KIO 1875/20 POSTANOWIENIE dnia 11 września 2020 r.

Stan prawny na dzień: 02.11.2020

Sygn. akt: KIO 1875/20 

POSTANOWIENIE 

z dnia 

11 września 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Aleksandra Patyk 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez 

udziału stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego w dniu 11 września 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

K

rajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  7  sierpnia  2020  r.  przez  wykonawcę  ECO  –  ABC  

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Bełchatowie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Samodzielny 

Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji 

w Lublinie, 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  wykonawcy  

ECO 

–  ABC  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Bełchatowie  kwoty  7  500  zł  00  gr  (słownie: 

siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.  

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1843)  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie 7  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Lublinie. 

Przewodniczący:      ……………………………..   


Sygn. akt: KIO 1875/20 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw 

Wewnętrznych  i  Administracji  w  Lublinie  [dalej  „Zamawiający”]  prowadzi  postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  świadczenie 

usług  w  zakresie odbioru, transportu  i  utylizacji  odpadów medycznych  dla SP  ZOZ  MSWiA  

w Lublinie 

(znak postępowania: ZP / 11 / 2020). 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

w dniu 18 czerwca 2020 r. pod numerem 551993 

– N – 2020. 

W  dniu  7  sierpnia  2020  r.  wykonawca  ECO 

–  ABC  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Bełchatowie [dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 20 ust. 3 i 5 - 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 

roku o odpadach - poprzez zaniechanie odrzucenia oferty przez konsorcjum firm UTYLIMED 

Sp. z o.o. oraz RAF-Ekologia sp. z o.o.; 

2.  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp 

poprzez  wybór  oferty  przez 

konsorcjum firm UTYLIMED Sp.  z o.o. oraz RAF-Ekologia sp. z o.o. jako najkorzystniejszej 

pomimo  tego,  iż  oferta  ta  jest  niezgodna  z  treścią  SIWZ  i  winna  podlegać  odrzuceniu  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Wobec  ww.  zarzutów  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu: 

1.  unieważnienie  dokonanej  przez  Zamawiającego  czynności  wyboru  oferty  złożonej  przez 

konsorcjum firm UTYLIMED Sp. z o.o. oraz RAF-Ekologia sp. z o.o. jako najkorzystniejszej; 

2.  dokonanie ponownej oceny  ofert  złożonych w  postępowaniu i  odrzucenie oferty  złożonej 

przez  konsorcjum  firm  UTYLIMED  Sp.  z  o.o.  oraz  RAF-Ekologia  sp.  z  o.o.  na  podstawie  

art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 20 ust. 3 i 5 - 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku 

o odpadach; 

3.  dokonan

ie  ponownego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i  uznania  oferty  złożonej  przez 

Odwołującego jako najkorzystniejszej w przedmiotowym postępowaniu; 

4.  wpłaty  na  rzecz  Odwołującego  zgodnej  z  przepisanymi  normami  kwoty  stanowiącej 

uzasadnione koszty poniesione 

przez Odwołującego z tytułu wpisu od odwołania. 

Izba  nie  dopuściła  do  postępowania  odwoławczego  wykonawców  wspólnie 


ubiegających się o udzielenie zamówienie UTYLIMED Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz 

RAF 

–  EKOLOGIA  Sp.  z  o.o.  w  Jedliczu  zgłaszających  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego w dniu 10 sierpnia 2020 r. z uwagi na niezachowanie drogi zgłoszenia. 

Zgodnie  z  art.  185  ust. 

2  ustawy  Pzp,  wykonawca  może  zgłosić  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując 

stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której 

przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w postaci papierowej albo 

elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jego kopię przesyła się 

zamawiającemu  oraz  wykonawcy  wnoszącemu  odwołanie.  Z  kolei  stosownie  do  treści  §  5  

ust. 

1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu 

postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  1296),  odwołanie  wraz  

z  załącznikami  oraz  zgłoszenie  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  przez 

wykon

awcę,  wnoszone  w  postaci  elektronicznej  i  opatrzone  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym,  oraz  dalsze  pisma  w  sprawie  wnoszone  w  tej  postaci  przekazuje  się  na 

elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu, przy użyciu której obsługiwana jest korespondencja 

Izby. 

Prezes  Izby  udostępnia  na  stronie  internetowej  Urzędu  odnośnik  do  usług 

elektronicznych pozwalających na wniesienie w postaci elektronicznej dokumentów, o których 

mowa w ust. 1 (§ 5 ust. 2 ww. rozporządzenia). 

W  niniejszej  sprawie  wykonawcy  zgłaszający  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  złożyli  przystąpienie  podpisane  podpisem 

elektronicznym,  ale  uczynili 

to  za  pośrednictwem  adresu  e-mail  przypisanego  Izbie 

([email protected])

,  a  nie  przy  użyciu  elektronicznej  skrzynki  podawczej  Urzędu,  przy 

użyciu której  obsługiwana jest korespondencja Izby.  Z  treści  zgłoszonego  przystąpienia nie 

wynika,  aby  wykonawcy  zgłaszający  przystąpienie  napotkali  jakiekolwiek  przeszkody 

techniczne w dz

iałaniu elektronicznej skrzynki podawczej (e-PUAP) w dniu 10 sierpnia 2020 

r.  

Z uwagi na powyższe należało uznać, że nie zachowano drogi określonej przepisami 

prawa do zgłoszenia przystąpienia w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  17  sierpnia  2020  r.  Zama

wiający  przekazał  drogą  elektroniczną  (e-PUAP) 

odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia odwołanie i wnosi o: 

1.  umorzenie  postępowania  odwoławczego  w  części  dotyczącej  naruszenia  art.  89  ust.  1  

pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 20 ust. 3 i 5-6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach; 

2. umorzenie postępowania w części dotyczącej naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w zw.  

z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.  


Przedmiotowe  pismo  zostało  podpisane  przez  osobę  upoważnioną  do  działania  

w imieniu 

Zamawiającego. 

Zgodnie  z  art.  186  ust.  2  ustawy  Pzp,  w  przypadku  uwzględnienia  przez 

zamawiającego  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć 

postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania 

odw

oławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że 

w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 

wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. 

Wobec  powyższych  ustaleń,  Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  zachodzą 

przesłanki do wydania postanowienia o umorzeniu postępowania odwoławczego na podstawie 

art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.  

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 186 ust. 6 pkt  1 ustawy Pzp 

oraz  na  podstawie  §  3  i  §  5  ust.  1  pkt  1  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  

z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 

r. poz. 972 ze zm.). 

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji. 

Przewodniczący:      ……………………………..