Sygn. akt: KIO 2045/20
WYROK
z dnia 12
października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Monika Szymanowska
Protokolant:
Piotr Kur
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
7 października 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 sierpnia 2020 r. przez
wykonawcę EXPERT Sp. z o.o. w Dolicach w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Gminę Miasto Szczecin przy udziale wykonawcy ADAMIETZ Sp. z o.o.
w Strzelcach Opolskich
przystępującego do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę EXPERT Sp. z o.o.
w Dolicach i
zalicza na poczet kosztów kwotę 10 000,00 zł (dziesięć tysięcy złotych)
uiszczoną przez wykonawcę tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie.
Przewodniczący:
…………………………
U z a s a d n i e n i e
wyroku z dnia
12 października 2020 r. w sprawie o sygn. akt: 2045/20
Zamawiający – Gmina Miasto Szczecin, Pl. Armii Krajowej 1 70-456 Szczecin,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Budowa schroniska dla
zwierząt bezdomnych w Szczecinie przy ul. Południowej”, o ogłoszeniu o zamówieniu
publicznym opublikowanym w dniu 30 czerwca 2020 r. w Biuletynie Za
mówień Publicznych
pod numerem 556240-N-2020,
zwane dalej jako „postępowanie”.
Izba ustaliła, że postępowanie na roboty budowlane, o wartości poniżej kwoty
określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) zwanej dalej jako
„p.z.p.”, jest prowadzone przez zamawiającego w trybie przetargu nieograniczonego.
W dniu 21 sierpnia 2020 r.
odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego
w
postępowaniu wniósł wykonawca EXPERT Sp. z o.o., ul. Kolejowa 37, 73-115 Dolice
(dalej zwany
jako „odwołujący”). We wniesionym środku zaskarżenia odwołujący postawił
zamawiającemu zarzut naruszenia (pisownia oryginalna): art. 89 ust. 1 pkt 5 w zw. z art.
24 ust. 4 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz art. 24 ust. 1 pkt 17 p.z.p.
– poprzez niezgodne z
prawem odrzucenie oferty o
dwołującego w wyniku nieuzasadnionego i bezpodstawnego
wykluczenia o
dwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ze względu
na przyj
ęcie, że: odwołujący nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz
wykonawca w
wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające
w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
z
amawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, podczas gdy
o
dwołujący spełniał warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i
przedstawiał zamawiającemu wszelkie wymagane i niezbędne informacje, które były
prawdziwe, natomiast to z
amawiający pozyskał samodzielnie od podmiotów trzecich
informacje wprowadzające go w błąd.
Wobec powyższego odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, nakazanie
zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia jego oferty oraz nakazanie ponownej
oce
ny ofert złożonych w przetargu, z uwzględnieniem oferty odwołującego, jako
niepodlegającego wykluczeniu i którego oferta nie podlega odrzuceniu, a także obciążenie
zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu wniesionego środka zaskarżenia odwołujący przywołał warunek
udziału w przetargu z rozdziału V pkt 2 ppkt 2 lit. a2 SIWZ i wskazał, że pismem z dnia 28
lipca 2020 r.
został wezwany przez zamawiającego, jako wykonawca, którego oferta została
oceniona
najwyżej – w trybie art. 26 ust. 2 p.z.p. – do złożenia oświadczeń i dokumentów na
potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Odwołujący przedstawił zamawiającemu sporządzony zgodnie z załącznikiem nr 3 do
SIWZ wykaz robót budowlanych z 30 lipca 2020 r. W pozycji 2 wykazu wskazano robotę
budowlaną: Budowa Centrum Aktywności Lokalnej w Podjuchach w Szczecinie,
powierzchnia zagospodarowania terenu 5284 m
obejmującym: niwelacje terenu, wykonanie
dróg wewnętrznych, placów utwardzonych (np. parkingów) oraz elementów małej
architektury. Podmiot
zlecający prace TBS-Prawobrzeże, Szczecin, Winogronowa 11f.
Miejsce wykonania Szczecin, Krzemienna 10. Termin wykonywania pracy 06.08.2018-
19.06.2020. Wartość wykonanych prac brutto 9 643 860,01 zł.
Pismem z 4 sierpnia
2020 r. zamawiający – na podstawie art. 26 ust. 3 p.z.p. –
wezwał odwołującego do uzupełnienia w zakresie spełnienia spornego warunku.
Zamawiający stwierdził, że według wykazu z dnia 30 lipca 2020 r. powierzchnia 5284 m
dotyczyła całej inwestycji, czyli również powierzchni zabudowy, kiedy w SIWZ określono,
jakie elementy mają składać się na wymaganą powierzchnię 5000 m
, więc powierzchnia
pod zabudową nie stanowi elementu zagospodarowania terenu. W konsekwencji
z
amawiający wezwał do przedstawienia nowej roboty budowlanej, spełniającej stawiane
wymogi.
W odpowiedzi
na powyższe wezwanie odwołujący przedstawił nowy wykaz robót,
zgodnie z którym „w ramach zadania i jednej umowy wykonywano roboty budowlane
polegające na zagospodarowaniu terenu o powierzchni zagospodarowania terenu na działce
o powierzchni: 5959,30 m
oraz 4133 m
obejmujące: niwelacje terenu (cały zakres
powierzchni 4133 m
oraz część zakresu na działce o powierzchni 5959,30 m
, a także
wykonanie
dróg wewnętrznych, placów utwardzonych (parkingów) oraz elementów małej
architektury - na powierzchni 5066,17 m
z terenu o powierzchni: 5959,30 m
(mapy
geodezyjne z wyliczeniem powierzchni)
.” Do wykazu załączono mapy geodezyjne.
Odwołujący zauważył także, iż zamawiający wystąpił do inwestora w zakresie ww.
inwestycji, który odpowiedział pismem z dnia 13 sierpnia 2020 r.
W dniu 18 sierpnia 2020 r. zamawiający odrzucił ofertę odwołującego, podając jako
podstawę art. 89 ust. 1 pkt 5 p.z.p. i wyjaśniając, że odwołujący został wykluczony
z
podstępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 i 17 p.z.p., a oferta wykonawcy
wykluczonego, stosownie do art. 24 ust. 4 p.z.p.,
uważana jest za odrzuconą. Uzasadniając
ww. czynność zamawiający stwierdził, że opisywana powyżej robota budowlana nie mogła
świadczyć o spełnieniu warunku udziału przewidzianego w SIWZ (brak właściwej
powierzchni), a nadto stan faktyczny różni się od informacji przekazanych przez inwestora,
przy czym informacje przedstawione przez o
dwołującego mogły wprowadzać w błąd
z
amawiającego, który na ich podstawie mógł stwierdzić spełnienie przez odwołującego
warunków udziału w postępowaniu.
W ocenie odwołującego czynność zamawiającego polegająca na odrzuceniu jego
oferty jest niezgodna z prawem, ponieważ przesłanką odrzucenia oferty na tej podstawie jest
okoliczność, że oferta „została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert”. Taka
sytuacja nie ma jednak w niniejszej sprawie miejsca.
Zdaniem odwołującego przywołane
przez z
amawiającego podstawy prawne (art. 24 ust. 1 pkt 12 i 17 p.z.p.) w okolicznościach
sprawy
nie znajdują podstaw faktycznych do zastosowania. Jedynym kwestionowanym i
przywołanym w uzasadnieniu odrzucenia oferty warunkiem udziału w postępowaniu, jakiego
rzekomo o
dwołujący nie spełnia i nie spełniał, jest warunek określony w rozdziale V pkt 2
ppkt 2 lit. a2 SIWZ, a konkretnie jedna z przedstawionych przez o
dwołującego robót - robota
budowlana dotycząca wykonania inwestycji „Budowa Centrum Aktywności Lokalnej w
Podjuchach w Szczeci
nie” (dalej: „CAL”), wskazana pod poz. 2 wykazu robót.
Według odwołującego zamawiający z powierzchni zagospodarowania terenu
inwestycji CAL bezzasadnie
wyłącza powierzchnię zabudowy, ponieważ zgodnie z SIWZ do
„zagospodarowania terenu” wliczać należy m.in. „niwelowanie terenu”. Tymczasem grunt, na
którym powstał w późniejszym okresie budynek, wymagał przeprowadzenia prac
przygotowawczych, w tym niwelowania terenu. Dlatego w tym zakresie czynność
zamawiającego jest niezgodna z prawem. Ponadto zamawiający bezzasadnie, opierając się
na piśmie inwestora z 13 sierpnia 2020 r., nie uwzględnił powierzchni 4133 m
, tj.
powierzchni, na której odwołujący w ramach realizacji inwestycji CAL przeprowadził roboty
zagospodarowania terenu na działce nr 7/13, obręb 4112.
Od
wołujący dodał, że w ramach realizacji inwestycji CAL wykonał roboty budowlane
polegające na zagospodarowaniu terenu na działce o powierzchni: 5959,30 m
oraz 4133 m
obejmujące: niwelacje terenu, cały zakres powierzchni 4133 m
oraz część zakresu na
działce o powierzchni 5959,30 m
, a także wykonał drogi wewnętrzne, place utwardzone
(parkingi) oraz elementy
małej architektury - na powierzchni 5066,17 m
z terenu
o powierzchni: 5959,30 m
(mapy geodezyjne z wyliczeniem powierzchni - dokument:
„opracowanie Geonova geodeta uprawniony mgr inż. B. W. potwierdzające zakres
faktycznego zagospodarowania terenu na działkach 81/12, 81/34 i 82 /4 obr. 4121 oraz
działce 7/13 obrębu 4112”). Zgodnie z dokumentacją przetargową SIWZ dla inwestycji CAL
przewidziano
zakres robót w ten sposób, że zasadnicza inwestycja miała się odbywać na
działkach numer: 81/12, 81/34 i 82/4 obr. 4121, których powierzchnia wynosiła 5284 m
Zgodnie jednak z projektem w
ykonawczym Centrum Aktywności Lokalnej w Podjuchach -
projekt za
gospodarowania terenu i małej architektury oraz zieleni - TOM 1.1.1. pkt 3.4.
z
ieleń: „Na pozostałym terenie zielonym należy zachować istniejącą zieleń i dowiązać się z
projektowaną zielenią do istniejących trawników, uporządkować teren, a w przypadku
uszk
odzeń oraz zniszczeń spowodowanych pracami budowlanymi, dokonać odtworzenia
trawników przez wykonanie mikroniwelacji, humusowania oraz obsiania trawą.” Dlatego też
powierzchnia zagospodarowanej ostatecznie działki wyniosła aż 5959,30 m
i jest inna,
niż
planowana projektowana powierzchnia 5284 m
, a wynika to z
obowiązku dowiązania się
rzędnymi wysokościowymi do istniejącego terenu. Nie można było przecież pozostawić
terenu działek, na których wykonano obiekt Centrum Aktywności Lokalnej w Podjuchach, na
inn
ej rzędnej wysokościowej, niż działki w bezpośrednim sąsiedztwie, co potwierdza geodeta
w dokumencie opracowanie Geonova.
Dodatkowo w zakresie robót przewidziano także do wykonania roboty związane
z
zagospodarowanie terenu na działce 7/13 obrębu 4112, która to działka pozostawała
w
bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji. W SIWZ dla tego postępowania wskazano:
„zestawienie robót koniecznych do wykonania w ramach wywozu mas ziemnych na działkę
nr 7/13 obręb 4112 przy ul. Karpiej (materiał pomocniczy)”: zabezpieczenie drzew,
mechaniczne karczowanie drzew z cięciem piłą mechaniczną, mechaniczne karczowanie
pni,
wywożenie karpiny, wywożenie dłużyc, wywożenie gałęzi, roboty ziemne wykonywane
koparkami podsiębiernymi z transportem urobku samochodami, roboty ziemne - formowanie
nasypów i wykonanie koparkami z rozplantowaniem dostarczonego urobku przeznaczonego
formowania.
W konsekwencji w kosztorysie ofertowym wyszczególniono w poz. 11 - 22
roboty dotyczące właśnie zagospodarowania terenu, w tym: mechaniczne karczowanie
drzew z
cięciem piłą mechaniczną, mechaniczne karczowanie pni, wywożenie karpiny,
wywożenie dłużyc, wywożenie gałęzi, zabezpieczenie drzew, usunięcie warstwy ziemi
urodzajnej (humusu) za pomocą spycharek (chodnik z płyt betonowych, betonu czesanego,
ścieżki w parku), roboty ziemne wykonywane ładowarkami kołowymi z transportem urobku.
W piśmie z dnia 8 lutego 2018 r. zwrócono uwagę, że w ramach przedmiotowej
inwestycji o
dwołujący miał wykonać czynności zagospodarowania terenu - „miejscowe
podniesienie rzędnej terenu na wybranych fragmentach”, a masy ziemne, które mogły być
składowane na terenie działki 7/13, obręb 4112, miały spełniać wytyczne obejmujące m.in.:
„należy przygotować wskazany teren, tj. oczyścić go oraz usunąć istniejące na terenie
krzewy”, „masy gruntowe humusu oraz humusu przemieszanego z piaskiem należy
rozplantować”, „zwałowiska należy uformować”. Pismem z dnia 26 listopada 2018 r.
o
dwołujący zwrócił się o odbiór mas ziemnych na działce 7/13, obręb 4112. Odwołujący
wykonał należycie roboty objęte inwestycją CAL, w tym prace na działce 7/13, obręb 4112.
Dnia 1 lutego 2019 r. przeprowadzono wizję lokalną przy udziale przedstawicieli inwestora,
zarządcy nieruchomości oraz odwołującego. Z wizji sporządzono notatkę służbową, w której
stwierdzono,
że „po dokonaniu wizji lokalnej przedmiotowej działki oraz sposobu jej
zagospodarowania z wykorzystaniem ziemi przewiezionej przez w
ykonawcę z budowy CAL
stwierdzono” m.in.: prace przeprowadzono zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami
w tym zakresie
oraz przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, wykonawca przygotował teren
działki 7/13 tj. oczyścił go oraz usunął zbędne na terenie krzewy, grunt pochodzący z
wykopu pod budynek CAL rozplantowano na terenie działki nr 7/13 do poziomu zgodnie z
załączoną inwentaryzacją geodezyjną. W notatce odnotowano również, że „przedstawiciel
z
arządcy terenu nie wnosi uwag”. Notatkę - bez uwag i zastrzeżeń - podpisali
przedstawiciele o
dwołującego, inwestora i zarządcy.
Dowody:
dokument „zestawienie robót koniecznych do wykonania w ramach wywozu
mas ziemnych na działkę nr 7/13 obręb 4112 przy ul. Karpiej (materiał pomocniczy)”,
dokument „opracowanie Geonova geodeta uprawniony mgr inż. B. W. potwierdzające zakres
faktycznego zagospodarowania terenu na działkach 81/12, 81/34 i 82 /4 obr. 4121 oraz
działce 7/13 obrębu 4112”, dokument „kosztorys ofertowy zagospodarowanie terenu”,
kosztorys ofertowy zagospodarowanie terenu,
pismo z 8 lutego 2018 r. z załącznikiem,
pismo z 26 listopada 2018 r. z załącznikiem, notatka służbowa z 1 lutego 2019 r. z
załącznikiem. Wszystkie złożone na potwierdzenie okoliczność faktycznych spełnienia przez
odwołującego warunków udziału w postępowaniu, tj. należytego wykonania robót
spełniających wymogi określone w SIWZ, przedstawiania zamawiającemu przez
odwołującego prawdziwych informacji, a tym samym braku podstaw do wykluczenia
odwołującego oraz odrzucenia jego oferty. Zdaniem odwołującego dokumenty te
jednoznacznie potwierdzają zarówno fakt wykonania spornych robót, ich charakter
odpowiada
jący zakresowi zagospodarowania terenu wedle SIWZ, jak również fakt
należytego ich wykonania. Zasadnicze znaczenie w tym zakresie posiada notatka służbowa
z
1 lutego 2019 r., która potwierdza stanowisko odwołującego w niniejszej sprawie i czyni
odrzucenie jego oferty bezpodstawnym.
W opinii odwołującego nieuprawnione jest także zastosowanie art. 24 ust. 1 pkt
p.z.p., ponieważ przedstawił on zamawiającemu informacje zgodne ze stanem rzeczy i
nie można wnioskować jakoby mogły one wprowadzić w błąd. Przeciwnie, z załączonych do
odwołania dowodów, w szczególności z notatki służbowej z 1 lutego 2019 r., wynika, że to
inwestor - TBZ
Prawobrzeże Sp. z o.o., w piśmie z dnia 13 sierpnia 2020 r., przekazał
z
amawiającemu nieprawdziwe informacje, wprowadzające w błąd. Niezrozumiałe pozostaje,
z
jakich względów inwestor w piśmie z 13 sierpnia 2020 r. de facto zaprzecza notatce
z 1
lutego 2019 r., która została - bez uwag - podpisana przez jego przedstawicieli, jak
również przedstawicieli zarządcy terenu. Ponadto inwestor nie komunikował odwołującemu
żadnych zastrzeżeń co do wykonanych prac dotyczących działki nr 7/13, obręb 4112.
Działając w imieniu i na rzecz zamawiającego odpowiedź na odwołanie w formie
pisemnej
wniósł pełnomocnik strony wskazując, iż zamawiający uwzględnia odwołanie
w
całości.
Izba
stwierdziła spełnienie przesłanek art. 185 ust. 2 i 3 p.z.p. i dopuściła do udziału
w
postępowaniu odwoławczym wykonawcę ADAMIETZ Sp. z o.o., ul. Braci Prankel 1, 47-
100 Strzelce Opolskie (dalej zwanego jako
„przystępujący”), zgłaszającego przystąpienie po
stronie zamawiającego. Przystępujący wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia odwołania
i
przedstawił swoje stanowisko procesowe w formie pisemnej.
Krajowa Izba Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie,
po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, stanowiskiem procesowym przystępującego, konfrontując
je z zebranym w sprawie
materiałem procesowym, w tym z dokumentacją
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przedstawioną przez
z
amawiającego, w szczególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, SIWZ,
złożonymi ofertami i korespondencją prowadzoną w toku przetargu oraz po
wysłuchaniu oświadczeń i stanowisk złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy –
ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający stwierdził, że odwołanie mieści się w zakresie przedmiotowym
ustawy p.z.p.,
dotyczy materii określonej w art. 180 ust. 2 pkt 3 i 4 p.z.p. i podlega
rozpoznaniu zgodnie z art. 187 ust. 1 p.z.p. Izba stwi
erdziła dalej, że nie została wypełniona
żadna z przesłanek o których mowa w art. 189 ust. 2 p.z.p., a których stwierdzenie
skutkowałoby odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Jak
również, w ocenie składu orzekającego, odwołujący wykazał, że posiada legitymację
materialną do wniesienia środka zaskarżenia, zgodnie z przesłankami art. 179 ust. 1 p.z.p.
W oparciu o
akta sprawy odwoławczej Izba ustaliła następujące okoliczności
w
zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia – okoliczności te nie były sporne pomiędzy stronami
postępowania odwoławczego.
Zgodnie z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego:
a)
w pkt 2 rozdziału V SIWZ zamawiający określił warunki udziału w przetargu,
w tym w
ppkt 2 lit. a2 dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej w postaci
wymogu wykazania, że wykonawca wykonał „dwie roboty budowlane, z których
każda polegała na zagospodarowaniu terenu o powierzchni min.
5.000 m
obejmującym: niwelacje terenu, wykonanie dróg wewnętrznych,
placów utwardzonych (np. parkingów) oraz elementów małej architektury”;
b)
na potwierdzenie spełnienia ww. warunku zamawiający żądał wykazu robót
budowlanych z
załączeniem dowodów, określających czy roboty zostały
wykonane
należycie, w szczególności informacji o tym, czy roboty zostały
wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończone;
przy czym dowodami
są referencje, bądź inne dokumenty, wystawione przez
podmiot na rzecz którego roboty budowlane były wykonywane, a jeżeli
z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest
w
stanie uzyskać tych dokumentów – inne dokumenty (lit. c ppkt 2 pkt 5
rozdziału V SIWZ);
Oświadczenia i dokumenty złożone przez odwołującego dotyczące spornej roboty
budowy Centrum Aktywności Lokalnej w Podjuchach (dalej zwanej jako „inwestycja
CAL”):
a)
w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego z 28.07.2020 r., wystosowane na
podstawie art. 26 ust. 2 p.z.p., odwołujący złożył wykaz robót budowlanych,
gdzie w
pozycji nr 2, dotyczącej inwestycji CAL, wskazano: „powierzchnia
zagospodarowania terenu 5284 m
obejmującym: niwelacje terenu, wykonanie
dróg wewnętrznych, placów utwardzonych (np. parkingów) oraz elementów
małej architektury. Podmiot zlecający prace TBS-Prawobrzeże, Szczecin,
Winogronowa 11f. Miejsce wykonania Szczecin, Krzemienna 10. Termin
wykonywania pracy 06.08.2018-
19.06.2020. Wartość wykonanych prac brutto
643 860,01 zł”;
Odwołujący złożył także protokół odbioru końcowego przedmiotu umowy nr
26/18 z dnia 31.07.2018 r.
, sporządzony w dniu 19.06.2020 r.;
b)
wezwaniem w trybie naprawczym, z 04.08.2020 r., na podstawie art. 26 ust.
p.z.p., zamawiający wskazał, że w celu wykazania warunku w przetargu
wskazano inwestycję CAL obejmującą także powierzchnię zabudowy, zaś
„zamawiający w warunku jednoznacznie wskazał jakie elementy mają składać
się na powierzchnię co najmniej 5000 m
i były to: niwelacje terenu, wykonanie
dróg wewnętrznych, placów utwardzonych (np. parkingów) oraz elementów
małej infrastruktury”, więc powierzchnia zabudowy nie stanowi elementu
zagospodarowanie tere
nu, a ze złożonego przez odwołującego dokumentu
wynika, że zagospodarowanie terenu nie wyniosło 5000 m
W odpowiedzi na powyższe odwołujący złożył nowy wykaz, gdzie w zakresie
inwestycji CAL podano:
„w ramach zadania i jednej umowy wykonano roboty
budowla
ne polegające na zagospodarowaniu terenu o powierzchni
zagospodarowania terenu na działce o powierzchni: 5959,30 m
oraz 4133 m
obejmujące: niwelacje terenu (cały zakres powierzchni 4133 m
oraz część
zakresu na działce o powierzchni 5959,30 m
, a także wykonanie dróg
wewnętrznych, placów utwardzonych (parkingów) oraz elementów małej
architektury - na powierzchni 5066,17 m
z terenu o powierzchni: 5959,30 m
(mapy geodezyjne z wyliczeniem powierzchni)
”;
Odwołujący ponownie złożył protokół odbioru końcowego z 19.06.2020 r.
dotyczący umowy nr 26/18. Dołączono także dwie mapy geodezyjne;
Informacją z dnia 18.08.2020 r. zamawiający odrzucił ofertę odwołującego i wykluczył
tego wykonawcę z postępowania.
Stan faktyczny sprawy nie był pomiędzy stronami sporny, sporna była ocena prawna
oferty przystępującego. Postawione przez odwołującego zarzuty sprowadzały sprawę do
rozstrzygnięcia, czy zamawiający w sposób prawidłowy dokonał oceny i badania oferty
odwołującego, w wyniku której wykluczył wykonawcę z przetargu (art. 24 ust. 1 pkt
12 i 17
p.z.p.), w następstwie czego także odrzucił jego ofertę (art. 24 ust. 4 i art. 89 ust. 1
pkt 5 p.z.p.).
Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na
uwadze art. 192 ust. 2 p.z.p., który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba
– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy przedłożony przez strony, po
dokonaniu
ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji postępowania, w szczególności
w oparciu o
postanowienia ogłoszenia o zamówieniu, SIWZ, złożone oferty, korespondencję
prowadzoną w toku przetargu pomiędzy zamawiającym a odwołującym, a także inwestorem
zastępczym inwestycji CAL, zważając na okoliczności faktyczne podniesione w odwołaniu –
stwierdziła, że sformułowane przez odwołującego zarzuty nie znajdują potwierdzenia
w ustalonym stanie faktycznym i prawnym. Zatem
odwołanie nie posiada uzasadnionych
podstaw
i jako takie zostało przez Krajową Izbę Odwoławczą oddalone. Zamawiający
w
sposób prawidłowy ocenił ofertę odwołującego i wykluczył go z przetargu oraz odrzucił
jego ofertę, zaś odwołujący nie udowodnił okoliczności przeciwnej.
Z materiału procesowego wynika, że w postępowaniu odwołujący nie wykazał
wymaganych zdolności zawodowych, więc nie udowodnił spełnienia warunku z lit. a2 ppkt
pkt 2 rozdziału V SIWZ, przywołanego w lit. a pkt 1 okoliczności istotnych dla
rozstrzygnięcia, a także przedstawił informacje wprowadzające zamawiającego w błąd,
dotyczące inwestycji CAL.
Na pierwsze wezwanie zamawiającego odwołujący wraz z wykazem robót przedłożył
protokół odbioru, z którego wynika znacząco mniejsza powierzchnia zagospodarowania
terenu (3930,13 m
, niż ta wskazana przez wykonawcę w wykazie (5284 m
). Zsumowanie
wartości ze str. 3 protokołu wskazuje o ponad 1000 m
mniejszą powierzchnię
zagospodarowania terenu budowy CAL.
Zamawiający, wezwaniem z 4 sierpnia 2020 r., wystosowanym w trybie naprawczym,
wskazał, że przedstawiona przez wykonawcę robota z poz. 2 o powierzchni 5284 m
jest
powierzchnią całej inwestycji, obejmującą powierzchnię zabudowy. Następnie przytoczono
warunek udziału w przetargu i skonstatowano, że powierzchnia zabudowy nie stanowi
elementu za
gospodarowania terenu, zatem wzywa się wykonawcę do przedstawienia nowej
pracy,
polegającej na zagospodarowaniu terenu obejmującym: niwelacje terenu, wykonanie
dróg wewnętrznych, placów utwardzonych (np. parkingów) oraz elementów małej
architektury.
Warto
nadmienić, że odwołujący nie zaskarżył wezwania zamawiającego we
właściwym zawitym terminie – pięciu dni od dnia powzięcia informacji o czynności
zamawiającego. W żaden sposób nie polemizowano ze stanowiskiem, że teren pod
zabudową budynku CAL nie mieści się w wymaganiach zamawiającego, a wezwanie do
uzupełnienia na podstawie art. 26 ust. 3 p.z.p. jest bezpodstawne. Takiego zarzutu także nie
postawiono w rozpoznawanym
odwołaniu, w którym skupiono się na pracach na działce 7/13
obr. 4112
(działka przy ul. Karpiej w Szczecinie), a o czym szerzej w dalszej części
uzasadnienia orzeczenia
. Ponadto, taka argumentacja, dotycząca sporu co do rozumienia
przedmiotowego
warunku, byłaby na obecnym etapie spóźniona i jedynie ukierunkowana na
poprawę sytuacji procesowej odwołującego. Nie zaskarżono wezwania w trybie
uzupełniającym, nie wskazywano na niejasne sformułowanie warunku, czy jakiekolwiek
wątpliwości co do możliwości zaliczenia terenu powierzchni zabudowy, odwołujący nie
zakwestionował wezwania i zdecydował się na podanie w wykazie nowych informacji,
których charakter jest istotą rozpoznawanego sporu.
W odpowiedzi na wezwanie w trybie naprawczym
odwołujący przedłożył zmieniony
wykaz, ale nie przedłożono nowego dokumentu pochodzącego od podmiotu, na rzecz
którego roboty zostały wykonane, a dodatkowo odwołujący złożył dwie mapki geodezyjne
(które nie są dokumentami wskazanymi w § 2 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z
dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2020 r., poz. 1282), dalej
zwanego jako „rozporządzenie ws. dokumentów”, jak również odwołujący w toku przetargu
nie zgłaszał, że z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze nie jest w stanie
uzy
skać dokumentów od podmiotu dla którego wykonał prace).
W drugim wykazie odwołujący odszedł od wskazania „powierzchni zagospodarowania
5284 m
” w zakresie inwestycji CAL, a wskazał teren działki tej inwestycji (5959,30 m
łącząc go z terenem działki 4133 m
(roboty na działce przy ul. Karpiej w Szczecinie) –
zabieg ten sprawiał wrażenie połączenia prac na działce 7/13 obr. 4112 z pracami
zagospodarowania terenu w ramach umowy dotyczącej budowy CAL. Odwołujący także nie
przedstawił żadnego dokumentu dotyczącego zakresu prac na działce 4133 m
, w przetargu
złożono ponownie protokół odbioru inwestycji CAL, sprawiając wrażenie jakoby to była
jedność.
Nadal
więc zamawiający dysponował rozbieżnym wykazem i protokołem odbioru,
wobec czego
zwrócono się do inwestora zastępczego inwestycji CAL, Towarzystwa
Budownictwa Społecznego „Prawobrzeże” Sp. z o.o. w Szczecinie (dalej zwanego jako
„TBS”) o wyjaśnienie tej kwestii (vide str. 2 informacji z 18.08.2020 r.). Pismem z dnia 13
sierpnia 2020 r. TBS
poinformował, że sam teren inwestycji to 5284 m
, wskazano
powierzchnię zabudowy, powierzchnię wyłączoną z zamówienia oraz dodano, że łączna
powierzchnia terenu inwestycji objętego umową na roboty budowlane z odwołującym (bez
powierzchni za
budowy), po aneksie, wyniosła 3950,14 m
Dodatkowo inwestor zastępczy
zaznaczył, że działka 7/13 z obr. 4112, teren przy ul. Karpiej w Szczecinie, to – zgodnie z
załącznikiem nr 4 umowy dotyczącej inwestycji CAL – teren, gdzie przewidziano możliwość
wywozu nadmiaru gruntu uzyskanego w wyni
ku robót ziemnych na terenie budowy CAL.
Odwołujący skorzystał z możliwości składowania i przewiózł nadmiar ziemi na rzeczoną
działkę, wykonał rozplanowanie bez uprzednich uzgodnień z zarządcą terenu i niezgodnie z
zapisami i wytycznymi SIWZ.
W wyniku odpowiedzi TBS, zawiadomieniem z dnia 18 sierpnia 2020 r.,
zamawiający
odrzucił ofertę odwołującego i wykluczył go z przetargu.
Należy zauważyć, że w toku badania i oceny ofert odwołujący nie przedstawił
żadnego dokumentu spełniającego wymagania § 2 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia ws.
dokumentów, czyli pochodzącego od inwestora budowy CAL w zakresie działki 7/13 obr.
4112 (przy ul. Karpiej w Szczecinie). J
edyny złożony dokument, czyli protokół odbioru z 19
czerwca 2020 r.,
nie dotyczy tej działki, zatem nie potwierdza doświadczenia wskazanego w
wykazie robót. Ponadto inwestor w piśmie z dnia 13 sierpnia 2020 r. jednoznacznie wskazał,
że wykonane przez wykonawcę roboty na tej działce to składowanie nadmiaru ziemi. Nie jest
to
więc czynność zagospodarowania terenu, o której mowa w warunku udziału w przetargu,
bowiem zgodnie z brzmieniem SIWZ (vide
lit. a pkt 1 okoliczności istotnych dla
rozstrzygnięcia) przez wymagane zagospodarowanie terenu na kanwie SIWZ rozumie się
zamknięty katalog czynności, tj. wykonanie: niwelacji terenu, dróg wewnętrznych, placów
utwardzonych (np.
parkingów) oraz elementów małej architektury. Nie jest to dowolne,
wykładane potocznie zagospodarowanie działki, a konkretne czynności, jednoznacznie
wyliczo
ne przez jednostkę zamawiającą w dokumentacji postępowania.
Okoliczność, że składowanie gruntu na działce 7/13 obr. 4112 nie stanowi
zagospodarowania terenu w ramach inwestycji CAL, rozumianego tak jak
czynności
wskazane
w warunku udziału w postępowaniu, potwierdza brzmienie umowy z dnia 31 lipca
2018 r. nr 26/18
, zawartej pomiędzy odwołującym a zamawiającym, w imieniu którego działał
TBS. Umowa ta dotyczy budowy CAL.
Zgodnie z pkt 12 str. 3 i pkt 33 str. 16 załącznika nr
4 rzeczonej umowy
wykonawca miał obowiązek wywozu nadmiaru gruntu uzyskanego
w
wyniku robót ziemnych. Zamawiający wskazał na możliwość wywozu mas ziemnych na
teren działki 7/13 obr. 4112, gdzie wykonawca winien opracować plan wykonania
i
zabezpieczenia robót zimnych, a następnie przywrócić teren do stanu pierwotnego
i
przekazać zarządcy za protokołem zdawczo-odbiorczym. I takie prace zostały wykonane na
działce 7/13 obr. 4112, co wynika z notatki służbowej z 1 lutego 2019 r., z wizji lokalnej stanu
terenu ww. działki po przewiezieniu przez wykonawcę nadmiaru ziemi z budowy CAL
i zago
spodarowaniu jej na terenie działki. Wykonawca przygotował teren działki, oczyścił go
i
usunął zbędne krzewy oraz rozplantował grunt, co wykonano zgodnie z przepisami
i
normami, przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, bez uwag przedstawiciela zarządcy.
Fakt
składowania gruntu na przedmiotowej działce został także potwierdzony przez TBS w
piśmie z 21 sierpnia 2020 r., jednakże żaden dokument, który zamawiający uzyskał od
inwestora zastępczego, ani te przedstawione przez odwołującego, nie potwierdzają, że
wykon
ano tam prace zawierające się w brzmieniu warunku udziału w przetargu.
Wykonane na działce przy ul. Karpiej w Szczecinie składowanie mas ziemnych nie są
to prace wchodzące w przedmiot zamówienia inwestycji CAL określony w § 1 umowy, gdzie
w
szczególności w ust. 2 pkt 9 tego paragrafu, opisano czynności dotyczące
zagospodarowanie terenu tej inwestycji, tj. m.in. wykonanie dojazdów, miejsc parkingowych,
itd., czyli te czynności, które mieszczą się w brzmieniu omawianego warunku postępowania.
Jednakże to nie takie prace zostały wykonane na działce 7/13 obr. 4112, co potwierdza
notatka z 1 lutego 2020 r.
, a co spójnie wynika z braku takich prac w dokumentach
dotyczących budowy CAL, czyli z protokołu odbioru z 19 czerwca 2020 r., decyzji
przedstawionej przez inwe
stora zastępczego nr 33/CP/2017 o ustaleniu lokalizacji inwestycji
celu publicznego polegającej na budowie CAL z 3 listopada 2017 r. i decyzji z 16 czerwca
2020 r. w przedmiocie pozwolenia na użytkowanie CAL, złożonej przez odwołującego.
Protokół odbioru i obie decyzje w przedmiocie inwestycji CAL nie dotyczą działki 7/13 obr.
. Odwołujący nie wykazał także, aby doszło do zmiany umowy, zmian powyższych
decyzji, czy że uzyskano zamienne pozwolenie na budowę, nowy plan zagospodarowania
czy jakichkolwiek o
koliczności, które pozwoliłyby uznać jego stanowisko o włączeniu robót
na działce przy ul. Kruczej w Szczecinie w zagospodarowanie terenu inwestycji CAL za
uzasadnione. Wprost przeciwnie, złożony protokół odbioru i umowa jednoznacznie wskazują,
że nie ma żadnych podstaw do stwierdzenia, iż w ramach robót ziemnych na działce 7/13
obr. 4112 wykonano zagospodarowanie terenu,
o którym mowa w warunku udziału w
p
ostępowaniu.
Odwołujący zapytany na rozprawie o rozbieżność w klasyfikacji prac wskazał, że być
może wynika to z obawy przed zapłatą za prace dodatkowe, co w ocenie Izby nie jest
wiarygodne, skoro nie udowodniono, że do takich prac doszło. Odwołujący stwierdza
w
wykazie robót, że wykonał niwelację terenu 4133 m
(działka 7/13 obr. 4112) nie
udowadniając tej okoliczności, a czemu przeczą dokumenty od inwestora zastępczego, czyli
pochodzące od podmiotu, na rzecz którego wykonano prace (§ 2 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia
ws. dokumentów), które opisano powyżej.
Odwołujący na rozprawie przedłożył protokoły konieczności, dotyczące prac
dodatkowych w ramach umowy nr
26/18, tym niemniej żaden z nich nie obejmuje spornych
robót na przedmiotowej działce, są więc one nieprzydatne dla rozstrzygnięcia, pomijając już
ze dwa z pięciu protokołów są niepodpisane, są to niezatwierdzone projekty dokumentów,
nie
posiadające żadnej mocy dowodowej. Natomiast złożony wraz z odwołaniem kosztorys
ofertowy
zagospodarowania terenu jest dokumentem wtórnym wobec treści umowy nr 26/18.
Mapy,
zdjęcia oraz zestawienie robót i pismo z 8 lutego 2020 r. dotyczące wytycznych przy
składowaniu mas ziemnych, także nie wykazują, że doszło do wykonania prac wyliczonych
w
warunku udziału w przetargu. Zdaje się, że umknęło uwadze odwołującego, iż istotnym
jest wykazanie faktycznych prac, które zrealizowano, istotnych dla sporu, zawierających się
w
warunku postępowania, w tym wykonaniu niwelacji działki, a nie jakichkolwiek robót, czy
planowanych prac (pismo z 8 lutego 2020 r.).
Konkludując, Izba stwierdziła, że nie wykazano, aby odwołujący wykonał
zagospod
arowanie terenu obejmujące prace wskazane w warunku zdolności technicznej
i zawodowej, z lit. a2 ppkt 2
pkt 2 rozdziału V SIWZ, na terenie 4133 m
(działka przy ul.
Karpiej w Szczecinie), tak jak oświadczył w wykazie robót, zaś oświadczenie inwestora
zastępczego o składowaniu przez odwołującego ziemi na przedmiotowym terenie
koresponduje ze spójnym materiałem dowodowym. Jak również TBS nie potwierdził jakoby
w ramach tej inwestycji dokonano zagospodarowania terenu powierzchni 5066,17 m
, zaś
odwołujący nie zdecydował się na podjęcie próby udowodnienia tej okoliczności. Zatem
zamawiający, działając na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 p.z.p., prawidłowo wykluczył
odwołującego z przetargu z powodu niewykazania posiadania odpowiedniej zdolności
podmiotowej, co po
woduje także odrzucenie oferty zgodnie z art. 24 ust. 4 p.z.p. Można
nadmienić, że jednostka zamawiająca niepotrzebnie powołała się także na art. 89 ust. 1 pkt 5
p.z.p.
, dotyczący trybów etapowych, a takim nie jest przetarg nieograniczony, co jednak w
żaden sposób nie wpływa na prawidłowość decyzji zamawiającego.
Ustalony stan rzeczy
poddaje się również kwalifikacji przez pryzmat art. 24 ust. 1 pkt
17 p.z.p.,
zgodnie z którym z postępowania wyklucza się wykonawcę, który w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Więc dla zastosowania omawianej normy muszą
zaistnieć łącznie następujące przesłanki: 1) przedstawienie przez wykonawcę informacji
niezgodnej z
rzeczywistością, wprowadzającej zamawiającego w błąd, 2) przedstawienie
informacji jest wynikiem lekkomyślności lub niedbalstwa, 3) informacja ma lub może mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu.
W
prowadzenie zamawiającego w błąd polegało na przedstawieniu przez wykonawcę
nieprawdziwych informacji
w zakresie spełnienia warunku udziału w przetargu, czyli
zaistnienia sprzeczności pomiędzy treścią wykazu robót budowlanych, a rzeczywistością.
Przedstawione
przez odwołującego informacje nie zostały potwierdzone przez podmiot, na
rzecz którego prace zostały wykonane, a także materiał dowodowy wprost wykazał, że nie
były to prace, których wykonanie oświadczono w wykazie. Zamawiający prawidłowo przyjął,
że do przedstawienia nieprawdziwych informacji doszło w warunkach winy nieumyślnej, z
powodu daleko niedbałego działania odwołującego, którego czynności należy oceniać przez
pryzmat podwyższonego miernika staranności, ponieważ jak wynika ze złożonej oferty
wykonawca od co najmniej kilku lat zawodowo działa na rynku budowlanym, w tym w ramach
zamówień publicznych. Odwołujący nie zabezpieczył spełnienia spornego warunku udziału
w
postępowaniu i lekkomyślnie potwierdził okoliczność nierzeczywistą w złożonym wykazie
robót. Informacja ta mogła mieć istotny wpływ na decyzje zamawiającego w przetargu,
bowiem dotyczy zdolności wykonania zamówienia, a więc wprost stanowi o sklasyfikowaniu
odwołującego jako wykonawcy posiadającego wymaganą w przetargu zdolność podmiotową,
a przy tym odwołujący zaoferował najkorzystniejszą ofertę w kryteriach oceny ofert. Gdyby
odwołujący nie wprowadził zamawiającego w błąd miał realne szanse na wygranie
postępowania. W konsekwencji powyższego skład orzekający stwierdził, iż zamawiający
prawidłowo wykluczył odwołującego z postępowania, z powodu ziszczenia się przesłanek
art. 24 ust. 1 pkt 17 p.z.p.
Jedynie na marginesie należy zauważyć, że odwołujący na rozprawie formułował
dodatkowe,
nieujęte w odwołaniu zarzuty naruszenia przez zamawiającego § 2 ust.
6 i
§ 10 ust. 2 rozporządzenia ws. dokumentów, że to zamawiający – jako inwestor inwestycji
CAL, gdzie TBS działał jako inwestor zastępczy – powinien być w posiadaniu dokumentów
z
§ 2 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia dotyczących budowy CAL. Po pierwsze, zarzuty
formułowane ponad odwołanie są zarzutami spóźnionymi. Po drugie, zamawiający zwrócił
się do TBS w tym zakresie, w wyniku czego otrzymał informację z 13 sierpnia 2020 r. (a
później z 21 sierpnia 2020 r.), z której wynika, że TBS nie potwierdza posiadania przez
odwołującego wymaganego w przetargu doświadczenia. Skoro zatem pozyskane przez
zamawiającego dokumenty i oświadczenia spowodowały eliminację odwołującego z
postępowania – co wynika wprost ze str. 2 informacji o wykluczeniu odwołującego i
odrzuceniu jego oferty z przetargu, trudno byłoby uznać stanowisko o zaniechaniu w tym
zakresie za uzasadnione.
Zgodnie z treścią art. 192 ust. 2 p.z.p. Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia. Brak potwierdzenia zarzutów wskazanych
w
odwołaniu powoduje, iż w przedmiotowym stanie faktycznym nie została wypełniona
hipoteza normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 p.z.p.
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 p.z.p., tj. stosownie do wyniku postępowania, obciążając odwołującego, jako
stronę przegrywającą, kosztami postępowania odwoławczego, na które złożył się uiszczony
przez
wykonawcę wpis.
Przewodniczący:
…………………………