KIO 1833/20 POSTANOWIENIE dnia 13 sierpnia 2020 r.

Stan prawny na dzień: 26.10.2020

POSTANOWIENIE 

z dnia 13 sierpnia 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:   Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

po  rozpozna

niu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  i  uczestników  postępowania 

odwoławczego  13  sierpnia  2020  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajow

ej Izby Odwoławczej 5 sierpnia 2020 r. 

przez 

wykonawcę: TMS sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Zakup tomografu komputerowego 

wraz z adaptacją pomieszczeń na pracownię tomografii komputerowej (nr postępowania PN 

XVI/2020)  

prowadzonym 

przez  zamawiającego:  Samodzielny  Publiczny  Zespół  Opieki  Zdrowotnej 

siedzibą w Turku 

przy  udziale  wykonawców  zgłaszających  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie Zamawiającego: 

A.  GE Medical Systems Polska sp. z o.o. 

z siedzibą w Warszawie 

B.  Solve Medical sp. z o.o. 

z siedzibą w Białymstoku 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Odwołującego  kwoty  13500  zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero 

groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019  poz.  1843  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie 

–  w  terminie 

dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Koninie


U z a s a d n i e n i e 

Samodzielny  Publiczny  Zespół  Opieki  Zdrowotnej  z  siedzibą  w  Turku  {dalej: 

„Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019  poz.  1843  ze  zm.)  {dalej 

również:  „ustawa  pzp”  lub  „pzp”} 

w trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

na dostawy  pn. 

Zakup  tomografu  komputerowego  wraz  z  adaptacją  pomieszczeń 

na 

pracownię  tomografii  komputerowej  (nr  postępowania  PN  XVI/2020).  Ogłoszenie  o  tym 

zamówieniu 23 lipca 2020 r. zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 

nr  2020/S_141  pod  poz.  346253

.  Wartość  przedmiotowego  zamówienia  przekracza  kwoty 

określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 

5 sierpnia 2020 r. 

TMS sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie {dalej: „Odwołujący”} wniósł 

w  formie  elektronicznej 

odwołanie  od  postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  (dalej:  „SIWZ”),  zarzucając  Zamawiającemu  naruszenie  art.  7  ust.  1  i  art.  29 

ust.1  i  2  ustawy  pzp  przez 

sporządzenie  SIWZ  w  zakresie  opisu  przedmiotu  zamówienia 

sposób  naruszający  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców, 

polegający  na  doborze  parametrów  granicznych,  które  uniemożliwiają  Odwołującemu 

złożenie  konkurencyjnej  oferty  oraz  preferują  konkretne  rozwiązania  techniczne,  a  nie 

funkcjonalne 

prowadzące  do  osiągnięcia  tego  samego  efektu  diagnostycznego,  a  także 

przez 

dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób nieprecyzyjny i niejednoznaczny. 

Ponadto  w  uz

asadnieniu  sprecyzowano  21  zarzutów  przez  podanie  okoliczności 

faktycznych i prawnyc

h, które według Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

dokonania  zmian  SIWZ  w  sposób  wskazany  w  uzasadnieniu  odwołania  odrębnie 

dla 

każdego ze sprecyzowanych tam zarzutów. 

13 sierpnia 2020 r. 

wpłynęło do Izby pismo Odwołującego zawierające oświadczenie 

o w

ycofaniu powyższego odwołania i wniosek o zwrot 90% uiszczonego wpisu. 

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje: 

Skuteczne  skorzystanie  przez  którąkolwiek  ze  stron  postępowania  odwoławczego 

przysługującej  jej  tzw.  czynności  dyspozytywnej  (czyli  uwzględnienia  w  całości  zarzutów 

odwołania  przez  zamawiającego  lub  cofnięcia  odwołania  przez  odwołującego,  względnie 

uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów i cofnięcia pozostałych zarzutów przez 


odwołującego)  powoduje  zakończenie  postępowania  odwoławczego  bez  merytorycznego 

rozpoznania zarzutów odwołania. 

Zgodnie  z  art.  187  ust.  8  pzp  odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy;  w  takim  przypadku  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze.  Jeżeli 

cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu. 

Od

wołujący  skorzystał  z  przysługującego  mu  uprawnienia  i  skutecznie  wycofał 

uprzednio  wniesione  odwołanie,  co  nastąpiło  przed  otwarciem  posiedzenia  w  tej  sprawie 

odwoławczej.  

Z  tych  względów  –  działając  na  podstawie  art.  187  ust.  8  oraz  art.  192  ust.  1  zd.  2 

ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust. 

8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. 2018 r. 

poz. 972)

, nakazując zwrot Odwołującemu 90% procent uiszczonego wpisu.