Sygn. akt: KIO 1778/20
WYROK
z 19 sierpnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie 19 sierpnia 2020 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do P
rezesa Krajowej Izby Odwoławczej 28 lipca 2020 r. przez wykonawcę ETP S.A.
z
siedzibą w Katowicach w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Państwowe
Gospodarstwo Wodne Wody Polskie -
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej
we Wrocławiu, przy udziale wykonawcy Naviga-Stal Sp. z o.o. z siedzibą w Kiełczowie
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawia
jącego,
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego - ETP S.A. z siedzibą w Katowicach i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego - ETP S.A.
z
siedzibą w Katowicach tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego - ETP S.A. z siedzibą w Katowicach na rzecz wykonawcy
Naviga-
Stal Sp. z o.o. z siedzibą w Kiełczowie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysi
ące sześćset złotych 00/100) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez
wykonawcę Naviga-Stal Sp. z o.o. z siedzibą w Kiełczowie z tytułu
kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.
…..............................………………………..……………
Sygn. akt KIO 1778/20
U z a s a d n i e n i e
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej
we Wrocławiu (dalej Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pod nazwą: „Modernizacja przepławki dla ryb na stopniu wodnym Brzeg Dolny” w ramach
projektu finansowanego ze środków UE pn.: „Stopień Brzeg Dolny – roboty modernizacyjne
na stopniu, Etap II” nr POIS.03.02.00-00-0009/17”, numer: WR.ROZ 281.41.2020, zwane
dalej
Postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
8 czerwca 2020 r. pod numerem 547216-N-2020
. Wartość zamówienia nie przekracza kwot
określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
28 lipca 2020 r. wykonawca ETP S.A. z
siedzibą w Katowicach (Dalej: Odwołujący), wniósł
odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Naviga-Stal
Sp. z o.o.
z siedzibą w Kiełczowie (dalej: Przystępujący), której treść nie odpowiadała
treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: SIWZ);
lub
2. art. 90 ust. 1 Pzp przez zaniechanie wezwania
Przystępującego w celu ustalenia,
czy zaoferowana cena lub proponowany koszt nos
iły znamiona rażąco niskich;
3. art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez niezgodny z przepisami Pzp
wybór oferty Przystępującego,
w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia wyboru oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej,
3. odrzucenia oferty
Przystępującego jako niezgodnej z treścią SIWZ,
lub
4. wezwania
Przystępującego do złożenia wyjaśnień celem ustalenia, czy zaoferowana
cena lub proponowany koszt
noszą znamiona rażąco niskich.
Odwołujący wniósł ponadto o:
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów załączonych do odwołania
lub przedstawionych na rozprawie, na okoliczności wskazane w uzasadnieniu
pise
mnym bądź ustnym lub ich treści,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym ewentualnych kosztów zastępstwa procesowego, według norm
przewidzianych przepisami prawa zgodnie z ewentualną fakturą przedstawioną
na rozprawie.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Zamawiający w dokumentacji technicznej prowadzonego postępowania, tj. Projekt
wykonawczy
– Tom IV pkt 6, pkt 8 oraz pkt 9 wskazuje, że do wykonania ww. elementów
rurociągu oraz zasuwy należy użyć stali nierdzewnej. Dodatkowo w rysunkach stanowiących
załączniki do Projektu Wykonawczego – Tom IV rysunek nr 2 opisano w, że „stal rurociągu
1.4301 lub lepsza” – co bezpośrednio wskazuje na konieczność użycia stali nierdzewnej
1.4301 lub lepszej.
Dowód: Projekt wykonawczy – Tom IV;
Projekt wykonawczy
– Tom IV rysunek nr 2;
Potwierdzeniem stanowiska Zamawiającego jest również treść Informacji Nr 1 z dnia 13 maja
2020 roku pkt 4: „Proszę o potwierdzenie czy komora rozprężania ma być ze stali
nierdzewnej 1.4301”
Odpowiedź: Tak, komora rozprężna ma być wykonana ze stali nierdzewnej 1.4301.”
Ceny jednostkowe w ofercie
Przystępującego pozwalały na wyciągnięcie wniosku, iż materiał
wyceniony to zwykła stal, która jest 2,5-, a nawet 3-krotnie tańsza aniżeli stal nierdzewna
wskazana w dokumentacji przez Zamawiającego.
Potwierdzeniem s
tanowiska Odwołującego są zebrane oferty przedstawiające zarówno sam
materiał, jak i materiał wraz z montażem. Odwołujący zwrócił się do Nafto Sp. z o.o., która
należy do grupy kapitałowej ETP S.A., o pozyskanie dodatkowych ofert na rury ze stali
nierdzewn
ej. Nafto Sp. z o.o. prowadzi działalność w przemyśle energetycznym oraz
we wszystkich segmentach przemysłu chemicznego, ze szczególnym uwzględnieniem
rafinerii, zakładów petrochemicznych i gazowni, co powoduje, że posiadają najbardziej
aktualne ceny i ba
rdzo korzystne oferty z racji zakupu dużej ilości materiału w tym zakresie.
Oferty przedstawione dla Nafto Sp. z o.o. również potwierdzają stanowisko Odwołującego,
że kwoty wskazane przez Przystępującego w swojej ofercie są na poziomie ceny za zwykłą
stal.
Dowód: Oferty rynkowe;
Powyższe pokazuje, iż oferta Przystępującego, powinna zostać odrzucona w oparciu
o art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp z powodu niezgodności treści oferty z treścią SIWZ.
Jeżeli argumentacja Odwołującego w tym zakresie zostanie przez Izbę uznana za daleko
idącą, zasadnym byłoby co najmniej uznanie, że istniały wątpliwości, iż zaoferowana przez
Przystępującego cena lub proponowany koszt nosiły znamiona rażąco niskich, a tym samym,
iż konieczne było uzyskanie od Przystępującego stosownych wyjaśnień w tym zakresie.
Zamawiający w SIWZ w pkt 14.1 oraz 14.2 wskazał, że:
„14.1 Cenę należy wyliczyć przez wypełnienie wartościami netto Przedmiaru Robót
i wyliczenia w nim wartości ogółem netto oraz wartości ogółem brutto
wg obowiązującej stawki podatku VAT (zgodnie z załączoną Tabelą Przedmiaru
Robót). Cena jednostkowa każdej pozycji Wycenionego Przedmiaru Robót powinna
uwzględniać wszystkie czynności wynikające z jej opisu oraz wymagania i badania,
składające się na wykonanie, określone w Dokumentacji Technicznej i Specyfikacji
Technicznej Wykonania i Odbioru Robót.
14.2 Podana w ofercie cena musi uwzględniać wszystkie wymagania niniejszej SIWZ oraz
obejmować wszelkie koszty, jakie poniesie Wykonawca z tytułu należytej oraz
zgodnej z obowiązującymi przepisami realizacji przedmiotu zamówienia, a cena
winna zawierać wynagrodzenie za kompletne wykonanie przedmiotu zamówienia.
Wykonawca musi przewidzieć wszystkie okoliczności, które mogą wpłynąć na cenę
zamówienia i uwzględnić to w ofercie”.
Tym sam
ym kwota powinna obejmować materiał, dostawę, usługę, wykonanie warsztatowe,
połączenie 100 mb rurociągu w odpowiedni sposób (spawanie, kołnierze, połączenia, etc.)
oraz narzut, marżę, zysk w opłacalnej wysokości.
Wartość szacunkowa przedmiotu zamówienia, powiększona o należny podatek VAT –
zgodnie z kosztorysem inwestorskim
– wynosiła 14 331 517,52 zł. Zaoferowana przez
Przystępującego cena ofertowa wynosiła 15 109 267,57 zł, co pozornie wskazywało, iż jego
oferta nie zawierała rażąco niskiej ceny. W zakresie pozycji 53.d.4.3 „Wykonanie rurociągu
wody wabiącej” oraz 50.d.4.3 „Wykonanie i montaż zasuw płaskich i mechanizmów
wyciągowych” wystąpiła jednak rażąco niska cena w porównaniu do średniej złożonych ofert.
Przystępujący w kosztorysie wskazał w pozycji 53.d.4.3 „Wykonanie rurociągu wody
wabiącej” kwotę 212 635 zł netto, a w pozycji 50.d.4.3 „Wykonanie i montaż zasuw płaskich
i mechanizmów wyciągowych” kwotę 242 500,00 zł netto. Natomiast Odwołujący,
w tym samych pozycjach wskazał odpowiednio kwoty 885 076,31 zł i 357 895,76 zł.
Zamawiający nie zdiagnozował ww. okoliczności i nie zwrócił się do Przystępującego
o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenia dowodów dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu
w powyższym zakresie, przy założeniu że oferta obejmuje stal nierdzewną wskazaną
w dokumentacji przez Zamawiającego.
Dowód: tabelaryczne porównanie wartości cen jednostkowych oferty Przystępującego do cen
jednostkowych wynikających ze złożonych ofert podlegających ocenie, tabelaryczne
porównanie wartości cen jednostkowych oferty Przystępującego do cen jednostkowych
wynikających z oferty złożonej przez Odwołującego;
W zakresie pozycji, co do których Zamawiający nie powziął wątpliwości odnośnie
zaoferowanej przez Przystępującego ceny, Odwołujący nie znalazł na rynku oferty, która
pozwalałaby na zrealizowanie tego zakresu za cenę oferowaną przez tego wykonawcę przy
zastosowaniu stali nierdzewnej. Przytoczone powyżej okoliczności stanowią o przygotowaniu
przez Przystępującego oferty cenowej w sposób uniemożliwiający wykonania prawidłowo
robót i pokrycie wszystkich kosztów pośrednich, które należało przewidzieć. Przystępujący
nie ma doświadczenia przy realizacji, jako generalny wykonawca, takich obiektów jak
przepławka dla ryb z rurociągiem wody wabiącej. Błędy przy wycenie robót
hydrotechnicznych były ewidentne i powodują, że wykonanie zadania w zamierzonej kwocie
należy uznać za niemożliwe. Powyższe wskazuje, iż Zamawiający nie wykonał obowiązku
spoczywającego na nim, tj. prowadzenia rzetelnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami
postępowania przetargowego, traktując w równy sposób wszystkich wykonawców
ubiegających się o zamówienie.
Zamawiający w kosztorysie inwestorskim wskazał w pozycji 53.d.4.3 „Wykonanie rurociągu
wody wabiącej” kwotę 180 275,17 zł netto, a w pozycji 50.d.4.3 „Wykonanie i montaż
zasuw płaskich i mechanizmów wyciągowych” kwotę 193 000,00 zł netto, co świadczy
o tym, że pozycje te również przez samego Zamawiającego zostały błędnie oszacowane.
Dowód: tabelaryczne porównanie wartości cen jednostkowych oferty Przystępującego do cen
jednostkowych wynikających z kosztorysu inwestorskiego;
Odwołujący dokonał szczegółowej analizy rynku i stwierdził, że nie było możliwe,
aby uwzględniono w kosztorysie inwestorskim rury nierdzewne wody wabiącej przy cenie
7 291,21 zł netto za tonę, a także by Przystępujący uwzględnił w ofercie ww. materiał
za cenę 8 600,00 zł netto za tonę. Tym samym Przystępujący powinien w pierwszej
kolejności złożyć stosowne wyjaśniania w powyższym zakresie, a następnie jego oferta
powi
nna podlegać ewentualnemu odrzuceniu jeżeli wykonawca nie udzieli wyjaśnień
lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdzi, że oferta
zawierała rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
11 sierpnia 2020
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź i oświadczył, że uwzględnia
odwołanie w całości.
14 sierpnia 2020 r.
Przystępujący oświadczył, że składa sprzeciw wobec uwzględnienia
odwołania przez Zamawiającego. Przystępujący złożył również odpowiedź na odwołanie
i wskazał, że w jego ocenie Odwołujący nie ma legitymacji do wniesienia odwołania w świetle
art. 179 ust. 1 Pzp.
Przystępujący uzasadnił swoje stanowisko podnosząc, że oferta
Odwołującego została sklasyfikowana na trzecim miejscu w rankingu ofert złożonych
w postępowaniu, a Odwołujący nie ma możliwości skorzystania ze środka ochrony prawnej
przeciwko ewentualnemu zaniechaniu odrzucenia przez Zamawiającego oferty z drugiego
miejsca rankingu.
Odnosząc się do zarzutów odwołania Przystępujący wskazał m. in.:
Zarzut
niezgodności oferty Przystępującego z treścią SIWZ Odwołujący oparł wyłącznie
na domniemaniach, uzasadnienia dopatrując się w przyjętej przez Przystępującego cenie
materiału. W ocenie Odwołującego wskazane ceny jednostkowe pozwalały na wyciągnięcie
wniosku, iż materiał wyceniony to zwykła stal. Nie wiadomo przy tym o jakie konkretnie
pozycje kosztorysu ofertowego chodzi
ło, gdyż powołana jako dowód Informacja nr 1
dotyczy
ła wykonania komory rozprężnej, a oferty rynkowe złożone przez Odwołującego jako
dowód dotyczyły wykonania montażu zasuw oraz rurociągu wody wabiącej.
Rodzaj materiału przewidziany do wykonania ww. pozycji nie budził wątpliwości
P
rzystępującego i został on wyceniony zgodnie z projektem. Co więcej - powołana jako
dowód Informacja nr 1 zawierała odpowiedź na pytanie zadane właśnie przez
P
rzystępującego.
Jedynym dowodem
na niezgodność treści oferty z treścią SIWZ jest więc wycena trzech
pozycji kosztorysowych
Przystępującego odbiegająca od wyceny Odwołującego.
W postępowaniu złożone zostały cztery oferty:
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Hydroprofit M. J.
oraz Zak
ład Usługowo-Handlowy A. J. z ceną 15 478 601,49 zł,
Odwołującego z ceną 15 847 919,82 zł,
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: HZBud Sp. z o.o.
i HZBud
invest Sp. z o.o. i Wspólnicy Sp. K. z ceną 15 100 162,28 zł,
Przystępującego z ceną 15 109 267,57 zł.
Średnia arytmetyczna cen wszystkich złożonych ofert obliczona zgodnie z dyspozycją art. 90
ust 1a pkt 1 Pzp wynosi
ła 15 383 987,79 zł. Wartość szacunkowa zamówienia, (jak wskazał
sam Odwołujący w treści odwołania) wynosiła 14 331 517,52 zł.
Cena oferty P
rzystępującego stanowiła więc 98,2% wartości średniej arytmetycznej cen
wszystkich ofert złożonych w postępowaniu oraz 105,43% wartości zamówienia
oszacowanej przez Zamawiającego.
Odwołujący wskazał na dwie (spośród 90 wycenionych) pozycje których wycena powinna
wzbudzić wątpliwości Zamawiającego. Są to pozycje "Wykonanie rurociągu wody wabiącej”
(poz. 54.d.4.3 błędnie wskazana w odwołaniu jako 53.d.4.3) oraz "Wykonanie i montaż
zasuw płaskich i mechanizmów wyciągowych” (poz. 51.d.4.3 błędnie wskazana w odwołaniu
jako poz. 50.d.4.3)
Wycena tych pozycji w treści poszczególnych ofert (poza ofertą Odwołującego) wynosiła
odpowiednio:
1. Konsorcjum Hydroprofit M. J. i
Zakład Usługowo-Handlowy A. J. – 544 449,69 zł,
2. Konsorcjum HZBu
d Sp. z o.o. i HZBudinvest Sp. z o.o. i Wspólnicy Sp. K.
– 438 237,50 zł,
Przystępujący – 455 178,00 zł.
Średnia arytmetyczna wyceny tych pozycji w pozostałych (poza ofertą Odwołującego)
ofertach wynosi
ła 479 288,40 zł.
Wartość szacunkowa tych pozycji w kosztorysie inwestorskim (jak wskazał sam Odwołujący
w treści odwołania) wynosiła 373 275,17 zł.
Wycena tych pozycji dokonana przez P
rzystępującego stanowiła więc 95% wartości średniej
arytmetycznej wyceny w ofertach złożonych w postępowaniu (poza ofertą Odwołującego)
oraz 122% wartości tych pozycji oszacowanej przez Zamawiającego.
Odwołujący natomiast oszacował wartość tych pozycji na kwotę 1 243 062,07 zł,
co stanowi
ło odpowiednio 260% wartości średniej arytmetycznej wartości kwestionowanych
pozycji w pozostałych ofertach oraz 333% wartości oszacowanej przez Zamawiającego.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron i uczestnika złożone
podczas rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania. Tym samym Izba nie podzieliła stanowiska Przystępującego, co do braku
legitymacji Odwołującego do wniesienia odwołania. Izba wzięła pod uwagę fakt,
iż postępowania prowadzone jest zgodnie z procedurą właściwą dla przedmiotu zamówienia
nie przekraczającego kwot określonych w przepisach wykonawczych wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp
. Do postępowania ma zatem zastosowanie art. 180 ust. 2
Pzp, zgodnie z którym jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie przysługuje wyłącznie wobec
czynności:
wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania
o cenę;
określenia warunków udziału w postępowaniu;
wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia;
odrzucenia oferty odwołującego;
opisu przedmiotu zamówienia;
6) wyboru najkorzystniejszej oferty.
Katalog czynności wobec których przysługuje odwołanie w przypadku postępowań o wartości
niższej niż kwoty określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Pzp
ma charakter zamknięty. Z tego względu Odwołujący nie mógł wnieść
odwołania przeciwko ewentualnemu zaniechaniu odrzucenia oferty innej, niż wybrana jako
najkorzystniejsza.
Fakt ten nie przekreśla jednak uprawnienia Odwołującego do postawienia
Zamawiającemu zarzutu zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego. Postępowanie
odwoławcze rozstrzygnięte zgodnie z oczekiwaniami Odwołującego dawałoby mu możliwość
wniesienia kolejnego odwołania przeciwko następnej, uznanej za najkorzystniejszą przez
Zamawiającego, ofercie.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zgodnie z informacją z otwarcia ofert w postępowaniu opublikowaną przez Zamawiającego
26 czerwca 2020 r. oferty
w postępowaniu złożyli następujący wykonawcy:
1. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: M. J. prowadzący
działalność
gospodarczą
pod
firmą
Hydroprofit
M.
J.
z siedzibą w Międzyrzeczu oraz A. J. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Zak
ład
Usługowo-Handlowy
A.
J.
z siedzibą w Bobowicku – cena: 15 478 601,49 zł,
Odwołujący – cena: 15 847 919,82 zł,
3. wykonawc
y wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: HZBud Sp. z o.o.
z siedzibą w Zielonej Górze i HZBudinvest Sp. z o.o. i Wspólnicy Sp. K. z siedzibą
w Zielonej Górze – cena: 15 100 162,28 zł,
Przystępujący – cena: 15 109 267,57 zł.
W tym samy
m dokumencie Zamawiający zawarł informację, że na sfinansowanie
zamówienia zamierzał przeznaczyć kwotę 14 331 960,00 zł brutto.
Zamawiający oszacował wartość całkowitą przedmiotu zamówienia na kwotę netto
640,26 zł (14 331 517,52 zł brutto).
W zakr
esie elementów oferty Przystępującego, których cenę kwestionował Odwołujący,
Zamawiający w następujący sposób oszacował wartość pozycji kosztorysu inwestorskiego:
Poz. 51 d.4.3 Wykonanie i montaż zasuw płaskich i mechanizmów wyciągowych:
a)
ilość – 1 komplet,
b) cena jednostkowa netto
– 193 000 zł,
c)
wartość netto – 193 000 zł.
2. Poz. 54 d.4.3
Wykonanie rurociągu wody wabiącej:
a)
ilość – 24,73 t,
b) cena jednostkowa netto
– 7 291,21 zł,
c)
wartość netto – 180 275,17 zł.
W przedstawionej przez Zamawiającego dokumentacji postępowania brak jest dokumentów
wskazujących, by którykolwiek z wykonawców (z uwzględnieniem terminu określonego
w art. 182 ust. 3 pkt 2 Pzp)
skorzystał ze środka ochrony prawnej określonego w art. 181
ust. 1 Pzp co do sposobu ustalenia wartości szacunkowej przedmiotu zamówienia, w tym
co do oszacowania wartości poszczególnych pozycji kosztorysu inwestorskiego. Wobec
powyższego twierdzenie Odwołującego o błędnym oszacowaniu obu ww. pozycji
kosztorysowych przez Zamawiającego było bezpodstawne, a ponadto nie zostało poparte
jakimikolwiek dowodami.
Biorąc pod uwagę niewielkie różnice między cenami we wszystkich ofertach złożonych
w postępowaniu Izba uznała, że Zamawiający nie miał podstaw do powzięcia wątpliwości,
co do realności ceny całkowitej oferty Przystępującego. Podkreślenia wymaga przy tym,
że Zamawiający dokładnie analizował kosztorysy ofertowe stanowiące załączniki do ofert
złożonych w postępowaniu. W efekcie 2 lipca 2020 r. Zamawiający skierował
do wykonawców, w tym do Przystępującego, zawiadomienia o poprawie oczywistych omyłek
rachunkowych. Trudno w tej sytuacji uznać, że Zamawiający oceniał oferty w sposób na tyle
pobieżny, by nie wychwycić tych z pozycji kosztorysu ofertowego Przystępującego, których
ceny
znacząco odbiegały od odpowiednich wartości szacunkowych.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 Pzp zamawiający zwraca się o udzielenie odpowiednich wyjaśnień
jeżeli zaoferowana przez wykonawcę cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają
się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości zamawiającego
co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów. Przepis wskazuje zatem
jednoznacznie, że w ww. przypadkach warunkiem koniecznym do wezwania wykonawcy
do wyjaśnień jest powzięcie stosownych wątpliwości przez zamawiającego. Co za tym idzie
wątpliwości wyłącznie Odwołującego – prawdziwe lub stanowiące element taktyki
procesowej
– nie mogą stanowić podstawy żądania podjęcia odpowiednich działań przez
Zamawiającego.
W ocenie Izby w przedmiotowej sprawie nie wystąpiły żadne okoliczności, które dawałyby
podstawę do uznania, że Zamawiający takie wątpliwości powziął, ale zaniechał działań
zmierzających do uzyskania wyjaśnień od Przystępującego. Odwołujący nie wykazał przy
tym
zaistnienia
okoliczności popartych wiarygodnymi dowodami wskazujących,
że Zamawiający nie ocenił oferty Przystępującego w wystarczająco staranny i rzetelny
sposób, bądź nie wziął pod uwagę określonych, obiektywnych czynników.
Podstawą zarzutu dotyczącego złożenia przez Przystępującego oferty z rażąco niską ceną
było twierdzenie Odwołującego wskazujące na błędne szacowanie ww. pozycji kosztorysu
inwestorskiego oraz porównanie cen tych pozycji z kosztorysu ofertowego Przystępującego
ze stosownymi cenami
z własnego kosztorysu ofertowego. W konsekwencji Izba oddaliła
zarzut uznając, że oparty jest on na subiektywnym, niepopartym wiarygodnymi dowodami
twierdzeniu Odwołującego.
Z tych samych przyczyn oddaleniu podlegał zarzut zaniechania odrzucenia oferty
Przystępującego ze względu na jej niezgodność z treścią SIWZ. Odwołujący oparł zarzut
na uznaniu, że – w jego ocenie – zbyt niska cena zaoferowana przez Przystępującego
w pozycjach 51 d.4.3 i 54 d.4.3 kosztorysu ofertowego prowadzi do wniosku,
że Przystępujący zaoferował wykonanie niektórych elementów wchodzących w skład
przedmiotu zamówienia z materiału gorszego, niż żądany przez Zamawiającego.
O ile w pełni uprawnione i uzasadnione jest stosowanie dedukcji i wnioskowań logicznych
jako jednego ze środków zmierzających do udowodnienia twierdzeń strony, to wskazać
należy, że zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN dedukcja
to
metoda rozumowania polegająca na wyprowadzaniu logicznych wniosków z założeń
uznanych za prawdziwe.
Tym samym dla uznania, że oferta Przystępującego była niezgodna
z SIWZ z przyczyn wskazanych w odwołaniu, konieczne byłoby najpierw stwierdzenie,
że ceny w pozycjach 51 d.4.3 i 54 d.4.3 kosztorysu ofertowego Przystępującego były rażąco
niskie.
Ponadto Odwołujący musiałby wykazać, że zastosowanie przez Przystępującego
nieodpowiedniego materiału jest jedyną, możliwą przyczyną rażąco niskich cen ww. pozycji
kosztorysu.
Ponieważ oba te warunki nie zostały spełnione Izba uznała przedmiotowy zarzut
za niezasadny.
Zgodnie z art. 190 ust. 1 Pzp s
trony i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani
wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Dowody
na poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej strony i uczestnicy
postępowania odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy. W ocenie
Izby dowody załączone do odwołania oraz złożone na etapie posiedzenia niejawnego
z udziałem stron odnosiły się przede wszystkim do warunków handlowych dostępnych
dla Odwołującego. W obliczu faktu, że potwierdziła się okoliczność wskazana przez
Przystępującego, iż średnia arytmetyczna cen pozycji 51 d.4.3 i 54 d.4.3
we wszystkich, poza Odwołującego, ofertach Izba uznała dowody złożone przez
Odwołującego za nieprzydatne. Z tego względu wnioski dowodowe Odwołującego zostały
oddalone na podstawie art. 190 ust. 6 Pzp.
W konsekwencji
zarzuty nr 1 i 2 zostały oddalone jako nieudowodnione.
Z powyższego względu oddaleniu podlegał również zarzut nr 3. Izba nie dopatrzyła
się przejawów naruszenia przez Zamawiającego zasad uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców w postępowaniu, ani dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty
w postępowaniu z naruszeniem art. 7 ust. 3 Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
…..............................………………………..……………