KIO 1868/20 WYROK dnia 1 września 2020 r.

Stan prawny na dzień: 02.11.2020

Sygn. akt: KIO 1868/20 

WYROK 

z dnia 1 

września 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:        Ryszard Tetzlaff 

Członkowie:             Bartosz Stankiewicz 

                Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Protokolant:                 

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  31  sierpnia  2020  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w 6 sierpnia 2020 r. przez wykonawcę 

DSV  Air  &  Sea  S

p.  z  o.o.,  ul.  Ożarowska  40/42,  05-850  Duchnice  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Skarb  Państwa  -  2  Regionalną  Bazę  Logistyczną,  ul.  Marsa  110,               

04-470 Warszawa 

przy udziale wykonawcy 

Enter Air Sp. z o.o., ul. Komitetu Obrony Robotników 74, 02-146 

Warszawa 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

1.  u

marza  postępowanie  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  nieuzasadnionego 

ograniczenia 

konkurencji  w  postępowaniu wskutek  ustalenia w  treści  ogłoszenia                          

o  zamówieniu  wymogu  posiadania  (i  przedłożenia  w  toku  postępowania)  przez 

potencjalnych  wykonawców  (stron  przyszłej  umowy  ramowej)  certyfikatu 

przewoźnika  lotniczego  (tzw.  certyfikat  AOC  -  ang.  Air  Operator's  Certificate), 

podczas  gdy  posiadanie  tego  certyfikatu  ni

e  stanowi  warunku  niezbędnego  na 

potrzeby  zorganizowania  transportu  lotniczego  będącego  przedmiotem 

świadczenia  wykonawcy  i  w  zupełności  wystarczającym  (proporcjonalnym) 

warunkiem  byłoby  obciążenie  obowiązkiem  posiadania  takiego  dokumentu 

ewentualnego  podw

ykonawcy,  a  zatem  wymóg  przedstawienia  tego  dokumentu                   


w  p

ostępowaniu  nie  jest  niezbędny  do  jego  przeprowadzenia  oraz  zarzutu 

dotyczącego ustalenia w treści ogłoszenia o zamówieniu wymogu, aby dokumenty 

sporządzone w języku obcym miały zostać złożone wraz z tłumaczeniem na język 

polski poświadczonym przez tłumacza przysięgłego, podczas gdy wymóg taki nie 

znajduje  jakiegokolwiek  uzasadnienia  prawnego  w  obowiązujących  przepisach 

prawa  i  ma  on  charakter  dyskryminujący  w  stosunku  do  podmiotów,  które  będą 

prz

edkładały  w  toku  postępowania  dokumenty  sporządzone  w  języku  obcym, 

zwłaszcza  że  w  zupełności  wystarczającym  byłoby  przedłożenie  przez  nich                       

w  takiej  sytuacji  zwykłego  (nie  przysięgłego)  tłumaczenia  dokumentu  na  język 

polski, z uwagi na ich 

uwzględnienie i brak sprzeciwu.     

W pozostałym zakresie oddala odwołanie.   

3.  k

osztami  postępowania  obciąża  DSV  Air  &  Sea  Sp.  z  o.o.,  ul.  Ożarowska  40/42,                             

05-850 Duchnice i:  

3.1.  zalicza  w  pocz

et  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez  wykonawcę DSV 

Air  &  Sea  Sp.  z  o.o.,  ul.  Ożarowska  40/42,  05-850  Duchnice  tytułem  wpisu  od 

o

dwołania,   

zasądza od DSV Air & Sea Sp. z o.o., ul. Ożarowska 40/42, 05-850 Duchnice na 

rzecz  Skarb

u  Państwa  -  2  Regionalnej  Bazy  Logistycznej,  ul.  Marsa  110,               

04-470 Warszawa 

kwotę

00 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero 

groszy) 

stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu zwrotu 

wynagrodzenia pełnomocnika.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  16  października  2018  r.  poz.  1986  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.  

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1868/20 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  prowadzone  w  celu  zawarcia  umowy  ramowej  na:  „usługę  przewozu 

osób  transportem  lotniczym  w  ruchu  międzynarodowym  na  potrzeby  Sił  Zbrojnych”,  nr 

referencyjny:  W/104/2020, 

zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  w  dniu  27.07.2020  r.  pod  nr  2020/S  143 

–  352853  przez  Skarb  Państwa  -                    

2  Regionalną  Bazę  Logistyczną,  ul.  Marsa  110,  04-470  Warszawa  zwany  dalej: 

„Zamawiającym”.  W  dniu  27.07.2020  r.  opublikowano  treść  Ogłoszenie  o  zamówieniu  (na 

portalu: 

https://platformazakupowa.pl/pn/2rblog

W  dniu  06.08.2020  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem cyfro

wym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) DSV Air 

& Sea Sp. z o.o., ul. Ożarowska 40/42,  05-850 Duchnice zwany dalej: „DSV Air & Sea Sp.                   

z  o.o.”  albo  „Odwołującym”  wniósł  odwołanie  na  w/w  czynność  z  27.07.2020  r.  Kopie 

odwołania Zamawiający otrzymał 06.08.2020 r. (e-mailem). Zaskarżył:   

1.1.  czynność  podjętą  przez  Zamawiającego  w  postępowaniu,  polegającą  na  wszczęciu 

postępowania  w  celu  zawarcia  umowy  ramowej  na  usługę  przewozu  osób  transportem 

lotniczym w ruchu międzynarodowym na potrzeby Sił Zbrojnych,  

1.2. z daleko posuniętej ostrożności procesowej, zaskarżam treść ogłoszenia o zamówieniu, 

dla  którego  prowadzone  jest  postępowanie,  z  uwagi  na  brak  określenia  przedmiotu 

zamówienia  (przedmiotu  na  jaki  zostanie  zawarta  umowa  ramowa)  oraz  niekonkurencyjny, 

naruszający uczciwą konkurencję sposób prowadzenia tego postępowania.  

Opisanym powyżej czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie:   

2.1.  w  zakresie  czynności  z  pkt  1.1  powyżej  –  art.  131i  ust.  1  ustawy  z  dnia  29  stycznia                 

2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  27  września  2019  r.  poz.  1843)  zwanej 

dalej: 

„Pzp” w zw. z art. 101a ust. 1 pkt 1) Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez wszczęcie 

postępowania  w  celu  zawarcia  (nowej)  umowy  ramowej  na  usługę  przewozu  osób 

transportem  lotniczym  w  ruchu  międzynarodowym  na  potrzeby  Sił  Zbrojnych,  podczas  gdy 

cały  czas  pozostaje  w  mocy  umowa  ramowa  na  ten  sam  przedmiot  zawarta  pomiędzy 

Odwołującym a Zamawiającym w dniu 16.11.2018 r. nr 596/12/5/2018, która została zawarta 

na 7 lat i wiąże strony do 16.11.2025 r. („Umowa Ramowa z 2018 r.”),  

2.2. w zakresie czynności z pk 1.2 powyżej:   


2.2.1.  art.  131i  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  art.  48  ust.  2  pkt  3  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp 

poprzez  brak  określenia  w  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  przedmiotu  zamówienia  tj. 

przedmiotu  na  jaki  zostanie  zawarta  umowa  ramowa,  dla  której  prowadzone  jest 

postępowanie,  podczas  gdy  powinien  on  być  określony  w  sposób  umożliwiający 

potencjalnym  wykonawcom  (stronom  przyszłej  umowy  ramowej)  identyfikację  przynajmniej 

jej zakresu, w szczególności zważywszy na to, że w przypadku procedury ograniczonej (jaka 

znajduje  zastosowanie  w  postępowaniu)  intencję  w  przedmiocie  przystąpienia  do 

postępowania wykonawcy muszą wyrazić jedynie na podstawie informacji zawartych w treści 

ogłoszenia o zamówieniu,   

2.2.2. art.131i ust. 1 w zw. z art. 100 ust. 4 Pzp w zw. z art. 22 ust. 1a Pzp w zw. z art. 25 

ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  nieuzasadnione  ograniczenie  konkurencji                                     

w  postępowaniu  wskutek  ustalenia  w  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  wymogu  posiadania                      

(i  przedłożenia  w  toku  postępowania)  przez  potencjalnych  wykonawców  (stron  przyszłej 

umowy  ramowej)  certyfikatu  przewoźnika  lotniczego  (tzw.  certyfikat  AOC  -  ang.  Air 

Operator's  Certificate),  podczas  gdy  posiadanie  tego  certyfikatu  nie  stanowi  warunku 

niezbędnego  na  potrzeby  zorganizowania  transportu  lotniczego  będącego  przedmiotem 

świadczenia  wykonawcy  i  w  zupełności  wystarczającym  (proporcjonalnym)  warunkiem 

byłoby 

obciążenie 

obowiązkiem 

posiadania 

takiego 

dokumentu 

ewentualnego 

podwykonawcy,  a  zatem  wymóg  przedstawienia  tego  dokumentu  w  postępowaniu  nie  jest 

niezbędny do jego przeprowadzenia,   

art. 25 ust. 1 Pzp w związku z § 16 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 

lipca  2016  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia    („Rozporządzenie  Dokumentowe”)                     

w zw. z art. 7 ust. 

1 Pzp poprzez ustalenie w treści ogłoszenia o zamówieniu wymogu, aby 

dokumenty  sporządzone  w  języku  obcym  miały  zostać  złożone  wraz  z  tłumaczeniem  na 

język  polski  poświadczonym  przez  tłumacza  przysięgłego,  podczas  gdy  wymóg  taki  nie 

znajduje  jakiegokolwie

k  uzasadnienia  prawnego  w  obowiązujących  przepisach  prawa  i  ma 

on  charakter  dyskryminujący  w  stosunku  do  podmiotów,  które  będą  przedkładały  w  toku 

postępowania  dokumenty  sporządzone  w  języku  obcym,  zwłaszcza  że  w  zupełności 

wystarczającym byłoby przedłożenie przez nich w takiej sytuacji zwykłego (nie przysięgłego) 

tłumaczenia dokumentu na język polski.   

3. W związku z powyżej wskazanymi zarzutami wnosił o:  

3.1.  merytoryczne  rozpatrzenie  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  („KIO”)  niniejszego 

odwołania i jego uwzględnienie w całości,  


3.2.  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentacji  postępowania,  a  także 

dowodów  opisanych  szczegółowo  w  treści  niniejszego  odwołania  oraz  dowodów,  które 

zostaną powołane i przedłożone na rozprawie,  

nakazanie Zamawiającemu:  

w przypadku uwzględnienia zarzutu z pkt 2.1 powyżej  - unieważnienia postępowania 

na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp, ponieważ jest ono obarczone niemożliwą do usunięcia 

wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy ramowej, polegającą 

na  wszczęciu  postępowania  pomimo  braku  podstaw  prawnych  dla  powyższego,  a  wada  ta 

nie może zostać usunięta w inny sposób;  

w  przypadku  uwzględnienia  zarzutu  z  pkt  2.2.1  powyżej  –  określenie  przedmiotu 

zamówienia w sposób umożliwiający potencjalnym wykonawcom, stronom przyszłej umowy 

ramowej, na identyfikację przynajmniej jej zakresu;  

w  przypadku  uwzględnienia  zarzutu  z  pkt  2.2.2  powyżej  -  wykreślenia  obowiązku 

posiadania  i  przedłożenia  w  toku  postępowania  przez  wykonawców  ubiegających  się                              

o  zawarcie  umowy  ramowej,  dla  którego  prowadzone  jest  postępowania,  certyfikatu 

przewoźnika lotniczego (tzw. certyfikat AOC - ang. Air Operator's Certificate);  

w  przypadku  uwzględnienia  zarzutu  z  pkt  2.2.3  powyżej  -  wykreślenia  obowiązku 

przedkładania  dokumentów  sporządzonych  w  języku  obcym  wraz  z  tłumaczeniem  na  język 

polski poświadczonym przez tłumacza przysięgłego i dopuszczenie posłużenia się zwykłymi 

tłumaczeniami poświadczonymi przez wykonawcę;  

3.4.z

asądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  doradztwa  prawnego,  według  norm  przepisanych  i  zgodnie                  

z fakturą przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie,  

3.5.w oparciu o art. 267 Tra

ktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej  wnoszę o skierowanie 

do  Trybunału  Sprawiedliwości  Unii  Europejskiej  przez  Skład  Orzekający  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  niniejszej  sprawie  następującego  pytania  prejudycjalnego  dotyczącego 

wykładni  przepisów  prawa  unijnego:  „Czy  art.  29  ust.  3  oraz  4  Dyrektywy  Parlamentu 

Europejskiego  i  Rady  2009/81/WE  z  dnia  13  lipca  2009  r.  w  sprawie  koordynacji  procedur 

udzielania niektórych  zamówień  na  roboty  budowlane,  dostawy  i  usługi przez  instytucje lub 

podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniająca dyrektywy 

2004/17/WE  i  2004/18/WE,  należy  interpretować  w  ten  sposób,  że  w  przypadku  gdy 

instytucja zamawiająca jest związana umową ramową z jednym lub z kilkoma wykonawcami, 

to  może  wszcząć  nowe  postępowanie  na  tożsamy  przedmiot  świadczenia  a  następnie 

zawrzeć  kolejną  (tożsamą)  umowę  ramową  skutkującą  istnieniem  równolegle  kilku  umów 

ramowych na ten sam przedmiot ?

”.   


Przepisy  prawa polskiego stanowiące  podstawę sformułowanych w  treści  odwołania 

zarzu

tu  z  pkt  2.1  stanowią  bezpośrednią  implementację  zapisów  Dyrektywy  Parlamentu 

Europejskiego  i  Rady  2009/81/WE  z  dnia  13  lipca  2009  r.  w  sprawie  koordynacji  procedur 

udzielania niektórych zamówień  na  roboty  budowlane,  dostawy  i  usługi przez  instytucje lub 

p

odmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniająca dyrektywy 

2004/17/WE  i  2004/18/WE.  W  celu  zapewnienia  stałości  i  jednolitości  praktyki  w  zakresie 

objętym  sporem  w  niniejszej  sprawie,  konieczne  jest  wskazanie  przez  Trybunał 

Spraw

iedliwości  Unii  Europejskiej  sposobu  wykładni  przepisów  Dyrektywy,  której  zapisy 

zostały  dokładnie  odzwierciedlone  w  przepisach  Pzp.  Jednocześnie,  oświadczam,  że 

dodatkowe uzasadnienie dla przedmiotowego wniosku zostanie przedstawione na rozprawie 

przed KIO.   

Zgodnie  z  art.  179  ust.  1  Pzp  Odwołujący  wskazuje,  iż  zaskarżone  czynności 

Zamawiającego  naruszają  interes  Odwołującego,  a  ich  bezpośrednim  następstwem  może 

być szkoda w majątku Odwołującego. W przypadku zaskarżenia czynności Zamawiającego 

polegającej  w  ogóle  na  wszczęciu  postępowania  (pkt  1.1  petitum  odwołania)  interes 

Odwołującego  pozostaje  oczywisty,  ponieważ  pozostaje  on  jedynym  wykonawcą,  z  którym 

Zamawiający związany jest wciąż obowiązującą (aż do 2025 r.) umową ramową na tożsamy 

przedmiot  świadczenia  co  umowa  ramowa,  która  będzie  zawarta  w  rezultacie 

przeprowadzonego  Postępowania.  Można  zatem  przypuszczać,  że  w  razie  zawarcia  nowej 

umowy  ramowej  z  podmiotami  konkurencyjnymi  wobec  Odwołującego  na  identyczny 

przedmiot  świadczenia  interes  Odwołującego  dozna  uszczerbku.  Nie  można  bowiem 

wykluczyć,  że  Zamawiający  zamiast  udzielać  zamówień  realizacyjnych  na  podstawie  już 

zawartej  umowy  ramowej,  będzie  mógł  arbitralnie  tych  samych  zamówień  udzielać  na 

podstawie  nowej  umowy  ramowej.  Tym  samym  w  interesie 

Odwołującego  pozostaje 

unieważnienie postępowania.  Nawet jeżeli by przyjąć (z czym Odwołujący się nie zgadza), 

że Zamawiający może wszcząć kolejne postępowanie na zawarcie kolejnej umowy ramowej 

na tożsamy przedmiot świadczenia (przedmiot zaskarżenia z pkt 1.2 petitum odwołania), to 

wskutek licznych nieprawidłowości zawartych w treści ogłoszenia o zamówieniu Odwołujący 

jest obecnie pozbawiony możliwości ubiegania się o to zamówienie (nie posiada on bowiem 

wymaganego  certyfikatu  przewoźnika  lotniczego)  albo  jego  możliwości  ubiegania  się  o  to 

zamówienie  (nową  umowę  ramową)  są  istotnie  ograniczone  (bezprawny  wymóg 

przedkładania  dokumentów  obcych  wraz  z  tłumaczeniem  przysięgłym,  brak  określenia 

przedmiotu  zamówienia  w  sposób  umożliwiający  identyfikację  zakresu  nowej  umowy 

ramowej).  Tym  samym  w  interesie  Odwołującego  pozostaje  wprowadzenie  w  treści 

ogłoszenia  o  zamówieniu  niezbędnych  modyfikacji,  umożliwiających  mu  ubieganie  się                     

o zawarcie nowej umowy ramowej na równych zasadach z innymi podmiotami.   


Zamawiający  pozostaje  jednostką  wojskową,  która  w  strukturach  Wojska  Polskiego 

prowadzi  postępowania  mające  na  celu  wyłonienie  wykonawców  –  stron  umów  ramowych, 

których przedmiotem pozostaje transport osób (żołnierzy) lub towarów na potrzeby polskich 

Sił  Zbrojnych  RP.  Najczęściej  nabywanie  usług  tego  typu  ma  związek  z  udziałem 

wydzielonych jednostek wojskowych Sił Zbrojnych RP w zagranicznych misjach wojskowych, 

określanych  mianem  Polskich  Kontyngentów  Wojskowych  (PKW).  Funkcjonują  one                         

w  ramach  Organizacji  Narodów  Zjednoczonych  (np.  Chorwacja),  Unii  Europejskiej  (np. 

Gruzja)  czy  Organizacji  Traktatu  Północnoatlantyckiego  (np.  Kosowo,  Afganistan,  Łotwa, 

Irak). W celu zapewnienia sobie usług niezbędnych na potrzeby transportu osób (żołnierzy) 

lub  towarów  na  potrzeby  udziału  Polskich  Sił  Zbrojnych  w  opisanych  powyżej  misjach 

zagranicznych, Zamawiający zawarł szereg takich umów ramowych, w szczególności:  

a)  umowę  ramową  w  przedmiocie  przewozu  osób  transportem  lotniczym  w  ruchu 

mi

ędzynarodowym  na  potrzeby  sił  zbrojnych  –  ogłoszenie  o  udzieleniu  zamówienia 

opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  2018/S  227-520589  w  dniu 

24.11.2018 r. („Umowa Ramowa z 2018 r.”), umowa ta została zawarta z jednym wykonawcą 

(Odwołującym) i wiąże strony do 24.11.2025 r.,   

b)  umowę  ramową  w  przedmiocie  kompleksowej  usługi  przewozu  ładunków  transportem 

morskim  w  ruchu  międzynarodowym  –  ogłoszenie  o  udzielenie  zamówienia  opublikowane                     

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2019/S 211-518891 w dniu 31.10.2019 r., umowa 

ta została zawarta w dniu 16.11.2018 r. z dwoma wykonawcami i wiąże do 16.11.2025 r.,   

c)  umowę  ramową  nr  499/12/5/2015  z  07.09.2015  r.  w  przedmiocie  kompleksowej  usługi 

przewozu  ładunków  transportem  lotniczym  w  ruchu  międzynarodowym,  umowa  ta  została 

zawarta z jednym z wykonawców (konsorcjum firm) i wiąże strony do 2022 r.   

Z  punktu  widzenia  przedmiotu  niniejszego  odwołania  największe  znaczenie  ma 

umowa  wskazana  w  pkt 

1.2 ppkt a) powyżej, tj. Umowa Ramowa z 2018 r. i to ona będzie 

stanowiła  punkt  odniesienia  dla  dalszej  argumentacji  Odwołującego.  Pomimo  bowiem,  że 

Zamawiający pozostaje związany przywołaną powyżej Umową Ramową z 2018 r. (pozostaje 

ona  ważna  do  16.11.2025  r.),  z  przyczyn  nieznanych  Odwołującemu  zainicjował  w  dniu 

27.07.2020  r.  nowe  postępowanie  (w  procedurze  ograniczonej)  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego, które ma wyłonić nowych wykonawców dla nowej umowy ramowej na ten sam 

przedmiot umowy.  Co więcej, nowa umowa ramowa ma zostać zawarta na okres 6 lat.  Dla 

pełnego obrazu zaistniałej sytuacji warto wskazać, że zawarcie Umowy Ramowej  z 2018 r. 

poprzedzone  było  postępowaniem  prowadzonym  w  procedurze  ograniczonej.  W  toku  tego 

postępowania wykluczony został jeden z wykonawców. Ostatecznie zatem tylko Odwołujący 

złożył  ofertę  i  przystąpił  do  Umowy  Ramowej  z  2018  r.  Zamawiający  wskazał  kwotę,  jaką 

zamierzał przeznaczył na realizację zamówień w ramach Umowy Ramowej z 2018 r. Była to 


kwota  73.764.000  PLN na  7  lat  jej  obowiązywania (2018-2025).  Zamawiający  i  Odwołujący 

pozostając  związani  Umową  Ramową  z  2018  r.  zawarli  (do  dnia  opublikowania  ogłoszenia              

o zamówieniu, dla którego prowadzone jest postępowanie) w sumie 12 umów realizacyjnych 

na łączną kwotę 10.584.187,87 PLN. To oznacza, że z kwoty podanej przez Zamawiającego 

przy  otwarciu  ofert  w  postępowaniu prowadzącym  do  zawarcia  Umowy  Ramowej  z  2018  r. 

wykorzystano (w przeciągu niecałych 2 z 7 lat) zaledwie 14,35% środków finansowych. Co 

więcej,  współpraca  pomiędzy  Odwołującym  a  Zamawiającym  oparta  na  Umowie  Ramowej              

z  2018  r.  przebiega  pomyślnie,  o  czym  świadczy  fakt  wystawienia  przez  przedstawiciela 

Zamawiającego  poświadczenia  należytego  wykonania  usług  przez  Odwołującego  w  dniu 

16.01.2020  r.  Niezależnie  od  tego,  że  Odwołujący  kwestionuje  sam  fakt  zainicjowania 

postępowania,  warto  też  wskazać  na  potrzeby  opisu  stanu  faktycznego,  że  w  treści 

ogłoszenia  o  zamówieniu  dla  postępowania  Zamawiający  bardzo  lakonicznie  określił 

przedmiot  zamówienia,  dla  którego  prowadzi  postępowanie.  W  pkt  II.2.1  treści  ogłoszenia                   

o zamówieniu wskazano jedynie, że przedmiotem zamówienia jest zawarcie umowy ramowej 

na usługę przewozu osób transportem lotniczym w ruchu międzynarodowym na potrzeby Sił 

Zbrojnych  z  podziałem  na  dwie  części  (zadania).  Dodatkowo,  w  pkt  III.2.1  ppkt  1.1  treści 

ogłoszenia  o  zamówieniu  Zamawiający  wprowadził  nowy  (nieznany)  postępowaniu 

prowadzącym do zawarcia Umowy Ramowej z 2018 r. wymóg posiadania przez stronę nowej 

umowy ramowej certyfikatu przewoźnika lotniczego (tzw. certyfikat AOC - ang. Air Operator's 

Certificate),  który  to  dokument  musi  zostać  przedłożony  Zamawiającemu  już  na  etapie 

składania  wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu.  Ponadto,  zgodnie  z  pkt 

III.1.3)  ppkt  7  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu,  Zamawiający  zażądał,  aby  wszelkie 

dokumenty  przedkładane  w  toku  postępowania  a  sporządzone  w  języku  obcym  były 

składane wraz z tłumaczeniem na język polski poświadczonym przez tłumacza przysięgłego. 

A contrario, zwykłe tłumaczenia są niewystarczające na potrzeby powyższego.   

Odnośnie  ZARZUTU  DOT.  WSZCZĘCIA  NOWEGO  POSTĘPOWANIA  NA 

ZAWARCIE NOWEJ UMOWY RAMOWEJ.   

Na  wstępie  prezentowanej  argumentacji  jednoznacznie  zaznaczył,  że  pomimo,  że 

celem  Postępowania  jest  zawarcie  umowy  ramowej  w  dziedzinie  obronności                                         

i  bezpieczeństwa,  to  istota  i  cel  takiej  umowy  odpowiada  instytucji  umowy  ramowej 

regulowanej przepisami o charakterze klasycznym (art. 99 

– 101 Pzp), stąd zawarte w treści 

uzasadnienia  niniejszego  odwołania  odesłania  do  przepisów  dotyczących  zamówień 

klasycznych  (w  szczególności  Dyrektywy  2014/24/UE)  znajdują  pełne  zastosowanie  do 

oceny  zaistniałego  w  sprawie  stanu  faktycznego.    Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  a  także 

zawarty  w  pkt  1  uzasadnienia  niniejszego  odwołania  opis  stanu  faktycznego,  należy 

jednoznacznie przyjąć, że postępowanie w ogóle nie powinno być prowadzone (stąd najdalej 


posunięty  zarzut  odwołania  z  pkt  2.1  petitum).  Zamawiający  dąży  bowiem  do  zawarcia 

dwóch  równolegle  obowiązujących  umów  ramowych  na  ten  sam  przedmiot  (zakres),  co                      

w świetle przepisów art. 101a ust. 1 pkt 1) Pzp, jak również zasad przejrzystości i równego 

traktowania  wykonawców  (z  art.  7  ust.  1  Pzp),  jest  niedopuszczalne.  Jak  wynika 

jednoznacznie  z  powołanego  powyżej  przepisu:  Zamawiający  udziela  zamówień,  których 

przedmiot  jest  objęty  umową  ramową  wykonawcy,  z  którym  zawarł  umowę  ramową,  na 

warunkach określonych w umowie ramowej. Nie ulega przy tym wątpliwości, iż na podstawie 

zawartej  Umowy  Ramowej  z  2018  r.,  Odwołujący  nie  może  skutecznie  domagać  się  od 

Zamawiającego udzielenia mu zamówień realizacyjnych nią objętych. Brak roszczenia w tym 

zakresie  wynika  m.in.  bezpośrednio  z  zapisów  §  1  ust.  3  Umowy  Ramowej  z  2018  r.,  jak 

również  z  ogólnego  charakteru  umów  ramowych.  Charakter  ten  odzwierciedlony  został                         

w definicji umowy ramowej zawartej w art. 2 pkt 9a Pzp: celem umowy ramowej jest ustalenie 

warunków  dotyczących  zamówień  publicznych,  jakie  mogą  zostać  udzielone  w  danym 

okresie.  W  tym  sensie  z

awarcie  umowy  ramowej  ma  na  celu  ułatwienie  zamawiającemu 

udzielania  powtarzających  się,  przewidywanych  w  danym  okresie  czasu  zamówień 

publicznych  i  jest  jednym  z  etapów  procesu  zmierzającego  do  udzielenia  zamówień  (tzw. 

zamówień realizacyjnych) odpowiadających na konkretne potrzeby zamawiającego. Etap ten 

polega  przy  tym  na  wyborze  wykonawcy  lub  wykonawców,  którzy,  przez  określony  czas, 

będą  realizować  zamówienia  objęte  umową  ramową  na  uzgodnionych  warunkach.  Jak                      

z  powyższego  wynika,  umowa  ramowa  stanowi  ułatwienie  dla  zamawiającego,  który 

antycypuje  konieczność  zaspokojenia  określonych,  powtarzających  się  potrzeb                             

w  przyszłości.  Ułatwienie to  polega na możliwości  wyboru wykonawców, którzy  te potrzeby 

będą  w  stanie  zaspokoić  na  określonych  warunkach,  zanim  konkretna  potrzeba  się 

zmaterializuje, co w dużym stopniu upraszcza udzielanie zamówień realizacyjnych, nie rodzi 

bowiem po stronie zamawiającego konieczności przeprowadzania odrębnego, długotrwałego 

postępowania  na  każde  takie  zamówienie.  Jednocześnie  zawarcie  umowy  ramowej  nie 

zobowiązuje zamawiającego do udzielenia zamówień realizacyjnych w przypadku, w którym 

nie będzie takiej potrzeby.  Wracając zatem do Umowy Ramowej z 2018 r. należy uznać, że 

Zamawiający  nie  jest  zobowiązany  do  udzielenia  Odwołującemu  zamówień  realizacyjnych, 

jeśli  po  jego  stronie  nie  zmaterializuje  się  potrzeba  przewozu  osób  transportem  lotniczym                      

w  ruchu  międzynarodowym  na  potrzeby  Sił  Zbrojnych  RP.  Jeśli  jednak  taka  potrzeba 

wystąpi, to zgodnie z art. 101a ust. 1 pkt 1) Pzp Zamawiający ma obowiązek zwrócić się do 

Odwołującego  na  podstawie  Umowy  Ramowej  z  2018  r.  o  realizację  danego  zamówienia. 

Jak  podkreśla  się  w  literaturze:  charakter  umowy  ramowej  nie  przeszkodził  bowiem 

ustawodawcy  w  nałożeniu  na  zamawiających  obowiązku  oferowania  zamówienia  do 

wykonania  w  ramach  istniejącej  umowy  ramowej.  Obowiązek  ten  wynika  z  treści  art.  101a 


Pzp,  zgodnie  z  którym  zamawiający  udziela  (a  nie:  „może  udzielić”)  zamówień,  których 

p

rzedmiot  objęty  jest  umową  ramową,  wykonawcy  lub  wykonawcom,  z  którymi  jest  ona 

zawarta.  Dopiero  zatem  brak  zainteresowania  ze  strony  tych  wykonawców  umożliwi 

zamawiającemu  udzielenie  zamówienia  w  inny  sposób.  W  kontekście  powyższego  warto 

wskazać,  że  Zamawiający,  zawierając  Umowę  Ramową  z  2018  r.  z  jednym  wykonawcą 

(Odwołującym),  zabezpieczył  się  przed  brakiem  zainteresowania  ze  strony  wykonawcy 

poszczególnymi  zamówieniami  realizacyjnymi,  wprowadzając  obowiązek  wykonawcy  do 

udziału w postępowaniach zmierzających do udzielenia tych zamówień (§ 10 ust. 1 Umowy 

Ramowej  z  2018  r.).    Zgodnie  też  z  §  10  ust.  3  Umowy  Ramowej  z  2018  r.,  z  chwilą 

wystąpienia  potrzeby,  o  której  mowa  w  ust.  2,  Zamawiający  kieruje  do  Odwołującego 

zaproszenie  do  złożenia  oferty  na  realizację  danego  zamówienia,  a  Odwołujący  jest 

zobowiązany  do  złożenia  takiej  oferty.  Dopiero  zatem  w  przypadku,  gdyby  z  przyczyn 

leżących po  stronie Odwołującego  nie doszłoby  do  zawarcia  umowy  realizacyjnej  na  dane, 

konkretne  zamówienie  (np.  brak  złożenia  oferty,  nieprzystąpienie  do  zawarcia  umowy), 

Zamawiający  byłby  uprawniony  do  udzielenia  tego  zamówienia  poza  Umową  Ramową                    

z  2018  r.,  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  Pzp.  Musiałby  on  zatem  ogłosić 

jednostkowe  postępowanie  na  udzielenie  tego  konkretnego  zamówienia  publicznego,  poza 

obowiązującą  Umową  Ramową  z  2018  r.  Na  ograniczone  możliwości  udzielania  zamówień 

publicznych  poza  obowiązującą  umową  ramową  (w  tym  konkretnym  przypadku:  poza 

Umową  Ramową  z  2018  r.)  wskazuje  się  w  literaturze  w  kontekście  sytuacji,  w  której 

zamawiający  chciałby  doprowadzić  do  uzyskania  ceny  za  realizację  zamówienia 

cząstkowego korzystniejszej niż ta, która oferowana mu jest na podstawie umowy ramowej. 

W  takim  przypadku  zamawiający  może  skorzystać  z  klauzul  rewizyjnych,  jeśli  takie  zostały 

przewidziane  w  umowie  ramowej  lub  ogłosić  odrębne  postępowanie  na  udzielenie  danego 

zamówienia  realizacyjnego.  Przepisy  nie  przewidują  natomiast  sytuacji,  w  której  w  obrocie 

funkcjonowałoby  kilka  równoległych  umów  ramowych  obejmujących  ten  sam  przedmiot 

(zakres),  co  umożliwiałoby  zamawiającemu  dowolne,  arbitralne  udzielanie  zamówień 

realizacyjnych w ramach wybranej umowy ramowej. W świetle powyższego umowa ramowa 

jawi się jako instytucja zbliżona do poniekąd dynamicznego systemu zakupów, ze wszelkimi 

tego  odrębnościami  a  zwłaszcza  tą,  podstawową,  tzn.,  że  umowa  ramowa  stanowi  system 

zamknięty  –  raz  dopuszczeni  do  niego  wykonawcy  (którzy  przeszli  kwalifikację)  pozostają 

oferentami w trakcie całego okresu trwania umowy. Jak wskazuje się bowiem w motywie 60 

preambuły  do  Dyrektywy  2014/24/UE:  (…)  nowi  wykonawcy  nie  powinni  mieć  możliwości 

przystąpienia do umowy ramowej po jej zawarciu.   Podobnie w dokumencie wyjaśniającym 

Komisji Europejskiej z 14 lipca 2005 dot. umów ramowych (CC/2005/03_rev 1) podniesiono, 

że  umowa  ramowa  jest  systemem  zamkniętym,  do  którego  nie  mają  dostępu  ani  nowi 


(dodatkowi)  zamawiający,  ani  wykonawcy.  Zawarcie  równoległej,  dodatkowej  umowy  lub 

umów  ramowych  na  ten  sam  przedmiot  (na  co  wskazuje  wszczęcie  postępowania) 

stanowiłoby  de  facto  dopuszczenie  nowych  wykonawców  do  realizacji  zamówień  objętych 

pierwotną umową ramową (w tym konkretnym przypadku: Umowa Ramowej z 2018 r.), być 

może nawet na korzystniejszych dla nich warunkach, czyli obejście przepisów zakazujących 

dokonywania nieuprawnionych zmian podmiotowych w umowie ramowej. Prowadziłoby to do 

dowolnego,  arbitralnego  rozszerzania  przez  zamawiającego  kręgu  wykonawców 

dopuszczonych  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia  objętego  pierwotną  umową  ramową 

oraz zupełnej dowolności w wyborze wykonawcy. Zamawiający mógłby bowiem doprowadzić 

do  zawarcia  wielu  umów  ramowych  z  różnymi  wykonawcami  lub  grupami  wykonawców, 

segmentując  sztucznie  rynek,  a  następnie  dowolnie  wyznaczać,  na  podstawie  sobie  tylko 

znanych kryteriów, wykonawcę realizującego dane zamówienie cząstkowe.  Na marginesie, 

pozostaje  otwartym  pytanie,  dlaczego  Zamawiający  postanowił  zainicjować  tylko  jedno 

postępowania mające na celu zawarcie równoległej umowy ramowej do jednej z tych, które 

wiążą Zamawiającego.  Co więcej, dopuszczenie omawianej możliwości (do czego w prosty 

sposób  prowadzi  rozstrzygnięcie  postępowania)  doprowadziłoby  do  sytuacji,  w  której 

zamawiający  mógłby  udzielać  zamówień  preferowanemu  przez  siebie  wykonawcy  lub 

wykonawcom, będącym stronami jednej z zawartych umów ramowych, de facto wykluczając 

z rynku na bardzo długi okres (w przypadku umowy ramowej, która będzie zawarta w wyniku 

postępowania:  6  lat)  innego  wykonawcę  (w  tym  konkretnym  przypadku:  Odwołującego),                   

z  którym  zawarł  pierwotną  umowę  ramową.  Co  więcej,  ten  właśnie  wykonawca                              

(w zaistniałym w sprawie stanie faktycznym: Odwołujący) przez cały okres trwania pierwotnej 

umowy  ramowej  musiałby  pozostawać  w  gotowości  i  utrzymywać  niezbędny  potencjał 

pozwalający  na  jej  realizację  w  maksymalnym,  przewidzianym  przez  Zamawiającego, 

zakresie.  W  normalnych  warunkach  (przy  założeniu  zgodności  działań  Zamawiającego                     

z  przepisami  Pzp)  ten  wysiłek  organizacyjny  jest  jednak  kompensowany  i  minimalizowany 

gwarancją,  iż  w  przypadku  pojawienia  się  po  stronie  Zamawiającego  zapotrzebowania 

dotyczącego  transportu  lotniczego  osób  w  ruchu  międzynarodowym,  zapotrzebowanie  to 

będzie realizowane  w ramach Umowy Ramowej  z 2018 r. Na podstawie znajomości rynku, 

na którym operuje Zamawiający, Odwołujący mógł ocenić prawdopodobieństwo wystąpienia 

po  stronie  Zamawiającego  realnego  zapotrzebowania  na  transport  lotniczy  osób  w  okresie 

obowiązywania  Umowy  Ramowej  z  2018  r.    Ewentualne,  nieuprawnione,  zawarcie  przez 

Zamawiającego  równoległej  umowy  ramowej  na  ten  sam  przedmiot  prowadziłoby  także  do 

sytuacji,  w  której  przedmiot  kilku  umów  ramowych  (maksymalny  ich  zakres)  byłby 

nieidentyfikowalny.  Ani  Odwołujący,  ani  wykonawcy  drugiej  umowy  ramowej,  nie  byliby 

bowi

em w stanie ustalić, jakie wolumeny przewozów będą realizowane na podstawie danej 


umowy,  a  co  za  tym  idzie,  jakie  zasoby  powinny  zostać  zagwarantowane  (jakie  zasoby 

powinny  pozostawać  w  gotowości)  na  potrzeby  każdej  z  nich,  nie  wspominając  o  braku 

możliwości  ustalenia ceny  za realizację świadczeń  objętych tymi  umowami.  Za  słusznością 

twierdzenia, iż wszczęcie przez Zamawiającego kolejnego postępowania na zawarcie nowej 

umowy  ramowej  (obok  Umowy  Ramowej  z  2018  r.)  pozostaje  niezgodne  z  art.  101a  ust.  1 

pkt 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp

, przemawiają także przepisy Pzp ustalające maksymalny 

termin,  na  jaki  może  zostać  zawarta  dana  umowa  ramowa  (np.  art.  131i  ust.  2  Pzp  dla 

zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa). Przepisy dotyczące maksymalnego 

te

rminu,  na  jaki  może  zostać  zawarta  umowa  ramowa  zostały  wprowadzone  aby  uchronić 

rynek  (wykonawców,  którzy  nie  są  stronami  zawartej  umowy  ramowej)  przed  nadmiernym 

ograniczaniem  konkurencji  przez  zamawiającego  poprzez  długotrwałe  wyłączenie  z  rynku 

zamówień określonego rodzaju. W kontekście powyższego na szczególną uwagę zasługuje 

art. 100 ust. 4 Pzp, zgodnie z którym zamawiający nie może wykorzystywać umowy ramowej 

do  ograniczania  konkurencji.  A  contrario,  raz  zawarta  umowa  ramowa  wyłącza  określony                        

w  niej  zakres  (przedmiot  umowy)  z  rynku  na  czas  jej  trwania,  przy  czym  zawarcie  umowy 

ramowej  zgodnie  z  prawe

m  sankcjonuje  takie  wyłączenie.  Potwierdzenie  zatem 

dopuszczalności  działań  Zamawiającego  w  postępowaniu  i  doprowadzenie  do  sytuacji,                     

w której zawiera on kilka równoległych i niejako konkurujących ze sobą umów ramowych na 

ten sam przedmiot prowadziłoby do sytuacji, w której ograniczenia co do jej maksymalnego 

czasu  trwania  straciłyby  na  znaczeniu.  Podsumowując  powyższe  rozważania  należy 

jednoznacznie  stwierdzić,  iż  prowadzenie  przez  Zamawiającego  postępowania 

zmierzającego  do  zawarcia  umowy  ramowej  tożsamej  z  obowiązującą  Umową  Ramową                     

z 2018 r. stanowi naruszenie przepisów Pzp, a w szczególności art. 101 a ust. 1 pkt 1 Pzp 

oraz zasad przejrzystości i równego traktowania wykonawców.  

Odnośnie 

ZARZUTU 

DOT. 

NIEPRECYZYJNEGO 

OPISU 

PRZEDMIOTU 

ZAMÓWIENIA.  

W  przypadku  uznania  przez  Wysoką  Izbę,  że  najdalej  posunięty  zarzut  niniejszego 

odwołania  (pkt  2.1  treści  petitum)  nie  zasługuje  na  uwzględnienie,  Odwołujący  z  daleko 

posuniętej  ostrożności  stawia  szereg  innych  zarzutów  o  charakterze  proceduralnym 

odnoszących  się  do  wadliwości  zidentyfikowanych  w  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu. 

Pierwszym  ze  wskazanych  p

owyżej  zarzutów  jest  ten  dotyczący  niezgodności  działań 

Zamawiającego z art. 131i ust. 1 Pzp w zw. z art. art. 48 ust. 2 pkt 3 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 

Pzp  poprzez  brak  określenia  w  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  przedmiotu  zamówienia,  tj. 

przedmiotu  na  j

aki  zostanie  zawarta  umowa  ramowa,  dla  której  prowadzone  jest 

postępowanie.  W  ocenie  Odwołującego  przedmiot  zamówienia  został  bowiem  określony                        

w treści ogłoszenia o zamówieniu w sposób bardzo lakoniczny i ogranicza się wyłącznie do 


s

twierdzenia,  że  przedmiotem  zamówienia  jest  zawarcie  umowy  ramowej  na  usługę 

przewozu osób transportem lotniczym w ruchu międzynarodowym na potrzeby Sił Zbrojnych 

z  podziałem  na  dwie  części  (zadania).  Tak  informacja  została  podana  również  w  punkcie 

II.2.1 

ogłoszenia  pt.  Całkowita  wielkość  lub  zakres.  Tak  ogólne  określenie  rodzaju 

świadczeń,  w  tym  przypadku  przewozu  osób  transportem  lotniczym  w  ruchu 

międzynarodowym  na  potrzeby  Sił  Zbrojnych  RP,  których  umowa  ma  dotyczyć,  nie  może 

zostać  uznane  za  określenie  przedmiotu  zamówienia,  czego  w  tym  konkretnym  przypadku 

wymaga  (znajdujący  odpowiednie  zastosowanie)  art.  48  ust.  2  pkt  3  Pzp.  Uznaje  się,  że 

informacje zawarte w ogłoszeniu powinny być na tyle sprecyzowane, aby wykonawca po ich 

analizie mógł podjąć decyzję o tym, czy będzie uczestniczył w postępowaniu. W przypadku 

umowy ramowej określenie przedmiotu zamówienia powinno bowiem zawierać wskazanie na 

maksymalną  ilość  dostaw  i  usług,  które  będą  mogły  stanowić  przedmiot  zamówień 

realizacyjnych    lub  inne  element

y  umożliwiające  wykonawcom  identyfikację  maksymalnego 

zakresu  umowy.  W  przeciwnym  bowiem  razie  wykonawca  potencjalnie  zainteresowany 

udziałem  w  postępowaniu  nie  jest  w  stanie  racjonalnie  ocenić,  czy  takie  postępowanie  go 

interesuje.  Przewóz  osób  w  ruchu  międzynarodowym  jest  pojęciem  bardzo  szerokim                              

i  pozwala  co  najwyżej  na  określenie  ogólnego  charakteru  zamówienia.  Nie  pozwala 

natomiast  na  przeprowadzenie  analizy  biznesowej  i  prawnej  umożliwiającej  świadome 

zaangażowanie  się  w  postępowanie.  Co  więcej,  tak  lakoniczne  określenie  przedmiotu 

zamówienia jak to zawarte w  treści  ogłoszenia o zamówieniu,  dla którego prowadzone jest 

postępowanie,  może  mieć  wymiar  antykonkurencyjny,  tj.  zniechęcający  wykonawców  do 

udziału  w  postępowaniu.    Tymczasem  ze  względu  na  charakter  postępowania  (procedura 

ograniczona), Specyfika 

Istotnych Warunków Zamówienia zwana dalej: „SIWZ”, zawierająca 

wymogi  oraz  szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia,  zostanie  przekazana  jedynie 

wykonawcom  zaproszonym  do  składania  ofert,  którzy  spełniają  warunki  określone                            

w ogłoszeniu.  Może się zatem okazać (z uwagi na brak wypełnienia przez Zamawiającego 

obowiązku z art. 48 ust. 2 pkt 3 Pzp), że z udziału w postępowaniu zrezygnują wykonawcy, 

którzy mogliby się nim zainteresować, gdyby znali np. maksymalny wolumen usług, którego 

dotyczy  Postępowanie.  Jak  wskazano  powyżej,  wykonawcy  prowadzący  działalność  na 

rynku  lokalnym  mogą,  być  może,  taki  wolumen  oszacować,  nie  dotyczy  to  jednak 

wykonawców, którzy z rynkiem, na którym operuje Zamawiający, będą mieli do czynienia po 

raz  pierwszy.  Wejście  na  nowy  rynek  uzasadnia  natomiast,  co  do  zasady,  jedynie 

odpowiedni wolumen zamówienia, czego przykładowo zagraniczni wykonawcy mogą nie być 

świadomi w odniesieniu do postępowania.  Ponadto, jeżeli na obecnym etapie postępowania 

przedmiot  zamówienia  nie  zostanie  prawidłowo  dookreślony  to  wówczas  może  dojść  do 

potencjalnych nadużyć polegających na jego niedozwolonej zmianie na późniejszym etapie, 


w  zależności  od  tego  jakie  podmioty  zostaną  do  niego  zaklasyfikowane.  W  świetle 

powyższego,  zmiana  ogłoszenia  i  jego  doprecyzowanie  w  zakresie  określenia  przedmiotu 

zamówienia  są  konieczne  w  celu  przywrócenia  zgodności  działań  Zamawiającego                                       

z przepisami Pzp.   

Odnośne  ZARZUTU  DOT.  WYMOGU  POSIADANIA  PRZEZ  WYKONAWCÓW 

CERTYFIKATU  PRZEWOŹNIKA LOTNICZEGO oraz  Odnośne  ZARZUTU  DOT. WYMOGU 

PRZEDŁOŻENIA  TŁUMACZEŃ  PRZYSIĘGŁYCH.  Niniejsze  zarzuty  zostały  uwzględnione 

przez Zamawiającego i wobec tego uwzględnienia nie zgłoszono sprzeciwu.  

Zamawiający w dniu 07.08.2020 r. (na portalu: 

https://platformazakupowa.pl/pn/2rblog

) wraz 

kopią  odwołania,  w  trybie  art.  185  ust.1  Pzp,  wezwał  uczestników  postępowania 

przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. 

W  dniu  10.08.2020  r.  (

wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Enter  Air  Sp.  z  o.o.,                 

ul.  Komitetu  Obrony  Robotników  74,  02-146 Warszawa  zwana  dalej:  „Enter  Air  Sp.  z  o.o.” 

albo 

„Przystępującym”  zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  wnosząc  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.   

W  dniu  27.08.2020  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Zamawiający  wobec 

wniesienia  odwołanie  do  Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  186  ust.  1  Pzp, 

odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  oddala  odwołanie  w  zakresie  zarzutów 

nieuwzględnionych. Uwzględnia bowiem zarzuty z pkt 2.2.2 i 2.2.3 petitum odwołania. Kopia 

została przekazana Odwołującemu oraz Przystępującym na posiedzeniu.  

Dotyczy zarzutu wszczęcia postępowania w celu zawarcia umowy ramowej na usługi 

przewozu osób transportem lotniczym w ruchu międzynarodowym na potrzeby Sil Zbrojnych. 

Budowanie  argumentacji  mającej  przemawiać  za  zakazem  wszczynania  postępowania                      

w  celu  zawarcia  umowy  ramowej  mającej  przedmiot  zamówienia  tożsamy  z  przedmiotem 

umowy  ramowej,  którą  Zamawiający  pozostaje  już  związany,  Odwołujący  rozpoczyna  od 

przywołania art. 101a ust. 1 Pzp. W ocenie Odwołującego, norma w brzmieniu Zamawiający 

udziela  zamówień,  których  przedmiot  jest  objęty  umową  ramową  wykonawcy,  z  którym 

zawarł  umowę  ramową,  na  warunkach  określonych  w  umowie  ramowej  oznacza,  że  jeżeli                 

w  okresie  obowiązywania  umowy  ramowej  wystąpi  potrzeba  udzielenia  zamówienia                            

z  przedmiotu  tożsamego  z  przedmiotem  umowy  ramowej,  to  wówczas  Zamawiający  ma 


obowiązek zwrócić się do Odwołującego na podstawie umowy ramowej z 2018 r. o realizację 

danego zamówienia. Tymczasem przywołany przez Odwołującego pogląd z literatury wydaje 

się bazować na błędnym wyinterpretowaniu normy prawnej z przepisu art. 101 a ust. 1 Pzp. 

W ocenie Zamawiającego prawidłowe rozumienie tego przepisu nakazuje odnieść obowiązek 

Zamawiającego („Zamawiający  udziela”)  do  warunków  na  jakich zamówienie jest  udzielane 

(„na  warunkach  określonych  w  umowie  ramowej”  -  pkt  1  lub  odpowiednio  po 

przeprowadzeniu  procedury  przewidzianej  w  pkt  2  lit.  a),  b) 

lub  c)).  Oznacza  to,  że 

Zamawiający, jeżeli już podejmie decyzję o skorzystaniu z umowy ramowej, to wówczas nie 

ma swobody przy określaniu warunków zamówienia - „Zamawiający udziela...na warunkach 

określonych  w  umowie  ramowej”.  A  zatem  nie  może  udzielić  zamówienia  na  innych 

warunkach niż określone w umowie ramowej. I tylko w tym aspekcie realizuje się powinność 

Zamawiającego,  pozostawiając mu swobodę  wyboru  co  do  samego  udzielenia  zamówienia    

w  systemie  umowy  ramowej. 

Odwołujący  podkreśla,  że  Zamawiający  nie  jest  zobowiązany 

do  udzielenia  Odwołującemu  zamówień  realizacyjnych,  jeżeli  po  jego  stronie  nie 

zmaterializuje  się  potrzeba  przewozu  osób  transportem  lotniczym  w  ruchu 

międzynarodowym.  A  contrario  Odwołujący  zdaje  się  twierdzić,  że  jeżeli  taka  potrzeba  się 

zmaterializuje,  to  Zamawiający  zobowiązany  jest  skorzystać  z  zawartej  umowy  ramowej. 

Tymczasem, 

jak  wskazuje  się  w  literaturze  /  J.  Jerzykowski,  Komentarz  do  art.  99  Pzp,  w:  

W.  Dzierżanowski,  J.  Jerzykowski,  M.  Stachowiak,  Prawo  zamówień  publicznych. 

Komentarz, wyd. VII, WKP 2018/

, Zawarcie umowy ramowej w kształcie wynikającym z art. 2 

pkt  9a  po  stronie  zamawiającego  rodzi  jedynie  uprawnienie  do  udzielania  zamówień 

realizacyjnych  lub  zlecenia  realizacji  zamówienia  na  warunkach  określonych  w  umowie 

ra

mowej.  W  związku  z  tym  zamawiający  może  udzielić  zamówienia  na  ten  sam  przedmiot                  

w  innym, „typowym  ”  postępowaniu.  Pogląd  ten zyskał także uznanie w  orzecznictwie KIO, 

k

tóra  w  wyroku  KIO  z  12.06.2017  r.,  sygn.  akt:  KIO  1093/17  stwierdziła,  że:  Procedura 

zawarcia  umowy  ramowej  uregulowana  w  art.  99-101b  Pzp 

nie  jest  równoznaczna                           

z  udzieleniem  zamówienia  publicznego,  a  sam  fakt  złożenia  oferty  i  zawarcia  umowy 

ramowej  nie  rodzi  po  stronie  wykonawców  żadnego  obowiązku  związanego  z  realizacją 

usług. Celem zawarcia umowy ramowej jest bowiem dokonanie wyboru kręgu potencjalnych 

wykonawców,  mogących  w  czasie  trwania  umowy  realizować  konkretne  zamówienia, 

zlecone  przez  zamawiającego  w  oznaczonym  czasie,  za  ceny  nie  wyższe  niż  określone                   

w  umowie  ramowej.  Podobnie  w  starszej,  choć  ciągle  aktualnej  tezie  wyroku  KIO                            

z  22.11.2013  r.,  sygn.  akt:  KIO  2635/13:  Zawarcie  umowy  ramowej  nie  wywiera  ani 

obowiązku  zawarcia  umowy  realizacyjnej,  ani  też  nie  powoduje,  w  przypadku  odmowy 

zawarcia tej umowy, powstania roszczenia o jej zawarcie. 

Odwołujący wskazuje także na § 

10  ust.  3  Umowy  Ramowej  z  2018  r.,  który  brzmi  następująco:  Z  chwilą  wystąpienia 


potrzeby,  o  której  mowa  w  ust.  2,  Zamawiający  kieruje  do  Odwołującego  zaproszenie  do 

złożenia  oferty  na  realizację  danego  zamówienia,  a  Odwołujący  jest  zobowiązany  do 

złożenia  takiej  oferty.  Nie  kwestionując  prawdziwości  przytoczonego  fragmentu  Umowy 

Ramowej  z  2018  r.  należy  jednak  stwierdzić,  że  dyskusyjne  jest  czy  zamawiający  mógłby               

w  ogóle  zobowiązać  się  do  udzielenia  wykonawcy  zamówień  objętych  umową  ramową. 

Wprawdzie  postanowienia 

PZP  explicite  takiego  zakazu  nie  formułują,  ale  wydaje  się  on 

sprzeczny, chociażby z zasadą wzajemności umowy ramowej. Skoro bowiem z jednej strony 

dopuszczalne  jest  nie  złożenie  oferty  przez  wykonawcę  związanego  umową  ramową 

(dopuszcza  do  także  w  swojej  argumentacji  Odwołujący),  to  nie  można  także  zasadnie 

twierdzić,  aby  po  stronie  Zamawiającego  istniał  obowiązek  każdorazowego  pytania 

wykonawcy lub wykonawców - stron umowy ramowej o złożenie oferty na zamówienie objęte 

przedmiotem  umowy  ramowej.  Jak  już  wyżej  wykazano,  powszechnie  przyjmuje  się,  że 

wykonawca  - 

strona  umowy  ramowej,  a  zatem  także  Odwołujący  jako  strona  Umowy 

Ramowej z 2018 r. nie ma obowiązku składania oferty w wyniku zapytania Zamawiającego  

w  ramach  takiej  umowy.  Interpretacja  §  10  ust.  3  Umowy  Ramowej.  Niezależnie  od 

powyższego, podkreślić należy, że norma zawarta w §10 ust. 3 Umowy Ramowej z 2018 r. 

aktualizuje  się  w  razie  wystąpienia  po  stronie  Zamawiającego  potrzeby,  którą  zamierza  on 

zaspokoić  korzystając  z  zawartej  z  Odwołującym  Umowy  Ramowej  i  tylko  w  takim 

przypadku, na co wskazuje odwołanie się do ust. 2 § 10 Umowy Ramowej z 2018 r., który 

brzmi Postępowanie, o którym mowa w ust. 1 rozpocznie się z chwilą wystąpienia potrzeby 

zrealizowania  usługi,  wynikającej  z  decyzji  odpowiednich  władz  wojskowych.  Nie  ulega 

zatem wątpliwości, że Zamawiający zastrzegł w Umowie Ramowej z 2018 r., że skorzystanie 

z  systemu  udzielania zamówień  określonego tą umową wymaga  decyzji  władz  wojskowych  

o udzieleniu zamówienia w systemie tej konkretnej umowy ramowej. Warto także zauważyć, 

że w literaturze pojawiają się głosy wprost dopuszczające równoczesne funkcjonowanie kilku 

umów  ramowych  z  kilkoma  wykonawcami  bądź  jednym  wykonawcą.  Przepisy  nie  zakazują 

bowiem zamawiającemu wszczęcia kolejnego postępowania o udzielenie umowy ramowej na 

tożsamy  przedmiot  zamówienia  i  zawarcia  umowy  ramowej  na  ten  przedmiot  zamówienia                          

z tym samym wykonawcą, gdyż przeprowadzanie i zawarcie umowy w ramach postępowania 

nie  jest  obowiązkiem  zamawiającego. Wywodzi  się  to  z  faktu,  że  przepis  art.  2  pkt  9a  Pzp 

odnosi  się do  istoty  umowy  ramowej, który  wskazuje,  że jej  celem jest  ustalenie warunków 

dotyczących  zamówień  publicznych  jakie  mogą,  a  nie  muszą  zostać  udzielone  w  ramach 

zaspokojenia  indyw

idualnych  potrzeb  zamawiającego  /Skubiszak  -  Kalinowska  I., 

Wiktorowska  E.,  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz  aktualizowany,  LEX/eI.  2020, 

teza 3 do art. 99 Pzp/. 

Odwołujący twierdził, że umowa ramowa stanowi system zamknięty - 

raz  dopuszczeni  do  niego  wykonawcy  (którzy  przeszli  kwalifikację)  pozostają  oferentami             


w  trakcie  całego  okresu  trwania  umowy.  Przytacza  -  dla  potwierdzenia  tej  tezy  -  motyw  60 

preambuły  do  Dyrektywy  2014/24/UE:  nowi  wykonawcy  nie  powinni  mieć  możliwości 

przystąpienia  do  umowy  ramowej  po  jej  zawarciu.  Zdaniem  Zamawiającego,  motyw  60 

Dyrektywy  2014/24/UE należy  jednak rozumieć inaczej.  Nowi  wykonawcy  nie powinni  mieć 

możliwości przystąpienia do zawartej umowy ramowej, a zatem nie powinni mieć możliwości 

włączenia  się  do  istniejącego  systemu  umowy  ramowej  na  ustalonych  w  niej  warunkach, 

Takie  działanie  Zamawiającego  rzeczywiście  naruszałoby  konkurencję,  bo  oznaczałoby 

wprowadzenie  wykonawcy  do  systemu  udzielania  zamówień,  którego  warunki  byłyby  dla 

niego z góry znane, tak jak znana jest treść zawartej już umowy ramowej oraz warunki, jakie 

oferowali  na  etapie  prowadzenia  postępowania  o  jej  udzielenie  poszczególni  wykonawcy               

(w  szczególności  ceny).  W  tym  stanie  rzeczy  zrozumiałe  jest,  że  konkurować  o  udzielenie 

zamówienia  na  podstawie  umowy  ramowej  powinni  tylko  ci  wykonawcy,  którzy  brali  udział                

w  postępowaniu  o  jej  zawarcie,  a  nie  dopuszczeni  na  późniejszym  etapie  inni  wykonawcy, 

posiadający wiedzę o oferowanych cenach i warunkach i mogący z łatwością dostosować się 

poprzez  np.  odpowiednie  obniżenie  ceny.  Diametralnie  różną  jest  zaś  sytuacja,  w  której 

zamawiający inicjuje nowe postępowanie o zawarcie umowy ramowej, kiedy inna umowa jest 

już  zawarta.  Tutaj  wszyscy  wykonawcy  startują  z  tego  samego  punktu  i  prawa  żadnego                    

z nich nie są ograniczone. Najlepiej potwierdza to fakt, że także Odwołujący złożył wniosek  

o  dopuszczenie  w  ramach  niniejszego  postępowania,  chociaż  co  do  zasady  kwestionuje 

zasadność jego prowadzenia.Odpowiadając  na  zadane  na  marginesie  przez  Odwołującego 

pytanie  (pkt  2.16  odwołania),  Zamawiający  spieszy  wyjaśnić,  że  zainicjował  postępowanie 

tylko  na  kolejną  umowę  ramową  na  przewóz  osób  transportem  lotniczym  z  uwagi  na  jej 

istotnie 

różny przedmiot od dwóch pozostałych umów ramowych, tzn. na przewóz ładunków 

transportem  morskim  i  przewóz  ładunków  transportem  lotniczym.  Trwająca  od  marca  br. 

pandemia  COVID-

19  wprowadziła  liczne  ograniczenia  właśnie  w  przewozie  osób 

transportem  lotniczym,  który  odbywać  się  musi  w  szczególnym  reżimie  sanitarnym.  Przez 

pewien czas obowiązywały nawet przepisy, zgodnie z którymi przy przewozie lotniczym osób 

na pokładzie statku powietrznego mogła być zajęta jedynie połowa miejsc. To ograniczenie 

zostało już zdjęte, niemniej jednak w dalszym ciągu przewóz należy organizować w sposób 

inny  niż  przed  pandemią,  gwarantujący  bezpieczeństwo  sanitarne  przewożonych  osób. 

Zasadniczej  zmianie  nie  uległy  zaś  zasady  transportu  ładunków.  Te  istotne  różnice                        

w sposobie przewozu osób transportem lotniczym w związku z pandemią COVID-19 i bliżej 

nieznany  czas  trwania  ograniczeń  i  dodatkowych  obowiązków,  spowodowały,  że 

Zamawiający  podjął  decyzję  o  zainicjowaniu  nowego  postępowania  na  umowę  ramową  na 

lotniczy  przewóz  osób.  Chodzi  przede  wszystkim  o  możliwości  dostosowania  oferowanych 

usług do realiów rynkowych, z pewnością także poprzez otwarcie na nowych wykonawców, 


albowiem  faktem  powszechnie  znanym  jest,  że  rynek  lotniczy  został  w  znacznym  stopniu 

zamrożony przez pandemię COVID-19. Spowoduje to z pewnością zmiany po stronie podaży 

usług  przewozu  osób  transportem  lotniczym.  Z  drugiej  stron  zaś  Zamawiający  będzie                     

w stanie dostosować zakres wymaganej usługi do zwiększonych wymogów bezpieczeństwa 

sanitarnego. 

Zamawiający  będzie  mógł  -  w  przypadku  rozstrzygnięcia  niniejszego 

postępowania  -  udzielać  w  sposób  dowolny  zamówień  preferowanym  przez  siebie 

wykonawcom z drugiej umowy ramowej, to zauważyć należy, że po pierwsze Zamawiający 

prowadzi  postępowanie  o  zawarcie  umowy  ramowej  w  sposób  jak  najbardziej  otwarty  (tryb 

przetargu  ograniczonego  narzuca  art.  131i  ust.  1  Pzp

),  co  ma  zapewnić  udział  możliwie 

największej  liczby  wykonawców.  O  takiej  woli  Zamawiającego  świadczy  także  fakt 

uwzględnienia  przez  niego        w  niniejszym  postępowaniu  dwóch  zarzutów  Odwołującego, 

które  w  jego  ocenie  ograniczałyby  konkurencję  -  pkt  2.2.2.  i  2.2.3  petitum  odwołania.  Po 

drugie  zaś  Odwołujący,  a  zatem  jedyny  wykonawca  -  strona  Umowy  Ramowej  z  2018  r. 

złożył wniosek w niniejszym postępowaniu, co przy założeniu, że wniosek ten został złożony 

poprawnie,  nie  wykluczy  go  z  uczestnictwie  w  drugiej  umowie  ramowej.  Uczestnictwo 

Odwołującego  w  drugiej  umowie  ramowej  (na  razie  w  postępowaniu  o  jej  zawarcie)  czyni 

także  bezprzedmiotowym  zarzut  pozostawania  w  gotowości  do  realizacji  Umowy  Ramowej             

z  2018  r.). 

Niezrozumiałe  są  dla  Zamawiającego  argumenty  o  tym,  że  ogłoszenie  przez 

Zamawiającego  postępowania  o  zawarcie  nowej  umowy  ramowej  ogranicza  konkurencję 

poprzez  naruszenie  przepisów  o  maksymalnym  czasie  trwania  umowy  ramowej. 

Postępowanie Zamawiającego zdaje się prima facie nie ograniczać, a otwierać konkurencję, 

umożliwiając wykonawcom, którzy nie są stronami Umowy Ramowej z 2018 r. (i którzy stać 

się nimi nie mogą) ubieganie się  o zawarcie nowej umowy ramowej. To, że nowa umowa ma 

być  zawarta  na  okres,  tj.  6  lat  także  trudno  uznać  za  nadużycie,  nawet  przy  odważnym 

twierdzeniu,  że  oznacza  to  w  sumie  wyłączenie  tego  rodzaju  zamówień  z  rynku  na  łączny 

okres  8  lat.  Takie  rozumowanie  prowadziłoby  bowiem  do  wniosku  ad  absurdum,  że  po 

zakończeniu  każdej  umowy  ramowej  Zamawiający  powinien  czynić  jakąś  przerwę  w  celu 

„przewietrzenia  rynku”.  Taki  zaś  zakaz  (zawierania  dwóch  kolejnych  umów  ramowych 

bezpośrednio po sobie), nie został w prawie zastrzeżony. 

Dotyczy zarzutu nieprecyzyjnego opisu przedmiotu zamówienia. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  nieprecyzyjnego  opisu  przedmiotu  zamówienia,  Zamawiający 

podnosi,  że  zarzut  Odwołującego  jest  chybiony.  Mając  na  uwadze  dwuetapowość 

niniejszego postępowania (przetarg ograniczony), Zamawiający wskazuje, że zgodnie z art. 

131  ia  pkt  1  Pzp,  wraz  z  zaproszeniem  do  składania  ofert  przekaże  wykonawcom 

specyfikację  istotnych  warunków  zamówienia.  W  tym  miejscu  Zamawiający  wskazuje  na 


różnicę pomiędzy art. 48 ust. 2 pkt 3 Pzp (ogłoszenie o zamówieniu), który nakazuje zawrzeć 

w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  określenie  przedmiotu  zamówienia,  a  art.  36  ust.  1  pkt  3  Pzp 

(SIWZ

), który nakazuje zawrzeć w SIWZ opis przedmiotu zamówienia. Różnica jest wyraźnie 

widoczna  już  w  warstwie  leksykalnej.  Określenie  to  jedynie  ogólne  wskazanie  przedmiotu 

zamówienia  (zwłaszcza  w  przypadku  umowy  ramowej,  przy  odpowiednim  stosowaniu 

przepisów),  zaś  dopiero  opis  jest  odwzorowaniem  tego,  jak  precyzyjnie  ma  wyglądać 

przedmiot zamówienia. Wskazał na wyroku KIO z 19.09.2017 r., jak i przywołał też wyrok ZA 

z dnia 7 marca 2007 r., sygn. UZP/ZO/0-207/07. 

Mając powyższe na uwadze, Zamawiający 

stwierdził,  że    nie  dostrzega  jakiegokolwiek  ograniczenia  konkurencji  w  zamieszeniu                       

w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  jedynie  ogólnego  opisu  usługi,  która  ma  być  przedmiotem 

umowy ramowej. 

Ubocznie Zamawiający wskazuje, że opis przedmiotu zamówienia zawarty 

w ogłoszeniu o zamówieniu w niniejszym postępowaniu jest niemalże tożsamy (a na pewno 

równie ogólny) co opis zawarty  w ogłoszeniu o zamówieniu z roku 2018, w  wyniku którego 

zawarto z Odwołującym Umowę Ramową z 2018 r. 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp. 

Skład  orzekający  Izby  dopuścił  w  niniejszej  sprawie  dowody  z:  dokumentacji 

postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez  Zamawiającego  w  formie 

elektronicznej.  

Izba  dopuściła  także  jako  dowód  dołączone  do  odwołania  przez  Odwołującego 

załączniki: 

Ogłoszenie o zamówieniu /2020/S 143 – 352853/, 

2) Umowa Ramowa z 2018 r. zawarta 16.11.2018 .

wraz z załącznikami, 

3)  Informacja  z  07.11.

2018  r.  o wyborze oferty w  postępowaniu prowadzącym  do  zawarcia 

Umowy Ramowej z 2018 r., 


4)  Poświadczenie  z  16.01.2020  r.  należytego  wykonania  usług  przez  Odwołującego 

realizowanych na podstawie Umowy Ramowej z 2018 r.  

Izba 

dopuściła  również  jak  dowód  w  sprawie  załączone  przez  Zamawiającego  wraz 

odpowiedzią na odwołanie: 

1) Opublikowane 

ogłoszenie o zamówieniu z 23.03.2018 r.

/2028/S 058 

– 129319/, 

2)  Umowa  Ramowa  z  2018  r. 

wraz z załącznikami (formalnie, gdyż jest to ta sama umowa 

jaką załączył Odwołujący do odwołania). 

Dowodami w sprawie 

są również złożone przez Odwołującego na rozprawie: 

pismo /wezwanie/ Zamawiającego skierowane w dniu 24.08.2020 r. do Odwołującego; 

pismo  Odwołującego  z  27.08.2020  r.  skierowane  do  Zamawiającego  odpowiedzi  na 

wezwanie z 24.08.2020 r.; 

ogłoszenie o zamówieniu w postepowaniu /W/49/2018/ prowadzącym do zawarcia umowy 

ramowej z 2018 r. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także  złożone  pisma  procesowe  w  sprawie,  tj.  odpowiedź  na  odwołanie,  stanowiska                          

i oświadczenia stron oraz Przystępującego złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów  w zakresie których nie 

miało  miejsce  umorzenie  z  racji  uwzględnienia  i  braku  sprzeciwu,  stwierdzić  należy,  że 

odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu następujące zarzuty naruszenia:  

1) art. 131i ust. 1 Pzp w zw. z art. 101a ust. 1 pkt 1) Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez 

wszczęcie postępowania w celu zawarcia (nowej) umowy ramowej na usługę przewozu osób 

transportem  lotniczym  w  ruchu  międzynarodowym  na  potrzeby  Sił  Zbrojnych,  podczas  gdy 

cały  czas  pozostaje  w  mocy  umowa  ramowa  na  ten  sam  przedmiot  zawarta  pomiędzy 

Odwołującym a Zamawiającym w dniu 16.11.2018 r. nr 596/12/5/2018, która została zawarta 

na 7 lat i wiąże strony do 16.11.2025 r. („Umowa Ramowa z 2018 r.”),  

2) art. 131i ust. 1 Pzp w zw. z art. art. 48 ust. 2 pkt 3 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez 

brak określenia w treści ogłoszenia o zamówieniu przedmiotu zamówienia tj. przedmiotu na 

jaki  zostanie  zawarta  umowa  ramowa,  dla  której  prowadzone  jest  postępowanie,  podczas 

gdy powinien on być określony w sposób umożliwiający potencjalnym wykonawcom (stronom 

przyszłej  umowy  ramowej)  identyfikację  przynajmniej  jej  zakresu,  w  szczególności 

zważywszy  na  to,  że  w  przypadku  procedury  ograniczonej  (jaka  znajduje  zastosowanie                  


w postępowaniu) intencję w przedmiocie przystąpienia do postępowania wykonawcy muszą 

wyrazić jedynie na podstawie informacji zawartych w treści ogłoszenia o zamówieniu,   

3) art.131i ust. 1 w zw. z art. 100 ust. 4 Pzp w zw. z art. 22 ust. 1a Pzp w zw. z art. 25 ust. 1 

Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  nieuzasadnione  ograniczenie  konkurencji                                     

w  postępowaniu  wskutek  ustalenia  w  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  wymogu  posiadania                      

(i  przedłożenia  w  toku  postępowania)  przez  potencjalnych  wykonawców  (stron  przyszłej 

umowy  ramowej)  certyfikatu  przewoźnika  lotniczego  (tzw.  certyfikat  AOC  -  ang.  Air 

Operator's  Certificate),  podczas  gdy  posiadanie  tego  certyfikatu  nie  stanowi  warunku 

niezbędnego  na  potrzeby  zorganizowania  transportu  lotniczego  będącego  przedmiotem 

świadczenia  wykonawcy  i  w  zupełności  wystarczającym  (proporcjonalnym)  warunkiem 

byłoby 

obciążenie 

obowiązkiem 

posiadania 

takiego 

dokumentu 

ewentualnego 

podwykonawcy,  a  zatem  wymóg  przedstawienia  tego  dokumentu  w  postępowaniu  nie  jest 

niezbędny do jego przeprowadzenia,   

art.  25  ust.  1  Pzp  w  związku  z  §  16  ust.  1  Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  z  dnia  26 

lipca  2016  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez 

ustalenie w treści ogłoszenia o zamówieniu wymogu, aby dokumenty sporządzone w języku 

obcym  miały  zostać  złożone  wraz  z  tłumaczeniem  na  język  polski  poświadczonym  przez 

tłumacza  przysięgłego,  podczas  gdy  wymóg  taki  nie  znajduje  jakiegokolwiek  uzasadnienia 

prawnego w obowiązujących przepisach prawa i ma on charakter dyskryminujący w stosunku 

do  podmiotów,  które  będą  przedkładały  w  toku  postępowania  dokumenty  sporządzone                     

w języku obcym, zwłaszcza że w zupełności wystarczającym byłoby przedłożenie przez nich 

w takiej sytuacji 

zwykłego (nie przysięgłego) tłumaczenia dokumentu na język polski.   

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania: 

W pierwszej kolejności Izba przywołuje stan faktyczny wynikający z treści odwołania 

oraz  odpowiedzi  na  odwołanie.  Skład  orzekający  Izby  stwierdził,  że  nie było sporu co  do 

zaistniałego  stanu faktycznego,  ale  dopuszczalności  określonych  działań  ze  strony 

Zamawiającego,  tj.  ogłoszenia  postępowanie  prowadzonego  w  celu  zawarcia  umowy 

ramowej 

mimo  obowiązującej  umowy  ramowej  z  2018  r.  Ich  ocena  była  odmienna. 

Dodatkowo spór był co do treści ogłoszenia Sekcja II.1.5) Krótki opis zamówienia lub zakupu: 

„1.  Przedmiotem  zamówienia  jest  zawarcie  umowy  ramowej  na  usługę  przewozu  osób 

transportem lotniczym w ruchu międzynarodowym na potrzeby Sił Zbrojnych  z podziałem na 

dwie części (zadania). 


2. Wymogi oraz szczegółowy opis przedmiotu zamówienia wyszczególniono w załączniku nr 

1  do  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (SIWZ),  którą  Zamawiający  przekaże 

zaproszonym  do  składania  ofert  Wykonawcom,  którzy  spełniają  warunki  określone                        

w ogłoszeniu.”.  

Na  rozprawie  strony  potwierdziły,  że  minął  wskazany  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu 

(24.08.2020  r.)  termin  na  składanie  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu                 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Wpłynęły  trzy  wnioski,  w  tym  wniosek  złożył  także 

Odwołujący.  Jednocześnie,  Odwołujący  wskazał  na  rozprawie,  że  24.08.2020  r.  został 

wezwany do wyjaśnienia w zakresie jakiego zadania lub zadań złożył wniosek. Stwierdził, że 

w  ramach  odpowiedzi  wskazał,  że  złożył  wniosek  na  oba  zadania.  Na  potwierdzenie 

niniejszych okoliczności złożył na rozprawie dowód nr 1 i 2.   

W  zakresie 

pozostałych  zarzutów  sformułowanych  w  odwołaniu,  Zamawiający 

dokonał  ich  uwzględnienia  i  zmienił  treść  ogłoszenia  o  zamówieniu,  ta  zmiana  została 

opublikowana  14.08.2020  r.  /2020/S  157-384512/. 

W  zakresie  tego  uwzględnienia 

Przystępujący  po  stronie  Zamawiającego  nie  wniósł  sprzeciwu  na  posiedzeniu,  co 

skutkowało  w  konsekwencji  umorzeniem  postępowania,  co  do  tych  zarzutów  zgodnie                       

z treścią sentencji.    

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   

Odnośnie do zarzutu pierwszego, Izba uznała w/w zarzut za podlegający oddaleniu.  

Należy wskazać, że brak jest po stronie Odwołującego interesu w kontekście art. 179 

ust. 1 Pzp. Niniejszy interes winien być bowiem rozpatrywany tylko i wyłącznie w kontekście 

tego 

aktualnie  prowadzonego  postępowania  na  zawarcie  umowy  ramowej,  czyli  tej  umowy 

ramowej,  nie  zaś  umowy  ramowej  z  2018  r.  Nawet  w  kontekście  interesu  realizowanego 

poprzez 

unieważnienie  postępowania,  biorąc  pod  uwagę  stanowisko  wynikające                           

z dyrektyw, istnieje konieczność dążenia nawet przy wniosku o unieważnienie postępowania 

do  uzyskania  zamówienia.  W  przedmiotowej  sprawie  brak  jest  tego  interesu  albowiem 

Wykonawca 

nie dąży do ogłoszenia nowego postępowania na zawarcie umowy ramowej, ale 

do  zablokowania 

postępowania  w  kontekście  umowy  ramowej  z  2018  r.,  co  nota  bene 

przyznał  na  rozprawie.  W  ocenie  Izby,  interes  w  kontekście  art.  179  ust.  1  Pzp  może  być 

rozpatrywany jedynie w kontekście tego aktualnie prowadzonego postępowania na zawarcie 
umowy ramowej, czyli tej umowy ramowej, a nie w kontekście innej umowy ramowej.  

Jednocześnie, Izba wskazuje, w kontekście wniosku o unieważnienie postępowania, 


że  Odwołujący  złożył  wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  na  oba  zadania  i  ma  szanse  na  zawarcie  umowy  ramowej  w  tym 

postępowaniu.  Może  także  złożyć  ofertę  w  postępowaniu,  nie  ma  więc  interesu    w  jego 

unieważnieniu.      

Przesłanki  zawarte  w  art.  179  ust.  1  Pzp  stanowią  materialnoprawne  przesłanki 

dopuszczalności  odwołania.  Podlegają  obligatoryjnemu  badaniu  na  rozprawie,  które 

następuje  w  pierwszej  kolejności.  Brak  wykazania  przez  Odwołującego  się  wykonawcę 

interesu w uzyskaniu danego zamówienia lub poniesienia lub możliwości poniesienia szkody 

o

znacza oddalenie odwołania bez konieczności rozstrzygania co do zarzutów podniesionych                             

w odwołaniu (wyrok SO w Lublinie z 05.05.2008 r., sygn. akt: IX Ga 44/08) /za wyrokiem KIO 

z 11.10.2018 r., sygn. akt: KIO 1958/18/.  

Jednoc

ześnie,  z  uwagi  na  brak  wskazany  powyżej,  tj.  brak  legitymacji  procesowej 

Odwołującego, Izba oddaliła wniosek o zadanie pytania prejudycjalnego o treści wskazanej                

w odwołaniu, uznając w konsekwencji niniejszy wniosek za bezprzedmiotowy.  

Bi

orąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

Odnośnie do zarzutu drugiego, Izba uznała w/w zarzut za podlegający oddaleniu. 

W  pierwszej  kolejności,  Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  art.  99  Pzp,  a  w  dziedzinie 

obronności  i  bezpieczeństwa  –  zgodnie  z  art.  131i  ust.1  Pzp,  Zamawiający  może  zawrzeć 

umowę  ramową  po  przeprowadzeniu  postępowania,  stosując  odpowiednio  przepisy 

dotyczące  udzielenia  zamówienia  w  trybie  przetargu  ograniczonego,  negocjacji                                 

z ogłoszeniem albo dialogu konkurencyjnego.   

W dalszej kolejności, Izba stwierdza, że w art. 48 ust. 2 pkt. 3 Pzp regulującym treść 

ogłoszenia  o  zamówieniu  w  trybie  przetargu  ograniczonego  posłużono  się  zwrotem 

„określenie”  przedmiotu  zamówienia,  a  nie  zwrotem  „opis”  przedmiotu  zamówienia.  Opis 

przedmiotu zamówienia jest obowiązkowym elementem SIWZ (art. 36 ust. 1 pkt 3 Pzp), a nie 

elementem  ogłoszenia.  Ustawodawca,  posługując  się  odmiennymi  terminami  wskazuje 

Zamawiającym  na  konieczność  odmiennego  podejścia  do  formułowania  treści  ogłoszenia                     

i treści SIWZ w zakresie dotyczącym opisu docelowego świadczenia, także z uwagi na art. 

99  oraz  art.  131  i  ust.  1 

Pzp,  w  postępowaniu  na  zawarcie  umowy  ramowej.  Szczegółowe               

i  wyczerpujące  opisanie  przedmiotu  zamawianego  świadczenia  musi  być  zawarte  w  SIWZ, 


podczas  gdy  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  wystarczającym  jest  podanie  najważniejszych 

element

ów przedmiotu zamówienia. 

Jednocześnie,  Izba  wskazuje,  że  nawet  jeśli  określenie  przedmiotu  zamówienia                    

w  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  winno  być  nieco  bardziej  precyzyjne  –  w  tym  wypadku                

w  kontekście  podziału  na  dwa  zadania,  tzn.  byłoby  pożądane  (jak  pokazała  późniejsza 

konieczność  wyjaśnienia  treści  wniosku  Odwołującego  o  dopuszczenie  do  udziału                                  

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  przez  Zamawiającego),  to  tego 

rodzaju  naruszenia  nie  miało  wpływu  na  wynik  (art.  192  ust.  2  Pzp).  Odwołujący  bowiem 

złożył  wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego, 

a zaistniała nieprecyzyjność nie uniemożliwiła Wykonawcy złożenie wniosku na 

oba  zadania.  Odwołujący  w  konsekwencji  złożenia  wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału                   

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  otrzyma  SIWZ  ze  szczegółowymi 

informacjami  dotyczącymi  opisu  przedmiotu  zamówienia  i  warunkami  umowy  ramowej                  

(w przeciwnym przypadku będzie mógł wnieść odwołanie wobec treści SIWZ). W rezultacie 

będzie mógł wybrać, czy składa ofertę na oba, czy też tylko jedno zadanie.  

Jednocześnie,  Izba  zwraca  uwagę,  że  na  obecnym  etapie  w  złożonych  wnioskach                    

o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  nie  było 

konieczności  wskazania  przez  Wykonawców  konkretnej  ceny,  będzie  miało  to  miejsce  na 

etapie  ofert,  po  otrzymaniu  SIWZ,  którzy  otrzymają  Wykonawcy  spełniający  warunki 

określone  w  ogłoszeniu,  po  zaproszeniu  do  składnia  ofert.  Biorąc  pod  uwagę  dokonane 

zmiany  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  idące  naprzeciw  zarzutom  odwołania  uwzględnionym 

przez  Zmawiającego  przed  rozprawą,  Odwołujący  ma  szanse  na  uzyskanie  takiego 

zaproszenia.   

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.   


O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust.  9  i  10  Pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  i  pkt  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  3  pkt  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba uznała wniosek 

Zamawiającego  o  zasądzenie kosztów  wynagrodzenia pełnomocnika  w kwocie 3.600,00  zł, 

tj. zgodnie z przedłożonym rachunkiem (§ 3 pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia). 

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

………………………………