KIO 1896/20 POSTANOWIENIE dnia 21sierpnia 2020 r.

Stan prawny na dzień: 03.11.2020

POSTANOWIENIE 

z dnia 21sierpnia 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Katarzyna Odrzywolska 

Członkowie:   

Ryszard Tetzlaff 

Justyna Tomkowska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron  w  dniu  21sierpnia  2020 

r.w 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

10  sierpnia2020  r.  przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  INKO 

Consulting Sp. z o.o.; MP Consulting Sp. z o.o.

z siedzibą lidera w Pszczynie

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Dolnośląską  Służbę  Dróg  i  Kolei 

we Wrocławiu

przy udziale wykonawcy: 

Lafrentz Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, zgłaszającego 

swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego; 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: INKO Consulting Sp. z o.o.; MP 

Consulting Sp. z o.o. z siedzib

ą lidera w Pszczynie kwoty 15 000 zł 00  gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącą kwotę uiszczonego wpisu. 


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.  - 

Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019, poz. 1843) na niniejsze postanowienie -  w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego we Wrocławiu

Przewodniczący:      ………….........................… 

Członkowie:   

………….........................… 

………….........................…


U z a s a d n i e n i e 

Dolnośląska  Służba  Dróg  i  Kolei  we  Wrocławiu  (dalej:  zamawiający)  prowadzi,  

w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  

na 

pełnienie  nadzoru  nad  realizacją  zadania  pn.  Budowa  drogi  wojewódzkiej  od  drogi 

wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98 - w formule „zaprojektuj i wybuduj” nr referencyjny: 

NI.2720.129.2019

(dalej „postępowanie” lub „zamówienie”). 

Postępowanie prowadzone jest na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019, poz. 1843) - dalej: „ustawa Pzp”. Szacunkowa wartość 

zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 

ustawy  Pzp.  W  dniu  20  grudnia  2019 

r.  ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w 

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2019/S 246-606245. 

postępowaniu,  10  sierpnia  2020  r.  przez  wykonawców  wspólnie ubiegających się  

o  zamówienie:  INKO  Consulting  Sp.  z  o.o.;  MP  Consulting  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  lidera  

w Pszczynie(dalej: o

dwołujący), zostało wniesione odwołanie. 

Zamawiający,  co  ustaliła  Izba  na  podstawie  złożonego  przez  zamawiającego 

oświadczenia, 11 sierpnia 2020 r. poinformował wykonawców, zgodnie z art. 185 ust. 1 ustawy 

Pzp, o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania do złożenia przystąpienia. 

W  dniu  13  sierpnia  2020  r.  tj.  w  terminie 

przewidzianym  na  zgłoszenie  przystąpienia 

wykonawca: 

Lafrentz Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu(dalej „przystępujący”), zgłosił 

swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego. 

Zamawiający,  działając  w  oparciu  o  przepis  art.  186  ust.  1  ustawy  Pzp,  

13 sierpnia 2020 r., złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie informując, że uwzględnia  

w całości zarzuty podniesione w odwołaniu.  

Wobec  uwzględnienia  odwołania  przez  zamawiającego,  przystępujący  14  sierpnia 

2020  r., 

został  wezwany  do  złożenia  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  odwołania  przez 

zamawiającego. 

W  dniu  17  sierpnia  2020  r. 

przystępujący  złożył  do  akt  sprawy  pismo  procesowe,  

w którym oświadczył, że wnosi sprzeciw co do uwzględnienia przez zamawiającego w całości 

zarzutów przedstawionych w odwołaniu. 

Jak  ustalił  skład  orzekający  oświadczenie  w  przedmiocie  sprzeciwu  zostało  złożone 

przez  pana  P.  K.  - 

doradcę podatkowego, działającego na podstawie pełnomocnictwa z 17 

sierpnia 

r. 

udzielonego 

mu 

przez 

pana 

P. 

K.  

dyrektora zarządzającego. Pan P. K. został z kolei upoważniony do działania przez Prezesa 

Zarządu  Lafrentz  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu  -  pana  M.  D.,  który  zgodnie  z 

odpisem z KRS upoważniony jest do samodzielnej reprezentacji. Pełnomocnictwo dla pana P. 

K. 

z 13 sierpnia 2020 r. zostało załączone do oświadczenia w przedmiocie sprzeciwu. 


do protokołu. Forma pisemna sprzeciwu dochowana jest w sytuacji, gdy pismo opatrzone jest 

własnoręcznym  podpisem  lub  wniesione  zostało  w  formie  elektronicznej,  opatrzone 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym. 

Zauważyć  należy,  że  w  przypadku  gdy 

oświadczenie takie podpisuje pełnomocnik - zakres umocowania pełnomocnika musi wynikać 

z  treści  pełnomocnictwa.  Jest  to  wynikiem  zarówno  zasady  pisemności,  o  której  mowa 

powyżej,  jak  również  ogólnych  reguł  dotyczących  oświadczeń  woli  wskazanych  Kodeksie 

cywilnym.  

W omawianej sprawie pan P. K.

, zatrudniony na stanowisku Dyrektora Zarządzającego 

przystępującego,  został  umocowany  przez  prezesa  zarządu  spółki  Lafrentz  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Poznaniu do: (a) składania oświadczeń woli, (b) podpisywania umów zlecenia, o 

dzieło  jak  i  wszelkich  innych  umów  związanych  z  bieżącą  działalnością  Mocodawcy,  (c) 

podpisywania  umów  o  pracę,  aneksów  do  umów  o  pracę  oraz  świadectw  pracy,  (d) 

prowadzenia rozmów z kontrahentami, (e) prowadzenia bieżącej działalności Mocodawcy, (f) 

podpisywania  faktur  i  rachunków,  (g)  odbioru  korespondencji,  przesyłek  towarowych  i 

pieniężnych, (h) występowania w imieniu Mocodawcy przed wszelkimi władzami administracji 

państwowej,  sądami,  urzędami,  w  tym  również  skarbowymi,  bankami  oraz  innymi  osobami 

prawnymi i  fizycznymi, a 

także (i) dokonywania wszelkich innych czynności potrzebnych do 

realizacji  niniejszego  pełnomocnictwa  związanych  z  reprezentowaniem  Mocodawcy.  Jak 

wynika ponadto z treści udzielonego pełnomocnictwa - zostało ono udzielone na okres od 17 

sierpnia  2020  r.  do  31  sierpnia  2020  r. 

Nie  wynika  z  niego  natomiast,  że  ustanowiony 

pełnomocnik ma prawo do udzielania dalszych pełnomocnictw. 

Zauważyć  należy,  że  pełnomocnictwo  zarówno  do  wniesienia  odwołania,  jak  też 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego,  czy  też  wniesienia  sprzeciwu  ma  charakter 

materialnoprawny.  Nie  ma  bowiem 

podstaw  do  uznania,  że  pełnomocnictwo  do  wniesienia 

środka  odwoławczego,  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  jest 

pełnomocnictwem  procesowym,  regulowanym  przez  przepisy  art.  86  i  następne  Kodeksu 

postępowania cywilnego. Zauważyć należy, że w ustawie Pzp brak jest normy odsyłającej do 

stosowania przepisów Kodeksu postępowania cywilnego w przedmiocie pełnomocnictw. 

Jednocześnie  w  słowniczku  pojęć  zamieszczonym  w  art.  2  ustawy  Pzp,  nie 

wprowadzono 

odrębnej  definicji  pełnomocnictwa.  Stąd,  na  mocy  odesłania  do  przepisów 

Kodeksu cywilnego, które znalazło się w art. 14 ustawy Pzp, pojęcie pełnomocnictwa należy 

definiować  przez  pryzmat  regulacji  zawartych  w  Kodeksie  cywilnym. Wskazano tak  między 

innymi  w  postanowieniu  S

ądu  Okręgowego  w  Gorzowie  Wlkp.  z  30.07.2009  r.,  sygn.  akt:  

VII Ga 36/09

oraz powołanych w tym postanowieniu orzeczeniach (wyrok Sądu Okręgowego  

w Lublinie z 27.04.2006 r., sygn. akt: IX Ga 113/06; postanowienie KIO z 10.03.2009 r., sygn. 

akt:  KIO/UZP  231/09,  z  10.03.2009  r.  sygn.  akt:  KIO/UZP  165/08, 

a  także  wyroku  KIO   

z 09.04.2009 r., sygn. akt: KIO/UZP 394/09). Z kolei w 

świetle przepisów Kodeksu cywilnego, 

ustanowienie  dalszego  pełnomocnika  możliwe  jest  jedynie  wówczas,  gdy  wynika  z  treści 


Innymi  słowy,  należy  je  oceniać  przez  pryzmat  przepisu  art.  106  Kodeksu  cywilnego.   

W  konsekwencji,  ustanowienie  substytuta 

może  odbywać  się  wyłącznie  w  przypadkach 

wskazanych w tym przepisie.  Podobnie wskazano w  orzeczeniu KIO z  10.03.2009 r., sygn. 

akt:  KIO/UZP  231/09 

w  którym  stwierdzono:  „(…)Przepis  art.  14  ustawy  Pzp  stanowi,  

iż  w  zakresie  odrębnie  nieuregulowanym  w  przepisach  prawa  zamówień  publicznych,  

do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców należy stosować wprost 

(a nie jedynie odpowiednio) przepisy kodeksu cywilnego. Tak wypowiedział się również Sąd 

Okr

ęgowy  w Warszawie  w  wyroku  z  20  stycznia  2004  r.  (V  CA  2344/03):  Nie  budzi  zatem 

żadnych wątpliwości, że ustawa o zamówieniach publicznych, będąca w przeważającej części 

aktem funkcjonalnym (proceduralnym) nie tylko nie wyłącza stosowania przepisów kodeksu 

cywilnego,  ale  wręcz  nakazuje  je  stosować".  Wobec  powyższego  w  orzecznictwie  sądów 

okręgowych,  zespołów  arbitrów  oraz  Krajowej  Izby  Odwoławczej  utrwalił  się  pogląd,  

iż  pełnomocnictwo  do  wniesienia  odwołania  jest  rodzajowym  pełnomocnictwem  prawa 

cywilnego 

materialnego (wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 13 grudnia 2002 r., 

wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 27 stycznia 2003 r.). Jego podstawę prawną 

stanowi  art.  98  Kodeksu  cywilnego

,  w  myśl  którego  do  czynności  przekraczających  zakres 

zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj. Przepisy Kodeksu 

cywilnego  nie  definiują  wprawdzie  pojęcia  pełnomocnictwa  rodzajowego,  jednakże  jak 

stwierdził  w  wyroku  z  4  listopada  1998  r.  Sąd  Najwyższy  (sygn.  akt  II  CKN  866/97), 

pełnomocnictwo rodzajowe powinno określać rodzaj czynności prawnej objętej umocowaniem 

oraz  jej  przedmiot.  Zakwalifikowanie  pełnomocnictwa  do  wniesienia  odwołania  

do pełnomocnictw o charakterze materialnoprawnym powoduje, że możliwość ustanowienia 

dalszych  pełnomocników  należy  oceniać  w  świetle  przepisu  art.  106  Kodeksu  cywilnego.  

W myśl tego przepisu pełnomocnik może ustanowić dla mocodawcy innych pełnomocników 

tylko wtedy, gdy umocowanie takie wynika z treści pełnomocnictwa,  z ustawy lub ze stosunku 

prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa. 

Konsekwencją  zastosowania  w postępowaniu  odwoławczym  przepisów  Kodeksu 

cywilnego 

do  udzielenia  dalszego  pełnomocnictwa  przez  umocowanego  prawidłowo 

pełnomocnika, niezbędne będzie zawarcie w  pełnomocnictwie podstawowym upoważnienia 

do  u

dzielania  takich  pełnomocnictw.  Podobnie  w

postanowieniu  SO  w  Bielsku-

Białej                       

z 17.09.2013 r., II Ca 506/13: 

„(…)W konsekwencji tych rozważań należy przyjąć, że radca 

prawny,  któremu  zamawiający  udzielił  pełnomocnictwa  do  reprezentowania  przed  KIO 

posiadał  uprawnienie  do  udzielenia  dalszego  pełnomocnictwa  innej  osobie,  o  ile  spełnione 

zostały  wymogi  art.  106  kc”.  To  bowiem  pełnomocnictwo  podstawowe  stanowi  o granicach 

zakresu  umocowania  dalszych  pełnomocników,  tym  samym  może  być  zgodne                                 

z  

zakresem  pełnomocnictwa  podstawowego,  jak  również  węższe.  Ustanowienie  dalszego 

pełnomocnika  w postępowaniu  odwoławczym,  w przypadku  gdy  dalszy  pełnomocnik  wnosi 

odwołanie,  zgłasza  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  lub  też  wnosi  sprzeciw, 


taki sposób możliwe jest wykazanie ciągu pełnomocnictw, które potwierdzają skuteczność 

złożonych oświadczeń. Zgodnie bowiem z orzecznictwem za wyrokiem KIO z 30.09.2014 r., 

sygn. akt: KIO 1894/14

: „(…) przepisy nie wymagają, by w dalszym pełnomocnictwie została 

zamieszczona  informacja  określająca  kolejność  pełnomocnictw  (pierwotne,  dalsze).                            

W  orzecznictwie  Iz

by  uznano,  że  wystarczające  jest  wykazanie  umocowania  na  podstawie 

jednoczesnego złożenia pełnomocnictw wskazujących kolejne umocowanie pełnomocników, 

tzw. ciąg pełnomocnictw (…)”  

W  efekcie  u

stanowienie  substytuta  rodzi  stosunek  bezpośredni  pomiędzy  nim                          

a mocodawcą i staje się on pełnomocnikiem mocodawcy, nie zaś pełnomocnikiem osoby, które 

udzieliła  mu  bezpośrednio  pełnomocnictwa.  Tym  samym  wszystkie  czynności  dokonywane 

przez kolejnego pełnomocnika odnoszą skutek prawny bezpośrednio dla mocodawcy. Wynika 

to  z  art.  95  §  2  Kodeksu  cywilnego,  który  stanowi,  że  czynność  prawna  dokonana  przez 

przedstawiciela  w  granicach  umocowania  pociąga  za  sobą  skutki  bezpośrednio  dla 

reprezentowanego. 

Z powyższej normy prawnej wynika także taki skutek, że czynność prawna 

dokonana  z  przekroczeniem  umocowana skutków  takich nie pociąga,  tym  samym  uznać  ją 

należy za bezskuteczną. 

Przenosząc powyższe rozważania na kanwę rozpoznawanej sprawy zauważyć należy, 

że  dalszy  pełnomocnik,  w  osobie  pana  P.  K.,  nie  posiadał  stosownego  umocowania  do 

wniesienia sprzeciwu, albowiem z treści podstawowego pełnomocnictwa, udzielonego Panu 

P. K. 

nie wynika, że miał on prawo ustanawiania dalszych pełnomocników. To, w ocenie Izby 

przesądza, że czynność wniesienia sprzeciwu, podjęta przez pana P. K., jest nieważna i nie 

wywołuje skutków prawnych dla strony, wiążących się z przedmiotową czynnością.  

Zastrzec  należy  również,  że  w  przypadku  braku  pełnomocnictwa  przy  zgłoszonym 

sprzeciwie,  wnoszonym 

przez  pełnomocnika  taki  sprzeciw  winien  zostać  uznany  

za  nieskuteczny  na  posiedzeniu  niejawnym  i  

sprawa  powinna  zostać  umorzona. 

Dopuszczenie 

uzupełnienia pełnomocnictw na posiedzeniu z udziałem stron doprowadziłoby 

bowiem  do  niedopuszczalnej  sytuacji,  w 

której  podmiot,  który  nie  złożył  skutecznego 

oświadczenia  w  przedmiocie  sprzeciwu,  w  określonym  w  wezwaniu  3-dniowym  terminie, 

miałby możliwość, po terminie, do nieuprawnionego uzupełnienia. 

Uwzględniając  powyższe  Izba,  działając  na  podstawie  art.  186  ust.  3  ustawy  Pzp, 

umorzyła postępowanie odwoławcze.  

Zgodnie  z  art.  186  ust.  6  pkt  1ustawy  Pzp, 

oraz  mając  na  uwadze  zapisy 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. z dnia 7 maja 2018 r. Dz. U. z 2018 r., poz. 972),  

w tym w szczególności § 5 ust. 1 pkt 1a, Izba postanowiła o zwrocie na rzecz odwołującego 

kwoty uiszczonego wpisu.  


Przewodniczący:      ………….........................… 

Członkowie:   

………….........................… 

………….........................…