KIO 1793/20 WYROK dnia 18 sierpnia 2020 roku

Stan prawny na dzień: 26.10.2020

Sygn. akt: KIO  1793/20 

WYROK 

z dnia 18 sierpnia 2020 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodn

iczący:     Agnieszka Trojanowska 

Protokolant:             Klaudia Ceyrowska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  14  sierpnia  2020  roku,  w  Warszawie, 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  K

rajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  30  lipca  2020  roku  

przez 

wykonawcę  Intertrading  Systems  Technology  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie   

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  Przedsiębiorstwo  Państwowe 

„Porty Lotnicze” z siedzibą w Warszawie 

przy udziale wykonawcy 

Zakład Systemów Komputerowych ZSK spółka z ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie zgłaszającego przystąpienie do postępowania 

o

dwoławczego o sygn. akt KIO 1793/20 po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2 

ustawy  w  związku  z  art.  30  ust.  5  ustawy  i  nakazuje  zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  części  1 

zamówienia i powtórzenie czynności badania i oceny ofert w tej części oraz 

odrzucenie  oferty  wykonawcy  Zakład  Systemów  Komputerowych  ZSK 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Krakowie  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  w  związku  z  art.  30  ust.  5  ustawy  z 

uwagi  na  to,  że  wykonawca  zgodnie  z  oświadczeniem  nr  2  załączonym  do 

oferty 

dla części 1 zaoferował równoważny system zarządzania do systemu 


Cisco  Prime  Infrastructure  w  wersji  3.3 

i  nie  wykazał,  że  system  spełnia 

wymagania  w  zakresie  funkcj

onalności,  których  wymagał  zamawiający 

zgodnie z odpowiedzią udzieloną na pytanie nr 34 z dnia 27 maja 2020r.  

W pozostałym zakresie zarzut odwołania uznaje za niezasadny. 

Kosztami  postępowania  obciąża  Zamawiającego  Przedsiębiorstwo  Państwowe 

„Porty Lotnicze” z siedzibą w Warszawie 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę 

Intertrading 

Systems 

Technology 

spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedziba w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,  

zasądza  od  Zamawiającego  Przedsiębiorstwo  Państwowe  „Porty 

Lotnicze”  z  siedzibą  w  Warszawie  na  rzecz  wykonawcę  Intertrading 

Systems  Technology  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedziba w Warszawie kwot

ę 18 739 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy 

siedemset 

trzydzieści  dziewięć  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  tytułem  wpisu  od  odwołania  , 

wynagrodzenia pełnomocnika i zwrotu kosztów dojazdu na rozprawę. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:    ………………………………………… 


Sygn. akt: KIO 1793/20 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  –  Przedsiębiorstwo  Państwowe  „Porty  Lotnicze”  –    prowadzi  postępowanie  o 

udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą Modernizacja brzegi sieci, modernizacja sieci 

w budynku SONATA oraz doposażenie urządzeń JUNIPER – cz.1.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  

w dniu 28 kwietnia 2020 roku pod numerem 2020/S 083-197461. 

W  dniu  30  lipca  2020  roku 

działając  na  podstawie  art.  180 ust.  1  ustawy  Prawo zamówień 

publicznych    (Dz.  U.  z  2019  roku,  poz.  1843 

ze zm.; dalej: „Pzp”  lub „ustawa”) Odwołujący 

wniósł  odwołanie  w  zakresie  części  1  Postępowania  wobec  następujących  czynności  i 

zaniechań 

Zamawiającego 

związanych 

nieprawidłową 

oceną 

złożonych  

w postępowaniu ofert, polegających na: 

  zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez Zakład Systemów Komputerowych ZSK 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Krakowie  (dalej  „ZSK”)  ze 

względu  na  jej  niezgodność  z  treścią  Specyfikacji  Istotnych Warunków  Zamówienia 

(dalej  „SIWZ),  wskutek  braku  wykazania  spełnienia  równoważności  przez 

zaoferowany system zarządzania, 

  w  konsekwencji  -  na  wadliwym  dokonaniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  złożonej 

przez  ZSK  pomimo  tego,  że  oferta  ta  powinna  była  zostać  przez  Zamawiającego 

odrzucona,  że  względu  na  brak  spełnienia  przez  zaoferowany  system  zarządzania, 

nie

zbędnych wymagań funkcjonalnych. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 30 ust. 5 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty 

jako  niezgodnej  z  treścią  SIWZ  w  związku  z  brakiem  wykazania  przez  ZSK 

równoważności oferowanego produktu (tj. systemu zarządzania); 

2)  art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy  przez z

aniechanie odrzucenia oferty złożonej przez ZSK 

jako  niezgodnej  z  treścią  SIWZ  w  związku  z  brakiem  spełnienia  podstawowych 

funkcjonalności w zakresie zaoferowanego systemu zarządzania. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu o uwzględnienie odwołania oraz: 

nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  oceny  ofert,  wyboru 

najkorzystniejszej oferty i dokonania ponownej oceny ofert, 

odrzucenia oferty złożonej przez ZSK na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 w zw. z art. 30 

ust. 5 ustawy jako niezgodnej z tre

ścią SIWZ, 

3)  ponownego dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty, 


zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  kosztów 

postępowania,  w  tym  kosztów  reprezentacji  wg  przedstawionych  na  rozprawie 

rachunków. 

Odwołujący  podniósł,  że  posiada  interes  we  wniesieniu  odwołania  ponieważ   

zakresie  zaskarżonej  części  1  Postępowania  oferta  Odwołującego  uplasowała  się  

w  rankingu  ofert  na  drugiej  pozycji  z  łączną  ilością  punktów  51,67  pkt.,  bezpośrednio  

za ofertą ZSK (100 pkt.). W ocenie Odwołującego oferta złożona przez ZSK nie odpowiada 

treści SIWZ, dlatego też podlega odrzuceniu. Powyższe umożliwi Odwołującemu pozyskanie 

zamówienia.  Natomiast  brak  zaskarżenia  przez  Odwołującego  czynności  i  zaniechań 

Zamawiającego w zakresie oceny ZSK, spowoduje poniesienie przez Odwołującego szkody 

w postaci utraty przedmiotowego zamówienia, a tym samym osiągnięcia przychodu i zysku  

z realizacji zamówienia. 

Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty: 

1.  W zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 30 ust. 5 ustawy - brak 

wykazania równoważności systemu zarządzania. 

Przedmiotem  zaskarżonej  części  1  Postępowania  jest  dostarczenie  przełączników 

sieciowych  Ethernet  w  celu  modernizacji  infrastruktury  brzegu  sieci. 

Szczegółowy  opis 

przedmi

otu zamówienia stanowił załącznik nr 1 do wzoru umownego dla zaskarżonej części 

1  Postępowania.  W  opisie  tym  wskazano  odrębnie  wymagania  szczegółowe  

dla  przełączników  sieciowych:  typ1,  typ2,  typ3a,  typ3b  i  typ4.  Dodatkowo  dla  ww.  typów 

urządzeń Zamawiający opisał wymagania funkcjonalne. 

Ponadto  Zamawiający  w  szczegółowym  opisie  przedmiotu  zamówienia  zawarł  podrozdział 

zatytułowany: „Wymagania  dotyczące  systemu  zarządzania,  przełączniki  typ1,  typ2,  typ3a, 

typ3b, typ4", 

w którym wskazał; 

Zamawiający wymaga, aby przełączniki zostały dostarczone wraz z systemem zarządzania. 

Zamawiający dopuszcza dwa warianty dostarczania systemu zarządzania. 

Wariant  1  - 

Dostarczone  przełączniki  są  w  pełni  kompatybilne  z  systemem  zarządzania 

posiadanym  przez  Zamawiającego  (Cisco  Prime  Infrastructure  w  wersji  3.3).  Wraz  z 

przełącznikami  zostanie  dostarczona  ilość  licencji  do  systemu  zarządzania  posiadanego 

przez Zamawiającego zgodna z ilością dostarczanych przełączników, 

Wariant  2  - 

Wraz  z  przełącznikami  zostanie dostarczony  system  zarządzania kompatybilny  

z dostarczanymi przełącznikami (inny niż Cisco Prime Infrastructure). Zakres funkcjonalności 

systemu zarządzania ma być równoważny do zakresu funkcjonalności systemu zarządzania 

posiadanego  przez  Zamawiającego  oraz  współpracować  z  systemem  monitoringu 

Zamawiającego.  System  zarządzania  może  być  dostarczony  w  postaci  maszyny  wirtualnej 

na  system  VMWare  VSphere  w  wersji  6.5  i  wyższej  lub  w  postaci  sprzętowej  (w  tym 

przypadku  dostawca  zobowiązany  jest  dostarczyć  odpowiednią  wersję  sprzętową 


umożliwiającą  obsłużenie  (zarządzania)  dodatkowych  urządzeń  w  ilości  równej  100% 

dostarczanych  przełączników.  System  zarządzania  zostanie  dostarczony  ze  wszystkimi 

licencjami  i  oprogramowaniem  niezbędnymi  do  zarządzania  dostarczanymi  przełącznikami. 

postępowaniu wykonawca ZSK zaoferował przełączniki sieciowe: typ1, typ2, typ3a, typ3b 

oraz  typ4  producenta  Alcatel  -  Lucent  Enterprise  (poz.  1,  10,  16,  21  oraz  25  formularza 

ofertowego 

opracowanego na załączniku nr 1a do SIWZ). 

Ponieważ  jednak  żadne  modele  przełączników  Alcatel-Lucent,  które  zostały  zaoferowane 

przez  ZSK  nie  są  wspierane  przez  Cisco  Prime  w  wersji  3.3,  wykonawca  ZSK  zaoferował 

dostarczenie  systemu  do  zarządzania  producenta  Alcatel  -  Lucent  Enterprise  Omni  Vista 

2500  (oświadczenie  nr  2  wykonawcy  z  dnia  28.05.2020  r.  -  Zgodnie  z  wymaganiami 

dotyczącymi Części 1 zamówienia w  zakresie systemu zarządzania dla przełączników typl, 

typ2,  typ3a,  typ3b,  typ4  zgodnie  z  Wariantem  2  zostanie  dostarczone  oprogramowanie 

zarządzające  Alcatel  -  Lucent  Enterprise  OmnMsta  2500  wraz  z  wymaganą  ilością  licencji 

obejmującą  100%  dostarczonych  przełączników  w  postaci  maszyny  wirtualnej  na  system 

Vmware V

Sphere w wersji 6.5 lub wyższej wraz z 3 letnim wsparciem technicznym (OV2500 

NMS Release 4).  

Powyższe oznacza, że wykonawca ZSK złożył ofertę w zakresie dopuszczalnego Wariantu 2 

wskazanego  w  szczegółowym  opisie  przedmiotu  zamówienia  dla  części  1  Postępowania 

(cytowanego  powyżej).  Niewątpliwe  jest  zatem,  że  w  oparciu  o  wyżej  cytowane 

postanowienie 

SIWZ, 

Z

SK  skorzystało  z  możliwości  zaoferowania  rozwiązania 

równoważnego, a nie podstawowego. 

Ciężar  wykazania,  że  proponowane  rozwiązania  równoważne  spełniają  wymagania 

Zamawiającego, spoczywa na wykonawcy, oferującym rozwiązania równoważne - zgodnie z 

art.  30  ust.  5  ustawy 

w  brzmieniu:  Wykonawca,  który  powołuje  się  na  rozwiązania 

równoważne  opisywanym  przez  zamawiającego,  jest  obowiązany  wykazać,  że  oferowane 

przez  niego  dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane  spełniają  wymagania  określone  przez 

zamawiającego. Obowiązek, o którym mowa w art. 30 ust. 5 ustawy wynika wprost z ustawy 

i  jest  niezależny  od  tego  czy  Zamawiający  w  SIWZ  przytoczył  treść tego  przepisu,  czy  też 

tego nie zrobił. Wykonawca, oferujący rozwiązania równoważne, jest zobowiązany wykazać 

się  szczególną  starannością  przy  składaniu  oferty,  aby  udowodnić  zamawiającemu 

spełnianie  wymagań.  Wykonawca  nie  może  ograniczyć  się  de  facto  do  oświadczeń,  że 

poszczególne  wymagania  są  spełnione,  nie  załączając  dokumentów  potwierdzających 

zgodność  oferowanego  systemu  z  opisem  założeń  przyjętych  w  opisie  przedmiotu 

zamówienia. Na takim stanowisku stoi również Krajowa Izba Odwoławcza (np. wyrok z dnia 

9.01.2018  r.  sygn.  akt 

KIO  2699/17).  Co  więcej  -  wykazanie  równoważności  oferowanego 

produktu względem wymagań SIWZ musi nastąpić na etapie składania ofert (wyrok z dnia 30 


marca 2018 roku sygn. akt KIO 524/18).   

Na  gruncie  tego 

postępowania  Odwołujący  stwierdził,  że  wykonawca  ZSK  bezspornie 

zaniechał obowiązku wykazania równoważności oferowanego systemu zarządzania Alcatel - 

-Lucent  Enterprise  OmnMsta  2500  w  zakresie 

funkcjonalności  z  systemem  zarządzania 

posiadanym przez Zamawiającego (Cisco Prime Infrastructure w wersji 3.3.).  

Istotne pozostaje, że powyższe informacje nie podlegają uzupełnieniu na podstawie art. 26 

ust. 3 ustawy. 

Nie jest także dopuszczalne sanowanie takiego braku wezwaniem wykonawcy 

w powyższym zakresie do złożenia wyjaśnień treści oferty ze względu na brak informacji w 

przedmiocie  równoważności  oferowanego  systemu  zarządzania  z  systemem  Cisco  Prime 

Inf

rastructure). Nie jest bowiem możliwe wyjaśnianie treści informacji niezawartych w ofercie 

(brak substratu wyjaśnień). 

powodu  niewykazania  równoważności  oferowanego  systemu  zarządzania  z  posiadanym 

przez  Zamawiającego  systemem,  ten  ostatni  nie  dokonał  w  sposób  poprawny  oceny 

zgodności  oferowanego  produktu  z  treścią  SIWZ.  Dlatego  też  oferta  wykonawca  ZSK 

podlega  odrzuceniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt.  2  Pzp,  zwłaszcza  że  według  wiedzy 

Odwołującego  oferowany  przez  wykonawcę  ZSK  system  Alcatel  -  Lucent  Enterprise 

OmniVista 2500 - wbrew wymogom SIWZ - 

nie zachowuje wszystkich funkcjonalności, jakie 

posiada  system  Cisco  Prime 

posiadany  przez  Zamawiającego.  Już  samo  niewykazanie 

przez  ZSK  spełniania  równoważności  przez  zaoferowane  rozwiązania  tj.  system 

zarz

ądzania,  skutkować  musi  odrzuceniem  oferty  tego  wykonawcy.  Jest  to  samodzielna 

przesłanka  do  odrzucenia  takiej  oferty,  bez  konieczności  dalszego  wykazywania,  czy 

zaoferowane rozwiązania w rzeczywistości spełnia te wymagania, czy też ich nie spełnia. 

Niemniej  jednak  - 

z  ostrożności  procesowej  -  Odwołujący  w  dalszej  części  odwołania 

d

odatkowo  podniósł,  że  bez  względu  na  kwestie  wykazania  lub  niewykazania 

równoważności  zaoferowanego  rozwiązania,  nie  posiada  ono  wielu  wymaganych 

funkcjonalności. 

2.  W  zakresie  zarzutu    naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt.  2  ustawy  - 

niezgodność  oferty  z 

treścią SIWZ. 

Bazując  na  dostępnych  dokumentach  o  produktach  Cisco  Prime  w  wersji  3.3, 

opublikowanych  przez  producenta  na  stronach  Internetowych  (przede  PI33-  Supported-

Devices  List,  tj.  l

ista  kompatybilnych  z  tym  systemem  urządzeń),  jak  również  bazując  na 

dokumentach, dotyczących OmniVista 2500 w wersji do 4.5R1, które zostały opublikowane 

przez  producenta  na  powszechnie  dostępnych  stronach  Internetowych,  stwierdził 

Odwołujący, że System ALU OmniVista nie posiada szeregu wymaganych w postępowaniu 

funkcjonalności, które występują w systemie Cisco Prime w wersji 3.3.  

Zamawiający  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  przedstawionych  na 

zapytania wykonawców odpowiedziach (dokument: Pytania i odpowiedzi z dnia 27.05.2020 


r.  - 

Pytanie  nr  34  wskazał  podstawowe  funkcjonalności  Cisco  Prime  Infrastructure,  co 

jednoznacznie  stanowi  odpowiada  podstawowym  wymogom  w  zakresie  funkcjonalności, 

które  musi  spełnić  ewentualny  produkt  równoważny.  Wśród  tych  funkcjonalności 

Zamawiający  wymienił  wymóg  dotyczący  zbierania  statysty  za  pomocą  Netflow  („F10. 

zbieranie  statystyk  za  pomocą  Netflow").  Tymczasem  System  ALU  OmniVista  nie  posiada 

funkcjonalności  zbierania  statystyk  za  pomocą  protokołu  NetFlow.  Wspiera  jedynie  sFlow, 

które nie jest kompatybilne z protokołem NetFlow. Informacja zawarta jest w karcie produktu 

OmniVista: 

Networ analytics 

  provides  insight  in  the  network  health  with  advanced  graphical  analytics  on  most 

problematic devices on device state 

(CPU, memory, temperaturę) 

  wireless  performances  insight  and  KPIs  for  Stef  lar  Aps  (Health,  SSID,  throughput, 

band utilization) 

  monitors network bandwidth and traffic patterns down to the device port levef through 

sffow® 

  monitors network bandwidth and traffic patterns down to the device port (evef through 

sflow® 

tłumaczenie: 

Analiza sieci 

  Zapewnia wgląd w stan sieci dzięki zaawansowanej analizie graficznej w przypadku 

większości problemów urządzenia na podstawie stanu urządzenia (procesor, pamięć, 

temperatura) 

  Wgląd w wydajność sieci bezprzewodowej i wskaźniki KPI dla punktów dostępowych 

Stellar (stan, SSID, przepustowość, wykorzystanie pasma) 

  Monitoruje  przepustowość  sieci  i  wzorce  ruchu aż  do  poziomu  portu urządzenia  za 

pomocą sflow® pobieranie próbek i sprawozdawczość 

  Monitoruje  przepustowość  sieci  i  wzorce  ruchu aż  do  poziomu  portu urządzenia  za 

pomocą sflow® pobieranie próbek i sprawozdawczość 

Brak powyższej funkcjonalności w zakresie oferowanego systemu zarządzania stanowi duże 

ograniczenia, ponieważ ani system OmniVista nie będzie mógł zbierać statystyk z urządzeń 

sieciowych  za  pomocą  protokołu  NetFlow,  ani  też  istniejący  system  Zamawiającego  Cisco 

Prime  nie  będzie  mógł  zbierać  z  oferowanych  przełączników  firmy  Alcatel  Lucent  danych 

statystycznych przy pomocy NetFlow. 

System  OmniVista  nie  daje  takiej  skalowalności  jak  Cisco  Prime.  System  ALU  OmniVista 

wspiera do 5000 urządzeń przy czym Cisco Prime wspiera do 14000 urządzeń. Informacja 

jest zawarta w karcie produktu OmniVista: 


Performances and scalability 

Up to 5000 network devices including 4000 Stellar Access Points either in Single Instance or 

in High availability deployment 

tłumaczenie: 

Wydajność i skalowalność 

  do  5000  urządzeń  sieciowych  razem  z  4000  Punktów  Dostępowych  (AP).  

W wariancie pojedynczego 

serwera jak i wysokiej niezawodności (dwa serwery). 

W  przypadku  oferowanego  systemu  ALU  OmniVista  nie  jest  wspierane  wykrywanie  sieci 

przy  pomocy  wszystkich  protokołów  routingu,  które  są  wspierane  na  Cisco  Prime,  BGP 

(Border  Gateway  Protocol)  i  EIGRP  (Enhanced  Interior  Gateway  Routing  Protocol).  Jest 

jedynie  informacja  o  L3  (Layer  3  - 

Protokoły  rutingu  warstwy  3),  pod  którym  może  być 

jedynie np. OSPF (Open Shortest Path First). 

Topology 

  network  topology  with  advanced  muftilevel  discovery  to  create  comprehensive  and 

physicaf maps with L2 and L3 Protocols support 

tłumaczenie: 

Topologia  

  Topologia sieci z zaawansowanym wielopoziomowym wykrywaniem w celu tworzenia 

kompleksowych logicznych iFizycznych map z obsługą protokołów L2 i L3. 

O

ferowany  przez  wykonawcę  system  nie  zbiera  informacji  o  topologii  za  pośrednictwem 

protokołów wymienionych w pytaniu i zatwierdzonych przez Zamawiającego. Tymczasem w 

odpowiedziach z dnia 27.05.2020 

r.  Zamawiający  w  zakresie  Pytania  nr  34  takiej 

funkcjonalności  wymagał:  F2.  automatyczna  identyfikacja  i  wyszukiwania  urządzeń 

instalowanych w sieci za pośrednictwem protokołów takich jak: LLDP/ ARP; OSPF, BGP. 

Oferowany  System  OmniVista  nie  posiada  też  narzędzia,  umożliwiającego  przeszukiwanie 

forum  producenta  w  celu  otrzymania  informac

ji  dotyczących  problemu  lub  pomocy 

diagnostycznej. 

Tymczasem 

wymóg 

ten 

Zamawiający 

potwierdził 

udzielonymi 

odpowiedziami z dnia 27.05.2020 r. na zapytania wykonawców. W odpowiedzi na Pytanie nr 

34  Zamawiający  wskazał  na  funkcjonalność:  F18.  narządzie  umożliwiające  przeszukiwanie 

forum  producenta  w  celu  otrzymania  informacji  dotyczących  problemu  lub  pomocy 

diagnostycznej. 

System  OmniVista  nie  posiada  funkcjonalności  tworzenia  raportów  dotyczących  luk 

bezpieczeństwa  na  urządzeniach  sieciowych,  co  jest  dostępne  w  systemie  Cisco  Prime. 

Tymczasem  wymóg  ten  potwierdził  Zamawiający  udzielonymi  odpowiedziami  na  zapytania 

wykonawców  z  dnia  27.05.2020  r.  W  odpowiedzi  na  Pytanie  nr  34  Zamawiający  wskazał 

bowiem na funkcjonalność F13: tworzenie raportów dotyczących końca życia oraz sprzedaży 


urządzeń oraz raportów dotyczących luk bezpieczeństwa na urządzeniach sieciowych. 

Oferowany  system  nie  zapewnia 

funkcjonalności  w  zakresie  raportów  dotyczących  końca 

życia  produktów.  Tworzenie  raportów  dotyczących  końca  życia  produktów  jest  dostępne 

dopiero  po  zintegrowaniu  systemu  OmniVi

sta  z  usługą  w  chmurze,  co  komplikuje 

wykorzystanie  funkcjonalności  oraz  naraża  Zamawiającego  na  dodatkowe  koszty  

po  wygaśnięciu  subskrypcji.  Na  marginesie  zaznaczenia  wymaga,  że  system  oferowany 

pr

zez  wykonawcę  ZSK  nie  jest  w  stanie  wygenerować  takiego  raportu  dla  urządzeń  firmy 

Cisco, które znajdują się w sieci Zamawiającego. Ten ostatni - co wymaga zauważenia - nie 

przewidział  zresztą  w  założeniach  opisu  przedmiotu  zamówienia  dostępu  do  danej 

funk

cjonalności za pomocą integracji z usługą chmury. 

Informacja odnośnie usługi chmurowej firmy Alcatel Lucent znajduje się na stronie: Proactive 

Lifecycie  Management  (PaLM).  Jednak  biorąc  pod  uwagę  treść  załączonego  do  oferty 

oświadczenia  wykonawcy  ZSK  o  dostarczeniu  oprogramowania  zarządzającego  Alcatel  - 

Lucent  Eterprise  OmniVi

sta  2500,  stwierdzić  należy,  że  wykonawca  ten  dostarczy  jedynie 

system OmniVi

sta 2500 bez usług chmurowych, co oznacza brak możliwości zrealizowania 

powyższego wymagania. 

Tymczasem 

wy

móg  co  do  powyższej  funkcjonalności  Zamawiający  potwierdził  

w udzielonych odpowiedziach na zapytania wykonawców. W odpowiedzi z dnia 27.05.2020 

r.  na  Pytanie  nr  34  Zamawiający  wskazał  bowiem  na  następującą  funkcjonalność:  F13. 

tworzenie  raportów  dotyczących  końca  życia  oraz  sprzedaży  urządzeń  oraz  raportów 

dotyczących luk bezpieczeństwa na urządzeniach sieciowych. 

Oferowany  System  ALU  OmniVista  n

ie  ma  funkcjonalności  otwierania  i  zarządzania 

zgłoszeniami dotyczącymi problemów ze sprzętem. Ta funkcjonalność jest dostępna dopiero 

po  zintegrowaniu  systemu  OmniVi

sta  z  usługą  Proactive  Lifecycie  Management  (PaLM)  

w  chmurze  i  dotyczy  jedynie  resellerów  i  dystrybutorów,  a  zatem  nie  jest  dostępna  dla 

użytkownika końcowego jakim jest Zamawiający. Tymczasem ta funkcja miał być dostępna 

dla  Zamawiającego,  a  nie  jego  dostawcy.  Informacja  ta  dostępna  jest  w  karcie  produktu  

do usługi PaLM. Fragment poniżej: 

Self-service suport activation for direct and distributors for support services purchased from 

eBuy or via eSR 

tłumaczenie: 

Samoobsługowa  aktywacja  wsparcia  dla  bezpośrednich  sprzedawców  i  dystrybutorów  dla 

zakupionych usług wsparcia z eBuy lub przez eSR. 

Biorąc pod uwagę treść załączonego do oferty oświadczenia wykonawcy ZSK o dostarczeniu 

oprogramowania  zarządzającego  Alcatel  -  Lucent  Eterprise  OmniVista  2500,  stwierdzić 

należy, że wykonawca ten dostarczy jedynie system OmniVista 2500 bez usług chmurowych, 

co  oznacza  brak  możliwości  zrealizowania  powyższego  wymagania.  Stwierdzić  należy,  


że zaoferowany  system nie posiada wymaganej funkcjonalności. Tymczasem  Zamawiający 

wymagał  jej  w  odpowiedziach  na  zapytania  wykonawców  z  dnia  27.05.2020  r.  W  zakresie 

Pytania nr 34 wskazał: F17. otwieranie i  zarządzanie zgłoszeniami dotyczącymi problemów 

ze  sprzętem  lub  jego  konfiguracją  do  wsparcia  producenta  bezpośrednio  w  systemie  

do zarządzania. 

Oferowany  system  nie  spełnia  również  wymogu  związanego  ze  wsparciem  systemu 

OmniVista dla urządzeń opisanych w dokumencie PI33-Supported- Devices-List (dokument 

opisujący  posiadany  przez  Zamawiającego  system  Cisco),  w  szczególności  kontrolerów 

WLAN, tj.: 

Cisco Flex 7510 Wireless LAN Controller, 

Cisco Flex 8510 Wireless LAN Controller, 

Cisco 8540 Series Wireless Controllers, 

Cisco Virtual Wireless LAN Controller, 

Cisco 5760 Wireless LAN Controller, 

Cisco 57xx Stack-able Wireless LAN Controller, 

Cisco Aironet 1850, 

Cisco Aironet 1830 

Cisco Aironet 3800 

Cisco Aironet 2800 

Cisco Aironet 1810W 

Oferowany  system  ALU  Omnivista  nie  potrafi  konfigurować  wszystkich  dostępnych 

prot

okołów  routingu  na  routerach  Cisco,  a  w  szczególności  EIGRP.  Nie  daje  możliwość 

konfiguracji 

protokołu  routingu  (EIGRP,  RIP,  STATIC)  m.in.  na  routerach  Cisco  Routers 

(IOS).  Tymczasem  firma  Cisco  opublikowała  dostępne  funkcje  w  dokumencie  PI33-

Supported-Devices-

List. Poniżej fragment treści (tabela) ze wskazanego dokumentu: 

Cisco Routers (IOS): Supported Features 

Routers 

Configuration 

Access Controi List Management  

Controller Interfaces Management  

Interface Management  

Routing Protocois Management: EIGRP  

Routing Protocois Management: RIP  

Routing Protocois Management: Static 

tłumaczenie: 

Urządzenia Cisco (Z systemem IOS): Wspierane funkcjonalności: 

Rutery 


Konfiguracja: 

Zarządzanie Listami Kontroli Dostępu  

Zarządzanie Interfejsami Kontrolerów  

Zarządzanie Interfejsami  

Zarządzanie Protokołem Routingu: EIGRP  

Zarządzanie Protokołem Routingu: RIP  

Zarządzanie Protokołem Routingu: Statyczny 

Zaoferowany System OmniVista nie integruje się z dodatkowymi systemami zwiększającymi 

widoczność ruchu sieciowego oraz bezpieczeństwo sieci, o których mowa w karcie produktu 

do  Cisco  Prime  w  szczególności  mowa  o  integracji  z  Cisco  ISE  oraz  Cisco  MSE.  Poniżej 

fragment treści ww. dokumentu: 

Comprehensive coverage of enterprise mobility: Cisco Prime Infrastructure deiivers pinpoint 

visibiiity into the wko, what, w hen, where, and how of wireless access through its own data 

coifection and key integrations. It inciudes 802.11ac support; correfated wired-

wirełess ciient 

visibility;  unifieid  access  infrastructure  monitoring;  spatiaf  mapping;  integrated  security  and 

policy appiication and troubfeshooting with Cisco Identity Services Engine (ISE) integration; 

integrated łocation-based tracking of interferers, rogues, and Wi-Fi ciient reporting with Cisco 

Mobility  Services  Engine  (MSE)  and  Cisco  CleanAir  integration;  RF  prediction  toois;  and 

morę. 

tłumaczenie: 

  Kompleksowy  zakres  mobilności  w  przedsiębiorstwie:  „Cisco  Prime  Infrastructure" 

zapewnia  precyzyjny  wgląd  kto,  co,  kiedy,  gdzie  i  jak  ma  dostęp  

do  bezprzewodowego  dostępu  poprzez  własny  zbiór  danych  i  kluczowe  integracje. 

Obejmuje  obsługę  standardu  802.11ac;  skorelowana  widoczność  klientów 

przewodowych  i  bezprzewodowych;  ujednolicone  monitorowanie  dostępu  

do  infrastruktury;  mapowanie  przestrzenne;  zintegrowane  stosowanie  zasad  

zabezpieczeń oraz rozwiązywanie problemów z integracją z Cisco Identity Services 

Engine  (ISE);  zintegrowane  śledzenie  osób  zakłócających  w  oparciu  o  lokalizację, 

raportowanie  klientów  Wi-Fi  i  obcych  AP  za  pomocą  integracji  z  Cisco  Mobility 

Services  Engine 

(MSE)  i  Cisco  CleanAir®;  narzędzia  do  przewidywania 

częstotliwości radiowych; i więcej. 

Oferowany  System  ALU  OmniVista nie ma również  funkcjonalności  wyświetlania  wykresów 

korelujących zmiany  w konfiguracji ze zdarzeniami na urządzeniu w celu lepszej i szybszej 

diagnostyki  problemów.  Tymczasem  Zamawiający  wymagał  jej  w  odpowiedziach  

na  zapytania  wykonawców  z  dnia  27.05.2020  r.  W  zakresie  Pytania  nr  34  wskazał:  F16. 

wyświetlanie  wykresów  korelujących  zmiany  w  konfiguracji  ze  zdarzeniami  na  urządzeniu  

w cel

u lepszej i szybszej diagnostyki problemów. 


Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego oddalenie w całości wskazując, 

że  oferta  przystępującego  odpowiada  w  swojej  treści  wymaganiom  siwz.  Przystępujący 

zaoferował  drugi  wariant  w  zakresie  części  1  zamówienia  i  oświadczył  w  pkt.  2  formularza 

ofertowego,  że  oferowany  przez  niego  przedmiot  jest  zgodny  z  wymaganiami  siwz. 

Zamawiający  nie  żądał  załączania  do  ofert  dokumentów  potwierdzających,  że  przedmiot 

oferty  odpowiada  wymaganiom  siwz,  tym  samym 

nie  mógł  oczekiwać  załączenia  takich 

dokumentów  do  oferty,  ani  też  do  ich  załączenia  wzywać.  Oferta  spełnia  wymagania 

zamawiającego i nie ma podstaw do jej odrzucenia.  

Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania podnosząc, że w przedmiotowym postępowaniu 

nie złożył oferty równoważnej w rozumieniu art. 29 ust. 3 lub art. 30 ust. 4 ustawy, ale ofertę 

odpowiadającą  wymaganiom  zamawiającego  opisanym  w  jednym  z  dwóch  dopuszczonych 

przez  zamawiającego  sposobów  realizacji  zamówienia,  tym  samym  zarzut  pierwszy 

od

wołania jest nie trafny i przystępujący nie był zobowiązany do wykazania równoważności. 

Nadto przystępujący stwierdził, że odwołujący nie udowodnił, że oferta przystępującego jest 

niezgodna z treścią siwz. Przystępujący stoi na stanowisku, że jego oferta odpowiada treści 

siwz i zamawiający prawidłowo ją zbadał i ocenił.  

Po przeprowadzeniu rozpra

wy z udziałem Stron oraz uczestnika postępowania 

odwoławczego  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  oraz  oświadczeń  

i stanowisk Stron K

rajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny:  

Rozdział III. Opis przedmiotu zamówienia  

1.  Przedmiotem  zamówienia  jest  modernizacja  brzegu  sieci,  modernizacja  sieci  w  budynku 

„SONATA” oraz doposażenie urządzeń Juniper.  

2. Z

amówienie podzielone jest na części (zadania):  

1)  Dostarczenie  przełączników  sieciowych  Ethernet  w  celu  modernizacji  infrastruktury 

sieciowej brzegu sieci,  

2)  Dostarczenie  i  wymiana  przełączników  sieciowych  Ethernet  w  celu  modernizacji  sieci 

dostępowej w budynku biurowym SONATA,  

3) Doposażenie posiadanych urządzeń Juniper MX5 w dodatkowe moduły.  

3.  Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  znajduje  się  w  załączniku  nr  1  do  Projektów 

Umów 

6. Zamawiający dopuszcza składania ofert częściowych.  

7. Zamawiający nie przewiduje zawarcia umowy ramowej.  

8. Zamawiający nie dopuszcza możliwości składania ofert wariantowych 


Za

łącznik nr 1a do siwz – Formularz oferty: 

2.  Oświadczamy,  że  zapoznaliśmy  się  z  SIWZ  oraz  Projektem  Umowy,  stanowiącym 

Załącznik   nr  3a  do  SIWZ.  Nie wnosimy  do  niego zastrzeżeń  i  przyjmujemy  warunki  w  nim 

zawarte.  

11.  Do  oferty  załączono  następujące  dokumenty,  które  stanowią  jej  integralną  część    i 

stanowią podstawę do badania i oceny złożonej oferty:  

Załącznik nr 1 do projektu umowy stanowiącej załącznik nr 3a do siwz.  

Ogólne wymagania na przełączniki sieciowe typ1, typ2, typ3a, typ3b, typ4.  

1.  Wszystkie  dostarczone 

przełączniki  muszą  być  nowe  i  pochodzić  z  oficjalnego  kanału 

dystrybucji potwierdzonego przez Producenta.  

Wymagania funkcjonalne na przełączniki typ1, typ2 ,typ3a, typ3b, typ4.  

Minimalne  wymagania  funkcjonalne  oprogramowania  przełączników  sieciowych,  których 

uruchomienie  nie  będzie  wymagało  poniesienia  dodatkowych  nakładów  finansowych  przez 

Zamawiającego  (przełączniki  muszą  zostać  dostarczone  z  niezbędnym  wariantem 

oprogramowania i pakietem licencji):  

Funkcjonalność Layer 2  

- Spanning Tree Protocol (STP), Rapid Spanning Tree Protocol (RSTP), Per VLAN Spannig 

Tree Protocol (PVSTP), Multiple Spanning Tree Protocol (MSTP),  

- Bridge protocol data unit (BPDU) protect  

- STP Loop Guard   STP Root Guard  

- STP BPDU port protection  

Obsługa VLAN—IEEE 802.1Q VLAN trunking, minimum 4000 VLAN  

- Routed VLAN interface  

- Port-based VLAN   MAC address filtering  

- IEEE 802.1ad QinQ  tunneling  

Agregowanie  interfejsów  fizycznych    Link  Aggregation  and  Link  Aggregation  Control 

Protocol    (LAG/LACP)  (IEEE  802.3ad) 

–  minimum  16  grup,  możliwość  agregowania 

minimum 8 portów fizycznych w grupie  

Obsługa Auto-MDIX dla portów elektrycznych Gigabit Ethernet  

- Port security   Layer 2 traffic filtering, VLAN based ACL, port based ACL, ACL counter for 

denied/permmited packets  

Obsługa pakietów Jumbo frame  

- IEEE 802.1AB Link Layer Discovery Protocol (LLDP), CDP (opcjonalnie LLDP compatibility 

with CDP)  


- Private VLAN 

- Wired Ethernet port Auto-MDIX  

Funkcjonalność Layer 3  

 Static routing   Routing policy  

 Dynamicz

ne protokoły rutingu RIP, OSPF lub ISIS (jeden z wymienionych lub oba).  

 Virtual Router Redundancy Protocol (VRRP)   Bidirectional Forwarding Detection (BFD)  

 Wirtualne instancje rutingowe (VRF) 

– minimum 10 instancji  

 Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) relay, server, client  

 DHCP local server support   Address Resolution Protocol (ARP)  

 Proxy Address Resolution Protocol (ARP)  

 Internet Group Management Protocol (IGMP): v1, v2, v3  

 IGMP snooping: v1, v2, v3  

 Static ARP support  

 Storm control, port error disable, and autorecovery  

 Control plane denial-of-service (DoS) protection  

 Dynamic ARP inspection (DAI)  

 Sticky MAC address  

 DHCP snooping  

 IPv4 over GRE  

 Loopback interface address  

 IPv6 routing protocols RIPng, OSPFv3, IS-ISv6  

 Multicast PIM-SSM, PIM-SM, Multicast VLAN  

 Policy-based routing  

 Equal-Cost Multipath (ECMP)  

 IP source guard   

  Layer  3  traffic  filtering,  VLAN  based  ACL,  port  based  ACL,  ACL  counter  for 

denied/permmited packets  

- Dual IP Stack (IPv4 and IPv6) Quality of Service (QoS)  

Obsługa  minimum  4  kolejek  w  tym  jednej  kolejki  priorytetowe  dla  ruchu  real-time  (VoIP, 

Video).  

Możliwość  stosowania  wielu  kryteriów  (match)  bazując  na  warstwach  Layer  2,  layer  3, 

Layer 4 modelu OSI, oraz polach IP Precedence, DSCP, ToS.  

- Congestion avoidance capabilities: WRED  

- Traffic shaping.  

- Traffic policing.  


Zarządzanie i obsługa –  

W pełni funkcjonalna konsola tekstowa CLI  

- Out-of-band Ethernet mamagement interface  

- SNMPv1, v2c, and v3, SNMP Traps - SSH v1, v2  

- Multiple configuration files stored to the flash  

- Traffic mirroring 

– minimum dwie jednoczesne sesje  

- Traffic mirroring 

– port based, LAG port based, VLAN-based, Mirror to remote destinations 

(L2 over VLAN)  

- RADIUS, TACACS+  

- SYSLOG 

– minimum 3 jednoczesne strumienie do trzech różnych adres docelowych  

- NTP, DNS - FTP, SCP to transfer files  

- Security banner displays a customized security policy  

- AAA (Authentication, Authorization Accounting) over RADIUS, TACACS+  

Możliwość  szyfrowanego  kanału  komunikacji  do  zarządzania  przy  wykorzystaniu 

wszystkich metod dostępu (CLI, GUI, MIB) przy wykorzystaniu protokołów SSHv2, SSL/TLS, 

HTTPS, SNMPv3.  

Wymagania  dotyczące  systemu  zarządzania,  przełączniki  typ1,  typ2,  typ3a,  typ3b,  typ4. 

Z

amawiający  wymaga  aby  przełączniki  zostały  dostarczone wraz  z  systemem  zarządzania. 

Zamawiający dopuszcza dwa warianty dostarczenia systemu zarządzania.  

-  Wariant  1 

–  Dostarczone  przełączniki  są  w  pełni  kompatybilne  z  systemem  zarządzania 

posiadanym  przez 

Zamawiającego  (Cisco  Prime  Infrastructure  w  wersji  3.3).  Wraz  z 

przełącznikami  zostanie  dostarczona  ilość  licencji  do  systemu  zarządzania  posiadanego 

przez Zamawiającego zgodna z ilością dostarczanych przełączników.  

- Wariant 2 

– Wraz z przełącznikami zostanie dostarczony system zarządzania kompatybilny 

z dostarczanymi przełącznikami (inny niż Cisco Prime Infrastructure). Zakres funkcjonalności 

systemu zarządzania ma być równoważny do zakresu funkcjonalności systemu zarządzania 

posiadanego  przez  Zamawia

jącego,  oraz  współpracować  z  systemem  monitoringu 

Zamawiającego.  System  zarządzania  może  być  dostarczony  w  postaci  maszyny  wirtualnej 

na  system  VMWare  VSphere  w  wersji  6.5  i  wyższej,  lub  w  postaci  sprzętowej  (w  tym 

przypadku  dostawca  zobowiązany  jest  dostarczyć  odpowiednią  wersję  sprzętową 

umożliwiającą  obsłużenie  (zarządzanie)  dodatkowych  urządzeń  w  ilości  równiej  100% 

dostarczanych przełączników.  

System  zarządzania  zostanie  dostarczony  ze  wszystkimi  licencjami  i  oprogramowaniem 

niezbędnym  do  zarządzania  dostarczanymi  przełącznikami.  W  przypadku  dostarczenia 

systemu zarządzania w wersji sprzętowej musi on spełniać poniższe dodatkowe wymagania:  


Elementy  systemu  zarządzania  będą  nowe  i  pochodzić  z  oficjalnego  kanału  dystrybucji 

potwierdzonego przez Producenta.  

System zarządzania będzie dostępny w sprzedaży przez przynajmniej 3 lata od momentu 

podpisania  umowy,  oraz  musi  być  dla  nich  możliwość  wykupienia  wsparcia  przez 

przynajmniej 6 lat od podpisania umowy.  

Przystosowany do montażu w szafach 19’’ i wyposażony we wszystkie niezbędne elementy 

montażowe.  

- Przystosowany do zasilania AC 230V, 50Hz.  

Przewody  zasilające  muszą  być  kompatybilne  z  gniazdem  elektrycznym  Typ  E  i  mieć 

długość nie mniejszą niż 1,5 metra.  

Posiadać  przynajmniej  dwa  redundantne  zasilacze,  redundancja  na  poziomie  N+1, 

zasilacze muszą mieć możliwość wymiany w technologii hot-swap, (wymiana pojedynczego 

zasilacza niepowodująca przerwy w pracy urządzenia).  

Na pytanie nr 11zadane 2020-05-11o go

dz. 15:51:00 o treści "Zał. nr 3a do SIWZ § 2 pkt. 1 

ppkt.  6) 

dostarczane  Urządzenia  pochodzić  będą  z  oficjalnego  kanału  dystrybucji 

potwierdzonego  przez  Producenta  oraz  będą  kompatybilne  z  Urządzeniami  posiadanymi 

przez Zamawiającego; 

Prosimy  o  informację  z  jakimi  Urządzeniami  posiadanymi  przez  Zamawiającego  (marka, 

model,  wyposażenie,  wersja  oprogramowania,  posiadane  licencje  i  subskrypcje)  mają  być 

kompatybilne oferowane urządzenia i na czym ma polegać kompatybilność tych urządzeń z 

wymaganymi do dostarc

zenia urządzeniami?    

Zamawiający odpowiedział: "Zgodnie z odpowiedzią już wcześniej udzieloną dla zadania 1 i 

2    aktualnie  posiadamy  cisco  prime  w  wersji  3.3.,  ale  kupujemy  przełączniki  które  jakiejś 

większej  kompatybilności  z  naszymi  urządzeniami  mieć  nie  musi,  bo  łączy  się  poprzez 

wkładki SFP.  

W zadaniu 3 ma być kompatybilne z ruterami MX5 które posiadami (wymienione zostały  w 

OPZ 

– załącznik nr 1 do Umowy).” 

Na  pytanie  nr  15  zadane  dnia  2020-05-11  godz.  15:53:38  "Pytanie  5 

Zał.  nr  3a  do  SIWZ, 

Załącznik nr 1 do Umowy Zał. nr 3b do SIWZ, Załącznik nr 1 do Umowy 

Wymagania dotyczące systemu zarządzania, przełączniki typ1, typ2, typ3a, typ3b, typ4. 

Wymagania dotyczące systemu zarządzania, przełączniki typ5, typ6. 

Prosimy  o  potwierdzenie,  że  wykonawca  może  dostarczyć  jedną  instancje  systemu 

zarządzania  (inną  niż  Cisco  Prime  Infrastructure)  do  zarządzania  przełącznikami 

dostarczonymi  w  zakresie  1  i  2  części  niniejszego  postępowania.  Czy  jednak  moją  to  być 

oddzielne  instancje  wykorzystywane  do  zarządzania  przełącznikami  dostarczonymi  w 

zakresie każdej części oddzielnie? 


Zamawiający  odpowiedział  :"Jeżeli  przełączniki  Typ  1-4  i  Typ  5-6  będą  dostarczone  od 

jednego  producenta  to  Zamawiający  wymaga  jednego  wspólnego  Systemu  Zarządzania 

(jedna  instalacja),  w  innym  prz

ypadku  dwa  niezależne  Systemy  Zarządzania  i  dwie 

niezależne instalacje.” 

Na  pytanie  nr  28  zadane  dnia  2020-05-12  o  godz.  11:34:11 

o  treści  „Czy  w  zakresie 

wymagań  funkcjonalnych  dla  przełączników  Typ1,2,3,4,5,6  w  kategorii  „Funkcjonalność 

Layer 2” Zamawiający dopuszcza zastosowanie protokołu alternatywnego dla protokołu „Per 

VLAN  Spannig  Tree  Protocol  (PVSTP)”,  który  będzie  w  pełni  kompatybilny  z  tym 

protokołem?  PVST  jest  protokołem  będącym  własnością  firmy  Cisco.  Identyczne 

dopuszczenie znajduje się niżej w punkcie, gdzie Zamawiający dopuszcza, że protokół CDP 

(własność Cisco) można zastąpić LLDP kompatybilnym z CDP.” 

Zamawiający 

odpowiedział: 

„Zamawiający 

dopuszcza 

zastosowanie 

protokołów 

alternatywnych  pod  warunkiem  pełnej    kompatybilności  w  wymaganymi  przez 

Zamawiającego  protokołami.  Zamawiający  posiada  w  sieci  urządzenia  cisco klasy  catalyst, 

dostarczane  przełączniki  będę  współpracować  z  przełącznikami  obecnie  eksploatowanymi 

przez Zamawiającego.” 

Na  pytanie  nr  29  zadane  dnia  2020-05-12  o  godz.  11:35:09 

o  treści  „Czy  w  zakresie 

wymagań  funkcjonalnych  dla  przełączników  Typ1,2,3,4,5,6  w  kategorii  „Zarządzanie  i 

obsługa”  Zamawiający  określi  jako  wystarczające,  jeżeli  urządzenie  umożliwiało  będzie 

transmisje  plików  przez  protokoły  FTP,  FTPS  i  SFTP?  Ze  względu  na  troskę  o  standardy 

bezpieczeństwa  sieci  Zamawiającego  sugeruje  się  wyłącznie  metody  szyfrowanego 

przesyłania plików i co za tym idzie protokół Secure FTP (SFTP) jako standard przenoszenia 

plików między urządzeniami w sieci. „  

Zamawiający odpowiedział: „Zamawiający wymaga protokołów FTP oraz SCP, jednocześnie 

Zamawiający  dopuszcza  przełączniku  które  umożliwiają  przesyłanie  plików  również  innymi 

protokołami, np. SFTP.” 

Na  pytanie  nr  34  zadane  dnia  2020-05-19  o  godz.  09:41:41 

o  treści  "Zamawiający  podał 

w

ymagania  dotyczące  systemu  zarządzania  dla  przełączników  typ1,  typ2,  typ3,  typ4,  typ5, 

typ6  i w wariancie 2 dopuszcza z dostarczonymi przełącznikami system inny niż posiadany 

Cisco Prime Infrastructure w wersji 3.3, pod warunkiem, że będzie ""równoważny do zakresu 

funkcjonalności  systemu  zarządzania  posiadanego  przez  Zamawiającego  oraz  będzie 

współpracować z systemem monitoringu Zamawiającego"" .  

Funkcjonalności Cisco Prime Infrastructure w wersji 3.3 to między innymi: 

F1. zarządzanie i zbieranie statystyk z urządzeń z wykorzystaniem co najmniej SNMP  

F2.  automatyczna  identyfikacja  i  wyszukiwania  urządzeń  instalowanych  w  sieci  za 

pośrednictwem protokołów takich jak: LLDP, ARP, OSPF, BGP  


F3.  narzędzia  wyświetlania  urządzeń  sieciowych  wraz  z  dynamiczną  prezentacją  zmiany 

stanu  

F4. mapa topologii urządzeń z połączeniami oraz wizualizacja alarmów na urządzeniach  

F5. konfiguracja urządzeń w zakresie interfejsów, list kontroli dostępu, wybranych protokołów 

routingu na routerach  

F6. narzędzie do tworzenia wzorców konfiguracji na urządzenia  

F7. funkcje archiwizacji konfiguracji, przeglądania zmian konfiguracji, automatyzacji zbierania 

konfiguracji urządzeń  

F8.  inwentaryzacja  komponentów  używanych  w  sieci  w  tym  sprzętu  i  oprogramowania 

systemowego urządzeń sieciowych  

F9.  zbieranie  informacji  o  parametrach  urządzeń,  przynajmniej  takich  jak:  zajętość  CPU, 

zajętość pamięci, dostępność, ilość portów, utylizacja portów, itp.  

F10. zbieranie statystyk za pomocą Netflow  

F11.  monitoring  wydajności  sieci  wraz  z  możliwością  zbierania  informacji  o  aplikacjach  w 

sieci i parametrach ich działania pozwalające na analizę (np.: ilość ruchu, czas odpowiedzi, 

czas transakcji oraz opóźnienie)  

F12.  wbudowane  formularze  do  weryfikacji  możliwości  urządzeń  pod  kątem  uruchomienia 

now

ych usług (np. IEEE 802.1X)  

F13.  tworzenie  raportów  dotyczących  końca  życia  oraz  sprzedaży  urządzeń  oraz  raportów 

dotyczących luk bezpieczeństwa na urządzeniach sieciowych  

F14.  narzędzie  pozwalające  na  monitoring  wydajności  sieci  wraz  z  możliwością  zbierania 

informacji  o  aplikacjach w  sieci  i  parametrach ich działania,  pozwalające  na  analizę,  którzy 

użytkownicy  generują  najwięcej  ruchu,  z  jakich  korzystają  aplikacji  oraz  jakie  jest  ich 

wykorzystanie, itp.  

F15.  narzędzie  pozwalające  na  diagnostykę  działania  urządzenia  przez  wykonanie  ping, 

traceroute, połączenie się z urządzeniem przez telnet, ssh, http, https  

F16.  wyświetlanie  wykresów  korelujących  zmiany  w  konfiguracji  ze  zdarzeniami  na 

urządzeniu w celu lepszej i szybszej diagnostyki problemów  

F17.  ot

wieranie  i  zarządzanie  zgłoszeniami  dotyczącymi  problemów  ze  sprzętem  lub  jego 

konfiguracją do wsparcia producenta bezpośrednio w systemie do zarządzania  

F18. narzędzie umożliwiające przeszukiwanie forum producenta w celu otrzymania informacji 

dotyczących problemu lub pomocy diagnostycznej  

Czy  Zamawiający  może  określić,  które  z  powyższych  funkcjonalności  musi  spełnić 

dostarczony system w przypadku wariantu 2?

” 

Zamawiający  odpowiedział:  "W  przypadku  wariantu  nr  2  to  powinien  on  spełniać  wszystkie 

funkcjona

lności  jakie  zostały  wymienione  oraz  przede  wszystkim  być  równoważny  do 


zakresu  funkcjonalności  systemu  zarządzania  posiadanego  przez  Zamawiającego  oraz 

będzie współpracować z systemem monitoringu Zamawiającego.” 

Na  pytanie  nr  39  zadane  dnia  2020-05-28  o  g

odz.  11:09:31  o  treści  "Szanowni  Państwo, 

Zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania wykonawcy: 

W nawiązaniu do udzielonej odpowiedzi na pytanie nr 34 z dnia 27/05/2020 w opinii Oferenta 

wymóg  spełnienia  wskazanych  w  ww.  pytaniu  18  funkcjonalności  w  znaczący  sposób 

ogranicza konkurencje i zaprzecza warunkowi równoważności. Wymienienie funkcjonalności 

Cisco  Prime  Infrastructure  ze  wskazaniem,  że  dostarczony  system  ma  spełniać  wszystkie 

wymienione  funkcjonalności  powoduje,  że  systemem  równoważnym  do  posiadanego  przez 

Zamawiającego systemu zarzadzania może być tylko Cisco Prime Infrastructure. 

W  związku  z  powyższym  prosimy  o  potwierdzenie  czy  Zamawiający  dopuszcza 

zaoferowanie systemów zarządzania równoważnych z systemem Cisco Prime Infrastruture v 

3.3  zgodnie  z  pierwotnym  zapisem  SIWZ  tj  „Wraz  z  przełącznikami  zostanie  dostarczony 

system  zarządzania  kompatybilny  z  dostarczanymi  przełącznikami  (inny  niż  Cisco  Prime 

Infrastructure). Zakres funkcjonalności systemu zarządzania ma być równoważny do zakresu 

funkcjonalności systemu zarządzania posiadanego przez Zamawiającego, a nie taki sam jak 

wskazany w pytaniu 18, oraz współpracować z systemem monitoringu Zamawiającego.”?"  

Na to pytanie brak jest odpowiedzi w dokumentacji nadesłanej przez zamawiającego.  

W  ofercie  przystępującego  w  załączniku  nr  1  a  przystępujący  podpisał  się  pod 

oświadczeniami  z  pkt.  2  i  11  oraz  w  pkt.  11  wymienił  jako  załączniki  oświadczenie  nr  1  i 

oświadczenie  nr  2.  Oświadczenie  nr  1  dotyczy  doświadczenia  zawodowego,  zaś 

oświadczenie  nr  2  zostało  złożone  w  dniu  28  maja  2020r.  i  w  zakresie  spornym  zawiera 

następującą treść  

„Oświadczenie wykonawcy nr 2  

Firma  Zakład  Systemów  Komputerowych  ZSK  sp.  z  o.o.  ul.  Babińskiego  62a,  30-393  w 

związku  z  przystąpieniem  do  przetargu  nieograniczonego  pn:  „Modernizacja  brzegu  sieci, 

modernizacja  sieci  w  budynku  SONATA  oraz  doposażenie  urządzeń  Juniper”  (Nr  ref.: 

1/PN/ZP/TLLZP/20) prowadzonego przez: Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” ul. 

Żwirki i Wigury 1, 00-906 Warszawa  oświadcza, że:  

Dotyczy Części 1 zamówienia  

Zgodnie z wymagania

mi dotyczącymi Części 1 zamówienia w zakresie systemu zarządzania 

dla przełączników typ1, typ2, typ3a, typ3b, typ4 zgodnie z Wariantem 2 zostanie dostarczone 

oprogramowanie zarządzające Alcatel-Lucent Enterprsie OmniVista 2500 wraz z wymaganą 

ilością  licencji  obejmującą  100%  procent  dostarczonych  przełączników  w  postaci  maszyny 

wirtualnej na system Vmware VSphere w wersji 6.5 lub wyższej wraz z 3 letnim wsparciem 

techn

icznym (OV2500 NMS Release 4).” 


W dniu 17 czerwca 2

020r. zamawiający wezwał przystępującego do wyjaśnień na podstawie 

art. 87 ust. 1 ustawy treści złożonej oferty w poniższym zakresie:  

Zamawiający  wymagał,  aby  przełączniki  typu  1  i  typu  2  posiadały  możliwość 

budowania stosu (stack) z 

minimum 6 przełączników. Stos (stack) ma na celu stworzenie z 

kilku  przełączników,  jednego  urządzenia  logicznego  zapewniającego  redundancję  oraz 

większą  ilość  portów  zachowując  swoją  wydajność  (przepustowość)  pomiędzy  wszystkimi 

interfejsami  w  stosie.  Wyk

onawca  ujął  w  ofercie  kabel  stakujący  SFP-10G-C1M.  Wobec 

powyższego, Zamawiający zwraca się o wyjaśnienie jaką maksymalną prędkość połączenia 

stakującego  można  uzyskać  w  zaproponowanej  konfiguracji  oraz  za  pomocą  jakich 

interfejsów  będzie  realizowane  połączenie  stakujące  przełączników  typu  1  i  typu  2? W  jaki 

sposób ma zostać zrealizowana funkcjonalność stosu przy zachowaniu jego podstawowych 

funkcjonalności  (transmisji  danych  pomiędzy  wszystkimi  elementami  stosu  z  prędkością 

zapewniającą niezakłóconą transmisję)? 

Producent  zaoferowanych  przełączników  -  Alcatel-Lucent  posiada  w  ofercie  własne 

wkładki SFP/SFP+. Wykonawca zaoferował wkładki SFP - GBC Photonics, czy wkładki te są 

oficjalnie  dopuszczone  przez  producenta  przełączników  do  współpracy  z  oferowanymi 

przełącznikami,  bez  jakichkolwiek  negatywnych  skutków  w  kompatybilności  wkładek 

SFP/SFP+  z  przełącznikami  oraz  wpływu  na  realizację  usług  supportowych  u  producenta 

przełączników?  Czy  oferowane  wkładki  SFP/SFP+  posiadają  certyfikację  u  producenta 

oferowan

ych  przełączników,  potwierdzającą  kompatybilność  oferowanych  wkładek 

SFP/SFP+ z oferowanymi przełącznikami? 

Czy wraz z przełącznikami typu 1, 2, 3a, 3b i 4 Wykonawca przewiduje dostarczenie 

elementów software’u m.in. licencji do Cisco Prime, jeśli tak to jakich i w jakiej ilości? 

Czy wraz z przełącznikami typu 1, 2, 3a, 3b i 4 Wykonawca przewiduje dostarczenie 

Systemu Zarządzania, jeśli tak to jakiego? 

Zamawiający  zwraca  się  o  wskazanie  wszystkich  elementów  wchodzących  w  skład 

prze

łączników  typu  1,  2,  3a,  3b  i  4  (wraz  z  podaniem    kodów  produktów  (part  number), 

modelu, typów elementów). 

W dniu 23 czerwca 2020r. odwołujący odpowiedział: 

Zaoferowane przełączniki typu 1 i typu 2 są to przełączniki Alcatel-Lucent Enterprise   

Model OS6900X20-F-EU posi

adają 20 portów SFP/SFP+. Stackowanie pomiędzy  

przełącznikami(w oferowanej konfiguracji) odbywa się z wykorzystaniem 2 portów SFP/SFP+ 

(oznacza to, że przełącznik posiada 18 wolnych portówSFP/ SFP+ zgodnie z wymaganiami 

SIWZ). Przełączniki umożliwiają stackowanie do 6 szt. w stosie. Przepustowość połączenia 

w stosie, wykorzystując dwa porty SFP+, wynosi 40 Gbps full-duplex.  

Alcatel-

Lucent Enterprise jako producent przełączników sieciowych posiada w swojej 

ofercie handlowej moduły optyczne SFP/SFP+. Ale jednocześnie jako producent otwarty na 


wspieranie rozwiązań opartych o istniejące standardy technologiczne nie blokuje możliwości 

stosowania  modułów  optycznych firm  trzecich (niezależnych  producentów).  Oznacza  to,  że 

możliwe jest stosowanie wkładek optycznych innych producentów pod warunkiem, że są one 

zgodne ze standardami SFP/SFP+. Jednocześnie że względu na to, że na rynku działa wielu 

producentów  w/w  wkładek  Alcatel-Lucent  Enterprise  nie  prowadzi  programu  certyfikacji 

wkładek producentów niezależnych.   

Wraz  z  przełącznikami  typu  1,  2,  3a,  3b  i  4  nie  zostaną  dostarczone  elementy 

software w postaci licencji Cisco Prime.   

Nasza oferta obejmuje dostawę Systemu Zarządzania wraz z przełącznikami typu 1, 

2, 3a, 3b, i 4  

Zgodn

ie z wymaganiami dotyczącymi Części 2 zamówienia w zakresie systemu zarządzania 

dla  przełączników  typ  1,  2  ,  3a,  3b  i  4,  zgodnie  z  Wariantem  2  zostanie  dostarczone 

oprogramowanie zarządzające Alcatel-Lucent Enterprsie OmniVista 2500 wraz z wymaganą 

ilością  licencji  obejmującą  100%  dostarczonych  przełączników  -  w  postaci  maszyny 

wirtualnej na system Vmware VSphere w wersji 6.5 lub wyższej wraz z 3 letnim wsparciem 

technicznym (OV2500 NMS Release 4).  

Wykaz  oferowanych  przełączników  wraz  z  podaniem  części  składowych  –  w  tym 

miejscu 

przystępujący  przedstawił  ich  szczegółowe  wyliczenie,  co  Izba  pominęła  jako  nie 

mające znaczenia dla rozstrzygnięcia.  

Do  wyjaśnień  załączono  oświadczenie  firmy  Alcatel-Lucent  Enterprise  z  dnia  22  czerwca 

2020r. zawierające m. in. oświadczenie następującej treści : 

„Oferta w ramach w/w postepowania zawiera oprogramowanie zarządzające Alcatel-Lucent 

Enterprise  OmniVista  2500  zgodnie  z  wymaganiami  dotyczącymi  Części  1  zamówienia  w 

zakresie systemu zarządzania dla przełączników typ 1, 2, 3a, 3b i 4. Zgodnie z Wariantem 2 

wymagań  SIWZ  zostanie  dostarczone  oprogramowanie  zarządzające  Alcatel-Lucent 

Enterprsie  OmniVista  2500  wraz  z  wymaganą  ilością  licencji  obejmującą  100%  procent 

dostarczonych przełączników  w  postaci  maszyny  wirtualnej  na  system  Vmware  VSphere  w 

wersji 6.5 lub wyższej wraz z 3 letnim wsparciem technicznym (OV2500 NMS Release 4).   

Dodatkowo  oświadczamy,  że  oprogramowanie  zarządzające  Alcatel-Lucent  Enterprsie 

OmniVista 2500 może być wykorzystane w tym samym zakresie funkcjonalności zarówno do 

części 2 zamówienia jako system zarządzania dla przełączników typ5, typ 6 jak i części 1.” 

Izba uznała za niedopuszczalne w świetle par. 19 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w 

sprawie  regulaminu  postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  z  dnia  22  marca  2010  r. 

(Dz.U. Nr 48, poz. 280 tj. z dnia 9 lipca 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1296) przeprowadzenie 

dowodu z dokumentu przedłożonego w języku obcym bez jego tłumaczenia na język polski. 

Izba nie uznała za wystarczające w świetle brzmienia powołanego przepisu przetłumaczenie 


jedynie  niektórych  fragmentów  dokumentu  w  treści  odwołania.  W  ocenie  Izby  taka 

prezentacja  dokumentu  mającego  stanowić  dowód  nie  pozwala  na  ocenę  jego 

wiarygodności-  gdyż  w  dokumencie  w  części  nieprzetłumaczonej  mogą  mające  wpływ  na 

ocenę  stanu  faktycznego,  jak  również  podważa  prawidłowość  przebiegu  procesu 

dowodowego,  uniemożliwiając  pozostałym  stronom  ocenę  rzetelności  tłumaczenia.  W 

konsekwencji  Izba  dowody  przedłożone  przez  odwołującego  na  rozprawie  w  postaci  kart 

katalogowych Alcatel 

–Lucent OmniVista 2500 Network Management System i Cisco Prime 

Infrastructure 3.x pominęła przy ocenie ofert.  

Izba  oceniła  dowód  przedłożony  przez  przystępującego  zatytułowany  Agrumanetacja  oraz 

wyciąg  z  dokumentacji  producenta  systemu  ALU  OmniVista  jako  stanowisko  procesowe 

przystępującego. Podobnie jak w przypadku odwołania odwołującego dokument ten stanowi 

zbiór  oświadczeń  własnych  wykonawcy  oraz  wyciągi  z  dokumentacji  obcojęzycznej  wraz  z 

fragmentarycznym  tłumaczeniem  i  tak  samo  powinien  być  potraktowany  dla  zachowania 

równości stron.  

Ocena stanu faktycznego dokonana przez Izbę: 

Na  podstawie 

powyższych  ustaleń  Izba  doszła  do  przekonania,  że  zamawiający  opisał 

system  zarządzający  przez  wskazanie  nazwy  własnej  systemu  posiadanego  przez 

zamawiającego tj.  Cisco  Prime Infrastructure  w  wersji  3.3

Zatem 

przedmiot  zamówienia  w 

tym  zakresie  został  opisany  w  sposób  wypełniający  normę  art.  29  ust.  3  ustawy,  który 

stanowi,  że  przedmiotu  zamówienia  nie  można  opisywać  przez  wskazanie  znaków 

towarowych,  patentów  lub  pochodzenia,  źródła  lub  szczególnego  procesu,  który 

charakteryzuje  produkty  lub  usługi  dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę,  jeżeli 

mogłoby  to  doprowadzić  do  uprzywilejowania  lub  wyeliminowania  niektórych  wykonawców 

lub  produktów,  chyba  że  jest  to  uzasadnione  specyfiką  przedmiotu  zamówienia  i 

zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych 

określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy "lub równoważny. Zamawiający  wypełnił 

tę  normę  zawierając  w  załączniku  nr  1a  następujące  zastrzeżenie  „Zakres  funkcjonalności 

systemu zarządzania ma być równoważny do zakresu funkcjonalności systemu zarządzania 

posiadanego  przez  Zamawiającego,  oraz  współpracować  z  systemem  monitoringu 

Zamawiającego.”  Tym  samym  dopuścił  równoważny  w  rozumieniu  art.  29  ust.  3  ustawy 

system  zarządzania  i  określił  zakres  równoważności  tj.  równoważne  funkcjonalności. 

Dodatkowo  odpowiadając  na  pytanie  nr  34  potwierdził  jakie  funkcjonalności  uznaje  za 

konieczne  dla  spełnienia  wymogu  równoważności.  Zamawiający  nie  zamieszczając 

odpowiedzi na pytanie nr 39 nie dał możliwości ustalenia, że część z zawartych w pytaniu nr 

34 funkcjonalności uznaje za nieistotne, czy możliwe do spełnienia w mniejszym lub innym 

stopniu.  Izba  ustaliła,  że  niesporne  było  pomiędzy  stronami,  że  przystępujący  zaoferował 


równoważny  system  zarządzania  do  systemu  Cisco  Prime  Infrastructure  w  wersji  3.3.  tj. 

Alcatel 

–Lucent  OmniVista  2500  (wynika  to  także  z  oświadczenia  nr  2  do  oferty  oraz 

wyjaśnień  z  dnia  23  czerwca  2020r.  oraz  oświadczenia  producenta  Alcatel-Lucent 

Enterprise). 

Niesporne  jest  także,  iż  przystępujący  do  oferty  nie  załączył  jakichkolwiek 

dokumentów 

wykazujących 

równoważność 

oferowanego 

systemu 

zakresie 

funkcjonalności.  Złożył  jedynie  oświadczenie  w  formularzu  ofertowym  w  pkt.  2  zgodnie  z 

treścią narzuconą przez zamawiającego. Niesporne jest również, że zamawiający nie żądał 

dla  żadnego  z  wariantów  w  części  1  zamówienia  złożenia  dokumentów  przedmiotowych  w 

rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy w związku z par 13 rozporządzenia Ministra Rozwoju 

w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia z dnia 26 lipca 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 1126 tj. z 

dnia 29 czerwca 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1282).  

Izba zważyła, co następuje: 

Izba  stwierdziła,  że  zgłoszone  przystąpienie  spełnia  wymogi  formalne  określone  w  art.  185 

ust. 2 ustawy. 

Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  

art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych  (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986 ze zm.; 

dalej: „Pzp” lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  10  czerwca  2020  roku  oraz  została  przekazana  

w  ustawowym  terminie  kopia  odwołania  Zamawiającemu,  co  Strony  potwierdziły  

na posiedzeniu z ich udziałem.  

Izba  ustaliła,  że  zostały  wypełnione  łącznie  przesłanki  z  art.  179  ust  1  ustawy–  Środki 

ochrony  prawnej  określone  w  niniejszym  dziale  przysługują  wykonawcy,  uczestnikowi 

konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu  danego 

zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  niniejszej  ustawy  -  to  jest  posiadania  interesu  w  uzyskaniu 

danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.  

Na  podstawie  art.  191  ust.  2  ustawy  wydając  wyrok,  Izba  bierze  za  podstawę  stan  rzeczy 

ustalony  w  toku  postępowania.  Na  podstawie  art.  190  ust.  1  ustawy  –  Strony  

i  uczestnicy  postępowania  odwoławczego  są  obowiązani  wskazywać  dowody  

do  stwierdzen

ia  faktów,  z  których  wywodzą  skutki  prawne.  Dowody  na  poparcie  swych 

twierdzeń  lub  odparcie  twierdzeń  strony  przeciwnej  strony  i  uczestnicy  postępowania 

odwoławczego  mogą  przedstawiać  aż  do  zamknięcia  rozprawy.  Przepis  ten  nakłada  

na  Strony  postępowania  obowiązek,  który  zarazem  jest  uprawnieniem  Stron,  wykazywania 

dowodów na stwierdzenie faktów, z których wywodzą skutki prawne.  


Podkreślenia  wymaga  w  tym  miejscu,  że  postępowanie  przed  Izbą  stanowi  postępowanie 

kontradyktoryjne,  czyli  sporne,  a  z  istoty  te

go  postępowania  wynika,  że  spór  toczą  Strony 

postępowania  i  to  one  mają  obowiązek  wykazywania  dowodów,  z  których  wywodzą 

określone skutki prawne.  

Mając  na  uwadze,  że  stosunki  z  zakresu  prawa  zamówień  publicznych  mają  charakter 

cywilnoprawny, powołując w tym miejscu na regulację art. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 

roku 

–  Kodeks  cywilny,  zgodnie  z  którym  kodeks  reguluje  stosunki  cywilnoprawne  między 

osobami  fizycznymi  i  osobami  prawnymi,  przechodząc  do  art.  6  Kodeksu  cywilnego,  który 

stanowi,  że  ciężar  udowodnienia  faktu  spoczywa  na  osobie,  która  z  faktu  tego  wywodzi 

skutki prawne należy wskazać, że właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy. 

Przepis  art.  6  Kodeksu  cywilnego  wyraża  dwie  ogólne  reguły,  a  mianowicie  wymaganie 

udowodnienia  powoływanego  przez  stronę  faktu,  powodującego  powstanie  określonych 

skutków prawnych oraz usytuowanie ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z 

faktu  tego  wywodzi  skutki  prawne;  ei  incubit  probatio qui  dicit  non qui  negat  (na  tym  ciąży 

dowód kto twierdzi a nie na tym kto zaprzecza).  

Izba  wskazuje,  że  postępowanie  odwoławcze  jest  odrębnym  od  postępowania  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  postępowaniem,  które  ma  na  celu  rozstrzygnięcie 

powstałego  pomiędzy  Stronami  sporu.  W  trakcie  postępowania  odwoławczego  

to  Odwołujący  kwestionuje  podjęte  przez  Zamawiającego  decyzje  w  zakresie  oceny  ofert  

i wykonawców w postępowaniu, nie zgadza się z podjętymi czynnościami lub zaniechaniem 

określonych działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na Odwołującym 

ciąży ciężar dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Izba wskazuje 

w tym miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009 roku sygn. akt 

X  Ga  32/09,  w  którym  to  orzeczeniu  Sąd  wskazał  między  innymi  Ciężar  udowodnienia 

takiego twierdzenia spoczywa na tym uczestniku postępowania, który przytacza twierdzenie 

o istnieniu danego faktu, a nie na uczestniku, który twierdzeniu temu zaprzecza (…) 

Skład  orzekający  Izby  rozpoznając  sprawę  uwzględnił  akta  sprawy  odwoławczej,  

w skład których zgodnie z par. 8 ust. 1 rozporządzenia z Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 

marca 2018 roku w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. 

z  2018  r.  poz.  1092  ze  zm.) 

wchodzą  odwołanie  wraz  z  załącznikami  oraz  kopia 

dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  lub  dokumentacja 

postępowania w postaci elektronicznej, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma 

przekazywane przez Izbę w związku z wniesionym odwołaniem. 


Izba uwzględniła stanowiska i oświadczenia Stron i uczestnika postępowania odwoławczego 

złożone ustnie do protokołu.  

Zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  89  ust.  1  pkt  2  w  zw.  z  art.  30  ust.  5  ustawy 

przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

jako  niezgodnej  z  treścią  SIWZ  w  związku  z  brakiem 

wykazania przez ZSK równoważności oferowanego produktu (tj. systemu zarządzania) 

Zarzut  potwierdził  się.  Jak  wynika  z  oceny  Izby  dokonanej  na  podstawie  zgromadzonego 

materiału  dowodowego,  zamawiający  w  zakresie  wariantu  2  opisał  system  zarządzający 

przełącznikami w części 1 przez wskazanie nazwy własnej oprogramowania, które posiada, 

a więc w sposób co do zasady zakazany na gruncie art. 29 ust. 3 ustawy. Zauważyć należy, 

że  w  przypadku  wariantu  1  zamawiający  nie  opisał  przedmiotu  przez  wskazanie  nazwy 

własnej,  bo  nie zamawiał  w  tym  wariancie żadnego  systemu zarządzającego,  a  wymagane 

przełączniki  określił  przez  parametry  techniczne  oraz  przez  wymóg  kompatybilności  z 

posiadanym  system,  w  konsekwencji  rzeczywiście  w  wariancie  1  opis  przedmiotu 

zamówienia  nie  wpisywał  się  w  normę  art.  29  ust.  3  ustawy.  Jednak  w  wariancie  drugim 

zamawiający  wymagał  dostawy  systemu  zarządzania  wraz  z  przełącznikami  i  opisał,  że 

system zarządzania ma być w warstwie funkcjonalnej jak Cisco Prime Infrastrucuture wersja 

3.3., a zatem opisał ten przedmiotu przez wskazanie konkretnego rozwiązania technicznego 

konkretnej firmy i dlatego prawidłowo dopuścił w tym zakresie równoważność unikając w ten 

sposób  ustalenia,  że  dopuścił  się  naruszenia  art.  29  ust.  3  ustawy.  Konsekwencją  opisu 

przedmiotu  zamówienia  przez  dopuszczenie  równoważności  stało  się  zatem  poddanie 

wykonawców normie art. 30 ust. 5 ustawy, który stanowi „Wykonawca, który powołuje się na 

rozwiązania  równoważne  opisywanym  przez  zamawiającego,  jest  obowiązany  wykazać,  że 

oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone 

przez  zamawiającego.”  Przepis  ten  nakłada  obowiązek  dowodowy  na  wykonawcę  i 

dopuszcza  wszelkie  środki  dowodowe  umożliwiające  wykazanie  zamawiającemu,  że 

ofe

rowany produkt jest równoważny wskazanemu przez zamawiającego, w takim zakresie, w 

jakim  zamawiający  wymagał.  W  ocenie  Izby  katalog  środków  dowodowych  jest 

nieograniczony, 

także wskazanie przez zamawiającego w siwz jakich dokumentów oczekuje 

w  celu  wykazan

ia  równoważności  jest  dopuszczalne,  ale  nie  ogranicza  wykonawcy  w 

dowodzeniu, jak i brak takiego wskazania, nie może w ocenie Izby zwalniać odwołującego z 

obowiązku wynikającego z art. 30 ust. 5 ustawy. Co więcej rzeczywiście, jeśli zamawiający 

wskaże jakie dokumenty ma wykonawca złożyć na potwierdzenie równoważności, to jest tym 

katalogiem  związany,  ale  w  ocenie  Izby  taki  katalog  nie  wiąże  wykonawcy,  który  może 

uznać,  że  żądana  przez  zamawiającego  np.  karta  katalogowa  nie  wykaże  wszystkich 

wymagań  zamawiającego,  a  pełne  udowodnienie  umożliwi  dokumentacja  techniczna,  lub 


kombinacja  kilku  dokumentów,  które  jako  całość  dadzą  pełen  obraz  równoważności.  To 

wykonawca,  który  oferuje  dany  produkt  powinien  wiedzieć  jakie  dowody  pozwolą  mu 

wykazać,  że  wymagania  zamawiającego  spełnia.  Może  być  to  karta  katalogowa, 

dokumentacja  techniczna,  ale  może  się  okazać,  że  przy  rozwiązaniach  innowacyjnych  w 

szczególności  potrzebne  będzie  przedstawienie  koncepcji,  czy  wręcz  złożenie  próbki  do 

prezentacji,  a  nawet  opinia  biegłego,  czy  wyniki  badań  akredytowanych  jednostek.  Tym 

samym  fakt,  że  zamawiający  nie  określił  dokumentów,  jakich  żąda  na  potwierdzenie 

równoważności,  nie  może  stanowić  o  tym,  że  zamawiający  nie  dokona  badania  oferty  pod 

kątem  wykazania  równoważności.  Nie  jest  to  usprawiedliwienie  dla  zamawiającego  dla 

zaniechania  takiego  badania.  W  przedmiotowym  stanie  faktycznym  przystępujący  podał 

nazwę  systemu  oferowanego  i  złożył  oświadczenie,  że  spełnia  on  wymagania  siwz,  ale  w 

ocenie Izby nie można uznać tego za wystarczające dla ustalenia, że przystępujący wykazał 

równoważność  w  zakresie  funkcjonalności  systemu.  Zamawiający  na  podstawie  tego 

oświadczenia, nie posiadając wglądu do dokumentacji technicznej systemu, na pytanie, czy 

system  realizuje  którąś  z  wymienionych  w  pytaniu  34  funkcjonalność  i  w  jaki  sposób  - 

musiałby  bowiem  odpowiedzieć,  że  tego  na  podstawie  oferty  nie  wie.  W  konsekwencji 

zamawiający  nie  może zweryfikować  prawdziwości  tego  oświadczenia,  ani  ustalić  jak  dane 

funkcjonalności  są  przez  system  realizowane  i  w  jakim  stopniu.  Zgodnie  z  utrwalonym 

orzecznictwem  Izby  równoważność  jest  elementem  treści  oferty  wykonawcy,  zatem  jej 

wykazanie musi mieć miejsce wraz z ofertą. Nie są to dokumenty określone w katalogu par. 

13 cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie dokumentów, tym samym to czy zamawiający żądał 

dokumentów przedmiotowych na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy jest irrelewantne dla 

rozstrzygnięcia.  Jeśli  zaś  dowody  wykazania  równoważności  stanowią  treść  oferty,  to  po 

upływie  terminu  składania  ofert  nie  mogą  być  uzupełniane,  ani  składane.  Jeśli  wykonawca 

złożyłby  jakieś  dowody  wraz  z  ofertą,  a  budziłyby  one  wątpliwości  zamawiającego,  co  do 

sposobu  czy  zakresu  realizacji  danego  wymagania,  to  w  ocenie  Izby  możliwe  byłoby 

ewentualnie  wyjaśnienie  treści  oferty  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy,  o  ile  oczywiście  nie 

prowadziłoby do zmiany treści oferty. W tej sprawie jednak taka sytuacja nie miała miejsca. 

Reasumując,  oferta  przystępującego  oferowała  równoważny  system  zarządzania, 

przystępujący  złożył  jedynie  oświadczenie  o  spełnianiu  wymagań  siwz,  przystępujący  nie 

złożył  jakichkolwiek  dowodów  w  celu  wykazania  równoważności  w  zakresie  wymaganych 

funkcjonalności, a w konsekwencji pozbawił zamawiającego możliwości zbadania oferty pod 

kątem  spełniania  równoważności.  Wniosek  zamawiający  nie  był  w  stanie  ustalić  czy 

oferowany  system  jest  równoważny  systemowi  Cisco  Prime  Infrastucture,  co  nie 

odpowiadało  treści  siwz  wynikającej  z  załącznika  nr  1a  o  treści  „-  Wariant  2  –  Wraz  z 

przełącznikami  zostanie  dostarczony  system  zarządzania  kompatybilny  z  dostarczanymi 

przełącznikami  (inny  niż  Cisco  Prime  Infrastructure).  Zakres  funkcjonalności  systemu 


zarządzania  ma  być  równoważny  do  zakresu  funkcjonalności  systemu  zarządzania 

posiadanego  przez  Zamawiającego,  oraz  współpracować  z  systemem  monitoringu 

Zamawiającego.” Na podstawie treści dokumentu postępowania – SIWZ wraz z załącznikami 

dało  się  zatem  ustalić  treść  wymagań  zamawiającego,  natomiast  na  podstawie  oferty 

przystępującego nie dało się ustalić czy jej treść odpowiada treści siwz.  Skoro tak, to rację 

należało przyznać odwołującemu, że ofertę przystępującego należało odrzucić na podstawie 

art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy, jako nieodpowiadającą w swojej treści, treści siwz.  

W tym zakresie zatem zarzut należało uwzględnić.  

Zarzut  narusze

nia  przez  zamawiającego  art.  89  ust.  1  pkt.  2  ustawy  przez  zaniechanie 

odrzucenia oferty złożonej przez ZSK jako niezgodnej z treścią SIWZ w związku z brakiem 

spełnienia podstawowych funkcjonalności w zakresie zaoferowanego systemu zarządzania. 

Zarzut  nie 

zasługuje  na  uwzględnienie.  Przepis  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  stanowi,  że 

zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeśli  treść  tej  oferty  nie  odpowiada  treści  siwz,  chyba,  że  ma 

zastosowanie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy. Strony i uczestnik postępowania nie podnosili, że w 

przedmiotowej  sprawie  może  mieć  zastosowanie  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy,  stąd  Izba 

poprzestanie  na  roztrząśnięciu  jedynie  pierwszej  części  wskazanej  normy  prawnej.  Aby 

można  było  zastosować  sankcję  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  w  postaci  odrzucenie  oferty, 

należałoby ustalić treść oferty. Odwołujący wymienia szereg funkcjonalności systemu Cisco 

Prime Infrastructure i porównuje je z funkcjonalnościami systemu Alcatel –Lucent OmniVista 

2500  jednak  funkcjonalności  systemu  Alcatel  –Lucent  OmniVista  2500  nie  ustala  na 

podstawie  treści  oferty,  ale  na  podstawie  informacji  przez  siebie  pozyskanych  z  internetu  i 

przedstawionych w formie dobranych fragmentów w odwołaniu. W ocenie Izby w taki sposób 

nie da się stwierdzić niezgodności treści oferty z treścią siwz przy rozpoznawaniu rozwiązań 

równoważnych.  Skoro  ustawodawca  nałożył  na  wykonawcę  oferującego  rozwiązanie 

równoważne obowiązek wykazania tej równoważności, to tylko z dowodów złożonych w tym 

celu przez wykonawcę można ustalić treść oferty. Jeśli takie dowody nie zostały złożone, to 

treść  oferty  nie  jest  możliwa  do  ustalenia.  W  konsekwencji  nie  można  stwierdzić,  które 

funkcjonalności  oferowany  system  realizuje,  a  których  nie  lub  w  niedostatecznym  stopniu. 

Tym samym nie można stwierdzić, że treść oferty nie odpowiada treści siwz, w odniesieniu 

do szczegółowo wymienionych przez odwołującego funkcjonalności, bo nie można porównać 

zbioru  pustego  do  zbioru  funkcjonalności  zaakceptowanych  przez  zamawiającego  w 

odpowiedzi  na  pytanie  nr  34  jako  warunków  granicznych  równoważności.  Tym  samym  w 

ocenie Izby ten zarzut należało oddalić.  


Mając na uwadze powyższe Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1, 2 i 3 

pkt. 1 ustawy. Izba oceniła także, że odwołujący mimo oddalenia zarzutu drugiego w całości 

osiągnął  cel,  w  którym  składał  odwołanie,  to  jest  wzruszenie  skuteczności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej i wyeliminowanie konkurencyjnego wykonawcy, co w ocenie Izby oznacza, 

że  odwołujący  wygrał  niniejsze  postępowanie  odwoławcze  w  całości.  Z  tego  względu  Izba 

nie dokonała podziału kosztów postępowania.  

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz 

art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych  oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238  ze  zm.),  obciążając 

zamawiającego  kosztami  postępowania  i  nakazując  zamawiającemu,  aby  zwrócił 

odwołującemu  koszty  zastępstwa  prawnego  w  kwocie  wykazanej  złożoną  fakturą  VAT  z 

ograniczeniem  do  kwoty  dopuszczonej  rozporządzeniem  tj.  w  kwocie  3 600zł.  oraz  koszty 

dojazdu w kwocie wynikającej z biletu kolejowego tj. w kwocie 139zł.  

Przewodniczący:    …………………………………………