KIO 1914/20 WYROK 18 września 2020 r.

Stan prawny na dzień: 03.11.2020

Sygn. akt: KIO 1914/20 

WYROK 

z 18 

września 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:   Ernest Klauziński 

Protokolant:             

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie 

18  września  2020  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  

do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  10  sierpnia  2020  r.  przez  wykonawcę  Smart  Plac  

Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Rybniku  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego: 

Zarząd Dróg, Inwestycji i Remontów Powiatu Rybnickiego z siedzibą w Rybniku 

orzeka: 

1.  Oddala 

odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  Odwołującego  -  Smart  Plac  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w  Rybniku  i 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł  

00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego - Smart 

Plac Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z 

29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  

(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

jego doręczenia 

przy

sługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  

do Sądu Okręgowego w Rybniku. 
 

…..............................………………………..…………… 


Sygn. akt KIO 1914/20 

U z a s a d n i e n i e 

Zarząd  Dróg,  Inwestycji  i  Remontów  Powiatu  Rybnickiego  z  siedzibą  w  Rybniku  (dalej 

Zamawiający)  prowadzi  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  29  stycznia  2004  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  1843  ze  zm.,  dalej:  Pzp)  postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pod  nazwą: 

„Odnowa i wykonanie oznakowania poziomego w ciągu dróg wojewódzkich utrzymywanych 

przez 

ZDIR 

Powiatu 

Rybnickiego

”,  numer:  ZP-SDMB/10DW/20,  zwane  dalej 

Postępowaniem.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  

10 czerwca 2020 r. pod numerem 549405-N-2020

. Wartość zamówienia nie przekracza kwot 

określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.  

10  sierpnia  2020  r.  wykonawca  Smart  Plac  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Rybniku  (Dalej: 

Odwołujący),  wniósł  odwołanie,  w  którym  zaskarżył  niezgodne  z  przepisami  czynności  

i zaniechania 

Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp: 

1.  art.  91  ust.  1  Pzp  przez  jego 

błędne  zastosowanie,  a  w  konsekwencji  wybór  jako 

najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  K.  K. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą 

por firmą MAL-COM K. K. z siedzibą w Smolcu (dalej: MAL-COM) mimo, że oferta ta 

winna zosta

ć odrzucona; 

2.  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp przez  ich  niezastosowanie,  a  w konsekwencji  nieodrzucenie 

oferty  wykonawcy  MAL-COM 

mimo,  że  cena  zawarta  w  ofercie  była  ceną  rażąco 

niską; 

3.  art.  90  ust.  1  oraz  art.  7  ust.  1  Pzp  przez  jego  niezastosowanie,  a  w  konsekwencji 

niewezwanie  wykonawcy  MAL-COM 

do  złożenie  wyjaśnień  istotnych  części 

składowych  ceny  ofertowej,  mimo,  że  wykonawca,  którego  oferta  została  wybrana 

pierwotnie  wskazał  wyższe  ceny,  niż  wykonawca  MAL-COM,  a  Zamawiający 

uwzględnił  wcześniejsze  odwołanie  Odwołującego  (dotyczące  wyboru  oferty  tego 

pierwszego  wykonawcy)

,  a  co  za tym  idzie przyznał,  że ceny  pierwotnie  wybranego 

wykonawcy były rażąco niskie; 

4.  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp  w  zw.  z  art.  15  ust.  1  pkt  1  oraz  art.  3  ust.  1  ustawy  

z  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (Dz.  U.  z  2019  r.  

poz. 1010 z 

późn. zm.) przez jego niezastosowanie, a w konsekwencji nieodrzucenie 

oferty  wykonawcy  MAL-COM 

mimo,  że  złożenie  oferty  przez  tego  wykonawcę 


stanowi

ło  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

2.  odrzucenia oferty wykonawcy MAL-COM, 

z  ostrożności  procesowej  —  wezwania  wykonawcy  MAL-COM  do  wyjaśnienia ceny, 

względnie istotnych treści składnych ceny, 

4.  przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert, 

5.  dokonanie 

ponownego 

wyboru 

oferty 

najkorzystniejszej 

spośród 

ofert 

niepodlegających odrzuceniu. 

Odwołujący wniósł ponadto o:  

przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentacji  postępowania  (w  szczególności  treści 

SIWZ,  oferty  wykonawcy  MAL-COM 

oraz  wszelkich  dokumentów  i  oświadczeń 

składanych  przez  wykonawcę  MAL-COM,  jak  również  korespondencji  prowadzonej  

z  tym  wykonawcą  przez  Zamawiającego  (wezwań  i  innych  oświadczeń)  pism, 

dokumentów  i  oświadczeń  znajdujących  się  w  aktach  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, szczególności wskazanych w treści odwołania, 

obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania. 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.: 

W  postępowaniu  złożono  siedem  ofert.  Zamawiający  w  trakcie  badania  ofert  powziął 

wątpliwości, co do cen zaoferowanych przez dwóch wykonawców (w tym wykonawcy B. K. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  KOL  K.  B.  w  Szczerbicach,  dalej  jako: 

K

OL) i wystosował do nich wezwania do wyjaśnień w trybie aft. 90 ust. 1 Pzp. W odpowiedzi 

na  wezwanie  Zamawiającego  jeden  z  wykonawców  nie  złożył  wyjaśnień,  co  spowodowało 

odrzucenie jego oferty. 

7  lipca  2020  roku  Zamawiający  dokonał  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy 

KOL. 

13  lipca  2020  roku  Odwołujący  wniósł  odwołanie  w  postępowaniu,  zarzucając 

Zamawiającemu  niezgodny  z  przepisami  Pzp  wybór  oferty  wykonawcy  KOL,  tj.  oferty 

zawierającej  rażąco  niską  cenę.  Odwołujący  zawarł  w  odwołaniu  wniosek  o  nakazanie 

Zamawiającemu przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert. 

21  lipca  2020  roku  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  uwzględnił 

Odwołanie.  Z  treści  odpowiedzi  na  odwołanie  wynikało,  że  „Zamawiający  uwzględnił  

w całości zarzuty podniesione w odwołaniu”. 


22  lipca  2020  roku  Odwołujący  poinformował  Zamawiającego  o  wątpliwościach 

odnoszących się do ceny ofertowej kolejnego wykonawcy, tj. MAL-COM, której istotne części 

składowe  przedstawiały  się na  jeszcze niższym poziomie,  niż  analogiczne  części  składowe 

zawarte w ofercie wykonawcy KOL. 

4  sierpnia  2020  roku  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty 

wykonawcy MAL-COM. 

Odwołujący  zwrócił  się  do  Zamawiającego  z  wnioskiem  o  udostępnienie  załączników  

do  protokołu,  to  jest  wezwania  wykonawcy  MAL-COM  do  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny 

(lub  jej  istotnych 

części  składowych)  oraz  udzielonych  przez  wykonawcę  MAL-COM 

wyjaśnień, na co Zamawiający pismem z 7 sierpnia 2020 roku, odpowiedział że nie zwracał 

się  do  wykonawcy  MAL-COM  o  wyjaśnienie  ceny  oferty,  argumentując,  że  „zgodnie  

z  obowiązującymi  przepisami  cena  oferty  nie  wymaga  wyjaśnienia,  gdyż  cena  całkowita 

oferty  nie  przekracza  30%  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  

od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania ani też średniej arytmetycznej 

cen wszystkich złożonych ofert”. 

Zgodnie  z  art.  186  ust.  2  Pzp 

—  w  przypadku  uwzględnienia  w  całości  odwołania  przez 

Zamawiającego, 

Zamawiający 

„wykonuje, 

powtarza 

lub 

unieważnia 

czynności  

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie  z  żądaniem  w  odwołaniu”. W  odwołaniu  

z  13  lipca  2020  roku,  Odwołujący  wniósł  o  przeprowadzenie  ponownego  badania  i  oceny 

ofert.  Uwzględniając  odwołanie,  Zamawiający  zobowiązany  był  więc  do  wszechstronnego 

ponownego 

zbadania ofert oraz ponownej oceny ofert. W wyniku tego badania Zamawiający 

powinien powziąć odnośnie oferty MAL-COM takie same wątpliwości, jakie uznał za zasadne 

odnośnie  oferty  KOL  (skoro  uwzględnił  poprzednie  odwołania  w  całości,  a  istotne  części 

składowe ceny zaoferowane przez wykonawcę MAL-COM były jeszcze niższe niż w ofercie 

KOL).  Tym  samym  oferta  wykonawcy  MAL-COM 

winna  zostać  z  postępowania  odrzucona 

jako  zawiera

jąca  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  (art.  89  ust.  1  

pkt  4  Pzp)

.  Ponadto,  jej  złożenie  w  ocenie  Odwołującego  stanowiło  czyn  nieuczciwej 

konkurencji, ze względu na zastosowanie w niej tzw. „cen drapieżnych”. 

Z  ostrożności  Odwołujący  wskazał,  że  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez 

wykonawcę  MAL-COM  był  przedwczesny,  ponieważ  Zamawiający  winien  wyjaśnić  kwestię 

ceny  (istotnych 

części  składowych  ceny)  zaoferowanej  przez  wykonawcę  MAL-COM,  

ze  względu  na  fakt,  iż  Zamawiający  powinien  powziąć  wątpliwości  co  do  możliwości 

wykonania  zamówienia  przez  ten  podmiot  (skoro  uwzględnił  zarzuty  Odwołującego 

odnoszące  się  do  tych  samych  części  składowych  ceny  zaoferowanych  przez  wykonawcę 

KOL  oraz  mając  na  uwadze,  że  wykonawca  MAL-COM  te  same  pozycje  wycenił  jeszcze 

niżej niż wykonawca KOL). 


Zamawiający  powziął  wątpliwości  odnośnie  cen  zaoferowanych  przez  wykonawcę  KOL, 

czemu dał wyraz z piśmie z 26 czerwca 2020 roku (stanowiącym wezwanie wykonawcy KOL 

do  wyjaśnień  ceny  oferty),  w  którym  Zamawiający  zwrócił  wykonawcy  uwagę,  iż  okres 

gwarancyjny  dotyczący  oznakowania  poziomego  cienkowarstwowego  wynosi  24  miesiące. 

Wobec  powyższego  wykonawca  winien  liczyć  się  z  koniecznością  wykonania  oznakowania 

po  raz  drugi  w  okresie  24  miesięcy  licząc  od  dnia  odbioru  robót.  Okres  gwarancyjny  jest  

na  tyle  długi,  iż  istnieje  wysokie  prawdopodobieństwo,  że  oznakowanie  poziome  stanie  się 

nieczytelne i 

będzie musiało być odnowione nawet w stu procentach. 

Odwołujący  w  odwołaniu  z  13  lipca  2020  roku  zwrócił  Zamawiającemu  uwagę  na  fakt,  

że  wykonawca  KOL  nie  przewidział  konieczności  dwukrotnego  malowania,  a  w  przypadku 

jeśli  konieczność  taką  przewidział  —  cena  zaoferowana  przez  wykonawcę  KOL  była 

nieadekwatna i nierealna (na co odwołujący wskazał dołączając kalkulacje własne, w których 

precyzyjnie  wyliczył  najniższe  możliwe  ceny  za  malowanie).  Zamawiający  uwzględnił 

zarzuty, 

tym  samym  uznając,  że  ceny  za  malowanie,  zaoferowane  przez  wykonawcę  KOL 

były nieadekwatne, rażąco zaniżone i oferta ta podlegała odrzuceniu. 

W tym stanie rzeczy w ocenie 

Odwołującego niezrozumiałym było, że Zamawiający nie miał 

żadnych obiekcji odnośnie wyboru kolejnej oferty tj. oferty wykonawcy MAL-COM, w których 

ceny  za  te  same  elementy 

były  jeszcze  niższe  niż  w  ofercie  wykonawcy  KOL.  Skoro 

Zamawiający  uwzględniając  odwołanie  z  dnia  13  lipca  2020  roku  wyraził  aprobatę  

dla  zast

rzeżeń  Odwołującego  i  uznał,  że  KOL  stosując  ceny  wyższe  niż  wykonawca  

MAL-COM 

zawarł  w  swojej  ofercie  cenę  rażąco  niską,  to  niezrozumiałe  i  całkowicie 

sprzeczne  z  przepisami  Pzp 

było  uznanie  przez  Zamawiającego,  że  ceny  zaoferowane  

w ofercie MAL-COM 

nie są rażąco niskie i nie budzą wątpliwości. 

Odwołujący w załączeniu do odwołania przedstawił kalkulację własną, z której wynikały ceny 

minimalne  (przy 

zastosowaniu  wszystkich  możliwych  obniżeń)  z  tytułu  realizacji  usługi  

w  zakresie  odnowy  oznakowania  poziomego  (pozycje  kosztorysowe  1-4).  Kalkulacje 

wykonane  zostały  na  podstawie  danych  pozyskanych  z  KNR,  nawet  przy  założeniu  15% 

pomniejszenia 

jednostek 

roboczogodziny 

(np. 

wyniku 

optymalizacji 

procesu 

wykonawczego). 

Stawki  przyjęte  w  kalkulacji  własnej  wynikały  z  cen  minimalnych 

SEKOCENBUD  (robocizna,  koszty  pośrednie,  zysk),  a  ceny  materiałów  —  z  doświadczeń 

własnych Odwołującego, który jako podmiot nabywający dużo większe ilości materiałów niż 

wykonawca KOL uzyskuje ceny na poziomie 5,60 zł/kg farby. Odwołujący wyjaśnił przy tym, 

że podmioty nieosiągające takich rabatów pozyskują farbę w cenie około 6,00 — 6,20 zł/kg 

far

by i są to ceny minimalne. 

Z  kalkulacji  własnych  Odwołującego  wynikało,  że  jednokrotne  malowanie  kształtuje  cenę  

na  poziomie  6,37  zł  —  6,83  zł.  Konieczność  dwukrotnego  malowania,  przy  minimalizacji 


kosztów  to  konieczność  ustalenia  ceny  na  poziomie  dwukrotnie  wyższym  (odpowiednio: 

12,74  zł  —  13,56  zł).  Ceny  te  odbiegają  zasadniczo  od  cen  zaoferowanych  przez 

wykonawcę  MAL-COM  i  wynikających  z  tabeli  cen  jednostkowych  przedstawionej  wraz  

z ofertą tego wykonawcy. 

Dodatkowo  Zamawiający  nie  wziął  pod  uwagę  faktu,  że  siedziba  wykonawcy  MAL-COM 

znajduje się  o  około  200 kilometrów  od  siedziby  Zamawiającego  (dla  porównania:  siedziba 

Odwołującego znajduje się w tej samej miejscowości co siedziba Zamawiającego, a siedziba 

wykonawcy  KOL  znajduje  się  około  7,6  km  od  siedziby  Zamawiającego).  Z  powyższego 

wynika,  że  w  ramach  kalkulacji  ceny  ofertowej,  wykonawca  MAL-COM  zobowiązany  

był  uwzględnić  również  zwiększone  koszty  pracownicze  (roboczogodziny),  ze  względu  

na 

konieczność 

delegowania 

pracowników, 

wypłacania 

diet, 

zakwaterowania  

lub  zwiększonych  kosztów  podróży  pracowników  —  z  siedziby  Wykonawca  do  siedziby 

Zamawiającego. 

Skutkiem   

powyższego  powinno  być  w  ocenie  Odwołującego  uznanie,  że  Zamawiający 

naruszył art. 90 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp. 

Odwołujący  wskazał  ponadto,  że  składając  ofertę  zawierającą  rażąco  niskie  ceny 

jednostkowe  w  konsekwencji  wykonawca  MAL-

COM  dopuścił  się  czynu  nieuczciwej 

konkurencji

, co skutkować powinno odrzuceniem jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 

Pzp. 

17  sierpnia  2020 

r.  Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź,  wniósł  o  oddalenie  odwołania  

i wskazał m. in.: 

Zamawiający  dokonał  prawidłowego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  spośród  ofert 

pozostałych  postępowaniu  przetargowym,  po  wycofaniu  się  z  postępowania  wykonawcy 

KOL. 

Kolejną ofertą z największą ilością punktów, przyznanych zgodnie z kryteriami oceny, 

była oferta wykonawcy MAL-COM. W ocenie Zamawiającego oferta ta nie zawierała rażąco 

nisk

iej ceny i nie  podlegała odrzuceniu na post. art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp. 

K

oronnym  argumentem  Odwołującego  było  podobieństwo  cen  zastosowanych  w  ofertach 

wykonawców MAL-COM oraz KOL oraz fakt uwzględnienia przez Zamawiającego odwołania 

skierowanego przeciwko wyborowi oferty wykonawcy KOL. 

Zamawiający  podkreślił,  że  każda  czynność  podejmowana  przez  Zamawiającego  

w  postępowaniu  winna  podlegać  odrębnej  ocenie.  Ponadto  aspekt  rażąco  niskiej  ceny 

zawartej rzekomo ofercie wykonawcy KOL nigdy 

nie był poddany ocenie merytorycznej przez 

KIO. 

Oceniając  ofertę  wykonawcy  KOL  Zamawiający  wezwał  tego  wykonawcę  do  złożenia 


wyjaśnień  dotyczących  realności  ceny  zawartej  w  ofercie,  a  następnie  z  pozytywnym 

skutkiem ocenił złożone w odpowiedzi na wezwanie wyjaśnienia. Wezwanie wykonawcy KOL 

podyktowane było wypełnieniem przesłanek określonych w art. 90 ust. 1a Pzp, tym samym 

miało charakter obligatoryjny. 

Po  wyborze  oferty  wykonawcy  KOL  jako  najkorzystniejszej  i  zaproszeniu  tego  wykonawcy  

do  p

odpisania  umowy  KOL  oświadczył,  że  odmawia  podpisania  oferty  i  wycofał  

się  z  postępowania.  To  był  powód,  dla  którego  Zamawiający  uwzględnił  odwołanie 

skierowane przeciwko wyborowi oferty KOL jako najkorzystniejszej w postępowaniu. Dalsze 

prowadzenie 

postępowania  odwoławczego  było  bezcelowe  i  skutkowałoby  jedynie 

niepotrzebnym  przedłużeniem  procedury  i  opóźnieniem  w  zawarciu  umowy.  Tymczasem 

Zamawiający  otrzymywał  pisma  od  podmiotów  trzecich,  wzywające  go  do  przystąpienia  

do odnowienia oznakowania poz

iomego. Zwłoka w realizacji zadania zwiększała zagrożenie 

dla uczestników ruchu drogowego. 

Zgodnie z Pzp 

jedyną podstawą zakończenia postępowania odwoławczego przez umorzenie 

w  sposób  „natychmiastowy”,  jest  uznanie  przez  Zamawiającego  w  całości  wniesionego 

odwołania.  Dlatego  też  Zamawiający  zastosował  wymaganą  ustawą  formułę  retoryczną, 

dążąc  do  jak  najszybszego  zakończenia  postępowania  odwoławczego  dotyczącego  oferty 

wykonawcy, który wycofał się z postępowania. 

Celem  pierwotnego  odwołania  było  odrzucenie  oferty  KOL,  jako  oferty  zawierającej  rażąco 

niską  cenę.  Ze  względu  na  wycofanie  się  KOL  z  udziału  w  postępowaniu  zamawiający  nie 

miał  podstaw  do  odrzucenia  oferty  tegoż  wykonawcy.  Cel  pierwotnego  odwołania  — 

eliminacja oferty w

ykonawcy KOL został osiągnięty. Postępowanie zatrzymało się na etapie 

dokonanej  oceny  ofert.  Ten  etap  był  już  zamknięty,  a  Zamawiający  nie  widział  podstawy 

prawnej  umożliwiającej  dokonanie  ponownej  oceny  ofert,  skoro  celem  tejże  oceny  miałaby 

być  wyłącznie  ocena  oferty  wykonawcy  KOL  pod  kątem  ewentualnej  zasadności  

jej odrzucenia ze względu na rażąco niską cenę. W odwołaniu z 13 lipca 2020 r. Odwołujący 

nie kwestionował ceny zawartej w ofercie MAL-COM i nie wnosił o badanie tejże oferty.  

Dlatego  Zamawiający  dokonał  wyboru  kolejnej  oferty  najwyżej  ocenionej,  jednak  nie  tylko  

na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 1 Pzp, ale przede wszystkim w oparciu o art. 94 ust. 3  Pzp. 

W  uzasadnieniu 

odwołania  Odwołujący  nie  udowodnił,  że  przywoływane  przez  niego  ceny 

składowe z pozycji 1-4 kalkulacji mają tak duże znaczenie, że pozostałe elementy składowe 

ceny, 

niezależnie od ich wysokości, nie wpływają na ocenę tego, czy cena łączna nosi cechy 

rażąco niskiej. 

Odwołujący  przedstawiając  wyliczenia  przyznał,  że  malowanie  cienkowarstwowe 

jednokrotne, jest op

łacalne przy zastosowaniu ceny  wynoszącej niespełna 7 zł w pozycjach 

1-4  kalkulacji

.  Tymczasem  żadna  z  przedmiotowych  cen  składowych  w  ofercie  MAL-COM 


nie 

jest  niższa  niż  10  zł.  Oczywistym  było  zatem,  że  MAL-COM  kalkulując  cenę  brał  

pod uwagę wymóg ewentualnych napraw gwarancyjnych w okresie dwuletnim, a tym samym 

liczył się z koniecznością dokonywania poprawek oraz  ponownego malowania oznakowania 

niektórych  odcinkach  dróg.  Gdyby  tak  nie  było,  cena,  zapewne  skalkulowana  byłaby  

na poziomie 

około 7 zł.  

N

ieprawdą  jest  jakoby  Zamawiający  wymagał  dwukrotnego  malowania  pełnego  zakresu 

odcinków dróg objętych przedmiotem zamówienia. Wymogu takiego nie przewidywała SIWZ.  

Dowodem 

mającym  uzasadniać  tezę  o  rażąco  niskiej  cenie  była  kalkulacja  własna 

Odwołującego,  co  do  której  stwierdził  on,  że  nawet  przy  założeniu  15%  pomniejszenia 

jednostek  roboczogodziny  nie  da

ło  się osiągnąć  w  sposób  realny  ceny  zaoferowanej  przez 

MAL-

COM.  Jednocześnie  Odwołujący  nie  wyjaśnił  dlaczego  przyjął  15%  pomniejszenia 

jednostek roboc

zogodziny jako punkt odniesienia opłacalności ceny.  

Całkowicie  dowolne  było  również  określenie  przez  Odwołującego  ceny  materiałów,  jako 

elementu  składowego  ceny.  Jedyną  podstawą  ustalenia  ceny  materiałów  malarskich  było 

„doświadczenie  własne  Odwołującego”.  Tymczasem  ilość  punktów  sprzedaży  materiałów 

koniecznych  do  wykonania  zamówienia  liczy  się  w  tysiącach.  Tym  samym  mogą  zaistnieć 

znaczące różnice w cenach. 

Twierdzenie 

Odwołującego,  że  oddalenie  siedziby  MAL-COM  od  miejsca  wykonania 

zamówienia  o  200  km  oznacza  zwiększenie  kosztów  realizacji  zamówienia,  co  zwiększa  

prawdopodobieństwo  zastosowania  przez  MAL-COM  rażąco  niskiej  ceny,  także  było 

całkowitą  spekulacją.  Przy  aktualnej  infrastrukturze  drogowej  odległość  200  km  nie  jest 

czynnikiem znacząco determinującym możliwości i koszt wykonania zamówienia. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  w  tym  treść  ogłoszenia  o  zamówieniu,  treść  SIWZ,  

jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  Stron  złożone  podczas 

rozprawy, Izba zważyła, co następuje: 

Izba  ustaliła,  że  Odwołującemu,  w  świetle  przepisu  art.  179  ust.  1  Pzp,  stanowiącego,  
że  „Środki  ochrony  prawnej  określone  w  niniejszym  dziale  przysługują  wykonawcy, 
uczestnikowi  konkursu, a także innemu podmiotowi,  jeżeli  ma lub miał  interes  w  uzyskaniu 
danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia 
odwołania. 

 
Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  merytorycznie  rozpoznała  złożone  odwołanie,  uznając,  

że nie zasługuje ono na uwzględnienie. 


Zgodnie  z  informacją  z otwarcia  ofert  w  postępowaniu opublikowaną przez  Zamawiającego 

oferty 

w postępowaniu złożyli następujący wykonawcy: 

1.  MAL-COM - cena oferty - 

266 694,75 zł, 

Saferoad Grawil Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku - cena oferty - 389 822,67 zł, 

Grupa Bravo Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie - cena oferty - 201 230,46 zł, 

4.  A. M. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą P.U.H. Domax A. M. z siedzibą 

w Boronowie - cena oferty - 

349 898,10 zł, 

5.  K. B. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BIZA KOLOR K. B. z siedzibą w 

Rudnikach - cena oferty - 

325 268,58 zł, 

Odwołujący - cena oferty - 315 332,64 zł, 

7.  KOL - cena oferty - 

248 760,12 zł. 

W  tym  samym  dokumencie  Zamawiający  zawarł  informację,  że  na  sfinansowanie 

zamówienia zamierzał przeznaczyć kwotę 377 212,71 zł. 

Wobec  wypełnienia  się  przesłanek  wskazanych  w  art.  90  ust.  1a  pkt  1  Pzp  (W  przypadku  

gdy  cena  całkowita  oferty  jest  niższa  o  co  najmniej  30%  od  wartości  zamówienia 

powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług,  ustalonej  przed  wszczęciem 

postępowania  zgodnie  z  art.  35  ust.  1  i  2  lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich 

złożonych ofert,  zamawiający  zwraca  się o udzielenie wyjaśnień,  o których mowa w  ust.  1, 

chyba  że  rozbieżność  wynika  z  okoliczności  oczywistych,  które  nie  wymagają  wyjaśnienia) 

Zamawiający 26 czerwca 2020 r. wezwał do złożenia odpowiednich wyjaśnień wykonawców: 

1.  KOL, 

2.  Grupa Bravo Sp. 

z o.o. z siedzibą w Krakowie.  

W  treści  wezwań  Zamawiający  wskazał  m.  in.:  „Zamawiający  zwraca  uwagę,  iż  okres 

gwarancyjny  dotyczący  wykonania  odnowy  oznakowania  poziomego  cienkowarstwowego 

wynosi  24  miesiące.  Określony  został  w  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  

i zawarty jest w Państwa ofercie z dnia 23.06.2020 r. Wobec powyższego wykonawca winien 

liczyć się z koniecznością wykonania oznakowania po raz drugi w okresie 24 miesięcy licząc 

od  dnia  odbioru  robót.  Wyżej  wymieniony  okres  gwarancyjny  jest  na  tyle  długi,  iż  istnieje 

wysokie  prawdopodobieństwo,  że  oznakowanie  poziome  stanie  się  nieczytelne  i  będzie 

musiało  być  odnowione  nawet  w  stu  procentach”.  Wykonawca  Grupa  Bravo  Sp.  z  o.o.  

z siedzibą w Krakowie nie udzielił wyjaśnień na powyższe wezwanie, a w konsekwencji jego 

oferta została odrzucona. Wykonawca KOL złożył wyjaśnienia i jego oferta została wybrana 

jako  najkorzystniejsza  w  postępowaniu.  Ta  czynność  wyboru  stała  się  przedmiotem 

odwołania,  które  zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  przez 

Odwołującego 13 lipca 2020 r.  

14  lipca  2020  r.  wykonawca  KOL  skierował  do  Zamawiającego  pismo,  w  którym  wskazał  


m.  in.:  „Informuję,  że  ze  względów  ode  mnie  niezależnych  jestem  zmuszony  wycofać  

się z w/w przetargu, a tym samym z podpisania z Państwem umowy na w/w usługę”. 

W  konsekwencji,  Zamawiający  (po  uwzględnieniu  ww.  odwołania)  unieważnił  wybór 

najkorzystniejszej  oferty 

oraz  dokonał  tej  czynności  ponownie,  tym  razem  jako 

najkorzystniejszą  wybierając  ofertę  wykonawcy  MAL-COM.  Biorąc  pod  uwagę,  że  cena 

oferty  wykonawcy  MAL-COM 

nie  wypełniała  przesłanek  określonych  w  art.  90  ust.  1a  Pzp 

Zamawiający  nie  zdecydował  się  wezwać  tego  wykonawcy  to  złożenia  wyjaśnień 

dotyczących możliwości wystąpienia rażąco niskiej ceny. 

Wskazywane  przez  Odwołującego  ceny  jednostkowe  w  ofertach  wykonawców  KOL  i  MAL-

COM kształtowały się następująco: 

A.  Oferta wykonawcy KOL: 

Odnowa  oznakowania  poziomego  jezdni  farbą  akrylową  białą  z  elementami 

odblaskowymi  (linie  segregacyjne  i  krawędziowe  -  ciągłe)  -  ilość  9000  m

,  cena 

10,00 zł/m

Odnowa  oznakowania  poziomego  jezdni  farbą  akrylową  białą  z  elementami 

odblasko

wymi  (linie  segregacyjne  i  krawędziowe  -  przerywane)  -  ilość  4500  m

cena 10,00 zł/m

Odnowa  oznakowania  poziomego  jezdni  farbą  akrylową  białą  z  elementami 

o

dblaskowymi (linie na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych) - ilość 1600 m

cena 11,00 zł/m

Odnowa  oznakowania  poziomego  jezdni  farbą  akrylową  białą  z  elementami 

odblaskowymi (strzałki i inne symbole) - ilość 500 m

, cena 12,00 zł/m

B.  Oferta wykonawcy MAL-COM: 

Odnowa  oznakowania  poziomego  jezdni  farbą  akrylową  białą  z  elementami 

odblaskowymi  (linie  segregacyjne  i  krawędziowe  -  ciągłe)  -  ilość  9000  m

,  cena 

0 zł/m

Odnowa  oznakowania  poziomego  jezdni  farbą  akrylową  białą  z  elementami 

odblaskowymi 

(linie  segregacyjne  i  krawędziowe  -  przerywane)  -  ilość  4500  m

cena 9,9

0 zł/m

Odnowa  oznakowania  poziomego  jezdni  farbą  akrylową  białą  z  elementami 

odblaskowymi (linie na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych) - ilość 1600 m

cena 10,5

0 zł/m

4.  Od

nowa  oznakowania  poziomego  jezdni  farbą  akrylową  białą  z  elementami 

odblaskowymi (strzałki i inne symbole) - ilość 500 m

, cena 10,5

0 zł/m

Powyższe  zestawienie  potwierdza  tezę  Odwołującego,  że  stanowiące  większą  część 

przedmiotu  zamówienia  pozycje  w  ofercie  MAL-COM  zostały  wycenione  jeszcze  niżej,  


niż  w  ofercie  wykonawcy  KOL.  Należy  wziąć  jednak  pod  uwagę,  że  całkowita  cena  oferty 

wykonawcy  MAL-

COM  była  wyższa,  zatem  sam  fakt  iż  ww.  ceny  jednostkowe  były  niższe  

niż  w  ofercie  wykonawcy  KOL  nie  może  przesądzać  o  uznaniu  oferty  MAL-COM  

za zawierającą rażąco niską cenę. 

Między  stronami  nie  było  sporu,  co  do  faktu,  że  realna  cena  jednokrotnego  malowania 

oscyluje w granicach 7 zł/m

W tej sytuacji zaoferowanie malowania za cenę ok. 10 zł/m

 nie 

budzi  wątpliwości  Izby,  co  do  możliwości  prawidłowej  realizacji  przedmiotu  zamówienia, 

szczególnie,  że  Zamawiający  nie  zawarł  w  SIWZ  żadnego  postanowienia,  które 

wskazywałoby na konieczność dwukrotnego malowania całego zakresu objętego zadaniem. 

W punkcie 6.3.1.4. SIWZ 

„Trwałość oznakowania” Zamawiający wskazał: 

„Określa się następujące okresy gwarancji na oznakowanie poziome wykonane na drogach 

administrowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach: 

24 miesiące dla oznakowania cienkowarstwowego; 

36 miesięcy dla oznakowania grubowarstwowego chemoutwardzalnego strukturalnego; 

60 miesięcy dla oznakowania wykonanego taśmami prefabrykowanymi. 

Zarząd  Dróg Wojewódzkich  w  Katowicach  dopuszcza  możliwość  ponownego  wykonywania 

oznakowania  celem  zapewnienia  24  miesięcznego  okresu  gwarancji  na  wykonane 

oznakowanie cienkowarstwowe

”. 

Powyższe  jednoznacznie  wskazuje,  że  Zamawiający  co  najwyżej  dopuścił  możliwość 

dwukrotnego  wykonywania  oznakowania,  w  żadnym  razie  go  nie  wymagał.  Tym  samym 

wykonawcy nie mieli  żadnego obowiązku kalkulowania swoich ofert tak, by  w ramach ceny 

oferty  zawierało  się  dwukrotne  malowanie  całego  zakresu  zadania.  Wniosek  ten  nie  stoi  

w  sprzeczności,  z  zawartym  w  wezwaniu  z  26  czerwca  2020  r.  skierowanym  przez 

Zamawiającego  m.  in.  do  wykonawcy  KOL  („Wobec  powyższego  wykonawca  winien  liczyć 

się  z  koniecznością  wykonania  oznakowania  po  raz  drugi  w  okresie  24  miesięcy  licząc  

od  dnia  odbioru  robót.  Wyżej  wymieniony  okres  gwarancyjny  jest  na  tyle  długi,  iż  istnieje 

wysokie  prawdopodobieństwo,  że  oznakowanie  poziome  stanie  się  nieczytelne  i  będzie 

musiało  być  odnowione  nawet  w  stu  procentach”).  Na  etapie  po  upływie  terminu  składania 

ofert  Zamawiający  nie  był  uprawniony  do  zmodyfikowania  opisu  przedmiotu  zamówienia,  

ani  do  jego  interpretacji  w  taki  sposób,  by  doszło  do  faktycznej  zmiany  sposobu  realizacji 

przedmiotu zamówienia. 

Z  tego  względu,  w  obliczu  ustalonych  faktów,  o  ile  nie  budzi  wątpliwości  okoliczność,  

iż  wykonawca  MAL-COM  nie  skalkulował  w  swojej  ofercie  konieczności  dwukrotnego 

wykonania oznakowan

ia, to równie oczywiste jest, że nie miał takiego obowiązku. 

Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego, który wskazywał, że fakt uwzględnienia przez 

Zamawiającego  odwołania  z  13  lipca  2020  r.  stanowi  potwierdzenie,  że  cena  oferty 


wykonawcy  MAL-COM  jest  r

ażąco  niska.  Zgodnie  z  art.  186  ust.  2  Pzp  w  przypadku 

uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba 

może  umorzyć  postępowanie  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  obecności  stron  oraz 

uczestników  postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie 

wykonawcy,  pod  warunkiem  że  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  

nie  przystąpił  w  terminie  żaden  wykonawca.  W  takim  przypadku  zamawiający  wykonuje, 

powtarza  lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie  

z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu.  Powyższy  przepis  Pzp,  ani  żaden  inny,  nie  uzależnia 

możliwości  uwzględnienia  odwołania  przez  zamawiającego  od  uznania  stanowiska 

odwołującego za słuszne i odpowiadające prawdzie. Decyzja o ewentualnym uwzględnieniu 

odwołania została pozostawiona zamawiającemu, a przepis określa jedynie skutki dokonania 

takiej  czynności.  Brak  jest  jednak  podstawy  prawnej  do  domniemania,  że  uwzględnienie 

odwołania  oznacza  zasadność  postawionych  w  nim  zarzutów  oraz  prawdziwość 

podniesionych  w  nim  tez  i  twierdzeń.  W  okolicznościach  sprawy  uznać  należy,  

że  Zamawiający  uwzględnił  odwołanie  z  13  lipca  2020  r.  tylko  dlatego,  że  stało  się  ono 

bezprzedmiotowe na skutek odstąpienia wykonawcy KOL od podpisania umowy.  

W  konsekwencji  powyższych  ustaleń  Izba  uznała,  że  żaden  z  zarzutów  odwołania  nie 

zasługuje na uwzględnienie. 

B

iorąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

P

rawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z  uwzględnieniem 

przepisów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. poz. 972). 

…..............................………………………..……………