POSTANOWIENIE
z dnia 17 sierpnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpozna
niu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego 17 sierpnia 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajow
ej Izby Odwoławczej 10 sierpnia 2020 r.
przez
wykonawcę: Pegaz90 sp. z o.o. z siedzibą w Mogilnie
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Poprawa stanu gospodarki
wodno-
ściekowej na terenie Gminy i Miasta Witkowo, poprzez budowę kanalizacji sanitarnej
w miejscowościach: Dębina, Mielżyn i Ruchocinek
prowadzonym
przez zamawiającego: Gmina i Miasto Witkowo
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 9000 zł 00 gr (słownie: dziewięć tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Koninie.
U z a s a d n i e n i e
Gmina i Miasto Witkowo {dalej
: „Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.)
{dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane pn. Poprawa stanu gospodarki
wodno-
ściekowej na terenie Gminy i Miasta Witkowo, poprzez budowę kanalizacji sanitarnej
w miejscowościach: Dębina, Mielżyn i Ruchocinek. Ogłoszenie o tym zamówieniu 3 czerwca
r. zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 547050-N-2020.
Wartość przedmiotowego zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
10 sierpnia 2020 r.
Pegaz90 sp. z o.o. z siedzibą w Mogilnie {dalej: „Odwołujący”}
wniósł w formie elektronicznej odwołanie od unieważnienia postępowania przez
Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 92 ust. 1 pkt 7 oraz 93 ust. 3 pkt 2
– przez przedstawienie lakonicznej,
nieprecyzyjnej, niejasnej i pozbawionej uzasadnienia prawnego i faktycznego informacji
o unieważnieniu postępowania, w której dodatkowo wskazana podstawa prawna nie
znajduje zastosowania do okoliczności faktycznych przytoczonych jako podstawa
unieważnienia postępowania.
2. Art. 93 ust. 1 pkt 7
– przez bezzasadne unieważnienie postępowania, mimo braku ku
temu jakichkolwiek przesłanek; - ewentualnie
3. Art. 87 ust. 1
– przez brak wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie
t
reści jego oferty.
Ponadto w uzasadnieniu spr
ecyzowano powyższe zarzuty przez podanie okoliczności
faktycznych i prawnych, które według Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania.
1. U
nieważnienia czynności unieważnienia postępowania w części 3.
2. D
okonania ponownego badania i oceny ofert w ramach części 3. postępowania.
10 sierpnia 2020 r.
wpłynęło do Izby pismo Odwołującego zawierające oświadczenie
o w
ycofaniu powyższego odwołania.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z
przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego, względnie
uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów i cofnięcia pozostałych zarzutów przez
odwołującego) powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego
rozpoznania zarzutów odwołania.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Od
wołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tej sprawie
odwoławczej.
Z tych względów – działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. 2018 r.
poz. 972)
, nakazując zwrot Odwołującemu 90% procent uiszczonego wpisu.