcę,  czy  też  nie  miało 

takiego charakteru. Nawet bowiem w sytuacji, w której obliczenie w ofercie ceny, dokonane z 

zastosowaniem  nieprawidłowej  stawki  podatku  VAT,  nie  było  elementem  świadomej 

manipulacji ze strony wykonawcy zmierzającego takim, nagannym sposobem, do uzyskania 

zamówienia  publicznego,  a  tylko  rezultatem  błędnej  interpretacji  przepisów  określających 

stawki tego podatku, to i tak 

nie uchyla to wystąpienia błędu w obliczeniu ceny. Wystąpienie 

błędu, o którym stanowi art. 89 ust. 1 pkt 6 pzp, oceniać należy w kategoriach obiektywnych, 

a więc niezależnych od zawinienia czy motywów zachowania wykonawcy przy kształtowaniu 

treści  oferty.  Ustawowy  obowiązek  zamawiającego  odrzucenia  oferty  zawierającej  błędy  w 

obliczeniu  ceny  zakłada  wolę  ustawodawcy  zapewnienia  stanu  porównywalności  ofert,  z 

uwzględnieniem reguł uczciwej konkurencji

W  świetle  powyżej  przedstawionej  argumentacji  Izba  stwierdziła,  że  zamawiający  nie 

naruszył  art.  89  ust.  1  pkt  6  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp  przy  dokonaniu  wyboru 

najkorzystniejszej oferty w postępowaniu, odrzuceniu oferty odwołującego oraz zaniechaniu 

odrzucenia  ofert  pozostałych  wykonawców  biorących  udział  w  postępowaniu,  zatem 

odwołanie zostało oddalone. 

Mając  na  uwadze  powyższe,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  Pzp  orzeczono  jak 

w sentencji.  


Zgodnie  z  treścią  art.  192  ust.  2  Pzp  Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Natomiast  wobec  braku  potwierdzenia  zarzutów 

podniesionych  w 

odwołaniu,  w przedmiotowym  stanie  faktycznym  nie  została  wypełniona 

hipoteza normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 Pzp, zatem odwołanie zostało przez Izbę 

oddalone. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  Pzp  tj. 

stosownie do 

wyniku sprawy oraz zgodnie z §3 pkt 1 i 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972), zaliczając na poczet niniejszego postępowania odwoławczego 

koszt wpisu od odwołania uiszczony przez odwołującego oraz zasądzając od odwołującego 

na  rzecz  zamawiającego  koszty  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz 

opłaty  skarbowej  od  pełnomocnictwa,  zgodnie  z  wydrukiem  i  fakturą  złożonymi  na 

posiedzeniu i rozprawie. 

Przewo

dniczący:      …………………………….