KIO 2071/20 Sygn. akt: KIO 2071/20 WYROK dnia października 2020 r.

Stan prawny na dzień: 16.11.2020

Sygn. akt: KIO 2071/20 

WYROK 

z dnia 

2 października 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:      Renata Tubisz  

Protokolant:             Piotr Kur 

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 30 

września 2020r. w sprawie odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  24  sierpnia  2020  r.  przez 

odwołującego: G. K. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą G. K. PPHU „GRZEŃ” 

Transport Krajowy i Międzynarodowy ul. Kusocińskiego 10, 21-550 Międzyrzecz Podlaski w 

postępowaniu powadzonym    przez  zamawiającego: Gmina  Drelów  ul.  Szkolna  12,  21-770 

Drelów   

orzeka 

oddala odwołanie 

kosztami  postępowania  obciąża  G.  K.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod 

nazwą G. K. PPHU „GRZEŃ” Transport Krajowy i Międzynarodowy ul. Kusocińskiego 

550 Międzyrzecz Podlaski i 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 

gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez 

G.  K. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  G.  K.  PPHU 

„GRZEŃ” Transport Krajowy i Międzynarodowy ul. Kusocińskiego 10, 21-

550 Międzyrzecz Podlaski tytułem wpisu od odwołania 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (j.t. Dz. U. z 2019 r., poz.1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie 

Przewodni

czący:      …………………………………. 


Uzasadnienie 

Pismem z dnia 24.08.2020r. do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie w toku 

prowadzonego  post

ępowania o udzielenie  zamówienia publicznego  dotyczącego  warunków 

świadczenia usług dowożenia i odwożenia dzieci do placówek oświatowych z terenu Gminy 

Drelów  w  roku  szkolnym  2020/2021  na  podstawie  biletów  miesięcznych  -  znak  sprawy 

ZP.271.4.2019.RK. 

Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 04.08.2020r. 

nr  569 

686.  Zamówienie  nie  przekracza  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na 

podstawie art.11 ust.8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 - 

Prawo zamówień publicznych (tekst 

jednolity Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) 

i wartość zamówienia wynosi 250.000,00zł.  

Odwołanie wniesiono z przywołaniem jako podstawy prawnej art. 179 ust. 1, 180 ust. 4 i art. 

182 ust. 1 pkt 1 ustawy zwanej dalej ustawą, od czynności zamawiającego odrzucenia oferty 

w niniejszym 

postępowaniu.  

Od

wołujący zaskarżonej czynności odrzucenia jego oferty zarzucił: 

1)  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  5  ustawy  i  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy  przez  bezzasadne 

odrzucenie oferty i przyjęcie, że odwołujący nie złożył w wyznaczonym terminie dokumentów 

potwierdzających wiedzę i doświadczenie wymaganych przez zamawiającego. 

Żądania odwołujący określił przez nakazanie zamawiającemu: 

ponownej oceny ofert, 

ponownego dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Składając odwołanie, odwołujący przedstawił następujące okoliczności faktyczne i prawne. 

W dniu 19 sierpnia 2020r. na stronie  Biuletynu Informacji  Publicznej 

zamawiający zamieścił 

informację  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  w  przedmiotowym  postępowaniu  oraz  o 

odrzuceniu  oferty 

odwołującego  z  powodu  nieuzupełnienia  braków.  Jak  sam  odwołujący 

przyznaje,  w  dniu  13  sierpnia  2020r. 

został  wezwany  przez  zamawiającego  do  złożenia 

dokumentów potwierdzających wiedzę i doświadczenie. 

Według wiedzy odwołującego, przedstawił żądane dokumenty w wyznaczonym terminie przez 

zamawiającego a pomimo to bez żadnego uzasadnienia faktycznego i prawnego odrzucono 

jego ofertę. 


Dowód: zawiadomienie zamawiającego z dnia 19.08.2020r. 

Odwołujący w złożonym odwołaniu stwierdza, że prawdopodobnie do odrzucenia jego oferty 

doszło dlatego, że zamawiający pismem z dnia 13.08.2020r. zażądał złożenia dokumentów 

potwierdzających warunki udziału, które nie zostały przewidziane w warunkach przetargu. Jak 

podaje  odwołujący,  prowadzi  działalność  gospodarczą  od  dnia  1  stycznia  2010r.  i  spełnia 

kryterium  prowadzenia  wynikające  z  punktu  VIII  lit.  j  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia.  Obowiązujące  warunki  świadczenia  usług  nie  zawierają  wymagań  jakich 

zamawiający  żądał  od  odwołującego  i  których  nie  uzupełnienie  było  prawdopodobnie 

powodem  odrzucenia  oferty.  Ze  złożonych  przez  odwołującego  2  referencji  w  sposób 

bezdyskusyjny wynikało, że wykonał on w okresie 3 lat przed dniem wszczęcia postępowania 

usługi i posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie w tym względzie. 

Według odwołującego skoro prowadzi działalność już ponad 10 lat to nie obowiązywały jego 

wymagania  zawarte  w  drugiej  części  punktu  VIII  lit.  j  siwz,  czyli  wymagania  dotyczące 

podmiotów  mających  okres  prowadzenia  działalności  krótszy  niż  trzy  lata,  licząc  od  dnia 

wszczęcia postępowania. Wykładnia tego zapisu nie budzi wątpliwości i zamawiający wyraźnie 

rozróżnił  podmioty  z  wieloletnim  doświadczeniem  od  których  wymaga  się  tylko  referencji 

potwierdzających  wykonanie  usług,  od  podmiotów  które  nie  funkcjonują  jeszcze  3  lat.  To 

właśnie  te  podmioty  mają  przedstawić  referencje  z  których  wynika,  że  świadczyły  usługi 

stanowiące przedmiot zamówienia o wartości nie mniejszej niż 150.000 zł każda z podaniem 

ich wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentów potwierdzających, 

że roboty te zostały wykonane należycie. Skoro zamawiający rozróżnił podmioty na te które 

prowadzą  działalność  ponad  trzy  lata  i  na  te  mniej  doświadczone  i  nałożył  na  nie  różne 

obowiązki to odrzucenie oferty z tego powodu było całkowicie nieuzasadnione. 

Żądanie dat ich świadczenia, miejsca wykonania i dokumentów potwierdzających, że roboty 

zostały wykonane należycie było bezpodstawne gdyż jak to zaznaczono powyżej miał on jako 

podmiot prowadzący działalność ponad trzy lata. Winien złożyć jedynie 2 referencje i to zrobił. 

Jako dowód w sprawie dołączył warunki przetargu nieograniczonego. 

W ocenie odwołującego decyzja zamawiającego, o wyborze oferty najkorzystniejszej innego 

wykonawcy niż odwołujący jest wadliwa z uwagi na fakt, że oferta odwołującego była bardziej 

korzystna i gdyby nie bezzasadne jej odrzucenie z pewnością wygrał by przetarg. Biorąc pod 

uwagę  wyżej  przedstawione  okoliczności  faktyczne  oraz  wskazane  naruszenia  przepisów 

odwołujący  wnosi  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu    powtórzenie 

czynności. Odwołanie wniósł pełnomocnik radca prawny. 


W

obec tak sformułowanych zarzutów i żądań odwołania, Izba dokonała następujących 

ustaleń i zważyła jak poniżej    

Przedmiot sporu dotyczy postanowienia siwz 

(specyfikacji istotnych warunków zamówienia), 

a właściwie jego wykładni, rozumienia zawartego w pkt VIII lit. j) o treści:  

„dokumenty  (referencje)  potwierdzające  że  wykonawca  posiada  niezbędną  wiedzę  i 

doświadczenie w tym względzie: wykonali, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych 

również  wykonują  min.2  usługi  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  dniem  wszczęcia 

postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – 

w tym okresie, odpowiadające swoim rodzajem i wartościom usług stanowiących przedmiot 

zamówienia  tj.  przewóz  dzieci  i  osób,  o  wartości  nie  mniejszej  niż  150.000,00  zł.  każda  z 

podaniem  ich  wartości,  oraz  daty  i  miejsca  wykonania  oraz  załączeniem  dokumentów 

potwierdzających, że roboty te zostały wykonane należycie (referencje, listy polecające itp.)”, 

w  związku  z  wykluczeniem  odwołującego  z  postępowania  (art.24  ust.1  pkt  12  ustawy)  a  w 

konsekwencji z odrzuceniem jego oferty (art.89 ust.1 pkt 5 ustawy).   

Na  posiedzeniu/rozprawie 

Izby  z  udziałem  stron,  zamawiający  do  protokołu  oświadczył, 

udzielając  odpowiedzi  na  odwołanie,  że  nie  potwierdza  wykładni  będącej  przedmiotem 

odwołania pkt VIII lit j) postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz) co 

do podziału wykonawców na tych, którzy co najmniej 3 lata wykonują działalność i mniej niż 

trzy  lata

.  Jak  również  nie  zgadza  się,  z  wynikającym  z  tego  podziału  wykonawców,  innym 

wymaganiem co do wykazania 

parametrów doświadczenia zawodowego (obowiązek podania 

wartości, bądź brak obowiązku podania wartości wykonanych usług przewozu dzieci i osób), 

w związku z ubieganiem się o zamówienie.  

Ten inny 

wymóg do tych dwóch wymienionych kategorii wykonawców miałby polegać na tym, 

jak twierdzi odwołujący, że tylko wykonawca prowadzący działalność krócej niż trzy lata przed 

datą wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, ma obowiązek wykazać w złożonym 

do  oferty  dokumencie/oświadczeniu  wartość/kwotę  wykonanych  usług.  Ta  wartością 

wykonanych usług (minimum dwóch usług) w zakresie przewozu dzieci i osób jest kwota nie 

mniejsza  niż  150.000,00  zł.  każda  z  usług.  Z  kolei  wykonawcy  prowadzący  działalność 

powyżej trzech lat, według oceny odwołującego, nie mają obowiązku wykazania w dokumencie 

oświadczenia  o  doświadczeniu,  że  wykonane    usługi  opiewały  na  kwotę  co  najmniej 

150.000,00  z

ł.  każda  z  usług.  Z  takim  stanowiskiem  odwołującego,  nie  zgadza  się 

zamawiający, udzielając odpowiedzi na odwołanie do protokołu (wyciąg z protokołu – R. K. 


inspektor  do  spraw  zamówień  publicznych  i  inwestycji  „Odpowiadając  nie  zgadza  się  z 

interpretacją postanowienia siwz, bowiem według jego każdy wykonawca, który niezależnie ile 

wykonuje  lat  już  usługi  przewozu  to  ma  postawione  takie  same  warunki.  Po  pierwsze,  co 

najmniej 2 usługi każda należycie wykonana i każdej wartość co najmniej 150 000zł.”). 

Z kolei na zadane pytanie 

odwołującemu, właścicielowi firmy G. K., podtrzymał wykładnię pkt 

VIII lit.j) siwz, zgodnie z opini

ą jego radcy prawnego, która co do obowiązku wykazania, bądź 

nie  wykazania  usługi  na  kwotę  150.000,00zł.,  dzieli  wykonawców  na  tych  co  prowadzą 

działalność co najmniej trzy lata i krócej niż trzy lata  przed datą wszczęcia postępowania o 

udzielenie  zamówienia  (wyciąg  z  protokołu  „Na  pytanie  Izby,  Pan  G.  K.  wyjaśnia,  że  spór 

dotyczy  interpretacji  punktu  J  siwz,  który  wymagał  przedstawienia  referencji  z  określeniem 

należytego wykonania a w przypadku wykonawców, którzy świadczyli usługi przewozu krócej 

niż 3 lata mieli dodatkowo wykazać referencjami, że każda z tych dwóch wymaganych usług 

miała wartość, co najmniej 150.000zł”).         

Izba  z 

uwagi  na  przedstawioną  przez  zamawiającego  dokumentację  przetargową,  w  tym 

wezwanie zamawiającego z dnia 13.08.2020r. do wykazania przez odwołującego wymogu, to 

jest  do 

złożenia  dokumentów  potwierdzających  warunki  udziału  w  zakresie  doświadczenia 

zawodowego, przeprowadz

iła na posiedzeniu z udziałem stron postępowanie wyjaśniające. Z 

oświadczeń odwołującego jak i pełnomocnika zamawiającego inspektora R. K., Izba ustaliła 

następujący stan faktyczny w sprawie. Odwołujący w swoich wyjaśnieniach stwierdził, że jak 

pamięta to był kilkakrotnie w urzędzie gminy po złożeniu oferty rozmawiając z pracownikami 

urzędu,  w  różnych  sprawach.  Jednak  z  tego  co  pamięta  to  w  dniu  19.08.2020r.  od  R.  K. 

dowiedział się, że brak w jego dokumentach polegał na nie podaniu w oświadczeniu kwot na 

jakie  opiewały  zrealizowane  zamówienia.  Chociaż  przyznał,  że  w  czasie  tych  pobytów  w 

urzędzie gminy również sam inspektor R. K. powiedział, że ma podać mail, ponieważ nie podał 

maila w ofercie, a 

będzie wezwany do uzupełnienia dokumentów w zakresie doświadczenia 

zawodowego

, co miało miejsce 13.08.2020roku (wyciąg z protokołu Na pytanie Izby, co do 

okoliczności  przedstawionych  przez  Pana  R.  K.  Odwołujący  Pan  G.  K.  wyjaśnia:  byłem  na 

otwarciu ofert i na tym otwarciu ofert Pan R.  K. 

nie rozmawiał ze mną na temat referencji, że 

nie  ma  w  nich  podanych  kwot  wykonanej 

usługi.  Natomiast  byłem  13.08.2020r.  w  urzędzie 

gminy i zaniosłem oświadczenie na temat grupy kapitałowej na sekretariat urzędu wówczas 

na terenie siedziby gminy spotkał mnie Pan C. K., którego znałem jeszcze z czasów, kiedy nie 

pracował w gminie i on mi powiedział, że mam iść do Pana R. K., bo będzie wysłane do mnie 

pismo o uzupełnienie dokumentów. Ja poszedłem do Pana R. K. i Pan R. K. powiedział mi, że 

proszę pilnować poczty, bo będzie wezwanie od nas o uzupełnienie dokumentów.(…)Ja byłem 

kolejno  18  i  19,  bo  składałem  dokumenty,  ale  byłem  18  i  potwierdzam  na  pytanie  Izby,  że 

składałem  wówczas  pismo  radcy  prawnego  pana  A.  S.  złożyłem  to  na  sekretariat. 


Przypominam sobie, że następnego dnia 19.08 Przyjechałem ponownie do Gminy do innego 

Pana od przetargu, bo jeszcze był jakiś problem inny. Ja jechałem 19.08 do Białej Podlaski i 

wtedy Pan R. K. 

ok. godzinie 9 rano do mnie dzwonił(…) i ja to zaświadczenie o prowadzeniu 

działalności zawiozłem do Pana R. w tym samym dniu to zrobiłem i wtedy być może wywiązała 

się  ta  rozmowa  o  150 000zł    w  referencji.(…)  być  może,  że  jak  dawałem  mu  ten  ceidg  to 

wspominał Pan R. K. o 150 000zł, ale ja w tym samym pokoju jeszcze musiałem załatwić inne 

sprawy.) 

Z oświadczeń odwołującego wynika, że od czasu otwarcia ofert w dniu 12.08.2020r. do dnia 

19.08.2020r.  to  jest  do  dnia  decyzji  zamawiającego  o  odrzuceniu  jego  oferty,  nie  był 

informowany  przez  zamawiającego  o  tym,  że  powinien  w  złożonych  dokumentach 

doświadczenia  w  tym  w  oświadczeniu  z  dnia  12.08.2020r.  o  wykonanych  usługach, 

załączonym do oferty, podać wartości tych usług.      

Natomiast  tak  przedstawionym  okolicznościom  w  sprawie  uzupełnienia  dokumentów 

zaprzeczył R. K. inspektor i oświadczył, że w dniu 13.08.2020r. rozmawiał z odwołującym, że 

otrzyma wezwani

e do uzupełnienia dokumentów i poinformował o braku wartości wykonanych 

zamówień  (wyciąg  z  protokołu  „Kontynuuje  Pan  K.,  że  po  otwarciu  ofert  rozmawialiśmy  z 

Odwołującym i ja stwierdziłem kierując to do Pana K., że w przedstawionych referencjach nie 

jest wpisana kwota, na jaką była świadczona usługa. 

Pan K. 

odpowiedział, że nie zgadza się z taką interpretacją i oparł się na opinii swojego radcy 

prawnego.(…)  W  tej  sytuacji  w  dniu  13.08.2020r.  wezwaliśmy  Pana  K.  do  uzupełnienia 

doświadczenia, gdzie zrobiliśmy dokładnie wklej treść ze specyfikacji pismo do Pana G. K. i 

na to  p

ismo uzyskaliśmy odpowiedź  w dniu 17.08.2020  - data wpływu 18.08.2020r. Po tym 

piśmie podjęliśmy decyzję o rozstrzygnięciu to było 19.08.2020r, gdzie powiadomiliśmy Pana 

G. K.

, że odrzuciliśmy jego ofertę.(…)Pan R. K. inspektor odnosząc się do wyjaśnień Pana G. 

K. 

stwierdza, że 13.08 rozmawiał wcześniej z G. K. tj. 13.08 i wtedy już mu powiedziałem, że 

w referencjach nie ma 150 

000 zł i powiedziałem mu, żeby czekał, bo dzisiaj pismo przyjdzie 

emailem, później stwierdziłem, że nie mam emaila w jego ofercie i wtedy mi podał od razu 

numer emaila na wezwanie do uzupełnień wysłałem e-mailowo.”). 

Wobec tak rozbieżnych oświadczeń stron co do czasu poinformowania odwołującego o braku 

wartości  wykonanych  zamówień  to  jest  według  odwołującego  19.08.2020r.  a  według 

zamawiającego 13.08.2020r., Izba skierowała do odwołującego kolejne pytanie.  

W zadanym pytaniu chodziło o to czy w swojej dotychczasowej praktyce udziału w przetargach 

odwołujący zawsze tak samo interpretował postanowienia siwz jak w tym postępowaniu, co do 

podziału  wykonawców  na  wykonujących  działalność  co  najmniej  3  lata  i  mniej  niż  3  lata  w 

zakresie  obowiązku  podania  wartości  zamówień  (wyciąg  z  protokołu:  „Pan  G.  K.:  moim 


zdaniem prz

episy, o których rozmawiamy to jest doświadczenie zawodowe są jednoznaczne i 

nie powinny budzić wątpliwości. Na pytanie Izby: czy powołując się na 10 letnie doświadczenie 

oświadcza Pan, że zapisy siwz przez te 10 lat były identyczne jak w tym sporze i identycznie 

Pan je wykonywał. Odpowiedź: Tego nie mogę potwierdzić, bo przez 10 lat w różny sposób 

się zmieniały, każde zamówienie ma swoją specyfikę.”). 

W  ocenie  Izby, 

odwołujący  pomimo  próby  skonfrontowania  rozbieżnych  stanowisk  jego  i 

zamawiającego oraz próby zastanowienia się nad racjami popierania odwołania, jeszcze na 

posiedzeniu, 

pozostaje  przy  swoim  stanowisku  i  nie  ma  jakichkolwiek  wątpliwości  co  do 

wykładni  postanowienia  pkt  VIII  lit.  j)  siwz,  które  sprowadza  się  do  braku  obowiązku 

potwierdzenia w 

dokumentach doświadczenia zawodowego (oświadczenie odwołującego czy 

też referencje) wartości wykonanych usług. 

Z kolei zamawiający powołując się na obowiązującą ustawę podtrzymuje swoje stanowisko co 

do wymogu podania kwot niezależnie od czasu wykonywania działalności przez wykonawcę, 

dyktowane  także  dbałością  o  zgodność  procedur  z  prawem  (wyciąg  z  protokołu:  ”W  tym 

miejscu  Pan  P.  K.

wójt  gminy  Drelów  oświadcza,  że  nie  ma  zastrzeżeń,  co  do  jakości 

świadczonych  usług  przez  Odwołującego,  ale  obowiązuje  prawo  i  w  przypadku 

nieprzewidzianych jakichś zdarzeń np.: wypadku a usługi dotyczą dowozu dzieci to może dojść 

do konsekwencji odszkodowawczych z inicjatywy rodziców, którzy zarzucą nam niewłaściwe 

traktowanie przepisów chodzi tutaj o doświadczenie zawodowe przewoźnika.  Na pytanie Izby: 

wójt gminy oświadcza, że wobec zawisłego sporu nie zawarł umowy z wykonawcą wybranym.     

W  związku  z  wyborem  19.08.20r.  PKS  w  Międzyrzeczu  Podlaskim  i  przygotowaniem 

odwołania zawarliśmy umowę z wolnej ręki okresowo na 1 miesiąc i wczoraj zawarliśmy na 2 

miesiąc na październik z możliwością rozwiązania wcześniejszego, gdyby Izba wydała wyrok 

w tym czasie.

”). 

Izba zwraca uwagę, że nie jest istotna dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy okoliczność, 

że  strony  zamiennie  używają  jako  dokumentu  poświadczającego  wartość  usługi  zarówno 

dokumentu/referencji, ponieważ odwołujący zarówno w złożonym przez niego oświadczeniu z 

dnia 12.08.2020r., 

załączonym do oferty wyczerpującym cechy Wykazu usług, ze względu na 

jego 

treść  a  nie formę,  nie  podaje  wartości  wykonanych  usług.  Na marginesie tylko  należy 

zauważyć,  że  również  złożone  dokumenty  wystawione  przez  podmioty  trzecie  to  jest 

referencje  nie  zawierają  wartości  wykonanych  usług.  Podsumowując  w  żadnych  złożonych 

dokumentach, za

łączonych do oferty, odwołujący nie wykazuje wartości wykonanych usług na 

potwierdzenie posiadania doświadczenia zawodowego.  


Izba  przeprowadziła  postępowanie  dowodowe,  z  uwzględnieniem  dokumentacji 

postępowania  prowadzonej  przez  zamawiającego,  zaliczając  do  materiału  dowodowego 

następujące dokumenty i dokonując ustaleń w sprawie, jak poniżej:  

1.  SIWZ w tym pkt VIII litera (j 

stanowiące przedmiot sporu to jest czy ma znaczenie okres 

prowadzenia działalności w zakresie wymagania od wykonawców wykazania, bądź nie 

wykazania  kwot

/wartości wykonanych usług, na poczet wymaganego doświadczenia 

zawodowego, 

2.  Z  oferty 

odwołującego  zawierającej:  oświadczenie  z  12.08.2020r.  o  posiadanym 

doświadczeniu zawodowym odwołującego, które wylicza daty, miejsca i podmioty na 

rzecz, których wykonano usługi, Referencja 11.08.2020r. Biuro Podróży Mario Presto 

Biała Podlaska, Referencja z 11.08.2020r. Urząd Gminy Dębowa Kłoda – żadne z tych 

dokumentów to jest oświadczenie odwołującego jak i referencje od zamawiających nie 

zawierają kwot wynagrodzenia za wykonane usługi przewozu osób, 

Protokół  z  otwarcia  ofert  12.08.2020r.  na  okoliczność  wykazania  interesu 

odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia,  a  co  przekłada  się  na  prawo  do  ochrony 

prawnej  odwołującego.    Łącznie  z  odwołującym  oferty  złożyło  dwóch  wykonawców. 

Kryterium oceny ofert: cena 100%, a oferta odwołującego jest tańsza od wykonawcy 

wybranego. 

Izba  stwierdza  interes  odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia  w 

rozumieniu art.179 ust.1 ustawy,  

4.  Pismo 

zamawiającego  z  dnia  13.08.2020r.  do  odwołującego  liczba  dziennika 

ZP.271.4.2019.RK

,  w  którym  zamawiający  wzywa  do  złożenia  dokumentów 

potwierdzających posiadanie doświadczenia zawodowego, z zaznaczeniem wartości 

usług  nie  mniejszej  niż  150.000,00  zł.,  stanowiące  dosłowną  treść  pkt  VIII  lit.  j) 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia,  

5.  Pismo  radcy  prawnego  z  dnia  17.08.2020r. 

w  imieniu  odwołującego  odpowiedź  na 

wezwanie z dnia 13.08.2020

, w którym jak w odwołaniu odmawia się zamawiającemu 

prawa  żądania  wykazania  kwot  usług  o  wartości  150.000,00  każda  z  dwóch 

wymaganych  usług  w  związku  z  faktem,  że  odwołujący  prowadzi  działalność 

gospodarczą dłużej niż trzy lata.  

6.  Zawiadomienie  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  z  dnia  19.08.2020r.,  z 

zawiadomieniem  o  czynności  zamawiającego  o  odrzuceniu  oferty  odwołującego  w 

związku  z  nie  złożeniem  wymaganych  dokumentów  w  wyznaczonym  terminie,  na 

wezwanie z dnia 13.08.2020r

. z przywołaniem art.24 ust.1 pkt 12 i art.89 ust.1 pkt 5 

ustawy,  co  wyczerpuje  wymóg  uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego  czynności 

zamawiającego.  


Na rozprawie odwołujący złożył wniosek, o odroczenie rozprawy celem przekazania dowodów 

na  okoliczność,  że  wykonał  usługi,  które  przekraczają  150 000zł.  dla  każdego  z 

zamawiających wymienionych w obydwu referencjach załączonych do oferty.            

Zamawiający odnosząc się do złożonego wniosku odwołującego, wniósł o nie uwzględnienie 

wniosku  dowodowego  z  uwagi  na  to,  że  wezwanie  było  w  trakcie  procedury  przed 

zamawiającym oraz oczekuje rozstrzygnięcia sprawy w dniu dzisiejszym. Uzupełniając R. K. 

inspektor 

dodał, że osobiście zwracał uwagę odwołującemu o niepoprawnych dokumentach z 

powodu  braku  w  nich  kwoty

/wartości  usług.  Natomiast  po  otrzymaniu  wezwania  do 

uzupełnienia odwołujący stwierdził, że wymóg podania wartości zamówienia nie dotyczy jego 

z uwagi na ponad 3 letni okres prowadzenia działalności. 

Izba 

nie  uwzględniła  wniosku  o  odroczenie  terminu  rozprawy,  ponieważ  w  tym  przypadku 

podlega  badaniu  naruszenie  przepisu  przez  z

amawiającego  na  etapie postępowania  przed 

z

amawiającym  tj.  czy  zamawiający  naruszył  wskazane  przepisy  ustawy  wzywając 

odwołującego  do  uzupełnienia  dokumentów  oraz  w  konsekwencji  odrzucając  ofertę 

o

dwołującego.    Izba  w  tym  stanie  sprawy,  w  związku  z  przeprowadzonym  postępowaniem 

dowodowym 

do  rozstrzygnięcia  zarzutów  i  żądań  odwołania,  nie  znalazła  uzasadnienia  do 

odraczania terminu rozprawy.  

We wnioskach końcowych              

Odwołujący  podtrzymał  argumentację  odwołania  w  tym  wyjaśnienia  do  protokołu  na 

posiedzeniu i rozprawie co do rozumienia pkt VIII lit.(j 

w zakresie doświadczenia zawodowego, 

co do podziału wykonawców na tych, którzy wykonują działalność 3 lata i poniżej 3 lat licząc 

od daty wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia.   

Zamawiający  uważa,  że  interpretacja  odwołującego  jest  nieprawidłowa,  zapis  wynika  z 

rozporządzenia  w  sprawie  rodzajów  dokumentów  i  uprzywilejowanie  w  tym  przepisie  może 

dotoczyć jedynie kwestii skrócenia terminu dla wykonawców, co do wykazania doświadczenia 

a nie kwest

ii zakresu doświadczenia w zależności od długości prowadzenia działalności. 

Izba podsumowując 

Na  podstawie  przeprowadzonego  postępowania  dowodowego  i  dokonanych  ustaleń  w 

zakresie sporu co do wykładni postanowienia siwz w pkt VIII lit j) o treści: 

„dokumenty  (referencje)  potwierdzające  że  wykonawca  posiada  niezbędną  wiedzę  i 

doświadczenie w tym względzie: wykonali, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych 


również  wykonują  min.2  usługi  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  dniem  wszczęcia 

postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – 

w tym okresie, odpowiadające swoim rodzajem i wartościom usług stanowiących przedmiot 

zamówienia  tj.  przewóz  dzieci  i  osób,  o  wartości  nie  mniejszej  niż  150.000,00  zł.  każda  z 

podaniem  ich  wartości,  oraz  daty  i  miejsca  wykonania  oraz  załączeniem  dokumentów 

potwierdzających, że roboty te zostały wykonane należycie (referencje, listy polecające itp.)”, 

podziela  stanowisko  zamawiającego  i  uznaje  czynność  wykluczenia  odwołującego  z 

postępowania na podstawie art.24 ust.1 pkt 12 ustawy, a w konsekwencji odrzucenia oferty 

odwołującego  na  podstawie  art.89  ust.1  pkt  5  ustawy  za  nie  naruszającą  powyżej 

przywołanych przepisów, które stanowiły także podstawę wniesienia odwołania.     

Przywołane postanowienie pkt VIII lit.j) siwz w żadnej mierze nie uprawniało odwołującego do 

przedstawionej przez niego interpretacji co do r

óżnego traktowania wykonawców w zależności 

od  okresu  prowadzenia  działalności  usług  przewozu  dzieci  i  osób,  a  w  konsekwencji 

zwalniania  czy  te

ż  nie  zwalniania  z  obowiązku  wykazania  wartości  usług,  w  tym  wypadku 

150.000,00z

ł. każdej z usługi. 

Z  literalnego  brzmienia  postanowienia  siwz  wynika,  że  wykonawca  zobowiązany  jest 

przedstawić 

dokumenty 

potwierdzające 

posiadanie 

wiedzy 

doświadczenia 

wykonania/wykonywania  minimum  dwóch  usług  w  okresie  ostatnich  trzech  lat,  a  jeżeli 

prowadz

ą  działalność  krócej  niż  trzy  lata  to  za  ten  okres,  o  wartości  nie  mniejszej  niż 

150.000,00zł  każda,  podając  ich  wartość,  oraz  daty  i  miejsca  wykonania.    Odwołujący  nie 

przedstawił  żadnego  rozumowania  w  zakresie  tego  postanowienia,  z  którego  można  by 

wywieść sens, jaki on nadal brzmieniu tego postanowienia/przepisu. Przepis ten ma budowę 

jednego zdania, w którym po kolei zawarta jest regulacja o: wymogu dokumentu (referencji), z 

którego  wynika  wiedza  i  doświadczenie  w  zakresie  wykonanych  lub  wykonywanych  usług, 

minimum  dwóch  usług,  w  okresie  ostatnich  trzech  lat,  przed  wszczęciem  postępowania,  a 

jeżeli  działalność  jest  prowadzona  krócej  to  w  tym  okresie,  odpowiadające  rodzajem  i 

wartościom usług będących przedmiotem zamówienia, to jest przewóz dzieci i osób, o wartości 

co najmniej 150.000,00zł każda z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz 

z załączeniem referencji.   

Iz

ba  jak  już  wyżej  nadmieniła  jest  to  ciąg  jednego  zdania,  przedzielonego  przecinkami  po 

kolejnych jego logicznych sekwencjach. Ograniczając wywód do istoty wykładni tego zdania 

przez  odwołującego,  Izba  nie  znajduje  uzasadnienia  do  wybiórczego  ustalania  cech 

dokumentu/oświadczenia  na  wypadek  krótszego  okresu  działalności.  Z  budowy  zdania 

wynika, że co do zasady doświadczenie ma wynikać z ostatnich trzech lat czyli nie więcej niż 

trzy lata od wszczęcia postępowania np.: nie z czterech, nie z pięciu, nie z sześciu i.t.d. Z takiej 


formuły nasuwa się logiczny wniosek, wymaga się trzech lat to jest nie więcej lat licząc od daty 

wszczęcia postępowania  przez  zamawiającego. I  tutaj  przepis  robi  wyjątek  od  reguły  przez 

sformułowanie „a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –w tym okresie” i to bez 

określenia minimum ograniczenia czasowego na przykład w ten sposób -w tym okresie ale nie 

krócej niż 1 rok przed wszczęciem postepowania. W tym zakresie prawo twórca postanowił 

nie stawiać barier czasowych. I słusznie nie ograniczając możliwości dla wykonawców, których 

oświadczenia  do  wykonanych  usług  (wykaz  usług)  podlega  weryfikacji  zarówno  przez 

zamawiającego jak i konkurentów – oferentów.  

Odnosząc  się  z  kolei  do  logiki  zachowania  odwołującego  to  jak  wyjaśnić,  że  w  złożonym 

oświadczeniu  z  dnia  12.08.2020r.  do  oferty,  podał    daty  i  miejsca  wykonania  oraz  nazwy 

zamawiających  oraz  załączył  dokumenty  potwierdzające,  że  roboty  te  zostały  wykonane 

należycie (referencje, listy polecające itp.),a nie podał wartości usług. Brak logiki zachowania 

odwołującego wynika z treści końcowego brzmienia przepisu gdzie jednocześnie podaje się 

„z  podaniem  ich  wartości,  oraz  daty  i  miejsca  wykonania  oraz  załączeniem  dokumentów 

potwierdzających, że roboty te zostały wykonane należycie (referencje, listy polecające itp.)”. 

Nasuwa  się  logiczny  wniosek    z  rozumowania  odwołującego,  że  wobec  przedstawionej 

interpretacji  powinien  również  nie  podawać  dat,  miejsc  i  referencji,  czyli  nie  powinien 

przedstawić  w  ogóle  doświadczenia  zarówno  w  formie  oświadczenia,  referencji,  skoro 

działalność wykonuje dłużej niż trzy lata od wszczęcia postępowania przez zamawiającego. 

Jednak 

obowiązek  powyższy  wykonał  w  sposób  wybiórczy  to  jest  bez  wskazania  wartości 

wykonanych  usług.  Tego  wybiórczego  zachowania,  wobec  wykazania  doświadczenia 

zawodowego, odwołujący nie wyjaśnił ani zamawiającemu, kierując do niego odpowiedź z dnia 

19.08.2020r,  ograniczając  się  do  odmowy  podania  wartości  wykonanych  usług,  ani  też  nie 

wyjaśnił specyfiki takiego rozumowania w postępowaniu odwoławczym. 

Izba podkreśla, że interpretacja tego przepisu jest zgodna nie tylko z literalnym brzmieniem 

przepisu pkt VIII lit. j) siwz, ale także jest zgodna z zasadami ustawy wyrażonymi w art. 7 ust.1 

co  do  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców,  czy  też  zasady 

proporcjonalności.  Te  zasady  służą  zarówno  zamawiającemu  jak  i  wykonawcy  w  zakresie 

wykazania  doświadczenia  zawodowego.  Zamawiającemu  gwarantują,  że  przez  wykazanie 

doświadczenia  niezbędnego  do  wykonania  zamówienia  będzie  ono  realne,  bieżące  a  nie 

zdobyte  w  odleg

łym  w  czasie.  Naturalnym  zjawiskiem  jest,  że  przez  aktualne  a  nie  w 

zamierzchłym  czasie  wykonywanie  usług,  wykonawca  nabywa  i  posiada  doświadczenie 

zawodowe. 

Im  dalej  od  wszczęcia  postępowania  tym  doświadczenie  zawodowe  traci  na 

aktualności, doświadczenie ulega zatarciu, tracone są umiejętności albo traci na aktualności 

wobec postępu technicznego, technologicznego. Dlatego górny pułap np. w usługach ustala 

się dla doświadczenia zdobytego nie wcześniej niż 3 lata od wszczęcia postepowania. Gdyby 


nie  było  górnego  pułapu  czasowego  to  nieuczciwi  konkurenci,  którzy  od  szeregu  lat  nie 

prowadzą działalności mogliby powoływać się na doświadczenie po pierwsze nieprzydatne a 

po  drugie  nawet  gdyby  prowadzili  działalność  nadal  to  byliby  w  lepszej  sytuacji  od 

rozpoczynających działalność, co ograniczałoby konkurencję. Z kolei brak ograniczenia co do 

limitu  na 

„starsze  niż”  wpływa  na  dopuszczenie  wykonawców  krócej  działających  ale 

intensywniej,  efektywniej 

niż  pozostali  działający  na  przestrzeni  trzech  lat.  Przy  czym 

sprawdzanie  doświadczenia  przez  zamawiającego  oraz  konkurentów  jest  zjawiskiem 

nagminnym, ale oczekiwanym dla potwierdzenia wiarygodności wymaganego doświadczenia 

zawodowego.    

Tak więc interpretacja przepisu pkt VIII lit.j) siwz dokonana przez odwołującego nie znajduje 

potwierdzenia ani w 

wykładni literalnej, ani w wykładni logicznej, ani w wykładni celowościowej, 

przywołanego przepisu specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Natomiast Izba, 

wobec treści wezwania zamawiającego z dnia 13.08.2020r. (kalka przepisu 

pkt VIII lit j)siwz), 

przeprowadziła postępowanie wyjaśniające na posiedzeniu w celu ustalenia, 

czy wobec braku wskazania w wezwaniu na czym polega brak w 

oświadczeniu złożonym przez 

odwołującego z dnia 12.08.2020r. uprawnionym byłoby nakazanie zamawiającemu wezwania 

odwołującego w trybie art.26 ust.3 ustawy. Niemniej pomimo braku zgodności złożonych na 

posiedzeniu  wyjaśnień  odwołującego  i  zamawiającego  co  do  daty  powzięcia  wiedzy  przez 

odwołującego, czego brak w złożonym oświadczeniu do oferty o posiadanym doświadczeniu 

zawodowym, przekonanie Izby o posiadaniu 

wiedzy odwołującego co do braku wartości usług, 

zdecydowało ostatecznie pismo odwołującego z dnia 18.08.2020roku. W piśmie tym, będącym 

odpowiedzią  na  wezwanie  zamawiającego  z  dnia  13.08.2020r.  odwołujący  nie  tyle,  że  nie 

złożył  dokumentów  potwierdzających  wymagane  doświadczenie,  a  wręcz  odmówił  ich 

złożenia, posługując się argumentacją podtrzymaną w odwołaniu. Powyższe pismo przesądza 

o wiedzy 

odwołującego co do treści wezwania z dnia 13.08.2020r. pomimo braku pouczenia 

odwołującego  na  czym  polega  brak  w  złożonym  oświadczeniu  odwołującego  z  dnia 

12.08.2020r. 

Tym samym Izba uznaje za wiarygodne oświadczenie R. K. Inspektora zamówień 

publicznych i inwestycji u zamawiającego, które złożył do protokołu na posiedzeniu Izby. W 

tym  stanie  rzeczy  Izba  nie  znajduje  podstaw  do  zastosowania  art.26  ust.3  ustawy  to  jest 

wezwania  do 

uzupełnienia  błędnego  dokumentu  oświadczenia  odwołującego  z  dnia 

12.08.2020 r., 

nie zawierającego wartości usług, o uzupełnienie którego wezwał zamawiający 

w dniu 13.08.2020r., a którego odwołujący w wyznaczonym terminie 5 dni nie wykonał.   

Podsumowując odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie, nie stwierdzono w postępowaniu 

zamawiającego naruszenia przepisów ustawy przywołanych w odwołaniu.  


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie 

art. 192 ust. 9 i 10 ustawy, a także w oparciu o przepisy § 3 b oraz § 5 rozporządzenia Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. z 2018 r. poz. 972) zaliczając na poczet niniejszego postępowania odwoławczego koszt 

wpisu od odwołania uiszczony przez odwołującego w kwocie 7.500,00 złotych. Zamawiający 

nie  złożył  rachunków  w  związku  z  kosztem  udziału  w  postepowaniu  odwoławczym,  wobec 

czego nie zasądzono kosztów na jego rzecz od odwołującego.   

Przewodniczący:   ……………………..