Sygn. akt: KIO 1956/20
POSTANOWIENIE
z dnia
23 września 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron i uczestników postępowania
w Warszawie w dniu
23 września 2020 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 14 sierpnia 2020 r. przez wykonawcę K. L. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą F.H.U. „HORYZONT” K. L. w Gorlicach w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Najświętszej
Maryi Panny z
siedzibą w Częstochowie
przy udziale wykonawcy
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe PIOMAR
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Michałowicach zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy K. L.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą F.H.U.
„HORYZONT” K. L. w Gorlicach kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy
pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Częstochowie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 1956/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Najświętszej Maryi Panny
z
siedzibą w Częstochowie prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
„Zakup sprzętu komputerowego dla Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im.
Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie” – część I – zakup komputerów wraz
z
oprogramowaniem dla Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. Najświętszej Maryi
Panny w Częstochowie – 200 szt. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 29 czerwca 2020 r. pod numerem
2020/S
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na
podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019
r., poz. 1843 ze zm.
, dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia przekracza
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 14 sierpnia 2020 r. wykonawca K. L.
prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą F.H.U. „HORYZONT” K. L. w Gorlicach (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności odrzucenia jego oferty jako
niezgod
nej z SIWZ w części I zamówienia oraz zaniechania wyboru jego oferty jako
najkorzystniejszej
i wybór oferty wykonawcy P.P.H.U. „PIOMAR” Sp. z o.o. (dalej jako
„PIOMAR”). Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez jego błędne
zastosowanie i odrzucenie oferty Odwołującego jako niezgodnej z SIWZ, podczas gdy
oferta ta spełniała wszystkie wymogi SIWZ;
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez ich błędne zastosowanie i wybór
jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy PIOMAR, podczas gdy jako najkorzystniejsza
powinna zostać wybrana oferta Odwołującego;
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez ich błędne zastosowanie
i
zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej według kryteriów
oceny ofert w przedmiotowym postępowaniu.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej w części I zamówienia i nakazanie Zamawiającemu powtórzenia
badania i oceny ofert
, a w konsekwencji nakazanie Zamawiającemu dokonania wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Izba
dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze Uczestnika
postępowania wykonawcę Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe PIOMAR
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Michałowicach, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, wobec spełnienia
przesłanek z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba postanowiła nie dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcy
NTT Technology Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zakręcie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego,
uznając, że nie zostały wypełnione przesłanki określone w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z tym przepisem (zdanie pierwsze) w
ykonawca może zgłosić przystąpienie do
postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania,
wskazując stronę, do której przystępuje i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
strony, do której przystępuje. Z przepisu tego wynika, że przystąpić do postępowania
odwoławczego może tylko wykonawca. Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy Pzp, przez
wykonawcę należy rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego,
złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Jak wynika z treści
tego przepisu, sta
tus wykonawcy wiąże się z czynnym uczestnictwem w kolejnych etapach
postępowania o udzielenie zamówienia, czy też z realizacją samego zamówienia. Rozróżnić
zatem należy w szczególności etap postępowania mający miejsce przed upływem terminu
składania ofert, kiedy to status wykonawcy posiadać może w zasadzie każdy podmiot, który
jest zainteresowany uzyskaniem zamówienia, od etapu następującego po upływie terminu
składania ofert, kiedy status wykonawcy przysługuje już tylko podmiotom, które złożyły ofertę
w po
stępowaniu. Status wykonawcy traci także podmiot, który został przez zamawiającego
z
postępowania wykluczony lub którego oferta została odrzucona, a czynności te stały się
ostateczne.
Taka sytuacja miała miejsce w przypadku wykonawcy NTT Technology Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością. Jak wynika z akt sprawy, Zamawiający w dniu 4 sierpnia
2020 r.
odrzucił ofertę ww. wykonawcy w części I zamówienia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt
2 ustawy Pzp
. Zgłaszający przystąpienie nie skorzystał z przysługującego mu prawa do
wniesienia odwołania na czynność odrzucenia jego oferty w ustawowym terminie, pomimo
posiadania takiej możliwości, wobec czego decyzja Zamawiającego stała się niewzruszalna.
Tym samym podmiot ten pozbawił się statusu wykonawcy w przedmiotowym postępowaniu
o
udzielenie zamówienia na obecnym jego etapie, co przekłada się także na nieskuteczność
zgłoszonego przystąpienia do postępowania odwoławczego, którego przedmiotem jest
kwestionowanie czynności odrzucenia oferty jego konkurenta (podobnie wypowiedziała się
Izba m.in. w wyrokach z dnia 31 sierpnia 2015 r., sygn. akt KIO 1792/15 oraz z dnia 14
lutego 2017 r., sygn. akt KIO 261/17).
Jedynie uzupełniająco Izba wskazuje, iż wykonawca
NTT Technology
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie wykazał także w czym
upatruje interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystąpił, tj.
Odwołującego. Uwzględnienie odwołania powodowałoby bowiem, że doszłoby do
unieważnienia czynności odrzucenia oferty jego konkurenta, która zostałaby poddana ocenie
przez Zamawiającego, co powodowałoby zmniejszenie szans wykonawcy NTT na uzyskanie
zamówienia.
W dniu
22 września 2020 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Odwołującego, w którym oświadczył, iż cofa odwołanie oraz wnosi o zwrot 90% wpisu
uiszczonego od odwołania.
Uwzględniając powyższe Izba uznała, że zasadne jest umorzenie postępowania
odwoławczego na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp, z uwagi na złożenie przez
Odwołującego oświadczenia o cofnięciu odwołania. Zgodnie z treścią tego przepisu
Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba
umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy,
odwołującemu zwraca się 90% wpisu. Wycofanie odwołania w całości powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania. Złożenie oświadczenia o cofnięciu odwołania stanowi uprawnienie Odwołującego,
które znosi wszelkie skutki prawne związane z wniesieniem odwołania. W tym stanie rzeczy
Izba na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając
w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 187 ust. 8
ust
awy Pzp zdanie drugie oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (t.j. D
z. U. z 2018 r. poz. 972). Mając na względzie fakt, iż cofnięcie odwołania
miało miejsce przed otwarciem rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego
zwrotu 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ……………………………….………