Sygn. akt: KIO 1914/20
WYROK
z 18
września 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie
18 września 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 10 sierpnia 2020 r. przez wykonawcę Smart Plac
Sp. z o.o. z
siedzibą w Rybniku w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego:
Zarząd Dróg, Inwestycji i Remontów Powiatu Rybnickiego z siedzibą w Rybniku
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego - Smart Plac Sp. z o.o. z siedzibą
w Rybniku i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł
00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego - Smart
Plac Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
jego doręczenia
przy
sługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Rybniku.
…..............................………………………..……………
Sygn. akt KIO 1914/20
U z a s a d n i e n i e
Zarząd Dróg, Inwestycji i Remontów Powiatu Rybnickiego z siedzibą w Rybniku (dalej
Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej: Pzp) postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą:
„Odnowa i wykonanie oznakowania poziomego w ciągu dróg wojewódzkich utrzymywanych
przez
ZDIR
Powiatu
Rybnickiego
”, numer: ZP-SDMB/10DW/20, zwane dalej
Postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
10 czerwca 2020 r. pod numerem 549405-N-2020
. Wartość zamówienia nie przekracza kwot
określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
10 sierpnia 2020 r. wykonawca Smart Plac Sp. z o.o. z
siedzibą w Rybniku (Dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności
i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 91 ust. 1 Pzp przez jego
błędne zastosowanie, a w konsekwencji wybór jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy K. K.
prowadzącego działalność gospodarczą
por firmą MAL-COM K. K. z siedzibą w Smolcu (dalej: MAL-COM) mimo, że oferta ta
winna zosta
ć odrzucona;
2. art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp przez ich niezastosowanie, a w konsekwencji nieodrzucenie
oferty wykonawcy MAL-COM
mimo, że cena zawarta w ofercie była ceną rażąco
niską;
3. art. 90 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 Pzp przez jego niezastosowanie, a w konsekwencji
niewezwanie wykonawcy MAL-COM
do złożenie wyjaśnień istotnych części
składowych ceny ofertowej, mimo, że wykonawca, którego oferta została wybrana
pierwotnie wskazał wyższe ceny, niż wykonawca MAL-COM, a Zamawiający
uwzględnił wcześniejsze odwołanie Odwołującego (dotyczące wyboru oferty tego
pierwszego wykonawcy)
, a co za tym idzie przyznał, że ceny pierwotnie wybranego
wykonawcy były rażąco niskie;
4. art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 1 oraz art. 3 ust. 1 ustawy
z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1010 z
późn. zm.) przez jego niezastosowanie, a w konsekwencji nieodrzucenie
oferty wykonawcy MAL-COM
mimo, że złożenie oferty przez tego wykonawcę
stanowi
ło czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2. odrzucenia oferty wykonawcy MAL-COM,
z ostrożności procesowej — wezwania wykonawcy MAL-COM do wyjaśnienia ceny,
względnie istotnych treści składnych ceny,
4. przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert,
5. dokonanie
ponownego
wyboru
oferty
najkorzystniejszej
spośród
ofert
niepodlegających odrzuceniu.
Odwołujący wniósł ponadto o:
przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania (w szczególności treści
SIWZ, oferty wykonawcy MAL-COM
oraz wszelkich dokumentów i oświadczeń
składanych przez wykonawcę MAL-COM, jak również korespondencji prowadzonej
z tym wykonawcą przez Zamawiającego (wezwań i innych oświadczeń) pism,
dokumentów i oświadczeń znajdujących się w aktach postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, szczególności wskazanych w treści odwołania,
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
W postępowaniu złożono siedem ofert. Zamawiający w trakcie badania ofert powziął
wątpliwości, co do cen zaoferowanych przez dwóch wykonawców (w tym wykonawcy B. K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą KOL K. B. w Szczerbicach, dalej jako:
K
OL) i wystosował do nich wezwania do wyjaśnień w trybie aft. 90 ust. 1 Pzp. W odpowiedzi
na wezwanie Zamawiającego jeden z wykonawców nie złożył wyjaśnień, co spowodowało
odrzucenie jego oferty.
7 lipca 2020 roku Zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy
KOL.
13 lipca 2020 roku Odwołujący wniósł odwołanie w postępowaniu, zarzucając
Zamawiającemu niezgodny z przepisami Pzp wybór oferty wykonawcy KOL, tj. oferty
zawierającej rażąco niską cenę. Odwołujący zawarł w odwołaniu wniosek o nakazanie
Zamawiającemu przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert.
21 lipca 2020 roku Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił
Odwołanie. Z treści odpowiedzi na odwołanie wynikało, że „Zamawiający uwzględnił
w całości zarzuty podniesione w odwołaniu”.
22 lipca 2020 roku Odwołujący poinformował Zamawiającego o wątpliwościach
odnoszących się do ceny ofertowej kolejnego wykonawcy, tj. MAL-COM, której istotne części
składowe przedstawiały się na jeszcze niższym poziomie, niż analogiczne części składowe
zawarte w ofercie wykonawcy KOL.
4 sierpnia 2020 roku Zamawiający poinformował o wyborze jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy MAL-COM.
Odwołujący zwrócił się do Zamawiającego z wnioskiem o udostępnienie załączników
do protokołu, to jest wezwania wykonawcy MAL-COM do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny
(lub jej istotnych
części składowych) oraz udzielonych przez wykonawcę MAL-COM
wyjaśnień, na co Zamawiający pismem z 7 sierpnia 2020 roku, odpowiedział że nie zwracał
się do wykonawcy MAL-COM o wyjaśnienie ceny oferty, argumentując, że „zgodnie
z obowiązującymi przepisami cena oferty nie wymaga wyjaśnienia, gdyż cena całkowita
oferty nie przekracza 30% wartości zamówienia powiększonej o należny podatek
od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania ani też średniej arytmetycznej
cen wszystkich złożonych ofert”.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 Pzp
— w przypadku uwzględnienia w całości odwołania przez
Zamawiającego,
Zamawiający
„wykonuje,
powtarza
lub
unieważnia
czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem w odwołaniu”. W odwołaniu
z 13 lipca 2020 roku, Odwołujący wniósł o przeprowadzenie ponownego badania i oceny
ofert. Uwzględniając odwołanie, Zamawiający zobowiązany był więc do wszechstronnego
ponownego
zbadania ofert oraz ponownej oceny ofert. W wyniku tego badania Zamawiający
powinien powziąć odnośnie oferty MAL-COM takie same wątpliwości, jakie uznał za zasadne
odnośnie oferty KOL (skoro uwzględnił poprzednie odwołania w całości, a istotne części
składowe ceny zaoferowane przez wykonawcę MAL-COM były jeszcze niższe niż w ofercie
KOL). Tym samym oferta wykonawcy MAL-COM
winna zostać z postępowania odrzucona
jako zawiera
jąca rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia (art. 89 ust. 1
pkt 4 Pzp)
. Ponadto, jej złożenie w ocenie Odwołującego stanowiło czyn nieuczciwej
konkurencji, ze względu na zastosowanie w niej tzw. „cen drapieżnych”.
Z ostrożności Odwołujący wskazał, że wybór jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez
wykonawcę MAL-COM był przedwczesny, ponieważ Zamawiający winien wyjaśnić kwestię
ceny (istotnych
części składowych ceny) zaoferowanej przez wykonawcę MAL-COM,
ze względu na fakt, iż Zamawiający powinien powziąć wątpliwości co do możliwości
wykonania zamówienia przez ten podmiot (skoro uwzględnił zarzuty Odwołującego
odnoszące się do tych samych części składowych ceny zaoferowanych przez wykonawcę
KOL oraz mając na uwadze, że wykonawca MAL-COM te same pozycje wycenił jeszcze
niżej niż wykonawca KOL).
Zamawiający powziął wątpliwości odnośnie cen zaoferowanych przez wykonawcę KOL,
czemu dał wyraz z piśmie z 26 czerwca 2020 roku (stanowiącym wezwanie wykonawcy KOL
do wyjaśnień ceny oferty), w którym Zamawiający zwrócił wykonawcy uwagę, iż okres
gwarancyjny dotyczący oznakowania poziomego cienkowarstwowego wynosi 24 miesiące.
Wobec powyższego wykonawca winien liczyć się z koniecznością wykonania oznakowania
po raz drugi w okresie 24 miesięcy licząc od dnia odbioru robót. Okres gwarancyjny jest
na tyle długi, iż istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że oznakowanie poziome stanie się
nieczytelne i
będzie musiało być odnowione nawet w stu procentach.
Odwołujący w odwołaniu z 13 lipca 2020 roku zwrócił Zamawiającemu uwagę na fakt,
że wykonawca KOL nie przewidział konieczności dwukrotnego malowania, a w przypadku
jeśli konieczność taką przewidział — cena zaoferowana przez wykonawcę KOL była
nieadekwatna i nierealna (na co odwołujący wskazał dołączając kalkulacje własne, w których
precyzyjnie wyliczył najniższe możliwe ceny za malowanie). Zamawiający uwzględnił
zarzuty,
tym samym uznając, że ceny za malowanie, zaoferowane przez wykonawcę KOL
były nieadekwatne, rażąco zaniżone i oferta ta podlegała odrzuceniu.
W tym stanie rzeczy w ocenie
Odwołującego niezrozumiałym było, że Zamawiający nie miał
żadnych obiekcji odnośnie wyboru kolejnej oferty tj. oferty wykonawcy MAL-COM, w których
ceny za te same elementy
były jeszcze niższe niż w ofercie wykonawcy KOL. Skoro
Zamawiający uwzględniając odwołanie z dnia 13 lipca 2020 roku wyraził aprobatę
dla zast
rzeżeń Odwołującego i uznał, że KOL stosując ceny wyższe niż wykonawca
MAL-COM
zawarł w swojej ofercie cenę rażąco niską, to niezrozumiałe i całkowicie
sprzeczne z przepisami Pzp
było uznanie przez Zamawiającego, że ceny zaoferowane
w ofercie MAL-COM
nie są rażąco niskie i nie budzą wątpliwości.
Odwołujący w załączeniu do odwołania przedstawił kalkulację własną, z której wynikały ceny
minimalne (przy
zastosowaniu wszystkich możliwych obniżeń) z tytułu realizacji usługi
w zakresie odnowy oznakowania poziomego (pozycje kosztorysowe 1-4). Kalkulacje
wykonane zostały na podstawie danych pozyskanych z KNR, nawet przy założeniu 15%
pomniejszenia
jednostek
roboczogodziny
(np.
w
wyniku
optymalizacji
procesu
wykonawczego).
Stawki przyjęte w kalkulacji własnej wynikały z cen minimalnych
SEKOCENBUD (robocizna, koszty pośrednie, zysk), a ceny materiałów — z doświadczeń
własnych Odwołującego, który jako podmiot nabywający dużo większe ilości materiałów niż
wykonawca KOL uzyskuje ceny na poziomie 5,60 zł/kg farby. Odwołujący wyjaśnił przy tym,
że podmioty nieosiągające takich rabatów pozyskują farbę w cenie około 6,00 — 6,20 zł/kg
far
by i są to ceny minimalne.
Z kalkulacji własnych Odwołującego wynikało, że jednokrotne malowanie kształtuje cenę
na poziomie 6,37 zł — 6,83 zł. Konieczność dwukrotnego malowania, przy minimalizacji
kosztów to konieczność ustalenia ceny na poziomie dwukrotnie wyższym (odpowiednio:
12,74 zł — 13,56 zł). Ceny te odbiegają zasadniczo od cen zaoferowanych przez
wykonawcę MAL-COM i wynikających z tabeli cen jednostkowych przedstawionej wraz
z ofertą tego wykonawcy.
Dodatkowo Zamawiający nie wziął pod uwagę faktu, że siedziba wykonawcy MAL-COM
znajduje się o około 200 kilometrów od siedziby Zamawiającego (dla porównania: siedziba
Odwołującego znajduje się w tej samej miejscowości co siedziba Zamawiającego, a siedziba
wykonawcy KOL znajduje się około 7,6 km od siedziby Zamawiającego). Z powyższego
wynika, że w ramach kalkulacji ceny ofertowej, wykonawca MAL-COM zobowiązany
był uwzględnić również zwiększone koszty pracownicze (roboczogodziny), ze względu
na
konieczność
delegowania
pracowników,
wypłacania
diet,
zakwaterowania
lub zwiększonych kosztów podróży pracowników — z siedziby Wykonawca do siedziby
Zamawiającego.
Skutkiem
powyższego powinno być w ocenie Odwołującego uznanie, że Zamawiający
naruszył art. 90 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp.
Odwołujący wskazał ponadto, że składając ofertę zawierającą rażąco niskie ceny
jednostkowe w konsekwencji wykonawca MAL-
COM dopuścił się czynu nieuczciwej
konkurencji
, co skutkować powinno odrzuceniem jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3
Pzp.
17 sierpnia 2020
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź, wniósł o oddalenie odwołania
i wskazał m. in.:
Zamawiający dokonał prawidłowego wyboru najkorzystniejszej oferty spośród ofert
pozostałych postępowaniu przetargowym, po wycofaniu się z postępowania wykonawcy
KOL.
Kolejną ofertą z największą ilością punktów, przyznanych zgodnie z kryteriami oceny,
była oferta wykonawcy MAL-COM. W ocenie Zamawiającego oferta ta nie zawierała rażąco
nisk
iej ceny i nie podlegała odrzuceniu na post. art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp.
K
oronnym argumentem Odwołującego było podobieństwo cen zastosowanych w ofertach
wykonawców MAL-COM oraz KOL oraz fakt uwzględnienia przez Zamawiającego odwołania
skierowanego przeciwko wyborowi oferty wykonawcy KOL.
Zamawiający podkreślił, że każda czynność podejmowana przez Zamawiającego
w postępowaniu winna podlegać odrębnej ocenie. Ponadto aspekt rażąco niskiej ceny
zawartej rzekomo ofercie wykonawcy KOL nigdy
nie był poddany ocenie merytorycznej przez
KIO.
Oceniając ofertę wykonawcy KOL Zamawiający wezwał tego wykonawcę do złożenia
wyjaśnień dotyczących realności ceny zawartej w ofercie, a następnie z pozytywnym
skutkiem ocenił złożone w odpowiedzi na wezwanie wyjaśnienia. Wezwanie wykonawcy KOL
podyktowane było wypełnieniem przesłanek określonych w art. 90 ust. 1a Pzp, tym samym
miało charakter obligatoryjny.
Po wyborze oferty wykonawcy KOL jako najkorzystniejszej i zaproszeniu tego wykonawcy
do p
odpisania umowy KOL oświadczył, że odmawia podpisania oferty i wycofał
się z postępowania. To był powód, dla którego Zamawiający uwzględnił odwołanie
skierowane przeciwko wyborowi oferty KOL jako najkorzystniejszej w postępowaniu. Dalsze
prowadzenie
postępowania odwoławczego było bezcelowe i skutkowałoby jedynie
niepotrzebnym przedłużeniem procedury i opóźnieniem w zawarciu umowy. Tymczasem
Zamawiający otrzymywał pisma od podmiotów trzecich, wzywające go do przystąpienia
do odnowienia oznakowania poz
iomego. Zwłoka w realizacji zadania zwiększała zagrożenie
dla uczestników ruchu drogowego.
Zgodnie z Pzp
jedyną podstawą zakończenia postępowania odwoławczego przez umorzenie
w sposób „natychmiastowy”, jest uznanie przez Zamawiającego w całości wniesionego
odwołania. Dlatego też Zamawiający zastosował wymaganą ustawą formułę retoryczną,
dążąc do jak najszybszego zakończenia postępowania odwoławczego dotyczącego oferty
wykonawcy, który wycofał się z postępowania.
Celem pierwotnego odwołania było odrzucenie oferty KOL, jako oferty zawierającej rażąco
niską cenę. Ze względu na wycofanie się KOL z udziału w postępowaniu zamawiający nie
miał podstaw do odrzucenia oferty tegoż wykonawcy. Cel pierwotnego odwołania —
eliminacja oferty w
ykonawcy KOL został osiągnięty. Postępowanie zatrzymało się na etapie
dokonanej oceny ofert. Ten etap był już zamknięty, a Zamawiający nie widział podstawy
prawnej umożliwiającej dokonanie ponownej oceny ofert, skoro celem tejże oceny miałaby
być wyłącznie ocena oferty wykonawcy KOL pod kątem ewentualnej zasadności
jej odrzucenia ze względu na rażąco niską cenę. W odwołaniu z 13 lipca 2020 r. Odwołujący
nie kwestionował ceny zawartej w ofercie MAL-COM i nie wnosił o badanie tejże oferty.
Dlatego Zamawiający dokonał wyboru kolejnej oferty najwyżej ocenionej, jednak nie tylko
na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 1 Pzp, ale przede wszystkim w oparciu o art. 94 ust. 3 Pzp.
W uzasadnieniu
odwołania Odwołujący nie udowodnił, że przywoływane przez niego ceny
składowe z pozycji 1-4 kalkulacji mają tak duże znaczenie, że pozostałe elementy składowe
ceny,
niezależnie od ich wysokości, nie wpływają na ocenę tego, czy cena łączna nosi cechy
rażąco niskiej.
Odwołujący przedstawiając wyliczenia przyznał, że malowanie cienkowarstwowe
jednokrotne, jest op
łacalne przy zastosowaniu ceny wynoszącej niespełna 7 zł w pozycjach
1-4 kalkulacji
. Tymczasem żadna z przedmiotowych cen składowych w ofercie MAL-COM
nie
jest niższa niż 10 zł. Oczywistym było zatem, że MAL-COM kalkulując cenę brał
pod uwagę wymóg ewentualnych napraw gwarancyjnych w okresie dwuletnim, a tym samym
liczył się z koniecznością dokonywania poprawek oraz ponownego malowania oznakowania
w
niektórych odcinkach dróg. Gdyby tak nie było, cena, zapewne skalkulowana byłaby
na poziomie
około 7 zł.
N
ieprawdą jest jakoby Zamawiający wymagał dwukrotnego malowania pełnego zakresu
odcinków dróg objętych przedmiotem zamówienia. Wymogu takiego nie przewidywała SIWZ.
Dowodem
mającym uzasadniać tezę o rażąco niskiej cenie była kalkulacja własna
Odwołującego, co do której stwierdził on, że nawet przy założeniu 15% pomniejszenia
jednostek roboczogodziny nie da
ło się osiągnąć w sposób realny ceny zaoferowanej przez
MAL-
COM. Jednocześnie Odwołujący nie wyjaśnił dlaczego przyjął 15% pomniejszenia
jednostek roboc
zogodziny jako punkt odniesienia opłacalności ceny.
Całkowicie dowolne było również określenie przez Odwołującego ceny materiałów, jako
elementu składowego ceny. Jedyną podstawą ustalenia ceny materiałów malarskich było
„doświadczenie własne Odwołującego”. Tymczasem ilość punktów sprzedaży materiałów
koniecznych do wykonania zamówienia liczy się w tysiącach. Tym samym mogą zaistnieć
znaczące różnice w cenach.
Twierdzenie
Odwołującego, że oddalenie siedziby MAL-COM od miejsca wykonania
zamówienia o 200 km oznacza zwiększenie kosztów realizacji zamówienia, co zwiększa
prawdopodobieństwo zastosowania przez MAL-COM rażąco niskiej ceny, także było
całkowitą spekulacją. Przy aktualnej infrastrukturze drogowej odległość 200 km nie jest
czynnikiem znacząco determinującym możliwości i koszt wykonania zamówienia.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone podczas
rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zgodnie z informacją z otwarcia ofert w postępowaniu opublikowaną przez Zamawiającego
oferty
w postępowaniu złożyli następujący wykonawcy:
1. MAL-COM - cena oferty -
266 694,75 zł,
Saferoad Grawil Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku - cena oferty - 389 822,67 zł,
Grupa Bravo Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie - cena oferty - 201 230,46 zł,
4. A. M.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą P.U.H. Domax A. M. z siedzibą
w Boronowie - cena oferty -
349 898,10 zł,
5. K. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BIZA KOLOR K. B. z siedzibą w
Rudnikach - cena oferty -
325 268,58 zł,
Odwołujący - cena oferty - 315 332,64 zł,
7. KOL - cena oferty -
248 760,12 zł.
W tym samym dokumencie Zamawiający zawarł informację, że na sfinansowanie
zamówienia zamierzał przeznaczyć kwotę 377 212,71 zł.
Wobec wypełnienia się przesłanek wskazanych w art. 90 ust. 1a pkt 1 Pzp (W przypadku
gdy cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia
powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem
postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej arytmetycznej cen wszystkich
złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1,
chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia)
Zamawiający 26 czerwca 2020 r. wezwał do złożenia odpowiednich wyjaśnień wykonawców:
1. KOL,
2. Grupa Bravo Sp.
z o.o. z siedzibą w Krakowie.
W treści wezwań Zamawiający wskazał m. in.: „Zamawiający zwraca uwagę, iż okres
gwarancyjny dotyczący wykonania odnowy oznakowania poziomego cienkowarstwowego
wynosi 24 miesiące. Określony został w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
i zawarty jest w Państwa ofercie z dnia 23.06.2020 r. Wobec powyższego wykonawca winien
liczyć się z koniecznością wykonania oznakowania po raz drugi w okresie 24 miesięcy licząc
od dnia odbioru robót. Wyżej wymieniony okres gwarancyjny jest na tyle długi, iż istnieje
wysokie prawdopodobieństwo, że oznakowanie poziome stanie się nieczytelne i będzie
musiało być odnowione nawet w stu procentach”. Wykonawca Grupa Bravo Sp. z o.o.
z siedzibą w Krakowie nie udzielił wyjaśnień na powyższe wezwanie, a w konsekwencji jego
oferta została odrzucona. Wykonawca KOL złożył wyjaśnienia i jego oferta została wybrana
jako najkorzystniejsza w postępowaniu. Ta czynność wyboru stała się przedmiotem
odwołania, które zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przez
Odwołującego 13 lipca 2020 r.
14 lipca 2020 r. wykonawca KOL skierował do Zamawiającego pismo, w którym wskazał
m. in.: „Informuję, że ze względów ode mnie niezależnych jestem zmuszony wycofać
się z w/w przetargu, a tym samym z podpisania z Państwem umowy na w/w usługę”.
W konsekwencji, Zamawiający (po uwzględnieniu ww. odwołania) unieważnił wybór
najkorzystniejszej oferty
oraz dokonał tej czynności ponownie, tym razem jako
najkorzystniejszą wybierając ofertę wykonawcy MAL-COM. Biorąc pod uwagę, że cena
oferty wykonawcy MAL-COM
nie wypełniała przesłanek określonych w art. 90 ust. 1a Pzp
Zamawiający nie zdecydował się wezwać tego wykonawcy to złożenia wyjaśnień
dotyczących możliwości wystąpienia rażąco niskiej ceny.
Wskazywane przez Odwołującego ceny jednostkowe w ofertach wykonawców KOL i MAL-
COM kształtowały się następująco:
A. Oferta wykonawcy KOL:
Odnowa oznakowania poziomego jezdni farbą akrylową białą z elementami
odblaskowymi (linie segregacyjne i krawędziowe - ciągłe) - ilość 9000 m
, cena
10,00 zł/m
Odnowa oznakowania poziomego jezdni farbą akrylową białą z elementami
odblasko
wymi (linie segregacyjne i krawędziowe - przerywane) - ilość 4500 m
cena 10,00 zł/m
Odnowa oznakowania poziomego jezdni farbą akrylową białą z elementami
o
dblaskowymi (linie na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych) - ilość 1600 m
cena 11,00 zł/m
Odnowa oznakowania poziomego jezdni farbą akrylową białą z elementami
odblaskowymi (strzałki i inne symbole) - ilość 500 m
, cena 12,00 zł/m
B. Oferta wykonawcy MAL-COM:
Odnowa oznakowania poziomego jezdni farbą akrylową białą z elementami
odblaskowymi (linie segregacyjne i krawędziowe - ciągłe) - ilość 9000 m
, cena
0 zł/m
Odnowa oznakowania poziomego jezdni farbą akrylową białą z elementami
odblaskowymi
(linie segregacyjne i krawędziowe - przerywane) - ilość 4500 m
cena 9,9
0 zł/m
Odnowa oznakowania poziomego jezdni farbą akrylową białą z elementami
odblaskowymi (linie na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych) - ilość 1600 m
cena 10,5
0 zł/m
4. Od
nowa oznakowania poziomego jezdni farbą akrylową białą z elementami
odblaskowymi (strzałki i inne symbole) - ilość 500 m
, cena 10,5
0 zł/m
Powyższe zestawienie potwierdza tezę Odwołującego, że stanowiące większą część
przedmiotu zamówienia pozycje w ofercie MAL-COM zostały wycenione jeszcze niżej,
niż w ofercie wykonawcy KOL. Należy wziąć jednak pod uwagę, że całkowita cena oferty
wykonawcy MAL-
COM była wyższa, zatem sam fakt iż ww. ceny jednostkowe były niższe
niż w ofercie wykonawcy KOL nie może przesądzać o uznaniu oferty MAL-COM
za zawierającą rażąco niską cenę.
Między stronami nie było sporu, co do faktu, że realna cena jednokrotnego malowania
oscyluje w granicach 7 zł/m
W tej sytuacji zaoferowanie malowania za cenę ok. 10 zł/m
nie
budzi wątpliwości Izby, co do możliwości prawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia,
szczególnie, że Zamawiający nie zawarł w SIWZ żadnego postanowienia, które
wskazywałoby na konieczność dwukrotnego malowania całego zakresu objętego zadaniem.
W punkcie 6.3.1.4. SIWZ
„Trwałość oznakowania” Zamawiający wskazał:
„Określa się następujące okresy gwarancji na oznakowanie poziome wykonane na drogach
administrowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach:
24 miesiące dla oznakowania cienkowarstwowego;
36 miesięcy dla oznakowania grubowarstwowego chemoutwardzalnego strukturalnego;
60 miesięcy dla oznakowania wykonanego taśmami prefabrykowanymi.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach dopuszcza możliwość ponownego wykonywania
oznakowania celem zapewnienia 24 miesięcznego okresu gwarancji na wykonane
oznakowanie cienkowarstwowe
”.
Powyższe jednoznacznie wskazuje, że Zamawiający co najwyżej dopuścił możliwość
dwukrotnego wykonywania oznakowania, w żadnym razie go nie wymagał. Tym samym
wykonawcy nie mieli żadnego obowiązku kalkulowania swoich ofert tak, by w ramach ceny
oferty zawierało się dwukrotne malowanie całego zakresu zadania. Wniosek ten nie stoi
w sprzeczności, z zawartym w wezwaniu z 26 czerwca 2020 r. skierowanym przez
Zamawiającego m. in. do wykonawcy KOL („Wobec powyższego wykonawca winien liczyć
się z koniecznością wykonania oznakowania po raz drugi w okresie 24 miesięcy licząc
od dnia odbioru robót. Wyżej wymieniony okres gwarancyjny jest na tyle długi, iż istnieje
wysokie prawdopodobieństwo, że oznakowanie poziome stanie się nieczytelne i będzie
musiało być odnowione nawet w stu procentach”). Na etapie po upływie terminu składania
ofert Zamawiający nie był uprawniony do zmodyfikowania opisu przedmiotu zamówienia,
ani do jego interpretacji w taki sposób, by doszło do faktycznej zmiany sposobu realizacji
przedmiotu zamówienia.
Z tego względu, w obliczu ustalonych faktów, o ile nie budzi wątpliwości okoliczność,
iż wykonawca MAL-COM nie skalkulował w swojej ofercie konieczności dwukrotnego
wykonania oznakowan
ia, to równie oczywiste jest, że nie miał takiego obowiązku.
Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego, który wskazywał, że fakt uwzględnienia przez
Zamawiającego odwołania z 13 lipca 2020 r. stanowi potwierdzenie, że cena oferty
wykonawcy MAL-COM jest r
ażąco niska. Zgodnie z art. 186 ust. 2 Pzp w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba
może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie
wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego
nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje,
powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie
z żądaniem zawartym w odwołaniu. Powyższy przepis Pzp, ani żaden inny, nie uzależnia
możliwości uwzględnienia odwołania przez zamawiającego od uznania stanowiska
odwołującego za słuszne i odpowiadające prawdzie. Decyzja o ewentualnym uwzględnieniu
odwołania została pozostawiona zamawiającemu, a przepis określa jedynie skutki dokonania
takiej czynności. Brak jest jednak podstawy prawnej do domniemania, że uwzględnienie
odwołania oznacza zasadność postawionych w nim zarzutów oraz prawdziwość
podniesionych w nim tez i twierdzeń. W okolicznościach sprawy uznać należy,
że Zamawiający uwzględnił odwołanie z 13 lipca 2020 r. tylko dlatego, że stało się ono
bezprzedmiotowe na skutek odstąpienia wykonawcy KOL od podpisania umowy.
W konsekwencji powyższych ustaleń Izba uznała, że żaden z zarzutów odwołania nie
zasługuje na uwzględnienie.
B
iorąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
P
rawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
…..............................………………………..……………