Sygn. akt: KIO 1856/20
WYROK
z dnia 17 w
rześnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie:
Przewodniczący: Danuta Dziubińska
Protokolant:
Piotr Kur
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1
5 września 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesio
nego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 września 2020 r. przez
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Impel System Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Impel Facility Services
Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, w postępowaniu
prowadzonym przez
Akademię Sztuki Wojennej w Warszawie,
przy udziale wykonawcy AWIMA Sp
ółka jawna B. W. z siedzibą w Józefowie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Impel System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we
Wrocławiu, Impel Facility Services Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą we Wrocławiu, i:
2.1. zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu
od odwołania;
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysi
ące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodnicz
ący: ………………………………
Sygn. akt: KIO 1856/20
U z a s a d n i e n i e
Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
(dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na po
dstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843), zwanej dalej: „ustawa Pzp” na usługę utrzymania czystości w
budynkach Akademii Sztuki Wojennej.
Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych 23 marca 2020 r.
pod numerem 526388-N-2020.
W dniu 31 lipca 2020 r. Zamawiający zawiadomił wykonawców o odrzuceniu oferty
złożonej przez wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Impel System
Sp. z o.o., Impel Facility Services Sp. z o.o.
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w związku z
art. 90 ust. 3 ustawy Pzp z
uwagi na zaoferowanie rażąco niskiej ceny. Na czynność
odrzucenia oferty w dniu 5 sierpnia 2020 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: Impel System Sp. z o.o., Impel Facility Services Sp. z o.o. (dalej wspólnie:
„Odwołujący”) wnieśli odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 89 ust. 1 pkt 4 i art. 90 ust. 3 w zw. z art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp poprzez
bezpodstawne odrzucenie oferty Odwołującego jako zawierającą rażąco niską cenę,
podczas gdy złożone przez Odwołującego, konkretne, jasne i spójne oraz adekwatne do
przedmiotu zamówienia wyjaśnienia jednoznacznie potwierdzają, iż zaoferowana cena
nie jest rażąco niska w stosunku do opisanego w SIWZ przedmiotu zamówienia;
2) art. 7 ust. 1
w zw. żart. 29 ust. 1 i 31 ust. 1 ustawy Pzp poprzez przerzucanie na
Odwołującego negatywnych skutków niejasnego i niespójnego opisu przedmiotu
zamówienia,
3) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców;
4) ustawy Pzp poprzez pozorne wykonanie przez Zamawi
ającego nakazu wyroku KIO w
sprawie o sygnaturze akt KIO 1200/20 z dnia 20.07.2020 r.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
uchylenia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
2) dokonania ponownej weryfikacji wyj
aśnień rażąco niskiej ceny i ustalenie, że cena oferty
odwołującego jest realna, rzeczywista, możliwe jest wykonanie przedmiotu zamówienia
za jej wartość,
dokonania oceny ofert i wybór najkorzystniejszej oferty spośród ofert ważnych.
W uzasadnieniu Odwo
łujący wskazał m.in., iż w dniu 31 lipca 2020 r. na podstawie
przekazanego przez Zamawiającego zawiadomienia o odrzuceniu ofert powziął informację o
odrzuceniu jego oferty na podstaw
ie art. 89 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 90 ust. 3 ustawy
Pzp,
w związku ze stwierdzeniem przez Zamawiającego, że oferta Odwołującego zawiera
rażąco niską cenę. Jest to kolejne odrzucenie oferty Odwołującego w tym samym
postępowaniu przetargowym, ponieważ Zamawiający na mocy wyroku KIO w sprawie KIO
1200/20 z dnia 20.07,2020 r.
zobowiązany został do unieważnienia czynności odrzucenia
oferty Odwołującego i powtórzenia badania i oceny ofert. Zamawiający wykonał nakaz KIO
jednak ponownie dopuścił się naruszenia przepisów ustawy Pzp poprzez dokonanie
czynności odrzucenia oferty Odwołującego. Odwołujący wskazał, że Zamawiający niejako
dla pozoru wykonał wyrok KIO ponieważ jego działania w sposób jednoznaczny zmierzają do
odrzucenia oferty Odwołującego za wszelka cenę, przy czym Zamawiający „na siłę”
podejmuje próbę uzasadnienia, że oferta Odwołującego zawiera rażąco niską cenę,
podnosząc te same argumenty w uzasadnieniu odrzucenia oferty, które podnosił w
odpowiedzi na odwołanie w poprzednim postępowaniu przed KIO w sprawie o sygn. KIO
Odwołujący podał, że w postępowaniu zostało złożonych 10 ofert. Cena jego oferty
kształtuje się na poziomie zbliżonym do cen kilku ofert. Oferta Odwołującego zgodnie z
udzielonymi Zamawiającemu wyjaśnieniami została skalkulowana wg następującego
rozkładu procentowego kosztów wykonania przedmiotu zamówienia: wynagrodzenia -
76,32%, chemia i higiena - 4,89%,
sprzęt i maszyny -3,10%, usługi dodatkowe - 4,81%,
pozostałe - 2,75%, zysk firmy - 8,13%. Najistotniejszym czynnikiem kosztotwórczym jest
zatrudnienie pracowników oraz ich wynagrodzenia, do której to części wyjaśnień złożonych
przez O
dwołującego, Zamawiający zgodnie z treścią pisma z 31.07.2020 r. ma zastrzeżenia,
pomimo, że jak sam przyznaje w treści uzasadnienia do odrzucenia oferty Odwołującego:
„Nie ulega wątpliwości, że w zakresie kosztów osobowych, Wykonawca (Odwołujący)
szczegółową kalkulację kosztów osobowych przygotował w oparciu o wymogi
Zamawiającego opisane w SIWZ, wyszczególnił on koszt związany z zatrudnieniem osób z
podziałem na poszczególne budynki, które objęte są przedmiotem zamówienia” (pierwsze
zdanie na str.3).
Zastrzeżenia Zamawiającego w zakresie przedstawionych mu wyjaśnień
przez Odwołującego w zakresie kosztów zatrudnienia pracowników są nieuzasadnione,
bezpodstawne i dotyczą:
a)
dokonania kalkulacji kosztów zatrudnienia pracowników wg obowiązujących w Polsce
stawek nie niższych niż minimalne wynagrodzenie za pracę,
b)
braku przedstawienia przez Odwołującego umów o pracę z pracownikami dedykowanymi
do realizacji przedmiotu zamówienia, z których to umów wynikałoby w jakiej wysokości
wynagrodzenie osiągają,
c)
przyjęcie zaniżonych wg Zamawiającego wartości dot. wynagrodzenia pracowników w
zakresie wynagrodzenia brutto osób sprzątających, kosztu pracodawcy, odzieży
roboczej, kosztów badań lekarskich i szkoleń BHP,
d)
braku ujęcia w kalkulacji wody dla pracowników w okresie letnim w cenie 82 zł / miesiąc.
Zdaniem Odwołującego powyższe twierdzenia Zamawiającego są pozbawione
uzasadnienia nie tylko z racji tego, że nie mają odzwierciedlenia w realnych kosztach
wykonania usługi, w tym w kosztach zatrudnienia pracowników, ale także przeczą
powszechnie wiadomym faktom wynikającym ze zwykłego doświadczenia życiowego. Sam
Zamawiający w treści uzasadnienia zawiadomienia o odrzuceniu oferty przyznaje wprost, że
Odwołujący ujął w przedstawionej w ramach wyjaśnień rażąco niskiej ceny wszystkie koszty
osobowe zostały skalkulowane szczegółowo i właściwie wg opisu przedmiotu zamówienia tj.
na podstawie SIWZ. Co więcej, przy wycenie Wykonawca zakładał wartość minimalnego
wynagrodzenia na 2021 r. w
kwocie 3000 zł, co przy dzisiejszej wiedzy jest kwotą wyższą niż
ta, jaka w rzeczywistości będzie obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. W chwili obecnej
wiadomo jest, że nie będzie to kwota większa niż 2800 zł. W chwili przygotowywania
uzasadnienia do odrzuce
nia oferty Odwołującego w dniu 31.07.2020 r. Zamawiający
podobnie jak całe społeczeństwo miał dostęp do tej informacji. Zamawiający powinien wziąć
to pod uwagę tym bardziej, że sam powołuje się na założenie przez Odwołującego w
przedstawionych Zamawiającemu wyjaśnieniach co do zadeklarowanych 3000 zł jako
minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2021 r. Przedmiotem zamówienia jest
wykonanie usługi utrzymania czystości. Nie są to usługi, które powodują konieczność
zatrudnienia pracowników posiadających specjalistyczne, wysoko opłacane uprawnienia. Z
tych też przyczyn odnoszenie się przez Zmawiającego do średniej wartości wysokości
wynagrodzenia pracowników, do której wyliczenia uwzględniane są wysokości wynagrodzeń
osób zarabiających wysokie kwoty na skutek wykonywania pracy np. o charakterze
specjalistycznym
, wymagającej uzyskania kosztownych uprawnień i wielu lat doświadczenia,
nauki w danej dziedzinie, powoduje z oczywistych względów rażące zniekształcenie obrazu
wysokości wynagrodzeń osiąganych przez pracowników wykonujących usługi porządkowo
czystościowe. To właśnie po to ustawodawca określa kwoty minimalnego wynagrodzenia o
pracę aby zapewnić osobom, które wykonują pracę tego rodzaju, która mogłaby być nisko
opłacana, aby zapewnić im godne wynagrodzenie odpowiadające realiom w Polsce.
Czynienie zaś zarzutu Odwołującemu, że dokonał kalkulacji kosztów zgodnie z przepisami
prawa powszechnie obowiązującego i na tej podstawie podjęcie próby przekonania Wysokiej
Izby i Odwołującego, że cena oferty Odwołującego jest rażąco zaniżona - należy wg
Odwołującego odczytywać jako dowód na złą wolę Zamawiającego i rażące naruszenie
przepisów ustawy Pzp. Zgodnie z tymi samymi danymi GUS, które przytoczył Zamawiający
przeciętne wynagrodzenie w 2018 r. w sprzątaniu wynosiło 2162,72 zł brutto, przy ogólnym
przeciętnym wynagrodzeniu 4246,59 zł, co wskazuje na o wiele niższe wynagradzanie
pracowników wykonujących usługi sprzątania. Oczywistym jest także, że żaden Wykonawca
dopóki nie uzyska potwierdzenia udzielenia jemu zamówienia na skutek rozstrzygnięcia
postępowania przetargowego nie dokonuje czynności związanych z zatrudnieniem
pracowników dla realizacji tego przedmiotu umowy. Takie działanie było by pozbawione
uzasadnienia nie tylko ekonomicznego ale także logicznego. Poza tym jak taki
przedsiębiorca wyglądałby w oczach potencjalnych pracowników, których zrekrutowałby na
cel realizacji umowy, której na skutek nie uzyskania zamówienia nie miałby prawa
realizować. Gdyby jednak Zamawiający w istocie oczekiwał aby Odwołujący lub jakikolwiek
inny wykonawca biorący udział w postępowaniu zobowiązany był do przedstawienia umów o
pracę - zapewne wpisał by to do postanowień SIWZ. Zamawiający nie wymagał aby
wykonawcy dokonywali zatrudnienia pracowników na etapie składania oferty.
N
astępnie Odwołujący podał, że ZUS pracodawcy to suma składek ponoszonych przez
Pracodawcę/Zleceniodawcę: 9,76% emerytalna; 6,5% rentowa, 1,2% wypadkowa, 0,1 %
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, 2,45% Fundusz Pracy - stąd wartość
549,30 zł składek ZUS. W koszcie uwzględniono 1/12 wymiaru urlopu (17,33 rbh urlopu)
oraz 1/12 wymiaru chorobowego, przyjętego statystycznie na podstawie danych
historycznych (3,78 rbh) -
dało to kwotę 344,99 zł. W "Kosztach Pozostałych" (Odwołujący
wskazał wartość 1067,96 zł) uwzględnione były między innymi takie koszty jak odzież
robocza, BHP, woda itp. -
określone przez Zamawiającego na łączną wartość 432,00 zł.
Zamawiający zakłada najgorszy możliwy scenariusz - np. woda dostarczana
pracownikom codziennie przez 3 mies
iące. Nie można przewidzieć aury, ale z danych
historycznych takie założenie i tak jest nierealne. Zgodnie z danymi IMGW, średnia
temperatura najgorętszych miesięcy w roku w ostatnich latach nie przekroczyła 21,5'C.
Zamawiający w SIWZ nie wymagał aby to Wykonawca dostarczał wodę - zazwyczaj woda
tak jest dostępna powszechnie. Odwołujący nie spotkał się jeszcze w ramach swoich 25
letnich doświadczeń, aby musiał cysterną czy w inny sposób dostarczać wodę na sprzątany
obiekt -
zazwyczaj obiekty te mają wodę bieżącą. Zgodnie z powszechnie dostępną
informacją znajdującą się na stronie https://www.mpwik.com.pl/view/iakosc-naszei-wodv -
woda z kranu w Warszawie jest zdatna do picia.
Wykonawca nie ma obowiązku wliczać
kosztu związanego z PPK ponieważ z zasad doświadczenia życiowego wynika, że
pracownicy liniowi rezygnują z tego świadczenia, dlatego koszt w kwocie 334,86 zł doliczony
niejako "na siłę" do sumy przez Zamawiającego sztucznie zwiększa szacowaną wartość,
jaka "powinna być". W konsekwencji powyższego przy założeniu nawet najbardziej
ekstremalnie negatywnego scenariusza Odwołujący bez problemu jest w stanie zrealizować
przedmiot zamówienia za wynagrodzeniem określonym w złożonej przez siebie ofercie.
Dodatkowo Zamawiający opisując przedmiot zamówienia w dokonany sposób narzucił
Odwołującemu określone ramy dotyczące kalkulacji ceny oferty, w jakich Odwołujący się bez
problemu w ramach zaoferowanej ceny mieści.
W
edług Zamawiającego Odwołujący w zakresie udowodnienia posiadania możliwości
zakupu chemii do sprzątania i dezynfekcji, sprzętu ręcznego oraz sprzętu mechanicznego w
preferencyjnych cenach przedstawił jedną z umów „nieaktualną”, bo zawartą w dniu
31.03.2014 r. na czas 5 lat oraz dołączył fakturę zakupu wystawioną przez sklep internetowy,
który nie został wyszczególniony jako dostawca, z którym odwołujący wynegocjował
korzystne warunki na obniżenie kosztów zakupu. Podkreślić należy, że Zamawiający
poczynił powyższe ustalenia i wskazał je jako podstawę do odrzucenia oferty Odwołującego,
pomimo załączenia przez Odwołującego do wyjaśnień szeregu innych dokumentów
potwierdzających posiadanie możliwości korzystania z korzystnych kontraktów na dostawę
chemii do sprzątania i dezynfekcji, sprzętu ręcznego oraz sprzętu mechanicznego także od
innych dostawców. Co więcej skoro wykonawca na dowód powyższego przedstawił fakturę
ze „sklepu internetowego” to tym samym potwierdził fakt zakupu określonych w tej fakturze
dóbr po cenach w niej wskazanych, co powinno być zinterpretowane przez Zamawiającego
na korzyść Odwołującego. Przedstawiona faktura została wystawiona przez jednego z
największych dostawców profesjonalnej chemii i środków do sprzątania. Określenie tego
dostawcy „sklepem internetowym” prawdopodobnie wynika z wyszukania przez
Zamawiającego w Internecie nazwy dostawcy. Pierwszy wynik wyszukiwarki internetowej to
strona pokazująca właśnie platformę zakupową „Henry Kruse”, która ma w linku nazwę
„sklep internetowy”. Jakkolwiek jednak nie nazywać tego dostawcy, Odwołujący załączając
wskazaną fakturę potwierdził, że korzysta z cen, które nie są dostępnie powszechnie na
rynku dla wszystkich klientów oraz potwierdził treść swoich twierdzeń, zawartych w
wyjaśnieniach złożonych Zamawiającemu. Co więcej na jakiej podstawie Zamawiający może
przyjąć, że takie same upusty ma każdy wykonawca składający ofertę w postępowaniu - to
właśnie twierdzenia Zamawiającego są gołosłowne w tym zakresie i oderwane od realiów tej
sprawy.
W okolicznościach powyżej opisanego stanu faktycznego Zamawiający znając
strukturę kosztów wykonania usługi, jednocześnie wiedząc, że koszty związane z dostawą
chemii do sprzątania i dezynfekcji, sprzętu ręcznego oraz sprzętu mechanicznego stanowią
ok 8% całych kosztów wykonania przedmiotu zamówienia, nie miał przestrzeni do uznania,
że oferta Odwołującego zawiera rażąco niską cenę, chociażby dlatego, że suma marży oraz
suma kosztów związanych z zakupem chemii do sprzątania i dezynfekcji, sprzętu ręcznego
oraz sprzętu mechanicznego to 16 %. Gdyby nawet przyjąć, że Zamawiający przy ocenie
wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez Odwołującego nie odnosił się do struktury
kosztów, to Wykonawca przedłożył dokumenty stanowiące dowód na potwierdzenie posiada
przez siebie zawartych kontraktów z dostawcami chemii do sprzątania i dezynfekcji, sprzętu
ręcznego oraz sprzętu mechanicznego korzystnych kontraktów na dostawy. Wyjaśnienia
O
dwołującego w tym zakresie są zatem szerokie, pełne oraz poparte dowodami, dlatego
odrzucenie jego oferty
stanowi dokonanie czynności przez Zamawiającego z naruszeniem
zasad uczciwej konk
urencji oraz przepisów art. 89 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 90 ust. 3
ustawy Pzp. Na poparcie prezentowanego stanowiska
Odwołujący przywołał tezy z wyroków
Izby z dnia 30 kwietnia 2019 r. i z dnia 12 września 2019 r. (bez wskazania sygnatur).
Pismem z dni
a 24 sierpnia 2020 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc
o jego oddalenie.
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz stanowiska Stron, a także zgromadzone dowody,
ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie nie zawiera braków formalnych. Wpis w prawidłowej wysokości został
wniesiony w ustawowym terminie. Nie wystąpiła podstawa odrzucenia odwołania, o których
mowa w art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Wykazując swoje uprawnienie do skorzystania ze środków ochrony prawnej Odwołujący
podał, że ma interes w złożeniu niniejszego odwołania, ponieważ w razie uwzględnienia
odwołania oferta Odwołującego może być ofertą najkorzystniejszą w przedmiotowym
postępowaniu.
W ocenie Izby Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do skorzystania w
przedmiotowym postępowaniu ze środków ochrony prawnej. Została wypełniona
materialnoprawna przesłanka, o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Odwołujący jest
zainteresowany pozyskaniem zamówienia, i w tym celu złożył ofertę. W przypadku
potwierdzenia się zarzutów odwołania, mógłby liczyć na udzielenie zamówienia i osiągnięcie
zakładanych korzyści.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, wypełniając wymogi o
których mowa w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp, przystąpił wykonawca AWIMA Sp. j. B. W.
(dalej: „Przystępujący”) stając się jego uczestnikiem. Przystępujący wniósł o oddalenie
odwołania.
Następnie Izba ustaliła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia jest usługa polegająca na utrzymaniu czystości w budynkach
Akademii Sztuki Wojennej. Zgodnie z rozdz. IV pkt 4 SIWZ,
do podstawowych czynności i
obowiązków Wykonawcy należy:
a)
utrzymanie czystości w budynkach nr 6, 14, 28, 40, 50, 59, 69 oraz 112 należących do
Akademii Sztuki Wojennej znajdujących się przy al. Gen. A. Chruściela 103, 00-910
Warszawa;
b)
czynności związane z utrzymaniem czystości, będą wykonywane przez Wykonawcę za
pomocą jego własnego personelu lub personelu podwykonawców, niezbędnego sprzętu
i
własnych środków czystości. Ręczniki papierowe, papier toaletowy oraz mydło do
pojemników zamontowanych w toaletach zabezpiecza Zamawiający;
c)
powierzenie wykonania zamówienia podwykonawcom wymaga zgody Zamawiającego;
d)
Wykonawca zobowiązany będzie do zapewnienia schludnego wyglądu pracowników
wykonujących usługę, każdy z pracowników będzie musiał posiadać widoczny
identyfikator z napisem „Serwis sprzątający” oraz nazwę firmy;
e)
do realizacji przedmiotu umowy Wykonawca skieruje minimum 10 pracowników, zgodnie
z przedłożonym w dniu podpisania umowy Wykazem osób skierowanych do realizacji
usługi, zawierającym następujące dane: imię i nazwisko, numer PESEL, formę
zatrudnienia, wymiar czasu pracy;
f)
w przypadku dokonania zmiany pracowników przewidzianych do realizacji przedmiotu
umowy, Wykonawca każdorazowo powiadomi o tym fakcie Zamawiającego, przekazując
wykaz, o którym mowa w lit. f) powyżej;
g)
Wykonawca zobowiązany będzie do wykonywania prac będących przedmiotem
zamówienia z należytą starannością i dokładnością;
h)
oceny prawidłowości wykonania przedmiotowych prac dokonuje Zamawiający. Odbiór
wykonanej usługi nastąpi po podpisaniu przez obie strony protokołu odbioru (bez uwag).
Wykonawca zobowiązany będzie do dokonywania wszelkich poprawek na żądanie
Zamawiającego, o ile konieczność ich dokonania wyniknie z niewłaściwego wykonania
usługi;
i) w
przypadku nieterminowego wykonania usług Zamawiający może wyznaczyć
Wykonawcy dodatkowy termin wykonania określonych usług;
j)
Wykonawca zobowiązany będzie do ścisłego współdziałania z pracownikami
Zamawiającego;
k)
Zamawiający zastrzega sobie prawo do wydawania poleceń pracownikom Wykonawcy,
wykonującym czynności w zakresie obejmującym przedmiot zamówienia;
l)
Zamawiający będzie wymagał, aby Wykonawca używał środków czystości najwyższej
jakości, posiadających wszystkie wymagane przez prawo atesty, badania, itp.,
dopuszczające je do obrotu i użycia do powszechnego stosowania. Zamawiający ma
prawo do bieżącej kontroli środków zastosowanych przez Wykonawcę w trakcie realizacji
przedmiotu umowy i żądania zmiany środków w przypadku zakwestionowania ich jakości.
Podana
przez Zamawiającego przed otwarciem ofert kwota, jaką zamierza przeznaczyć
na sfinansowanie zamówienia wynosi 904.200,87 zł. W postępowaniu zostało złożonych 10
ofert, zawierających ceny: Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe „Filpex” - 967.395,00 zł,
Cursarius Sp. z o.o. - 920.
723,22 zł, J. K. MON 24 Security - 680.295,00 zł, Security &
Cleaning System Sp. z o.o. - 649.
564,41 zł, Ever Cleaning Sp. z o.o.- 558.709,14 zł, Awima
s.j. B. W. - 732.
037,68 zł, Amiux Sp. z o.o.- 598.257,00 zł, AMSA Sp. z o.o. - 596.230,00 zł,
Konsorcjum firm: Impel System Sp. z o.o., Impel Facility Services Sp. z o.o. - 518.275,23
zł,
Spółka Cywilna INTERLUX K. M., K. Ł.- 980.340,90 zł.
Zamawiający wezwał Odwołującego, na podstawie art. 90 ust. 1a ustawy Pzp (pismo z
dnia 30 kwietnia 2020 r.)
, do złożenia wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających
wpływ na wysokość zaoferowanej ceny. W wezwaniu Zamawiający m.in. poinformował, że
cena oferty
Odwołującego jest niższa o 42,68 % od wartości zamówienia powiększonej o
należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania zgodnie z
art. 35 ust. 1 i 2,
przez co wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Zamawiający wskazał na wymagane art. 90 ust. 1 ustawy Pzp elementy wyjaśnień i
zaznaczył, że oczekuje, aby wykonawca złożył wyczerpujące wyjaśnienia i udowodnił
realność zaoferowanej ceny. Zamawiający podał, że Odwołujący jest Obowiązany do
przedstawienia
szczegółowej kalkulacji cenowej usługi, w której musi wykazać jaki wpływ na
zaoferowaną cenę mają, m.in.: koszty osobowe (koszty pracy) ponoszone na rzecz osób
przewidzianych do realizacji zamówienia, koszty dojazdu, zysk, koszty związane z nabyciem
środków oraz inne czynniki, a także stany faktyczne, które wpłynęły na przedstawioną przez
niego cenę oferty, które składają się na łączną wartość oferowanej ceny.
W wyznaczonym terminie Odwołujący złożył wyjaśnienia, w których podał, że
zaoferowana przez niego cena
wyliczona została prawidłowo, z uwzględnieniem wszystkich
wymogów stawianych przez Zamawiającego w Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia. Dzięki szczegółowej analizie przedmiotu zamówienia oraz wieloletniemu
doświadczeniu w realizacji usług porządkowo – czystościowych złożył ofertę, która zapewnia
Zamawiającemu należytą realizację przedmiotu zamówienia przez cały okres obowiązywania
umowy. Zaoferowaną cenę udało się uzyskać dzięki wszystkim korzystnym warunkom
sprzyjającym wykonaniu zamówienia, takim jak: korzystne warunki zakupu środków
chemicznych, korzystne warunki zakupu sprzętu mechanicznego i ręcznego, posiadanie w
zasobach zaplecza technicznego, posiadanie wiedzy i doświadczenia, jak optymalnie
realizować usługę. Odwołujący oświadczył, że wartość oferowanych prac określona w ofercie
przetargowej jest ceną realistyczną, porównywalną z ceną rynkową podobnych zamówień.
Uwzględnia wszelkie koszty wytworzenia usługi zamówionej przez Zamawiającego oraz
wymóg co najmniej najniższego wynagrodzenia wraz z kosztami pracodawcy. Wykonawca
przedstawił w tabeli elementy mające wpływ na wysokość zaoferowanej ceny za realizację
przedmiotu zamówienia: przedstawiając wynagrodzenie brutto, koszt jednostkowy i koszt
miesięczny w odniesieniu do 1 osoby wymieniając: nadzór (3x w tygodniu 8h), sprzątający
bud. 6 (5x w tygodniu 6-14 i 14-
22), sprzątający bud. 14 (5x w tygodniu 7-15), sprzątający
bud. 28 (5x w tygodniu 7-
10), sprzątający bud. 40 (2x w tygodniu 10-12), sprzątający bud. 50
(5x w tygodniu 7-
15), sprzątający bud. 59 (3x w tygodniu 6-7 i 12-15), sprzątający bud. 69
(5x w tygodniu 7-
15), sprzątający bud. 112 (5x w tygodniu 7-15) oraz pozostałe miesięczne
koszty: k
oszt środków chemicznych i higieny, koszt amortyzacji sprzętu i maszyn, usługi
dodatkowe/specjalistyczne (mycie okien, mycie tapicerki, zabezpieczenie powierzchni itp..),
inne (w tym organizacyjne, HR itp.), m
arża i zysk Wykonawcy, koszt całkowity miesięcznie.
Odwołujący wskazał, że w skład kosztów każdego z pracowników (przy pełnym etacie)
wliczają się uśrednione koszty płacy minimalnej z dwóch lat (2600,00 zł w 7 miesiącach 2020
r. oraz zakładany wzrost do 3000,00 zł brutto w pozostałych 4 miesiącach 2021 r.): płaca
brutto
– 2745,12 zł, składki ZUS – 549,30 zł, koszty urlopowe i chorobowe – 344,99 zł,
razem
– 3639,41 zł i odpowiednio mniejsze wartości przy częściach etatu. Wykonawca
spełnia wymogi w zakresie płacy minimalnej, jak również wymóg minimalnego zatrudnienia
10 osób oraz organizację pracy wyznaczoną przez Zamawiającego w OPZ. W kalkulacjach
nie zostały ujęte osoby z orzeczoną grupą niepełnosprawności, co w przypadku
ewentualnego zatrudnienia mogłoby dodatkowo wpłynąć na obniżenie kosztów
pracowniczych (dofinansowanie PFRON). Impel posiada na terenie województwa
mazowieckiego wszystkie struktury oddziału, a co za tym idzie, nie ponosi kosztów tworzenia
nowej struktury organizacyjnej, do obsługi zamówienia, nadto wypracował technologię
sprzątania, umożliwiającą znaczne ograniczenie kosztów. Należą do nich między innymi
mycie okien wodą zdemineralizowaną czy wprowadzanie elementów tzw. „inteligentnego
sprzątania”. Technologia „Inteligentnego sprzątania” polega na wprowadzaniu do usługi
zaawansowanych modeli realizacji usługi takich jak np. przygotowywany indywidualnie do
każdego obiektu harmonogram prac porządkowych lub wykorzystanie sprzętu najwyższej,
jakości. Dzięki temu, można ograniczać koszty i tworzyć sprzyjające warunki wykonania
zamówienia. Nie bez znaczenia dla redukcji kosztów są wynegocjowane przez Wykonawcę
korzystne kontrakty na dostawy chemii do sprzątania i dezynfekcji, sprzętu ręcznego oraz
sprzętu mechanicznego, niezbędnego do realizacji tego typu prac. Realizacja polityki
zakupów, poprzez zamówienia centralne dla całej Grupy Kapitałowej Impel daje gwarancje
uzyskania korzystnej ceny. Przekłada się to na obniżenie kosztów realizacji usługi, przy
jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów oferowanych materiałów i sprzętu.
Wykonawca realizując usługę na terenie całego województwa, dysponuje już odpowiednim
sprzętem, który może być wykorzystany przy realizacji przedmiotowej umowy. W praktyce
firm z branży usług porządkowo-czystościowych przyjmuje się globalne spojrzenie na koszty
w ujęciu miesięcznym. Do obliczenia oferty zostały przyjęte założenia wydajnościowe
realizacji usługi zgodnie z zasadami technologii sprzątania oraz z uwzględnieniem
możliwości eksploatacyjnych posiadanego lub planowanego parku maszynowego.
Kompleksowość spojrzenia na usługę objętą postępowaniem odzwierciedla także możliwość
płynnego delegowania pracowników do różnych prac na terenie danego obiektu tam, gdzie
akurat zachodzi potrzeba wykonania dodatkowych usług. Do wyjaśnień zostały załączone
oświadczenia pięciu kontrahentów o wysokości udzielonych rabatów, przykładową fakturę na
zakup środków czystości oraz wykaz środków trwałych wykonawcy.
Pismem z dnia 31 lipca
2020 r. Zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp,
przedstawiając obszernie swoje zastrzeżenia do uzyskanych od Odwołującego wyjaśnień i
przedstaw
iając kalkulację, z której wynika, iż wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z
SIWZ wymaga zaangażowania środków przewyższających kwoty podane przez
Odwołującego w wyjaśnieniach. Zamawiający podniósł m.in., że Odwołujący nie uwzględnił
wszystkich wymaganych elem
entów przedmiotu zamówienia. Treść uzasadnienia decyzji o
odrzuceniu oferty zawiera m.in. stwierdzenia:
„Wykonawca oświadczył, iż zaoferowana cena
realizacji została wyliczona prawidłowo, z uwzględnieniem wszystkich wymogów stawianych
przez Zamaw
iającego w SIWZ. Wskazał również, że dzięki szczegółowej analizie przedmiotu
zamówienia oraz wieloletniemu doświadczeniu złożona oferta zapewnia należytą realizację.
Powyższe zapewnienia nie zostały w żaden sposób potwierdzone dowodami, Wykonawca
posłużył się jedynie ogólnymi stwierdzeniami, które nie odnoszą się do sposobu kalkulacji
konkretnego zamówienia. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 8 kwietnia 2020 (sygn.
akt 502/19) wskazała, iż „...trudno uznać, że przystępującego wyróżnia dokonanie dokładnej
analizy przedmiotu zamówienia dla potrzeb obliczenia ceny oferty, skoro każdy wykonawca
musi się zapoznać z wymaganiami zamawiającego w celu wyceny swoich prac. Czynności
analityczne nie mogą być postrzegane jako wyróżnik sposobu działania przystępującego,
lecz raczej jako obowiązek każdego z wykonawców. Izba nie miała też wątpliwości, że każdy
z wykonawców posiadających wymagane przez zamawiającego doświadczenie w wykonaniu
usług rodzajowo podobnych wypracował podczas realizacji szeregu zamówień optymalną
metodykę działania. Wyjaśnienia Wykonawcy składane w odpowiedzi na wezwanie w trybie
art. 90 ust. 1 ustawy Pzp nie mogą ograniczać się do ogólnych stwierdzeń, a czynniki
umożliwiające osiągnięcie ceny na oferowanym poziomie zawsze muszą znaleźć odniesienie
do opisu przedmiotu zamówienia dotyczącego danego postępowania oraz przedstawić
konkretną, wiarygodną oraz rzetelną analizę, która jest potwierdzona dowodami, że
Wykonawca faktycznie dysponuje przedstawionymi w ofercie i wyjaśnieniach warunkami.
Jedyni
e taka sytuacja pozwala Zamawiającemu rzeczywiście zweryfikować realność
zaproponowanej ceny, potwierdzenie można znaleźć w wyroku KIO z 25 kwietnia 2019 r.
(KIO 624/19), gdzie Izba uznała, że „wykonawca, który składa wyjaśnienia w zakresie rażąco
niskiej
ceny powinien wskazać, co spowodowało obniżenie ceny, jak również w jakim stopniu
wskazany czynnik wpłynął na jej obniżenie. Udzielone wyjaśnienia mają potwierdzić, iż
złożona oferta jest rzetelnie przygotowana, a cena prawidłowa oszacowana, zatem nie
stw
arza zagrożeń dla prawidłowego wywiązania się wykonawcy z przyjętych obowiązków
umownych".
Nie ulega wątpliwości, że w zakresie kosztów osobowych, Wykonawca szczegółową
kalkulację kosztów osobowych przygotował w oparciu o wymogi Zamawiającego opisane w
SIW
Z, wyszczególnił on koszt związany z zatrudnieniem osób z podziałem na poszczególne
budynki, które objęte są przedmiotem zamówienia. Jednak Wykonawca poprzestał na
wyliczeniach, nie dołączając żadnych dokumentów, w których Zamawiający mógłby znaleźć
potwie
rdzenie realności przyjętych do kalkulacji wysokości wynagrodzenia. Wykonawca
oświadczył, że do wyliczeń przyjął średnie minimalne wynagrodzenie za pracę dla
pracowników realizujących przedmiot zamówienia (Wykonawca przyjął średnie koszty płacy
minimalnej
z dwóch lat 2.600,00 zł przez 7 miesięcy w 2020 r. oraz 3.000,00 zł przez 4
miesiące 2021 r.). W wyjaśnieniach Wykonawca powołał się na zgodność z prawem
przyjętego minimalnego wynagrodzenia za pracę, ale Zamawiający zwraca uwagę, że nie
może być ono jedynym dopuszczalnym kryterium oceny przyjęcia tego czynnika. Istotnym
jest również czy Wykonawca ma realną możliwość zatrudnienia lub już dysponuje
pracownikami, którzy podejmą się realizacji przedmiotu zamówienia po stawkach
przedstawionych w kalkulacji, dzi
ęki czemu potwierdziłby tezę możliwości przyjęcia płac na
najniższym poziomie w ofercie. Takie stanowisko zaprezentowała Krajowa Izba Odwoławcza
w wyroku z dnia 28 sierpnia 2018 r. sygn. akt. KIO 1563/18, gdzie stroną przystępującą w
przedmiotowej sprawie
był Wykonawca oraz to jego dotyczył zarzut rażąco niskiej ceny, „
sposób kalkulacji kosztów wynagrodzenia przysługującemu pracownikowi z uwzględnieniem
przysługujących mu z mocy przepisów kodeksu pracy uprawnień powinna być sporządzona
w sposób jasny, pełny i nie wymagający wykładni. Izba zauważa także, że w przypadku
zarzutu rażąco niskiej ceny dotyczącej wyliczenia kosztów pracy ocenie podlega nie tylko
spełnianie wymagań w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę z uwzględnieniem
obowiązkowych kosztów> pracowniczych, w tym kosztów urlopem wypoczynkowych, ale
także realność pozyskania pracowników za wskazaną staw>kę wynagrodzenia". Miejsce
świadczenia usługi znajduje się na terenie aglomeracji warszawskiej, w regionie, w którym
koszty utrzymania są wysokie, więc możliwość pozyskania pracowników za minimalne
wynagrodzenie nie jest oczywista oraz pewna. Według danych Głównego Urzędu
Statystycznego opublikowanych 04.03.2020 r. w Roczniku Statystycznym Pracy 2019 na
stronie internetowej https://stat.gov.pl/
przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w
województwie mazowieckim wyniosło w 2017 roku 5 219,09 zł, natomiast w 2018 roku 5
601,44 zł. Średnia różnica między wynagrodzeniem w województwie mazowieckim a resztą
kraju wynosi 1 300.58 zł brutto w roku 2017 oraz 1 415,44 zł brutto w roku 2018. Dane te
potwierdzają, że przyjęcie w wycenie minimalnego wynagrodzenia pracowników bez
udowodnienia, iż taktycznie Wykonawca może koszty związane z zatrudnieniem uplasować
na danym poziomie jest niewystarczające, w związku z czym. Wykonawca nie może
poprzestać jedynie na własnych oświadczeniach oraz zapewnieniach i winien załączyć
stosowne dowody chociażby takie jak: umowy o pracę, oświadczenia pracowników itp.
Potwierdzenie stanowiska Zamawiającego można znaleźć w wyroku Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 10 sierpnia 2018 r. sygn. akt KIO 1453/18 „Gdyby wykonawca
prezentował wartości zaniżone lub z pogranicza minimalnego wynagrodzenia dla
poszczególnych osób z personelu wtedy faktycznie zasadne byłoby potwierdzenie w postaci
załączenia stosownych umów ". Biorąc pod uwagę, iż w przedmiotowej sprawie koszty pracy
stanowią ważny czynnik cenotwórczy, należy wobec braku udowodnienia Zamawiającemu
realności pozyskania pracowników za wskazaną stawkę wynagrodzenia oraz wobec braku
wymaganych dowodów bezsprzecznie stwierdzić, iż Wykonawca nie sprostał ciążącemu na
nim obowiązkowi urealnienia kosztów pracowniczych w cenie oferty.
Ponadto należy wskazać, iż w ocenie Zamawiającego, przyjęte w wyjaśnieniach składniki
cenotwórcze są nierealne oraz nie obalają domniemania istnienia rażąco niskiej ceny.”
Następnie Zamawiający w układzie tabelarycznym przedstawiła założenia przyjęte przez
Wykonawcę oraz założenia minimalne wg Zamawiającego, z których wynika, że w ofercie
Odwołującego wystąpiło niedoszacowanie wynagrodzenia brutto osób sprzątających oraz
koszt
ów pracodawcy. Zamawiający poniżej tabeli wskazał:
„Ad. 1) W ocenie Zamawiającego Wykonawca błędnie przyjął, iż serwis weekendowy będzie
wykonywany średnio 2 x w miesiącu. Zgodnie z odpowiedzią udzieloną przez
Zamawiającego w dniu 09.04.2020 r. (pytanie 7) serwis weekendowy będzie wykonywany
minimum 2 x w m
iesiącu. Odpowiedź ta wskazuje, iż serwis weekendowy może być
świadczony również we wszystkie weekendy w miesiącu, jeżeli u Zamawiającego zajdzie
taka potrzeba. W związku z powyższym Wykonawca powinien przyjąć do wyceny
maksymalną ilość serwisów weekendowych w miesiącu.
Według Zamawiającego wartość serwisów weekendowych powinna być co najmniej 2 razy
większa niż wskazał to w wyjaśnieniach Wykonawca. Dlatego też wynagrodzenie brutto osób
sprzątających wskazanych przez Wykonawcę kalkulacji szczegółowej winno wynosić 23
262,39 zł, a nie jak przyjął Wykonawca 22 323,83 zł.
Ad. 2) W ocenie Zamawiającego koszty każdego z pracowników przyjęte przez Wykonawcę
w wyjaśnieniach nie zawierają wszystkich kosztów pracy związanych z zatrudnieniem
pracowników. Przyjęte przez Wykonawcę uśrednione koszty stanowią 32,58 %
wynagrodzenia brutto. W ocenie Zamawiającego powinny one wynosić co najmniej 40,73 % i
zawierać składniki wymienione w tabeli. Wykonawca w swoich wyjaśnieniach nierealnie
wyliczył koszty urlopowe i chorobowe podając kwotę 344,99, która stanowi ok 12,5 %
wynagrodzenia, gdy zaś same koszty urlopowe winny stanowić 10,5% (26 dni urlopu
wypoczynkowego w roku proporcjonalnie do ok. 253 dni pracujących w roku). Gdyby przyjąć,
iż pozostałe 2 % stanowiące koszty chorobowe to wg Wykonawcy pracownik średnio
przebywałby na zwolnieniu 5 dni w roku, co w zestawieniu z danymi ZUS i przy braku
udowodnienia poziomu zwolnień lekarskich u Wykonawcy stanowi wielkość nierealną. W
swojej kalkulacji Wykonawca zdaje się pominął koszty związane z przebywaniem
pracowników na odpłatnych zwolnieniach od pracy (urlop okolicznościowy, opieka nad
dzieckiem, krwiodawstwo, wezwania przed organy, badania lekarskie itp.). Zamawiający do
celów wyliczeń przyjął 7 dni w roku. Wykonawca pominął także obowiązkowe składki
płacone przez pracodawcę na pracownicze plany kapitałowe (PPK), w minimalnej wysokości
1,5 % (a przynajmniej nie zawarł informacji o nich).
Ad. 3) Biorąc pod uwagę elementy wymienione w pkt 1 i 2 oraz metodologię wyliczeń
zastosowaną przez Wykonawcę koszt miesięczny brutto (suma kosztów wynagrodzeń)
winien wynosić co najmniej 32 737,16 zł, a nie jak wyliczył Wykonawca 29 596,37 zł.
Ad. 4. 5, 6) Wykonawca w złożonej kalkulacji pominął koszty związane z zapewnieniem
pracownikom, m.in. odz
ieży roboczej, artykułów związanych z zapewnieniem bezpiecznej i
higienicznej pracy, koszty obowiązkowych badań lekarskich i szkoleń BHP oraz koszty
napojów (wody). Przyjęte przez Zamawiającego wartości są, wartościami szacunkowymi
określonymi na podstawie liczby zatrudnionych osób i wielkości przedmiotu zamówienia, i są
to wartości minimalne.
Zgodnie z Kodeksem pracy pracodawca ma obowiązek dostarczyć pracownikom
nieodpłatnie odzież oraz obuwie robocze, które spełniają wymagania określone w Polskich
Normac
h, jeżeli:
odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,
jest to konieczne ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub
bezpieczeństwo pracy.
W związku z tym, że stanowisko sprzątającego może wiązać się z narażeniem na
intensywne brudzenie oraz kontaktem ze środkami chemicznymi, materiałami biologicznie
zakaźnymi, należy takiego pracownika wyposażyć w odzież i obuwie robocze. Po
uwzględnieniu oceny ryzyka zawodowego na tym stanowisku pracodawca powinien ponadto
wypos
ażyć pracowników w odpowiednie środki ochrony indywidualnej np. rękawice
ochronne.
Zgodnie z art. 229 § 6 Kodeksu pracy, profilaktyczne badania lekarskie (wstępne, okresowe i
kontrolne) przeprowadzane są na koszt pracodawcy. Badania te przeprowadza się na
podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę. Mówi o tym § 4 ust. 1 rozporządzenia
Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania
badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami
oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. z
2016 r. poz. 2067).
Przepisy rozdziału VIII (działu dziesiątego) Kodeksu pracy, a szczególności art. 237’oraz
wydanego na podstawie delegacji art. 11i'
rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia
21 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z
2004 r. Nr 180 poz. 1860, ze zm.) stanowią, iż pracodawca nie może dopuścić pracownika
do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych
umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i
higieny pracy. Pracodawca zobowiązany jest nie tylko zapewnić przeszkolenie wstępne
pracownika w zakresie bhp przed dopuszcze
niem pracownika do pracy, ale również
prowadzić okresowe szkolenia w tym zakresie.
Jednym z obowiązków pracodawcy z zakresu BHP jest zapewnienie wszystkim pracownikom
wody pitnej. W okresie letnim pracodawca ma obowiązek zapewnić podwładnym dostęp do
wody,
jeżeli wykonują oni swoją pracę na zewnątrz, a temperatura przekracza 25 stopni
Celsjusza oraz w pomieszczeniach, gdzie temperatura wynosi 28 stopni Celsjusza.
Ad. 7) Doliczając koszty wymienione w pkt 4, 5, 6 suma kosztów wynagrodzeń zgodnie z
przyjęta metodologią Wykonawcy powinna wynosić co najmniej 33 169,16 zł.
Ad. 8) Doliczając do sumy kosztów wynagrodzeń (przyjęta przez Zamawiającego kwota 33
169,16 zł) koszty pozostałe podane przez Wykonawcę w wyjaśnieniach (6 028,47 zł)
miesięczne minimalne koszty ponoszone przez Wykonawcę bez zastosowanego poziomu
marży powinny wynosić minimum 39 197,63 zł miesięcznie. Jest to wartość większa niż
koszt całkowity miesięcznie podany przez Wykonawcę w wyjaśnieniach (zawierający zysk).
W związku z powyższym nawet, jeżeli przyjąć ewentualne pokrycie kosztów nieujętych przez
Wykonawcę w wyjaśnieniach z możliwego zysku, to pozostaje kwota 419,09 zł dla której nie
ma pokrycia. Powyższy fakt świadczy o tym, iż przyjęta przez Wykonawcę wartość
miesięczna jest nieprawidłowa i nie zapewnia nawet minimalnego zysku.
W ocenie Zamawiającego Wykonawca nie ujął w swojej kalkulacji wszystkich kosztów pracy
niezbędnych do prawidłowego wyliczenia miesięcznych kosztów. Powszechnie przyjęta
definicja kosztów pracy wskazuje, iż są to wszelkie wydatki, które zobowiązany jest ponosić
pracodawca w trakcie całego okresu zatrudnienia pracowników. Do tych kosztów zaliczymy
wszystkie obciążenia finansowe funkcjonowania zakładu pracy, w tym wydatki związane,
m.in. z procesem rekrutacji, szkoleniem
pracowników, opłaceniem badań pracowniczych,
wypłatą
wynagrodzenia,
prowadzeniem
spraw
administracyjnych,
zapewnieniem
bezpieczeństwa i higieny pracy, działalnością socjalną, jak również koszty związane z
rozwiązaniem stosunku pracy czy przekazaniem określonych świadczeń rodzinie
ubezpieczonego pracownika w razie jego śmierci. Potwierdzeniem powyższego jest jednolita
linia orzecznicza w tym zakresie, chociażby wyrok KIO z dnia 29 kwietnia 2016 r. sygn. akt
KIO 596/16, w którym Izba wskazała, iż „Powszechnie przyjmuje się, że koszty pracy to ogół
wydatków, jakie ponosi przedsiębiorca w związku z pozyskaniem, utrzymaniem.
przekwalifikowaniem i doskonaleniem pracowników. Wchodzą w to również koszty z tytułu
obligatoryjnych składek na ubezpieczenia społeczne. Przyjmuje się, że koszty pracy składają
się z dwóch części. Pierwszą z nich są koszty pozapłacowe, do których zaliczamy wszystkie
składki oraz koszty pracy, jakie ponosi przedsiębiorca poza wynagrodzeniem bezpośrednim.
Z kolei ta druga grupa to koszty płacowe, w których skład wchodzą wynagrodzenia osobowe,
dodatki oraz nagrody i premie. ”.
Ponadto Wykonawca wskazał, że na zaoferowaną cenę wpłynęły czynniki, takie jak:
korzystne warunki zakupu środków chemicznych,
korzystne warunki zakupu sprzętu mechanicznego i ręcznego,
posiadanie w zasobach zaplecza technicznego,
posiadanie wiedzy i doświadczenia, jak optymalnie realizować usługę.
Nie poparł jednak swoich stwierdzeń żadnymi kwotami, o jakie mógłby obniżyć cenę oferty.
Wykonawca stwierdził, iż posiada korzystne kontrakty na dostawy chemii do sprzątania i
dezynfekcji, sprzętu ręcznego oraz sprzętu mechanicznego, na dowód czego przedstawił
oświadczenia dostawców, w tym jedno nieaktualne oraz fakturę vat. Dołączone dowody nie
zostały w żaden sposób powiązane z kosztem przewidzianym przez Wykonawcę na środki
chemiczne oraz sprzęt mechaniczny i ręczny, a w związku z faktem, braku powiązania i
wykazania przez Wykonawcę, jaki wpływ ma on na obniżenie ceny dowód ten nie pozwala
na zweryfikowanie realności oświadczenia.
Jako dowód Wykonawca przedstawił również fakturę, która nie ma żadnego powiązania z
treścią wyjaśnień czy kalkulacją, należy zwrócić uwagę na fakt, iż zawiera ona jedynie
pozycje poszczególnych artykułów (nr artykułu, nazwa, ilość oraz j.m.), bez widocznych cen
jednostkowych, stawki podatku VAT, rabatu ani również wartości netto, co uniemożliwia
Zamawiającemu jakąkolwiek analizę niniejszego dokumentu w stosunku do sytuacji wobec
jakiej został on złożony, tj. Zamawiający nie jest w stanie zweryfikować, iż ceny zawarte w tej
fakturze nie są powszechnie dostępne na rynku (są indywidualne dla Wykonawcy) bez
posiadania np. stosownego oświadczenia sprzedającego o zastosowanych rabatach. Dowód
ten, świadczy jedynie o tym co, kiedy i od jakiego podmiotu nabył Wykonawca - dowód bez
znaczenia w ocenie oferty w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego.
Z wyjaśnień oraz dowodów powinno jednoznacznie wynikać w jakim stopniu dany czynnik
pozwolił zredukować konkretny koszt. Wykonawca powinien przedstawić kalkulację tego jak
kształtuje się jego koszt realnie, a jak wyglądałby gdyby nie uzyskał rabatów od dostawców.
Samo powoływanie się na upusty od dostawców bez konkretnego, rzeczowego wskazania
jaki wpływ mają one na kształtowanie ceny nie może stanowić obiektywnego wyjaśnienia
jakiegokolwiek obniżenia ceny.
Wykonawca nie przedstawił, żadnych dowodów na podstawie których Zamawiający mógłby
mieć pewność, że globalna kwota przeznaczona na koszt środków chemicznych i higieny
oraz sprzęt mechaniczny i ręczny jest wystarczająca do zapewnienia należytego wykonania
przedmiotu zamówienia, nie wskazał sposobu wyliczenia kwoty przewidzianej na pokrycie
nabycia środków w odniesieniu do tego konkretnego zamówienia. Zgodnie z zapisami SIWZ
to Wykonawca jest
odpowiedzialny za pokrycie kosztów zakupu środków niezbędnych do
wykonania prac, jednocześnie Zamawiający wymaga, aby środki czystości były najwyższej
jakości oraz posiadały wymagane przez prawo atesty. Brak powiązania dowodów
(oświadczeń dostawców) z kosztem przewidzianym na środki chemiczne i higieny oraz
sprzęt mechaniczny i ręczny, nie pozwala na weryfikację prawdziwości oświadczeń
zawartych w wyjaśnieniach, nie odnoszą się one do żadnych wyliczeń, które dałyby wiedzę
Zamawiającemu w tym zakresie.
W złożonych wyjaśnieniach Wykonawca podniósł, iż wypracował technologię sprzątania
znacznie ograniczającą koszty, posiada struktury oddziału na terenie województwa
mazowieckiego oraz możliwość płynnego delegowania pracowników do różnych prac na
terenie danego o
biektu, jednak w żaden sposób nie wykazał związku między tymi
czynnikami, a obniżeniem ceny oferowanej usługi, nie przedstawił także żadnych dowodów,
które pozwalałyby urealnić te twierdzenia. Z wyjaśnień nie wynika na czym polega
wyjątkowość tych kwestii oraz ich nadrzędność w stosunku do innych Wykonawców.
Wykonawca w żadnym stopniu nie rozwinął powyższych twierdzeń, nie odniósł się do tego w
jaki sposób wypracowana technologia sprzątania, struktura organizacyjna bądź delegowanie
pracowników pozwoli uzyskać koszt na danym poziomie oraz jaką wartość dodaną
Wykonawca będzie mógł dzięki niej uzyskać w przedmiotowym postępowaniu.
Jako dowód. Wykonawca przedstawił także wykaz posiadanego sprzętu. Jednakże w ocenie
Zamawiającego, w związku z brakiem powiązania i wykazania przez Wykonawcę, jaki wpływ
ma on na obniżenie ceny, dowód ten również nie pozwala na zweryfikowanie realności
oświadczenia.
Reasumując Wykonawca nie przedstawił żadnych rzeczowych dowodów na poparcie swoich
oświadczeń zawartych w wyjaśnieniach. W ocenie Zamawiającego wyjaśnienia są
nieprecyzyjne, stanowią jedynie ogólne zapewnienie, iż Wykonawca za zaoferowaną cenę
jest w stanie należycie realizować zamówienie. Celem procedury wyjaśniania jest
definitywne rozstrzygnięcie, czy dana oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 4 ustawy Pzp. Oceny tej dokonuje Zamawiający indywidualnie w odniesieniu do każdego
konkretnego przypadku, w oparciu o wyjaśnienia Wykonawcy i załączone przez niego
dowody. Zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę takiego Wykonawcy, który nie udzielił
wyjaśnień lub jeżeli ich ocena potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt.
Złożenie wyjaśnień ogólnikowych, nieprzekonujących, że cena oferty została obliczona
rzetelnie jest równoznaczne w skutkach z brakiem złożenia wyjaśnień w ogóle - do takiego
wniosku doszła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 8 kwietnia 2019 r. (sygn. akt KIO
502/19) „Orzecznictwo wypracowało pogląd, zgodnie z którym złożenie wyjaśnień
ogólnikowych, nieodpowiadających na wezwanie zamawiającego, nieprzekonujących, że
cena oferty została obliczona rzetelnie jest zrównane w skutkach z brakiem złożenia
wyjaśnień w> ogóle. W obu przypadkach oferta podlega odrzuceniu.
Cena nawet znacząco odbiegająca od szacunkowej wartości zamówienia, czy nawet od cen
innych Wykonawców, nie musi być ceną rażąco niską, o ile wezwany do wyjaśnień
Wykonawca jest w stanie udowodnić prawdziwość podanych w ofercie elementów
cenotwórczych. Wykonawca, który składa wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny,
p
owinien wykazać, co spowodowało obniżenie ceny oferty. Wystosowanie wezwania do
Wykonawcy rodzi po jego stronie obowiązek obalenia domniemania, iż zawarta w ofercie
cena nosi znamiona rażąco niskiej (KIO 1287/14 czy KIO 918/14). Ciężar dowodu spoczywa
na W
ykonawcy, więc to on powinien zadbać o jakość swoich argumentów, poprzeć je
stosownymi dowodami i kalkulacjami. Wykonawca nie może być gołosłowny. Krajowa Izba
O
dwoławcza zwróciła uwagę, że: „To wykonawca wszelkimi niezbędnymi środkami
dostępnymi w danej sprawie i uzasadnionymi w konkretnym stanie faktycznym, powinien
wykazać zamawiającemu, że jego oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej, pomimo
wypełnienia się określonych ustawowych przesłanek podejrzenia rażąco niskiej ceny w jego
ofercie. Przepisy nie okr
eślają przykładowego katalogu dowodem, które wykonawca
zobowiązany jest złożyć zamawiającemu w celu uzasadnienia racjonalności i rynkowej
wyceny swojej oferty. Możliwe jest przedstawienie zatem każdego dowodu, jednakże musi
być on adekwatny do konkretnej sytuacji i stanowić potwierdzenie tego, co wykonawca
dowodzi w swoich wyjaśnieniach” (wyr. KIO 619/19). Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż
Zamawiający nie ma obowiązku podpowiadać Wykonawcy dlaczego zadeklarowaną przez
niego cenę uważa za rażąco niską („ Ciężar dowodu, że cena nie jest ceną rażąco niską,
spoczywał na wykonawcy składającego ofertę, a nie na zamawiającym który w dodatku nie
musi „podpowiadać” wykonawcy, dlaczego uważa cenę za rażąco niską. Stanowisko takie
znajduje uzasadnienie w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 9 kwietnia 20JO r.
(IV Ca 1299/2009)" wyr. KIO 2659/12), mimo to wezwanie jakie wystosował do Wykonawcy
było obszerne, konkretne i stanowcze, wskazujące, iż Zamawiający oczekuje od Wykonawcy
dowodów na poparcie swoich twierdzeń. W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego
Wykonawca zobowiązany jest udzielić przekonujących wyjaśnień, w ramach których odnosi
się w szczególności do kwestii wskazanych przez Zamawiającego w treści wezwania. Nie
udzielenie wyjaśnień odpowiadających treści wezwania sprecyzowanego przez
Zamawiającego skutkuje odrzuceniem oferty. Wykonawca, składając wyjaśnienia odnoszące
się do ceny oferty, powinien wskazać, co spowodowało możliwość obniżenia ceny oraz
stopień, w jakim cena została obniżona dzięki wskazanym czynnikom. Odpowiedź
Wykonawcy nie może być powierzchowna, aby można ją było potraktować, jako
wyczerpującą i rozwiewającą wątpliwości, nie może opierać się wyłącznie na ogólnych
zapewnieniach Wykonawcy, że jest w stanie należycie wykonać zamówienie za daną kwotę.
Aby odpowiedź złożona na wezwanie wystosowane na podstawie art. 90 ustawy Pzp
posiadała walor wyjaśnień elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny musi być
bardziej szczegółowa w zakresie elementów składających się na zaoferowaną cenę aniżeli
sama oferta.
Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Zamówień Publicznych opublikowanym w Informatorze nr
6 z 2012 (czerwiec 2012) „przepis ustawy nakazuje zamawiającemu dokonać ustaleń w
przedmiocie rażąco niskiej ceny oraz ocenić dostarczone przez wykonawcę dowody. W toku
oceny wyjaśnień zamawiający zobowiązany jest wziąć pod uwagę wszystkie czynniki
wymienione w art. 90 ust. 2 ustawy (...), ale również wszelkie inne czynniki wpływające na
wysokość oferty, które wskaże wykonawca, jeśli są zgodne z prawem oraz nie zakłócają
uczciwej konkurencji. Wykonawca składając wyjaśnienia odnoszące się do swojej oferty,
powinien wskazać, co spowodowało możliwość obniżenia ceny oraz w jakim stopniu dzięki
tym czynnikom cena została obniżona. Przepis ustawy wyraźnie wskazuje więc, że
zamawiający powinien dać wykonawcy szansę założenia wyjaśnień i dowodów na ich
poparcie, ale brak przekonujących wyjaśnień wykonawcy lub wyjaśnienia i dowody
świadczące o rażąco niskiej cenie powinny powodować odrzucenie oferty.".
Biorąc po uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż Wykonawca nie przedstawił
Zamawiającemu żadnej analizy w jakim stopniu każda z przywołanych okoliczności
umożliwia mu obniżenie ceny za realizację zamówienia i jakiego rzędu oszczędności osiąga
on z tytułu wskazanych okoliczności (czego wymagał Zamawiający w treści wezwania).
Należy zwrócić również uwagę, że szereg z okoliczności na które powołuje się Wykonawca
są powszechnie dostępne Wykonawcom w branży usług sprzątania (np. korzystne warunki
zakupu środków chemicznych, korzystne warunki zakupu sprzętu mechanicznego i
ręcznego, posiadanie w zasobach zaplecza technicznego, posiadanie wiedzy i
doświadczenia, jak optymalnie realizować usługę). Wykonawca nie wykazał w jaki sposób w
tym konkretnym postępowaniu umożliwią mu one tak drastyczne zaniżenie kosztów.
Przedstawione w wyjaśnieniach Wykonawcy informacje oraz dołączone do nich dokumenty
nie posiadają charakteru dowodowego oraz w żadnym stopniu nie świadczą o unikalnych
okolicznościach Wykonawcy, które pozwoliłyby należycie wykonywać przedmiot zamówienia
po zaoferowanych cenach. W związku z powyższym należało przyjąć, iż głównym
czynnikiem powodującym obniżenie przez Wykonawcę ceny za realizację usługi jest
możliwość zatrudnienia przez Wykonawcę osób na podstawie umowy o pracę z
wynagrodzeniem na poziomie płacy minimalnej. W ocenie Zamawiającego Wykonawca nie
sprostał ciążącemu na nim obowiązkowi wykazania poprzez dostarczenie dowodów takiej
możliwości, chociażby: kopie umów, oświadczenia osób o zgodzie na pracę za
wynagrodzeni
e na poziomie płacy minimalnej, itp. Stwierdzić należy, że wyjaśnienia
Wykonawcy nie są wystarczające do uznania, że Wykonawca w sposób prawidłowy dokonał
kalkulacji kosztów wykonania zamówienia, uwzględniając koszty pracy, których wartość nie
może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wykonawca winien w cenie
oferty uwzględnić wszystkie koszty związane z zatrudnieniem pracowników wliczając w nie
również koszty wynikające z przepisów prawa, nie ograniczając się jedynie do kosztów
minimalnych wyn
ikających z wypłacanego wynagrodzenia i konsekwencji. Kalkulacja
przedstawiona przez Zamawiającego potwierdza, że Wykonawca nie ujął wszystkich
składników związanych z zatrudnieniem, konsekwencją czego jest niedoszacowanie kosztów
związanych z realizacją przedmiotu zamówienia oraz potwierdzenie, iż Wykonawca będzie
ponosił straty z tytułu realizacji zamówienia.(…)”
Izba zważyła, co następuje.
Odwołanie podlega oddaleniu. Nie potwierdziły się bowiem zarzuty odwołania, w
granicach których, stosownie do art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, Izba orzeka.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Stosownie do art. 90
ust. 3 ustawy Pzp
zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub
jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Na wstępie zauważenia wymaga, iż Izba dokonuje oceny czynności odrzucenia oferty na
podstawie ww. przepisów z uwzględnieniem okoliczności faktycznych i prawnych
przedstawionych przez Z
amawiającego w uzasadnieniu tej czynności. Postępowanie
odwoławcze ma bowiem na celu kontrolę prawidłowości działań zamawiającego.
W
przypadku skierowania do wykonawcy przez zamawiającego wezwania do wyjaśnień
rażąco niskiej ceny powstaje domniemanie istnienia takiej ceny w tej ofercie, które, w dobrze
pojętym interesie wykonawcy, winno być przez niego obalone w składanych wyjaśnieniach.
Stosownie bowiem do art. 90 ust. 2 u
stawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. Na zamawiającym natomiast, w
przypadku odrzucenia oferty z uwagi na stwierdzenie, iż zawiera rażąco niską cenę, ciąży
obowiązek wykazania, że ziściły się przesłanki takiego odrzucenia, że z otrzymanych
wyjaśnień wynika potwierdzenie, że cena oferty jest nierealna, nierynkowa, nie pozwala na
wykonanie zamówienia zgodnie z SIWZ, tak aby poniesione koszty zostały zrównoważone
przychodem
z tytułu realizacji tego zamówienia.
Za rażąco niską cenę uznaje się cenę, która jest niewiarygodna, nie pozwala na
wykonania przedmiotu
całego zamówienia bez straty, gdy zostanie m.in. wykazane, że
pr
zychody mające być uzyskane od zamawiającego z tytułu realizacji zamówienia nie
pokryją kosztów jego realizacji. Podobna sytuacja zachodzi, gdy z wyjaśnień wykonawcy
wynika
, że aby pokryć koszty realizacji zamówienia przerzuca źródła ich finansowania na
inne źródła spoza tego postępowania. Ocena w tym zakresie jest dokonywana z
uwzględnieniem specyfiki przedmiotu zamówienia oraz realiów rynkowych.
Wyjaśnienia składane na wezwanie w związku z podejrzeniem rażąco niskiej ceny
powinny być konkretne, jasne, spójne i adekwatne do danego przedmiotu zamówienia.
Ogólne zapewnienia, czy ogólniki dotyczące np. wieloletniego doświadczenia wykonawcy,
jeśli w ślad za nimi nie idą wyczerpujące wyjaśnienia, wskazujące na wykorzystanie tych
przymiotów dla możliwości obniżenia wynagrodzenia, nie wnoszą do sprawy istotnych treści,
bowiem nie wskazują na wymierne efekty ekonomiczne. Wyjaśnienia powinny zawierać
wskazanie konkretnych elementów mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny, przy
czym powinny to być wszystkie konieczne elementy związane z przedmiotem zamówienia i
wynikające z obowiązujących przepisów prawa. Nie jest wystarczające złożenie wyjaśnień
zawierających wymienienie wysokości ponoszonych kosztów, bez wykazania prawidłowości
ich określenia na takim poziomie. Wyjaśnienia powinny odpowiadać na wezwanie
Zamawiającego nie tylko co do formy, ale też co do treści.
Przechodząc od powyższych uwag na grunt analizowanej sprawy zaznaczyć należy w
pierwszej kolejności, iż wezwanie do wyjaśnień było jasne i stanowcze. Zamawiający
wyraźnie zaznaczył, że oczekuje: złożenia wyczerpujących wyjaśnień; przedstawienia
szczegółowej kalkulacji, popartej dowodami; udowodnienia realności i wiarygodności
zaoferowanej ceny;
udowodnienia prawdziwości podanych w ofercie elementów
cenotwórczych i wskazanie co spowodowało obniżenie ceny, jak również w jakim stopniu
wskazany czynnik wpłynął na jej obniżenie (kalkulacja).
W ocenie Izby Z
amawiający w uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego wykazał w
jakim zakresie wykonawca ten nie wy
wiązał się z ciążącego na nim obowiązku złożenia
wymaganych od niego
wyjaśnień. Zamawiający przedstawił szczegółową analizę
otrzymanych wyjaśnień oraz swoje wyliczenia, wskazujące, że zaoferowana przez
Odwołującego cena nie pokrywa kosztów realizacji zamówienia.
Nie jest sporne, że przedmiotowe zamówienie w całości ma być realizowane przez osoby
będące obywatelami polskimi, zatrudnionymi na podstawie umów o pracę. Tym samym
szczególnego znaczenia nabiera analiza kalkulacji kosztów zatrudnienia takich osób, tym
bardziej, że zważywszy na specyfikę przedmiotu zamówienia, są to podstawowe koszty
związane z realizacją usługi. Koszty pracy wykazane w cenie ofertowej zgodnie z przepisami
prawa pracy winny zawierać wszystkie elementy, tj. nie tylko kwotę minimalnego
wynagrodzenia wraz z pochodnymi, lecz
wszystkie koszty, które ponosi pracodawca w
związku z zatrudnianiem osób.
Zamawiający podał, że Odwołujący nie wykazał, że jest w stanie pozyskać w Warszawie
pracowników skłonnych pracować za minimalne wynagrodzenie, które przyjął w swoich
kalkulacjach, z
aś dokonując wyceny kosztów pracy nie ujął w nich: pełnych kosztów
związanych z serwisem weekendowym (przyjął jego minimalny wymiar tj. 2x na miesiąc, a
może być on świadczony częściej), kosztów związanych z zastępstwem osób na urlopach,
zwolnieniach z pra
cy np. lekarskich, okolicznościowych, kosztów związanych z bhp, w tym
artykułów bhp, badań lekarskich i szkoleń bhp, wody dla pracowników w okresie letnim.
Wyliczenia przedstawione przez Zamawiającego, obejmujące koszty pracy konieczne do
poniesienia, nie
znajdują pokrycia w przychodach, przy czym uwzględnienie kwoty
planowanego zysku w kalkulacji tego nie zmienia.
W
odniesieniu do tego zamówienia wskazana przez Zamawiającego minimalna ilość
osób która ma być dedykowana do wykonywania zamówienia wskazuje, że przy tej ilości
osób codziennie ma być świadczona praca przy realizacji zamówienia. Oznacza to, że osoby
nieobecne w pracy z powodu
urlopu czy zwolnienia lekarskiego winny mieć zapewnione
zastępstwo innej (dodatkowej) osoby. Odwołujący powinien zatem ująć w kosztach pracy
koszty
wynagrodzenia pracowników także z tytułu urlopów, zwolnień lekarskich (za okresy
płacone przez pracodawcę). Z kalkulacji przedstawionej przez Odwołującego wynika
natomiast,
że koszty te nie zostały uwzględnione, co wskazuje na niedoszacowanie z tego
tytułu ceny oferty.
Kalkulacja
kosztów wynagrodzenia pracowników, z uwzględnieniem przysługujących im z
mocy przepisów kodeksu pracy uprawnień, powinna być sporządzona w sposób jasny i
pełny. W przypadku zarzutu rażąco niskiej ceny dotyczącej wyliczenia kosztów pracy ocenie
podlega nie tylko
spełnianie wymagań w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę z
uwzględnieniem obowiązkowych kosztów pracowniczych, ale także realność pozyskania
pracowników za wskazaną minimalną stawkę wynagrodzenia. W analizowanym przypadku
chodzi o rynek pracy w Warszawie, gdzie koszty utrzymania oraz
wynagrodzenia są wyższe
niż w większości miejsc w kraju, a zatem oczekiwanie Zamawiającego, aby została
wykazana realna możliwość pozyskania pracowników do realizacji przedmiotowego
zamówienia za najniższe wynagrodzenie, w tym pracowników nadzoru, należy uznać za
uzasadnione.
Zaoferowana cena, której najbardziej istotnym elementem jest koszt
wynagrodzeń pracowników, powinna bowiem nie tylko spełniać wymagania formalne
wynikające z przepisów prawa, ale też powinna być realna, aby zamówienie możliwe było do
wykonania bez np. potrzeby przerzucania kosztów na inne zamówienia realizowane przez
wykonawcę.
Zamawiający podniósł m.in., że Odwołujący przedstawił kilka dowodów na okoliczność
uzyskiwania rabatów np. na zakup środków chemicznych, jednakże nie wykazał w jakim
stopniu w tym konkretnym zamówieniu wpływa to na możliwość obniżenia ceny. Nie
przedstawił, informacji ani dowodów w jaki sposób kwota podana w kalkulacji przeznaczona
na zakup środków chemicznych i higieny oraz sprzęt jest wystarczająca dla zapewnienia
należytego wykonania zamówienia, nie przedstawił sposobu wyliczenia kwoty przewidzianej
na pokrycie kosztów nabycia środków na potrzeby zamówienia, przy uwzględnieniu, że
zgodnie z wymogami Zamawiającego, mają to być środki czystości najwyższej jakości,
posiadające wymagane przez prawo atesty.
Nadto Zamawiający zasadnie zauważył, że z wyjaśnień nie wynika wyjątkowość
przymiotów Odwołującego, i jego przewaga nad innymi wykonawcami. Twierdzenia o
wypracowanej technologii
, posiadaniu oddziału na terenie woj. mazowieckiego oraz
możliwości delegowania pracowników nie zostały poparte dowodami. Odwołujący nie
wykazał w jaki sposób wpływają one na obniżenie wynagrodzenia w tym konkretnym
zamówieniu. Załączony do wyjaśnień wykaz posiadanego sprzętu bez powiązania z
określonymi kosztami, nie jest wystarczający dla uznania wykazania możliwości obniżenia
wynagrodzenia.
W ocenie Izby
Zamawiający przedstawił argumentację, która pozwala na zweryfikowanie
poprawności jego wnioskowania, w tym wskazał, dlaczego brak wymaganych w wezwaniu
dowodów ma istotne znaczenie i prowadzi do negatywnej oceny tych wyjaśnień.
Odwołujący natomiast nie wykazał, że argumenty i wyliczenia Zamawiającego,
przedstawione w zawiadomieniu o odrzuceniu jego oferty,
są wadliwe.
Izba nie podziela stanowiska Odwołującego przedstawionego na rozprawie, iż
przedstawienie dowodów na okoliczność, iż jest w stanie pozyskać pracowników w
Warszawie za minimalne wynagrodzenie,
naruszałoby przepisy dotyczące ochrony danych
osobowych.
Odwołujący pomija, że mogłyby to być zanonimizowane dokumenty. Ponadto
nie
można podzielić stanowiska Odwołującego, że aby złożyć taki dowód musiałby zatrudnić
pracowników, a skoro nie ma pewności co do pozyskania zamówienia, to jest to niecelowe.
Skoro
Odwołujący stwierdził, że ma w rejonie odpowiedni oddział i nie musi go organizować
na potrzeby przedmiotowego zamówienia, to mógłby złożyć dowody dotyczące już
zatrudnionych pracowników z wykazaniem, że w razie wyboru jego oferty, możliwe byłoby
wykonywanie zamówienia przez pracowników zatrudnionych za minimalne wynagrodzenie.
Nadto również podnoszony na rozprawie argument, o pokryciu serwisów weekendowych
świadczonych w większym wymiarze niż dwa razy na miesiąc z zapasu związanego z
przyjętym na 2021 r. minimalnym wynagrodzeniem, nie podważają analizy dokonanej przez
Zamawiającego. Jak bowiem wynika z wyjaśnień rażąco niskiej ceny do kalkulacji została
przyjęta kwota 2600,00 zł w 7 miesiącach 2020 r., oraz zakładana kwota minimalnego
wynagrodzenia za 4 miesiące 2021 r. w wysokości 3 000,00 zł. Nawet zatem, w sytuacji, gdy
obecnie wiadomo, że w 2021 r. kwota ta będzie niższa, to jednak, zważywszy na obecną
datę, również jest wiadome, że świadczenie usług w 2020 r., a więc za kwotę 2 600,00 zł nie
będzie możliwe przez okres przyjęty w kalkulacji.
Nie sposób także uznać argumentacji Odwołującego, przedstawionej na rozprawie,
dotyczącej braku uwzględnienia w kosztach dostarczenia pracownikom wody w sezonie
letnim
, jako podważającej ocenę Zamawiającego. Przedłożenie wydruku ze strony MPWiK w
m.st. Warszawa S.A na dowód, że woda z kranu w mieście Warszawa jest zdatna do picia
także po awarii Czajki, potwierdza, że koszt ten nie został ujęty w kalkulacji ceny oferty, a
twierdzenie, że w Polsce są tylko 3 miesiące, gdzie temperatura może wskazywać na
wynikające z przepisów potrzebę dostarczania pracownikom wody, nie zmienia oceny, że za
taki okres pracodawca powinien uwzględnić stosowny koszt w swojej kalkulacji oferty.
W ocenie Izby p
rzedstawione przez Zamawiającego uzasadnienie czynności odrzucenia
oferty Odwołującego wskazuje na przeprowadzenie wnikliwej analizy otrzymanych wyjaśnień
rażąco niskiej i potwierdza prawidłowości tej czynności. Zamawiający dokonał
zindywidualizowanej,
uwzględniającej treść swojego wezwania do wyjaśnień oraz specyfikę
przedmiotu zamówienia, oceny otrzymanych wyjaśnień i wykazał podstawy do stwierdzenia,
że złożone przez Odwołującego wyjaśnienia potwierdziły, że złożona przez tego wykonawcę
oferta zawiera rażąco niską cenę.
Izba podziela stanowisko Zamawiającego, że Odwołujący
nie sprostał ciążącemu na nim obowiązkowi wykazania, iż jego oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny.
W związku z tym Izba uznała, iż nie zostało wykazane naruszenie przez Zamawiającego
przepisów art. 89 ust.1 pkt 4 i 90 ust.3 ustawy Pzp.
Nie potwierdziły się także pozostałe zarzuty odwołania. Nie zostało wykazane przez
Odwołującego, aby miało miejsce przerzucenie na Odwołującego negatywnych skutków
nie
jasnego i niespójnego opisu przedmiotu zamówienia, naruszenie zasad zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, a także pozornego wykonania
nakazu wyroku Izby z dnia 20 lipca 2020 r. sygn. akt KIO 1200/20.
Jak zasadnie zauważył Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, nie podnosił
konieczności zapewnienia przez wykonawcę wody na sprzątany obiekt w innym celu, niż
zapewnienie jej pracownikom do picia zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami
prawa. Również informacje w odniesieniu do serwisu weekendowego były przekazane
wykonawcom na równych zasadach, co pozwalało na racjonalne wyliczenie ich kosztu.
W ww. wyroku z dnia 20 lipca 2020 r. sygn. akt KIO 1200/20 Izba nakazała
Zamawiającemu dokonanie ponownej oceny złożonych przez Odwołującego wyjaśnień, w
uzasadnieniu wskazując m.in., iż w zależności od wyniku powtórzonej analizy wyjaśnień –
Zamawiający powinien uznać te wyjaśnienia za wystarczające albo odrzucić ofertę
Odwołującego, przedstawiając jednak skonkretyzowane i umotywowane uzasadnienie tej
czynności.
Jak wynika z dokumentacji postępowania, pismem z dnia 21 lipca 2020 r., Zamawiający
zawiadomił wykonawców o unieważnieniu czynności odrzucenia oferty Odwołującego oraz
poinformował o tym, iż dokona ponownej oceny tej oferty, w tym złożonych przez
Odwołującego wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny. Treść ww. zawiadomienia o
odrzuceniu oferty Odwołującego wskazuje, że Zamawiający dokonał tych czynności oraz
przedstawił pełne uzasadnienie decyzji podjętej w ich wyniku, tj. decyzji o odrzuceniu oferty
Odwołującego.
Z tych względów na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
), zasądzając od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3
600 zł 00 gr tytułem zwrotu uzasadnionych kosztów wynagrodzenia pełnomocnika strony.
Przewodniczący: ………………………………….