WYROK
z dnia 17 sierpnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie 17 sierpnia 2020 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
6 sierpnia 2020 r. do Prezesa Krajow
ej Izby Odwoławczej
przez
wykonawcę: GE Medical Systems Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa tomografu
komputerowego (nr
postępowania NBO/08/20)
prowadzonym przez zamawiającego: Szpital Powiatowy im. Jana Mikulicza w Biskupcu
przy udziale wykonawcy: Siemens Healt
hcare sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie –
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. U
względnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie wykluczenia
Odwołującego, a w ramach powtórzonych czynności – uwzględnienie złożonej
przez niego oferty.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 18600 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) – stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz
uzasadnionych
kosztów strony obejmujących wynagrodzenie pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni
od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Olsztynie.
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Szpital Powiatowy im. Jana Mikulicza w Biskupcu prowadzi
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2019 poz. 1843 ze zm.) {dale
j również: „ustawa pzp”, „pzp”} w trybie negocjacji bez
ogłoszenia postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy pn. Dostawa
tomografu komputerowego (nr
postępowania NBO/08/20), które zostało wszczęte 26
czerwca 2020 r.
Wartość tego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
28 lipca 2020
r. Zamawiający poinformował drogą elektroniczną o wykluczeniu GE
Medical Systems Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie {dalej również: „GE” lub
„Odwołujący”}, a także o wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Siemens
Healthcare sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie {dalej również: „Siemens” lub „Przystępujący”}.
6 sierpnia 2020 r. GE
wniosło w stosownej formie elektronicznej do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg przekazania jego kopii Zamawiającemu)
od wykluc
zenia z postępowania, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art 24 ust. 1 pkt 17
w zw. z art. 7 ust 1 ustawy pzp
– przez bezpodstawne zastosowanie pierwszego z tych
przepisów, tj. niezasadne uznanie, że GE w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa
przedstawiło informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ
na decyzje podejmowane przez niego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, podczas
gdy takie
przesłanki w stanie faktycznym sprawy nie zachodzą, a tym samym doszło również
do naruszenia
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwo
łujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienia wykluczenia GE z postępowania.
2. P
owtórzenia badania i oceny złożonych ofert.
Odwołujący w szczególności następująco sprecyzował okoliczności faktyczne
i
prawne uzasadniające wniesienie odwołania.
Z odwołania wynika następujący przebieg postępowania o udzielenie tego
zamówienia:
- Zamawi
ający wystosował m.in. do GE zaproszenie do negocjacji na dostawę tomografu
komputerowego,
wyznaczając negocjacje na 31 czerwca 2020 r. o godz. 12:00;
- p
rzedmiotem negocjacji prowadzonych z Zamawiającym były dwa potencjalne urządzenia,
z których jedno zostało później zaoferowane;
15 lipca 2020 r. Zamawiający, zgodnie z pkt 15. zaproszenia do negocjacji, zaprosił GE do
złożenia oferty, przekazując również specyfikację istotnych warunków zamówienia {dalej:
„SIWZ”}, która została sporządzona po etapie negocjacyjnym;
następnie Zamawiający jeszcze trzykrotnie (16, 20 i 21 lipca 2020 r.) zmieniał SIWZ, w tym
także w zakresie wymaganych parametrów technicznych;
trzech wykonawców zaproszonych do składania ofert złożyło swoje oferty tj. GE, Siemens
oraz Althea.
- 28 lipca 2020 r. na podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 17 pzp
Zamawiający wykluczył z
p
ostępowania GE.
W odwołaniu zacytowano brzmienie uzasadnienia powyższej czynności sporządzone
przez Zamawiającego:
Działając na podstawie art. 61 ustawy Pzp Zamawiający wybrał tryb negocjacji bez
ogłoszenia, ponieważ zamierzał negocjować warunki umowy na dostawę tomografu
komputerowego. Przedmiotem negocjacji nie były parametry techniczne, ponieważ
Zamawiający, dysponując złożonymi przed wszczęciem postępowania ofertami wstępnymi
złożonymi przez Wykonawców uczestniczących w negocjacjach, podjął decyzję, których
konkretnie urządzeń będą dotyczyć negocjacje i co za tym idzie, oferujących je wykonawców
zaprosił do negocjacji.
W przypadku Wykonawcy GE Medical Systems Polska Sp. z o.o. z siedzibą
w
Warszawie, Zamawiający zapoznał się z dwoma wariantowymi ofertami wstępnymi.
W
pierwszej Wykonawca GE Medical Systems Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
zaoferował tomograf Optima CT520, w drugiej zaoferował tomograf o wyższych parametrach
Optima CT540. Zamawiający dysponując środkami finansowymi przeznaczonymi
na
realizację projektu pn. „Zakup tomografu komputerowego dla Szpitala Powiatowego
w
Biskupcu w celu poprawy wykrywalności oraz skuteczności leczenia zakażeń SARS-CoV
2” współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 – C0VID-19, zamierzał w pełni je wykorzystać
i
zakupić urządzenie o jak najlepszych parametrach technicznych. W związku z tym na
wstępie negocjacji, które odbyły się w siedzibie Zamawiającego w dniu 01 lipca 2020r.
o
godz. 12:00, poinformował Wykonawcę GE Medical Systems Polska Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie, że zamierza negocjować warunki umowy dotyczące wyłącznie tomografu
Optima CT540 i dalsza część negocjacji dotyczyła warunków realizacji umowy na ten właśnie
tomograf.
Jednocześnie Zamawiający pragnie zaznaczyć, że jeszcze jeden z czterech
wykonawców zaproszonych do negocjacji posiadał w swej ofercie 2 tomografy różnej klasy, a
negocjowano z nim warunki umowy tylko na dostawę urządzenia spełniające oczekiwania
technicznoużytkowe i finansowe Zamawiającego.
Należy dodać, że ze względu na technologię zastosowaną w urządzeniach będących
przedmiotem negocjacji, wszystkie urządzenia pozwalają na uzyskanie pożądanego przez
Zamawiającego efektu w postaci odpowiedniej jakości wyniku badania diagnostycznego ale
efekt ten jest możliwy do uzyskania przy znacząco różniących się od siebie parametrach
technicznych urządzeń. Mając to na względzie Zamawiający w kryteriach oceny oferty
przeznaczył tylko 5% na ocenę parametrów technicznych. Dlatego też przesłana
Wykonawcom Specyfikacja istotnych warunków zawierała minimalne progi dla
wyszczególnionych parametrów technicznych aby umożliwić złożenie ofert wszystkim
zaproszonym do negocjacji wykonawcom. Nie oznacza to jednak, że Zamawiający wyraził
zgodę na zaoferowanie urządzenia, które nie było przedmiotem jego zainteresowania, nie
było przedmiotem negocjacji, a także jest urządzeniem niższej klasy. Zamawiający działa
zgodnie z tre
ścią uzasadnienia wyroku KIO (KIO 2171/16), gdzie czytamy: „Zamawiający
jako dysponent środków publicznych ma uprawnienie do kształtowania postanowień umowy
zgodnie ze swoimi potrzebami i wymaganiami. Zamawiający działa bowiem w interesie
publicznym, w celu zaspokojenia potrzeb o charakterze publicznym i ryzyko niepowodzenia
zamierzonego celu mogłoby prowadzić do niezaspokojenia uzasadnionych potrzeb szerszej
zbiorowości”.
Oferta Wykonawcy
Podsumowując, Wykonawca GE Medical Systems Polska Sp.
z
o.o. z siedzibą w Warszawie składając ofertę na urządzenie niższej klasy wprowadził w
błąd Zamawiającego oraz zamierzał w istotny sposób wpłynąć na decyzje podejmowane
przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, ponieważ miał
świadomość, że zaoferowana cena na tomograf niższej klasy jest o ok. 20% niższa od kwoty,
którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na finansowanie zamówienia i stawia ofertę
Wykonawcy na uprzywilejowanej pozycji w rankingu ocenianych ofert. Wykonawca GE
Medical Systems Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie licząc na wybór swojej oferty
jako najkorzystniejszej mógł też spowodować, że przyznane na sfinansowanie zamówienia
środki z funduszy unijnych nie zostałyby w pełni wykorzystane i nie zostałby osiągnięty cel
realizowanego przez Zamawiającego projektu pn. „Zakup tomografu komputerowego
dla
Szpitala Powiatowego w Biskupcu w celu poprawy wykrywalności oraz skuteczności
leczenia zakażeń SARS-Co V 2”.
GE Medical Systems Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zostaje uznana za
odrzuconą zgodnie z art. 24 ust 4 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący wywiódł, że dla oceny, czy w rozpoznawanej sprawie Zamawiający był
zobligowany wykluczyć GE na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp wymaga ustalenia trzech
okoliczności, które muszą wystąpić kumulatywnie: po pierwsze – czy Wykonawca
prze
dstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, po drugie – czy informacje te
mogły mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w tym
post
ępowaniu, po trzecie – czy przedstawienie tych informacji było wynikiem lekkomyślności
lub niedbalstwa.
Zdaniem Odwołującego żadna z ww. okoliczności nie zachodzi, w szczególności
na
żadnym etapie czy to negocjacji, czy też składania ofert nie było nieprawdziwej informacji,
rozumianej w
orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej jako informacja, która nie
odzwierciedl
ają rzeczywistego stanu rzeczy
Odwołujący zwrócił uwagę, że tryb negocjacji bez ogłoszenia ma znaczenie dla oceny
na charakteru informacji podawanych na etapie negocjacji. Na pierwszym etapie
przepr
owadzane są negocjacje, które mają na celu ukształtowanie przez zamawiającego
S
IWZ, która następnie jest udostępniania wykonawcom zaproszonym do składania ofert.
Wszelkie
informacje nabyte w drodze negocjacji mają zatem charakter wstępny, służą
ukształtowaniu SIWZ i nie mogą stanowić podstawy do wykluczenia wykonawcy z
postępowania czy też do odrzucenia jego oferty. Zamawiający nie bada spełnienia wymagań
specyfikacji na podstawie informacji przedstawionych mu na etapie negocjacyjnym. Zgodnie
z art. 58 ust. 4 pzp (który w myśl art. 65 pzp stosuje się odpowiednio do negocjacji bez
ogłoszenia) informacje związane z negocjacjami, w szczególności o wymaganiach oraz o
zmianach specyfikacji istotnych warunków zamówienia wprowadzonych po kolejnych
etapach negocjacji, a także dokumenty i wyjaśnienia związane z negocjacjami są
przekazywane wykonawcom na równych zasadach. Ostateczne wymagania pojawiają się
zatem na etapie SIWZ i to ona rozstrzyga,
jakie urządzenia zostają dopuszczone.
Odwołujący zauważył, że powołanie się przez Zamawiającego w uzasadnieniu
wykluczenia na skrystalizowane wymagania co do konkretnego urządzenia w ogóle nie
koresponduje ze z
mianami parametrów technicznych po przekazaniu SIWZ, gdyż finalnie to
sam Zamawiający dopuścił urządzenia niższej klasy. Gdyby Zamawiający rzeczywiście nie
chciał dopuszczenia urządzenia niższej klasy, wyraźnie określiłby parametry techniczne
umożliwiające złożenie oferty tylko na sprzęt wyższej klasy. Nie jest zatem prawdą
twierdzeni
e Zamawiającego, iż nie wyraził zgody na zaoferowanie urządzenia niższej klasy,
gdy
ż poprzez zmianę treści SIWZ taką zgodę wyraźnie wyartykułował. Wykonawców
natomiast wiązały ostatnie zmiany SIWZ, które pojawiły się już po negocjacjach.
Niezależnie od powyższego w ocenie Odwołującego art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp nie
może mieć zastosowania do etapu negocjacji, na którym nie padają żadne wiążące
deklaracje (czyli takie, które później mogą rzutować na wynik postępowania).
Odwołujący podniósł również, że na etapie negocjacji strony przekazują sobie
informacj
e, które (w myśl art. 58 ust. 3 pzp w zw. z art. 65 pzp) maja charakter poufny. Stąd
po
woływanie się w odwołaniu na okoliczności dotyczące etapu negocjacji byłoby sprzeczne z
tym przepisami i ujawniałoby informacje, które z mocy ustawy są poufne.
Reasumując, Odwołujący stwierdził, że nie można mówić o jakimkolwiek
wprowadzeniu Zamawiającego w błąd, który świadomie zrezygnował z pierwotnych
wymagań. Wykonawca nie jest związany informacjami przedstawionymi na etapie negocjacji
przed opublikowaniem SIWZ i z tych informacji przedstawionych na etapie negocjacji nie
można wywodzić zobowiązania wykonawcy do zawarcia umowy w sprawie zamówienia
publicznego na warunkach
przedstawionych na etapie negocjacji, których celem jest jedynie
finalnie ukształtowanie przez Zamawiającego SIWZ. Takie wiążące zobowiązanie określone
jest w ofercie składanej przez wykonawcę już po przekazaniu SIWZ.
Według Odwołującego informacje, które podał na etapie negocjacji odnośnie modelu,
nie mogą mieć wpływu na wynik postępowania, gdyż oba urządzenia spełniają wymagania
ustalone przez Zamawiającego. Informacja o klasie oferowanego sprzętu, jeżeli jest on
zgodny z minimalnymi wymogami SIWZ,
nie mogłaby wpłynąć na decyzje podejmowane
przez Zamawiającego, gdyż w świetle tak ukształtowanego SIWZ Zamawiający nie mógł ani
odrz
ucić oferty Odwołującego, ani też wykluczyć go z postępowania. Okoliczność, czy
zaoferowane urządzenie jest urządzeniem niższej czy też wyższej klasy nie ma przy tym
znaczenia, jeżeli to urządzenie spełnia wymagania treści SIWZ.
Odwołujący wywiódł ponadto, że jego świadomość odnośnie różnic w cenie sprzętów
niższej i wyższej klasy też nie może stanowić podstawy do zastosowania art. 24 ust. 1 pkt 17
pzp, gdyż nie jest to nieprawdziwa, wprowadzająca w błąd Zamawiającego informacja.
Wykonawcy mają dowolność w kształtowaniu swojej oferty i są ograniczeni wyłącznie
wymogami SIWZ. Fakt,
że oferta jest niższa o 20 % od wartości zamówienia i pierwsza
w rankingu oceny ofert jest natomiast ok
olicznością, która uzasadnia wybór tej oferty jako
najkorzystniejszej.
Odwołujący zauważył, że z żadnych przepisów prawa, wytycznych, tudzież innych
wymagań nie wynika konieczność wykorzystania przez Zamawiającego całości udzielonego
dofinansowania. Jeżeli Zamawiającemu w drodze postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego uda
się nabyć urządzenie tańsze spełniające wymagania SIWZ, to jest to
okoliczność, która co najwyżej pokazuje, że racjonalnie wydatkuje środki publiczne.
Zamawiaj
ący w odpowiedzi na odwołanie datowanej na 14 sierpnia 2020 r. wniósł o
jego oddalenie, w szcz
ególności następująco uzasadniając swoje stanowisko.
{
1. Przebieg i uwarunkowania Postępowania}
Zamawiający oświadczył, że:
początkowo nie wiedział, jakie szczególne cechy powinien posiadać sprzęt, aby dokonać
optymalnego zakupu
w ramach posiadanych środków;
mógł wprawdzie przeprowadzić zakup tomografu na podstawie art. 6 ustawy z dnia 2 marca
2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i
zwalczaniem COVID-
19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji
kryzysowych, ale z uwagi na przekonanie o konieczności zapewnienia konkurencyjności
i
transparentności procesu wyłaniania wykonawcy, zdecydował się zastosowanie procedury
negocjacji bez ogłoszenia;
- p
odstawą wyboru tego trybu była pilna potrzeba zakupu tomografu komputerowego
w
związku z panującą pandemią COVID-19;
- w
oparciu o oferty wstępne oraz w trakcie negocjacji uzyskał informacje o tym, jakie cechy
powinien mieć tomograf komputerowy, aby spełnić jego wymagania.
{2. Ograniczenie negoc
jacji z Odwołującym do tomografu Optima CT540}
Zamawiający zrelacjonował, że w trakcie negocjacji z GE, które odbyły się 1 lipca
2020 r,
podkreślił na samym początku spotkania, że w przypadku GE jest zainteresowany
jedynie tomografem Optima 540, a przedmiotem negocja
cji jest umowa dotycząca tego
urządzenia, a nie mniej zaawansowanego technicznie tomografu Optima 520, co zostało
odnotowanie w notatce z negocjacji,
która znajduje się w aktach sprawy.
Zamawiający stwierdził, że dalsze negocjacje toczyły się przy tym założeniu,
potwierdzonym przez przedstawicieli GE w ich trakcie.
{
3. Czas badania jako jedna z najważniejszych
cech tomografu do badania pacjentów z COVID-19}
Zamawiający wyjaśnił, że odpowiednio zaawansowany technicznie tomograf
komputerowy jest podstawowym
narzędziem wykrywania COVID-19, gdyż pozwala
zaobserwować na bardzo wczesnym etapie choroby charakterystyczne zmiany w płucach
takie jak m.in.: pogrubienie zrębu płucnego, lokalne poszerzenie oskrzelików czy też obszary
konsolidacji miąższu płuc. Badania tomografii komputerowej umożliwiają monitorowanie
przebiegu choroby i wczesne potwierdzenie poprawy stanu zdrowia w trakcie leczenia.
Wynik badania tomografem jest możliwy do uzyskania w ciągu kilkunastu minut i może być
rozstrzygający w przypadkach fałszywie negatywnych wyników testów. Przy ograniczeniach
ilościowych i stosunkowo niskiej jakości dostępnych na rynku testów, metoda wykrywania
infekcji za pomocą tomografu jest skuteczniejszą metodą wykrywania choroby COVID-19 niż
testy.
Aby dany tom
ograf komputerowy spełniał pokładane w nim nadzieje na skuteczne
wykrywanie zmian w płucach wywołanych przez chorobę COVID19 kluczowe znaczenie ma
m.in. czas badania, w
którego trakcie pacjent musi wypuścić powietrze z płuc i wstrzymać
oddech. Tzn. od pacj
enta wymaga się nabrania powietrza, następnie wypuszczenia go
i
wstrzymania oddechu. W trakcie wstrzymania oddechu stół tomografu z pacjentem musi się
rozpędzić, aparat musi wykonać skanowanie i dopiero wówczas pacjent otrzymuje komendę,
że może ponownie oddychać. Ponieważ u pacjenta chorego na COVID-19 radykalnie, tj.
nawet o 70% zmniej
sza się efektywna objętość płuc. ma on problemy z oddychaniem i nie
jest w stanie przez dłuższy czas wstrzymać oddechu, co jest konieczne dla prawidłowego
przeprowadzenia badania tomografem.
GE w swojej ofercie posiada m.in. dwa modele tomogra
fów: Optima 520 oraz Optima
540, przy czym
w rzeczywistości czas badania podany dla tego pierwszego w porównaniu do
drugiego i aparatu Siemens Somatom go.Up.
(patrz załączona tabela 2.) jest w
rzeczywistości nawet dwa razy dłuższy (trwa kilka sekund dłużej), co wzmacnia
argumentację, że aparatem Optima 520 nie będzie można efektywnie wykonywać badań
pacjentów z niewydolnością oddechową, co w konsekwencji spowodowuje, że znaczna
część pacjentów będzie musiała być skierowana do innych ośrodków, posiadających wyższej
klasy tomograf komputerowy.
{
4. Wprowadzenie Zamawiającego w błąd}
Zamawiający wywiódł, że art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp nie wymaga, aby wprowadzenie
w
błąd miało istotny wpływ na decyzje zamawiającego.
Według Zamawiającego GE miało pełną świadomość, że prowadzi negocjacje
odnośnie bardziej zaawansowanego aparatu, tj. Optima 540. Wszelkie informacje
przekazane w trakcie negocjacji przez przedstawicieli GE
odnośnie m.in. cech technicznych,
montażu w pomieszczeniu do tego przeznaczonych, współpracy z innymi urządzeniami
(wstrz
ykiwacz), aspektów techniczno-użytkowych mających znaczenie dla osób
obsługujących aparat, dotyczyły w rozumieniu Zamawiającego tomografu Optima 540.
W rzeczywi
stości, jak okazało się w momencie otwarcia ofert, Odwołujący przekazywał
informacje dotyczące tomografu o niższym standardzie zaawansowania, a mianowicie
Optima 520. Tym samym przedstawiciele Odwołującego przekazywali informacje
wprowadzające w błąd Zamawiającego co do samego przedmiotu przyszłego zamówienia.
Pow
yższe informacje wpłynęły na decyzje Zamawiającego, który uznał, że ponieważ
negocjacje są prowadzone w celu zakupu odpowiednio zaawansowanych technicznie
tomografów, nie dokonywał zmian w SIWZ, które miały wykluczyć wprost aparaty klasy
Optima 520, a skupił się na innych kwestiach dostosowując SIWZ do swoich potrzeb. Innymi
słowy Zamawiający wprowadzony w błąd przez Odwołującego zaniechał uzupełnienia SIWZ
o postanowienia jednoznacznie wykluczające tomografy niższych klas, takie jak Optima 520.
Miało to ten skutek, że Odwołujący złożył ofertę na tomograf Optima 520, który nie spełnia
oczekiwań Zamawiającego i z natury rzeczy jest tańszy niż aparaty innych producentów
oraz tańszy niż aparat Optima 540.
Zamawiający ma podstawy przypuszczać, że wprowadzenie go w błąd nie było
wynikiem lekkomyślności ani niedbalstwa, ale nastąpiło umyślnie, co oznacza, że przesłanki
minimalnego stopnia z
awinienia, o których stanowi pzp zostały spełnione.
Zamawiający podkreślił, że przedmiotem postępowania wszczętego odwołaniem nie
jest badanie zgodności zaoferowanego przez GE tomografu Optima 520 z SIWZ.
Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony
– podlegało rozpoznaniu przez Izbę.
W toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła,
aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2
pzp. Nie zgłaszano w tym zakresie odmiennych wniosków.
Z uwagi na brak podstaw do odrz
ucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego sprawa została skierowana do rozpoznania na rozprawie, podczas której
Odwołujący i Zamawiający podtrzymali dotychczasowe stanowisko, a Przystępujący zajął
stanowisko zbieżne z Zamawiającym.
Po przeprowadzeniu rozprawy z ud
ziałem Stron i Przystępującego do postępowania
odwoławczego, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, jak również biorąc
pod uwagę oświadczenia i stanowiska wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane
w
protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Z art. 179 ust. 1 pzp wynika, że odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia
odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę
w
wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W o
cenie Izby Odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, gdyż złożył ofertę w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego.
Odwołujący może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami
przepisów ustawy pzp, gdyż wykluczenie go z postępowania uniemożliwia mu uzyskanie
przedmiotowego zamówienia, na co w przeciwnym razie mógłby liczyć.
Izba us
taliła następujące okoliczności jako istotne dla rozstrzygnięcia odwołania:
Ponieważ w odwołaniu zgodnie z rzeczywistym stanem rzeczy zacytowano w całości
treść uzasadnienia decyzji o wykluczeniu GE, nie ma potrzeby jego powtarzania, gdyż
zostało ono już przytoczone powyżej.
Z uzasadnienia tego wynika, że wprowadzenie w błąd Zamawiającego miało polegać
na zaoferowaniu spośród dwóch tomografów komputerowych marki GE, z których każdy
spełnia wszystkie parametry opisu przedmiotu zamówienia, urządzenia o niższych
parametrach (tj. modelu Optima 520)
, pomimo tego, że w toku negocjacji poprzedzających
sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia {dalej również: „specyfikacja” lub
„s.i.w.z.”} Zamawiający informował GE, że jest zainteresowany wyłącznie urządzeniem
o lepszych parametrach (tj. modelem Optima 524) i
warunków dostawy tego urządzenia
dotyczyły prowadzone negocjacje.
Z kolei w odpowiedzi na odwołanie Zamawiający sprecyzował, że został
wprowadzony w błąd przez GE, które wytworzyło u niego przekonanie, że negocjuje warunki
dostawy tego lepszego urządzenia, podczas gdy w rzeczywistości przekazane informacje
dotyczy
ły tego gorszego urządzenia, co spowodowało, że Zamawiający nie opisał
przedmiotu zamówienia za pomocą takich parametrów, które uniemożliwiałyby zaoferowanie
urządzenia niższej klasy.
Ponadto w odpowiedzi na odwołanie sprecyzowano, że szybkość skanowania płuc
z
najcieńszą warstwą (liczona jako 21 pkt* 25 pkt/ 23 pkt) oraz czas skanowania odcinka 35
cm płuc z najcieńszą warstwą, które dla modelu GE Optima 520 wynoszą odpowiednio 22
(w
zaokrągleniu) mm oraz 16 s, nie odpowiadają potrzebom diagnostycznym Zamawiającego
związanym z diagnozowaniem stanu płuc pacjentów zainfekowanych COVID-19, gdyż
z
uwagi na niewydolność oddechową często nie są oni w stanie na tak długo wstrzymać
oddechu
, co jej konieczne dla prawidłowego przeprowadzenia badania. Natomiast parametry
te dla modelu GE Optima 540 wynoszą odpowiednio 35 mm i 10 s, co jest już wystarczające
z punktu widzenia tych potrzeb (tomograf marki Siemens model Somatom go.Up ma w tym
zakresie jeszcze lepsze parametry, odpowiednio 42 mm i w zaokrągleniu 8 s).
Treść notatki sporządzonej z negocjacji przeprowadzonych przez Zamawiającego
z GE 1 lipca 2020 r.
składa się z dwóch krótkich akapitów.
Pierwszy odnotowuje, że ponieważ GE przed wszczęciem postępowania złożyło
ofertę wariantową na dostawę modelu Optima CT520 lub modelu Optima CT540,
przedstawiciel Za
mawiającego poinformował na wstępie, że przedmiotem negocjacji będą
warunki umowy na dostawę tego drugiego modelu.
W drugim akapicie odnotowano jedynie hasłowo, jakie kwestie były omawiane
podczas negocjacji (demo
ntaż dotychczas użytkowanego tomografu i odkupienie go przez
Wykonawcę, zakres prac budowlano-instalacyjnych związanych z zainstalowaniem nowo
zakupionego tomografu,
współpraca tomografu z automatycznym wstrzykiwaczem, niektóre
aspekty techniczno-
użytkowe mające wpływ na komfort i bezpieczeństwo pacjenta oraz
obsługę urządzenia przez personel Zamawiającego, zakres działania i organizację zdalnego
serwisu technicznego, okres gwarancji,
koszt rocznego kontraktu w różnych opcjach
na us
ługę serwisu pogwarancyjnego, dostępność kodów serwisowych po zakończeniu
okresu gwarancji, przewidywany termin dostawy), bez wskazania, do jakich konkretnie
ustaleń doszło w ich wyniku w omawianych obszarach.
Na rozprawie Zamawiający nie zaprzeczył twierdzeniom Odwołującego, że w zakresie
powyżej wymienionych zagadnień poruszanych podczas rokowań warunki dostawy
nie
przedstawiają się odmiennie dla obu modeli tomografów komputerowych, które zostały
wskazane w nieformalnej ofercie wstępnej GE.
Zamawiający nie zaprzeczył również twierdzeniu Odwołującego odnotowanemu
w
protokole rozprawy, że zmiany opisu przedmiotu zamówienia w zakresie parametrów z pkt
23. i 24. spowodowały, że Siemens mógł zaoferować model tomografu Somatom go.Up,
który nie spełniał tych parametrów w wersji uprzednio wprowadzonej przez Zamawiającego.
Ponadto Zamawiający zmniejszył wagę kryterium oceny technicznej parametrów
pożądanych. Innymi słowy GE ostatecznie musiało założyć, że będzie musiało konkurować
cenowo z
tańszym urządzeniem z oferty Siemensa.
Reasumując, Zamawiający de facto zarzucił GE, że ponieważ jednoznacznie w toku
wstępnych negocjacji wyraził swoje zainteresowanie wyłącznie modelem tomografu Optima
540, przy formułowaniu opis przedmiotu zamówienia nie określił parametrów, których nie
spełnia model tomografu Optima 520, odstępując w ten sposób od wyczerpującego opisu
przedmiotu zamówienia w zakresie parametrów istotnych z punktu widzenia przeznaczenia
tomografu do diagnozowania pacjentów zakażonych COVID-19.
W ramach uzasadnienia decyzji o wykluczeniu
Zamawiający podał okoliczności
prawnie irrelewantne z punktu widzenia hipotezy art. 24 ust. 2 pkt 17 pzp m.in. dotyczące
niewykorzystania w pełni przyznanej kwoty dofinansowania na skutek kupienia tomografu
niższej klasy niż urządzenie, na które mógł sobie pozwolić.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie jest oczywiście zasadne, gdyż Zamawiający bezpodstawnie i bezprawnie
wykluczył GE z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 17 pzp, choć w okolicznościach
sprawy nie zaszła nawet pierwsza z trzech przesłanek wynikających z treści tego przepisu,
które muszą wystąpić łącznie.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt
17 pzp z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza
się wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia .
Oczywiste jest, że w tej sprawie to Zamawiający sam siebie wprowadził w błąd,
gdyż bezpodstawnie – pod względem zarówno faktycznym, jak i prawnym – uznał,
że przeprowadzone negocjacje obligują GE do zaoferowania modelu tomografu pożądanego
przez Zamawiającego, choć z istoty trybu negocjacji bez ogłoszenia wynika, że po ich
przeprowadzeniu to na zam
awiającym spoczywa obowiązek sporządzenia specyfikacji
istotnych warunków zamówienia m.in. w zakresie opisu przedmiotu zamówienia (patrz art. 61
ust. 1 w zw. z art. 64 ust. 3 ustawy pzp). Przy czym zgodnie z art. 29 ust. 1 pzp przedmiot
zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie
dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności
mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Tymczasem Zamawiający, pomimo że znał
przeznaczenie zamawianego
tomografu komputerowego i uwarunkowania z tym związane,
a
także – jak wynika z odpowiedzi na odwołanie – mógł je opisać za pomocą mierzalnych
parametrów, nie dochował w tym zakresie należytej staranności organizatora postępowania
o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie ustawy pzp, a skutkami swojego
niedopatrzenia chciał obciążyć Wykonawcę, który z natury rzeczy ubiega się o udzielenie mu
zamówienia w celach zarobkowych.
Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że naruszenie przez Zamawiającego
art. 24 ust. 2 pkt 17 w zw. z art. 7 ust. 1 us
tawy pzp miało wpływ na wynik prowadzonego
przez niego postępowania o udzielenie zamówienia – wobec czego – działając na podstawie
przepisów art. 192 ust. 1, 2 i ust. 3 pkt 1 tej ustawy – orzekła, jak w pkt 1. sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 ustawy pzp w związku z § 3 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 5 ust. 2 pkt
1 r
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 972) – obciążając
Zamawiającego tymi kosztami, na które złożył się wpis uiszczony przez Odwołującego oraz
jego uzasadnione koszty w postaci wynagrodzenia pełnomocnika, które uwzględniono
w
wysokości 3600 zł na podstawie rachunku złożonego do zamknięcia rozprawy.