Sygn. akt: KIO 2029/20
POSTANOWIENIE
z dnia
1 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Monika Szymanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez udziału stron i uczestników postępowania odwoławczego
w dniu
1 października 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 20 sierpnia 2020 r. przez wykonawcę Remondis Sp. z o.o. w
Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Bytom przy udziale
wykonawcy
Przedsiębiorstwo Techniki Sanitarnej ALBA Sp. z o.o. w Chorzowie i wykonawcy
PZOM S. Sp. z o.o. Sp. K. w Konopiskach
przystępujących do postępowania odwoławczego
po stronie
odwołującego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść wzajemnie między stronami koszty postępowania odwoławczego i nakazać
Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot na rzecz wykonawcy Remondis Sp. z o.o.
w Warszawie
kwoty 15 000,00 zł (piętnaście tysięcy złotych) uiszczonej przez
wykonawcę tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 19
8a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący:
…………………………
U z a s a d n i e n i e
postanowienia z dnia
1 października 2020 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 2029/20
Zamawiający Gmina Bytom, reprezentowana przez Prezydenta Miasta Bytomia,
ul. Parkowa 2, 41-902 Bytom,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn.:
„Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
zamieszkałych na terenie miasta Bytom”, o ogłoszeniu o zamówieniu publicznym
opublikowanym w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 10 sierpnia 2020 r. pod
numerem 2020/S 153-375201,
dalej zwane jako „postępowanie”.
Skład orzekający ustalił, że postępowanie na usługę, o wartości powyżej kwoty
określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia
r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) zwanej dalej jako
„p.z.p.”, jest prowadzone przez zamawiającego w trybie przetargu nieograniczonego.
W dniu
20 sierpnia 2020 r. odwołanie wobec treści dokumentacji przetargu wniósł
wykonawca Remondis Sp. z o.o., ul. Zawodzie 18, 02-981 Warszawa (dalej zwany jako
„odwołujący”). W odwołaniu postawiono zamawiającemu następującego zarzuty naruszenia
(pisownia oryginalna):
art. 22 ust. 1a Pzp w zw. z art. 22ust. 1b pk
t 3 Pzp, poprzez określenie warunku
udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznych i zawodowych w
zakresie narzędzi lub urządzeń technicznych w sposób nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia i nie pozwalający na dokonanie oceny zdolności wykonawcy
do należytego wykonania zamówienia w zakresie, w jakim dla pojazdów
wymienionych w
Rozdziale V, pkt 4 ppkt 2 lit. a) i b) SIWZ wymaga pojazdów o
określonej ładowności zamiast o Dopuszczalnej Masy Całkowitej (DCM);
art. 91 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 3 Pzp w zw. z art. 91 ust. 2d Pzp w zw. z art. 91 ust. 3 Pzp
w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez opisanie kryteriów oceny ofert w zakresie kryterium
przeniesienie na Zamawiającego własności wszystkich pojemników (X3) oraz
kryterium -
jakość pojemników (X4) (rozdział XIII pkt 1 i pkt 1 SIWZ) w sposób:
a)
nie odnoszący się do przedmiotu zamówienia, w szczególności do jego jakości,
lecz w sposób odnoszący się do właściwości wykonawcy, tj. jego wiarygodności
technicznej oraz ekonomicznej, a także w sposób utrudniający uczciwą
konkurencję i równe traktowanie wykonawców w zakresie w jakim Zamawiający
zamierza przyznać punkty za zaoferowanie przeniesienia własności wszystkich
pojemników na rzecz Zamawiającego;
b)
nieprecyzyjny i niezrozumiały w zakresie w jakim w ramach kryterium oceny
ofert jakość pojemników (X4) ocenie podlegać będą pojemniki przeznaczone do
zbierania bioodpadów posiadające wewnętrzną kratę odciekową oraz otwory
wentylacyjne, w tym za pojemniki 1100 l, które nie są dostępne na rynku;
art. 353
oraz art. 487
§2 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 7, art. 14 ust.1 Pzp, art.
ust. 1 Pzp oraz art. 139 ust. 1 Pzp, poprzez sporządzenie opisu przedmiotu
zamówienia oraz załącznika nr 5 do SIWZ Istotne Postanowienia Umowy (IPU) w
sposób naruszający zasady współżycia społecznego oraz zaburzający wzajemność
świadczeń, w zakresie w jakim cenę oferty należy obliczyć poprzez ustalenie ceny
jednostkowej brutto za jedną tonę (1 Mg) odpadów dla danej frakcji i przemnożenie
jej przez wskazaną przez Zamawiającego szacunkową ilość poszczególnych frakcji
odpadów (rozdział XII pkt 2 SIWZ), a na etapie realizacji przedmiotu umowy
wykonawcy będzie przysługiwało wynagrodzenie w wysokości równej wartości usług
liczonych jako iloczyn ceny jednostkowej brutto za 1 Mg (tonę) odpadów
komunalny
ch oraz ilości tych odpadów odebranych w danym miesiącu bezpośrednio
od właścicieli nieruchomości (§17 ust. 2 IPU);
art. 29 ust. 3a Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez określenie wymagania
zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę
osób, które będą wykonywać czynności związane z obsługą pojazdów do odbierania
odpadów komunalnych (kierowca i ładowacz) oraz osoby uczestniczące w procesie
zagospodarowania odpadów (rozdział III pkt 4 SIWZ) w sposób nadmierny
i nieproporcjonalny;
art. 29 ust. 1 i ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez dokonanie opisu
przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz
nieuwzgledniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty oraz oszacowanie kosztów realizacji przedmiotu zamówienia, a
także w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, w zakresie w jakim Zamawiający
w:
a)
pkt 3.6 w Tabeli nr 2 zawartej w Opisu Przedmiotu Za
mówienia załącznik nr 1
do SIWZ/
załącznik nr 1 do umowy (dalej: „OPZ”) wskazuje, że wykonawca jest
zobowiązany do odbioru odpadów komunalnych wskazanych w tabeli nr 2,
wśród których wymieniono odpad o kodzie 17 05 08 Tłuczeń torowy (kruszywo)
inny niż wymieniony w 17 05 07, a zatem odpad który nie jest odpadem
komunalnym;
b)
pkt 7.8 OPZ dopuszcza gromadzenie odpadów komunalnych w pojemnikach
lub workach będących własnością właściciela nieruchomości, nie precyzując
przy tym jakie obowiązki będą ciążyły na wykonawcy w odniesieniu do
pojemników będących własnością właścicieli nieruchomości, w tym m.in. nie
precyzując czy wykonawca będzie zobowiązany oklejać naklejkami te
pojemniki, jakiego rodzaju mogą to być pojemniki czy wykonawca będzie mógł
odmówić odbioru odpadów ze względu na stan techniczny pojemnika i
wstrzymać się z odbiorem do momentu jego naprawy, kto będzie ponosił
odpowiedzialność za uszkodzenie pojemnika oraz czy pojemniki te będą
spełniały wymagania Polskich Norm;
c)
pkt 7.26 i 7.29 OPZ posługuje się w odniesieniu do określenia cech pojemników
sformułowaniami niejednoznacznymi (takimi jak: estetyczne, solidne), które
mogą być dowolnie interpretowane na etapie realizacji zamówienia;
d)
pkt 8.5 lit. c) OPZ wskazuje, że wykonawca zobowiązany jest do dysponowania
nym kontenerem o minimalnej pojemności 30m2 typu garaż, z wanną na
odcieki, podczas gdy takie pojemniki nie są produkowane, a tym samym nie są
dostępne na rynku;
e)
pkt 14.1 OPZ oraz w §10 ust. 1 IPU (który stanowi powtórzenie pkt 14.1 OPZ)
Zamawiający określił roczne poziomy ograniczenia masy odpadów
komunalnych oraz re
cyklingu i przygotowania do ponownego użycia poprzez
wskazanie ich procentowych wartości.
art. 353
oraz art. 487 §2 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 7, art. 14 ust.1 Pzp, art.
29 ust. 1 Pzp oraz art. 139 ust. 1 Pzp,
poprzez sporządzenie IPU w sposób
narusza
jący zasady współżycia społecznego oraz zaburzający wzajemność
świadczeń, w zakresie w jakim w:
a)
§18 ust. 1 pkt 3 IPU przewidział możliwość zmiany postanowień umowy
w zakresie zmiany wynagrodzenia brutto, o kt
órym mowa w §17 ust. 1 i ust.
3 umowy
w
przypadk
u istotnego wzrostu lub obniżenia cen za
zagospodarowanie odpadów komunalnych, tj. o minimum 20% w stosunku do
cen obowiązujących w chwili zawarcia umowy, bez jednoczesnego
doprecyzowania warunków wprowadzenia przedmiotowej zmiany;
b)
§25 ust. 1 pkt 15, 23, 23, 25, 29 i 35 IPU Zamawiający przewidział rażąco
wygórowane kary umowne ustalone na poziomie nieadekwatnym w stosunku
do naruszenia za które zostały one przewidziane oraz do zakresu przedmiotu
zamówienia;
c)
§25 ust. 1 IPU Zamawiający wprowadził jedynie iluzoryczne ograniczenie kar
umownych jakie mogą zostać nałożone na wykonawcę, ograniczenie to zostało
wprowadzone z zastrzeżeniem §25 ust. 2 IPU, w którym Zamawiający
przewidział, że w przypadkach nieuregulowanych umową stosuje się kary
przewidziane w art. 9x
ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach, na zasadach określonych w ustawie, a
ponadto przewidziane przez Zamawiającego ograniczenie poziomu kar
umownych jakich może dochodzić jest nadmierne i rażąco wygórowane;
d)
§25 ust 2 IPU Zamawiający przewidział, że w przypadkach nieuregulowanych
umową stosuje się kary przewidziane w art. 9x ust. 1 ustawy z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, na zasadach określonych
w ustawie.
Wobec powyższego odwołujący żądał dokonania modyfikacji treści dokumentacji
przetargu w sposób wskazany w odwołaniu.
Izba stwierdziła spełnienie przesłanek art. 185 ust. 2 i 3 p.z.p. i dopuściła do udziału
w
postępowaniu odwoławczym, zgłaszających przystąpienie po stronie odwołującego:
wykonawcę Przedsiębiorstwo Techniki Sanitarnej ALBA Sp. z o.o., ul. Bytkowska 15, 41-503
Chorzów i wykonawcę PZOM S. Sp. z o.o. Sp. K., ul. Przemysłowa 7, 42-274 Konopiska.
W dniu
4 września 2020 r. wpłynęło do Izby stanowisko procesowe zamawiającego,
w
którym częściowo uwzględniono odwołanie, zaś stanowiskiem procesowym z dnia
października 2020 r. odwołujący wycofał pozostałe, nieuwzględnione zarzuty i wniósł
o
umorzenie postępowania odwoławczego. Oba stanowiska procesowe zostały złożone
przez osoby właściwe umocowane do działania w imieniu stron.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 186 ust. 3a p.z.p. „W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności
stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów.
W
takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
w
zakresie uwzględnionych zarzutów.”
Przenosząc powyższe unormowanie na grunt postępowania zainicjowanego
odwołaniem należy uznać, że zamawiający w stanowisku z dnia 4 września 2020 r. w sposób
skuteczny częściowo uwzględnił zarzuty odwołania, zaś odwołujący w dniu 1 października
2020 r.
złożył skuteczne oświadczenie o wycofaniu pozostałych, nieuwzględnionych przez
zamawiającego zarzutów. Do postępowania odwoławczego nie zgłoszono przystąpień po
stronie zamawiającego.
Zatem w wywiedzionym stanie faktycznym i prawnym Izba stwierdziła spełnienie
przesłanek opisanych w art. 186 ust. 3a p.z.p. i zobligowana była postępowanie umorzyć,
w
związku z czym orzeczono jak w sentencji.
Roz
strzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art.
186 ust. 6 pkt 1 p.z.p., który stanowi, iż w okolicznościach art. 186 ust. 3a p.z.p. koszty
postępowania znosi się wzajemnie, zaś zwrotu kwoty uiszczonej z tytułu wpisu dokonano
zgo
dnie z § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:
…………………………