KIO 1815/20 POSTANOWIENIE dnia 20 sierpnia 2020 roku

Stan prawny na dzień: 23.10.2020

Sygn. akt: KIO 1815/20 

POSTANOWIENIE 

z dnia 20 sierpnia 2020 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:   Ewa Sikorska 

Protokolant:        

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  w  dniu  20  sierpnia  2020  roku  w  Warszawie,  na  posiedzeniu  niejawnym  z 

udziałem  stron  i  uczestników  postępowania  odwoławczego,  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 sierpnia 2020 roku przez wykonawcę ANN-POL 

Inwestycje 3 w Opolu 

w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa – 44 Wojskowy 

Oddział Gospodarczy w Krośnie Odrzańskim 

przy udziale wykonawców: 

A. 

Przedsiębiorstwo 

Usług 

Wielobranżowych 

Spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością we Wrocławiu, 

B.  G. H., 

C. 

A. Ś., 

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego 

postanawia  

1. umorzyć postępowanie odwoławcze

2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz ANN-POL 

Inwestycje 3 w Opolu kwoty 15 

000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), 

stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu. 


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku 

– Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843.), na niniejsze postanowienie, w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia,  przysługuje  skarga,  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Zielonej Górze. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 1815/20 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Skarb  Państwa  –  44  Wojskowy  Oddział  Gospodarczy  w  Krośnie 

Odrzańskim  –  działając  na  podstawie  przepisów  ustawy  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843.), zwanej dalej „ustawą P.z.p.”, prowadzi 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest wykonywanie 

obsługi kotłów wodnych i parowych kotłowni sezonowych na paliwo stałe wraz z instalacjami i 

urządzeniami pomocniczymi przynależnymi do kotłowni na terenie administrowanym przez 44 

WOG w Krośnie Odrzańskim.  

W dniu  3  sierpnia  2020 roku  wykonawca  Ann-

Pol Inwestycje 3 Sp. z o.o. w Krośnie 

Odrzańskim  (dalej:  odwołujący)  wniósł  odwołanie  wobec  treści  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia (s.i.w.z.), a w szczególności na treść postanowień: 

Postanowienie § 1 ust. 4 pkt 8 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do 

s.i.w.z.  dot.  zakresu  ob

sługi  kotłowni  objętego  umową  „przestrzeganie  instrukcji  obsługi 

zamontowanych urządzeń, przepisów bhp, ppoż., ochrony środowiska” 

Postanowienie § 1 ust. 4 pkt 8 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do 

s.i.w.z. 

polegającemu  na  :  „przedłożenie  Zamawiającemu  wykazu  osób  delegowanych  do 

każdej kotłowni w terminie 5 dni przed rozpoczęciem każdego miesiąca dla każdej kotłowni. 

Wykaz powinien zawierać nazwiska i imiona osób na każdej zmianie w okresie miesiąca. W 

przypadku  konieczności  zmian  danych  w  wykazie  Wykonawca  zobowiązany  jest  zgłosić  je 

najpóźniej  w  terminie  1  dnia  roboczego  od  dnia  uzyskania  informacji  o  okolicznościach 

wymagających  wprowadzenia  tych  zmian,  w  formie  elektronicznej  i  telefonicznej  zgodnie  z 

opisem  zawartym  w  OPZ  pkt.  5.4  ppkt. 

3.  Nie  dostarczenie  wykazów  w  terminie  lub  praca 

obsługi  kotłowni  niezgodnie  z  dostarczonymi  wykazami  (bez  zgłoszenia  tego  faktu 

Zamawiającemu) będzie podstawą do naliczenia kar umownych. 

W  celu  możliwości  realizacji  przedmiotu  umowy  od  dnia  14  października  2020r. 

pierwsze  wykazy  osób  (  uwzględniające  realizację  przedmiotu  zamówienia  w  miesiącu 

październiku  2020r.)  Wykonawca  dostarczy  w  terminie  5  dni  roboczych  przed  datą 

wyznaczoną przez Zamawiającego na podpisanie umowy.” 


Postanowienie § 2 ust. 13 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do s.i.w.z. 

”przestrzegania  zasad,  regulaminu,  porządku  obowiązującego  u  Zamawiającego,  instrukcji 

p.poż. i bhp oraz ochrony środowiska, które nie są wykraczające poza przepisy powszechnie 

obowiązujące przy wykonywaniu przedmiotu umowy” 

Postanowienie § 4 ust. 6 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do s.i.w.z.,, 

Podstawę wystawienia faktury stanowić będą każdorazowo protokół odbioru wykonanej usługi 

(załącznik nr 4 do niniejszej umowy) oraz protokół odbioru usługi (załącznik nr 5 do umowy) 

podpisane bez zastrzeżeń przez upoważnionych przedstawicieli stron. ” 

Postanowienie § 7 ust. 4 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do s.i.w.z. 

,,W przypadku stwierdzenia wad w wykonaniu przedmiotu umowy Strony w protokole odbioru 

częściowego określają wady oraz wysokość obniżenia wynagrodzenia z tego tytułu. Do wad 

zalicza  się  w  szczególności  nieprawidłowości  w  obsłudze  kotłowni  wynikające  z  winy 

Wykonawcy,  w  szczególności:  zawinione  przerwy  w  dostawie  energii  cieplnej,  braki  w 

prowadzonej  dokumentacji  kotłowni,  nieprzestrzeganie  instrukcji  obsługi,  przepisów  BHP, 

stwarzanie  zagrożeń  dla  obsługi  instalacji  i  urządzeń  kotłowni,  brak  wykonania  zaleceń  z 

poprzednich  odbiorów  i  z  kontroli  doraźnych  prowadzonych  przez  przedstawicieli 

Zamawiającego.” 

Postanowienia § 9 ust. 1 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do s.i.w.z. 

oraz rozdziału XIX ust. 1 s.i.w.z. 

Postanowienia § 10 ust. 1 pkt 2 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do 

s.i.w.z. „0,5% wynagrodzenia umownego brutto określonego w § 4 ust. 1 umowy w przypadku 

stwierdzenia  przez  osobę  lub  osoby  odpowiedzialne  za  prawidłową  realizację  niniejszej 

umowy ze strony Zamawiającego, zaniedbań, uchybień i braku staranności w wywiązywaniu 

się z przedmiotu umowy, w tym nieprzestrzegania przepisów i zasad BHP lub niestosowania 

wymaganych  przepisami  środków  ochrony  osobistej  ponad  przepisy  powszechnie 

obowiązujące ” 

Postanowienia § 10 ust. 1 pkt 6 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do 

s.i.w.z. 

„0,5 % wynagrodzenia umownego brutto określonego w § 4 ust. 1 za każdorazowe nie 

dostarczenie  wykazów  osób  delegowanych  dla  każdej  kotłowni  lub  niezgodność  obsady 

obsługi kotłowni z dostarczonym wykazem, przy czym za dostarczenie w terminie uważa się 

dostarczenie 100% wymaganych przez Za

mawiającego wykazów” 

Postanowienia § 11 ust. 1 pkt 3 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do 

s.i.w.z.  dot.  odstąpienia  od  umowy  „Wykonawca  narusza  przepisy  BHP,  ppoż.,  ochrony 

środowiska i warunki techniczne realizacji usługi ponad przepisy powszechnie obowiązujące” 


Postanowienia § 11 ust. 1 pkt 3 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do 

s.i.w.z. 

dot.  odstąpienia  od  umowy  „wystąpi  trzykrotne  stwierdzenie  niewykonania  lub 

nienależytego wykonania umowy odnotowanego w protokole odbioru wykonywanej usługi” 

Postanowienie § 12 ust. 3 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do s.i.w.z. 

„Wykonawca zobowiązuje się z wyprzedzeniem, co najmniej 7 dniowym uzgadniać wszelkie 

zmiany osobowe, jakie nastąpią w trakcie trwania niniejszej umowy oraz uaktualniać wykaz 

pracowników realizujących przedmiot zamówienia.” 

Postanowienia  art.  5.1.  ust  5  OPZ  stanowiącego  załącznik  nr  1  do  s.i.w.z. 

„przestrzeganie instrukcji obsługi zamontowanych urządzeń, przepisów bhp, ppoż,, ochrony 

środowiska” 

Postanowienia  art.  5.4  ust.  3  OPZ  stanowiącego  załącznik  nr  1  do  s.i.w.z. 

„Wykonawca  w  terminie  5  dni  przed  rozpoczęciem  każdego  miesiąca  przedstawi 

przedstawicielowi  Zamawiającego  wykaz  osób  delegowanych  dla  każdej  kotłowni.  Wykaz 

powinien zawierać nazwisko i imię osoby na każdej zmianie w okresie miesiąca. W przypadku 

konieczności zmian danych w wykazie, Wykonawca zobowiązany jest zgłosić je w terminie 1 

dnia roboczego w formie elektronicznej na wybrany adres e-mail: 

a.d

…@ron.mil.pl 

[email protected] 

i powyższe zmiany zgłosić w tym samym dniu telefonicznie pod nr tel. 785-907-233 (p. 

G. Dubicki). 

Nie  dostarczenie 

wykazów  w  terminie  lub  praca  obsługi  kotłowni  niezgodnie  z 

dostarczonymi  wykazami  (bez  zgłoszenia  tego  faktu  Zamawiającemu)  będzie  podstawą  do 

naliczenia kar umownych. 

Postanowienia  art  7  ust  3  OPZ  stanowiącego  załącznik  nr  1  do  s.i.w.z. 

„Wykonawca zobowiązuje się z wyprzedzeniem, co najmniej 7 dniowym uzgadniać wszelkie 

zmiany osobowe, jakie nastąpią w trakcie trwania niniejszej umowy oraz uaktualniać wykaz 

pracowników realizujących przedmiot zamówienia.” 

Postanowienia załącznika nr 8 do wzoru umowy stanowiącej załącznik nr 9 do 

s.i.w.z. 

„Informacja BHP” wraz z „taryfikatorem kar za nieprzestrzeganie przepisów BHP ”W 

odpowiedzi na odwołanie z dnia 10 października 2018 roku, doręczonym Prezesowi Krajowej 

Izby Odwoławczej w dniu 10 października 2018 roku, zamawiający oświadczył, że uwzględnia 


zarzuty wskazane w odwołaniu pod numerami: 1, 3, 4 i 5 i nie uwzględnia zarzutu wskazanego 

w odwołaniu pod nr 2.  

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  odwołującego  przystąpili  wykonawcy: 

Przedsiębiorstwo  Usług  Wielobranżowych  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  we 

Wrocławiu, G. H., A. Ś. 

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił przystąpienia 

żaden wykonawca. 

odpowiedzi na odwołanie z dnia 5 sierpnia 2020 roku zamawiający oświadczył, że 

uznaje  w  całości  zarzut  wskazany  w  pkt.  6  odwołania,  w  części  –  zarzut  4  odwołania,  a  w 

pozostały zakresie wnosi o nieuwzględnianie zarzutów i oddalenie odwołania. 

Na posiedzeniu z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego w dniu 

20  sier

pnia 2020 roku zamawiający  oświadczył,  że  –  w  zakresie pkt.  7 odwołania  –  zmieni 

treść  §  10  ust.  1  pkt  2  wzoru  umowy  poprzez  dopisanie  „z  wyłączeniem  sytuacji  ujętych  w 

taryfikatorze kar za nieprzestrzeganie przepisów BHP”, tj. wymienionych w zał. nr 8 do umowy, 

oraz  że  w  drodze  wyjaśnień  do  s.i.w.z.  na  zadane  przez  odwołującego  i  przystępujących 

pytania dot. § 12 ust. 3 wzoru umowy oraz ust. 7 OPZ, zostanie doprecyzowanie, co należy 

rozumieć przez działanie siły wyższej.  

Odwołujący oświadczył, że cofa pozostałe zarzuty odwołania.  

Izba zważyła, co następuje: 

Art.  186  ust.  3a.  ustawy  Pz.p.  stanowi,  iż  w  przypadku  uwzględnienia  przez 

zamawiającego  części  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  i  wycofania  pozostałych 

zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym 

bez  obecności  stron  oraz  uczestników  postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do 

postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po 

stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden  wykonawca  albo  wykonawca,  który 

przystąpił  po  stronie  zamawiającego  nie  wniósł  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  części 

zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie 

uwzględnionych zarzutów. 

Tym  samym  stwierdzić  należy,  iż  na  skutek  uwzględnienia  w  części  zarzutów 

podniesionych  w  odwołaniu,  cofnięcia  przez  odwołującego  pozostałych  zarzutów,  jak  i 

okoliczności, iż po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca, Izba uznała, że 


zachodzą  przesłanki  umożliwiające  umorzenie  postępowania  na  posiedzeniu  niejawnym, 

zgodnie z przepisem art. 186 ust. 3a ustawy P.z.p. 

Rozstrzygając o kosztach postępowania odwoławczego, Izba uwzględniła okoliczność, 

iż koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy P.z.p., orzekając 

o  konieczności  zwrotu  kwoty  wpisu  uiszczonego  przez  odwołującego  na  rachunek  Urzędu 

Zamówień Publicznych.  

Przewodniczący: ………………………….