Sygn. akt: KIO 1836/20
WYROK
z dnia 27 sierpnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
Protokolant:
Piotr Kur
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 sierpnia 2020
r. w Warszawie odwołania
wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 sierpnia 2020 r. przez
wykonawc
ę Arriva Bus Transport Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Toruniu,
w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Siemyśl,
orzeka:
Oddala odwołanie w zakresie zarzutów oznaczonych w odwołaniu numerami 1 i 5;
W pozostałym zakresie umarza postępowanie odwoławcze;
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Arriva Bus Transport Polska Sp. z o.o.
i zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Koszalinie.
Przewodniczący: …………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający
Gmina Siemyśl prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Wykonanie usług przewozu uczniów
i dzieci z terenu gminy Siemyśl. Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone
w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych 27 lipca 2020 r. pod numerem
566616-N-2020.
W dniu sierpnia 2020 r. wykonawca Arriva Bus Transport Polska Sp. z o.o. wniósł
odwołanie wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia w następującym
zakresie:
ustanowienie nieprecyzyjnych, utrudniających kalkulacje oferty i sprzecznych z zasadą
uczciwej konkurencji, zapisów OPZ, dotyczących wynagradzania wykonawcy za
wykonanie zadania częściowego nr 1, w myśl których wynagrodzenie wykonawcy
uzależnione jest od liczby uczniów/zamawianych w danym miesiącu biletów
miesięcznych przy równoczesnym zastrzeżeniu, że ich liczba może się zmienić bez
żadnego ograniczenia, a wykonawca musi zapewnić dowóz i odwóz na warunkach
określonych w ofercie i bez ustalenia mechanizmu zmiany wynagrodzenia wykonawcy
w przypadku zmiany liczby dzieci/biletów;
braku wprowadzenie do OPZ dla obydwu zadań częściowych zapisów regulujących
wynagrodzenie na wypadek wprowadzenia ograniczenia funkcjonowania jednostek
oświatowych w wyniku epidemii COVID-19, w tym zapisów o zmianie umowy
w
przypadku wpływu COVID 19 na jej wykonywanie i nieustalenia wynagrodzenia za
gotowość do świadczenia usługi;
ustalenie w Rozdziale XIII SIWZ, że przy wyborze najkorzystniejszej oferty
zamawiający będzie się kierował jedynym kryterium, jakim jest najniższa cena – dla
każdego zadania częściowego, mimo że Zamawiający nie określił w SIWZ i opisie
przedmiotu zamówienia wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia, oraz
ustalonych standardów jakościowych co utrudnia potencjalnemu wykonawcy zdolnego
do realizacji usługi, skonstruowanie oferty i uzyskanie przedmiotowego zamówienia;
wskazanie w wyjaśnieniach do specyfikacji z 30 lipca 2020 r., że wynagrodzenie
wykonawcy nie ulegnie zmianie w przypadku zm
iany stawki podatku od towarów
i
usług, nadużywający pozycji dominującej;
ustanowienie nieprecyzyjnych, utrudniających kalkulacje oferty i sprzecznych z zasadą
uczciwej konkurencji, zapisów OPZ, dotyczących warunków wykonywania
i wynagradzania wykonawcy za
wykonanie zadania częściowego nr 2, poprzez
nieprecyzyjne określenie ilu uczniów dotyczy usługa, podaniu jedynie orientacyjnej,
a
nie dokładnej liczby kilometrów i rozkładu jazdy oraz zastrzeżenie we wzorze Umowy
§ 5 ust. 5, że Zamawiający może w sposób dowolny ograniczyć przedmiot umowy.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 29 ust. 1 i 2 w zw.
z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp oraz art. 141 ust. 1 oraz art. 353 [1] w. zw. z art. 5 oraz art. 487
§ 2 Kodeksu cywilnego, art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z 91 ust. 2 lit. a ustawy Pzp.
Ad 1
Odwołujący podniósł, że każdy wykonawca kalkuluje cenę oferty na podstawie tras
przewozu, częstotliwości kursowania oraz postawionych wymagań zdolności technicznej
i
zawodowej (liczba i rodzaj autobusów, liczba kierowców). Cena biletu określana jest później
poprzez podzielenie ceny oferty przez prognozowaną liczbę biletów miesięcznych
zadeklarowaną przez Zamawiającego. Spadek liczby biletów w stosunku do prognozy
oznacza niższe przychody zarówno w postaci niższego wynagrodzenia od Gminy (51%
przychodów) jak i niższych wpływów z dopłat (49% przychodów) przy zachowaniu zakresu
realizowanych przewozów - a więc koszty nie ulegną zmianie. Brak określenia możliwości
zmiany ceny biletu miesięcznego przy zmianie liczby uczniów, wobec braku informacji, jaka
może być skala zmniejszenia liczby uczniów, nie pozwala na prawidłowe skalkulowanie
oferty.
Odwołujący podkreślił, że podstawowym dokumentem w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego jest SIWZ oraz ogłoszenie o zamówieniu. To na podstawie zapisów
tych dokumentów, wykonawcy przygotowują składane następnie oferty. Ww. dokumenty są
wiążące dla wykonawców, dlatego powinny być wyczerpujące, precyzyjne i czytelne,
a
postanowienia tych dokumentów nie mogą stwarzać wykonawcom problemu z ich
rozumieniem, czy też uzyskaniem niezbędnych informacji do złożenia oferty jak
w przedmiotowym przypadku.
W ocenie Odwołującego uzależnienie wynagrodzenia od liczby uczniów objętych
dowożeniem przy równoczesnym zastrzeżeniu, że zmiana liczby uczniów nie będzie
skutkować roszczeniem wykonawcy o rekompensatę tj. zmianę cen za bilety miesięczne
i
wskazaniu, że zmiana ilości zamawianych biletów nie stanowi zmiany umowy jest
nadużyciem ze strony Zamawiającego.
Zdaniem Odwołującego aktualna treść SIWZ nakłada na wykonawcę zbyt duże
ryzyko. Każdy zainteresowany wykonaniem przedmiotowego zamówienia przedsiębiorca nie
jest w
stanie oszacować swoich przychodów z ewentualnego wykonywania przedmiotowej
usługi. Nie może bowiem przewidzieć jaki będzie rzeczywisty zakres wykonania usługi.
Wobec tego nie ma możliwości złożenia rentownej, rynkowej oferty cenowej. Postępowanie
Zamawiającego uniemożliwia sporządzenie i należytą wycenę oferty. Uprawnienie
Zamawiającego do kształtowania przedmiotu zamówienia zgodnie z jego potrzebami nie
oznacza prawa do zupełnie dowolnego kształtowania wymagań specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (w tym warunków umowy), które mogą prowadzić do obciążenia
wykonawcy w stopniu wykraczającym ponad uzasadnione potrzeby zamawiającego
Wykonawca na etapie składania oferty musi mieć pewność co do zakresu wykonywania
usługi. Przynajmniej jego orientacyjnego zakresu. Niedopuszczalna jest pełna dowolność
w
zmianie zakresu wykonania zamówienia publicznego.
Odwołujący stwierdził, że proponowane przez niego rozwiązanie polegające na
wprowadzenie mechanizmu zmiany ceny jednostkowej biletu, jeśli liczba dzieci podana
w
SIWZ się zmieni lub ewentualnie wprowadzenie marginesu dopuszczalnych zmian bez
konieczności zmiany umowy ma służyć zachowaniu zasady pewności obrotu, umożliwi
każdemu wykonawcy oszacowanie przychodów jakie osiągnie z wykonania przedmiotowej
usługi tym samym umożliwi mu to skonstruowanie oferty.
W ocenie Odwołującego, Zamawiający nie sprostał obowiązkom opracowania
precyzyjnyc
h i jasnych postanowień SIWZ, tak aby dokument ten był pozbawiony pola do
domysłów i dedukcji przez wykonawców, bez potrzeby prowadzenia procesu wnioskowania
co należy uczynić w jej wykonaniu, aby ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego.
Szczególnie krytycznie Odwołujący ocenia zapis o tym, że liczba uczniów korzystających
z
usługi/zamawianych biletów może być dowolnie zmieniana przy jednoczesnym
zastrzeżeniu, że wykonawca bez względu na charakter i wielkość tej zmiany musi zapewnić
ich dowóz i odwóz na warunkach określonych w ofercie.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany § 5 ust. 3 Projektu umowy
dotyczącego zadania częściowego nr 1 nadanie mu następującego brzmienia: Cena biletu
miesięcznego brutto = miesięczna wartość usługi brutto Wynikająca z oferty tj. zł
liczba
uczniów i dzieci w danym miesiącu), ewentualnie ustalenia w SIWZ i we Wzorze Projektu
Umowy do zadania częściowego nr 1, że zwiększenie o 5 % i zmniejszenie o 5 % podanej
w SIWZ w Rozdziale III .ust. 3.1 liczby zamawianych
biletów która określa tym samym liczbę
przewożonych w ramach wykonywania przedmiotowej usługi dzieci może nastąpić bez
konieczności zmiany ceny jednostkowej biletu.
Ad 2
Odwołujący przedstawił analogiczną argumentację, jak w odniesieniu do zarzutu nr 1
i
podniósł, że zgodnie z obecną treścią SIWZ, wykonawcy nie będzie przysługiwało
roszczenie wynagrodzenia, co stanowi skrajne nadużycie pozycji dominującej
Zamawiającego. Zachowując obecną treść SWIZ, dopuszczalna będzie sytuacja w której
wykonawca będzie pozostawał w gotowości do realizacji usługi i utrzymywania zasobów
koniecznych do jej wykonania (min. kierowcy, autobusy) bez jakiegokolwiek wynagrodzenia
ze strony Zamawiającego. Tym samym Zamawiający nakłada na potencjalnego wykonawcę
zbyt duże ryzyko, utrudnia prawidłowe skalkulowanie oferty i dostęp do zamówienia
wykonawcom zdolnym w sposób prawidłowy wykonać przedmiot zamówienia. Aktualna treść
zapisów SIWZ uzależnia w całości zakres wykonywanej usługi od zdarzeń przyszłych
i niepewnych. Jest to niedopuszczalne.
Odwołujący podkreślił, że w orzecznictwie ukształtowała się zasada, zakazująca
redagowania postanowień umowy o zamówienie publiczne w taki sposób, że zakres czy
wolumen zamówienia zależy w całości od zdarzeń przyszłych i niepewnych. Brak zapisów
mówiących o wynagrodzeniu wykonawcy w okresie niewykonywania przewozów
(wynagrodzenie za gotowość) jest niedopuszczalna.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
dodania do Projektu Wzoru Umowy dla zadania częściowego nr 1 zapisu, zgodnie
z
którym: w przypadku wystąpienia sytuacji, w której w okresie obowiązywania umowy,
w danym miesiącu kalendarzowym i na cały miesiąc kalendarzowy wprowadzone
zostanie zdalne nauczanie lub ograniczenie funkcjonowania jednostek oświatowych,
skutkujące ograniczeniem realizacji usługi przewozu, utrzymanie gotowości do
świadczenia usługi przez Wykonawcę w danym miesiącu kalendarzowym będzie
zrekompensowane w ten sposób, że cena jednostkowa biletu miesięcznego w okresie
odpowiadającym liczbie miesięcy, w których usługa nie była realizowana będzie
wyższa o 60% w stosunku do ceny jednostkowej wskazanej w ofercie. W przypadku,
gdy z uwagi na upływ okresu obowiązywania umowy lub z innych przyczyn,
zastosowanie postanowień zdania pierwszego nie będzie możliwe w całości lub
w
części, to w takim zakresie Wykonawca otrzyma wynagrodzenie za czas gotowości
do świadczenia usługi w wysokości 120% miesięcznej wartości usługi wynikającej
z
oferty, za każdy miesiąc pozostawania w gotowości do świadczenia usługi,
oraz zapisu zgodnie z którym Zamawiający, po stwierdzeniu, że po podpisaniu
niniejszej Umowy zaistnieją okoliczności związane z wystąpieniem COYID-19,
nieznanych w chwili zawierania Umowy, które mają wpływ na należyte wykonanie
niniejszego zamówienia publicznego, w uzgodnieniu z Wykonawcą dokona zmiany
niniejszej Umowy, zgodnie z
przepisem art.77 pkt 20 lit. „a” ustawy z dnia 19 czerwca
2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych
przedsiębiorcom dotkniętym skutkami C0VID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu
o za
twierdzenie układu w związku z wystąpieniem C0VID-19;
dodania do Projektu Wzoru Umowy dla zadania częściowego nr 2 zapisu zgodnie
z
którym w przypadku wystąpienia sytuacji, w której w okresie obowiązywania umowy,
wprowadzone zostanie zdalne nauczanie lub ograniczenie funkcjonowania jednostek
oświatowych, skutkujące ograniczeniem realizacji usługi przewozu, utrzymanie
gotowości do świadczenia usługi przez Wykonawcę w danym miesiącu kalendarzowym
będzie zrekompensowane w ten sposób, że Wykonawca otrzyma wynagrodzenie za
czas gotowości do świadczenia usługi w wysokości 60% wynagrodzenia za dzień
świadczenia usługi wynikającego z oferty za każdy dzień w którym usługa nie będzie
realizowana z przyczyn niezależnych od Wykonawcy
oraz zapisu, zgodnie z którym, Zamawiający, po stwierdzeniu, że po podpisaniu
niniejszej Umowy zaistnieją okoliczności związane z wystąpieniem COVID-l9,
nieznanych w chwili zawierania Umowy, które mają wpływ na należyte wykonanie
niniejszego zamówienia publicznego, w uzgodnieniu z Wykonawcą dokona zmiany
niniejszej Umowy, zgodnie z przepisem art.77 pkt 20 lit. „a” ustawy z dnia 19 czerwca
2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych
przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID~19 oraz o uproszczonym postępowaniu
o zatwier
dzenie układu w związku z wystąpieniem COYID-19.
Ad 3
Odwołujący podniósł, że warunkiem zastosowania ceny jako jedynego kryterium
oceny ofert lub kryterium o wadze przekraczającej 60% jest określenie w opisie przedmiotu
zamówienia standardów jakościowych odnoszących się do wszystkich istotnych cech
przedmiotu zamówienia. Przez „ustalone standardy jakościowe” należy rozumieć
powtarzalne cechy jakościowe i techniczne rzeczy (dostaw), usług lub robót budowlanych,
niewymagające skomplikowanego opisu. Określone zamówienia mają „standardy
jakościowe” tylko wówczas, gdy niezależnie od tego, kto będzie ich wykonawcą, jedyną
różnicą będzie zaoferowana cena, a usługa, dostawa lub robota budowlana co do zasady
będą identyczne. Standard, który jest ustalany każdorazowo indywidualnie, nie może być
z
samej istoty standardem, o którym mowa w art. 91 ust. 2a.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający określając w Rozdziale XIII, że przy wyborze
najkorzystniejszej oferty zamawiający będzie się kierował jedynym kryterium, jakim jest
najniższa cena – dla każdego zadania częściowego, postąpił wbrew ustawie, gdyż
zastosowane przez niego kryterium nie gwarantuje wykonywania usługi przewozu
w odpowiednim standardzie.
Zdaniem Odwołującego w przedmiotowym przypadku nie zostały spełnione
pr
zesłanki z art. 91 ust. 2a ustawy Pzp. Oznacza to, że nie jest możliwe ustanowienie
kryterium ceny o wadze 100 %.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany Rozdziału XIII SIWZ poprzez
ustalenie, że za najkorzystniejszą zostanie uznana w każdej części oferta z najlepszym
bilansem punktów w następujących kryteriach: Kryterium nr 1 „cena ofertowa brutto”
o
wartości 60 % i Kryterium nr 2 „kryterium środowiskowe” o wartości 40 %, z przyjęciem
opisanego w odwołaniu sposobu przyznawania punktów w poszczególnych kryteriach.
Ad 4
Odwołujący wskazał, że przesłanki dopuszczalności zmiany umowy w sprawie
zamówienia publicznego zostały określone w art. 144 ust. 1 ustawy Pzp. Stosownie do
postanowienia tego przepisu zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy
w
stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że
zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub
w SIWZ zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany. Tym samym ustawodawca przyjął
w
odniesieniu do umów w sprawach zamówień publicznych jako zasadę trwałość stosunku
umownego nawiązanego w wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego. Powyższe stanowi ograniczenie obowiązującej w odniesieniu do umów
cywilnoprawnych zasady swobody umów, wyrażonej w art. 353
k.c.
Odwołujący stwierdził, że zmiana stawki podatku VAT jest zdarzeniem zewnętrznym
niezależnym od woli stron umowy. Przy tym dotyczy ona w równym stopniu wszystkich
podmiotów będących podatnikami tego podatku. Zmiana stawki podatku VAT może zatem
stanowić obiektywnie uzasadnioną przyczynę zmiany wynagrodzenia ustalonego pierwotnie
w
umowie. Zmiana taka powinna być traktowana, jako nadzwyczajna zmiana stosunków,
w
sytuacji gdy jest niemożliwa do przewidzenia przez nie w chwili zawarcia umowy, co do
zakresu i kształtu przyjętych zmian, jeżeli wpływa istotnie na sytuację nie tylko dłużnika, ale
i
wierzyciela. W te ramy wpisuje się także zasadnicza, zaskakująca zmiana stawek
podatkowych (tak wyrok SN z dnia 16 maja 2007 r., sygn. akt III CSK 452/06).
W ocenie Odwołującego, Zamawiający powinien przewidywać różne okoliczności
mogące mieć wpływ na wykonanie zamówienia publicznego. Zapis o niedopuszczalności
zmiany wynagrodzenia w przypadku zmiany wyso
kości stawki podatku VAT jest
niedopuszczalny.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu wprowadzenia do wzoru Umowy
i
SIWZ postanowienia o tym, że w przypadku zmiany stawki podatku VAT w czasie
wykonywania niniejszej Umowy, wynagrodzenie Wykonawcy zostanie odpowiednio
zmienione poprzez uwzględnienie aktualnej stawki podatku od towarów i usług.
Ad 5
Odwołujący podniósł, że za niedopuszczalny należy uznać zapis z § 5 ust. 5, że
Zamawiający uprawniony jest ograniczyć przedmiot umowy w stosunku do ilości i zakresu
usług określonych w § 1 i ograniczenie to nie stanowi niewykonania lub nienależytego
wykonania zobowiązania przez zamawiającego, a w związku z tym nie jest podstawą do
podnoszenia jakichkolwiek roszczeń w stosunku do zamawiającego, ze względu na
wy
jątkową sytuację nie wynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego,
w
szczególności z powodu odwołania zajęć, po wcześniejszym przekazaniu wykonawcy
informacji o tym fakcie telefonicznie, faksem lub drogą elektroniczną przez zamawiającego
lub inną osobę upoważnioną przez zamawiającego, nie później niż do godziny 6:45 danego
dnia.
Odwołujący przywołał w tym zakresie argumentację przedstawioną w odniesieniu do
zarzutów nr 1 i 2.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu jednoznacznego doprecyzowania,
ilu uczniów/dzieci dotyczy przewóz, podanie dokładnego a nie orientacyjnego rozkładu jazdy
i
dokładnej a nie orientacyjnej liczby kilometrów, które przewiduje Zamawiający w ramach
realizacji zamówienia i wykreślenia § 5 ust. 5 Wzoru Umowy.
Na podstawie dokument
acji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod uwagę
stanowiska stron, Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu
zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować
poniesie
nie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów nr 2, 3 i 4, Odwołujący
bowiem złożył na posiedzeniu Izby oświadczenie o ich wycofaniu.
W zakresie podtrzymanych zarzutów nr 1 i 5 odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.
W odniesieniu do zarzutu nr 1
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
W punkcie I.1 Opisu przedmiot zamówienia Zamawiający podał następujące
informacje o zakresie usługi przewozu:
A.
Szkoła Podstawowa im. Noblistów Polskich, ul. Szkolna 10, 78-123 Siemyśl obejmuje
dowóz i odwóz uczniów i dzieci do szkół oraz oddziałów przedszkolnych
z
poszczególnych miejscowości gminy Siemyśl.
Przywóz uczniów i dzieci do szkoły w godzinach 7:30 – 7:50.
Ilość dzieci z poszczególnych miejscowości:
1) Trzynik -
55 uczniów
2) Izdebno - 1
Kędrzyno - 5
Nieżyn - 17
Świecie Koł. - 9
Białokury - 21
7) Morowo - 13
8) Unieradz - 4
9) Charzyno - 4
Mącznik - 6
11) Byszewo - 13
Razem:
148 uczniów i dzieci
Odwozy uczniów i dzieci w godzinach: 13:35; 15:25.
B.
Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej, ul. Wojska Polskiego 11, 78-122 Charzyno,
obejmuje dowóz i odwóz uczniów i dzieci do szkół oraz oddziałów przedszkolnych
z
poszczególnych miejscowości gminy Siemyśl:
Kędrzyno - 12 uczniów i dzieci
2) Niemierze - 10
Razem
: 22 uczniów i dzieci
Przewóz uczniów do szkoły na godzinę 7:50.
Odwóz: godzina 14:30 do miejscowości: Niemierze, Kędrzyno.
Zgodnie z rozdziałem XII (Opis sposobu obliczenia ceny) pkt 1 SIWZ:
Wykonawca zobowiązany jest podać w ofercie ceny brutto za wykonanie przedmiotu
zamówienia dla zadania częściowego, którego dotyczy oferta (podając je w zapisie
liczbow
ym), uwzględniające podatek od towarów i usług w stawce właściwej na dzień
złożenia oferty:
a) dla zadania częściowego nr 1 – cenę brutto będącą iloczynem jednostkowej ceny
ryczałtowej brutto za 1 bilet miesięczny i planowanej ilości biletów miesięcznych objętej
przedmiotem zamówienia oraz jednostkową cenę ryczałtową brutto za 1 bilet miesięczny za
przewóz z danej miejscowości i z powrotem (…).
Stosownie do
§ 2 projektu umowy dla zadania częściowego nr 1:
ust. 1: Dowóz i odwóz uczniów i dzieci realizowany będzie na podstawie biletów
miesięcznych.
ust. 2:
Zamawiający do dnia 25 każdego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym
usługa będzie świadczona przekaże imienne listy uczniów i dzieci uprawnionych do
przewozu na poszczególnych trasach, zatwierdzony przez dyrektorów szkół.
ust. 3:
Brak listy w wyznaczonym terminie będzie oznaczał, że lista uczniów i dzieci objętych
dowozem nie uległ zmianie w stosunku do miesiąca poprzedzającego.
ust. 3:
Listy uczniów i dzieci będą podstawą do ustalenia wynagrodzenia wykonawcy danym
miesiącu. Liczba zakupionych biletów miesięcznych w roku szkolnym 2020/2021 może ulec
zmianie. W przypadku zwiększenia liczby dowożonych uczniów i dzieci, wykonawca musi
zapewnić ich dowóz i odwóz na warunkach określonych w ofercie.
Zgodnie z
§ 5 ust. 3 projektu umowy dla zadania częściowego nr 1, wykonawca za
realizację przedmiotu umowy będzie otrzymywał wynagrodzenie miesięczne stanowiące
iloczyn liczby dzieci ustalonej na podstawie list, o których mowa w § 2 ust. 2 i wynagrodzenia
brutto za
jeden bilet miesięczny, określonego w § 5 ust. 1.
Stosownie do punktu I.2 Opisu przedmiotu zamówienia, Zamawiający zastrzega
sobie prawo zmiany liczby uczniów.
W odniesieniu do zarzutu nr 5
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zadanie
częściowe nr 2 obejmuje przewóz uczniów posiadających orzeczenia
o
potrzebie kształcenia specjalnego do Szkoły Podstawowej Nr 5 z Oddziałami
Integracyjnymi w Kołobrzegu oraz do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
„OKRUSZEK” w Kołobrzegu.
W rozdziale II Opisu przed
miotu zamówienia Zamawiający podał następujące
informacje o lokalizacji i czasie trwania usług:
Trasy dowozu poszczególnych dzieci oraz przybliżoną odległość miejsca
zamieszkania dziecka od placówki oświatowej, do której uczęszcza, przedstawia poniższa
tabela:
Wiek dziecka
(lata)
Trasa dowozu
Orientacyjna
długość
(km)
Adres zamieszkania
Adres
placówki oświatowej
Charzyno
SOSW "Okruszek",
ul. Brzozowa 2, Kołobrzeg
Siemyśl
S
zkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami
Integracyjnymi
w Kołobrzegu
Bia
łokury
SOSW "Okruszek",
ul. Brzozowa 2, Kołobrzeg
Łączna (maksymalna) ilość dni wykonywania usług objętych przedmiotem umowy
wynosi 188 dni.
Zgodnie z
§ 5 ust. 5 projektu umowy dla zadania częściowego nr 2, Zamawiający
uprawniony jest ograniczyć przedmiot umowy w stosunku do ilości i zakresu usług
określonych w § 1 i ograniczenie to nie stanowi niewykonania lub nienależytego wykonania
zobowiązania przez zamawiającego, a w związku z tym nie jest podstawą do podnoszenia
jakichkolwiek roszczeń w stosunku do zamawiającego, ze względu na wyjątkową sytuację
nie wynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, w szczególności z powodu
odwołania zajęć, po wcześniejszym przekazaniu wykonawcy informacji o tym fakcie
telefonicznie, faksem lub drogą elektroniczną przez zamawiającego lub inną osobę
upoważnioną przez zamawiającego, nie później niż do godziny 6:45 danego dnia.
W dniu 31 lipca 2020 r. Zamawiający dokonał następujących zmian w treści SIWZ:
wprowadzenie do rozdziału II punktu 2a w brzmieniu: Liczba osób objętych usługą
przewozu nie przekroczy 3 uczniów.
wykreślenie z § 7 ustępu 6, który miał brzmienie: Zamawiający zastrzega, iż liczba
uczniów oraz dni, w których będą następowały przewozy może ulec zmianie.
W
przypadku zwiększenia liczby uczniów wynagrodzenie ryczałtowe nie ulega zmianie.
Zgodnie z art. 29 ustawy Pzp:
ust. 1: Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za
pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
ust. 2: Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać
uczciwą konkurencję.
Stosownie do art. 7 ustawy Pzp:
ust. 1: Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
z
amówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe
traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
ust. 3: Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami
ustawy.
Zgodnie z art. 353
Kc s
trony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny
według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze)
stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Stosownie do art. 5 Kc n
ie można czynić ze swego prawa użytku, który by był
sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami
współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za
wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.
Art. 487 § 2 Kc stanowi, że umowa jest wzajemna, gdy obie strony zobowiązują się
w
taki sposób, że świadczenie jednej z nich ma być odpowiednikiem świadczenia drugiej.
W ocenie Izby zaskarżone postanowienia SIWZ nie naruszają przytoczonych wyżej
przepisów prawa, których naruszenie zarzucał Zamawiającemu Odwołujący.
W
pierwszej kolejności podkreślić należy, że odwołania dotyczące postanowień SIWZ
(w tym postanowień przyszłej umowy), tak jak dotyczące każdej innej czynności lub
zaniechania zamawiającego, służą ochronie wykonawców przed działaniami niezgodnymi
z
przepisami prawa (art. 180 ust. 1 ustawy Pzp), a Izba może uwzględnić odwołanie
wyłącznie w sytuacji, gdy stwierdzi naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy
mające wpływ lub mogące mieć istotny wpływ na wynik postępowania (art. 192 ust. 2 ustawy
Pzp). Nie korzystają zatem z ochrony prawnej dążenia wykonawców ukierunkowane jedynie
na ukształtowanie korzystniejszej dla siebie treści SIWZ, jeżeli treść nadana przez
Zamawiającego nie narusza bezwzględnie obowiązujących przepisów. W ocenie Izby
rozpoznawane zarzuty
nie zmierzają do wyeliminowania działań Zamawiającego
naruszających przepisy prawa, ale jedynie do nadania postanowieniom SIWZ bardziej
korzystnej dla wykonawcy
treści.
Po pierwsze, Izba nie dopatrzyła się w zaskarżonych postanowieniach SIWZ
naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. W ocenie Izby opis przedmiotu zamówienia zawiera
informacje niezbędne do sporządzenia oferty.
W odniesieniu do zadania częściowego nr 1 Zamawiający określił lokalizację
wykona
nia poszczególnych usług, godziny przewozów i liczbę dzieci z poszczególnych
miejscowości, które według stanu na dzień wszczęcia postępowania będą korzystać z usług
przewozu.
Zgodnie postanowieniami SIWZ wynagrodzenie wykonawcy za 1 bilet miesięczny
ma cha
rakter ryczałtowy, a miesięczne wynagrodzenie stanowić będzie iloczyn liczby dzieci
ustalonej na podstawie listy uczniów i dzieci korzystających z przewozu w danym miesiącu
(objętych listą przekazywaną przez Zamawiającego na dany miesiąc) i wynagrodzenia brutto
za jeden bilet miesięczny. Zdaniem Izby, wbrew twierdzeniom Odwołującego, informacje te
pozwalają wykonawcy sporządzić ofertę i skalkulować jej cenę. Oceny tej nie zmienia fakt,
że kalkulacja ta musi uwzględniać ryzyko zmian w liczbie osób korzystających z przewozu,
w
stosunku do liczby podanej przez Zamawiającego na dzień ogłoszenia postępowania.
Należy przy tym wziąć pod uwagę fakt, że specyfiką zamówienia na usługi przewozu
uczniów do szkół jest to, że nie jest możliwe ustalenie sztywnej liczby osób korzystających
z
tych usług przez cały okres realizacji zamówienia, zmiany w tym zakresie są bowiem
nieuniknione.
W związku z tym Zamawiający wskazał przewidywaną liczbę tych osób i na
podstawie tej liczby należało skalkulować cenę biletu miesięcznego. Jednocześnie liczba ta
będzie uaktualniana w okresach miesięcznych, w listach osób przekazywanych przez
Zamawiającego przed rozpoczęciem każdego miesiąca i będących podstawą ustalenia
wynagrodzenia wykonawcy za dany miesiąc.
W ocenie Izby profesjonalny wyk
onawca, znając przewidywaną liczbę osób
korzystających z przewozu i przy opisanym wyżej mechanizmie ustalania wynagrodzenia
miesięcznego powinien być w stanie skalkulować cenę oferty, w tym oszacować i uwzględnić
w niej ryzyko wynikające z możliwych zmian liczby uczniów.
Analogicznie należy ocenić zaskarżone postanowienia SIWZ odnoszące się do
zadania częściowego nr 2 (zarzut nr 5). W tym zakresie Zamawiający określił trasy
poszczególnych przewozów, liczbę dni ich wykonywania oraz liczbę osób objętych tą usługą.
Zauważenia wymaga, że zgodnie z postanowieniami SIWZ po zmianach z 31 lipca
2020 r.
liczba osób objętych usługą przewozu nie przekroczy 3 uczniów. Ponadto
Zamawiający wykreślił z projektu umowy postanowienie: Zamawiający zastrzega, iż liczba
uczniów oraz dni, w których będą następowały przewozy może ulec zmianie. W przypadku
zwiększenia liczby uczniów wynagrodzenie ryczałtowe nie ulega zmianie. W tej sytuacji
postanowienia SIWZ należy uznać za wystarczająco precyzyjne, pozwalające skalkulować
cenę oferty.
Odnosząc się do przedstawionych przez Odwołującego kalkulacji obrazujących
zmianę rentowności w zależności od zmiany liczby osób korzystających z usług przewozu,
należy wskazać, że istnienie takiej zależności trudno kwestionować. Nie dowodzi to jednak,
że znając szacowane liczby uczniów i mając wiedzę o możliwych zmianach w tym zakresie,
wykonawca nie jest w stanie oszacować oferty z uwzględnieniem ryzyka towarzyszącego
realizacji tego rodzaju umowy.
Należy więc stwierdzić, że zaskarżone postanowienia SIWZ nie naruszają przepisu
art. 29 ust. 1 ustawy Pzp. Odwołujący nie wykazał również, aby naruszały one uczciwą
konkurencję. Biorąc pod uwagę, że określone przez Zamawiającego zasady ustalania liczby
uczniów objętych przewozem i ich powiązania z wynagrodzeniem wykonawcy dotyczą
wszystkich wykonawców na takich samych zasadach, trudno dopatrzeć się w nich
naruszenia art. 29 ust. 2 ustawy Pzp. Nie stawiają one żadnego z wykonawców
w uprzywilejowanej pozycji,
a ryzyko związane ze specyfiką przedmiotu zamówienia obciąża
ich w takim samym stopniu
. Wbrew twierdzeniom Odwołującego dotyczy to tak samo
wykonawcy realizującego wcześniej na rzecz Zamawiającego usługi przewozu uczniów,
również ten wykonawca nie ma bowiem pewności co do ostatecznej liczby osób
korzysta
jących z przewozu i musi uwzględnić ryzyko z tym związane w cenie oferty. To od
konkretnego wykonawcy i
od jego polityki handlowej zależy, w jaki sposób zostanie to ujęte
w cenie oferty.
Z pewnością zmiany SIWZ, których domaga się Odwołujący, uczyniłyby
p
ostanowienia SIWZ bardziej korzystnymi dla wykonawców, eliminując wszelkie ryzyko
związane ze wahaniami w liczbie osób korzystających z przewozu, czy też przerzucając to
ryzyko na Zamawiającego. Jak jednak wyżej wskazano, środki ochrony prawnej nie służą
w
yeliminowaniu postanowień SIWZ w jakikolwiek sposób niedogodnych dla wykonawcy,
a
wyłącznie zapewnieniu ich zgodności z przepisami prawa. W ocenie Izby ryzyko związane
ze zmianami liczby osób korzystających z przewozu jest nieodłącznym elementem tego
rodza
ju usług i może być wkalkulowane w cenę oferty.
Odnosząc się do zarzucanych naruszeń przepisów Kodeksu cywilnego stwierdzić
należy, że zakwestionowane postanowienia przyszłej umowy dotyczą kwestii, które nie są
regulowane przepisami
bezwzględnie obowiązującymi, a Odwołujący nie wykazał, aby
swoboda Zamawiającego w ich
kształtowaniu przekraczała granice wyznaczone ww.
przepisami. Wniosek jaki wynika z
uzasadnienia tych zarzutów jest tylko taki, że
zakwestionowane postanowienia stanowią dla wykonawcy określoną dolegliwość i są dla
niego niekorzystne, czego jednak nie można utożsamiać z naruszeniem przepisów
ustawowych.
Zauważenia wymaga, że zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp, Zamawiający
zobowiązany jest podać w specyfikacji istotnych warunków zamówienia istotne dla stron
postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie
zamówienia publicznego, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający
wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę w sprawie zamówienia publicznego na
takich warunkach. Ustawa przyznaje więc zamawiającym możliwość określenia istotnych
postanowień przyszłej umowy i podania ich do wiadomości wykonawców, którzy akceptują te
postanowienia przystępując do udziału w postępowaniu. Fakt skorzystania przez
Z
amawiającego z przyznanego ustawowo uprawnienia kształtowania treści umowy nie
stanowi sam w sobie o nadużyciu zasady swobody umów i naruszeniu zasad współżycia
społecznego. Odwołujący natomiast nie przedstawił argumentacji, która świadczyłaby
o
wystąpieniu takiego naruszenia w niniejszej sprawie.
Trudno też dopatrzeć się naruszenia art. 487 § 2 Kc, który to przepis zawiera definicję
umowy wzajemnej. Nie ma wątpliwości, że umowa, która ma być w przedmiotowej sprawie
zawarta odpowiada tej definicji, odpowie
dnikiem usług świadczonych przez wykonawcę
będzie otrzymywane przez niego wynagrodzenie. To wykonawca wskazuje oferowaną cenę,
do niego więc należy taka wycena przyszłych świadczeń i związanego z nimi ryzyka, aby
stanowiły one ekwiwalent usług, które będzie świadczył.
Na zakończenie zauważyć należy, że nie jest zrozumiałe zarzucanie Zamawiającemu
naruszenia art. 7 ust. 3 ustawy Pzp, w sytuacji gdy nie wykazano, aby umowa o udzielenie
przedmiotowego zamówienia została już zawarta.
Wobec niestwierdzenia nar
uszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
odwołanie podlegało oddaleniu.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
ajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018
r. poz. 972), stosownie do wyniku postępowania obciążając kosztami postępowania
Odwołującego.
Przewodniczący: …………………