KIO 2065/20 WYROK dnia 22 września 2020 r.

Stan prawny na dzień: 12.11.2020

Sygn. akt: KIO 2065/20 

WYROK 

z dnia 22 września 2020 r.    

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Magdalena Rams  

Protokolant:  

Mikołaj Kraska     

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

17  września  2020  r.  w  Warszawie  odwołania 

wnies

ionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  24  sierpnia  2020  r.  przez 

wykonawcę Budimex S.A., z siedzibą w Warszawie,  

w postępowaniu prowadzonym przez Polską Spółkę Gazownictwa Sp. z o.o., z siedzibą w 

Tarnowie,  

orzeka: 

Umarza  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutów  dotyczących 

następujących  postanowień wzoru  umowy:  §1  ust.  10,  §2  ust.  1 pkt  7b,  §2  ust.  1 

pkt 9, §2 ust. 2 pkt 4, §2 ust. 2 pkt 9g, §2 ust. 2 pkt 9h, §2 ust. 2 pkt 9n, §2 ust. 3 pkt 

2 wzoru umowy, §4 pkt 8, §15 ust. 3 pkt 3i, §15 ust. 4 oraz w zakresie ppkt 6.13 i 7.5 

opisu przedmiotu zamówienia stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ.  

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Budmiex S.A., z siedzibą w Warszawie i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Budmiex S.A., z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  wykonawcy  Budimex  S.A.,  z  siedzibą  w  Warszawie  na  rzecz 

zam

awiającego  Polskiej  Spółki  Gazownictwa  sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  Tarnowie 


kwotę 3 600  zł 00 gr (słownie: trzy tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą 

uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Tarnowie.  

Przewodniczący: 

………………………………. 


Sygn. akt: KIO 2065/20 

UZASADNIENIE  

W  dniu  24  sierpnia  2020  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawcy  Budimex  S.A.,  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej  „Odwołujący”)  zarzucając 

zamawiającemu  Polskiej  Spółce  Gazownictwa  sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  Tarnowie  (dalej 

Zamawiający”)  naruszenie  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

prowadzonego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  wykonanie  robót  budowlanych 

po

legających na realizacji zadania nr 2: budowa gazociągów wysokiego ciśnienia: DN 300 o 

długości  około  33,9  km  oraz  DN  100  o  długości  około  1,25  km  w  ramach  przedsięwzięcia 

inwestycyjnego pod nazwą „Budowa gazociągu relacji Mójcza - Kielce", Numer zamówienia 

PSGKI.ZZSP.901.

024.20  (dalej:  „Postępowanie")  przepisów  ustawy  Pzp  w  następujący 

sposób:  

opisanie wymogów  Załącznika nr  1:  Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia oraz 

obowiązków  Wykonawcy,  treść  tego  załącznika  stanowi  jednocześnie  Załącznik 

nr  1  do  Umo

wy  w  sposób  niepełny,  nieprecyzyjny,  niezwiązany  z  przedmiotem 

zamówienia,  zakładający  doprecyzowanie  opisu  zamówienia  na  późniejszym 

etapie  lub  w  innych  dokumentach  niż  SIWZ  wraz  z  załącznikami,  co  stanowi 

naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  - 

czym naruszono przepisy art. 7 ust. 1, art. 29 ust. i 2, art. 31 ust 1 i 4, art. 36 ust 1 

pkt 3 i 16 ustawy Pzp; 

sformułowanie  postanowień  SIWZ  w  zakresie  załącznika  nr  6  Umowa-  wzór,  w 

sposób  niejednoznaczny,  nie  wyczerpujący,  nieuwzględniający  wszystkich 

wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty  oraz 

obarczony  wadą  w  postaci  niezgodności  postanowień  umownych  z  przepisami 

prawa i zasadami współżycia społecznego - czym naruszono art. 7 ust. 1, art. 29 

ust. 1 i 2, art. 36 ust, 1 pkt 3 i 16 ustawy Pzp w zw. z art. 5

, art. 58 § 1 i 2 oraz art. 

353¹  Kodeksu  cywilnego  w  zw.  z  art.  139  ustawy  Pzp,  a  także  inne  normy  i 

zasady wskazane w uzasadnieniu odwołania; 

prowadzenie  Postępowania  w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  a  poprzez  nieprecyzyjny  i 

niejasny  opis  przedmiotu  zamówienia  i  postanowień  umowy  uniemożliwienie 

dokonania  rzetelnej  wyceny  ofert  i  złożenia  porównywalnych  między 

wykonawcami  ofert  - czym  naruszono  art.  7  ust.  1;  art.  29  ust.  1  i  2  oraz  art.  36 

ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp; 


W  związku  z  powyższymi  zarzutami  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  o 

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  SIWZ  w  sposób  wskazany  w 

uzasadnieniu  niniejszego  odwołania  oraz  przedłużenie  terminu  składania  ofert  o  czas 

niezbędny do ich przygotowania nie krótszy niż 30 dni od daty ostatecznego ustalenia treści 

SIWZ. 

W  uzasadnieniu  podniesionych  zarzutów  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  w  sposób 

nieprecyzyjny,  niejas

ny  a  przez  to  naruszający  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców  dokonał  opisu  przedmiot  zamówienia  i  istotnych  postanowień 

przyszłej  umowy  w  niniejszym  Postępowaniu.  Odwołujący  zaznacza,  że  poprzez  szereg 

niejasności  i  braku  precyzyjnego  opisu  obowiązków  i  obciążeń  po  stronie Wykonawcy,  nie 

jest  on  w  stanie  przygotować  i  precyzyjnie  wycenić  przedmiotu  swojej  oferty.  Określenie 

treści  SIWZ  wraz  z  załącznikami,  w  tym  w  szczególności  treści  umowy  w  sprawie 

zamówienia,  która  zostanie  podpisana  w  wybranym  wykonawcą  jest  jednym  z  uprawnień 

Zamawiającego  wynikających  z  art.  36  ust  1  pkt  3  i  16  ustawy  Pzp.  Odwołujący  zaznaczył 

jednak,  że  Zamawiający  nie  może  czynić  z  powyższego  uprawnienia  użytku,  który  byłby 

sprzeczny  ze  społecznego  gospodarczym  przeznaczeniem  tego  prawa  lub  z  zasadami 

ws

półżycia społecznego. W ocenie  Odwołującego takie działanie Zamawiającego nie może 

być uznane za wykonywanie prawa, ale również nie powinno korzystać z ochrony prawnej. 

W  ocenie  Odwołującego,  wskazane  w  dalszej  części  odwołania  postanowienia  OPZ  i 

przyszłej  umowy,  poza  licznymi  naruszeniami  przepisów  ustawy  Pzp,  naruszają  również 

podstawowe  zasady  prawa  cywilnego,  takie  jak  zasadę  swobody  umów  i  zasadę  równości 

stron  stosunku  cywilnoprawnego,  a  także  stanowią  nadużycie  prawa  podmiotowego. 

Dodatkowo  poprzez  brak  doprecyzowania  postanowień  przyszłego  zamówienia, 

Zamawiający  doprowadził  do  sytuacji,  w  której  wykonawcy  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia  nie  posiadają  precyzyjnych  informacji  pozwalających  im  prawidłowo  wycenić 

ofertę.  Konsekwencją  takiej  sytuacji  może  być  m.in.  uzyskanie  przez  Zamawiającego 

zamówienia na  kwotę  znacznie  wyższą (obejmującą  wiele niesprecyzowanych elementów  i 

ryzyk  wymagających  podwyższenia  ceny  oferty),  niż  ta,  za  którą  mógłby  uzyskać 

zamówienie  przygotowując  jednoznaczną  i  pozbawioną  niedomówień  dokumentację 

Postępowania. W skrajnym przypadku konsekwencją powyższych naruszeń może być nawet 

niezłożenie ofert przez wykonawców w Postępowaniu. 

Odwołujący wskazał, że Zamawiający (mimo iż jest dysponentem Postępowania o udzielenie 

zamówienia)  nie  został  przez  ustawodawcę  wyposażony  w  kompetencję  do  stosowania 


pełnej  dowolności  przy  ustalaniu  treści  dokumentacji  postępowań,  w  tym  w  szczególności 

istotnych postanowień Umowy, które to powinny  być zgodne z ustawą Pzp, ale i również z 

innymi powszechnie o

bowiązującymi przepisami prawa. Przy kształtowaniu zapisów umowy 

zamawiający  powinien  pamiętać  o  ekwiwalentności  świadczeń,  jak  też  o  niewprowadzaniu 

zapisów  naruszających  uczciwą  konkurencję.  W  przeciwnym  wypadku  narusza  jedną  z 

podstawowych zasad prawa zamówień  publicznych (tak W. Dzierżanowski,  M.  Stachowiak, 

J.  Jerzykowski,  Prawo  zamówień  publicznych,  Komentarz,  wyd  V,  lex  2020).  Odwołujący 

powołał  się  na  orzeczenie    Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  31  sierpnia  2011,  sygn.  akt 

KIO 1758/11 oraz orzeczenie z dnia 21 listopada 2019 roku KIO 2244/19. 

Odwołujący  wskazał,  że  przedstawione  poniżej  postanowienia  dokumentacji  Postępowania 

obciążają  wykonawców  rażąco  niewspółmiernymi  i  niekorzystnymi  obowiązkami,  co  jest 

bezpośrednim  wynikiem  jednostronnego  ustanawiania  przez  Zamawiającego  bardzo 

uciążliwych,  a  wręcz  niemożliwych  do  wykonania  przez  oferentów  wymagań.  W 

szczególności  Odwołujący  kwestionuje  podział  ryzyka  związanego  z  niejasnym  podziałem 

kosztów przypadających na odszkodowania lub koszty zajęcia nieruchomości osób trzecich. 

Zamawiający  przerzuca  takie  koszty  na  wykonawcę,  przy  czym  bliżej  nie  określa  do  jakiej 

wysokości  lub  jakiego  rzędu  będą  to  kwoty.  Taki  opis  wymagań  powoduje,  że  każdy 

wykonawca  wyceni  inaczej  ryzyko  ponoszenia  kosztów  wywłaszczeń  i  innych  obciążeń 

nieruchomości  osób  trzecich,  powodując,  że  oferty  złożone  w  Postępowaniu  będą 

nieporównywalne  a  Postępowanie  będzie  obarczone  nieusuwalną  wadą  powodującą 

unieważnienie  zawartej  umowy,  co  implikuje  konieczność  unieważnienia  Postępowania  na 

podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. 

W  związku  z  powyższym  Odwołujący  zakwestionował  i  żądał  zmiany  postanowień: 

Załącznika  nr  1  Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  oraz  obowiązków  Wykonawcy, 

treść  tego  załącznika  stanowi  jednocześnie  Załącznik  nr  1  do  Umowy  oraz  Załącznik  nr  6: 

Umowa - 

Wzór w następującym zakresie: 

Załącznik nr 1 OPZ i Załącznik nr 6 - Wzór umowy: 

Z  OPZ  wynika,  że  dla  części  odcinków  brakuje  odpowiednich  pozwoleń  na  budowę  oraz 

zgłoszeń w tym m.in.: 

1.3. Budowa gazociągu wysokiego ciśnienia DN 300 PN 6,3 MPa MOP 6,0 MPa na terenie 

gminy Suchedniów o długości około 0,9 km wraz z budową kabla światłowodowego.  


1.5. Budowa gazociągu wysokiego ciśnienia DN 300 PN 6,3 MPa MOP 6,0 MPa na terenie 

gminy Łączna o długości około 0,2 km wraz z budową kabla światłowodowego. 

Przebudowa  kabla  światłowodowego  o  długości  około  0,25  km  w  m.  Dąbrowa  gm. 

Masłów. 

Przebudowa  kabla  światłowodowego  o  długości  około  0,45  km  w  m.  Dąbrowa  gm. 

Masłów. 

Podczas gdy możliwość odstąpienia od umowy w § 1 ust 5 wzoru umowy dotyczy niepełnej 

listy odcinków, którym brakuje odpowiedniej decyzji. Prosimy doprecyzowanie zapisu wzoru 

umowy w następujący sposób: 

§ 1 ust 5. Realizacja zakresu określonego w punkcie 1) ust c), e), f) iw punkcie 1) ust. n) oraz 

w punkcie 2) ust. 

a), b) obejmującego budowę: 

c) 

gazociągu wysokiego ciśnienia DN 300 PN 6,3 MPa MOP 6,0 MPa na terenie gminy 

Suchedniów o długości około 0,9 km wraz z budową kabla światłowodowego 

e) 

gazociągu wysokiego ciśnienia DN 300 PN 6,3 MPa MOP 6,0 MPa na terenie gminy  

Łączna o długości około 0,2 km wraz z budową kabla światłowodowego; 

f) 

gazociągu wysokiego ciśnienia DN 300 PN 6,3 MPa MOP 6,0 MPa na terenie gminy 

Zagnańsk o długości około 3,8 km wraz z budową kabla światłowodowego; 

n) 

kabla  światłowodowego  o  długości  około  2,5  km  wzdłuż  istniejącego  gazociągu  w/c 

DN 300 na terenie gminy Zagnańsk 

a) 

kabla światłowodowego o długości około 0,25 km w m. Dąbrowa gm. Masłów; 

b) 

kabla światłowodowego o długości około 0,45 km w m. Dąbrowa gm. Masłów. 

Odwołujący  wniósł  zatem  o  doprecyzowanie  w  §  1  ust  5  umowy  poprzez  wskazanie,  że 

prawo opcji i odstąpienia od umowy będzie dotyczyło wszystkich odcinków dla jakich nie ma 

lub  obecnie  procesu

je  się  dopiero  odpowiednie  decyzje,  w  tym  pozwolenia  na  budowę. 

Wykonawca  nie  może  ponosić  negatywnych  konsekwencji  niewydania  owych  pozwoleń 

przez co wnosi także o dodatnie zastrzeżenia w § 1 ust 5 umowy po treści: 

uzależniona  jest  od  uzyskania  przez  Zamawiającego  pozwolenia  na  budowę  (gazociąg 

wysokiego ciśnienia) i zgłoszenia rozpoczęcia robót budowlanych (kabel światłowodowy) dla 

tego zakresu. 

Zdania:  „Brak  wydania  odpowiednich  pozwoleń  na  budowę  lub  prawomocnego  zgłoszenia 

rozpoczęcia  robót  w  zakładanym  przez  Zamawiającego  terminie  nie  będzie  obciążało 

wykonawcy  i  nie  będzie  rodziło  negatywnych  skutków  na  gruncie  zawartej  umowy,  w  tym 

naliczenia  kar  umownych.  Ponadto  będzie  uprawniało  wykonawcę  do  zmiany  terminów 


harmonogramu  lub  terminów  wynikających  z§  5  w  zakresie,  w  jakim  zmiana  nie  wynika  z 

okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność". 

Ponadto

,  Odwołujący  wskazał,  że  dokumentacja  postępowania  nie  zawiera  opisu  sposobu 

rozliczenia  z  Wykonawcą  w  zakresie  wszystkich  możliwych  odstąpień  Zamawiającego  od 

Umowy.  Nie  wiadomo  na  jakich  zasadach  i  w  jakim  procencie  wykonawcy  maja  wyliczać 

swoje  wynagrodzenie  w  sytuacji  gdy  dojdzie  do  odstąpienia  od  umowy  w  wybranym 

zakresie. 

Ponieważ  Odwołujący  nie  jest  gospodarzem  Postępowania  nie  proponuje 

o

dpowiednich zapisów wskazując, iż dokumentacja tym zakresie zawiera istotne braki. 

Wykonawca wobec jasno wydanych pozwoleń na budowę i ustalonego sposobu wykonania 

zamówienia żąda usunięcia także w § 1 ust 10 w brzmieniu: 

Podano  w  ust.  4  oraz  w  Załącznikach  do  umowy  długości  gazociągów  są  szacunkowe  i 

mogą  ulec  zmianie,  w  szczególności  w  przypadku  zmiany  uwarunkowań  formalno— 

prawnych,  terenowych  i/lub  środowiskowych;  Stwierdzona  na  etapie  odbiorów  różnica 

długości  wybudowanych gazociągów  nieprzekraczająca  1,5%  podanej  długości  nie  stanowi 

zmiany  u

mowy,  w  tym  w  szczególności  nie  stanowi  podstawy  do  zmiany  wynagrodzenia 

Wykonawcy,  za  wyjątkiem  przypadków  w  których  zamawiający  odstąpił  od  umowy  w 

zakresie określonym w ust 6 lub ust 7. 

 2 ust 1 pkt 7b wzoru umowy 

Zamawiający  żąda  wyceny  prac  związanych  z  wycinką  drzew  lecz  zaniechał  przekazania 

wraz z dokumentacją planu gospodarki zielenią wraz z szczegółową inwentaryzacją drzew i 

krzewów  do  wycinki  wraz  z  planami  nasadzeń.  Inwentaryzacja  drzew  i  krzewów,  jest 

elementem  obligatoryjnym  kalkulacji  kosztu  wycinki  jaki  powinien  być  uwzględniony  w 

ofercie. 

Odwołujący 

żąda 

więc 

wskazania 

owej 

inwentaryzacji 

lub 

innych 

dokumentów/zestawień/planów/projektów,  które  będą  podstawą  do  oszacowania  kosztów 

związanych z wycinką. 

Odwołujący wniósł w związku z powyższym o nadanie brzmienia pkt 7b): 

Wykonawca  uzyska  w  imieniu  i  na  rzecz  Zamawiającego  wymagane  przez  przepisy  prawa 

decyzje,  zezwolenia  itd.  dotyczące  ochrony  środowiska,  których  posiadanie  jest  niezbędne 

do  prawi

dłowego  wykonania  Umowy,  w  tym  również  dokona  stosownych  uzgodnień  z 

właściwymi  organami  w  przypadku  wszelkiej  ingerencji  w  zieleń  (drzewa,  krzewy,  trawniki 


itp.) lub kolizji na trasie sieci gazowej z drzewostanem w oparciu o przekazaną Wykonawcy 

inwentary

zację drzew i krzewów na etapie postępowania przetargowego. 

§ 2 ust 1 pkt 9 wzoru umowy 

Zamawiający  żąda  poniesienia  wszystkich  kosztów  związanych  z  realizacją  Przedmiotu 

Umowy, opłat administracyjnych i skarbowych niezastrzeżonych w sposób jednoznaczny do 

poniesienia przez Zamawiającego. 

Przy czym w dokumentacji postępowania nie jasno jest opisany podział ryzyk i kosztów, jakie 

obciążają  wykonawcę.  W  szczególności  z  zapisów  umowy  i  OPZ  nie  da  się  wywieść  czy 

koszty  odszkodowań  płaconych  właścicielom  nieruchomości  ponosi  Zamawiający  czy 

wykonawca.  Jeżeli  ten  drugi  to  wycena  poszczególnych  wykonawców  i  wycena  ryzyka 

będzie nieporównywalna a oferty będą się różniły i wykazywały horrendalnie wysokie kwoty. 

Nie jest normą w żadnym tego typu przetargu, aby koszty wykupu nieruchomości jak i sama 

procedura  wykupu  była  przeprowadzana  przez  wykonawcę  robót  budowlanych.  Stąd  też 

wykonawca wnosi o zmianę zapisu poprzez dodanie zdania: 

„poniesienia  wszystkich  kosztów  związanych  z  realizacją  Przedmiotu  Umowy,  opłat 

a

dministracyjnych  i  skarbowych  niezastrzeżonych  w  sposób  jednoznaczny  do  poniesienia 

przez  Zamawiającego.  Zamawiający  zastrzega,  że  wykonawca  nie  będzie  ponosił  kosztów 

wykupu  nieruchomości,  kosztów  ewentualnych  odszkodowań  za  zajęcie  nieruchomości  na 

potrz

eby  wykonania  robót,  w  tym  pasa  montażowego  niezbędnego  do  realizacji  robót  jak 

również kosztów z tytułu ustanowienia służebności przesyłu. 

oraz wprowadzenie odpowiednich zapisów w pozostałej części dokumentacji tak, aby wyżej 

wymienione czynniki kosztotw

órcze nie obciążały wykonawcy. 

§ 2 ust 2 pkt 4 wzoru umowy 

Zamawiający  wymaga  prowadzenia  Robót  wyłącznie  na  nieruchomościach,  co  do  których 

uzyskana  została  zgoda  właściciela,  użytkownika  wieczystego  lub  zarządcy  na  ich 

prowadzenie, zgodnie z informacją przekazaną przez Zamawiającego. 

W ocenie Odwołującego, Zamawiający zaniechał jednak dołączenia wykazu nieruchomości, 

dla  których  uzyskana  została  zgoda  a  więc  jest  brak  owej  "informacji  przekazanej  przed 


Zamawiającego".  Uniemożliwia  to  właściwe  przygotowanie  i  kalkulację  oferty.  Odwołujący 

wnosi o nadanie brzmienia powyższemu zapisowi: 

prowadzenia Robót wyłącznie na nieruchomościach, co do których uzyskana została 

zgoda  właściciela,  użytkownika  wieczystego  lub  zarządcy  na  ich  prowadzenie, 

zgodnie  z  wykaz

em  i  treścią  tych  zgód  informacją  przekazanych  przez 

Zamawiającego na etapie postępowania przetargowego,  

§ 2 ust 2 pkt 9g wzoru umowy 

Wykonawca  zobowiązany  jest  do  wykonania  rozbiórki  nawierzchni,  wykopów  z  wywozem 

ziemi, a po zakończeniu robót ziemnych doprowadzenia terenu do stanu pierwotnego w tym: 

odtworzenia  nawierzchni  utwardzonych,  nasadzeń  i  trawników  itp.,  zgodnie  z  wytycznymi 

zarządcy,  użytkownika  wieczystego  lub  właściciela  terenu.  Zamawiający  zaniechał  jednak 

przekazania  inwentaryzacji  w  zakr

esie nasadzeń stąd niemożliwa jest wycena oferty w tym 

zakresie.  Odwołujący  żąda  dołączenia  dokumentów/informacji  z  których  będą  wynikać 

wskazane w postanowieniu wytyczne i nadania postanowieniu brzmienia: 

9g)  wykonania  rozbiórki  nawierzchni,  wykopów  z  wywozem  ziemi,  a  po  zakończeniu  robót 

ziemnych  doprowadzenia  terenu  do  stanu  pierwotnego  w  tym:  odtworzenia  nawierzchni 

utwardzonych,  nasadzeń  i  trawników  itp.,  zgodnie  z  wytycznymi  zarządcy,  użytkownika 

wieczystego  lub  właściciela  terenu,  w  zakresie  zgodnym  z  treścią  zawartych  porozumień  i 

przekazanych przez Zamawiającego Wykonawcy na etapie postępowania przetargowego. 

§ 2 ust 2 pkt 9h wzoru umowy oraz pkt 6.10 OPZ- jako Załącznik nr 1 do SIWZ i Umowy 

Wykonawcy nie są znane kwoty wyliczone przez właścicieli nieruchomości lub też te, które 

mogą być wyliczone na etapie realizacji. Żaden racjonalny Wykonawca nie zobowiąże się do 

poniesienia  kosztów  niemożliwych  do  oszacowania  na  etapie  przygotowania  oferty. 

Przedmiot  zamówienia  jest  nieprecyzyjnie  opisany  wobec  czego  odwołujący  wnosi  o 

usunięcie  fragmentu  „poniesienia  opłat  w  związku  z  zajęciem  terenu  na  czas  realizacji 

Przedmiotu Umowy w wysokości wyliczonej przez właściciela,, użytkownika wieczystego lub 

zarządcę  terenu”  lub  udostępnienie  dokumentów  z  określeniem  kosztów  opłat  jakie 

Wykonawca  ma  uwzględnić  w  ofercie.  Podobnie  wykonawca  wnosi  o  usuniecie  takiego 

wymogu  w  reszcie  dokumentacji  w  tym  w  pkt  6.10  OPZ  poprzez  nadaniu  mu  wyłącznie 

brzmienia „Uzyskania pozwoleń i uiszczania wszelkich opłat za zajecie pasa ruch drogowego 

od zarządców dróg" 


§ 2 ust 2 pkt 9m wzoru umowy 

Zamawiający  nie  udostępnił  umów  i  uzgodnień  z  ww.  podmiotami.  Wykonawca  nie  ma 

możliwości  wyliczenia  kosztu  robót  czy  innych  zobowiązań  wynikających  z  umów  z 

właścicielami.  W  celu  prawidłowego  określenia  zobowiązania  w  ofercie  jak  i  jej  wyceny 

Odwołujący  żąda udostępnienia umów  lub  uzgodnień  z  właścicielami lub  innego  określenia 

zakresu  robót  [np.  określenia  rzeczowego  lub  ograniczenia  procentowego  w  stosunku  do 

całości umowy) i nadaniu pkt 9m brzmienia: 

m)  do  wykonania  uzgodnionych  z  właścicielem,  użytkownikiem  wieczystym  lub  zarządcą 

terenu,, które zostały określone w umowach, decyzjach i uzgodnieniach z w/w podmiotami, 

które  to  umowy  decyzje  i  uzgodnienia  zostały  przekazane  Wykonawcy  na  etapie 

postępowania przetargowego 

§ 2 ust 3 pkt 2 wzoru umowy 

Odwołujący  uważa  za  nadmierny  i  niekompatybilny  z  treścią  ustalonej  i  przekazanej 

specyfikacji  technicznej  robót  obowiązek  uzyskiwania  zgody  na  zakup  materiałów.  Taka 

zgoda może być wymagana w przypadku zmiany dokumentacji projektowej, w tym rozwiązań 

zamiennych lub równoważnych. Rozciąganie takiego obowiązku na materiały ustalone z góry 

jest  wyrazem  nadmiernego  formalizmu,  co  przełoży  się  na  brak  sprawności  i  efektywności 

realizowanego zamówienia. 

Odwołujący wniósł o następujące ukształtowanie zapisu: 

jeżeli  Wykonawca  zamierza  dokonać  zakupów  materiałów  równoważnych  lub 

zmienionych  w  stosunku  do  pierwotnej  Dokumentacji  będącej  postawą  udzielenia 

zamówienia to przed ich zakupem materiałów Wykonawca zobowiązany jest do wystąpienia 

na  piśmie  do  Zamawiającego  o  wyrażenie  zgody  na  zakup  tych  materiałów;  Zamawiający 

udzieli  pisemnie  pod  rygorem  nieważności  zgody  na  zakup  materiałów  w  terminie  10 

(słownie:  dziesięciu)  Dni  roboczych  od  dnia  wystąpienia  przez  Wykonawcę  o  wyrażenie 

zgody; Zamawiający nie ponosi kosztów materiałów nabytych przez Wykonawcę bez zgody 

Zamawiającego. 

§  2  wzoru  umowy  poprzez  dodanie  w  nim  ustępu  punktu  o  treści:  sporządzenia  oraz 

przekazania  Zamawiającemu  i  Wykonawcy  Nadzoru  Inwestorskiego,  w  terminie  90  dni  od 

dnia  zawarcia  Umowy  (a  w  zakresie  obiektów  typu:  zespół  zaporowo-  upustowy,  śluza 


nadawcza łub odbiorcza tłoka - w terminie 120 dni), szczegółowego raportu z Dokumentacji 

Przetargowej,  wraz  ze  wskazaniem  ewentualnych 

błędów  (braków,  sprzeczności, 

nieprawidłowości,  nieodpowiedniości  lub  innych  przeszkód,  w  tym  w  zaprojektowanych 

rozwiązaniach  materiałowych,  technicznych,  technologicznych  lub  organizacyjnych),  które 

wpłyną łub mogą niekorzystnie wpłynąć na proces realizacji Inwestycji zgodnie z Umową łub 

Harmonogramem bazowym, z uwzględnieniem analizy Terenu Budowy, z zastrzeżeniem, że 

Wykonawca nie jest zobowiązany do dokonywania badań odkrywkowych. 

§ 4 wzoru umowy poprzez dodanie pkt 8 w brzmieniu: 

posiadania 

pr

zekazania 

Wykonawcy 

umów 

porozumień 

właścicielami/użytkownikami/zarządcami  nieruchomości,  niezbędnych  na  potrzeby  realizacji 

zamówienia. 

§ 7 ust. 2 wzoru umowy 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  faktycznie  na  etapy  końcowe  związane  z  próbami  tj. 

po  w

ykonaniu  całości  inwestycji  pozostawia  30  %  wynagrodzenia  umownego.  Taki  podział 

wynika  z  §  7  ust  2  wzoru  umowy  w  związku  z  Harmonogramem  TRF  (Załącznik  nr  2  do 

umowy).  Harmonogram  przewiduje,  że  próby  ciśnieniowe,  na  które  pozostawiono  aż  10  % 

wartości wynagrodzenia mogą być przeprowadzane w tej samej dacie co odbiór techniczny 

wybudowanych gazociągów. Faktycznie jednak próby ciśnieniowe, odbiór techniczny i odbiór 

końcowy  są  czynnościami  zamykającymi  realizację  inwestycji,  przy  czym  całe  spektrum 

zadań  związanych  z  wybudowaniem  i  uruchomieniem  gazociągów  odbywa  się  na 

wcześniejszych  etapach.  Tym  samym  faktyczne  pozostawienie  30  %  wynagrodzenia 

wykonawcy  na  etapy  końcowe  jest  sprzeczne  z  art.  143  a  ust  3  ustawy  Pzp  i  narusza 

równowagę  ekonomiczną  w  sposób  rażąco  niekorzystny  dla  wykonawcy. W  takim  układzie 

płatności  wykonawca  zmuszony  jest  kredytować  inwestycję,  co  jest  sprzeczne  z  zasadami 

kontraktowania w tego typu umowach. W związku z tym Odwołujący wnosi o zmianę zapisów 

w następujący sposób: 

2. Wynagrod

zenie płatne będzie w częściach, z zastrzeżeniem że: 

90  %  wynagrodzenia  płatne  będzie  po  wykonaniu  i  podpisaniu  bez  zastrzeżeń 

protokołów  odbiorów  częściowych,  na  podstawie  prawidłowo  sporządzonych  faktur 

częściowych,  

5  %  wynagrodzenia  płatne  będzie  po  podpisaniu  bez  zastrzeżeń  protokołu  odbioru 

technicznego, na podstawie prawidłowo sporządzonej faktury, 


5  %  wynagrodzenia  płatne  będzie  po  wykonaniu  i  podpisaniu  bez  zastrzeżeń 

protokołu  odbioru  końcowego  Przedmiotu  Umowy,  na  podstawie  prawidłowo  sporządzonej 

faktury końcowej. 

oraz o zmianę w Załączniku nr 2 Wzór Harmonogramu TRF: 

poz.1.4  Próby  ciśnieniowe  wybudowanych  gazociągów  (infrastruktury  technicznej]  wraz  z 

przygotowaniem  protokołów  z  przeprowadzonych  prób. Wartość  netto  wynagrodzenia  [%]  - 

poz.1.3  Ułożenie  gazociągu  w  wykopie  wraz  z  zasypaniem  i  uporządkowaniem  terenu  - 

podwyższenie etapu realizacji o 17% czyli zmiana do 46 % wartości netto wynagrodzenia [%] 

W  ten  sposób  zmieniony  TRF  (rozliczenie  płatności)  odzwierciedla  płatności  zgodnie  z 

rzeczywistym  postępem  prac  i  nie  generuje  u  Wykonawcy  wyjątkowo  niekorzystnych 

przepływów  pieniężnych  i  konieczności  finansowania  inwestycji  w  prawie  całym  okresie 

realizacji. 

Odwołujący  wniósł  także  o  dodanie  do  §7  postanowienia  dotyczącego  wypłaty  zaliczki 

Wykonawcy  w  wysokości  10%  (rozliczanej  proporcjonalnie  z  każdej  faktury)  potrzebnej  na 

wypłatę  zaliczek  podwykonawcom-dostawcom  materiałów  w  tym  rur  koniecznych  do 

realizacji inwestycji. 

§15 ust 3 pkt 3i wzoru umowy: 

Zamawiający  wskazuje  na  możliwość  zmiany  terminu  w  przypadku  konieczności 

zaspokojenia  roszczeń  lub  oczekiwań  osób  trzecich  -  w  tym  grup  społecznych  lub 

zawodowych  nie  artykułowanych  lub  niemożliwych  do  jednoznacznego  określenia  w  chwili 

zawierania Umowy, z całokształtu umowy nie da się wieść, kto ponosi takie koszty związane 

z zaspokojeniem roszczeń lub oczekiwań osób trzecich i jaka będzie ich wysokość. Mając na 

zasadzie  cywilistyczny  rozkład  ryzyka,  ewentualne  roszczenia  osób  trzecich  nie  powinny 

obciążać  wykonawcę,  wobec  czego  Odwołujący  żąda  jednoznacznego  stwierdzenia,  że 

koszty te ponosić będzie Zamawiający poprzez nadanie brzmienia: 

konieczność  zaspokojenia  roszczeń  lub  oczekiwań  osób  trzecich  przez  Zamawiającego-  w 

tym  grup  społecznych  lub  zawodowych  nie  artykułowanych  lub  niemożliwych  do 

jednoznacznego określenia w chwili zawierania Umowy, 


§  15  ust  4  wzoru  umowy  poprzez  dodanie  pkt  d)  w  brzmieniu:  d)w  przypadku  wydłużenia 

terminu realizacji 

umowy z powodu braku koniecznych do realizacji umów czy porozumień z 

właścicielami nieruchomości, przy czym zawarcie tych umów i porozumień jest obowiązkiem 

Zamawiającego 

ppkt 6.13 OPZ - 

załącznik nr 1 do SIWZ i Umowy poprzez nadanie mu brzmienia: 

Uzyskania  zezwoleń  na  ewentualne  usunięcie  drzew  i  krzewów  wraz  z  przygotowaniem 

niezbędnych do tego celu dokumentów i opracowań włącznie z uzyskaniem zgód właścicieli 

nieruchomości  na  wycinkę  drzew  oraz  pokrycia  kosztów  związanych  z  ewentualnym 

usunięciem drzew i krzewów, zgodnie z inwentaryzacją drzew i krzewów przekazaną przez 

zamawiającego  na  etapie  postępowania  przetargowego,  z  wyłączeniem  opłat 

administracyjnych wynikających z decyzji o zezwoleniu na usunięcie drzew i krzewów (opłaty 

administracyjne pokrywa Zamawiający) jak również ewentualnych odszkodowań za wycinkę 

dla  właścicieli  nieruchomości.  Odszkodowania  te,  ujęte  będą  operatach  szacunkowych 

wyceny  szkód  wyrządzonych  w  trakcie  budowy  wykonanych  przez  uprawnionego 

rzeczoznawcę na zlecenie Zamawiającego.  

ppkt 7.5 OPZ 

Zamawiający  żąda  respektowania  zapisów  zawartych  w  umowach  pomiędzy  właścicielami 

działek  a  Zamawiającym/Inwestorem  nie  przekazując  tych  umów  ani  wytycznych  w  tym 

zakresie.  Odwołujący  wnosi  zatem  o  przestawienie  umów  z  właścicielami  lub  określenia 

zasad wejścia na tereny ich działek, których koszty mają być uwzględnione  w cenie oferty. 

Umowy  te  powinny  zostać  udostępnione  przez  Zmawiającego  na  etapie  postępowania 

przetargowego. Odwołujący wniósł zatem o ustalenia następującego brzmienia zapisu: 

Respektowania  zapisów  zawartych  w  umowach  wejścia  w  teren  zawartych  pomiędzy 

właścicielami  wszystkich  działek,  na  których  planowane  jest  prowadzenie  robót,  a 

Zamawiającym/Inwestorem i przekazanych na etapie postępowania przetargowego. 

Ponadto  z  uwagi  na  nieprecyzyjnie  opisany  przez  zamawiającego  zakres  zamówienia 

Wykonawca  wnosi  o 

doprecyzowanie  i  jednoznaczne  określenie  długości  odcinków  wraz  z 

podaniem  lokalizacji  wraz  z  stosownym  uzupełnieniem  dokumentacji  projektowej.  Do 

dokumentacji został dołączony Schemat poglądowy gazociągu Parszów - Masłów, jakkolwiek 

odcinki  gazociągu  tam  wskazane  nie  pokrywają  się  z  Szczegółowym  Opisem  Przedmiotu 

Zamówienia.  Nie  zostały  również  podane  dokładne  długości  (kilometraże)  poszczególnych 

odcinków będących w zakresie Inwestycji. 


Przykładowo w gminie Zagnańsk wg Schematu należy wykonać 6,2 km gazociągu ND 300, 

natomiast wg Szcze

gółowego Opisu Zamówienia, pkt  1 ppkt 1.6 i 1.9 do wykonania jest 3,8 

km gazociągu DN 300, 0,45 km DN 100. Dodatkowo na owym schemacie np. jest pokazany 

odcinek gazociągu przebiegający przez miasto Kielce od SRP Masłów - do SRP   

Loefflera - 

jednak brak jednoznacznej informacji czy odcinek jak również SRP Loefflera jest 

w zakresie przedmiotu zamówienia, itd. 

Dodatkowo  zgodnie  z  §  1  ust.  7  wzoru  umowy  „Zamawiający  jest  uprawniony  do 

jednostronnego  odstąpieniu  od  umowy  w  części  dotyczącej  rurociągu  potrzebnego  dla 

zabudowy  układu  zaporowo  -  upustowego wraz  z  armaturą  odcinającą w  celu przyłączenia 

PGE  Energia  Ciepła  S.A.,  Oddział  Elektrociepłownia  w  Kielcach.  Wykonawca  nie  znajduje 

dokładnego opisu zakresu tego odcinka jak również dokumentacji projektowej. 

Mając na uwadze powyższe wnoszę jak na wstępie. 

Izba ustaliła co następuje: 

Izba  rozpoznając  sprawę  uwzględniła  akta  sprawy  odwoławczej,  w  rozumieniu  §  8  ust.  1 

rozporządzenia Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia 22  marca  2018  roku  w sprawie regulaminu 

postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz.U. z 2018 r. poz. 1092). 

Izba  ustaliła,  że  w  pkt  3  SIWZ  Zamawiający  określił  przedmiot  zamówienia.  Przedmiotem 

zamówienia  jest  budowa,  dokonanie  niezbędnych  sprawdzeń  i  rozruchów  oraz  oddanie  do 

użytkowania gazociągów wysokiego ciśnienia DN 300 o długości ok. 33,9 km oraz DN 100 o 

długości  około  1,25  km  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą  stanowiące  Zadanie  nr  2 

przedsięwzięcia  inwestycyjnego  pn.  „Budowa  gazociągu  relacji  Lubienia  –  Masłów  oraz 

gazociągu relacji Mójcza - Kielce”.  

Zamówienie  jest  częścią  projektu  „Budowa  gazociągu  relacji  Lubienia  –  Masłów  oraz 

gazociągu  relacji  Mójcza  -  Kielce”  współfinansowanego  ze  środków  Unii  Europejskiej  w 

ramach  Europejskiego  Funduszu  Rozwoju  Regionalnego  na  lata  2014-2020  w  ramach 

Programu  Operacyjnego  Infrastruktura  i  Środowisko,  działanie  7.1  Rozwój  inteligentnych 

systemów  magazynowania,  przesyłu  i  dystrybucji  energii,  umowa  o  dofinansowanie  Nr 

POIS.07.01.00-00-0012/16-00 z dnia 29.03.2018 r.  

W pkt 3.4 SIWZ Zamawiający wskazał, przedmiot zamówienia obejmuje w szczególności:  


budowę  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Wąchock  o  długości  około  0,8  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego;  

budowę  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Suchedniów  o  długości  około  12,0  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego;  

budowę  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Suchedniów  o  długości  około  0,9  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego;  

budowę  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Łączna  o  długości  około  6,3  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego;  

budowę  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Łączna  o  długości  około  0,2  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego;  

budowa  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Zagnańsk  o  długości  około  3,8  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego;  

budowę  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Masłów  o  długości  około  9,9  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego;  

budowę  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  100  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Suchedniów  o  długości  około  0,8  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego;  

Zamawiający zastrzega sobie, w przypadku nie uzyskania pozwolenia na budowę możliwość 

jednostronnego  od

stąpieniu  od  umowy  w  części  określonej  w  punkcie  3.4.6)  i  w  punkcie 

3.4.13) oraz 

Zamawiający zastrzega sobie, w przypadku potrzeby przyłączenia do sieci PGE 

Energia  Ciepła  S.A.,  Oddział  Elektrociepłownia  w  Kielcach,  możliwość  jednostronnego 

odstąpienia  od  umowy  w  części  dotyczącej  rurociągu  niezbędnego  dla  zabudowy  układu 

zaporowo - 

upustowego wraz z armaturą odcinającą w celu wykonania ww. przyłączenia 

W załączniku nr 1 do SIWZ Zamawiający zawarł Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia. 

W pkt 1 Podstawowy 

zakres zamówienia Zamawiający wskazał: 


Budowa  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Wąchock  o  długości  około  0,8  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego. 

Budowa  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Suchedniów  o  długości  około  12,0  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego. 

Budowa  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Suchedniów  o  długości  około  0,9  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego.  

Budow

a  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Łączna  o  długości  około  6,3  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego.  

Budowa  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Łączna  o  długości  około  0,2  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego.  

Budowa  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Zagnańsk  o  długości  około  3,8  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego.  

Budowa  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Masłów  o  długości  około  9,9  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego.  

Budowa  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  100  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Suchedniów  o  długości  około  0,8  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego  

Bud

owa  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  100  PN  6,3  MPa  MOP  6,0  MPa  na 

terenie  gminy  Zagnańsk  o  długości  około  0,45  km  wraz  z  budową  kabla 

światłowodowego.  

Budowa  śluzy  nadawczo  –  odbiorczej  tłoka  wraz  z  budową  drogi  dojazdowej  i 

zagospodarowaniem terenu na t

erenie gminy Wąchock.  

Budowa  układu  zaporowo-  upustowego  na  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300 

PN 6,3 MPa MOP 6,0 MPa na terenie gminy Suchedniów.  

Budowa dwóch  układów  zaporowo  –  upustowych na gazociągu  wysokiego  ciśnienia 

DN 100 PN 6,3 MPa MOP 6,0 MPa 

na terenie gminy Suchedniów.  

Budowa  kabla  światłowodowego  o  długości  około  2,5  km  wzdłuż  istniejącego 

gazociągu w/c DN 300 na terenie gminy Zagnańsk.  

Przebudowa  kabla  światłowodowego  o  długości  około  0,25  km  w  m.  Dąbrowa  gm. 

Masłów.  


Przebudowa  kabla  światłowodowego  o  długości  około  0,45  km  w  m.  Dąbrowa  gm. 

Masłów.  

Budowę systemu ochrony katodowej.  

W  pkt  2  Zamawiający  zawarł  listę  ostatecznych  decyzji  o  pozwoleniu  na  budowę. 

Zamawiający  wymienił  11  decyzji.  Zamawiający  jednocześnie  wskazał,  że  stara  się  o 

uzyskanie  decyzji  o  pozwoleniu  na  budowę  dla  zakresu  określonego  w  punktach  1.3,  1.5  i 

1.6. Planowana data uzyskania pozwoleń na budowę 31.12.2020 r.  Zamawiający stara się o 

uzyskanie zgłoszenia rozpoczęcia robót budowlanych dla zakresów określonych w punktach 

Planowana data uzyskania prawomocnego zgłoszenia rozpoczęcia robót – 

31.12.2020 r.  

W  załączniku  nr  6  do  SIWZ,  Zamawiający  zawarł  wzór  umowy.  Postanowienia 

zakwestionowane przez  Odwołującego w  treści odwołania dotyczące  wzoru umowy  zostały 

przytoczone w sposób prawidłowy. W ocenie Izby nie ma potrzeby ponownego przytaczania 

ich w treści uzasadnienia wyroku.  

Izba zważyła co następuje:  

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  nie  została  spełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkuj

ących  odrzuceniem  odwołań  w  trybie  art.  189  ust.  1  Pzp,  a  Odwołujący  posiada 

interes  we  wniesieniu  odwołania  w  rozumieniu  art.  179  ust.  1  Pzp.  Izba  stwierdziła,  że  w 

odwołaniach od treści SIWZ wykonawca nie tyle wskazuje na brak bezpośredniej możliwości 

uz

yskania  zamówienia,  co  na  wadliwe  i  niekonkurencyjne  postanowienia  SIWZ,  które 

utrudniają  mu  złożenie  prawidłowej  i  zgodnej  z  przepisami  Pzp  oferty.  Uprawnienie  to 

przysługuje  każdemu  wykonawcy,  który  potencjalnie  może  ubiegać  się  o  udzielenie  tego 

zamówienia.  Na  tym  etapie  wystarczające  jest  wykazanie  jedynie  hipotetycznej  szkody 

polegającej  na  niewłaściwym  sformułowaniu treści  SIWZ, które może utrudniać wykonawcy 

dostęp  do  zamówienia.  Tym  samym  w  ocenie Izby  wystarczająca  jest  dla uznania interesu 

danego 

wykonawcy jedynie deklaracja, że jest zainteresowany uzyskaniem tego zamówienia 

i tego faktu nie ma obowiązku udowodnić. 

Izba  umorzyła  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  następujących 

postanowień wzoru umowy: §1 ust. 10, §2 ust. 1 pkt 7b, §2 ust. 1 pkt 9, §2 ust. 2 pkt 4, §2 

ust. 2 pkt 9g, §2 ust. 2 pkt 9h, §2 ust. 2 pkt 9 m, n, §2 ust. 3 pkt 2 wzoru umowy, §4 pkt 8, 

§15  ust.  3  pkt  3i,  §15  ust.  4  oraz  w  zakresie  ppkt  6.13  i  7.5  opisu  przedmiotu  zamówienia 

stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ. Podczas posiedzenie z udziałem stron, pełnomocnik 


Odwołującego złożył do protokołu oświadczenie o cofnięciu ww. zarzutów. 

W  ocenie  Izby  rozstrzyganie 

odwołania  w  części,  której  nie  dotyczy  już  spór  pomiędzy 

stronami  jest 

bezcelowe.  Jednocześnie  informacja  o  częściowym  umorzeniu  postępowania 

odwoławczego musi znaleźć odzwierciedlenie w sentencji orzeczenia, a nie w uzasadnieniu. 

W  art.  196  ust.  4  ustawy  Pzp,  określającym  w  sposób  wyczerpujący  elementy  treści 

uzasadnienia  wyroku  wydanego  przez  Izbę  nie  ma  bowiem  żadnej  wzmianki  o  możliwości 

zamieszczenia  w  uzasadnieniu  wyroku  jakiegokolwiek  rozstrzygnięcia.  Na  powyższe 

zwrócono uwagę w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 17 lutego 2016 r. III CZP 111/15. Sąd 

ten uznał za wadliwą praktykę Izby orzekania w uzasadnieniu wyroku a nie w jego sentencji 

o  części  zarzutów  i  żądań  zawartych  w  odwołaniu.  Co  do  konieczności  zamieszczenia  w 

sentencji  wyroku  informacji  o  częściowym  umorzeniu  postępowania  odwoławczego 

wyrażono  identyczne  stanowisko  w  szeregu  orzeczeń  Izby  m.in.  w  wyroku  KIO  z  26 

października 2016 r. wydanym w sprawie o sygn. akt KIO 1922/16, wyroku KIO z 16 grudnia 

2016  r.  wydanym  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2138/16,  wyroku  KIO  z  28  grudnia  2016  r. 

wydanym w sprawie o sygn. akt KIO 2357/16. 

Odwołanie co do pozostałych zarzutów zawartych w odwołaniu podlegało oddaleniu. 

Wskazać należy na wstępie, że zgodnie z art. 29 ust. 1 Pzp zamawiający jest zobowiązany 

do  opisania  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą 

dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając  wszystkie  wymagania  i 

okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Istota tego przepisu sprowadza się 

więc  do  określenia  przez  zamawiającego  swoich  wymagań  dotyczących  przedmiotu 

zamówienia  tak  szczegółowo  i  tak  dokładnie,  aby  każdy  wykonawca  był  w  stanie 

zidentyfikować  czego  zamawiający  oczekuje.  Obowiązkiem  zamawiającego  jest  podjęcie 

wszelkich  możliwych  środków  w  celu  wyeliminowania  elementu  niepewności  wykonawców 

co  do  przedmiotu  zamówienia  poprzez  maksymalnie  jednoznaczne  i  wyczerpujące 

określenie  przedmiotu  zamówienia.  Obowiązkiem  zaś  wykonawcy  jest  dokonanie  analizy 

dokumentacji  przetargowej  udostępnionej  przez  Zamawiającego.  W  przypadku  zaś 

stwierdzenia  nieprawidłowości  czy  niejasności  w  treści  udostępnianej  dokumentacji, 

wykonawca  ma  prawo  skorzystania  ze  środków  ochrony  prawnej  i  weryfikacji  przyjętych 

przez  zamawiającego  rozwiązań.  Zaznaczyć  przy  tym  należy,  że  obowiązkiem  wykonawcy 

jest  jasne  i  precyzyjne  wskazanie  czego  konkretnie  nie  zawiera  dokumentacja  przetargowa 

przekazana przez Zamawiającego i w jaki sposób owe uchybienia naruszają przepisy ustawy 

Pzp.  

W ocenie Izby, w okolicznościach analizowanej sprawy, Odwołujący takich konkretnych 

i  zindywidualizowanych  nieprawidłowości  w  zakresie  przekazanej  przez  Zamawiającego 


dokumentacji  przetargowej  nie  wykazał.  Zdaniem  Izby  ogóle  odczucie  wykonawcy  co  do 

niesprawiedliwego 

podziału ryzyka biznesowego czy też generalne stwierdzenia o błędach w 

dokumentacji  przetargowej  nie mogą stanowić  podstawy  do  uznania przez  Izbę  naruszenia 

przepisów  ustawy  Pzp.  Odnosząc  się  do  poszczególnych  zarzutów,  Izba  wskazuje,  co 

następuje:  

Zarzut dotyczący §1 ust. 5 wzoru umowy 

W ocenie Izby nie ma podstaw do uwzględnienia żądania Odwołującego. Wskazać należy na 

wstępie,  że  zgodnie  z  art.  192  ust.  7  ustawy  Pzp  Izba  nie  może  orzekać  co  do  zarzutów, 

które  nie  były  wyartykułowane  w  odwołaniu.  Oznacza  to,  że  niezależnie  od  wskazania  w 

odwołaniu  przepisu,  którego  naruszenie  jest  zarzucane  zamawiającemu,  Izba  jest 

uprawniona 

do  oceny  prawidłowości  zachowania  zamawiającego  (podjętych  czynności  lub 

zaniechania  czynności),  jedynie  przez  pryzmat  sprecyzowanych  w  odwołaniu  okoliczności 

faktycznych  i  prawnych  uzasadniających  jego  wniesienie.  Mają  one  decydujące  znaczenie 

dla  ustale

nia  granic  kognicji  Izby  przy  rozpoznaniu  sprawy,  gdyż  konstytuują  zarzut 

podlegający  rozpoznaniu.  Krajowa  Izba  Odwoławcza  wielokrotnie  wypowiadała  się  w  tym 

przedmiocie.  W  szczególności  w  wyroku  z  1  grudnia  2009  r.  (sygn.  akt KIO/UZP  1633/09) 

Izba wskazała, że zarzut odwołania stanowi wskazanie czynności lub zaniechanej czynności 

zamawiającego (arg. z art. 180 ust. 1 ustawy Pzp) oraz okoliczności faktycznych i prawnych 

uzasadniających  jego  wniesienie.  Trafność  takiego  stanowiska  została  potwierdzona  w 

orzecznictwie sądów okręgowych, w szczególności w wyroku z 25 maja 2012 r. (sygn. akt XII 

Ga  92/12

)  Sąd  Okręgowy  w  Gdańsku  wywiódł,  że  Izba  nie  może  orzekać  co  do  zarzutów, 

które  nie  były  zawarte  w  odwołaniu,  przy  czym  stawianego  przez  wykonawcę  zarzutu  nie 

należy  rozpoznawać  wyłącznie  pod  kątem  wskazanego  przepisu  prawa,  ale  również  jako 

wskazane okoliczności faktyczne, które podważają prawidłowość czynności zamawiającego i 

mają  wpływ  na  sytuację  wykonawcy.  W  konsekwencji  o  ile  dowody  na  mocy art.  190  ust. 

ustawy  Pzp 

odwołujący  może  przedstawiać  aż  do  zamknięcia  rozprawy,  o  tyle 

okoliczności, z których chce wywodzić skutki prawne musi uprzednio zawrzeć w odwołaniu, 

pod rygorem ich nieuwzględnienia przez Izbę z uwagi na art. 192 ust. 7 ustawy Pzp. Należy 

rozgraniczyć  bowiem  okoliczności  faktyczne  konstytuujące  zarzut,  czyli  określone 

twierdzenia o faktach, z których wywodzone są skutki prawne, od dowodów na ich poparcie. 

Stąd  odwołanie,  które  inicjuje  postępowanie  odwoławcze,  zawsze  musi  zawierać 

okoliczn

ości uzasadniające zarzucenie zamawiającemu naruszenia przepisów ustawy Pzp. 

W  kontekście  powyższych  rozważań  oraz  zarzutu  sformułowanego  przez  Odwołującego 

dotyczącego zapisów zawartych w §1 ust. 5 wzoru umowy, wskazać należy po pierwsze, iż 


zarzut Odwołującego oraz przywołane przez niego okoliczności faktyczne dotyczą wyłącznie 

pozwoleń,  które nie zostały  jeszcze uzyskane przez  Zamawiającego.  Zamawiający  bowiem 

w SIWZ 

– OPZ pkt 2 wskazał, że stara się o uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę dla 

zakres

u  określonego  w  punktach  1.3,  1.5  i  1.6.  Planowana  data  uzyskania  pozwoleń  na 

budowę  31.12.2020  r.    Zamawiający  stara  się  o  uzyskanie  zgłoszenia  rozpoczęcia  robót 

budowlanych  dla  zakresów  określonych  w  punktach  1.13.,  1.14.,  1.15.  Planowana  data 

uzyskania 

prawomocnego zgłoszenia rozpoczęcia robót – 31.12.2020 r.  

Zarzut Odwołującego oraz jego zakres, w ocenie Izby, odnosił się wyłącznie do brakujących 

pozwoleń,  o  których  mowa  ww.  punktach  SIWZ.  Argumentacja  Odwołującego  oraz 

przywołane przez niego okoliczności faktyczne uzasadniające słuszność zarzut nie odnoszą 

się  w  żaden  sposób  do  posiadanych  już  przez  Zamawiającego  pozwoleń  i  ich  ewentualnej 

ważności.  W  żadnym  miejscu  Odwołujący  nie  formułuje  zarzut  dotyczącego  listy  pozwoleń 

zawartych w pkt 2 OPZ.  

Ma

jąc  na  uwadze  powyższe,  wskazać  należy,  że  żądanie  zmiany  SIWZ  jest  ściśle 

skorelowane  z  treścią  zarzut.  Skoro  zatem  treść  zarzutu  Odwołującego  odnosiła  się 

wyłącznie  do  brakujących  decyzji  i  zgłoszeń,  to  nie  ma  podstaw  to  uwzględnienia  żądania 

Odwołującego  co  do  decyzji,  którymi  Zamawiający  już  dysponuje.  Podkreślić  należy,  że 

Odwołujący  w  treści  odwołania  nie  przywołał  żadnych  konkretnych  okoliczności,  z  których 

wynikałaby  rzekoma  nieaktualność  posiadanych  przez  Zamawiającego  decyzji  wskazanych 

w  SIWZ,  ni

e  wskazał,  które  konkretnie  decyzje  są  nieaktualne  i  na  jakiej  podstawie  opiera 

zasadność  swoich  twierdzeń.  Jak  Izba  wskazał  powyżej,  treść  zarzutu  musi  być 

skonkretyzowana poprzez przywołanie okoliczności faktycznych uzasadniających słuszność 

twierdzeń  wykonawcy.  Z  treści  zarzutu  postawionego  przez  Odwołującego  dotyczącego 

zapisów  §1  ust.  5  umowy  wynika,  iż  w  OPZ  dla  części  odcinków  brakuje  odpowiednich 

pozwoleń  na  budowę  oraz  zgłoszeń,  a  w  związku  z  tym  wykonawca  wnosi,  aby  zmienić 

zapisy wzoru umowy w ty

m zakresie. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, 

iż dokonana zmiany wzoru umowy. Treść zaproponowanych zmian koreluje z treścią zarzut 

postawionego  przez  Odwołującego.  Izba  w  tym  zakresie  nie  znajduje  podstaw  do 

uwzględnienia stanowiska Odwołującego dotyczącego żądania wprowadzenia w treści wzoru 

umowy  proponowanych  zapisów. W  ocenie Izby  Zamawiający  w  sposób  jasny  i  precyzyjny 

wskazał  we  wzorze umowy  wszystkie odcinki  dla których brakuje pozwoleń  na  budowę lub 

zgłoszeń  rozpoczęcia  robót  budowalnych  oraz  skutków,  w  tym  podziału  odpowiedzialności, 

za brak uzyskania takich zgód i pozwoleń. W ocenie Izby, w okolicznościach sprawy nie ma 

podstaw  do  uwzględnienia  żądania  Odwołującego  w  zakresie  zaproponowanych  zmian  w 

SIWZ.  


Zarzut  dotyczący  wprowadzenia  w  §2  wzoru  umowy  zapisów:  „sporządzenia  oraz 

przekazania  Zamawiającemu  i  Wykonawcy  Nadzoru  Inwestorskiego,  w  terminie  90  dni  od 

dnia  zawarcia  Umowy  (a  w  zakresie  obiektów  typu:  zespół  zaporowo-  upustowy,  śluza 

nadawcza łub odbiorcza tłoka - w terminie 120 dni), szczegółowego raportu z Dokumentacji 

Przetargowej,  wraz  ze  wskazaniem  ewentualnych  błędów  (braków,  sprzeczności, 

nieprawidłowości,  nieodpowiedniości  lub  innych  przeszkód,  w  tym  w  zaprojektowanych 

rozwiązaniach  materiałowych,  technicznych,  technologicznych  lub  organizacyjnych),  które 

wpłyną łub mogą niekorzystnie wpłynąć na proces realizacji Inwestycji zgodnie z Umową łub 

Harmonogramem bazowym, z uwzględnieniem analizy Terenu Budowy, z zastrzeżeniem, że 

Wykonawca nie jest zobowiązany do dokonywania badań odkrywkowych”. 

W  ocenie  Izby  zarzut  nie  potwierdził  się.  Po  pierwsze,  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie 

uzasadniał  w  treści  odwołania  konieczności  wprowadzenia  ww.  zmiany  we  wzorze  umowy, 

jak również nie wskazał w jaki sposób brak ww. klauzuli narusza przepisy ustawy Pzp. Izba 

w  tym  zakresie 

przywołuje  swoje  stanowisko  wyrażone  powyżej  dotyczące  prawidłowego 

sposobu  formułowania  zarzutów.  Zarzut  nie  może  polegać  na  zaproponowaniu  przez 

wykonawcę jakiegoś zapisu do wzoru umowy bez jakiegokolwiek odniesienia do naruszenia 

regulacji ustawy Pzp czy uzasadnienia do jego wprowadzenia

. To obowiązkiem wykonawcy 

jest  wykazanie  Izbie  jakie  przepisy  zostały  naruszone.  Takiego  naruszenia  Odwołujący  nie 

wykazał.  Na marginesie  wskazać należy,  że przewołany  przez  Odwołującego  na  rozprawie 

zapis §1 ust. 9 wzoru umowy odnosi się do dokumentacji przekazanie przez Zmawiającego 

do  czasu  zawarcia  umo

wy.  Jeśli  Odwołujący  na  etapie  udostępnienia  tej  dokumentacji  ma 

zastrzeżenia  co  do  jej  treści,  to  ustaw  Pzp  umożliwia  mu  złożenie  odwołania  co  do  treści 

dokumentacji udostępnionej przez Zamawiającego. Jednakże obowiązkiem wykonawcy jest 

wskazanie konkretnych zapisów niezgodnych z przepisami ustawy Pzp, nie zaś ogólnikowe 

stwierdzenia,  że  jakieś  proponowane  zapisy  powinny  być  wprowadzone  do  umowy  przez 

Zamawiającego, z bliżej nieokreślonych przyczyn.  

Zarzut dotyczący §7 ust. 2 wzoru umowy  

W ocenie Izby zarzut nie potwierdził się. W istocie zarzut Odwołującego sprowadzał się do 

modyfikacji  postanowień  zawartych  we  wzorze  umowy  dotyczących  przyjętego  przez 

Zamawiającego harmonogramu płatności w celu przerzucenia na Zamawiającego większego 

ryzyku  związanego  z  kredytowaniem  inwestycji.  Sam  Odwołujący  potwierdził  podczas 

rozprawy,  że  zapisy  dotyczące  harmonogramu  płatności  formalnie  naruszają  przepisów 

ustawy  Pzp,  w  tym  przywoływanego  art.  143a  ustawy  Pzp,  a  jedynie  wpływają  na  podział 

ryzyka  związanego  z  kredytowaniem  inwestycji.  W  tym  zakresie  Izba  wskazuje,  że  po 


pierwsze,  wykonawca  obliczając  koszty  realizacji  zamówienia  ma  możliwość  obliczenia  i 

uwzględnienia  w  kosztach  realizacji  zamówienia  również  kosztów  jego  kredytowania  przez 

instytucje  zewnętrzną.  Żaden przepis  ustawy  Pzp nie  nakłada na  Zamawiającego  przejęcia 

ryzyka  związanego  z  kredytowaniem  kosztów  realizacji  zamówienia.  Po  drugie,  ponownie 

Izba  podkreśla,  że  obowiązkiem  wykonawcy  było  wykazanie  zasadności  podniesionego 

zarzutu poprzez 

przywołanie i udowodnienie okoliczności faktycznych uzasadniających jego 

stanowisko. Zarzut zaś Odwołującego sprowadzał się do jednozdaniowego stwierdzenia, że 

próby  ciśnieniowe,  odbiór  techniczny  i  odbiór  końcowy  to  de  facto  ten  sam  końcowy  etap 

realizacji  inwestycji.  Jak  wskazał  jednakże  Zamawiającego,  próby  ciśnieniowe  stanowią 

istotny  element 

potwierdzający  prawidłowość  realizacji  inwestycji.  Zamawiający  ma  prawo 

określenia harmonogramu płatności w ten sposób, aby zabezpieczyć swoje interesy poprzez 

ws

trzymanie  określonej  części  wynagrodzenia  do  etapu  faktycznej  weryfikacji  poprawności 

jego 

wykonania.  Zgodzić  się  należy  z  Zamawiającym,  że  zaproponowany  podział  płatności 

mobilizuje  wykonawcę  do  prawidłowej  i  terminowej  realizacji  inwestycji.  Zdaniem  Izby, 

sposób  w  jaki  Zamawiający  ukształtował  podział  płatności  nie  narusza  przepisów  ustawy 

Pzp.  Zamawiający  10%  wynagrodzenia  przewidział  na  etap  podpisania  protokołu  odbioru 

końcowego.  Czynności  poprzedzające  ten  etap  inwestycji  łączą  się  z  określonym  ryzykiem 

nieprawidłowego  wykonania  zamówienia  przez  wykonawcę,  zaś  Zamawiający  ma  prawo 

chronić się przed takim ryzkiem poprzez zaproponowany podział płatności wynagrodzenia.  

Zarzut dotyczący braku podania konkretnych odcinków gazociągu, ich lokalizacji i błędów w 

dokumentacji projektowej 

W  ocenie  Izby  zarzut  nie  potwierdził  się.  Izba  wskazuje,  że  Odwołujący  nie  wykazał 

zasadności podniesionego zarzutu. Odwołujący twierdzi, iż opis przedmiotu zamówienia jest 

nieprecyzyjny  z  uwagi  na  brak  podania  długości  odcinków  i  ich  lokalizacji  oraz  z  uwagi  na 

błędy  w  dokumentacji  projektowej.  Izba  wskazuje  jednakże,  że  Zamawiający  w  treści 

dokumentacji  projek

towej  podał  ogólną  długość  gazociągu  jaką  wykonawca  będzie 

zobowiązany wykonać w ramach realizacji inwestycji. Zamawiający przedłożył dokumentację 

projektową  obrazującą  lokalizację  odcinków.  Odwołujący  nie  przeprowadził  żadnego 

dowodu,  nie  przedstawił  również  żadnej  szczegółowej  analizy  dlaczego  na  podstawie  ww. 

informacji przekazanych przez Zamawiającego nie może wycenić przedmiotu zamówienia i w 

jaki  sposób  doszło  do  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp.  Odwołujący  w  treści  zarzutu 

powołał się na nieścisłości dotyczące jednego ze schematów i w tym zakresie Zamawiający 

dokonał zmiany w treści SIWZ. Odwołujący nie wskazał na żadne inne konkretne braki czy 

nieprawidłowości  dokumentacji  projektowej  w  odniesieniu  do  pozostałych  odcinków 

gazociągu jakie mają być zrealizowane w ramach zamówienia. Słuszność ma w tym zakresie 


Zamawiający wskazując, iż może odnieść się i dokonywać zmian SIWZ tylko w odniesieniu 

do  konkretnych  elementów  planowanego  gazociągu  i  konkretnych  błędów  czy  też 

nieścisłości  dokumentacji  projektowej.  Ogólne  zaś  stwierdzenie  Odwołującego  o  bliżej 

nieokreślonych nieścisłościach i brakach nie może być uznane za prawidłowo sformułowany 

zarzut w stosunku do Zmawiającego.  

Odnosząc  się  do  kwestii  rurociągu  potrzebnego  dla  zabudowy  układu  zaporowo  – 

upust

owego wraz z armaturą  odcinającą w celu przyłączenia PGE Energia Ciepła S.A., to 

Izb

a uznała zarzut Odwołującego za niezasadny. Wskazać należy, że Zamawiający określił 

w SIWZ przybliżona długość gazociągu. Przewidział mechanizm regulacji wynagrodzenia w 

p

rzypadku, gdyby tak długość ulegała zmianie. Każdy z wykonawców wyceniać więc będzie 

wartość robót  w  oparciu  o  długość  gazociągu  określoną  przez  Zamawiającego  w  SIWZ. W 

ocenie Izby, Odwołujący w żaden sposób nie wykazał jakie konkretnie informacje nie zostały 

przekazane  przez  Zamawiającego,  które  uniemożliwiają  sporządzenie  wyceny  przedmiotu 

zamówienia i skutkują naruszeniem przepisów ustawy Pzp.  

Mając na uwadze powyższe, Izba orzekała jak w sentencji.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i 2 lit. a i b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (t.j.  Dz.  U. 

z 2018, poz.  972 z zm.).  

Przewo

dniczący:      ……………………………